Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 68 Laatste
Acties:
  • 480.237 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raimon93
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 06-09 23:14
Valkyre schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:04:
Oef ik heb een denk ik lastig probleem, ik ben onlangs met HA begonnen (heb allemaal z-wave apparaten welke ik makkelijk heb kunnen overzetten). Maar sinds dit weekend een zigbee stick(CC2652p) toegevoegd aan mijn HA installatie en deze werkt in zigbee2mqtt.

In de keuken heb ik een ledstrip van Ikea (Tradfri staat op de schakelaar zo'n rondje) echter de unit die ik denk ik moet pairen is weggewerkt boven de afzuigkap.
Ik weet dus ook niet wat er daar zit, maar mijn vermoeden is wel dat ik deze moet pairen ipv die ronde knop?

klopt mijn vermoeden en is er nog een andere manier dat jullie bekend is om de ledstrip te pairen?
Op de unit zit een pairknop (als je het over deze hebt: https://www.ikea.com/nl/n...-besturing-grijs-50356187) welke je moet indrukken en dicht bij de coördinator houden.

Geen idee of een eventuele router (powered device) ook zou kunnen, zelf niet geprobeerd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:25
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt
Koenkk zigbee2mqtt 1.18.0 is net uit

https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/releases

[ Voor 25% gewijzigd door grotegok op 01-03-2021 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-09 06:04
habbekrats schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:04:
@The__Virus 1 van de reden waarom ik overstap naar de Slaeh CC2652RB, klaar met dat geklier CC2531
Ik heb hem nu ook maar besteld.
Maar hoelang duurt dat voordat het binnen is.

Ik krijg geen reactie van de verkoper 😞

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 15:54
marcel19 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:15:
[...]

Ik heb hem nu ook maar besteld.
Maar hoelang duurt dat voordat het binnen is.

Ik krijg geen reactie van de verkoper 😞
Dit kreeg ik in de waiting list mail van afgelopen zaterdag:
We will start shipping at the end of the next week, to collect as many as possible for the first throw1!!

Als ze dus alles verzonden krijgen dan ergens volgende week binnen zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkieve
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-02 08:46
Hebben de update gedaan op eenzelfde manier als altijd op mijn rpi3b helaas start nu mijn zigbee2mqtt niet door en probeert hij deze steeds te herstarten.

Error:
Debian GNU/Linux comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY, to the extent
permitted by applicable law.
Last login: Tue Mar 2 00:22:22 2021 from 192.168.88.27
pi@raspberrypi:~ $ sudo journalctl -u zigbee2mqtt.service -f
-- Logs begin at Mon 2021-03-01 23:56:35 CET. --
Mar 02 00:24:02 raspberrypi npm[17083]: (node:17125) [DEP0018] DeprecationWarning: Unhandled promise rejections are deprecated. In the future, promise rejections that are not handled will terminate the Node.js process with a non-zero exit code.
Mar 02 00:24:07 raspberrypi npm[17083]: Zigbee2MQTT:error 2021-03-02 00:24:07: Error while starting zigbee-herdsman
Mar 02 00:24:07 raspberrypi npm[17083]: Zigbee2MQTT:error 2021-03-02 00:24:07: Failed to start zigbee
Mar 02 00:24:07 raspberrypi npm[17083]: Zigbee2MQTT:error 2021-03-02 00:24:07: Exiting...
Mar 02 00:24:07 raspberrypi npm[17083]: Zigbee2MQTT:error 2021-03-02 00:24:07: Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms)
Mar 02 00:24:07 raspberrypi npm[17083]: at ZStackAdapter.<anonymous> (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.js:94:31)
Mar 02 00:24:07 raspberrypi npm[17083]: at Generator.throw (<anonymous>)
Mar 02 00:24:07 raspberrypi npm[17083]: at rejected (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter

Heb een slaesh stick, en heb deze ook verwijderd en weer toegevoegd heb de yaml file eens vervangen met de basis. Heb de update en backup nogeens over gedaan maar helaas geen succes nog.

Iemand een idee of tips?
-moet ik nu de stick voorzien van de nieuwste coordinator

-Kan ik de vorige versie instaleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkieve
Over voorgaande ik zie dat er meer meldingen zijn in de issues op github.
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/6517

Denk dat ik maar probeer terug te gaan naar de vorige versie. Hoop ergens een instrucit ehiervoor te vinden of heeft iemand een tip?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 13:37
(jarig!)
henkieve schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 07:34:
Over voorgaande ik zie dat er meer meldingen zijn in de issues op github.
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/6517

Denk dat ik maar probeer terug te gaan naar de vorige versie. Hoop ergens een instrucit ehiervoor te vinden of heeft iemand een tip?
In de Github Issue schrijft iemand voor een downgrade:

Same issue for me. I've downgraded with those commands :

cd /opt/zigbee2mqtt
git checkout 99274c7 (find version wanted here : https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/tags)
npm ci --production
Npm start
And then z2m start

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02:46
henkieve schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 07:27:
[...]

Hebben de update gedaan op eenzelfde manier als altijd op mijn rpi3b helaas start nu mijn zigbee2mqtt niet door en probeert hij deze steeds te herstarten.

Error:
Debian GNU/Linux comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY, to the extent
permitted by applicable law.
Last login: Tue Mar 2 00:22:22 2021 from 192.168.88.27
pi@raspberrypi:~ $ sudo journalctl -u zigbee2mqtt.service -f
-- Logs begin at Mon 2021-03-01 23:56:35 CET. --
Mar 02 00:24:02 raspberrypi npm[17083]: (node:17125) [DEP0018] DeprecationWarning: Unhandled promise rejections are deprecated. In the future, promise rejections that are not handled will terminate the Node.js process with a non-zero exit code.
Mar 02 00:24:07 raspberrypi npm[17083]: Zigbee2MQTT:error 2021-03-02 00:24:07: Error while starting zigbee-herdsman
Mar 02 00:24:07 raspberrypi npm[17083]: Zigbee2MQTT:error 2021-03-02 00:24:07: Failed to start zigbee
Mar 02 00:24:07 raspberrypi npm[17083]: Zigbee2MQTT:error 2021-03-02 00:24:07: Exiting...
Mar 02 00:24:07 raspberrypi npm[17083]: Zigbee2MQTT:error 2021-03-02 00:24:07: Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms)
Mar 02 00:24:07 raspberrypi npm[17083]: at ZStackAdapter.<anonymous> (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.js:94:31)
Mar 02 00:24:07 raspberrypi npm[17083]: at Generator.throw (<anonymous>)
Mar 02 00:24:07 raspberrypi npm[17083]: at rejected (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter

Heb een slaesh stick, en heb deze ook verwijderd en weer toegevoegd heb de yaml file eens vervangen met de basis. Heb de update en backup nogeens over gedaan maar helaas geen succes nog.

Iemand een idee of tips?
-moet ik nu de stick voorzien van de nieuwste coordinator

-Kan ik de vorige versie instaleren
Als je via docker draait kun tag 1.17.1 gebruiken ipv latest. voorbeeld van totale image name:
koenkk/zigbee2mqtt:1.17.1
ipv
koenkk/zigbee2mqtt:latest (of koenkk/zigbee2mqtt zonder tag, dat is identiek aan koenkk/zigbee2mqtt:latest)

[ Voor 4% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 02-03-2021 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkieve
Helaas geen docker,

zag de oplossing van mbuurman later in de issues lijsst staan, maar ik heb het zo gedaan.

Deze gedownload https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/archive/1.17.1.tar.gz
in de map geplaatst. oude inhoud in backup mapje gezet.

Daarna npmci gedraait en boel gestart en alles werkt weer.

++++++++++++
betere optie was wellicht deze

Same issue for me. I've downgraded with those commands :

cd /opt/zigbee2mqtt
git checkout 99274c7 (find version wanted here : https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/tags)
npm ci --production
Npm start
And then z2m starts 😊

+++++++++++++++++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:40
Bij mij werkt 1.18.1 wel als ik de image pull en daarna een nieuwe container maak. Helaas wordt dan mijn configuration.yaml file niet herkend, wat resulteert in 0 devices paired.

Als ik de image met tag 'latest' refresh, dwz opnieuw download uit de registry, en mijn al bestaande container start, blijft de container op versie 1.18.0 en crasht zigbee2mqtt dus. Dus:
- ofwel achter de tag 'latest' gaat nog steeds het image van 1.18.0 schuil dus het zit fout aan de kant van github,
- ofwel mijn Docker downloadt niet het nieuwe image maar blijft de bestaande al gedownloade 1.18.0 gebruiken (al verwijder ik eerst handmatig het oude 'latest' image en geeft Docker wel de melding dat het image is gedownload)
- ofwel mijn bestaande container pakt het nieuwe image niet. En dat zou gek zijn, want ik heb het oude image verwijderd dus daar zou ie niet op verder moeten kunnen.

Iemand een idee wat ik fout doe?

[ Voor 0% gewijzigd door koksie op 03-03-2021 08:59 . Reden: Typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
koksie schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:58:
Bij mij werkt 1.18.1 wel als ik de image pull en daarna een nieuwe container maak. Helaas wordt dan mijn configuration.yaml file niet herkend, wat resulteert in 0 devices paired.
Dat is wel vreemd want ik zie in de changelog geen opmerking over het veranderen van een config file locatie of config file layout :S
Als ik de image met tag 'latest' refresh, dwz opnieuw download uit de registry, en mijn al bestaande container start, blijft de container op versie 1.18.0 en crasht zigbee2mqtt dus. Dus:
Een container is statisch. dus een container kijkt niet naar een 'nieuwe' download van latest. een container is aangemaakt tegen de hash van een image en zal nooit veranderen.
- ofwel achter de tag 'latest' gaat nog steeds het image van 1.18.0 schuil dus het zit fout aan de kant van github,
nee is niet het geval, kijk hier maar eens. je kan de image hash tussen twee tags vergelijken en ziet dat latest op moment van schrijven naar 1.18.1 verwijst. 1.18.0 en 1.18.1 zijn ook anders.
- ofwel mijn Docker downloadt niet het nieuwe image maar blijft de bestaande al gedownloade 1.18.0 gebruiken (al verwijder ik eerst handmatig het oude 'latest' image en geeft Docker wel de melding dat het image is gedownload)
ik denk dat het gewoon goed gaat maar je een denk fout maakt tussen images en containers.

[ Voor 9% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 03-03-2021 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:24:
[...]

Dat is wel vreemd want ik zie in de changelog geen opmerking over het veranderen van een config file locatie of config file layout :S

[...]

Een container is statisch. dus een container kijkt niet naar een 'nieuwe' download van latest. een container is aangemaakt tegen de hash van een image en zal nooit veranderen.

[...]

nee is niet het geval, kijk hier maar eens. je kan de image hash tussen twee tags vergelijken en ziet dat latest op moment van schrijven naar 1.18.1 verwijst. 1.18.0 en 1.18.1 zijn ook anders.

