Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 68 Laatste
Acties:
  • 480.618 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:30

Demo

Probleemschietende Tovenaar

NMe schreef op zondag 5 april 2020 @ 15:34:
@Demo Heb je die lamp al eens geüpdated? Ik had wat eigenaardigheden met de kleuren van die lamp en die heb ik sinds ik een update heb gedaan niet meer gezien.
Ja, de lamp is geüpdate toen Z2M dit ondersteunde, ik weet niet of het issue toen ontstaan is of daarvoor/na. Ik heb echter geen issues met de lamp op zich, maar met de formatting van de JSON die Z2M stuurt of (waarschijnlijker) de manier waarom HA het interpreteert.
Wat Z2M stuurt:
JSON:
1
"color": { "x": 0.3, "y": 0.4 }

Wat HA lijkt te verwachten:
JSON:
1
"xy_color": [ 0.3, 0.4 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makaa
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:49
daxy schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:54:
@makaa Als het goed is doet je broker het wel, maar voor de zekerheid kan je dit in de config van je broker zetten:
log_type all

Mijn broker draait (net als Home-Assistant en Zigbee2mqtt) in docker. In de z2m config heb ik het docker IP van mijn Pi opgegeven (ifconfig docker0):
mqtt:
  base_topic: zigbee2mqtt
  server: 'mqtt://172.17.0.1'
Bedankt voor je hulp! ik weet niet precies wat ik heb gedaan maar its working!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-10 11:36
makaa schreef op maandag 6 april 2020 @ 20:59:
[...]
mqtt:
  server: 'mqtt://172.17.0.1'

Bedankt voor je hulp! ik weet niet precies wat ik heb gedaan maar its working!
Je geeft aan zigbee2mqtt door dat je MQTT Broker op IP adres 172.17.0.1 zit. Dit is het docker IP adres van je Raspberry Pi 😀. Top dat het zo werkt!

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bojan023
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
@daxy @makaa
Er is geen garantie dat de MQTT broker container altijd dit IP toegewezen zal krijgen door Docker aangezien dit dynamisch geregeld wordt. Wil je er zeker van zijn dat je hierdoor geen (onverwachtse) problemen krijgt, dan zou ik de hostname van de container gebruiken (de naam van de container). Deze zal dan altijd naar het juiste IP wijzen. Voorbeeldje:

code:
1
2
3
mqtt:
  server: 'mqtt://mosquitto:1883'

i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spikkerm
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08:47
luigi87 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 15:51:
Ik ben op zoek naar een idee voor mij deurbel. Deze is nu van kaku (433mhz) en werkt maar slecht.

Lieft zou ik iets in mijn zigbee netwerk maken. Drukker is dan geen probleem (geboeg producten beschikbaar) maar er bestaad helaas niet zoals een zigbee gong die je bijv een stopcontact steekt.
Iemand een leuke idee?
Ik heb via deze https://www.hackster.io/t...esp32-and-dfplayer-1fa367 link een ‘gong’ gemaakt en een aqara deursensor in een 433mhz deurbel knop geplaatst dit werk nu al een paar maanden perfect als deurbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:24

luigi87

Domotica Fanaticus

Iemand ervaring met het zelf toevoegen van een "device adapter" met de Zigbee2mqtt Plugin voor Domoticz?
Heb ook even een issue aangemaakt op de github, maar ben hier compleet nieuw mee....

https://github.com/stas-d...ee2mqtt-plugin/issues/283

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-10 23:32

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Is er iemand die een yaml setting heeft met de QOS
Ik zie hier een setting staan:
https://www.zigbee2mqtt.i...onfiguration.html#example
Maar telkens als ik in yaml iets in wil stellen crasht z2m

En kan iemand mij uitleggen wat dat debounce is?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bojan023
  • Niet online
@Dylantje2
Debounce is een timeout voor specifieke devices om berichten te groeperen. Sommige apparaten zender elke variabele in een apart bericht en 'spammen' ze kortstondig het netwerk met veel berichten. Debounce zorgt er voor dat voor een bepaalde periode de berichten worden 'opgespaard' en dan als één bericht wordt gepubliceerd.

In de documentatie voor QoS wordt hiernaar verwezen. Ik heb het zelf op niveau 2 staan.

edit: wat betreft het crashen, kijk in de logs. Plaats het eventueel hier als je hulp wilt, zonder informatie kunnen we weinig! :)

[ Voor 12% gewijzigd door Bojan023 op 08-04-2020 12:34 ]

i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 12-10 23:32

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Bojan023 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 12:33:
@Dylantje2
Debounce is een timeout voor specifieke devices om berichten te groeperen. Sommige apparaten zender elke variabele in een apart bericht en 'spammen' ze kortstondig het netwerk met veel berichten. Debounce zorgt er voor dat voor een bepaalde periode de berichten worden 'opgespaard' en dan als één bericht wordt gepubliceerd.

In de documentatie voor QoS wordt hiernaar verwezen. Ik heb het zelf op niveau 2 staan.

edit: wat betreft het crashen, kijk in de logs. Plaats het eventueel hier als je hulp wilt, zonder informatie kunnen we weinig! :)
Thanks...
Waar kan ik de log vinden die je zoekt?
Debounce zou dus beteken dat een temp en hum sensor niet altijd waardes versturen maar alleen als er iets gewijzigd is.. [ als het goed is? ]

Ik zoek een werkend voorbeeld va qos en debounce..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 13:35
Voor de mensen die opzoek zijn naar "in wall switches". Ik heb de Zwallremote van "mattlokes" nagemaakt en verbeterd. Bron van het begin project is hier te vinden: https://github.com/mattlokes/ZWallRemote

Het voordeel van deze in wall switch is dat het bijna geen verandering vraagt van het bestaande infrastructuur, anders dan dat de lamp altijd aan moet staan. Voorheen had ik schakelaars van Ikea omgebouwd en moest ik van de schakelaar zelf een push schakelaar maken. Werkt perfect echter vond ik een push schakelaar niet mooi. Met de Zwallremote schakelt de schakelaar daadwerkelijk. Dus een leek zou niet zien dat je smartlighting in je huis hebt.

Na het bestellen van de printplaatjes in china ben ik aan het solderen gegaan. Eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnKVQySRwwYmykqqf5dw1A6vj_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DigVUKIb2IrLKWcE3QlWTbFn.jpg?f=fotoalbum_large

Qua printplaat heb ik het zo gelaten zoals het was.
De software van Mattlokes werkt op zich maar stuurt een signaal naar Zigbee2Mqtt. Zelf ben ik voorstander van dat de schakelaar in huis ook nog werkt zonder dat Zigbee2Mqtt werkt, puur in het geval dat.
Dus ik heb de software aangepast dat een Zigbee group aanstuur. Dit lijkt het zelfde te werken als binding. Als Zigbee2Mqtt niet beschikbaar is kan ik nog steeds 1 lamp of een complete groep aansturen, dus meerdere lampen.
Deze groepen definieer ik in eerste instantie wel met Zigbee2Mqtt. De Groupsid codeer ik vervolgens hard in de software van de remote.

Wat een ander bijkomend voordeel is dat de batterij erg lang mee zou moeten gaan, volgens Mattlokes zou de batterij ongeveer 2 jaar mee moeten gaan omdat het verbruik idle op 2uA ligt. Ik heb geen meetapparatuur die onder 1ma kan meten. Maar de metingen die ik doe komen wel onder de 1ma uit.
Daarnaast is deze oplossing erg goedkoop, wat natuurlijk ook mooi meegenomen is :)

De printplaatjes die ik in China heb laten maken gaan per 30, ik heb er dus nog wat over als hier mensen zijn die dit ook wil maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sztjBR-6Ha8N27GGenT10A_JpJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g1jPYKng3EYhyUyOR2PfGgBo.jpg?f=fotoalbum_large

Of als er mensen zijn die de software ook willen gebruiken, laat het me dan even weten dan kan ik het hier delen(of op github zetten).

Als slotwoord wou ik nog even Koenkk bedanken voor al het werk wat hij in Zigbee2Mqtt heeft gestopt. Ik gebruik het al enige tijd met volle tevredenheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-10 13:03
CodeConnected schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:57:
Voor de mensen die opzoek zijn naar "in wall switches". Ik heb de Zwallremote van "mattlokes" nagemaakt en verbeterd. Bron van het begin project is hier te vinden: https://github.com/mattlokes/ZWallRemote

Het voordeel van deze in wall switch is dat het bijna geen verandering vraagt van het bestaande infrastructuur, anders dan dat de lamp altijd aan moet staan. Voorheen had ik schakelaars van Ikea omgebouwd en moest ik van de schakelaar zelf een push schakelaar maken. Werkt perfect echter vond ik een push schakelaar niet mooi. Met de Zwallremote schakelt de schakelaar daadwerkelijk. Dus een leek zou niet zien dat je smartlighting in je huis hebt.

Na het bestellen van de printplaatjes in china ben ik aan het solderen gegaan. Eindresultaat:
[Afbeelding]

Qua printplaat heb ik het zo gelaten zoals het was.
De software van Mattlokes werkt op zich maar stuurt een signaal naar Zigbee2Mqtt. Zelf ben ik voorstander van dat de schakelaar in huis ook nog werkt zonder dat Zigbee2Mqtt werkt, puur in het geval dat.
Dus ik heb de software aangepast dat een Zigbee group aanstuur. Dit lijkt het zelfde te werken als binding. Als Zigbee2Mqtt niet beschikbaar is kan ik nog steeds 1 lamp of een complete groep aansturen, dus meerdere lampen.
Deze groepen definieer ik in eerste instantie wel met Zigbee2Mqtt. De Groupsid codeer ik vervolgens hard in de software van de remote.

