Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 68 Laatste
Acties:
  • 480.241 views

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:13
Vow schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 14:08:
Kunnen zigbee power plugs ook dienen als signaal versterker? Zo ja welke raden jullie aan?
Ik heb ook een zigbee stick cc2531 maar die heb ik gekocht van sonoff met al firmware erop.
dat was inpluggen, de zigbee integratie instellen en klaar.
officieel is elk zigbee apparaat wat aan constante voeding zit een repeater.
Maar het kan natuurlijk voorkomen dat een producent het protocol verkeert implementeert.

Ikea heeft prima plugs, en ook echte repeaters. Die van philips zijn ook goed.

Maar lampen zijn dus ook gewoon repeaters he ;)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Vow
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-07-2024

Vow

Kodess schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 14:27:
[...]

officieel is elk zigbee apparaat wat aan constante voeding zit een repeater.
Maar het kan natuurlijk voorkomen dat een producent het protocol verkeert implementeert.

Ikea heeft prima plugs, en ook echte repeaters. Die van philips zijn ook goed.

Maar lampen zijn dus ook gewoon repeaters he ;)
Zit er dan nog een merkbaar verschil tss een echte repeater en een plug van Ikea?
Mss een domme vraag maar een xiaomi hub kan die hier ook voor dienen?
Heb er zo nog eentje liggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Vow op 19-09-2020 14:35 ]

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:28
Vow schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 14:30:
[...]

Zit er dan nog een merkbaar verschil tss een echte repeater en een plug van Ikea?
Ja en nee, lijkt mij. Qua protocol of zo zal het niet uit maken. Maar elk apparaat heeft natuurlijk wel een eigen design etc waardoor bv de een een betere antenne heeft dan de ander etc. Het is dus niet zo dat bv een lamp je signaal net zo goed zal "versterken" dan een plug, of een los repeater ding. Dat wordt gewoon beperkt door de antenne, plaatsing, etc.
Mss een domme vraag maar een xiaomi hub kan die hier ook voor dienen?
Heb er zo nog eentje liggen.
Neen. Alleen apparaten in hetzelfde netwerk doen dienst als repeater, dus als je een Zigbee stick hebt die het netwerk beheert kun je geen Xiaomi Hub opnemen in dat netwerk.,

• Vow
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-07-2024

Vow

Ok, das duidelijk, bedankt voor u antwoordt.

Verwijderd

Kan iemand me helpen met een z2m probleem?
Ik krijg sinds de laatste update (geloof ik) onderstaande melding in mijn system log:

code:
1
ERROR (MainThread) [supervisor.addons.addon] Add-on 7ad98f9c_zigbee2mqtt has invalid options: Missing option availability_passlist in advanced. Got {'data_path': '/share/zigbee2mqtt', 'external_converters': [], 'devices': 'devices.yaml', 'groups': 'groups.yaml', 'homeassistant': True, 'permit_join': True, 'mqtt': {'base_topic': 'zigbee2mqtt', 'server': 'mqtt://core-mosquitto:1883', 'user': 'usert', 'password': 'usertpassword'}, 'serial': {'port': '/dev/serial/by-id/usb-Texas_Instruments_XDS110__03.00.00.12__Embed_with_CMSIS-DAP_L1100CJP-if00'}, 'advanced': {'pan_id': 6666, 'channel': 10, 'network_key': [1, 1, 1, 1, 1, 11, 1, 11, 1, 1, 1, 1, 1, 11...

Nadat ik de availability_passlist optie heb toegevoegd en de availability_blacklist heb veranderd in blocklist en de whitelist/ban entries heb verwijderd krijg ik geen meldingen meer in mijn system log.

Jammer genoeg krijg ik nu in mijn z2m log het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Zigbee2MQTT:error 2020-09-19 17:39:10: Failed to start zigbee
Zigbee2MQTT:error 2020-09-19 17:39:10: Exiting...
Zigbee2MQTT:error 2020-09-19 17:39:10: Error: AREQ - ZDO - stateChangeInd after 60000ms
    at Timeout._onTimeout (/zigbee2mqtt-1.14.4/node_modules/zigbee-herdsman/dist/utils/waitress.js:46:35)
    at listOnTimeout (internal/timers.js:549:17)
    at processTimers (internal/timers.js:492:7)
npm ERR! code ELIFECYCLE
npm ERR! errno 1
npm ERR! zigbee2mqtt@1.14.4 start: `node index.js`
npm ERR! Exit status 1
npm ERR! 
npm ERR! Failed at the zigbee2mqtt@1.14.4 start script.
npm ERR! This is probably not a problem with npm. There is likely additional logging output above.
npm ERR! A complete log of this run can be found in:
npm ERR!     /root/.npm/_logs/2020-09-19T15_39_10_079Z-debug.log
2020-09-19T17:39:10: PM2 log: App [npm:0] exited with code [1] via signal [SIGINT]
2020-09-19T17:39:10: PM2 log: App [npm:0] starting in -fork mode-
2020-09-19T17:39:10: PM2 log: App [npm:0] online
> zigbee2mqtt@1.14.4 start /zigbee2mqtt-1.14.4
> node index.js

EDIT:
Gezien het overweldige aantal reacties ben ik zelf maar aan het kl*ten gegaan.
Het blijkt dat na de update er een paar opties niet klopten, die heb ik (zoals hierboven aangegeven) aangepast. Daarna heeft z2m echter gedetecteerd dat er iets aan mijn channel of network key is gewijzigd, waardoor de stick gereset is. Na een reboot van HA kreeg ik ook soms de melding dat het PAN ID al in gebruik was, maar meestal gewoon de timeout hierboven. Naspeuren op Google leert me dat ik een nieuw PAN ID moest gebruiken, of zorgen dat ik buiten bereik was van alle apparaten met dat PAN ID. Daarna alles opnieuw pairen. Dat heb ik dus maar gedaan. Was wel een werkje :(

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2020 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vow schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 14:08:
Kunnen zigbee power plugs ook dienen als signaal versterker? Zo ja welke raden jullie aan?
Ik heb ook een zigbee stick cc2531 maar die heb ik gekocht van sonoff met al firmware erop.
dat was inpluggen, de zigbee integratie instellen en klaar.
Eigenlijk alles wat direct stroom heeft en geen batterij kan als versterker dienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-09 13:29

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Hebben jullie ervaring met brakke CC2531-sticks? Het heeft maanden goed gewerkt, maar de afgelopen dagen is mijn Z2M-config eigenlijk praktisch onbruikbaar. Er gebeurt iets waardoor ik op al mijn devices een 'failed to ping' krijg en als ik Z2M herstart, krijg ik de melding: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms), terwijl de stick nog wel zichtbaar is als seriële poort. Lostrekken en terugsteken van de stick lost het probleem (tijdelijk) op, vandaar dat ik die verdenk als oorzaak.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Demo schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:12:
Hebben jullie ervaring met brakke CC2531-sticks? Het heeft maanden goed gewerkt, maar de afgelopen dagen is mijn Z2M-config eigenlijk praktisch onbruikbaar. Er gebeurt iets waardoor ik op al mijn devices een 'failed to ping' krijg en als ik Z2M herstart, krijg ik de melding: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms), terwijl de stick nog wel zichtbaar is als seriële poort. Lostrekken en terugsteken van de stick lost het probleem (tijdelijk) op, vandaar dat ik die verdenk als oorzaak.
Lees even terug, dit hebben meerdere mensen sinds de laatste upgrade. Voor mij is het iig weer stabieler (nu al 12u zonder reboot) opgelost door de vorige versie te pakken (lang leve docker :-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Sander schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:16:
[...]

Lees even terug, dit hebben meerdere mensen sinds de laatste upgrade. Voor mij is het iig weer stabieler (nu al 12u zonder reboot) opgelost door de vorige versie te pakken (lang leve docker :-))
Thanks! Ik heb 'm 'los' draaien op een Raspberry Pi, maar kon reverten naar de git commit waar 1.14.3 gereleased werd. Waarschijnlijk was de database een beetje brak, uiteindelijk heb ik alle lampen moeten resetten (6x uit en aan deed het niet, moest de Hue remote gebruiken voor een reset ook op de Ikea-lampen en daarna koppelen met uit/aan) maar nu lijkt het allemaal weer soepel te reageren :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenkk
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 20:33
Bekend issue inderdaad, is al opgelost in de laatste dev branch (https://www.zigbee2mqtt.i...switch-to-dev-branch.html) of wacht op de volgende release (1 oktober)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marijnus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-09 16:20
Tip voor de wat gevorderde hobbyist:
In plaats van een CC2531 stick heb ik een CC2538 module (aliexpress.com/item/4000924551647.html) en een CP2101 USB seriele module (aliexpress.com/item/32650176124.html) aan elkaar gesoldeerd. Dan heb je voor €6 een stick die in ieder geval een degelijk bereik heeft. Of het ook stabieler is zal de tijd moeten uitwijzen.

Zijn er mensen geïnteresseerd in uitgebreide instructies?

