Typhone schreef op maandag 4 maart 2019 @ 14:47:
Onderbuik. 2005/2006 zijn de playoffs als eerste ingevoerd zie ik. AZ werd 2e in de reguliere competitie, Feyenoord werd 3e, Ajax werd 4e en Groningen 5e. Ajax won de playoffs. Ajax haalde het jaar daarna geen CL en verloor van FC Kopenhagen in de eerste voorronde CL.
In 2006/2007 werd Ajax 2e, AZ 3e, Twente 4e en Heerenveen 5e in de competitie. De playoffs werden gewonnen door Ajax. Ajax haalde in het seizoen 2007//2008 geen CL door in de voorronde te verliezen van Dinamo Zagreb.
So far is het dus 50/50 @
Gonadan
Meer tijd heb ik even niet hahaha. Overigens zie ik net tot mijn grote vreugde dat ADO in 06/07 degradeerde? Dat was ik helemaal vergeten. Kan niet snel genoeg weer gebeuren!
Afgelopen vijf jaar:
• 2018: Vitesse steelt plek via play-offs van Utrecht, haalt net zoveel punten als AZ en Feyenoord bij elkaar.
• 2017: Utrecht wint als hoogst geklasseerde de play-offs. Haalt meer punten dan de kampioen (Feyenoord) en de bekerwinnaar (Vitesse). Ajax en PSV stellen teleur.
• 2016: Heracles steelt plek via play-offs van Utrecht. Haalt maar zeer weinig punten, net als PSV. Feyenoord iets meer, de rest komt van Ajax en AZ.
• 2015: Vitesse steelt plek via play-offs van Feyenoord. Haalt weinig punten, net als Go Ahead die vanwege fairplay meedoen. Groningen haalt iets meer, AZ, PSV en Ajax het meest.
• 2014: Groningen steelt plek via play-offs van Heerenveen en Vitesse. Haalt weinig punten, net als PEC (beker) en Twente. Ajax, PSV en Feyenoord zorgen voor de punten.
Niet echt een wetenschappelijk onderzoek, maar je kunt mijns inziens niet zomaar stellen dat de play-offs zorgen voor weinig punten. Feitelijk geeft de bekerwinnaar nog minder rendement en zelfs de kampioen is geen garantie. Ik zie geen reden om het systeem om te willen gooien als ik dit zo bekijk.