Ah gelukt, alleen jammer dat hij nog geen devices ziet maar ik zal het wat tijd geven.Peutpeut schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 09:14:
[...]
Deze repository toevoegen bij je add-ons: https://github.com/yllibed/hassio
Dan kun je het installeren via de supervisor.
Heb je geen errors in de log? MQTT instellingen goed staan?synoniem schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 13:01:
[...]
Ah gelukt, alleen jammer dat hij nog geen devices ziet maar ik zal het wat tijd geven.
14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu
Als je mqtt gebruikt, dan enkel de mqtt addon lijkt me, want alleen dan zal zigbee2mqtt gaan werken...PuckStar schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:38:
Ik heb de zig-a-zig-ah! (CC2652 Stick) ook binnen en zal vandaag overgaan van de CC2531 naar deze nieuwe stick.
Nu had ik dus al Zigbee2mqtt in Hass.io draaien en in die config staat ook het usb device etc. genoemd van de CC2531.
Wat mij niet helemaal duidelijk is, moet ik daarnaast ook de Zigbee Home Automation Integration gaan installeren (staat op deze pagina beetje onderaan bij Configuration)?
Of is dat niet perse noodzakelijk en kan ik af met enkel de Zigbee2Mqtt addon?
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Ik heb HA maar een keer herstart en nu zijn de meeste devices gevonden.Peutpeut schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 14:02:
[...]
Heb je geen errors in de log? MQTT instellingen goed staan?
Ik probeer een Niko Connected stopcontact toe te voegen maar wat ik ook probeer, die komt maar niet terecht in Zigbee2MQTT. Ligt op ongeveer twee meter van de zigbee stick dus ontvangst kan het niet zijn.
Heb nu gewoon op een stekker verbonden om er stroom op te krijgen. Maar ik heb al verschillende zaken geprobeerd zoals paar seconden blijven drukken, tien seconden blijven drukken, ...
Ik lees op verschillende plaatsen dat deze zo simpel toe te voegen is maar mij lukt het niet.
Voor alle duidelijkheid: het is een nieuwe installatie van Home Assistant. Het toevoegen van een Hue ledstrip, Hue bewegingsensor en Innr smart plug verliep zonder problemen. Ook al geprobeerd met ander stopcontact (heb er drie ontvangen)
EDIT : nadat ik met iets anders bezig, zag ik opeens toch een vermelding in de logging van een onbekend apparaat maar de boodschap was jammer genoeg "interview_failed"
Heb nu gewoon op een stekker verbonden om er stroom op te krijgen. Maar ik heb al verschillende zaken geprobeerd zoals paar seconden blijven drukken, tien seconden blijven drukken, ...
Ik lees op verschillende plaatsen dat deze zo simpel toe te voegen is maar mij lukt het niet.
Voor alle duidelijkheid: het is een nieuwe installatie van Home Assistant. Het toevoegen van een Hue ledstrip, Hue bewegingsensor en Innr smart plug verliep zonder problemen. Ook al geprobeerd met ander stopcontact (heb er drie ontvangen)
EDIT : nadat ik met iets anders bezig, zag ik opeens toch een vermelding in de logging van een onbekend apparaat maar de boodschap was jammer genoeg "interview_failed"
[ Voor 10% gewijzigd door Kenhas op 14-11-2020 18:27 ]
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215
Ok. Omgaan van CC2531 naar CC2652 is zo makkelijk in HA
Pan_id even andere naam (is mogelijk niet nodig)
Dan onder supervisor/system/host system/hamburgertje bij hardware kijken wat de poort is van de nieuwe stick. Dit aanpassen in de configuratie van de z2m module. Klaar.
Dan onder supervisor/system/host system/hamburgertje bij hardware kijken wat de poort is van de nieuwe stick. Dit aanpassen in de configuratie van de z2m module. Klaar.
[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 14-11-2020 22:31 ]
En alles opnieuw pairen neem ik aan.maartend schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 22:23:
Ok. Omgaan van CC2531 naar CC2652 is zo makkelijk in HA
Dan onder supervisor/system bij hardware kijken wat de poort is van de nieuwe stick. Dit aanpassen in de configuratie van de z2m module. Klaar.
Goeie tip trouwens dat je daar de hardware devices kan zien! Dat wist ik niet.
Oja, pairem. Dat is nog een dingetje.PuckStar schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 22:28:
[...]
En alles opnieuw pairen neem ik aan.
Goeie tip trouwens dat je daar de hardware devices kan zien! Dat wist ik niet.
Vooral omdat de nieuw gepairde devices wel worden gezien maar mijn schakelingen niet werken op een of andere anier
[ Voor 17% gewijzigd door maartend op 14-11-2020 22:57 ]
Wellicht ook interessant:
Smarthome Magazine: Lidl start verkoop smarthome-producten op basis van Zigbee.
https://www.smarthomemaga...cten-op-basis-van-zigbee/
Geen idee meer of ik het al eerder heb gevraagd, maar voro mijn zekerheid.
Kan ik de CC2531 routers gebruiken met de CC2652 coordinators? Ik probeer eea, maar krijg ze nl. niet te zien. Maar uiteindelijk zijn dit toch ook gewoon Zigbee devices die moeten worden gezien?
Kan ik de CC2531 routers gebruiken met de CC2652 coordinators? Ik probeer eea, maar krijg ze nl. niet te zien. Maar uiteindelijk zijn dit toch ook gewoon Zigbee devices die moeten worden gezien?
Ik had ruzie met de binding opnieuw te maken tussen de remote en lampen maar via deze site zag ik mijn missende stap waar je de groep id nu moest invullen.
Ik heb nu een Ikea remote E1524/E1810 gekoppeld aan een groep met Ikea LED1624G9 lampen.
Het enige probleem wat ik nu nog heb is dat ik de kleur niet meer kan wijzigingen als ik op de linker en rechter pijltjes klik. Hoe kan dit opgelost worden zonder Home Assistant?
Tevens hebben alle Ikea remotes dezelfde groupId hoe kan dit aangepast worden?
Ik heb nu een Ikea remote E1524/E1810 gekoppeld aan een groep met Ikea LED1624G9 lampen.
Het enige probleem wat ik nu nog heb is dat ik de kleur niet meer kan wijzigingen als ik op de linker en rechter pijltjes klik. Hoe kan dit opgelost worden zonder Home Assistant?
Tevens hebben alle Ikea remotes dezelfde groupId hoe kan dit aangepast worden?
[ Voor 9% gewijzigd door gebruiker_brink op 15-11-2020 12:09 ]
heeft er iemand ervaring met de tussenstekker van AduroSmart en dan specifiek de dimbare versie?
https://www.wildkamp.nl/p...-stekker-dimbaar/15090055
Ik zie hem nog niet in het lijstje van z2m staan, maar misschien lees ik ergens overheen.
Ik zoek een makkelijke manier om 2 LED tafel-lampen te dimmen, maar ik kan niets inbouwen. Uiteraard het liefste met Zigbee 😀. Een andere lamp erin zetten gaat helaas niet aangezien de lampenkap heel erg klein is.
https://www.wildkamp.nl/p...-stekker-dimbaar/15090055
Ik zie hem nog niet in het lijstje van z2m staan, maar misschien lees ik ergens overheen.
Ik zoek een makkelijke manier om 2 LED tafel-lampen te dimmen, maar ik kan niets inbouwen. Uiteraard het liefste met Zigbee 😀. Een andere lamp erin zetten gaat helaas niet aangezien de lampenkap heel erg klein is.
[ Voor 28% gewijzigd door daxy op 15-11-2020 16:40 ]
Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Ik wil wat gaan experimenteren met home automation, met name voor verlichting. Ik heb al een raspberri pi 4 draaien, die ik gebruik voor backups. Die staat dus altijd aan, maar is niet heel intensief in gebruik. Is het aan te raden om nieuwe raspberry te kopen, en die als dedicated zigbee bridge te gebruiken? Of kan ik bijv domoticz (in een docker container) + zigbeemqtt gebruiken op mijn huidige rpi?
(Sorry als deze vraag al eerder is gesteld, maar kon het niet terugvinden in het forum.)
(Sorry als deze vraag al eerder is gesteld, maar kon het niet terugvinden in het forum.)
Dat kan er prima aan toegevoegd worden.mcdz schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:26:
Ik wil wat gaan experimenteren met home automation, met name voor verlichting. Ik heb al een raspberri pi 4 draaien, die ik gebruik voor backups. Die staat dus altijd aan, maar is niet heel intensief in gebruik. Is het aan te raden om nieuwe raspberry te kopen, en die als dedicated zigbee bridge te gebruiken? Of kan ik bijv domoticz (in een docker container) + zigbeemqtt gebruiken op mijn huidige rpi?
Ik weet in ieder geval dat Home Assistant en Zigbee2mqtt op dezelfde pi3 prima werkte. Zo gebruikte ik het lange tijd.mcdz schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:26:
Uiteraard kan het openen van bijvoorbeeld de history log iets langzamer zijn en door het vele schrijven/lezen kan je sdcard stuk gaan (maak dus altijd backups!!!), eventueel kun je nog de logfiles op een losse usbstick laten wegschrijven.
En je hebt het al over een pi4 dus lijkt me geen probleem.
