Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 68 Laatste
Acties:
  • 480.230 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:54
Patrick4 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 06:48:
Ik heb gisteren ook een Slaesh stick ontvangen (via bits&parts, maar daar nu ook uitverkocht) en wil beginnen met mijn zigbee setup, voor nu twee hue lampen als devices (nog niet gepaired).

De stick kan ik mijn NAS stoppen waar HA zelf ook draait (docker). Ik heb ook al een mqtt broker en mqtt integratie in HA draaiend. Ik heb dus volgens mij de opties:
  • direct ZHA gebruiken
  • via zigbee2mqtt
Zijn er voordelen of nadelen aan deze opties? Misschien support voor meer devices?
+1 voor zigbee2mqtt. Vind het wel prettig werken via de webinterface en nog geen echte problemen gehad. Ik heb zelf de voorkeur om hem niet als add-on te draaien maar in een docker direct op de host.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:33

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Septillion schreef op maandag 1 februari 2021 @ 20:08:
[...]

Dat kan ik je nagenoeg garanderen. Sinds die versie zijn er honderden devices toegevoegd. Lidl devices waren er zeker toen nog niet.
alles inmiddels geupdate, maar de lidl rgb tuinlamp nog steeds niks:
no components

Zigbee Id is 0xbc33acfffe0814d9.
Address on Zigbee Network is 0x5E11.
Link quality is 89/255.
Model is unknown by _TZ3000_h1jnz6l8.
Hardware version is 1.
Firmware version is unknown.
This device type is Router

zelfde voor de lidl deurbel:

no components

Zigbee Id is 0x842e14fffee5805d.
Address on Zigbee Network is 0x6F3.
Link quality is unknown/255.
Model is TS0211 by _TZ1800_ladpngdx.
Hardware version is 16.
This device type is EndDevice

[ Voor 21% gewijzigd door sander817 op 17-02-2021 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:25

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@sander817 Staat hij wel in de supported list? Anders kan je hem proberen toe te voegen aan de hand van een andere Lidl lamp en er een issue voor aanmaken. Dan zal hij altijd ook snel in de release worden opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

de bel wel, lamp inderdaad niet zie ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
sander817 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:22:
[...]

alles inmiddels geupdate, maar de lidl rgb tuinlamp nog steeds niks:
no components

Zigbee Id is 0xbc33acfffe0814d9.
Address on Zigbee Network is 0x5E11.
Link quality is 89/255.
Model is unknown by _TZ3000_h1jnz6l8.
Hardware version is 1.
This device type is Router

zelfde voor de lidl deurbel:

no components

Zigbee Id is 0x842e14fffee5805d.
Address on Zigbee Network is 0x6F3.
Link quality is unknown/255.
Model is TS0211 by _TZ1800_ladpngdx.
Hardware version is 16.
This device type is EndDevice
De bel zou het moeten doen, die staat op de lijstl

De lamp staat niet op de lijst.

Hij zit al wel in de 'dev branch'. Handmatig toevoegen kan met deze info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Klopt, bel werkt, setting verkeerd in de conf van zigbee2mqtt

Volgens mij heb ik de de branch al, zal vanavond even kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Mijn Blitzwolfjes SHP-13’s zijn ook binnen van Banggood. 12 dagen moeten wachten 8)

Heb ik naast het meten weer een paar goede repeaters bij om mijn netwerk te verbeteren op zolder _/-\o_
Ze zijn namelijk voor de wasmachine en droger bedoeld.

Het gemeten vermogen is hopelijk een factor 1,17 te hoog, dan is de afwijking tenminste consistent met andere metingen. De slimme meter zal ook helpen om het vermogen te bepalen, spul zit op aparte groep/fase nl.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:19
Step5 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 22:22:
[...]

Nou zeg, ding omwisselen zou ik ook gedaan hebben idd :?
Ik heb er dus ook een en die doet het gewoon goed.
Misschien speelt je stick nog een rol hier in... (Ik gebruik een conbee 2)
https://github.com/Koenkk...756936b36e4dccd793e7ef875

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:30
Mars Warrior schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:48:
Mijn Blitzwolfjes SHP-13’s zijn ook binnen van Banggood. 12 dagen moeten wachten 8)

Heb ik naast het meten weer een paar goede repeaters bij om mijn netwerk te verbeteren op zolder _/-\o_

Het gemeten vermogen is hopelijk een factor 1,17 te hoog, dan is de afwijking tenminste consistent met andere metingen. De slimme meter zal ook helpen om het vermogen te bepalen, spul zit op aparte groep/fase nl.
Wat een timing, die van mij zijn ook binnen :9

Zijn er nog bepaalde aanpassingen die je met deze plugs doet?
De reporting time van 60s hoger of lager?

Ik neem aan dat je die afwijking ergens 'verhelpt'. Een template sensor lijkt me wat veel van het goede.... hoe heb jij dat opgelost?

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:14
Ik heb een SHP-13 die bij het aan en uit zetten afentoe flipt xD. Dan knippert die nog een keer na. Nog meer mensen met die ervaring? (de overige 4 die ik heb werken prima)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:13
Wat een pokkesite is dat Banggood.... Ik kan die SHp13's dus nooit vinden. Als ik daarop zoek krijg ik alleen maar resultaten met de SHP10 - de WiFi variant...

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Hmmbob schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:05:
Wat een pokkesite is dat Banggood.... Ik kan die SHp13's dus nooit vinden. Als ik daarop zoek krijg ik alleen maar resultaten met de SHP10 - de WiFi variant...
Komt ondat ze zijn uitverkocht denk ik. In de app zie ik dat degene die ik gekocht heb niet op voorraad zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Kodess schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:20:
[...]
Wat een timing, die van mij zijn ook binnen :9

Zijn er nog bepaalde aanpassingen die je met deze plugs doet?
De reporting time van 60s hoger of lager?

Ik neem aan dat je die afwijking ergens 'verhelpt'. Een template sensor lijkt me wat veel van het goede.... hoe heb jij dat opgelost?
Ik laat ze voorlopig op 60sec staan. Ik heb toch geen druk netwerk en voor droger/wasmachine is het goed genoeg. Het gaat enkel om een simpele melding. Meer niet.

Ik zit nog te zoeken naar de juiste plek om die correctie toe te passen. Zit nu in de UI (Lovelace card), maar dat is niet echt handig. Template sensor Kan zomaar beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:02
@Hmmbob naar de blitzwolf site, dan kopen op banggood klikken . Geeft meestal ook wel korting. Op dit moment is 4 stuks. betekend wel dat de douane je eruit kan vissen om extra te dokken.

https://www.blitzwolf.com...mart-Socket-EU-p-518.html

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Slimme route, maar inderdaad uitverkocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

habbekrats schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 22:18:
@Hmmbob naar de blitzwolf site, dan kopen op banggood klikken . Geeft meestal ook wel korting. Op dit moment is 4 stuks. betekend wel dat de douane je eruit kan vissen om extra te dokken.

https://www.blitzwolf.com...mart-Socket-EU-p-518.html
In de app zie ik dan een knop met “Arrival notice”. Uitverkocht dus :+

• habbekrats
Het gaat bij Blitzwolf iedere keer om acties. Bij de Amazon heb ik ze nog nooit gezien.

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:34
Septillion schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:18:
[...]

Wel de laatste firmware? Anders wil de CC2531 dus nog wel eens niet willen pairen.

spoiler:
Eigenlijk natuurlijk verkeerde topic O-)
Gaan we hier toch verder ;)

Ergens hierboven ging het mis. Firmware was schijnbaar ineens corrupt. Opnieuw geflasht (met de nieuwste firmware neem ik aan - ik heb opnieuw de instructies gevolgd en volgens mij haal je dan de laatste firmware van Github). Toen wat kleine probleempjes van device die niet goed meteen weer connectie hadden, maar die heb ik opnieuw kunnen pairen.
Zo ook de licht sensor. Dacht ik. Die stond gisterenmiddag nog steeds op 2 lux. Opnieuw proberen pairen (wat leek te lukken, want twee snelle flitsjes), maar geen updates van de sensor (ook niet met schijnen van licht op de sensor). Daarna de sensor verwijderd uit Z2M, waarna ik hem niet meer gepaired krijg.

Stomme is dat ik een hele tijd geleden dus 2 van die Mijia licht sensoren had gekocht die ik aanvankelijk allebei gekoppeld kreeg. Maar een van de twee verloor toen ook de verbinding (had ook wat minder routers toen) en kreeg ik daarna met geen mogelijkheid meer gepaired.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@barrymossel Haha, goed idee :)

Maar dit klinkt voor mij een beetje als de problemen die ik kreeg toen ik tegen het max capaciteit van de CC2531 aan begon te lopen. Mijn lichtsensor bleef het toen wel doen maar mijn thermostaten deden het soms wel, soms niet. Opnieuw verbinden en/of pairen wilde ook vaak dan niet. Tenzij ik bijvoorbeeld mijn BW-SHP13 eruit trok tijdens het pairen. Daarna werkte het weer een halve dag en dan was het weer raak als er te veel berichten over het netwerk gingen. En die lichtsensor stuurt makkelijk veeeeel berichten. Ik weet niet hoeveel devices je hebt? (Ook al maakt type ook veel uit.)

Als je het nog niet doet zou je nog de source routing firmware kunnen proberen. Hiermee wist ik het toen iets te rekken. Maar met mijn thermostaten ging het toen nog steeds vak mis. Ik ben nu over op een Slaesh en ben af van de problemen. Heb veel plezier gehad van de CC2531 maar met steeds meet devices werd het hem te veel O-)

• barrymossel
Septillion schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:45:
@barrymossel Haha, goed idee :)

Maar dit klinkt voor mij een beetje als de problemen die ik kreeg toen ik tegen het max capaciteit van de CC2531 aan begon te lopen. Mijn lichtsensor bleef het toen wel doen maar mijn thermostaten deden het soms wel, soms niet. Opnieuw verbinden en/of pairen wilde ook vaak dan niet. Tenzij ik bijvoorbeeld mijn BW-SHP13 eruit trok tijdens het pairen. Daarna werkte het weer een halve dag en dan was het weer raak als er te veel berichten over het netwerk gingen. En die lichtsensor stuurt makkelijk veeeeel berichten. Ik weet niet hoeveel devices je hebt? (Ook al maakt type ook veel uit.)

