Dat dingetje is wel enorm klein. Ik durf het echt niet aan om een soldeerbout te gebruiken. Ik heb de versie met een 2 in de naam. Bereik is goed, maar ik zou nog steeds een antenne willen gebruiken. Indien je met een antenne een nog beter bereik hebt, tjah, waarom niet (nogmaals: indien t kon zonder solderen).Verwijderd schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 07:15:
[...]
En de LAUNCHXL-CC26X2R1 heeft de mogelijkheid tot het aansluiten van een antenne, moet je een klein dingetje omsolderen. Buiten dat heeft deze sowieso al een véél groter bereik dan die 25xx sticks. Ik heb totaal geen behoefte aan een antenne. Zelfs de lantaarnpaal in de achtertuin (30m) doet het perfect.
Verwijderd
Helemaal eens: als dat ding niet zo klein was had ik er denk ook een antenne op gedaan. Niet omdat het nodig is, maar omdat het kan. Maar goed: er zijn mensen zat die het wel prima kunnen. Die hebben waarschijnlijk ook betere soldeerbout dan die van mij van Lidlbkor schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:44:
[...]
Dat dingetje is wel enorm klein. Ik durf het echt niet aan om een soldeerbout te gebruiken. Ik heb de versie met een 2 in de naam. Bereik is goed, maar ik zou nog steeds een antenne willen gebruiken. Indien je met een antenne een nog beter bereik hebt, tjah, waarom niet (nogmaals: indien t kon zonder solderen).
Yep. Aan de hand van screenshots van de zigbee map kan ik dat dus met 100% zekerheid vaststellen!Septillion schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:41:
@Mars Warrior Om zeker te zijn, je Xiaomi sensoren zijn zelf van node gewisseld tijdens bedrijf? Ofwel, na het pairen hadden ze een andere route dan na paar dagen?
Met de cc2531 coordinator, en dus zigbee 1.x heb ik dat nooit gezien.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
En dat is op die nieuwe stick?Mars Warrior schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:33:
[...]
Yep. Aan de hand van screenshots van de zigbee map kan ik dat dus met 100% zekerheid vaststellen!
Met de cc2531 coordinator, en dus zigbee 1.x heb ik dat nooit gezien.
Ik moet zeggen dat die 2652 stickjes er interessant uitzien, sterk genoeg en nog mooi klein en in een case. Als ik het goed terug gelezen heb, heb jij een zzh? Enige nadeel is dat de zzh en de slaesh op dit moment niet te verkrijgen zijn. Ik heb wat mailtjes verstuurd, dus hopelijk hoor ik daar wat positiefs op.Mars Warrior schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 00:46:
[...]
Als je simpelweg één van de 2652 stickjes neemt, dan zijn al je problemen opgelost. Je zit meteen op zigbee 3.0, hebt een veel groter bereik van de coordinator (sterker, en met antenne), en je kunt veeeeel meer devices koppelen.
Zoals ik eerder aangaf is bij mij mijn netwerk een stuk robuster geworden, al is het maar dat bijv. de Xiaomi sensoren nu plotseling wel aan de lampen hangen, en de lampen onderling het nu ook veel beter doen.
Vraag me niet waarom, want ik heb dus qua firmware daar niets veranderd. Blijkbaar doet deze nieuwe stick met zigbee 3.0 nog meer. Ik heb dus al mijn cc2530 routers ook kunnen verwijderen. Zijn niet meer nodig omdat de Ikea lampen nu plotseling wel die functie op zich nemen
Per saldo heb ik nu dus minder devices rechtstreeks aan de cc2652 coordinator hangen dan voorheen met de cc2531 coordinatorEnkel en alleen doordat de Ikea lampen nu als router optreden...
Wat ik vooral merk is dat als ik een device koppel die al in het netwerk hoort te zitten, dat er dan een ander apparaat weer los raakt van het netwerk. Als ik naar de netwerkmap kijk, dan zijn er heel veel devices nergens mee verbonden, het vreemdste is dat de automations voor deze devices nog wel werken.
Voorlopig koppel ik alle sensoren los die niet noodzakelijk zijn, dan gaat het nog wel even lukken totdat ik iets nieuws heb.
Heb ik dus ook. Zet ik er een router bij, knalt een andere er uit.golles schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:56:
[...]
Wat ik vooral merk is dat als ik een device koppel die al in het netwerk hoort te zitten, dat er dan een ander apparaat weer los raakt van het netwerk. Als ik naar de netwerkmap kijk, dan zijn er heel veel devices nergens mee verbonden, het vreemdste is dat de automations voor deze devices nog wel werken.
@Mars Warrior Goed om te weten dat die Xiaomi op de ZZH! / Zigbee 3 wel willen wisselen. Want het wisselen van van route is geen beperking van de CC2531 aangezien mijn Ikea schakelaar (en volgens mij de Aqara schakelaar ook maar weet ik niet 100% zeker) wel naar de router zijn gewisseld.
Yep. Dat heb ik sinds ik de zzh! stick heb.
Ik zag dat de zzh! over ca 2 weken weer leverbaar moet zijn. Het versturen duurde bijna 2 weken. Dus wil je een zzh! hebben, dan moet je nog ca 1 maandje geduld hebben...
Ik was ook hogelijk verbaasd omdat ik dat niet gewend was, maar ja, de zigbee map laat het zien, en ik merk het natuurlijk aan de sensoren en lampen: die vallen niet meer uit/wegSeptillion schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:05:
@Mars Warrior Goed om te weten dat die Xiaomi op de ZZH! / Zigbee 3 wel willen wisselen. Want het wisselen van van route is geen beperking van de CC2531 aangezien mijn Ikea schakelaar (en volgens mij de Aqara schakelaar ook maar weet ik niet 100% zeker) wel naar de router zijn gewisseld.
Met LQI waardes van deels tussen 100-255 is dat natuurlijk ook geen verassing meer!
En nogmaals omdat de Ikea lampen nu plotseling wel als router functioneren heb ik al mijn cc2530 routers dus ook uit kunnen zetten. Nergens meer voor nodig.
En jij gebruikte die router sticks samen met je nieuwe stick? Want ik ben wel bang dat ik er nog wat moet gebruiken en dat moet natuurlijk wel goed werken.Mars Warrior schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:01:
En nogmaals omdat de Ikea lampen nu plotseling wel als router functioneren heb ik al mijn cc2530 routers dus ook uit kunnen zetten. Nergens meer voor nodig.
Nee, die router sticks gebruikte ik enkel met de cc2531 coordinator, en heb ik met de zzh! stick niet meer gebruikt. De Ikea lampen zorgen nu voor een erg goede mesh, echt factoren beter dan voorheen.maartend schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:07:
[...]
En jij gebruikte die router sticks samen met je nieuwe stick? Want ik ben wel bang dat ik er nog wat moet gebruiken en dat moet natuurlijk wel goed werken.
Ik heb enkel op de beganegrond Ikea Tradfri lampen. zzh! coordinator staat op de 1ste verdieping.
- Alle sensoren op de 2de verdieping zitten nu op de zzh! coordinator op de 1ste verdieping. In het begin zaten sommige sensoren dus nog op Ikea lampen op de begane grond.
- Alle sensoren op de 1ste verdieping zitten op de zzh! coordinator
- Alle sensoren op de begane grond (keuken, gang, woonkamer) zitten aan een Ikea lamp
- Meerdere Ikea lampen op de begane grond zitten aan de zzh! coordinator
- Temperatuur / luchtvochtigheid / luchtdruk sensoren
- Beweging / Licht (lux) sensoren
- Deur/raam contact sensoren
- Trilsensoren
- Kubussen voor bediening
Ahaa. Uit j estuk leek het voor mij net of je ze gezamenlijk gebruikte. Tja, Ik heb verder geen IKEA lampen, enkel maar aqura spul in huis. Dus eerst maar eens mijn 2531's gaan flashenMars Warrior schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:22:
[...]
Nee, die router sticks gebruikte ik enkel met de cc2531 coordinator, en heb ik met de zzh! stick niet meer gebruikt. De Ikea lampen zorgen nu voor een erg goede mesh, echt factoren beter dan voorheen.