Had het al gepost in het domoticz topic, maar ze zijn al een week in Tsjechië en Slovenië te koop.CypherMK schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 23:26:
Wellicht ook interessant:
De stekker en lampen werken met z2m.
De bewegingsmelders zijn nog niet aan de praat gekregen.
De kerstboomverlichting is ook nog niets over bekend.
Ik ga woensdag boodschappen doen in Duitsland, helaas heb ik nog niets op de LIDL site gezien behalve de 433mhz apparatuur die zo sowieso hebben.
Misschien heb ik mazzel en ligt er alvast iets om mee te nemen.
27 november ga ik sowieso alle Action LSC spullen vervangen met Silvercrest
who put a "stop payment" on my reality check
<Off-topic on>DaRk PoIsOn schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:14:
[...]
Ik ga woensdag boodschappen doen in Duitsland, helaas heb ik nog niets op de LIDL site gezien behalve de 433mhz apparatuur die zo sowieso hebben.
Intussen wel te vinden op de LIDL webshop: https://www.lidl-shop.nl/LIVARNO-LUX-Starterset/p100306597
<Off-topic off>
Tijdens de black friday deals € 49 in de webshop!Batilan schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:30:
[...]
<Off-topic on>
Intussen wel te vinden op de LIDL webshop: https://www.lidl-shop.nl/LIVARNO-LUX-Starterset/p100306597
<Off-topic off>
Benieuwd naar de motions sensors. Die van xiaomi laten me vaak na een jaar in de steek😬DaRk PoIsOn schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:13:
[...]
Tijdens de black friday deals € 49 in de webshop!
Dat moet nog blijken, zoals ik hierboven al zei, de motion sensors werken nog niet.trekker22 schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:54:
[...]
Benieuwd naar de motions sensors. Die van xiaomi laten me vaak na een jaar in de steek😬
Dit is het meest actieve topic waar ik de LIDL info uit haal:
https://community.home-as...est-lidl-smarthome/243561
Die van mij werken al 2,5 jaar zonder problemen en nog nooit batterij vervangen.trekker22 schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:54:
[...]
Benieuwd naar de motions sensors. Die van xiaomi laten me vaak na een jaar in de steek😬
Eentje hier ook al 2 jaar perfect op de waskamer die zeker 10 per dag afgaat en batterij nog vol.jobr schreef op maandag 16 november 2020 @ 18:22:
[...]
Die van mij werken al 2,5 jaar zonder problemen en nog nooit batterij vervangen.
Echter 2 motion sensor doen gewoon niks meer, ook niet met nieuwe batterij / reset. Idem voor een xiaomi dubbele wandschakelaar. Geeft blauw licht bij reset maar geen signaal op de lijn.
Nieuwe batterij?trekker22 schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:54:
[...]
Ik heb eerder spook detecties op Ikea motion sensoren. Of dat moet door muizen of een vogeltje in de schuur komen maar die hangt vanaf het plafond recht naar de grond gericht en daar gaat afentoe de lamp aan zonder dat ik daar ben.trekker22 schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:54:
[...]
In de bijkeuken en zolder heb ik Xiaomi sensors en die gaan enkel aan als ik voorbij loop. En reageren een stuk sneller dan die van Ikea.
Okay.... een paar maanden later.CodeConnected schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:57:
Voor de mensen die opzoek zijn naar "in wall switches". Ik heb de Zwallremote van "mattlokes" nagemaakt en verbeterd. Bron van het begin project is hier te vinden: https://github.com/mattlokes/ZWallRemote
Het voordeel van deze in wall switch is dat het bijna geen verandering vraagt van het bestaande infrastructuur, anders dan dat de lamp altijd aan moet staan. Voorheen had ik schakelaars van Ikea omgebouwd en moest ik van de schakelaar zelf een push schakelaar maken. Werkt perfect echter vond ik een push schakelaar niet mooi. Met de Zwallremote schakelt de schakelaar daadwerkelijk. Dus een leek zou niet zien dat je smartlighting in je huis hebt.
Na het bestellen van de printplaatjes in china ben ik aan het solderen gegaan. Eindresultaat:
[Afbeelding]
Qua printplaat heb ik het zo gelaten zoals het was.
De software van Mattlokes werkt op zich maar stuurt een signaal naar Zigbee2Mqtt. Zelf ben ik voorstander van dat de schakelaar in huis ook nog werkt zonder dat Zigbee2Mqtt werkt, puur in het geval dat.
Dus ik heb de software aangepast dat een Zigbee group aanstuur. Dit lijkt het zelfde te werken als binding. Als Zigbee2Mqtt niet beschikbaar is kan ik nog steeds 1 lamp of een complete groep aansturen, dus meerdere lampen.
Deze groepen definieer ik in eerste instantie wel met Zigbee2Mqtt. De Groupsid codeer ik vervolgens hard in de software van de remote.
Wat een ander bijkomend voordeel is dat de batterij erg lang mee zou moeten gaan, volgens Mattlokes zou de batterij ongeveer 2 jaar mee moeten gaan omdat het verbruik idle op 2uA ligt. Ik heb geen meetapparatuur die onder 1ma kan meten. Maar de metingen die ik doe komen wel onder de 1ma uit.
Daarnaast is deze oplossing erg goedkoop, wat natuurlijk ook mooi meegenomen is
De printplaatjes die ik in China heb laten maken gaan per 30, ik heb er dus nog wat over als hier mensen zijn die dit ook wil maken:
[Afbeelding]
Of als er mensen zijn die de software ook willen gebruiken, laat het me dan even weten dan kan ik het hier delen(of op github zetten).
Als slotwoord wou ik nog even Koenkk bedanken voor al het werk wat hij in Zigbee2Mqtt heeft gestopt. Ik gebruik het al enige tijd met volle tevredenheid!
De software die ik voor de CC2530 heb gebruikt werkte niet naar behoren. CR2032 was leeg naar enkele weken. Uiteindelijk meetapparatuur gemaakt en er achter gekomen dat de chip elke seconden wakker werd.
Daarna zelf software geschreven en wakker laten worden bij een intrupt. Dit scheelt heel erg veel en uiteindelijk voor elkaar gekregen dat je met 2*AAA wel meerdere jaren kan halen. Deze software was alleen niet niet zoals ik zou willen. Het vreemde namelijk is dat de ene CC2530 maanden zonder enkele problemen heeft gewerkt en andere weer na enkele weken problemen gaf.
Dus ik ben opzoek gegaan naar een nieuw idee, nieuwe oplossing.
Uiteindelijk heb ik mijzelf afgevraagd waarom ik de bestaande Tradfri switches niet op kan bouwen zodat het netjes achter een schakelaar past.
Na wat zoeken kwam ik de volgende twee sites tegen:
https://github.com/basilfx/TRADFRI-Hacking
https://wiki.iptables.dk/TR%C3%85DFRI_wall_switch
De huidige E1524/E1810 past na wat passen en meten wel achter een schakelaar maar de CR2032 knoopcel gaat ongeveer 1 jaar mee
Ik heb geen zin om elk jaar overal de batterijen te vervangen.
Een CR2032 heeft ongeveer 235 mAh. Ik ben opzoek gegaan naar een 3v batterij met een grotere capaciteit, niet te groot en goed te verkrijgen. Ik ben daarom op een CR123A Lithium batterij. Deze batterij heeft een capaciteit van ongeveer 1550 mAh en een een shelf life van 10 jaar.
Als een CR2032 met 235 mAh een jaar mee kan dan gaat een CR123A ongeveer 6,5 jaar mee.
Dit klinkt voor mij als muziek in de oren
Ik heb een printplaat gemaakt waar de Tradfri chip op past en waar een CR123a houder achterop kan.
Printplaat:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RVH1yuEakADsHijKbQ6HIVdH.jpg?f=user_large)
Achterkant printplaat:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yu04A0gwGJuQVQSf4L1HL9Ex.jpg?f=user_large)
Met Tradfri chip (niet gesoldeerd nog):
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y2eOIhgvZtByjukpg9nGeQYw.jpg?f=user_large)
Alles bij elkaar en achter een schakelaar:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dRvLwMGbYqc85abvOTEBcl0V.jpg?f=user_large)
Dit is dus volledige compatible Ikea basestation/Zigbee2MQTT (en alle andere zaken die bestaan).
Ik heb gemeten en dit past als je 45mm ruimte hebt tussen de muur en de achterkant van inbouwdoos (bij alle voorbeelden die ik zelf heb gezien had ik meer ruimte).
Mocht je minder ruimte hebben en wel voor een dergelijke oplossing willen kan je natuurlijk ook minder dikke schakelaars nemen die voor een paar euro te koop zijn bij bijvoorbeeld de Bauhaus)
Ik ben ook nog een klein stapje verder gegaan. Ik programmeer de GU10 lampen om naar een E1524/E1810. In (bijna) alle Ikea Tradfri zaken zitten de zelfde chip, dus ook in de goedkoopste lampen van Ikea.:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1ms9g44STFGYrLMg1fXgdx22.jpg?f=user_large)
Zo kan ik de kosten van een schakelaar omlaag brengen (een E1524/E1810 kost 15 euro en een GU10 kost 7 euro.)