Wat een ander bijkomend voordeel is dat de batterij erg lang mee zou moeten gaan, volgens Mattlokes zou de batterij ongeveer 2 jaar mee moeten gaan omdat het verbruik idle op 2uA ligt. Ik heb geen meetapparatuur die onder 1ma kan meten. Maar de metingen die ik doe komen wel onder de 1ma uit.
Daarnaast is deze oplossing erg goedkoop, wat natuurlijk ook mooi meegenomen is :)

De printplaatjes die ik in China heb laten maken gaan per 30, ik heb er dus nog wat over als hier mensen zijn die dit ook wil maken:
[Afbeelding]

Of als er mensen zijn die de software ook willen gebruiken, laat het me dan even weten dan kan ik het hier delen(of op github zetten).

Als slotwoord wou ik nog even Koenkk bedanken voor al het werk wat hij in Zigbee2Mqtt heeft gestopt. Ik gebruik het al enige tijd met volle tevredenheid!
Ziet er goed uit, als ik het goed begrijp doe je eigenlijk hetzelfde als ik doe met een omgebouwde Xiaomi magneet schakelaar?
Wat kost zo'n printplaatje?

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:08

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@CodeConnected Dat ziet er erg interessant uit! :9~ Als je nog een printje over hebt zou ik er best een willen om mee te spelen. :+ Ik houd mij aanbevolen! Als je de software (en print O-)) ook wilt delen heb ik daar ook wel interesse in.

Zie denk ik alleen één gemiste kans: dubbel. Ik heb aardig wat dubbele schakelaars in huis of twee bij elkaar. Denk niet dat ik de enige ben.

Wat betreft binding of niet, zelf ook over zitten denken. Uit eindelijk niet voor gekozen omdat je zo veel meer leuke dingen kunt doen als een schakelaar niet meer direct de lamp bestuurd. Dingen als andere kleur, tweede keer schakelen, hele andere lamp schakelen aan de hand van tijd, licht, wie is thuis etc. Ik laat dan ook het concept "deze schakelaar schakelt deze lamp" varen en ga voor "deze schakelaar schakelt deze ruimte".

En met spelen bedoel ik ook, misschien wel als pulsdrukker verbouwen :9 Zelf wel eens een veertje onder een normale schakelaar geplaatst, dan oogt het nog steeds strak en werkt ook intuïtief. Alleen met een pulsdrukker heb je net weer wat extra opties door long press bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Nieuwe zigbee2mqtt: versie 1.12.1

Bovenstaande link bevat enorm veel links naar de bugs en documentatie. Mocht je meer info willen hebben klik aub bovenstaande link. Indien je een account hebt (of aanmaakt) op Github dan ook ervoor kiezen om een notification (email) te krijgen over nieuwe releases. Die optie is dan bovenaan de Github pagina te vinden (na inloggen).
Improvements

#3276 Improve interview reliability (simpleDescriptor request fail)
#2921 Improve OTA stability
#1071 Prevent reset on long press for QBKG03LM and QBKG04LM
#72 Allow to specify adapter type (documentation)
#3159 Log error when there is nothing to bind/unbind
#1082 Gira 2430-100 and Jung ZLLxx5004M OTA updates (documentation)
#1092 Add humidity support for SmartThings (Centralite) 3310-S
#3146 Mock water_leak value for Home Assistant when it's not available
#3215 Allow to change non-setted options via device_options (documentation)
#3223 Fix SmartThings STS-OUT-US-2 reporting voltage every 5 seconds
#159 Allow to configure adapter concurrency (adapter_concurrent) (documentation)
#3256 Throw error when read, write or configureReporting status is not successful
#3263 Add missing devices to configuration
#1086 Use applyRedFix and enhancedHue when all devices in a group are the same
#3280 Allow to disable log rotation (documentation)

Fixes

#1073 Fix brightness not restored when turned on without transition when turned off with transition.
#3158 Receiving unsupported device with Zigbee model 'undefined' when pairing a device
#3175 Don't allow MQTT wildcard (# or +) in friendly_name
#3185 Fix crash when removing device from group which has no devices in settings
#3191 Don't allow non existing entities on availability_blacklist or availability_whitelist
#1093 Prevent channel OFF if separate_control option is enabled for Gledopto 'GL-C-007'
#3111 Fix manufacturer ID overwritten when interview quirks are applied (resulting in incorrect manufacturer ID)
#3041 Heiman HS1CG-E reconized as Piri HSIO18008
#974 Fix EMIZB-132 multiplier/divisor and add phase measurements
#1102 Fix incorrect battery percentage for YRD210-HA-605
#1097 Fix brightness not restored when bulb is turned off without transition and is turned on with transition.
#3218 Add temperature for STS-WTR-250
#3178 Remove device from group when removed
#3245 Fix error in deviceReport when devices are bound to non-existing devices
#3275 Home Assistant discovery: fix conflict between illuminance and illuminance_lux
Don't cache properties which start with action_

New supported devices

1743130P7 Philips Hue Impress outdoor Pedestal
1744130P7 Philips Hue Econic outdoor Pedestal
27087-03 Iris Hose faucet water timer
3157100 Centralite 3-Series pearl touch thermostat,
3420-G Centralite 3-Series night light repeater
3460-L Iris Smart button
4040B Smartenit Wireless metering 30A dual-load switch/controller
4058075148338 OSRAM LIGHTIFY LED PAR16 50 GU10 tunable white
4080148P9 Philips Hue Signe table light
4080248P9 Philips Hue Signe floor light
4257050-RZHAC Centralite 3-Series smart outlet
4512706 Namron Remote control
484719 Sylvania Dimmable soft white BR30 LED flood light bulb
511.040 Iluminize ZigBee 3.0 LED-controller, 4 channel 5A, RGBW LED
511.344 Iluminize Zigbee handheld remote RGBW 4 channels
511.557 Iluminize Zigbee 3.0 wall dimmer
7121131PU Philips Hue Beyond white and color ambiance suspension light
75541 Sylvania SMART+ Outdoor Accent RGB lighting kit
99140-002 Kwikset SmartCode traditional electronic deadbolt
E12-N1E Sengled Smart LED multicolor (BR30)
EMIZB-132 Develco Wattle AMS HAN power-meter sensor
GL-S-004ZS Gledopto Zigbee smart RGB+CCT 4W MR16
GS361A-H04 Siterwell Radiator valve with thermostat
HLC614-ZLL Shenzhen Homa 3 channel relay module
RC-2000WH Leviton Omnistat2 wireless thermostat
RL804CZB Orvibo Zigbee LED controller RGB + CCT or RGBW
RL804QZB ORVIBO Multi-functional 3 gang relay
S9ZGBRC01 Smart9 Smart remote controller
SBM01ZB Feibit Human body movement sensor
SCA01ZB Feibit Smart carbon monoxide sensor
SDM01ZB Feibit Door or window contact switch
SEB01ZB Feibit SOS button
SFS01ZB Feibit Power plug
SGA01ZB Feibit Combustible gas sensor
SLS301ZB_2 Feibit Smart light switch - 2 gang
SLS301ZB_3 Feibit Smart light switch - 3 gang
SMSZB-120 Develco Smoke detector with siren
SP 220 Innr Smart plug
SSA01ZB Feibit Smoke detector
SSS401ZB Feibit Smart 4 key scene wall switch
STH01ZB Feibit Smart temperature & humidity Sensor
SWA01ZB Feibit Water leakage sensor
TH1300ZB Sinope Zigbee smart floor heating thermostat
U02I007C.01 Wally WallyHome multi-sensor
YRD246HA20BP Yale Assure lock key free deadbolt with Zigbee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francisp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:55
# Optional: adapter type, not needed unless you are experiencing problems (default: shown below, options: zstack, deconz)
adapter: null

Deconz al officeel ondersteund ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Al even toch?

Maar update gedaan, zag een leuke fix voor mijn lichtsensoren. Deze sturen twee waardes uit, lux en een unitloze waarde. Laatste is veeeeeel hoger getal dan lux en dat was het getal wat na de introductie gebruikt werd. Maar met de vorige update gingen ze opeens over op lux. Gevolg, mijn licht ging niet vanzelf aan 8)7 Toen de boel omgebouwd naar lux. Nu zijn ze beide in HA beschikbaar gemaakt maar moest ik dus nu alles weer aanpassen. Maar goed, nu kan ik de nauwkeurigere waarde gebruiken. _/-\o_ Lux gaat nogal hard onderuit als het donker wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• francisp
De Conbee (deconz) staat hier nog steeds niet tussen :

https://www.zigbee2mqtt.i...n/supported_adapters.html

[ Voor 4% gewijzigd door francisp op 09-04-2020 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ah, schijnbaar officieel nog experimental.
Release 1.12.0
#72 Experimental ConBee support

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeConnected
bing69 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 07:45:
[...]

Ziet er goed uit, als ik het goed begrijp doe je eigenlijk hetzelfde als ik doe met een omgebouwde Xiaomi magneet schakelaar?
Wat kost zo'n printplaatje?
Ik denk dat het ongeveer het zelfde werkt als een omgebouwde Xiaomi, ik weet alleen niet of je die kan binden aan een lamp zodat het in het geval dat Zigbee2MQTT niet werkt nog steeds je lampen kan gebruiken.
Daarnaast heb ik niet scherp hoe lang een dergelijke batterij mee gaat.

Als ik kijk naar de kosten van een dergelijk printplaatje:
PCB:~0,50 cent;
CC2530: 4 euro;
SMD componenten: ~1,50 euro;
CR2032: 0,50 cent.