Sorry maar dit klopt niet. Die van mij lopen ook via een router en zijn op de coordinator gepaired.Septillion schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:52:
[...]
Dan heb je ze nu waarschijnlijk in-place gepaird en toen niet. Xiaomi's zijn mooi, hebben prima bereik (maar niet oneindig) maar hebben het probleem dat ze hun route nooit aanpassen. Dus gepaird in de buurt van de coördinator = altijd alleen met de coördinator willen praten, hoe veel betere routes via routers er op de uiteindelijke plek ook zijn.
@jobr Sorry, maar bij mij dus niet
En ben niet de enige waarbij ze niet wisselen. Het gaat hier bij mij om de Xiaomi Mijia (WSDCGQ01LM) temperatuursensor en de Xiaomi Aqara (MCCGQ11LM) deursensor. En dan zoals gezegd aan een CC2531. Ik kan (nog) niet voor andere Xiaomi sensoren spreken. Op Zigbee 3.0 / ZZH! lijken ze dus wel te wisselen volgens @Mars Warrior waar ze bij hem eerst ook niet wisselde (maar weet niet welk type).
Die deursensor, MCCGQ11LM, heb ik dus ook. Zit 30cm van een Ikea lamp af. Nu dus LQI van 255.Septillion schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 20:10:
@jobr Sorry, maar bij mij dus nietEn ben niet de enige waarbij ze niet wisselen. Het gaat hier bij mij om de Xiaomi Mijia (WSDCGQ01LM) temperatuursensor en de Xiaomi Aqara (MCCGQ11LM) deursensor. En dan zoals gezegd aan een CC2531. Ik kan (nog) niet voor andere Xiaomi sensoren spreken. Op Zigbee 3.0 / ZZH! lijken ze dus wel te wisselen volgens @Mars Warrior waar ze bij hem eerst ook niet wisselde (maar weet niet welk type).
Voorheen LQI < 10, en dus regelmatig geen melding als de deur open of dicht ging. Deze zat dus aan de coordinator verbonden, en met drievoudig glas ertussen was het bereik erg klein en soms zelfs 0.
Mijn opentherm gateway zit tussen de ketel en de isense thermostaat. Ik bedien de thermostaat dus eigenlijk helemaal niet meer zelf.The__Virus schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:01:
[...]
Oude reactie om te quoten, maar ik was even benieuwd hoe je dit verder doet. Ik kan per verdieping de vloerverwarming schakelen met een Blitzwolf zigbee schakelaar. Nu wil ik als er warmtevraag boven is, beneden de pomp uitzetten en wellicht via opentherm gateway de setpoint hoger zetten. Heb temp. sensoren boven om dit evt. ook weer terug te zetten. Alleen hoe zit het met de thermostaat beneden, raakt deze dan niet van de leg?
Ik heb boven in de slaapkamers radiatoren en beneden vloerverwarming. Situatie was dat de slaapkamers bijna niet warm werden omdat mijn woonkamer eigenlijk altijd wel warm genoeg is. De thermostaat moest ik altijd zelf dan handmatig op bijv. 25 graden zetten om het boven warm te krijgen.
Nu ging ik andersom denken en heb gewoon een simpele aqara temp sensor in een slaapkamer hangen. Domoticz checkt de temp. van de slaapkamer, zodra deze onder 21.5 graden komt stelt Domoticz de setpoint (via de opentherm gateway) in op de woonkamer temperatuur + 1 graden in. Dus opentherm stelt de setpoint in van de thermostaat vd woonkamer waardoor de ketel gaat draaien.
Wanneer de temperatuur in de slaapkamer boven 21.8 graden is (aqara temp sensor geeft waardes door aan domoticz), stelt Domoticz opnieuw de setpoint via otgw in op 17 graden waardoor de ketel uitgaat.
In Domoticz heb ik ook een CV Automode dummy, als deze aanstaat werkt dit systeem. Als deze uitstaat werkt de schema van de thermostaat in de woonkamer volgens normale planning.
"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."
@flexje dank hiervoor. Als ik het goed begrijp, verwarm je dus wel de benedenverdieping ook mee. Vanochtend was mijn CC2531 vastgelopen, waardoor de pompen niet aangeslagen waren. Gelukkig blijft de CV het gewoon doen, voldoende leiding en één radiator om de warmte kwijt te kunnen. Maar daarmee zou ik dus beneden niet mee kunnen laten verwarmen als ik het boven warm wil krijgen, vermoed ik.
Hoi,
Pas geleden heb ik een CC2531 usb stick gekocht via amazon. Alleen volgens mij heb ik nu de verkeerde.
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
Ik heb ook niet het idee dat ik deze kan flashes door dat de pinnetjes lijken te missen die je moet gebruiken (daarbuiten heb ik ook geen spullen om hem te flashen
).
Mijn vraag is dus: is deze dongel wel geschikt?
Als deze dongel niet goed is raden jullie deze dan aan?
https://www.tindie.com/pr...d-router/#product-reviews
Die hoef ik verder volgens mij niet te flashen, wel is hij iets duurder.
Pas geleden heb ik een CC2531 usb stick gekocht via amazon. Alleen volgens mij heb ik nu de verkeerde.
Ik heb ook niet het idee dat ik deze kan flashes door dat de pinnetjes lijken te missen die je moet gebruiken (daarbuiten heb ik ook geen spullen om hem te flashen

Uit de amazon foto's kan ik opmaken dat je wel een dongel aan zou moeten kunnen sluiten, maar of je eerst pinnetjes moet solderen of niet... dat kan ik niet zien.mithe schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:04:
Hoi,
Ik heb ook niet het idee dat ik deze kan flashes door dat de pinnetjes lijken te missen die je moet gebruiken (daarbuiten heb ik ook geen spullen om hem te flashen).
Een CC2531 is leuk om mee te beginnen, maar de Slaesh or ZZH! (beide op tindie te vinden) zijn bijna vergelijkbaar in prijs zeker omdat je heen dongel meer nodig hebt.
Bij de Slaesh kan je al zigbee2mqtt firmware erop zetten, dat scheelt weer. Je kan de FW vrij makkelijk upgraden overigens (knop indrukken, USB eruit/erin, FW upload starten, klaar).
Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.
En dan gaat het dus om dit? https://www.tindie.com/pr...tor-or-openthread-router/daxy schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:37:
[...]
Een CC2531 is leuk om mee te beginnen, maar de Slaesh or ZZH! (beide op tindie te vinden) zijn bijna vergelijkbaar in prijs zeker omdat je heen dongel meer nodig hebt.
edit ; ja dus.
Zeker!maartend schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:52:
[...]
En dan gaat het dus om dit? https://www.tindie.com/pr...tor-or-openthread-router/
edit ; ja dus.
Deze Slaesh (of ZZH!) zijn heel veel beter dan de CC2531 dus dat is in ieder geval een pluspunt.
Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.
En dan nu eens kijken of ik ze kan linken met de 2531, zodat ik die nog als router kan gebruiken. Maar eerst binnenkort eens alles updaten van mijn 2351 naar de laatste fw en kijken of dat wat doet.daxy schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:07:
[...]
Zeker!
Deze Slaesh (of ZZH!) zijn heel veel beter dan de CC2531 dus dat is in ieder geval een pluspunt.
Heb jij die 2652 nog aan een extra usb kabel hangen?
Je kunt de 2531 ook flashen met router FW, maar of dat nodig is moet je maar kijken als je een 2652 hebt 😀maartend schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:09:
[...]
En dan nu eens kijken of ik ze kan linken met de 2531, zodat ik die nog als router kan gebruiken. Maar eerst binnenkort eens alles updaten van mijn 2351 naar de laatste fw en kijken of dat wat doet.
Heb jij die 2652 nog aan een extra usb kabel hangen?
Ik heb hem inderdaad aan een 0.5m USB kabel hangen zodat hij niet direct naast/tegen mijn Raspberry zit. Of dat echt noodzakelijk is weet ik eigenlijk niet (als je er (nog) geen hebt is het geen ramp).
Als je je zorgen maakt over interferrence, dan zou ik ook goede kanaal planning doen. WiFi 2.4Ghz alleen op kanaal 1 en 6 en Zigbee op kanaal 25. Dan overlappen ze niet.
