Nou breekt toch echt mijn klomp... wat een onvoorstelbaar gekloot met groups en bindings zeg.
Ik heb een aantal ikea remotes, waarvan de meesten in een group zitten met een lamp.
Eerste keer was het een kwestie van debug logging aanzetten, op de remote drukken en de groupID achterhalen. Lamp in diezelfde group plaatsen in configuration.yaml en gaan. Tweede keer hetzelfde verhaal.
Bij de derde en vierde remote, maanden later, kwam ik er achter dat die allebei dezelfde groupID hadden als de tweede remote! Dus, hemel en aarde moeten bewegen bij nummer 3 om dat aan een andere group gehangen te krijgen. 4e ging iets soepeler.
Vanmorgen loop ik de keuken in en remote #1 doet niks. Vast batterij leeg... nieuwe batterij er in en.. niks. Repairen dan maar. Volgens Z2M een succes! En... hij stuurt nu dezelfde group aan als remote #2. En in de keuken gebeurt niets. Schijnbaar is spontaan de groupID veranderd. Dus ik kan nu weer gaan emmeren om die remote uit die group te krijgen en in een andere... zucht.
Nu heb ik laatst firmware van de oudere remotes geupdate, maar ik neem toch aan dat nieuwe firmware niet opeens al die remotes dezelfde groupID geeft?? 901, meen ik.
Ben van Z-wave naar Zigbee gegaan omdat het stabieler zou moeten zijn, maar per saldo is dit net zo instabiel en constant gekloot als Z-wave.
Anyway, kan iemand me nu DE manier geven om een remote en een lamp samen in dezelfde group te krijgen? Er even van uit gaande dat ALLE remotes standaard dezelfde groupID hebben dus?
Edit:
Nu simpel gefixt, maar beetje bizar dit... in de webui van Z2M de remote opgezocht. Bij tabblad Bind stond niks. Daar de keuken group gezocht, remote gedrukt en Bind. Spontaan verschijnt de andere group, eettafel, ook. Die vervolgens Unbind. En nu werkt het? En de eettafel remote ook. Misschien de eettafel group eens een ander ID geven ook... gewoon af van die standaard ID.
[
Voor 11% gewijzigd door
DizzyWeb op 03-11-2020 07:13
]