Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 68 Laatste
Acties:
  • 477.848 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05 08:06
Geen groot probleem maar een kleine ergernis.
Als ik domoticz reboot dan komen de devices van Zigbee2Mqtt er niet automatisch bij. Ik moet eerst de plugin disable/enable doen en dan komt alles er netjes bij.

Is hier een workaround voor?

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
renedis schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 11:44:
[...]

Kan aan mij liggen maar volgens mij zijn dit twee onwaarheden. Kan je dit onderbouwen/aantonen misschien? Ik kan er natuurlijk ook naast zitten.
Nogal enorm late reactie, maar ach.

Korte paring afstand had ik op verschillende websites gelezen. Ik kon de website niet meer vinden, wel een andere, https://support.getvera.c...ow-to-Add-Zigbee-Devices:
For Zigbee, the process of establishing a link is called "pairing" or "including." For security reasons, the range for pairing is sometimes deliberately limited to about 3-feet (approx. 1 meter) between the device and the controller. After pairing, the actual working range for all Zigbee devices is about 30-feet, but it really depends on the materials in the way. Of course, it is possible to extend the range by adding a repeater. Sometimes, you may need to bring the device to within 3-feet of the controller.
Ik heb gister verschillende apparaten opnieuw gepaired, hierbij maakte de afstand eigenlijk niet veel uit. Voorheen ging het pairen soms behoorlijk lastig en pairde ik vaak op korte afstand. Nieuwere Zigbee2mqtt versies werken wel een stuk sneller en betrouwbaarder met pairen. Kan ook aan de nieuwe coordinator liggen. De meeste apparaten pairden in 1x, sommige hadden meerdere pogingen nodig. Sommige apparaten paiden in 1x, ondanks een lage link quality.

Dat gedeelte over sneller reageren klopt niet meer. Voorheen had Zigbee2mqtt een soort queue voor commando's. Schijnt dat dit al vele maanden weg is. Ik had deze info ergens in de vele discussies gelezen (van Zigbee2mqtt, niet hier). Bij het terugzoeken zag ik dat het niet meer uitmaakte. Best jammer, want ik vind dat sommige Automations wel wat sneller mogen reageren op een knop/actie.

bkor schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 17:51:
[...]
Los hiervan: Ik heb inmiddels een CC1352P-2 gekocht, het duurt alleen even doordat ik ermee kan spelen. [..] Indien het me lukt probeer ik ook even een Zigbee map voor en erna te maken. Ik ben benieuwd wat de impact is op de link quality enzo.
Het duurde even, gister alles aangesloten. De benodigde software werkt onder Linux, alleen verre van prettig installeren. Het ding wilt onder andere een 32bit library. Verder wilt het je root wachtwoord via een soort KDE/Qt dialoog. Niet de meest prettige ervaring. Uiteindelijk werkt de software wel.

Voor het aanpassen heb ik de instructies van https://www.zigbee2mqtt.i...n/supported_adapters.html gebruikt. Qua configuratie heb de pan_id aangepast, plus ext_pan_id (misschien niet nodig). Gelijk ook maar de channel aangepast, plus een andere network_key. Overzetten van het netwerk ging behoorlijk makkelijk. Qua volgorde raad ik aan: Zigbee2mqtt stoppen, oude adapter eruit, nieuwe erin, configuration.yaml aanpassen (goed opletten!), Zigbee2mqtt starten. Vervolgens alles opnieuw pairen. Ik heb dus niet tijdelijk 2 netwerken gemaakt ofzo. Ik vroeg me af of ik alle configuratie bestanden moest weggooien, gelukkig hoeft dit allemaal niet. Ik had soms de namen aangepast in Home Assistant, opnieuw pairen en Home Assistant werkte weer. Totdat je opnieuw pairt zie je in Home Assistant een hoop dingen als "Unavailable"; dit werkt erg prettig (je ziet exact wat je nog moet doen).

De andere channel heeft mogelijk een impact gehad op de link quality. Hiervoor gebruikte ik een CC2530 met antenne. Het bereik van de CC1352P-2 (nu nog zonder antenne) is een stuk beter (als ik de link quality moet geloven). Voor het aansluiten van een antenne moet er iets kleins gesoldeerd worden, deze instructies zijn beschikbaar alleen nog niet gevolgd. Zo te zien kan je ongeveer hetzelfde doen met een CC26X2R1 (zie officiele documentatie van dat bord), alleen is de aansluiting voor de antenne anders. De aansluiting is enorm klein, lijkt op een aansluiting waarvoor ik ooit eens een draadje had gekocht op AliExpress. Dat je moet solderen is behoorlijk jammer, ik hoopte dat dit niet nodig zou zijn. Aangezien je altijd moet solderen is misschien de CC26X2R1 het beste aankoop.

Ik soldeer nooit. Laatst weer een soldeerbout gekocht en heb wat geprobeerd. Resultaat: Ik moet nog flink oefenen. Tips voor het solderen van zoiets kleins is erg welkom. Het lijkt op YouTube allemaal een stuk makkelijker.

Wat (verder weg/muren) apparaten zijn van een 40-50 link quality richting de 60-80 gegaan. Niet enorm spectaculair. Via Home Assistant kan ik de historische waardes zien van de link quality, ik wilde over de komende dagen dit monitoren.

Verder begrijp ik de link quality meting niet echt. Volgens verschillende documenten meet dit:
The link quality indicator (LQI) is an indication of the quality of the data packets received by the receiver. The received signal strength (RSS) can be used as a measure of the signal quality. The RSS is a measure of the total energy of the received signal.
Alleen vraag ik me nog steeds af of dit received zoals gemeten door de coordinator, of received zoals gemeten op de sensor. Ik heb het liefst namelijk wat de coordinator ziet (ik gok dat het verzenden wel goed gaat).

Met de CC2530 zat ik aan de maximale hoeveelheid direct verbonden apparaten. Ik had de source routing firmware erop staan en deze kan maar 5 of 10 ofzo apparaten direct aan. Nieuwe apparaten pairen werkte niet, ik gok hierdoor. Dat het nieuwe bord veel meer apparaten aan kan is behoorlijk fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:38
Ok, ik ga de vraag hier maar stellen.

Ik wil het volgende gebruiken in Home Assistant; Z2M-Assistant.
Ik krijg hem via HA geinstalleerd, ik kan de webgui openen, maar vervolgens zijn al mijn tablbladen leeg.

In de log van HA lees ik dit ;
Error while executing automation automation.zigbee_map_aktualisieren. Service not found for call_service at pos 1: Unable to find service automation/zigbee_map_aktualisieren

Geen idee waar ik fout ga. Iemand?

Dit is mijn config ;
code:
1
2
3
4
5
settings:
  mqttserver: '192.168.2.16'
  mqttusername: xx
  mqttpassword: xx
  AutosetLastSeen: true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-05 01:12
bkor schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:06:
[...]

Nogal enorm late reactie, maar ach.

Korte paring afstand had ik op verschillende websites gelezen. Ik kon de website niet meer vinden, wel een andere, https://support.getvera.c...ow-to-Add-Zigbee-Devices:

[...]

Ik heb gister verschillende apparaten opnieuw gepaired, hierbij maakte de afstand eigenlijk niet veel uit. Voorheen ging het pairen soms behoorlijk lastig en pairde ik vaak op korte afstand. Nieuwere Zigbee2mqtt versies werken wel een stuk sneller en betrouwbaarder met pairen. Kan ook aan de nieuwe coordinator liggen. De meeste apparaten pairden in 1x, sommige hadden meerdere pogingen nodig. Sommige apparaten paiden in 1x, ondanks een lage link quality.

Ik soldeer nooit. Laatst weer een soldeerbout gekocht en heb wat geprobeerd. Resultaat: Ik moet nog flink oefenen. Tips voor het solderen van zoiets kleins is erg welkom. Het lijkt op YouTube allemaal een stuk makkelijker.
Je verwijst naar de Vera, dat is een compleet ander apparaat met andere visies en firmware/software.

Het zal vast vloeken in de kerk zijn voor de meeste maar:
Ik heb een 4x CC2531, een CC2540, een CC1352P-2 en een Phoscon Conbee2. Eerlijk gezegd is Zigbee2mqtt een mooie oplossing maar valt er in de software/firmware nog wel wat te winnen. Vooral op het pairen en het onderhouden van een stabiele goede verbinding. Begrijp me niet verkeerd, het is mooie software en open-source, daar mag ontwikkelaar Koen trots op zijn. Andere bedrijven heb een hele groep ontwikkelaars er achter zitten die salaris krijgen, hij krijgt helemaal niets.