Als je het nog niet doet zou je nog de source routing firmware kunnen proberen. Hiermee wist ik het toen iets te rekken. Maar met mijn thermostaten ging het toen nog steeds vak mis. Ik ben nu over op een Slaesh en ben af van de problemen. Heb veel plezier gehad van de CC2531 maar met steeds meet devices werd het hem te veel O-)
Haha, briljant plan ja... :+

Volgens mij zit ik op de 22 ofzo. Dus wel een beetje de max. Maar de vorige keer met de andere lichtsensor waren dat er véél minder. Ik heb me sowieso op de wachtlijsten voor de ZZH en Slaesh laten zetten, dus die komen er op termijn aan. De source routing zal ik ook nog proberen. Thanks!

• sander817

sander817

wat was de prijs van die shp13 op BG? Ik neem aan geen $54

• Septillion

Septillion

@sander817 Rond een tientje.

• habbekrats
@sander817 Ik heb er 2 via de doorklik site van Blitzwolf gekocht voor 20,75€ waren wel 33 dagen onderweg. De meeste van die klik acties zijn voor 1-2 dagen zolang voorraad strekt.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:14
Mars Warrior schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:48:

Ieder plug heeft zijn eigen afwijking, daarnaast is deze afwijking is niet linear. Zowieso moet je dus ieder plug apart "kalibreren". 1 algemene offset voor alle pluggen is niet voldoende.

Het is natuurlijk maar de vraag hoe nauwkeurig het moet zijn.

Een ding is zeker, ze zijn totaal niet accurraat! Scheelt echt enorm vergleken met Xiaomi/Fibaro plugs!

Het zijn wel verrekte goede repeaters! Hier worden ze dus niet meer gebruikt om stroom te meten maar puur als repeater. (reporting lekker hoog gezet voor zo min mogelijke belasting op het Zigbee netwerk).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

• Mars Warrior

Mars Warrior

habbekrats schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:07:
@sander817 Ik heb er 2 via de doorklik site van Blitzwolf gekocht voor 20,75€ waren wel 33 dagen onderweg. De meeste van die klik acties zijn voor 1-2 dagen zolang voorraad strekt.
Met het chineze nieuwjaar waren ze €18 per twee stuks.
Die 33 dagen is wel extreem lang vind ik. Heb spullen van Banggoog en Ali iha binnen 2 weken binnen uit China. Het kromme is dat het verzenden vanuit een distributiecentrum in Europa soms langer duurt.

Mijn laatste SHP13’s zijn via Luxemburg gekomen. Stond ook geen prijs op de verpakking voor de douane enzo, dus verder ook geen bijkomende kosten gehad.

De SHP13’s zijn bij Ali nog wel gewoon op voorraad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Jazsie schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:15:
Ieder plug heeft zijn eigen afwijking, daarnaast is deze afwijking is niet linear. Zowieso moet je dus ieder plug apart "kalibreren". 1 algemene offset voor alle pluggen is niet voldoende.

Het is natuurlijk maar de vraag hoe nauwkeurig het moet zijn.
Dit inderdaad. Als ze maar steeds dezelfde waarde onder dezelfde belasting rapporteren, kan ik ze gewoon betrouwbaar inzetten voor automations: ik kijk gewoon in HA wat "hoog verbruik" en "laag verbruik" datapunten zijn voor die switch en gebruik die waardes. Dat die waarde dan misschien niet helemaal overeenkomt met een gekalibreerde power meter is voor mij niet belangrijk: ik kijk simpelweg of dat het verbruik onder/boven een bepaalde grens komt en stuur daarop een automation aan. De absolute waarde zelf is daarbij niet relevant, als hij maar iedere keer hetzelfde is.

Maar goed, dat is mijn use case natuurlijk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Hmmbob schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:29:
[...]

Dit inderdaad. Als ze maar steeds dezelfde waarde onder dezelfde belasting rapporteren, kan ik ze gewoon betrouwbaar inzetten voor automations: ik kijk gewoon in HA wat "hoog verbruik" en "laag verbruik" datapunten zijn voor die switch en gebruik die waardes. Dat die waarde dan misschien niet helemaal overeenkomt met een gekalibreerde power meter is voor mij niet belangrijk: ik kijk simpelweg of dat het verbruik onder/boven een bepaalde grens komt en stuur daarop een automation aan. De absolute waarde zelf is daarbij niet relevant, als hij maar iedere keer hetzelfde is.

Zo gebruik ik ze ook ja. Voor wasmachine, droger of vaatwasser “staat aan” / “is klaar” automation maakt het precieze verbruik niet uit 8)

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:32

Rouwette

Rouwette.com

Mars Warrior schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:16:
[...]

Met het chineze nieuwjaar waren ze €18 per twee stuks.
Die 33 dagen is wel extreem lang vind ik. Heb spullen van Banggoog en Ali iha binnen 2 weken binnen uit China. Het kromme is dat het verzenden vanuit een distributiecentrum in Europa soms langer duurt.

Mijn laatste SHP13’s zijn via Luxemburg gekomen. Stond ook geen prijs op de verpakking voor de douane enzo, dus verder ook geen bijkomende kosten gehad.

De SHP13’s zijn bij Ali nog wel gewoon op voorraad.
Komt vaak omdat Ali het eerst van China naar het distributiecentrum stuurt en vandaaruit binnen de eu naar NL.

https://www.rouwette.com/

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Rouwette schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:47:
[...]

Komt vaak omdat Ali het eerst van China naar het distributiecentrum stuurt en vandaaruit binnen de eu naar NL.
Maar vervolgens melden ze wel "Aangekomen in land van bestemming" als het het vliegtuig uit komt :+ Zo had ik vandaag ook weer mail met "Aangekomen in land van bestemming" en dat het dan in Luik is. Nu woon ik wel in Zuid-Limburg en is Luik om de hoek, maar Luik ligt toch echt in België en niet in Nederland :+ Vervolgens zal het nu dus wel weer midden Nederland in gaan, om dan bij PostNL afgegeven te worden, dus met een beetje geluk dat het dan maandag of dinsdag aan komt terwijl het nu "zo kort bij is" :P

• Rouwette
  • Laatst online: 14:32

Rouwette

Rouwette.com

RobertMe schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:11:
[...]

Maar vervolgens melden ze wel "Aangekomen in land van bestemming" als het het vliegtuig uit komt :+ Zo had ik vandaag ook weer mail met "Aangekomen in land van bestemming" en dat het dan in Luik is. Nu woon ik wel in Zuid-Limburg en is Luik om de hoek, maar Luik ligt toch echt in België en niet in Nederland :+ Vervolgens zal het nu dus wel weer midden Nederland in gaan, om dan bij PostNL afgegeven te worden, dus met een beetje geluk dat het dan maandag of dinsdag aan komt terwijl het nu "zo kort bij is" :P
Ik weet het, woon zelf ook in Zuid-Limburg. Heb wel eens aangegeven dat ik het zelf in Luik wel wil ophalen :P

https://www.rouwette.com/

• anconakip
  • Laatst online: 17-09 12:56
Ik heb de laatste tijd problemen met mijn zigbee2mqtt installatie. Ik heb een CC2531 usb stick in mijn RPI met Domoticz. Deze heeft een tijd lang gewoon goed gewerkt. Maar sinds een maand moet ik hem steeds in domoticz vernieuwen om weer connectie te hebben met de sensoren. Na het vernieuwen werkt het een paar uur. En dan weer niet.
Iemand een idee?

The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together

• PhilipsFan
  • Laatst online: 17:57
Ik heb een belknop van de Lidl gekocht. Deze werd zonder problemen gekoppeld en werkt prima met Zigbee2MQTT, maar hij wordt niet specifiek herkend als deurbel. Het is gewoon een drukknop.

Heeft iemand misschien een tip waardoor hij op Zigbee2MQTT ook het type belknop kan krijgen, zodat bij een koppeling met Homebridge/Homekit de knop zichtbaar wordt als een deurbel?

• Septillion

Septillion

@anconakip Zou ik zeggen, duik de MQTT op dat moment eens in. Zie je dan ook geen berichten meer van Zigbee2MQTT langs komen?

@PhilipsFan Is dat niet een Homebridge issue? Volgens mij kent Zigbee2MQTT niet echt device klasses. Info of acties worden simpelweg doorgegeven.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Zijn er Tweakers met ervaringen van de CC2652R (zzh! in mijn geval) firmware update van 20201026 naar 20210120?
(1 ervaring hier gevonden.)

Met die "transmit power from 0dBm to 5dBm" verwacht je toch wat betere performance voor randgevallen.

• Saturnus
  • Niet online

Heb de webinterface ook eens geprobeerd. De map is daar anders dan https://github.com/rgruebel/ha_zigbee2mqtt_networkmap

In de laatst genoemde lijken bijna alle routers met elkaar verbonden, en tevens met de coördinator. Een grote mesh bol.

In de Z2M webinterface vormen een aantal routers een pad met elkaar maar zweven vele routers zonder verbinding naar de coördinator, en slechts twee routers zijn direct met de coördinator verbonden.

Welke is nu de werkelijkheid?

[ Voor 28% gewijzigd door Saturnus op 18-02-2021 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Hmmbob schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:29:
[...]

Prima voor dat dus.

Ik had ze eerst gekocht voor de wasmachine/droger/vaatwasser maar helaas gaat dat niet gezien de onnauwkeurige metingen en dat het niet aan reporting doet maar polling wat nogal belastend is voor het Zigbee netwerk wanneer je deze -laag- zet. Polling op 1 minuut is dan ook weer te lang voor mijn use case.