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:38
Marijnus schreef op woensdag 23 september 2020 @ 13:39:
Juppa
Mits in te lezen in Home Assistant

[ Voor 9% gewijzigd door maartend op 23-09-2020 13:50 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Marijnus
Materialen
  • CC2538 module, bijvoorbeeld deze
  • Let op! De voorgeflashte firmware van deze module is veranderd, waardoor je deze niet meer zomaar via UART kunt flashen. Vraag bij een leverancier om een module ZONDER geldige firmware.
  • CP2102 module, bijvoorbeeld deze, ik koos voor de "CP2102 micro"
  • (Eventueel) twee drukschakelaars, bijvoorbeeld zoiets, of zoiets
  • Eventueel externe antenne die op je CC2538 module past
  • Dunne draadjes. Ik heb spoeldraad gebruikt
  • Soldeergereedschap en stabiele handen
Verbinden
Maak de volgende verbindingen tussen de CC2538 en de CP2102:
CC2538 pinCP2102 pin
PA0TXD
PA1RXI
GNDGND
VDD3V3

Raadpleeg de productpagina van je gekochte CC2538 module om te checken waar deze pins zitten. Er zijn verschillende modules op de markt met verschillende pinouts.
Antenne
Als je een externe antenne hebt gekocht, kun je die aansluiten op de CC2538 module, en dan ben je klaar.

Maar je kunt ook de PCB antenne gebruiken, het bereik hiervan is redelijk goed (een stuk beter dan de CC2531). Hiervoor moet je wel een weerstand verplaatsen:
Standaard wordt de CC2538 zo geleverd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/peU1zw4dk16hGrHU6jhO0Dg11m8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rZomQrme0HbcTlQyUOmQVTl4.png?f=fotoalbum_large
Om de PCB antenne te gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKyrcd3ev-7_zvtSV86jEg-qJQU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lbvfnDb2rl20nqLcB3xn8KU5.png?f=fotoalbum_large

Dus soldeer de weerstand die daar zit los, draai hem 90 graden, en soldeer hem daar vast. Die weerstand is vrij klein, dit was voor mij een behoorlijk priegelwerkje.
Knopjes
We gaan zometeen de CC2538 via UART flashen. Hiervoor moet hij wel in de bootloader komen. Het is handig (maar niet noodzakelijk!) om hiervoor twee pushbuttons te solderen:
Knopje 1 (bootloader knopje) tussen GND en PA7.
Knopje 2 (reset knopje) tussen GND en RST.

Bam! Je bent klaar met solderen! Ik heb de CC2538 en de CP2102 aan elkaar gelijmd met een lijmpistool. Resultaat ziet er bij mij als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S5SFe7UgY5laksUiss3llZ2Br8I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IYGIgP4VenNaywMTCvaULzU2.png?f=fotoalbum_large
Firmware
Normaal gesproken moet je de CC2538 flashen via JTAG. Hier heb je een J-Link apparaat van €10 voor nodig en moet je nog heel veel draadjes solderen. De bootloader heeft echter de mogelijkheid om dit via UART (serieel) te doen. Dat kan dan via de zojuist door jou gesoldeerde CP2102 module en dan hoef je niet meer te solderen. Hiervoor moet de CC2538 wel in bootloader modus staan.

Wanneer er geen (geldige) firmware op de CC2538 geflasht is, gaat hij standaard naar deze bootloader modus. De eerste keer hoef je hier dus niks speciaals voor te doen. Maar als je eenmaal een firmware geflasht hebt, gaat de CC2538 alleen nog in z'n bootloader als er in de firmware een speciaal vlaggetje is aangezet en de bijbehorende pin laag is tijdens het opstarten (daar is dus het bootloader knopje voor nodig). Daarom is het nodig om een aangepaste firmware te flashen: Ik heb deze gedownload vanaf hier, download "MODKAMRU_V3_UART-no-flow-control_with_SBL.hex".

Let op: Als je dus een firmware flasht waarbij deze flag niet aanstaat, kun je hem alleen nog flashen via JTAG

Voor het flashen gebruik je deze tool. Klik hier op "code" > " download zip". (of beter nog: clone de repo met git op je pc)
Als je nog geen python op je PC hebt moet je python3 installeren vanaf hier. Als dat gelukt is installeer je de dependencies:

code:
1
2
pip install pyserial
pip install intelhex

Als je al wel een firmware geflasht hebt, moet het apparaat in de bootloader gezet worden:
  • Houd de bootloader knop ingedrukt
  • Druk kort op de reset knop
  • Laat de bootloader knop los
Als het goed is kun je nu je stick flashen. Unzip het eerder gedownloade bestand, en open de map in een terminal. Dan doe je:
code:
1
python3 cc2538-bsl.py -p [COM poort van je CC2538] -b 115200 -e -w -v [pad naar je firmware .hex]

Als het programma mekkert over een checksum die niet matcht, is er iets mis gegaan en moet je het opnieuw proberen. Inclusief opnieuw in bootloader zetten met bovenstaande knoppencombinatie.
Zigbee2MQTT config
Als je een andere module gebruikte, moet je in je configuration.yaml eventueel de seriele poort aanpassen:
code:
1
2
serial:
  port: /dev/ttyUSB0

Verder kun je nog het volgende toevoegen:
code:
1
2
queue:
   delay: 50

Daarmee moet de boel iets sneller reageren volgens mij de CC2538 heeft meer processing power dus kan dat aan.

Daarnaast moet je al je apparaten opnieuw pairen.

Disclaimer
Ik heb bovenstaande vrij snel getypt uit wat ik er nog van wist. Het kan zijn dat er dingen ontbreken of vaag omschreven zijn.
Laat het me gerust weten als het (niet) gelukt is, of als er dingen onduidelijk zijn!

[ Voor 3% gewijzigd door Marijnus op 30-12-2020 11:15 . Reden: Wat dingen verduidelijkt ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marijnus
maartend schreef op woensdag 23 september 2020 @ 13:48:
[...]
Mits in te lezen in Home Assistant
Jep. Werkt als een trein met HA.

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 20:20

HaTe

haat niet

Ik heb Slaesh CC2652 stick gekocht. Zojuist bij mij geïnstalleerd en werkt goed. Linkquality is goed verbeterd. In sommige gevallen van <20 naar >100

Ik heb hem niet besteld via tindie, maar via de mail. Dat ging prima.

[ Voor 48% gewijzigd door HaTe op 24-09-2020 23:56 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• francisp
  • Laatst online: 19-09 08:55
Marijnus schreef op woensdag 23 september 2020 @ 13:39:
Tip voor de wat gevorderde hobbyist:

Jazeker

• misteriks
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 18:10
Is het mogelijk om de default device attribute values te wijzigen van een discovered mqtt device?

Ik wil zowel temperature_alarm als humidity_alarm op false zetten. Via set state gaat dat niet aangezien deze weer wordt overschreven bij een volgend mqtt message van het device.

Device in kwestie is https://www.zigbee2mqtt.io/devices/NAS-AB02B0.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icJFYOTLcsyb72I4bT9QC-Imb2s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/n5OGWjBx0Qnl0LuZ3DAjd421.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:58

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@misteriks Je zou ze natuurlijk on-change natuurlijk weer false kunnen maken. Maar belangrijker, waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misteriks
Nu bepaald het device wanneer de het alarm getriggered wordt op basis van de gemeten temperatuur/humidity waardes. Ik heb het wil deze alarms helemaal niet en als ik ze zou willen dan wil ik deze automations in Home Assistant zelf regelen ipv dat de triggers door het device zelf bepaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@misteriks Dan doe je er toch gewoon niets mee... Heb je er ook geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misteriks
Septillion schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:10:
@misteriks Dan doe je er toch gewoon niets mee... Heb je er ook geen last van.
Probleem is dat elke keer als de temperatuur of luchtvochtigheid buiten de min-max waarde valt er een melodie begint te spelen op het het device. Daar heb ik zeker wel last van ;) en wil ik dus uitschakelen.

Het enige waar ik dit device voor wil gebruiken is voor mijn alarm en deze dient dus alleen af te gaan als Home Assistant hem aanstuurt en niet als hij zelf vind dat het tijd is om een melodie af te spelen.

[ Voor 20% gewijzigd door misteriks op 25-09-2020 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@misteriks Ahh, kijk. Dan wil je niet die states aanpassen, want dat gaat je dan niet redden. Dan moet je kijken hoe je de thresholds voor die alarmen aanpast op het device. Maar daar zegt Z2M doc helaas niets over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misteriks
ok, heb het gevonden

Developer Tools - Services - Service: mqtt.publish

Service Data:
topic: 'zigbee2mqtt/Sirene/set'
retain: true
payload: '{"temperature_alarm":false}'

of voor temperatuur alarm: '{"humidity_alarm":false}'

Wat je topic is kan je uit je mqtt logs halen

'Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ziZwU8rWF_m_gbIZ-vo3WH1wH7o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/B0AcQXFpFnGp43RyiuCBbJ5a.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFLGfdR-aqBx8yxekZlTwp1U8OQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HU7Dqnx0SCd6TyCoGA9BLKJr.png?f=fotoalbum_large

• HaTe

HaTe

haat niet

Hebben mensen hier ervaring met deze plug?

Smart WiFi socket IMMAX NEO 07048L

Heb nu een Tuya TS0121 (Lonsonho) plug die ook prima werkt, maar deze is ook interessant :)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

he hoi...

