Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 68 Laatste
Acties:
  • 480.269 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Als ik nu de netwerkmap laat maken (https://github.com/azuwis/zigbee2mqtt-networkmap/) en in korte tijd een paar keer scan zijn end nodes soms wel en soms niet verbonden met routers. Wanneer er geen verbinding is te zien op de map, betekent dit dan dat er geen communicatie is met die end nodes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:13
bing69 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:10:
[...]

Als je opnieuw pairt bij een router moet je dan eerst het device (ik werk met domoticz) helemaal uit Zigbee2Mqtt verwijderen of is het gewoon opnieuw het knopje indrukken bij de router?
Ik heb enkel dat laatste gedaan met een Xiaomi sensor die al gepaird was geweest, maar niet meer verbonden was.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ronnym schreef op maandag 18 mei 2020 @ 19:01:
[...]

Ik ben helemaal opnieuw begonnen. Ga alles stap voor stap opbouwen en mijn bevindingen delen.
  • Synology 413j helemaal gereset (Helaas geen Docker mogelijk)
  • Mosquitto (versie 1.4.14-9) geïnstalleerd vanuit het package center van Synology
  • Ingelogd op Terminal en de mosquitto service gestart met: ~$ sudo synopkg start mosquitto.service resultaat: package mosquitto.service start successfully
  • Locatie van de cc2531: /dev/ttyACM0
  • installatie van zigbee2mqtt met script: sudo curl -sL https://deb.nodesource.com/setup_12.x | sudo -E bash -
  • Beta package Node.js geïnstalleerd. Versie 12.14.0 en Npm versie 6.13.4
  • Als ik het script sudo chown -R pi:pi /opt/zigbee2mqtt uitvoer dan krijg ik diverse foutmelding met de tekst: tar zlib: invalid distance too far back
Ok, what's next?
De instructies die je daar hebt, gaan over de installatie van zigbee2mqtt op een raspberrypi (chown pi:pi).

Ik weet even niet met welke user je dan ingelogd bent op je synology, maar wellicht kun je de chown stap overslaan uit https://www.zigbee2mqtt.i...ee2mqtt.html#2-installing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:18
Saturnus schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:45:
Als ik nu de netwerkmap laat maken (https://github.com/azuwis/zigbee2mqtt-networkmap/) en in korte tijd een paar keer scan zijn end nodes soms wel en soms niet verbonden met routers. Wanneer er geen verbinding is te zien op de map, betekent dit dan dat er geen communicatie is met die end nodes?
Ik heb het sinds kort ook maar alles blijft wel werken!

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
bing69 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 07:34:
[...]

Ik heb het sinds kort ook maar alles blijft wel werken!
Hoe heb je getest?
1/10x komt hier het bericht niet of heel laat door, moet ik concluderen. Maar of die end nodes continue aan het verbinding maken en verliezen zijn weet ik niet. Het is überhaupt raar. De drie routers zouden ok verbinding met elkaar moeten hebben en een van hen niet met de coördinator...maar dus wel via de andere routers. CC2530+2591 besteld en UART->USB om als nieuwe coordinator te werken. Mocht dat niet werken dan wellicht maar Deconz of ZHA bekijken. Tweaken en prutsen is leuk maar als een systeem met rookmelders niet stabiel te krijgen is, is het niet zo leuk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Saturnus schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:16:
[...]

Hoe heb je getest?
1/10x komt hier het bericht niet of heel laat door, moet ik concluderen. Maar of die end nodes continue aan het verbinding maken en verliezen zijn weet ik niet. Het is überhaupt raar. De drie routers zouden ok verbinding met elkaar moeten hebben en een van hen niet met de coördinator...maar dus wel via de andere routers. CC2530+2591 besteld en UART->USB om als nieuwe coordinator te werken. Mocht dat niet werken dan wellicht maar Deconz of ZHA bekijken. Tweaken en prutsen is leuk maar als een systeem met rookmelders niet stabiel te krijgen is, is het niet zo leuk meer.
Het zijn bv magneetschakelaars die wij elke dag wel een paar keer gebruiken en die een lamp aansturen en die blijven werken. Heb ze opnieuw gepaird zoals hierboven omschreven maar geen resultaat, maar ze werken wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DrHhyR3d8nShKBUt8Lddbd-S46o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rHtQbyRV9CUTn9YCP0NIxfds.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oX4qrR2XBsFyigNY2Oswn7-KqFc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nzdgXxJPTVl5O6UxybVmX2q4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door bing69 op 19-05-2020 14:39 ]

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godzilla8930
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-08 13:50
Opgelost

[ Voor 163% gewijzigd door godzilla8930 op 20-05-2020 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnym
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:14
bartbh schreef op maandag 18 mei 2020 @ 23:18:
[...]
De instructies die je daar hebt, gaan over de installatie van zigbee2mqtt op een raspberrypi (chown pi:pi).