Ik denk alles bij elkaar nog geen 6 euro.
Natuurlijk ben ik nu wel meer kwijt omdat ik 30 PCB's moest bestellen :+
Qua SMD zou je de reset knop nog weg kunnen laten, heeft eigenlijk geen meerwaarde.

Daarnaast zijn de mogelijk toepassingen natuurlijk haast oneindig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeConnected
@Septillion

Ik heb er sowieso ongesoldeerde PCB's liggen, dus als je handig bent en het leuk vind om zoiets zelf te maken dan kan ik je er zo 1(of enkele) op de post doen.
Ik wil je eventueel ook wel z'n ding gesoldeerd op de post doen echter zal je dan geduld moeten hebben omdat ik geen CC2530's heb liggen.

Ik zal alles even delen, moet ik even tijd voor maken als je het niet erg vind.

Qua dubbele schakelaar zou je het simpel op kunnen lossen om er twee achter te doen :+
Zou je het niet erg vinden om puls schakelaars te gebruken zou je vermoedelijk deze layout ook nog kunnen gebruken omdat ik nu 2 pins gebruik van de CC2530, een is input en de ander is output. Deze kan ik wellicht beide input maken en de schakelaar aan de andere kant verbinden met 3.3v vanaf de PCB.
Maar misschien kan ik versie 2.0 beter maken en dit hierin verwerken.

Je verhaal over binding heb ik anders opgelost. Ik gebruik Node-Red die ik heb verbonden met mijn MQTT server, als ik de schakelaar 2x binnen een korte tijd flip(2x binnen 1 sec) dan zorgt Node-Red er voor dat er een actie gebeurd met de lamp, bijvoorbeeld dat deze een andere kleur krijgt of iets. Zo kan ik toch gebruik maken van binding en gebruik maken van "geavanceerde" functies.

Al mijn schakelaars zijn nu inderdaad omgebouwd als pulsdrukker, maar ik vind het toch niet zo mooi... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Niet online
zigbee2mqtt 1.12.2
Fixes

#3317 Fix interview fails due to unsupported attribute being read (regression after 1.12.1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francisp
Gisteravond nog maar geupdate, nu nog maar eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Laatst online: 16-10 13:53
Heren,

ik kom er niet uit wie kan mij helpen ik krijg steeds onderstaande meldingen bij het commando npm start

pi@raspberrypi:/opt/zigbee2mqtt $ cd /opt/zigbee2mqtt
pi@raspberrypi:/opt/zigbee2mqtt $ npm start

> zigbee2mqtt@1.12.1 start /opt/zigbee2mqtt
> node index.js

zigbee2mqtt:info 2020-04-09 23:14:19: Logging to console and directory: '/opt/zigbee2mqtt/data/log/2020-04-09.23-14-18' filename: log.txt
zigbee2mqtt:info 2020-04-09 23:14:23: Starting zigbee2mqtt version 1.12.1 (commit #23805c2)
zigbee2mqtt:info 2020-04-09 23:14:23: Starting zigbee-herdsman...
zigbee2mqtt:error 2020-04-09 23:14:35: Error while starting zigbee-herdsman
zigbee2mqtt:error 2020-04-09 23:14:35: Failed to start zigbee
zigbee2mqtt:error 2020-04-09 23:14:35: Exiting...
zigbee2mqtt:error 2020-04-09 23:14:35: Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms)
at ZStackAdapter.<anonymous> (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.js:71:23)
at Generator.throw (<anonymous>)
at rejected (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.js:6:65)
npm ERR! code ELIFECYCLE
npm ERR! errno 1
npm ERR! zigbee2mqtt@1.12.1 start: `node index.js`
npm ERR! Exit status 1
npm ERR!
npm ERR! Failed at the zigbee2mqtt@1.12.1 start script.
npm ERR! This is probably not a problem with npm. There is likely additional logging output above.

npm ERR! A complete log of this run can be found in:
npm ERR! /home/pi/.npm/_logs/2020-04-09T21_14_35_682Z-debug.log

pi@raspberrypi:/opt/zigbee2mqtt $ npm install
npm WARN jsdom@15.2.1 requires a peer of canvas@^2.5.0 but none is installed. You must install peer dependencies yourself.
npm WARN ws@7.2.3 requires a peer of bufferutil@^4.0.1 but none is installed. You must install peer dependencies yourself.
npm WARN ws@7.2.3 requires a peer of utf-8-validate@^5.0.2 but none is installed. You must install peer dependencies yourself.
npm WARN tsutils@3.17.1 requires a peer of typescript@>=2.8.0 || >= 3.2.0-dev || >= 3.3.0-dev || >= 3.4.0-dev || >= 3.5.0-dev || >= 3.6.0-dev || >= 3.6.0-beta || >= 3.7.0-dev || >= 3.7.0-beta but none is installed. You must install peer dependencies yourself.
npm WARN jsdom@15.2.1 requires a peer of canvas@^2.5.0 but none is installed. You must install peer dependencies yourself.
npm WARN ws@7.2.3 requires a peer of bufferutil@^4.0.1 but none is installed. You must install peer dependencies yourself.
npm WARN ws@7.2.3 requires a peer of utf-8-validate@^5.0.2 but none is installed. You must install peer dependencies yourself.
npm WARN tsutils@3.17.1 requires a peer of typescript@>=2.8.0 || >= 3.2.0-dev || >= 3.3.0-dev || >= 3.4.0-dev || >= 3.5.0-dev || >= 3.6.0-dev || >= 3.6.0-beta || >= 3.7.0-dev || >= 3.7.0-beta but none is installed. You must install peer dependencies yourself.
npm WARN ws@7.2.1 requires a peer of bufferutil@^4.0.1 but none is installed. You must install peer dependencies yourself.
npm WARN ws@7.2.1 requires a peer of utf-8-validate@^5.0.2 but none is installed. You must install peer dependencies yourself.
npm WARN optional SKIPPING OPTIONAL DEPENDENCY: fsevents@2.1.2 (node_modules/fsevents):
npm WARN notsup SKIPPING OPTIONAL DEPENDENCY: Unsupported platform for fsevents@2.1.2: wanted {"os":"darwin","arch":"any"} (current: {"os":"linux","arch":"arm"})
npm WARN optional SKIPPING OPTIONAL DEPENDENCY: fsevents@2.1.2 (node_modules/zigbee-herdsman-converters/node_modules/fsevents):
npm WARN notsup SKIPPING OPTIONAL DEPENDENCY: Unsupported platform for fsevents@2.1.2: wanted {"os":"darwin","arch":"any"} (current: {"os":"linux","arch":"arm"})
npm WARN optional SKIPPING OPTIONAL DEPENDENCY: fsevents@2.1.2 (node_modules/zigbee-herdsman/node_modules/jest-haste-map/node_modules/fsevents):
npm WARN optional SKIPPING OPTIONAL DEPENDENCY: fsevents@1.2.12 (node_modules/zigbee-herdsman/node_modules/fsevents):
npm WARN notsup SKIPPING OPTIONAL DEPENDENCY: Unsupported platform for fsevents@1.2.12: wanted {"os":"darwin","arch":"any"} (current: {"os":"linux","arch":"arm"})

en bij het commando npm install

[ Voor 47% gewijzigd door geldermalsen op 09-04-2020 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:41
2 vragen;

1) heb je wel alle stappen van de manual install gevolgd? https://www.zigbee2mqtt.i.../running_zigbee2mqtt.html
2) Waarom gebruik je geen docker (of Home Assistant add-on) optie? Scheelt een hoop gedoe...

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
Hmmbob schreef op donderdag 9 april 2020 @ 23:21:
2 vragen;

1) heb je wel alle stappen van de manual install gevolgd? https://www.zigbee2mqtt.i.../running_zigbee2mqtt.html
2) Waarom gebruik je geen docker (of Home Assistant add-on) optie? Scheelt een hoop gedoe...
ik heb alle stappen gevolgd, ik heb geen idee wat je bedoelt met docker maar ik wil domoticz gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
geldermalsen schreef op donderdag 9 april 2020 @ 23:22:
[...]

ik heb alle stappen gevolgd, ik heb geen idee wat je bedoelt met docker maar ik wil domoticz gaan gebruiken.
Ok, last mijn docker opmerking maar even gaan.

Wat ik lees in je logs, is dat lang niet alle dependencies geïnstalleerd zijn. Vandaar mijn vraag of je de installatie instructies wel helemaal gevolgd hebt.

Waarop ben je aan het installeren, een raspberry?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
Hmmbob schreef op donderdag 9 april 2020 @ 23:25:
[...]

Ok, last mijn docker opmerking maar even gaan.

Wat ik lees in je logs, is dat lang niet alle dependencies geïnstalleerd zijn. Vandaar mijn vraag of je de installatie instructies wel helemaal gevolgd hebt.

Waarop ben je aan het installeren, een raspberry?
Ja ik ben hem aan het installeren op een raspberry

ik heb de juiste node en npm versie geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
"npm ci" toevallig overgeslagen? Die zou alle dependencies geïnstalleerd moeten hebben. Anders even opnieuw beginnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
Hmmbob schreef op donderdag 9 april 2020 @ 23:28:
"npm ci" toevallig overgeslagen? Die zou alle dependencies geïnstalleerd moeten hebben. Anders even opnieuw beginnen...
Moet ik dan de oude versie verwijderen of hoeft dat niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• misteriks
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-10 16:35
Mijn Zigbee2MQTT op HassIO wil niet meer starten. En krijg de volgende foutmelding
20-04-09 21:46:41 ERROR (SyncWorker_17) [supervisor.docker] Can't create container from addon_7ad98f9c_zigbee2mqtt: 404 Client Error: Not Found ("No such image: dwelch2101/zigbee2mqtt-armhf:1.12.2")

Vermoed dat er iets niet helemaal goed is gegaan tijdens de laatste update.