Draai maanden stabiel, alleen nu iets vreemds.
Ik krijg mijn zigbee rollershutter niet geleerd:
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/mcdj3aq.html

Wat ik ook probeer ik krijg geen device geleerd.
Gebruik de z2m plugin in domoticz.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3NRCPC-qa2SJRZ-g2e0sjELMQ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xamGcvbVbPs7Y0GrYzAcEaoc.png?f=fotoalbum_large

Wat ik ook vreemd vind is dat mijn config file ook niet wijzigt, als ik wat probeer te leren.
Zou domoticz verkeerde rechten hebben?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHG1s_Sm2Be-zyqnmimbKVxca64=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6gj6SdchHxHSlGGDOtXfGSFT.png?f=fotoalbum_large

Is er een optie om via cli iets te leren?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 16:14

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Vraagje over het pairen van een IKEA Tradfri lamp:

Ik gebruik al geruime tijd een IKEA Tradfri gateway om mijn lampen aan te sturen. Omdat ik ook wat Zigbee sensoren wil gaan inzetten, heb ik een sonoff CC2531 gekocht en geïnstalleerd. Pairen met mijn sensoren gaat prima, alleen het bereik houd niet over. Daarom had ik bedacht om 1 IKEA lamp die in de buurt van de USBstick staat in te zetten als router, in de hoop het bereik te verbeteren. Echter lukt het me niet om die lamp te koppelen aan zigbee2mqtt, hij koppelt na een reset direct weer aan het IKEA Tradfri netwerk.

Ik heb de lamp uit de Tradfri app verwijderd, toen de gateway uitgezet, lamp gereset, maar dan nog koppelt de lamp weer aan het Tradfri netwerk. Is er een truukje hoe ik dit toch voor elkaar krijg?

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Vraag.

Heb hier 4 CC2531 sticks liggen. 1 coordinator en 3 als routers. 1 router moet al opnieuw worden geflashed, die is zum knoppen. En sowieso is de firmware echt al vrij oud. Nu heb ik nooit die dingen zelf geflashed, heb ook niks in huis.

Mijn vraag ; kan ik beter overstappen op een neiuwere stick (weet het nummer niet meer) of gewoon bij deze blijven en updaten naar nieuwste fw?

[ Voor 6% gewijzigd door maartend op 28-09-2020 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@maartend Ik neem aan dat je bedoelt "1 coördinator en 3 als routers" ;)

Nu is naar een nieuwe stick gaan wel interessant maar als je een opstelling hebt voor flashen doe je ze zo. Geen ESP of Pi rondslingeren?

Aan de andere kant, volgens mij is er redelijk weinig voorgang geweest in de fw, loop je echt ver achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Septillion schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:48:
@maartend Ik neem aan dat je bedoelt "1 coördinator en 3 als routers" ;)

Nu is naar een nieuwe stick gaan wel interessant maar als je een opstelling hebt voor flashen doe je ze zo. Geen ESP of Pi rondslingeren?

Aan de andere kant, volgens mij is er redelijk weinig voorgang geweest in de fw, loop je echt ver achter?
Thnx, aangepast. Heb idd een Pi rondslingeren, ooit gebruikt voor Home Assistant (dat draait nu op een NAS). Maar verder kan ik niet met dat ding overweg. Een vriend van me wel, dus daar kan ik hulp vragen.

Firmware ga ik even voor kijken.
edit ; ok, volslagen geen idee meer.

Is dit de beste manier? Om te flashen dus?
YouTube: #003 Flashing CC2531 without CC Debugger Zigbee for HassIO

[ Voor 9% gewijzigd door maartend op 28-09-2020 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@maartend Zelf nooit met de Pi gedaan maar ziet er aan de software kant makkelijk uit. Was de kleine connector al wel weer vergeten...

Ik heb het toen via CCloader op een ESP gedaan. Was volgens mij ook redelijk straight forward maar is al weer even geleden. Indien je in de buurt woont zou ik ze ook nog wel kunnen flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Septillion schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:09:
@maartend Zelf nooit met de Pi gedaan maar ziet er aan de software kant makkelijk uit. Was de kleine connector al wel weer vergeten...

Ik heb het toen via CCloader op een ESP gedaan. Was volgens mij ook redelijk straight forward maar is al weer even geleden. Indien je in de buurt woont zou ik ze ook nog wel kunnen flashen.
Zeeuws-vlaanderen.

Zit al te kijken op dat filmpje, enige lastige, moet op elke stick solderen. Moet toch eenvoudiger kunnen ; connector dat past op de stick, en dan verloopkabel. Maar dat zou wel eens de downloadkabel kunnen zijn

edit ; ja dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NSP6ilcOiCEXoP008ELWYzPIsY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w3lcfHFMcqKeK0qaLlPvAJgf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door maartend op 28-09-2020 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Oei, dat is een weekendje weg bestemming :p

Aan solderen zou ik inderdaad niet beginnen. Ik heb zelf toen alleen een verloopje gekocht a €1,50 ofzo. Die wordt inderdaad vaak de download cable genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Septillion schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:15:
[...]

Oei, dat is een weekendje weg bestemming :p

Aan solderen zou ik inderdaad niet beginnen. Ik heb zelf toen alleen een verloopje gekocht a €1,50 ofzo. Die wordt inderdaad vaak de download cable genoemd.
Niet erg. Thnx. Besteld, en die video is erg duidelijk. En een vriend van me leert hoe ik mijn Pi kan beanderen over mijn netwerk. Zijn ook filmpies van te vinden, maar met 2 onder genot van een goede whisky is leuker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@maartend Zolang je het geklooi met wifi achterwegen laat is er inderdaad geen kunst aan. Maar een top reden om een fles open te trekken :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Septillion schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:26:
@maartend Zolang je het geklooi met wifi achterwegen laat is er inderdaad geen kunst aan. Maar een top reden om een fles open te trekken :9~
Nee, wil hem op LAN aansluiten.

En idd om lekker weer wat te proeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Heb last van hetzelfde probleem. Dacht afgelopen weekend even snel tussendoor te upgraden. Helaas achteraf zelfde meldingen in het log.
Verschillende versies geprobeerd, ook de dev branch er nog eens bij gepakt. Maar mocht helaas niet baten.
Diverse manieren de configfile aangepast met variaties om de stick te koppelen, ook niks uitgehaald.
Daarnaast nog de (on)nodige herinstallaties op zowel Pi 3 als Pi4...

Op een ander forum lees ik dat het opnieuw flashen moet gaan helpen omdat de stick wellicht gecrashed is..
Een behulpzame Tweaker gaat deze morgen voor mij opnieuw flashen, hopen dat dit het inderdaad ook voor mij oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Hier ook gemier. Om de paar dagen lijk ik contact te verleizen. Moet ik de coordinator uit de USB poort halen, teru er in, Z2M in home assistant opniuew opstarten en dan werkt het weer.

Verwijderd

Hoe groot is jullie netwerk en welke firmware versie zit erop? Ik had er ook last van omdat ik een te groot netwerk kreeg waardoor ik van firmware moest switchen ivm het geheugen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• francisp
Yukkie schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:35:
Vraagje over het pairen van een IKEA Tradfri lamp:

Ik heb de lamp uit de Tradfri app verwijderd, toen de gateway uitgezet, lamp gereset, maar dan nog koppelt de lamp weer aan het Tradfri netwerk. Is er een truukje hoe ik dit toch voor elkaar krijg?
Lees even hier : https://community.home-as...and-ikea-devices/231084/3
Ikea devices are notorious for not wanting to pair to controllers running on any other channels besides 11, 15, 22 or 25. These channels are typically used for ZLL (Zigbee Light Link) and it’s where Ikea devices perform best. Also, they are notorious for not fully resetting. When I have to re-pair my Ikea devices, I typically reset them three times (6 on/off cycles for lights and 4 seconds holding reset for remotes) before ever attempting to pair them plus I move them right next to the controller.

• maartend
Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2020 @ 06:51:
Hoe groot is jullie netwerk en welke firmware versie zit erop? Ik had er ook last van omdat ik een te groot netwerk kreeg waardoor ik van firmware moest switchen ivm het geheugen
Ik heb nog de fw van een dik jaar terug. Net materiaal besteld om te gaan flashen, en dan hoop ik op beter.

• francisp
Ik draai momenteel CC2530_CC2591_SOURCE_ROUTING_20190619, dat is de laatst beschikbare denk ik.

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Ik heb hem begin dit jaar gekocht, van uitgaande dat de beste man de laatste FW erop gezet heeft.
Verder is mn netwerk zo'n mix van +/- 7 sensoren xiaomi/ikea/philips en 11 lampen van ikea/phillips

Maar ik lees met regelmaat dat de capaciteit van het netwerk groter kan worden dankzij de lampen die ook als soort routers gaan werken?

[ Voor 25% gewijzigd door Fore! op 30-09-2020 08:39 ]

• Demo

Demo

Fore! schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:35:
[...]

Heb last van hetzelfde probleem. Dacht afgelopen weekend even snel tussendoor te upgraden. Helaas achteraf zelfde meldingen in het log.
Verschillende versies geprobeerd, ook de dev branch er nog eens bij gepakt. Maar mocht helaas niet baten.
Diverse manieren de configfile aangepast met variaties om de stick te koppelen, ook niks uitgehaald.
Daarnaast nog de (on)nodige herinstallaties op zowel Pi 3 als Pi4...

