Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 68 Laatste
Acties:
  • 480.275 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
HeSitated schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 21:59:
[...]

Ik heb hier waardes tussen 5 (meerendeel) en 28, maar heb geen enkel probleem met verbinden.

Sterker nog ik ben nu aan het testen met een raamsensor en die heeft een link quality van 10. Ik had verwacht dat er enige tijd overheen zou gaan voordat veranderingen in status in Domoticz zichtbaar zouden zijn. Maar niets is minder waar, er is bijna geen responsetijd.
En hoe ver zitten de sensoren bij de stick vandaan? En gebruik je ook nog lampen oid als router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeSitated
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
KappuhH schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 22:33:
En hoe ver zitten de sensoren bij de stick vandaan? En gebruik je ook nog lampen oid als router?
Ik woon in een maisonnette (twee woonverdiepingen) uit de jaren 50, geen betonnen muren, maar BIMS (stenen gemixt met bitumen).

De router zit in mijn meterkast
  • temperatuursensor woonkamer: 3m
  • temperatuursensor studeerkamer: 3m verdieping hoger (maar dat is wel niet veel meer dan een houten vloer
  • temperatuursensor kleine slaapkamer: 5m verdieping hoger
  • raamsensor: door het hele appartement gelopen en heb overal directe response
  • benaderingssensors: die staan allemaal relatief dichtbij, max 3m
Ik zal morgen nog eens kijken of ik ook nog ontvangst heb in het schuurtje.
Ons flatgebouw telt 5 verdiepingen: schuurtjes, 1e appartementenlaag (bg en 1e verd.) en 2e appartementenlaag (3e en 4e verd.)) en ik woon dus in de bovenste appartementenlaag.

Ik heb een aantal lampen, maar of die als router worden gebruikt durf ik niet te zeggen. Maar die lampen staan/hangen zeker niet dichter bij mijn stick.

[ Voor 7% gewijzigd door HeSitated op 25-04-2020 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-09 17:36
-

[ Voor 99% gewijzigd door S-te-fan op 27-04-2020 09:28 . Reden: offtopic - eigen topic aangemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterch
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-09 22:47
Ik heb twee Philips hue lampen aangeschaft en wil waarschijnlijk ook nog 1 of 2 ikea lampen aanschaffen. Nu bestuur ik de Hue lampen met Bluetooth via Android, maar dat werkt toch niet helemaal optimaal. Ik zou ze bijvoorbeeld ook met iftt willen bedienen, of een klein fysiek knopje kopen dat ik dan bijvoorbeeld naast de bank kan plakken (ik zag ergens dat ikea dit heeft?).

Als dit mijn wensen zijn, voldoet deze stick met Zigbee2mqtt dan of kan ik beter gewoon een hub van Philips of ikea kopen? En daarbij, heb ik genoeg aan alleen deze stick (die ik dan aan stekker hang oid) of werkt die op zichzelf nog niet zonder iets als een raspberry pi? Ik heb de documentatie wel doorgespit maar kwam hier toch nog niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francisp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 08:55
Je hebt niet genoeg aan de stick, je moet de zigbee2mqtt software ergens op draaien. Een Raspberry Pi, een PC, ... En best ook nog controller software die iets doet met de mqtt berichten die zigbee2mqtt uitstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-09 09:18
wouterch schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 23:05:
Ik heb twee Philips hue lampen aangeschaft en wil waarschijnlijk ook nog 1 of 2 ikea lampen aanschaffen. Nu bestuur ik de Hue lampen met Bluetooth via Android, maar dat werkt toch niet helemaal optimaal. Ik zou ze bijvoorbeeld ook met iftt willen bedienen, of een klein fysiek knopje kopen dat ik dan bijvoorbeeld naast de bank kan plakken (ik zag ergens dat ikea dit heeft?).

Als dit mijn wensen zijn, voldoet deze stick met Zigbee2mqtt dan of kan ik beter gewoon een hub van Philips of ikea kopen? En daarbij, heb ik genoeg aan alleen deze stick (die ik dan aan stekker hang oid) of werkt die op zichzelf nog niet zonder iets als een raspberry pi? Ik heb de documentatie wel doorgespit maar kwam hier toch nog niet uit.
Bluetooth is geen Zigbee!

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:04
bing69 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:18:
[...]

Bluetooth is geen Zigbee!
Dat klopt. Maar de Hue lampen met Bluetooth support bevatten ook gewoon Zigbee. Als gebruiker heb je dan de keuze om ze of simpel te gebruiken via de telefoon (rechtstreeks via Bluetooth) of de uitgebruidere mogelijkheden te gebruiken door ze te koppelen aan een Hue Bridge.

Wat @wouterch vooral duidelijk moet zien te krijgen is hoe die de lampen wil gaan aansturen. Als die dit alleen via IFTT wil gaan doen is een Hue Bridge waarschijnlijk de betere optie. Die kan via een Hue account aan IFTT worden gekoppeld en klaar. Daarnaast kun je de Hue app blijven gebruiken voor het schakelen van de verlichting en evt daar al routines in aanmaken. Daarnaast kan via de Hue Bridge dan ook worden gekoppeld met bv Google Assistant.
Met Zigbee2mqtt kan dat uiteindelijk ook gedeeltelijk, maar dan moet je wel alles zelf onderhouden en een domotica platform kiezen wat dit allemaal kan. Het gebruik van de Hue app komt dan sowieso te vervallen, en daarvoor in de plaats zal er een domotica platform gekozen moeten worden dat bv te koppelen valt met IFTT, een leuke smartphone app heeft om de verlichting te bedienen, etc. Het is dus voornamelijk een vraag naar hoeveel hij er zelf aan wil sleutelen. Hue Bridge is een kant en klare oplossing. Zigbee2mqtt is maar 10% van de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@wouterch Als je echt simpel wilt en dat je enige eis is koop je gewoon een Hue button/remote en koppel je die direct. Fabrikanten noemen dat ook al "smart" maar is wel basic. Wil je over op Zigbee en wat meer kunnen koppelen koop je een Hue Hub. Maar dan ben je nog steeds volledig overgelaten aan de fabrikant wat je kunt instellen en wat je kunt koppelen. Zigbee2MQTT kent die beperkingen niet maar is geen out of the box oplossing. Het geeft je alleen een manier om Zigbee te koppelen aan software van je keuze (Home Assistant, Domoticz, NodeRed, eigen script in Python, C++ of assembly :p. Het doet dienst als coördinator in je Zigbee netwerk en geeft de berichten door, niets meer. Ik vind het heel tof omdat het veeeeeel meer mogelijkheden geeft dan een standaard Hub (erg verslavend) maar krijg het idee dat het niet is wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 14:40

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Loggen naar enkel je log-file kan via onderstaande. Staat ook in de configuratie opties. Dit komt trouwens omdat NodeRed icm Z2Madmin om de 5 seconden een status update vraagt.

YAML:
1
2
3
advanced:
  log_output:
    - file

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterch
RobertMe schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:38:
[...]

Dat klopt. Maar de Hue lampen met Bluetooth support bevatten ook gewoon Zigbee. Als gebruiker heb je dan de keuze om ze of simpel te gebruiken via de telefoon (rechtstreeks via Bluetooth) of de uitgebruidere mogelijkheden te gebruiken door ze te koppelen aan een Hue Bridge.

Wat @wouterch vooral duidelijk moet zien te krijgen is hoe die de lampen wil gaan aansturen. Als die dit alleen via IFTT wil gaan doen is een Hue Bridge waarschijnlijk de betere optie. Die kan via een Hue account aan IFTT worden gekoppeld en klaar. Daarnaast kun je de Hue app blijven gebruiken voor het schakelen van de verlichting en evt daar al routines in aanmaken. Daarnaast kan via de Hue Bridge dan ook worden gekoppeld met bv Google Assistant.
Met Zigbee2mqtt kan dat uiteindelijk ook gedeeltelijk, maar dan moet je wel alles zelf onderhouden en een domotica platform kiezen wat dit allemaal kan. Het gebruik van de Hue app komt dan sowieso te vervallen, en daarvoor in de plaats zal er een domotica platform gekozen moeten worden dat bv te koppelen valt met IFTT, een leuke smartphone app heeft om de verlichting te bedienen, etc. Het is dus voornamelijk een vraag naar hoeveel hij er zelf aan wil sleutelen. Hue Bridge is een kant en klare oplossing. Zigbee2mqtt is maar 10% van de oplossing.
Dank voor je reactie! Ik zou eigenlijk vooral iets willen waarmee ik ook goedkopere smart lampen kan besturen met 1 fysieke knop. Ik zou deze knop (nieuws: IKEA-Snelkoppelknop voor instellen van scènes verschijnt in Nederland...) (al vind ik deze nu nergens meer, kent iemand meer opties?) graag ergens midden in de ruimte willen bevestigen op een handige plek, waarmee ik dan in 1 klap 2-4 lampen aan kan zetten van verschillende merken (Philips, IKEA). Een Philips hub is direct 50 euro, dus ik dacht als het goedkoper kan met deze Zigbee2mqtt oplossing en een zelf in elkaar geknutseld iets, is dat mooi meegenomen! Heb wel wat IT/programmeerervaring maar geen Arduino of Pi liggen, dus dat zou ik dan ook nog moeten aanschaffen en dan kom je wellicht toch al snel richting de 50 euro?