Mocht men interesse hebben PM me dan even. Wellicht maak in nog even een V&B aan zodat mensen hier ook gebruik van kunnen maken. Natuurlijk is alle informatie beschikbaar om alles zelf te bouwen en/of de Ikea chips te flashen.
Dit is wel next level hoor.... Begrijp ik goed dat je nu een volledig draadloze schakelaar hebt gemaakt, die dus niet meer aan 230v L/N hangt?
Sometimes you need to plan for coincidence
Ja, die ook nog eens ~6,5 jaar mee gaat met de batterijHmmbob schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:07:
Dit is wel next level hoor.... Begrijp ik goed dat je nu een volledig draadloze schakelaar hebt gemaakt, die dus niet meer aan 230v L/N hangt?
Hier ongeveer hetzelfde gedaan maar dan met de Xiaomi door sensor:CodeConnected schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:47:
[...]
Okay.... een paar maanden later.
De software die ik voor de CC2530 heb gebruikt werkte niet naar behoren. CR2032 was leeg naar enkele weken. Uiteindelijk meetapparatuur gemaakt en er achter gekomen dat de chip elke seconden wakker werd.
Daarna zelf software geschreven en wakker laten worden bij een intrupt. Dit scheelt heel erg veel en uiteindelijk voor elkaar gekregen dat je met 2*AAA wel meerdere jaren kan halen. Deze software was alleen niet niet zoals ik zou willen. Het vreemde namelijk is dat de ene CC2530 maanden zonder enkele problemen heeft gewerkt en andere weer na enkele weken problemen gaf.
Dus ik ben opzoek gegaan naar een nieuw idee, nieuwe oplossing.
Uiteindelijk heb ik mijzelf afgevraagd waarom ik de bestaande Tradfri switches niet op kan bouwen zodat het netjes achter een schakelaar past.
Na wat zoeken kwam ik de volgende twee sites tegen:
https://github.com/basilfx/TRADFRI-Hacking
https://wiki.iptables.dk/TR%C3%85DFRI_wall_switch
De huidige E1524/E1810 past na wat passen en meten wel achter een schakelaar maar de CR2032 knoopcel gaat ongeveer 1 jaar mee
Ik heb geen zin om elk jaar overal de batterijen te vervangen.
Een CR2032 heeft ongeveer 235 mAh. Ik ben opzoek gegaan naar een 3v batterij met een grotere capaciteit, niet te groot en goed te verkrijgen. Ik ben daarom op een CR123A Lithium batterij. Deze batterij heeft een capaciteit van ongeveer 1550 mAh en een een shelf life van 10 jaar.
Als een CR2032 met 235 mAh een jaar mee kan dan gaat een CR123A ongeveer 6,5 jaar mee.
Dit klinkt voor mij als muziek in de oren
Ik heb een printplaat gemaakt waar de Tradfri chip op past en waar een CR123a houder achterop kan.
Printplaat:
[Afbeelding]
Achterkant printplaat:
[Afbeelding]
Met Tradfri chip (niet gesoldeerd nog):
[Afbeelding]
Alles bij elkaar en achter een schakelaar:
[Afbeelding]
Dit is dus volledige compatible Ikea basestation/Zigbee2MQTT (en alle andere zaken die bestaan).
Ik heb gemeten en dit past als je 45mm ruimte hebt tussen de muur en de achterkant van inbouwdoos (bij alle voorbeelden die ik zelf heb gezien had ik meer ruimte).
Mocht je minder ruimte hebben en wel voor een dergelijke oplossing willen kan je natuurlijk ook minder dikke schakelaars nemen die voor een paar euro te koop zijn bij bijvoorbeeld de Bauhaus)
Ik ben ook nog een klein stapje verder gegaan. Ik programmeer de GU10 lampen om naar een E1524/E1810. In (bijna) alle Ikea Tradfri zaken zitten de zelfde chip, dus ook in de goedkoopste lampen van Ikea.:
[Afbeelding]
Zo kan ik de kosten van een schakelaar omlaag brengen (een E1524/E1810 kost 15 euro en een GU10 kost 7 euro.)
Mocht men interesse hebben PM me dan even. Wellicht maak in nog even een V&B aan zodat mensen hier ook gebruik van kunnen maken. Natuurlijk is alle informatie beschikbaar om alles zelf te bouwen en/of de Ikea chips te flashen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NmwQsDt6BHRCzoy4wUFdJhea.jpg?f=user_large)
Twee draadjes gaan naar de wandschakelaar en de wandschakelaar overbrugt afhankelijk van de stand de reed-sensor wel of niet.
Klein genoeg om makkelijk twee achter je schakelaars weg te kunnen werken, heb nu 5 schakelaars zo omgebouwd. Gaan alleen slechts een jaar mee op de batterij i.p.v. 6,5

Wow. dat is wel echt tweaken, dat zie ik mezelf nog niet doen
. Bij mij speelt ook mee dat mijn ZIgbee netwerk nog niet stabiel genoeg is, dus ik wil ze ook los van Zigbee met de schakelaar kunnen blijven bedienen. Ik doe dat nu mbv Shelly's, dus via wifi. Werkt ook prima maar tweak-level is een stuk lager
.
Heb hier ook een aantal Shelly's inderdaad, is vooral handig bij hotelschakelingen waar je maar 1 shelly nodig hebt voor meerdere schakelaars. Verder is een goede Zigbee ontvanger echt een must, sinds ik de zzh heb werkt alles significant stabieler dan met een CC2531.koksie schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:12:
Wow. dat is wel echt tweaken, dat zie ik mezelf nog niet doen. Bij mij speelt ook mee dat mijn ZIgbee netwerk nog niet stabiel genoeg is, dus ik wil ze ook los van Zigbee met de schakelaar kunnen blijven bedienen. Ik doe dat nu mbv Shelly's, dus via wifi. Werkt ook prima maar tweak-level is een stuk lager
.
Wow kun je hier wat meer over posten?PeeVv schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:09:
[...]
Hier ongeveer hetzelfde gedaan maar dan met de Xiaomi door sensor:
[Afbeelding]
Twee draadjes gaan naar de wandschakelaar en de wandschakelaar overbrugt afhankelijk van de stand de reed-sensor wel of niet.
Klein genoeg om makkelijk twee achter je schakelaars weg te kunnen werken, heb nu 5 schakelaars zo omgebouwd. Gaan alleen slechts een jaar mee op de batterij i.p.v. 6,5Voordeel is dat het nagenoeg plug-and-play is (zelfs solderen is niet per se nodig) en dingen kosten in de aanbieding zo'n €6,50 per stuk.
De post van @CodeConnected is uiteraard ook vet, maar dat is me te complex om te proberen
[ Voor 4% gewijzigd door CerielTjuh op 18-11-2020 16:48 ]
De deursensor werkt normaal met een magneet die een reed-sensor (blauwe buisje op de foto) activeert en via Zigbee een signaal stuurt. De reed-sensor doet eigenlijk niets anders dan twee contactpunten kortsluiten. Deur open = geen magneet = reed-sensor maakt geen contact. Deur dicht = magneet = reed sensor maakt contact. De sensor stuurt bij beide gevallen een signaal, dus zowel als de deur open gaat als wanneer de deur dicht gaat.CerielTjuh schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:48:
[...]
Wow kun je hier wat meer over posten?
De post van @CodeConnected is uiteraard ook vet, maar dat is me te complex om te proberen
Op de chip zitten twee aansluitpunten recht naast het onderste punt van de reed-sensor die overeenkomen met de uiteindes van de reed-sensor (zie foto), dus als je dat aansluit op een wandschakelaar wordt de reed-sensor overbrugd en kan je dus de sensor activeren door de lampknop aan of uit te zetten i.p.v. de deur open of dicht te doen. In Home Assistant o.i.d. kan je dan een automation hangen aan die gebeurtenissen.
Sensor is ook snel genoeg om meerdere schakelingen snel achter elkaar op te vangen. Wat ik nu bijv. heb:
1x schakelen = lamp aan/uit
2x schakelen = avondstand aan/uit
3x schakelen = alle lampen en apparatuur uit
Al mijn schakelaars zijn gebind aan mijn lampen, dus de schakelaars hebben een 1 op 1 relatie met mijn lamp(en). Je kan gerust ook meerdere lampen aan een schakelaar binden.koksie schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:12:
Wow. dat is wel echt tweaken, dat zie ik mezelf nog niet doen. Bij mij speelt ook mee dat mijn ZIgbee netwerk nog niet stabiel genoeg is, dus ik wil ze ook los van Zigbee met de schakelaar kunnen blijven bedienen. Ik doe dat nu mbv Shelly's, dus via wifi. Werkt ook prima maar tweak-level is een stuk lager
.
Met andere woorden ik kan zonder Zigbee2Mqtt mijn lampen bedienen. Dit is voor mij een eis.
PeeVv schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:09:
[...]
[Afbeelding]
Klein genoeg om makkelijk twee achter je schakelaars weg te kunnen werken, heb nu 5 schakelaars zo omgebouwd. Gaan alleen slechts een jaar mee op de batterij i.p.v. 6,5Voordeel is dat het nagenoeg plug-and-play is (zelfs solderen is niet per se nodig) en dingen kosten in de aanbieding zo'n €6,50 per stuk.
Ook zeker een leuke en goedkope oplossing!PeeVv schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:09:
[...]