[ Voor 11% gewijzigd door daxy op 07-10-2020 12:13 ]
Thnx. Heb nu 4 2351 routers hangen, vermoed dus dat ik nog wel wat nodig heb als ik die stick 2531 coord vervang door de 2652. Daar zit een beetje mijn zorg dus, of die goed samenwerken.daxy schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:11:
[...]
Je kunt de 2531 ook flashen met router FW, maar of dat nodig is moet je maar kijken als je een 2652 hebt 😀
Ik heb hem inderdaad aan een 0.5m USB kabel hangen zodat hij niet direct naast/tegen mijn Raspberry zit. Of dat echt noodzakelijk is weet ik eigenlijk niet (als je er (nog) geen hebt is het geen ramp).
Als je je zorgen maakt over interferrence, dan zou ik ook goede kanaal planning doen. WiFi 2.4Ghz alleen op kanaal 1 en 6 en Zigbee op kanaal 25. Dan overlappen ze niet.
[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 07-10-2020 12:20 ]
Eigenlijk zou Koen dit op zijn z2m pagina moeten aangeven dat die 2531's huilen met de pet op is. (Ja okee voor 3 sensors en 2 hue lampjes is het voldoende in een studentenkamer)
Buy once, cry once... Het geeft je uiteindelijk zoveel meer "leef" plezier dat als je thuis komt en je lampen gewoon aan gaan zonder dat je in het donker in de meterkast/zolder je 2531 stickje weer een schop moet geven.
Buy once, cry once... Het geeft je uiteindelijk zoveel meer "leef" plezier dat als je thuis komt en je lampen gewoon aan gaan zonder dat je in het donker in de meterkast/zolder je 2531 stickje weer een schop moet geven.
Dat dus.BurnerT schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:21:
Eigenlijk zou Koen dit op zijn z2m pagina moeten aangeven dat die 2531's huilen met de pet op is. (Ja okee voor 3 sensors en 2 hue lampjes is het voldoende in een studentenkamer)
ik heb ook geen problemen met de CC2531 met 36 devices en routing firmwareSeptillion schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:52:
[...]
Dan heb je ze nu waarschijnlijk in-place gepaird en toen niet. Xiaomi's zijn mooi, hebben prima bereik (maar niet oneindig) maar hebben het probleem dat ze hun route nooit aanpassen. Dus gepaird in de buurt van de coördinator = altijd alleen met de coördinator willen praten, hoe veel betere routes via routers er op de uiteindelijke plek ook zijn.
PS Nog een CC2531 gebruiker maar heb nagenoeg geen problemen. Alleen inderdaad het bereik, zeker in combi met Tradfri schakelaars die zelf ook een treurig bereik hebben. Zeg niet dat de andere niet beter zijn maar vooral dat de CC2531 nog steeds de beste instapper is.
Hier toevallig vanochtend de stick afgelopen twee weken erin en eruit moeten doen, maar dat is echt een uitzondering. Normaal weken stabiel voor het hele huis. Heb wel 2 netwerken: één met bijna alle lampen, de ander met de sensoren en een aantal lampen en andere devices als routers.CypherMK schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:01:
[...]
ik heb ook geen problemen met de CC2531 met 36 devices en routing firmware
Daarmee zo'n 15 sensoren en andere endpoints en 9 routers. Nog wel een aantal sensoren te koppelen, maar verwacht geen issues. Gebruik nu Sourcerouting firmware, alhoewel niet strikt noodzakelijk voor mijn doel.
Andere netwerk is 30+ lampen op een Hue-bridge. Die vertonen over het algemeen meer issues
Dit staats sinds kort beter vermeld, zie https://www.zigbee2mqtt.i...#supported-zigbee-adapterBurnerT schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:21:
Goedemiddag Tweakers!
Via het Domoticz topic ben ik in dit topic beland aangezien ik onze domotica wat nu grotendeels Zwave is (33 nodes) wil uitbreiden/vervangen met Zigbee. Via https://www.zigbee2mqtt.io/ ben ik het eea te weten gekomen. Ik sta op het punt om een Zigbee stick (coordinator genoemd, als ik het goed heb) aan te schaffen. Ik zie dat ik net na de discussie/tips over deze hardware binnenval. Aangezien ik waarschijnlijk meerdere devices ga gebruiken verdeeld over meerdere verdiepingen lijkt het me verstandig om een krachtigere stick aan te schaffen dan de CC2531 dus bijvoorbeeld de zig-a-zig-ah! (zzh!) of slaesh’s CC2652RB stick, klopt dat?
Verder is mijn oog gevallen op de devices van Xiaomi in de Aqara serie. Alles draait nu op een Pi, het installeren van Zigbee2MQTT zal met de handleidingen wel moeten lukken.
Overige tips of aankoopadviezen zijn welkom!
Via het Domoticz topic ben ik in dit topic beland aangezien ik onze domotica wat nu grotendeels Zwave is (33 nodes) wil uitbreiden/vervangen met Zigbee. Via https://www.zigbee2mqtt.io/ ben ik het eea te weten gekomen. Ik sta op het punt om een Zigbee stick (coordinator genoemd, als ik het goed heb) aan te schaffen. Ik zie dat ik net na de discussie/tips over deze hardware binnenval. Aangezien ik waarschijnlijk meerdere devices ga gebruiken verdeeld over meerdere verdiepingen lijkt het me verstandig om een krachtigere stick aan te schaffen dan de CC2531 dus bijvoorbeeld de zig-a-zig-ah! (zzh!) of slaesh’s CC2652RB stick, klopt dat?
Verder is mijn oog gevallen op de devices van Xiaomi in de Aqara serie. Alles draait nu op een Pi, het installeren van Zigbee2MQTT zal met de handleidingen wel moeten lukken.
Overige tips of aankoopadviezen zijn welkom!
14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)
Ik krijg net een mailtje dat de zzh weer in stock is. Zijn er mensen die verzendkosten willen delen? (regio Amsterdam/Purmerend)
Ik heb net de sleash besteld in Duuitsland. Met Z2M software er op en de 3dB antenne
Ik weet eigenlijk ook niet welke beter is. Waar heb je de jouwe besteld? Ik kon ze nergens vinden online.maartend schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:03:
Wat is eigenlijk het verschil? Krijg dit niet gegoogled, allemaal stukken over slash, backslash enz.
er is letterlijk geen verschil. Ze gebruiken beide dezelfde chipset.maartend schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:00:
Ik heb net de sleash besteld in Duuitsland. Met Z2M software er op en de 3dB antenne
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Maakt de firmware nog iets uit tussen die 2? CC26X2R1_*.zip vs CC2652RB_*.zipKodess schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:07:
[...]
er is letterlijk geen verschil. Ze gebruiken beide dezelfde chipset.
Ik heb het hier besteld ; https://www.tindie.com/pr...tor-or-openthread-router/golles schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:05:
[...]
Ik weet eigenlijk ook niet welke beter is. Waar heb je de jouwe besteld? Ik kon ze nergens vinden online.
Ik begreep dat ze beiden hun eigen software hebben van Z2M. Staat ook op de site van Z2Mgolles schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:09:
[...]
Maakt de firmware nog iets uit tussen die 2? CC26X2R1_*.zip vs CC2652RB_*.zip
Die zzh! gebruikt een versie van de 2652 waarbij er geen extern crystal nodig is voor het communiceren. De slaesh heeft een extern crystal. Vandaar de andere firmware. Voor de rest identiek.golles schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:09:
[...]
Maakt de firmware nog iets uit tussen die 2? CC26X2R1_*.zip vs CC2652RB_*.zip
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Aha, maakt dat de slaesh beter? Of is dat verwaarloosbaar?Kodess schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:23:
[...]
Die zzh! gebruikt een versie van de 2652 waarbij er geen extern crystal nodig is voor het communiceren. De slaesh heeft een extern crystal. Vandaar de andere firmware. Voor de rest identiek.
Ik probeer een beslissing te maken welke ik nu zal gaan kopen om de CC2531 te vervangen, beide zijn blijkbaar nu weer in stock, alleen nu moet ik kiezen
Hier staat het precies omgekeerdKodess schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 22:48:
[...]
