Typhone schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 08:48:
Wat een rare vogel. De top moet breder zijn dus Ajax en PSV moeten maar even wat geld gaan verdelen. Zijn letterlijke woorden: 'voor dat establishment is goed gezorgd'... hoezo is er daar goed voor gezorgd? Volgens mij doen ze dat nog altijd zelf.
Ze worden geholpen met het competitieschema, krijgen verreweg de meeste televisiegelden bijvoorbeeld.
Valentijn Driessen begint ook al te roepen dat Ajax een financiële handreiking moet doen aan de Eredivisie. Wat zijn dit opeens voor nobele linkse ridders in de voetbalwereld? Geef PEC Zwolle gewoon een flinke som geld (zou ik terecht vinden) en pleur wat in het potje van de KNVB maar de rest heeft er geen bal mee te maken. De kleintjes zullen sneller bereid zijn mee te werken aan aanpassingen aldus Valentijn Driessen. Man man man wat een feel good poëzie weer op de vrijdagochtend. Benieuwd welk wetenschappelijk onderzoek dat heeft aangetoond...
Al jaren zijn die kleintjes de Eredivisie aan het kapotmaken met hun kunstgras wat ze vervolgens ook nooit sproeien als de grote clubs langskomen. Die kijken toch niet verder dan hun neus lang is laat staan dat die het grote geheel zien. Ga liever praten met België en schrap vanaf seizoen 2020/2021 iedereen die lager als de 10e plek eindigt in een 'Jupiler League' en haal de grote Belgen erbij.
Het kunstgras was voor de meeste clubs een financiële overweging, blijkbaar zagen zij zich genoodzaakt die investering te maken om kosten te drukken. Het feit dat Ajax nu even 10 miljoen extra krijgt omdat ze één ronde verder gekomen zijn in een toernooi waar de rest niet bij kan trekt de boel hard scheef. Een gezonde topclub ligt niet wakker van een miljoentje meer of minder, maar de rest kan daar veel mee. Het enige wat mij tegen staat is dat de kleinere clubs lang niet altijd klein zijn vanwege een gebrek aan middelen, maar veelal ook gewoon door een afnemende achterban en wanbeleid. Dat zou je niet moeten sponsoren.
Verder vind ik eigenlijk dat zijn missie helemaal niet zo verkeerd is. Stimuleren van jeugd, sterker maken van de lagere klassen, meer tegenstand creëren voor de top, gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Allemaal lovenswaardige doelen waar iedereen blij mee zou moeten zijn.
De manier waarop ben ik dan wel erg benieuwd naar, want gewoon de top gaan afromen ten behoeve van de rest is natuurlijk van de zotte.