Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 68 Laatste
Acties:
  • 480.131 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demotje
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11-05-2021
Hallo Iedereen,

Ben nieuw in het Zigbee gebeuren (kom van 433mhz) en heb een probleempje met mijn IKEA Trådfri lampjes en afstandsbediening i.c.m. een CC2531 veder maak gebruik van Homeassistant.

Nu heb ik één kamer gekoppeld (7lampen en 1 afstandsbediening) dit werkt nu goed, alleen als ik nu mijn tweede kamer ook toevoeg in homeassistant (6 lampen en ook weer 1 afstandsbediening) gaan de afstandsbedieningen samen werken voor alle lampen.

Dus alle 13 lampen gaan aan/uit als ik 1 van de twee afstandsbediening gebruik.

Hoe kan ik dit oplossen? Heb ondertussen alles al een paar keer gereset maar heeft helaas niets geholpen.

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:59

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Demotje Hoe koppel je de boel? En dan vooral de afstandbediening? Want de afstandsbediening zou juist nog niets moeten bedienen als je geen directe bind doet met een lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demotje
Septillion schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:24:
@Demotje Hoe koppel je de boel? En dan vooral de afstandbediening? Want de afstandsbediening zou juist nog niets moeten bedienen als je geen directe bind doet met een lamp.
Heb de afstandsbediening op twee verschillende manieren proberen te koppelen.

Manier 1: Lamp resetten en koppelen aan homeassistant. Daarna de afstandsbediening resetten en koppelen aan de kamp doormiddel van dicht bij de lamp te zijn en op het knopje op de afstandsbediening te klikken en vast te houden voor 10 seconden.

Als ik dit doe kan ik na het koppelen van de afstandsbediening niet meer met homeassistant de lamp bedienen, maar wel via de afstandsbediening.

Manier 2: Lamp resetten en koppelen aan homeassistant en daarna de afstandbediening ook koppelen aan homeassistant. Hierdoor krijg ik dat alle lampen aan/uit gaan met beide afstandsbedieningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:50

Woohooo

Smilie, James Smilie

Demotje schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:29:
[...]

Heb de afstandsbediening op twee verschillende manieren proberen te koppelen.

Manier 1: Lamp resetten en koppelen aan homeassistant. Daarna de afstandsbediening resetten en koppelen aan de kamp doormiddel van dicht bij de lamp te zijn en op het knopje op de afstandsbediening te klikken en vast te houden voor 10 seconden.

Als ik dit doe kan ik na het koppelen van de afstandsbediening niet meer met homeassistant de lamp bedienen, maar wel via de afstandsbediening.

Manier 2: Lamp resetten en koppelen aan homeassistant en daarna de afstandbediening ook koppelen aan homeassistant. Hierdoor krijg ik dat alle lampen aan/uit gaan met beide afstandsbedieningen.
Met manier 1 omzeil je je HA.
Met manier 2 zal je het in je config moeten zoeken lijkt mij waarmee je aangeeft welke knop wat doet

Wellicht is dit meer een vraag voor in Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Laatst online: 22:59

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Inderdaad omzeil je met methode 1 Zigbee2MQTT.

Maar manier 2 zou volgens mij juist een remote moeten opleveren die alleen gekoppeld is aan Zigbee2MQTT en geen enkele lamp aanstuurt...

Ik zou eens opnieuw beginnen. Alle devices resetten en ook de db van Zigbee2MQTT legen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demotje
Probleem is opgelost! Bedankt voor jullie ideeën.
Wist zelf niet dat het mogelijk was om groepen aan te maken in Homeassistant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:31
Heeft hier nog iemand de TRADFRI control outlet in gebruik?
Ik heb er 2 aangekocht om het netwerk te versterken op enkele verder gelegen plekken.
Ze joinen makkelijk het netwerk op de plek waar ik ze plaats, maar het lijkt wel dat ze joins blokkeren van sensoren waarvoor zij de router zijn?

Hier vind ik daar niets over terug: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/E1603_E1702.html

[ Voor 13% gewijzigd door BlackShadow op 16-10-2020 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

zo.. mijn c2531 met externe antenne is binnen. even geflasht en de oude vervangen. werkte direct zonder re-pairing, dus dat is mooi.

link quality tussen de coordinator is met 50 punten gestegen, dus heel erg blij mee. ook de water/regensensor op het dakterras, door 2 betonnen vloeren heen is van 0 naar 54 gegaan.

[ Voor 30% gewijzigd door kmf op 16-10-2020 16:25 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:43
kmf schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:24:
zo.. mijn c2531 met externe antenne is binnen. even geflasht en de oude vervangen. werkte direct zonder re-pairing, dus dat is mooi.

link quality tussen de coordinator is met 50 punten gestegen, dus heel erg blij mee. ook de water/regensensor op het dakterras, door 2 betonnen vloeren heen is van 0 naar 54 gegaan.
Interessant, ik moet mijn stick nog vervangen en het is inderdaad de moeite waard om te kijken of ik opnieuw moet pairen, zoals jij hebt gedaan. Scheelt weer een hoop tijd als het wel werkt.

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 26-07 21:40
Marijnus schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:03:
Materialen
  • CC2538 module, bijvoorbeeld deze
  • CP2102 module, bijvoorbeeld deze, ik koos voor de "CP2102 micro"
  • (Eventueel) twee drukschakelaars, bijvoorbeeld zoiets, of zoiets
  • Eventueel externe antenne die op je CC2538 module past
  • Dunne draadjes. Ik heb spoeldraad gebruikt
  • Soldeergereedschap en stabiele handen
Verbinden
Maak de volgende verbindingen tussen de CC2538 en de CP2102:
CC2538 pinCP2102 pin
PA0TXD
PA1RXI
GNDGND
VDD3V3

Raadpleeg de productpagina van je gekochte CC2538 module om te checken waar deze pins zitten. Er zijn verschillende modules op de markt met verschillende pinouts.
Antenne
Als je een externe antenne hebt gekocht, kun je die aansluiten op de CC2538 module, en dan ben je klaar.

Maar je kunt ook de PCB antenne gebruiken, het bereik hiervan is redelijk goed (een stuk beter dan de CC2531). Hiervoor moet je wel een weerstand verplaatsen:
Standaard wordt de CC2538 zo geleverd:
[Afbeelding]
Om de PCB antenne te gebruiken:
[Afbeelding]

Dus soldeer de weerstand die daar zit los, draai hem 90 graden, en soldeer hem daar vast. Die weerstand is vrij klein, dit was voor mij een behoorlijk priegelwerkje.
Knopjes
We gaan zometeen de CC2538 via UART flashen. Hiervoor moet hij wel in de bootloader komen. Het is handig (maar niet noodzakelijk!) om hiervoor twee pushbuttons te solderen:
Knopje 1 (bootloader knopje) tussen GND en PA7.
Knopje 2 (reset knopje) tussen GND en RST.

Bam! Je bent klaar met solderen! Ik heb de CC2538 en de CP2102 aan elkaar gelijmd met een lijmpistool. Resultaat ziet er bij mij als volgt uit:
[Afbeelding]
Firmware
Normaal gesproken moet je de CC2538 flashen via JTAG. Hier heb je een J-Link apparaat van €10 voor nodig en moet je nog heel veel draadjes solderen. De bootloader heeft echter de mogelijkheid om dit via UART (serieel) te doen. Dat kan dan via de zojuist door jou gesoldeerde CP2102 module en dan hoef je niet meer te solderen. Hiervoor moet de CC2538 wel in bootloader modus staan.

Wanneer er geen (geldige) firmware op de CC2538 geflasht is, gaat hij standaard naar deze bootloader modus. De eerste keer hoef je hier dus niks speciaals voor te doen. Maar als je eenmaal een firmware geflasht hebt, gaat de CC2538 alleen nog in z'n bootloader als er in de firmware een speciaal vlaggetje is aangezet en de bijbehorende pin laag is tijdens het opstarten (daar is dus het bootloader knopje voor nodig). Daarom is het nodig om een aangepaste firmware te flashen: Ik heb deze gedownload vanaf hier, download "MODKAMRU_V3_UART-no-flow-control_with_SBL.hex".

Let op: Als je dus een firmware flasht waarbij deze flag niet aanstaat, kun je hem alleen nog flashen via JTAG

Voor het flashen gebruik je deze tool. Klik hier op "code" > " download zip". (of beter nog: clone de repo met git op je pc)
Als je nog geen python op je PC hebt moet je python3 installeren vanaf hier. Als dat gelukt is installeer je de dependencies:

code:
1
2
pip install pyserial
pip install intelhex

Als je al wel een firmware geflasht hebt, moet het apparaat in de bootloader gezet worden:
  • Houd de bootloader knop ingedrukt
  • Druk kort op de reset knop
  • Laat de bootloader knop los
Als het goed is kun je nu je stick flashen. Unzip het eerder gedownloade bestand, en open de map in een terminal. Dan doe je:
code:
1
python3 cc2538-bsl.py -p [COM poort van je CC2538] -b 115200 -e -w -v [pad naar je firmware .hex]

Als het programma mekkert over een checksum die niet matcht, is er iets mis gegaan en moet je het opnieuw proberen. Inclusief opnieuw in bootloader zetten met bovenstaande knoppencombinatie.
Zigbee2MQTT config
Als je een andere module gebruikte, moet je in je configuration.yaml eventueel de seriele poort aanpassen:
code:
1
2
serial:
  port: /dev/ttyUSB0

Verder kun je nog het volgende toevoegen:
code:
1
2
queue:
   delay: 50

Daarmee moet de boel iets sneller reageren volgens mij de CC2538 heeft meer processing power dus kan dat aan.