[...]

ik denk dat het gewoon goed gaat maar je een denk fout maakt tussen images en containers.
Dank je voor je reactie. Ik ga er idd vanuit dat het bij mij ligt. Bij het aanmaken van een nieuwe container crasht de container, ook als ik de oude configuration.yaml gebruik die eerder bij 1.17.1 prima zijn werk deed. Omdat ik Slaesh' stick gebruik, moest ik toen wel het PanID wijzigen. Ik hoop niet dat het daar in zit en ik nu met een nieuw PanID aan de slag moet, want dat betekent 40+ devices repairen en daar heb ik echt geen zin in...Ik kan me eigenlijk niet goed voorstellen waarom dat het zou zijn trouwens, want ik gebruik nog dezelfde stick en het PanID is volgens mij afhankelijk vand e stick, niet van de container.

Hoe dan ook, the search continues. Ik ga Watchtower wel uitzetten trouwens want dit is al de tweede keer dat een auto-update door Watchtower mijn hele zigbee-systeem overhoop gooit. Voortaan maar weer braaf afwachten tot alle bugs eruit zijn en dan met het handje updaten. Deze keer was de hele container verdwenen dus daar is iets goed fout gegaan,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
koksie schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:41:
[...]

Dank je voor je reactie. Ik ga er idd vanuit dat het bij mij ligt. Bij het aanmaken van een nieuwe container crasht de container, ook als ik de oude configuration.yaml gebruik die eerder bij 1.17.1 prima zijn werk deed. Omdat ik Slaesh' stick gebruik, moest ik toen wel het PanID wijzigen. Ik hoop niet dat het daar in zit en ik nu met een nieuw PanID aan de slag moet, want dat betekent 40+ devices repairen en daar heb ik echt geen zin in...Ik kan me eigenlijk niet goed voorstellen waarom dat het zou zijn trouwens, want ik gebruik nog dezelfde stick en het PanID is volgens mij afhankelijk vand e stick, niet van de container.
ik weet niet hoe je de container maakt maar ik gebruik de volgende compose:
Environment en networks kan je weglaten of aanpassen aan je eigen setup.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
    zigbee2mqtt:
      container_name: zigbee2mqtt
      image: koenkk/zigbee2mqtt:1.17.0
      logging:
        options:
          max-size: "10M"
          max-file: "2"
      volumes:
        - /home/user/Downloads/docker-zigbee2mqtt/data/zigbee2mqtt:/app/data
        - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
        # - /run/udev:/run/udev:ro
      devices:
        - /dev/ttyACM0:/dev/ttyACM0
      restart: always
      ports:
        - 8099:8099
      environment:
        - VIRTUAL_HOST=z2m.mijndomein.nl
        - VIRTUAL_PORT=8099
      networks:
        - mqtt

je kan in bovenstaande geval eenvoudig testen door alleen tag te veranderen. pas wel op dat je de 'originele' data zo aan de nieuwe container beschikbaar stelt: als die de config/data verprutst ben je ook de sigaar als je geen backup hebt.

Ik zou je config map koperieren naar een mapje 'config-test' en die in de nieuwe compose gebruiken ("backup") en dan eens wat proberen/prutsen.

Lastig te zeggen wat er fout gaat vanaf hier zonder logs/errors etc.
Hoe dan ook, the search continues. Ik ga Watchtower wel uitzetten trouwens want dit is al de tweede keer dat een auto-update door Watchtower mijn hele zigbee-systeem overhoop gooit. Voortaan maar weer braaf afwachten tot alle bugs eruit zijn en dan met het handje updaten. Deze keer was de hele container verdwenen dus daar is iets goed fout gegaan,
Ik update dit spul nooit automatisch..... te veel risico met maar een kleine winst als het goed gaat. Ik update zoiezo niet omdat ik toch geen nieuwe devices toevoeg. Ik update wel als ik iets gekocht hebt wat niet (goed) werkt.

Don't fix it if ain't broken

edit: protainer werkt best goed om je dockers te beheren

edit 2: tweakers kapot? ik zie een leg YAML in het codeblock maar als ik op 'bekijk' of 'wijzig' klik zie ik wel de volledige yaml tussen de code tags?

[ Voor 45% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 03-03-2021 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:50:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
    zigbee2mqtt:
      logging:
        options:
      volumes:
      devices:
      ports:
      environment:
        - VIRTUAL_PORT=8099
      networks:
        - mqtt

edit 2: tweakers kapot? ik zie een leg YAML in het codeblock maar als ik op 'bekijk' of 'wijzig' klik zie ik wel de volledige yaml tussen de code tags?
Same here, en als ik je quote zie ik de code ook staan....
edit: en op de pagina blijft het block leeg. gek hoor!

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@Septillion use your magic purple powers! :Y)

[ Voor 6% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 03-03-2021 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:50:
[...]

ik weet niet hoe je de container maakt maar ik gebruik de volgende compose:
Environment en networks kan je weglaten of aanpassen aan je eigen setup.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
    zigbee2mqtt:
      logging:
        options:
      volumes:
      devices:
      ports:
      environment:
        - VIRTUAL_PORT=8099
      networks:
        - mqtt

je kan in bovenstaande geval eenvoudig testen door alleen tag te veranderen. pas wel op dat je de 'originele' data zo aan de nieuwe container beschikbaar stelt: als die de config/data verprutst ben je ook de sigaar als je geen backup hebt.

Ik zou je config map koperieren naar een mapje 'config-test' en die in de nieuwe compose gebruiken ("backup") en dan eens wat proberen/prutsen.

Lastig te zeggen wat er fout gaat vanaf hier zonder logs/errors etc.

[...]

Ik update dit spul nooit automatisch..... te veel risico met maar een kleine winst als het goed gaat. Ik update zoiezo niet omdat ik toch geen nieuwe devices toevoeg. Ik update wel als ik iets gekocht hebt wat niet (goed) werkt.

Don't fix it if ain't broken

edit: protainer werkt best goed om je dockers te beheren

Ik deed dat inderdaad ook nooit, tot ik graag naar de spiffy ingebouwde interface overwilde in plaats van via Zigbee2mqtt Assistant te blijven werken. Toen ook gelijk het auto-update met Watchtower aangeslingerd en sindsdien twee keer spijt als haren op mijn hoofd. Bijkomende hindernis is dat ik via Docker op Synology zit, dus dat is net even anders dan op een Pi. De Docker compose die jij hierboven geeft, waarvoor dank, ik voor mij dus helaas niet bruikbaar.
In de logs komt niets bijzonders, behalve dan de nietszeggende "error 2021-03-03 09:49:41: Error while starting zigbee-herdsman"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
koksie schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:10:
[...]

Ik deed dat inderdaad ook nooit, tot ik graag naar de spiffy ingebouwde interface overwilde in plaats van via Zigbee2mqtt Assistant te blijven werken. Toen ook gelijk het auto-update met Watchtower aangeslingerd en sindsdien twee keer spijt als haren op mijn hoofd. Bijkomende hindernis is dat ik via Docker op Synology zit, dus dat is net even anders dan op een Pi. De Docker compose die jij hierboven geeft, waarvoor dank, ik voor mij dus helaas niet bruikbaar.
In de logs komt niets bijzonders, behalve dan de nietszeggende "error 2021-03-03 09:49:41: Error while starting zigbee-herdsman"
Als je portainer installeert (draait als docker (8> container ) kan je de compose eenvoudig gebruiken. Het heet in portainer "stack". Copy, paste, paden aanpassen en gaan.

Meestal staat er na de error nog veel meer... helemaal niets bij jou? In eerste instantie gok ik dat hij de stick niet kan vinden/de stick al in gebruik is door een ander process.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:13:
[...]

Als je portainer installeert (draait als docker (8> container ) kan je de compose eenvoudig gebruiken. Het heet in portainer "stack". Copy, paste, paden aanpassen en gaan.

Meestal staat er na de error nog veel meer... helemaal niets bij jou? In eerste instantie gok ik dat hij de stick niet kan vinden/de stick al in gebruik is door een ander process.
Nee, er komt inderdaad verder niets achteraan. Hij kan de stick wel vinden denk ik. Als ik de stick eruit trek, crasht de container na 5 seconden. Als ik de stick erin heb, pas na meer dan een minuut. Het lijkt erop dat het dus verderop in het proces pas misgaat. Maar waar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
koksie schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:18:
[...]

Nee, er komt inderdaad verder niets achteraan. Hij kan de stick wel vinden denk ik. Als ik de stick eruit trek, crasht de container na 5 seconden. Als ik de stick erin heb, pas na meer dan een minuut. Het lijkt erop dat het dus verderop in het proces pas misgaat. Maar waar....
voeg anders
code:
1
log_level: debug

eens toe aan je config?

edit.... shit wordt nu wel vervelend dat die code tags niet meer werken -O-

edit 2.... na de 1e edit doet ie t ineens weer wel *O*

edit 3... de yaml docker-compose hierboven nog steeds niet -O-

[ Voor 19% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 03-03-2021 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:20:
[...]

voeg anders
code:
1

eens toe aan je config?

edit.... shit wordt nu wel vervelend dat die code tags niet meer werken

log_level: info
Ha ha, inderdaad onhandig. Ik heb het toegevoegd en de container weer gestart. Output van de logfile is:

debug 2021-03-03 10:25:28: Loaded state from file /app/data/state.json
info 2021-03-03 10:25:28: Logging to console and directory: '/app/data/log/2021-03-03.10-25-27' filename: log.txt
info 2021-03-03 10:25:28: Starting Zigbee2MQTT version 1.18.1 (commit #a43d1f3)
info 2021-03-03 10:25:28: Starting zigbee-herdsman (0.13.71)
debug 2021-03-03 10:25:28: Using zigbee-herdsman with settings: '{"adapter":{"concurrent":null,"delay":null},"backupPath":"/app/data/coordinator_backup.json","databaseBackupPath":"/app/data/database.db.backup","databasePath":"/app/data/database.db","network":{"channelList":[25],"extendedPanID":[221,221,221,221,221,221,221,221],"networkKey":"HIDDEN","panID":6770},"serialPort":{"path":"/dev/ttyUSB0","rtscts":false}}'
error 2021-03-03 10:26:43: Error while starting zigbee-herdsman

Kan er eerlijk gezegd niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
koksie schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:27:
[...]

Ha ha, inderdaad onhandig. Ik heb het toegevoegd en de container weer gestart. Output van de logfile is:

debug 2021-03-03 10:25:28: Loaded state from file /app/data/state.json
info 2021-03-03 10:25:28: Logging to console and directory: '/app/data/log/2021-03-03.10-25-27' filename: log.txt
info 2021-03-03 10:25:28: Starting Zigbee2MQTT version 1.18.1 (commit #a43d1f3)
info 2021-03-03 10:25:28: Starting zigbee-herdsman (0.13.71)
debug 2021-03-03 10:25:28: Using zigbee-herdsman with settings: '{"adapter":{"concurrent":null,"delay":null},"backupPath":"/app/data/coordinator_backup.json","databaseBackupPath":"/app/data/database.db.backup","databasePath":"/app/data/database.db","network":{"channelList":[25],"extendedPanID":[221,221,221,221,221,221,221,221],"networkKey":"HIDDEN","panID":6770},"serialPort":{"path":"/dev/ttyUSB0","rtscts":false}}'
error 2021-03-03 10:26:43: Error while starting zigbee-herdsman

Kan er eerlijk gezegd niets mee.
nee... dat is is vrij weinig -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:58

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@sjorsjuhmaniac Wauw, hoe heb je dat voor elkaar gekregen :+ Maar als je sjorsjuhmaniac in "Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge" zo laat zal ik eens een bug report doen.

