Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge

Pagina: 1 ... 24 25 26 Laatste
Acties:

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:28
peligro2k schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 17:40:
Soms als ik apparaten toevoeg via MQTT auto discovery krijg ik ze gedeeltelijk te zien onder devices. Ze hebben dan een linkquality en update sensor, maar geen lamp. Enig idee of ik iets over het hoofd zie?

[Afbeelding]
Misschien sowieso eens upgraden naar de stable versie van 1.11.0?
Geen idee of dat het verschil maakt, maar kan zomaar natuurlijk ;)

[Voor 79% gewijzigd door Hmmbob op 14-03-2020 18:50]

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Radiance
  • Registratie: april 2005
  • Nu online
Ik heb sinds vandaag een Zigbee2MQTT setup draaien met Home Assistant in VM van Proxmox.
Ik maak gebruik van een CC26X2R welke ik rechtstreeks aan een van de USB porten van m'n server heb hangen.

Momenteel heb 3 spots van GLED, 3 xLED1837R5 (Ikea spot), 4x LED1836G9 (Ikea E27 bulb) en 4x E1743 (Aan/uit switch Ikea).

Nu werkt alles prima via de interface van Home Assistant maar ik krijg de switches van de Ikea met geen mogelijkheid aan de praat met de spots en lampen van de Ikea. Ik heb de bind instructie gevolgd maar dat werkt niet. Toen ben ik verder gaan kijken en kwam ik op de addon ControllerX uit. Nu heb ik daar de dim functie van werkend gekregen maar aan/uit werkt nog steeds niet.

Toch heb ik de switches het liefst gewoon rechtstreeks gekoppeld aan de verlichting zodat, mocht HA crashen, de vrouw des huis toch gewoon de verlichting kan bedienen zonder oorspronkelijke lichtschakelaars te gebruiken.

In Z2M dashboard en Z2M logs zie ik dat de switches binden met de betreffende verlichting maar de switches doen verder niets. Ik krijg in de logs van Z2M wel netjes het mqtt commando te zien en zoals gezegd werkt met de addon ControllerX wel de dim functie.

Iemand enig idee waarom de switches niets doen als ik ze bind?

Edit:
Ik heb alles werkend gekregen. Ik was vannacht aan het proberen om de switches direct te koppelen aan een lamp echter zag ik tot mijn verbazing vanochtend ineens dat de groep spots in de slaapkamer ineens werkte. Die kon ik niet meer testen omdat vriendin lief lag te slapen. Nu net alle overige lampen ook in een groep gezet, ondanks dat er in de eetkamer en badkamer maar 1 lamp hangt en nu werkt alles. :)
Tijd om de switches aan de muur te gaan plakken en de oorspronkelijke schakelaars af te plakken.

[Voor 16% gewijzigd door Radiance op 15-03-2020 09:52]

Youtube

• peligro2k
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 20:39
Hmmbob schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 18:48:
[...]

Misschien sowieso eens upgraden naar de stable versie van 1.11.0?
Geen idee of dat het verschil maakt, maar kan zomaar natuurlijk ;)
Blijkbaar lost een reboot van hassio het op. Ik ga eens kijken of er in de stable inmiddels ondersteuning is voor Opple knoppen, dan kan ik wel upgraden inderdaad.

• Animal
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22:24

Animal

muzikant/IT support

Animal schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 23:44:
[...]

Daniël heeft de edge repository gefixt.

[...]

Ik draai inmiddels de ‘test’ versie maar in de log verschijnt 0,0 als ik apparaten probeert te joinen.
Hij is allowed voor nieuwe pairings. Als ik 5 seconden op mijn aqara vocht sensor druk dan knippert hij blauw maar in de logs van zigbee2mqtt verschijnt niets.
Sorry voor weer een post. Ik ben een aantal dagen bezig om zigbee2mqtt aan de gang te krijgen.
Ik kan niets pairen. Geen enkel Zigbee apparaat verschijnt in de logs. Ik draai de laatste dev. (Dat lijkt dezelfde versie te zijn als de normale stable versie).

Ik heb meerdere flashes uitgevoerd. Meerdere modules ook. Iemand de uiteindelijke tip? (Zowat alles wat online te vinden is heb ik geprobeerd). Shoot! _/-\o_

www.davemenkehorst.com | www.elite-itservice.nl

• Vanx
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 00:30
Animal schreef op zondag 15 maart 2020 @ 18:33:
[...]

Sorry voor weer een post. Ik ben een aantal dagen bezig om zigbee2mqtt aan de gang te krijgen.
Ik kan niets pairen. Geen enkel Zigbee apparaat verschijnt in de logs. Ik draai de laatste dev. (Dat lijkt dezelfde versie te zijn als de normale stable versie).

Ik heb meerdere flashes uitgevoerd. Meerdere modules ook. Iemand de uiteindelijke tip? (Zowat alles wat online te vinden is heb ik geprobeerd). Shoot! _/-\o_
Post je logs eens (inclusief pair mode aan en proberen te pairen). Bij voorkeur van de stable versie (geen idee wat de verschillen zijn met laatste edge, maar stable zou zeker moeten werken).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Animal

Animal

muzikant/IT support

Vanx schreef op maandag 16 maart 2020 @ 12:25:
[...]

Post je logs eens (inclusief pair mode aan en proberen te pairen). Bij voorkeur van de stable versie (geen idee wat de verschillen zijn met laatste edge, maar stable zou zeker moeten werken).
Is de log vanuit de has ad-on voldoende?
(Daar verschijnt namelijk alleen dat hij in paring mode staat)

• Animal

Animal

muzikant/IT support

Vanx schreef op maandag 16 maart 2020 @ 12:25:
[...]

Nou goed. Voor de vorm. Er verschijnt niets.

code:
1
2
3
zigbee2mqtt:info  2020-03-17 15:36:00: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"type":"devices","message":[{"ieeeAddr":"0x00124b0019368f90","type":"Coordinator","networkAddress":0,"friendly_name":"Coordinator","softwareBuildID":"zStack12","dateCode":"20190608","lastSeen":1584459360097}]}'
zigbee2mqtt:info  2020-03-17 15:41:04: Zigbee: allowing new devices to join.
zigbee2mqtt:info  2020-03-17 15:41:05: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config', payload '{"version":"1.11.0-dev","commit":"70309a38887ef6c3e5b35c6be6c9863318507f77","coordinator":{"type":"zStack12","meta":{"transportrev":2,"product":0,"majorrel":2,"minorrel":6,"maintrel":3,"revision":20190608}},"log_level":"info","permit_join":true}'

Zojuist een CC2531 maar eens geflashed naar Zigbee3.0 coordinator maar nu krijg ik weer een

code:
1
2
zigbee2mqtt:error 2020-03-17 19:05:13: Error: Coordinator failed to start, probably the panID is already in use, try a different panID or channel
    at /zigbee2mqtt-1.11.0/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/startZnp.js:165:23

(ik heb in de config al andere kanalen en ID's geprobeerd.

Eigenlijk heb ik alle meldingen wel gehad. Haha... Na meer dan een week troubleshooten misschien over een paar maanden eens een Deconz proberen.

[Voor 20% gewijzigd door Animal op 17-03-2020 20:07]

• Vanx
Kan je de volledige logs plaatsen? Alleen dan kan ik er iets zinnigs over zeggen.

Als wij er hier niet uitkomen dan is het sowieso waard om een issue op github te maken, dit hoort gewoon te werken.

• Animal

Animal

muzikant/IT support

Vanx schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:13:
Kan je de volledige logs plaatsen? Alleen dan kan ik er iets zinnigs over zeggen.

Als wij er hier niet uitkomen dan is het sowieso waard om een issue op github te maken, dit hoort gewoon te werken.
Ik heb zojuist mijn raspberry Pi 3 aangezet. Stick erin. Running Zigbee2mqtt pagina gevolgd en alles werkte in 2 minuten. De stick is dus functioneel! Jullie kunnen me toevoegen als Flasher(Omgeving Den Bosch).

Verder zijn de logs in Home assistant dus leeg. Na het openstellen voor pairen gebeurt er gewoon niets.

Het werkt nu dus via een andere raspberry 3(ipv 4) en ik gebruik auto discovery naar mijn Mosquitto MQTT server op mijn Raspberry PI4(Home assistant). Alles werkt en gaat automatisch alleen zou de add-on voor home assistant zelf toch ook moeten werken? Of moet het per se op een PI3?