Ik weet even niet met welke user je dan ingelogd bent op je synology, maar wellicht kun je de chown stap overslaan uit https://www.zigbee2mqtt.i...ee2mqtt.html#2-installing?
Ben wederom opnieuw gestart en het de chown stap overgeslagen. Op het moment dat ik sudo nam ci invoer komt de volgende foutmelding diverse malen voor:

npm WARN tar zlib: invalid distance too far back

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Laatst online: 19-09 16:50
ronnym schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:50:
[...]

Ben wederom opnieuw gestart en het de chown stap overgeslagen. Op het moment dat ik sudo nam ci invoer komt de volgende foutmelding diverse malen voor:

Dit ook gelezen?
Note that the npm ci produces some warning which can be ignored.

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 12:41
Draai sindskort Zigbee2mqtt binnen HA. Loopt allemaal, als 't loopt, dikke prima. Stick (cc2531) verbonden met een USB-verlengkabel (ik las dat sommigen hier betere resultaten mee hebben) en in de NUC op zolder geprikt. In 't huis 30 routers (IKEA lampen) en een handje vol enddevices (motionsensors en tradfri remotes).

Deze firmware op de stick; {'type': 'zStack12', 'meta': {'transportrev': 2, 'product': 0, 'majorrel': 2, 'minorrel': 6, 'maintrel': 3, 'revision': 20190608}}

Eens per dag raak ik 't netwerk kwijt en krijg dan meldingen als deze als ik een lamp aan of uit probeer te zetten.

code:
1
zigbee2mqtt:info  2020-05-19 21:09:14: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"type":"zigbee_publish_error","message":"Publish 'set' 'state' to 'Hobbyhok rechts 2' failed: 'Error: Command 0x680ae2fffe9f40ac/1 genOnOff.on({}, {\"timeout\":10000,\"manufacturerCode\":null,\"disableDefaultResponse\":false}) failed (Error: Timeout - 28159 - 1 - 5 - 6 - 11 after 10000ms)'","meta":{"friendly_name":"Hobbyhok rechts 2"}}'

Ik heb dan al geprobeerd om de z2m addon te restarten maar dat helpt niet, 't enige wat dan werkt is de stick er fysiek uithalen en weer erin steken.

Ik zou verwachten dat 'r dekking genoeg is door 't huis met zoveel routers. De networkmap is ook één grote mesh-brij.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:32
ascent schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 21:47:
Draai sindskort Zigbee2mqtt binnen HA. Loopt allemaal, als 't loopt, dikke prima. Stick (cc2531) verbonden met een USB-verlengkabel (ik las dat sommigen hier betere resultaten mee hebben) en in de NUC op zolder geprikt. In 't huis 30 routers (IKEA lampen) en een handje vol enddevices (motionsensors en tradfri remotes).

Deze firmware op de stick; {'type': 'zStack12', 'meta': {'transportrev': 2, 'product': 0, 'majorrel': 2, 'minorrel': 6, 'maintrel': 3, 'revision': 20190608}}

Eens per dag raak ik 't netwerk kwijt en krijg dan meldingen als deze als ik een lamp aan of uit probeer te zetten.

code:
1
zigbee2mqtt:info  2020-05-19 21:09:14: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"type":"zigbee_publish_error","message":"Publish 'set' 'state' to 'Hobbyhok rechts 2' failed: 'Error: Command 0x680ae2fffe9f40ac/1 genOnOff.on({}, {\"timeout\":10000,\"manufacturerCode\":null,\"disableDefaultResponse\":false}) failed (Error: Timeout - 28159 - 1 - 5 - 6 - 11 after 10000ms)'","meta":{"friendly_name":"Hobbyhok rechts 2"}}'

Ik heb dan al geprobeerd om de z2m addon te restarten maar dat helpt niet, 't enige wat dan werkt is de stick er fysiek uithalen en weer erin steken.

Ik zou verwachten dat 'r dekking genoeg is door 't huis met zoveel routers. De networkmap is ook één grote mesh-brij.

Iemand tips?
Zit je niet een beetje tegen de grenzen van je stickie aan?

Bij supported adapters zie ik bij jouw type 30-40 devices staan, daar zit je met sensoren wel ongeveer.

[ Voor 3% gewijzigd door gastje01 op 19-05-2020 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
gastje01 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 22:11:
[...]

Zit je niet een beetje tegen de grenzen van je stickie aan?

Bij supported adapters zie ik bij jouw type 30-40 devices staan, daar zit je met sensoren wel ongeveer.
Ik zou zweren dat ik ergens heb gelezen dat 't toevoegen van extra routers (zodat devices via routers connecten ipv allemaal los naar de coordinator) ervoor zorgde dat je met de cc2531 wel meer devices kon krijgen maar ik kan de bron ervan niet meer vinden... Misschien dan toch eens kijken hoe ik aan een iets krachter TI kom..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:07

DizzyWeb

Ondertiteld

ascent schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 22:35:
[...]