[Afbeelding]
Zo ben ik ook begonnen, maar elk jaar een batterij vervangen werd me te vaak
Voor mijn gevoel ben ik dan namelijk elke maand wel een batterij ergens aan het vervangen omdat ze nooit allemaal tegelijk leeg zijn (al kan je natuurlijk wel alle batterijen in 1x vervangen zodat je dat niet hoeft te doen)
Mocht je het niet zelf willen bouwen zou je ook eens kunnen kijken bij Vraag & Aanbod waar ik een advertentie heb gemaakt voor mensen die de zelfde oplossing wil hebben.CerielTjuh schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:48:
[...]
Wow kun je hier wat meer over posten?
Let op het is voor mij echt een hobby project en wil mensen een plezier doen.
De zzh! Is weer te koop, net besteld, ben benieuwd!
https://www.tindie.com/pr...2r-multiprotocol-rf-stick
Ik lees al tijden hier mee, maar tot op heden draai ik nog (super stabiel) de xiaomi v2 hub met wat xiaomi / aqara sensors. Maar ik wil toch wat flexibeler zijn met zigbee stuff buiten de xiaomi hub om.
Ik lees al tijden hier mee, maar tot op heden draai ik nog (super stabiel) de xiaomi v2 hub met wat xiaomi / aqara sensors. Maar ik wil toch wat flexibeler zijn met zigbee stuff buiten de xiaomi hub om.
Hier ook een besteld, zeer benieuwd naar het verbeterde bereik t.o.v. de CC2531 welke toch veel schakelmomenten mist van diverse sensoren.Dacuuu schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:26:
De zzh! Is weer te koop, net besteld, ben benieuwd!
@CodeConnected Gaaf gedaan. Jammer dat je de software zelf niet voor elkaar kreeg. Maar begrijp ik het nu goed dat je de software van een E1524 eruit hebt gekregen en die dus op andere Ikea chips flasht? Welke chip gebruikt Ikea dan?
Ik heb vooral interesse ik het DIY deel
Maar stiekem dus ook nog naar je vorige poging. Oa ook hoe je daarvoor een tool chain opzet. Wel van alles geprogrammeerd maar Zigbee device zijn daar nog steeds geen van
Ik heb vooral interesse ik het DIY deel

@Dacuuu Misschien toch eens bestellen... Maar nog even inlezen voor ik er een impulsaankoop van maak
Dat gaat heel veel schelen. heb er hier ook 1. Mist niks en heb al mijn routers (4 stuks) er uit geknaldjeeesper schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:29:
[...]
Hier ook een besteld, zeer benieuwd naar het verbeterde bereik t.o.v. de CC2531 welke toch veel schakelmomenten mist van diverse sensoren.
Aan de CC2531 ben ik nooit begonnen. Las daar te veel troubles over, maar in de CC2652R met externe antenne heb ik veel zin in!jeeesper schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:29:
[...]
Hier ook een besteld, zeer benieuwd naar het verbeterde bereik t.o.v. de CC2531 welke toch veel schakelmomenten mist van diverse sensoren.
Nooi spijt van gehad, maar nu wil ik beter. Ben wel aan het kijken of de CC2531 als router te koppelen is.Dacuuu schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:33:
[...]
Aan de CC2531 ben ik nooit begonnen. Las daar te veel troubles over, maar in de CC2652R met externe antenne heb ik veel zin in!
Iemand tips? Ik heb een CC2531 USB stick met een pcb antenne (gekocht ergens bij een nederlandse shop) deze heb ik succesvol geflasht met een raspberry pi.
Ik heb ook 2 van deze sticks met een antenne gekocht bij Ali maar deze krijg ik niet geflasht.
De 1e met ffff zijn de sticks van Ali en de 2e is die met de pcb antenne.
De sticks lijken echt identiek op de antenne na dan.
Ik heb ook 2 van deze sticks met een antenne gekocht bij Ali maar deze krijg ik niet geflasht.
code:
1
2
3
4
5
| pi@raspberrypi:~/flash_cc2531 $ ./cc_chipid ID = ffff. pi@raspberrypi:~/flash_cc2531 $ ./cc_chipid ID = b524. pi@raspberrypi:~/flash_cc2531 $ |
De 1e met ffff zijn de sticks van Ali en de 2e is die met de pcb antenne.
De sticks lijken echt identiek op de antenne na dan.
Ja dat begrijp je goed.Septillion schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:44:
@CodeConnected Gaaf gedaan. Jammer dat je de software zelf niet voor elkaar kreeg. Maar begrijp ik het nu goed dat je de software van een E1524 eruit hebt gekregen en die dus op andere Ikea chips flasht? Welke chip gebruikt Ikea dan?
Ik heb vooral interesse ik het DIY deelMaar stiekem dus ook nog naar je vorige poging. Oa ook hoe je daarvoor een tool chain opzet. Wel van alles geprogrammeerd maar Zigbee device zijn daar nog steeds geen van
In (bijna) alle Tradfri spullen van Ikea zit een "Zigbee" cip die gebaseerd is op een Cortex M4.
Deze chip ziet er als volgt uit (knoopcel die er naast ligt is een CR2032):
:fill(white):strip_exif()/f/image/hABHTKKLaKMFEmTEhhvdivpJ.png?f=user_large)
Deze zit ook in een GU10 lamp die 6,99 euro kost:
:fill(white):strip_exif()/f/image/xI2AgdyMwlvsUmk4pOSo862t.png?f=user_large)
Deze chip heeft een SWD interface waarmee je de chip uitlezen en programmeren.
Ik hang de chip aan een Raspberry PI en programeer ze met OpenOCD.
Je kan deze stap ook overslaan en een E1524 kopen en daar de chip van de foto van hierboven afhalen en gebruiken op het printplaatje wat ik heb gemaakt.
Mijn vorige poging werkte ik met CC2530 chips, deze hebben een 8051 aan boord.
Door middel van het Z-Stack framework kan je best leuke dingen maken.
Het programmeren doe ik met IAR Embedded Workbench (for 8051). ik heb wel enkele leuke dingen kunnen maken die stabiel werken en niet veel stroom vreten. Zo heb ik een buitentemperatuur sensor gemaakt die elke 90 sec de temperatuur doorgeven via Zigbee (24/7). Deze werkt nu ongeveer een half jaar helemaal foutloos.
Maar wat ik ook heb meegemaakt is dat dezelfde software op 2 CC2530(voor het oog exact het zelfde type) chips verschillend waren qua stroomverbruik. Daarnaast heb ik er ook een gehad die totaal niet stabiel was.
Daarnaast heb ik niet de skills/tijd om zaken zoals binding te programmeren. Daarom heb ik een andere route gekozen.
Ik heb een CC2531 zonder antenne als Coordinator, ik heb een aardig Zigbee netwerk.jeeesper schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:29:
[...]
Maar ik heb veel Zigbee spullen die constant aan het stroom zitten en dus ook als router functioneren.
Daarnaast draai ik source routing firmware. Anders kan ik het wel vergeten want die adapter zelf komt volgens mij nog geen 5m ver
Ik mis echt nooit een signaal of dat een lamp niet aangaat.
Mocht dat wel (gaan) gebeuren gaat bij mij alles op de schop en pas ik het net zo lang aan totdat het wel werkt. Bij mij gaan alle haren rechtovereind staan als zoiets gebeurt namelijk
Om een gevoel te geven hoe mijn Zigbee netwerk er uit ziet, hierbij een Graphwiz:
/f/image/uMTHcaLLE27kaP3ZqOLB6E2N.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door CodeConnected op 18-11-2020 22:42 ]
OpenOCD, daar moet ik eens induikenCodeConnected schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:28:
In (bijna) alle Tradfri spullen van Ikea zit een "Zigbee" cip die gebaseerd is op een Cortex M4.
Deze chip ziet er als volgt uit (knoopcel die er naast ligt is een CR2032):
[Afbeelding]
Deze zit ook in een GU10 lamp die 6,99 euro kost:
[Afbeelding]
Deze chip heeft een SWD interface waarmee je de chip uitlezen en programmeren.
Ik hang de chip aan een Raspberry PI en programeer ze met OpenOCD.
Met OpenOCD heb je dus gewoon de Ikea software eruit weten te trekken?
De E1743 bevat weer een andere?Je kan deze stap ook overslaan en een E1524 kopen en daar de chip van de foto van hierboven afhalen en gebruiken op het printplaatje wat ik heb gemaakt.
Jammer dat het niet is gelukt maar logisch dat je dan een andere route volgt. Wel vreemd dat ze zo anders reageren.Mijn vorige poging werkte ik met CC2530 chips, deze hebben een 8051 aan boord.
Door middel van het Z-Stack framework kan je best leuke dingen maken.
Het programmeren doe ik met IAR Embedded Workbench (for 8051). ik heb wel enkele leuke dingen kunnen maken die stabiel werken en niet veel stroom vreten. Zo heb ik een buitentemperatuur sensor gemaakt die elke 90 sec de temperatuur doorgeven via Zigbee (24/7). Deze werkt nu ongeveer een half jaar helemaal foutloos.
Maar wat ik ook heb meegemaakt is dat dezelfde software op 2 CC2530(voor het oog exact het zelfde type) chips verschillend waren qua stroomverbruik. Daarnaast heb ik er ook een gehad die totaal niet stabiel was.