Bug report: code-tag blijft leeg in post
UPDATE: Wordt aan gewerkt! Hangt samen met server update.

[ Voor 22% gewijzigd door Septillion op 03-03-2021 12:05 . Reden: Added bug report link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:28:
[...]

nee... dat is is vrij weinig -O-
Aha, ik ben een stapje verder. Ik ben met een lege configuration.yaml file begonnen, met alleen mijn mqtt server en serial adres van de stick ingevuld. Dat lijkt te werken, de container blijft up. Nu eens 1 voor 1 de rest van de settings erin zetten en kijken waar het breekt.

Bij de upgrade naar 1.17.1 bleek het te liggen aan disable_led: true. Zodra ik die verwijderde, draaide de container weer als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
Helaas, het is het pan_id dat 'm de das omdoet. Zodra ik die verwijder draait de container maar vindt 0 devices joined:

info 2021-03-03 10:46:28: Logging to console and directory: '/app/data/log/2021-03-03.10-46-27' filename: log.txt
info 2021-03-03 10:46:28: Starting Zigbee2MQTT version 1.18.1 (commit #a43d1f3)
info 2021-03-03 10:46:28: Starting zigbee-herdsman (0.13.71)
info 2021-03-03 10:46:43: zigbee-herdsman started
info 2021-03-03 10:46:43: Coordinator firmware version: '{"meta":{"maintrel":1,"majorrel":2,"minorrel":7,"product":1,"revision":20201026,"transportrev":2},"type":"zStack3x0"}'
info 2021-03-03 10:46:43: Currently 0 devices are joined:
warn 2021-03-03 10:46:43: `permit_join` set to `true` in configuration.yaml.
warn 2021-03-03 10:46:43: Allowing new devices to join.
warn 2021-03-03 10:46:43: Set `permit_join` to `false` once you joined all devices.
info 2021-03-03 10:46:43: Zigbee: allowing new devices to join.
info 2021-03-03 10:46:43: Started frontend on port 0.0.0.0:8080
info 2021-03-03 10:46:44: Connecting to MQTT server at mqtt://192.168.2.200:1883
info 2021-03-03 10:46:44: Connected to MQTT server

Zodra ik het pan_id toevoeg, crasht de container.

Edit: de container runt ook als ik het pan_id aanpas naar een nieuw pan_id. Maar ook dan herkent ie de gepairde devices niet en zegt de log hetzelfde als hierboven. Het lijkt erop dat ie klapt op het al bestaande pan_id. Dus met pan_id crasht de container, zonder pan_id herkent ie de devices niet.

[ Voor 11% gewijzigd door koksie op 03-03-2021 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Septillion schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:32:
[mbr]@sjorsjuhmaniac Wauw, hoe heb je dat voor elkaar gekregen :+ Maar als je sjorsjuhmaniac in "Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge" zo laat zal ik eens een bug report doen.

Bug report: code-tag blijft leeg in post
[/mbr]
en het is niet eens de eerste keer.... ik laat het zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
Uiteindelijk heb ik het kunnen oplossen. Nou ja, oplossen...Ik heb alle devices opnieuw moeten pairen met een nieuwe pan_id en nu draait alles weer. De Domoticz plug-in gaf ook foutmeldingen, dus die heb ik ook gelijk maar ge-upgrade. Nu draait alles weer. Al met al weer een ochtend puzzelen om het aan de praat te krijgen. Ik heb mijn lesje wel weer geleerd: Watchtower gaat uit en ik upgrade pas weer als het echt nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
koksie schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:29:
Uiteindelijk heb ik het kunnen oplossen. Nou ja, oplossen...Ik heb alle devices opnieuw moeten pairen met een nieuwe pan_id en nu draait alles weer. De Domoticz plug-in gaf ook foutmeldingen, dus die heb ik ook gelijk maar ge-upgrade. Nu draait alles weer. Al met al weer een ochtend puzzelen om het aan de praat te krijgen. Ik heb mijn lesje wel weer geleerd: Watchtower gaat uit en ik upgrade pas weer als het echt nodig is.
*kuch.... hobby kuch*

Heb je nu wel je image vast gezet op een versie-tage ipv op latest? anders ga je de boot in als je ooit de container per ongelijk opnieuw aanmaakt/systeem reboot etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:00:
[...]

*kuch.... hobby kuch*

Heb je nu wel je image vast gezet op een versie-tage ipv op latest? anders ga je de boot in als je ooit de container per ongelijk opnieuw aanmaakt/systeem reboot etc.
Ha ha, een heerlijke hobby idd. Ik heb eindelijk alles weer aan de praat, het image staat nog wel op latest. Ik kan dat ook niet heel makkelijk wijzigen volgens mij, zonder de hele container weer opnieuw op te bouwen en het risico te lopen weer alles opnieuw te moeten pairen.
Ik heb wel Watchtower uitstaan dus hij zal niet meer spontaan gaan updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
koksie schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 20:50:
[...]

Ha ha, een heerlijke hobby idd. Ik heb eindelijk alles weer aan de praat, het image staat nog wel op latest. Ik kan dat ook niet heel makkelijk wijzigen volgens mij, zonder de hele container weer opnieuw op te bouwen en het risico te lopen weer alles opnieuw te moeten pairen.
Ik heb wel Watchtower uitstaan dus hij zal niet meer spontaan gaan updaten.
Ik snap je angst.
Je hebt gelijk, je maakt een nieuwe container. MAAR nu is latest en de tag die je gaat gebruiken precies dezelfde image. Dus als je je config data netjes buiten je container opslaat zou er geen enkel risico moeten zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry33
  • Laatst online: 18-09 21:54
Ik heb in een aanbieding 4x Woox smart smoke alarm R7049 besteld en gekoppeld met Z2M. Hij ziet het apparaat wel, maar meldt dat hij unsuported is. Nou zie ik hier wel dat ik een device zelf kan aanmaken, maar dat is toch een beetje abracadabra voor mij.

Kan iemand hier dat zo uit z'n mouw schudden? Dit zie ik in Z2M (addon in Hassos op RPI3B met Electrolama stick).

Friendly name
0xbc33acfffed9f669
Device type
EndDevice
Zigbee model
TS0601
Support status
Unsupported

IEEE address
0xbc33acfffed9f669
Network address
0x600B
Power source
Battery
Interview completed
Yes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel-Jan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-08 08:19
Septillion schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:56:
@Marcel-Jan @CypherMK Zo veel is mij helaas ook niet gelukt. Bij een device of 22 begon ik problemen te krijgen. Maar wat ik zo heb kunnen zien hangt het wel heeeeeel sterk af van de devices. Sommige spammen gewoon een stuk meer verkeer. Bijvoorbeeld dus de Xiaomi lichtsensor of de Blitzwolf BW-SHP13 (ivm met polling). De Eurotronic thermostaten hier waren de druppel hier.
Tja, over dat Zigbee project van mij. Het werkte, maar ik kon de sensoren in de andere kamer niet bereiken. Ik heb zelfs de soldeerbout ter hand genomen om een antenne op die USB ontvanger te zetten. Maar nog steeds niks. Ik heb dat zo een tijdje gelaten, niet veel naar gekeken. En toen ik weer eens op mijn Domoticz plaftorm keek, zag ik dat hij op een zeker moment gecrasht was en al mijn oude data kwijt was. Niet lang daarna heb ik hem uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:55
Iemand deze CC1352R gebaseerde launchpad al gezien / gebruikt? Lijkt me een interessante optie? Inclusief een paar leuke sensoren en behuizing. Communicatie gaat dan direct via seriële poort neem ik aan?

Werkt ook met de firmwares van @Koenkk lijkt me (al zul je de sensoren in dat geavl via de GPIO's moeten uitlezen lijkt me?).

[ Voor 22% gewijzigd door Batilan op 04-03-2021 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:54

MsG

Forumzwerver

Ik gebruiken al enkele jaren de CC2531 met Zigbee2mqtt.

Destijds was 20190608 de nieuwste firmware.

Ik zie ondertussen dat we bij 20201127/20201128 zijn aanbeland (https://github.com/Koenkk...ack_Home_1.2/CHANGELOG.md) met niet heel noemenswaardige wijzigingen.

Updaten mensen hier altijd naar de nieuwste firmware? Dat is namelijk altijd een beetje een bewerkelijk proces, met mijn Arduino. opzich werkt de boel nu ook gewoon, maar wie weet profiteer ik van verbeteringen die ik zo 123 niet meteen terugzie?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:01
MsG schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:51:
Ik gebruiken al enkele jaren de CC2531 met Zigbee2mqtt.

Destijds was 20190608 de nieuwste firmware.

Ik zie ondertussen dat we bij 20201127/20201128 zijn aanbeland (https://github.com/Koenkk...ack_Home_1.2/CHANGELOG.md) met niet heel noemenswaardige wijzigingen.

Updaten mensen hier altijd naar de nieuwste firmware? Dat is namelijk altijd een beetje een bewerkelijk proces, met mijn Arduino. opzich werkt de boel nu ook gewoon, maar wie weet profiteer ik van verbeteringen die ik zo 123 niet meteen terugzie?
Ik heb geupdate maar dat is meer ivm problemen die ik had.

Zelf doe ik nooit firmware updaten wanneer het gewoon werkt :).

Je kent het vast wel; if it ain't broken, don't fix it...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
MsG schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:51:
Ik update behoorlijk vaak naar de nieuwste firmware. Jouw Changelog is anders dan diegene voor mijn apparaat. Mijn changelog verwijst vaak naar Simplelink SDK veranderingen. Dan zie je soms dingen als: "Possible memory corruption from parsing malformed Touchlink / Zigbee Light Link commands". Vaak zijn memory corruptie bugs ook te misbruiken om code uit te kunnen voeren. Ik vind het fijn dat zoveel mogelijk fouten zijn opgelost. Tegelijk, voor mij is het redelijk makkelijk een andere firmware erop te zetten. Het testen helpt anderen. Zover de gedachte.