Zou ze moeten -kalibreren- maar dan moet je ook de juiste apparatuur hebben ervoor en lost het probleem mbt polling niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Saturnus schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 17:11:
Zijn er Tweakers met ervaringen van de CC2652R (zzh! in mijn geval) firmware update van 20201026 naar 20210120?

Met die "transmit power from 0dBm to 5dBm" verwacht je toch wat betere performance voor randgevallen.
Pas geupdate, tot heden geen verandering... ook goed nieuws lijkt me :)

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Saturnus schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 18:25:

Heb de webinterface ook eens geprobeerd. De map is daar anders dan https://github.com/rgruebel/ha_zigbee2mqtt_networkmap

In de laatst genoemde lijken bijna alle routers met elkaar verbonden, en tevens met de coördinator. Een grote mesh bol.

In de Z2M webinterface vormen een aantal routers een pad met elkaar maar zweven vele routers zonder verbinding naar de coördinator, en slechts twee routers zijn direct met de coördinator verbonden.

Welke is nu de werkelijkheid?
Heb je die vinkjes aangezet bovenaan voor isSibling? Dan verbindt hij de routers ook.

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:56

sanook

_/-\o_

Ik gebruik Domoticz met een Zigbee2MQTT en heb daar enkele Ledvance smart plugs op zitten die als zigbee repeater werken. Weet iemand of bv de Ledvance Zigbee lampen ook zo'n repeater functie hebben of zit dat alleen in de smart plugs ?

• Saturnus
  • Niet online
Sander schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 20:29:
[...]

Heb je die vinkjes aangezet bovenaan voor isSibling? Dan verbindt hij de routers ook.
Ik zag die inderdaad, maar als je die aanzet hebben opeens alle routers verbinding met de coördinator. Dus ja, wat is dan het verschil met die setting die maakt dat er slechts twee verbinding met de coördinator hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15:15
sanook schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 20:36:
Ik gebruik Domoticz met een Zigbee2MQTT en heb daar enkele Ledvance smart plugs op zitten die als zigbee repeater werken. Weet iemand of bv de Ledvance Zigbee lampen ook zo'n repeater functie hebben of zit dat alleen in de smart plugs ?
Routen deze smart plugs bij jou? Bij mij doen ze nauwelijks iets, hele lage signaal waarden... Ik heb muller rgb lampen die het vele malen beter doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basssment
  • Laatst online: 10-07 08:00
Ik heb een nieuwe vm met domoticz geinstalleerd in proxmox.
Domoticz draait met Mqtt (getest en domoticz verbind en kan een dummy vullen via putty).
Nu wil ik zigbee2mqtt installeren maar ik kom er niet uit, ik krijg geen foutmeldingen bij de installatie 9gebruik de versie aangevuld voor de virtuele omgeving.

Bij het starten (npm start) word er niet verbonden met mqtt
In eerste instantie bleken de rechten niet te kloppen zoals in het document ook al word aangegeven, dit opgelost maar het probleem blijft bestaan.

Ik draai debian 10.3 buster, ik krijg onderstaande terug als ik probeer zigbee2mqtt te starten
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Zigbee2MQTT:info  2021-02-19 08:57:48: Starting zigbee-herdsman (0.13.59)
^CZigbee2MQTT:error 2021-02-19 08:57:59: Failed to call 'OnEvent' 'stop' (TypeEr                                                                                                             ror: Cannot read property 'getEntries' of null
    at Function.loadFromDatabaseIfNecessary (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/zigbe                                                                                                             e-herdsman/dist/controller/model/device.js:216:55)
    at Function.all (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/zigbee-herdsman/dist/controll                                                                                                             er/model/device.js:236:16)
    at Controller.getDevices (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/zigbee-herdsman/dist                                                                                                             /controller/controller.js:268:31)
    at Zigbee.getClients (/opt/zigbee2mqtt/lib/zigbee.js:145:30)
    at OnEvent.stop (/opt/zigbee2mqtt/lib/extension/onEvent.js:23:42)
    at Controller.callExtensionMethod (/opt/zigbee2mqtt/lib/controller.js:382:44                                                                                                             ))
Zigbee2MQTT:error 2021-02-19 08:57:59: Not connected to MQTT server!
Zigbee2MQTT:error 2021-02-19 08:57:59: Cannot send message: topic: 'zigbee2mqtt/                                                                                                             bridge/state', payload: 'offline
Zigbee2MQTT:info  2021-02-19 08:57:59: Disconnecting from MQTT server
(node:1965) UnhandledPromiseRejectionWarning: TypeError: Cannot read property 'e                                                                                                             nd' of undefined
    at MQTT.disconnect (/opt/zigbee2mqtt/lib/mqtt.js:93:21)
(node:1965) UnhandledPromiseRejectionWarning: Unhandled promise rejection. This                                                                                                              error originated either by throwing inside of an async function without a catch                                                                                                              block, or by rejecting a promise which was not handled with .catch(). (rejection                                                                                                              id: 2)
(node:1965) [DEP0018] DeprecationWarning: Unhandled promise rejections are depre                                                                                                             cated. In the future, promise rejections that are not handled will terminate the                                                                                                              Node.js process with a non-zero exit code.
^C(zigbee2mqtt) pi@Domoticzvm:/opt/zigbee2mqtt$ deactivate
pi@Domoticzvm:/opt/zigbee2mqtt$ Zigbee2MQTT:error 2021-02-19 08:58:28: Error whi                                                                                                             le starting zigbee-herdsman
Zigbee2MQTT:error 2021-02-19 08:58:28: Failed to start zigbee
Zigbee2MQTT:error 2021-02-19 08:58:28: Exiting...
Zigbee2MQTT:error 2021-02-19 08:58:28: Error: Failed to connect to the adapter (                                                                                                             Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms)
    at ZStackAdapter.<anonymous> (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/zigbee-herdsman/                                                                                                             dist/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.js:94:31)
    at Generator.throw (<anonymous>)
    at rejected (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-st                                                                                                             ack/adapter/zStackAdapter.js:25:65)

iemand een idee wat ik verkeerd doe?
Ik ben al meerdere keren kaal begonnen zonder dat ik een stap verder kom.
Het is vast iets simpels maar ik ben geen linux goeroe :S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Basssment schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:06:
Ik heb een nieuwe vm met domoticz geinstalleerd in proxmox.
Domoticz draait met Mqtt (getest en domoticz verbind en kan een dummy vullen via putty).
Nu wil ik zigbee2mqtt installeren maar ik kom er niet uit, ik krijg geen foutmeldingen bij de installatie 9gebruik de versie aangevuld voor de virtuele omgeving.

Bij het starten (npm start) word er niet verbonden met mqtt
In eerste instantie bleken de rechten niet te kloppen zoals in het document ook al word aangegeven, dit opgelost maar het probleem blijft bestaan.

Ik draai debian 10.3 buster, ik krijg onderstaande terug als ik probeer zigbee2mqtt te starten
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Zigbee2MQTT:info  2021-02-19 08:57:48: Starting zigbee-herdsman (0.13.59)
^CZigbee2MQTT:error 2021-02-19 08:57:59: Failed to call 'OnEvent' 'stop' (TypeEr                                                                                                             ror: Cannot read property 'getEntries' of null
    at Function.loadFromDatabaseIfNecessary (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/zigbe                                                                                                             e-herdsman/dist/controller/model/device.js:216:55)
    at Function.all (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/zigbee-herdsman/dist/controll                                                                                                             er/model/device.js:236:16)
    at Controller.getDevices (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/zigbee-herdsman/dist                                                                                                             /controller/controller.js:268:31)
    at Zigbee.getClients (/opt/zigbee2mqtt/lib/zigbee.js:145:30)
    at OnEvent.stop (/opt/zigbee2mqtt/lib/extension/onEvent.js:23:42)
    at Controller.callExtensionMethod (/opt/zigbee2mqtt/lib/controller.js:382:44                                                                                                             ))
Zigbee2MQTT:error 2021-02-19 08:57:59: Not connected to MQTT server!
Zigbee2MQTT:error 2021-02-19 08:57:59: Cannot send message: topic: 'zigbee2mqtt/                                                                                                             bridge/state', payload: 'offline
Zigbee2MQTT:info  2021-02-19 08:57:59: Disconnecting from MQTT server
(node:1965) UnhandledPromiseRejectionWarning: TypeError: Cannot read property 'e                                                                                                             nd' of undefined
    at MQTT.disconnect (/opt/zigbee2mqtt/lib/mqtt.js:93:21)
(node:1965) UnhandledPromiseRejectionWarning: Unhandled promise rejection. This                                                                                                              error originated either by throwing inside of an async function without a catch                                                                                                              block, or by rejecting a promise which was not handled with .catch(). (rejection                                                                                                              id: 2)
(node:1965) [DEP0018] DeprecationWarning: Unhandled promise rejections are depre                                                                                                             cated. In the future, promise rejections that are not handled will terminate the                                                                                                              Node.js process with a non-zero exit code.
^C(zigbee2mqtt) pi@Domoticzvm:/opt/zigbee2mqtt$ deactivate
pi@Domoticzvm:/opt/zigbee2mqtt$ Zigbee2MQTT:error 2021-02-19 08:58:28: Error whi                                                                                                             le starting zigbee-herdsman
Zigbee2MQTT:error 2021-02-19 08:58:28: Failed to start zigbee
Zigbee2MQTT:error 2021-02-19 08:58:28: Exiting...
Zigbee2MQTT:error 2021-02-19 08:58:28: Error: Failed to connect to the adapter (                                                                                                             Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms)
    at ZStackAdapter.<anonymous> (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/zigbee-herdsman/                                                                                                             dist/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.js:94:31)
    at Generator.throw (<anonymous>)
    at rejected (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-st                                                                                                             ack/adapter/zStackAdapter.js:25:65)

iemand een idee wat ik verkeerd doe?
Ik ben al meerdere keren kaal begonnen zonder dat ik een stap verder kom.
Het is vast iets simpels maar ik ben geen linux goeroe :S
Ik zie 2 error in je log:
  1. geen verbinding met de mqtt server
  2. geen toegang tot de zigbee stick
Laten we beginnen met de eerste:
- Hoe start / draai je z2m? in een docker? direct op de host?
- kan je vanaf dat platform (vanuit de docker of vanaf je host) de mqtt server bereiken? als je bv direct op debian draait kan je het pakketje 'mosquitto-clients' installeren. Daarin zitten 'mosquitto_pub' en 'mosquitto_sub' programma's: helemaal kale mosquitto clients, ideaal om mee te testen. Je kan ook de mosquitto-eclipse image gebruiken als je dockers draait, daar zitten ze ook in.
- probeer eens met die kale clients naar je mqtt server te connecten. bv, zonder username/pass:
mosquitto_sub -h mqtt.server.ip.addr -t '#'