Ik zou zweren dat ik ergens heb gelezen dat 't toevoegen van extra routers (zodat devices via routers connecten ipv allemaal los naar de coordinator) ervoor zorgde dat je met de cc2531 wel meer devices kon krijgen maar ik kan de bron ervan niet meer vinden... Misschien dan toch eens kijken hoe ik aan een iets krachter TI kom..
https://www.zigbee2mqtt.io/information/FAQ.html

Een na laatste antwoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
Dank! Ik had nagenoeg alle pagina's inmiddels doorgeworsteld!

Ik vraag me ook af wat het betekent dat een netwerk instabiel wordt. Zo'n MQTT bus handelt 't allemaal 1-voor-1 af dus dat gaat netjes na elkaar. Gaan de lampen dan minder snel aan? Of, gaat 'ie messages van de routers/devices droppen ? Ik ben nog net te onervaren om dat al te hebben meegemaakt (hoewel, ik kan 'r nu ook middenin zitten). Ergo, zijn mijn verschijnselen te wijten aan een underpowered stick (Terwijl als het netwerk eenmaal goed draait, 't dikke prima functioneert), of loop ik ergens anders tegenaan?

Tips? Ervaringen? Hoe te troubleshooten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Heb mijn CC2531 vervangen voor een CC26X2R1 omdat mijn bereik gewoon ruk was. Alle wat met de coordinator verbonden was, was dat maar net. Dus als die link even weg viel, was alles onbereikbaar.

Networkmap geeft gewoon allemaal goede waardes bij de links? En als je die fouten krijgt, wat zegt de network map dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
bing69 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 14:36:
[...]

Het zijn bv magneetschakelaars die wij elke dag wel een paar keer gebruiken en die een lamp aansturen en die blijven werken. Heb ze opnieuw gepaird zoals hierboven omschreven maar geen resultaat, maar ze werken wel.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ok dat is goed nieuws. Vandaag had ik een 100% miss voor een Aqara window/door sensor die op 1,5 meter van een router zit. Dan zal het wel zo zijn dat die router de andere twee toch moeilijker kan bereiken dan gedacht. Hopelijk gaat de CC2530+2591 helpen. Die zou ik eventueel op een Pi centraler in het huis kunnen draaien in plaats van boven in de server.
ascent schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 22:35:
Misschien dan toch eens kijken hoe ik aan een iets krachter TI kom..
Gisteren gegaan voor:
CC2530+2591: https://nl.aliexpress.com/item/4000118023903.html
CP2102: https://nl.aliexpress.com/item/32808274832.html
Dupont pinnen vrouw-vrouw: https://nl.aliexpress.com/item/32879750496.html
Totaal prijs inc verzending 12 euro.

Ik ben geen expert maar dit zou je gemakkelijk op elkaar kunnen aansluiten zoals beschreven op https://www.zigbee2mqtt.i...on/connecting_cc2530.html, dan flashen net als met de CC2531 en done. Je zou ook kunnen wachten want ik ga hier wel posten of het een verbetering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
DizzyWeb schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 22:47:
Heb mijn CC2531 vervangen voor een CC26X2R1 omdat mijn bereik gewoon ruk was. Alle wat met de coordinator verbonden was, was dat maar net. Dus als die link even weg viel, was alles onbereikbaar.
Door de hoeveelheid routers verwacht ik an sich geen problemen met bereik.
Networkmap geeft gewoon allemaal goede waardes bij de links? En als je die fouten krijgt, wat zegt de network map dan?
Op https://imgur.com/a/pQPZjhU heb ik de map neergezet. De eerste is totaal onbruikbaar door de vele routers. Als je een armatuur met 4 leds hebt gaat 't hard met de devices zegmaar. Plaatje twee is er een uitsnede van, volgens mij wel prima waardes. Het meeste lijkt ook wel met elkaar verbonden dus mesh-wise lijkt me dit prima?

Plaatje 3 is Z2M assistant; er zijn nogal wat tools die plaatjes genereren :)

Zal eens naar de map kijken met die fouten, maar ik verwacht dat 't genereren van die scan uberhaupt geen resultaten oplevert op dat moment.

EDIT: Hmm. plaatje 4 geeft wel behoorlijk wat devices naar de coordinator (zeker niet de slimste link). De tuinlampen kunnen eenvoudig via een lamp net binnen (grenzend aan de tuin) het netwerk in. Waarom zou 'ie dit kiezen. Verklaart wel waarom de tuinlampen soms wat haperen. Hoe zorg ik 'r voor dat 'ie die routing slimmer maakt is dan de vraag..

[ Voor 14% gewijzigd door ascent op 19-05-2020 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
De vraag die nav deze FAQ entry omhoog komt is of elke router graag direct met de coordinator wil praten. Aangezien ik ruim meer dan 20 routers heb, gaat dat niet passen. Also, in 't plaatje valt 't me op dat de rode pijlen alleen maar naar de coordinator wijzen, nooit er vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

ascent schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 23:45:
[...]

