Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 68 Laatste
Acties:
  • 479.965 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:30
Sander schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:59:
[...]

Dit staat vrij helder in de configuratie pagina: https://www.zigbee2mqtt.io/information/configuration.html

Belangrijke punten:
code:
1
2
# Required: MQTT server URL (use mqtts:// for SSL/TLS connection)
  server: 'mqtt://localhost:1883'

mqttS dus!

En mocht je een self signed cert gebruiken:
code:
1
2
 # Optional: disable self-signed SSL certificates (default: true)
  reject_unauthorized: true
Ook alle varianten met mqtt/mqtts icm 1883/8883 heb ik geprobeerd.
Zoals je merkt heb ik niet echt verstand van certificaten dus ben ik gewoon van alles aan het proberen. Het probleem zal 'm ongetwijfeld zitten in de certificaten. Heb nog niet gevonden of ik aparte certs moet hebben voor z2mqtt of dat ik dezelfde kan gebruiken die ik voor duckdns+let's encrypt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:47
DizzyWeb schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:46:
Mijn LAUNCHXL-CC26X2R1 begint me nu toch ernstig te irriteren. Ding is om de haverklap onbereikbaar voor de server. Zigbee2MQTT hangt dan ook, restarten lukt uiteraard niet want hij krijgt een timeout. Alle groups blijven gewoon werken, dus dat ding werkt nog wel... alleen geen communicatie meer via 't USB kabeltje.

Enige oplossing: VM shutdown, LAUNCHXL-CC26X2R1 van USB af trekken en er weer in pluggen en de VM weer starten. En dat moet ik soms dagelijks, soms om de dag doen tegenwoordig.

Zou dit een firmware dingetje kunnen zijn die inmiddels opgelost is?
Misschien een stomme vraag, maar heb je al een ander USB kabeltje geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:30

DizzyWeb

Ondertiteld

koksie schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:47:
[...]

Misschien een stomme vraag, maar heb je al een ander USB kabeltje geprobeerd?
Geen stomme vraag... heb ik, maar ga ik sowieso nog eens doen.

Want nu ik er over nadenk, ik heb kabeltje vervangen omdat ik de (veel te lange) kabel ergens anders nodig heb. En volgens mij had ik het probleem daarvoor ook al. Maar nu twijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
HowsMyApple schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:25:
[...]

Ook alle varianten met mqtt/mqtts icm 1883/8883 heb ik geprobeerd.
Zoals je merkt heb ik niet echt verstand van certificaten dus ben ik gewoon van alles aan het proberen. Het probleem zal 'm ongetwijfeld zitten in de certificaten. Heb nog niet gevonden of ik aparte certs moet hebben voor z2mqtt of dat ik dezelfde kan gebruiken die ik voor duckdns+let's encrypt heb.
Een (Letsencrypt) certificaat (een signed one) vereist een publieke DNS name (dus geen IP). Tenzij je sterke redenen hebt om je Mosquitto publiek toegankelijk te maken (normaalgesproken niet) zou ik dat afraden.

Dus dan terug naar je redenen om binnen je thuisnetwerk (en waarschijnlijk zelfs intern binnen 1 machine) SSL te willen gebruiken? Dan kun je beter de toegang beperken op basis van je (interne) ip range of zelfs alleen de 'eigen' machine.

Voor publieke toegang zou ik uiteraard wel SSL gebruiken, maar ook daar is mijn advies om te overwegen dat heel erg beperkt te doen en voor alles wat meer sensitief is (SSH/RDP toegang tot machine etc) toch een eigen VPN op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 07:15
Om hierbij aan te sluiten: in mijn Docker omgeving heb ik verschillende (backend) netwerken aangemaakt, en praten HA, Mosquitto, Zigbee2MQTT en Openzwave samen 'plain' mqtt over een apart netwerk wat niet te bereiken is voor mijn andere clients en enkel binnen de Docker omgeving bestaat.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAM1979
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-03 10:24
Goedemiddag,

Ik ben de afgelopen week begonnen met een eerste stap in domotica. Dit heb ik gedaan door mijn slimme meter aan te sluiten op mijn Synology DS1512+. Ik heb daarvoor Domoticz geinstalleerd en op die manier kan ik het gas en elektra verbruik bijhouden. Verder heb ik in Domoticz buienradar aangezet om verbruik te kunnen zien icm het weer.

Nu zou ik graag enkele andere sensoren koppelen aan Domoticz om te beginnen een vochtsensor aangezien wij last hebben van enkele lekkages in de kruipruimte. Helaas al meerdere keren een lekkage laat ontdekt waardoor de kruipruimte weer blank staat.

Afijn, ik heb de volgende hardware gekocht om aan te sluiten op mijn Synology en uit te lezen met Domoticz:
1. Zigbee2mqtt USB stick cc2531
2. Aqara water sensor

Het lukt me echter niet om de USB stick geinstalleerd te krijgen in Domoticz. Ik heb o.a. deze tutorial gevolgd:
https://www.twoenter.nl/b...y-nas-en-domoticz-zigate/

Ik krijg het echter niet werkend, het groene lampje wat brand op de stick gaat uit, er branden dus geen lampjes. In het log zie ik de opstart wel maar geeft hij ook aan 'connected: False'. Ik heb de water sensor inmiddels ontvangen maar ook die maakt geen verbinding.

Ik ben ook nog aan het rommelen geweest met pakketten in Docker maar ik zal er heel eerlijk in zijn dat mijn kennis ver te boven gaat. Codes via putty e.d. heb ik gewoon geen verstand van en een visuele uitleg is over het algemeen niet te vinden bovendien is enige uitleg doorgaans voor de raspberry pi en niet voor een synology nas. Ik heb zo ook geprobeerd grafana aan de gang te krijgen maar na enige avonden proberen mijn pogingen maar opgegeven.

Is er iemand die wel weet hoe hij/zij dit werkend kan krijgen en mij daarin van uitleg kan voorzien? Ben best bereid om hier een vergoeding voor te geven om dit samen persoonlijk (corona proof ;) ) aan het werk te krijgen, leer ik er ook weer van.

Tot slot, eens met de opmerking 'als je er geen verstand van hebt dan moet je wellicht naar een andere oplossing zoeken...'. Ik heb echter een p1 kabel van iemand gekregen en ben in het bezit van een Synology nas, ik ben hiermee dan ook begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Laatst online: 05-09 20:58

Woohooo

Smilie, James Smilie

Dubbel :)

[ Voor 97% gewijzigd door Woohooo op 30-10-2020 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
RAM1979 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:53:
Goedemiddag,

Ik ben de afgelopen week begonnen met een eerste stap in domotica. Dit heb ik gedaan door mijn slimme meter aan te sluiten op mijn Synology DS1512+. Ik heb daarvoor Domoticz geinstalleerd en op die manier kan ik het gas en elektra verbruik bijhouden. Verder heb ik in Domoticz buienradar aangezet om verbruik te kunnen zien icm het weer.

Nu zou ik graag enkele andere sensoren koppelen aan Domoticz om te beginnen een vochtsensor aangezien wij last hebben van enkele lekkages in de kruipruimte. Helaas al meerdere keren een lekkage laat ontdekt waardoor de kruipruimte weer blank staat.

Afijn, ik heb de volgende hardware gekocht om aan te sluiten op mijn Synology en uit te lezen met Domoticz:
1. Zigbee2mqtt USB stick cc2531
2. Aqara water sensor

Het lukt me echter niet om de USB stick geinstalleerd te krijgen in Domoticz. Ik heb o.a. deze tutorial gevolgd:
https://www.twoenter.nl/b...y-nas-en-domoticz-zigate/

Ik krijg het echter niet werkend, het groene lampje wat brand op de stick gaat uit, er branden dus geen lampjes. In het log zie ik de opstart wel maar geeft hij ook aan 'connected: False'. Ik heb de water sensor inmiddels ontvangen maar ook die maakt geen verbinding.

Ik ben ook nog aan het rommelen geweest met pakketten in Docker maar ik zal er heel eerlijk in zijn dat mijn kennis ver te boven gaat. Codes via putty e.d. heb ik gewoon geen verstand van en een visuele uitleg is over het algemeen niet te vinden bovendien is enige uitleg doorgaans voor de raspberry pi en niet voor een synology nas. Ik heb zo ook geprobeerd grafana aan de gang te krijgen maar na enige avonden proberen mijn pogingen maar opgegeven.

Is er iemand die wel weet hoe hij/zij dit werkend kan krijgen en mij daarin van uitleg kan voorzien? Ben best bereid om hier een vergoeding voor te geven om dit samen persoonlijk (corona proof ;) ) aan het werk te krijgen, leer ik er ook weer van.

Tot slot, eens met de opmerking 'als je er geen verstand van hebt dan moet je wellicht naar een andere oplossing zoeken...'. Ik heb echter een p1 kabel van iemand gekregen en ben in het bezit van een Synology nas, ik ben hiermee dan ook begonnen.
Eerst maar eens bij het begin beginnen. Heb je Mosquitto of een andere mqtt broker geinstalleerd op je Synology?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAM1979
koksie schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:27:
[...]

Eerst maar eens bij het begin beginnen. Heb je Mosquitto of een andere mqtt broker geinstalleerd op je Synology?
Nee, die heb ik beiden niet geïnstalleerd, ga ik naar kijken (maw googlen).

Update: ik heb Mosquito geinstalleerd op de Synology en 'MQTT client gateway with lan' aangemaakt in Domoticz.

[ Voor 15% gewijzigd door RAM1979 op 30-10-2020 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
Ok, mooi.