• francisp
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 02-04 15:25
Een RbPi4 moet ook werken. Alleen heeft die add-on voor HA een heel andere configuratie dan dat je zigbee2mqtt op bare metal draait.

• bkor
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
zigbee2mqtt 1.12.0

De Home Assistant device trigger is een mooie verandering. De originele aankondiging heeft enorm veel links. Alle links overnemen kost teveel tijd, klik aub op bovenstaande link voor meer informatie over een verandering..
Features

#72 Experimental ConBee support
#3033 Implement Home Assistant MQTT device trigger (documentation)
#3039 Allow to filter attributes with filtered_attributes (documentation)
#3082 Allow to set MQTT v5 message expiry via retention device specific configuration (documentation)

Improvements

#2921 OTA updates for (some) Philips Hue devices (documentation)
#1068 Change mode for Aqara Opple switches (documentation)
#1020 Discover Home Assistant temperature sensor for QBKG12LM
#3016 Added mqtt log events group_added and group_removed (documentation)
#3019 Reduce OTA image request chatter
#3038 Add AV2010/32 Home Assistant discovery
#3053 Added MQTT logging to TouchLink reset process
#3040 Update Home Assistant discovery info on rename
#1037 Support power measurement for SmartThings F-APP-UK-V2 Zigbee Outlet UK with power meter
#2645 Refuse to start when friendly_name ends with /DIGIT
#1050 Support power measurements for Xiaomi SP-EUC01
#3101 Publish device_announced to MQTT log (documentation)
#3102 Reduce MQTT subscriptions
#1060 Prevent Xiaomi WXKG03LM, WXKG02LM, QBKG11LM and QBKG12LM from resetting on long press when Zigbee2mqtt is running
#3133 Add vendor and description to zigbee2mqtt/bridge/config/devices

Fixes

Fix Innr RB 185 C not turning red when clicking red in the Home Assistant color wheel
#3010 Fix OTA update start on check with / as base_topic prefix
#3004 Fix debounce, debounce_ignore, retain and qos in device_options not honored
#1021 Legrand cover position is inverted
#3024 Fix battery value being a string instead of number
#3028 Fix not being able to set DJT11LM sensitivity
#1040 Innr RB 250C does not support enhancedHue
#780 Fix locks updating state before actual lock/unlock.
#2693 Not able to reach device when it changes its network address
#105 Fix Home Assistant device values unknown on slower systems
#3107 Refuse to start when device_options: null is set

New supported devices

3323-G Centralite Micro-door sensor
3RSS007Z Third Reality Smart light switch
4090331P9 Philips Hue Ensis
4512702 Namron Zigbee 1 channel switch K4
4512703 Namron Zigbee 4 channel switch K8
66492-001 Kwikset Home connect smart lock conversion kit
798.09 Paulmann LED panel Amaris 595x595mm 35W matt white
93999 Paulmann Plug Shine Zigbee controller
HM-900SW_1 HEIMAN Smart switch - 1 gang with neutral wire
HM-900SW_2 HEIMAN Smart switch - 2 gang with neutral wire
HM-900SW_3 HEIMAN Smart switch - 3 gang with neutral wire
HS1EB HEIMAN Smart emergency button
ICZB-R11D iCasa Zigbee AC dimmer
LifeControl_Door_Sensor LifeControl Door sensor
LifeControl_Leak_Sensor LifeControl Water leak switch
LifeControl_RGB_Led LifeControl RGB LED lamp
PM-S140-ZB Dawon DNS IOT smart switch 1 gang
PM-S240-ZB Dawon DNS IOT smart switch 2 gang
PM-S340-ZB Dawon DNS IOT smart switch 3 gang
ROB_200-007-0 ROBB Zigbee 8 button wall switch
S9TSZGB_3 Smart9 Touch switch (3 button)
SM10ZW ORVIBO Door or window contact switch
SW2500ZB Sinope Zigbee smart light switch
U201DST600ZB Schneider Electric EZinstall3 1 gang 550W dimmer module
U201SRY2KWZB Schneider Electric Ulti 240V 9.1 A 1 gang relay switch impress switch module, amber LED
U202DST600ZB Schneider Electric EZinstall3 2 gang 2x300W dimmer module
U202SRY2KWZB Schneider Electric Ulti 240V 9.1 A 2 gangs relay switch impress switch module, amber LED
WTR-UK-V2 SmartThings Water leak sensor (2015 model)
ZL1000400-CCT-EU-2-V1A02 Linkind Zigbee LED 5.4W C35 bulb E14, dimmable & tunable

• Vanx
Ik snap nog niet helemaal wat beter is aan de HA device trigger:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
automation:
  - alias: Respond to button click
    trigger:
    - device_id: ad44cabee4c646f493814306aa6446e1
      discovery_id: 0x000b57fffecb472d action_arrow_left_click
      domain: mqtt
      platform: device
      subtype: arrow_left_click
      type: action
    action:
      entity_id: light.my_bulb_light
      service: light.toggle

vs

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
automation:
  - alias: Respond to button click
    trigger:
      platform: state
      entity_id: sensor.my_switch_click
      to: 'single'
    action:
      entity_id: light.my_bulb_light
      service: light.toggle

Het lijkt langer en het is onduidelijk hoe ik aan de discovery_id kom.

EDIT: meer context gevonden https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/3033 lijkt nu met discovery te werken en de automation interface. Dat is wel nice.

[Voor 9% gewijzigd door Vanx op 19-03-2020 18:45]

• rorie
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 02-04 16:35
Kan mij iemand vertellen wat de toegevoegde waarde van state attribute in het payload bericht dat je bijvoorbeeld naar een Philips Hue lamp stuurt die je ook kan dimmen? Wat is het verschil tussen een payload met brightness =0 en state = ON en brightness = 10 met state OFF.

• defcon84
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 01-04 11:27

defcon84

Multipass?

bkor schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:10:
zigbee2mqtt 1.12.0

De Home Assistant device trigger is een mooie verandering. De originele aankondiging heeft enorm veel links. Alle links overnemen kost teveel tijd, klik aub op bovenstaande link voor meer informatie over een verandering..

[...]
Sweet, mijn PR (ROB_200-007-0) zit er ook bij, kan ik de code weer vervangen naar de master :)

Untappd | "Dogs fucked the pope, no fault of mine." -Hunter S. Thompson

• peligro2k
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 20:39
Ik heb een knop gemaakt van DIYRuz.

https://tweakers.net/i/q89U7VxZGEtbDyoWDQoLvtSFQCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RemnPwChlhu6EY7qHwonPa7R.jpg?f=fotoalbum_large

Deze heeft dus 20 knoppen die een active/iinactiive state aangeven. Ik zie dat de knop word ondersteund door zigbee2mqtt (https://www.zigbee2mqtt.io/devices/DIYRuZ_KEYPAD20.html) maar in de autodiscover word alleen de link quality toegevoegd. Ik zie ook bij de handmatige configuratie alleen de link quality staan.

Hoe zou ik het beste deze knop kunnen toevoegen? Moet ik dan bijvoorbeeld dit 20x toevoegen in mijn confiiguration.yaml?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
switch:
  - platform: "mqtt"
    state_topic: "zigbee2mqtt/<FRIENDLY_NAME>"
    availability_topic: "zigbee2mqtt/bridge/state"
    payload_off: "TRUE"
    payload_on: "FALSE"
    value_template: "{{ value_json.state_bottom_left }}"
    command_topic: "zigbee2mqtt/<FRIENDLY_NAME>/btn_19/set"

Dit is wat er in zigbee2mqtt langs komt:

code:
1
zigbee2mqtt:info  2020-03-22 22:41:20: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/ENTIITYID', payload '{"btn_17":false,"linkquality":120,"battery":49,"voltage":2537.2,"btn_1":true,"btn_5":false,"btn_13":false,"btn_9":false,"btn_18":false,"btn_10":false,"btn_6":false,"btn_7":false,"btn_14":false,"btn_19":false,"btn_15":false,"btn_2":false,"btn_16":false,"btn_8":false,"btn_3":false,"btn_11":false,"btn_12":false,"btn_20":false,"btn_4":false}'

• septillion
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 00:25
Lijkt het wel op ja. Andere optie is de auto discovery te fixen in z2m / Herdsman. Kan je eens kijken wat de auto discovery is die hij nu uitstuurt? Dan moet je alle topics bekijken in MQTT die zijn volgens:
homeassistant/[type]/[unieke naam]

Laatste is even zoeken maar je zou die van de batterij status in ieder geval moeten kunnen vinden.