Als iemand dus nog zo'n kleine draadloze knop kent als die in de link hierboven, let me know! Mag ook iets van Alieexpress zijn wat goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Tja, als je goedkoop wilde had je geen Hue moeten kopen :+ Maar even serieus, als dat echt je enige eis is, verkoop je Hue en haal alles bij Ikea. Ikea bulb en remote koppel je zo aan elkaar en klaar. Heb je alleen geen app meer... Of je doet juist alles met Hue en je haalt een Hue remote. Hue ecosysteem is iets duurder maar goed, als je de lampen al hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterch
@Septillion Ik heb onder andere deze lamp gekocht, waar bij de IKEA geen goed alternatief voor was qua helderheid, warmte en uiterlijk! https://www.coolblue.nl/p...-globe-e27-bluetooth.html Vandaar hue. En de afstandsbediening van Hue vind ik wel erg lomp, zo'n zeer klein knopje past beter, maar ben ik nog niet tegengekomen behalve van IKEA (maar ook nergens te krijgen nu) of Xiaomi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Tja,dan ben je toch in de handen van de fabrikant... Misschien dat iemand anders het kan bevestigen (of ontkennen) maar volgens mij zijn Ikea remotes niet direct te koppelen aan Hue. Via een Hue Bridge/hub kan dat wel. Of het ook met de Tradfri Bridge kan weet ik eigenlijk niet.

Maar snelle zoektocht, dit is toch niet zo lomp? Wel wat duurder maar direct te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

DizzyWeb

Ondertiteld

Zijn de ikea lampen niet ook aan de Hue bridge te koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Aan de bridge wel (zo ver ik weet). Maar het "probleem" is nu juist dat hij geen bridge heeft :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterch
Septillion schreef op woensdag 29 april 2020 @ 14:36:
Aan de bridge wel (zo ver ik weet). Maar het "probleem" is nu juist dat hij geen bridge heeft :9
Klopt! Dus mocht iemand nog ergens een bridge over hebben.. ;)
Septillion schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:18:
Tja,dan ben je toch in de handen van de fabrikant... Misschien dat iemand anders het kan bevestigen (of ontkennen) maar volgens mij zijn Ikea remotes niet direct te koppelen aan Hue. Via een Hue Bridge/hub kan dat wel. Of het ook met de Tradfri Bridge kan weet ik eigenlijk niet.

Maar snelle zoektocht, dit is toch niet zo lomp? Wel wat duurder maar direct te koppelen.
Deze is inderdaad erg mooi en niet lomp, maar wel redelijk prijzig. Weet iemand of deze, al dan niet gekoppeld met de bridge, ook IKEA lampen aan/uit kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Volgens mij kan je aan zowel de Tradfri als de Hue bridge beide merken gebruiken. Dan mag je dus mixen. Maar pin me er niet op vast, ik weet niet of alles te mixen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:18
@gastje01 Hoe is het inmiddels verlopen met je nieuwe aanwinst? Heb er gister ook een besteld ben benieuwd of dat mijn ikea lampen blijven werken nu.

Had voorheen dat random 1 ikea lamp niet meer wilde meewerken of een 220 switch die dan spontaan niet meer bereikbaar was. Pas na het herstarten van de z2m stick en de service deden ze weer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 23:04
Septillion schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:11:
Volgens mij kan je aan zowel de Tradfri als de Hue bridge beide merken gebruiken. Dan mag je dus mixen. Maar pin me er niet op vast, ik weet niet of alles te mixen is...
Ik weet niet of het zo makkelijk is. Volgens mij werken Tradfri lampen wel op een Hue Bridge, maar de Tradfri accessoires weer niet. Of het andersom wel werkt durf ik al helemaal niet te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• francisp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 08:55
Net 1.13 geinstalleerd. Geen problemen ondervonden.

https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/releases/tag/1.13.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:32
BurnerT schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:35:
@gastje01 Hoe is het inmiddels verlopen met je nieuwe aanwinst? Heb er gister ook een besteld ben benieuwd of dat mijn ikea lampen blijven werken nu.

Had voorheen dat random 1 ikea lamp niet meer wilde meewerken of een 220 switch die dan spontaan niet meer bereikbaar was. Pas na het herstarten van de z2m stick en de service deden ze weer mee.
Sinds ik t hele spul gekoppeld heb werkt alles als een zonnetje. Nu is dat nog niet zo lang geleden, maar een mooie eerste indicatie. Het lijkt er op dat de lampen onderling ook meer connecties hebben (ogenschijnlijk niet altijd de meest logische).

Uitbreiding laat nog even op zich wachten omdat Ikea gesloten was en ik niet een van die 500 mensen wil zijn die in de rij staat :+

Signaalsterkte lijkt ook iets beter tussen lampen en coördinator, maar dat kan ook met de plaatsing te maken hebben, kwart slag gedraaid en 30 cm hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Laten we het in dit topic niet (verder) hebben over hue/tradfri, daar zijn andere topics voor... :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:02
@tdn135 @fabstar81 @Sander @DizzyWeb
Na veel gelezen te hebben ben ik er van overtuigd dat iemand van jullie mij kan helpen.

Ik heb domoticz draaien op een rpi3b.
Zigbee2mqtt werkt en daar zitten nu een aantal xiaomi PIR en deurcontacten op alsook 2 ledvance (osram) tussenstekkers.
Ik wil graag kijken hoe mijn verbindingen allemaal lopen en wil daarvoor zigbee2mqttassistant gebruiken.

Ik heb daarvoor de tutorial gevolgd van https://eye-vision.homeip.net/zigbee2mqttassistant/
Ik heb docker geinstalleerd en getest met: docker run hello-world
Dit werkt.
Nu probeer ik met:

code:
1
docker run -p 8880:80 -e "Z2MA_SETTINGS__MQTTSERVER=Zigbee2MQTT" -e "Z2MA_SETTINGS__MQTTUSERNAME=" -e "Z2MA_SETTINGS__MQTTPASSWORD=" --restart unless-stopped carldebilly/zigbee2mqttassistant

Er komt dan een hoop voorbij:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
Starting Zigbee2MqttAssistant v0.3.147+Branch.master.Sha.92d831d1df50a48c4a2fd38c201e9465dc7e88dd...
warn: Microsoft.AspNetCore.DataProtection.Repositories.FileSystemXmlRepository[60]
      Storing keys in a directory '/root/.aspnet/DataProtection-Keys' that may not be persisted outside of the container. Protected data will be unavailable when container is destroyed.
warn: Microsoft.AspNetCore.DataProtection.KeyManagement.XmlKeyManager[35]
      No XML encryptor configured. Key {c3f63d8e-6555-4623-a7e3-cd49003e5e90} may be persisted to storage in unencrypted form.
Hosting environment: Production
Content root path: /app
Now listening on: http://[::]:80
Application started. Press Ctrl+C to shut down.
warn: Zigbee2MqttAssistant.Services.MqttConnectionService[0]
      Unable to connect to MQTT server Zigbee2MQTT.
MQTTnet.Exceptions.MqttCommunicationException: Name or service not known
 ---> System.Net.Internals.SocketExceptionFactory+ExtendedSocketException (00000005, 0xFFFDFFFF): Name or service not known
   at System.Net.Dns.InternalGetHostByName(String hostName)
   at System.Net.Dns.ResolveCallback(Object context)
--- End of stack trace from previous location where exception was thrown ---
   at System.Runtime.ExceptionServices.ExceptionDispatchInfo.Throw(Exception source)
   at System.Net.Dns.HostResolutionEndHelper(IAsyncResult asyncResult)
   at System.Net.Dns.EndGetHostAddresses(IAsyncResult asyncResult)
   at System.Net.Sockets.Socket.DoDnsCallback(IAsyncResult result, MultipleAddressConnectAsyncResult context)
   at System.Net.Sockets.Socket.DnsCallback(IAsyncResult result)
   at System.Runtime.ExceptionServices.ExceptionDispatchInfo.Throw(Exception source)
   at System.Net.Sockets.Socket.EndConnect(IAsyncResult asyncResult)
   at System.Net.Sockets.Socket.<>c.<ConnectAsync>b__277_0(IAsyncResult iar)
   at MQTTnet.Implementations.MqttTcpChannel.ConnectAsync(CancellationToken cancellationToken)
   at MQTTnet.Internal.MqttTaskTimeout.WaitAsync(Func`2 action, TimeSpan timeout, CancellationToken cancellationToken)
   at MQTTnet.Adapter.MqttChannelAdapter.ConnectAsync(TimeSpan timeout, CancellationToken cancellationToken)
   --- End of inner exception stack trace ---
   at MQTTnet.Adapter.MqttChannelAdapter.WrapException(Exception exception)
   at MQTTnet.Adapter.MqttChannelAdapter.ConnectAsync(TimeSpan timeout, CancellationToken cancellationToken)
   at MQTTnet.Client.MqttClient.ConnectAsync(IMqttClientOptions options, CancellationToken cancellationToken)
   at MQTTnet.Client.MqttClient.ConnectAsync(IMqttClientOptions options, CancellationToken cancellationToken)
   at MQTTnet.Extensions.ManagedClient.ManagedMqttClient.ReconnectIfRequiredAsync()

Duidelijk is dat de server niet gevonden word.
Ik heb al van alles geprobeerd, IP adres van de RPI, ook met poort (maar welke?), de naam van de server welke in domoticz vermeld staat.