De link in je post gaat over de installatie van Zigate. Ik neem aan dat je Zigbee2mqtt wilt gaan gebruiken?
Dan is de volgende stap Zigbee2mqtt te installeren op je Nas. Dat kan alleen via Docker maar dat is een stuk minder eng dan het lijkt. Op zigbee2mqtt.io vind je een link naar het Docker image.
In de configuration.yaml van zigbee2mqtt moet je het ip adres en de poort (meestal 1883) opnemen, dus make sure dat je die gegevens kunt terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maart84
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-09 11:49
Hi allemaal,

Ik heb ook een vraagje. Ik heb net een cc2531 stick binnen, maar ik denk dat hij defect is. Er branden namelijk nooit ledjes en als ik hem inplug in een pi of laptop wordt er ook niets gezien. Het gekke is alleen dat het flashen wel lukt via de rpi dmv de GPIO pins. Via die pins lukt het flashen als ik ook de 3.3v pin link, maar ook als ik die niet gebruik en hem in de rpi steek dus hij lijkt wel iets van spanning te krijgen. Is het gewoon een defecte stick denken jullie? Of kan ik nog iets anders proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker_brink
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Zij er mensen met een zigbee stekker geschikt voor buiten?

Ik kan alleen de "Osram Smart+ buitenstekker" vinden.

Ik hoop eigenlijk dat de Blitzwolf SHP14 ook met Zigbee uitkomt (nu alleen met WiFi) dat zou namelijk perfect zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAM1979
koksie schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:29:
Ok, mooi.

De link in je post gaat over de installatie van Zigate. Ik neem aan dat je Zigbee2mqtt wilt gaan gebruiken?
Dan is de volgende stap Zigbee2mqtt te installeren op je Nas. Dat kan alleen via Docker maar dat is een stuk minder eng dan het lijkt. Op zigbee2mqtt.io vind je een link naar het Docker image.
In de configuration.yaml van zigbee2mqtt moet je het ip adres en de poort (meestal 1883) opnemen, dus make sure dat je die gegevens kunt terugvinden.
Helaas lukt me dit niet. Ik ben naar de website gegaan en het volgende commando gebruikt via putty (https://www.zigbee2mqtt.io/information/docker.html ):

docker run
-v $(pwd)/data:/app/data
--device=/dev/ttyACM0
-e TZ=Europe/Amsterdam
-v /run/udev:/run/udev:ro
--privileged=true
koenkk/zigbee2mqtt

Ik krijg dan de volgende (fout)meldingen:

Using '/app/data' as data directory

> zigbee2mqtt@1.15.0 start /app
> node index.js

Zigbee2MQTT:info 2020-10-31 17:22:54: Logging to console and directory: '/app/data/log/2020-10-31.17-22-54' filename: log.txt
Zigbee2MQTT:info 2020-10-31 17:22:56: Starting Zigbee2MQTT version 1.15.0 (commit #1bccc5d)
Zigbee2MQTT:info 2020-10-31 17:22:56: Starting zigbee-herdsman...
Zigbee2MQTT:error 2020-10-31 17:23:17: Error while starting zigbee-herdsman
Zigbee2MQTT:error 2020-10-31 17:23:17: Failed to start zigbee
Zigbee2MQTT:error 2020-10-31 17:23:17: Exiting...
Zigbee2MQTT:error 2020-10-31 17:23:17: Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms)
at ZStackAdapter.<anonymous> (/app/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.js:92:31)
at Generator.throw (<anonymous>)
at rejected (/app/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.js:25:65)
npm ERR! code ELIFECYCLE
npm ERR! errno 1
npm ERR! zigbee2mqtt@1.15.0 start: `node index.js`
npm ERR! Exit status 1
npm ERR!
npm ERR! Failed at the zigbee2mqtt@1.15.0 start script.
npm ERR! This is probably not a problem with npm. There is likely additional logging output above.

npm ERR! A complete log of this run can be found in:
npm ERR! /root/.npm/_logs/2020-10-31T16_23_17_172Z-debug.log

In het log staat het volgende:

info 2020-10-31 17:22:54: Logging to console and directory: '/app/data/log/2020-10-31.17-22-54' filename: log.txt
info 2020-10-31 17:22:56: Starting Zigbee2MQTT version 1.15.0 (commit #1bccc5d)
info 2020-10-31 17:22:56: Starting zigbee-herdsman...
error 2020-10-31 17:23:17: Error while starting zigbee-herdsman

Ik heb overigens het bestand configuration.yaml geopend, hier staat nu het volgende in:

# Home Assistant integration (MQTT discovery)
homeassistant: false

# allow new devices to join
permit_join: true

# MQTT settings
mqtt:
# MQTT base topic for zigbee2mqtt MQTT messages
base_topic: zigbee2mqtt
# MQTT server URL
server: 'mqtt://localhost:1883'
# MQTT server authentication, uncomment if required:
# user: my_user
# password: my_password

# Serial settings
serial:
# Location of CC2531 USB sniffer
port: /dev/ttyACM0

Enige wat ik hierboven heb aangepast, ik ging er vanuit dat je dit bedoelde, is ':1883' toegevoegd aan het serveradres.

Verder zie ik een hele serie rare containers die allemaal starten maar kort daarna stoppen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PV9evQeLrStLNyAqD_xdZ3GGWxc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FIkmUVwCNxj96pi7XYlEjuPo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Staat ergens het protocol dan de CC2531 stick babbelt beschreven? Ik zou graag zelf eens wat met deze stick babbelen :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-08 23:37
maart84 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:34:
Hi allemaal,

Ik heb ook een vraagje. Ik heb net een cc2531 stick binnen, maar ik denk dat hij defect is. Er branden namelijk nooit ledjes en als ik hem inplug in een pi of laptop wordt er ook niets gezien. Het gekke is alleen dat het flashen wel lukt via de rpi dmv de GPIO pins. Via die pins lukt het flashen als ik ook de 3.3v pin link, maar ook als ik die niet gebruik en hem in de rpi steek dus hij lijkt wel iets van spanning te krijgen. Is het gewoon een defecte stick denken jullie? Of kan ik nog iets anders proberen?
Ik heb een keer een stick gehad waarvan de ledjes niet werkten maar verder deed hij het prima.
Kun je niet gewoon proberen te gebruiken?

Nieuwe Zigbee2mqtt versie!
@iedereen er is een nieuwe versie uit van Zigbee2mqtt: 1.16.0 !
Alsook nieuwe firmware voor de C2652/CC1352 gebruikers.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dartheide
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-08 18:29
@RAM1979 Heb je https://community.openhab...-to-open-the-dongle/81199
gelezen?

En voor docker, als je de --name gebruikt ben je af van de verschillende containers. bv.

docker stop zigbee-mqtt
docker rm zigbee-mqtt

docker run \
-dit \
-p 8124:8124 \
--device=/dev/ttyACM0 \
--restart always \
--name zigbee-mqtt \
-v <Zelf invullen>:/app/data \
-e TZ=Europe/Amsterdam \
-v /run/udev:/run/udev:ro \
--privileged=true \
koenkk/zigbee2mqtt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maart84
Helaas zie ik dus niets gebeuren als ik de USB inplug. Er verschijnt geen /de/ttyACM en ook dmesg laat niets zien als ik hem inplug of er uit haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
maart84 schreef op maandag 2 november 2020 @ 07:30:
Helaas zie ik dus niets gebeuren als ik de USB inplug. Er verschijnt geen /de/ttyACM en ook dmesg laat niets zien als ik hem inplug of er uit haal.
Dat klinkt als hartstikke dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

synoniem schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:11:
[...]

Dat klinkt als hartstikke dood.
Agreed. Zou 'm nog eens in Windows in kunnen pluggen en kijken of device manager iets ziet... maar dit klinkt toch wel heel erg als een heel erg dode stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maart84
Oke thanks! Dat was mijn vermoeden ook al. Dan ga ik maar meteen een 2652 bestellen. Geen zin om weer 8 weken op Ali te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

bij mij is de zig-a-zig net ook binnen, maar ik heb ook moeite om die werkend te krijgen.

hoe kan je zien dat het werkt? en dan vooral het flashen?
code:
1
2
3
4
5
pi@raspberrypi:~ $ ./cc2538-bsl-master/cc2538-bsl.py /dev/ttyUSB0 CC26X2R1_20201026.hex
Opening port /dev/ttyUSB0, baud 500000
Connecting to target...
CC1350 PG2.0 (7x7mm): 352KB Flash, 20KB SRAM, CCFG.BL_CONFIG at 0x00057FD8
Primary IEEE Address: 00:12:4B:00:21:60:01:C2

dat flashen ging wel heel snel. binnen 1 seconde en daarna blijft ie roze blinken. moet deze led niet statisch zijn?

l
code:
1
2
3
4
s -l /dev/serial/by-id
total 0
lrwxrwxrwx 1 root root 13 Nov  2 10:22 usb-1a86_USB2.0-Serial-if00-port0 -> ../../ttyUSB1
lrwxrwxrwx 1 root root 13 Nov  2 10:22 usb-RFXCOM_RFXtrx433XL_DO4J6HHB-if00-port0 -> ../../ttyUSB0

eenmaal in de pi met zigbee2mqtt gaat mijn ssd op die pi ook gelijk in lock, na een reboot werkt ie weer maar zigbee2mqtt kan er niet mee verbinden

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Zigbee2MQTT:debug 2020-11-02 09:29:03: Using zigbee-herdsman with settings: '{"adapter":{"concurrent":null},"backupPath":"/app/data/coordinator_backup.json","databaseBackupPath":"/app/data/database.db.backup","databasePath":"/app/data/database.db","network":{"channelList":[11],"extendedPanID":[221,221,221,221,221,221,221,221],"networkKey":"HIDDEN","panID":6753},"serialPort":{"path":"/dev/ttyUSB0","rtscts":false}}'

Zigbee2MQTT:error 2020-11-02 09:29:23: Error while starting zigbee-herdsman

Zigbee2MQTT:error 2020-11-02 09:29:23: Failed to start zigbee

Zigbee2MQTT:error 2020-11-02 09:29:23: Exiting...