Praktisch gezien heb ik gemerkt dat sommige firmware versies slechter werkten. Dat merk je gewoonlijk pas na een tijdje. Het is soms onduidelijk wat de oorzaak van een probleem is. Een temperatuursensor die niet meer werkt kan komen vanwege bekende problemen (Aqara), kan vanwege een nieuwe firmware, kan ook omdat de batterij te leeg was en de sensor nooit de juiste batterijpercentage doorgaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Niet online
Jerry33 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:00:
Ik heb in een aanbieding 4x Woox smart smoke alarm R7049 besteld en gekoppeld met Z2M. Hij ziet het apparaat wel, maar meldt dat hij unsuported is.
Indien dat ding als briefpost past: ik zou waarschijnlijk lui zijn, aan de Nederlandse ontwikkelaar vragen of hij aub ondersteuning kan toevoegen en a) via de site een extra bestellen puur voor de ontwikkelaar en als bedankje of b) extra zijn kant, dan betalen om dat ding uiteindelijk weer terug te laten sturen. Ik gok dat de ontwikkelaar op een gegeven moment al teveel Zigbee heeft liggen ;)

Andere optie: je moet meerdere stukken software aanpassen. Kijk naar een vergelijkbare sensor en de commit waar de ondersteuning is toegevoegd. Dat is dacht ik niet alleen z2m, ook iets als zigbee-herdsman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 23:08
Ik heb in een aanbieding 4x Woox smart smoke alarm R7049 besteld en gekoppeld met Z2M. Hij ziet het apparaat wel, maar meldt dat hij unsuported is. Nou zie ik hier wel dat ik een device zelf kan aanmaken, maar dat is toch een beetje abracadabra voor mij.

Kan iemand hier dat zo uit z'n mouw schudden? Dit zie ik in Z2M (addon in Hassos op RPI3B met Electrolama stick).

Friendly name
0xbc33acfffed9f669
Device type
EndDevice
Zigbee model
TS0601
Support status
Unsupported

IEEE address
0xbc33acfffed9f669
Network address
0x600B
Power source
Battery
Interview completed
Yes
Er zijn sowieso wat meer gegevens nodig, zoals de regel van je device uit je 'database.db' en/of een debug-log van tijdens het pairen.
Als je geluk hebt lijkt de response op een ondersteund apparaat en kan het snel klaar zijn.
Zigbee model 'TS0601' lijkt een aanwijzing in de richting van Tuya firmware waar je in dat geval dan nog niet veel mee kan omdat er veel verschillende apparaten datzelfde id hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
Plenkske schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:21:
[...]

Dit kreeg ik in de waiting list mail van afgelopen zaterdag:
We will start shipping at the end of the next week, to collect as many as possible for the first throw1!!

Als ze dus alles verzonden krijgen dan ergens volgende week binnen zou ik zeggen.
Ik heb al een paar e-mail gestuurd naar de desbetreffende verkoper, maar zonder reactie.
Ook op Telegram wordt niet gereageerd..

Krijg een beetje het gevoel van geld kwijt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:44
marcel19 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 23:21:
[...]

Ik heb al een paar e-mail gestuurd naar de desbetreffende verkoper, maar zonder reactie.

Zelfde verhaal hier. Gelukkig betaald met PayPal.

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
robbinonline schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 23:31:
[...]

Zelfde verhaal hier. Gelukkig betaald met PayPal.
Jep, heb ik ook gedaan. maar het retour krijgen vind ik altijd zo'n gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
[...]

Ik denk dat ze gewoon erg druk bezig zijn met de orders. Geld kwijt geloof ik nog niet zo. Ze worden ook recommended op de z2m site, dat gebeurt ook niet zomaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
Gaat dit over Slaesh' stick? Je kunt hem ook via Telegram benaderen https://t.me/slaesh, naar eigen zeggen reageert hij daar voor technical support sneller dan via email. Wellicht ook voor verkoopzaken?

Edit: beter lezen dus. Dit gaat idd over Slaesh en ik zie dat @marcel19 ook Telegram al geprobeerd heeft, zonder resultaat.

[ Voor 24% gewijzigd door koksie op 05-03-2021 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
Ook ooit n's contact gezocht via z'n website, moet nog antwoord krijgen. Op gegeven moment maar een conbee gekocht. Geen spijt van overigens al heb ik 1 apparaatje wat nog niet werkt (en wel met een cc2531)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

[...]

Hij is soms - wat ik weet van eerdere meldingen - een paar maanden voor zijn werk onderweg, en daardoor slecht te bereiken. Of dat nu ook zo is, geen idee 8)

Nog nooit gehoord dat hij niet levert overigens.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Gewoon geduld hebben. Hij zou eind deze week de orders versturen. Dan komen ze dus ergens volgende week binnen. Het is via DHL en uit Keulen dus kan snel deze kant op komen.

Mochten we volgende week nog niks horen dan wordt het een ander verhaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
Ja even deze week afwachten, alvast een mailtje sturen wat de status van de order is ivm PayPal bewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
robbinonline schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:02:
Ja even deze week afwachten, alvast een mailtje sturen wat de status van de order is ivm PayPal bewijs.
Heb al een paar mailtjes verstuurd.
Dus zal maar moeten afwachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SPyRoX
  • Laatst online: 15-09 10:38
Ik heb gelijk 2 Slaesh' sticks besteld begin januari en deze heb ik 2 weken geleden binnen gekregen.
Ik heb ze dus de 18e besteld en kreeg de 21e van januari dat ze verstuurd zijn met een Track code. Daar had je weinig aan want zodra ze Duitsland verlaten (was dacht ik op de 25e) kan je het niet meer volgen.
Het heeft uiteindelijk een maand geduurd voordat deze op de mat lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
SPyRoX schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:50:
Ik heb gelijk 2 Slaesh' sticks besteld begin januari en deze heb ik 2 weken geleden binnen gekregen.
Ik heb ze dus de 18e besteld en kreeg de 21e van januari dat ze verstuurd zijn met een Track code. Daar had je weinig aan want zodra ze Duitsland verlaten (was dacht ik op de 25e) kan je het niet meer volgen.
Het heeft uiteindelijk een maand geduurd voordat deze op de mat lag.
Was het destijds ook al met DHL ? Ziet er dan wel uit als een erg trage (goedkope) verzendmethode. Normaal is DHL sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPyRoX
  • Laatst online: 15-09 10:38
Plenkske schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 12:34:
[...]

Was het destijds ook al met DHL ? Ziet er dan wel uit als een erg trage (goedkope) verzendmethode. Normaal is DHL sneller.
Deze was inderdaad met DHL verzonden. Maar ik keek er niet van op omdat er toch veel problemen waren bij post bedrijven destijds vanwege de corona maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 18:27
Vandaag heb ik de lonsonho-qs-zigbee-d02-triac-2c-ln dimmer binnengekregen. Hij was letterlijk binnen 1 seconden zichtbaar in Z2m! erg fijn.
Op dit moment heb ik geen pulsdrukker aangesloten.

De helderheid range in z2m is 0/254. Maar mijn lamp gaat onder de 15 uit, en rond de 200 geeft hij al maximaal ligt. De range klopt dus niet helemaal. Als ik nu terugdim naar 10, dan is de lamp fysiek uit, maar in Home assistant niet. Dat is een beetje vervelend.

Is de scale aan te passen in Z2M?

https://www.zigbee2mqtt.i...qs-zigbee-d02-triac-2c-ln

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Dacuuu schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 22:06:
Vandaag heb ik de lonsonho-qs-zigbee-d02-triac-2c-ln dimmer binnengekregen. Hij was letterlijk binnen 1 seconden zichtbaar in Z2m! erg fijn.
Op dit moment heb ik geen pulsdrukker aangesloten.

De helderheid range in z2m is 0/254. Maar mijn lamp gaat onder de 15 uit, en rond de 200 geeft hij al maximaal ligt. De range klopt dus niet helemaal. Als ik nu terugdim naar 10, dan is de lamp fysiek uit, maar in Home assistant niet. Dat is een beetje vervelend.

Is de scale aan te passen in Z2M?

https://www.zigbee2mqtt.i...qs-zigbee-d02-triac-2c-ln
Je kan het in HA ook aanpassen door een handmatige entity aan te maken en daar de 'schaal' van de dimmer aan te passen:
https://community.home-as...-for-a-light-bulb/55231/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:29
hoi, zojuist voor het eerst zigbee2mqtt geinstalleerd. Voor communicatie heb ik een conbee 2 .
Ik heb 2 Osram lampen die ik probeer te koppelen en die zijn gereset middels de 5* 5seconden uit/aan methode en die met 1 keer knipperen leken te bevestigen.
In de log van zigbee2mqtt zie ik echter niks langskomen van lampen die proberen te joinen. Nu zit er een meter of 4 tussen mijn raspberry pi en die lampen, maakt dat nog uit voor het pairen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
Nee, dat zou geen verschil moeten maken. Het lijkt erop dat Zigbee2mqtt de lampen niet ziet. Staat 'permit join' op true?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
koksie schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:00:
Nee, dat zou geen verschil moeten maken. Het lijkt erop dat Zigbee2mqtt de lampen niet ziet. Staat 'permit join' op true?
ja, voor de volledigheid maar even de hele log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
info  2021-03-07 13:25:24: Coordinator firmware version: '{"meta":{"maintrel":0,"majorrel":38,"minorrel":104,"product":0,"revision":"0x26680700","transportrev":0},"type":"ConBee2/RaspBee2"}'
info  2021-03-07 13:25:24: Currently 0 devices are joined:
warn  2021-03-07 13:25:24: `permit_join` set to  `true` in configuration.yaml.
warn  2021-03-07 13:25:24: Allowing new devices to join.
warn  2021-03-07 13:25:24: Set `permit_join` to `false` once you joined all devices.
info  2021-03-07 13:25:24: Zigbee: allowing new devices to join.
info  2021-03-07 13:25:24: Connecting to MQTT server at mqtt://192.168.1.123
info  2021-03-07 13:25:24: Connected to MQTT server
info  2021-03-07 13:25:24: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/state', payload 'online'
info  2021-03-07 13:25:24: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config', payload '{"commit":"a43d1f3","coordinator":{"meta":{"maintrel":0,"majorrel":38,"minorrel":104,"product":0,"revision":"0x26680700","transportrev":0},"type":"ConBee2/RaspBee2"},"log_level":"info","network":{"channel":11,"extendedPanID":"0xdddddddddddddddd","panID":6754},"permit_join":true,"version":"1.18.1"}'

Net ook met een Ikea tradfri lamp geprobeerd en die vind hij ook niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34
[...]

Inderdaad. Ronduit schandalig. Geen bevestiging van de bestelling (alleen van PayPal dat ik betaald heb). Geen reactie op mails naar verschillende e-mailadressen. Geen reactie op Telegram (op z'n site de aanbevolen contactmethode).
Geschil aangemaakt bij PayPal, wederom geen reactie. Dus geschil is nu geëscaleerd.

En ik heb een ZZH stick besteld, want die zijn ook weer beschikbaar om te bestellen.

(Mocht Slaesh alsnog leveren, heb ik dus een stick over voor de liefhebber...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Plenkske schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 07:08:
[...]