Voor een paar sensor dingetjes en een enkele lamp of schakelaar ook prima te doen. Maar als primaire verbinding voor je domotica verbinding in mijn ogen op dit moment nog een brug te ver. Ik heb al mijn devices connected gehad maar het is dan gewoon niet stabiel.. Een lamp, schakelaar, thermostaatkraan op Zigbee MOET altijd werken. Een hoop routers helpt natuurlijk ook, maar is niet echt een oplossing om alleen maar extra stabiliteit te vinden. Ikzelf heb inmiddels 60+ Zigbee devices, dan wil ik dat het werkt en geen gezeur hebben.

Ook de CC2531 zou in theorie gewoon goed moeten kunnen pairen vanaf langere afstand. De werking van de CC1352P-2 is in mijn ogen eerder een vorm van "schieten met een shotgun op een mug". Ja, het heeft meer geheugen en bereik, maar het lost het pair probleem niet op. Een Conbee2 stick kan ondanks zijn formaat namelijk wel gewoon vanaf grotere afstand pairen. Om die reden (en de instabiliteit) heb ik dan ook 2 zigbee netwerken. Eentje met Zigbee2MQTT en de ander via de Phoscon Conbee2. Mijn primaire apparaten werken via Conbee2, omdat ik anders gezeur krijg met de WAF vanwege instabiliteit. De Z2M werkt met minder belangrijke apparaten.

Twee voordeeltjes voor Z2M..
1. Uitstekende logging. Je ziet heel veel, daar kan Phoscon nog wat van leren.
2. Powered plugs tot na de komma meten op wijziging van stroom. Ook daar kan Phoscon nog wat van leren.

Zeg nooit, nooit. Ik hoop ooit nog eens volledig over te kunnen stappen op Z2M wanneer het bewezen stabiel is.

Wat betreft je soldeer skills:
- Zorg voor een degelijke soldeerbout. Die goedkope van AliExpress fluctueert veel te veel van temperatuur. Ikzelf heb een temperatuur geregelde soldeer station. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
- Zorg voor een schone ondergrond (PCB).
- Zorg voor een schone en correcte soldeerpunt.
- Zorg dat je soldeertin hebt met een "bindmiddel" welke er in verwerkt zit. (ik heb dus in principe geen vloeimiddel nodig, enkel bij grotere projecten).
- Ik soldeer meestal tussen de 320/370 graden. Dit terwijl de meeste tin al smelt bij +- 210 graden. Dit doe je omdat je soldeerbout temperatuur zakt wanneer het in contact komt met je tin/PCB.

[ Voor 2% gewijzigd door renedis op 18-02-2020 14:05 . Reden: toevoegingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-05 01:12
maartend schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:11:
Ok, ik ga de vraag hier maar stellen.

Ik wil het volgende gebruiken in Home Assistant; Z2M-Assistant.
Ik krijg hem via HA geinstalleerd, ik kan de webgui openen, maar vervolgens zijn al mijn tablbladen leeg.

In de log van HA lees ik dit ;
Error while executing automation automation.zigbee_map_aktualisieren. Service not found for call_service at pos 1: Unable to find service automation/zigbee_map_aktualisieren

Geen idee waar ik fout ga. Iemand?

Dit is mijn config ;
code:
1
2
3
4
5
settings:
  mqttserver: 'mqtt://192.168.2.16'
  mqttusername: xx
  mqttpassword: xx
  AutosetLastSeen: true
settings:
code:
1
2
3
  mqttserver: 192.168.2.16
  mqttusername: username
  mqttpassword: password
MqttServer "mqtt" Name or IP address of the MQTT server. Put only the name or the address of the server here. DON'T USE THE mqtt:// ADDRESS FORMAT.
https://github.com/yllibed/Zigbee2MqttAssistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
renedis schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:52:
[...]

settings:
code:
1
2
3
  mqttserver: 192.168.2.16
  mqttusername: username
  mqttpassword: password

[...]

https://github.com/yllibed/Zigbee2MqttAssistant
Ik zie het. Maar dat is een foutje van me. Daarvoor had ik enkel het ip adres. Zelfd efoutmelding

[ Voor 14% gewijzigd door maartend op 18-02-2020 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-05 21:51
Indoubt schreef op maandag 17 februari 2020 @ 10:16:
IK heb een vraag: hoe stabiel zijn jullie zigbee2MQTT netwerken? Hoeveel zigbeerouters heb je daar voor nodig

Ik ben bezig om mijn zigbee installatie uit te werken. In mijn appartement stikt het van de Wifi signalen. als je een wifi analyser gebruikt zijn er minstens 25 routers die elkaar de tent uitvechten om een stukje bandbreedte.

Nu zit zigbee eigenlijk in hetzelfde frequentiespectrum als de 2,4Ghz wifi

Zie bijgaande link:https://support.metageek.com/hc/en-us/articles/203845040-ZigBee-and-WiFi-Coexistence

Hoe houden jullie je netwerk stabiel? of zijn er helemaal geen issues

Ook BT werkt op bijna dezelfde frequentie

ten tweede: hoe makkelijk is een zigbee netwerk te storen? Een deel van de sensoren zal ook als soort alarmgever gaan werken. Kun je zo'n zigbee netwerk al verstoren met een 3€ zendertje op de juiste frequentie of valt dat mee?
Afgelopen dagen een erg slecht stabiliteit. Home Assistant Addon van 1.9.0 naar 1.10.0, nu 1.10.1 geupdated en nu regelmatig m'n addon moeten herstarten omdat ik het netwerk niet meer stabiel krijg. Heb een cc2531 met antenna mod en lijk een korte tijd na starten op alle apparaten een "Failed to execute LQI" error melding. Met 1.6.0 werkte het netwerk wel heel lang stabiel, dus weet niet waarom het hier mis gaat.

Edit: Mogelijk ligt het aan het om de 10 minuten een network scan doen voor de network map. Dat nu maar testen.
https://github.com/Koenkk...80#issuecomment-542824199

[ Voor 5% gewijzigd door Slaut op 19-02-2020 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Sander schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 22:50:
Ik heb nu in een aantal ruimtes/plekken motion/deur sensoren icm OSRAM / Tradfri lampen, echter zijn de fysieke (GIRA E2) knoppen er ook nog. Voor enkele lampen heb ik deze vervangen door de Zigbee inbouw dimmer "mini" modules,maar op een aantal plekken kan/wil ikdit niet ivm inbouw ruimte. Daarvoor ben ik op zoek naar zo klein (en liefst goedkoop) mogelijke zigbee aan/uit schakelaars die ik in bestaande knoppen kan plaatsen (on/off of puls) die ik direct kan binden aan de lampen.

Hiermee zou ik 2 dingen aftikken: Failsafe voor als zigbee2mqtt of andere zaken niet werken en voor bezoek etc een override die niet gelijk dingen kapot maakt (en als ze het op 4 plekken doen) en het netwerk destabiliseerd.

Iemand een idee? Ik weet dat er oplossingen zijn met de door sensors van aqara, maar werken deze ook met binding?
in navolging hierop de iCasa knop besteld: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ICZB-KPD18S.html. Helaas heeft deze de beperking dat bij direct pairing alle scene knoppen niet meer doorkomen in zigbee2mqtt. En dat is precies wat ik wil combineren: Direct link tussen lamp en knop om zo ook bij downtime zigbee2mqtt te kunnen bedienen, en daarnaast scenes gebruiken om vanaf centraal punt (deze zit in hal bij voordeur) meerdere scenes aan te sturen. Dit lukt nu niet, en vroeg me af of dit beperking is van zigbee met direct link of van zigbee2mqtt?

Report staat uiteraard op true.

Voor binding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
zigbee2mqtt             | zigbee2mqtt:info  2020-02-18 19:37:54: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0xccccccfffe26a5f6', payload '{"linkquality":10,"click":2}'
zigbee2mqtt             | zigbee2mqtt:info  2020-02-18 19:37:54: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0xccccccfffe26a5f6', payload '{"linkquality":10,"click":""}'
zigbee2mqtt             | zigbee2mqtt:info  2020-02-18 19:37:55: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0xccccccfffe26a5f6', payload '{"linkquality":7,"click":"off"}'
zigbee2mqtt             | zigbee2mqtt:info  2020-02-18 19:37:55: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0xccccccfffe26a5f6', payload '{"linkquality":7,"click":""}'
zigbee2mqtt             | zigbee2mqtt:info  2020-02-18 19:38:11: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0xccccccfffe26a5f6', payload '{"linkquality":15,"click":"off"}'
zigbee2mqtt             | zigbee2mqtt:info  2020-02-18 19:38:11: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0xccccccfffe26a5f6', payload '{"linkquality":15,"click":""}'
zigbee2mqtt             | zigbee2mqtt:info  2020-02-18 19:38:12: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0xccccccfffe26a5f6', payload '{"linkquality":15,"click":"on"}'
zigbee2mqtt             | zigbee2mqtt:info  2020-02-18 19:38:12: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0xccccccfffe26a5f6', payload '{"linkquality":15,"click":""}'