Maakt niet uit voor wat jij ermee wilt doen
De B heeft geen externe crystal nodig om signaal te genereren. Maar voor zigbee maakt dat niets uit.
Verwaarloosbaar. Tja, ik heb de zzh! omdat slaesh toen nog niet bestond. Ze zijn allebei even goed.golles schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:59:
[...]
Aha, maakt dat de slaesh beter? Of is dat verwaarloosbaar?
Ik probeer een beslissing te maken welke ik nu zal gaan kopen om de CC2531 te vervangen, beide zijn blijkbaar nu weer in stock, alleen nu moet ik kiezen@Kodess wat zou jij kiezen als je nu 1 zou kopen?
Ik heb goede ervaringen met kopen van electrolama (kreeg gratis een nieuwe toen ik een defecte kreeg)
De zzh! gebruikt de RB variant, die geen externe crystal nodig heeft. Dan klopt dit tochkoksie schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:18:
[...]
Hier staat het precies omgekeerd. Wie weet hoe het zit en is de 1 beter dan de andere of maakt het idd geen verschil?
Van Texas Instruments hun eigen website:
SimpleLink CC2652RB is a multi-standard ultra-low power wireless MCU for 2.4 GHz operations that comes with the same features as CC2652R, but additionally includes an internal high precision(HP) bulk acoustic wave(BAW) resonator that enables wireless communication and operation without the need for any external crystals.
[ Voor 5% gewijzigd door Kodess op 07-10-2020 22:33 ]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Nope, Slaesh heeft de RB, dus geen external crystal, de zzh! heeft de R volgens de beschrijvingen op Tindie en dus wel een external crystal. Maar waar het om gaat: beiden zijn prima voor ons doel volgens mij.
Bedankt Kodess, ik heb hem besteldKodess schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:31:
[...]
Verwaarloosbaar. Tja, ik heb de zzh! omdat slaesh toen nog niet bestond. Ze zijn allebei even goed.
Ik heb goede ervaringen met kopen van electrolama (kreeg gratis een nieuwe toen ik een defecte kreeg)
Je hebt gelijk, ik heb de info van de z2m site, maar daar staat het dus foutkoksie schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:36:
Nope, Slaesh heeft de RB, dus geen external crystal, de zzh! heeft de R volgens de beschrijvingen op Tindie en dus wel een external crystal. Maar waar het om gaat: beiden zijn prima voor ons doel volgens mij.
Gelukkig maakt het inderdaad niets uit voor onze doeleinden
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Begrijp ik nu goed dat er inmiddels ook router firmware is voor deze sticks?Kodess schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 23:18:
[...]
Je hebt gelijk, ik heb de info van de z2m site, maar daar staat het dus fout![]()
Inmiddels is het ook op de z2m site aangepast, zie ik. Dan is het weer duidelijk gelukkig.Kodess schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 23:18:
[...]
Je hebt gelijk, ik heb de info van de z2m site, maar daar staat het dus fout![]()
Lekker shit, weer m'n CC2531 gecrasht
heeft het nog geen week uitgehouden!
Gezien dat de andere type adapters inmiddels weer op voorraad zijn, slaesh versie gekozen, want uit Duitsland dus levering zal ook wel sneller zijn i.p.v. uit Engeland.
Toevallig een site gevonden wat aangeeft zonder speciale adapter te flashen.. Nu wat minder bevreesd, al maak ik m kapot, vind hem nu totaal niet betrouwbaar en nieuwe zal dan sowieso onderweg zijn.
Flashen is dan goed gegaan, alleen wederom al m'n devices weer van het netwerk af, klusje voor morgen.. nu weer even relaxen hoor
@maartend :
https://notenoughtech.com...2531-without-cc-debugger/
gpio pinout van een PI: https://www.raspberrypi.org/documentation/usage/gpio/
Gezien dat de andere type adapters inmiddels weer op voorraad zijn, slaesh versie gekozen, want uit Duitsland dus levering zal ook wel sneller zijn i.p.v. uit Engeland.
Toevallig een site gevonden wat aangeeft zonder speciale adapter te flashen.. Nu wat minder bevreesd, al maak ik m kapot, vind hem nu totaal niet betrouwbaar en nieuwe zal dan sowieso onderweg zijn.
Flashen is dan goed gegaan, alleen wederom al m'n devices weer van het netwerk af, klusje voor morgen.. nu weer even relaxen hoor

@maartend :
https://notenoughtech.com...2531-without-cc-debugger/
gpio pinout van een PI: https://www.raspberrypi.org/documentation/usage/gpio/
[ Voor 12% gewijzigd door Fore! op 08-10-2020 23:06 ]
Deel dat eens, zonder adaptor flashen... Ik krijg wel een adaptor binnen, maar dat is uit china. En ik heb nog een router liggen die ik toch over heb.Fore! schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 22:12:
Lekker shit, weer m'n CC2531 gecrashtheeft het nog geen week uitgehouden!
Aha, die. Ja die heb ik ook op het vizier om te gebruiken. Pi heb ik nog liggen
[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 08-10-2020 23:05 ]
Mijn CC2531 begint aan zijn grenzen te lopen dus ook ik heb de Duitse stick gekocht via Tindie. Kan ik straks veilig de rest van mijn Zigbee devices toevoegen, gezien ik hier lees dat de CC2531 toch echt onderuit gaat als je veel devices hebt.
Ik draai nu nog op CH 11 en met de CC2531 en vroeg me af of het zinvol is te switchen naar CH 26? Ik las dat niet alle Zigbee devices dit kanaal ondersteunen? Zelf heb ik Innr, Ikea en Xiaomi spul hangen (lampen, sensoren)
Ik draai nu nog op CH 11 en met de CC2531 en vroeg me af of het zinvol is te switchen naar CH 26? Ik las dat niet alle Zigbee devices dit kanaal ondersteunen? Zelf heb ik Innr, Ikea en Xiaomi spul hangen (lampen, sensoren)
Ik heb daar wel interesse in. Natuurlijk een aantal vragen: wat kosten ze, zit er een case omheen en zijn ze pre-flashed met z2m?Verwijderd schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:36:
Ik gebruik nu zelf de CC2538 + CC2592: [Afbeelding]
Deze kan het maximale aan (100 direct en routes: 200/400)
Daarnaast ondersteund deze native zigbee v3. Ik importeer dit vanuit Rusland en kan evt voor de mede tweaker ook wel wat bestellen. Wie heeft hier interesse in ?
Verwijderd
Er zit (nog) geen case omheen, en ze zijn pre flashed. Prijs is 30 euro inc shippingkoksie schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:25:
[...]
Ik heb daar wel interesse in. Natuurlijk een aantal vragen: wat kosten ze, zit er een case omheen en zijn ze pre-flashed met z2m?
Aha, heb jij een tip hoe aan een case te komen? Ik heb geen toegang tot een 3D printer in mijn omgeving. Wat is de levertijd?Verwijderd schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:52:
[...]
Er zit (nog) geen case omheen, en ze zijn pre flashed. Prijs is 30 euro inc shipping
Deze worden wel met case geleverd.koksie schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:55:
[...]
Aha, heb jij een tip hoe aan een case te komen? Ik heb geen toegang tot een 3D printer in mijn omgeving. Wat is de levertijd?
https://www.tindie.com/pr...2-zigbee-dongle-new-zb30/
Help!! De netwerkbeestjes zijn op¿?¿
Ja, weet ik, maar die zijn 13 euro duurder en al sinds 22 september out of stock. Ik heb Giovanni gemaild maar hij is nog bezig de volgende batch te assemblen dus is voorlopig nog niet klaar zei ie.The_Cube schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:15:
[...]
Deze worden wel met case geleverd.
https://www.tindie.com/pr...2-zigbee-dongle-new-zb30/
Dat is jammer, ik draai mijn stick nu ook zonder behuizing. Zou het een idee zijn om het in Sugru te drukken.koksie schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:22:
[...]