Update: Zigbee2Mqtt uit snapshot van afgelopen nacht gerestored. Zigbee2mqtt starte toen weer up en daarna handmatig de update naar de laatste versie gedaan. Nog steeds ok.

Ik kan iedereen deze addon aanbevelen: https://github.com/sabeechen/hassio-google-drive-backup

[ Voor 27% gewijzigd door misteriks op 10-04-2020 00:16 . Reden: Update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-10 11:24
Ik heb een aantal Aqara/Xiaomi door sensors, maar die krijg ik niet verbonden met een router (en helaas hebben er twee een slechte verbinding met de coördinator. Ik heb ze al dichtbij de router proberen te koppelen, maar dat lijkt niet te werken (ik was er zelfs een kwijt die niet meer gekoppeld werd).

Is er hier een speciaal trucje voor? Of is het gewoonweg niet mogelijk??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik heb een van mijn setjes deurcontacten gekoppeld gekregen aan de IKEA router door ze er echt super dicht bij te houden bij het koppelen (denk in centimeters). De map gaf keurig aan dat ze aan de router gekoppeld zijn, en dat is hij nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Hmmbob schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 08:52:
Ik heb een van mijn setjes deurcontacten gekoppeld gekregen aan de IKEA router door ze er echt super dicht bij te houden bij het koppelen (denk in centimeters). De map gaf keurig aan dat ze aan de router gekoppeld zijn, en dat is hij nog steeds.
Nou, dat dan nog maar een keer proberen dan. Grrr, heb hem net weer aan het kozijn geplakt... ;)

---edit---
Wat een drama. Terwijl ik hem vrijwel op de IKEA router hield meerdere keren opnieuw gepaired. Iedere keer met de coördinator. Totdat hij een router pakte! De Tradfri lamp beneden :'( En die zit niet echt dicht bij plek waar de sensoren hangen...
Straks nog maar eens proberen met een powerbank en de IKEA router...

[ Voor 26% gewijzigd door barrymossel op 10-04-2020 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stringbean
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-10 20:42
barrymossel schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 08:56:
[...]

Nou, dat dan nog maar een keer proberen dan. Grrr, heb hem net weer aan het kozijn geplakt... ;)
Je kunt de plakstrip laten zitten met de onderplaat, de batterij blijft gewoon zitten in de behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Pfff, nu staat de sensor in de Zigbee map met helemaal niets verbonden. Maar hij werkt wel. Ik kijk het wel even aan...
stringbean schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 09:16:
[...]

Je kunt de plakstrip laten zitten met de onderplaat, de batterij blijft gewoon zitten in de behuizing.
Slim! Lulhannes ben ik ook dat ik dat zelf niet bedenk... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
barrymossel schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 09:26:
Pfff, nu staat de sensor in de Zigbee map met helemaal niets verbonden. Maar hij werkt wel. Ik kijk het wel even aan...
Dat heb ik ook wel eens. Probeer je map nog eens te refreshen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@CodeConnected Met de handigheid moet het wel goed zitten. Zoiets stond namelijk al op mijn wishlist (maar iets met een te lange wish list) en denk dat ik de CC2530 printjes wel ergens moet hebben liggen. Nu alleen nog vinden :+ Dus als je er een paar kunt missen zou ik dat leuk vinden, moet je maar laten weten wat je krijgt :)

Maar doe vooral rustig aan, zoals gezegd verveel ik mezelf ook nog lang niet :P Die CC2530 programmeer je denk ik met dezelfde tools als de coördinator? (Heb ik met een Arduino uit de rommeldoos gedaan.) Wat gebruik je eigenlijk verder als ontwikkelingsomgeving voor die CC2530? Heb me er eigenlijk nog niet zo in verdiept. Eerst leuke dingen bestellen en dan pas verder zoeken O-)

Wat betreft binding, hoe los je dan op dat de lamp niet direct al op die twee pulsen reageert? Of is de lamp al zo traag? Zelf zou ik dan vooral interesse hebben in long press functies (voor dimmen).

Haha, ik vind puls drukkers juist mooi, altijd alle schakelaars OCD vriendelijk in dezelfde stand :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misteriks
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-10 16:35
Iemand die weet wat de rode stippellijnen inhouden op de netwerk map van van Zigbee2MqttAssistant?

Lijkt aan te geven dat er iets niet goed is met de communicatie, maar ik ondervindt geen merkbare issues op mijn Zigbee netwerk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssLG1gtAulUTw2Yu9MDjvP-2bFU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gV0E6qjK2mdYK6GJi5gQYWDs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• francisp
Volgens carldebilly : It's red and with dashes when relationship > 3. What does that mean? I don't know.

https://github.com/yllibed/Zigbee2MqttAssistant/issues/113

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
oke ik heb alles gefixed op1 ding na ik krijg geen sensoren te zien in domoticz de log ziet er als volgt uit:

2020-04-10 13:31:43.135 (Zigbee2MQTT) Received available devices list from bridge
2020-04-10 13:33:56.464 (Zigbee2MQTT) Zigbee2mqtt bridge is offline
2020-04-10 13:34:32.122 (Zigbee2MQTT) Zigbee2mqtt bridge is online
2020-04-10 13:34:33.554 (Zigbee2MQTT) Joining new devices is enabled on the zigbee bridge
2020-04-10 13:34:59.093 (Zigbee2MQTT) Received available devices list from bridge
2020-04-10 13:34:59.094 (Zigbee2MQTT) Device 0x00158d00040b488a (0x00158d00040b488a) doesn't have "model" attribute, skipped

[ Voor 228% gewijzigd door geldermalsen op 10-04-2020 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
misteriks schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:46:
Iemand die weet wat de rode stippellijnen inhouden op de netwerk map van van Zigbee2MqttAssistant?

Lijkt aan te geven dat er iets niet goed is met de communicatie, maar ik ondervindt geen merkbare issues op mijn Zigbee netwerk

[Afbeelding]
2 weken terug: bing69 in "Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge"

--
En als ik de post van KoekK op Github zie, dan betekent dat tussen die devices geen band bestaat (ze zijn geen parent, child of sibling van elkaar).

[ Voor 18% gewijzigd door Hmmbob op 10-04-2020 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francisp
Een google search op u2relationship zigbee geeft niet veel resultaten terug. En enkel op u2relationship moet je niet zoeken, want dan krijg je resultaten over u2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Dat hoeft ook niet, want zoals ik schreef (gebaseerd op de link in mijn vorige post) betekent het gewoon dat er geen direct pad is tussen de twee nodes met een rode pijl. Dat is geen probleem, want dan loopt het pad via andere nodes (lang leve mesh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
Ik heb twee sensoren getest maar ik krijg steeds de volgende melding

2020-04-10 20:04:29.163 (Zigbee2MQTT) Received available devices list from bridge
2020-04-10 20:04:29.163 (Zigbee2MQTT) Device MCCGQ01LM 0x00158d00040b488a (0x00158d00040b488a)
2020-04-10 20:04:29.165 (Zigbee2MQTT) Device 0x00158d000483c1f7 (0x00158d000483c1f7) doesn't have "model" attribute, skipped

Heeft iemand een idee wat ik fout doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Ik ben bezig met binding te fixen op een aantal plekken in huis.
Echter zie dat de xiaomi switches die niet ondersteunen. Wel de ikea of hue switches.

Zijn alle lampen hier wel standaard voor geschikt?

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-10 12:56
Na de zoveelste keer dat een van m’n Ikea lampen z’n verbinding kwijt raakt met m’n goedkope Ali stickie toch maar de stap gezet naar krachtigere hardware en bij TI besteld, zeker omdat ik van plan ben nog de nodige lampen toe te voegen, al dan niet aangevuld met sensoren.

Los van de Pan ID en het feit dat ik alles opnieuw moet binden nog andere dingen waar ik op moet letten? Ik weet dat de cc1352p-2 2 seriële interfaces heeft en ik de juiste moet invoeren.

Heeft een extra antenne nog echt toegevoegde waarde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-10 22:28
Die OTA updates werken echt goed sinds de laatste twee updates. Kan gewoon de MQTT message sturen voor update starten en het werkt vrijwel 100%.

Heb alleen getest op ikea spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bojan023
  • Niet online
@gastje01
Ik copy-paste schaamteloos een comment van mij die ik initieel op Reddit heb gepost, echter is deze voor jou ook relevant:

I suggest to change your Zigbee channel (also double check with your Wi-Fi channel). Taken from the documentation:

code:
1
2
3
# Optional: ZigBee channel, changing requires re-pairing of all devices. (Note: use a ZLL channel: 11, 15, 20, or 25 to avoid Problems) 
# (default: 11) 
channel: 11

Needs repairing unfortunately, but take the opportunity to also secure your Zigbee communication if you haven't already:

code:
1
2
3
4
# Optional: ZigBee pan ID (default: shown below) 
pan_id: 0x1a62 
# Optional: network encryption key, will improve security (Note: changing requires repairing of all devices) (default: shown below)
network_key: [1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15, 0, 2, 4, 6, 8, 10, 12, 13]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Bojan023 schreef op zondag 12 april 2020 @ 15:36:
@gastje01
Ik copy-paste schaamteloos een comment van mij die ik initieel op Reddit heb gepost, echter is deze voor jou ook relevant:

I suggest to change your Zigbee channel (also double check with your Wi-Fi channel). Taken from the documentation:

code:
1
2
3
# Optional: ZigBee channel, changing requires re-pairing of all devices. (Note: use a ZLL channel: 11, 15, 20, or 25 to avoid Problems) 
# (default: 11) 
channel: 11

Needs repairing unfortunately, but take the opportunity to also secure your Zigbee communication if you haven't already:

code:
1
2
3
4
# Optional: ZigBee pan ID (default: shown below) 
pan_id: 0x1a62 
# Optional: network encryption key, will improve security (Note: changing requires repairing of all devices) (default: shown below)
network_key: [1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15, 0, 2, 4, 6, 8, 10, 12, 13]
Voor overlap met WiFi bedoel je? Dat is al gecheckt. Ik zend geen wifi in de 2.4 uit op een kanaal dat overlap heeft met mijn zigbee netwerk. Daarbij zou dat ook niet logisch zijn voor de lampen die er om heen hangen, die werken namelijk wel. Ik gok dat ik met zo’n 38 devices gewoon tegen de limiet aan loop van t huidige stickje, de extra range heb ik niet per se nodig als t meshen lekker werkt, los van een eenzame temp-sensor die er baat bij zou hebben.