Ik denk dat ze gewoon erg druk bezig zijn met de orders. Geld kwijt geloof ik nog niet zo. Ze worden ook recommended op de z2m site, dat gebeurt ook niet zomaar...
Dat gebeurt denk ik omdat Koen geld krijgt voor elke bestelling van de ZZH en Slaesh. Maar persoonlijk zou ik een verkoper die zo omgaat met betalende klanten niet meer aanbevelen op m'n website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry33
  • Laatst online: 18-09 21:54

Helaas geen reactie waarmee ik het vertrouwen krijg dat dit gaat lukken. Ik stuur ze alle 4 maar terug voordat het te laat is helaas. Toch bedankt voor de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
datadevil schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:20:
[...]

ja, voor de volledigheid maar even de hele log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
info  2021-03-07 13:25:24: Coordinator firmware version: '{"meta":{"maintrel":0,"majorrel":38,"minorrel":104,"product":0,"revision":"0x26680700","transportrev":0},"type":"ConBee2/RaspBee2"}'
info  2021-03-07 13:25:24: Currently 0 devices are joined:
warn  2021-03-07 13:25:24: `permit_join` set to  `true` in configuration.yaml.
warn  2021-03-07 13:25:24: Allowing new devices to join.
warn  2021-03-07 13:25:24: Set `permit_join` to `false` once you joined all devices.
info  2021-03-07 13:25:24: Zigbee: allowing new devices to join.
info  2021-03-07 13:25:24: Connecting to MQTT server at mqtt://192.168.1.123
info  2021-03-07 13:25:24: Connected to MQTT server
info  2021-03-07 13:25:24: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/state', payload 'online'
info  2021-03-07 13:25:24: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config', payload '{"commit":"a43d1f3","coordinator":{"meta":{"maintrel":0,"majorrel":38,"minorrel":104,"product":0,"revision":"0x26680700","transportrev":0},"type":"ConBee2/RaspBee2"},"log_level":"info","network":{"channel":11,"extendedPanID":"0xdddddddddddddddd","panID":6754},"permit_join":true,"version":"1.18.1"}'

Net ook met een Ikea tradfri lamp geprobeerd en die vind hij ook niet..
Kan je log_level: debug eens in je config zetten en dan nog eens proberen te pairen?

info:
https://www.zigbee2mqtt.io/information/configuration.html

Heb je een usb verleng kabel tussen de stick en de PI zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:05:
[...]

Kan je log_level: debug eens in je config zetten en dan nog eens proberen te pairen?