De vraag die nav deze FAQ entry omhoog komt is of elke router graag direct met de coordinator wil praten. Aangezien ik ruim meer dan 20 routers heb, gaat dat niet passen. Also, in 't plaatje valt 't me op dat de rode pijlen alleen maar naar de coordinator wijzen, nooit er vanaf.
De routering handelt zigbee helemaal zelf af, heb je geen invloed op zover ik weet.

Mja, ik durf het niet te zeggen. Mijn netwerk is veeeeel kleiner, maar had dezelfde rode lijnen. Na mijn upgrade is alles blauw (en soms zelfs groen, wist niet dat dat bestond) in Z2M Assistant en is alles stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
DizzyWeb schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 06:36:
[...]

Na mijn upgrade is alles blauw (en soms zelfs groen, wist niet dat dat bestond) in Z2M Assistant en is alles stabiel.
Check. Ik ga eens een device of tien uit het netwerk gooien en zien wat dat doet.

Heb je een snelle site qua levering voor die verbeterde variant? Wellicht is het voor mij ook. Een slimme upgrade. Zag digikey als NL leverancier, maar geen idee hoe snel ze leveren ..

Moet je nog een hoop dingen zelf doen? Solderen, flashen, antennedelen schrapen? Of valt dat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

ascent schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:21:
[...]

Check. Ik ga eens een device of tien uit het netwerk gooien en zien wat dat doet.

Heb je een snelle site qua levering voor die verbeterde variant? Wellicht is het voor mij ook. Een slimme upgrade. Zag digikey als NL leverancier, maar geen idee hoe snel ze leveren ..

Moet je nog een hoop dingen zelf doen? Solderen, flashen, antennedelen schrapen? Of valt dat mee?
Heb mijne bij TI opgezocht en bij een van de twee resellers "in de buurt" besteld. Heb mijne direct bij TI besteld. Was er binnen een week. Had geen razende haast, mijn grootste probleem was dat ik paar keer per week een paar devices van de stroom moest halen en hij regelmatig acties miste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
DizzyWeb schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:24:
[...]

Heb mijne bij TI opgezocht en bij een van de twee resellers "in de buurt" besteld. Heb mijne direct bij TI besteld. Was er binnen een week. Had geen razende haast, mijn grootste probleem was dat ik paar keer per week een paar devices van de stroom moest halen en hij regelmatig acties miste.
Installatie eenvoudig? Las dat deze wel direct via USB te flashen is itt de cc2531, ging dat soepel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

ascent schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:29:
[...]

Installatie eenvoudig? Las dat deze wel direct via USB te flashen is itt de cc2531, ging dat soepel?
Doodsimpel. Instructies gewoon opgevolgd, was in een paar minuutjes geregeld. Meuk downloaden kostte meeste tijd. Hou er wel rekening mee dat je alles opnieuw moet pairen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
ascent schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:29:
[...]

Super simpel inderdaad. Alles opnieuw pairen is voornamelijk het werk, sommige devices gaan makkelijker dan anderen. Ik heb sinds ik t bordje bij TI besteld heb geen enkele drop meer gehad (op een niet reagerende buitenlamp na waar ik een uur naar gezocht heb en die gewoon geen stroom bleek te hebben :+ ) merk nu vooral snellere respons gevoelsmatig wanneer ik hele groepen schakel.

Na bestellen duurde het ongeveer een weekje voor ik m binnen had.

Netwerk is inmiddels flink gegroeid en alles loopt nog als een zonnetje.

Als je even naar boven scrolt zie je mijn vragen ook. Ik heb de networkkey ook meteen aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
gastje01 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:54:
[...]

Na bestellen duurde het ongeveer een weekje voor ik m binnen had.

Netwerk is inmiddels flink gegroeid en alles loopt nog als een zonnetje.

Als je even naar boven scrolt zie je mijn vragen ook. Ik heb de networkkey ook meteen aangepast.
Ik zie inderdaad overlap in onze cases :) Network key heb ik laatst al eens aangepast; dat stond inderdaad ook nog op de default.

Ik las dat jij voor de CC1352P ging; die lijken elkaar met betrekking tot de CC26X2R1 niet zoveel te ontlopen. Bordje hangt gewoon met USB aan je HA server, flashen met die banaan en klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Heb een vreemd probleem. Op bijgaand plaatje bij (1) staat een lamp die al weken niet aangesloten is, maar de verbinding blijft intact...
Bij (2,3,4) is er geen verbinding meer, terwijl ze nog wel werkten! Nav een verhaaltje hier nummer 2 opnieuw gepairt, gevolg is dat als ik Zigbee2mqtt in domoticz opnieuw start hij eenmalig wordt gevonden maar dat was het dan ook. (3,4) blijven gewoon werken maar zijn niet verbonden... Resultaten zijn in Z2mvis hetzelfde.
Wie weet raad?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CI4izrpuY88Uiq-GgWxpKWhd0QI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iFmHEkwXuQvmUEjSIrcKoLXv.png?f=fotoalbum_large

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
ascent schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:24:
[...]

Ik zie inderdaad overlap in onze cases :) Network key heb ik laatst al eens aangepast; dat stond inderdaad ook nog op de default.