• The_Zohan
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 23:09
Ik gebruik een Raspberry Pi 3B+ met HA met Zigbee2MQTT via de Zigbee2mqtt Hass.io Add-on, waarbij de verbindingen verlopen via de CC2531 USB stick.

Bepaalde sensoren welke het verst weg zitten van mijn Pi geven erg slecht signaal door. Daarnaast gaat bij minimaal 1 van hen de batterij erg snel leeg (26% in 1.5 dag), terwijl zijn broertje die wel goed signaal heeft de batterij in diezelfde periode niet eens 1% omlaag is gegaan.

Nu kwam ik uit op het vervangen van de CC2531 door een krachtiger exemplaar. Als ik het goed begrijp is de CC2530 met antenne geen wereld van verschil met mijn huidige stick, dus ben ik nu aan het kijken voor de CC26X2R1 of de CC1352P-2.
Begrijp ik het goed dat dit bordjes zijn die ik niet via USB aansluit op de Pi, maar via een andere poort direct inplug?
Beide bordjes lijken hetzelfde te zijn, behalve dat er op de CC1352P-2 een extra antenne kan worden gesoldeerd, dus lijkt me meer toekomstbestendig. Werkt de CC1352P-2 net zo goed als de CC26X2R1 als er geen extra antenne op gesoldeerd is?
Ik zie dat deze bordjes alleen Zigbee 3.0 ondersteunen. Heeft dit nog impact op de werking van mijn simpele Xiaomi sensoren zoals deze?

• Bojan023
  • Registratie: november 2015
  • Niet online
@The_Zohan
Ik de CC1352P-2 als coördinator, en deze wordt 'gewoon' net als je huidige stick via een USB-kabel aangesloten. Ik heb geen antenne gesoldeerd en toch is het bereik en de resposnsiveness is een wereld van verschil t.o.v. de CC2531. Overigens is Zigbee 3.x backwards compatible met voorgaande versies en daarmee heeft dat dus geen (negatieve) impact op je huidige netwerk. Je kunt zelfs met het instellen van het juiste pan_id voorkomen dat je alles opnieuw moet pairen! Re-pairen is helaas noodzakelijk bij het switchen van type coördinator volgens de documentatie.

Wat betreft de ervaring, ik ben enorm tevreden met de upgrade en kan het iedereen aanraden!

edit: re-pairen weldegelijk vereist bij switchen van type coördinator

[Voor 17% gewijzigd door Bojan023 op 23-03-2020 12:06]

i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23:12
Bojan023 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:47:
@The_Zohan
Ik de CC1352P-2 als coördinator, en deze wordt 'gewoon' net als je huidige stick via een USB-kabel aangesloten. Ik heb geen antenne gesoldeerd en toch is het bereik en de resposnsiveness is een wereld van verschil t.o.v. de CC2531. Overigens is Zigbee 3.x backwards compatible met voorgaande versies en daarmee heeft dat dus geen (negatieve) impact op je huidige netwerk. Je kunt zelfs met het instellen van het juiste pan_id voorkomen dat je alles opnieuw moet pairen!

Wat betreft de ervaring, ik ben enorm tevreden met de upgrade en kan het iedereen aanraden!
Heb jij ze zelf geflashed of compleet aangeschaft?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bojan023
  • Niet online
@maartend
Ik heb hem zelf geflashed, zover ik weet kan je ze ook niet pre-flashed aanschaffen (wellicht via een Tweaker). Is een fluitje van een cent, al helemaal omdat de flasher op het bordje geïntegreerd is. Je hebt dus geen externe tool zoals de CC debugger nodig, het is enkel USB aansluiten en een aantal stappen doorlopen (erg vergelijkbaar als een CC2531 + CC debugger). De USB-kabel wordt zelfs met de CC1351P-2 geleverd.

i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C

• DizzyWeb
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21:59

DizzyWeb

Ondertiteld

Bojan023 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:47:
@The_Zohan
Je kunt zelfs met het instellen van het juiste pan_id voorkomen dat je alles opnieuw moet pairen!
Zou je dit kunnen toelichten? Ik zie wel in de documentatie staan dat ik een andere pan_id moet instellen, maar hoe gaat de migratie dan?

Heb zelf namelijk net een CC26X2R1 besteld.

• maartend
Bojan023 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:53:
@maartend
Ik heb hem zelf geflashed, zover ik weet kan je ze ook niet pre-flashed aanschaffen (wellicht via een Tweaker). Is een fluitje van een cent, al helemaal omdat de flasher op het bordje geïntegreerd is. Je hebt dus geen externe tool zoals de CC debugger nodig, het is enkel USB aansluiten en een aantal stappen doorlopen (erg vergelijkbaar als een CC2531 + CC debugger). De USB-kabel wordt zelfs met de CC1351P-2 geleverd.
Ok. dan maar eens even zoeken. Klinkt goed

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The_Zohan
@Bojan023 Klinkt allemaal super! Waar heb jij de CC1351P-2 besteld?

• Bojan023
  • Niet online
@DizzyWeb
Het is helemaal niet waar wat ik zeg bij nader inzien, zoals in de documentatie staat beschreven:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 What does and does not require repairing of all devices? #
Requires repairing #

You need to re-pair all you devices when:

Changing the network key (network_key) in configuration.yaml.
    Changing the Zigbee channel (channel) in configuration.yaml.
    Swiching between a Zigbee 1.2/3.0 coordinator firmware
    [b]Switching between adapter types (e.g. CC2531 -> CC26X2R1)[/b]

Excuses!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Bojan023 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:04:
@DizzyWeb
Het is helemaal niet waar wat ik zeg bij nader inzien, zoals in de documentatie staat beschreven:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 What does and does not require repairing of all devices? #
Requires repairing #

You need to re-pair all you devices when:

Changing the network key (network_key) in configuration.yaml.
    Changing the Zigbee channel (channel) in configuration.yaml.
    Swiching between a Zigbee 1.2/3.0 coordinator firmware
    Switching between adapter types (e.g. CC2531 -> CC26X2R1)

Excuses!
Was ik al bang voor... Da's beetje jammer, dat is een ontzettende kutklus. 3/4 van mijn spul weigert te pairen tenzij het vlakbij de coordinator gebeurt. En ik heb ook lampen zonder schakelaar, dus argh.

• Bojan023
  • Niet online
@DizzyWeb
Daar was ik dus ook bang voor. Maar dat repairen gaat véél makkelijker, en ik heb geen enkel devices dicht bij de coördinator moeten houden. Wederom, ik was positief verrast en ik hoop dat het voor jou hetzelfde uitpakt.

Kleine tip: ik greep dit moment direct aan om de 'beveiliging' van het Zigbee netwerk één keer goed in te stellen (veranderen van pan_id en network_key) aangezien je toch moet re-pairen. Sindsdien set-and-forget!

edit:

Denk ook aan het Zigbee-kanaal als je toch aan het Tweaken slaat, zie deze link :9

[Voor 17% gewijzigd door Bojan023 op 23-03-2020 12:17]

• The_Zohan
The_Zohan schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:03:
@Bojan023 Klinkt allemaal super! Waar heb jij de CC1351P-2 besteld?
Ter informatie: wordt bij beperkt aantal bedrijven verkocht voor zover ik kan zien.
Texas Instruments verkoopt de CC1352P-2 voor $ 68,95, omgerekend € 63,94.
Mouser verkoopt de CC1352P-2 voor € 70,77
Digikey verkoopt de CC1352P-2 voor $ 60,0X (voeg even een artikel toe van 1,07$ voor gratis verzending), omgerekend € 55,88.

De CC26X2R1 lijkt wat goedkoper te zijn:
Texas Instruments verkoopt de CC26X2R1 voor $ 56,85, omgerekend € 52,89.