Daarnaast heb ik niet de skills/tijd om zaken zoals binding te programmeren. Daarom heb ik een andere route gekozen.
Zelf ook maar eens kijken naar software maken van de CC2530. Term Z-Stack framework al wel vaker voorbij zien komen maar nog niet zo 123 gezien hoe ik er nu mee begin. Misschien maar goed ook, heb nog zo veel projecten
Heb je overigens ergens je software staan, gitje ofzo?
En ik moet ook mijn stick eens herflashen naar de source routing firmware. Begin nu toch af en toe te hebben dat één of twee devices tijdelijk niet werken. Maar had tot voor kort geen routers in mijn netwerk. Vooral omdat ik de meeste Zigbee pluggen/relays niet interessant vond voor de prijs. Maar nu wat SHP13's in mijn bezit en nog een Zigbee dimmer onderweg. Lijkt me dan een mooi moment om eens de overstap te maken. Alleen dat repairen
[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 19-11-2020 08:24 ]
Beide is correct, je sluit chip aan op de GPIO en je kan vervolgens de chip uitlezen en schrijven.Septillion schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:19:
[...]
OpenOCD, daar moet ik eens induikenEn dat interfaced direct met de RPi GPIO?
Met OpenOCD heb je dus gewoon de Ikea software eruit weten te trekken?
Ja en nee. Ze hebben wel de zelfde Cortex CPU gebruikt en je kan dit device ook gewoon beschrijven met de E1724 firmware. Maar de E1743 is 1 chip ipv van zoals alle andere bestaat uit een "moederboard" en de "Zigbee chip". Wat wel leuk is dat als je de E1743 schrijft met de E1724 firmware wordt een van de twee knoppen de toggle knop. Kan ook wel handig zijn voor sommige projecten.De E1743 bevat weer een andere?
Een lange trailJammer dat het niet is gelukt maar logisch dat je dan een andere route volgt. Wel vreemd dat ze zo anders reageren.
Zelf ook maar eens kijken naar software maken van de CC2530. Term Z-Stack framework al wel vaker voorbij zien komen maar nog niet zo 123 gezien hoe ik er nu mee begin. Misschien maar goed ook, heb nog zo veel projectenMaar toch, lijkt me interessant. IAR Embedded Workbench heb je zakelijk of gebruik je een (lange
) trail?
De Z-Stack draait op je CC2531 stick
Toevallig gisteren mijn gitaccount weer eens leven ingeblazen. Ik zal daar binnenkort het een en ander op gaan zetten.Heb je overigens ergens je software staan, gitje ofzo?
En ik moet ook mijn stick eens herflashen naar de source routing firmware. Begin nu toch af en toe te hebben dat één of twee devices tijdelijk niet werken. Maar had tot voor kort geen routers in mijn netwerk. Vooral omdat ik de meeste Zigbee pluggen/relays niet interessant vond voor de prijs. Maar nu wat SHP13's in mijn bezit en nog een Zigbee dimmer onderweg. Lijkt me dan een mooi moment om eens de overstap te maken. Alleen dat repairen
Als je van firmware wisselt op de zelfde stick en je veranderd niet van Zigbee versie hoef je niet te repairen (geen ervaring mee omdat ik dat nog nooit heb gedaan). Maar zie hier:
https://www.zigbee2mqtt.i...Q.html#requires-repairing
Zigbee (en/of CC2531) gaat weer wat hoger op de projecten lijst
Daarvoor zal ik dan zeker eens gaan snuffelen in wat je op git gaat zetten 
Over repairen, ik meen dat ik een keer gezien had dat het onthouden van devices niet werkte als je niet via de CC debugger doet. En ik flash gewoon met een ESPtje. Kan het nu niet meer vinden en weet niet of het waar is. Maar daarom wil ik niet het ding reflashen in een verloren uurtje. Als het dan niet werkt heb ik wat uit te leggen

Over repairen, ik meen dat ik een keer gezien had dat het onthouden van devices niet werkte als je niet via de CC debugger doet. En ik flash gewoon met een ESPtje. Kan het nu niet meer vinden en weet niet of het waar is. Maar daarom wil ik niet het ding reflashen in een verloren uurtje. Als het dan niet werkt heb ik wat uit te leggen
Ik weet niet of het al eerder gepost is, maar er is een nieuwe test firmware beschikbaar voor de CC2652/CC1352 devices (zzh, launchpads, etc.).
Voornamelijkste verandering is het verhogen van de standaard transmit power, CC2652 gaat van 0dbm naar 5dbm, CC1352 van 0dbm naar 20dbm. Link: https://github.com/Koenkk...dinator/Z-Stack_3.x.0/bin
Voornamelijkste verandering is het verhogen van de standaard transmit power, CC2652 gaat van 0dbm naar 5dbm, CC1352 van 0dbm naar 20dbm. Link: https://github.com/Koenkk...dinator/Z-Stack_3.x.0/bin
Hallo,
Misschien kijk ik er volkomen overheen, en anders excuus daar voor.
Ik wil graag op mijn w10 machine waar homebridge op draait, de zigbee2mqtt "installatie" helemaal overnieuw doen.
Iemand enig idee hoe ik dit het beste kan aanpakken? door bvb de oude gegevens te verwijderen?
Dank alvast voor de reactie's
Ik wil graag op mijn w10 machine waar homebridge op draait, de zigbee2mqtt "installatie" helemaal overnieuw doen.
Iemand enig idee hoe ik dit het beste kan aanpakken? door bvb de oude gegevens te verwijderen?
Deze had ik gemist, maar vol verwachting direct geupgrade 😀Koenkk schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:49:
Ik weet niet of het al eerder gepost is, maar er is een nieuwe test firmware beschikbaar voor de CC2652/CC1352 devices (zzh, launchpads, etc.).
Het lijkt er alleen op dat mijn gemiddelde link quality minder is geworden sinds de upgrade.
Ik draaide eerst 20200925 en nu dus 20201113, upgrade was dus rond 12:00. Ik heb geen problemen opgemerkt nog, maar deze release lijkt mij niet echt een verbetering (of mis ik iets?).
/f/image/ZcDofAB6anZqFzWzHtaGjiag.png?f=fotoalbum_large)
Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Alles staat toch in 1 directory. Gewoon oude dir renamen en een nieuwe directory maken en daarin installeren.Bjornregteriml schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:49:
Hallo,
Zojuist succesvol ZZH! en Slaesh stick geflashed.Koenkk schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:49:
Dank voor de update Koenkk
Zitten er (in Jip/Janneke taal) belangrijke wijzigingen in?grotegok schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:13:
[...]
Zojuist succesvol ZZH! en Slaesh stick geflashed.
Dank voor de update Koenkk
Het zal wel aan mij liggen, maar knap dat je niets mist, ik zie zo al diverse end devices die geen enkele verbinding hebben, en helemaal los staan in je map.CodeConnected schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:38:
[...]
Ik heb een CC2531 zonder antenne als Coordinator, ik heb een aardig Zigbee netwerk.
Maar ik heb veel Zigbee spullen die constant aan het stroom zitten en dus ook als router functioneren.
Daarnaast draai ik source routing firmware. Anders kan ik het wel vergeten want die adapter zelf komt volgens mij nog geen 5m ver
Ik mis echt nooit een signaal of dat een lamp niet aangaat.
Mocht dat wel (gaan) gebeuren gaat bij mij alles op de schop en pas ik het net zo lang aan totdat het wel werkt. Bij mij gaan alle haren rechtovereind staan als zoiets gebeurt namelijk![]()
Om een gevoel te geven hoe mijn Zigbee netwerk er uit ziet, hierbij een Graphwiz:[Afbeelding]

Dat hele map gebeuren heeft toch niks op de kous? Bij mij ook totaal niet accuraat.DjAntoon schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 18:53:
[...]
Het zal wel aan mij liggen, maar knap dat je niets mist, ik zie zo al diverse end devices die geen enkele verbinding hebben, en helemaal los staan in je map.![]()
Vreemd, bij mij wel, als devices los staan, dan heb ik geen of af en toe verbinding, zeker niet betrouwbaar.
Hoi binnenkort begin ik met Home Assistent op een RPi 4 2GB. Omdat ik een beginner ben wil ik voor het gemak de Conbee2 aanschaffen, Dan kan ik kiezen voor Decconz of ZHA en ik lees dat deze nu ook ondersteund wordt door Z2M.
Verder zie ik dat Z2M actief doorontwikkeld wordt en er steeds nieuwe releases komen. Mijn vraag: Kun je in Home Assitent de add-on eenvoudig updgraden of downgraden? Werkt het bijvoorbeeld een beetje zoals Addons in Kodi?
Verder zie ik dat Z2M actief doorontwikkeld wordt en er steeds nieuwe releases komen. Mijn vraag: Kun je in Home Assitent de add-on eenvoudig updgraden of downgraden? Werkt het bijvoorbeeld een beetje zoals Addons in Kodi?
Bij mij ook, losstaand device in de map: zeer onbetrouwbare verbinding.DjAntoon schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 15:50:
Vreemd, bij mij wel, als devices los staan, dan heb ik geen of af en toe verbinding, zeker niet betrouwbaar.