Binding:
code:
1
2
3
4
5
6
zigbee2mqtt             | zigbee2mqtt:info  2020-02-18 19:40:03: Successfully bound cluster 'genScenes' from '0xccccccfffe26a5f6' to '0xccccccfffe910600'
zigbee2mqtt             | zigbee2mqtt:info  2020-02-18 19:40:03: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"type":"device_bind","message":{"from":"0xccccccfffe26a5f6","to":"0xccccccfffe910600","cluster":"genScenes"}}'
zigbee2mqtt             | zigbee2mqtt:info  2020-02-18 19:40:04: Successfully bound cluster 'genOnOff' from '0xccccccfffe26a5f6' to '0xccccccfffe910600'
zigbee2mqtt             | zigbee2mqtt:info  2020-02-18 19:40:04: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"type":"device_bind","message":{"from":"0xccccccfffe26a5f6","to":"0xccccccfffe910600","cluster":"genOnOff"}}'
zigbee2mqtt             | zigbee2mqtt:info  2020-02-18 19:40:07: Successfully bound cluster 'genLevelCtrl' from '0xccccccfffe26a5f6' to '0xccccccfffe910600'
zigbee2mqtt             | zigbee2mqtt:info  2020-02-18 19:40:07: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"type":"device_bind","message":{"from":"0xccccccfffe26a5f6","to":"0xccccccfffe910600","cluster":"genLevelCtrl"}}'

Na binding:
code:
1
2
zigbee2mqtt             | zigbee2mqtt:info  2020-02-18 19:48:02: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0xccccccfffe910600', payload '{"state":"OFF","brightness":75,"linkquality":120}'
zigbee2mqtt             | zigbee2mqtt:info  2020-02-18 19:48:06: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0xccccccfffe910600', payload '{"state":"ON","brightness":75,"linkquality":120}'

Twijfel dus nu tussen terugsturen en vervangen door een andere met alleen on-off (de rest heb ik toch niets aan), of een model met 2 losse switches (als die er zijn). Iemand een idee?

@Koenkk Ik kan evt wel wat debugging draaien indien dit iets is dat wel supportable is, kon op github issuelist weinig vinden hierover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-05 13:26

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Dombo71 vraagje...

Hoe moet ik device binden?
Van router naar eind device of juist anders om.
Of misschien 2 richtingsverkeer.

iemand een tip voor goede buiten devices [ liefst een router ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realmadridsi
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-05 17:02
Heeft iemand het voor elkaar gekregen om Xiaomi end devices (door/windows sensors en motion sensors) direct te binden aan lampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-05 19:20
realmadridsi schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:25:
Heeft iemand het voor elkaar gekregen om Xiaomi end devices (door/windows sensors en motion sensors) direct te binden aan lampen?
Direct niet, ik heb HomeAssistant ertussen voor het automation deel.

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Dylantje2 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 07:19:
Dombo71 vraagje...

iemand een tip voor goede buiten devices [ liefst een router ]
Eind device naar coordinator als je pairen bedoelt

[ Voor 3% gewijzigd door jobr op 19-02-2020 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
realmadridsi schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:25:
Wordt niet ondersteund door die devices, daarom heb ik de iCasa switch gekocht, dat werkt wel alleen na direct binding kan ik geen gebruik meer maken van de rest van de functionaliteit van de knop (scene bediening)

• bkor
  • Niet online
Dylantje2 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 07:19:
Bedoel je echt binden? Dat is uitgelegd op https://www.zigbee2mqtt.io/information/binding.html
Zigbee has support for binding which makes it possible that devices can directly control each other without the intervention of zigbee2mqtt or any home automation software.

A use case for this is e.g. the TRADFRI wireless dimmer. Binding the dimmer directly to a bulb or group has the following advantages:[..]

• Dylantje2

Dylantje2

Ik bedoel deze binding, waar bij ik dacht dat hij hierdoor een sterker mesh maakte:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3p7KzR4/Screen-Shot041.png

Edit:
Meerdere opties om 1 van de eerste hue lampen te leren.
Wat ik doe ik krijg hem er niet in

En dat touchlink kom ik niet ik mis wat commando's oid....

[ Voor 16% gewijzigd door Dylantje2 op 20-02-2020 17:29 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realmadridsi
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-05 17:02
Dylantje2 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 17:01:
[...]

Ik bedoel deze binding, waar bij ik dacht dat hij hierdoor een sterker mesh maakte:
[Afbeelding]

Edit:
Meerdere opties om 1 van de eerste hue lampen te leren.
Wat ik doe ik krijg hem er niet in

En dat touchlink kom ik niet ik mis wat commando's oid....
Wat voor overzicht is dit in de afbeelding? Waar zie je dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:54

geerttttt

Manisch positief

Ik heb nu een aantal zigbee apparaten in mijn netwerk. Ik gebruik Node Red met daarop de zigbee uitbreiding (node-red-contrib-zigbee) die onder water gebaseerd is op zigbee-herdsman / zigbee2mqtt. Ik heb dus 3 bewegingsmelders van xiaomi die prima werken.

Nu heb ik ook een Tradfri smart outlet gekoppeld. Het koppelen ging prima en ik kan de signaalsterkte zien. Alleen, hoe bestuur ik dat ding? Wat moet ik doen om hem aan of uit te schakelen? Iemand een idee? Ik heb de volgende elementen:
zigbee-controller
zigbee-converter
zigbee-event
zigbee-command
zigbee-offline
zigbee-hue-light
zigbee-hue-device

Nou ja, die hue dingen zullen wel niet van toepassing zijn. Ik gokte dat ik een command moest sturen met zigbee-command, maar daar moet je allemaal gegevens invullen waar ik niks van snap, bijvoorbeeld: cmdtype, ieeAddr (die snap ik nog), endpoint, cluster, command en payload.

Iemand enig idee wat ik in moet vullen? Kan online nergens een fatsoenlijke uitleg vinden...

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

realmadridsi schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 13:47:
[...]

Wat voor overzicht is dit in de afbeelding? Waar zie je dit?
Z2m dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Sinds vanmiddag zit ik ook bij de Zigbee2MQTT club. *O*
Alles opzetten was in een uurtje klaar. Vanaf hier langzaam de Hue en Xiaomi hubs uitfaseren.

Ik draai de pure versie van Home Assistant (Core tegenwoordig) dus zonder add on store..
Wat zijn de tools die een map maken van het Zigbee-netwerk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stefanroelofs
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09-2024
Iemand gisteravond de stream van Frenck gezien?
Hij had het nog over z2m, en waarom het een slechtere optie is dan een Conbee of ZHA.
https://youtu.be/SKAEutsN2w4?t=1990

Ik heb een beetje dezelfde ideeën als @renedis. Ik vind z2m een fantastisch project, en mijn 34 devices draaien lekker stabiel, maar: Als ik over een jaar het dubbele aantal devices heb, reageert het dan nog zo snel?
Ik ben bang dat ik toch een Conbee 2 stick erbij ga halen. Kost nog minder dan zo'n CC26X2R1 ook.

Voordelen Zigbee2Mqtt:
* Open source
* Goeie community
* Actief project, veel updates
* Bij mij zeer stabiel (tot 35 apparaten)

Nadelen Zigbee2Mqtt:
* Als Koen ziek word, of interesse verliest ligt het project stil.
* Minder stabiel dan Conbee (?)
* Gebruikt Mqtt. Communicatie via native api mogelijk sneller (zoals espHome)
* Pairen van devices blijft lastig. Niet echt gebruiksvriendelijk om met ssh een logfile te moeten tail -ffen..

[ Voor 10% gewijzigd door stefanroelofs op 22-02-2020 21:29 . Reden: nadeel toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

stefanroelofs schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 21:17:
Hij had het nog over z2m, en waarom het een slechtere optie is dan een Conbee of ZHA.

Ik heb een beetje dezelfde ideeën als @renedis. Ik vind z2m een fantastisch project, en mijn 34 devices draaien lekker stabiel, maar: Als ik over een jaar het dubbele aantal devices heb, reageert het dan nog zo snel?
Ik ben bang dat ik toch een Conbee 2 stick erbij ga halen. Kost nog minder dan zo'n CC26X2R1 ook.

Voordelen Zigbee2Mqtt:
* Open source
* Goeie community

Nadelen Zigbee2Mqtt:
Werkt conbee icm Domoticz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanroelofs
Geen idee...
Home Assistant for life homie! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:31

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

stefanroelofs schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 21:17:

Voordelen Zigbee2Mqtt:
* Open source
* Goeie community

Nadelen Zigbee2Mqtt:
* Pairen van devices blijft lastig. Niet echt gebruiksvriendelijk om met ssh een logfile te moeten tail -ffen..
* En ik ben juist mega blij met mqtt
* er komen steeds meer mensen die een PR doen en ook veel kennis hebben. Dus als Koen interesse verliest dan gaat dat opgepakt worden
* zonder conbee inhoudelijk te kennen: daar hoor je ook klachten over..
* tja dat pairen .. Ik draai het in docker op m'n nas. Dat geeft al een veel betere logging. Het logbestand kan ik tevens gewoon openen vanuit notepad++. Kan nog steeds beter natuurlijk, maar is prima werkbaar.
* echt nadeel vind ik de Ota updates. Fantastisch dat het nu voor ikea werkt, maar ik ga pas met hue over als die ook geüpdatet kunnen worden.. overigens hebben alle third party oplossingen dit nadeel

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bing69
prein2 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 22:10:
[...]