Daarnaast moet je al je apparaten opnieuw pairen.

Disclaimer
Ik heb bovenstaande vrij snel getypt uit wat ik er nog van wist. Het kan zijn dat er dingen ontbreken of vaag omschreven zijn.
Laat het me gerust weten als het (niet) gelukt is, of als er dingen onduidelijk zijn!
Bedankt voor je mooie handleiding.
Ik heb de module gekocht die jij ook hebt volgens mij.

Alleen krijg ik de bootloader mode niet aan de praat.
Als ik reset dan krijg ik het volgende te zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
momitG

Rime configured with address 00:12:4b:00:06:0e:45:3d

MAC addr 02:12:4b:0e:45:3d
IPv6 addresses: fc00::212:4b00:60e:453d
fe80::212:4b00:60e:453d

Had jij dat ook toen je nog niets geflashed had?

Vraag me af of deze nu wel zonder jtag is te flashen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker_brink
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

Wat voor sensor voor regen gebruik je?
detecteert hij ook kleine druppels of is het een Aqara flood/leak detector?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

gebruiker_brink schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 20:46:
[...]

Wat voor sensor voor regen gebruik je?
detecteert hij ook kleine druppels of is het een Aqara flood/leak detector?
Aqara flood/leak detector ja. tot nu toe goed fewerkt ook voor motrege.n helpt natuurlijk dat ie op hoge punt met veel wind zit.

[ Voor 14% gewijzigd door kmf op 16-10-2020 21:32 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marijnus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-09 16:20
jobr schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 19:53:
[...]

Bedankt voor je mooie handleiding.
Ik heb de module gekocht die jij ook hebt volgens mij.

Alleen krijg ik de bootloader mode niet aan de praat.
Als ik reset dan krijg ik het volgende te zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
momitG

Rime configured with address 00:12:4b:00:06:0e:45:3d

MAC addr 02:12:4b:0e:45:3d
IPv6 addresses: fc00::212:4b00:60e:453d
fe80::212:4b00:60e:453d

Had jij dat ook toen je nog niets geflashed had?

Vraag me af of deze nu wel zonder jtag is te flashen?
Heb je geprobeerd het python script te runnen? Wat geeft die als output?

Ik heb bij die van mij niet van te voren gekeken op de output van de seriële poort. Dus weet niet of die hetzelfde deed. Ik weet het niet zeker, maar het lijkt inderdaad wel alsof er op de jouwe al iets geïnstalleerd is (contiki OS?), maar ben dus niet 100% zeker. Als er inderdaad iets op staat gaat ie niet vanzelf in z'n bootloader en kun je dus niet zomaar flashen.

Mocht flashen via UART echt niet lukken, en je hebt toevallig een raspberry pi, kun je hem alsnog flashen. Zie https://gist.github.com/h...785aa84913d03495c97b0f25a . Maar dat betekent wel nog 4 draadjes solderen.

Heb je besteld via dezelfde leverancier als ik? Zou wel raar zijn als die modules uitleveren met verschillende firmwares.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik ben toch enigszins gefrustreerd aan het raken. De server zijde lijkt gewoon te werken. Ik heb een Hue socket gereset, en deze werd meteen gevonden en toegevoegd aan domoticz. Met dat succes dacht ik de TRÅDFRI schakelaar wel even toe te voegen.
nieuwe batterij erin, 4x op knopje drukken.. wachten tot het rode lampje klaar is met knipperen en knopje vasthouden om te pairen. lampje gaat uit...maar niks in domoticz te zien.
Welke geheime handshake vergeet ik in deze? Ik heb een heel huis vol Ikea spul dat ik graag zou aansluiten, maar het lijkt niet echt mee te werken

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
Arjan schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 23:46:
Ik ben toch enigszins gefrustreerd aan het raken. De server zijde lijkt gewoon te werken. Ik heb een Hue socket gereset, en deze werd meteen gevonden en toegevoegd aan domoticz. Met dat succes dacht ik de TRÅDFRI schakelaar wel even toe te voegen.
nieuwe batterij erin, 4x op knopje drukken.. wachten tot het rode lampje klaar is met knipperen en knopje vasthouden om te pairen. lampje gaat uit...maar niks in domoticz te zien.
Welke geheime handshake vergeet ik in deze? Ik heb een heel huis vol Ikea spul dat ik graag zou aansluiten, maar het lijkt niet echt mee te werken
Nieuwe hardware toestaan in de instellingen van Domoticz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Voor degene die nog moeten beginnen of willlen migreren raad ik uitstapje aan. Dan kan je makkelijk een hoop nuttige services op 1machine krijgen https://sensorsiot.github.io/IOTstack/

Ik had zigbee2 mqtt op een aparte pi nu zit ie samen met node red homeassistant portainer influx grafana mosquito homebridge mmariadb te pruttelen op een pi4. Met portaiber ook makkelijk te begeren en decking in te zien

Op de andere pi had ik geen backup geregeld met de docker manier is dat nu ook geregeld

[ Voor 10% gewijzigd door kmf op 17-10-2020 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Marijnus schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 23:42:
[...]

Heb je geprobeerd het python script te runnen? Wat geeft die als output?

Ik heb bij die van mij niet van te voren gekeken op de output van de seriële poort. Dus weet niet of die hetzelfde deed. Ik weet het niet zeker, maar het lijkt inderdaad wel alsof er op de jouwe al iets geïnstalleerd is (contiki OS?), maar ben dus niet 100% zeker. Als er inderdaad iets op staat gaat ie niet vanzelf in z'n bootloader en kun je dus niet zomaar flashen.

Mocht flashen via UART echt niet lukken, en je hebt toevallig een raspberry pi, kun je hem alsnog flashen. Zie https://gist.github.com/h...785aa84913d03495c97b0f25a . Maar dat betekent wel nog 4 draadjes solderen.

Heb je besteld via dezelfde leverancier als ik? Zou wel raar zijn als die modules uitleveren met verschillende firmwares.
Flashen geeft een foutmelding : ERROR: Timeout waiting for ACK/NACK after 'Synch (0x55 0x55)
Ik heb besteld bij dezelfde leverancier inderdaad. Lijkt inderdaad net of er al wat opstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker_brink
  • Niet online
kmf schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 10:19:
Voor degene die nog moeten beginnen of willlen migreren raad ik uitstapje aan. Dan kan je makkelijk een hoop nuttige services op 1machine krijgen https://sensorsiot.github.io/IOTstack/

Ik had zigbee2 mqtt op een aparte pi nu zit ie samen met node red homeassistant portainer influx grafana mosquito homebridge mmariadb te pruttelen op een pi4. Met portaiber ook makkelijk te begeren en decking in te zien

Op de andere pi had ik geen backup geregeld met de docker manier is dat nu ook geregeld
Ik heb een paar maanden terug dezelfde stap gemaakt. Ook met de backup functionaliteit naar Google drive. Ik heb binnen een half uur een complete nieuwe raspberry met alles erop en eraan opnieuw geïnstalleerd dmv deze opzet en een backup.

Het voordeel is dat je een basis OS installatie nodig hebt, 1 docker-composer file met docker images van de applicaties die je wilt draaien en 1 directory waar alleen de config en database data staat. De backup wordt dus alleen van deze bestanden gemaakt.

Hiermee kun je dus ook snel, binnen 1 minuut, switchen tussen bv latest/dev/custom versie van zigbee2mqtt.

Op YouTube maakt Andreas Spiess hier geregeld video's van, zie bv YouTube: #352 Raspberry Pi4 Home Automation Server (incl. Docker, OpenHAB, HA...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekVogel
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-08 13:57
gebruiker_brink schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 23:59:

Tot 30 devices werkte alles goed met de CC2531 stick met antenne, al was het bereik wel beperkt tot ongeveer maximaal 5 meter, ondanks dat ik 10+ routers verdeeld over het huis heb. Daarna ging het bergafwaarts. Waarschijnlijk kwam dat mede door extra smartplugs die hun power consumptie uitspuugden waardoor de stick het zwaar te verduren kreeg.
BTW met de device optie debounce: 1 kun je het aantal berichten wel beperken, hiermee worden meerdere berichten die kort op elkaar zitten per device gegroepeerd.
Goed tip van de debounce, ga ik zeker even proberen.