Als ik in firefox:
http://192.168.0.113:8880/Home/Status
Dan zie ik wel een pagina maar met: Bridge State: offline

met:

code:
1
2
3
4
5
6
7
docker run \
  -p 8880:80 \
  -e Z2MA_SETTINGS__MQTTSERVER=<Zigbee2MQTT> \
  -e Z2MA_SETTINGS__MQTTUSERNAME=<> \
  -e Z2MA_SETTINGS__MQTTPASSWORD=<> \
  --restart always \
  carldebilly/zigbee2mqttassistant

Maar dan komt de melding:
-bash: Zigbee2MQTT: Bestand of map bestaat niet

Wie kan me het zetje de goede richting op geven?
Ik heb geen MQTT username en geen password. (leeg in domoticz)
Poort 1883, dus default.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Nu online

DizzyWeb

Ondertiteld

Je moet natuurlijk wel het adres van je mqtt server invullen ipv <Zigbee2MQTT>.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Had ik al geprobeerd, maar dat werkte niet, nu ineens wel. Kan het zijn dat een spatie teveel het probleem was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
@DjAntoon, ik gebruik z2mvis voor de visuals. Bedoel je dat? Overzicht van je netwerk. Omdat je aangeeft dat de sensoren wel werken.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
@fabstar81 Ja dat kwam ik zojuist ook tegen, maar assistant lijkt nu te werken, ik heb al een map, en ik zie devices.

Hmm. Via:
docker info

zie ik nu dat ik:

Client:
Debug Mode: false

Server:
Containers: 26
Running: 1
Paused: 0
Stopped: 25
Images: 2
Server Version: 19.03.8

Met andere woorden ik heb het nu waarschijnlijk 26 keer geprobeerd voor het werkte...
Hoe verwijder ik die andere containers?

Edit:
docker system prune
nu nog 1 container over en running!

[ Voor 64% gewijzigd door DjAntoon op 30-04-2020 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
Bij mij werkt z2mvis ineens niet meer. Al tijd niet meer gebruikt ook.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb een Xiaomi temperatuur sensor die opeens (sinds ruim 5 uur) geen verbinding meer lijkt te hebben. Ding heeft een link quality van 0, Zigbee2MQTT assistent geeft aan dat er een link quality van 1 is. Ding ligt redelijk dicht bij de stick en in de buurt van een Zigbee lamp die als router werkt. Hij had de afgelopen tijd een redelijk constante link quality van tussen de 15 en 22. Kan ik het beste gewoon wachten tot hij weer verbinding gaat maken of moet ik hem opnieuw pairen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
DjAntoon schreef op donderdag 30 april 2020 @ 21:02:
@fabstar81 Ja dat kwam ik zojuist ook tegen, maar assistant lijkt nu te werken, ik heb al een map, en ik zie devices.

Hmm. Via:
docker info

zie ik nu dat ik:

Client:
Debug Mode: false

Server:
Containers: 26
Running: 1
Paused: 0
Stopped: 25
Images: 2
Server Version: 19.03.8

Met andere woorden ik heb het nu waarschijnlijk 26 keer geprobeerd voor het werkte...
Hoe verwijder ik die andere containers?

Edit:
docker system prune
nu nog 1 container over en running!
Ik draai zelf portainer. Dan kan je alles wat eenvoudiger managen. Zoals logs inzien van de container, poorten wijzigen, updaten via een browser.

The command to deploy portainer is:

docker pull portainer/portainer
docker run -d -p 9000:9000 -v /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock --restart always --name portainer portainer/portainer -H unix:///var/run/docker.sock

Portainer will now run on port 9000. Go to http://raspberrypi.local:9000, or http://[ip address]:9000 in your web browser.

Bron: https://wiki.brewpi.com/g...spberry-pi-docker-install

Draai je domoticz of home assistant? Via home assistant kan je z2ma heel eenvoudig runnen via docker. Los kan matuurlijk ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Nu online

DizzyWeb

Ondertiteld

Hangt er van af waar die spatie stond ;)

Edit: crap, niet gezien dat we al een pagina verder waren..

[ Voor 44% gewijzigd door DizzyWeb op 30-04-2020 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34
KappuhH schreef op donderdag 30 april 2020 @ 21:17:
Ik heb een Xiaomi temperatuur sensor die opeens (sinds ruim 5 uur) geen verbinding meer lijkt te hebben. Ding heeft een link quality van 0, Zigbee2MQTT assistent geeft aan dat er een link quality van 1 is. Ding ligt redelijk dicht bij de stick en in de buurt van een Zigbee lamp die als router werkt. Hij had de afgelopen tijd een redelijk constante link quality van tussen de 15 en 22. Kan ik het beste gewoon wachten tot hij weer verbinding gaat maken of moet ik hem opnieuw pairen?
lqi van 15-22 als hij dicht bij een router en coordinator ligt lijkt me erg weinig. Bij mij zit het in eenzelfde kamer steevast boven 80-100. Of zijn dit relatieve waardes?

Ik zou hem sowieso even resetten. Is de moeite ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
fabstar81 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 21:15:
Bij mij werkt z2mvis ineens niet meer. Al tijd niet meer gebruikt ook.
nav het verhaal hier ok z2mvis geinstalleerd
maar krijg niets te zien:
----------------
MQTT server: 192.168.1.8:9001 State: updating Renderer: con
Refresh mode: ManualAuto
---------------

iemand het wel werkend??

[ Voor 24% gewijzigd door bing69 op 01-05-2020 11:05 ]

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandb
  • Laatst online: 01-09-2024

rolandb

Ik wil een aantal routers gaan installeren in het huis om overal bereik te kunnen krijgen. De meest makkelijke manier is natuurlijk om de cc2531 met antenne te bestellen bij Ali en deze in een USB-plug in de stopcontacten te doen.

Lees op https://www.zigbee2mqtt.i...eate_a_cc2530_router.html, het alternatief om zelf een 2530 router te maken die beter bereik zou hebben.

Maar technisch is de cc2531 en cc2530 behalve de USB functie toch hetzelfde? Het HLK-PM03 element waarover wordt gesproken is enkel de equivalent van de USB-220 lader.

Ik snap nog niet waarom de CC2530 als router wordt aanbevolen vs de cc2531 met antenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:07
rolandb schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 07:33:
Ik wil een aantal routers gaan installeren in het huis om overal bereik te kunnen krijgen. De meest makkelijke manier is natuurlijk om de cc2531 met antenne te bestellen bij Ali en deze in een USB-plug in de stopcontacten te doen.

Lees op https://www.zigbee2mqtt.i...eate_a_cc2530_router.html, het alternatief om zelf een 2530 router te maken die beter bereik zou hebben.

Maar technisch is de cc2531 en cc2530 behalve de USB functie toch hetzelfde? Het HLK-PM03 element waarover wordt gesproken is enkel de equivalent van de USB-220 lader.

