Ik heb sinds vandaag een Zigbee2MQTT setup draaien met Home Assistant in VM van Proxmox.
Ik maak gebruik van een CC26X2R welke ik rechtstreeks aan een van de USB porten van m'n server heb hangen.
Momenteel heb 3 spots van GLED, 3 xLED1837R5 (Ikea spot), 4x LED1836G9 (Ikea E27 bulb) en 4x E1743 (Aan/uit switch Ikea).
Nu werkt alles prima via de interface van Home Assistant maar ik krijg de switches van de Ikea met geen mogelijkheid aan de praat met de spots en lampen van de Ikea. Ik heb de bind instructie gevolgd maar dat werkt niet. Toen ben ik verder gaan kijken en kwam ik op de addon
ControllerX uit. Nu heb ik daar de dim functie van werkend gekregen maar aan/uit werkt nog steeds niet.
Toch heb ik de switches het liefst gewoon rechtstreeks gekoppeld aan de verlichting zodat, mocht HA crashen, de vrouw des huis toch gewoon de verlichting kan bedienen zonder oorspronkelijke lichtschakelaars te gebruiken.
In Z2M dashboard en Z2M logs zie ik dat de switches binden met de betreffende verlichting maar de switches doen verder niets. Ik krijg in de logs van Z2M wel netjes het mqtt commando te zien en zoals gezegd werkt met de addon ControllerX wel de dim functie.
Iemand enig idee waarom de switches niets doen als ik ze bind?
Edit:
Ik heb alles werkend gekregen. Ik was vannacht aan het proberen om de switches direct te koppelen aan een lamp echter zag ik tot mijn verbazing vanochtend ineens dat de groep spots in de slaapkamer ineens werkte. Die kon ik niet meer testen omdat vriendin lief lag te slapen. Nu net alle overige lampen ook in een groep gezet, ondanks dat er in de eetkamer en badkamer maar 1 lamp hangt en nu werkt alles.

Tijd om de switches aan de muur te gaan plakken en de oorspronkelijke schakelaars af te plakken.
[
Voor 16% gewijzigd door
Radiance op 15-03-2020 09:52
]