Mijn CC2531 met antenne draait denk ik wel al 2 jaar(?) zeer stabiel met nu zo'n 30 devices. Wat voor mij alles sterk verbeterde was het analyseren van de WiFi signalen en daar het Zigbee kanaal op aanpassen. Het beperkte vermogen van de stick kan niet op tegen het signaal van een (goede) wifi access point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akerssies
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 19:52
Ik heb dit weekend alle devices van mijn hue hub overgezet naar zigbee2mqtt met een zig-a-zig-ah stick.
Alle devices zijn gepaired, 12 lampen (e14 / e27 / lichtstrip / hue go), 2 dimmers / schakelaars, 4 bewegingssensoren, een smart knop en een smart stekker. Dit werkt allemaal, in home assistant automations etc. aangepast en gaan! Het enige probleem is dat 2 dimmers, 3 bewegingsensoren en de smart knop geen batterij niveau doorgeven. Een voorbeeld van de payload die doorgegeven wordt is "payload '{"illuminance":3645,"illuminance_lux":1,"linkquality":90,"occupancy":false,"temperature":16.46,"update":{"state":"idle"},"update_available":false}'". Als test heb ik 1 bewegingssensor geheel verwijderd d.m.v. zigbee2mqtt/bridge/config/remove en ook de batterijen vervangen maar dit mocht niet baten. Iemand enig idee wat dit probleem kan veroorzaken en of dit op te lossen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:33
akerssies schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:02:
Ik heb dit weekend alle devices van mijn hue hub overgezet naar zigbee2mqtt met een zig-a-zig-ah stick.
Alle devices zijn gepaired, 12 lampen (e14 / e27 / lichtstrip / hue go), 2 dimmers / schakelaars, 4 bewegingssensoren, een smart knop en een smart stekker. Dit werkt allemaal, in home assistant automations etc. aangepast en gaan! Het enige probleem is dat 2 dimmers, 3 bewegingsensoren en de smart knop geen batterij niveau doorgeven. Een voorbeeld van de payload die doorgegeven wordt is "payload '{"illuminance":3645,"illuminance_lux":1,"linkquality":90,"occupancy":false,"temperature":16.46,"update":{"state":"idle"},"update_available":false}'". Als test heb ik 1 bewegingssensor geheel verwijderd d.m.v. zigbee2mqtt/bridge/config/remove en ook de batterijen vervangen maar dit mocht niet baten. Iemand enig idee wat dit probleem kan veroorzaken en of dit op te lossen is?
Ik kan me herinneren dat batterij status een tijd duurt voor die door komt.
Wacht eens 1-2 uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:32
akerssies schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:02:
Ik heb gisteren alles gemigreerd van de CC2531 naar de zzh en ik zit met precie hetzelfde. Van HUE heb ik 5 Smart Buttons gekoppeld met Z2M (omdat de HUE bridge vol is) en ik kreeg hier ook geen batterij status van.
Ik had al op github naar issues gezocht, maar kon hier niks over vinden.

Tijdens het typen van dit bericht doe ik nog een check en zie ik ineens dat het zowel in de zigbee2mqtt frontend en in HA wel staat. Misschien toch wat extra geduld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akerssies
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 19:52
trekker22 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:11:
[...]

Ik kan me herinneren dat batterij status een tijd duurt voor die door komt.
Wacht eens 1-2 uur?
Ik ga nog wel even wachten maar is inmiddels al een nacht later, toevallig wel 1 van de dimmers die net na het posten door kwam met opeens maar 4,5% terwijl dat voor de switch op 40+ zat.

Update: Het was dus een kwestie van geduld hebben, alle batterij waarden worden inmiddels doorgegeven.

[ Voor 11% gewijzigd door akerssies op 18-10-2020 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

helaas... de range is goed. maar het netwerk is instabiel. tenminste de stick. senoren en routers raken diconnected en kunnen ook niet meer terugkomen.

morgen gaan we eens een source-routing firmware proberen. die zal stabieler moeten zijn te koste van minder devices die met de coordinator kunnen verbinden, maar ik heb zat routers in de vorm van smartswitches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:31
kmf schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 23:56:
[...]

helaas... de range is goed. maar het netwerk is instabiel. tenminste de stick. senoren en routers raken diconnected en kunnen ook niet meer terugkomen.

morgen gaan we eens een source-routing firmware proberen. die zal stabieler moeten zijn te koste van minder devices die met de coordinator kunnen verbinden, maar ik heb zat routers in de vorm van smartswitches.
Probleem met disconnects heb ik niet.

battery en linkquality ontbreken bij mij ook bij meerdere sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

BlackShadow schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:14:
[...]

Probleem met disconnects heb ik niet.

battery en linkquality ontbreken bij mij ook bij meerdere sensoren.
het netwerk bij mij gaat er regelmatig uit. dan werken de senosren gewoon niet. een reboot helpt dan. ik ga zo de source routing firmware proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Laatst online: 05-09 14:30

DizzyWeb

Ondertiteld

Bij mij is het sinds ik een aantal devices heb toegevoegd ook extreem instabiel. Mijn CC26X2R1 reageert dan nergens meer op en ik moet dan echt de usb kabel er uit trekken en er weer in doen... helaas draait mijn zigbee2mqtt in een VM en moet ik dan de hele server rebooten voor die VM 'm weer ziet. Dus ik moet inmiddels dagelijks die hele machine rebooten.

Of eigenlijk, dat is het enige dat tot nu toe zeker weten werkt. Kan zijn dan VM uitzetten, usb reconnecten en VM weer starten ook werkt, maar blijft enorm irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

DizzyWeb schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:49:
Bij mij is het sinds ik een aantal devices heb toegevoegd ook extreem instabiel. Mijn CC26X2R1 reageert dan nergens meer op en ik moet dan echt de usb kabel er uit trekken en er weer in doen... helaas draait mijn zigbee2mqtt in een VM en moet ik dan de hele server rebooten voor die VM 'm weer ziet. Dus ik moet inmiddels dagelijks die hele machine rebooten.

Of eigenlijk, dat is het enige dat tot nu toe zeker weten werkt. Kan zijn dan VM uitzetten, usb reconnecten en VM weer starten ook werkt, maar blijft enorm irritant.
Bij mij draait het in een dockr container. Meestal is een restart daarvan voldoende. Pas als het “resource is busy”-error optreed moet een complete reboot gedaan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

kmf schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:07:
[...]

Bij mij draait het in een dockr container. Meestal is een restart daarvan voldoende. Pas als het “resource is busy”-error optreed moet een complete reboot gedaan worden
Bij mij is het "couldn't lock port". Alsof het device gewoon niet meer reageert. Moet echt de coordinator resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 10:44
Goed, de zzh! is binnen, geflashed, maar nu start met geen mogelijkheid Z2M meer op...

Geen flauw idee waar het in zit, want ik nagenoeg niks gewijzigd aan de config...

Error:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Zigbee2MQTT:info  2020-10-19 11:27:02: Logging to console and directory: '/app/data/log/2020-10-19.11-27-02' filename: log.txt
Zigbee2MQTT:info  2020-10-19 11:27:02: Starting Zigbee2MQTT version 1.15.0 (commit #1bccc5d)
Zigbee2MQTT:info  2020-10-19 11:27:02: Starting zigbee-herdsman...
Zigbee2MQTT:error 2020-10-19 11:27:02: Error while starting zigbee-herdsman
Zigbee2MQTT:error 2020-10-19 11:27:02: Failed to start zigbee
Zigbee2MQTT:error 2020-10-19 11:27:02: Exiting...
Zigbee2MQTT:error 2020-10-19 11:27:02: Error: Error while opening serialport 'Error: Error: No such file or directory, cannot open /dev/ttyACM0'
    at Znp.<anonymous> (/app/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/znp/znp.js:136:32)
    at Generator.next (<anonymous>)
    at /app/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/znp/znp.js:27:71
    at new Promise (<anonymous>)
    at __awaiter (/app/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/znp/znp.js:23:12)
    at SerialPort.<anonymous> (/app/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/znp/znp.js:134:49)
    at SerialPort._error (/app/node_modules/zigbee-herdsman/node_modules/@serialport/stream/lib/index.js:198:14)
    at /app/node_modules/zigbee-herdsman/node_modules/@serialport/stream/lib/index.js:242:12

npm ERR! code ELIFECYCLE
npm ERR! errno 1
npm ERR! zigbee2mqtt@1.15.0 start: `node index.js`
npm ERR! Exit status 1

npm ERR! Failed at the zigbee2mqtt@1.15.0 start script.
npm ERR! This is probably not a problem with npm. There is likely additional logging output above.
npm ERR! A complete log of this run can be found in:
npm ERR!     /root/.npm/_logs/2020-10-19T09_27_02_481Z-debug.log

Flash log:
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
cc2538-bsl-master]# ./cc2538-bsl.py -p /dev/ttyUSB0 -evw znp_CC26X2R1_LAUNCHXL_tirtos_ccs.hex
Opening port /dev/ttyUSB0, baud 500000
Reading data from znp_CC26X2R1_LAUNCHXL_tirtos_ccs.hex
Your firmware looks like an Intel Hex file
Connecting to target...
CC1350 PG2.0 (7x7mm): 352KB Flash, 20KB SRAM, CCFG.BL_CONFIG at 0x00057FD8
Primary IEEE Address: 00:12:4B:00:21:5F:FE:67
    Performing mass erase
Erasing all main bank flash sectors
    Erase done
Writing 360448 bytes starting at address 0x00000000
Write 104 bytes at 0x00057F980
    Write done
Verifying by comparing CRC32 calculations.
    Verified (match: 0x870fee48)

docker-compose.yml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
  zigbee2mqtt:
    container_name: zigbee2mqtt
    hostname: zigbee2mqtt
    restart: always
    image: koenkk/zigbee2mqtt
    devices:
      - /dev/ttyUSB0:/dev/ttyACM0
    volumes:
      - /home/download/CONF/zigbee2mqtt:/app/data
      - /run/udev:/run/udev:ro
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
      - /home/download/CONF/shared
    privileged: true
    depends_on:
      - homeassistant
      - mosquitto
    environment:
      - PUID=${PUID}
      - PGID=${PGID}
      - TZ=${TZ}
    network_mode: host

Z2M Configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
homeassistant: true
permit_join: true
mqtt:
  base_topic: zigbee2mqtt
  server: 'mqtt://192.168.2.5'
serial:
  port: /dev/ttyACM0
advanced:
  pan_id: 6755
  rtscts: false

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozart
Ben.Hahlen schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:31:
Goed, de zzh! is binnen, geflashed, maar nu start met geen mogelijkheid Z2M meer op...