* En ik ben juist mega blij met mqtt
* er komen steeds meer mensen die een PR doen en ook veel kennis hebben. Dus als Koen interesse verliest dan gaat dat opgepakt worden
* zonder conbee inhoudelijk te kennen: daar hoor je ook klachten over..
* tja dat pairen .. Ik draai het in docker op m'n nas. Dat geeft al een veel betere logging. Het logbestand kan ik tevens gewoon openen vanuit notepad++. Kan nog steeds beter natuurlijk, maar is prima werkbaar.
* echt nadeel vind ik de Ota updates. Fantastisch dat het nu voor ikea werkt, maar ik ga pas met hue over als die ook geüpdatet kunnen worden.. overigens hebben alle third party oplossingen dit nadeel
Werk pas met Zigbee2Mqtt/Domoticz en het werkt prima, ben niet de hele dag aan het pairen dus heb er geen problemen mee. MQTT gebruik toch oa voor mijn Shelly's.
Heb alles van Xiaomi over gezet maar de bridge blijft in de koffer voor het geval dat. Een paar Ikea lampen op strategische plaatsen aangesloten om dat ze als Router dienen, de rest blijft op de Hue bridge gewoon voor het geval dat....

Kortom ben dik tevreden en wat de toekomst brengt zien we dan wel weer. Ben tenslotte al van X10 naar Kaku naar Zigbee en Wifi overgeschakeld. Je moet in beweging blijven h'e 8)

Bing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vanx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-05 22:25
Het mooie van z2m voor mij is dat het opensource is, inclusief de firmware!

In mijn opzicht is het daarom ideologisch juist dichter bij HA dan de alternatieven. Zelfs als die soms praktisch iets meer bieden.

Ik vind het gek dat dit zelden genoemd wordt, terwijl HA altijd heel trots is op zijn “local, free software” filosofie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexro
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-02 19:58
Is hier iemand die een CC2531 met antenne en firmware verkoopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:35
nexro schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:27:
Verkopen niet, ik hou m als reserve of zet m tzt in als router als de tuinverlichting er ook aan moet geloven.

Afhankelijk van of het in de buurt is voor je wil ik m wel voor je flashen zodat je alleen de stick zelf hoeft aan te schaffen. Zijn dr vast meer hier die dat voor je kunnen/willen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koenkk
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-05 20:25
Dresden elektronik is bezig met het integreren van de Conbee in Zigbee2mqtt :) (https://www.reddit.com/r/...or_zigbee2mqtt_confirmed/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanroelofs
Dat klinkt als een 'best of both worlds' dingetje! _/-\o_

Dus open-source software, met stabiele hardware.

Enig idee hoe dat gaat werken straks? Gebruikt de Deconz addon dan de Zigbee-herdsman library op de achtergrond? Of kan Zigbee2Mqtt zelf overweg met de Conbee2 coordinator, zonder software van Dresden?
Koenkk schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:25:
[...]

Dresden elektronik is bezig met het integreren van de Conbee in Zigbee2mqtt :) (https://www.reddit.com/r/...or_zigbee2mqtt_confirmed/)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koenkk
stefanroelofs schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:43:
Dat klinkt als een 'best of both worlds' dingetje! _/-\o_

Dus open-source software, met stabiele hardware.

Enig idee hoe dat gaat werken straks? Gebruikt de Deconz addon dan de Zigbee-herdsman library op de achtergrond? Of kan Zigbee2Mqtt zelf overweg met de Conbee2 coordinator, zonder software van Dresden?

[...]
De Conbee zal direct ondersteund gaan worden door zigbee-herdsman (https://github.com/Koenkk/zigbee-herdsman/tree/deconz). Dat betekend dat er geen verschil is met hoe de CC2531 nu werkt.

Overigens zou de CC2652R of CC1352-P vergelijkbare stabiliteit moeten geven, de hardware is minimaal zo goed namelijk. Wat mij betreft is het een kwestie van tijd dat de 10 dollar CC2652R usb sticks op AliExpress komen (= einde CC2531)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

nexro schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:27:
Ik heb wel zo'n stickje over. DM me maar. Is niet met externe antenne..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotje333
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:20
Ik ben er achter dat met de uitbraak van een bepaald virus het een meerjarenplan kan zijn om een Zigbee2mqtt set-up op te zetten..

Helaas na ruim 2 maanden wachten mijn CC debugger ontvangen, maar ze zijn de downloader cable "vergeten". Ik zie een aantal aardige Tweakers die willen helpen bij het flashen maar helaas niet echt in mijn regio. Is er iemand waarvan ik dit onderdeel eventueel kan lenen/overnemen (zonder 30-50 days shipping uiteraard)? :>

Inmiddels ben ik voorzien! Thanks!

[ Voor 3% gewijzigd door Rotje333 op 27-02-2020 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nexro
Rotje333 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:04:
Ik ben er achter dat met de uitbraak van een bepaald virus het een meerjarenplan kan zijn om een Zigbee2mqtt set-up op te zetten..

Helaas na ruim 2 maanden wachten mijn CC debugger ontvangen, maar ze zijn de downloader cable "vergeten". Ik zie een aantal aardige Tweakers die willen helpen bij het flashen maar helaas niet echt in mijn regio. Is er iemand waarvan ik dit onderdeel eventueel kan lenen/overnemen (zonder 30-50 days shipping uiteraard)? :>
Ik ben in contact gekomen met iemand @ Marktplaats die geprogrammeerde CC2531 sticks verkoopt in Leiderdorp.

http://link.marktplaats.n...ttons&utm_content=app_ios

[ Voor 53% gewijzigd door nexro op 26-02-2020 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexro
prein2 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 17:31:
[...]

Ik heb wel zo'n stickje over. DM me maar. Is niet met externe antenne..
Als je hem wilt verkopen ben ik geïnteresseerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-05 12:36
Ik merk dat een aantal van mijn End devices geen verbinding meer hebben, tenminste in mijn netwerk map.
Ook de motion sensor in de keuken lijkt wel eens verbinding te verliezen waardoor ik hem even opnieuw moet pairen (allow new devices to join, knopje op sensor indrukken, allow join off, done). Dit is niet heel handig natuurlijk 😀. Ik zie ook niets in de logs helaas.

Qua coverage moet het geen probleem zijn, hier is mijn netwerk map. Zoals je kan zien zijn "Schakelaar Slaapkamer" en "Motion Sensor Keuken" niet verbonden (dimmer slaapkamer klopt dat hij geen verbinding heeft).

Komt dit bekend voor of ligt het aan mij? 😀
Zou het kunnen zijn dat ik aan de limieten van mijn CC2531 kom?

HA z2mqtt map

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanroelofs
Volgens mij is het "normaal" dat sommige end-devices niet verbonden zijn in de network map. Deze sensoren 'slapen' en geven geen reactie bij een network scan.

Je komt zeker nog niet in de buurt van de limiet van de cc2531 imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotje333
nexro schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:17:
[...]

Ik ben in contact gekomen met iemand @ Marktplaats die geprogrammeerde CC2531 sticks verkoopt in Leiderdorp.

http://link.marktplaats.n...ttons&utm_content=app_ios
Thanks voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:08
Steeds meer berichten komen binnen van andere gebruikers dat je straks met de Conbee 2 van dresden (Deconz) ook Zigbee2mqtt kunt draaien. Wellicht een mooie vervanger voor het zelf moeten flashen met de cc debugger van hardware wat nu vertraagd is uit China

https://imgur.com/a/Tda0JJO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:47
lubbertkramer schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:17:
Steeds meer berichten komen binnen van andere gebruikers dat je straks met de Conbee 2 van dresden (Deconz) ook Zigbee2mqtt kunt draaien. Wellicht een mooie vervanger voor het zelf moeten flashen met de cc debugger van hardware wat nu vertraagd is uit China

https://imgur.com/a/Tda0JJO
Gezien Koen het hier zelf heeft gepost lijkt het mij wel redelijk betrouwbaar en geen gerucht :p
Koenkk in "Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge"

Vermoed zomaar dat Dresden ook contact heeft gehad met Koen hierover. Dus dat er aan gewerkt wordt lijkt mij wel duidelijk.

En van Dresden natuurlijk ook slim. Diegenen wat nu Zigbee2mqtt gebruiken verdienen zij niks aan. Dadelijk potentieel wel. En het kost Dresden geen inkomsten want de software is AFAIK gewoon gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:08
RobertMe schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:33:
[...]