Op een ander forum lees ik dat het opnieuw flashen moet gaan helpen omdat de stick wellicht gecrashed is..
Een behulpzame Tweaker gaat deze morgen voor mij opnieuw flashen, hopen dat dit het inderdaad ook voor mij oplost.
Opnieuw flashen loste het in eerste instantie op voor mij, maar daarna crashte de stick direct weer. Als je 'm niet zelf kan flashen zou ik zeker eerst downgraden naar de voorlaatste versie.
Zelf na het downgraden nog maar één crash gehad, omdat ik per ongeluk de lampen in de badkamer uit deed. Wel bijzonder/vervelend dat het verdwijnen van een aantal apparaten dit zo snel kan veroorzaken, maar gelukkig was lampen terug aanzetten en de Pi herstarten voldoende (en waarschijnlijk had repluggen van de stick en Z2M herstarten hetzelfde resultaat gehad) dus ik ben weer helemaal happy.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zigbee2mqtt 1.15.0
Announcements

A new Z-Stack 3.x.0 firmware (20200925) has been published (for CC2652/CC1352) users

Features

#4266 Webbased frontend (documentation)
#2069 Scenes (documentation)

Improvements

#4177 Greenpower support for Deconz adapter
Add definition to raw networkmap
Deconz adapter stability improvements
#4096 Don't rename entity ID in Home Assistant by default
#1528 Support IKEA E1525/E1745 occupancy sensor night mode
#2566 Keep current brightness when light is turned off (don't force to 0)
#4290 Clear retained messages on device/group rename or delete
#3812 Add measurement_poll_interval for TS0121_plug
#1541 Support low battery information and display battery voltage for Aqara S2 lock
#4266 Improve touchlink stability and don't allow any other operations when touchlink action is in progress
#1544 Add more Sinope TH1300ZB commands
#4146 Support power reading for Xiaomi plugs
#110 Don't try to setup reporting for Philips devices that do not support it
#1583 Support power metering for Ubysis J1
#4452 Clear outdated Home Assistant device_automation discoveries
#4452 Don't rediscover Home Assistant device_automation (triggers)
#1601 Updates for Sinope TH1123ZB, TH1124ZB and TH1300ZB

Fixes

#4246 Fix SCM-S1 configure failing when device does not support position reporting
Various Deconz adapter fixes
#4252 Fixes for TS0601 switch
#4245 Zemismart Relay is not updating relay status
#1539 Fix QBKG03LM temperature reports
#1506 Fix illuminance_lux calculation
#4338 Sonoff SNZB-02 gets connected as SONOFF SNZB-01
#4347 Fix handling of malformed messages
#1554 color_mode not parsed when value is 0
#1555 HEIMAN HS1VS-N Vibration sensor: added battery level reporting and tamper
#4367 Fix 0 not stopping brightness_move
#4363 Don't discover to Home Assistant when device is still interviewing
#4361 Fix TRADFRI OTA not working for some devices.
#4261 Fix end devices marked offline after 5 minutes incorrectly
#1542 Fix no state report when physically controlling TS0601_switch
#4307 Fix stability issues for users running on CC2530/CC2531 when using availability
#4388 Fix crash when saving state.json fails
#4397 Fix TRADFRI OTA failing with error 434
#4412 Fix inverted TuYa curtain position
#4419 error setting auto mode on essentials GS361A-H04
#4294 Fix errors when controlling ZM-L03E-Z
#4432 Clear availability topic on device remove
#4452 Fix Home Assistant device trigger not working after rename
#4480 Fix devices being undiscovered from Home Assistant when a non-standard Home Assistant discovery topic is used
#1603 Fix the position of TS0601_curtain

New supported devices

HS3DS HEIMAN Door sensor
HS1WL-N HEIMAN Water leakage sensor
HS1VS-N HEIMAN Vibration sensor
NUE-ZBFLB Nue / 3A Smart fan light switch
HS1RC-N HEIMAN Smart remote controller
HS2SS HEIMAN Smart scene switch
TH1124ZB Sinope Zigbee line volt thermostat
PM-C150-ZB Dawon DNS IOT remote control smart buried-type 16A outlet
HS1HT-N HEIMAN Smart temperature & humidity Sensor
HS2AQ-EM HEIMAN Air quality monitor
HS2IRC HEIMAN Smart IR Control
HT-08 ETOP Wall-mount thermostat
HT-10 ETOP Radiator valve
QBKG26LM Xiaomi Aqara D1 3 gang smart wall switch (with neutral wire)
ZS190000118 Linkind Control outlet
TS0601_switch_2_gang TuYa 2 gang switch
SP2600ZB Sinope Zigbee smart plug
5041131P9 Philips Hue White ambiance Milliskin
PM-S150-ZB Dawon DNS IOT smart switch 1 gang router without neutral wire
PM-S250-ZB Dawon DNS IOT smart switch 2 gang without neutral wire
PM-S350-ZB Dawon DNS IOT smart switch 3 gang without neutral wire
4200-C Centralite Smart outlet
MEG5113-0300/MEG5165-0000 Schneider Electric Merten PlusLink Shutter insert with Merten Wiser System M Push Button
929002335001 Philips Hue white A21 bulb B22 with Bluetooth (1600 Lumen)
43084 Enbrighten Zigbee in-wall smart switch
WSP404 OWON Smart plug
8718699689308 Philips Hue smart plug - UK
07047L Immax Intelligent motion sensor
BHT-002-GCLZB Moes Room thermostat water/gas boiler
8718696153062 Philips Hue Muscari floor light
E1F-N5E Sengled Element color plus E12
E220-KR4N0Z0-HA TuYa Multiprise with 4 AC outlets and 2 USB super charging ports (16A)
HLD503-Z-CT Shenzhen Homa Smart LED driver
11830304 Lonsonho Curtain switch
TS0505A TuYa RGB+CCT light controller
99100-045 Kwikset 910 SmartCode traditional electronic deadbolt
FL 140 C Innr Color Flex LED strip 4m 1200lm
ZG102-BOX-UNIDIM Envilar ZigBee AC phase-cut dimmer
5110131H5 Philips Garnea downlight
QZR-ZIG2400 Qmotion 5 channel remote
HDM40PV620 Qmotion Motorized roller blind
TS0207_repeater Tuya Repeater
929002294203 Philips Hue White and Color Ambiance E14 with bluetooth
DM A60F CY-LIGHTING 6W smart dimmable E27 lamp 2700K
LeTV.8KEY LeTV 8key switch
5055148P7 Philips Hue Centura Aluminium (square)
5055131P7 Philips Hue Centura White (square)
TS0044 TuYa Wireless switch with 4 buttons
HS2CM-N-DC HEIMAN Gear window shade motor
ZS190000118 Linkind Control outlet
ZG2835 Sunricher ZigBee knob smart dimmer
CTR.UBX Airam CTR.U remote BX
WS-USC03 Xiaomi Aqara smart wall switch (neutral, single rocker)
TS0601_switch_3_gang TuYa 3 gang switch
4655BC0-R Ecolink Contact sensor
T2011 IKEA Osvalla panel round

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 22:43

Woohooo

Smilie, James Smilie

Yeeey eindelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Net geprobeerd. Mijn HA starte acuut op in beschremde omgeving. Daar ging iets dus niet goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maartend schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 20:20:
Net geprobeerd. Mijn HA starte acuut op in beschremde omgeving. Daar ging iets dus niet goed
Er is een nieuwe config file nodig. Zorg er voor dus dat deze geïnstalleerd is. En je hoeft ha niet opnieuw op te starten om een addon te updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Verwijderd schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 07:57:
[...]

Er is een nieuwe config file nodig. Zorg er voor dus dat deze geïnstalleerd is. En je hoeft ha niet opnieuw op te starten om een addon te updaten.
Ik starte opnieuw op omdat ik HA update. En er is toch geen nieuwe config file nodig? Er is een toevoeging noedig toch??
Dit nl;
To enable this, switch to the dev branch and add the following to your configuration.yam.

experimental:
new_api: true

frontend:
port: 8080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakel
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-11-2020
Ik heb een Slaesh CC2652 en gebruik momenteel de 2531. Nu wil ik de 2652 gebruiken, hoef ik hier alleen de pan ID te veranderen en neemt hij dan al mijn devices over? De devices hebben een friendly name. Of moet alles opnieuw toegevoegd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:30

DizzyWeb

Ondertiteld

Bakel schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:21:
Ik heb een Slaesh CC2652 en gebruik momenteel de 2531. Nu wil ik de 2652 gebruiken, hoef ik hier alleen de pan ID te veranderen en neemt hij dan al mijn devices over? De devices hebben een friendly name. Of moet alles opnieuw toegevoegd worden?
Alles opnieuw toevoegen, vrees ik. Been there, done that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Verwijderd schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 07:57:
[...]