Zigbee2MQTT:error 2020-11-02 09:29:23: Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms)

[ Voor 34% gewijzigd door kmf op 02-11-2020 10:31 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-09 15:56
kmf schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:27:
bij mij is de zig-a-zig net ook binnen, maar ik heb ook moeite om die werkend te krijgen.

hoe kan je zien dat het werkt? en dan vooral het flashen?
code:
1
2
3
4
5
pi@raspberrypi:~ $ ./cc2538-bsl-master/cc2538-bsl.py /dev/ttyUSB0 CC26X2R1_20201026.hex
Connecting to target...

dat flashen ging wel heel snel. binnen 1 seconde en daarna blijft ie roze blinken. moet deze led niet statisch zijn?

l
code:
1
2
3
4
s -l /dev/serial/by-id
total 0
lrwxrwxrwx 1 root root 13 Nov  2 10:22 usb-1a86_USB2.0-Serial-if00-port0 -> ../../ttyUSB1
lrwxrwxrwx 1 root root 13 Nov  2 10:22 usb-RFXCOM_RFXtrx433XL_DO4J6HHB-if00-port0 -> ../../ttyUSB0

eenmaal in de pi met zigbee2mqtt gaat mijn ssd op die pi ook gelijk in lock, na een reboot werkt ie weer maar zigbee2mqtt kan er niet mee verbinden

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Zigbee2MQTT:debug 2020-11-02 09:29:03: Using zigbee-herdsman with settings: '{"adapter":{"concurrent":null},"backupPath":"/app/data/coordinator_backup.json","databaseBackupPath":"/app/data/database.db.backup","databasePath":"/app/data/database.db","network":{"channelList":[11],"extendedPanID":[221,221,221,221,221,221,221,221],"networkKey":"HIDDEN","panID":6753},"serialPort":{"path":"/dev/ttyUSB0","rtscts":false}}'

Zigbee2MQTT:error 2020-11-02 09:29:23: Error while starting zigbee-herdsman

Zigbee2MQTT:error 2020-11-02 09:29:23: Failed to start zigbee

Zigbee2MQTT:error 2020-11-02 09:29:23: Exiting...

Zigbee2MQTT:error 2020-11-02 09:29:23: Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms)
Ik denk dat het flashen toch niet goed gegaan is. Ik zou het opnieuw proberen. Dit had ik ook de 1e keer 😀

Download eerst die blink firmware even: https://electrolama.com/_assets/blink.bin
Disconnect je zzh! van USB
Houdt het kleine knopje ingedrukt
Plug de USB zzh! er weer in
Laat het knopje los

Als het goed is is de USB in /dev/ttyUSB0 (kan je zien met het commando dmesg).
Als dit klopt, dan kan je flashen met: ./cc2538-bsl.py -p /dev/ttyUSB0 -evw blink.bin

Re-connect je zzh! nogmaals en kijk of de lampjes blinken. Dan weet je zeker dat het flashen deze keer goed is gegaan. Zo moet het dus 😀 Herhaal de stappen maar vervang blink.bin met CC26X2R1_20201026.hex en het moet goed gaan.

Het flashen duurt een seconde of 20 en je ziet wat tellertjes lopen. Als je dat ziet dan gaat get goed. Na en tijdens het flashen zie je geen LED meer oid, vandaar dat je blink.bin even wilt proberen)

[ Voor 3% gewijzigd door daxy op 02-11-2020 11:05 ]

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

het is gelukt. ik heb niet de poort aangegeven

code:
1
$ ./cc2538-bsl.py [b]-p[/b] /dev/ttyUSB0 -evw blink.bin

ik heb nog wel steeds het probleem dat als ik de stick in m'n pi gooit, m'n ssd dan eruit wordt gegooid. aangezien ik boot vanaf ssd geeft dit een input/output error...

Ik had alle devices een friendly name gegeven in de config.yaml. hierdoor was het opnieuw pairen supersimpel. gewoon pairsequence doen en ze komen in het netwerk met hun friendly name. en ik hoef niet eens in de buurt van de coordinator meer te zijn. die sensoren in de tuin konden gewoon zo gepaired worden. heel fijn 8)

ik kan niet zeggen of het netwerk nu stabieler is. linkquality is zelfde ongeveer, maar ik had dan ook al een lange external antenne, welke ik nu ook verbonden heb, dus heb ik nu een cc2351 met korte antenne over :P

hopelijk zijn mijn netwerkproblemen nu weg. elke dag rebooten is niet fijn voor de mariadb .

voor het archief: dit is wat je moet zien bij een goede flash

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
./cc2538-bsl.py -p /dev/ttyUSB0 -evw blink.bin
Reading data from blink.bin
Firmware file: Raw Binary
Connecting to target...
    Performing mass erase
Erasing all main bank flash sectors
    Erase done
Writing 360448 bytes starting at address 0x00000000
Write 104 bytes at 0x00057F980
    Write done                                
Verifying by comparing CRC32 calculations.
    Verified (match: 0x31008563)

voor degene die zigbee2mqtt in een docker gebruikt. vergeet dan niet de juiste port te binden

dit dus
code:
1
- /dev/ttyUSB0:/dev/ttyUSB0

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
zigbee2mqtt:
    container_name: zigbee2mqtt
    image: koenkk/zigbee2mqtt
    volumes:
    - ./volumes/zigbee2mqtt/data:/app/data
    devices:
  #  - /dev/ttyAMA0:/dev/ttyACM0
    - /dev/ttyUSB0:/dev/ttyUSB0
    restart: unless-stopped
    network_mode: host

[ Voor 93% gewijzigd door kmf op 03-11-2020 00:58 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
maart84 schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:51:
Oke thanks! Dat was mijn vermoeden ook al. Dan ga ik maar meteen een 2652 bestellen. Geen zin om weer 8 weken op Ali te wachten.
Ali standaard shipping heb je het binnen circa 2 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

even de linkquality gegraphed van afgelopen maand

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/r5hN7Ym/Screenshot-2020-11-03-at-00-47-01.png

rond 15 oct overgestapt op ander cc2531. vandaag (2 nov om 12 uur) dus de 2652 in gebruik. vooral de sensoren op andere etages een betere link.
jobr schreef op maandag 2 november 2020 @ 19:06:
[...]

Ali standaard shipping heb je het binnen circa 2 weken.
helaas is dat al een aantal maanden niet meer het geval. misschien wel in nl, maar postnl doet er dan gerust een paar maanden over voordat zij het oppikken en bezorgen.

[ Voor 36% gewijzigd door kmf op 03-11-2020 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Nou breekt toch echt mijn klomp... wat een onvoorstelbaar gekloot met groups en bindings zeg.

Ik heb een aantal ikea remotes, waarvan de meesten in een group zitten met een lamp.

Eerste keer was het een kwestie van debug logging aanzetten, op de remote drukken en de groupID achterhalen. Lamp in diezelfde group plaatsen in configuration.yaml en gaan. Tweede keer hetzelfde verhaal.

Bij de derde en vierde remote, maanden later, kwam ik er achter dat die allebei dezelfde groupID hadden als de tweede remote! Dus, hemel en aarde moeten bewegen bij nummer 3 om dat aan een andere group gehangen te krijgen. 4e ging iets soepeler.

Vanmorgen loop ik de keuken in en remote #1 doet niks. Vast batterij leeg... nieuwe batterij er in en.. niks. Repairen dan maar. Volgens Z2M een succes! En... hij stuurt nu dezelfde group aan als remote #2. En in de keuken gebeurt niets. Schijnbaar is spontaan de groupID veranderd. Dus ik kan nu weer gaan emmeren om die remote uit die group te krijgen en in een andere... zucht.

Nu heb ik laatst firmware van de oudere remotes geupdate, maar ik neem toch aan dat nieuwe firmware niet opeens al die remotes dezelfde groupID geeft?? 901, meen ik.

Ben van Z-wave naar Zigbee gegaan omdat het stabieler zou moeten zijn, maar per saldo is dit net zo instabiel en constant gekloot als Z-wave.

Anyway, kan iemand me nu DE manier geven om een remote en een lamp samen in dezelfde group te krijgen? Er even van uit gaande dat ALLE remotes standaard dezelfde groupID hebben dus?

Edit:
Nu simpel gefixt, maar beetje bizar dit... in de webui van Z2M de remote opgezocht. Bij tabblad Bind stond niks. Daar de keuken group gezocht, remote gedrukt en Bind. Spontaan verschijnt de andere group, eettafel, ook. Die vervolgens Unbind. En nu werkt het? En de eettafel remote ook. Misschien de eettafel group eens een ander ID geven ook... gewoon af van die standaard ID.

[ Voor 11% gewijzigd door DizzyWeb op 03-11-2020 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
gebruiker_brink schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 23:59:

Voor ondersteuning van nog meer devices heb ik half augustus de slaesh’s CC2652RB stick besteld maar deze heb ik uiteindelijk pas 6 weken later ontvangen. Dus deze heb ik sinds kort pas in huis.
Ondanks dat hij geflashed zou zijn voor zigbee2mqtt krijg ik hem nog niet aan de praat. Devices opnieuw gepaired, nieuw pan_id, juiste poort ingesteld met write access en nog meer tips van zijn eigen site https://slae.sh/projects/cc2652/ geprobeerd maar tot nog toe zonder succes. Anders ga ik hem zelf maar opnieuw flashen.
Is er iemand anders die er ook zoveel problemen mee heeft?