Gezien Koen het hier zelf heeft gepost lijkt het mij wel redelijk betrouwbaar en geen gerucht :p

Vermoed zomaar dat Dresden ook contact heeft gehad met Koen hierover. Dus dat er aan gewerkt wordt lijkt mij wel duidelijk.

En van Dresden natuurlijk ook slim. Diegenen wat nu Zigbee2mqtt gebruiken verdienen zij niks aan. Dadelijk potentieel wel. En het kost Dresden geen inkomsten want de software is AFAIK gewoon gratis.
Had het inderdaad al eens van Koen gezien maar mooi om te zien dat dit nu ook officieel aangegeven is vanuit Dresden. De hardware die ze maken is goed en compleet waardoor jezelf niet meer hoeft te flashen voor gebruikers die dat juist een brug te ver vinden Voor Dresden vanuit financieel oogpunt zeker een win win

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Niet online
zigbee2mqtt 1.11.0 is uit!
Features

#2921 OTA updates (documentation)

Improvements

#2844 Improve interview procedure (reduces interview_failed)
#2922 Added availability support to Commercial Electric 53170161 Downlight
#2620 Retrieve new brightness after brightness_stop on group
#2899 Log more meaningful error when zigbee-herdsman fails to start
#2882 Poll on/off state changes when Hue dimmer switch controls Hue bulb
Reduce amount of traffic on the network (don't do a defaultResponse to a defaultResponse)
#140 Increase concurrency for CC26X2R1 and CC1352P-2 adapters
Reduced timeouts
Try to recover from 205, 233, 240 and timeout adapter errors
#2967 WSDCGQ11LM increase pressure precision
#2991 Allow to rename groups through zigbee2mqtt/bridge/config/rename

Fixes

#2901 Repeating extRouteDisc errors
#2916 AC08562 doesn't support color temperature
#2908 Refuse to start when network_key has invalid length
#2937 Fix transition 0 being ignored for on/off
#2953 Discover action sensor for WXKG11LM
#2966 Fix AC08559 missing Home Assistant colorxy mapping
#2265 Also remove group from herdsman on remove
#2882 Fix Hue bulbs in a group controlled by a Hue dimmer not reporting off state
#2969 Add missing temperature and battery for IM6001-BTP01

New supported devices

GP-LBU019BBAWU SmartThings Smart bulb
371000001 Paulmann SmartHome led spot tuneable white
10011725 HORNBACH FLAIR Viyu Smarte LED bulb RGB E27
929002277501 Philips Hue white A19 bulb E26 bluetooth
RS 230 C Innr GU10 spot 350 lm, dimmable, RGBW
LED1903C5 IKEA TRADFRI bulb E14 WS 470 lumen, dimmable, white spectrum, opal white
1402755 Namron ZigBee LED dimmer
4503848C5 Philips Hue White ambiance Muscari pendant light
500.48 Paulmann SmartHome Zigbee YourLED dim/switch controller max. 60 W
TS0042 TuYa Touch wall remote 2 gang
RHK06 eWeLink Contact sensor
RHK07 eWeLink Wireless button
RHK08 eWeLink Temperature and humidity sensor
RHK09 eWeLink Motion sensor
07046L Immax 4-Touch single click buttons
07045L Immax Magnetic contact sensor
3402831P7 Philips Hue white ambiance bathroom mirror light Adore
TERNCY-SD01 TERNCY Knob smart dimmer
07048L Immax NEO SMART plug
ICZB-KPD14S iCasa Zigbee 3.0 Keypad Pulse 4S
73743 Sylvania Lightify Smart Dimming Switch
C4 Ubisys Control unit C4
902010/24 Bitron Optical smoke detector (hardware version v1)
ZNMS11LM Xiaomi Xiaomi Aqara smart lock
T18W3Z ORVIBO Neutral smart switch 3 gang
3435011P7 Philips Hue white ambiance bathroom ceiling light Adore
72567 Sylvania SMART+ Zigbee adjustable white edge-lit flush mount light
GL-D-003ZS Gledopto Smart+ 6W LED spot
GL-C-007S Gledopto Zigbee LED controller RGBW plus model

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

nexro schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:20:
[...]

Als je hem wilt verkopen ben ik geïnteresseerd :)
Wil hem verkopen. Is tweedehands, dus roep maar een prijs waarvoor je hem wilt. Verder via DM!

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-05 13:11
Rotje333 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:04:

wat is je regio dan :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koenkk
RobertMe schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:33:
[...]

Jazeker heeft Dresden met mij contact gehad, dit speelt al vanaf oktober vorig jaar: https://github.com/Koenkk/zigbee-herdsman/issues/72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb evt nog een kabel over of ik kan hem voor je flashen. Regio Arnhem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Het is niet mogelijk om end-devices naar een router te pushen toch?

Vanmiddag twee Osram stopcontactschakelaars toegevoegd, die ook precies tussen de end-device en coordinator zitten, fysiek gezien, maar volgens de netwerkmap gaat de end-device niet op een van de twee routers zitten.

• Rotje333
@zoeperman Mijn probleem is inmiddels opgelost, iedereen bedankt voor het meedenken!

• bkor
  • Niet online
De volgende Zstack 3.0 verandering (lijkt onderdeel van zigbee2mqtt 1.11.0) is wel interessant:

Increase concurrency to 16 in zStackAdapter
I was in deep investigation why my network is sooo unresponsive some time, but it turns out that the bottleneck is concurrency in Queue in zStackAdapter.

Most of the operations are done almost immediately, but some are timeouts after 10(?) second that blocks this queue without any actual work done by controller.

Increasing this number made a huge impact on my setup and everything is super responsive.

I am not sure why this limitation was here in the first place, but with new CC26x2R1 chip it is possible to increase this concurrency dramatically.
Ik heb een automation welke 2 plugs/stekkers aan en uit zet. Het lijkt wel alsof dat met 1.11.0 tegelijk plaats vind in plaats van een kleine vertraging tussen de twee. Je hebt hier dus wel een adapter met Zstack 3.0 voor nodig. Gewoonlijk heb je versie 1.2.

Gister ook de OTA uitgeprobeerd. Afgezien van een vreemd probleem waarbij de software heel het netwerk kwijt was (!) werkte het updaten prima. Ik heb een aantal Osram plus geupdate, duurde ongeveer 8 minuten per apparaat. Meerdere tegelijk werkt ook, alleen duurt het dan per apparaat langer. Nu liefst nog iets standaards in Home Assistant zodat dit allemaal automatisch gaat (dus zonder dat ik een automation moet maken ofzo).

• Dylantje2

Dylantje2

daxy schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:42:
Ik merk dat een aantal van mijn End devices geen verbinding meer hebben, tenminste in mijn netwerk map.
Ook de motion sensor in de keuken lijkt wel eens verbinding te verliezen waardoor ik hem even opnieuw moet pairen (allow new devices to join, knopje op sensor indrukken, allow join off, done). Dit is niet heel handig natuurlijk 😀. Ik zie ook niets in de logs helaas.

Qua coverage moet het geen probleem zijn, hier is mijn netwerk map. Zoals je kan zien zijn "Schakelaar Slaapkamer" en "Motion Sensor Keuken" niet verbonden (dimmer slaapkamer klopt dat hij geen verbinding heeft).

Komt dit bekend voor of ligt het aan mij? 😀
Zou het kunnen zijn dat ik aan de limieten van mijn CC2531 kom?

[Afbeelding: HA z2mqtt map]
Wat is je domotica? En welke z2m versie gebruik je?

En hoe heb je zo'n sterk mesh gekregen?
Verbind jij alles handmatig met elkaar?
Bij mij, blijven repeaters stanalones..:-) |:( |:(

[ Voor 6% gewijzigd door Dylantje2 op 27-02-2020 13:20 ]

• daxy
Dylantje2 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:18:
[...]
Wat is je domotica? En welke z2m versie gebruik je?
Home-Assistant (0.105.3) en z2m 1.10.0

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• Dylantje2

Dylantje2

daxy schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:20:
[...]

Home-Assistant (0.105.3) en z2m 1.10.0
oke jouw versie is dus anders wss.
Maar je sterke mesh??

Ik krijg nu:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BGm2R9p/Screen-Shot048.png

snap er niet veel van...

[ Voor 24% gewijzigd door Dylantje2 op 27-02-2020 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:07
gaaf! in 1.11 firmware updates voor ikea. en in zigbee2mqttassistant zie ik bij alle ikea netjes update available staan :)
nu nog dat we vanuit daar kunnen updaten en dat de versie upgrade te zien is. dus van versie x naar x en mogelijk changelog info maar dat ik wel op internet te vinden denk ik :)

wordt steeds beter!