Dat klinkt als een breaking-change, maar die zie ik niet. Waar haal je deze kennis?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 23:40
Ik gebruik momenteel een CC2531 coördinator op mijn Synology. Deze staat op zolder, met op de eerste verdieping 2 Ikea Tradfri routers en op de begane grond een CC2530+CC2591 router bij het trapgat en in de woonkamer nog een CC2231 router. Verder in de woonkamer nog 3 Ikea Tradfri smart plugs voor lampen die niet smart zijn (LED filament lampen). Genoeg routers dus, zou je zeggen. Nu heeft mijn huis wel hele dikke verdiepingsvloeren, zonder wifi repeater heb ik op de eerste verdieping ook zeer zwak internet, dus ik denk dat de bottleneck daarin zit. Vandaar ook de plaatsing van routers op de overlopen, in de hoop dat de signalen het trapgat door gaan.

Toch heb ik een probleem met het bereik van mij netwerk, een aantal Xiaomi devices op de eerste verdieping komt maar zeer zelden online en de smart plugs in de woonkamer reageren soms pas na een halve minuut, als ze al reageren. Ik denk dat ik een issue heb met het bereik, of de CC2531 coördinator gewoon het aantal devices niet trekt. Ik heb er een stuk of 24 fysieke devices aanhangen (excl de routers) die natuurlijk meerdere virtuele devices vormen in Domoticz.

Ik wil proberen of het helpt de CC2531 te vervangen door een coordinator van slaesh, zzh|! of de CC2538+CC2592. Qua bereik staat bij de slaesh en zzh! dat de range "very good" is, bij de CC2538+CC2592 staat "very good range, ~800m line of sight". Mag ik daaruit concluderen dat de CC2538 een nog betere range heeft dan de zzh! en slaesh sticks?
En heeft iemand ervaring met de CC2538?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
maartend schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:08:
[...]

Ik starte opnieuw op omdat ik HA update. En er is toch geen nieuwe config file nodig? Er is een toevoeging noedig toch??
Dit nl;
To enable this, switch to the dev branch and add the following to your configuration.yam.

experimental:

frontend:
port: 8080
Als je de port op 8099 laat staan/zet dan werkt het wel

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
MrBarBarian schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:07:
[...]

Als je de port op 8099 laat staan/zet dan werkt het wel
Zat net mijn log voorbij komen, daar stond die poort ook in. Dacht al ; nog eens proberen.

Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Hmmbob schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:43:
[...]

Dat klinkt als een breaking-change, maar die zie ik niet. Waar haal je deze kennis?
Is er volgens mij ook niet. Je moet wel een stukje in je configuration.yanl toevoegen en ik las in mijn log (en kreeg het net bevetsigd) dat je de poort op 8099 moet laten staan/zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:30
Weet iemand of de Z-Stack 3.x.0 update verstandig/noodzakelijk is om te doen? Ik zie de volgende changes in de SimpleLink SDK TI Z-Stack:

Nieuwe features:
ID Summary
ZIGBEE-850 Implement low voltage NV callback for Zigbee sample application
ZIGBEE-849 Enable support for CC1352P-4 LP + CC2652P device @ 10dBm
ZIGBEE-662 CUI keyboard key entry for Zigbee network configuration
ZIGBEE-488 CUI status line for Zigbee OTA update progress
Fixes:
ID Summary
ZIGBEE-867 SysConfig indicates incorrect range of values for NWK_MAX_DATA_RETRIES
ZIGBEE-838 Parent sends Leave to end device who requested an out-of-range end device timeout value
ZIGBEE-823 Route Records not sent for children devices when route record required flag is set
ZIGBEE-813 Minimal Poll Period setting is not hidden in SysConfig when Always On power mode selected
ZIGBEE-734 Add APS ACKs to Verify Key and Confirm Key
ZIGBEE-728 MT_SysNvRead attempts to read NV item even when error code is not ZSuccess
ZIGBEE-725 Build errors inside GenericApp when enabling Touchlink
ZIGBEE-713 Touchlink Stealing fails to rejoin
ZIGBEE-700 Update default handling for NWKSTAT_SOURCE_ROUTE_FAILURE in the stack
ZIGBEE-698 Inclusion of FEATURE_NVEXID causes compile errors
ZIGBEE-689 GPD Data Frame Security Key should only be shown in SysConfig when Security Key Type is OOB GPD Key
ZIGBEE-687 OTA Client does not send default response for a non-success status Upgrade End Request
Edit: Ik heb een ZZH! CC2652R waar 20200805 op draait.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Laatst online: 10:10

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

HaTe schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:57:
Ik heb Slaesh CC2652 stick gekocht. Zojuist bij mij geïnstalleerd en werkt goed. Linkquality is goed verbeterd. In sommige gevallen van <20 naar >100

Ik heb hem niet besteld via tindie, maar via de mail. Dat ging prima.
@HaTe
welke mail gebruik jij?
Ik heb er 1 1,5 maand geleden bestelt, nog steeds niks geleverd. Ook amper reactie op mail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
maartend schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:09:
[...]

Is er volgens mij ook niet. Je moet wel een stukje in je configuration.yanl toevoegen en ik las in mijn log (en kreeg het net bevetsigd) dat je de poort op 8099 moet laten staan/zetten
Waar heb je die kennis vandaan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
Hmmbob schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:16:
[...]

https://www.zigbee2mqtt.io/information/frontend.html

port moet alleen 8099 zijn

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Hmmbob schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:16:
[...]

Staat gewoon in de changelog

Maar afijn, staat er wel, maar ik krijg gewoon een dikke foutmelding;
Component error: experimental - Integration 'experimental' not found.
Invalid config for [frontend]: [port] is an invalid option for [frontend]. Check: frontend->frontend->port. (See /config/configuration.yaml, line 23).

Dus nog maar eens op zoek.

[ Voor 47% gewijzigd door maartend op 02-10-2020 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
poort mag zijn wat je zelf wilt en vrij hebt ;)
Ik heb hem op 8881 gezet

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Kodess schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:42:
[...]

poort mag zijn wat je zelf wilt en vrij hebt ;)
Ik heb hem op 8881 gezet
Moet dat de ; "Socat tcp-listen port"zijn? Dus die je hebt igesteld in de Z2M configuration?
Want dat is bij mij bijv 8545

Ok. werkt niet, blijf zelfde foutmelding houden

[ Voor 7% gewijzigd door maartend op 02-10-2020 11:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

koksie schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:02:
Ik wil proberen of het helpt de CC2531 te vervangen door een coordinator van slaesh, zzh|! of de CC2538+CC2592. Qua bereik staat bij de slaesh en zzh! dat de range "very good" is, bij de CC2538+CC2592 staat "very good range, ~800m line of sight". Mag ik daaruit concluderen dat de CC2538 een nog betere range heeft dan de zzh! en slaesh sticks?
En heeft iemand ervaring met de CC2538?
Sinds ik van de CC2531 als coordinator ben overgestapt op de zzh! (die heb je wel binnen 2 weken binnen) heb ik vreemd genoeg een heel stabiel netwerk.

Nu kun je zeggen: dat ding is veel sterker, dus dat klopt dat je netwerk stabieler is, maar dat is het punt in mijn geval dus niet.

Het 'vreemde' is namelijk dat voorheen veel Xiaomi sensoren verbinding hadden met de coordinator, en daardoor een LQI van vaak onder de 10 hadden: zo onbetrouwbaar als wat. Datzelfde gold ook voor sommige Ikea Tradfri lampen, die daardoor random aan en uit gingen ipv voorspelbaar.

Nu met de zzh! stick verbinden bijv. mijn Xiaomi sensoren dus met de dichtsbijzijnde Ikea Tradfri lampen met als gevolg een LQI van soms 255 (hoger gaat niet), en dus mega betrouwbaar.
Hetzelfde fenomeen zie ik onderling tussen Ikea Tradfri lampen: ook die zijn nu mega betrouwbaar qua aansturing vanuit Home Assistant.

Behalve de nieuwe stick, en de laatste versie van zigbee2mqtt is de firmware van de Ikea en Xiamo devices niet gewijzigd. Dus ik snap niet waarom de routers (de Ikea lampen) nu plotseling WEL hun functie uitvoeren, en voorheen niet 8)7

Maar ben er wel heel blij mee natuurlijk _/-\o_

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
maartend schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:25:
[...]

Maar afijn, staat er wel, maar ik krijg gewoon een dikke foutmelding;
Component error: experimental - Integration 'experimental' not found.
Invalid config for [frontend]: [port] is an invalid option for [frontend]. Check: frontend->frontend->port. (See /config/configuration.yaml, line 23).

Dus nog maar eens op zoek.
in welke configuration file doe je dit?
Heb je z2m los draaien?
Dit is mijn (werkende) z2m configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
homeassistant: true
frontend:
  port: 8881
experimental:
permit_join: false
mqtt:
  base_topic: zigbee2mqtt
  server: 'mqtt://XXX.XXX.XXX.XXX'
serial:
devices: devices.yaml
groups: groups.yaml
advanced:
  pan_id: 0xXXXX
  rtscts: false
  network_key: [X, X, X, X]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Kodess schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 12:33:
[...]

Heb je z2m los draaien?
In de algemene van HA. Ik heb Z2M draaien als een add-on in HA, dus ik ga dit maar eens daar invullen.