Als dit succesvol is dan lukt het om een verbinding te maken. Als er al data naar de server gestuurd wordt moet je die voorbij zien komen, wordt er nog geen data verstuurd dan zie je ook niets voorbijkomen, maar ook geen error.

het 2e,
- hoe draai je z2m? in een docker of direct op de host?
- heb je het goede pad voor je stick genomen? /dev/ttyUSB0 of /dev/ttyACM0 bv? hoe heb je bepaald welke je stick is?
- zorg dat de stick niet door een ander process gebruikt wordt. er kan maar 1 process tegelijk een serial device gebruiken en dat moet in dit geval z2m zijn. Als je op je host draait en je stick /dev/ttyACM0 is, check met
sudo lsof /dev/ttyACM0

een veel voorkomende kaper is 'ModemManager', je kan zien of ModemManger draait met:
sudo service ModemManager status

meestal heb je ModemManager niet nodig en kan je hem zonder consequeties uitzetten.
tijdelijk (1x):
sudo service ModemManager stop

starten kan weer met:
sudo service ModemManager start

permanent:
sudo systemctl disable ModemManager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basssment
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:26:
[...]

Ik zie 2 error in je log:
  1. geen verbinding met de mqtt server
  2. geen toegang tot de zigbee stick
Laten we beginnen met de eerste:
- Hoe start / draai je z2m? in een docker? direct op de host?
- kan je vanaf dat platform (vanuit de docker of vanaf je host) de mqtt server bereiken? als je bv direct op debian draait kan je het pakketje 'mosquitto-clients' installeren. Daarin zitten 'mosquitto_pub' en 'mosquitto_sub' programma's: helemaal kale mosquitto clients, ideaal om mee te testen. Je kan ook de mosquitto-eclipse image gebruiken als je dockers draait, daar zitten ze ook in.
- probeer eens met die kale clients naar je mqtt server te connecten. bv, zonder username/pass:
mosquitto_sub -h mqtt.server.ip.addr -t '#'

Als dit succesvol is dan lukt het om een verbinding te maken. Als er al data naar de server gestuurd wordt moet je die voorbij zien komen, wordt er nog geen data verstuurd dan zie je ook niets voorbijkomen, maar ook geen error.

het 2e,
- hoe draai je z2m? in een docker of direct op de host?
- heb je het goede pad voor je stick genomen? /dev/ttyUSB0 of /dev/ttyACM0 bv? hoe heb je bepaald welke je stick is?
- zorg dat de stick niet door een ander process gebruikt wordt. er kan maar 1 process tegelijk een serial device gebruiken en dat moet in dit geval z2m zijn. Als je op je host draait en je stick /dev/ttyACM0 is, check met
sudo lsof /dev/ttyACM0

een veel voorkomende kaper is 'ModemManager', je kan zien of ModemManger draait met:
sudo service ModemManager status

meestal heb je ModemManager niet nodig en kan je hem zonder consequeties uitzetten.
tijdelijk (1x):
sudo service ModemManager stop

starten kan weer met:
sudo service ModemManager start

permanent:
sudo systemctl disable ModemManager
- Ik gebruik z2m direct op de host
Ik heb mosquitto_clients geinstalleerd maar kan niet succesvol verbinden.
Unable to connect (Lookup error.).

Ik heb ook nog een pi4 draaien met mqtt er op maar als ik deze ingeef in de configuratie blijft de fout bestaan.
Daar ben ik zeker dat deze goed draait omdat ik deze al tijden met mijn oude domoticz installatie heb draaien.
En probeer ik #mosquitto_sub -h mqtt.server.ip.addr -t '#' naar de oude mqtt server krijg ik ook de zelfde uitkomst.

Ik heb de beschrijving uitgevoerd van de github pagina om te bepalen waar de stick verbonden zit:
ls -l /dev/ttyACM0

# crw-rw---- 1 root dialout 166, 0 feb 19 14:02 /dev/ttyACM0

sudo lsof /dev/ttyACM0
geeft de volgende uitkomst
#lsof: WARNING: can't stat() fuse.gvfsd-fuse file system /run/user/115/gvfs
Output information may be incomplete.
- Modemmanager heb ik gede-installeerd toen ik las dat deze problemen kon veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Basssment schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:30:
[...]

- Ik gebruik z2m direct op de host
Ik heb mosquitto_clients geinstalleerd maar kan niet succesvol verbinden.
Unable to connect (Lookup error.).

Ik heb ook nog een pi4 draaien met mqtt er op maar als ik deze ingeef in de configuratie blijft de fout bestaan.
Daar ben ik zeker dat deze goed draait omdat ik deze al tijden met mijn oude domoticz installatie heb draaien.
En probeer ik #mosquitto_sub -h mqtt.server.ip.addr -t '#' naar de oude mqtt server krijg ik ook de zelfde uitkomst.
Je vervangt mqtt.sever.ip.addr toch wel door het juiste ip adress he?
Daar zit al wel een kern probleem. z2m start volgens mij ook niet door als deze niet met een mqtt server kan verbinden. Dus ik zou me nu eerst alleen op dit probleem focussen en nog niets 'veranderen' voor het usb probleem. Eerst zorgen dat je kan verbinden met de mqtt server met mosquitto_sub.

Heb je een username/password ingesteld op de mqtt server? ook die gegevens moet je dan toevoegen aan het mosquitto_sub commando.
bv
mosquitto_sub -u username -P password -h mqtt.server.ip.addr -t '#'
Ik heb de beschrijving uitgevoerd van de github pagina om te bepalen waar de stick verbonden zit:
ls -l /dev/ttyACM0

# crw-rw---- 1 root dialout 166, 0 feb 19 14:02 /dev/ttyACM0

sudo lsof /dev/ttyACM0
geeft de volgende uitkomst
#lsof: WARNING: can't stat() fuse.gvfsd-fuse file system /run/user/115/gvfs
Output information may be incomplete.
- Modemmanager heb ik gede-installeerd toen ik las dat deze problemen kon veroorzaken.
Ok dat klink allemaal ok eigenlijk. Laten we eerst het mqtt verbindings probleem oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basssment
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:41:
[...]

Je vervangt mqtt.sever.ip.addr toch wel door het juiste ip adress he?
Daar zit al wel een kern probleem. z2m start volgens mij ook niet door als deze niet met een mqtt server kan verbinden. Dus ik zou me nu eerst alleen op dit probleem focussen en nog niets 'veranderen' voor het usb probleem. Eerst zorgen dat je kan verbinden met de mqtt server met mosquitto_sub.

Heb je een username/password ingesteld op de mqtt server? ook die gegevens moet je dan toevoegen aan het mosquitto_sub commando.
bv
mosquitto_sub -u username -P password -h mqtt.server.ip.addr -t '#'

[...]

Ok dat klink allemaal ok eigenlijk. Laten we eerst het mqtt verbindings probleem oplossen.
Ja ik gebruik wel het ip :)
(ik hoef er toch niet het poortnummer bij te gebruiken:?

# mosquitto_sub -h 192.168.0.231 -t '#'

Ik zie de usb ook en ben er zeker van dat deze goed is geflased, dus denk ook dat dat oplost door het eerste op te lossen.
Ik zag dat ik een typfout in de tweede test heb gemaakt

Test ik naar mijn rasberry waar domoticz al draait met mqtt dan krijg ik wel info terug.

Het is dus echt een probleem naar de mosquitto op de host.
Het maakt niet uit of ik local host gebruik of het ip.

Zou ik iets missen in mijn rechten of installatie?

Als ik test met:
# mosquitto_pub -h localhost -m '{ "idx" : 1, "nvalue" : 0, "svalue" : "27.0" }' -t 'domoticz/in'

krijgt mijn dummy sensor wel de juiste waardes dus het lijkt wel actief te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Basssment schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 17:19:
[...]

Ja ik gebruik wel het ip :)
(ik hoef er toch niet het poortnummer bij te gebruiken:?

# mosquitto_sub -h 192.168.0.231 -t '#'
Nee, niet als je de standaard poort gebruikt (en je pub test hieronder werkt ook gewoon).
Test ik naar mijn rasberry waar domoticz al draait met mqtt dan krijg ik wel info terug.

Kun je dit iets verduidelijken? Is lastig te volgen voor me.

Je hebt een PI. Op de pi draait domoticz.
Dit is dan neem ik aan de proxmox-vm-domoticz van je startpost?
Draait daar ook mosquitto server op?
Je hebt in je gehele netwerk maar 1x mosquitto server draaien?
Zou ik iets missen in mijn rechten of installatie?

Als ik test met:
# mosquitto_pub -h localhost -m '{ "idx" : 1, "nvalue" : 0, "svalue" : "27.0" }' -t 'domoticz/in'

krijgt mijn dummy sensor wel de juiste waardes dus het lijkt wel actief te zijn.
Ok hieruit lijkt het dat je op de host zit wanneer het commando uitvoert. Op diezelfde host draait mosquitto server.

Op je op dezelfde host, dit uitvoert moet je kunnen verbinden zonder error.
# mosquitto_sub -h localhost -t '#'

Als je in een andere terminal nogmaals
uitvoert moet je op de eerste terminal hierboven je data voorbij zien komen.