Aangezien die slaesh stick zo lang op zich liet wachten heb ik ook de stick CC2538 + CC2592 van Giovanni (ook te koop op Tindie) besteld. Deze was er wel met een paar dagen.
Deze werkte, na repairen van alle devices, nieuwe poort en een nieuwe pan_id, wel direct out of the box. Deze stick kan gemakkelijk mijn 40 devices aan, reageert lekker snel en draait nu een paar weken nog steeds zeer stabiel. Het enige nadeel is wel dat het bereik net zo beperkt is als de CC2531 stick. Beide met een antenne en beide via een extra USB verlengkabel tussen mijn Raspberry en de stick om interferentie te voorkomen.
Voor nu heb ik met een extra smartplug als router net genoeg om alle devices te bereiken maar gezien de omschrijving van deze stick had ik wel iets meer bereik verwacht.
Hier ongeveer dezelfde ervaring. Ik heb ook zowel Slaesh' stick als die van Giovanni. De CC2538 van Giovanni werkte direct out of the box, maar het bereik is bij mij net zo slecht als van mijn CC2531 (die niet eens een externe antenne had). Waarschijnlijk door de dikke betonnen vloeren vol betonijzer. Daarom wilde ik vanmorgen de CC2652 van Slaesh proberen, maar ik krijg 'm met geen mogelijkheid aan de praat. pan_id gewijzigd, op poort ttyUSB0 gezet, etc etc. Het helpt allemaal niet, Zigbee2mqtt (docker container op Synology) crasht zodra ik opstart. Ook flashen lukt niet, want mijn laptop herkent de stick als Unknow Device en het ding krijgt dus geen COM poort toegewezen. Al met al erg frustrerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

@koksie @gebruiker_brink wat bedoelen jullie dan met “het werkt niet? wat zegt de log?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
De log zegt niet eens iets, de container stopt zodra ik 'm opstart en schrijft niet eens een logfile weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
Het lijkt erop dat er iets mis is met de stick zelf, als ik 'm in een USB van mijn laptop stop, komt ie onder Other devices met de foutmelding "The drivers for this device are not installed. (Code 28) There are no compatible drivers for this device."

Enig zoeken heeft wel wat drivers opgeleverd via de site van zzh! maar het installeren daarvan levert geen resultaat op, de stick blijft niet herkend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

koksie schreef op woensdag 4 november 2020 @ 12:28:
De log zegt niet eens iets, de container stopt zodra ik 'm opstart en schrijft niet eens een logfile weg.
en als je z2mqtt baremetal opstart misschien?

wat zegt ls -l /dev/serial/by-id ?

[ Voor 6% gewijzigd door kmf op 04-11-2020 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
kmf schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:17:
[...]

en als je z2mqtt baremetal opstart misschien?

wat zegt ls -l /dev/serial/by-id ?
No such file or directory :). Ik weet dat de stick op ttUSB0 zit, dus dat lijkt het probleem niet. Het vreemde is dat in mijn laptop de stick als Other Device wordt gezien, met de melding dat de drivers ontbreken. Ze installeren vanaf de link die electrolama op zijn website heeft, geeft als melding "The drive is successfulle pre-installed in advance". Op een andere laptop wordt de stick wel gezien op COM3 maar als cp210x convert UART etc. Als ik 'm met SmartRF Programmer probeer te flashen wordt ie als unknown gezien en kan ik er niks mee.

Ik denk dat ik Slaesh maar eens ga mailen want zo kom ik er niet uit denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:13

Mars Warrior

Earth, the final frontier

koksie schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:14:
[...]

No such file or directory :). Ik weet dat de stick op ttUSB0 zit, dus dat lijkt het probleem niet. Het vreemde is dat in mijn laptop de stick als Other Device wordt gezien, met de melding dat de drivers ontbreken. Ze installeren vanaf de link die electrolama op zijn website heeft, geeft als melding "The drive is successfulle pre-installed in advance". Op een andere laptop wordt de stick wel gezien op COM3 maar als cp210x convert UART etc. Als ik 'm met SmartRF Programmer probeer te flashen wordt ie als unknown gezien en kan ik er niks mee.

Ik denk dat ik Slaesh maar eens ga mailen want zo kom ik er niet uit denk ik.
De zzh! is gewoon een serial device. Werd onder Windows ook simpel herkent en was daarop eenvoudig te flashen in ieder geval.

Onder Linux had ik ruzie welke poort dat ding nu zat. Daar kwam ik niet uit, dus heb de simpele weg gekozen.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
Mars Warrior schreef op woensdag 4 november 2020 @ 17:02:
[...]

De zzh! is gewoon een serial device. Werd onder Windows ook simpel herkent en was daarop eenvoudig te flashen in ieder geval.

Onder Linux had ik ruzie welke poort dat ding nu zat. Daar kwam ik niet uit, dus heb de simpele weg gekozen.
Precies, ik verwachtte dat van de Slaesh ook, maar so far so nothing helaas. Ik heb hem gemaild, eens kijken of ik antwoord krijg. Tot die tijd gebruik ik de CC2538 van Giovanni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker_brink
  • Niet online
Mars Warrior schreef op woensdag 4 november 2020 @ 17:02:
[...]

Wij hebben het ook niet over de zzh! maar de Slaesh stick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker_brink
  • Niet online
koksie schreef op woensdag 4 november 2020 @ 17:31:
[...]

Precies, ik verwachtte dat van de Slaesh ook, maar so far so nothing helaas. Ik heb hem gemaild, eens kijken of ik antwoord krijg. Tot die tijd gebruik ik de CC2538 van Giovanni.
Laat ff weten wat je terug hoort van hem.
Ik gebruik nu ook de Giovanni stick en die werkt opzich verder prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker_brink
  • Niet online
DizzyWeb schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 07:06:
Nou breekt toch echt mijn klomp... wat een onvoorstelbaar gekloot met groups en bindings zeg.

.....
Eens, bij mij heeft het 3/4 jaar prima gewerkt, met een oudere z2m versie, via remote en z2m en nu heb ik het omgezet naar dockers met de laatste versie en nu krijg ik het nu niet meer met beide manieren aan de praat.

Ik ga jouw scenario volgen, waarschijnlijk lukt het dan wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
gebruiker_brink schreef op woensdag 4 november 2020 @ 21:26:
[...]

Ja, doe ik. Die stick van Giovanni draait stabiel idd, maar de grote voordelen van oa sneller pairen, hogere linkquality etc heb ik nog niet gezien. Pairen blijft af en toe wat tobben en de linkquality is net zo goed/slecht als bij mijn CC2531. Wel lijkt alles wat stabieler, maar dat kan ook komen doordat ik ztm heb ge-update naar 1.16 en de nieuwere firmware op de stick. We gaan het meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:19
Even voor mij. Ben nu een cc2531 router aan het flashen.

Stop hem in USB. led bij S2 brandt even groen (seconde of 5-10) gaat dan uit en dan niks. Op reset drkken helpt niet. Waar betekend dit?

edit ; laat ik eerst maar router firmware plaatsen en niet nog een coordinator. Dan kijk ik wel verder. Dat heb je als je 1 op 1 de tutorial volgt

edit 2 ; en nu dus werkend.

Weer eea geleerd over dat flashen en de commandos.

[ Voor 130% gewijzigd door maartend op 05-11-2020 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAM1979
dartheide schreef op maandag 2 november 2020 @ 01:01:
@RAM1979 Heb je https://community.openhab...-to-open-the-dongle/81199
gelezen?

En voor docker, als je de --name gebruikt ben je af van de verschillende containers. bv.

docker stop zigbee-mqtt
docker rm zigbee-mqtt

docker run \
-dit \
-p 8124:8124 \
--device=/dev/ttyACM0 \
--restart always \
--name zigbee-mqtt \
-v <Zelf invullen>:/app/data \
-e TZ=Europe/Amsterdam \
-v /run/udev:/run/udev:ro \
--privileged=true \
koenkk/zigbee2mqtt
Ik heb het bovenstaande ingevoerd maar krijg dan een foutmelding.
docker: invalid publish opts format (should be name=value but got '8124:8124').

Ik heb uiteindelijk dit deel weggelaten. Ik heb wel een container maar ook nu blijft hij steeds weer opstarten en zie ik in het log de volgende melding:

info 2020-11-05 18:50:07: Logging to console and directory: '/app/data/log/2020-11-05.18-50-07' filename: log.txt
info 2020-11-05 18:50:08: Starting Zigbee2MQTT version 1.15.0 (commit #1bccc5d)
info 2020-11-05 18:50:08: Starting zigbee-herdsman...
error 2020-11-05 18:50:29: Error while starting zigbee-herdsman

Enige wat mij wel ineens opvalt is dat het lampje van de Zigbee2mqtt USB stick cc2531 die in de NAS zit ineens brand terwijl hij hiervoor na enkele momenten uit ging als ik de stick erin stak. Ik heb overigens wel het commando sudo chmod 777 /dev/ttyACM0 gedaan.

Iemand nog een idee hoe ik deze docker uberhaupt aan de praat ga krijgen... Ondanks jullie hulp, waarvoor dank, wordt ik er langzaam aan moedeloos van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAM1979
Vraag me niet hoe ik het voor elkaar heb gekregen maar na een lange avond 'knommelen' werkt het ineens. Nogmaals, geen idee hoe ik het werkend heb gekregen. Eerste sensor is inmiddels verbonden en zichtbaar in Domoticz. Andere sensoren zijn onderweg, wordt vervolgt...