Ik las dat jij voor de CC1352P ging; die lijken elkaar met betrekking tot de CC26X2R1 niet zoveel te ontlopen. Bordje hangt gewoon met USB aan je HA server, flashen met die banaan en klaar?
Yes, meer dan dat is het inderdaad niet, gewoon keurig de stapjes volgen en 5 minuten later (afhankelijk van je internet snelheid) zit je met een werkend bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
gastje01 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:51:
[...]

Yes, meer dan dat is het inderdaad niet, gewoon keurig de stapjes volgen en 5 minuten later (afhankelijk van je internet snelheid) zit je met een werkend bordje.
Ik ga 't eens bekijken! Lees ook goeie dingen over de conbee II (snap ik, buiten dit topic) maar closed source en minder devices supported. Even inlezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
ascent schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:51:
Ik ga 't eens bekijken! Lees ook goeie dingen over de conbee II (snap ik, buiten dit topic) maar closed source en minder devices supported. Even inlezen!
Dat is uiteraard aan jezelf. Ik vind het snelle supporten van nieuwe devices in Z2M erg fijn. Daarbij was mijn hele HA installatie al ingericht op Z2M, ik liep alleen tegen de beperkingen van de stick aan, veel meer dan dat heb ik dus ook niet aangepast. Snelle switch was goed voor de WAF.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ascent
gastje01 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:54:
[...]

Dat is uiteraard aan jezelf. Ik vind het snelle supporten van nieuwe devices in Z2M erg fijn. Daarbij was mijn hele HA installatie al ingericht op Z2M, ik liep alleen tegen de beperkingen van de stick aan, veel meer dan dat heb ik dus ook niet aangepast. Snelle switch was goed voor de WAF.
Yep, ik zie ook voordelen aan beide. De WAF is hier iets minder een issue; zij klust net zo hard mee in HA; het script dat ervoor zorgt dat obv de twente milieu integratie de buitenlamp de juiste kleur geeft als er een bak aan de weg moet is 95% haar code :-) O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godzilla8930
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-08 13:50
Wat zijn jullie ervaring met Ikea tradfri en zigbee2mqtt via een stick?

Thuis heb ik enkele Xiaomi sensoren en tradfri verlichting. Ik heb momenteel de sensoren aangesloten aan mijn zigbee2mqtt stick en dat werkt prima. Het oorspronkelijk idee was om ook de tradfri verlichting erop te gooien en weg met de tradfri gateway.

Maar nu begin toch wel wat te twijfelen.Ik lees af en toe wel connectivity issues, de tradfri gateway levert eigenlijk puik werk en mijn verlichting is perfect geïntegreerd in Home Assistant. Ik heb twee nieuwe lampen die nog niet aangesloten zijn op tradfri gateway. Ik speel met het idee om die twee aan te sluiten op de stick.

Zijn er nadelen verbonden om de gateway te blijven gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
godzilla8930 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:25:
Wat zijn jullie ervaring met Ikea tradfri en zigbee2mqtt via een stick?

Thuis heb ik enkele Xiaomi sensoren en tradfri verlichting. Ik heb momenteel de sensoren aangesloten aan mijn zigbee2mqtt stick en dat werkt prima. Het oorspronkelijk idee was om ook de tradfri verlichting erop te gooien en weg met de tradfri gateway.

Maar nu begin toch wel wat te twijfelen.Ik lees af en toe wel connectivity issues, de tradfri gateway levert eigenlijk puik werk en mijn verlichting is perfect geïntegreerd in Home Assistant. Ik heb twee nieuwe lampen die nog niet aangesloten zijn op tradfri gateway. Ik speel met het idee om die twee aan te sluiten op de stick.

Zijn er nadelen verbonden om de gateway te blijven gebruiken?
Da's ook de situatie waarin ik zit. Heb ook alles van de IKEA HUB naar de stick gemigreerd. Niet zozeer omdat die hub ruk is, die deed 't meestal wel prima (hoewel ik soms 's ochtends ineens een lamp aan had staan in de keuken en zag dan in de log dat ie al een paar uur aan stond 8)7 )

Alles naar de stick lijkt (in mijn geval) nu wat veel van 't goede. Ik heb 30 routers (IKEA lampen) en 4 enddevices (motionsensors). De reden dat ik de stick wilde inzetten is omdat ik dan de motion sensor puur als motion sensor kan gebruiken en er ook automations aan kan hangen.

Ik draai de stick zonder antenne maar tussen de stick en de eerste router zit één vloer en één meter dus de hop naar de eerste router is minimaal. Als 't goed is, zorgt 't idee van een mesh er vervolgens voor dat alles magisch goedkomt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:30

luigi87

Domotica Fanaticus

ronnym schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:50:
[...]

Googlen op fouten is vaak ook heel zinvol!
https://github.com/nodejs/node/issues/22839
quantumpacket commented on Jun 2, 2019
Updating zlib was what worked for me. Thanks.
Schijnbaar moet je het zoeken in Zlib

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 00:38
ascent schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:54:
[...]