Anyway bordje is al besteld, ben ik ook meteen toekomst proof voor meer spul. Ik ken mezelf, dat komt er toch wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Iemand bekend met dit:
Geen van mijn devices hebben components of plaatjes in de ZIgbee2mqtt assistent.

Enig idee waar dit probleem ligt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FX9pRaO9e3pmiiqunJgymByJ-ug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VNr6YkVOCQ2rnabkzoIYbw3E.png?f=fotoalbum_large

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vandaag de E79-400 module op een printje gezet en getest met de TI Ztool_2, e.e.a. werkt naar behoren. Echter ik krijg het niet op gang in Zigbee2MQTT, waarschijnlijk wordt de FTDI serial interface niet herkent.

Mischien heeft iemand dit eerder gezien?

ps de E79 serial aansluitingen op de foto zijn niet juist, dit moet DIO_12 en DIO_13 zijn.

Dank voor de response alvast..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lzoQKtg4KNvpSWG7DbJcqp2Qo8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xDHSLHWsYKKQDxRjp3HOrG25.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

🤙

[ Voor 197% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2020 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bing69
luigi87 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:29:
Iemand bekend met dit:
Geen van mijn devices hebben components of plaatjes in de ZIgbee2mqtt assistent.

Enig idee waar dit probleem ligt?
[Afbeelding]
Als je met Domoticz werkt dan moet je in de configuration.yaml "homeassistant: true" zetten

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
  • Laatst online: 03-10 16:45
Heeft iemand dit al eens geprobeerd met node red: Nora
Daar kun je dus bijvoorbeeld Zigbee2mqtt lampen mee bedienen met de google home en de google assistent.
Heb het binnen een paar minuten opgezet en werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

bing69 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 07:59:
[...]

Als je met Domoticz werkt dan moet je in de configuration.yaml "homeassistant: true" zetten
Pff oke, daar was ik dus echt nooit zelf op gekomen.
Dank je :)

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
  • Laatst online: 03-10 16:45
CypherMK schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:35:
Heeft iemand dit al eens geprobeerd met node red: Nora
Daar kun je dus bijvoorbeeld Zigbee2mqtt lampen mee bedienen met de google home en de google assistent.
Heb het binnen een paar minuten opgezet en werkt prima.
Voorbeeld van een licht:

code:
1
[{"id":"3fbfd495.8ccfac","type":"subflow","name":"Subflow 6","info":"","in":[{"x":20,"y":80,"wires":[{"id":"9003a340.ad8bb"}]}],"out":[{"x":360,"y":160,"wires":[{"id":"62dfea7b.76a504","port":0}]}]},{"id":"9003a340.ad8bb","type":"change","z":"3fbfd495.8ccfac","name":"","rules":[{"t":"set","p":"payload.state","pt":"msg","to":"payload.on","tot":"msg"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":200,"y":80,"wires":[["c64d5bd0.668ea8"]]},{"id":"c64d5bd0.668ea8","type":"change","z":"3fbfd495.8ccfac","name":"","rules":[{"t":"change","p":"payload.state","pt":"msg","from":"false","fromt":"bool","to":"OFF","tot":"str"},{"t":"change","p":"payload.state","pt":"msg","from":"true","fromt":"bool","to":"ON","tot":"str"},{"t":"delete","p":"payload.on","pt":"msg"},{"t":"delete","p":"payload.online","pt":"msg"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":200,"y":120,"wires":[["62dfea7b.76a504"]]},{"id":"62dfea7b.76a504","type":"range","z":"3fbfd495.8ccfac","minin":"1","maxin":"100","minout":"1","maxout":"255","action":"scale","round":true,"property":"payload.brightness","name":"","x":220,"y":160,"wires":[[]]},{"id":"577ffd81.88a2d4","type":"nora-light","z":"d11dfeaa.8b609","devicename":"Licht Badkamer","lightcolor":false,"brightnesscontrol":true,"turnonwhenbrightnesschanges":true,"passthru":false,"statepayload":true,"brightnessoverride":"","roomhint":"Badkamer","name":"","nora":"d7833394.440b","topic":"","onvalue":"true","onvalueType":"bool","offvalue":"false","offvalueType":"bool","x":2200,"y":1120,"wires":[["d755374f.d24938"]]},{"id":"d755374f.d24938","type":"subflow:3fbfd495.8ccfac","z":"d11dfeaa.8b609","name":"Nora to zigbee2mqtt","env":[],"x":2420,"y":1120,"wires":[["513609a2.e7d088"]]},{"id":"513609a2.e7d088","type":"mqtt out","z":"d11dfeaa.8b609","name":"Lamp badkamer","topic":"zigbee2mqtt/Lamp_badkamer/set","qos":"2","retain":"false","broker":"b583739.cca6a9","x":2640,"y":1120,"wires":[]},{"id":"d7833394.440b","type":"nora-config","z":"","name":"nora config","group":"","notify":false},{"id":"b583739.cca6a9","type":"mqtt-broker","z":"","name":"MQTT","broker":"localhost","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"compatmode":false,"keepalive":"60","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","closeTopic":"","closeQos":"0","closePayload":"","willTopic":"","willQos":"0","willPayload":""}]

En een filmpje:
YouTube: NORA - Node Red integration with Google Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBIgW
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:20
Hoi,

Vandaag heb ik via een mede-tweaker een CC2531 ontvangen.
Die ik afgelopen weekend besteld had.

CC2531 in onze centrale linux server gestoken, docker container opgestart en werkend !
Diversen zigbee devices toegevoegd, en na 2 uurtjes niet meer werken.

Krijg de volgende foutmelding:

2020-04-15 17:44:42: Error: AREQ - SYS - resetInd after 30000ms

en in dmesg zie ik:

[ 1699.595366] cdc_acm 1-1.4:1.0: failed to set dtr/rts

Nu valt het mij op dat het lampje op de usb stick ook uitgaat. Kan mij niet herinneren of dit lampje constant branden toen het nog wel werkte.

Hier een stukje log met firmware vermelding toen het nog wel werkte:

info 2020-04-15 15:48:41: Logging to console and directory: '/app/data/log/2020-04-15.15-48-41' filename: log.txt
info 2020-04-15 15:48:41: Starting zigbee2mqtt version 1.12.2 (commit #7d27a54)
info 2020-04-15 15:48:41: Starting zigbee-herdsman...
info 2020-04-15 15:48:43: zigbee-herdsman started
info 2020-04-15 15:48:43: Coordinator firmware version: '{"type":"zStack12","meta":{"transportrev":2,"product":0,"majorrel":2,"minorrel":6,"maintrel":3,"revision":20190608}}'
info 2020-04-15 15:48:43: Currently 6 devices are joined:

Iemand een tip? zag dat er al diversen issue's aangemaakt waren, maar keer op keer lijkt het erop dat het een foutje is van de gebruiker.

Dingen zoals:

- Herstart
- Alles tijdje uit
- Controle of juiste poort ingesteld is
- Indrukken van reset knop op dongle

Zijn al geprobeerd....

Groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

bing69 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 07:59:
[...]

hahaha, had niet gezegd dat ik met Domoticz werk. wist ook niet dat het zou uitmaken.
Maar HA intrepeteerd de switches anders en gaan altijd terug naar off.
Domoticz niet ... die moet de status ander hebben.

Kortom met de setting op true doen mijn xiaomi Switches niks meer :+ net een ruim half uur naar de bug gezocht :P

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dustyrick
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-10 21:29
Zijn er meer mensen die problemen hebben met de brightness_move functionaliteit voor lampen wanneer deze als groep worden aangestuurd?

Het commando brightness_move 'stop' wordt altijd netjes verstuurd door zigbee2mqtt en ontvangen door de groep. Echter wordt nooit meer de nieuwe brightness waarde opgehaald bij de lampen die onder deze groep vallen. Hierdoor kloppen de waardens in onder andere Home Assistant en Node-red niet meer.

Zigbee2mqtt draait in docker. Vandaag opnieuw getest met de nieuwste dev image, maar het probleem is er nog steeds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Grrrr... hele tijd heeft mijn 2531 Zigbee stick netjes gewerkt en nu ineens poof... gone. Het enige wat ik verandert heb is dat nu via USB-SSD boot ipv via een SD-card...

Nou weet ik het niet zeker, maar het zou kunnen zijn dat de pi niet voldoende power heeft om continu gebruik te maken van die SSD, maar dan had ik verwacht dat ik al eerder issues had omdat die disk er al langere tijd aanhangt...

Alle dingen in de FAQ van zigbee2mqtt heb ik doorgelopen... Iemand een idee?