Let wel op importkosten/fees

[Voor 42% gewijzigd door The_Zohan op 23-03-2020 15:05]

• gastje01
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 22:25
Ik begin nu ook een beetje te twijfelen. Ik maak gebruik van de CC2531 die eigenlijk tot nu toe gewoon doet wat t moet doen. Ik merk alleen dat m'n lampen / Zigbee devices zich met een behoorlijk tempo vermenigvuldigen (voornamelijk Ikea lampen en Xiaomi sensoren) en ik eigenlijk amper/geen gebruik meer maak van fysieke schakelaars in huis.

Nu werkt alles nog prima wat de WAF zeer ten goede komt, dat wil ik graag zo houden. Wat is nu echt een beetje de limiet die een CC2531 aan kan qua devices? Verder zag ik ook upcomming support voor de ConBee stick, is dit een waardig alternatief voor de CC1352P of is die laatste altijd beter/sneller?

• septillion
Pff, wat een geld daarvoor... Zelf gewoon een CC2531 en dat werkt prima. Ik snap dat bereik bij mensen een probleem kan zijn. Een iets betere antenne kan wel wat oplossen maar is ook maar beperkt. Denk dat je eens stuk wijzer bent als je een betere mesh creëert en dus routers toevoegd.

Overigens van de week eens een update geprobeerd van een Ikea switch (on/off type). Ik wist dat het lang zou duren (maar was toch nog langer dan verwacht 8)7) maar was vooral geschokt door de batterij drain. Volgende keer dat ik een device op batterijen een update geeft gaat hij gewoon aan de labvoeding. Ding is van 70% naar 13% gegaan met de update...

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:44
septillion schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 11:08:
Pff, wat een geld daarvoor... Zelf gewoon een CC2531 en dat werkt prima. Ik snap dat bereik bij mensen een probleem kan zijn. Een iets betere antenne kan wel wat oplossen maar is ook maar beperkt. Denk dat je eens stuk wijzer bent als je een betere mesh creëert en dus routers toevoegd.
Het gaat niet alleen om bereik waar die nieuwere coordinators beter in zijn. Doordat ze een stuk krachtiger/sneller zijn gaan ze ook veel beter om met grotere netwerken met veel verkeer. En juist dat is weer een probleem wat he veroorzaakt met "is het bereik niet goed? Plaats meer devices voor een beter mesh". Want allemaal die devices geven meer verkeer wat de CC2531 (flink) kan vertragen.

• gastje01
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 22:25
RobertMe schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 11:21:
[...]

Het gaat niet alleen om bereik waar die nieuwere coordinators beter in zijn. Doordat ze een stuk krachtiger/sneller zijn gaan ze ook veel beter om met grotere netwerken met veel verkeer. En juist dat is weer een probleem wat he veroorzaakt met "is het bereik niet goed? Plaats meer devices voor een beter mesh". Want allemaal die devices geven meer verkeer wat de CC2531 (flink) kan vertragen.
Maar waar ligt die grens..?

• RobertMe
gastje01 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 11:22:
[...]

Maar waar ligt die grens..?
Dat durf ik niet te zeggen. Heb zelf maar een stuk of 10 Xiaomi devices eraan hangen en that's it.

• septillion
Tuurlijk helpt een krachtigere als je packet loss hebt door te veel devices. Maar dan moet je toch op zijn minst boven het aantal gaan zitten dat de CC2531 aan kan, 10 is echt niets. En het doet niets aan slecht bereik en dus snel lege batterijen.

Okay, een betere antenne op je coördinator helpt wel iets maar afstand doet het sneller te niet dan de antenne goed kan maken. Ofwel, zorg voor goed bereik voor batterij devices en laat wall powered devices de afstanden doen.

En ja, meer devices is meer verkeer maar dat hangt ook vooral af van het type. Schakelaar heeft minder verkeer dan een temp sensor. En een router alleen geeft (nagenoeg) geen extra verkeer voor de coördinator. Er gaat iets meer door de lucht maar vergeet niet dat Zigbee verkeer maar peanuts is vergeleken met de rest op dezelfde band.

• Saturnus
  • Registratie: februari 2005
  • Niet online
Weet iemand ook goedkope 'in wall switches?'

https://www.robbshop.nl/i...e-zigbee-400w-robb-smarrt is prijzig...
https://www.robbshop.nl/media/catalog/product/cache/2/thumbnail/150x150/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/r/o/robb_200-004-0_zigbee_hue_dimmer_7439647744702_top_1.jpg

Op de ondersteunde producten lijst zie ik nou niet zo iets goedkoopste en verkrijgbaars.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 02-04 14:51
Saturnus schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:47:

[Afbeelding]

Op de ondersteunde producten lijst zie ik nou niet zo iets goedkoopste en verkrijgbaars.
Ben zelf erg tevreden met Shelly 1 (met Tasmota), maar is wel via wifi dus geen z2m, en heb je ook een blauwe draad nodig.

• axe77
  • Registratie: april 2006
  • Niet online
Hier wordt momenteel nog een CC2530 module icm z2m en source routing firmware gebruikt. Op dit moment 43 actieve gepairde devices waarvan iets van 70% 'end devices' zijn.
Gaat nu nog wel prima, maar geen zin in gedoe dus een CC1352P-2 dev board besteld en deze is vandaag binnen gekomen. Dus binnenkort maar 'even' de huidige coordinator gaan vervangen ;)

• bing69
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 02-04 15:39
Saturnus schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:47:

[Afbeelding]

Of zelf een maken van een Xiaomi magneet sensor, werkt hier uit de kunst!
https://tweakers.net/i/JwBrgLhp9dNOxZP3LCrbE1vfIw4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a9pDMRhIu8RWcGA4PHUiN72x.jpg?f=fotoalbum_large

Bing

• bing69
Vraagje alles werk hier goed echter als ik kijk met Zigbee2mqttassistent zie vanaf de Ikealamp "Berging" een rode lijn terug lopen naar de coordinator.
Kan iemand dat verklaren?

https://tweakers.net/i/q3Jnrfyvcz9DMZ-M0ydC0dyKHt8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bhHBy5JQDITT2rljMB4VFh6N.png?f=fotoalbum_large

Bing

• CypherMK
  • Laatst online: 02-04 16:12
bing69 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 10:17:
[...]

[Afbeelding]
Hoe werkt dit? Wordt dan de schakelaar smart?

• CypherMK
bing69 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 10:20:
Vraagje alles werk hier goed echter als ik kijk met Zigbee2mqttassistent zie vanaf de Ikealamp "Berging" een rode lijn terug lopen naar de coordinator.

[Afbeelding]
Ik kan je geen antwoord geven, maar hoe krijg je die networkmap graphics?

• maartend
CypherMK schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 12:28:
[...]

Zitten gewoon in die assistant.

• francisp
Die rode lijn is een router

https://tweakers.net/i/IZZS7yI-Xi-agz3KoqLlOPoKuwY=/f/image/Os9QOkzRlslf3poVKlgJ7GBn.png

• CypherMK
maartend schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 12:28:
[...]

Zitten gewoon in die assistant.
Ok, ik ga me daar eens in verdiepen. Deed het nu via Z2M Admin panel en node red.

• sander817
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 02-04 18:07

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Welke wandschakelaars passen in NL dozen?
Xiaomi past niet volgens mij

• francisp
Nu ik toch aan het posten ben. Volgens https://ww8.ikea.com/ikea...otes/releasenotesltd.html is op 23/3/2020 nieuwe firmware uitgekomen voor de ikea outlets. Maar mijn sensors in HA tonen nog steeds 'no update available'

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bing69
CypherMK schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 12:27:
[...]

Hoe werkt dit? Wordt dan de schakelaar smart?
Ik verbind de stroom door zodat de schakelaar stroomloos wordt en er altijd spanning op de lampen staat, Door twee draadjes te solderen aan het gedeelte wat normaal door de magneet aangestuurd wordt kun je de magneet weglaten en op de schakelaar aansluiten. Via deze schakelaar kun je dan een lamp of een hele scene aansturen....

Zojuist wat foto's gevonden:
https://tweakers.net/i/ekjSJZkfbrYlJq0q0d1b60W_YsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ke8u2zHgx7QOdFwPyG0iJyxi.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/c9qmtSvwRrQFsD39srWGTapiT5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6tdxxbfsjvhdXcVh4IzdYnJX.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/-M5mBZmt1atpNhKKV0GPvgYko7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FTuFbQOBkkBj2jDMd8c7EmjI.jpg?f=fotoalbum_large

[Voor 52% gewijzigd door bing69 op 27-03-2020 16:45]

Bing

• bing69
CypherMK schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 12:28:
[...]