Ik snap nog niet waarom de CC2530 als router wordt aanbevolen vs de cc2531 met antenne.
Andere optie zou nog de slimme stekker of signaal versterker van IKEA Tradfri kunnen zijn. Dan ben je voor een tientje per router klaar en heb je er meteen een slimme stekker bij. Zie ook: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/E1603_E1702.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 21:13

Kan je niet ergens de hierboven genoemde slimme schakelaars kwijt, of een zigbee lamp? Dat zijn ook routers.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-09 11:49
Ik heb de vraag volgens mij ook al eens eerder gesteld maar het antwoord wat ik toen kreeg kwam ik niet echt verder mee. Ik draai momenteel versie 1.5.1 van de plugin. Ik heb deze denk ik het laatste jaar niet ge-update omdat ik al eens eerder tegen problemen ben aangelopen ( ik kreeg geen verbinding met de senoren meer )
Is het mogelijk om vanuit 1.5.1 direct te updaten naar de laatste versie : 1.13.0 zonder dat ik dingen hoef aan te passen , of nog erger, firmware op mijn stick hoef te updaten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeSitated
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Zit het verschil niet in een veel betere antenne?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spam

[ Voor 98% gewijzigd door F_J_K op 02-05-2020 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:55
Ik heb nogal wat problemen met mijn CC2652R. Eigenlijk heeft alles altijd goed gewerkt (behalve soms een ack 233 error). Iemand enig idee waar deze timeout door kan komen? Ik heb de module al geflashed naar de laatste firmware en draai de laatste stable z2m in Hassio.

code:
1
2
zigbee2mqtt:error 2020-05-02 21:52:18: Publish 'set' 'state' to '0x000b57fffedc21a3' failed: 'Error: Command 0x000b57fffedc21a3/1 genOnOff.off({}, {"timeout":10000,"manufacturerCode":null,"disableDefaultResponse":false}) failed (Error: Timeout - 18254 - 1 - 104 - 6 - 11 after 10000ms)'
zigbee2mqtt:info  2020-05-02 21:52:18: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"type":"zigbee_publish_error","message":"Publish 'set' 'state' to '0x000b57fffedc21a3' failed: 'Error: Command 0x000b57fffedc21a3/1 genOnOff.off({}, {\"timeout\":10000,\"manufacturerCode\":null,\"disableDefaultResponse\":false}) failed (Error: Timeout - 18254 - 1 - 104 - 6 - 11 after 10000ms)'","meta":

Edit. Lijkt plotseling weer te werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandb

rolandb

Heronimo schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 13:40:
[...]

Andere optie zou nog de slimme stekker of signaal versterker van IKEA Tradfri kunnen zijn. Dan ben je voor een tientje per router klaar en heb je er meteen een slimme stekker bij. Zie ook: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/E1603_E1702.html
Ik heb die al in mijn netwerk, maar ze lijken niet naar andere apparaten te meshen. Ik heb er zelfs een Aqara sensor opgezet.

Ik lijkt nu geconfronteerd met die Max 5 devices cap waardoor de Keuken sensor niet meer connecten kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WxOfuYdS-stfD6ayoyFANujffKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S0o2SliYDVyRgiOfwWWQFH9H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
rolandb schreef op zondag 3 mei 2020 @ 12:29:

Ik lijkt nu geconfronteerd met die Max 5 devices cap waardoor de Keuken sensor niet meer connecten kan.
Huh, welke max is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandb

rolandb

Hmmbob schreef op zondag 3 mei 2020 @ 13:19:
[...]

Huh, welke max is dit?
Ik vergis me, hij heeft een Max van 15 child nodes volgens https://www.zigbee2mqtt.io/information/FAQ.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandb

rolandb

rolandb schreef op zondag 3 mei 2020 @ 17:03:
[...]

Ik vergis me, hij heeft een Max van 15 child nodes volgens https://www.zigbee2mqtt.io/information/FAQ.html
Dan vraag ik me wel af waarom bij mij
- De ene Aqara PIR niet meer in het netwerk zit, terwijl hij hiervoor gewoon heeft gewerkt.
- de Ikea Tradfari plug, met geen enkele andere node een mesh vormt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
Wat een verademing zeg die cc1352p-2. Het flashen van dit ding was echt binnen een half uur gepiept. (das inclusief uitpakken downloaden van tools tot werkklaar)

Ik heb voor mijn lampen in het plafond een andere zigbee schakelaar zitten en na simpel 5x aan uit te doen met die zigbee schakelaar koppelde in een keer al mijn 10 lampen in de woonkamer. Best grappig overigens dat kermis effect.

Over stabiliteit kan ik nog niet oordelen omdat hij nu 2 dagen draait maar mijn opstelling is:

10x gu10 tradfri lamp (glazen versie)
5x tradfri wall socket
3x Xiaomi druk knop
2x Xiaomi Deur sensor
2x Xiaomi temp/baro sensor
2x Xiaomi PIR
1x tradfri aan uit schakelaar

Dit alles hangt aan een laptopje met een rfxcom de cc1352p-2 en een simpele usb naar serieel voor men smartmeter.

Echt alle apparaten zijn zonder enig gezeur gekoppeld itt de cc2531 die moeite had met de wall outlets en na het aan en uitzetten van veel apparaten kon de 2531 het netwerk niet onder controle houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 11:44
Iemand hier die de water timer van Orbit gebruikt I.c.m zigbeeqtt? Hij staat in de lijst van supported devices maar word nieuw niet meer verkocht. Ben hard opzoek naar een gelijkwaardige oplossing, een water timer op batterijen met zigbee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb nou sinds een paar dagen een CC2531 zonder antenne (gekocht van een andere Tweaker) in de meterkast aan mn PI hangen.
Tot nu toe erg moeizame ervaring door deze meldingen:

zigbee2mqtt:error 2020-05-04 19:07:29: Error while starting zigbee-herdsman
zigbee2mqtt:error 2020-05-04 19:07:29: Failed to start zigbee
zigbee2mqtt:error 2020-05-04 19:07:29: Exiting...
zigbee2mqtt:error 2020-05-04 19:07:29: Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms)
at ZStackAdapter.<anonymous> (/zigbee2mqtt-1.13.0/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.js:71:23)
at Generator.throw (<anonymous>)
at rejected (/zigbee2mqtt-1.13.0/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.js:6:65)

Kernel laat dan "[ 953.136211] cdc_acm 1-1.3:1.0: failed to set dtr/rts" zien.

Reboot e.d. helpt niet en ook herhaaldelijk herstarten van z2m werkt niet en debug laat niks extras zien. En LED lampje van de stick brandt nog wel.

Flashen van de stick zou meest logische zijn maar zonder ccflasher niet een optie. Iemand nog een suggestie voordat ik alles weer aan mn Hue bridge hang en zigbee spul parkeer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apipa
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 12:04
smesjz schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:12:
Ik heb nou sinds een paar dagen een CC2531 zonder antenne (gekocht van een andere Tweaker) in de meterkast aan mn PI hangen.

zigbee2mqtt:error 2020-05-04 19:07:29: Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms)
at ZStackAdapter.<anonymous> (/zigbee2mqtt-1.13.0/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.js:71:23)
at rejected (/zigbee2mqtt-1.13.0/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.js:6:65)

Reboot e.d. helpt niet en ook herhaaldelijk herstarten van z2m werkt niet en debug laat niks extras zien. En LED lampje van de stick brandt nog wel.

Flashen van de stick zou meest logische zijn maar zonder ccflasher niet een optie. Iemand nog een suggestie voordat ik alles weer aan mn Hue bridge hang en zigbee spul parkeer?
Ik weet niet hoe jij het draait, maar ik heb hetzelfde met de Hass.io add-on in Home Assistant. Bij deze error start hij opnieuw op en blijft daar een tijdje in loopen. Na een paar minuten pakt hij hem ineens wel.

Ik heb trouwens wel aan andere adapter, de CC26X2R1, maar de log is hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandb

rolandb

Apipa schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:46:
[...]

Ik weet niet hoe jij het draait, maar ik heb hetzelfde met de Hass.io add-on in Home Assistant. Bij deze error start hij opnieuw op en blijft daar een tijdje in loopen. Na een paar minuten pakt hij hem ineens wel.

Ik heb dat ook sinds kort.. als ik de Home Assistant instance dan reboot, doet hij het daarna wel volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Apipa schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:46:
[...]

Hier wil ie niet starten, ook niet paar minuten. Heb het geprobeerd op bare metal en hass.io maar ze hebben allebei hetzelfde resultaat. Op het moment dat ik "failed to set dtr/rts" in kernel log (dmesg) zie, wil ie niet meer starten.
Ik vind het leuk om te hobby'en met Home assistant en zigbee, maar dit is frustrerend als het zo onstabiel blijft zonder dat ik de stick opnieuw kan flashen om te zien of dat iets uit maakt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBIgW
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20-09 15:39
smesjz schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:12:

Paar weken geleden hetzelfde probleem gehad, flashen van de stick was de enigste oplossing.
Als je in de buurt van Hoorn, Alkmaar woont kan ik hem wel voor je flashen (gratis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joentje
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-09 08:37
Eventueel kan je hem met een rpi flashen zonder programmer. Je moet wel een goede soldeerbout hebben want de pennetjes zijn aardig klein om draadjes aan te bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
TheBIgW schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 10:56:
[...]

Paar weken geleden hetzelfde probleem gehad, flashen van de stick was de enigste oplossing.
Als je in de buurt van Hoorn, Alkmaar woont kan ik hem wel voor je flashen (gratis)
Thanks, maar het is met een afstand van 160km beetje uit de richting.