Ja, weet ik, maar die zijn 13 euro duurder en al sinds 22 september out of stock. Ik heb Giovanni gemaild maar hij is nog bezig de volgende batch te assemblen dus is voorlopig nog niet klaar zei ie.
https://sugru.com/tech-gadget
Help!! De netwerkbeestjes zijn op¿?¿
@Koenkk is het mogelijk om op de Supported devices pagina een sorteer filter te maken? Ik ben altijd op zoek naar nieuwe zigbee devices voor in huis, maar moet nu elke keer de changelog van z2m door en alle devices opzoeken op google. Een filter om te sorteren op laatst toegevoegd zou eigenlijk wel fijn zijn. Of een aparte pagina die niet gesorteerd is op merk maar op datum toegevoegd.
Of is er ergens een lijst geschikbaar met de laatste devices die toegevoegd zijn anders?
Of is er ergens een lijst geschikbaar met de laatste devices die toegevoegd zijn anders?
[ Voor 19% gewijzigd door timminater op 09-10-2020 17:49 ]
Verwijderd
Ik heb zelf ook geen 3d printer en heb zelf ook geen case nodig. Wellicht een andere tweaker die hierin interesse heeft om op te zetten?koksie schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:55:
[...]
Aha, heb jij een tip hoe aan een case te komen? Ik heb geen toegang tot een 3D printer in mijn omgeving. Wat is de levertijd?
Ik heb wel een 3D printer, maar niet de beste ooit.koksie schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:55:
[...]
Zijn er (bijv. op Thingiverse) modellen beschikbaar van een case?
[ Voor 51% gewijzigd door Marijnus op 09-10-2020 21:05 ]
De uitbreiding voor Domoticz met Zigbee is onderweg in de vorm van slaesh’s CC2652RB stick, 4 motion sensoren, 4 temperatuur sensoren, 4 deur/raam sensoren en 4 tussenstekkers. Ben heel benieuwd hoe zich dit verhoudt tov Zwave qua snelheid en betrouwbaarheid.
Ik heb besloten mij ook maar eens aan de open source route te wagen. Tot op heden steeds uitgesteld ivm. te weinig tijd, maar toen een collega zei dat hij tevreden was over de CC2531 + mosquitto + zigbee2mqtt + domoticz heb ik besloten ook maar eens een poging te wagen.
Tot op heden is het een behoorlijk hoofdpijn dossier..
Ik had de CC2531 al langer geleden besteld, dus hoewel ik lees dat deze niet de beste is, leek het me toch een prima stick om mee te beginnen.
De problemen begonnen met zigbee2mqtt. Deze heeft een lange lijst met dependencies, die met npm install binnen gehaald zouden moeten worden. Echter, de versie van npm/node is ook relevant en bleek voor nogal wat problemen te zorgen. Na heel wat hernieuwde pogingen heb ik deze uiteindelijk op de praat gekregen (niet op de rpi 1b+, maar op een x86 machine met freebsd.
Deze herkende de CC2531 stick echter ook en ook mosquitto was beschikbaar.
Gisteravond het eerste succes moment, een Ikea schakelaar die ik gereset had meldde zich aan en kwam tevoorschijn in domoticz
Helaas bleek er een issue met de rechten van mijn zigbee2mqtt map, waardoor de settings niet opgeslagen konden worden. Na deze hersteld te hebben en ZB2M opnieuw opgestart te hebben stond deze knop wel nog in domoticz, maar reageerde deze niet meer. Ook na deze weg gehaald te hebben en opnieuw toe te voegen lukte het niet meer om deze knop terug te krijgen (knop gereset en alles)
Dat is waar ik nu gebleven ben.
Ik heb het gevoel dat er een hele dikke software stack nodig is waarbij alles precies goed moet gaan voordat er een bitje van het zigbee netwerk doordruppelt in de domoticz software.
Toch zou het volgens mij niet zo ingewikkeld moeten zijn, de CC2531 vertaald zigbee naar een ander protocol, wat doet de MQTT broker precies voor mij?
Tot op heden is het een behoorlijk hoofdpijn dossier..
Ik had de CC2531 al langer geleden besteld, dus hoewel ik lees dat deze niet de beste is, leek het me toch een prima stick om mee te beginnen.
De problemen begonnen met zigbee2mqtt. Deze heeft een lange lijst met dependencies, die met npm install binnen gehaald zouden moeten worden. Echter, de versie van npm/node is ook relevant en bleek voor nogal wat problemen te zorgen. Na heel wat hernieuwde pogingen heb ik deze uiteindelijk op de praat gekregen (niet op de rpi 1b+, maar op een x86 machine met freebsd.
Deze herkende de CC2531 stick echter ook en ook mosquitto was beschikbaar.
Gisteravond het eerste succes moment, een Ikea schakelaar die ik gereset had meldde zich aan en kwam tevoorschijn in domoticz
Helaas bleek er een issue met de rechten van mijn zigbee2mqtt map, waardoor de settings niet opgeslagen konden worden. Na deze hersteld te hebben en ZB2M opnieuw opgestart te hebben stond deze knop wel nog in domoticz, maar reageerde deze niet meer. Ook na deze weg gehaald te hebben en opnieuw toe te voegen lukte het niet meer om deze knop terug te krijgen (knop gereset en alles)
Dat is waar ik nu gebleven ben.
Ik heb het gevoel dat er een hele dikke software stack nodig is waarbij alles precies goed moet gaan voordat er een bitje van het zigbee netwerk doordruppelt in de domoticz software.
Toch zou het volgens mij niet zo ingewikkeld moeten zijn, de CC2531 vertaald zigbee naar een ander protocol, wat doet de MQTT broker precies voor mij?
oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad
@Arjan, en daarvoor is Docker uitgevonden. Alle ellende die jij beschrijft met software installeren heb je niet met Docker namelijk. Dan is het 2 containers, zigbee2mqtt en mosquitto en klaar is dat deel.
Neem aan dat Domoticz ook wel als container bestaat?
Neem aan dat Domoticz ook wel als container bestaat?
Ik heb net een zigbee map tevoorschijn getoverd in Hass.
Alleen ik kan door alle tutorials HOE je de map maakt niet de toepassing/uitleg vinden om de map te gebruiken en instructies voor het uitlezen en hoe je eventueel verbeteringen aanmaakt.
Zie nu een map met rode en groene lijntjes, waarvan ik maar educated guesses moet maken wat dit inhoud.
(Rood oude, vervallen routes, groen huidige routes?)
Heeft iemand hier tutorials/paginas voor?
Alleen ik kan door alle tutorials HOE je de map maakt niet de toepassing/uitleg vinden om de map te gebruiken en instructies voor het uitlezen en hoe je eventueel verbeteringen aanmaakt.
Zie nu een map met rode en groene lijntjes, waarvan ik maar educated guesses moet maken wat dit inhoud.
(Rood oude, vervallen routes, groen huidige routes?)
Heeft iemand hier tutorials/paginas voor?
@Mars Warrior ik heb ook een Docker Image Van Zigbee2mqtt geprobeerd te draaien op de rpi. Hoewel er geen errors waren was er ook niks wat erop duidde dat het werkte. Dit was de laatste stap die ik heb geprobeerd voordat ik naar bsd ben overgestapt. En in theorie werkt de hele stack nu, alleen heb ik geen idee hoe ik nieuwe devices moet toevoegen. Het lukte eenmaal, maar ook na resets lijkt er nu niks meer opgepakt te worden.
oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad
[ Voor 89% gewijzigd door teacher op 10-10-2020 20:30 ]
dit is per release hier te vinden: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/releasestimminater schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:48:
@Koenkk is het mogelijk om op de Supported devices pagina een sorteer filter te maken? Ik ben altijd op zoek naar nieuwe zigbee devices voor in huis, maar moet nu elke keer de changelog van z2m door en alle devices opzoeken op google. Een filter om te sorteren op laatst toegevoegd zou eigenlijk wel fijn zijn. Of een aparte pagina die niet gesorteerd is op merk maar op datum toegevoegd.