Door de zigbee2mqttassistent te installeren

Bing

• bing69
Thanks, maar ik heb maar bij een router (heb er meerdere) de rode lijn. Heb ook het idee dat rood (in algemeen dan) niet goed is >:)

Bing

• CypherMK
bing69 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 16:25:
[...]

Ik verbind de stroom door zodat de schakelaar stroomloos wordt en er altijd spanning op de lampen staat, Door twee draadjes te solderen aan het gedeelte wat normaal door de magneet aangestuurd wordt kun je de magneet weglaten en op de schakelaar aansluiten. Via deze schakelaar kun je dan een lamp of een hele scene aansturen....

Zojuist wat foto's gevonden:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet er cool uit. Dus nu zal de schakelaar de magneet simuleren als ik het goed begrijp.

• bing69
CypherMK schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 17:22:
[...]

Dat ziet er cool uit. Dus nu zal de schakelaar de magneet simuleren als ik het goed begrijp.
Goed begrepen, en goedkoop! Plus wat ik al zei, je kunt ook een hele scene aan/uit zetten!

Bing

• sanook
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 27-03 19:18
Ik heb een CC2531 in een Pi met domoticz en wil daar 2 Aqara temp sensors aan koppelen maar het lukt er maar met 1. Als ik dan de 2e wil pairen krijg ik continu de melding

Device 0x00158d00036ccabb (0x00158d00036ccabb) doesn't have "model" attribute, skipped

en verder worden alle meldingen van dit device genegeerd met deze melding

Unhandled message from zigbee2mqtt: zigbee2mqtt/0x00158d00036ccabb

Ik dacht eerst dat het aan 1 van de devices lag maar op een gegeven moment was de situatie omgedraaid en werkte de 1 die het eerst wel deed niet meer en andersom. Dus lijkt erop dat ik geen 2e device kan pairen (permit_join = true).
Kent iemand dit verschijnsel en/of de oplossing hiervoor ?

edit: nadat ik ermee gestopt was voor vandaag en ik de apparaten allebei nog 1 keer gereset had zag ik later tot mijn verbazing dat ze allebei gepaired waren...

[Voor 10% gewijzigd door sanook op 27-03-2020 19:18]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 21:39
CypherMK schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 17:22:
[...]

De schakelaar sluit het contact wat anders de reedswitch zou doen als je er een magneet bij houdt.

• CypherMK
Ik heb trouwens een raar probleem in mijn netwerk. Ik heb een badkamer op de benedenverdieping met 2 routers. 1 lamp: IKEA LED1623G12 en 1 switch: KS-SM001.

Als ik alles aan heb staan, werkt mijn hele netwerk stabiel en snel. Maar zodra die lamp en switch uitgezet worden (blijft toch een gewoonte), krijg ik massale vertragingen in mijn netwerk. Soms wel 20 tot 30 seconden. En die lamp en switch zijn ook nog eens het verste weg van de coördinator af. Daartussen heb ik meerdere lampen zitten en ook nog een extra cc2531 router.

Voorbeeld van een vertraging: een Xiaomi bewegingssensor stuurt een lamp aan. De beweging wordt meteen gedetecteerd en de message om de lamp aan te sturen wordt ook meteen verstuurd (gecheckt via debug log). Maar de lamp gaat toch pas na 20-30 seconden aan. Soms gaat het sneller, 1 seconde bijvoorbeeld. Maar heel wisselvallig.

Zelfs een IKEA GU10 lamp die het dichtste bij de coördinator zit, heeft zelfs vertraging.

Ik stuur alles aan via node-red.

Enig idee wat ik kan doen?

• Saturnus
  • Registratie: februari 2005
  • Niet online
Slaut schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:55:
[...]

Ben zelf erg tevreden met Shelly 1 (met Tasmota), maar is wel via wifi dus geen z2m, en heb je ook een blauwe draad nodig.
Heb ze hier en daar voorbij zien komen, inclusief inderdaad goede ervaringen, maar mijn voorkeur gaat naar Zigbee uit.
bing69 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 10:17:
[...]

[Afbeelding]
Knutselen, altijd leuk. Ik had er bij moeten zetten dat ik het voor niet slimme lampen ga gebruiken. Dus het moet echt een apparaatje zijn dat de 230V schakelt. En als zo'n apparaatje dan duurder is dan een euro of 15, dan ben je al goedkoper uit met nieuwe lampen.

• NMe
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 02:56

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Saturnus schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 15:15:
[...]

Heb ze hier en daar voorbij zien komen, inclusief inderdaad goede ervaringen, maar mijn voorkeur gaat naar Zigbee uit.
Heb je daar een speciale reden voor? Zigbee is technisch gezien voor zover ik begrijp vooral interessant door het lage energieverbruik ten opzichte van wifi, en dat lijkt me voor een device dat permanent op het stroomnet zit niet echt super interessant. Met wifi zou je er wel goed aan doen om een eigen VLAN voor je IoT-devices te maken, maar afgezien van dat zie ik er niet echt problemen mee. Of mis ik iets?

Heeft er toevallig iemand ervaring met deze slimme radiatorkleppen? Ik zit in een appartement zonder CV dus mijn opties voor slimme verwarming zijn beperkt tot zo'n apparaat per radiator, en voor zover ik kan vinden is dit een van de weinige standaard door Zigbee2MQTT ondersteunde apparaten.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Bojan023
  • Niet online
@CypherMK
Ik ben absoluut geen expert op het gebied van Zigbee maar volgens mij worden er ondanks het mesh-netwerk wel 'standaardroutes' aangehouden (routing scheme) vanuit de coördinator, via routers van en naar endpoints. Op het moment dat routers wegvallen in het netwerk komen berichten dus niet aan en worden nieuwe,alternative routes gezocht en gedefinieërd. Dit is denk ik precies de vertraging die je ervaart, want de berichten komen wel aan en worden dus weldegelijk verzonden, dankzij alternatieven in het mesh-netwerk.

Een parktisch voorbeeld hiervan is het gedrag dat Xiaomi sensoren vertonen. Deze kunnen dagenlang niks doorsturen als ze hun 'vaste' router niet kunnen vinden. Vervolgens zoekt deze (na dagen) op eigen houtje een nieuwe router en werkt het weer zoals verwacht. Een workaround voor dit gedrag is overigens de sensoren in pairing modus zetten, dan pikt deze direct een nieuwe router. Dit is in lijn met mijn voorgaande redenatie.

Je kunt proberen je problematische endpoints te repairen en ze naast de gewenste router houden (in de hoop dat dit de 'standaardroute' wordt). Dan zou het uitschakelen wellicht geen impact (meer) hebben omdat deze niet meer van die route uitmaakt. Door het mesh-netwerk zijn er alternatieve routes beschikbaar, maar ik denk dat Zigbee niet is ontworpen om een continu variërend netwerk met wegvallende en terugkerende routers real-time in de lucht te houden.

Maar nogmaals, dit is allemaal hypotetisch. Correct me if I'm wrong!

• Voluerunt
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 01-04 16:00
bing69 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 10:20:

[Afbeelding]
Welk programma gebruik je hiervoor? is dit een addon in HA of iets wat op zichzelf staat?

• Bojan023
  • Niet online
NMe schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 15:55:

Heeft er toevallig iemand ervaring met deze slimme radiatorkleppen? Ik zit in een appartement zonder CV dus mijn opties voor slimme verwarming zijn beperkt tot zo'n apparaat per radiator, en voor zover ik kan vinden is dit een van de weinige standaard door Zigbee2MQTT ondersteunde apparaten.
Ik heb in mijn studentenkamer één unit in gebruik naar volle tevredenheid. Installatie is eenvoudig, doet precies wat het moet doen en de handleiding is erg duidelijk. Ik kan hem aanbevelen!