Zigbee2mqtt werkt hier alweer een jaar super stabiel, zeker i.c.m. CC26X2R1 adapter. Nu wil ik dit ook zo houden natuurlijk, met mijn 15 lampen en 5 sensoren ben ik redelijk afhakelijk geworden van zigbee2mqtt. Mocht mijn Raspbery Pi crashen, dan moet dit eigenlijk binnen een dag weer werken. Nu maak ik na bij elke wijziging in mijn configuratie een backup van de data folder, mijn vraag is of dit genoeg is? Kan ik na een herinstallatie gewoon een copy paste doen van deze folder en werkt zigbee2mqtt dan weer?
Daarbij ben ik ook steeds meer naar Docker aan het kijken, iemand hier ervaring mee met zigbee2mqtt en bijvoorbeeld NodeRed?
Daarbij ben ik ook steeds meer naar Docker aan het kijken, iemand hier ervaring mee met zigbee2mqtt en bijvoorbeeld NodeRed?
Interessant, dat zou toch niet moeten voorkomen? Wordt de data niet goed door de mesh doorgegeven; of denkt de sensor misschien dat hij een directe verbinding heeft met de CC2531 terwijl het signaal eigenlijk te zwak is?jeeesper schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:29:
[...]
Dat zou jammer zijn want die mesh is juist waarom ik dacht genoeg te hebben aan één simpele CC2531 zonder extra antenne.
Als je naar de meeste devices in Graphwiz kijkt zijn ze al maanden niet meer gezien. Dit zijn devices geweest die ik niet had opgeschoond, nu maar gelijke ven gedaanDjAntoon schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 18:53:
[...]
Het zal wel aan mij liggen, maar knap dat je niets mist, ik zie zo al diverse end devices die geen enkele verbinding hebben, en helemaal los staan in je map.![]()
Er staat er nog 1 in van 5 dagen. Weet even niet zeker of dat een test device is.
Daarnaast ben ik er van overtuigd dat het binden van remotes ook ten goede komt aan de betrouwbaarheid.
Hierbij een Grapwiz van vanochtend:
/f/image/i9XvliG03mxrVtjU47mgFzG7.png?f=fotoalbum_large)
Heeft iemand ervaring (qua zigbee2mqtt + hoe lekker ze werken) met de volgende temperatuur/luchtvochtigheid sensoren op AliExpress:
https://www.aliexpress.com/item/1005001752883782.html
https://www.aliexpress.com/item/4001053859459.html
Beiden komen vanuit dezelfde winkel, alleen is de ene iets goedkoper dan de andere. De prijs is 5.38 EUR, meerdere tegelijk bestellen scheelt niet veel in de prijs. De sensor lijkt (qua plaatje) op de volgende: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/STH01ZB.html, deze is van het merk Feibit. Echter zie ik ook nog een aantal andere door zigbee2mqtt ondersteunde sensoren met (lijkt) hetzelfde plaatje.
De winkel heeft ook wat andere leuk geprijsde sensoren, bijvoorbeeld een rookmelder voor 10.16 EUR. Deze werkt ook zonder z2m.
Voor zigbee2mqtt staat erbij: "Phone App:Home Assistant Zigbee2mqtt(Need to configure)", is me niet duidelijk of het standaard ondersteund wordt door z2m. Zouden ze met configure ook het schrijven van de ondersteuning bedoelen?
Deze sensoren lijken me goedkoper dan de Aqara varianten.
https://www.aliexpress.com/item/1005001752883782.html
https://www.aliexpress.com/item/4001053859459.html
Beiden komen vanuit dezelfde winkel, alleen is de ene iets goedkoper dan de andere. De prijs is 5.38 EUR, meerdere tegelijk bestellen scheelt niet veel in de prijs. De sensor lijkt (qua plaatje) op de volgende: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/STH01ZB.html, deze is van het merk Feibit. Echter zie ik ook nog een aantal andere door zigbee2mqtt ondersteunde sensoren met (lijkt) hetzelfde plaatje.
De winkel heeft ook wat andere leuk geprijsde sensoren, bijvoorbeeld een rookmelder voor 10.16 EUR. Deze werkt ook zonder z2m.
Voor zigbee2mqtt staat erbij: "Phone App:Home Assistant Zigbee2mqtt(Need to configure)", is me niet duidelijk of het standaard ondersteund wordt door z2m. Zouden ze met configure ook het schrijven van de ondersteuning bedoelen?
Deze sensoren lijken me goedkoper dan de Aqara varianten.
Ik probeer een zyct202 toetevoegen aan mijn systeem.
Aangezien dat niet erg lukte, heb ik gezocht en gevonden dat er recent nog wat wijzigingen zijn geweest.
Ik heb een sudo apt-get update en een sudo apt-get upgrade van mijn systeem gedaan. Volgens:
https://www.zigbee2mqtt.i.../running_zigbee2mqtt.html zigbee2mqtt geupdate.
Ook een npm update gedaan v6.14.9
Ik zag toen wel de zyct202 voorbij komen in de logging, als ik op een button duwde, maar er volgden dan errors in de logging.
Volgens: https://github.com/stas-d...ee2mqtt-plugin/issues/458
Dus een git fetch en git checkout v3.0 gedaan.
reboot, restart en nu werkt heel zigbee2mqtt niet meer, enkel ping komt voorbij in de logging.
Ik heb gelukkig een image, dus ik kan terug, maar heeft iemand een idee wat ik fout doe, liefst een oplossing?
Aangezien dat niet erg lukte, heb ik gezocht en gevonden dat er recent nog wat wijzigingen zijn geweest.
Ik heb een sudo apt-get update en een sudo apt-get upgrade van mijn systeem gedaan. Volgens:
https://www.zigbee2mqtt.i.../running_zigbee2mqtt.html zigbee2mqtt geupdate.
Ook een npm update gedaan v6.14.9
Ik zag toen wel de zyct202 voorbij komen in de logging, als ik op een button duwde, maar er volgden dan errors in de logging.
Volgens: https://github.com/stas-d...ee2mqtt-plugin/issues/458
Dus een git fetch en git checkout v3.0 gedaan.
reboot, restart en nu werkt heel zigbee2mqtt niet meer, enkel ping komt voorbij in de logging.
Ik heb gelukkig een image, dus ik kan terug, maar heeft iemand een idee wat ik fout doe, liefst een oplossing?
@rorie wat jij moet hebben is IOTstackrorie schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:30:
Zigbee2mqtt werkt hier alweer een jaar super stabiel, zeker i.c.m. CC26X2R1 adapter. Nu wil ik dit ook zo houden natuurlijk, met mijn 15 lampen en 5 sensoren ben ik redelijk afhakelijk geworden van zigbee2mqtt. Mocht mijn Raspbery Pi crashen, dan moet dit eigenlijk binnen een dag weer werken. Nu maak ik na bij elke wijziging in mijn configuratie een backup van de data folder, mijn vraag is of dit genoeg is? Kan ik na een herinstallatie gewoon een copy paste doen van deze folder en werkt zigbee2mqtt dan weer?
Kies gemakkelijk welke dockers je wilt draaien.
Alle config en data(base) bestanden staan apart van de applicatie/docker data.
Ook de mogelijkheid om elke nacht een automatische backup naar bv Google Drive van je data te maken.
Backup terugzetten of een complete herinstallatie is hiermee een eitje.
- Installeer OS
- Zet backup terug
- Download je dockers opnieuw via je docker-compose file
Klaar!
(- Configureer de back-up nog wel opnieuw op de host)
Ik zit met een CC2531 op de source routing firmware. Alle routers werken altijd goed, echter endpoint met name van merk Xiaomi heb ik problemen mee.
De dubbele wallswitch en de motion sensor.
Een reset geeft niks in het log terug en nou kwam ik op dit punt uit in de FAQ:
Why does my device not or fail to pair?
No logging is shown at all -->
You’ve hit the device limit of the coordinator, especially occurs when using the CC2531 or CC2530 in combination with the source routing firmware. Try reflashing the coordinator and immidiately pair the device after starting Zigbee2MQTT.
Iemand eens achterhaald of dit ook echt het probleem is? Is het mogelijk om na te gaan of die sensors / knoppen zelf kaduuk zijn, of dat de coordinator niet meer aan kan. (Dan toch overwegen over te gaan stappen naar een betere coordinator)
De dubbele wallswitch en de motion sensor.
Een reset geeft niks in het log terug en nou kwam ik op dit punt uit in de FAQ:
Why does my device not or fail to pair?
No logging is shown at all -->
You’ve hit the device limit of the coordinator, especially occurs when using the CC2531 or CC2530 in combination with the source routing firmware. Try reflashing the coordinator and immidiately pair the device after starting Zigbee2MQTT.
Iemand eens achterhaald of dit ook echt het probleem is? Is het mogelijk om na te gaan of die sensors / knoppen zelf kaduuk zijn, of dat de coordinator niet meer aan kan. (Dan toch overwegen over te gaan stappen naar een betere coordinator)
@trekker22 Kan je denk ik alleen controleren met een (andere) coördinator. Dus andere stick of een gateway en anders je huidige resetten en de probleem devices als eerste koppelen.
Maar gezien juist mijn enorm goede ervaring met de Xiaomi sensoren (juist ook qua range) ben ik er bang voor dat het je coördinator is. Hoeveel nodes (routers en end nodes) heb je nu in je netwerk?