Geen flauw idee waar het in zit, want ik nagenoeg niks gewijzigd aan de config...

Error:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Zigbee2MQTT:info  2020-10-19 11:27:02: Logging to console and directory: '/app/data/log/2020-10-19.11-27-02' filename: log.txt
Zigbee2MQTT:info  2020-10-19 11:27:02: Starting Zigbee2MQTT version 1.15.0 (commit #1bccc5d)
Zigbee2MQTT:info  2020-10-19 11:27:02: Starting zigbee-herdsman...
Zigbee2MQTT:error 2020-10-19 11:27:02: Error while starting zigbee-herdsman
Zigbee2MQTT:error 2020-10-19 11:27:02: Failed to start zigbee
Zigbee2MQTT:error 2020-10-19 11:27:02: Exiting...
Zigbee2MQTT:error 2020-10-19 11:27:02: Error: Error while opening serialport 'Error: Error: No such file or directory, cannot open /dev/ttyACM0'
    at Znp.<anonymous> (/app/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/znp/znp.js:136:32)
    at Generator.next (<anonymous>)
    at /app/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/znp/znp.js:27:71
    at new Promise (<anonymous>)
    at __awaiter (/app/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/znp/znp.js:23:12)
    at SerialPort.<anonymous> (/app/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/znp/znp.js:134:49)
    at SerialPort._error (/app/node_modules/zigbee-herdsman/node_modules/@serialport/stream/lib/index.js:198:14)
    at /app/node_modules/zigbee-herdsman/node_modules/@serialport/stream/lib/index.js:242:12

npm ERR! code ELIFECYCLE
npm ERR! errno 1
npm ERR! zigbee2mqtt@1.15.0 start: `node index.js`
npm ERR! Exit status 1

npm ERR! Failed at the zigbee2mqtt@1.15.0 start script.
npm ERR! This is probably not a problem with npm. There is likely additional logging output above.
npm ERR! A complete log of this run can be found in:
npm ERR!     /root/.npm/_logs/2020-10-19T09_27_02_481Z-debug.log

Flash log:
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
cc2538-bsl-master]# ./cc2538-bsl.py -p /dev/ttyUSB0 -evw znp_CC26X2R1_LAUNCHXL_tirtos_ccs.hex
Opening port /dev/ttyUSB0, baud 500000
Reading data from znp_CC26X2R1_LAUNCHXL_tirtos_ccs.hex
Your firmware looks like an Intel Hex file
Connecting to target...
CC1350 PG2.0 (7x7mm): 352KB Flash, 20KB SRAM, CCFG.BL_CONFIG at 0x00057FD8
Primary IEEE Address: 00:12:4B:00:21:5F:FE:67
    Performing mass erase
Erasing all main bank flash sectors
    Erase done
Writing 360448 bytes starting at address 0x00000000
Write 104 bytes at 0x00057F980
    Write done
Verifying by comparing CRC32 calculations.
    Verified (match: 0x870fee48)

docker-compose.yml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
  zigbee2mqtt:
    container_name: zigbee2mqtt
    hostname: zigbee2mqtt
    restart: always
    image: koenkk/zigbee2mqtt
    devices:
      - /dev/ttyUSB0:/dev/ttyACM0
    volumes:
      - /home/download/CONF/zigbee2mqtt:/app/data
      - /run/udev:/run/udev:ro
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
      - /home/download/CONF/shared
    privileged: true
    depends_on:
      - homeassistant
      - mosquitto
    environment:
      - PUID=${PUID}
      - PGID=${PGID}
      - TZ=${TZ}
    network_mode: host

Z2M Configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
homeassistant: true
permit_join: true
mqtt:
  server: 'mqtt://192.168.2.5'
serial:
  port: /dev/ttyACM0
advanced:
  pan_id: 6755
  rtscts: false
Je verwijst naar een seriele poort die niet bestaat, dat zegt de foutmelding. Pas je configuration.yaml even aan zodat er staat:
YAML:
1
port: null

wel even de juiste hoeveelheid spaties ervoor zetten zodat het op dezelfde plek staat als nu. Hij staat dan op auto detect van de poort.
Start dan nog eens de service en check of hij werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 10:44
Mozart schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:38:
[...]

Je verwijst naar een seriele poort die niet bestaat, dat zegt de foutmelding. Pas je configuration.yaml even aan zodat er staat:
YAML:
1
port: null

wel even de juiste hoeveelheid spaties ervoor zetten zodat het op dezelfde plek staat als nu. Hij staat dan op auto detect van de poort.
Start dan nog eens de service en check of hij werkt.
Net ook gevonden via: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/4707

Heb de /dev/ttyACM0 aangepast naar /dev/ttyUSB0 in zowel docker als de configuration.yaml, en nu werkt het :)
Dank!

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Ik ben op zoek naar een goede, goedkope 16A smart plug met power metering welke met zigbee2mqtt werkt en goed verkrijgbaar is in NL. Ik heb al flink lopen zoeken maar zie door de bomen het bos niet meer, dus als iemand iets specifieks kan aanraden houd ik mij aanbevolen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Laatst online: 21:50

Woohooo

Smilie, James Smilie

pposthoorn schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:36:
Ik ben op zoek naar een goede, goedkope 16A smart plug met power metering welke met zigbee2mqtt werkt en goed verkrijgbaar is in NL. Ik heb al flink lopen zoeken maar zie door de bomen het bos niet meer, dus als iemand iets specifieks kan aanraden houd ik mij aanbevolen :)
https://www.zigbee2mqtt.i...on/supported_devices.html is de support lijst.
Als ik iets zoek kijk ik vaak in die lijst, ik zocht laatst ook zo een soort iets maar dan voor alleen uit/aan smartplug. BW-SHP13 werkt prima hier, kan je ook power mee meten en kost je €10 a €20 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Woohooo schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:09:
[...]

https://www.zigbee2mqtt.i...on/supported_devices.html is de support lijst.
Als ik iets zoek kijk ik vaak in die lijst, ik zocht laatst ook zo een soort iets maar dan voor alleen uit/aan smartplug. BW-SHP13 werkt prima hier, kan je ook power mee meten en kost je €10 a €20 :)
Bedankt maar die had ik natuurlijk al gevonden :+
Daar staan inderdaad een heleboel opties maar de meeste zijn niet echt verkrijgbaar in Nederland. Ik kan natuurlijk wel de SHP13 bestellen bij AliExpress, maar dat duurt weken voor die er is.

Zou graag iets voor max ~20 euro in Nederland bestellen indien mogelijk zodat ik hem zsm kan installeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09 17:13

Mars Warrior

Earth, the final frontier

pposthoorn schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:15:
[...]

Bedankt maar die had ik natuurlijk al gevonden :+
Daar staan inderdaad een heleboel opties maar de meeste zijn niet echt verkrijgbaar in Nederland. Ik kan natuurlijk wel de SHP13 bestellen bij AliExpress, maar dat duurt weken voor die er is.

Zou graag iets voor max ~20 euro in Nederland bestellen indien mogelijk zodat ik hem zsm kan installeren :)
Dan bestel je toch vanuit Tsjechie? Dan is het er als het goed is ergens tussen de 4-7 dagen.
Kan zowel via Banggood als Ali...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gebruiker_brink
  • Niet online
pposthoorn schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:36:
Zoals hierboven ook al vermeld, ga voor de BlitzWolf SHP13! Ik heb er inmiddels 6 in gebruik naast allemaal andere maar die zijn niet zo compact, groot vermogen, goede prijs (9,-) , met power metered functie. Beter dan dit ga je ze niet vinden!
Via Banggood had ik ze vorige maand binnen 2 weken binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16-09 14:03
Het osram ledvance type valt me erg tegen, ze doen het, maar ik had gehoopt dat ze ook als router zouden helpen in het mesh netwerk, helaas...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

gebruiker_brink schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 22:35:
[...]

Zoals hierboven ook al vermeld, ga voor de BlitzWolf SHP13! Ik heb er inmiddels 6 in gebruik naast allemaal andere maar die zijn niet zo compact, groot vermogen, goede prijs (9,-) , met power metered functie. Beter dan dit ga je ze niet vinden!
Via Banggood had ik ze vorige maand binnen 2 weken binnen.
Waar scoor jij de SHP13 voor €9? Bij Ali kost hij bij mij 17 + 4 verzendkosten en bij banggood iets van 11 + 2 verzendkosten (groot verschil trouwens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:39

HaTe

haat niet

Dit is ook een optie:
https://www.tipa.eu/en/sm...mmax-neo-07048l/d-212522/

Zelf nog geen ervaring mee

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 19:51
pposthoorn schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 23:23:
[...]