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Niet online
remcoXP schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:26:
gaaf! in 1.11 firmware updates voor ikea. en in zigbee2mqttassistant zie ik bij alle ikea netjes update available staan :)
nu nog dat we vanuit daar kunnen updaten en dat de versie upgrade te zien is. dus van versie x naar x en mogelijk changelog info maar dat ik wel op internet te vinden denk ik :)

wordt steeds beter!
Het updaten van firmwares noemen ze "OTA". Documentatie is hier te vinden: https://www.zigbee2mqtt.io/information/ota_updates.html (incl hoe je de update moet starten). 1 apparaat per keer is waarschijnlijk het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:07
klopt heb ik gezien.
maar blijft mijn wens staan om dit vanuit assistant te kunnen doen. en zichtbaar te hebben van welke naar welke versie je gaat zodat de changelog uitgeplozen kan worden (een tik van mij)
bkor schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 11:25:
[...]

Het updaten van firmwares noemen ze "OTA". Documentatie is hier te vinden: https://www.zigbee2mqtt.io/information/ota_updates.html (incl hoe je de update moet starten). 1 apparaat per keer is waarschijnlijk het beste.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daxy
remcoXP schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 12:41:
klopt heb ik gezien.
maar blijft mijn wens staan om dit vanuit assistant te kunnen doen. en zichtbaar te hebben van welke naar welke versie je gaat zodat de changelog uitgeplozen kan worden (een tik van mij)
[...]
Het lijkt me een kwestie van tijd voordat iemand dit maakt. Zou geen rocket-science moeten zijn (maar ik begin er niet aan, haha), De z2m log laat overigens uiteindelijk wel dit zien:
code:
1
info  2020-02-27 09:27:55: Finished update of 'Keuken', from '{"softwareBuildID":"1.2.217","dateCode":"20170331"}' to '{"softwareBuildID":"2.3.007","dateCode":"20190520"}'

Overigens, mocht iemand problemen hebben met OTA binnen een z2m docker container en deze melding krijgt:
code:
1
error 2020-02-27 09:01:17: Failed to check if update available for 'Keuken' (getaddrinfo EAI_AGAIN fw.ota.homesmart.ikea.net)

Dit kwam bij mij omdat de nameserver binnen de container naar mijn rPI stond (want PI-Hole). Je moet je nameserver binnen de container (/etc/resolv.conf) naar het interne IP van docker zetten. Mijn rPI draait (bijvoorbeeld) op 192.168.10.10, docker IP is dan 172.16.10.1 en de z2m docker krijgt IP 172.16.10.3. Je moet dan 172.16.10.1 als nameserver opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

met zo'n probleemomschrijving kan niemand wat. Wil je hulp? Omschrijf het probleem dan exact. Wil je je frustratie uiten? Ga dan lekker even tegen de wind in schreeuwen..... :Y

[ Voor 76% gewijzigd door teacher op 29-02-2020 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Saturnus schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 23:14:
Het is niet mogelijk om end-devices naar een router te pushen toch?

Vanmiddag twee Osram stopcontactschakelaars toegevoegd, die ook precies tussen de end-device en coordinator zitten, fysiek gezien, maar volgens de netwerkmap gaat de end-device niet op een van de twee routers zitten.
Kick. Kan iemand uitleggen of linken hoe dit werkt?

https://www.zigbee2mqtt.io/information/zigbee_network.html en https://www.zigbee2mqtt.i...mprove_network_range.html gelezen, en nu een paar dagen verder zit de end-device nog steeds niet op een router. Opnieuw pairen nodig, nee toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Waarom wil je dit per se? Heb je problemen? Als hij ook een directe link heeft binnen bereik dan vind ie dat prettiger. Het beste werkt het als je niet naar die map kijkt 😉

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Ok dus het systeem regelt het volledig zelf. Aangezien de verbinding slecht is had ik verwacht dat hij direct op de router zou gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Laatst online: 23-05 15:21

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Daar heb je inderdaad geen controle over, het netwerk bepaalt zelf hoe 't z'n routering wil doen. Maar soms corrigeert het zichzelf. Ik had een rookmelder die fysiek helemaal aan de andere kant van het appartement hangt ten opzichte van mijn coordinator, maar toch is 'ie best lang nog direct verbonden geweest. Na een week is 'ie op de lamp in die kamer overgesprongen. Prima, niks meer aan doen. :+

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Mooi, dan wacht ik af. Over een week weer wat China meuk toevoegen, hopelijk dan wel via een router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:38
Saturnus schreef op zondag 1 maart 2020 @ 02:41:
Mooi, dan wacht ik af. Over een week weer wat China meuk toevoegen, hopelijk dan wel via een router.
Mijn Xiaomi sensors kon ik zo 'forceren' door ze super dichtbij (centimeters) de router te houden tijdens het pairen

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:29
Al bijna een jaar werkt Zigbee2Mqtt erg stabiel met verschillende Xiaomi sensoren en Ikea Gu10 Led lampen, alles op de begaande verdieping. Nu probeer ik ook de badkamer verlichting te automatiseren op de eerste verdieping met 2 Ikea gu10 spots en een Xiaomi bewegings sensor. Blijkbaar heb ik in de badkamer slecht bereik, de Xiaomi bewegings sensor doet het 9 van de 10 keer wel maar de Ikea spots reageren bijna nooit. Ook blijft de Xiaomi bewegings sensor aan de coördinator plakken en verbind niet met de Ikea spots.

Hoe kan ik het bereik het beste vergrote, Ikea repeater, Ikea wall switch? Ikea spots vervangen door Philips Hue spots, hebben deze een beter bereik en gedragen ze zich als een meer vriendelijke router?

Alles suggesties zijn welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Koenkk schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 22:08:
[...]

Jazeker heeft Dresden met mij contact gehad, dit speelt al vanaf oktober vorig jaar: https://github.com/Koenkk/zigbee-herdsman/issues/72
Vooraf BIG thanks voor je erg mooie werk...
Doe al jaartje of wat iets met domotica.. [ domoticz from the beginning ] maar je z2m is wel een mooie!!!
Hue bridge staat al uit, xiaomi nog 6 van de 30 die erop aten..
Dus bijna helemaal om..:-)

Soms ff bikkelen in de perikelen, maar als het dan, dan _/-\o_ _/-\o_

De vraag, is de usb van dresden beter?
Of maakt dat niets uit?

Kan ik een truucje uithalen om evt een tweede coördinator in mijn systeem te zetten, als zijnde backup? [ neemt hij dan alles over? ]
Of ziet hij gewoon altijd de coordinator, welke hij er ook in zit..[ dus sla je de data ergens anders op dan op de stick. Als voorbeeld Open zwave leer je op de usb

Aangezien ik een grote crash had met mijn domotica, en ik hier en daar wel backups van had kon ik eea terug leveren..
DB teruggezet, maar toch moest ik ze allemaal pairen, en werden dan weer wel meteen herkend zoals ze in config stonden. _/-\o_

Wat moet ik backupen om alles tzt weer goed terug te kunnen zetten?

Nog spannende dingen in petto? [ kan ik vast bestellen uit China, want zal wel ff duren voordat het nu is :-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:29
Iemand die kan aangeven of je het bereik van een Zigbee netwerk het beste kan vergroten met een Ikea repeater of Ikea wall plug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-05 16:25
rorie schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:12:
Iemand die kan aangeven of je het bereik van een Zigbee netwerk het beste kan vergroten met een Ikea repeater of Ikea wall plug?
Ik heb geen ervaring met de Repeater, maar heb wel diverse Ikea Wall Plugs succesvol draaien in mijn Zigbee2mqtt-netwerk. Deze vergroten de dekking over de 3 verdiepingen van mijn woning waarbij de Coordinator in de meterkast op de BGG staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:41
bkor schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 11:25:
[...]

Ik heb mijn Ikea E1524 van een update voorzien via z2m, maar gods k*lere wat duurde dit lang. Na meerdere failures mijn dimmer naast mijn coordinator gelegd en toen lukte het wel. Dit duurde wel 4 uur.

Ik ben blij dat het lukt nu. Ik ben weer een blije man :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Hier mijn Tradfri repetere er uit gedonderd en gewoon vervangen door de fijn goedkope printplaatjes. Nu wel goed bereik. Dat Tradfri ding linkte voor geen meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bing69
rorie schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:12:
Ik werk nog niet zo lang met Zigbee2Mqtt maar ik heb begrepen dat lampen ook hiervoor gebruikt kunnen worden. Heb de meeste lampen op de Hue staan (je weet maar nooit) en op strategische plaatsen lampen op het Zigbee2Mqtt netwerk staan. Dit werkt goed.

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Niet online
Mark de Vaal schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 14:29:
Ik heb mijn Ikea E1524 van een update voorzien via z2m, maar gods k*lere wat duurde dit lang. Na meerdere failures mijn dimmer naast mijn coordinator gelegd en toen lukte het wel. Dit duurde wel 4 uur.