Maar gezien juist mijn enorm goede ervaring met de Xiaomi sensoren (juist ook qua range) ben ik er bang voor dat het je coördinator is. Hoeveel nodes (routers en end nodes) heb je nu in je netwerk?
een 35 routers en 10 end points.Septillion schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:16:
@trekker22 Kan je denk ik alleen controleren met een (andere) coördinator. Dus andere stick of een gateway en anders je huidige resetten en de probleem devices als eerste koppelen.
Heb nog wat CC2531 stickjes liggen; is een sniffer daar van makkelijker misschien om te testen?
En valt me op: een HUE motion lag dwars, ff bij de CC2531 op de reset knop gedrukt en komt netjes weer in netwerk... Dus toch Xiaomi...?
[ Voor 9% gewijzigd door trekker22 op 24-11-2020 13:24 ]
@trekker22 45 nodes is best veel voor een CC2531 dus lijkt mij een logische oorzaak voor je probleem.
Ik heb zelf geen ervaring met de CC2531 als sniffer te draaien. (Wil ik nog wel eens doen maarja, tijd
) Misschien dat je het dan ook kunt zien. Maar je zou er ook gewoon coördinator firmware (niet source routing!) op kunnen zetten en met Zigbee2MQTT testen. Zou zelfs moeten kunnen door hem tijdelijk in je huidige setup te stoppen maar misschien makkelijker/veiliger even een run te doen op een andere machine (eigen PC of spare RPi1 ofzo).
Ik heb zelf geen ervaring met de CC2531 als sniffer te draaien. (Wil ik nog wel eens doen maarja, tijd
toch maar ff aan het pielen om een sniffer te maken, kijken of dat lukt!Septillion schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:24:
@trekker22 45 nodes is best veel voor een CC2531 dus lijkt mij een logische oorzaak voor je probleem.
Ik heb zelf geen ervaring met de CC2531 als sniffer te draaien. (Wil ik nog wel eens doen maarja, tijd) Misschien dat je het dan ook kunt zien. Maar je zou er ook gewoon coördinator firmware (niet source routing!) op kunnen zetten en met Zigbee2MQTT testen. Zou zelfs moeten kunnen door hem tijdelijk in je huidige setup te stoppen maar misschien makkelijker/veiliger even een run te doen op een andere machine (eigen PC of spare RPi1 ofzo).
Ik begrijp dat als je dit wilt laten werken je een USB stick nodig hebt die gebruikt wordt als dongle? Is er ook iets echt softwarematigs dat je kan installeren op een NAS zonder gebruik te maken van een dongle? Of kan dat niet door mesh toestanden?
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
@JoeZuCK Nee, dat kan niet. En dat heeft niets met mesh te maken. Wat jij vraagt is hetzelfde als met je PC verbinden met Wifi zonder dat je PC een Wifi adapter heeft
Dat kan alleen als je er een Wifi adapter in steekt.
@Septillion Bedankt voor het antwoord. Kleven ook een paar nadelen toch aan het migreren naar Zigbee2mqtt? Hue app niet meer te gebruiken? Updaten lampen gaat niet meer? Outside connectie via internet werkt niet meer? En nog een paar?
Ik lees overigens ook het volgende:
https://github.com/diyhue/diyHue
Lijkt softwarematig toch te kunnen (puur voor Hue)?
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
Je vragen zijn wel vrij basic, ik zou me eens wat meer inlezen in dit topic en https://www.zigbee2mqtt.io/. Om een voorschotje te geven: Zigbee2mqtt is een bridge/coordinator en je kunt geen 2 coordinators in 1 netwerk hebben, dus als je nu Hue/Ikea/ICS-2000 bridge gebruikt werkt dat niet meer. Dat betekent ook dat alle features van die bridge (vanaf internet toegankelijk, apps etc) via andere software moeten worden opgelost (zoals diyHue die je zelf aanhaalt voor de hue app). Ook daar wordt in dit topic veel over gesproken, bijv Homeassistant, domoticz, Openhab om er een paar te noemen. Wat voor jou het beste is moet je zelf bekijken.JoeZuCK schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:21:
@Septillion Bedankt voor het antwoord. Kleven ook een paar nadelen toch aan het migreren naar Zigbee2mqtt? Hue app niet meer te gebruiken? Updaten lampen gaat niet meer? Outside connectie via internet werkt niet meer? En nog een paar?
Updaten van lampen kan inmiddels wel, en daarnaast is de grote 'win' dat je onafhankelijk van merken bent bij het aanschaffen van Zigbee hardware zoals lampen, sensors etc.
Niet helemaal gelukt met sniffen.trekker22 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:35:
[...]
toch maar ff aan het pielen om een sniffer te maken, kijken of dat lukt!
Echter die Xiaomi kunnen wel ineens weer pairen als de database is leeg gemaakt!
@JoeZuCK Ik ben het wel beetje eens met @Sander. Zigbee2MQTT is op zich geen volwaardige vervanger van een gateway zoals die van Hue. Het is alleen de lijm tussen andere automation software (Home Assistant, OpenHAB, Domoticz, NodeRed etc) en een Zigbee netwerk. De twee grote voordelen hieraan zijn dat het niet merk geboden is en je de achterliggende software zelf kunt kiezen of maken (met meer mogelijkheden tot gevolg). Nadeel is dat je zelf meer tijd moet investeren.
Het is dus volledig afhankelijk van wat je wilt bereiken en wat jij het waard vind erin te steken, zowel geld als tijd (waarbij die twee deels uit te ruilen zijn zoals altijd).
@trekker22 Daarmee zou ik zeggen dat je inderdaad aan de max van je coördinator zit
Het is dus volledig afhankelijk van wat je wilt bereiken en wat jij het waard vind erin te steken, zowel geld als tijd (waarbij die twee deels uit te ruilen zijn zoals altijd).
@trekker22 Daarmee zou ik zeggen dat je inderdaad aan de max van je coördinator zit

Nou schakelt alles weer wel prima. Als ik af en toe die DB moet leeggooien dat is niet heel veel moeite🤪Septillion schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:17:
@JoeZuCK Ik ben het wel beetje eens met @Sander. Zigbee2MQTT is op zich geen volwaardige vervanger van een gateway zoals die van Hue. Het is alleen de lijm tussen andere automation software (Home Assistant, OpenHAB, Domoticz, NodeRed etc) en een Zigbee netwerk. De twee grote voordelen hieraan zijn dat het niet merk geboden is en je de achterliggende software zelf kunt kiezen of maken (met meer mogelijkheden tot gevolg). Nadeel is dat je zelf meer tijd moet investeren.
Maar op termijn is andere coördinator goed plan; zeker met zigbee 3.0. Maar eens goed inlezen wat de beste stap is.
Dit ook gelezen: https://www.zigbee2mqtt.i...sniff_zigbee_traffic.html
Ja maar wireshark is nog niet zo eenvoudig;)
Heeft er iemand hier ervaring met de Tuya GU10 spots?
https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_ (Ik bedoel uiteraard Zigbee GU10 RGB varianten
Hoe presteren deze in vergelijking met Hue en wat is de ervaring met betrouwbaarheid en levensduur?
Ik heb nu 3 Tuya plugs en die lijken mij qua bouwkwaliteit alvast heel degelijk.
https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_ (Ik bedoel uiteraard Zigbee GU10 RGB varianten
Hoe presteren deze in vergelijking met Hue en wat is de ervaring met betrouwbaarheid en levensduur?
Ik heb nu 3 Tuya plugs en die lijken mij qua bouwkwaliteit alvast heel degelijk.
[ Voor 4% gewijzigd door BlackShadow op 25-11-2020 10:54 ]
Dit zijn WiFI spots en niet Zigbee en gaan dus niet werken met Zigbee2mqtt. Ik weet ook niet of in deze thread veel WiFi gebruikers zitten 😀BlackShadow schreef op woensdag 25 november 2020 @ 08:57:
Heeft er iemand hier ervaring met de Tuya GU10 spots?
https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_
Oeps ja, inderdaad verkeerde link, ik was in de supported devices lijst aan het kijken en te snel de Ali link toegevoegd.daxy schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:55:
[...]
Dit zijn WiFI spots en niet Zigbee en gaan dus niet werken met Zigbee2mqtt. Ik weet ook niet of in deze thread veel WiFi gebruikers zitten 😀
Die Tuya Zigbee spots zijn niet zo makkelijk te vinden, maar er zijn nog merken als Gledopto, Aurora Lighting,...
Laat ik de vraag anders stellen: Iemand ervaring met non-HUE Zigbee RGB/CCT spots?
Ik heb Gledopto GU10 RGB spots maar ben zeker niet onder de indruk, net als een Gledopto E27 lamp. Ik blijf nu bij Hue of innr, van die 2 ben ik wel onder de indruk (note: van innr heb ik alleen E27 lampen)BlackShadow schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:54:
[...]
Oeps ja, inderdaad verkeerde link, ik was in de supported devices lijst aan het kijken en te snel de Ali link toegevoegd.
Die Tuya Zigbee spots zijn niet zo makkelijk te vinden, maar er zijn nog merken als Gledopto, Aurora Lighting,...
Laat ik de vraag anders stellen: Iemand ervaring met non-HUE Zigbee RGB/CCT spots?