Als je z2m op dezelfde host draait als waar je bovenstaande commando's op uitvoert kun je de volgende config 1 -op- 1 gebruikten:
https://github.com/Koenkk...r/data/configuration.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
# Home Assistant integration (MQTT discovery)
homeassistant: false

# allow new devices to join
permit_join: true

# MQTT settings
mqtt:
  # MQTT base topic for zigbee2mqtt MQTT messages
  base_topic: zigbee2mqtt
  # MQTT server URL
  server: 'mqtt://localhost' # of localhost vervangen door het IP adres van de mosquitto server als ze niet op dezelfde host draaien

# MQTT server authentication, uncomment if required:
  # user: my_user
  # password: my_password

# Serial settings
serial:
  # Location of CC2531 USB sniffer
  port: /dev/ttyACM0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basssment
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

Kun je dit iets verduidelijken? Is lastig te volgen voor me.

Je hebt een PI. Op de pi draait domoticz.
Dit is dan neem ik aan de proxmox-vm-domoticz van je startpost?
Draait daar ook mosquitto server op?
Je hebt in je gehele netwerk maar 1x mosquitto server draaien?

Ik heb een NUC waar ik proxmox op heb draaien met 1 vm daar gaat het nu om en daar werkt het niet.
Ik heb momenteel een pi (in het zelfde netwerk) daar draait de huidige domoticz maar deze wil ik dus virualiseren.
Op beide draait 1x mosquitto

Ik heb op mijn vm een dummy die ik kan vullen via mqqt
Ik zie als ik de waarde aanpas deze in domoticz ook wijzigen.

Voer ik het volgende uit:
mosquitto_sub -h localhost -t '#'
Krijg ik inderdaad de data in beeld na dat ik deze in een andere terminal invoer

Ik heb de configuration.yaml overgenomen, (ik had er alleen een key by gegenereerd)
Maar krijg de zelfde output:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
 (zigbee2mqtt) pi@Domoticzvm:/opt/zigbee2mqtt$ npm start                         
> zigbee2mqtt@1.17.1 start /opt/zigbee2mqtt
> node index.js

Zigbee2MQTT:info  2021-02-19 20:46:56: Logging to console and directory: '/opt/zigbee2mqtt/data/log/2021-02-19.20-46-55' filename: log.txt
Zigbee2MQTT:info  2021-02-19 20:46:56: Starting Zigbee2MQTT version 1.17.1 (commit #6484fee)
Zigbee2MQTT:info  2021-02-19 20:46:56: Starting zigbee-herdsman (0.13.59)
Zigbee2MQTT:error 2021-02-19 20:48:01: Error while starting zigbee-herdsman
Zigbee2MQTT:error 2021-02-19 20:48:01: Failed to start zigbee
Zigbee2MQTT:error 2021-02-19 20:48:01: Exiting...
Zigbee2MQTT:error 2021-02-19 20:48:01: Error: AREQ - ZDO - stateChangeInd after 60000ms
    at Timeout.waiter.timer.setTimeout [as _onTimeout] (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/zigbee-herdsman/dist/utils/waitress.js:46:35)
    at ontimeout (timers.js:436:11)
    at tryOnTimeout (timers.js:300:5)
    at listOnTimeout (timers.js:263:5)
    at Timer.processTimers (timers.js:223:10)
npm ERR! code ELIFECYCLE
npm ERR! errno 1
npm ERR! zigbee2mqtt@1.17.1 start: `node index.js`
npm ERR! Exit status 1
npm ERR!
npm ERR! Failed at the zigbee2mqtt@1.17.1 start script.
npm ERR! This is probably not a problem with npm. There is likely additional logging output above.

npm ERR! A complete log of this run can be found in:
npm ERR!     /home/pi/.npm/_logs/2021-02-19T19_48_06_259Z-debug.log

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Basssment schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 20:50:

Ik heb de configuration.yaml overgenomen, (ik had er alleen een key by gegenereerd)
Maar krijg de zelfde output:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
 (zigbee2mqtt) pi@Domoticzvm:/opt/zigbee2mqtt$ npm start                         
> zigbee2mqtt@1.17.1 start /opt/zigbee2mqtt
> node index.js

Zigbee2MQTT:info  2021-02-19 20:46:56: Logging to console and directory: '/opt/zigbee2mqtt/data/log/2021-02-19.20-46-55' filename: log.txt
Zigbee2MQTT:info  2021-02-19 20:46:56: Starting Zigbee2MQTT version 1.17.1 (commit #6484fee)
Zigbee2MQTT:info  2021-02-19 20:46:56: Starting zigbee-herdsman (0.13.59)
Zigbee2MQTT:error 2021-02-19 20:48:01: Error while starting zigbee-herdsman
Zigbee2MQTT:error 2021-02-19 20:48:01: Failed to start zigbee
Zigbee2MQTT:error 2021-02-19 20:48:01: Exiting...
Zigbee2MQTT:error 2021-02-19 20:48:01: Error: AREQ - ZDO - stateChangeInd after 60000ms
    at Timeout.waiter.timer.setTimeout [as _onTimeout] (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/zigbee-herdsman/dist/utils/waitress.js:46:35)
    at ontimeout (timers.js:436:11)
    at tryOnTimeout (timers.js:300:5)
    at listOnTimeout (timers.js:263:5)
    at Timer.processTimers (timers.js:223:10)
npm ERR! code ELIFECYCLE
npm ERR! errno 1
npm ERR! zigbee2mqtt@1.17.1 start: `node index.js`
npm ERR! Exit status 1
npm ERR!
npm ERR! Failed at the zigbee2mqtt@1.17.1 start script.
npm ERR! This is probably not a problem with npm. There is likely additional logging output above.

npm ERR! A complete log of this run can be found in:
npm ERR!     /home/pi/.npm/_logs/2021-02-19T19_48_06_259Z-debug.log
Aah ok, ik snap je setup nu. De error is nu wel anders. de mqtt error is weg en de 'stick is busy' error is weg.

Deze error ruikt naar
- of een firmware probleem -> stick reflashen
- of een interference probleem -> zit de stick op een USB3 aansluiting? heb je er een verlengkabel tussen zitten?

[ Voor 20% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 19-02-2021 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:04
Ik maak gebruik van de volgende zigbee2mqtt stick: CC2531 USB CDC
Altijd werkte alles goed, maar ik wil sinds kort een licht sensor toevoegen en die krijg ik op geen enkel manier werkend.

Licht sensor: https://nl.aliexpress.com/i/4000536822442.html ( GZCGQ01LM )
Hardware: CC2531 USB CDC
Operating system: Home Assistant + Zigbee2mqtt addon

Ik heb verschillende methodes geprobeerd, maar de CC2531 USB CDC herkend simpelweg de sensor niet.
Iemand nog een idee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:26
marcel19 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 10:22:
Ik maak gebruik van de volgende zigbee2mqtt stick: CC2531 USB CDC
Altijd werkte alles goed, maar ik wil sinds kort een licht sensor toevoegen en die krijg ik op geen enkel manier werkend.

Licht sensor: https://nl.aliexpress.com/i/4000536822442.html ( GZCGQ01LM )
Hardware: CC2531 USB CDC
Operating system: Home Assistant + Zigbee2mqtt addon

Ik heb verschillende methodes geprobeerd, maar de CC2531 USB CDC herkend simpelweg de sensor niet.
Iemand nog een idee? :)
Ik heb deze sensor ook en gewoon kunnen pairen toen ik nog een CC2531 had. Dat moet dus gewoon werken.

Dus is er meer aan de hand. Kan je hem vlak bij de CC2531 wel pairen? Wat staat er in de logs? Staat hij al in de database.db file ( en haal hem er eens uit als hij er in staat)? Ik zou beginnen met de logs te bekijken :)

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
daxy schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 11:08:
[...]

Ik heb deze sensor ook en gewoon kunnen pairen toen ik nog een CC2531 had. Dat moet dus gewoon werken.

Dus is er meer aan de hand. Kan je hem vlak bij de CC2531 wel pairen? Wat staat er in de logs? Staat hij al in de database.db file ( en haal hem er eens uit als hij er in staat)? Ik zou beginnen met de logs te bekijken :)
De logs geven niks aan bij het in pair mode zetten van de sensor. Nergens is deze sensor terug te vinden.
Ik heb geprobeerd om met MQTT explorer te kijken of hij ergens in zit. maar dit is zoeken naar een naald in een hooiberg helaas. Ik zie geen manier hoe ik de sensor kan opzoeken want ik weet de naam niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
marcel19 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 11:18:
[...]

De logs geven niks aan bij het in pair mode zetten van de sensor. Nergens is deze sensor terug te vinden.
Ik heb geprobeerd om met MQTT explorer te kijken of hij ergens in zit. maar dit is zoeken naar een naald in een hooiberg helaas. Ik zie geen manier hoe ik de sensor kan opzoeken want ik weet de naam niet.
In mqtt zoeken heeft pas zin als het pairen gelukt is.

Kan er 'interferentie' van een ander wifi apparaat zijn? bv dicht bij een wifi point, of nog een andere zigbee gateway in de buurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basssment
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 21:02:
[...]

Aah ok, ik snap je setup nu. De error is nu wel anders. de mqtt error is weg en de 'stick is busy' error is weg.

Deze error ruikt naar
- of een firmware probleem -> stick reflashen
- of een interference probleem -> zit de stick op een USB3 aansluiting? heb je er een verlengkabel tussen zitten?
Ik gebruikte een usb verlangkabel (usb 2.0) deze er tussenuit geen verschil
Usb poort (usb 2.0) aangepast naar 3.0 poort geen stick meer zichtbaar

ik ga de stick nogmaals flashen en testen..
To be continued :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:02:
[...]

In mqtt zoeken heeft pas zin als het pairen gelukt is.