Vreemd... vanavond de Zigbee2mqtt add-on ge-update naar 1.15.0, komende vanaf 1.14.1. Na de reboot wilde hij niet meer starten en kreeg ik " missing availability options in advanced" . Na wat zoekwerk vond ik de tip om even een copy van je huidige config te maken, " reset to default" te kiezen en weer de config terug te plaatsen. Echter kreeg ik toen mijn gekoppelde apparten niet meer te zien. Vervolgens heb ik mijn HomeAssistant snapshot ( die ik had gemaakt voordat ik de add-on update ) teruggezet, maar mijn apparten krijg ik niet meer te zien.
In de log zie ik wel dit staan:
Wat doe ik verkeerd, of beter gevraagd, hoe krijg ik mijn apparaten weer terug?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| [s6-init] making user provided files available at /var/run/s6/etc...exited 0. [s6-init] ensuring user provided files have correct perms...exited 0. [fix-attrs.d] applying ownership & permissions fixes... [fix-attrs.d] done. [cont-init.d] executing container initialization scripts... [cont-init.d] done. [services.d] starting services [services.d] done. ./run.sh: line 17: [Info] Configuration backup found in /share/zigbee2mqtt/.configuration.yaml.bk. Skipping config backup.: No such file or directory [Info] Socat is DISABLED and not started |
Ik heb er hier 33 zonder problemen aanhangen.....BurnerT schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:21:
Bing
Verwijderd
Aan je logs is niks te zien omdat dit het standaard begin is. Wat je even moet checken is of je configuratie file nog goed is. In home assistant Kan je deze resetten naar de nieuwe versie. Dan even aanpassen met jouw waardes daarna en zou hij weer moeten doen.GertJan2012 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 00:42:
Vreemd... vanavond de Zigbee2mqtt add-on ge-update naar 1.15.0, komende vanaf 1.14.1. Na de reboot wilde hij niet meer starten en kreeg ik " missing availability options in advanced" . Na wat zoekwerk vond ik de tip om even een copy van je huidige config te maken, " reset to default" te kiezen en weer de config terug te plaatsen. Echter kreeg ik toen mijn gekoppelde apparten niet meer te zien. Vervolgens heb ik mijn HomeAssistant snapshot ( die ik had gemaakt voordat ik de add-on update ) teruggezet, maar mijn apparten krijg ik niet meer te zien.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 [s6-init] making user provided files available at /var/run/s6/etc...exited 0. [s6-init] ensuring user provided files have correct perms...exited 0. [fix-attrs.d] applying ownership & permissions fixes... [fix-attrs.d] done. [cont-init.d] executing container initialization scripts... [cont-init.d] done. [services.d] starting services [services.d] done. ./run.sh: line 17: [Info] Configuration backup found in /share/zigbee2mqtt/.configuration.yaml.bk. Skipping config backup.: No such file or directory [Info] Socat is DISABLED and not started
Thanks. Uiteindelijk weer opgelost door naar 1 versie oudere snapshot terug te gaan. Nu werkt het weer. Maar met het updaten van zigbee2mqtt add-on wacht ik voorlopig evenVerwijderd schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 10:51:
[...]
Aan je logs is niks te zien omdat dit het standaard begin is. Wat je even moet checken is of je configuratie file nog goed is. In home assistant Kan je deze resetten naar de nieuwe versie. Dan even aanpassen met jouw waardes daarna en zou hij weer moeten doen.

Als ie aangaf " missing availability options in advanced" dan klopt dat. Sinds 1.14.4.1 is de configuration.yaml gewijzigd. Indien je in de toekomst nog wil updaten dan zul je dat moeten fixen. Zie ook ;GertJan2012 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 12:05:
[...]
Thanks. Uiteindelijk weer opgelost door naar 1 versie oudere snapshot terug te gaan. Nu werkt het weer. Maar met het updaten van zigbee2mqtt add-on wacht ik voorlopig even
:fill(white):strip_exif()/f/image/ieOLzImOld1EQ0nWBqzmIbr3.png?f=user_large)
Wat je het beste doet;
Sla je eigen config op in een tekst bestandje oid. Updat de addon. Zet de configuration.yaml terug naar standaardinstellingen. Zet vervolgens je eigen pan-ID, network-ID, MQTT settings terug. Dan hoef je je devices niet opnieuw te pairen o.i.d. Dan werkt het direct.
Ik heb nu een 2531 stick, maar het lijkt er op dat ik tegen de limiet aan begin te lopen.
Heb daarom een zzh! CC2652R besteld.
De enige vraag waar ik nog niet helemaal uit ben: kan ik deze sticks ompluggen zonder alle devices e.d. te verliezen? Op de Supported Adapters pagina staat:
Thanks!
De enige vraag waar ik nog niet helemaal uit ben: kan ik deze sticks ompluggen zonder alle devices e.d. te verliezen? Op de Supported Adapters pagina staat:
Is dat echt alles? En hoe kom ik aan de `pan_id`?quote: http://zigbee2mqtt.ioWhen migrating from another dongle (e.g. CC2531), make sure to modify your pan_id in your configuration, otherwise Zigbee2MQTT won’t start.
Thanks!
Een pan_id verzin je, wel in het formaat wat daar staat, dus beginnend met 0x.Ben.Hahlen schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 08:31:
Ik heb nu een 2531 stick, maar het lijkt er op dat ik tegen de limiet aan begin te lopen.
[...]
Is dat echt alles? En hoe kom ik aan de `pan_id`?
Thanks!
En nee dat is niet alles, al je devices moet je opnieuw pairen.
Ik had mijn config even van naam veranderd, alles geherpaired en mijn config weer terug gezet, zodat ze hun friendly names weer hadden.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Hmm, toch iets meer werk dan ik dacht.Kodess schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 08:57:
[...]
Een pan_id verzin je, wel in het formaat wat daar staat, dus beginnend met 0x.
En nee dat is niet alles, al je devices moet je opnieuw pairen.
Ik had mijn config even van naam veranderd, alles geherpaired en mijn config weer terug gezet, zodat ze hun friendly names weer hadden.
Zolang ik de friendly_names aan het einde maar goed heb, zou het in HA ook weer normaal moeten werken, hoop ik.
Heb gelukkig niet zo heel veel devices, dus dat scheelt al, maar het is wel even een dingetje (zeker met de lampen die al een automation hebben).
Je zult alles moeten re-pairen inderdaad, daar gaat even wat tijd in zitten.Ben.Hahlen schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:46:
[...]
Hmm, toch iets meer werk dan ik dacht.
Zolang ik de friendly_names aan het einde maar goed heb, zou het in HA ook weer normaal moeten werken, hoop ik.
Heb gelukkig niet zo heel veel devices, dus dat scheelt al, maar het is wel even een dingetje (zeker met de lampen die al een automation hebben).
Het stappenplan wat ik gevolgd heb is:
- Z2m stoppen
- pan-id aanpassen (evt. network key als je dat nog niet gedaan hebt)
- z2m database verwijderen
- z2m starten
- alles re-pairen
Hiermee blijven je friendly names bestaan en pakt Home-Assistant (mocht je die gebruiken) deze meteen weer op. Qua configuratie en automations binnen HA hoef je dus niets te doen is mijn ervaring (na 2x een CCxxx stick te hebben vervangen). Geen garanties voor andere applicaties natuurlijk 😀 (en ook niet voor HA, use at own risk haha)
RTFM, oftewel: https://electrolama.com/projects/zig-a-zig-ah/#Zigbee2mqttBen.Hahlen schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 08:31:
[...]
Is dat echt alles? En hoe kom ik aan de `pan_id`?
Thanks!
Hij heeft niks voor niks een beschrijving gemaakt wat er voor zijn stick nodig is aan instellingen
ik heb het over de config van z2m niet van homeassistant.Ben.Hahlen schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:46:
[...]
Hmm, toch iets meer werk dan ik dacht.
Weinig verschil of er een automation gekoppeld was een de device of niet.
Maar alles opnieuw pairen is wel eventjes wat werk.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
@Kodess Ik snap @Ben.Hahlen wel. Ja, alles repairen is wat werk. Maar alle automations moeten omschrijven na het opnieuw pairen zou nog veeeeel meer werk zijn.
In ieder geval hier.

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 12-10-2020 16:27 ]
Van ellende die CC2652RB ook maar besteld. De stabiliteit van die CC2531 is echt om te janken, ook onder de 10 devices moet ik zeker eens in de 2 dagen een reset uitvoeren.