info:
https://www.zigbee2mqtt.io/information/configuration.html

Heb je een usb verleng kabel tussen de stick en de PI zitten?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
debug 2021-03-07 15:12:32: Loaded state from file /app/data/state.json
info  2021-03-07 15:12:32: Logging to console and directory: '/app/data/log/2021-03-07.15-12-31' filename: log.txt
debug 2021-03-07 15:12:32: Removing old log directory '/app/data/log/2021-03-07.10-16-25'
info  2021-03-07 15:12:32: Starting Zigbee2MQTT version 1.18.1 (commit #a43d1f3)
info  2021-03-07 15:12:32: Starting zigbee-herdsman (0.13.71)
debug 2021-03-07 15:12:32: Using zigbee-herdsman with settings: '{"adapter":{"concurrent":null,"delay":null},"backupPath":"/app/data/coordinator_backup.json","databaseBackupPath":"/app/data/database.db.backup","databasePath":"/app/data/database.db","network":{"channelList":[11],"extendedPanID":[221,221,221,221,221,221,221,221],"networkKey":"HIDDEN","panID":6754},"serialPort":{"adapter":"deconz","path":"/dev/ttyACM0"}}'
info  2021-03-07 15:12:32: zigbee-herdsman started
info  2021-03-07 15:12:32: Coordinator firmware version: '{"meta":{"maintrel":0,"majorrel":38,"minorrel":104,"product":0,"revision":"0x26680700","transportrev":0},"type":"ConBee2/RaspBee2"}'
debug 2021-03-07 15:12:32: Zigbee network parameters: {"channel":11,"extendedPanID":"0xdddddddddddddddd","panID":6754}
info  2021-03-07 15:12:32: Currently 0 devices are joined:
warn  2021-03-07 15:12:32: `permit_join` set to  `true` in configuration.yaml.
warn  2021-03-07 15:12:32: Allowing new devices to join.
warn  2021-03-07 15:12:32: Set `permit_join` to `false` once you joined all devices.
info  2021-03-07 15:12:32: Zigbee: allowing new devices to join.
info  2021-03-07 15:12:33: Connecting to MQTT server at mqtt://192.168.1.123
debug 2021-03-07 15:12:33: Using MQTT anonymous login
info  2021-03-07 15:12:33: Connected to MQTT server
info  2021-03-07 15:12:33: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/state', payload 'online'
debug 2021-03-07 15:12:33: Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/bridge/info' with data '{"commit":"a43d1f3","config":{"advanced":{"adapter_concurrent":null,"adapter_delay":null,"availability_blacklist":[],"availability_blocklist":[],"availability_passlist":[],"availability_timeout":0,"availability_whitelist":[],"cache_state":true,"cache_state_persistent":true,"cache_state_send_on_startup":true,"channel":11,"elapsed":false,"ext_pan_id":[221,221,221,221,221,221,221,221],"homeassistant_discovery_topic":"homeassistant","homeassistant_legacy_triggers":true,"homeassistant_status_topic":"hass/status","last_seen":"disable","legacy_api":true,"log_directory":"/app/data/log/%TIMESTAMP%","log_file":"log.txt","log_level":"debug","log_output":["console","file"],"log_rotation":true,"log_syslog":{},"pan_id":6754,"report":false,"soft_reset_timeout":0,"timestamp_format":"YYYY-MM-DD HH:mm:ss"},"ban":[],"blocklist":[],"device_options":{},"devices":{},"experimental":{"output":"json"},"external_converters":[],"groups":{},"homeassistant":true,"map_options":{"graphviz":{"colors":{"fill":{"coordinator":"#e04e5d","enddevice":"#fff8ce","router":"#4ea3e0"},"font":{"coordinator":"#ffffff","enddevice":"#000000","router":"#ffffff"},"line":{"active":"#009900","inactive":"#994444"}}}},"mqtt":{"base_topic":"zigbee2mqtt","force_disable_retain":false,"include_device_information":false,"server":"mqtt://192.168.1.123"},"ota":{"disable_automatic_update_check":false,"update_check_interval":10},"passlist":[],"permit_join":true,"serial":{"adapter":"deconz","disable_led":false,"port":"/dev/ttyACM0"},"whitelist":[]},"config_schema":{"definitions":{"device":{"properties":{"debounce":{"description":"Debounces messages of this device","title":"Debounce","type":"number"},"debounce_ignore":{"description":"Protects unique payload values of specified payload properties from overriding within debounce time","examples":["action"],"items":{"type":"string"},"title":"Ignore debounce","type":"array"},"filtered_attributes":{"description":"Allows to prevent certain attributes from being published","examples":["temperature","battery","action"],"items":{"type":"string"},"title":"Filtered attributes","type":"array"},"friendly_name":{"description":"Used in the MQTT topic of a device. By default this is the device ID","readOnly":true,"title":"Friendly name","type":"string"},"optimistic":{"description":"Publish optimistic state after set (default true)","title":"Optimistic","type":"boolean"},"qos":{"descritption":"QoS level for MQTT messages of this device","title":"QoS","type":"number"},"retain":{"description":"Retain MQTT messages of this device","title":"Retain","type":"boolean"},"retention":{"description":"Sets the MQTT Message Expiry in seconds, Make sure to set mqtt.version to 5","title":"Retention","type":"number"}},"required":["friendly_name"],"type":"object"},"group":{"properties":{"devices":{"items":{"type":"string"},"type":"array"},"filtered_attributes":{"items":{"type":"string"},"type":"array"},"friendly_name":{"type":"string"},"optimistic":{"type":"boolean"},"qos":{"type":"number"},"retain":{"type":"boolean"}},"required":["friendly_name"],"type":"object"}},"properties":{"advanced":{"properties":{"adapter_concurrent":{"description":"Adapter concurrency (e.g. 2 for CC2531 or 16 for CC26X2R1) (default: null, uses recommended value)","requiresRestart":true,"title":"Adapter concurrency","type":["number","null"]},"adapter_delay":{"description":"Adapter delay","requiresRestart":true,"title":"Adapter delay","type":["number","null"]},"availability_blacklist":{"items":{"type":"string"},"readOnly":true,"requiresRestart":true,"title":"Availability blacklist (deprecated, use availability_blocklist)","type":"array"},"availability_blocklist":{"description":"Prevent devices from being checked for availability","items":{"type":"string"},"requiresRestart":true,"title":"Availability Blocklist","type":"array"},"availability_passlist":{"description":"Only enable availability check for certain devices","items":{"type":"string"},"requiresRestart":true,"title":"Availability passlist","type":"array"},"availability_timeout":{"default":0,"description":"Availability timeout in seconds when enabled, devices will be checked if they are still online. Only AC powered routers are checked for availability","minimum":0,"requiresRestart":true,"title":"Availability Timeout","type":"number"},"availability_whitelist":{"items":{"type":"string"},"readOnly":true,"requiresRestart":true,"title":"Availability whitelist (deprecated, use passlist)","type":"array"},"baudrate":{"description":"Baudrate for serial port, default: 115200 for Z-Stack, 38400 for Deconz","examples":[38400,115200],"requiresRestart":true,"title":"Baudrate","type":"number"},"cache_state":{"default":true,"description":"MQTT message payload will contain all attributes, not only changed ones. Has to be true when integrating via Home Assistant","title":"Cache state","type":"boolean"},"cache_state_persistent":{"default":true,"description":"Persist cached state, only used when cache_state: true","title":"Persist cache state","type":"boolean"},"cache_state_send_on_startup":{"default":true,"description":"Send cached state on startup, only used when cache_state: true","title":"Send cached state on startup","type":"boolean"},"channel":{"default":11,"description":"Zigbee channel, changing requires repairing all devices! (Note: use a ZLL channel: 11, 15, 20, or 25 to avoid Problems)","examples":[11,15,20,25],"maximum":26,"minimum":11,"requiresRestart":true,"title":"ZigBee channel","type":"number"},"elapsed":{"default":false,"description":"Add an elapsed attribute to MQTT messages, contains milliseconds since the previous msg","title":"Elapsed","type":"boolean"},"ext_pan_id":{"description":"Zigbee extended pan ID, changing requires repairing all devices!","items":{"type":"number"},"requiresRestart":true,"title":"Ext Pan ID","type":"array"},"homeassistant_discovery_topic":{"description":"Home Assistant discovery topic","examples":["homeassistant"],"requiresRestart":true,"title":"Homeassistant discovery topic","type":"string"},"homeassistant_legacy_triggers":{"default":true,"description":"Home Assistant legacy triggers, when enabled Zigbee2mqt will send an empty 'action' or 'click' after one has been send. A 'sensor_action' and 'sensor_click' will be discoverd","title":"Home Assistant legacy triggers","type":"boolean"},"homeassistant_status_topic":{"description":"Home Assistant status topic","examples":["homeassistant/status"],"requiresRestart":true,"title":"Home Assistant status topic","type":"string"},"ikea_ota_use_test_url":{"default":false,"description":"Use IKEA TRADFRI OTA test server, see OTA updates documentation","requiresRestart":true,"title":"IKEA TRADFRI OTA use test url","type":"boolean"},"last_seen":{"default":"disable","description":"Add a last_seen attribute to MQTT messages, contains date/time of last Zigbee message","enum":["disable","ISO_8601","ISO_8601_local","epoch"],"title":"Last seen","type":"string"},"legacy_api":{"default":true,"description":"Disables the legacy api (false = disable)","requiresRestart":true,"title":"Legacy API","type":"boolean"},"log_directory":{"description":"Location of log directory","examples":["data/log/%TIMESTAMP%"],"requiresRestart":true,"title":"Log directory","type":"string"},"log_file":{"default":"log.txt","description":"Log file name, can also contain timestamp","examples":["zigbee2mqtt_%TIMESTAMP%.log"],"requiresRestart":true,"title":"Log file","type":"string"},"log_level":{"default":"info","description":"Logging level","enum":["info","warn","error","debug"],"title":"Log level","type":"string"},"log_output":{"description":"Output location of the log, leave empty to supress logging","items":{"enum":["console","file","syslog"],"type":"string"},"requiresRestart":true,"title":"Log output","type":"array"},"log_rotation":{"default":true,"description":"Log rotation","requiresRestart":true,"title":"Log rotation","type":"boolean"},"log_syslog":{"properties":{"app_name":{"default":"Zigbee2MQTT","description":"The name of the application (Default: Zigbee2MQTT).","title":"Localhost","type":"string"},"eol":{"default":"/n","description":"The end of line character to be added to the end of the message (Default: Message without modifications).","title":"eol","type":"string"},"host":{"default":"localhost","description":"The host running syslogd, defaults to localhost.","title":"Host","type":"string"},"localhost":{"default":"localhost","description":"Host to indicate that log messages are coming from (Default: localhost).","title":"Localhost","type":"string"},"path":{"default":"/dev/log","description":"The path to the syslog dgram socket (i.e. /dev/log or /var/run/syslog for OS X).","examples":["/dev/log","/var/run/syslog"],"title":"Path","type":"string"},"pid":{"default":"process.pid","description":"PID of the process that log messages are coming from (Default process.pid).","title":"PID","type":"string"},"port":{"default":123,"description":"The port on the host that syslog is running on, defaults to syslogd's default port.","title":"Port","type":"number"},"protocol":{"default":"tcp4","description":"The network protocol to log over (e.g. tcp4, udp4, tls4, unix, unix-connect, etc).","examples":["tcp4","udp4","tls4","unix","unix-connect"],"title":"Protocol","type":"string"},"type":{"default":"5424","description":"The type of the syslog protocol to use (Default: BSD, also valid: 5424).","title":"Type","type":"string"}},"title":"syslog","type":"object"},"network_key":{"description":"Network encryption key, changing requires repairing all devices!","oneOf":[{"title":"Network key(string)","type":"string"},{"items":{"type":"number"},"title":"Network key(array)","type":"array"}],"requiresRestart":true,"title":"Network key"},"pan_id":{"description":"ZigBee pan ID, changing requires repairing all devices!","oneOf":[{"title":"Pan ID (string)","type":"string"},{"title":"Pan ID (number)","type":"number"}],"requiresRestart":true,"title":"Pan ID"},"report":{"description":"Enables report feature (deprecated)","readOnly":true,"requiresRestart":true,"title":"Reporting","type":"boolean"},"rtscts":{"description":"RTS / CTS Hardware Flow Control for serial port","requiresRestart":true,"title":"RTS / CTS","type":"boolean"},"soft_reset_timeout":{"description":"Soft reset ZNP after timeout","minimum":0,"readOnly":true,"requiresRestart":true,"title":"Soft reset timeout (deprecated)","type":"number"},"timestamp_format":{"description":"Log timestamp format","examples":["YYYY-MM-DD HH:mm:ss"],"requiresRestart":true,"title":"Timestamp format","type":"string"}},"title":"Advanced","type":"object"},"ban":{"items":{"type":"string"},"readOnly":true,"requiresRestart":true,"title":"Ban (deprecated, use blocklist)","type":"array"},"blocklist":{"description":"Block devices from the network (by ieeeAddr)","items":{"type":"string"},"requiresRestart":true,"title":"Blocklist","type":"array"},"device_options":{"type":"object"},"devices":{"patternProperties":{"^.*$":{"$ref":"#/definitions/device"}},"propertyNames":{"pattern":"^0x[\\d\\w]{16}$"},"type":"object"},"experimental":{"properties":{"output":{"description":"Examples when 'state' of a device is published json: topic: 'zigbee2mqtt/my_bulb' payload '{\"state\": \"ON\"}' attribute: topic 'zigbee2mqtt/my_bulb/state' payload 'ON' attribute_and_json: both json and attribute (see above)","enum":["attribute_and_json","attribute","json"],"title":"MQTT output type","type":"string"},"transmit_power":{"description":"Transmit power of adapter, only available for Z-Stack (CC253*/CC2652/CC1352) adapters, CC2652 = 5dbm, CC1352 max is = 20dbm (5dbm default)","requiresRestart":true,"title":"Transmit power","type":["number","null"]}},"title":"Experimental","type":"object"},"external_converters":{"description":"You can define external converters to e.g. add support for a DiY device","examples":["DIYRuZ_FreePad.js"],"items":{"type":"string"},"requiresRestart":true,"title":"External converters","type":"array"},"frontend":{"properties":{"auth_token":{"description":"Enables authentication, disabled by default","requiresRestart":true,"title":"Auth token","type":["string","null"]},"host":{"default":" 0.0.0.0","description":"Frontend binding host","requiresRestart":true,"title":"Bind host","type":"string"},"port":{"default":8080,"description":"Frontend binding port","requiresRestart":true,"title":"Port","type":"number"}},"title":"Frontend","type":"object"},"groups":{"patternProperties":{"^.*$":{"$ref":"#/definitions/group"}},"propertyNames":{"pattern":"^[\\w].*$"},"type":"object"},"homeassistant":{"default":false,"description":"Home Assistant integration (MQTT discovery)","title":"Home Assistant integration","type":"boolean"},"map_options":{"properties":{"graphviz":{"properties":{"colors":{"properties":{"fill":{"properties":{"coordinator":{"type":"string"},"enddevice":{"type":"string"},"router":{"type":"string"}},"type":"object"},"font":{"properties":{"coordinator":{"type":"string"},"enddevice":{"type":"string"},"router":{"type":"string"}},"type":"object"},"line":{"properties":{"active":{"type":"string"},"inactive":{"type":"string"}},"type":"object"}},"type":"object"}},"type":"object"}},"title":"Networkmap","type":"object"},"mqtt":{"properties":{"base_topic":{"description":"MQTT base topic for Zigbee2MQTT MQTT messages","examples":["zigbee2mqtt"],"requiresRestart":true,"title":"Base topic","type":"string"},"ca":{"description":"Absolute path to SSL/TLS certificate of CA used to sign server and client certificates","examples":["/etc/ssl/mqtt-ca.crt"],"requiresRestart":true,"title":"Certificate authority","type":"string"},"cert":{"description":"Absolute path to SSL/TLS certificate for client-authentication","examples":["/etc/ssl/mqtt-client.crt"],"requiresRestart":true,"title":"SSL/TLS certificate","type":"string"},"client_id":{"description":"MQTT client ID","examples":["MY_CLIENT_ID"],"requiresRestart":true,"title":"Client ID","type":"string"},"force_disable_retain":{"default":false,"description":"Disable retain for all send messages. ONLY enable if you MQTT broker doesn't support retained message (e.g. AWS IoT core, Azure IoT Hub, Google Cloud IoT core, IBM Watson IoT Platform). Enabling will break the Home Assistant integration","requiresRestart":true,"title":"Force disable retain","type":"boolean"},"include_device_information":{"default":false,"description":"Include device information to mqtt messages","title":"Include device information","type":"boolean"},"keepalive":{"default":60,"description":"MQTT keepalive in second","requiresRestart":true,"title":"Keepalive","type":"number"},"key":{"description":"Absolute path to SSL/TLS key for client-authentication","examples":["/etc/ssl/mqtt-client.key"],"requiresRestart":true,"title":"SSL/TLS key","type":"string"},"password":{"description":"MQTT server authentication password","examples":["ILOVEPELMENI"],"requiresRestart":true,"title":"Password","type":"string"},"reject_unauthorized":{"default":true,"description":"Disable self-signed SSL certificate","requiresRestart":true,"title":"Reject unauthorized","type":"boolean"},"server":{"description":"MQTT server URL (use mqtts:// for SSL/TLS connection)","examples":["mqtt://localhost:1883"],"requiresRestart":true,"title":"MQTT server","type":"string"},"user":{"description":"MQTT server authentication user","examples":["johnnysilverhand"],"requiresRestart":true,"title":"User","type":"string"},"version":{"default":4,"description":"MQTT protocol version","examples":[4,5],"requiresRestart":true,"title":"Version","type":["number","null"]}},"required":["base_topic","server"],"title":"MQTT","type":"object"},"ota":{"properties":{"disable_automatic_update_check":{"default":false,"description":"Zigbee devices may request a firmware update, and do so frequently, causing Zigbee2MQTT to reach out to third party servers. If you disable these device initiated checks, you can still initiate a firmware update check manually.","title":"Disable automatic update check","type":"boolean"},"update_check_interval":{"default":10,"description":"Your device may request a check for a new firmware update. This value determines how frequently third party servers may actually be contacted to look for firmware updates. The value is set in minutes, and the default is 10.","title":"Update check interval","type":"number"}},"title":"OTA updates","type":"object"},"passlist":{"description":"Allow only certain devices to join the network (by ieeeAddr). Note that all devices not on the passlist will be removed from the network!","items":{"type":"string"},"requiresRestart":true,"title":"Passlist","type":"array"},"permit_join":{"default":false,"description":"Allow new devices to join (re-applied at restart)","title":"Permit join","type":"boolean"},"serial":{"properties":{"adapter":{"description":"Adapter type, not needed unless you are experiencing problems","enum":["deconz","zstack","zigate"],"requiresRestart":true,"title":"Adapter","type":["string","null"]},"disable_led":{"default":false,"description":"Disable LED of the adapter if supported","requiresRestart":true,"title":"Disable led","type":"boolean"},"port":{"description":"Location of the adapter. To autodetect the port, set null","examples":["/dev/ttyACM0"],"requiresRestart":true,"title":"Port","type":["string","null"]}},"title":"Serial","type":"object"},"whitelist":{"items":{"type":"string"},"readOnly":true,"requiresRestart":true,"title":"Whitelist (deprecated, use passlist)","type":"array"}},"required":["mqtt"],"type":"object"},"coordinator":{"meta":{"maintrel":0,"majorrel":38,"minorrel":104,"product":0,"revision":"0x26680700","transportrev":0},"type":"ConBee2/RaspBee2"},"log_level":"debug","network":{"channel":11,"extended_pan_id":"0xdddddddddddddddd","pan_id":6754},"permit_join":true,"restart_required":false,"version":"1.18.1"}'
debug 2021-03-07 15:12:33: Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/bridge/devices' with data '[{"definition":null,"endpoints":{"1":{"bindings":[],"clusters":{"input":["genBasic","genTime","genOta"],"output":["genPowerCfg","genPollCtrl","ssIasZone"]},"configured_reportings":[]},"242":{"bindings":[],"clusters":{"input":[],"output":["greenPower"]},"configured_reportings":[]}},"friendly_name":"Coordinator","ieee_address":"0x00212effff069f7f","interview_completed":true,"interviewing":false,"network_address":0,"supported":false,"type":"Coordinator"}]'
debug 2021-03-07 15:12:33: Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/bridge/groups' with data '[]'
debug 2021-03-07 15:12:33: Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/bridge/config' with data '{"commit":"a43d1f3","coordinator":{"meta":{"maintrel":0,"majorrel":38,"minorrel":104,"product":0,"revision":"0x26680700","transportrev":0},"type":"ConBee2/RaspBee2"},"log_level":"debug","network":{"channel":11,"extendedPanID":"0xdddddddddddddddd","panID":6754},"permit_join":true,"version":"1.18.1"}'
debug 2021-03-07 15:12:33: Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/bridge/extensions' with data '[]'
info  2021-03-07 15:12:33: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config', payload '{"commit":"a43d1f3","coordinator":{"meta":{"maintrel":0,"majorrel":38,"minorrel":104,"product":0,"revision":"0x26680700","transportrev":0},"type":"ConBee2/RaspBee2"},"log_level":"debug","network":{"channel":11,"extendedPanID":"0xdddddddddddddddd","panID":6754},"permit_join":true,"version":"1.18.1"}'