Ik bedien hem overigens d.m.v. Homeassistant. Enige nadeel, hoewel logisch, vind ik dat de temperatuurregeling is gekoppeld is aan de themostaat in de unit (dit heeft dus met HA te maken). Oftewel: als je de streeftemperatuur instelt, regelt de unit zichzelf tot de gewenste temperatuur is bereikt bij de unit en houdt deze aan vervolgens aan. Aangezien hij in een hoek zit kan het hier snel op temperatuur komen waardoor hij snel weer dicht gaat terwijl de rest van m'n kamer niet warm is. Ik had graag een mogelijkheid gezien om de streeftemperatuur te kunnen linken aan een externe sensor i.p.v. de sensor in de unit zelf zodat de radiator dus bediend wordt t.o.v. de temperatuur in de kamer i.p.v. de temperatuur direct naast de radiator. Je kan dit wel omzeilen met een automation/script maar een referentietemperatuur is nu niet eenvoudig in te stellen.

Tenslotte, ik weet niet of je ervaring hebt met installatie van radiatoren/ventielen maar ik had die niet. Ik heb uiteindelijk even gestoeid met de aansluiting. De unit heeft een M10 aansluiting en dit kwam niet overeen met het ventiel op mijn radiator. Kwam als een verrassing want ik ging er vanuit dat de aansluitingen op radiatorventielen gestandaardiseerd was (de naïviteit :z ). Maar de realiteit is dus dat er diverse varianten bestaan. Worden voor enkele aansluitingen plastic adapters meegeleverd maar voor mijn aansluiting (M8) moest ik een adapter M8 --> M10 bestellen. Geen ramp, maar handig om rekening mee te houden!

• bing69
Voluerunt schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 16:17:
[...]

Welk programma gebruik je hiervoor? is dit een addon in HA of iets wat op zichzelf staat?
Ik gebruik zelf Domoticz en zoeken via google geeft oa dit: https://eye-vision.homeip.net/zigbee2mqttassistant/

Meen dat het ook onder homeassist kan maar heb daar geen ervaring mee.

Bing

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Bojan023 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 16:32:
[...]

Ik heb in mijn studentenkamer één unit in gebruik naar volle tevredenheid. Installatie is eenvoudig, doet precies wat het moet doen en de handleiding is erg duidelijk. Ik kan hem aanbevelen!
Thanks voor de uitgebreide omschrijving. Da's veelbelovend. :) Ook ik ga "gewoon" met Home Assistant aan de gang hiermee, maar voor mij is die ingebouwde thermostaat niet zo'n ramp. Dat lijkt me inderdaad een kwestie van ofwel een hogere temperatuur instellen dan je normaal zou doen, ofwel een simpele automation schrijven. Kom ik t.z.t. wel uit. :)
Tenslotte, ik weet niet of je ervaring hebt met installatie van radiatoren/ventielen maar ik had die niet. Ik heb uiteindelijk even gestoeid met de aansluiting. De unit heeft een M10 aansluiting en dit kwam niet overeen met het ventiel op mijn radiator. Kwam als een verrassing want ik ging er vanuit dat de aansluitingen op radiatorventielen gestandaardiseerd was (de naïviteit :z ). Maar de realiteit is dus dat er diverse varianten bestaan. Worden voor enkele aansluitingen plastic adapters meegeleverd maar voor mijn aansluiting (M8) moest ik een adapter M8 --> M10 bestellen. Geen ramp, maar handig om rekening mee te houden!
Ik heb eigenlijk geen idee welke aansluiting ik heb. Ik zal straks eens proberen uit te zoeken welke het is. Kom je 'm wel gewoon zelf aansluiten? Ik neem aan dat het niet meer is dan de oude eraf schroeven en de nieuwe erop, eventueel met die adapter? Terwijl de oude eraf ligt zal de radiator in elk geval wel vol open staan lijkt me. :P

• Bojan023
  • Niet online
NMe schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 16:47:
[...]

Kom je 'm wel gewoon zelf aansluiten? Ik neem aan dat het niet meer is dan de oude eraf schroeven en de nieuwe erop, eventueel met die adapter? Terwijl de oude eraf ligt zal de radiator in elk geval wel vol open staan lijkt me. :P
Ik heb hem inderdaad zelf aangesloten, uiteindelijk niet meer dan wat je zelf zegt: oude eraf, nieuwe erop. Maar daar kwam ik dus voor verrassingen te staan. Radiatior staat inderdaad open als je oude regelaar eraf is.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Bojan023 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 17:25:
[...]

Maar daar kwam ik dus voor verrassingen te staan.
Ik heb net even gecheckt, ik heb nu Danfoss-koppen op mijn radiators zitten en aangezien er een Danfoss-koppeling bij zit komt dat zo te zien wel goed. Thanks voor de hulp. :)

• CypherMK
Bojan023 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 16:12:
@CypherMK
Ik ben absoluut geen expert op het gebied van Zigbee maar volgens mij worden er ondanks het mesh-netwerk wel 'standaardroutes' aangehouden (routing scheme) vanuit de coördinator, via routers van en naar endpoints. Op het moment dat routers wegvallen in het netwerk komen berichten dus niet aan en worden nieuwe,alternative routes gezocht en gedefinieërd. Dit is denk ik precies de vertraging die je ervaart, want de berichten komen wel aan en worden dus weldegelijk verzonden, dankzij alternatieven in het mesh-netwerk.

Een parktisch voorbeeld hiervan is het gedrag dat Xiaomi sensoren vertonen. Deze kunnen dagenlang niks doorsturen als ze hun 'vaste' router niet kunnen vinden. Vervolgens zoekt deze (na dagen) op eigen houtje een nieuwe router en werkt het weer zoals verwacht. Een workaround voor dit gedrag is overigens de sensoren in pairing modus zetten, dan pikt deze direct een nieuwe router. Dit is in lijn met mijn voorgaande redenatie.

Je kunt proberen je problematische endpoints te repairen en ze naast de gewenste router houden (in de hoop dat dit de 'standaardroute' wordt). Dan zou het uitschakelen wellicht geen impact (meer) hebben omdat deze niet meer van die route uitmaakt. Door het mesh-netwerk zijn er alternatieve routes beschikbaar, maar ik denk dat Zigbee niet is ontworpen om een continu variërend netwerk met wegvallende en terugkerende routers real-time in de lucht te houden.

Maar nogmaals, dit is allemaal hypotetisch. Correct me if I'm wrong!
De Xiaomi bewegingssensor is ook verder het probleem niet. Het gaat om de andere lampen in mijn netwerk.

Als ik een netwerk map maak met de lampen van de badkamer ingeschakeld en eentje waarbij ze uitgeschakeld zijn, dan zijn alle routers en endpoints gewoon verbonden met elkaar. Maar dan toch die vertraging. Ik heb het idee, dat die switch in mijn badkamer de meest 'dominante' rol speelt hierin.

Misschien moet ik toch maar eens de schakelaars aan de muur gaan blokkeren. Ik heb nog een IKEA afstandsbediening liggen die ik daar dan kan installeren.

Iemand een idee hoe je een dubbele muur schakelaar kunt blokkeren eventueel?

• CypherMK
Ik heb de schakelaars maar eens geblokkeerd. Paar tandenstokers achter de schakelaars gezet. Dus nu blijven ze aan. En dan een IKEA E1743 als schakelaar. Eens kijken of ze thuis gaan klagen.

• Bojan023
  • Niet online
@CypherMK
Wellicht een idee om eens te kijken naar een wallswitch van Xiaomi? Dan kan je 'virtueel' de schakelaar nog gebruiken zonder dat er devices daadwerkelijk zonder stroom komen te zitten :)

• BeeJee78
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 02-04 16:19
Ik ben na het lezen van dit topic ook enthousiast geworden en heb de CC1352P-2 besteld.
De enige Zigbee apparaten die ik tot nu toe heb zijn wat tradfri lampjes.

Ik wil graag m'n klikaanklikuit apparaten (die ik va Domoticz aanstuur) vervangen door Zigbee apparaten, te beginnen met wat stopcontacten. Wat is op dit moment de beste keus hiervoor? Tradfri of iets anders?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bojan023
  • Niet online
@BeeJee78
Ik ben ook met KaKu apparaten begonnen, en ik heb deze uiteindelijk vervangen door Tradfri units. Bevalt uitstekend tot nu toe. Ik zie met enige regelmaat de Osram Smart+ in de aanbieding wat eventueel een alternatief kan zijn maar qua prijs is de Tradfri tot noch toe onverslagen. Goedkoper Chinees spul uitgezonderd maar persoonlijk ben ik daar geen fan van i.v.m. brandveiligheid echter dat is een andere discussie.