Dit wordt de #metoo van Q3 2020Woohooo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:33:
Van ellende die CC2652RB ook maar besteld. De stabiliteit van die CC2531 is echt om te janken, ook onder de 10 devices moet ik zeker eens in de 2 dagen een reset uitvoeren.
Ik heb een CC2531 met zo'n 15 devices: 10 Hue met voeding, dus router, 5 Xiaomi passieve sensoren.Woohooo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:33:
Stabiteit is verbazingwekkend goed, zeker sinds alles continu onder spanning staat - toen de fysieke lichtknoppen nog de stroom eraf konden schakelen was het wel eens niet stabiel.
De afgelopen maand eigenlijk geen enkele issue gehad.
Er zit overigens wel een antenne op, de stick zit aan een USB verlengkabel, met duct-tape aan de onder-/achterkant Vd trap geplakt
All, wellicht enigzins off-topic, maar toch de vraag. Ik ben op zoek naar plafondlampen voor in de hal en overloop. Zoek onopvallend, klein (max 25cm diameter) en smal. Ik kom niet verder dan robbshop en lampen24.nl maar daar is het aanbod beperkt en behoorlijk prijzig. Iemand een tip waar te kijken?
@ziconl Niet moeders mooiste en maar 4cm diameter groter de Ikea Osvalla misschien ?
Of anders toch een 3voudig GU10 armatuurt halen en daar 3 hue of tradfri leds in stoppen.
Of anders toch een 3voudig GU10 armatuurt halen en daar 3 hue of tradfri leds in stoppen.
Requires repairing #Mars Warrior schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:09:
[...]
RTFM, oftewel: https://electrolama.com/projects/zig-a-zig-ah/#Zigbee2mqtt
Hij heeft niks voor niks een beschrijving gemaakt wat er voor zijn stick nodig is aan instellingen
You need to re-pair all you devices when:
Changing the network key (network_key) in configuration.yaml.
Changing the Zigbee channel (channel) in configuration.yaml.
Swiching between a Zigbee 1.2/3.0 coordinator firmware
Switching between adapter types (e.g. CC2531 -> CC26X2R1)
https://www.zigbee2mqtt.io/information/FAQ.html
Dit zijn tot nu toe mijn ervaringen met de volgende 3 adapters/sticks: de CC2531, slaesh’s CC2652RB en de CC2538 + CC2592 van Giovanni:
Tot 30 devices werkte alles goed met de CC2531 stick met antenne, al was het bereik wel beperkt tot ongeveer maximaal 5 meter, ondanks dat ik 10+ routers verdeeld over het huis heb. Daarna ging het bergafwaarts. Waarschijnlijk kwam dat mede door extra smartplugs die hun power consumptie uitspuugden waardoor de stick het zwaar te verduren kreeg.
BTW met de device optie debounce: 1 kun je het aantal berichten wel beperken, hiermee worden meerdere berichten die kort op elkaar zitten per device gegroepeerd.
Voor ondersteuning van nog meer devices heb ik half augustus de slaesh’s CC2652RB stick besteld maar deze heb ik uiteindelijk pas 6 weken later ontvangen. Dus deze heb ik sinds kort pas in huis.
Ondanks dat hij geflashed zou zijn voor zigbee2mqtt krijg ik hem nog niet aan de praat. Devices opnieuw gepaired, nieuw pan_id, juiste poort ingesteld met write access en nog meer tips van zijn eigen site https://slae.sh/projects/cc2652/ geprobeerd maar tot nog toe zonder succes. Anders ga ik hem zelf maar opnieuw flashen.
Is er iemand anders die er ook zoveel problemen mee heeft?
Aangezien die slaesh stick zo lang op zich liet wachten heb ik ook de stick CC2538 + CC2592 van Giovanni (ook te koop op Tindie) besteld. Deze was er wel met een paar dagen.
Deze werkte, na repairen van alle devices, nieuwe poort en een nieuwe pan_id, wel direct out of the box. Deze stick kan gemakkelijk mijn 40 devices aan, reageert lekker snel en draait nu een paar weken nog steeds zeer stabiel. Het enige nadeel is wel dat het bereik net zo beperkt is als de CC2531 stick. Beide met een antenne en beide via een extra USB verlengkabel tussen mijn Raspberry en de stick om interferentie te voorkomen.
Voor nu heb ik met een extra smartplug als router net genoeg om alle devices te bereiken maar gezien de omschrijving van deze stick had ik wel iets meer bereik verwacht.
Tot 30 devices werkte alles goed met de CC2531 stick met antenne, al was het bereik wel beperkt tot ongeveer maximaal 5 meter, ondanks dat ik 10+ routers verdeeld over het huis heb. Daarna ging het bergafwaarts. Waarschijnlijk kwam dat mede door extra smartplugs die hun power consumptie uitspuugden waardoor de stick het zwaar te verduren kreeg.
BTW met de device optie debounce: 1 kun je het aantal berichten wel beperken, hiermee worden meerdere berichten die kort op elkaar zitten per device gegroepeerd.
Voor ondersteuning van nog meer devices heb ik half augustus de slaesh’s CC2652RB stick besteld maar deze heb ik uiteindelijk pas 6 weken later ontvangen. Dus deze heb ik sinds kort pas in huis.
Ondanks dat hij geflashed zou zijn voor zigbee2mqtt krijg ik hem nog niet aan de praat. Devices opnieuw gepaired, nieuw pan_id, juiste poort ingesteld met write access en nog meer tips van zijn eigen site https://slae.sh/projects/cc2652/ geprobeerd maar tot nog toe zonder succes. Anders ga ik hem zelf maar opnieuw flashen.
Aangezien die slaesh stick zo lang op zich liet wachten heb ik ook de stick CC2538 + CC2592 van Giovanni (ook te koop op Tindie) besteld. Deze was er wel met een paar dagen.
Deze werkte, na repairen van alle devices, nieuwe poort en een nieuwe pan_id, wel direct out of the box. Deze stick kan gemakkelijk mijn 40 devices aan, reageert lekker snel en draait nu een paar weken nog steeds zeer stabiel. Het enige nadeel is wel dat het bereik net zo beperkt is als de CC2531 stick. Beide met een antenne en beide via een extra USB verlengkabel tussen mijn Raspberry en de stick om interferentie te voorkomen.
Voor nu heb ik met een extra smartplug als router net genoeg om alle devices te bereiken maar gezien de omschrijving van deze stick had ik wel iets meer bereik verwacht.
Afgelopen week ook de CC2652RB besteld, ben nog wachtende maar inmiddels wel verzonden. Ook zijn er wat sensoren onderweg, hoop dat het pairen en installeren wil lukken. Ben nieuw met ZigBee, ik zal mijn ervaringen hier delen.gebruiker_brink schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 23:59:
Dit zijn tot nu toe mijn ervaringen met de volgende 3 adapters/sticks: de CC2531, slaesh’s CC2652RB en de CC2538 + CC2592 van Giovanni:
Ik heb eenCC2531 die eigenlijk altijd perfect werkte met 50+ devices. nu sinds gister storing:
in de logs:
2020-10-15T12:47:41.988Z serialport/bindings/unixRead read error [Error: EAGAIN: resource temporarily unavailable, read]
errno: -11,
code: 'EAGAIN',
2020-10-15T12:47:41.988Z serialport/bindings/unixRead waiting for readable because of code: EAGAIN
2020-10-15T12:47:41.988Z serialport/bindings/poller Polling for "readable"
En in de andere logs veel van dit:
or 2020-10-15 12:48:12: Failed to execute LQI for 'spot_badkamer_4'
error 2020-10-15 12:48:22: Failed to execute LQI for 'spot_badkamer_3'
debug 2020-10-15 12:48:22: LQI succeeded for 'spot_kozijn_3_lamp'
Zou de USB stick kaduuk zijn? Na 1x er uit halen en er weer in werkte die weer ff goed.