En natuurlijk dank aan iedereen voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schallie233
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-08 20:20
@koksie @gebruiker_brink ; ik heb de Slaesh stick 2 weken terug ontvangen en moest deze eerst opnieuw flashen voordat deze werkte. Daarna (en na re-pairen) werkt de stick perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
Schallie233 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:45:
@koksie @gebruiker_brink ; ik heb de Slaesh stick 2 weken terug ontvangen en moest deze eerst opnieuw flashen voordat deze werkte. Daarna (en na re-pairen) werkt de stick perfect!
Hoe heb je 'm geflasht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schallie233
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-08 20:20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
Aha, maar daar moet je wel de COM Port voor hebben en die geeft die van mij dus niet omdat hij niet herkend wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:30
De cc2531 trok het niet meer, nu 30 apparaten gekoppeld en zo nu en dan verloren er een aantal verbinding. Niet wetende dat het wel eens aan de coördinator kon liggen, elke keer alles opnieuw gepaired.
Van de week toch maar een zzh gekocht, het flashen ging prima (Linux).
Gelijk maar het netwerk geoptimaliseerd door te kijken naar het kanaal gebruik.

Het opnieuw koppelen was gemakkelijk maar de benaming van de items is anders geworden. Heb daardoor alle automations maar ook het dashboard opnieuw moeten instellen. Geen moeite maar heb ik ergens iets verkeerd gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
Ik heb zojuist weer een Xiaomi curtain controller aan mijn netwerk toegevoegd.

Tot mijn verbazing loopt deze exact tegengesteld als de andere controllers die ik al heb (open <-> close).

Volgende de docs kan ik dit omdraaien met:
code:
1
2
topic: zigbee2mqtt/Cover rear/set
payload: "{ options: { reverse_direction: true } }"

Maar dat lijkt niet te werken.. Overigens ook niet als ik 'reverse_direction: false' doe.

Wat doe ik fout?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
vanputten80 schreef op zondag 8 november 2020 @ 11:13:
De cc2531 trok het niet meer, nu 30 apparaten gekoppeld en zo nu en dan verloren er een aantal verbinding. Niet wetende dat het wel eens aan de coördinator kon liggen, elke keer alles opnieuw gepaired.

Het opnieuw koppelen was gemakkelijk maar de benaming van de items is anders geworden. Heb daardoor alle automations maar ook het dashboard opnieuw moeten instellen. Geen moeite maar heb ik ergens iets verkeerd gedaan?
Koppelen je routers ook aan die zzh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
Uhm ja, verschillende lampen en stroomoutlets die dienen als router. Bedoel je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
vanputten80 schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:00:
Uhm ja, verschillende lampen en stroomoutlets die dienen als router. Bedoel je dat?
Nee, ik bedoel echt CC2531's als router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
Nee, had er 1 als coördinator. Begrijp niet zo goed wat je wilt vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
vanputten80 schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:26:
Nee, had er 1 als coördinator. Begrijp niet zo goed wat je wilt vragen?
Ik heb ook nog wat cc2531's als router. Ik vraag me af of die werken met de zzh stick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:16
Ik heb een zzh! en een Slaesh stick in bezit, waarbij ik merk dat de Slaesh stick na 1-2 dagen niet meer werkt en ge-reboot moet worden
Ze zijn allebei met de laatste firmware geflashed.

Iemand dezelfde ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:53
ikzelf heb een zzh! die goed bevalt maar voor een vriend zoek ik nu ook een andere stick als de cc2531.
alleen omdat we zijn halve netwerk om zeep hebben geholpen en het een combi is van cc2531/hue/xiaomi heb ik de stick redelijk snel nodig. de conbee kan snel geleverd worden.

Maar is dit al stabiel genoeg in combi met zigbee2mqtt ?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:12
@remcoXP

https://www.zigbee2mqtt.i...n/supported_adapters.html

Bij mouser was mijn devboard binnen 4 dagen thuis bezorgd vanuit Texas USA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:53
Dank burnerT. Ik ken de page. alleen is hij niet technisch dus ik moet snel iets hebben wat ook zo makkelijk mogelijk is :).
De conbee 2 lijkt afgewerkt, snel in huis. En al experimental in zigbee2mqtt. Maar mijn vraag is eigenlijk hoe experimenteel? kan ik dit gebruiken voor een stabiel zigbee2mqtt netwerk met hue en ikea lampen en xiaomi knoppen en sensors.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
remcoXP schreef op maandag 9 november 2020 @ 19:10:
En al experimental in zigbee2mqtt. Maar mijn vraag is eigenlijk hoe experimenteel? kan ik dit gebruiken voor een stabiel zigbee2mqtt netwerk met hue en ikea lampen en xiaomi knoppen en sensors.
Ik gebruik een ConbeeII stick met de laatste firmware, dit werkt super stabiel met Zigbee2mqtt tot en met versie 1.15.0. In 1.16.0/.1 zit er ergens een bug in de nieuwste versie van herdsman, hierdoor wordt het netwerk traag. Maar tot en met 1.15.0 werkt het prima.

Zie ook: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/4884

Ik gebruik het systeem nu een goed jaar op een RPI3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

MMM Even een vraagje zie nu dat er meer met andere sticks bezig zijn.

Wat mij niet helemaal duidelijk is leer je nieuwe devices op de stick zoals bij zwave?
Of leer je ze in een config file?

Is er een backup opties voor de stick zoals bij zwave?
Bij zwave kun je het hele zaakje zo op een andere stick flashen, zodat je niets kwijt bent.

Last but not ..

Hoe kan ik dan een andere/nieuwe stick leren in het bestaande netwerk.
Zonder dat ik alles opnieuw moet leren enz enz
Zou graag en soort van Backupstick hebben voor het geval..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Laatst online: 18:55
Dylantje2 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 07:15:
MMM Even een vraagje zie nu dat er meer met andere sticks bezig zijn.

Wat mij niet helemaal duidelijk is leer je nieuwe devices op de stick zoals bij zwave?
Of leer je ze in een config file?

Is er een backup opties voor de stick zoals bij zwave?
Bij zwave kun je het hele zaakje zo op een andere stick flashen, zodat je niets kwijt bent.

Last but not ..

Hoe kan ik dan een andere/nieuwe stick leren in het bestaande netwerk.
Zonder dat ik alles opnieuw moet leren enz enz
Zou graag en soort van Backupstick hebben voor het geval..
Je geeft een commando naar de stick zodat hij in learning mode gaat. Dit gaat afhankelijk van de software die je gebruikt. Vanaf dat moment kun je een device inleren (pairen). Hiervoor moet je op het device wat je wilt pairen vaak een actie uitvoeren zoals een knopje een aantal seconden ingedrukt houden.

Het resultaat van deze actie komt in het geval van zigbee2mqtt in een config file terecht. Ik verwacht dat het bij andere software ook in een config file terecht komt.

Ik heb zelf geprobeerd om mijn devices over te zetten van stick 1 naar stick 2 maar dat werkt niet. Ik moest alle devices weer opnieuw pairen en heb niet gecontroleerd of ze het dan ook nog op de oude stick doen maar mijn verwachting is dat dat dan niet meer werkt. Een backup stick is dus volgens mij niet mogelijk.

PSN: PcDCch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koksie
gebruiker_brink schreef op woensdag 4 november 2020 @ 21:26:
[...]

Inmiddels antwoord gekregen van Slaesh. Op mijn eerste laptop ontbreken de drivers inderdaad, de juiste drivers vind je hier: Drivers voor CC2652RB Slaesh
Hierna wordt de stick wel correct herkend op de laptop.

Verder werkt het flashen via SmartRF Flash Programmer 2 niet, deze methode is door een andere gebruiker aangeleverd en hij heeft er zelf geen verstand van. HIj flasht mbv Powershell en Python. Vandaar dat het op mijn tweede laptop, die de stick wel goed herkende, toch niet lukte te flashen. Ik heb het op mijn eerste laptop mbv de Command Prompt gedaan vanuit Windows, uiteindelijk lijkt dat gelukt. Ik heb 'm nog niet kunnen proberen op mijn NAS. Als dat gelukt is, meld ik me weer.

[ Voor 6% gewijzigd door koksie op 10-11-2020 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
jobr schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 19:53:
[...]

Bedankt voor je mooie handleiding.
Ik heb de module gekocht die jij ook hebt volgens mij.

Alleen krijg ik de bootloader mode niet aan de praat.
Als ik reset dan krijg ik het volgende te zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
momitG

Rime configured with address 00:12:4b:00:06:0e:45:3d

MAC addr 02:12:4b:0e:45:3d
IPv6 addresses: fc00::212:4b00:60e:453d
fe80::212:4b00:60e:453d

Had jij dat ook toen je nog niets geflashed had?

Vraag me af of deze nu wel zonder jtag is te flashen?
Is het jou gelukt?
Ik kom ook niet verder, maar ook geen seriele data van de bootloader.
ERROR: Timeout waiting for ACK/NACK after 'Synch (0x55 0x55)'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Langerakpc
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:06
ik heb op de update geklikt in HA en krijg de volgende melding

20-11-10 13:16:10 ERROR (SyncWorker_7) [supervisor.docker] Image dwelch2101/zigbee2mqtt-armv7 not exists for addon_7ad98f9c_zigbee2mqtt

Ik draai Supervisor 2020.11.0
HassOS 4.15
Hardware /dev/serial/by-id/usb-Texas_Instruments_TI_CC2531_USB_CDC___0X00124B001949DB03-if00

Wat gaat er fout?
Heb via een snapshot de boel weer recht getrokken.

Nog een vraagje eromheen:
Ik ga wat Ikea spullen gebruiken maar wil niet afhankelijk zijn van HA en denk erover om een gateway ertussen te zetten. Zodat als de pc ermee stopt of ik verkloot hem dat de essentiele lampen blijven werken. maar is het volgende dan mogelijk?
Ik heb wat lampen van ikea op een remote zitten via de gateway. Kan ik via HA een signaal sturen om een lamp aan uit te schakelen als mijn xiaomi beweging ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Ep Woody schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 15:26:
[...]

Is het jou gelukt?
Ik kom ook niet verder, maar ook geen seriele data van de bootloader.

[...]
Niet met die module. Zelf met JTag flashen (met Pi) werkte niet. Uiteindelijk nog 1 gekocht elders. Die kon ik wel met Jtag flashen (serieel ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Mozart schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 07:41:
[...]