Da's ook de situatie waarin ik zit. Heb ook alles van de IKEA HUB naar de stick gemigreerd. Niet zozeer omdat die hub ruk is, die deed 't meestal wel prima (hoewel ik soms 's ochtends ineens een lamp aan had staan in de keuken en zag dan in de log dat ie al een paar uur aan stond 8)7 )

Alles naar de stick lijkt (in mijn geval) nu wat veel van 't goede. Ik heb 30 routers (IKEA lampen) en 4 enddevices (motionsensors). De reden dat ik de stick wilde inzetten is omdat ik dan de motion sensor puur als motion sensor kan gebruiken en er ook automations aan kan hangen.

Ik draai de stick zonder antenne maar tussen de stick en de eerste router zit één vloer en één meter dus de hop naar de eerste router is minimaal. Als 't goed is, zorgt 't idee van een mesh er vervolgens voor dat alles magisch goedkomt :)
Ik overweeg ook alles te migreren van de hub naar zigbee. Nu heb ik alleen 1 dilemma.... De vrouw vindt E1810 knop zo lekker werken. Nou zie ik via google wel dat deze in Domoticz geplaatst kan worden, maar kan deze dan ook alle functies overnemen?

Ik heb ook geregeld gehad dat er een lamp spontaan aanging en niet meer uit, sterker nog op een gegeven moment een aantal achter elkaar. Dit bleek een firmware update in de lamp te zijn 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Het *kan* wel, maar zal je zelf moeten scripten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:02
Wat is nu "de beste router"volgens jullie? Ledvance / osram is bagger heb ik zelf ondervonden. De CC2531 met router firmware doet het al een stuk beter, maar nog niet goed genoeg eigenlijk.
Is de tradfri zoveel beter?
Of AduroSmart ERIA, zoals eerder aanbevolen.

Misschien moet ik mijn CC2531 coordinator ook maar gaan vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 18:41
ascent schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:54:
[...]

Ik draai hier ook 37 devices waarvan 22 routers op een cc2531 zonder antenne en zonder problemen. Heb je ook nog de source routing firmware geprobeerd? Die loopt hier het meest stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
CypherMK schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 19:27:
[...]

Ik draai hier ook 37 devices waarvan 22 routers op een cc2531 zonder antenne en zonder problemen. Heb je ook nog de source routing firmware geprobeerd? Die loopt hier het meest stabiel.
Nope, dat kan ik nog eens testen inderdaad. De CC debugger is 'r alleen nog niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
hi, ik zie op de supported list de volgende OSRAM led strips staan:
4052899926110 en 4058075036185.

zou 4058075036123 ook supported zijn? die is nu op amazon zeer aantrekkelijk gesprijsd! goedkoper dan de Yeelight bijvoorbeeld (volgens mij is Yeelight wel iets langer).

[ Voor 13% gewijzigd door fabstar81 op 21-05-2020 09:17 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
ascent schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 21:55:
[...]

Nope, dat kan ik nog eens testen inderdaad. De CC debugger is 'r alleen nog niet :)
Zou ik zeker testen. Bij de default firmware verloor ik vaak de verbinding met een aantal apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:59
@asc366 de cc1352p-2 is echt een aanrader.

Ik snap niet dat ze de cc2531 het meest in de picture zetten op de site van z2m. De cc1352p-2 scheelt zoveel werk met het flashen aangezien dit gewoon ingebouwd zit en niet met een los usb ding wat je er weer op moet klikken.

Tevens scheelt het zoveel hoofdpijn als je voord ietwat duurdere gaat je zit zo snel aan "te veel" apparaten. Als je je spotjes in huis wil vervangen tel ze voor de grap eens en als je dan per ruimte een bewegingsmelder en een temp sensor wil ga je al snel tegen de limieten van de 2531 lopen.

Sinds mijn overstap heb ik geen last meer gehad van mijn wekelijkse herstart van alle services en apparaten.

@CypherMK Kun je met de routing firmware de stick ook als coordinator gebruiken dan ?

[ Voor 6% gewijzigd door BurnerT op 21-05-2020 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

EDIT: Ik kan devices pairen, dat is gelukt.

Nu heb ik echter 2 IKEA lampjes, dimable, gepaired en die werken prima in Domoticz. Ze zitten echter in hetzelfde armatuur. Ik heb daarom en group aangemaakt in Zigbee voor de 2 lampen. In de hoop ze als 1 apparaat in Domoticz toe te voegen.

De groep is zichtbaar in domoticz, maar via de groep zijn de lampen niet dimbaar. Wel On/Off.
Individueel werkt het dimmen wel vanuit domoticz.
Is dat een group setting?

https://github.com/stas-d...ee2mqtt-plugin/issues/111
Blijkbaar ook een known issue.

Met een dummy switch kan het ook, maar het nadeel is dat het "geen geheugen heeft dan" Het krijgt niet van de bulbs door wat de status is.