Error van zigbee2mqtt (in docker):

> zigbee2mqtt@1.12.2 start /app

> node index.js

zigbee2mqtt:info  2020-04-16 12:17:01: Logging to console and directory: '/app/data/log/2020-04-16.12-17-01' filename: log.txt

zigbee2mqtt:info  2020-04-16 12:17:02: Starting zigbee2mqtt version 1.12.2 (commit #7d27a54)

zigbee2mqtt:info  2020-04-16 12:17:02: Starting zigbee-herdsman...

zigbee2mqtt:error 2020-04-16 12:17:13: Error while starting zigbee-herdsman

zigbee2mqtt:error 2020-04-16 12:17:13: Failed to start zigbee

zigbee2mqtt:error 2020-04-16 12:17:13: Exiting...

zigbee2mqtt:error 2020-04-16 12:17:13: Error: AREQ - ZDO - activeEpRsp after 10000ms

at Timeout._onTimeout (/app/node_modules/zigbee-herdsman/dist/utils/waitress.js:44:24)

at listOnTimeout (internal/timers.js:549:17)

at processTimers (internal/timers.js:492:7)

npm ERR! code ELIFECYCLE

npm ERR! errno 1

npm ERR! zigbee2mqtt@1.12.2 start: `node index.js`

npm ERR! Exit status 1

npm ERR! Failed at the zigbee2mqtt@1.12.2 start script.

npm ERR! This is probably not a problem with npm. There is likely additional logging output above.

npm ERR! A complete log of this run can be found in:

npm ERR!     /root/.npm/_logs/2020-04-16T04_17_13_908Z-debug.log

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBIgW
Zwerver schreef op donderdag 16 april 2020 @ 06:18:
Grrrr... hele tijd heeft mijn 2531 Zigbee stick netjes gewerkt en nu ineens poof... gone. Het enige wat ik verandert heb is dat nu via USB-SSD boot ipv via een SD-card...

Nou weet ik het niet zeker, maar het zou kunnen zijn dat de pi niet voldoende power heeft om continu gebruik te maken van die SSD, maar dan had ik verwacht dat ik al eerder issues had omdat die disk er al langere tijd aanhangt...

Alle dingen in de FAQ van zigbee2mqtt heb ik doorgelopen... Iemand een idee?
Toevallig, heb ik exact hetzelfde probleem een paar uur eerder gepost.
Geen oplossing voor, vanmiddag ga ik hem opnieuw flashen kijken of dat het oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Iemand toevallig ervaring met een "Heiman rookmelder"?

Gisteren binnengekregen en hij was zo aangemeld (Zigbee2mqtt en Domoticz) echter de status/datum blijft op de tijd van gisteren staan. Alsof hij geen contact heeft. Batterij blijft op 0 staan. In Zigbee2Mqttassistent zie ik dat ie al een X aantal uren niet reageert maar de link kwaliteit is weer wel goed.
Is dit normaal?

=Aanvulling, hij heeft zich zojuist, na een uur of 16, even gemeld.....=
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YwbgFClev80JVPr15blLgpe0JIU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H8f42hMedudvl74lnLFub0KG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KoyYV_X3nWMc4WTBnHncgmBQbCs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QDkwedxlpZjIqEhW2scGLBO1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door bing69 op 16-04-2020 10:31 ]

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

bing69 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 07:44:
Iemand toevallig ervaring met een "Heiman rookmelder"?

Gisteren binnengekregen en hij was zo aangemeld (Zigbee2mqtt en Domoticz) echter de status/datum blijft op de tijd van gisteren staan. Alsof hij geen contact heeft. Batterij blijft op 0 staan. In Zigbee2Mqttassistent zie ik dat ie al een X aantal uren niet reageert maar de link kwaliteit is weer wel goed.
Is dit normaal?

=Aanvulling, hij heeft zich zojuist, na een uur of 16, even gemeld.....=
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Schijnbaar normaal bij Devices die niet heel data doorgeven.
Bij doen mijn Osram lampen, IKEA zigbee repeaters en mijn IKEA tradfri LEd1650R5 dit ook.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10 22:48
hi,

iemand ervaring met de Gledopto MR16 spots? En of je die pootjes rechtstreeks op 12 volt draden kan solderen?

Mijn Paulmann 98877 spots gaan het langzamerhand begeven en ik heb er eentje open geschroeft. Nu blijkt dat er van die led printplaatjes in zitten die gesoldeerd zijn aan 2 draden. Die led printplaatjes zijn op ali wel te krijgen voor paar euro, maar verder dan warm wit kom je niet. RGB(W) printplaatjes heb ik nog niet gevonden. Dus ik dacht, misschien van die spots er in bouwen en kwam bij gledopto terecht.

Iemand een idee of dat gaat "vliegen"? En of deze specifieke spots te pairen zijn met zigbee2mqtt?

thanks!

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
TheBIgW schreef op donderdag 16 april 2020 @ 07:36:
[...]

Toevallig, heb ik exact hetzelfde probleem een paar uur eerder gepost.
Geen oplossing voor, vanmiddag ga ik hem opnieuw flashen kijken of dat het oplost.
@Koenkk enig idee? Ik zie dit meer en meer opduiken (ook op github) en vraag me af of er een simpele CLI manier is om te checken of die sticks kaput zijn?

Ah, na het inpluggen van de stick in mijn NUC zie ik nu ook:

cdc_acm 1-1:1.0: failed to set dtr/rts

Ga er maar even vanuit dat de stick gecrasht is en opnieuw geflasht dient te worden.

[ Voor 18% gewijzigd door Zwerver op 17-04-2020 07:03 ]

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 17:01:
vandaag de E79-400 module op een printje gezet en getest met de TI Ztool_2, e.e.a. werkt naar behoren. Echter ik krijg het niet op gang in Zigbee2MQTT, waarschijnlijk wordt de FTDI serial interface niet herkent.

Mischien heeft iemand dit eerder gezien?

ps de E79 serial aansluitingen op de foto zijn niet juist, dit moet DIO_12 en DIO_13 zijn.

Dank voor de response alvast..[URL="https://tweakers.net/i/bzdNAFfSbI28_GvHEfvwh0bHuVQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xDHSLHWsYKKQDxRjp3HOrG25.jpg?f=user_large",,"1"]
ondertussen uitgevonden waar het probleem zat, in de configuration.yaml moest onder de tab "advanced" "rtscts: false" gezet worden. Nu werkt het zonder problemen.

Om de CC1352 interface op zichzelf te testen gebruik ik het programma ZTools_2 van TI, juiste serial port selecteren, 115k2 8n1 en als het goed is komt er dan een menu met commando's die je aan de CC1352 kan geven. Als er iets niet klopt, bv bitrate of verkeerde programma in de chip zal er geen menu komen.

Hier nog wat foto's van de E79 print in het kastje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bq8ELWqZ30Qq6z4GRFpS6TR2cwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LxR6XkYjrXhltwPSrnxGIk94.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ocgNnGZbBdkq2dQJvGCp6D6adTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uYZep2blr6lbeYerJmblvjsA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBIgW
Zwerver schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 02:49:
[...]

@Koenkk enig idee? Ik zie dit meer en meer opduiken (ook op github) en vraag me af of er een simpele CLI manier is om te checken of die sticks kaput zijn?

Ah, na het inpluggen van de stick in mijn NUC zie ik nu ook:

cdc_acm 1-1:1.0: failed to set dtr/rts

Ga er maar even vanuit dat de stick gecrasht is en opnieuw geflasht dient te worden.
Ik had geen CC-Debugger, dus heb via een nederlandse webshop voor best wel geld een CC-Debuger gekocht inclusief een nieuwe CC2531 stick.

De oude CC2531 die niet meer werkt, krijg ik ook niet geflashed. En de nieuwe die doet het prima, alle zigbee devices gisteren gekoppeld en tot nu toe werken die allemaal (30 stuks)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
In mijn devices.yaml:
YAML:
1
2
3
4
'0x680ae2fffe130d3e':
  friendly_name: Hoeklamp
  retain: true
  qos: 1

Echter als ik naar de MQTT berichten kijk, zie ik:

code:
1
2
{"state": "ON"}
qos : 0, retain : false, cmd : publish, dup : false, topic : zigbee2mqtt/Hoeklamp/set, messageId : , length : 41

Dus retain: false en qos: 0. Lijkt me niet te kloppen? Begrijp ik het verkeerd of gaat hier iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
wat doet qos?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeSitated
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-10 12:11
Geleerd van HFman op het Domoticz forum als na een reboot zigbee2mqtt niet werkt, domoticz even softwarematig herstarten:
code:
1
sudo service domoticz.sh restart

Daarmee kwam het bij mij weer tot leven... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
HeSitated schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 12:58:
Geleerd van HFman op het Domoticz forum als na een reboot zigbee2mqtt niet werkt, domoticz even softwarematig herstarten:
code:
1
sudo service domoticz.sh restart

Daarmee kwam het bij mij weer tot leven... _/-\o_
het hoeft niet zo rigoreus. het disablen van de zigbee2mqtt plugin en wederom enablen is ook genoeg om de apparaten weer in te lezen in Domoticz. Mits je gebruik maakt van de plugin natuurlijk :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeSitated
fabstar81 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 16:30:
het hoeft niet zo rigoreus. het disablen van de zigbee2mqtt plugin en wederom enablen is ook genoeg om de apparaten weer in te lezen in Domoticz. Mits je gebruik maakt van de plugin natuurlijk :+
Is er een mogelijkheid om dat automatisch te doen? Het liefst bij afsluiten van Domoticz eerst de plugin disablen en dan na het starten enablen? B-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Waarom zou je domoticz afsluiten?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeSitated
fabstar81 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 17:13:
Waarom zou je domoticz afsluiten?
Herstart jij je raspberry nooit? ;)

Al is het maar omdat je stroom er af gaat (en de UPS het niet zo lang volhoudt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMe
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Bojan023 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 16:32:
[...]