Ik ben blij dat het lukt nu. Ik ben weer een blije man :)
Ik heb dezelfde ervaring! Het updaten van de Ikea E1743 duurde ook minimaal 3 uur. Ik heb meerdere van deze aan/uit knoppen, alleen maar 1 wilde een OTA doen. Deze (edit: en alle andere knoppen) knop lag al vlak in de buurt van de coordinator en de OTA werkte in 1x. De andere knoppen weigeren gelijk. Komt geloof ik omdat de batterij percentage lager dan 70% is. Batterijen had ik vervangen, alleen snapt de knop dat niet gelijk (laat nog het oude percentage zien). Dat of mijn reserve batterijen zijn toevallig exact hetzelfde percentage. Op een gegeven moment maar zo gelaten.

Ik zal binnenkort kijken of ik de andere knoppen kan overtuigen om een OTA te doen en dan op een grotere afstand. De Osram plugs/stekkers doen een OTA in ongeveer 8 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:47
Als ik mijn coördinator stickie wil updaten, kan dat dan gewoon via USB, of moet dat kreng dan opnieuw geflasht gaan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
barrymossel schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 11:24:
Als ik mijn coördinator stickie wil updaten, kan dat dan gewoon via USB, of moet dat kreng dan opnieuw geflasht gaan worden?
Dat wordt opnieuw flashen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
daxy schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:08:
[...]

Dat wordt opnieuw flashen
Thanks. Helaas. Misschien toch maar een debugger bestellen. Om het nu elke keer met een RPi te doen vind ik ook weer niks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Aanhakend: upgraden van wat naar wat? En wat win ik daar mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie2005
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-05 22:29
bing69 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:14:
Geen groot probleem maar een kleine ergernis.
Als ik domoticz reboot dan komen de devices van Zigbee2Mqtt er niet automatisch bij. Ik moet eerst de plugin disable/enable doen en dan komt alles er netjes bij.

Is hier een workaround voor?
Ik heb hetzelfde probleem, ip nummer aanpassen van de zigbee2mqtt in domoticz hardware en dan zie ik alle devices bijkomen in de logfile.
Ik werk met zigbee2mqtt version: 1.71
CC253X firmware version: CC2531_SOURCE_ROUTING_20190619.zip
Altijd na restart van domoticz vindt dit plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-05 16:03
Toch even een vraag over de OTA update.
Ik geef via putty het commando:
code:
1
 mosquitto_pub -t home/zigbee/bridge/ota_update/check -m "0x14b457fffe74ebcb_light"

Krijg ik dan in de log bij domoticz te zien of er een update beschikbaar is of niet?
Ik zie namelijk geen output.

Edit: Oplossing gevonden dmv MQTT Explorer!

[ Voor 7% gewijzigd door etienne001 op 06-03-2020 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
arie2005 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:54:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem, ip nummer aanpassen van de zigbee2mqtt in domoticz hardware en dan zie ik alle devices bijkomen in de logfile.
Ik werk met zigbee2mqtt version: 1.71
CC253X firmware version: CC2531_SOURCE_ROUTING_20190619.zip
Altijd na restart van domoticz vindt dit plaats.
Ik hoef nu alleen (als het voorkomt) bij hardware als Zigbee2mqtt geselecteerd is ff op aanpassen te klikken.

-----
Zet er net de laatste Beta op en alles werkt in een keer :)

[ Voor 6% gewijzigd door bing69 op 06-03-2020 11:15 ]

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Hmmbob schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:43:
Aanhakend: upgraden van wat naar wat? En wat win ik daar mee?
Nieuwe firmware? Nieuwe en/of verbeterde functies? https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/releases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Die releases staan toch los van je firmware? De releases die jij linkt krijg ik door simpelweg de laatste docker container te pullen, daar hoef je geen firmware update voor te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Hmmbob schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:07:
[...]

Die releases staan toch los van je firmware? De releases die jij linkt krijg ik door simpelweg de laatste docker container te pullen, daar hoef je geen firmware update voor te doen.
Verdorie, je hebt helemaal gelijk. 8)7

Heb zelf een redelijk oude stick liggen (nooit gebruikt), dus ging er vanuit dat er best wat verbeteringen aangebracht zouden zijn in de firmware, maar de laatste versie is van juni afgelopen jaar zo te zien. Zal idd met name om de software gaan... Maar goed, er komt een nieuwe stick voor me aan die ik sowieso moet flashen, maar gelukkig dus niet op regelmatige basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
barrymossel schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:14:
[...]

Verdorie, je hebt helemaal gelijk. 8)7

Heb zelf een redelijk oude stick liggen (nooit gebruikt), dus ging er vanuit dat er best wat verbeteringen aangebracht zouden zijn in de firmware, maar de laatste versie is van juni afgelopen jaar zo te zien. Zal idd met name om de software gaan... Maar goed, er komt een nieuwe stick voor me aan die ik sowieso moet flashen, maar gelukkig dus niet op regelmatige basis.
Nou ja, mijn stickje is ondertussen ook alweer even oud dus ik ben ook wel geïnteresseerd in wat een firmware upgrade zou brengen. Maar dat heb ik dus nog niet scherp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Hmmbob schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:48:
[...]

Nou ja, mijn stickje is ondertussen ook alweer even oud dus ik ben ook wel geïnteresseerd in wat een firmware upgrade zou brengen. Maar dat heb ik dus nog niet scherp :)
Dit schijnbaar: https://github.com/Koenkk...ack_Home_1.2/CHANGELOG.md

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:29
Ik ga nu ook voor het eerst met Zigbee2mqtt aan de gang.
Heb momenteel veel Xiaomi spul icm Google Home.

Raspberry Pi 3 model B+ is besteld.
Nu nog Zigbee2mqtt stick flashen en de Home Assistant installeren/instellen.

Zijn er ook winkels in NL die de benodigde spullen voor het flashen van de USB stick betaalbaar aanbieden?
Komende week weekje vrij en vind het zonde als ik dan niet gelijk aan de gang kan :)

[ Voor 4% gewijzigd door The_Zohan op 06-03-2020 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
The_Zohan schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 23:14:
Ik ga nu ook voor het eerst met Zigbee2mqtt aan de gang.
Heb momenteel veel Xiaomi spul icm Google Home.

Raspberry Pi 3 model B+ is besteld.
Nu nog Zigbee2mqtt stick flashen en de Home Assistant installeren/instellen.

Zijn er ook winkels in NL die de benodigde spullen voor het flashen van de USB stick betaalbaar aanbieden?
Komende week weekje vrij en vind het zonde als ik dan niet gelijk aan de gang kan :)
Ik heb laatst bij deze gast eea besteld, mogelijk kun je hem iets vragen?

https://www.marktplaats.n...t-home-inc-behuizing.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:15
Ik krijg zigbee2mqtt maar niet aan de gang.
Ik gebruik de laatste home assistant image(os) op mijn raspberry pi 4.

Ik heb de zigbee2mqtt plug-in geïnstalleerd op home assistant.

Ik heb met mijn cc debugger en cc2531 stick geflashed. Mijn cc debugger wordt niet groen maar blijft rood. Beide apparaten zijn gedetecteerd in apparaat beheer en het flashen van de laatste hex coördinator lijkt succesvol te verlopen.

Ik heb de cc2531 stick aangesloten op mijn raspberry maar ik blijf de volgende melding ontvangen.

z Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms)
at ZStackAdapter.<anonymous> (/zigbee2mqtt-1.11.0/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.js:72:23)
at Generator.throw (<anonymous>)
at rejected (/zigbee2mqtt-1.11.0/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.js:6:65)

Ik kan gebruikelijke ssh commando’s niet uitvoeren (omdat ik op een interne ssh sessie van home assistant terecht kom).

In homeassistant >>system>>hardware staat:

serial:
/dev/ttyACM0
/dev/serial/by-id/usb-Texas_Instruments_TI_CC2531_USB_CDC___0XF8300225CA05FFFF-if00
/dev/ttyAMA0

[ Voor 17% gewijzigd door Animal op 09-03-2020 02:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francisp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-05 07:44
Animal schreef op maandag 9 maart 2020 @ 01:48:
/dev/serial/by-id/usb-Texas_Instruments_TI_CC2531_USB_CDC___0XF8300225CA05FFFF-if00
Je gebruikt toch deze in je configuratie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
francisp schreef op maandag 9 maart 2020 @ 05:52:
[...]