En hebbez. En aangezien zo ongeveer al alles in de configuartuion van de Z2M staat hoef je enkel nog maar doie API aan te roepen en 2 haakjes te verwidjeren. En dan werkt het.

Thnx

Wow, dit is een prettig iets

En nu zie ik door de map dat er 2 sensoren zijn die weigeren contact te maken. Ze worden wel gezien, maar lin ken zich niet aan een router. Wat bijzonder is, want een andere sensor in dezelfde ruimte maakt wel contact, maar niet met de router in die ruimte maar rechtstreeks naar de coordinator.

Zowiezo wordt maar 1 router als zodanig gebruikt, de rest hangt er maar wat bij. Ik wacht wel even tot ik de hardware binnen heb om te flashen en dan ga ik er eens goed mee an de gang.

[ Voor 59% gewijzigd door maartend op 02-10-2020 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
maartend schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:25:
[...]

OK, ik denk dat we naast elkaar af gel*ld hebben :+

Ik dacht dat de conversatie was "Hee, 1.15.0 is uit maar crasht meteen" -> "Je moet een nieuwe configuration.yaml instellen": Die link zag ik niet helemaal.

Helder nu.

Gui ziet er leuk uit, weet alleen niet of ik het veel zal gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Hmmbob schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 13:07:
[...]
OK, ik denk dat we naast elkaar af gel*ld hebben :+
Ik moet ook geen lastige klus thuis doen en dit op hetzelfde moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
Mars Warrior schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:59:
[...]

Sinds ik van de CC2531 als coordinator ben overgestapt op de zzh! (die heb je wel binnen 2 weken binnen) heb ik vreemd genoeg een heel stabiel netwerk.

Nu kun je zeggen: dat ding is veel sterker, dus dat klopt dat je netwerk stabieler is, maar dat is het punt in mijn geval dus niet.
Ik zou je graag volgen, want ik raak nogsteeds regelmatig wat devices kwijt.

Alleen zijn die ZZH1-dingen zo beperkt verkrijgbaar. Nu zijn ze ook alweer enkele weken uitverkocht...

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MrBarBarian schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 13:38:
[...]

Ik zou je graag volgen, want ik raak nogsteeds regelmatig wat devices kwijt.

Alleen zijn die ZZH1-dingen zo beperkt verkrijgbaar. Nu zijn ze ook alweer enkele weken uitverkocht...
Ik heb deze: LAUNCHXL-CC26X2R1 .
Gewoon rechtstreeks van TI. Was meen ik 45 euro inclusief verzenden vanuit Duitsland. Had hem binnen twee dagen binnen, priority verzending met DHL (stonden om 22:00 aan de deur :D ).

Is volgens mij qua firmware ongeveer gelijk aan dat slaesh dingetje. Bereik is echt super met dit apparaat, en dat is zonder de antenne mod!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
Verwijderd schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 13:48:
[...]

Ik heb deze: LAUNCHXL-CC26X2R1 .
Gewoon rechtstreeks van TI. Was meen ik 45 euro inclusief verzenden vanuit Duitsland. Had hem binnen twee dagen binnen, priority verzending met DHL (stonden om 22:00 aan de deur :D ).

Is volgens mij qua firmware ongeveer gelijk aan dat slaesh dingetje. Bereik is echt super met dit apparaat, en dat is zonder de antenne mod!
Net naar gekeken, ziet er interessant uit. Maar 78 euro totaal wordt me toch echt net iets te gek...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:50
Of anders een CC1352P-2

Die prijs van 78 euri valt toch in het niet tov een setje Hue lampen? Sinds ik overgestapt ben van die crappy 2531 sticks ben ik van al het ge-emmer af met slecht signaal, uitvallende lampen, traag netwerk, en stick die vast loopt na verloop van tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
BurnerT schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:28:
Of anders een CC1352P-2

Die prijs van 78 euri valt toch in het niet tov een setje Hue lampen? Sinds ik overgestapt ben van die crappy 2531 sticks ben ik van al het ge-emmer af met slecht signaal, uitvallende lampen, traag netwerk, en stick die vast loopt na verloop van tijd.
Is dit spul goed te gebruiken met CC2531 routers? Of moet ik dat dan beter ook vervangen, gezien jou ervaring

[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 02-10-2020 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:50
Ik heb geen losse routers in gebruik dus of je die 2531's kan hergebruiken weet ik niet.

De powerplugs en LED lampen doen bij mij dienst als router.

Mijn netwerk bestaat uit:
1x CC1352P-2 als coördinator
11x Tradfri 220v schakelaar (powerplug) (E1702)
4x Tradfri PIR (E1745)
1x Tradfri on off switch (E1743)
1x Tradfri rgb lamp (LED1624G9)
1x Tradfri GU10 Led (LED1650R5)
21x Tradfri GU10 LED (LED1837R5)
2x Aqara 2way relay (LLKZMK11LM)
2x Aqara magneet deursensor (MCCGQ01LM)
2x MiJia bewegings sensor (RTCGQ01LM)
1x Aqara bewegingsensor (RTCGQ11LM)
1x Mija temp + humidity (WSDCGQ01LM)
2x Aqara temp+ humidity+barometer (WSDCGQ11LM)
2x MiJia wireless switch (drukschakelaar)(WXKG01LM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Laatst online: 19-09 16:50
MrBarBarian schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:21:
[...]

Net naar gekeken, ziet er interessant uit. Maar 78 euro totaal wordt me toch echt net iets te gek...
Ik heb hem bij TI net besteld voor €48 inclusief verzenden...

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-09 19:15

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Ik heb een zig-a-zig-ah gekocht. Ik had eerst een CC2531.

Deze instructies gevolgd.

https://electrolama.com/projects/zig-a-zig-ah/

Maar ik krijg nog steeds
(node:5730) UnhandledPromiseRejectionWarning: Error: SRSP - ZDO - mgmtPermitJoinReq after 6000ms
1 Net laatste updates gedaan.
2 Pan id aangepast.
3 port aangepast.
4 Device van port gewisseld.
5 Pi meerdere keren herstart.
6 DB verwijdert.

Instellingen

serial:
experimental:
output: attribute
advanced:
channel: 15

En als ik een device wil pairen.
: (node:5730) UnhandledPromiseRejectionWarning: Unhandled promise rejection. This error originated either by throwing inside of an async function without a catch block, or by rejecting a promise which was not handled with .catch(). To terminate the node process on unhandled promise rejection, use the CLI flag `--unhandled-rejections=strict` (see https://nodejs.org/api/cl...unhandled_rejections_mode). (rejection id: 1)
Oct 02 15:27:07 [5718]: (node:5730) [DEP0018] DeprecationWarning: Unhandled promise rejections are deprecated. In the future, promise rejections that are not handled will terminate the Node.js process with a non-zero exit code.
Oct 02 15:28:13 npm[5718]: Zigbee2MQTT:error 2020-10-02 15:28:13: Failed to interview 'LampSmallCouch', device has not successfully been paired
iemand nog suggesties?

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
TheDudez schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:39:
Ik heb een zig-a-zig-ah gekocht. Ik had eerst een CC2531.

Deze instructies gevolgd.

https://electrolama.com/projects/zig-a-zig-ah/

Maar ik krijg nog steeds

[...]

1 Net laatste updates gedaan.
2 Pan id aangepast.
3 port aangepast.
4 Device van port gewisseld.
5 Pi meerdere keren herstart.
6 DB verwijdert.

Instellingen

serial:
experimental:
advanced:

En als ik een device wil pairen.

[...]

iemand nog suggesties?
is dat je hele config? Je mist wat advanced opties die bij zzh! nodig zijn.
Kodess schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 12:33:
[...]

Heb je z2m los draaien?
Dit is mijn (werkende) z2m configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
homeassistant: true
frontend:
  port: 8881
experimental:
permit_join: false
mqtt:
  base_topic: zigbee2mqtt
  server: 'mqtt://XXX.XXX.XXX.XXX'
serial:
devices: devices.yaml
groups: groups.yaml
advanced:
  pan_id: 0xXXXX
  network_key: [X, X, X, X]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
BurnerT schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:05:
Ik heb geen losse routers in gebruik dus of je die 2531's kan hergebruiken weet ik niet.

De powerplugs en LED lampen doen bij mij dienst als router.

Mijn netwerk bestaat uit:
1x CC1352P-2 als coördinator
11x Tradfri 220v schakelaar (powerplug) (E1702)
4x Tradfri PIR (E1745)
1x Tradfri on off switch (E1743)
1x Tradfri rgb lamp (LED1624G9)
1x Tradfri GU10 Led (LED1650R5)
21x Tradfri GU10 LED (LED1837R5)
2x Aqara 2way relay (LLKZMK11LM)
2x Aqara magneet deursensor (MCCGQ01LM)
2x MiJia bewegings sensor (RTCGQ01LM)
1x Aqara bewegingsensor (RTCGQ11LM)
1x Mija temp + humidity (WSDCGQ01LM)
2x Aqara temp+ humidity+barometer (WSDCGQ11LM)
2x MiJia wireless switch (drukschakelaar)(WXKG01LM)
Tellend is dat meer dan 20. Ok, dat maakt eea ook duidelijk en makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
Mozart schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:39:
[...]