Als ik permit_join uit zet gaat het goed. Maar interview / join lijkt problematisch bij sommige Hue lampen waarna alles blijft hangen en unpluggen van de stick de enige optie is.
Zelfs met ban lijkt het problematisch:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
zigbee2mqtt:info  2020-05-05 11:36:52: Rejecting joining banned device '0x00178801089eec00'
(node:226) UnhandledPromiseRejectionWarning: Error: AREQ - ZDO - mgmtLeaveRsp after 10000ms
    at Timeout._onTimeout (/zigbee2mqtt-1.13.0/node_modules/zigbee-herdsman/dist/utils/waitress.js:44:24)
    at listOnTimeout (internal/timers.js:531:17)
    at processTimers (internal/timers.js:475:7)
(node:226) UnhandledPromiseRejectionWarning: Unhandled promise rejection. This error originated either by throwing inside of an async function without a catch block, or by rejecting a promise which was not handled with .catch(). (rejection id: 9)
zigbee2mqtt:debug 2020-05-05 11:38:40: Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/tv_lamp/set' with data 'ON'
zigbee2mqtt:debug 2020-05-05 11:38:40: Publishing 'set' 'state' to 'tv_lamp'
zigbee2mqtt:debug 2020-05-05 11:38:43: Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/tv_lamp/set' with data 'ON'
zigbee2mqtt:error 2020-05-05 11:38:46: Publish 'set' 'state' to 'tv_lamp' failed: 'Error: Command 0x00178801086282ca/11 genOnOff.on({}, {"timeout":10000,"manufacturerCode":null,"disableDefaultResponse":false}) failed (Error: SRSP - AF - dataRequest after 6000ms)'
zigbee2mqtt:debug 2020-05-05 11:38:46: Error: Command 0x00178801086282ca/11 genOnOff.on({}, {"timeout":10000,"manufacturerCode":null,"disableDefaultResponse":false}) failed (Error: SRSP - AF - dataRequest after 6000ms)
    at Endpoint.<anonymous> (/zigbee2mqtt-1.13.0/node_modules/zigbee-herdsman/dist/controller/model/endpoint.js:349:23)
    at rejected (/zigbee2mqtt-1.13.0/node_modules/zigbee-herdsman/dist/controller/model/endpoint.js:6:65)

Vanaf dat moment hangt alles. 0x00178801089eec00 is een Hue lamp die ik heb geblokkeerd en tv_lamp werkt prima als Hue on/off switch, maar die doet dus ook niks meer na zo'n permit_join.

Update 6: bij gebrek aan stabiele stick en zolder flash mogelijkheden heb ik alles maar teruggehangen aan Hue. Een simpele herstart van z2m geeft weer zelfde foutmeldingen over "failed to set dtr/rts" en mrs. Smesjz begint m'n "het werkt bijna" antwoorden ook niet meer geloofwaardig te vinden :|

[ Voor 5% gewijzigd door smesjz op 06-05-2020 08:11 . Reden: Terug naar Hue ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnym
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:14
Heeft iemand een stappenplan hoe ik de plugin kan installeren op een Synology zonder docker?

Ik heb Domoticz (incl. Python) al geïnstalleerd en werkend gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacksons
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17-09 14:29
Probleem..

Ik probeer de Zigbee2mqqt add on te installeren op de home assistant.
Echter moet ik dan een repo toevoegen alleen kan ik echt niet vinden waar..

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SizKNeX.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qESoG2N.png

Kan iemand mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik gebruik dit niet, maar ik lees online:
Installing a repository
A user can add a repository by going to the Supervisor panel in Home Assistant, clicking on the store icon in the top right, copy/paste the URL of your repostory into the repository textarea and click on Save.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:00
Jacksons schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 08:58:
Probleem..

Ik probeer de Zigbee2mqqt add on te installeren op de home assistant.
Echter moet ik dan een repo toevoegen alleen kan ik echt niet vinden waar..

Kan iemand mij helpen?
Lijkt idd weg te zijn. Bij mij ook.

Even HA doorgestuiterd, maar nog niks gevonden.

[ Voor 7% gewijzigd door maartend op 08-05-2020 10:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• misteriks
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 18:10
Het toevoegen is verhuisd, maar door een issue niet (altijd) zichtbaar

Hier zit de hidden button:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MuplG08ydkAp3MzFsUvZihl-HZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wo9hIvXvDH6PxK2L3FUY4rFj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1RKiiSLF1AZIhQG56KrlmjMq_k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l0Smzpw40UPSSy2l1SkeDmF4.png?f=fotoalbum_large

https://community.home-as...nd-lost-weight/191097/460

[ Voor 7% gewijzigd door misteriks op 08-05-2020 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jacksons
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17-09 14:29
misteriks schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:33:
Het toevoegen is verhuisd, maar door een issue niet (altijd) zichtbaar

Hier zit de hidden button:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

https://community.home-as...nd-lost-weight/191097/460
Je bent geweldig :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stringbean
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:32
https://www.tindie.com/pr...r-multiprotocol-rf-stick/

USB stick zoals de cc2531 is er nu ook met de cc2652r, deze is al getest voor gebruik met zigbee2mqtt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stringbean
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:32
na 2 uur was het al uitverkocht ...! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godzilla8930
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-08 13:50
Momenteel heb ik op mijn rasp hass.io staan. Kan ik hiervan uit de zigbee2mqtt stick installeren? Of moet ik een andere OS installeren. Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 22:44
stringbean schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 08:05:
https://www.tindie.com/pr...r-multiprotocol-rf-stick/

USB stick zoals de cc2531 is er nu ook met de cc2652r, deze is al getest voor gebruik met zigbee2mqtt
Wilde deze net posten!

Draadje op reddit: https://www.reddit.com/r/..._ti_cc2652r_based_zigbee/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arstyle
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-12-2022
Nieuw met zigbee2mqtt maar krijg de volgende error te zien bij een restart, naar 3 dagen zoeken op google en het github forum waag ik hier maar een kansje.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
npm start
npm ERR! code ENOENT
npm ERR! syscall open
npm ERR! path /home/pi/package.json
npm ERR! errno -2
npm ERR! enoent ENOENT: no such file or directory, open '/home/pi/package.json'
npm ERR! enoent This is related to npm not being able to find a file.
npm ERR! enoent

npm ERR! A complete log of this run can be found in:
npm ERR!     /home/pi/.npm/_logs/2020-05-13T08_47_02_707Z-debug.log

Wat heb ik zelf geprobeerd om het probleem op te lossen.
De Pi helemaal opnieuw geflashed meerdere malen
Op google gezocht wel oplossingen gevonden maar werkt niet bij mij
De handleiding stap voor stap gevolgd.
De documentatie bekeken.
Gevraagd op het github forum aan koenkk maar geen oplossing gevonden hij heeft wel een optie gegeven maar blijkt ook niet te werken.

Wie kan mij helpen naar 3 dagen pielen met dit begin ik het beu te worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Arstyle op 13-05-2020 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
Ik moet eerst naar /opt/zigbee2mqtt voordat ik npm start kan doen. Maar ik draai op ubuntu op een laptop.

probeer eens cd /opt/zigbee2mqtt\

/edit: ik zie dat het bij een herstart is. Kijk eens in de service die je hebt aangemaakt waar het pad naar verwijst.

[ Voor 44% gewijzigd door BurnerT op 13-05-2020 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Verwijderd schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 17:45:
[...]

Al een oplossing?

Ik heb hetzelfde probleem. Ik zie dat we een overeenkomst hebben met de term :'zStack12'. Wellicht dat dat roet in het eten gooit met de laatste versie.

Ik kon namelijk op 1.6.7 alles vinden en mee verbinden. Sinds 1.7.1 vindt ik de apparaten gemeens, laat staan verbinden.
@tdn135

Ik zie dat jullie de ledvance / osram wall socket hebben.
Ik heb er ook 2 en ze werken in domoticz.
Ook heb ik inmiddels zigbee2mqtt assistant up en running.

Het valt me op dat ze in de network scan bij elkaar staan, en een verbinding hebben van 90 en 97 tussen beide.
Vanaf de coördinator staat er een pijl met 252 en 254 naar de sockets.
Maar terug staat er maar een 1 als kwaliteit.

Ik heb deze gekocht om als router te functioneren. In het devices overzicht staan ze ook als router.
Maar in de map loopt er geen enkele verbinding van batterij gevoede devices naar deze routers. Dus ze doen niets als router lijkt het. (Als ik dit vergelijk met maps op het www)

Wat me ook opvalt is dat er bij components: NO COMPONENTS (Maybe this device is not (yet) supported by Zigbee2Mqtt?) staat.
Maar mijn Xiaomi pirren, deurcontact en temp/humidity worden wel herkend (afbeelding ok)

Edit:
Ik heb inmiddels ook een CC2531 met router software gepaired, deze geeft wel een fatsoenlijke link quality van 61. Deze is heel dicht bij (in) de ledvance socket.

[ Voor 6% gewijzigd door DjAntoon op 13-05-2020 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdn135
  • Niet online
DjAntoon schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:13:
[...]