Als je lampen zoekt als hoofd-verlichting, geef dan iets meer uit want je merkt het zeker!
Gledopto spotjes op speelkamer / badkamer. Maar kwaliteit niet echt top maar kleuren hue vond ik toen te duur 16 x 40€ oid?daxy schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:37:
[...]
Ik heb Gledopto GU10 RGB spots maar ben zeker niet onder de indruk, net als een Gledopto E27 lamp. Ik blijf nu bij Hue of innr, van die 2 ben ik wel onder de indruk (note: van innr heb ik alleen E27 lampen)
Als je lampen zoekt als hoofd-verlichting, geef dan iets meer uit want je merkt het zeker!
Achteraf beter hue denk ik
De Gledopto spots zijn niet slecht, maar ook niet top. Met name de kleurweergave kan beter. Ik heb ook milight lampen en die zijn wel mooier.
Oké, dat is duidelijk, heb al jaren enkele milights, die zijn op zich best goed qua kleur en licht, maar wil geen aparte bridges meer.
Hue RGB vind ik te duur voor de meerwaarde, eventueel enkele alleenstaande spots voor sfeer.
Dan ga ik maar voor Wit/Warmwit GU10 spots, Hue komt daar toch in de buurt van IKEA Tradfr qua prijs: 18 vs 15 euro.
Hue RGB vind ik te duur voor de meerwaarde, eventueel enkele alleenstaande spots voor sfeer.
Dan ga ik maar voor Wit/Warmwit GU10 spots, Hue komt daar toch in de buurt van IKEA Tradfr qua prijs: 18 vs 15 euro.
Jij een idee hoe ik die mooi kan faden bij het aanspringen? Bv in de avond wil ik op 0% beginnen en dan oplopen naar 10%.daxy schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:37:
[...]
Ik heb Gledopto GU10 RGB spots maar ben zeker niet onder de indruk, net als een Gledopto E27 lamp. Ik blijf nu bij Hue of innr, van die 2 ben ik wel onder de indruk (note: van innr heb ik alleen E27 lampen)
Echter als ze eerder op de avond al op 100% staan en je zet ze aan dan begint het altijd fel en loopt die dan terug. Moet ik dit in zigbee of in hass regelen?
Ik weet niet helemaal wat je bedoelt eigenlijk.trekker22 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:41:
[...]
Jij een idee hoe ik die mooi kan faden bij het aanspringen? Bv in de avond wil ik op 0% beginnen en dan oplopen naar 10%.
Echter als ze eerder op de avond al op 100% staan en je zet ze aan dan begint het altijd fel en loopt die dan terug. Moet ik dit in zigbee of in hass regelen?
Ik heb zojuist wel even naar mijn Hue/innr lampen (in een groep op zolder) gekeken en die doen gewoon wat ze moeten als ik ze aanzet.
Ik zet ze op 100% brightness in Home-Assistant (HA)
Ik zet ze uit in HA
Ik zet ze aan met lage brightness
Lampen gaan gewoon aan en niet eerst 100%
Ik kan helaas niet testen met mijn Gledopto, maar bovenstaande werkt dus gewoon binnen HA.
vanavond een hue led strip toegevoegd:
Inter-PAN errors sindsdien. Niets werkt meer
Kijken of dit te fixen is....
Inter-PAN errors sindsdien. Niets werkt meer
Kijken of dit te fixen is....
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Wachten kan soms lang duren. Heb op Tindie zo'n Slaesh Stick besteld vorige donderdag. Nog geen update wanneer het geleverd gaat worden.
Mijn huidige stick (CC2531) voldoet niet meer en aangezien ik toch vanaf nul wou herbeginnen met HomeAssistant, was het eigenlijk het geschikte moment om over te schakelen. Nu heb ik hier vanalles liggen van zigbee materiaal en is het wachten op die stick
EDIT:
zie net dit

Denk dat mijn geduld nog beetje langer op de proef zal worden gesteld.
Maar goed nieuws voor anderen misschien. De zzh! stick is terug op voorraad, met tien procent korting
Mijn huidige stick (CC2531) voldoet niet meer en aangezien ik toch vanaf nul wou herbeginnen met HomeAssistant, was het eigenlijk het geschikte moment om over te schakelen. Nu heb ik hier vanalles liggen van zigbee materiaal en is het wachten op die stick

EDIT:
zie net dit

Maar goed nieuws voor anderen misschien. De zzh! stick is terug op voorraad, met tien procent korting
[ Voor 24% gewijzigd door Kenhas op 27-11-2020 09:12 ]
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215
Mijn zzh is besteld op 18 nov. Tracking nr geeft aan dat hij in nl is, maar heb hem nog niet in huis.Kenhas schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 09:05:
Wachten kan soms lang duren. Heb op Tindie zo'n Slaesh Stick besteld vorige donderdag. Nog geen update wanneer het geleverd gaat worden.
EDIT:
zie net dit
[Afbeelding]
Nedetrland is best wel groot.Dacuuu schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 15:44:
[...]
Mijn zzh is besteld op 18 nov. Tracking nr geeft aan dat hij in nl is, maar heb hem nog niet in huis.
Goedemorgen,
Ik ben Rolf en nog onbekend met Zigbee2mqtt. Gisteren heb ik op Tindie de zzh stick van Electrolama besteld. Deze wil ik gaan gebruiken icm met een Synology ipv een Raspberry, dat kan toch ook?
Nu heb ik best veel in dit topic gelezen maar vraag me toch af: is er een soort van Nederlandse handleiding/tutorial of stappenplan? Weet niet zo goed waar ik moet beginnen eerlijk gezegd.
Alvast bedankt. Gr. Rolf
Ik ben Rolf en nog onbekend met Zigbee2mqtt. Gisteren heb ik op Tindie de zzh stick van Electrolama besteld. Deze wil ik gaan gebruiken icm met een Synology ipv een Raspberry, dat kan toch ook?
Nu heb ik best veel in dit topic gelezen maar vraag me toch af: is er een soort van Nederlandse handleiding/tutorial of stappenplan? Weet niet zo goed waar ik moet beginnen eerlijk gezegd.
Alvast bedankt. Gr. Rolf
Iemand de lidl bewegingssensor al werkend met zigbee2mqtt icm domoticz??
Ik kan hem pairen en dan krijg ik hem te zien in de device list.
0xec1bbdfffe6d0bb3 TY0202 - EndDevice 0xec1bbdfffe6d0bb3 2020-11-29 14:29:01
Kijk ik vervolgens in m'n devices menu staat hij nergens tussen.
Wel een andere die erop reageert maar alleen een signaal status doorgeeft,
Zigbee2mqtt 0x00124b0014da3313_signal 30 Zigbee2mqtt - 0x00124b0014da3313 (Link Quality) General Custom Sensor 0
Maar geen motion sensor ergens.
Ik kan hem pairen en dan krijg ik hem te zien in de device list.
0xec1bbdfffe6d0bb3 TY0202 - EndDevice 0xec1bbdfffe6d0bb3 2020-11-29 14:29:01
Kijk ik vervolgens in m'n devices menu staat hij nergens tussen.
Wel een andere die erop reageert maar alleen een signaal status doorgeeft,
Zigbee2mqtt 0x00124b0014da3313_signal 30 Zigbee2mqtt - 0x00124b0014da3313 (Link Quality) General Custom Sensor 0
Maar geen motion sensor ergens.
@ComTech Als er gelijkwaardig apparaat is zou je hem zelf eens kunnen toevoegen in de __init__.py je kopiert dan de regel van het soortelijke apparaat en je wijzigt de device name naar TY0202. Wel even de domoticz plugin herstarten.
Ik had dat deze week met een MOES dual usb + power socket. Ze hebben dat ding inwendig aangepast met andere hardware waardoor domoticz hem nog niet herkende. Zodra dit gelukt is en het werkt helemaal zou je het in de github kunnen melden zodat ze dit voor iedereen kunnen fixen.
\\edit: Hier schrijft aanuitknopje dat hij nog niet in zigbee2mqtt is opgenomen: aanuitknopje in 'nieuws: Lidl legt Zigbee-smarthomeproducten in schappen en b...
Wellicht even wachten totdat dit gefixt is.
Ik had dat deze week met een MOES dual usb + power socket. Ze hebben dat ding inwendig aangepast met andere hardware waardoor domoticz hem nog niet herkende. Zodra dit gelukt is en het werkt helemaal zou je het in de github kunnen melden zodat ze dit voor iedereen kunnen fixen.
\\edit: Hier schrijft aanuitknopje dat hij nog niet in zigbee2mqtt is opgenomen: aanuitknopje in 'nieuws: Lidl legt Zigbee-smarthomeproducten in schappen en b...
Wellicht even wachten totdat dit gefixt is.
[ Voor 32% gewijzigd door BurnerT op 29-11-2020 15:26 ]
Oef, ik weet niet of er een NL handleiding is.Kollies schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:05:
Goedemorgen,
Alvast bedankt. Gr. Rolf
Hangt van je synology af. Als je de Docker package uit hun 'app store' kan installeren is het super makkelijk
Ik draai hem ook op mijn Synology, samen met Home Assistant
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Zitten die action LSC producten al in de supportlist of vallen die onder een andere naam wellicht?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!
Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!
Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.