akelig stil qua joinen..
En nee, geen kabel ertussen. Het is een raspberry pi 4 met ook nog een ssd en hij ligt in een kastje met andere apparatuur dus misschien is dat wel een goed idee. Zou ik bijvoorbeeld een kabel van 1 of misschien 2 meter kunnen doen en dan de adapter uit het kastje leggen?
Ergens las ik ook nog dat de voeding een probleem kon zijn, ik heb een 3 ampere voeding maar misschien is dat niet genoeg met de ssd er ook bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Niet online
datadevil schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:18:
[...]
En nee, geen kabel ertussen. Het is een raspberry pi 4 met ook nog een ssd
Ik heb een vergelijkbare oplossing. Een verlengkabel was zo goed als vereist, zonder kabel ertussen was de linkquality beroerd. Mijn kabel is iets van 5 meter (omdat ik het nog had liggen). Het apparaat ligt op iets van 2 meter ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
datadevil schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:18:
[...]
akelig stil qua joinen..
En nee, geen kabel ertussen. Het is een raspberry pi 4 met ook nog een ssd en hij ligt in een kastje met andere apparatuur dus misschien is dat wel een goed idee. Zou ik bijvoorbeeld een kabel van 1 of misschien 2 meter kunnen doen en dan de adapter uit het kastje leggen?
Ergens las ik ook nog dat de voeding een probleem kon zijn, ik heb een 3 ampere voeding maar misschien is dat niet genoeg met de ssd er ook bij?
De conbee2 is erg gevoelig voor usb-inteferentie. Vandaar dat altijd aanbevolen wordt een verlengkabel te gebruiken. Het doel is niet per se 'afstand' maar wel 'afstand van de inteferentie'. Hij werkt ook erg belabberd op een usb3 poort of met sommige usb hubs.
Probeer eens een verlengkabel.

Ik zie niets geks in je log. Wel kwamen er eerder hier een paar problemen met v 1.18 voorbij. Ik draai v1.17.0 en heb geen problemen, is misschien nog het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:35:
[...]
De conbee2 is erg gevoelig voor usb-inteferentie. Vandaar dat altijd aanbevolen wordt een verlengkabel te gebruiken. Het doel is niet per se 'afstand' maar wel 'afstand van de inteferentie'. Hij werkt ook erg belabberd op een usb3 poort of met sommige usb hubs.
En de combinatie met een ssd kom ik vrij vaak als probleem tegen, dus hij is in de prijzen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
barrymossel schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:41:
[...]

Inderdaad. Ronduit schandalig. Geen bevestiging van de bestelling (alleen van PayPal dat ik betaald heb). Geen reactie op mails naar verschillende e-mailadressen. Geen reactie op Telegram (op z'n site de aanbevolen contactmethode).
Geschil aangemaakt bij PayPal, wederom geen reactie. Dus geschil is nu geëscaleerd.

En ik heb een ZZH stick besteld, want die zijn ook weer beschikbaar om te bestellen.

Ik heb wel een bevestiging gekregen. Verder nog niks. Ben het wel eens met je dat geen reacties geven slecht is.
Ik wacht het nog even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:35:
[...]

Probeer eens een verlengkabel.

Ik zie niets geks in je log. Wel kwamen er eerder hier een paar problemen met v 1.18 voorbij. Ik draai v1.17.0 en heb geen problemen, is misschien nog het proberen waard.
nu even geprobeerd met een verlengkabeltje wat ik had liggen (20cm denk ik) maar dat hielp nog niet. Ook in deconz geprobeerd maar dat mag ook niet baten.
Langere kabel bestellen dus of zijn er nog andere dingen die ik kan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
barrymossel schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:57:
Dat gebeurt denk ik omdat Koen geld krijgt voor elke bestelling van de ZZH en Slaesh.
Waarop baseer je deze uitspraak?

Ik zou niet weten waar die 'verdiensten' dan op gebaseerd zouden moeten zijn, want de links vanaf die website bevatten geen referral oid.

Nogal een beschuldiging richting een vrijwillige open source ontwikkelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
Hmmbob schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:45:
[...]

Ik zou niet weten waar die 'verdiensten' dan op gebaseerd zouden moeten zijn, want de links vanaf die website bevatten geen referral oid.

Dat wordt vermeld op de product pagina's van beide producten op Tindie. (voorbeeld)
Verder denk ik dat ze recommended zijn vanwege de gebruikte hardware en niet vanwege andere zaken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Step5 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:49:
[...]

Dat wordt vermeld op de product pagina's van beide producten op Tindie. (voorbeeld)
Verder denk ik dat ze recommended zijn vanwege de gebruikte hardware en niet vanwege andere zaken
Check, I see. Maar die lees ik toch anders (emphasis mine):
A portion of each sale will be donated to @Koenkk to support his work on Zigbee2mqtt and the public firmware images used by zzh and many other projects.
Oftewel, ze 'vergoeden' hem voor de firmware die hij gemaakt heeft en zij voor hun product gebruiken?

De 'beschuldiging' gaat erom dat die sticks op de z2m site staan omdat hij daar geld aan zo verdienen. Ik denk dat die statement onterecht is....

los daarvan is het niet reageren naar je klanten inderdaad niet handig.

[ Voor 12% gewijzigd door Hmmbob op 07-03-2021 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
barrymossel schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:41:
[...]

Precies.

Ik ga ook escaleren bij Paypal. Want ben dit wel een beetje zat.
Inmiddels heb ik ook een ZZH stick besteld aangezien ik een melding kreeg dat ze weer voorradig waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Step5
@Hmmbob ja dat lijkt wel zo
Hmmbob schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:54:
[...]

De 'beschuldiging' gaat erom dat die sticks op de z2m site staan omdat hij daar geld aan zo verdienen. Ik denk dat die statement onterecht is....

los daarvan is het niet reageren naar je klanten inderdaad niet handig.
eens, en eens

[ Voor 86% gewijzigd door Step5 op 07-03-2021 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Hmmbob schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:45:
[...]

Daar zijn ze heel open in hoor.
A portion of each sale will be donated to @Koenkk to support his work on Zigbee2mqtt and the public firmware images used by zzh and many other projects.
Bron: https://electrolama.com/projects/zig-a-zig-ah/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Hmmbob schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:54:
[...]

Check, I see. Maar die lees ik toch anders (emphasis mine):

Oftewel, ze 'vergoeden' hem voor de firmware die hij gemaakt heeft en zij voor hun product gebruiken?

Ik ben ervan overtuigd dat primair die stick aangeraden zijn omdat ze gewoon goed werken. Maar werken ze beter dan andere in de lijst op zigbee2mqtt.io? Ik denk dat dat wel meevalt. En ik beschuldig niemand ergens van, want dat impliceert schuld. Ik zie niemand iets fout doen. Ik denk alleen dat het predicaat recommended ook wel iets te maken zou kunnen hebben met het feit dat ie er wat geld voor krijgt (en terecht).

Alleen als ik erachter zou komen dat een persoon die ik aanraadt zeer slecht met z'n klanten omgaat, dan kies ik denk ik niet voor die centen en verwijder ik dat "recommended". Sowieso met het oog op service dat waarschijnlijk ook niet verleend wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
datadevil schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:16:
[...]

nu even geprobeerd met een verlengkabeltje wat ik had liggen (20cm denk ik) maar dat hielp nog niet. Ook in deconz geprobeerd maar dat mag ook niet baten.
Langere kabel bestellen dus of zijn er nog andere dingen die ik kan proberen.
In deconz is het interessant om ook eens met debug te draaien, Zie te post-warning in het deconz topic.

Hieruit kan @Mimiix vaak al zien of een interferentie probleem zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 7 maart 2021 @ 18:21:
[...]

In deconz is het interessant om ook eens met debug te draaien, Zie te post-warning in het deconz topic.

ik wacht wel even op die kabel eerst maar bedankt voor de tip alvast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbinonline
marcel19 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:57:
[...]

Precies.

Ik ga ook escaleren bij Paypal. Want ben dit wel een beetje zat.
Inmiddels heb ik ook een ZZH stick besteld aangezien ik een melding kreeg dat ze weer voorradig waren.
Ik heb zojuist een mailtje gekregen dat het verzonden is inclusief track en tracé die werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
robbinonline schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:14:
[...]

Ik heb zojuist een mailtje gekregen dat het verzonden is inclusief track en tracé die werkt!
Appart.

Wanneer heb je de stick besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
marcel19 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:32:
[...]

Appart.

Wanneer heb je de stick besteld?
Dezelfde dag dat dat mailtje kwam dat er weer voorraad was. De 26e volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:47
Ik heb nog geen mail, wazig allemaal weer.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 18:27
Wat is er mis mee als koen een x% krijgt van de opbrengst van zzh en en of slaesh, dat moeten ze zelf toch weten? Daarbij is zigbee2mqtt helemaal gratis, en heeft niemand recht om ook maar iets te zeuren of te eisen.