Je geeft een commando naar de stick zodat hij in learning mode gaat. Dit gaat afhankelijk van de software die je gebruikt. Vanaf dat moment kun je een device inleren (pairen). Hiervoor moet je op het device wat je wilt pairen vaak een actie uitvoeren zoals een knopje een aantal seconden ingedrukt houden.

Het resultaat van deze actie komt in het geval van zigbee2mqtt in een config file terecht. Ik verwacht dat het bij andere software ook in een config file terecht komt.

Ik heb zelf geprobeerd om mijn devices over te zetten van stick 1 naar stick 2 maar dat werkt niet. Ik moest alle devices weer opnieuw pairen en heb niet gecontroleerd of ze het dan ook nog op de oude stick doen maar mijn verwachting is dat dat dan niet meer werkt. Een backup stick is dus volgens mij niet mogelijk.
Ik weet hoe het pairen werkt.

Ik bedoel meer ,
Als je Zwave leert op je stick komen ze in Domoticz voor de dag.
Als ik de stick in een ander systeem stop komen de geleerde devices daar ook voor de dag.
Dus je leert ze op de stick en je gebruikt ze in domoticz ..

Is dit bij z2m ook.
Of leer je ze in je systeem/config file

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-09 13:52
Vreemd.... maandenlang heeft mijn configuratie zonder problemen gewerkt. Gister avond een lamp ingeschakeld en ineens werkte het niet meer. In eerste instantie dacht ik aan een automation die niet helemaal lekker liep, maar na wat extra uitzoekwerk kwam ik er achter dat geen van de apparten verbonden met de zigbee2mqtt add-on nog online zijn.
Uiteindelijk een snapshot terugezet naar vorige week ( toen ook alles nog goed werkte ) echter ook daar hetzelfde probleem. de add-on start, maar ik zie geen apparten staan. Wat kan ik doen om het weer werkend te krijgen ? In de log van de add-on (versie 1.14.4) zie ik dit :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Zigbee2MQTT:info  2020-11-10 19:49:41: Logging to console and directory: '/share/zigbee2mqtt/log/2020-11-10.19-49-41' filename: log.txt
Zigbee2MQTT:info  2020-11-10 19:49:45: Starting Zigbee2MQTT version 1.14.4 (commit #unknown)
Zigbee2MQTT:info  2020-11-10 19:49:45: Starting zigbee-herdsman...
Zigbee2MQTT:info  2020-11-10 19:49:54: zigbee-herdsman started
Zigbee2MQTT:info  2020-11-10 19:49:54: Coordinator firmware version: '{"meta":{"maintrel":3,"majorrel":2,"minorrel":6,"product":0,"revision":20190425,"transportrev":2},"type":"zStack12"}'
Zigbee2MQTT:info  2020-11-10 19:49:54: Currently 0 devices are joined:
Zigbee2MQTT:info  2020-11-10 19:49:54: Zigbee: disabling joining new devices.
Zigbee2MQTT:info  2020-11-10 19:49:55: Connecting to MQTT server at mqtt://192.168.178.20:1883
Zigbee2MQTT:info  2020-11-10 19:49:58: Connected to MQTT server
Zigbee2MQTT:info  2020-11-10 19:49:58: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/state', payload 'online'
Zigbee2MQTT:info  2020-11-10 19:49:58: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config', payload '{"commit":"unknown","coordinator":{"meta":{"maintrel":3,"majorrel":2,"minorrel":6,"product":0,"revision":20190425,"transportrev":2},"type":"zStack12"},"log_level":"info","network":{"channel":11,"extendedPanID":"0xdddddddddddddddd","panID":6754},"permit_join":false,"version":"1.14.4"}'
Zigbee2MQTT:info  2020-11-10 19:50:05: MQTT publish: topic 'homeassistant/sensor/0x00158d0002f2ec80/temperature/config', payload 'null'
Zigbee2MQTT:info  2020-11-10 19:50:05: MQTT publish: topic 'homeassistant/sensor/0x00158d0002f2ec80/humidity/config', payload 'null'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-09 13:52
GertJan2012 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:56:
Vreemd.... maandenlang heeft mijn configuratie zonder problemen gewerkt. Gister avond een lamp ingeschakeld en ineens werkte het niet meer. In eerste instantie dacht ik aan een automation die niet helemaal lekker liep, maar na wat extra uitzoekwerk kwam ik er achter dat geen van de apparten verbonden met de zigbee2mqtt add-on nog online zijn.
Uiteindelijk een snapshot terugezet naar vorige week ( toen ook alles nog goed werkte ) echter ook daar hetzelfde probleem. de add-on start, maar ik zie geen apparten staan. Wat kan ik doen om het weer werkend te krijgen ? In de log van de add-on (versie 1.14.4) zie ik dit :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Zigbee2MQTT:info  2020-11-10 19:49:41: Logging to console and directory: '/share/zigbee2mqtt/log/2020-11-10.19-49-41' filename: log.txt
Zigbee2MQTT:info  2020-11-10 19:49:45: Starting Zigbee2MQTT version 1.14.4 (commit #unknown)
Zigbee2MQTT:info  2020-11-10 19:49:45: Starting zigbee-herdsman...
Zigbee2MQTT:info  2020-11-10 19:49:54: zigbee-herdsman started
Zigbee2MQTT:info  2020-11-10 19:49:54: Coordinator firmware version: '{"meta":{"maintrel":3,"majorrel":2,"minorrel":6,"product":0,"revision":20190425,"transportrev":2},"type":"zStack12"}'
Zigbee2MQTT:info  2020-11-10 19:49:54: Currently 0 devices are joined:
Zigbee2MQTT:info  2020-11-10 19:49:54: Zigbee: disabling joining new devices.
Zigbee2MQTT:info  2020-11-10 19:49:55: Connecting to MQTT server at mqtt://192.168.178.20:1883
Zigbee2MQTT:info  2020-11-10 19:49:58: Connected to MQTT server
Zigbee2MQTT:info  2020-11-10 19:49:58: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/state', payload 'online'
Zigbee2MQTT:info  2020-11-10 19:49:58: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config', payload '{"commit":"unknown","coordinator":{"meta":{"maintrel":3,"majorrel":2,"minorrel":6,"product":0,"revision":20190425,"transportrev":2},"type":"zStack12"},"log_level":"info","network":{"channel":11,"extendedPanID":"0xdddddddddddddddd","panID":6754},"permit_join":false,"version":"1.14.4"}'
Zigbee2MQTT:info  2020-11-10 19:50:05: MQTT publish: topic 'homeassistant/sensor/0x00158d0002f2ec80/temperature/config', payload 'null'
Zigbee2MQTT:info  2020-11-10 19:50:05: MQTT publish: topic 'homeassistant/sensor/0x00158d0002f2ec80/humidity/config', payload 'null'
Edit: inmiddels opgelost door terug te gaan naar een nog ouder snapshot. Maar vraag mij wel af hoe dit komt en of er meer mensen hier zijn tegenaan gelopen? Had niet een update gedaan van HA of de Zigbee2mqtt add-on

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gebruiker_brink
  • Niet online
koksie schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:46:
[...]

Inmiddels antwoord gekregen van Slaesh.
...
Ik heb mijn CC265R Slaesh stick nu ook aan de praat door hem te flashen.
Met behulp van de handleiding van de leverancier.
Dit zijn de stappen, op Windows, die ik doorlopen heb.

Eerst het juiste firmware bestand gedownload en deze in de ~\Downloads directory uitgepakt.
Het Python flash script gedownload en deze ook in de Downloads directory geplaatst.

Powershell gestart naar de juiste directory gegaan:
code:
1
 > cd ~\Download

Python3 testen/installeren via:
code:
1
 \Downloads> python3

Dit opende bij mij de Windows Store en daar kon ik Python installeren.

Terug naar Powershell en daar installeerde ik nog de extra benodigde modules via:
code:
1
 \Downloads> pip install pyserial intelhex

De COM poort, waar de stick in zit, bepaald. (Als hij niks vindt installeer dan eerst de drivers die koksie hierboven noemde)
code:
1
\Downloads> $comports = Get-WMIObject Win32_SerialPort; $comports | Get-PnpDeviceProperty -InstanceId {$_.pnpdeviceid} -Keyname DEVPKEY_Device_BusReportedDeviceDesc | ForEach-Object { foreach($comport in $comports) { if ($comport.pnpdeviceid -eq $_.instanceid) { new-object psobject -property  @{COMPORT = $comport.deviceid; 'Device-Name' = $_.data} } } }

Output:
code:
1
2
3
4
COMPORT Device-Name
------- -----------
COM1
COM7    slae.sh cc2652rb stick - slaesh's iot stuff

Het Python script gerunt met de juiste COM-poort en verwijzing naar de firmware.
code:
1
 \Downloads> python3 cc2538-bsl.py -p "COM7" -evw .\CC2652RB_20201026\CC2652RB_20201026.hex

Output:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Opening port COM7, baud 500000
Reading data from .\CC2652RB_20201026\CC2652RB_20201026.hex
Your firmware looks like an Intel Hex file
Connecting to target...
Primary IEEE Address: 00:12:4B:00:21:CB:EF:58
    Performing mass erase
Erasing all main bank flash sectors
    Erase done
Writing 360448 bytes starting at address 0x00000000
Write 104 bytes at 0x00057F980
    Write done
Verifying by comparing CRC32 calculations.
    Verified (match: 0xa9a145ab)

En klaar!

De stick in de zigbee2mqtt server gedaan en in configuration.yaml de port veranderd in
YAML:
1
port: /dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_slae.sh_cc2652rb_stick_-_slaesh_s_iot_stuff_00_12_4B_00_21_CB_EF_58-if00-port0

en draaien maar!