@tdn135

Ik zie dat jullie de ledvance / osram wall socket hebben.
Ik heb er ook 2 en ze werken in domoticz.
Ook heb ik inmiddels zigbee2mqtt assistant up en running.

Het valt me op dat ze in de network scan bij elkaar staan, en een verbinding hebben van 90 en 97 tussen beide.
Vanaf de coördinator staat er een pijl met 252 en 254 naar de sockets.
Maar terug staat er maar een 1 als kwaliteit.

Ik heb deze gekocht om als router te functioneren. In het devices overzicht staan ze ook als router.
Maar in de map loopt er geen enkele verbinding van batterij gevoede devices naar deze routers. Dus ze doen niets als router lijkt het. (Als ik dit vergelijk met maps op het www)

Wat me ook opvalt is dat er bij components: NO COMPONENTS (Maybe this device is not (yet) supported by Zigbee2Mqtt?) staat.
Maar mijn Xiaomi pirren, deurcontact en temp/humidity worden wel herkend (afbeelding ok)

Edit:
Ik heb inmiddels ook een CC2531 met router software gepaired, deze geeft wel een fatsoenlijke link quality van 61. Deze is heel dicht bij (in) de ledvance socket.
Het hangt er vanaf welke versie je hebt van de Osram / Ledvance plug. Heb je de Ledvance AB3257001NJ dan heb je wel pech. De antenne in deze plug Z3 is erg matig waardoor er weinig range is. Ook wil (bijna?) geen apparaat er mee verbinden. De oude Osram AC10691 was een stuk beter. Die werkte echt als meshrouter in het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arstyle
@BurnerT waar kan ik vinden welk pad die staat

probeer eens cd /opt/zigbee2mqtt\ Ook geprobeerd werkt ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godzilla8930
Heb daarnet de zigbee2mqtt addon geinstalleerd maar krijg volgende foutmelding bij het starten.
zigbee2mqtt:info 2020-05-13 19:52:41: Starting zigbee2mqtt version 1.13.0 (commit #unknown)
zigbee2mqtt:info 2020-05-13 19:52:41: Starting zigbee-herdsman...
zigbee2mqtt:error 2020-05-13 19:52:41: Error while starting zigbee-herdsman
zigbee2mqtt:error 2020-05-13 19:52:41: Failed to start zigbee
zigbee2mqtt:error 2020-05-13 19:52:41: Exiting...
zigbee2mqtt:error 2020-05-13 19:52:41: Error: Error while opening serialport 'Error: Error: No such file or directory, cannot open /dev/ttyACM0'
Ik veronderstel dat er een fout is bij de serial port. Echter kan ik de exacte locatie niet vinden aangezien ik op mijn raspberry Hassio draai. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bojan023
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Kun je via SSH checken of /dev/ttyACM0 bestaat als de stick is aangesloten? Als dit het geval is dan heeft het met permissies te maken, de user waar HA mee draait heeft dan geen toegang daartoe. Mocht dit niet bestaan, dan zou ik eerst proberen je pi te herstarten en opnieuw aansluiten. Nog steeds niet? Dan ben ik bang dat je stick corrupt/kapot is..

i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arstyle
BurnerT schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:34:
Ik moet eerst naar /opt/zigbee2mqtt voordat ik npm start kan doen. Maar ik draai op ubuntu op een laptop.

probeer eens cd /opt/zigbee2mqtt\

/edit: ik zie dat het bij een herstart is. Kijk eens in de service die je hebt aangemaakt waar het pad naar verwijst.
cd /opt/zigbee2mqtt\ Heb ik geprobeerd hoe kom ik er achter naar welk pad het wijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godzilla8930
Bojan023 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 21:29:
Kun je via SSH checken of /dev/ttyACM0 bestaat als de stick is aangesloten? Als dit het geval is dan heeft het met permissies te maken, de user waar HA mee draait heeft dan geen toegang daartoe. Mocht dit niet bestaan, dan zou ik eerst proberen je pi te herstarten en opnieuw aansluiten. Nog steeds niet? Dan ben ik bang dat je stick corrupt/kapot is..
Thanks man! Ik heb de serial gevonden. Nu krijg ik wel nog volgende foutmelding:
zigbee2mqtt:info 2020-05-13 22:09:10: Starting zigbee2mqtt version 1.13.0 (commit #unknown)
zigbee2mqtt:info 2020-05-13 22:09:10: Starting zigbee-herdsman...
zigbee2mqtt:error 2020-05-13 22:09:17: Error while starting zigbee-herdsman
zigbee2mqtt:error 2020-05-13 22:09:17: Failed to start zigbee
zigbee2mqtt:error 2020-05-13 22:09:17: Exiting...
zigbee2mqtt:error 2020-05-13 22:09:17: Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms)
Nu ben ik wat beginnen na te denken: ik heb deze stick gekocht. Ik begin nu wel wat te twijfelen of de nodige firmware hier wel degelijk opstaat? Als ik zo de beschrijving lees is het een beetje dubbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
tdn135 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 18:14:
[...]

Het hangt er vanaf welke versie je hebt van de Osram / Ledvance plug. Heb je de Ledvance AB3257001NJ dan heb je wel pech. De antenne in deze plug Z3 is erg matig waardoor er weinig range is. Ook wil (bijna?) geen apparaat er mee verbinden. De oude Osram AC10691 was een stuk beter. Die werkte echt als meshrouter in het netwerk.
Ja inderdaad ik heb de nieuwe. Ik dacht nog, laat ik een goede kopen, Osram is een gewaardeerd merk, dus dat zit wel goed.
Heb je een advies voor een betere? Over de tradfri lees ik ook verschillende ervaringen...

Ik heb nu de CC2531 als router erbij zitten en die geeft duidelijk betere cijfers.

Kan ik nog iets doen dat end devices de weg naar een coordinator via een router gaan zoeken, of gaat dat vanzelf na langere tijd?

[ Voor 4% gewijzigd door DjAntoon op 13-05-2020 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:32
godzilla8930 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 22:23:
[...]

Thanks man! Ik heb de serial gevonden. Nu krijg ik wel nog volgende foutmelding:

[...]

Nu ben ik wat beginnen na te denken: ik heb deze stick gekocht. Ik begin nu wel wat te twijfelen of de nodige firmware hier wel degelijk opstaat? Als ik zo de beschrijving lees is het een beetje dubbel.
Ik lees daar toch echt dat de firmware er niet op staat maar dat je wel de mogelijkheid hebt om m er zelf op te flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdn135
  • Niet online
DjAntoon schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 22:33:
[...]

Ja inderdaad ik heb de nieuwe. Ik dacht nog, laat ik een goede kopen, Osram is een gewaardeerd merk, dus dat zit wel goed.
Heb je een advies voor een betere? Over de tradfri lees ik ook verschillende ervaringen...

Ik heb nu de CC2531 als router erbij zitten en die geeft duidelijk betere cijfers.

Kan ik nog iets doen dat end devices de weg naar een coordinator via een router gaan zoeken, of gaat dat vanzelf na langere tijd?
Ik gebruik zelf die IKEA versterker i.c.m. oude Osram. Ik kan die IKEA versterker van €10 zeker aanraden. Je kunt ook de firmware updaten via Z2M(assistant), dan kunnen er meer devices aan hangen.

Ik vermoed dat het optimaliseren automatisch gaat als je een aantal dagen wacht. Je kunt opnieuw pairen als je het direct wilt. Verwijder dan niet eerst het apparaat uit je devices. Bij het pairen wordt gekozen voor de sterkste bron en dat is vaak niet de coordinator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
tdn135 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 07:36:
[...]

Ik gebruik zelf die IKEA versterker i.c.m. oude Osram. Ik kan die IKEA versterker van €10 zeker aanraden. Je kunt ook de firmware updaten via Z2M(assistant), dan kunnen er meer devices aan hangen.

Ik vermoed dat het optimaliseren automatisch gaat als je een aantal dagen wacht. Je kunt opnieuw pairen als je het direct wilt. Verwijder dan niet eerst het apparaat uit je devices. Bij het pairen wordt gekozen voor de sterkste bron en dat is vaak niet de coordinator.
Hoe werkt dat upgraden van de firmware? Want ik dacht eerlijk gezegd dat het alleen kon via de dev/beta software van Z2M?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
barrymossel schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:38:
[...]

Hoe werkt dat upgraden van de firmware? Want ik dacht eerlijk gezegd dat het alleen kon via de dev/beta software van Z2M?
Nee, zit ook in de reguliere releases dacht ik? edit: jep, sinds 1.11.0

Uitleg hier: https://www.zigbee2mqtt.io/information/ota_updates.html

[ Voor 11% gewijzigd door Hmmbob op 14-05-2020 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Hmmbob schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:45:
[...]

Nee, zit ook in de reguliere releases dacht ik?