Waar scoor jij de SHP13 voor €9? Bij Ali kost hij bij mij 17 + 4 verzendkosten en bij banggood iets van 11 + 2 verzendkosten (groot verschil trouwens)
in de aanbieding, afgelopen maand meerdere keren in de aanbieding geweest daar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Mozart schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 07:18:
[...]

Nieuwe hardware toestaan in de instellingen van Domoticz?
Dat heb in inderdaad aan staan. Ik zie de melding ook in de log.
Iemand anders hier de boel werkend met Ikea spul? I ga vandaag de Ikea Gateway eens even uitzetten, misschien dat het tot ander resultaat leidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
pposthoorn schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:15:
Ik kan natuurlijk wel de SHP13 bestellen bij AliExpress, maar dat duurt weken voor die er is.
Aliexpress standard shipping heb je het in 2 weken.
Ik zou er trouwens geen 16A door heen halen.

[ Voor 8% gewijzigd door jobr op 20-10-2020 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Iemand die weet wat 'action' betekent bij de supported signals? Hier bijvoorbeeld: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/511.344.html

Een AB met 20 knoppen oid en alleen 'action' is supported, komt er dan een signaal mee met 'action'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:01
mark-k schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:24:
Iemand die weet wat 'action' betekent bij de supported signals? Hier bijvoorbeeld: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/511.344.html

Een AB met 20 knoppen oid en alleen 'action' is supported, komt er dan een signaal mee met 'action'?
code:
1
action: 'doubleclick'

dat soort dingen.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Kodess schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:23:
[...]

code:
1
action: 'doubleclick'

dat soort dingen.
Okee, dus dan komen alle signalen als n functie van 'action' binnen :)

Inmiddels ook maar eens een betere stick besteld, aangezien ik binnenkort 50+ apparaten erop heb hangen gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

jobr schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:15:
[...]

Aliexpress standard shipping heb je het in 2 weken.
Ik zou er trouwens geen 16A door heen halen.
Volgens de specs zou deze 16A aan kunnen een de SHP6 (die volgens mij EOL is?) Max 10A.

M'n panelen gaan waarschijnlijk Max 2500W doen dus denk dat ik met de 16A versie wel oké zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Peutpeut schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 00:49:
[...]

Afgelopen week ook de CC2652RB besteld, ben nog wachtende maar inmiddels wel verzonden. Ook zijn er wat sensoren onderweg, hoop dat het pairen en installeren wil lukken. Ben nieuw met ZigBee, ik zal mijn ervaringen hier delen.
Lijkt erop dat het verzenden van Slaesh via Tindie nog steeds vrij traag verloopt. Volgens DHL T&T was de order vorige week donderdag opgehaald, maar verder niks meer, dus ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 21:30
Sander schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:35:
[...]

Lijkt erop dat het verzenden van Slaesh via Tindie nog steeds vrij traag verloopt. Volgens DHL T&T was de order vorige week donderdag opgehaald, maar verder niks meer, dus ben benieuwd!
Gisteren ontvangen! Bij mij heeft de track and trace ook even stilgestaan maar kreeg bericht van hem dat hij meerdere orders tegelijk verzend en al wel eerder aanmeldt bij DHL.

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithe
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-09 16:54
Sander schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:35:
[...]

Ik heb de mijne toevallig gister binnen gekregen.
En het is het wachten waard want er zitten snoepjes in de verpakking ;) ;)

Maar het DHL stuk is inderdaad niet optimaal... Vind de support van Tindie overigens wel weer fijn!
DHL is sowieso de vervelendste partij...

[ Voor 4% gewijzigd door mithe op 21-10-2020 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Peutpeut schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:10:
[...]

Gisteren ontvangen! Bij mij heeft de track and trace ook even stilgestaan maar kreeg bericht van hem dat hij meerdere orders tegelijk verzend en al wel eerder aanmeldt bij DHL.
Naja dat is dus bij mij snel gebeurd, staat sinds vorige week op "Pick-up was successful.". dus dat lijkt me een stap na de aanmelding. Zal even wachten tot begin volgende week, dan is het 10 dagen en lijkt het me wel erg traag voor een 'premium' verzender als DHL waar je in dit geval ook nog fors voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 15:06
Waarom zo'n stickje via Tindie waarbij je lang moet wachten. Is het niet veel sneller om via een van de Ti resellers een dev bordje te bestellen? Ik had dat ding binnen 3 dagen binnen vanuit de states.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Sander schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:27:
[...]

Naja dat is dus bij mij snel gebeurd, staat sinds vorige week op "Pick-up was successful.". dus dat lijkt me een stap na de aanmelding. Zal even wachten tot begin volgende week, dan is het 10 dagen en lijkt het me wel erg traag voor een 'premium' verzender als DHL waar je in dit geval ook nog fors voor betaald.
Klopt de verzending is inderdaad wat prijzig. Heb hem binnen maar pas de komende dagen tijd om te kijken hoe en wat, ben overigens ook nieuw met Zigbee. Tips zijn welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
pposthoorn schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 23:47:
Volgens de specs zou deze 16A aan kunnen een de SHP6 (die volgens mij EOL is?) Max 10A.

M'n panelen gaan waarschijnlijk Max 2500W doen dus denk dat ik met de 16A versie wel oké zit.
Zijn wel specs uit china. Zal ook wel een China Export op staan. Heeft vast geen echt CE certificaat.
Bijna alles met een stekker moet je wantrouwen uit china. Ik zou er zeker geen 16 A door heen halen. Ook geen 10 A.

Trouwens je kan mag dit helemaal niet gebruiken voor je zonnepanelen. Dan moet er een stekker en stopcontact aan de omvormer en aparte groep en dat mag helemaal niet voor zover ik weet. En je aarding dan. Installateur zal dit zo ook niet aansluiten.

Als je brand krijgt staat de verzekeraar te juichen aangezien hij niet hoeft uit te keren.

Gebruik gewoon een extra kwh meter die je uit kan lezen met modbus oid en zit die in je aparte groep.

[ Voor 6% gewijzigd door jobr op 21-10-2020 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruiker_brink
  • Niet online
pposthoorn schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 23:23:
[...]

Ik heb deze alle 6 via deze link https://banggood.app.link/M5P3atANLab
Ze zijn nu weer 1,20 euro duurder, in vergelijking toen ik ze kocht, maar Banggood heeft ook de mogelijkheid om samen iets te kopen en dan krijg je ook nog weer iets korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

jobr schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 19:05:
[...]
Trouwens je kan mag dit helemaal niet gebruiken voor je zonnepanelen. Dan moet er een stekker en stopcontact aan de omvormer en aparte groep en dat mag helemaal niet voor zover ik weet. En je aarding dan. Installateur zal dit zo ook niet aansluiten.

Als je brand krijgt staat de verzekeraar te juichen aangezien hij niet hoeft uit te keren.

Gebruik gewoon een extra kwh meter die je uit kan lezen met modbus oid en zit die in je aparte groep.
Enkele jaren geleden mocht het in ieder geval nog wel, want aan mijn omvormers zitten gewoon stekkers die ik dus in een stopcontact moet stoppen. En daar heb ik ook zo’n stekker in zitten die het vermogen meet en waarmee ik ook de zonnepanelen van afstand kan afschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

jobr schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 19:05:
[...]

Zijn wel specs uit china. Zal ook wel een China Export op staan. Heeft vast geen echt CE certificaat.
Bijna alles met een stekker moet je wantrouwen uit china. Ik zou er zeker geen 16 A door heen halen. Ook geen 10 A.

Bedankt voor je input, veiligheid is altijd belangrijk natuurlijk.
Maar voor zo ver ik weet mag je zonnepanelen gewoon met een stekker aansluiten, iedereen die ik ken heeft het zo.

Heb de SHP6 tijden achter m'n wasmachine en droger gehad en dat ging altijd goed, die trekken ook aardig wat (pun intended) maar natuurlijk wel voor kortere periodes dan een PV installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Vandaag tijd gehad om de ZigBee stick in gebruik te nemen. Eerst mosquitto geïnstalleerd en daarna zigbee2mqtt en de Domoticz plugin. Nu slechts één Xiaomi plug gekoppeld, binnenkort komt er nog meer deze kant op. Voor nu tevreden maar kan nog niet oordelen na zo'n korte tijd en slechts één apparaat gekoppeld.

Voor nu een tevreden gebruiker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand hier ervaring met een NeoCoolCam Zigbee sirene?
Ik heb deze via Z2M netjes gekoppeld. Ik krijg dan deze opties:

--- binary_sensor.ncc_sirene_alarm
Met daar onder Status attributen (YAML, optioneel) :
alarm: false
humidity: 53
humidity_alarm: true
humidity_max: 80
humidity_min: 45
linkquality: 36
melody: 5
temperature: '20.0'
temperature_alarm: true
temperature_max: 27
temperature_min: 18
volume: high
friendly_name: NCC sirene_alarm

Ook worden er nog meer sensors aangemaakt. Onder andere voor temp/humidity. Die bevatten allemaal hetzelfde lijstje als hierboven.