Nu afwachten wat het verschil is t.o.v. de Giovanni stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dartheide
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-08 18:29
vanputten80 schreef op zondag 8 november 2020 @ 11:13:

Ik heb het op de zelfde manier gedaan, ik vond het veel werk. Touchlink werkte bij mij niet (is een bug). Dat maakte het pairen van de HUE lampen lastig en ik moest een aantal lampen in en uitbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
jobr schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 18:44:
[...]

Niet met die module. Zelf met JTag flashen (met Pi) werkte niet. Uiteindelijk nog 1 gekocht elders. Die kon ik wel met Jtag flashen (serieel ook niet).
Ik dien wel een claim in en bestel ook even een J-link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
gebruiker_brink schreef op woensdag 11 november 2020 @ 00:16:
[...]

Ik heb mijn CC265R Slaesh stick nu ook aan de praat door hem te flashen.
Gedaan wat je aangaf, ok wel even de goede paden geapkt enz. Maar ik stop de stick in de NUC, ik geef jou laatste regel bij Zigbee2MQTT home assistant configaration in, en mqtt wordt niet opgestart. Nu had ik trouwens ook al bij het testen van de stick mbv die test.py dat de stick niet uatomatisch gevonden werd.

Enig idee waar ik het moet zoeken, want dit vind ik echt lastig. Ik kom trouwens van een CC2531 stick (die gelukkig nog wel werkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Ep Woody schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:07:
[...]

Ik dien wel een claim in en bestel ook even een J-link.
Waarom zou je een claim indienen?
Nergens staat dat je deze serieel kan flashen. Heb je wel jtag geprobeerd op die module?
Misschien werkt dat wel bij jou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker_brink
  • Niet online
maartend schreef op woensdag 11 november 2020 @ 17:30:
[...]

Gedaan wat je aangaf, ok wel even de goede paden geapkt enz. Maar ik stop de stick in de NUC, ik geef jou laatste regel bij Zigbee2MQTT home assistant configaration in, en mqtt wordt niet opgestart. Nu had ik trouwens ook al bij het testen van de stick mbv die test.py dat de stick niet uatomatisch gevonden werd.

Enig idee waar ik het moet zoeken, want dit vind ik echt lastig. Ik kom trouwens van een CC2531 stick (die gelukkig nog wel werkt)
1. werd de COM-poort wel gevonden?
nee? installeer eerst deze drivers
2. was de output van het flashen wel ongeveer gelijk als die van mij? Was dat allemaal succesvol?
3. test op je NUC of hij gevonden worden op dezelfde poort of heb jij een andere poort?
Bash:
1
ls /dev/serial/by-id/*

4. draai je het in een docker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
gebruiker_brink schreef op woensdag 11 november 2020 @ 17:40:
[...]

1. werd de COM-poort wel gevonden?
nee? installeer eerst deze drivers
2. was de output van het flashen wel ongeveer gelijk als die van mij? Was dat allemaal succesvol?
3. test op je NUC of hij gevonden worden op dezelfde poort of heb jij een andere poort?
Bash:
1
ls /dev/serial/by-id/*

4. draai je het in een docker?
Jaja, alles was gelijk zoals jij het deed. En ja, ik draai idd in een docker. Ik zal eens kijken. Ben heel slecht in dockers, portainer, enz, enz. maar ik ga het eens uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruiker_brink
  • Niet online
maartend schreef op woensdag 11 november 2020 @ 17:45:
[...]

Jaja, alles was gelijk zoals jij het deed. En ja, ik draai idd in een docker. Ik zal eens kijken. Ben heel slecht in dockers, portainer, enz, enz. maar ik ga het eens uitzoeken.
Je moet de poort ook openstellen voor je zigbee2mqtt docker image.
Dit kan in docker-compose.yml bij je zigbee2mqtt container en dan onder devices.
Mogelijk staat hier nog de standaard poort naam die je oude stick gebruikte (aangezien je zegt dat deze nog wel gewoon werkt).
Dit is nu iets van /dev/ttyAMA0:/dev/ttyACM0 maar moet worden:

YAML:
1
2
devices:
     - /dev/serial/by-id/usb-Texas_Instruments_CC2538_USB_CDC-if00:/dev/serial/by-id/usb-Texas_Instruments_CC2538_USB_CDC-if00

Lees anders ook https://www.zigbee2mqtt.io/information/docker.html door of daar nog iets staat.

Ik heb eerder ook wel dingen gelezen met rechten die eerst nog goed gezet moesten worden voor usb devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-09 22:22
Dag allen, ik heb een vraagje.
Het is waarschijnlijk zeer triviaal maar ik krijg het nog niet aan de praat (10+ youtubes en 10+ artikelen verder).

Ik heb een Pi met Node-Red (laatste versie), een CC2531 en een paar gekoppelde Ikea lampen.
Ik wil graag Zigbee2Mqtt aan de praat krijgen.

Ik heb 'node-red-contrib-zigbee´ + 'node-red-contrib-zigbee2mqtt' + 'node-red-contrib-zigbee2mqtt-devices' geïnstalleerd.
In de 1e vind ik een 'Controller', daarin kan ik een 'Herdsman' aanmaken. En dan kan ik mijn devices koppelen.

Mijn vragen: Hoe komen er dan messages op een Mqtt kanaal?

Probleem is dat alle guides uitgaan van Zigbee2Mqtt dat apart (buiten node-red) draait, óf ze zeggen 'kijk ik heb deze dimmer gekoppeld kijk eens wat ik er mee kan'.
Ik wil dus graag het hele zaakje vanuit Node Red draaien, maar ik mis een koppeling tussen de 'Herdsman' en MQTT.
Staat er daar ergens een guide van? Voor Node Red?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
gebruiker_brink schreef op woensdag 11 november 2020 @ 17:59:
[...]

Je moet de poort ook openstellen voor je zigbee2mqtt docker image.
Dit kan in docker-compose.yml bij je zigbee2mqtt container en dan onder devices.
Mogelijk staat hier nog de standaard poort naam die je oude stick gebruikte (aangezien je zegt dat deze nog wel gewoon werkt).
Dit is nu iets van /dev/ttyAMA0:/dev/ttyACM0 maar moet worden:

YAML:
1
2
devices:
     - /dev/serial/by-id/usb-Texas_Instruments_CC2538_USB_CDC-if00:/dev/serial/by-id/usb-Texas_Instruments_CC2538_USB_CDC-if00
Bij mij staat er idd het volgende
code:
1
2
serial:
  port: /dev/ttyACM0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Laatst online: 18:55
Tarquin schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:01:
Het is waarschijnlijk zeer triviaal maar ik krijg het nog niet aan de praat (10+ youtubes en 10+ artikelen verder).

Ik heb een Pi met Node-Red (laatste versie), een CC2531 en een paar gekoppelde Ikea lampen.

Ik heb 'node-red-contrib-zigbee´ + 'node-red-contrib-zigbee2mqtt' + 'node-red-contrib-zigbee2mqtt-devices' geïnstalleerd.
In de 1e vind ik een 'Controller', daarin kan ik een 'Herdsman' aanmaken. En dan kan ik mijn devices koppelen.

Probleem is dat alle guides uitgaan van Zigbee2Mqtt dat apart (buiten node-red) draait, óf ze zeggen 'kijk ik heb deze dimmer gekoppeld kijk eens wat ik er mee kan'.
Ik wil dus graag het hele zaakje vanuit Node Red draaien, maar ik mis een koppeling tussen de 'Herdsman' en MQTT.
Ik denk dat de MQTT server altijd een los stukje software is. Voor zover ik weet is er geen node-red component welke die rol op zich kan nemen maar daar zou je nog even naar kunnen zoeken.

Zelf zou ik met behulp van IOTStack (https://sensorsiot.github.io/IOTstack/) een docker container aanmaken. Je vind in het IOTStack menu mosquitto, dat is een MQTT server.

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Mozart schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:57:
[...]

Ik denk dat de MQTT server altijd een los stukje software is. Voor zover ik weet is er geen node-red component welke die rol op zich kan nemen maar daar zou je nog even naar kunnen zoeken.

Zelf zou ik met behulp van IOTStack (https://sensorsiot.github.io/IOTstack/) een docker container aanmaken. Je vind in het IOTStack menu mosquitto, dat is een MQTT server.
Bedankt, maar niet wat ik bedoelde. Ik heb een MQTT server.

Ik heb een Herdsman op NodeRed. Die koppelt wel de Zigbee devices, maar ik kan bij die herdsman niet instellen naar welke MQTT server+kanaal hij moet gaan.
En ik zie ook geen message op kanalen als 'zigbee2mqtt' of 'zigbee'.

Ik heb "node-red-contrib-zigbee2mqtt" geïnstalleerd. Die heeft een 'zigbee2mqtt bridge'
Maar ik kan echt nergens vinden of die überhaubt bij de software van KoenKK hoort of dat het een ander project is.

Bij de docs van KoenKK kan ik niet vinden wat ik nodig heb om die Herdsman aan Mqtt te koppelen, want die documentatie rept niet van Node Red.

Toch zijn er mensen in dit forum die het doodleuk hebben draaien.
Wat mis ik dan?

[ Voor 24% gewijzigd door Tarquin op 11-11-2020 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Tarquin schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:01:

node-red-contrib-zigbee koppelt direct aan de CC2531 stick, dus heel zigbee2mqtt is overbodig, net als een mqtt server...

node-red-contrib-zigbee hergebruikt overigens al het werk van zigbee2mqtt, maar dan niet over mqtt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Mars Warrior schreef op woensdag 11 november 2020 @ 20:58:
[...]

node-red-contrib-zigbee koppelt direct aan de CC2531 stick,
Ah! Dat verklaart een en ander.
dus heel zigbee2mqtt is overbodig, net als een mqtt server...
En dat ook.