Uitleg hier: https://www.zigbee2mqtt.io/information/ota_updates.html
Thanks. Ik had een tijdje geleden gezocht en kwam toen vooral op (oude?) Github issues terecht, dus dacht dat het alleen in de dev zat.

Zal straks eens proberen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrkZnl
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-07 10:22
tdn135 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 18:14:
[...]

Mocht je plug met goede router functie willen dan is die van AduroSmart ERIA wellicht een optie. Vrij nieuw op de markt maar werkt ook als router. Proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Voor de Home Assistant gebruikers een automations voor OTA update meldingen. Kan misschien korter, maar het werkt tenminste:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
#Zigbee update
- alias: 'Update melding Hoeklamp'
  initial_state: 'true'
  trigger:
    platform: state
    entity_id: binary_sensor.hoeklamp_update_available
    from: 'off'
    to: 'on'
  action:
    - service: notify.mobile_app_barrys10
      data:
        title: 'Hoeklamp'
        message: 'Er is een update beschikbaar voor de hoeklamp. Wil je updaten?'
        data:
          actions:
            - action: update_hoeklamp
              title: Updaten
          color: '#F92772'
          priority: high
          ttl: 0

- alias: 'Update hoeklamp melding action'
  initial_state: 'on'
  trigger:
    - platform: event
      event_type: mobile_app_notification_action
      event_data:
        action: update_hoeklamp
  action:
    - service: mqtt.publish
      data:
        topic: zigbee2mqtt/bridge/ota_update/update
        payload: Hoeklamp

- alias: 'Update hoeklamp klaar'
  initial_state: 'true'
  trigger:
    platform: state
    entity_id: binary_sensor.hoeklamp_update_available
    from: 'on'
    to: 'off'
  action:
    - service: notify.mobile_app_barrys10
      data:
        title: 'Hoeklamp'
        data:
          color: '#F92772'
          priority: high
          ttl: 0
    - service: homeassistant.turn_off
      entity_id: light.hoeklamp

Het viel me op dat de lamp aanging na de update, dus ik heb homeassistant.turn_off er even aan toegevoegd. Zal namelijk sowieso niet updaten wanneer de lamp aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
Arstyle schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 18:37:
@BurnerT waar kan ik vinden welk pad die staat

probeer eens cd /opt/zigbee2mqtt\ Ook geprobeerd werkt ook niet
ik had een foutje gemaakt met het pad. Die laatste backslash moet er af. cd /opt/zigbee2mqtt

Kijk eens bij stap 5 in deze handleiding. Hierin staat hoe de service is gemaakt. is deze stap goed uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ronnym schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:41:
Heeft iemand een stappenplan hoe ik de plugin kan installeren op een Synology zonder docker?

Ik heb Domoticz (incl. Python) al geïnstalleerd en werkend gekregen.
De plugin installeren in /volume1/@appstore/domoticz/var/plugins, daarna moet je die kunnen selecteren in Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Laatst online: 21:31
Ik zit met een uitdaging. Ik heb Zigbee2MQTT draaien op een Rasp Pi 3+ icm Domoticz.

Hierop zitten een sensor of 20. (Temperatuur, Beweging, Wallplugs)

Nu heb ik 2 sensoren die het slecht doen; 1 Temperatuur meting en 1 bewegingsmelder. Het rare is dat de sensoren die er direct naast zitten (bij de Temp zit een andere Temp sensor of 10 cm) het allemaal prima doen. Het lijkt dus geen bereik issue. Echter, ik krijg af en toe update, ze zijn niet constant.

Alle sensoren zijn van Xiaomi, zelfde types voor temp en beweging.

Hoe zou ik kunnen uitvinden waarom sommige het niet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Hoe is het batterij niveau? Ik heb hier met Tradfri schakelaars al gemerkt dat die het <25% echt bagger doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Laatst online: 21:31
Septillion schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:45:
Hoe is het batterij niveau? Ik heb hier met Tradfri schakelaars al gemerkt dat die het <25% echt bagger doen.
Allen voorzien van een verse batterij, en de niveau's van alle sensoren (beweging 3x) zijn gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arstyle
BurnerT schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:13:
[...]

ik had een foutje gemaakt met het pad. Die laatste backslash moet er af. cd /opt/zigbee2mqtt

Kijk eens bij stap 5 in deze handleiding. Hierin staat hoe de service is gemaakt. is deze stap goed uitgevoerd?
Ja ik heb alles gewoon copy past gedaan maar het werkt helaas nog niet. Ik vind het gek bij de eerste keer starten werkt alles goed na een reboot werkt het niet meer. Heb de stick ook al
Eens opnieuw geflashed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnym
bartbh schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:43:
[...]

De plugin installeren in /volume1/@appstore/domoticz/var/plugins, daarna moet je die kunnen selecteren in Domoticz.
de plugin heb ik net ook geinstalleerd. Alleen is het niet zichtbaar in Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
ronnym schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 01:33:
[...]

de plugin heb ik net ook geinstalleerd. Alleen is het niet zichtbaar in Domoticz
Hoe heb via github de laatste master.zip gedownload en in een map op de genoemde locatie uitgepakt. Daarna kan ik nieuwe hardware aanmaken in Domoticz en instellen. Daarna werkt het automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bojan023
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Maeslant schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:42:
Ik zit met een uitdaging. Ik heb Zigbee2MQTT draaien op een Rasp Pi 3+ icm Domoticz.

Hierop zitten een sensor of 20. (Temperatuur, Beweging, Wallplugs)

Nu heb ik 2 sensoren die het slecht doen; 1 Temperatuur meting en 1 bewegingsmelder. Het rare is dat de sensoren die er direct naast zitten (bij de Temp zit een andere Temp sensor of 10 cm) het allemaal prima doen. Het lijkt dus geen bereik issue. Echter, ik krijg af en toe update, ze zijn niet constant.

Alle sensoren zijn van Xiaomi, zelfde types voor temp en beweging.

Hoe zou ik kunnen uitvinden waarom sommige het niet doen?
De Xiaomi sensoren hebben de koppige eigenschap zich als Endpoint quasi-permanent te binden zich aan de initiële router en alleen via die router te rapporteren. Als die slecht bereikbaar (of tijdelijke helemaal niet) is dan rapporteert de sensor helemaal niks. Je zou eens kunnen kijken met welke router de sensoren zijn verbonden (bijv. via Z2M Assistant) aan het netwerk. Indien nodig kun je ze te repairen terwijl je ze dicht bij de 'juiste' router houdt.

i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Jep, opnieuw pairen op 3cm afstand van de gewenste router heeft hier dat probleem ook opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Kvn schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 12:00:
CC2531 Antenne mod howto

[Afbeelding]

1. Kras bij de rode stukken de volledige trace weg.
2. Schraap de blauwe stukken schoon tot op het koper
3. Vertin de blauwe stukken even licht
4. Plaats de antenne (de 2 pootjes onderaan het PCB), de 2 pootjes + pin van de antenne bovenaan
5. Verhit de pootjes van de antenne en soldeer vast.
6. Maak een verbinding met de groundplane van het PCB bij het roze streepje (met een klein stukje draad of wat soldeertin)

Done :)
Deze gedaan. Alles goed geschraapt en de poten van de antenneverbinder klemmend gemaakt zodat er zelfs zonder soldeer al contact is en niet alle kracht op de soldeer aan komt. Helaas eerder achteruitgang dan vooruitgang. Zou aan de software of routers (3x OSRAM Smart pluggen) kunnen liggen. Zijn link quality waarden altijd correct? Sommige zijn 0-10 maar werkten wel altijd goed. Nu is het twijfelachtig geworden. Aantal communicatieproblemen gezien.

Wel jammer. Ik zou deze mod alleen proberen als je zeker weet dat je signaalproblemen hebt. Als alles wel goed werkt, maar je denkt te willen verbeteren...think again...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnym
bartbh schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 07:28:
[...]