Ik heb hem bij TI net besteld voor €48 inclusief verzenden...
Ah, top.. dathad ik niet gezien. Dat scheelt idd.. tnx!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-09 19:15

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Kodess schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:43:
[...]

is dat je hele config? Je mist wat advanced opties die bij zzh! nodig zijn.

[...]
Je hebt gelijk. ging wat fout bij het kopiëren.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
serial:
experimental:
advanced:
  pan_id: 6756
  network_key:
    - 134

MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":{"friendly_name":"LampSmallCouch"},"type":"device_connected"}'
Oct 02 16:05:32 npm[8083]: Zigbee2MQTT:info 2020-10-02 16:05:32: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":"interview_started","meta":{"friendly_name":"LampSmallCouch"},"type":"pairing"}'
Oct 02 16:05:32 npm[8083]: Zigbee2MQTT:info 2020-10-02 16:05:32: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":"announce","meta":{"friendly_name":"LampSmallCouch"},"type":"device_announced"}'
Oct 02 16:06:03 npm[8083]: Zigbee2MQTT:warn 2020-10-02 16:06:03: Device with modelID 'undefined' is not supported.

: Failed to interview 'LampSmallCouch', device has not successfully been paired
Oct 02 16:07:11 [8083]: Zigbee2MQTT:info 2020-10-02 16:07:11: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":"interview_failed","meta":{"friendly_name":"LampSmallCouch"},"type":"pairing"}'

at Timeout._onTimeout (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/zigbee-herdsman/dist/utils/waitress.js:46:35)
Oct 02 16:08:13 npm[8083]: at listOnTimeout (internal/timers.js:549:17)
Oct 02 16:08:13 x npm[8083]: at processTimers (internal/timers.js:492:7)
Oct 02 16:08:13 npm[8083]: (node:8095) UnhandledPromiseRejectionWarning: Unhandled promise rejection. This error originated either by throwing inside of an async function without a catch block, or by rejecting a promise which was not handled with .catch(). To terminate the node process on unhandled promise rejection, use the CLI flag `--unhandled-rejections=strict` (see https://nodejs.org/api/cl...unhandled_rejections_mode). (rejection id: 1)
Oct 02 16:08:13 npm[8083]: (node:8095) [DEP0018] DeprecationWarning: Unhandled promise rejections are deprecated. In the future, promise rejections that are not handled will terminate the Node.js process with a non-zero exit code.

Vaag het lijkt aan het smart device te liggen. Een Xoami sensor werkt wel. Maar een ikea tradifi stekker werkt niet meer.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

sander817 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:40:
[...]

@HaTe
welke mail gebruik jij?
Ik heb er 1 1,5 maand geleden bestelt, nog steeds niks geleverd. Ook amper reactie op mail
Bij mij reageerde hij vaak dezelfde dag nog met het emailadres op deze pagina: https://slae.sh/projects/cc2652/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheDudez schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:23:
[...]

Je hebt gelijk. ging wat fout bij het kopiëren.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
serial:
experimental:
advanced:
  pan_id: 6756
  network_key:
    - 134

MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":{"friendly_name":"LampSmallCouch"},"type":"device_connected"}'
Oct 02 16:05:32 npm[8083]: Zigbee2MQTT:info 2020-10-02 16:05:32: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":"interview_started","meta":{"friendly_name":"LampSmallCouch"},"type":"pairing"}'
Oct 02 16:05:32 npm[8083]: Zigbee2MQTT:info 2020-10-02 16:05:32: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":"announce","meta":{"friendly_name":"LampSmallCouch"},"type":"device_announced"}'
Oct 02 16:06:03 npm[8083]: Zigbee2MQTT:warn 2020-10-02 16:06:03: Device with modelID 'undefined' is not supported.

: Failed to interview 'LampSmallCouch', device has not successfully been paired
Oct 02 16:07:11 [8083]: Zigbee2MQTT:info 2020-10-02 16:07:11: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":"interview_failed","meta":{"friendly_name":"LampSmallCouch"},"type":"pairing"}'

at Timeout._onTimeout (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/zigbee-herdsman/dist/utils/waitress.js:46:35)
Oct 02 16:08:13 npm[8083]: at listOnTimeout (internal/timers.js:549:17)
Oct 02 16:08:13 x npm[8083]: at processTimers (internal/timers.js:492:7)
Oct 02 16:08:13 npm[8083]: (node:8095) UnhandledPromiseRejectionWarning: Unhandled promise rejection. This error originated either by throwing inside of an async function without a catch block, or by rejecting a promise which was not handled with .catch(). To terminate the node process on unhandled promise rejection, use the CLI flag `--unhandled-rejections=strict` (see https://nodejs.org/api/cl...unhandled_rejections_mode). (rejection id: 1)
Oct 02 16:08:13 npm[8083]: (node:8095) [DEP0018] DeprecationWarning: Unhandled promise rejections are deprecated. In the future, promise rejections that are not handled will terminate the Node.js process with a non-zero exit code.

Vaag het lijkt aan het smart device te liggen. Een Xoami sensor werkt wel. Maar een ikea tradifi stekker werkt niet meer.
Firmware een keer opnieuw flashen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Als je vanuit HA een
code:
1
2
3
4
5
  action:
  - service: light.turn_on
    data:
      entity_id: light.light
      flash: short

doet, knippert de lamp. Mooi. Hij gaat ook terug naar zijn vorige staat/instellingen, máár alleen als hij aan is. Als de lamp uit is blijft hij aan. Niet mooi. Mis ik iets of is het tijd voor een feature request?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

cc2652r eindelijk binnen.
Kan ik de bestaande cc2531 eruit halen, en de cc2652r erin en zigbee2mqtt weer starten?

of moet ik een ander pan_id kiezen en alles opnieuw pairen

[ Voor 21% gewijzigd door sander817 op 04-10-2020 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

sander817 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 14:34:
Kan ik de bestaande cc2531 eruit halen, en de cc2652r erin en zigbee2mqtt weer starten?

Ik zou even de handleiding van de leverancier lezen en die van zigbee2mqtt, want zomaar uitwisselen gaat niet werken is mijn ervaring. Je zult per stick toch ook sommige settings moeten instellen.

Grote kans dat je een nieuw pan_id moet instellen en dus alles opnieuw moet pairen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacko01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:55
sander817 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 14:34:

Uit de documentatie ...

(dus alles opnieuw pairen, je gaat ook van zigbee 1.2 naar 3.0)

Hoelang heb je op de CC2652R moeten wachten ?

slaesh’s CC2652RB stick #

USB connnected Zigbee adapter
Very powerful, will easily handle networks of 100+ devices.
Very good range (due to external antenna, SMA female connector)
Can be bought on Tindie
Coordinator firmware: Zigbee 3.0 (use CC2652RB_*.zip)
Flashing guide (requires no additional hardware to flash)
When migrating from another dongle (e.g. CC2531), make sure to modify your pan_id in your configuration, otherwise Zigbee2MQTT won’t start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

1,5 maand ongeveer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacko01
Mijn cc2531 begint tegen zijn limieten aan te lopen (er hangen nu 38 devices aan). Dus tijd voor iets anders.

Ik twijfel tussen :

LAUNCHXL-CC26X2R1
+ Meteen leverbaar
- Groot
- Geen SMA connectie
en
CC2652RB
- Schijnbaar lange levertijd
+ Klein
+ SMA aansluiting

In het netwerk zitten nu al routers (4 stuks) en 1 Tradfri Repeater. (nieuwbouw huis, bereik is slecht).

Weet eigenlijk niet waarom ik de een of de ander met kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 21:39
Jacko01 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 15:36:
Mijn cc2531 begint tegen zijn limieten aan te lopen (er hangen nu 38 devices aan). Dus tijd voor iets anders.

Ik twijfel tussen :

LAUNCHXL-CC26X2R1
+ Meteen leverbaar
- Groot
- Geen SMA connectie
en
CC2652RB
+ Klein
+ SMA aansluiting

In het netwerk zitten nu al routers (4 stuks) en 1 Tradfri Repeater. (nieuwbouw huis, bereik is slecht).

Ik zit hier precies met dezelfde situatie, de cc2531 kan het niet meer aan (30+ devices) en verliest ook verbinding met sensoren (zelfs een Tradfri stopcontact) die maar een paar meter van de coordinator zitten.
Ik zit ook erg te twijfelen wat nu de beste opvolger is dus ga deze discussie even volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 16:24
Jacko01 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 15:36:

Ik twijfel tussen :

LAUNCHXL-CC26X2R1
+ Meteen leverbaar
- Groot
- Geen SMA connectie
en
CC2652RB
+ Klein
+ SMA aansluiting

Waarom denk je de SMA nodig te hebben? Je huidige stick heeft toch ook een verbinding nu? Ik zou eerder op strategische plekken routers (lampen?) toevoegen. Wellicht kun je kanaal overlap met 2.4 ghz WiFi nog even checken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

golles schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 16:12:
[...]
Ik zit hier precies met dezelfde situatie, de cc2531 kan het niet meer aan (30+ devices) en verliest ook verbinding met sensoren (zelfs een Tradfri stopcontact) die maar een paar meter van de coordinator zitten.
Ik zit ook erg te twijfelen wat nu de beste opvolger is dus ga deze discussie even volgen.
Als je simpelweg één van de 2652 stickjes neemt, dan zijn al je problemen opgelost. Je zit meteen op zigbee 3.0, hebt een veel groter bereik van de coordinator (sterker, en met antenne), en je kunt veeeeel meer devices koppelen.