Ik heb diverse CC2531 als reserve liggen, is het mogelijk de configuratie van de oude stick af te halen en te uploaden naar de nieuwe?
in de logs:
2020-10-15T12:47:41.988Z serialport/bindings/unixRead read error [Error: EAGAIN: resource temporarily unavailable, read]
errno: -11,
code: 'EAGAIN',
2020-10-15T12:47:41.988Z serialport/bindings/unixRead waiting for readable because of code: EAGAIN
2020-10-15T12:47:41.988Z serialport/bindings/poller Polling for "readable"
En in de andere logs veel van dit:
or 2020-10-15 12:48:12: Failed to execute LQI for 'spot_badkamer_4'
error 2020-10-15 12:48:22: Failed to execute LQI for 'spot_badkamer_3'
debug 2020-10-15 12:48:22: LQI succeeded for 'spot_kozijn_3_lamp'
Zou de USB stick kaduuk zijn? Na 1x er uit halen en er weer in werkte die weer ff goed.
Ik heb diverse CC2531 als reserve liggen, is het mogelijk de configuratie van de oude stick af te halen en te uploaden naar de nieuwe?
Heb net de ZZH stick binnen, maar bij het flash script loop ik op het volgende probleem:Mars Warrior schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:09:
[...]
RTFM, oftewel: https://electrolama.com/projects/zig-a-zig-ah/#Zigbee2mqtt
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| c:\cc2538-bsl-master>cc2538-bsl.py -p COM4 -e Traceback (most recent call last): File "C:\cc2538-bsl-master\cc2538-bsl.py", line 59, in <module> from intelhex import IntelHex File "C:\Users\xxxx\AppData\Local\Programs\Python\Python39\lib\site-packages\intelhex\__init__.py", line 44, in <module> from intelhex.compat import ( File "C:\Users\xxxx\AppData\Local\Programs\Python\Python39\lib\site-packages\intelhex\compat.py", line 60, in <module> array_tobytes = getattr(array.array, "tobytes", array.array.tostring) AttributeError: type object 'array.array' has no attribute 'tostring' |
Dependencies zijn geïnstalleerd:
code:
1
2
3
4
| c:\cc2538-bsl-master>pip install python-magic pyserial intelhex Requirement already satisfied: python-magic in c:\users\xxxx\appdata\local\programs\python\python39\lib\site-packages (0.4.18) Requirement already satisfied: pyserial in c:\users\xxxx\appdata\local\programs\python\python39\lib\site-packages (3.4) Requirement already satisfied: intelhex in c:\users\xxxx\appdata\local\programs\python\python39\lib\site-packages (2.2.1) |
Python 3.9.0
pip 20.2.3
Iemand een idee?
Python 3.9 is vrij nieuw, misschien werkt het daarom niet. Kan je eens met Python 3.7 proberen?BlackShadow schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 17:44:
[...]
Heb net de ZZH stick binnen, maar bij het flash script loop ik op het volgende probleem:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 c:\cc2538-bsl-master>cc2538-bsl.py -p COM4 -e Traceback (most recent call last): File "C:\cc2538-bsl-master\cc2538-bsl.py", line 59, in <module> from intelhex import IntelHex File "C:\Users\xxxx\AppData\Local\Programs\Python\Python39\lib\site-packages\intelhex\__init__.py", line 44, in <module> from intelhex.compat import ( File "C:\Users\xxxx\AppData\Local\Programs\Python\Python39\lib\site-packages\intelhex\compat.py", line 60, in <module> array_tobytes = getattr(array.array, "tobytes", array.array.tostring) AttributeError: type object 'array.array' has no attribute 'tostring'
Dependencies zijn geïnstalleerd:
code:
1 2 3 4 c:\cc2538-bsl-master>pip install python-magic pyserial intelhex Requirement already satisfied: python-magic in c:\users\xxxx\appdata\local\programs\python\python39\lib\site-packages (0.4.18) Requirement already satisfied: pyserial in c:\users\xxxx\appdata\local\programs\python\python39\lib\site-packages (3.4) Requirement already satisfied: intelhex in c:\users\xxxx\appdata\local\programs\python\python39\lib\site-packages (2.2.1)
Python 3.9.0
pip 20.2.3
Iemand een idee?
Deze error schijnt ook met Home-Assistant en Python 3.9 op te treden, en 3.9 is nog niet fully ondersteund, vandaar mijn suggestie
Er zit toch alleen maar firmware op. Geen configuratie. Dat zit in zigbee2mqtttrekker22 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:49:
als ik een nieuwe CC2531 met antenne flasht kanik de huidige zo omwisselen of moet ik alles opnieuw pairen?
die hele exercitie heb ik net al gedaan nu ik zigbee2mqtt heb verplaatst naar een nieuwe ri4 met docker.
die hele exercitie heb ik net al gedaan nu ik zigbee2mqtt heb verplaatst naar een nieuwe ri4 met docker.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ok maar als ik bv naar andere type stick overstap moet je toch ook alles repairen?jobr schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 18:41:
[...]
Er zit toch alleen maar firmware op. Geen configuratie. Dat zit in zigbee2mqtt
Dacht ook als ik tussen 2x 2531 switch...?
Staat wel in de documentatie van zigbee2mqtttrekker22 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 19:19:
[...]
Ok maar als ik bv naar andere type stick overstap moet je toch ook alles repairen?
Nee dan niet. En bij een stick met of zonder antenne maakt ook niet uit.trekker22 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 19:19:
[...]
Ok maar als ik bv naar andere type stick overstap moet je toch ook alles repairen?
Bedankt voor de tip, met Python 3.8.6 was het meteen ok! thx!daxy schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 17:50:
[...]
Python 3.9 is vrij nieuw, misschien werkt het daarom niet. Kan je eens met Python 3.7 proberen?
Deze error schijnt ook met Home-Assistant en Python 3.9 op te treden, en 3.9 is nog niet fully ondersteund, vandaar mijn suggestie
Heeft er al iemand succesvol de ZZH stick gebruikt in docker?
Ik draai docker op Ubuntu 18.04 op een ESXi VM.
ESXi geeft het USB device door, dat gaat goed:
lrwxrwxrwx 1 root root 13 Oct 16 08:48 usb-1a86_USB2.0-Serial-if00-port0 -> ../../ttyUSB0
Docker image: koenkk/zigbee2mqtt:latest
Device mapping in de container:
/dev/ttyUSB0:/dev/ttyACM0
of
/dev/ttyUSB0:/dev/ttyUSB0 (met aangepaste configuration.yaml uiteraard)
Beiden geven fouten in de container:
Error: Error while opening serialport 'Error: Error: I/O error, cannot open /dev/ttyUSB0'
en iets later:
Error: AREQ - ZDO - stateChangeInd after 60000ms
In de host log (ubuntu) zie ik het volgende:
failed to read modem status: -110
failed to send control message: -110
Voorheen heb ik altijd zigbee2mqtt onder Ubuntu gedraaid met het USB device passthrough, dat heeft nooit problemen gegeven.
lrwxrwxrwx 1 root root 13 Oct 16 08:48 usb-1a86_USB2.0-Serial-if00-port0 -> ../../ttyUSB0
of
Error: Error while opening serialport 'Error: Error: I/O error, cannot open /dev/ttyUSB0'
en iets later:
Voorheen heb ik altijd zigbee2mqtt onder Ubuntu gedraaid met het USB device passthrough, dat heeft nooit problemen gegeven.
Heb je wel " rtscts: false" in je configuration.yaml gezet (onder advanced: )?BlackShadow schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 10:56:
Heeft er al iemand succesvol de ZZH stick gebruikt in docker?
of
en iets later:
Ik neem aan dat je je pan_id ook aangepast heb toch?
Anders stop z2m docker, disconnect en reconnect je USB en start z2m docker weer.
Had bovenstaande al geprobeerd, toch nog eens gedubbelchecked, bleek 0x uit mijn pan_id verdwenen.daxy schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:11:
[...]
Heb je wel " rtscts: false" in je configuration.yaml gezet (onder advanced: )?
Ik neem aan dat je je pan_id ook aangepast heb toch?
Anders stop z2m docker, disconnect en reconnect je USB en start z2m docker weer.
Dit aangepast (rtscts: false was reeds aanwezig), docker stop, USB uit/in en docker start.
Start nu correct op! Thx :-)
Dit topic is gesloten.
Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!
Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!
Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.