Staat dat ergens? Ik kan er echt geen letter over vinden over hoe je het gebruikt en aanstuurt.
In alle voorbeelden die ik vind werkt iedereen via Mqtt (en dan naar zigbee).

Ik vind het helemaal top want dan zit er geen Mqtt server in de loop... maar zonder enige documentatie, is het wel veel uitzoekwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Tarquin schreef op woensdag 11 november 2020 @ 21:05:

Ik vind het helemaal top want dan zit er geen Mqtt server in de loop... maar zonder enige documentatie, is het wel veel uitzoekwerk.
Zie: https://github.com/hobbyquaker/node-red-contrib-zigbee (de maker van de software)

Verder geen idee, want ik gebruik gewoon zigbee2mqtt zodat ik meerdere stukken software kan koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Bedankt, je hebt me wat verder geholpen.
Die node-red-contrib-zigbee is dus niet de 'echte' zigbee2mqtt. Hij ontbeert wat functionaliteit en je moet er meer zelf bij bouwen. En hij is misschien gebaseerd op een oudere versie van zigbee2mqtt.
Maar hij werkt wel, zeker qua connecten.

Alleen is voor zigbee2mqtt meer te vinden; meer nodes, meer youtube, meer voorbeelden.
Dus ik moet uitvinden of ik ze met elkaar moet verbinden, of dat zigbee2mqtt het in zijn eentje kan in Node Red.
Daar ben ik nog niet uit.
Ik heb de 'bridge node' nog niet gevonden.

• maartend
gebruiker_brink schreef op woensdag 11 november 2020 @ 17:59:
[...]
Dit is nu iets van port:
/dev/ttyACM0
maar moet worden:

YAML:
1
2
devices:
Vraag?

Hoe kom je van port blablabla naar debices: blablabla? Die kan ik niet volgen en daarmee ook niet omzetten naar mijn eigen stick

• gebruiker_brink
  • Niet online
maartend schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:15:
[...]

Vraag?

Hoe kom je van port blablabla naar debices: blablabla? Die kan ik niet volgen en daarmee ook niet omzetten naar mijn eigen stick
Port is wat je in zigbee2mqtt definieert in de configuration.yml zonder docker is dat de echt naam van de hardware poort.
Devices is in docker-compose.yml en daar maak je een mapping van de hardware poort naar een virtuele poort zodat deze ook binnen je docker beschikbaar wordt.

Je zou dus je config in zigbee2mqtt kunnen behouden op /dev/ttyACM0 en alleen je docker-compose.yml bestand kunnen aanpassen naar het volgende. Dat is hoe ik het nu ook heb.
(ik zie dat ik mijn vorige bericht de naam van mijn Giovanni stick gebruikte ipv de Slaesh stick)
YAML:
1
2
devices:
  - /dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_slae.sh_cc2652rb_stick_-_slaesh_s_iot_stuff_00_12_4B_00_21_CB_EF_58-if00-port0:/dev/ttyACM0

• maartend
gebruiker_brink schreef op donderdag 12 november 2020 @ 17:15:
[...]

Port is wat je in zigbee2mqtt definieert in de configuration.yml zonder docker is dat de echt naam van de hardware poort.
Devices is in docker-compose.yml en daar maak je een mapping van de hardware poort naar een virtuele poort zodat deze ook binnen je docker beschikbaar wordt.

Je zou dus je config in zigbee2mqtt kunnen behouden op /dev/ttyACM0 en alleen je docker-compose.xml bestand kunnen aanpassen naar het volgende. Dat is hoe ik het nu ook heb.
(ik zie dat ik mijn vorige bericht de naam van mijn Giovanni stick gebruikte ipv de Slaesh stick)
YAML:
1
2
devices:
  - /dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_slae.sh_cc2652rb_stick_-_slaesh_s_iot_stuff_00_12_4B_00_21_CB_EF_58-if00-port0:/dev/ttyACM0
Thnx. Nu dus eens kijken hoe ik bij mijn docker-compose.xml moet komen. Daar heb ik nog nooit iets in gedaan denk ik, ook niet toen ik met mijn CC2531 bezig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:05
Eindelijk overgestapt van een CC2531 naar een Electrolama Zig-a-zig-ah/CC2652. Wat een verschil. Gigantisch bereik, de eerste gekoppelde lamp stond twee verdiepingen lager en werkte meteen. Bijna alles direct gepaird zonder problemen en rete-stabiel tot nu toe. Hopelijk heb ik nu geen sensoren meer die willekeurig uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
PeeVv schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:25:
Eindelijk overgestapt van een CC2531 naar een Electrolama Zig-a-zig-ah/CC2652. Wat een verschil. Gigantisch bereik, de eerste gekoppelde lamp stond twee verdiepingen lager en werkte meteen. Bijna alles direct gepaird zonder problemen en rete-stabiel tot nu toe. Hopelijk heb ik nu geen sensoren meer die willekeurig uitvallen.
Gaaf! Ik krijg de stick denk ik morgen binnen maar zie een beetje op tegen alles re-pairen. Met de huidige stick heb ik dichtbij de stick gepaired en daarna de name gelijk aangepast in de config yaml alvorens Home Assistant weer te starten.
Ik hoop dat dat hierbij ook kan en dat ik niet alles dichtbij de stick hoef te houden.

[My Home Automations]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeeVv
PuckStar schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:47:
[...]

Gaaf! Ik krijg de stick denk ik morgen binnen maar zie een beetje op tegen alles re-pairen. Met de huidige stick heb ik dichtbij de stick gepaired en daarna de name gelijk aangepast in de config yaml alvorens Home Assistant weer te starten.
Ik hoop dat dat hierbij ook kan en dat ik niet alles dichtbij de stick hoef te houden.
Ja, ik heb hier ook een stapel muurschakelaars open moeten schroeven om ze opnieuw te pairen, hoeft gelukkig maar 1 keer. Dichtbij pairen is met de externe antenne niet meer nodig, ook m'n Xiaomi en Ikea sensoren konden zonder problemen twee verdiepingen lager gepaird worden. Ik draai de Edge versie van Z2M die een web-interface heeft waarin je alle namen aan kan passen. Dit wordt ook direct doorgevoerd in HA zelf, mits je het vinkje aanzet, dus HA kan gewoon blijven draaien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YKqu-d3D9IioDNMzyLzs4EvmJk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BCArpvoqAPEpnvRpTbrOEE3o.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3c0FiCocrVL6vekG8Pzft6CIFE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1T1fQzDftxZX9FXvgs6dpxvh.png?f=fotoalbum_large

Heeft iemand een idee hoe ik dit overzichtelijker kan maken of beter in beeld kan brengen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
Niet alle vinkjes aanzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
Ja dat snap ik maar wil het wat verder uit elkaar hebben zodat je de lijntjes nog kan volgen. Zoomen ofzo zou de oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Laatst online: 20:37

Septillion

Ook wel reptillon, reptielen expert
@BurnerT Ik vind de map view van zigbee2mqtt ook vrij waardeloos. Nut van de grote plaatjes ontgaat me ook. Die van Zigbee2mqtt assistant is daarmee wel duidelijker maar kent geen opties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeeVv
BurnerT schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 17:03:
[Afbeelding]

Heeft iemand een idee hoe ik dit overzichtelijker kan maken of beter in beeld kan brengen?
Zigbee2mqttassistant doet dat een stuk netter, de enige reden dat ik die nog heb draaien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmV2mou9uY-hX-6ftBlYcDhj9GY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DfFO485qP6GIReq38pMSasFt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-09 11:54
PeeVv schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 20:49:
[...]

Zigbee2mqttassistant doet dat een stuk netter, de enige reden dat ik die nog heb draaien.
[Afbeelding]
Is het mogelijk om Zigbee2MQTTAssistant en Zigbee2MQTT tegelijkertijd te draaien binnen HA?

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
Peutpeut schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 21:44:
[...]

Is het mogelijk om Zigbee2MQTTAssistant en Zigbee2MQTT tegelijkertijd te draaien binnen HA?
Ja, dat is geen probleem, heb ik ook nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
PeeVv schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 21:45:
[...]

Ja, dat is geen probleem, heb ik ook nu.
Hier inmiddels ook gelukt. Vroeg me af of ze elkaar bijten, zolang dat het niet het geval is laat ik het voorlopig even staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Peutpeut schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 21:46:
[...]

Hier inmiddels ook gelukt. Vroeg me af of ze elkaar bijten, zolang dat het niet het geval is laat ik het voorlopig even staan :)
Mag ik vragen hoe je hem geïnstalleerd hebt? Ik kom hem in HA niet tegen als addon of integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
synoniem schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 23:54:
[...]

Mag ik vragen hoe je hem geïnstalleerd hebt? Ik kom hem in HA niet tegen als addon of integratie.
Zit in een eigen repository
https://github.com/yllibed/Zigbee2MqttAssistant

[ Voor 12% gewijzigd door maartend op 14-11-2020 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
synoniem schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 23:54:
[...]

Deze repository toevoegen bij je add-ons: https://github.com/yllibed/hassio

Dan kun je het installeren via de supervisor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Ik heb de zig-a-zig-ah! (CC2652 Stick) ook binnen en zal vandaag overgaan van de CC2531 naar deze nieuwe stick.
Nu had ik dus al Zigbee2mqtt in Hass.io draaien en in die config staat ook het usb device etc. genoemd van de CC2531.

Wat mij niet helemaal duidelijk is, moet ik daarnaast ook de Zigbee Home Automation Integration gaan installeren (staat op deze pagina beetje onderaan bij Configuration)?
Of is dat niet perse noodzakelijk en kan ik af met enkel de Zigbee2Mqtt addon?

[My Home Automations]

Pagina: 1 ... 37 ... 68 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!

Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.