Kan er 'interferentie' van een ander wifi apparaat zijn? bv dicht bij een wifi point, of nog een andere zigbee gateway in de buurt?
Nee want als ik andere devices wil koppelen werkt het perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@marcel19 Twee dingen:
- Heb je laatste firmware op de stick? De eerdere wilde dus wel eens spontaan stoppen met nieuwe devices toelaten. Even stick eruit en erin voor je probeert te pairen

En hoeveel devices heb je? Toen ik tegen de limieten van mijn CC2531 aan liep had ik ook vreemde problemen. Devices die onbeschikbaar werden maar ook willekeurig wel of niet kunnen pairen van devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
Septillion schreef op zondag 21 februari 2021 @ 13:06:
@marcel19 Twee dingen:
- Heb je laatste firmware op de stick? De eerdere wilde dus wel eens spontaan stoppen met nieuwe devices toelaten. Even stick eruit en erin voor je probeert te pairen

En hoeveel devices heb je? Toen ik tegen de limieten van mijn CC2531 aan liep had ik ook vreemde problemen. Devices die onbeschikbaar werden maar ook willekeurig wel of niet kunnen pairen van devices.
Er staan op dit moment 23 devices in.
Maar erzijn ook een aantal devices ingezet en ook weer verwijderd.

ik had begrepen dat ik de stick kan resetten. maar dan zal ik alles weer opnieuw moeten gaan toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Sinds een paar dagen een Zigbee 'thermostaat' hier. Een radiator actuator om precies te zijn.
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/TS0601_thermostat.html

Wat een teleurstellend ding zeg. De 'valve opening' is niet via MQTT in te stellen, behalve vol open en vol dicht. Je bent aangewezen op het programma dat je het ding meegeeft. Zesmaal een tijd plus temperatuur. Met een slechte ingebouwde temperatuursensor loopt het dan voor geen meter.

Eens zien of het nog op een andere wijze kan. Een Xiaomi temperatuursensor gebruiken om de 'target' temperatuur steeds aan te passen en op die manier de ventielsluiting te beheersen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Volgens mij heb ik m'n CC2531 firmware gesloopt door m op het verkeerde moment los te koppelen.
Als ik nu Z2M start komen er een berg berichten over mqtt en binnen dezelfde seconde Disconnect de adapter. Na een minuut ofzo zie ik in dmesg de connector weer verbinden maar als ik dan Z2M opnieuw start krijg ik precies hetzelfde.
Wat ik kan vinden is het probleem waarschijnlijk opgelost door m'n stick opnieuw te flashen, helaas heb ik daar de hardware tools niet voor.
Is er toevallig iemand hier (liefst in de buurt van Rotterdam, maar anders evt met de post) die mijn CC2531 Opnieuw wil flashen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Laatst online: 13:03
Ik maak nu zo'n anderhalf jaar gebruik van Zigbee2MQTT i.c.m. Home Assistant. Ik heb de o.a. de volgende devices in mijn netwerk:
  • ZZH! stick;
  • Aqara B1 curtain motors;
  • Xiaomi temperatuur sensors, buttons en water lekkage indicatoren;
  • Ikea Tradfri verlichting, buttons en repeaters;
  • Osram ledstrips;
  • Innr smart plugs.
Paar maanden geleden heb een Philips Hue outdoor motion sensor daar aan toegevoegd, maar deze verliest vrijwel wekelijks de connectie. Ik moet deze dan verwijderen, opnieuw toevoegen en dus opnieuw instellen (namen en temperatuur kalibratie bijv.). Ik begin daar een beetje simpel van te worden.

Ik ben dit topic tegen gekomen, maar daarin lees ik dat het vorig jaar opgelost zou moeten zijn. Ik weet niet of ik het zelfde probleem heb, maar ik heb in ieder geval een soortgelijk probleem.

Iemand misschien tips of ideeën?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
  • Laatst online: 17-09 12:56
Septillion schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 16:57:
@anconakip Zou ik zeggen, duik de MQTT op dat moment eens in. Zie je dan ook geen berichten meer van Zigbee2MQTT langs komen?

@PhilipsFan Is dat niet een Homebridge issue? Volgens mij kent Zigbee2MQTT niet echt device klasses. Info of acties worden simpelweg doorgegeven.
Ik krijg vaak deze melding:

(Zigbee2MQTT) Disconnected from MQTT Server: 127.0.0.1:1883

The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDAAbeltje
  • Laatst online: 18-09 20:39

CDAAbeltje

Cool Down !

Saturnus schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 17:11:

Yes! Statistisch gezien hebben de meeste apparaatjes een net iets betere LQI. Merk ik er echt iets van? Meh..

• habbekrats
Op dit moment is het rustig met mijn CC2531 stick, ik heb voorlopig de lidl bewegingssensor eruit gegooid aangezien deze enorm veel data verkeer veroorzaakt. Waarom weet ik niet, ook als ik hem uit het zicht in de kast leg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Zucht, krijg ik net de Xiaomi vochtsensoren binnen, ik gelijk proberen te koppelen. Maar nee hoor, ik zie ze niet. Draai ik hem om, denk ik opeens "Wat doet dat Bluetooth logo daar?". Heb ik de SJWS01LM (Bluetooth versie) gekocht ipv de SJCGQ11LM/SJCGQ12LM |:(

• MuTTLeYs
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-08 09:58
Vraag verwijderd, ik zat zelf niet op te letten :O

[ Voor 98% gewijzigd door MuTTLeYs op 25-02-2021 16:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:37
Ter leering en vermaak:

Vandaag updates gedraaid op mijn Raspberry 3b+ waarbij er een update was voor Mosquitto naar v2.0.8 (ik kwam van 1.5 of 1.6). Na de upgrade wilde Z2M niet meer starten met de melding dat er geen verbinding gemaakt kon worden met de MQTT-server:
code:
1
2
3
Feb 26 11:58:15 pi3-domoticz npm[5753]: Zigbee2MQTT:error 2021-02-26 11:58:15: Not connected to MQTT server!
Feb 26 11:58:25 pi3-domoticz npm[5753]: Zigbee2MQTT:error 2021-02-26 11:58:25: Not connected to MQTT server!
Feb 26 11:58:30 pi3-domoticz npm[5753]: Zigbee2MQTT:error 2021-02-26 11:58:30: Not connected to MQTT server!

Na wat zoekwerk zie ik dat Mosquitto wel start, maar iets niet leuk vindt met de TCP-poorten (1883). Waarbij het wel vreemd is dat het process geen problemen meld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
pi@pi3-domoticz:~ $ sudo systemctl status mosquitto
● mosquitto.service - Mosquitto MQTT Broker
   Loaded: loaded (/lib/systemd/system/mosquitto.service; enabled; vendor preset: enabled)
   Active: active (running) since Fri 2021-02-26 12:05:07 CET; 7s ago
     Docs: man:mosquitto.conf(5)
           man:mosquitto(8)
  Process: 30734 ExecStartPre=/bin/mkdir -m 740 -p /var/log/mosquitto (code=exited, status=0/SUCCESS)
  Process: 30735 ExecStartPre=/bin/chown mosquitto: /var/log/mosquitto (code=exited, status=0/SUCCESS)
  Process: 30736 ExecStartPre=/bin/mkdir -m 740 -p /var/run/mosquitto (code=exited, status=0/SUCCESS)
  Process: 30737 ExecStartPre=/bin/chown mosquitto: /var/run/mosquitto (code=exited, status=0/SUCCESS)
 Main PID: 30738 (mosquitto)
    Tasks: 1 (limit: 2063)
   CGroup: /system.slice/mosquitto.service
           └─30738 /usr/sbin/mosquitto -c /etc/mosquitto/mosquitto.conf

Feb 26 12:05:07 pi3-domoticz systemd[1]: Starting Mosquitto MQTT Broker...
Feb 26 12:05:07 pi3-domoticz mosquitto[30738]: 1614337507: Loading config file /etc/mosquitto/conf.d/default.conf
Feb 26 12:05:07 pi3-domoticz systemd[1]: Started Mosquitto MQTT Broker.
pi@pi3-domoticz:~ $
pi@pi3-domoticz:~ $ mosquitto -v
1614337518: mosquitto version 2.0.8 starting
1614337518: Using default config.
1614337518: Starting in local only mode. Connections will only be possible from clients running on this machine.
1614337518: Create a configuration file which defines a listener to allow remote access.
1614337518: Opening ipv4 listen socket on port 1883.
1614337518: Error: Address already in use
1614337518: Opening ipv6 listen socket on port 1883.

Op de website van Mosquitto.org komt ik de volgende quote tegen:

Important
In version 1.6.x and earlier, the listener defined by -p (or the default port of 1883) would be bound to all interfaces and so be accessible from any network. It could also be used in combination with -c.

From version 2.0 onwards, the listeners defined with -p are bound to the loopback interface only, and so can only be connected to from the local machine. If both -p is used and a listener is defined in a configuration file, then the -p options are IGNORED.

Waarbij er verwezen wordt naar een extra option in de config-file van Mosquitto:

Listeners
The network ports that mosquitto listens on can be controlled using listeners. The default listener options can be overridden and further listeners can be created.

General Options
bind_address address

Deze optie met mijn IP-adres heb ik toegevoegd aan de config-file en nu wordt er weer netjes op het juiste IP-adress geluisterd en start Z2M weer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
mbuurman schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:43:
Ter leering en vermaak:

Na wat zoekwerk zie ik dat Mosquitto wel start, maar iets niet leuk vindt met de TCP-poorten (1883). Waarbij het wel vreemd is dat het process geen problemen meld:
Het probleem wordt toch duidelijk gemeld, met error status:
code:
1
2
3
4
1614337518: Opening ipv4 listen socket on port 1883.
1614337518: Opening ipv6 listen socket on port 1883.
De error hierboven kan door 2 dingen veroorzaakt worden:
- je hebt geen rechten om op die poort te luisteren
- er is al een process dat op die poort luistert

Dit staat los van wat je zelf hieronder gevonden hebt als oplossing.
Op de website van Mosquitto.org komt ik de volgende quote tegen:

Important
In version 1.6.x and earlier, the listener defined by -p (or the default port of 1883) would be bound to all interfaces and so be accessible from any network. It could also be used in combination with -c.