• BeeJee78
Oke thx @Bojan023 ! Dan ga ik een paar tradfri sockets bestellen. Wel jammer dat de eerstvolgende bezorgdatum 16-04 is :-(

• tdn135
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Heeft iemand al een migratie gedaan van bijvoorbeeld een CC2531 naar de conbee2 met zigbee2mqtt? Sinds kort is natuurlijk de deconz conbee 2 ook ondersteund. Ik weet alleen niet hoe ik makkelijk en efficiënt overschakel zonder alles opnieuw te hoeven pairen. Iemand enig idee?

• CypherMK
Bojan023 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:58:
@CypherMK
Wellicht een idee om eens te kijken naar een wallswitch van Xiaomi? Dan kan je 'virtueel' de schakelaar nog gebruiken zonder dat er devices daadwerkelijk zonder stroom komen te zitten :)
Doet eigenlijk niet veel meer dan die IKEA E1743
Ik kan met die xiaomi niet de wandschakelaars vervangen. Ik zou hoogstens een shelly kunnen plaatsen. Maar ik heb nu al smartlampen daar, dus zo is het ook een prima oplossing. Niemand hier thuis heeft nog geklaagd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobertMe
tdn135 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 17:32:
Heeft iemand al een migratie gedaan van bijvoorbeeld een CC2531 naar de conbee2 met zigbee2mqtt? Sinds kort is natuurlijk de deconz conbee 2 ook ondersteund. Ik weet alleen niet hoe ik makkelijk en efficiënt overschakel zonder alles opnieuw te hoeven pairen. Iemand enig idee?
Pin me er niet op vast, maar volgens mij is het onmogelijk om van controller te wisselen zonder opnieuw te pairen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• francisp
Ik denk ook dat je zal moeten opnieuw pairen. Wisselen tussen verschillende CC2531 en/of CC2530's werkt zonder repair, maar overgaan van een CC2531 of CC2530 naar CC2538, CC26X2R1 of CC1352P-2 vereist repair. Dus vermoedelijk naar een conbee ook.

• defcon84
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 01-04 11:27

defcon84

Multipass?

sander817 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:35:
Welke wandschakelaars passen in NL dozen?
Xiaomi past niet volgens mij
Even googlen op zigbee system55, dan krijg je een enkele oplossing.
Ikzelf gebruik deze icm zigbee2mqtt:
https://www.robbshop.nl/wandzender-8v-zigbee-robb-smarrt

Untappd | "Dogs fucked the pope, no fault of mine." -Hunter S. Thompson

• maartend
defcon84 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:27:
[...]

Even googlen op zigbee system55, dan krijg je een enkele oplossing.
Ikzelf gebruik deze icm zigbee2mqtt:
https://www.robbshop.nl/wandzender-8v-zigbee-robb-smarrt
Ik vermoed dat hij echte schakelaars zoekt die via Z werken. In plaats van de door jou aangegeven kun je net zo goed die van Xiaomi pakken, ben je een stuk goedkoper uit. Maar nogmaals, ik denk dat hij schakelaars zoekt die gewoon op stroomdraden kunnen worden aangesloten en toch smart zijn.

edit ; ik schreef over shelby, maar dat is wifi

[Voor 5% gewijzigd door maartend op 01-04-2020 11:56]

• BeeJee78
Ik heb de CC1352P-2 nu werkend met Domoticz en m'n tradfri lampen.
Wat ik wel jammer vind is dat de dimmer nu niet meer werkt (IKEA E1743). Zou dat gelijktijdig moeten kunnen werken?

• Sander
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 20:25
maartend schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:51:
[...]

Ik vermoed dat hij echte schakelaars zoekt die via Z werken. In plaats van de door jou aangegeven kun je net zo goed die van Xiaomi pakken, ben je een stuk goedkoper uit. Maar nogmaals, ik denk dat hij schakelaars zoekt die gewoon op stroomdraden kunnen worden aangesloten en toch smart zijn.

edit ; ik schreef over shelby, maar dat is wifi
Waarom die xiaomi pakken? Deze passen in System 55 raamwerken en passen dus nog enigszins bij een normaal schakelsysteem. Ik vind zelf allerlei verschillende schakelsystemen door elkaar (en erger nog los opgeplakte knoppen op de muur er naast) echt geen gezicht.

• Sander
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 20:25
CypherMK schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 17:56:
[...]

Doet eigenlijk niet veel meer dan die IKEA E1743
Ik kan met die xiaomi niet de wandschakelaars vervangen. Ik zou hoogstens een shelly kunnen plaatsen. Maar ik heb nu al smartlampen daar, dus zo is het ook een prima oplossing. Niemand hier thuis heeft nog geklaagd.
Ik heb ook een paar van die mini inbouw dimmers gekocht en dat werkt opzich prima met behoud van huidige fysieke pulsdrukkers, tegelijkertijd is inbouwen daarvan alleen mogelijk in verdiepte dozen en met permanente spanning draad in de doos. Ik ben nu voor een aantal plafondlampen in de plafond dozen dezelfde dimmers aan het zetten, en dan gewoon de hieronder genoemde losse zigbee knoppen in schakelramen aan het zetten.

1 ding dat nog wel goed is om even bij na te denken is om toch even een simpele aan/uit knop tussen de bestaande draden in de doos te zetten zodat bij problemen of gekke dingen je altijd zo de knop er even af kan pakken en lamp spanningsvrij kan maken.

• bing69
BeeJee78 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:27:
Ik heb de CC1352P-2 nu werkend met Domoticz en m'n tradfri lampen.
Wat ik wel jammer vind is dat de dimmer nu niet meer werkt (IKEA E1743). Zou dat gelijktijdig moeten kunnen werken?
Wat voor schakelaars krijg je er in Domoticz bij? Ik heb zelf de ronde en via DZvents verhoog of verlaag ik de standaard op startwaarden van mijn lampen.
Jij kunt het wellicht doen door als de knop X sec. wordt ingedrukt dan ...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
return {
    active = true,
    on = {
        devices = {
            'Kantoor (Brightness Up)'
                }
        },

execute = function(domoticz,devices)
            local lightState = domoticz.devices('kantoorlampen').state
            local lightLeft = domoticz.devices('Kantoor links')
            local lightRight = domoticz.devices('Kantoor rechts')
            local switchUp = domoticz.devices('Kantoor (Brightness Up)')
            local switchDown = domoticz.devices('Kantoor (Brightness Down)')

if (lightState == 'On') and (switchUp.state == 'Click') then
            if(lightRight.level < 90) then
                domoticz.log('Licht sterkte aangepast')
                lightRight.dimTo(lightRight.level + 10)
                lightLeft.dimTo(lightLeft.level + 10)
            end
        end

end
}

Bing

• BeeJee78
bing69 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:46:
[...]

Wat voor schakelaars krijg je er in Domoticz bij? Ik heb zelf de ronde en via DZvents verhoog of verlaag ik de standaard op startwaarden van mijn lampen.
Jij kunt het wellicht doen door als de knop X sec. wordt ingedrukt dan ...
Oh je bedoelt dat de knop zelf dan koppel met Domoticz? Dat is een optie idd.
Is het ook mogelijk om de knop rechtstreeks aan de lampen te koppelen gelijktijdig met ZigbeeMQTT of kan dat niet?

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

BeeJee78 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:37:
[...]

Oh je bedoelt dat de knop zelf dan koppel met Domoticz? Dat is een optie idd.
Is het ook mogelijk om de knop rechtstreeks aan de lampen te koppelen gelijktijdig met ZigbeeMQTT of kan dat niet?
Dat gaat niet, maar je zou wel eens naar groups kunnen kijken in Zigbee2mqtt.

• makaa
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21:54
Hallo allemaal,

Afgelopen week heb ik een CC2531, Raspberry Pi en Philips Hue White E14 Duopack gekocht.

Ik heb de Philips Hue white E14 weten te koppelen via mijn nieuwe CC2531 zigbee dongle in HA 0.107.7. Ik zie hem ook in de zigbee2mqtt log voorbij komen en in zie hem in de netwerkmap verbonden aan de dongle. Zigbe2mqtt log geeft ook aan dat pairen voltooid is.