Ik heb in mijn studentenkamer één unit in gebruik naar volle tevredenheid. Installatie is eenvoudig, doet precies wat het moet doen en de handleiding is erg duidelijk. Ik kan hem aanbevelen!
Ik heb er inmiddels vijf in huis. De zesde wilde niet syncen dus die heb ik teruggestuurd, de vervanging komt als het goed is komende week. Ze doen het verder allemaal prima. d:)b

Ik heb wel een klein eigenaardigheidje. Ik kan van alle vijf de units netjes de climate-instellingen aanpassen, maar slechts één van de vijf rapporteert netjes zijn batterijniveau en link quality in Home Assistant. Ik heb eens gekeken wat er in MQTT staat en daar staat de juiste informatie gewoon in:
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
{
  "local_temperature": 20,
  "occupied_heating_setpoint": 5,
  "unoccupied_heating_setpoint": 16,
  "pi_heating_demand": 0,
  "linkquality": 31,
  "current_heating_setpoint": 5,
  "eurotronic_host_flags": {
    "mirror_display": false,
    "boost": false,
    "window_open": true,
    "child_protection": false
  },
  "system_mode": "off",
  "eurotronic_system_mode": 17,
  "eurotronic_error_status": 0,
  "battery": 100,
  "battery_low": 0
}

Toch zegt Home Assistant wat je hier links ziet voor vier van de vijf thermostaten, en wat je rechts ziet voor de ene die wel 100% werkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NehG0jJKhM63kxf61jJTgzpU52M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fhiB2V4EKV9iqxbdZ1COpIGr.png?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xXgmX1XKUM9tQYtEXy70cupBFHc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lM2hfpI6BbksWGiab7KTxVxf.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UU_X8wuVd-OFPZ54FVCHjbl6rpE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yrCTiS562zngBiT6G7KP7e1F.png?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3RH-KN5MytzDLKN-r9qYQhRHqDk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1Sf6N9MbX5wBq4wFNujDfYBz.png?f=user_large

Wat betreft de laatste twee plaatjes: de twee icons met een oogje ervoor staan er bij de niet volledig werkende thermostaten meteen, "climate" komt er bij het opvragen van de pagina een goeie 5-10 seconden later pas bij te staan. Ik kan alle vijf de thermostaten wél gewoon bedienen. Bij de thermostaat in de rechter plaatjes staan alle entities er meteen...

Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen? Ik kan niet echt inschatten of dit issue in Zigbee2mqtt zit of in HA. Zou het wel fijn vinden als ik in elk geval het batterijniveau bij kan houden.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Weet je zeker dat ze niet stiekem een andere naam in home assistant hebben?

Reden voor de vraag is dat er "this entity is currently not available" staat.

Edit: al zou je ze dan ook in dat overzicht verwachten trouwens. Hmmm....

[ Voor 19% gewijzigd door Hmmbob op 18-04-2020 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dat is inderdaad het device-overzicht. Het feit dat hij daar weet dat ze bestaan zou dus een aardige indicatie moeten zijn dat de naam klopt. Ze zijn ook alle vijf op dezelfde manier toegevoegd... Ik vind 'm vreemd, aangezien het identieke hardware zou moeten zijn. 8)7

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
NMe schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 22:10:
Dat is inderdaad het device-overzicht. Het feit dat hij daar weet dat ze bestaan zou dus een aardige indicatie moeten zijn dat de naam klopt. Ze zijn ook alle vijf op dezelfde manier toegevoegd... Ik vind 'm vreemd, aangezien het identieke hardware zou moeten zijn. 8)7
Ja, idd. Misschien ook even bij de buren posten: Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Als het goed is komt morgen eindelijk mijn CC1352P-2 binnen *O*

Ik heb mezelf er al op voorbereid dat ik alle devices opnieuw moet pairen, geen leuk werkje, maar voor t goede doel. Om zeker te weten dat ik niets vergeet:
- Nieuwe coördinator flashen
- Pan ID aanpassen (gewoon 1 nummer omhoog?)
- Serial Port aanpassen
- Zigbee2mqtt herstarten
- Beginnen met Pairen

De enige vragen die er nog overblijven is de PanID, ik lees dat deze niet hetzelfde mag zijn, maar kan ik hier gewoon een random nummer invullen? Nu heb ik 6754 staan, dit was standaard.

Moet ik nu ook alle devices in HomeAssistant opnieuw toevoegen? Ik hoopte er namelijk een beetje op dat dit gelijk zou blijven, maakt het proces een stuk minder bewerkelijk en tijdrovend. Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bojan023
  • Niet online
@gastje01
Sounds like a plan! HA zou je devices gewoon moeten herkennen ondanks de vernaderingen aan de Zigbeekant van het verhaal. Vergeet niet (nieuwe) een unieke netowrk_key in je config te zetten als je toch bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
fabstar81 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 22:11:
hi,

iemand ervaring met de Gledopto MR16 spots? En of je die pootjes rechtstreeks op 12 volt draden kan solderen?

Mijn Paulmann 98877 spots gaan het langzamerhand begeven en ik heb er eentje open geschroeft. Nu blijkt dat er van die led printplaatjes in zitten die gesoldeerd zijn aan 2 draden. Die led printplaatjes zijn op ali wel te krijgen voor paar euro, maar verder dan warm wit kom je niet. RGB(W) printplaatjes heb ik nog niet gevonden. Dus ik dacht, misschien van die spots er in bouwen en kwam bij gledopto terecht.

Iemand een idee of dat gaat "vliegen"? En of deze specifieke spots te pairen zijn met zigbee2mqtt?

thanks!
iemand? :X

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Nee, geen ervaring. Type nummer is alleen wel net wat anders dan die in de supported devices list. Maar met wat wil moet je hem denk ik wel toegevoegd krijgen. Wel aan de prijs :o

Moet je wel even opletten of je huidige voeding 12V DC is. Ook zou ik niet klooien met solderen aan de lamp, bestel dan ook gewoon setje MR16 sockets :)

Crap, staat Ali weer op slecht vertaald Nederlands :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Bojan023 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:47:
@gastje01
Sounds like a plan! HA zou je devices gewoon moeten herkennen ondanks de vernaderingen aan de Zigbeekant van het verhaal. Vergeet niet (nieuwe) een unieke netowrk_key in je config te zetten als je toch bezig bent.
Dat kan ik inmiddels bevestigen. Het draait nu een uur of 2 en merk nu al verschil (betere LQI, snellere respons van lampen). Gezien de afstand door het huis behoort de tuin nu ook tot de mogelijkheden, laat dat nu net het doel zijn O-)

Iemand nog een tip voor een goede PIR voor buiten? M'n zoektocht is gestrand bij de Hue variant, prima ding, maar als t goedkoper kan, graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
gastje01 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 22:36:
[...]

Dat kan ik inmiddels bevestigen. Het draait nu een uur of 2 en merk nu al verschil (betere LQI, snellere respons van lampen). Gezien de afstand door het huis behoort de tuin nu ook tot de mogelijkheden, laat dat nu net het doel zijn O-)

Iemand nog een tip voor een goede PIR voor buiten? M'n zoektocht is gestrand bij de Hue variant, prima ding, maar als t goedkoper kan, graag.
Wel beschermd ophangen (zijn ook magnetisch) maar deze doen het goed en zijn betaalbaar en ondersteund:

https://fr.aliexpress.com...042311.0.0.6efe6c37pto2YI

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-10 20:05
bing69 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 08:15:
[...]

Wel beschermd ophangen (zijn ook magnetisch) maar deze doen het goed en zijn betaalbaar en ondersteund:

https://fr.aliexpress.com...042311.0.0.6efe6c37pto2YI
Dat is toch geen PIR? Dat is toch alleen lichtsterkte. Wat ook heel handig is hoor ;)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Kodess schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:01:
[...]

Dat is toch geen PIR? Dat is toch alleen lichtsterkte. Wat ook heel handig is hoor ;)
Sorry foutje 8)7 Maar die hebben ze uiteraard ook van het zelfde merk en ondersteund door Zigbee2Mqtt

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daxy
  • Laatst online: 14-10 11:36
Deze bedoelt @bing69 😀
https://www.aliexpress.co...b201602_,searchweb201603_
Deze werkt inderdaad met Zigbee2mqtt. Hij is alleen niet waterdicht dus als je hem beschermd kan ophangen dan zou dat mooi zijn.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ondanks dat je geen lichtsensor zocht moet ik wel zeggen dat het de beste toevoeging aan mijn setup is geweest. Sunrise/sunset werkt okay maar zit je tocht te klooien op bewolkte dagen. Nu heb ik nooit de behoefte zelf het licht aan (of uit) te moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Ik gebruik daar al de PIR voor van Xiaomi, doet ook lichtsterkte, zeer handig in automations.

Voor buiten zoek ik wel echt een bewegingsmelder. Beschut hangen gaat helaas niet lukken op de plek waar ik m voor ogen heb. De bedoeling is dat er lampen in de tuin en bij de schuur aan gaan als ik “laat” thuis kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Septillion schreef op woensdag 22 april 2020 @ 22:09:
Nee, geen ervaring. Type nummer is alleen wel net wat anders dan die in de supported devices list. Maar met wat wil moet je hem denk ik wel toegevoegd krijgen. Wel aan de prijs :o

Moet je wel even opletten of je huidige voeding 12V DC is. Ook zou ik niet klooien met solderen aan de lamp, bestel dan ook gewoon setje MR16 sockets :)

Crap, staat Ali weer op slecht vertaald Nederlands :(
de MR16 die wel op supported list staat, kon ik niet echt vinden op ali volgens mij. sowieso doet niet elke verkoper het serienummer vermelden, dus dat bemoeilijkt het wel.

https://www.conrad.nl/p/p...vs-set-van-3-stuks-400281

kan helaas nergens vinden of het DC is.
ze zijn inderdaad wat duur. heb 12 van die spots hier in de grond liggen geloof ik, dus dat tikt aardig aan.

die sockets, goeie tip! :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-10 10:46
Noob vragen...