From version 2.0 onwards, the listeners defined with -p are bound to the loopback interface only, and so can only be connected to from the local machine. If both -p is used and a listener is defined in a configuration file, then the -p options are IGNORED.

Waarbij er verwezen wordt naar een extra option in de config-file van Mosquitto:

Listeners
The network ports that mosquitto listens on can be controlled using listeners. The default listener options can be overridden and further listeners can be created.

General Options
bind_address address

Deze optie met mijn IP-adres heb ik toegevoegd aan de config-file en nu wordt er weer netjes op het juiste IP-adress geluisterd en start Z2M weer op.
Dit is geen probleem mits je een vast IP adress aan je host hebt toegewezen. Verandert je IP adress dan start mosquittio niet meer en faalt z2m omdat hij geen verbinding kan maken.

Je kan dit 'omzeilen' door als ip adress 0.0.0.0 op te geven. mosquitto gaat dan luiteren op poort 1883 op alle beschikbare netwerk interfaces, ongeacht het ip adress. Dit is een scenario dat kan voorkomen als je bv vanuit z2m een hostname (ipv ip) gebruikt om naar mosquitto te verbinden.

[ Voor 11% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 26-02-2021 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuurman
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:49:
[...]

Het probleem wordt toch duidelijk gemeld, met error status:

[...]

De error hierboven kan door 2 dingen veroorzaakt worden:
- je hebt geen rechten om op die poort te luisteren
- er is al een process dat op die poort luistert

Dit staat los van wat je zelf hieronder gevonden hebt als oplossing.

[...]

Dit is geen probleem mits je een vast IP adress aan je host hebt toegewezen. Verandert je IP adress dan start mosquittio niet meer en faalt z2m omdat hij geen verbinding kan maken.

Je kan dit 'omzeilen' door als ip adress 0.0.0.0 op te geven. mosquitto gaat dan luiteren op poort 1883 op alle beschikbare netwerk interfaces, ongeacht het ip adress. Dit is een scenario dat kan voorkomen als je bv vanuit z2m een hostname (ipv ip) gebruikt om naar mosquitto te verbinden.
Bedankt voor je reactie!

Ik ben het niet helemaal met je eens...

In de gevonden oplossing staat heel duidelijk dat de oudere versies (< 2) van Mosquitto standaard luistert op alle interfaces van het systeem waarop het geïnstalleerd is. De nieuwere versie luistert standaard alleen op de Loopback interface (127.0.0.1).
Als je dus zaken draait die MQTT nodig hebben maar niet lokaal op deze host draaien, of lokale software die niet verwijzen naar 127.0.0.1 gaan er na de update dus duidelijk zaken stuk wanneer je een default installatie van MQTT update.

In mijn specifieke geval gebruik ik MQTT voor ESP's met Tasmota en Shellies die ergens in mijn netwerk draaien. Tevens had ik in de configuration.yaml van Z2M verwezen naar het LAN IP-adres en niet het loopback IP doordat ik Z2M eerder op een andere host had draaien dan Mosquitto.

Dus wanneer je MQTT gebruikt voor andere devices ergens in je netwerk dien je dus in de config-file van Mosquitto aan te geven op welke interface/IP/poort hij moet luisteren.
Heb je Z2M en MQTT op dezelfde host draaien dien je in de gaten te houden dat in je in de configuration.yaml verwijst naar 127.0.0.1.

Bij nader inzien blijkt de optie 'bind_address' deprecated te zijn en dien je 'listener' te gebruiken in de config-file van Mosquitto:
code:
1
listener 1883 192.168.100.150

edit: persoonlijke situatie verduidelijkt

[ Voor 14% gewijzigd door mbuurman op 26-02-2021 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
mbuurman schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:04:
[...]

Bedankt voor je reactie!

Ik ben het niet helemaal met je eens...

In de gevonden oplossing staat heel duidelijk dat de oudere versies (< 2) van Mosquitto standaard luistert op alle interfaces van het systeem waarop het geïnstalleerd is. De nieuwere versie luistert standaard alleen op de Loopback interface (127.0.0.1).
Als je dus zaken draait die MQTT nodig hebben maar niet lokaal op deze host draaien, of lokale software die niet verwijzen naar 127.0.0.1 gaan er na de update dus duidelijk zaken stuk wanneer je een default installatie van MQTT update.

In mijn specifieke geval gebruik ik MQTT voor ESP's met Tasmota en Shellies die ergens in mijn netwerk draaien. Tevens had ik in de configuration.yaml van Z2M verwezen naar het LAN IP-adres en niet het loopback IP doordat ik Z2M eerder op een andere host had draaien dan Mosquitto.

Dus wanneer je MQTT gebruikt voor andere devices ergens in je netwerk dien je dus in de config-file van Mosquitto aan te geven op welke interface/IP/poort hij moet luisteren.
Heb je Z2M en MQTT op dezelfde host draaien dien je in de gaten te houden dat in je in de configuration.yaml verwijst naar 127.0.0.1.

Bij nader inzien blijkt de optie 'bind_address' deprecated te zijn en dien je 'listener' te gebruiken in de config-file van Mosquitto:
code:
1
listener 1883 192.168.100.150

edit: persoonlijke situatie verduidelijkt
Ik denk dat we hetzelfde zeggen :)
- de error was dat je geen rechten had / poort al in gebruik was
- je config aanpassing is goed, maar werkt niet betrouwbaar als je host geen vast ip adres heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuurman
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:19:
[...]

Ik denk dat we hetzelfde zeggen :)
- de error was dat je geen rechten had / poort al in gebruik was
- je config aanpassing is goed, maar werkt niet betrouwbaar als je host geen vast ip adres heeft
Klopt, de error was in mijn geval niet echt gerelateerd aan mijn probleem, maar gaf me een zetje in de goede zoekrichting ;)
Geen vast IP adres gebruiken op een host met deze toepassing is sowieso geen 'best practice' 8)

Sowieso bedankt voor het meedenken!! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
Ik lees overal verschillende dingen over hoeveel devices je kan toevoegen aan 1 zigbee2mqtt stick ( CC2531 )
Wie kan mij hier meer duidelijkheid over geven?

Ik merk zelf dat ik na 14 devices problemen krijg met het koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
marcel19 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 12:15:
Ik lees overal verschillende dingen over hoeveel devices je kan toevoegen aan 1 zigbee2mqtt stick ( CC2531 )

dan is dat de limiet van jou stick :)

Lees verschillende getallen; de kwaliteteit van het netwerk en hoeveelheid aan data die verstuurd worden hebben er volgens mij ook invloed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 12:20:
[...]

dan is dat de limiet van jou stick :)

Lees verschillende getallen; de kwaliteteit van het netwerk en hoeveelheid aan data die verstuurd worden hebben er volgens mij ook invloed op.
14 devices is echt weinig. Heb veel van ikea bijvoorbeeld.
Maar als ik de ikea hub gebruik en de stick dan maak ik geen zigbee mesh netwerk.

Mijn huis is een en al beton. En de nuc server staat beneden in de garage. ( 3 verdiepingen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan2009
  • Laatst online: 11-04 00:04
Septillion schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:16:
Zucht, krijg ik net de Xiaomi vochtsensoren binnen, ik gelijk proberen te koppelen. Maar nee hoor, ik zie ze niet. Draai ik hem om, denk ik opeens "Wat doet dat Bluetooth logo daar?". Heb ik de SJWS01LM (Bluetooth versie) gekocht ipv de SJCGQ11LM/SJCGQ12LM |:(
Kijk eens of je die via ESPHome met een ESP32 kan integreren. Volgens is er een Bluetooth hub-optie. Heb je ze nie tvoor pietsnot gekocht. Publisht ESPHome naar MQTT-broker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barrymossel
Koop nooit de Slaesh stick!! Verkoper weet niet hoe hij met betalende klanten om moet gaan. Communiceert niet en reageert op geen enkele vorm van communicatie.

Beter bestel je deze: https://electrolama.com/projects/zig-a-zig-ah/

[ Voor 69% gewijzigd door barrymossel op 11-03-2021 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@barrymossel Gelijk maar besteld met de kortingscode. Nu nog wachten op de payment, ik heb mijn Paypal opgezegd aangezien ik daar bijna nooit meer mee betaalde en meneer Paypal kosten wilde rekenen over mijn account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
habbekrats schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 16:20:
@barrymossel Gelijk maar besteld met de kortingscode. Nu nog wachten op de payment, ik heb mijn Paypal opgezegd aangezien ik daar bijna nooit meer mee betaalde en meneer Paypal kosten wilde rekenen over mijn account.
Het is allemaal wel een beetje houtje-touwtje geregeld. Ik heb wel een bevestiging van mijn betaling, maar geen email dat de bestelling is doorgekomen. Gelukkig met PayPal betaald dus mocht het mis gaan, krijg ik m'n geld terug.

En geld betalen voor PayPal? Nooit van gehoord. Maar ik gebruik PayPal dan ook regelmatig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
barrymossel schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 16:23:
[...]

Het is allemaal wel een beetje houtje-touwtje geregeld. Ik heb wel een bevestiging van mijn betaling, maar geen email dat de bestelling is doorgekomen. Gelukkig met PayPal betaald dus mocht het mis gaan, krijg ik m'n geld terug.

En geld betalen voor PayPal? Nooit van gehoord. Maar ik gebruik PayPal dan ook regelmatig...
nieuws: PayPal laat gebruikers met inactief account 12 euro per jaar betalen maar als je regelmatig gebruikt is er geen probleem. Ik betaal meeste met ideal en credit card.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 23:08
johan2009 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:01:
[...]

Kijk eens of je die via ESPHome met een ESP32 kan integreren. Volgens is er een Bluetooth hub-optie. Heb je ze nie tvoor pietsnot gekocht. Publisht ESPHome naar MQTT-broker.
@Septillion Ik moest aan dit verhaal van @Quindor denken. Maar het staat mij dan weer tegen om ook nog n's her en der bluetooth zenders te moeten plaatsen als je al zigbee hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:41
marcel19 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 12:15:

Ik zit nu op 41 devices (16 batterij, 25 stroom), maar nog steeds geen problemen. Heb de source routing firmware op mijn CC2531.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

johan2009 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:01:
[...]