Ik heb ook 2 maanden moeten wachten op mijn zzh stick, het was helemaal mis gegaan met postnl. Over slaesh, ik had vaker gelezen dat hij minder snel reageerde, maar zolang alles een keer netjes aankomt is het toch goed? Take a chill pill..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
robbinonline schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:54:
[...]

Ik heb 2 dagen later besteld in de avond na 19:00. Maar ja, het maakt natuurlijk niet uit.
Je hoort gewoon op de hoogte gehouden te worden en geinformeerd over de status van een order vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Dacuuu schreef op maandag 8 maart 2021 @ 06:55:
Wat is er mis mee als koen een x% krijgt van de opbrengst van zzh en en of slaesh, dat moeten ze zelf toch weten? Daarbij is zigbee2mqtt helemaal gratis, en heeft niemand recht om ook maar iets te zeuren of te eisen.

Ik heb ook 2 maanden moeten wachten op mijn zzh stick, het was helemaal mis gegaan met postnl. Over slaesh, ik had vaker gelezen dat hij minder snel reageerde, maar zolang alles een keer netjes aankomt is het toch goed? Take a chill pill..
Helemaal niets mis mee, wie heeft het daarover ?

Ik heb een paar euro extra overgemaakt om de heren te steunen!
We hebben het hier alleen over de slechte informatie voorziening, dat kan verbeterd worden.

[ Voor 6% gewijzigd door habbekrats op 08-03-2021 07:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:54

Mimiix

Professioneel Prutser

sjorsjuhmaniac schreef op zondag 7 maart 2021 @ 18:21:
[...]

Gaat hier meestal op de 0xE1 die ergens zichtbaar wordt :)

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Koenkk
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 20:33
barrymossel schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:57:
[...]

Dat gebeurt denk ik omdat Koen geld krijgt voor elke bestelling van de ZZH en Slaesh. Maar persoonlijk zou ik een verkoper die zo omgaat met betalende klanten niet meer aanbevelen op m'n website.
Voor de openheid; alleen voor de ZZH krijg ik een % deel, voor de Slaesh stick niet. Het is zeker niet het geval dat je alleen op de site komt als ik een % deel krijg. Elke adapter die goed/makkelijk verkrijgbaar is komt op de site. De Slaesh en ZZH stick worden aangeraden puur en alleen omdat deze in mijn optiek hardware technisch het beste zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Koenkk op 08-03-2021 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:39
Koenkk schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:14:
[...]

Voor de openheid; alleen voor de ZZH krijg ik een % deel, voor de Slaesh stick niet. Het is zeker niet het geval dat je alleen op de site komt als ik een % deel krijg. Elke adapter die goed/makkelijk verkrijgbaar is komt op de site. De Slaesh en ZZH stick worden aangeraden puur en alleen omdat deze in mijn optiek hardware technisch het beste zijn.
Bedankt voor je openheid en keep up the good work! Ik zou niet meer zonder z2m kunnen!

Ik denk overigens dat de perceptie van vergoeding van Slaesh komt van de melding op de website van Slaesh zelf waar staat:

It's easy to use with the popular zigbee2mqtt project from koenkk!
Many thanks to him and his awesome work!
After getting my fixed costs, we will reward him with every sold ZigBee-stick!

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
Koenkk schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:14:
[...]

Dit is de mail die ik kreeg vorige week
Hey there!!=)

Finally we are back to business!

After a ruff time.. Some of you may already know..
First tiny break was cause of a good thing, my new born nephew!! =)
But, sadly some days later we had a bad ending COVID case in our family.. =/
This caused a huge workload.. legal stuff, family things and clearing out a whole house..
And after that, back home and in the office.. The mountain of undone things was high.. Really high! :[

Now we got managed all of this..
And in the meantime we already prepared everything, cause we saw the growing waitinglist and didn't want to start without being prepared!!
Updated some stuff on the e-shop, improved our process and found new partners!!

At this time, we have to thank YOU!
Thanks for your support, thanks for your understand, your warm words and your patience!!
We really do appreciate that and this helped us a lot!!

If you are still interested in our stick..
as a coordinator or even as a router..
..feel free to use this code!

https://slae.sh/projects/cc2652

HEY-SAMY-2021

This will give you 10% rebate and will automatically destroy itself on Sunday, the 7th of March..

Every tip is split as usual 50/50 to koenkk! Thanks to his awesome work!
And the whole March we will forward 50% of our part to Samy..
Maybe for his first Smart-Home-Device! ;) And in the hope he will join our company asap.. :P

Stay heahlthy and have a good time,
with best regards,

Sascha and the crew! =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
habbekrats schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:49:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
Hey there!!=)

This caused a huge workload.. legal stuff, family things and clearing out a whole house..
And after that, back home and in the office.. The mountain of undone things was high.. Really high! :[

And in the meantime we already prepared everything, cause we saw the growing waitinglist and didn't want to start without being prepared!!

Thanks for your support, thanks for your understand, your warm words and your patience!!

HEY-SAMY-2021

This will give you 10% rebate and will automatically destroy itself on Sunday, the 7th of March..

Maybe for his first Smart-Home-Device! ;) And in the hope he will join our company asap.. :P

with best regards,

Sascha and the crew! =)
Beter gebruik je [quote] ipv [code] :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenkk
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 20:33
habbekrats schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:49:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
Hey there!!=)

HEY-SAMY-2021

with best regards,

Sascha and the crew! =)
Bedankt, dit heb ik nog niet gezien. Zoals die aangeeft gaat het over de tip die je kan invullen bij het plaatsen van je order (dus niet een % van de stick). Ik ga contact met hem opnemen hoe het nu precies zit/hoe het met hem gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bkor
  • Niet online
Iets dat ik niet voorbij had zien komen, de Zigbee2mqtt addon voor Home Assistant is van repository geswitched. Indien je nog niet 1.18.1 hebt draaien en ook niet een 'upgrade' mogelijkheid hebt, zie https://github.com/zigbee...54#issuecomment-792161644.

Ik heb eerst de nieuwe repository toegevoegd, vervolgens de Configuration tab van de oude addon (1.17) ge-copy-paste. Vervolgens de oude addon gestopt, via 'SSH & Web Terminal' addon met protection mode off een
code:
1
cp -a /share/zigbee2mqtt /config
gedaan. Daarna de oude en nieuwe Configuration tab vergeleken en aangepast (via diff -u), nieuwe zigbee2mqtt addon de Configuration tab aangepast (network key, mosquitto config, etc), daarna nieuwe addon gestart. Als laatste de oude repository weggehaald (was niet duidelijk welke je moest kiezen). Het duurde een tijd (geloof HA herstart) voordat Supervisor tab de juiste Zigbee2mqtt addon liet zien.

Ik ben blij dat de configuratie nu standaard op de juiste plek staat. Echter is bovenstaande niet moeilijk maar toch behoorlijk veel gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel19
robbinonline schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:54:
[...]

Gisteren een e-mail gekregen dat mijn stick eraan komt. met tracking code van DHL.
Nog geen reactie gehad op mijn dispuut via Paypal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@marcel19 Dan nog maar een goeie week wachten... DHL moet hem eerst nog 2 keer kwijtraken en terug vinden in midden Duitsland :X

@bkor Bedankt voor deze mededeling! Iemand enig idee waarom ze van repository zijn gewisseld? En al helemaal, waarom dit idioot gebeurd zonder melding in de changlog ofzo. En dat je vervolgens in een issue moet lezen hoe je moet upgraden :s Vanavond maar eens even naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Zojuist 2 mailtjes van Slaeh's
1 x excuses hele betalings en andere zaken lagen op hun gat
1 x verzend label DHL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19-09 15:15
Ik probeer een xiaomi schakelaar op een andere router te krijgen, heb er al een nacht de batterij uit gehad. Opnieuw gepaired tegen de nieuwe router (icasa dimmer) maar hij valt toch weer terug naar de oudere router op grotere afstand met een slecht bereik. Wat kan ik nog doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

DjAntoon schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:36:
Ik probeer een xiaomi schakelaar op een andere router te krijgen, heb er al een nacht de batterij uit gehad. Opnieuw gepaired tegen de nieuwe router (icasa dimmer) maar hij valt toch weer terug naar de oudere router op grotere afstand met een slecht bereik. Wat kan ik nog doen?
Niet zoveel. Dat kiezen ze dus zelf.

Is die Icasa dimmer wel een router? Zit die op 220v?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Mimiix schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:54:
[...]

Niet zoveel. Dat kiezen ze dus zelf.

Is die Icasa dimmer wel een router? Zit die op 220v?
Icasa dimmer is een gewone zigbee triac dimmer, maar ik heb al eerder gemerkt dat ze niet super werken als router, in ieder geval veel slechter als mijn muller led lampen. Die komen er steeds meer in huis om de verkeerde reden. (routen ipv licht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

DjAntoon schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:32:
[...]

Icasa dimmer is een gewone zigbee triac dimmer, maar ik heb al eerder gemerkt dat ze niet super werken als router, in ieder geval veel slechter als mijn muller led lampen. Die komen er steeds meer in huis om de verkeerde reden. (routen ipv licht)
Kan natuurlijk zijn omdat ze ook in de muur zitten. Aqara sensoren switchen in ieder geval niet van parent uit zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Mimiix schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:35:
[...]

Kan natuurlijk zijn omdat ze ook in de muur zitten. Aqara sensoren switchen in ieder geval niet van parent uit zichzelf.
Nee hoor ligt nu nog los op tafel.
Ik weet dat ze niet makkelijk switchen, maar had toch wel de hoop dat het geforceerd zou lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@DjAntoon Meer dan een hint geven door ze te pairen op de juiste locatie met alle mogelijke routers online kan je niet doen. En op zich zou ik me er ook geen zorgen om maken, een verbinden moet wel heel slecht (zeg onder de 10) zijn voor het echt een issue is. Verschil tussen een link van 40 of 240 ga je niet merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Septillion schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:17:
@DjAntoon Meer dan een hint geven door ze te pairen op de juiste locatie met alle mogelijke routers online kan je niet doen. En op zich zou ik me er ook geen zorgen om maken, een verbinden moet wel heel slecht (zeg onder de 10) zijn voor het echt een issue is. Verschil tussen een link van 40 of 240 ga je niet merken.
De verbinding is op zijn definitieve locatie dusdanig slecht dat er geen verbinding meer is... De laatste waarde die ik gezien had was 10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@DjAntoon Oew, dat is wel heel erg. Dan is het wel raar dat de eerste router niet gebruikt wordt. Lijkt er dan op dat een van de twee de ander niet leuk vind. Zie je op andere plekken wel sensoren aan de Icasa of mijden andere die ook als router?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

DjAntoon schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 17:49:
[...]
De verbinding is op zijn definitieve locatie dusdanig slecht dat er geen verbinding meer is... De laatste waarde die ik gezien had was 10.
Sommige routers / merken vinden Aqara sensoren niet leuk, en routeren de berichten dan ook niet.
Ikea Tradfri lampen en Blitzwolf SHP13 plugs routeren in ieder geval wél.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Pagina: 1 ... 50 ... 68 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!

Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.