Ik wil graag de sirene gebruiken om voor verschillende events verschillende geluiden weer te geven (geloof dat je er 5 of 10 kunt kiezen). Maar ik krijg er niet eens één geluid uit.

Iemand een idee hoe ik dit kan aanpakken? Of moet deze eerst ondersteund worden door Z2M (zo ja: wie kan me daar bij helpen :P ) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Nog even een stomme vraag hier, friendly names enzo zijn volgens de z2m site te bepalen via /data/configuration.yaml, echter heb ik geen flauw idee hoe hierbij te komen. Ik heb die file editor in HA geinstalleerd, maar daar kan ik alleen in de /config/ folder en niet in /data/. Volgens mij kon dat eerder wel (toen het nog hassio was). Waar gaat het fout hier (en zeg aub niet 'bij jou' want dat weet ik al :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:23
mark-k schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:52:
Nog even een stomme vraag hier, friendly names enzo zijn volgens de z2m site te bepalen via /data/configuration.yaml, echter heb ik geen flauw idee hoe hierbij te komen. Ik heb die file editor in HA geinstalleerd, maar daar kan ik alleen in de /config/ folder en niet in /data/. Volgens mij kon dat eerder wel (toen het nog hassio was). Waar gaat het fout hier (en zeg aub niet 'bij jou' want dat weet ik al :P ).
Je kan tegenwoordig de friendly names wijzigen via de frontend. Als je toch naar andere mappen wil dan moet je of Samba of SSH installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

denuz schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 23:13:
[...]

Je kan tegenwoordig de friendly names wijzigen via de frontend. Als je toch naar andere mappen wil dan moet je of Samba of SSH installeren.
Je bedoelt via die 2e plugin voor n soort van gui? Daar heb ik wel eens wat namen gewijzigd maar dat kwam volgens mij niet overal goed door. Ik wil iig ervoor zorgen dat ik niet meer elke keer die hex code moet invullen bij automatiseringsdingetjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:23
mark-k schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 23:49:
[...]

Je bedoelt via die 2e plugin voor n soort van gui? Daar heb ik wel eens wat namen gewijzigd maar dat kwam volgens mij niet overal goed door. Ik wil iig ervoor zorgen dat ik niet meer elke keer die hex code moet invullen bij automatiseringsdingetjes.
Nee.. niet via die 2e plugin(denk dat je zigbee2mqtt assistant bedoelt)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bYpCA8B53j_TgyWAjW9CTnRs9o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yHtOYbitmx058FKHBL4bwTIi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

denuz schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 00:22:
[...]

Nee.. niet via die 2e plugin(denk dat je zigbee2mqtt assistant bedoelt)
[Afbeelding]
Dat bedoelde ik idd, die gui optie had ik nog niet gezien, thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

gebruiker_brink schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 19:42:
[...]

Ik heb deze alle 6 via deze link https://banggood.app.link/M5P3atANLab
Ze zijn nu weer 1,20 euro duurder, in vergelijking toen ik ze kocht, maar Banggood heeft ook de mogelijkheid om samen iets te kopen en dan krijg je ook nog weer iets korting.
Vandaag de Blitzwolf SHP13 ontvangen (maandag besteld). Moest Zigbee2mqtt even updaten omdat hij niet herkend werd (blijkbaar sinds april vorig jaar niet meer geupdatet :P ).

Koppelen ging automatisch dus dat was niet gek, en hij lijkt het goed te doen, geeft iets constantere meting dan de SHP6's met Tasmota die ik ook heb draaien.

Maar tot mijn verbazing krijg ik geen Energy meting door in Home Assistant, terwijl ik deze waarde wel voorbij zie komen in de logs van Z2M.
Moet ik hier handmatig een sensor voor maken in HA? Wel apart want Power, Voltage e.d. komen wel gewoon door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dartheide
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:11
Hoi vandaag , zzh binnen, geflashed poort aangepast (in een docker omgeving) , rtscts: false toegevoegd.
Alleen als ik start zie ik niets meer.

In de log file staat ,
Zigbee2MQTT:info 2020-10-24 00:52:52: Currently 0 devices are joined:

Maar hij zegt ook:

,Zigbee2MQTT:info 2020-10-24 00:52:52: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/info', payload '{"commit":"1bccc5d","config":{"advanced":{"adapter_concurrent":null,"availability_blacklist":[],"availability_blocklist":[],"availability_passlist":[],"availability_timeout":0,"availability_whitelist":[],"cache_state":true,"cache_state_persistent":true,"cache_state_send_on_startup":true,"channel":11,"elapsed":false,"ext_pan_id":[221,221,221,221,221,221,221,221],"homeassistant_discovery_topic":"homeassistant","homeassistant_legacy_triggers":true,"homeassistant_status_topic":"hass/status","last_seen":"disable","legacy_api":true,"log_directory":"/app/data/log/%TIMESTAMP%","log_file":"log.txt","log_level":"info","log_output":["console","file"],"log_rotation":true,"log_syslog":{},"pan_id":6754,"report":false,"rtscts":false,"soft_reset_timeout":0,"timestamp_format":"YYYY-MM-DD HH:mm:ss"},"ban":[],"blocklist":[],"device_options":{},"devices":{"0x000d6ffffe2fcf07":{"friendly_name":"0x000d6ffffe2fcf07"},"0x000d6ffffebccaa9":{"friendly_name":"0x000d6ffffebccaa9"},"0x0017880103beff5e":{"friendly_name":"0x0017880103beff5e"},"0x001788010630c07a":{"friendly_name":"0x001788010630c07a"},"0x001788010630d607":
en verder

Hier lijkt het op dat hij wel het zigbee netwerk kent. Mijn vraag is nu hoe krijg ik met zhh weer contact met het netwerk? Ik ben benieuwd naar jullie sugesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:33
mithe schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:34:
[...]

Ik heb de mijne toevallig gister binnen gekregen.
En het is het wachten waard want er zitten snoepjes in de verpakking ;) ;)

Maar het DHL stuk is inderdaad niet optimaal... Vind de support van Tindie overigens wel weer fijn!
DHL is sowieso de vervelendste partij...
Zucht: Ik heb die van Slaesh ook ontvangen, althans een leeg 'tussen-de-reis-door' opgemaakt pakketje.
Alleen de factuur en snoepjes zijn aangekomen... Tindie support ingeschakeld en als het goed is komt er een nieuwe aan...

Gelukkig had ik ook die van Electrolama zzh! CC2652R Multiprotocol RF Stick besteld, binnen en prefect werkend. Wat een verademing en device re-learning is zo gepiept.

Dus ik denk dat ik straks een Slaesh CC2652RB met antenne over ga hebben.

Iemand performance verschillen ontdekt tussen deze 2?

gr,
Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-08 21:47
BurnerT schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:05:
Waarom zo'n stickje via Tindie waarbij je lang moet wachten. Is het niet veel sneller om via een van de Ti resellers een dev bordje te bestellen? Ik had dat ding binnen 3 dagen binnen vanuit de states.
Omdat deze een betere antenne hebben en meer devices aankunnen dan de standaard type die uit mijn hoofd maar 32 devices aankan.

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-09 16:52
mouse86 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 08:17:
[...]

Omdat deze een betere antenne hebben en meer devices aankunnen dan de standaard type die uit mijn hoofd maar 32 devices aankan.
Ik denk dat je ‘m verwart met de “standaard” stickies voor een paar euro.

De Dev boardjes van TI hebben ook een betere antenne (of een aansluiting voor een externe antenne) en kunnen veel meer dan 32 devices aan. T snelheidsverschil binnen mijn netwerk was enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 21:00
pposthoorn schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 01:26:
[...]

Vandaag de Blitzwolf SHP13 ontvangen (maandag besteld).
Waar heb je die vandaan dan, dat je die zo snel hebt?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dartheide
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:11
Back-up teruggezet en alles werkt weer. (helaas met de CC2531 ).
Zoals ik nu begrijp kan je niet migreren van CC2531 naar zzh zonder alles opnieuw te pairen.

Of weet iemand hier wel een mogelijkheid voor?

https://zigbee2mqtt.disco...rom-cc1352p-2-to-zzh/1304
dartheide schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 01:30:
Hoi vandaag , zzh binnen, geflashed poort aangepast (in een docker omgeving) , rtscts: false toegevoegd.
Alleen als ik start zie ik niets meer.

In de log file staat ,
Zigbee2MQTT:info 2020-10-24 00:52:52: Currently 0 devices are joined:

Maar hij zegt ook:

,Zigbee2MQTT:info 2020-10-24 00:52:52: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/info', payload '{"commit":"1bccc5d","config":{"advanced":{"adapter_concurrent":null,"availability_blacklist":[],"availability_blocklist":[],"availability_passlist":[],"availability_timeout":0,"availability_whitelist":[],"cache_state":true,"cache_state_persistent":true,"cache_state_send_on_startup":true,"channel":11,"elapsed":false,"ext_pan_id":[221,221,221,221,221,221,221,221],"homeassistant_discovery_topic":"homeassistant","homeassistant_legacy_triggers":true,"homeassistant_status_topic":"hass/status","last_seen":"disable","legacy_api":true,"log_directory":"/app/data/log/%TIMESTAMP%","log_file":"log.txt","log_level":"info","log_output":["console","file"],"log_rotation":true,"log_syslog":{},"pan_id":6754,"report":false,"rtscts":false,"soft_reset_timeout":0,"timestamp_format":"YYYY-MM-DD HH:mm:ss"},"ban":[],"blocklist":[],"device_options":{},"devices":{"0x000d6ffffe2fcf07":{"friendly_name":"0x000d6ffffe2fcf07"},"0x000d6ffffebccaa9":{"friendly_name":"0x000d6ffffebccaa9"},"0x0017880103beff5e":{"friendly_name":"0x0017880103beff5e"},"0x001788010630c07a":{"friendly_name":"0x001788010630c07a"},"0x001788010630d607":
en verder

Hier lijkt het op dat hij wel het zigbee netwerk kent. Mijn vraag is nu hoe krijg ik met zhh weer contact met het netwerk? Ik ben benieuwd naar jullie sugesties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Hmmbob schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 08:38:
[...]