Mja, wel over na zitten denken. Maar heb eigenlijk geen zin nog een derde wireless netwerk uit te rollen. Naast dat ik dan ook echt ESPHome moet uitrollen. Dus denk dat ik mijn verlies neem en nog een Zigbee versie bestel. Dus als iemand nog interesse heeft in de BT variant, stuur maar een PM :+

@Step5 Lees nu pas jouw reactie erop. Ja, die ken ik ja. Maar ook mij staat dus een extra netwerk van bluetooth (naar wifi...) zenders mij tegen. Vandaar dat ik bijvoorbeeld geen Xiaomi Flora's heb gekocht, ik hoop nog steeds op gewoon een Zigbee versie.

[ Voor 17% gewijzigd door Septillion op 28-02-2021 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
CypherMK schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:09:
[...]

Ik zit nu op 41 devices (16 batterij, 25 stroom), maar nog steeds geen problemen. Heb de source routing firmware op mijn CC2531.
Dan snap ik niet waarom ik tegen problemen aan loop.

Ik heb:
5 lampen van ikea
2 robbshop zigbee dimmers
4 stroomstekkers ikea
1 xiaomi lichtsensor
3 xiaomi deur sensors
3 xiaomi temperatuur sensors

Dus zo speciaal is het niet.
Ook ik werk met de source routing firmware.
(Ik heb een cc debugger, dus kan zelf flashen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Marcel-Jan @CypherMK Zo veel is mij helaas ook niet gelukt. Bij een device of 22 begon ik problemen te krijgen. Maar wat ik zo heb kunnen zien hangt het wel heeeeeel sterk af van de devices. Sommige spammen gewoon een stuk meer verkeer. Bijvoorbeeld dus de Xiaomi lichtsensor of de Blitzwolf BW-SHP13 (ivm met polling). De Eurotronic thermostaten hier waren de druppel hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
barrymossel schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:52:
De Slaesh stick is weer verkrijgbaar: https://slae.sh/projects/cc2652
Kortingscode: HEY-SAMY-2021
Wat is het verschil met deze ten opzicht van de:

CC2652P en de CC2652R ?

Het enige wat ik kan aan verschil zie is:

RB = Active mode TX 5 dBm: 10.2 mA
R = Active-Mode TX 5 dBm: 9.6 mA
P = Active mode TX at +20 dBm: 85 mA

[ Voor 20% gewijzigd door marcel19 op 28-02-2021 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
Ik heb voornamelijk IKEA lampen + switch met een paar hue lampen, iets van Lidl en ksentry en allemaal xiaomi sensoren + een lamp van xiaomi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
CypherMK schreef op zondag 28 februari 2021 @ 17:29:
Ik heb voornamelijk IKEA lampen + switch met een paar hue lampen, iets van Lidl en ksentry en allemaal xiaomi sensoren + een lamp van xiaomi.
Dat zeg ik, daarom snap ik niet waarom ik tegen problemen aan loop ;)
na 14 devices houd het gewoon simpel op bij mij.

Dan kan ik koppelen wat ik wil, maar zonder geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
Als ik iets koppel doe ik dat altijd op de plek waar de lamp of sensor komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
CypherMK schreef op zondag 28 februari 2021 @ 17:38:
Als ik iets koppel doe ik dat altijd op de plek waar de lamp of sensor komt staan.
zelfs dat doe ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
Alles staat bij mij kris kras door het huis, dus een goed netwerk. Bij jou ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@marcel19 Verschil tussen de R en RB is de ingebouwde oscillator. Alleen een ding met productie. De CC2652P heeft ingebouwde power amplitief voor de RF. Maar aangezien een device ook terug moet praten ga je daar in praktijk ook niets aan hebben.

En qua netwerkbelasting, in de regel zullen sensoren dus een zwaardere netwerklast zijn omdat deze dus zelf steeds wat willen sturen waar een bulb grootste deel van de tijd gewoon stil is.

[ Voor 27% gewijzigd door Septillion op 28-02-2021 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
Duidelijk.

Ik lees dat de cc2531 ook als soort van repeater gebruikt kan worden.

Hoe werkt dat en welke firmrware heb ik daarvoor nodig? En is het dan een kwestie van in een usb adapter steken en in het stopcontact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
marcel19 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 18:50:
Duidelijk.

Ik lees dat de cc2531 ook als soort van repeater gebruikt kan worden.

Hoe werkt dat en welke firmrware heb ik daarvoor nodig? En is het dan een kwestie van in een usb adapter steken en in het stopcontact?
https://ptvo.info/cc2531-based-router-firmware-136/

maar je kunt ook gewoon een 230v zigbee apparaat nemen die geljjk routeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
habbekrats schreef op zondag 28 februari 2021 @ 18:56:
[...]

https://ptvo.info/cc2531-based-router-firmware-136/

maar je kunt ook gewoon een 230v zigbee apparaat nemen die geljjk routeerd
Daar heb ik er genoeg van hier in huis.
5 ikea lampen 4 stopcontacten 2 dimmers.

Daarom snap ik echt niet waarom ik deze problemen heb.

@CypherMK

Welke routing software heb jij erop draaien, en gebruik je Home Assistant, of gebruik je domoticz?

Deze firmware draai ik:
zigbee2mqtt version
1.17.1 commit: 1.17.1
coordinator type
zStack12
coordinator revision
20201128
frontend version
0.3.23

Ik werk met Home Assistant.

EDIT:
Ik heb zojuist deze besteld: https://slae.sh/projects/cc2652/ Verwacht dat dit mijn probleem wel gaat oplossen :)

[ Voor 35% gewijzigd door marcel19 op 28-02-2021 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@marcel19 Juiste Zigbee woord daarvoor is router, en daar heeft Koen ook de firmware voor staan.

Dus tenzij je dat echt nodig hebt om op een klein dekking te krijgen waar je dat nu niet hebt is er geen voordeel aan om een router-only device toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
marcel19 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 19:13:
[...]

Daar heb ik er genoeg van hier in huis.
5 ikea lampen 4 stopcontacten 2 dimmers.

Daarom snap ik echt niet waarom ik deze problemen heb.

@CypherMK

Welke routing software heb jij erop draaien, en gebruik je Home Assistant, of gebruik je domoticz?

Deze firmware draai ik:
zigbee2mqtt version
1.17.1 commit: 1.17.1
coordinator type
zStack12
coordinator revision
20201128
frontend version
0.3.23

Ik werk met Home Assistant.

EDIT:
Ik heb zojuist deze besteld: https://slae.sh/projects/cc2652/ Verwacht dat dit mijn probleem wel gaat oplossen :)
Ik draai nog deze versie: 20190619. Heb ook Home Assistant en Node Red voor het automatiseren. Alles op Pi 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
En ik heb nog zo'n cc2531 stick geprobeerd als router, maar dat was geen succes. Bijna alles ging naar andere routers toe. Maar goed, heb het ook niet nodig op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:43

Valkyre

Kitesurf FTW!

Oef ik heb een denk ik lastig probleem, ik ben onlangs met HA begonnen (heb allemaal z-wave apparaten welke ik makkelijk heb kunnen overzetten). Maar sinds dit weekend een zigbee stick(CC2652p) toegevoegd aan mijn HA installatie en deze werkt in zigbee2mqtt.

In de keuken heb ik een ledstrip van Ikea (Tradfri staat op de schakelaar zo'n rondje) echter de unit die ik denk ik moet pairen is weggewerkt boven de afzuigkap.
Ik weet dus ook niet wat er daar zit, maar mijn vermoeden is wel dat ik deze moet pairen ipv die ronde knop?

klopt mijn vermoeden en is er nog een andere manier dat jullie bekend is om de ledstrip te pairen?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:47
Van het weekend de CC2531 proberen te flashen naar de source routing 20201128 te flashen. Ik heb 3 sticks liggen, dus kon wat swappen.

Eerste issue wat me lange tijd bezig heeft gehouden, waren veel CTR/RTS issues bij het gebruiken van de nieuwe stick. Dit kwam uiteindelijk omdat ik sinds een paar maanden HASS OS als VM in Virtualbox draai op mijn ubuntu server. Alhoewel de stick exact dezelfde kenmerken heeft, werd deze niet automatisch 'gemount' door virtualbox. Dus de VM herkende de nieuwe stick wel, maar mocht kreeg er blijkbaar geen toegang toe. Toen ik daar achter kwam, was mijn netwerk één grote mess. Ik kreeg het niet goed op de nieuwe firmware gerepareerd. Diverse apparaten werkten wel, maar bereik was laag. Daarnaast waren 3 belangrijke routers in de vorm van Hue lampen niet of nauwelijks bereikbaar. Kon wel OTA-update uitvoeren van twee lampen, maar zowel daarvoor als daarna allerlei 'no source route (205)' of iets als error.

Uiteindelijk alles weer aan de praat gekregen op de oude stick. Toen het netwerk zich even laten stabiliseren en andere stick wederom geflasht met de nieuwe source routing firmware. Deze gelijk gemount in de virtuele machine, maar ook daar gelijk weer apparaten die niet meer bereikbaar waren. Misschien dat ik het over een weekend ofzo nog weer probeer, maar mijn netwerk, wat al een jaar eigenlijk bijna zonder problemen draaide, ging dus helemaal over zijn nek met de nieuwe firmware.

De reden dat ik toch een stabiel, werkend systeem wilde updaten, was dat af en toe bepaalde apparaten, die wel goed bereik (zouden moeten) hebben, niet goed reageerden. Dat hoopte ik met de nieuwe firmware op te lossen.
Iemand anders betere ervaringen met de nieuwe firmware en misschien tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@The__Virus 1 van de reden waarom ik overstap naar de Slaeh CC2652RB, klaar met dat geklier CC2531

Pagina: 1 ... 49 ... 68 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!

Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.