Zoals ik eerder aangaf is bij mij mijn netwerk een stuk robuster geworden, al is het maar dat bijv. de Xiaomi sensoren nu plotseling wel aan de lampen hangen, en de lampen onderling het nu ook veel beter doen.

Vraag me niet waarom, want ik heb dus qua firmware daar niets veranderd. Blijkbaar doet deze nieuwe stick met zigbee 3.0 nog meer. Ik heb dus al mijn cc2530 routers ook kunnen verwijderen. Zijn niet meer nodig omdat de Ikea lampen nu plotseling wel die functie op zich nemen _/-\o_

Per saldo heb ik nu dus minder devices rechtstreeks aan de cc2652 coordinator hangen dan voorheen met de cc2531 coordinator :? Enkel en alleen doordat de Ikea lampen nu als router optreden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 00:46:
[...]

Als je simpelweg één van de 2652 stickjes neemt, dan zijn al je problemen opgelost. Je zit meteen op zigbee 3.0, hebt een veel groter bereik van de coordinator (sterker, en met antenne), en je kunt veeeeel meer devices koppelen.

Zoals ik eerder aangaf is bij mij mijn netwerk een stuk robuster geworden, al is het maar dat bijv. de Xiaomi sensoren nu plotseling wel aan de lampen hangen, en de lampen onderling het nu ook veel beter doen.

Vraag me niet waarom, want ik heb dus qua firmware daar niets veranderd. Blijkbaar doet deze nieuwe stick met zigbee 3.0 nog meer. Ik heb dus al mijn cc2530 routers ook kunnen verwijderen. Zijn niet meer nodig omdat de Ikea lampen nu plotseling wel die functie op zich nemen _/-\o_

Per saldo heb ik nu dus minder devices rechtstreeks aan de cc2652 coordinator hangen dan voorheen met de cc2531 coordinator :? Enkel en alleen doordat de Ikea lampen nu als router optreden...
Eens. Mijn hele netwerk is veel stabieler nu.

En de LAUNCHXL-CC26X2R1 heeft de mogelijkheid tot het aansluiten van een antenne, moet je een klein dingetje omsolderen. Buiten dat heeft deze sowieso al een véél groter bereik dan die 25xx sticks. Ik heb totaal geen behoefte aan een antenne. Zelfs de lantaarnpaal in de achtertuin (30m) doet het perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Jacko01 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 15:04:
[...]

Uit de documentatie ...

(dus alles opnieuw pairen, je gaat ook van zigbee 1.2 naar 3.0)

Hoelang heb je op de CC2652R moeten wachten ?

slaesh’s CC2652RB stick #

USB connnected Zigbee adapter
Very powerful, will easily handle networks of 100+ devices.
Very good range (due to external antenna, SMA female connector)
Can be bought on Tindie
Coordinator firmware: Zigbee 3.0 (use CC2652RB_*.zip)
Flashing guide (requires no additional hardware to flash)
When migrating from another dongle (e.g. CC2531), make sure to modify your pan_id in your configuration, otherwise Zigbee2MQTT won’t start.
Kan ik wel alle device namen overnemen uit de oude configuration.yaml?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:41
flexje schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 20:42:
[...]

Hoe ik dit doe:
- xiaomi temp. sensor in slaapkamer kleine zoon (zigbee2mqtt)
- opentherm gateway lan tussen isense en remeha tzerra
- domoticz leest waardes uit van sensor en ketel

Zodra temp. Tussen 19:00 en 07:00 uur onder de 21 graden komt en woonkamer temp. > dan 21, dan doe setpoint cv ketel = woonkamer temperatuur + 1 totdat de temperatuur van slaapkamer 21.5 graden is

Werkt prima
Oude reactie om te quoten, maar ik was even benieuwd hoe je dit verder doet. Ik kan per verdieping de vloerverwarming schakelen met een Blitzwolf zigbee schakelaar. Nu wil ik als er warmtevraag boven is, beneden de pomp uitzetten en wellicht via opentherm gateway de setpoint hoger zetten. Heb temp. sensoren boven om dit evt. ook weer terug te zetten. Alleen hoe zit het met de thermostaat beneden, raakt deze dan niet van de leg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Mars Warrior schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 00:46:
[...]

Als je simpelweg één van de 2652 stickjes neemt, dan zijn al je problemen opgelost.
Kun je een link geven, want ik vind enkel dev bordjes en die zien er leeg uit.

Of moet het dit zijn? https://nl.aliexpress.com/item/32878025120.html

[ Voor 11% gewijzigd door maartend op 05-10-2020 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

maartend schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:32:
[...]

Kun je een link geven, want ik vind enkel dev bordjes en die zien er leeg uit.

Of moet het dit zijn? https://nl.aliexpress.com/item/32878025120.html
Je kan beter eerst kijken of je cc2531 kan flashen met source routing firmware ;) mocht dat niet zo zijn. ik heb nog wat CC2538 + CC2592 usb sticks in de bestelling staan. Even aan elkaar solderen op een mooi boardje en dan kunnen die in de verkoop voor de mede tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Mars Warrior schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:59:
[...]
Nu met de zzh! stick verbinden bijv. mijn Xiaomi sensoren dus met de dichtsbijzijnde Ikea Tradfri lampen met als gevolg een LQI van soms 255 (hoger gaat niet), en dus mega betrouwbaar.
Dan heb je ze nu waarschijnlijk in-place gepaird en toen niet. Xiaomi's zijn mooi, hebben prima bereik (maar niet oneindig) maar hebben het probleem dat ze hun route nooit aanpassen. Dus gepaird in de buurt van de coördinator = altijd alleen met de coördinator willen praten, hoe veel betere routes via routers er op de uiteindelijke plek ook zijn.

PS Nog een CC2531 gebruiker maar heb nagenoeg geen problemen. Alleen inderdaad het bereik, zeker in combi met Tradfri schakelaars die zelf ook een treurig bereik hebben. Zeg niet dat de andere niet beter zijn maar vooral dat de CC2531 nog steeds de beste instapper is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Verwijderd schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:46:
[...]

Je kan beter eerst kijken of je cc2531 kan flashen met source routing firmware ;)
Er is idd wat hardware onderweg om te flsahen. Heb hier nu 1 coordinator en 3 routers liggen, oude firmware er op, dus loopt wat brak. En eens kijken wat dat source-routing firmware is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacko01
Verwijderd schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 07:15:
[...]

Eens. Mijn hele netwerk is veel stabieler nu.

En de LAUNCHXL-CC26X2R1 heeft de mogelijkheid tot het aansluiten van een antenne, moet je een klein dingetje omsolderen. Buiten dat heeft deze sowieso al een véél groter bereik dan die 25xx sticks. Ik heb totaal geen behoefte aan een antenne. Zelfs de lantaarnpaal in de achtertuin (30m) doet het perfect.
Dan is het het duidelijk, ik ga een LAUNCHXL-CC26X2R1 (snelst optie) bestellen. Ik maak alleen gebruik van battery powered devices (lampen via de HUE bridge). Of ik de 30 meter ga halen ik hoop het .., hij komt in de meterkast ... (GSM bereik binnnenshuis is 0).

Ik hou jullie op de hoogte (leuk projectje de komende tijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Septillion schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:52:
[...]

Dan heb je ze nu waarschijnlijk in-place gepaird en toen niet. Xiaomi's zijn mooi, hebben prima bereik (maar niet oneindig) maar hebben het probleem dat ze hun route nooit aanpassen. Dus gepaird in de buurt van de coördinator = altijd alleen met de coördinator willen praten, hoe veel betere routes via routers er op de uiteindelijke plek ook zijn.
En dat is dus nu het 'vreemde' wat ik nu zie: de Xiaomio sensoren zoeken nu dus wel degelijk de dichtstbijzijnde router (lamp van Ikea) op. Voorheen verbaasde het mij dat een sensor die letterlijk 30cm van een lamp afzit niet met die lamp verbind.

Ik zie dus in de Zigbee Map van paar weken geleden bijv. 3 sensoren op de coordinator zitten, en nu 5!
Eén van de sensoren die gewisseld is zit op de 2de verdieping. Die zat eerst aan een lamp op de beganegrond, en nu dus aan de coordinator die op de 1ste verdieping staat. Stuk logischer.

Ik heb overigens een aantal sensoren inderdaad op de plek waar ze liggen gereset/gepaired, maar een ander deel op de 2de verdieping omdat ik batterijen moest vervangen en ze ook daar gereset/gepaired heb. Maar inmiddels zijn al die sensoren dus op de dichtstbijzijnde lamp verbonden volgens de map.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Mars Warrior Om zeker te zijn, je Xiaomi sensoren zijn zelf van node gewisseld tijdens bedrijf? Ofwel, na het pairen hadden ze een andere route dan na paar dagen?
Pagina: 1 ... 34 ... 68 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!

Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.