Waar heb je die vandaan dan, dat je die zo snel hebt?
Één van AliExpress en één van banggood. Beide verzonden vanuit Tsjechië en een paar euro betaald aan verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacko01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-09 13:59
Jacko01 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:32:
[...]

Dan is het het duidelijk, ik ga een LAUNCHXL-CC26X2R1 (snelst optie) bestellen. Ik maak alleen gebruik van battery powered devices (lampen via de HUE bridge). Of ik de 30 meter ga halen ik hoop het .., hij komt in de meterkast ... (GSM bereik binnnenshuis is 0).

Ik hou jullie op de hoogte (leuk projectje de komende tijd)
LAUNCHXL-CC26X2R1 Was in 3 dagen binnnen (helaas vanuit Fort Worth TX). Daarna begon het grote feest, re-pairen.. Er voor gekozen om een tweede PI met home assistant te installeren. Zigbee2MQTT erop (met dezelfde MQTT Server). En device voor device over te zetten. Voordeel : Niet alles hoeft 1 een keer en alle automations blijven werken . Na 4 dagen was alles over, en heb ik de Zigbee2MQTT database overgezet va de nieuwe naar de oude PI. CC26X2R1 er in prikken... en klaar is Zigbee ;-)

Bereik is aanzienlijk beter, maak nog steeds gebruik van routers (maar ze zijn aanzienlijk beter bereikbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Jacko01 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:01:
[...]

LAUNCHXL-CC26X2R1 Was in 3 dagen binnnen (helaas vanuit Fort Worth TX). Daarna begon het grote feest, re-pairen.. Er voor gekozen om een tweede PI met home assistant te installeren. Zigbee2MQTT erop (met dezelfde MQTT Server). En device voor device over te zetten. Voordeel : Niet alles hoeft 1 een keer en alle automations blijven werken . Na 4 dagen was alles over, en heb ik de Zigbee2MQTT database overgezet va de nieuwe naar de oude PI. CC26X2R1 er in prikken... en klaar is Zigbee ;-)

Bereik is aanzienlijk beter, maak nog steeds gebruik van routers (maar ze zijn aanzienlijk beter bereikbaar).
Is bij dit wel we repair nodig ?

Ik heb zo’n simpele cc2531 met 59 devices en opzich werkte het goed. Echter alles met Gledopto werkt njet als router en daarom slecht bereik op de 2e verdieping. Zeker voor sensors daar.

Dus op wat kun je overstappen zonder repair?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

trekker22 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:55:
[...]

Is bij dit wel we repair nodig ?

Ik heb zo’n simpele cc2531 met 59 devices en opzich werkte het goed. Echter alles met Gledopto werkt njet als router en daarom slecht bereik op de 2e verdieping. Zeker voor sensors daar.

Dus op wat kun je overstappen zonder repair?
Niks volgens mij. Al het nieuwe spul is zigbee 3.x, de oude is 1.x.
Volgens alle documentatie moet je een repair doen bij deze overstap van zigbee versie.

[ Voor 3% gewijzigd door Mars Warrior op 24-10-2020 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Mars Warrior schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:58:
[...]

Niks volgens mij. Al het nieuwe spul is zigbee 3.x, de oude is 1.x.
Volgens alle documentatie moet je een repair doen bij deze overstap van zigbee versie.
Echt meerwaarde 3.x?

Anders gooi ik denk ik wat routers neer op de bovenverdieping om bereik te vergroten👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker_brink
  • Niet online
pposthoorn schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 01:26:
[...]

Vandaag de Blitzwolf SHP13 ontvangen (maandag besteld). Moest Zigbee2mqtt even updaten omdat hij niet herkend werd (blijkbaar sinds april vorig jaar niet meer geupdatet :P ).

Koppelen ging automatisch dus dat was niet gek, en hij lijkt het goed te doen, geeft iets constantere meting dan de SHP6's met Tasmota die ik ook heb draaien.

Maar tot mijn verbazing krijg ik geen Energy meting door in Home Assistant, terwijl ik deze waarde wel voorbij zie komen in de logs van Z2M.
Moet ik hier handmatig een sensor voor maken in HA? Wel apart want Power, Voltage e.d. komen wel gewoon door...
Ik gebruik geen HA dus geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jacko01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-09 13:59
trekker22 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:56:
[...]

Echt meerwaarde 3.x?

Anders gooi ik denk ik wat routers neer op de bovenverdieping om bereik te vergroten👍🏻
Om het bereik te vergroten werken routers prima. Alleen ik liep tegen de linieten van de CC2531 aan. Dat was de hoofdzaak om te switchen. En repairen, tja doe ook eenmalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Jacko01 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 08:08:
[...]

Om het bereik te vergroten werken routers prima. Alleen ik liep tegen de linieten van de CC2531 aan. Dat was de hoofdzaak om te switchen. En repairen, tja doe ook eenmalig.
en als ik van een cc2531 naar een andere cc2531 ga, dan geen repair want niks op de stick, alles via de config.yaml

waarom is dit bij een 3.x dan wel ineens een repair? Er komt toch niks op de stick aan gegevens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

trekker22 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 10:11:
[...]

en als ik van een cc2531 naar een andere cc2531 ga, dan geen repair want niks op de stick, alles via de config.yaml

waarom is dit bij een 3.x dan wel ineens een repair? Er komt toch niks op de stick aan gegevens?
Andere FW (ZigBee 3.0) bijvoorbeeld. Ik dacht je zelfs met dezelfde stick wel moest repairen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

ik heb ondertussen ook de CC2652R besteld. mijn cc2531 heeft flinke problemen. en dat na 2 jaar perfect gewerkt te hebben.
om de dag is een reboot nodig. veelal mac resource errors. ondanks dat ik nu de stabielere source routing firmware gebruikt met een hoop extra routers.

omdat de sensoren steeds belangrijker worden (huis alarm), moet het netwerk ook betrouwbaar blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

na de Ikea bridge bij het spreekwoordelijke grofvuil gegooid te hebben ben ik nog maar eens vol goede moed aan het proberen enkele Ikea devices te laten pairen met mijn CC2531 stick.
Ik kan het haast niet geloven, maar het lijkt ook nog te werken!

Tenminste, ik heb nu bij domoticz 35 devices staan, en nu lijkt er geen meer bij te kunnen.
Loop ik nu tegen de grenzen van het CC2531 device aan? en zo ja, wat is de logica daar :?
Mijn netwerkkaart loopt toch ook niet vast als ik meer dan 35 computers in het netwerk heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Arjan schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 21:54:
na de Ikea bridge bij het spreekwoordelijke grofvuil gegooid te hebben ben ik nog maar eens vol goede moed aan het proberen enkele Ikea devices te laten pairen met mijn CC2531 stick.
Ik kan het haast niet geloven, maar het lijkt ook nog te werken!

Tenminste, ik heb nu bij domoticz 35 devices staan, en nu lijkt er geen meer bij te kunnen.
Loop ik nu tegen de grenzen van het CC2531 device aan? en zo ja, wat is de logica daar :?
Mijn netwerkkaart loopt toch ook niet vast als ik meer dan 35 computers in het netwerk heb...
geheugenlimitaties. 30 devices was globale limiet. jouw netwerkkaart heeft wat meer power dan een cc2351 stick welke maar 8k aan ram heeft.
ik vind het ook wel lomp dat de load niet door de hostmachine kan worden opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakel
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-11-2020
Heeft iemand zijn Slaesh stick al geüpdatet naar de nieuwe 1.15.0 firmware? En op welke manier hebben jullie dit gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Bakel schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 08:06:
Heeft iemand zijn Slaesh stick al geüpdatet naar de nieuwe 1.15.0 firmware? En op welke manier hebben jullie dit gedaan?
De stick vorige week binnen gehad. Niet gedaan, waar kan ik die vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakel
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-11-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

kmf schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 22:31:
[...]
geheugenlimitaties. 30 devices was globale limiet. jouw netwerkkaart heeft wat meer power dan een cc2351 stick welke maar 8k aan ram heeft.
ik vind het ook wel lomp dat de load niet door de hostmachine kan worden opgenomen.
om een of andere duistere reden heb ik inmiddels toch beduidend meer apparaten in het netwerk, geldt het device limiet voor apparaten die je direct aan de stick paired? dus schakelaars/beweginssensoren in het geval van Ikea?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arjan schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 08:58:
[...]

om een of andere duistere reden heb ik inmiddels toch beduidend meer apparaten in het netwerk, geldt het device limiet voor apparaten die je direct aan de stick paired? dus schakelaars/beweginssensoren in het geval van Ikea?
Volgens mij is er een verschil tussen het aantal endpoints en het aantal routers. Heel kort door de bocht: volgens mij kun je veel meer battery endpoints hebben dan routers met een vaste electriciteit aansluiting.