Je gebruikt toch deze in je configuratie ?
Dat maakt helaas geen verschil. Hij blijft dezelfde melding geven. Via de standaard toewijzing zou het ook moeten werken?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
zigbee2mqtt:info  2020-03-09 10:30:35: Starting zigbee-herdsman...
zigbee2mqtt:error 2020-03-09 10:30:47: Error while starting zigbee-herdsman
zigbee2mqtt:error 2020-03-09 10:30:47: Failed to start zigbee
zigbee2mqtt:error 2020-03-09 10:30:47: Exiting...
zigbee2mqtt:error 2020-03-09 10:30:47: Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms)
    at ZStackAdapter.<anonymous> (/zigbee2mqtt-1.11.0/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.js:72:23)
    at rejected (/zigbee2mqtt-1.11.0/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.js:6:65)
npm

[ Voor 54% gewijzigd door Animal op 09-03-2020 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Vreemd probleem...
Na twee weken terug alles soepel opgezet te hebben (eerst Heiman rookmelder, toen drie Osram stroomschakelaars) vandaag geprobeerd 4 nieuwe rookmelders toe te voegen. In eerste instantie leek dat goed. Koppelen gelukt, maar daarna geen communicatie bij het indrukken van de knop. Ze kozen verschillende routers uit. Een van de paden was 0 dus die rookmelders gepakt en Zigbee gereset. Z2M zag dat, maar gooit ze dan niet uit de config? Opnieuw koppelen met de coordinator zelf lukte niet. Apparaten uit de configratie verwijderd, nog steeds wil koppelen niet. Log: ‘Failed to interview '0x...’, device has not successfully been paired’. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
Animal schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:02:
[...]

Dat maakt helaas geen verschil. Hij blijft dezelfde melding geven. Via de standaard toewijzing zou het ook moeten werken?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
zigbee2mqtt:info  2020-03-09 10:30:35: Starting zigbee-herdsman...
zigbee2mqtt:error 2020-03-09 10:30:47: Error while starting zigbee-herdsman
zigbee2mqtt:error 2020-03-09 10:30:47: Failed to start zigbee
zigbee2mqtt:error 2020-03-09 10:30:47: Exiting...
zigbee2mqtt:error 2020-03-09 10:30:47: Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms)
npm
@Koenkk Ik heb gezocht tussen de github issues en heel dit topic doorgelezen. Ik blijf dezelfde melding krijgen. Mocht er iemand een suggestie hebben. Hoe kan ik controleren of mijn stick goed geflashed is? Kan ik dan deze melding krijgen? De stick gaf een ‘succes’ aan in de flasher.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Saturnus schreef op maandag 9 maart 2020 @ 12:24:
Vreemd probleem...
Na twee weken terug alles soepel opgezet te hebben (eerst Heiman rookmelder, toen drie Osram stroomschakelaars) vandaag geprobeerd 4 nieuwe rookmelders toe te voegen. In eerste instantie leek dat goed. Koppelen gelukt, maar daarna geen communicatie bij het indrukken van de knop. Ze kozen verschillende routers uit. Een van de paden was 0 dus die rookmelders gepakt en Zigbee gereset. Z2M zag dat, maar gooit ze dan niet uit de config? Opnieuw koppelen met de coordinator zelf lukte niet. Apparaten uit de configratie verwijderd, nog steeds wil koppelen niet. Log: ‘Failed to interview '0x...’, device has not successfully been paired’. :?
Er leken/lijken twee problemen te zijn:
1. Osram schakelaars zijn wel routers, maar kunnen niet gebruikt worden om te koppelen.
2. Coordinator USB stick 'verliest' na een tijdje de koppelfunctie, daartoe moet deze hardwarematig (USB) opnieuw aangesloten worden.

De zooi werkt nu en de mesh ziet er aardig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenkk
Animal schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 12:46:
[...]

@Koenkk Ik heb gezocht tussen de github issues en heel dit topic doorgelezen. Ik blijf dezelfde melding krijgen. Mocht er iemand een suggestie hebben. Hoe kan ik controleren of mijn stick goed geflashed is? Kan ik dan deze melding krijgen? De stick gaf een ‘succes’ aan in de flasher.
check https://www.zigbee2mqtt.i...igbee2mqtt-fails-to-start even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
In raspbian:

code:
1
2
3
ls -l /dev/serial/by-id
total 0
lrwxrwxrwx 1 root root 13 Mar 10 23:04 usb-Texas_Instruments_TI_CC2531_USB_CDC___0XF8300225CA05FFFF-if00 -> ../../ttyACM0

code:
1
2
test -w /dev/ttyACM0 && echo success || echo failure
success

Verder Modemmanager verwijderd.

Mijn config in Home assistant component

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
data_path: /share/zigbee2mqtt
devices: devices.yaml
groups: groups.yaml
homeassistant: true
permit_join: false
mqtt:
  base_topic: zigbee2mqtt
  server: 'mqtt://core-mosquitto'
  user: mqtt
  password: mqtt
serial:
  port: /dev/ttyACM0
advanced:
  pan_id: 6754
  channel: 11
  network_key:

/knip

options: '-d -d'
  log: false

update
En inmiddels zit ik op de volgende melding

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
zigbee2mqtt:info  2020-03-10 23:27:57: Starting zigbee-herdsman...
zigbee2mqtt:error 2020-03-10 23:28:58: Error while starting zigbee-herdsman
zigbee2mqtt:error 2020-03-10 23:28:58: Failed to start zigbee
zigbee2mqtt:error 2020-03-10 23:28:58: Exiting...
zigbee2mqtt:error 2020-03-10 23:28:58: Error: AREQ - ZDO - stateChangeInd after 60000ms
    at Timeout._onTimeout (/zigbee2mqtt-1.11.0/node_modules/zigbee-herdsman/dist/utils/waitress.js:44:24)
    at listOnTimeout (internal/timers.js:531:17)
    at processTimers (internal/timers.js:475:7)

Na een update van Homeasisstant (0.106.5 naar 0.106.6) start zigbee2mqtt wel door maar de log (of z2m) reageren totaal niet op devices die willen pairen.

code:
1
MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config', payload '{"version":"1.11.0","commit":"unknown","coordinator":{"type":"zStack12","meta":{"transportrev":2,"product":0,"majorrel":2,"minorrel":6,"maintrel":3,"revision":20190608}},"log_level":"info","permit_join":true}'

oke I'll give up.(na 48 uur 8)7 )

[ Voor 109% gewijzigd door Animal op 11-03-2020 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
@Animal
Probeer via Docker nog. Dan sluit je software als probleem vrijwel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterstr
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-05 21:18
@Animal.
Start je het programma via sudo of echt als root?

Had laatst een vergelijkbaar dingetje. Via sudo werkte het niet.
Maar als ik dan sudo su -
en daarna zigbee2mqtt starten werkte het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
peterstr schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:00:
@Animal.
Start je het programma via sudo of echt als root?

Had laatst een vergelijkbaar dingetje. Via sudo werkte het niet.
Maar als ik dan sudo su -
en daarna zigbee2mqtt starten werkte het wel.
Ik gebruik Homeassistant op Raspbian(Dat draait allemaal in een docker?)
In Homeassistant installeer ik de Hass.io Zigbee2mqtt add-on.
https://github.com/danielwelch/hassio-zigbee2mqtt

Dat zou toch zeker moeten werken?
Wellicht kan ik de Edge versie draaien? Alleen kan ik deze niet vinden in de repository die ik in HomeAssistant toevoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:03
Saturnus schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:58:
[...]

2. Coordinator USB stick 'verliest' na een tijdje de koppelfunctie, daartoe moet deze hardwarematig (USB) opnieuw aangesloten worden.
Daar heb ik ook last van. Iemand enig idee hoe je dit fixt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merwede
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-04 20:56
Wellicht kan ik de Edge versie draaien? Alleen kan ik deze niet vinden in de repository die ik in HomeAssistant toevoeg.
[/quote]
Ik had de repository al wel toegevoegd maar nog niets geïnstalleerd. Er stonden er eerst 2 in, nu 1. De Edge is niet meer beschikbaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
Merwede schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:47:
[/quote]
Ik had de repository al wel toegevoegd maar nog niets geïnstalleerd. Er stonden er eerst 2 in, nu 1. De Edge is niet meer beschikbaar..
Ik heb ook precies dit probleem.

Zie: https://github.com/danielwelch/hassio-zigbee2mqtt/issues/306

[ Voor 7% gewijzigd door Animal op 12-03-2020 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
Daniël heeft de edge repository gefixt.
I adjusted the schema in da1a8a7. Let me know if that fixes the problem or not.
Ik draai inmiddels de ‘test’ versie maar in de log verschijnt 0,0 als ik apparaten probeert te joinen.
Hij is allowed voor nieuwe pairings. Als ik 5 seconden op mijn aqara vocht sensor druk dan knippert hij blauw maar in de logs van zigbee2mqtt verschijnt niets.

[ Voor 53% gewijzigd door Animal op 14-03-2020 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:23
Soms als ik apparaten toevoeg via MQTT auto discovery krijg ik ze gedeeltelijk te zien onder devices. Ze hebben dan een linkquality en update sensor, maar geen lamp. Enig idee of ik iets over het hoofd zie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZXOU6HFQw_PxhiMEkRJs1UvD7k=/f/image/KlB4yQNszKgA3Cvo1dDVaS9c.png
Pagina: 1 ... 25 ... 68 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!

Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.