Dit zie ik gebeuren:
code:
1
2
3
4
May 22 21:17:27 raspberrypi npm[17597]: zigbee2mqtt:info  2020-05-22 21:17:27: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Woonkamer.Hoek', payload '{"state":"ON","brightness":254}'
May 22 21:17:27 raspberrypi npm[17597]: zigbee2mqtt:info  2020-05-22 21:17:27: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/IKEA.bulb.2700k.1', payload '{"update_available":false,"state":"ON","brightness":254}'
May 22 21:17:49 raspberrypi npm[17597]: zigbee2mqtt:info  2020-05-22 21:17:49: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Woonkamer.Hoek', payload '{"state":"ON","brightness":142}'
May 22 21:17:49 raspberrypi npm[17597]: zigbee2mqtt:info  2020-05-22 21:17:49: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/IKEA.bulb.2700k.2', payload '{"update_available":false,"state":"ON","brightness":142}'

Zet ik bulb 1 volluit, gaat de groep, woonkamer.hoek, ook voluit, maar dat verandert de state van bulb 2 niet. Daarna verander ik de staat van bulb 2 (brightness 142) en wordt ook de groep verandert maar verandert bulb 1 dus niet.

De group verandert wel van state, maar de andere items in de groep niet..

[ Voor 144% gewijzigd door Hann1BaL op 22-05-2020 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
BurnerT schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 14:38:
@asc366 de cc1352p-2 is echt een aanrader.

Ik snap niet dat ze de cc2531 het meest in de picture zetten op de site van z2m. De cc1352p-2 scheelt zoveel werk met het flashen aangezien dit gewoon ingebouwd zit en niet met een los usb ding wat je er weer op moet klikken.

Tevens scheelt het zoveel hoofdpijn als je voord ietwat duurdere gaat je zit zo snel aan "te veel" apparaten. Als je je spotjes in huis wil vervangen tel ze voor de grap eens en als je dan per ruimte een bewegingsmelder en een temp sensor wil ga je al snel tegen de limieten van de 2531 lopen.

Sinds mijn overstap heb ik geen last meer gehad van mijn wekelijkse herstart van alle services en apparaten.

@CypherMK Kun je met de routing firmware de stick ook als coordinator gebruiken dan ?
Jazeker. Werkt helemaal stabiel. Voor de mensen die hem niet kunnen vinden: https://github.com/Koenkk...ator/Z-Stack_Home_1.2/bin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Weet iemand hoe je dit kunt doen?
OTA updates voor IKEA Tradfri?
https://www.zigbee2mqtt.io/information/ota_updates.html
Once an update is available, send to zigbee2mqtt/bridge/ota_update/update with payload DEVICE_FRIENDLY_NAME to update your device.
Waar stuur je wat? Waar type ik dit in op mn rpi om de devices te updaten? M'n lampenhebben een "update available"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Hann1BaL schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 23:44:
Weet iemand hoe je dit kunt doen?
OTA updates voor IKEA Tradfri?
https://www.zigbee2mqtt.io/information/ota_updates.html

[...]

Waar stuur je wat? Waar type ik dit in op mn rpi om de devices te updaten? M'n lampenhebben een "update available"
de bedoeling is dat je naar het genoemde topic een mqtt berichtje stuurt.

Wat gebruik je? Home Assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Hmmbob schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 23:52:
[...]
de bedoeling is dat je naar het genoemde topic een mqtt berichtje stuurt.

Wat gebruik je? Home Assistant?
Domoticz gebruik ik.
De screenshots die ik heb gevonden zijn van Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik ken Domoticz niet maar daar kan je vast ook ergens een mqtt commando zelf ingeven (hoop ik). Daarmee kan je de updates gaan triggeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
Ik heb icm mijn laatste domoticz versie en laatste z2m vesie een knop naast Setup genaamd Custom dus bovenin in je knoppen balk. Daar kun je je upgrades uitvoeren. Echter voorheen gebruikte ik MQTT-Explorer 0.3.5

En in die lijst met je z2m apparaten kan je achterin op het printplaatjes icoon klikken voor de upgrade

@CypherMK Ik had er al eens naar gekeken maar in mijn logica was een coordinator nodig om je netwerk met routers te kunnen besturen xD Maar dat blijkt dat ik ook wel eens mis zit xD

[ Voor 11% gewijzigd door BurnerT op 23-05-2020 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
BurnerT schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 12:33:
Ik heb icm mijn laatste domoticz versie en laatste z2m vesie een knop naast Setup genaamd Custom dus bovenin in je knoppen balk. Daar kun je je upgrades uitvoeren. Echter voorheen gebruikte ik MQTT-Explorer 0.3.5

En in die lijst met je z2m apparaten kan je achterin op het printplaatjes icoon klikken voor de upgrade

@CypherMK Ik had er al eens naar gekeken maar in mijn logica was een coordinator nodig om je netwerk met routers te kunnen besturen xD Maar dat blijkt dat ik ook wel eens mis zit xD
Dat klopt ook wat je zegt. Maar die source routing firmware is dus ook gewoon een coordinator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozart
  • Laatst online: 19-09 16:50
Hmmbob schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 23:59:
Ik ken Domoticz niet maar daar kan je vast ook ergens een mqtt commando zelf ingeven (hoop ik). Daarmee kan je de updates gaan triggeren.
Als je Domoticz gebruikt moet je mqtt_pub gebruiken. Dit staat waarschijnlijk wel op je server als je ook de mqtt broker er op hebt staan.