Ik ben ergens tegengekomen wat de limieten ongeveer zijn. Ik weet nog dat het bij mijn 26xx stick heel erg veel meer waren dan de 25xx series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Arjan schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 08:58:
[...]

ik heb met een 40 routers en 20 sensoren geen probleem op de CC2531; al heb ik soms het idee dat ik op een release van 0.1.7 (oktober 2018!) het soms stabieler draaide dan de laatste release waar ik 2 weken geleden op ben overgestapt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 20:10
nvm

[ Voor 98% gewijzigd door Btje op 26-10-2020 12:04 ]

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 16:41
Hue motion outdoor is wel erg gevoelig, telkens als de zon er op schijnt krijg ik meldingen.
Heb via de onderstaande volgende regel op low gezet maar blijf meldingen krijgen.

/huemotion/set {"motion_sensitivity": "low"}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivomarin
  • Laatst online: 29-11-2021
Hoi,

Heb een pi4 met home assistant en zigbee2mqtt . Alles werkt. Al verschillende sensors enz toegevoegd.
Nu heb ik een keypad van centralite, de 3400-d. Deze is zichtbaar in z2m.
Op de de pagina https://www.zigbee2mqtt.io/devices/3400-D.html staan nu diverse notes om hem te laten samenwerken met ha maar ik snap niet waar en hoe ik dit moet doen.

Kan iemand me even op gang helpen......?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
ivomarin schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:24:
Hoi,

Heb een pi4 met home assistant en zigbee2mqtt . Alles werkt. Al verschillende sensors enz toegevoegd.
Nu heb ik een keypad van centralite, de 3400-d. Deze is zichtbaar in z2m.
Op de de pagina https://www.zigbee2mqtt.io/devices/3400-D.html staan nu diverse notes om hem te laten samenwerken met ha maar ik snap niet waar en hoe ik dit moet doen.

Kan iemand me even op gang helpen......?
Het idee is dat Homeassistant hem zelf automatisch detecteert en dat je je keypad terug kan vinden onder Configuratie -> apparaten en onder -> entiteiten. Als HA hem om wat voor reden ook niet zelf detecteert kan je zelf sensoren aanmaken in /config/configuration.yaml van HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivomarin
  • Laatst online: 29-11-2021
synoniem schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:32:
[...]

Het idee is dat Homeassistant hem zelf automatisch detecteert en dat je je keypad terug kan vinden onder Configuratie -> apparaten en onder -> entiteiten. Als HA hem om wat voor reden ook niet zelf detecteert kan je zelf sensoren aanmaken in /config/configuration.yaml van HA.
Hij ziet wel een sensor, maar kan er niets mee. Ik zou ergens iets moeten met payload en daar de code van het alarmpaneel in moeten zetten zodat ie bij een juiste code activeerd. Zie hieronder:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
(Dis)arming #
To (dis)arm the keypad send to zigbee2mqtt/[DEVICE_FRIENDLY_NAME/set payload:

{
    "arm_mode": {
    "mode": "arm_all_zones" // Mode "arm_all_zones" or "disarm"
    }
}
(Dis)arming from the keypad #
When an attempt for (dis)arm is done on the keypad, Zigbee2MQTT will publish the following payload to topic zigbee2mqtt/[DEVICE_FRIENDLY_NAME:

{
    "action": "arm_all_zones", // OR "disarm" when being disarmed
    "action_code": "123", // The code being entered
    "action_zone": 0, // The zone being (dis)armed (always 0)
    "action_transaction": 99 // The transaction number
}
In case you want to confirm this action (e.g. action_code value is OK), respond to it by sending to zigbee2mqtt/[DEVICE_FRIENDLY_NAME/set payload:

{
    "arm_mode": {
    "transaction": 99, // Transaction number (take this value from the (dis)arm attempt property `action_transaction`)
    "mode": "arm_all_zones" // Mode "arm_all_zones", "disarm" or "invalid_code" (take this value from the (dis)arm attempt property `action`)
    }
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
  • Laatst online: 14-09 13:55
Heeft iemand deze lamp: https://www.ikea.com/nl/n...rslamp-opaalwit-70424312/

Volgens de productinformatie is de hoogte 6 cm en de breedte 5 cm. Maar dat vind ik een beetje verwarrend.
Weet iemand hoe dik/breed die lamp nu precies is? 5 cm of 6 cm? 5 cm past maar 6 cm past bij mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:23
Ik krijg het maar niet voor elkaar om m'n Mosquitto broker op port 8883 (ssl) te krijgen. Heb de poorten 1883 en 1884 disabled, maar dan kan ik de boel uberhaupt niet meer benaderen.

Ook "require_certificate: true" ingesteld, maar ook dan gebeurt er niets op poor 8883:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
1604011899: Opening ipv4 listen socket on port 1883.
1604011899: Opening ipv6 listen socket on port 1883.
1604011899: Opening websockets listen socket on port 1884.
1604011900: Opening ipv4 listen socket on port 8883.
1604011900: Opening ipv6 listen socket on port 8883.
1604011900: Opening websockets listen socket on port 8884.
1604011900: Warning: Mosquitto should not be run as root/administrator.
1604011900: New connection from 172.30.3.xx on port 1883.

Iemand een idee wat ik fout doe?

edit:
Stapje verder. In de Zigbee2MQTT config moest ik m'n poort nog aanpassen:
code:
1
2
3
mqtt:
  server: 'mqtt://192.168.1.5:8883'

Echter verbind 'ie dan nog steeds niet omdat ik de volgende error krijg:
"1604012822: OpenSSL Error: error:1408F10B:SSL routines:ssl3_get_record:wrong version number
1604012822: Socket error on client <unknown>, disconnecting."

Wat ik tot nu toe heb gevonden zal ik waarschijnlijk een certificate moeten toevoegen onder "mqtt:". Heb dit om meerdere manieren geprobeerd, maar helaas tevergeefs.

[ Voor 26% gewijzigd door HowsMyApple op 30-10-2020 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
CypherMK schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:56:
Heeft iemand deze lamp: https://www.ikea.com/nl/n...rslamp-opaalwit-70424312/

Volgens de productinformatie is de hoogte 6 cm en de breedte 5 cm. Maar dat vind ik een beetje verwarrend.
Weet iemand hoe dik/breed die lamp nu precies is? 5 cm of 6 cm? 5 cm past maar 6 cm past bij mij niet.
De afmetingen die daar staan zijn van de verpakking dus de lamp is dan in ieder geval kleiner dan 6 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
HowsMyApple schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 23:56:
Ik krijg het maar niet voor elkaar om m'n Mosquitto broker op port 8883 (ssl) te krijgen. Heb de poorten 1883 en 1884 disabled, maar dan kan ik de boel uberhaupt niet meer benaderen.

Ook "require_certificate: true" ingesteld, maar ook dan gebeurt er niets op poor 8883:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8

edit:
code:
1
2
3
mqtt:

"1604012822: OpenSSL Error: error:1408F10B:SSL routines:ssl3_get_record:wrong version number

Wat ik tot nu toe heb gevonden zal ik waarschijnlijk een certificate moeten toevoegen onder "mqtt:". Heb dit om meerdere manieren geprobeerd, maar helaas tevergeefs.
Als je alleen SSL wil gebruiken maar niet voor autorisatie moet je ca-certfile invullen. In de meeste gevallen kun je dan verwijzen naar /etc/ssl/certs maar ik heb één geval waarin dat ook niet werkt dus ik ben benieuwd of je nog wat anders gevonden hebt. Voor het testen gebruik ik overigens MQTT Explorer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Mijn LAUNCHXL-CC26X2R1 begint me nu toch ernstig te irriteren. Ding is om de haverklap onbereikbaar voor de server. Zigbee2MQTT hangt dan ook, restarten lukt uiteraard niet want hij krijgt een timeout. Alle groups blijven gewoon werken, dus dat ding werkt nog wel... alleen geen communicatie meer via 't USB kabeltje.

Enige oplossing: VM shutdown, LAUNCHXL-CC26X2R1 van USB af trekken en er weer in pluggen en de VM weer starten. En dat moet ik soms dagelijks, soms om de dag doen tegenwoordig.

Zou dit een firmware dingetje kunnen zijn die inmiddels opgelost is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
HowsMyApple schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 23:56:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8

edit:
code:
1
2
3
mqtt:

Dit staat vrij helder in de configuratie pagina: https://www.zigbee2mqtt.io/information/configuration.html

Belangrijke punten:
code:
1
2
# Required: MQTT server URL (use mqtts:// for SSL/TLS connection)
  server: 'mqtt://localhost:1883'

mqttS dus!

En mocht je een self signed cert gebruiken:
code:
1
2
 # Optional: disable self-signed SSL certificates (default: true)
  reject_unauthorized: true
Pagina: 1 ... 36 ... 68 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!

Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.