Hoe heb via github de laatste master.zip gedownload en in een map op de genoemde locatie uitgepakt. Daarna kan ik nieuwe hardware aanmaken in Domoticz en instellen. Daarna werkt het automatisch.
Dat heb ik ook geprobeerd maar blijf de volgende melding krijgen:

> zigbee2mqtt@1.13.0 start /opt/zigbee2mqtt
> node index.js

internal/modules/cjs/loader.js:800
throw err;
^

Error: Cannot find module 'semver'
Require stack:
- /opt/zigbee2mqtt/index.js
at Function.Module._resolveFilename (internal/modules/cjs/loader.js:797:15)
at Function.Module._load (internal/modules/cjs/loader.js:690:27)
at Module.require (internal/modules/cjs/loader.js:852:19)
at require (internal/modules/cjs/helpers.js:74:18)
at Object.<anonymous> (/opt/zigbee2mqtt/index.js:1:16)
at Module._compile (internal/modules/cjs/loader.js:959:30)
at Object.Module._extensions..js (internal/modules/cjs/loader.js:995:10)
at Module.load (internal/modules/cjs/loader.js:815:32)
at Function.Module._load (internal/modules/cjs/loader.js:727:14)
at Function.Module.runMain (internal/modules/cjs/loader.js:1047:10) {
code: 'MODULE_NOT_FOUND',
requireStack: [ '/opt/zigbee2mqtt/index.js' ]
}
npm ERR! code ELIFECYCLE
npm ERR! errno 1
npm ERR! zigbee2mqtt@1.13.0 start: `node index.js`
npm ERR! Exit status 1
npm ERR!
npm ERR! Failed at the zigbee2mqtt@1.13.0 start script.
npm ERR! This is probably not a problem with npm. There is likely additional logging output above.

npm ERR! A complete log of this run can be found in:
npm ERR! /var/services/homes/ronny/.npm/_logs/2020-05-17T14_43_20_249Z-debug.log

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Zigbee2mqtt en de plugin voor domoticz zijn wel 2 verschillende dingen. Je zult dus eerst zigbee2mqtt moeten opzetten en daarna de plugin in Domoticz toevoegen.

Als ik je foutmelding zie lijkt het alsof je nog aan het stoeien bent met zigbee2mqtt zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnym
bartbh schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:29:
Zigbee2mqtt en de plugin voor domoticz zijn wel 2 verschillende dingen. Je zult dus eerst zigbee2mqtt moeten opzetten en daarna de plugin in Domoticz toevoegen.

Als ik je foutmelding zie lijkt het alsof je nog aan het stoeien bent met zigbee2mqtt zelf?
Het klopt dat ik met zigbee2mqtt aan het stoeien ben. Ik volg de handleiding maar ik krijg de plugin niet zichtbaar in Domoticz.

Baal er ontzettend van en ben al 3 keer opnieuw begonnen. |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Heb je zigbee2mqtt überhaupt al aan de praat gekregen? Dat is me niet helemaal duidelijk.

Overigens, de plugin zorgt alleen voor de verbinding tussen domoticz en zigbee2mqtt. Voor de rest doet deze niks.

Je kunt dus wel de plugin installeren, maar als je geen werkende zigbee2mqtt installatie hebt kun je nog niks.

Dus
1. Zorgt voor een werkende zigbee2mqtt installatie.
2. Installeer de plugin in de betreffende map in Domoticz.
3. Voeg de hardware toe in Domoticz en vul daarin de gegevens van je zigbee2mqtt installatie in.

Op welk vlak loop je nu vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnym
Hoe zie ik dat de installatie goed is gegaan?

De plugin zie ik wel in de pluginmap dan domoticz staan.

Als ik "npm start" uitvoer dan krijg ik de melding dat de module "semver" niet gevonden kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
ronnym schreef op zondag 17 mei 2020 @ 22:49:

Als ik "npm start" uitvoer dan krijg ik de melding dat de module "semver" niet gevonden kan worden.
Hoi, hieronder de stappen die ik gevolgd heb en die werken op Domoticz, wellicht heb je er iets aan.

----------------------
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
Installing Mosquitto
http://mosquitto.org/blog/2013/01/mosquitto-debian-repository/

wget http://repo.mosquitto.org/debian/mosquitto-repo.gpg.key
sudo apt-key add mosquitto-repo.gpg.key
cd /etc/apt/sources.list.d/
sudo wget http://repo.mosquitto.org/debian/mosquitto-buster.list
sudo apt-get update
sudo apt-get install mosquitto

Aanvulling Python
sudo apt install python3-dev

MQTT server installeren onder hardware
Localhost en poort 1883

=================
Zigbee2Mqtt

https://diyprojects.io/test-zigbee2mqtt-project-hack-xiaomo-aqara-smart-home-gateway-assembly-demo-nodered-3d-printed-case/#.XDzyxKjwZPb

https://diyprojects.io/test-zigbee2mqtt-project-hack-xiaomo-aqara-smart-home-gateway-assembly-demo-nodered-3d-printed-case/#.Xi6uey1x9sD

sudo git clone https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt.git /opt/zigbee2mqtt
sudo chown -R pi:pi /opt/zigbee2mqtt
Clone repository into your domoticz plugins folder
cd domoticz/plugins
cd /opt/zigbee2mqtt
npm install

—
The npm install command remains pending at the end of the installation. You can leave it manually when reading the message
node-pre-gyp info ok
—

cd domoticz/plugins
git clone https://github.com/stas-demydiuk/domoticz-zigbee2mqtt-plugin.git zigbee2mqtt

Restart domoticz
sudo systemctl restart domoticz.service
Make sure that "Accept new Hardware Devices" is enabled in Domoticz settings
Go to "Hardware" page and add new item with type "Zigbee2MQTT"
Set your MQTT server address and port to plugin settings

configuration.yaml
nano /opt/zigbee2mqtt/data/configuration.yaml

Inhoud
# Home Assistant integration (MQTT discovery)
homeassistant: false

# allow new devices to join
permit_join: true

# MQTT settings
mqtt:
  # MQTT base topic for zigbee2mqtt MQTT messages
  base_topic: zigbee2mqtt
  # MQTT server URL
  server: 'mqtt://localhost'
  # MQTT server authentication, uncomment if required:
  # user: my_user
  # password: my_password

# Serial settings
serial:
  # Location of CC2531 USB sniffer
  port: /dev/ttyACM0
# Optional: disable LED of CC2531 USB sniffer
  disable_led: true
devices:
  '0x90fd9ffffe299e42':
  friendly_name: 'testLamp'

Start
cd /opt/zigbee2mqtt
npm start

Rename accessories
nano /opt/zigbee2mqtt/data/configuration.yaml

Automatically start the Zigbee2mqtt bridge when starting Raspbian with systemctl

sudo nano /etc/systemd/system/zigbee2mqtt.service
[Unit]
Description=zigbee2mqtt
After=network.target

[Service]
ExecStart=/usr/bin/npm start
WorkingDirectory=/opt/zigbee2mqtt
StandardOutput=inherit
StandardError=inherit
Restart=always
User=pi

[Install]
WantedBy=multi-user.target

Start manually the bridge using this command
sudo systemctl start zigbee2mqtt

Then check if all is working correctly using the status command
sudo systemctl status zigbee2mqtt

Automatic start can be activated at the next start of Raspbian
sudo systemctl enable zigbee2mqtt.service

Als Domoticz opnieuw gestart wordt bij Hardware even zigbee2mqtt plugin disable en enable

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
ronnym schreef op zondag 17 mei 2020 @ 22:49:

De plugin met Domoticz moet je even helemaal vergeten, dat komt pas als je überhaupt een werkende zigbee2mqtt installatie hebt. Zigbee2mqtt zelf installeer je dus niet in de pluginmap van Domoticz.

Waar probeer je nu zigbee2mqtt op te installeren en via welke tuturial/stappenplan? Heb je al een mqtt broker (zoals mosquito) ergens op geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnym
bartbh schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:14:
[...]

De plugin met Domoticz moet je even helemaal vergeten, dat komt pas als je überhaupt een werkende zigbee2mqtt installatie hebt. Zigbee2mqtt zelf installeer je dus niet in de pluginmap van Domoticz.

Waar probeer je nu zigbee2mqtt op te installeren en via welke tuturial/stappenplan? Heb je al een mqtt broker (zoals mosquito) ergens op geïnstalleerd?
Ik ben helemaal opnieuw begonnen. Ga alles stap voor stap opbouwen en mijn bevindingen delen.
  • Synology 413j helemaal gereset (Helaas geen Docker mogelijk)
  • Mosquitto (versie 1.4.14-9) geïnstalleerd vanuit het package center van Synology
  • Ingelogd op Terminal en de mosquitto service gestart met: ~$ sudo synopkg start mosquitto.service resultaat: package mosquitto.service start successfully
  • Locatie van de cc2531: /dev/ttyACM0
  • installatie van zigbee2mqtt met script: sudo curl -sL https://deb.nodesource.com/setup_12.x | sudo -E bash -
  • Beta package Node.js geïnstalleerd. Versie 12.14.0 en Npm versie 6.13.4
  • Als ik het script sudo chown -R pi:pi /opt/zigbee2mqtt uitvoer dan krijg ik diverse foutmelding met de tekst: tar zlib: invalid distance too far back
Ok, what's next?

[ Voor 13% gewijzigd door ronnym op 18-05-2020 21:53 . Reden: aanvulling op post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Hmmbob schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 19:32:
Jep, opnieuw pairen op 3cm afstand van de gewenste router heeft hier dat probleem ook opgelost.
Als je opnieuw pairt bij een router moet je dan eerst het device (ik werk met domoticz) helemaal uit Zigbee2Mqtt verwijderen of is het gewoon opnieuw het knopje indrukken bij de router?

Bing

Pagina: 1 ... 28 ... 68 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!

Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.