Voor mij is HA helemaal nieuw en ik ben dus echt op vreemd terrein bezig en veel aan het lezen en leren. Na het lezen van dit topic, heb ik gekozen om de route MQTT / Zigbee2mqtt te volgen.

Met de handleiding erbij (https://github.com/danielwelch/hassio-zigbee2mqtt) is het gelukt om beide add-ons te installeren en te laten werken. Ik zie in de log files geen errors (eerder wel; ik moet de mqtt poort erbij zetten en mijn naam / wachtwoord). Het lijkt erop dat het werkt dus.

Nu wil ik een apparaat gaan pairen (Aqara sensor). In de handleiding staat in de sectie PAIRING een code die geadviseerd woord om een UI te krijgen.

Mijn vraag: waar vul ik die code in, zodat ik die UI zichtbaar krijg?

PS
Het plaatsen op de openingspagina is wel gelukt, maar er worden dus geen waarden getoond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wchsz_q2UD3k0gZDAQ0G6ePffQE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6L7Mc7FN9xxDfzLFdkOraKxJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Eternity_rules op 25-04-2020 14:12 . Reden: Deels opgelost ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roxy707
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-07 20:36
Eternity_rules schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 13:41:
Noob vragen...

Voor mij is HA helemaal nieuw en ik ben dus echt op vreemd terrein bezig en veel aan het lezen en leren. Na het lezen van dit topic, heb ik gekozen om de route MQTT / Zigbee2mqtt te volgen.

Met de handleiding erbij (https://github.com/danielwelch/hassio-zigbee2mqtt) is het gelukt om beide add-ons te installeren en te laten werken. Ik zie in de log files geen errors (eerder wel; ik moet de mqtt poort erbij zetten en mijn naam / wachtwoord). Het lijkt erop dat het werkt dus.

Nu wil ik een apparaat gaan pairen (Aqara sensor). In de handleiding staat in de sectie PAIRING een code die geadviseerd woord om een UI te krijgen.

Mijn vraag: waar vul ik die code in, zodat ik die UI zichtbaar krijg?

PS
Het plaatsen op de openingspagina is wel gelukt, maar er worden dus geen waarden getoond:
[Afbeelding]
Die code kan je gewoon in je configuration.yaml plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Daarvoor moet je toegang krijgen tot de yaml bestanden. Makkelijkste (in ieder geval om mee te beginnen) is hiervoor de Samba Share add-on te installeren. Daarna kan je de HA instantie benaderen via de file explorer en in de map config vind je de configuration.yaml. Daar plaats je alles tot "automation:".

Het deel daaronder gaat in in automations.yaml, alles één indent naar links. Dat was het deel waar ik toen de meeste moeite mee had om te ontdekken. Dit omdat de sectie automation (in configuration.yaml) dus verwijst naar automation.yaml

Voor automation.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
- id: enable_zigbee_join
  alias: Enable Zigbee joining
  trigger:
    platform: state
    entity_id: input_boolean.zigbee_permit_join
    to: 'on'
  action:
  - service: mqtt.publish
    data:
      topic: zigbee2mqtt/bridge/config/permit_join
      payload: 'true'
  - service: timer.start
    data:
      entity_id: timer.zigbee_permit_join
- id: disable_zigbee_join
  alias: Disable Zigbee joining
  trigger:
  - entity_id: input_boolean.zigbee_permit_join
    to: 'off'
  action:
  - data:
      payload: 'false'
    service: mqtt.publish
  - data:
    service: timer.cancel
- id: disable_zigbee_join_timer
  alias: Disable Zigbee joining by timer
  trigger:
  - platform: event
    event_type: timer.finished
    event_data:
  action:
    data:
  - service: input_boolean.turn_off
    data:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-10 10:46
Dank septillion en roxy707 !

Heb waarschijnlijk wat verkeerd gekopieerd; HA startte niet meer en heb maar een nieuwe installatie gedaan.
Inmiddels kan ik wel de map 'config' mounten en de bestanden editen. Dat scheelt.

Zojuist heb ik (na eerst een kopie te hebben gemaakt) zowel de configuration.yaml en automation.yaml aangepast. Helaas startte de zaak weer niet op (of ik ben te ongeduldig). De kopieën kwamen dus hgoed van pas.

Nu even stapgewijs:

In configuration.yaml plak ik de code:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
mqtt:
  broker: mqtt://core-mosquitto:1883
  discovery: true

input_boolean:
  zigbee_permit_join:
    name: Allow devices to join
    initial: off
    icon: mdi:cellphone-wireless

timer:
  zigbee_permit_join:
    name: Time remaining
    duration: 600 # Updated this to the number of seconds you wish

sensor:
  - platform: mqtt
    name: Bridge state
    state_topic: "zigbee2mqtt/bridge/state"
    icon: mdi:router-wireless

=> Staat broker zo goed of moeten daar ' ' omheen?
=> maakt het uit waar ik de code plak?

In de file automation.yaml staat nu alleen

YAML:
1
 [ ]

=> Moet ik dat laten staan en het restant code plakken? Of moet dat juist tussen die haakjes staan?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
automation:
  - id: enable_zigbee_join
    alias: Enable Zigbee joining
    trigger:
      to: 'on'
    action:
      data:
        payload: 'true'
    - service: timer.start
      data:
  - id: disable_zigbee_join
    alias: Disable Zigbee joining
    trigger:
    - entity_id: input_boolean.zigbee_permit_join
      to: 'off'
    action:
    - data:
      service: mqtt.publish
    - data:
      service: timer.cancel
  - id: disable_zigbee_join_timer
    alias: Disable Zigbee joining by timer
    trigger:
    - platform: event
      event_type: timer.finished
      event_data:
    action:
      data:
    - service: input_boolean.turn_off
      data:

Dank alvast!

[ Voor 34% gewijzigd door Eternity_rules op 25-04-2020 16:50 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
We kunnen je geen zinnig antwoord geven tenzij je de code in [code=yaml]...[/code] zet.

[ Voor 11% gewijzigd door Hmmbob op 25-04-2020 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Yep, yaml is een bitch als het aan komt op indents/inspringen. Dus zonder volledige opmaak niets over te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Eternity_rules schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 16:39:
In configuration.yaml plak ik de code:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
mqtt:
  broker: mqtt://core-mosquitto:1883
  discovery: true

input_boolean:
  zigbee_permit_join:
    name: Allow devices to join
    initial: off
    icon: mdi:cellphone-wireless

timer:
  zigbee_permit_join:
    name: Time remaining
    duration: 600 # Updated this to the number of seconds you wish

sensor:
  - platform: mqtt
    name: Bridge state
    state_topic: "zigbee2mqtt/bridge/state"
    icon: mdi:router-wireless

=> Staat broker zo goed of moeten daar ' ' omheen?
=> maakt het uit waar ik de code plak?
- Ja, daar moet " " omheen (anders struikelt hij over de : )
edit: de port ( :1883 ) mag je weglaten, dat is default en hoort zo ook niet geconfigureerd te worden.
edit2: als je ook mqtt:// eens weg laat?
- Zolang het maar in configuration.yaml is, en je niet 2x input_boolean:, sensor: etc heb in dat bestand, anders moet je ze even samen voegen.
In de file automation.yaml staat nu alleen

YAML:
1
 [ ]

=> Moet ik dat laten staan en het restant code plakken? Of moet dat juist tussen die haakjes staan?
Die haakjes moeten weg als je je automation wil plakken.

Overigens had deze vraag in het Home Assistant topic thuisgehoord want het betreft een configuratie in/van Home Assistant

Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 2

(Moet eerlijk bekennen dat ik dat ook niet in de gaten had...)
@Eternity_rules let op, heb nog 2 edits gemaakt.

[ Voor 18% gewijzigd door Hmmbob op 25-04-2020 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Overigens mag je het mqtt deel weglaten als je deze integratie via de GUI aan hebt gezet (met discovery). Zelf heb ik hem dus ook niet in de yaml...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wat zou een normale max afstand moeten zijn die de CC2531 stick icm Xiaomi temperatuur sensoren zou moeten overbruggen? Mijn sensor die op 1 meter afstand van de stick ligt heeft een link quality van rond de 95. Een andere sensor die op 4 meter afstand ligt heeft een link quality van slechts 5.

Heb al geprobeerd om een ander kanaal te gebruiken zodat er geen problemen optreden icm de wifi. Ook heb ik hem aangesloten via een usb verlengkabel. Helpt allemaal niet. Heb ik misschien pech met een slechte kwaliteit stick?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeSitated
KappuhH schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 21:07:
Wat zou een normale max afstand moeten zijn die de CC2531 stick icm Xiaomi temperatuur sensoren zou moeten overbruggen? Mijn sensor die op 1 meter afstand van de stick ligt heeft een link quality van rond de 95. Een andere sensor die op 4 meter afstand ligt heeft een link quality van slechts 5.
Ik heb hier waardes tussen 5 (meerendeel) en 28, maar heb geen enkel probleem met verbinden.

Sterker nog ik ben nu aan het testen met een raamsensor en die heeft een link quality van 10. Ik had verwacht dat er enige tijd overheen zou gaan voordat veranderingen in status in Domoticz zichtbaar zouden zijn. Maar niets is minder waar, er is bijna geen responsetijd.
Pagina: 1 ... 27 ... 68 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!

Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.