Nogal enorm late reactie, maar ach.
Korte paring afstand had ik op verschillende websites gelezen. Ik kon de website niet meer vinden, wel een andere,
https://support.getvera.c...ow-to-Add-Zigbee-Devices:For Zigbee, the process of establishing a link is called "pairing" or "including." For security reasons, the range for pairing is sometimes deliberately limited to about 3-feet (approx. 1 meter) between the device and the controller. After pairing, the actual working range for all Zigbee devices is about 30-feet, but it really depends on the materials in the way. Of course, it is possible to extend the range by adding a repeater. Sometimes, you may need to bring the device to within 3-feet of the controller.
Ik heb gister verschillende apparaten opnieuw gepaired, hierbij maakte de afstand eigenlijk niet veel uit. Voorheen ging het pairen soms behoorlijk lastig en pairde ik vaak op korte afstand. Nieuwere Zigbee2mqtt versies werken wel een stuk sneller en betrouwbaarder met pairen. Kan ook aan de nieuwe coordinator liggen. De meeste apparaten pairden in 1x, sommige hadden meerdere pogingen nodig. Sommige apparaten paiden in 1x, ondanks een lage link quality.
Dat gedeelte over sneller reageren klopt niet meer. Voorheen had Zigbee2mqtt een soort queue voor commando's. Schijnt dat dit al vele maanden weg is. Ik had deze info ergens in de vele discussies gelezen (van Zigbee2mqtt, niet hier). Bij het terugzoeken zag ik dat het niet meer uitmaakte. Best jammer, want ik vind dat sommige Automations wel wat sneller mogen reageren op een knop/actie.
bkor schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 17:51:
[...]
Los hiervan: Ik heb inmiddels een CC1352P-2 gekocht, het duurt alleen even doordat ik ermee kan spelen. [..] Indien het me lukt probeer ik ook even een Zigbee map voor en erna te maken. Ik ben benieuwd wat de impact is op de link quality enzo.
Het duurde even, gister alles aangesloten. De benodigde software werkt onder Linux, alleen verre van prettig installeren. Het ding wilt onder andere een 32bit library. Verder wilt het je root wachtwoord via een soort KDE/Qt dialoog. Niet de meest prettige ervaring. Uiteindelijk werkt de software wel.
Voor het aanpassen heb ik de instructies van
https://www.zigbee2mqtt.i...n/supported_adapters.html gebruikt. Qua configuratie heb de pan_id aangepast, plus ext_pan_id (misschien niet nodig). Gelijk ook maar de channel aangepast, plus een andere network_key. Overzetten van het netwerk ging behoorlijk makkelijk. Qua volgorde raad ik aan: Zigbee2mqtt stoppen, oude adapter eruit, nieuwe erin, configuration.yaml aanpassen (goed opletten!), Zigbee2mqtt starten. Vervolgens alles opnieuw pairen. Ik heb dus niet tijdelijk 2 netwerken gemaakt ofzo. Ik vroeg me af of ik alle configuratie bestanden moest weggooien, gelukkig hoeft dit allemaal niet. Ik had soms de namen aangepast in Home Assistant, opnieuw pairen en Home Assistant werkte weer. Totdat je opnieuw pairt zie je in Home Assistant een hoop dingen als "Unavailable"; dit werkt erg prettig (je ziet exact wat je nog moet doen).
De andere channel heeft mogelijk een impact gehad op de link quality. Hiervoor gebruikte ik een CC2530 met antenne. Het bereik van de CC1352P-2 (nu nog zonder antenne) is een stuk beter (als ik de link quality moet geloven). Voor het aansluiten van een antenne moet er iets kleins gesoldeerd worden, deze instructies zijn beschikbaar alleen nog niet gevolgd. Zo te zien kan je ongeveer hetzelfde doen met een CC26X2R1 (zie officiele documentatie van dat bord), alleen is de aansluiting voor de antenne anders. De aansluiting is enorm klein, lijkt op een aansluiting waarvoor ik ooit eens een draadje had gekocht op AliExpress. Dat je moet solderen is behoorlijk jammer, ik hoopte dat dit niet nodig zou zijn. Aangezien je altijd moet solderen is misschien de CC26X2R1 het beste aankoop.
Ik soldeer nooit. Laatst weer een soldeerbout gekocht en heb wat geprobeerd. Resultaat: Ik moet nog flink oefenen. Tips voor het solderen van zoiets kleins is erg welkom. Het lijkt op YouTube allemaal een stuk makkelijker.
Wat (verder weg/muren) apparaten zijn van een 40-50 link quality richting de 60-80 gegaan. Niet enorm spectaculair. Via Home Assistant kan ik de historische waardes zien van de link quality, ik wilde over de komende dagen dit monitoren.
Verder begrijp ik de link quality meting niet echt. Volgens verschillende documenten meet dit:
The link quality indicator (LQI) is an indication of the quality of the data packets received by the receiver. The received signal strength (RSS) can be used as a measure of the signal quality. The RSS is a measure of the total energy of the received signal.
Alleen vraag ik me nog steeds af of dit received zoals gemeten door de coordinator, of received zoals gemeten op de sensor. Ik heb het liefst namelijk wat de coordinator ziet (ik gok dat het verzenden wel goed gaat).
Met de CC2530 zat ik aan de maximale hoeveelheid direct verbonden apparaten. Ik had de source routing firmware erop staan en deze kan maar 5 of 10 ofzo apparaten direct aan. Nieuwe apparaten pairen werkte niet, ik gok hierdoor. Dat het nieuwe bord veel meer apparaten aan kan is behoorlijk fijn.