Maar nu weet ik niet hoe ik deze in HA kan aansturen?
Zie de lamp ook niet terugkomen in: HA - Instelingen - Integraties - MQTT

Wie kan mij helpen?
Moet ik ze alsnog handmatig toevoegen aan devices.yaml of moet dit automatisch gaan via mqtt discovery?

Current device: Samsung Galaxy S8 Past devices: Samsung Galaxy S6, LG Nexus 5, LG Nexus 4, Samsung Galaxy Nexus

• francisp
Ha zou die moeten vinden via auto-discovery.

• daxy
  • Laatst online: 23:51
makaa schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:42:
Hallo allemaal,

Afgelopen week heb ik een CC2531, Raspberry Pi en Philips Hue White E14 Duopack gekocht.

Ik heb de Philips Hue white E14 weten te koppelen via mijn nieuwe CC2531 zigbee dongle in HA 0.107.7. Ik zie hem ook in de zigbee2mqtt log voorbij komen en in zie hem in de netwerkmap verbonden aan de dongle. Zigbe2mqtt log geeft ook aan dat pairen voltooid is.

Maar nu weet ik niet hoe ik deze in HA kan aansturen?
Zie de lamp ook niet terugkomen in: HA - Instelingen - Integraties - MQTT

Wie kan mij helpen?
Moet ik ze alsnog handmatig toevoegen aan devices.yaml of moet dit automatisch gaan via mqtt discovery?
Heb je dit aan je zigbee2mqtt configuration.yaml toegevoegd?
homeassistant: true

Ik gebruik packages, zet dit in configuration.yaml van HomeAssistant:
  packages: !include_dir_named packages

Vervolgens heb ik packages/zigbee2mqtt.yaml aangemaakt met dit:
# Group
group:
  zigbee_group:
    name: Zigbee2mqtt
    entities:
      - input_boolean.zigbee_permit_join
      - timer.zigbee_permit_join
      - sensor.zigbee2mqtt_bridge_state
      - switch.zigbee2mqtt_main_join
      - automation.enable_zigbee_joining
      - automation.disable_zigbee_joining
      - automation.disable_zigbee_joining_by_timer
      - input_select.zigbee2mqtt_log_level
      - automation.zigbee2mqtt_log_level

# Input select for Zigbee2mqtt debug level
input_select:
  zigbee2mqtt_log_level:
    name: Zigbee2mqtt Log Level
    options:
     - debug
     - info
     - warn
     - error
    initial: info
    icon: mdi:format-list-bulleted

# Input boolean for enabling/disabling joining
input_boolean:
  zigbee_permit_join:
    name: Allow devices to join
    initial: off
    icon: mdi:cellphone-wireless

# Timer for joining time remaining (300 sec = 5 min)
timer:
  zigbee_permit_join:
    name: Time remaining
    duration: 300

# Sensor for monitoring the bridge state
sensor:
  - platform: mqtt
    name: Zigbee2mqtt Bridge state
    state_topic: "zigbee2mqtt/bridge/state"
    icon: mdi:router-wireless

# Switch for enabling joining
switch:
  - platform: mqtt
    name: "Zigbee2mqtt Main join"
    state_topic: "zigbee2mqtt/bridge/config/permit_join"
    command_topic: "zigbee2mqtt/bridge/config/permit_join"
    payload_on: "true"
    payload_off: "false"

# Automations
automation:
  - id: 110enable_zigbee_join
    alias: Enable Zigbee joining
    initial_state: on
    trigger:
      entity_id: input_boolean.zigbee_permit_join
      to: 'on'
    action:
    - service: mqtt.publish
      data:
        topic: "zigbee2mqtt/bridge/config/permit_join"
        payload: 'true'
    - service: timer.start
      data:
        entity_id: timer.zigbee_permit_join

- id: 110disable_zigbee_join
    alias: Disable Zigbee joining
    trigger:
    - entity_id: input_boolean.zigbee_permit_join
      to: 'off'
    action:
    - data:
        payload: 'false'
      service: mqtt.publish
    - data:
      service: timer.cancel

- id: 110disable_zigbee_join_timer
    alias: Disable Zigbee joining by timer
    trigger:
    - platform: event
      event_type: timer.finished
      event_data:
    action:
    - service: mqtt.publish
      data:
        payload: 'false'
    - service: input_boolean.turn_off
      data:
        entity_id: input_boolean.zigbee_permit_join

- id: 110update_networkmap
    alias: "Zigbee Map updaten"
    trigger:
      platform: time_pattern
      minutes: '/10'
      seconds: 00
    action:
      service: zigbee2mqtt_networkmap.update

script:
  '1548599973233':
    alias: Zigbee Map Update
    sequence:
    - data: {}
      service: zigbee2mqtt_networkmap.update

• makaa
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21:54
daxy schreef op donderdag 2 april 2020 @ 15:25:
[...]
Heb je dit aan je zigbee2mqtt configuration.yaml toegevoegd?
Dit staat aan.

Zie me zigbee2mqtt config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
data_path: /share/zigbee2mqtt
devices: devices.yaml
groups: groups.yaml
permit_join: true
mqtt:
  base_topic: zigbee2mqtt
  server: 'mqtt://core-mosquitto'
  user: mqtt
  password: mqtt
serial:
  port: /dev/ttyACM0
advanced:
  pan_id: 6754
  channel: 11
  network_key:
    - 1
    - 3
    - 5
    - 7
    - 9
    - 11
    - 13
    - 15
    - 0
    - 2
    - 4
    - 6
    - 8
    - 10
    - 12
    - 13
  availability_blacklist: []
ban: []
whitelist: []
queue: {}
socat:
  enabled: false
  master: 'pty,raw,echo=0,link=/dev/ttyZ2M,mode=777'
  slave: 'tcp-listen:8485,keepalive,nodelay,reuseaddr,keepidle=1,keepintvl=1,keepcnt=5'
  restartdelay: 1
  initialdelay: 1
  options: '-d -d'
  log: false

Ik twijfel of ik wel de goede server heb ingevoerd?
" server: 'mqtt://core-mosquitto'"

hoe kan ik zien of mijn MQTT broker werkt?

Dit is me log van Mosquitto broker
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
[20:12:32] INFO: Setup mosquitto configuration
[20:12:32] WARNING: SSL not enabled - No valid certs found!
[20:12:32] INFO: No local user available
[20:12:33] INFO: Initialize Hass.io Add-on services
[20:12:33] INFO: Initialize Home Assistant discovery
[20:12:33] INFO: Start Mosquitto daemon
1585851153: mosquitto version 1.6.3 starting
1585851153: Config loaded from /etc/mosquitto.conf.
1585851153: Loading plugin: /usr/share/mosquitto/auth-plug.so
1585851153: |-- *** auth-plug: startup
1585851153:  ├── Username/password checking enabled.
1585851153:  ├── TLS-PSK checking enabled.
1585851153:  └── Extended authentication not enabled.
1585851153: Opening ipv4 listen socket on port 1883.
1585851153: Opening ipv6 listen socket on port 1883.
1585851153: Opening websockets listen socket on port 1884.
1585851153: Warning: Mosquitto should not be run as root/administrator.
1585851153: New connection from 172.30.33.1 on port 1883.
[INFO] found mqtt on Home Assistant
1585851155: New client connected from 172.30.33.1 as mqttjs_7958e8d3 (p2, c1, k60, u'mqtt').
1585851155: New connection from 172.30.32.1 on port 1883.
1585851158: Socket error on client <unknown>, disconnecting.
1585851158: New connection from 172.30.32.1 on port 1883.
[INFO] found homeassistant on local database
1585851158: New client connected from 172.30.32.1 as auto-8A5EA0C1-940F-7EF8-D29F-F78A0C5A96B6 (p2, c1, k60, u'homeassistant').
1585851160: New connection from 172.30.33.3 on port 1883.
1585851160: New client connected from 172.30.33.3 as a5bd27f13eb345dca0f89c2a8efe0514 (p2, c1, k15, u'mqtt').

Current device: Samsung Galaxy S8 Past devices: Samsung Galaxy S6, LG Nexus 5, LG Nexus 4, Samsung Galaxy Nexus

Pagina: 1 ... 24 25 26 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True