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Mozart schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 15:08:
[...]

Als je Domoticz gebruikt moet je mqtt_pub gebruiken. Dit staat waarschijnlijk wel op je server als je ook de mqtt broker er op hebt staan.
Dit helpt:

code:
1
 mosquitto_pub -t zigbee2mqtt/bridge/ota_update/check -m IKEA.bulb.2700k.1

geeft alleen:
code:
1
2
May 23 16:39:44 raspberrypi npm[26603]: zigbee2mqtt:info  2020-05-23 16:39:44: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"type":"ota_update","message":"Failed to check if update available for 'IKEA.bulb.2700k.1' (Device didn't respond to OTA request)","meta":{"status":"check_failed","device":"IKEA.bulb.2700k.1"}}'
May 23 16:41:35 raspberrypi npm[26603]: zigbee2mqtt:info  2020-05-23 16:41:35: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/IKEA.bulb.2700k.1', payload '{"update_available":false,"state":"ON","brightness":140}'

De lamp reageert wel op de dimmer zoals de 2e regel laat zien.
Het command lijkt in ieder geval wel te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davegriffejoen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:45
Ik heb deze net ontvangen en hij werkt prima met zigbee2mqtt.
fabstar81 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 09:15:
hi, ik zie op de supported list de volgende OSRAM led strips staan:
4052899926110 en 4058075036185.

zou 4058075036123 ook supported zijn? die is nu op amazon zeer aantrekkelijk gesprijsd! goedkoper dan de Yeelight bijvoorbeeld (volgens mij is Yeelight wel iets langer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickjetten
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 18-08-2024
Tot het toevoegen van de plugin en het vinden pregeflashde stick is me gelukt. Alleen krijg ik de volgende melding:

2020-05-20 22:44:28.080 Error: (Zigbee) 'onHeartbeat' failed 'AttributeError':''NoneType' object has no attribute 'onHeartbeat''.
2020-05-20 22:44:28.080 Error: (Zigbee) ----> Line 235 in '/usr/local/domoticz/var/plugins/zigbee2mqtt/plugin.py', function onHeartbeat
2020-05-20 22:44:28.080 Error: (Zigbee) ----> Line 107 in '/usr/local/domoticz/var/plugins/zigbee2mqtt/plugin.py', function onHeartbeat

Ik heb domoticz draaien op mijn synology 216play. Tot op heden is me het gelukt om een honeywell lyric T6 in domoticz te verwerken. Maar wat ik met de foutmelding moet doen zou ik niet weten en Google weet het ook niet.

Kan iemand me verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
davegriffejoen schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 17:42:
Ik heb deze net ontvangen en hij werkt prima met zigbee2mqtt.

[...]
Thanks man. Ik ga hem ook bestellen dan. :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noflik
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-05 12:55
Heb sinds gister ook mijn CC2531 mogen ontvangen in de post, samen met een CC debugger en connector board, en ben meteen aan het flashen geslagen! Althans, dit heb ik geprobeerd, maar het lijkt nog niet helemaal goed te gaan.

Ondertussen heb ik op beide Arch Linux en Raspbian geprobeerd om de module te flashen met cc-tool, maar ik geloof dat ik ergens een faulty onderdeel heb ontvangen. Nadat ik alles met elkaar heb verbonden, dus de CC2531 stick en CC debugger in de PC, en alles aan elkaar vast, lijkt het rode LEDje niet uit te gaan. Heel soms word het LEDje wel groen, maar als ik dan cc-tool probeer lijk ik altijd een andere error te krijgen.
user@raspberrypi:~/cc-tool $ sudo ./cc-tool -e -w CC2531ZNP-Prod.hex
Programmer: CC Debugger
Target: CC1100
Target not supported
Target: CC2550
Target not supported
Wanner de LED rood is, krijg ik het volgende terug:
No target detected
Ik heb ook een alternatieve manier geprobeerd om de stick te flashen, door de gpio pins te gebruiken op de pi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BF5DGcloVa1FxlRXUvj9d9A0NxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JBW50Igw2GHTRq9DU1z5G9sX.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas lijkt dit ook niet te werken, aangezien "./cc_chipid" namelijk "ID = b524." terug hoort te geven, maar ik krijg enkel "ID = 0000".

Eigenlijk niet zo zeker of het nou aan mij ligt, of dat er toch een onderdeel niet helemaal werkt zoals hoort. Iemand die toevallig een suggestie heeft? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
Ik heb dit forum doorzocht maar kon het antwoord niet vinden, mogelijk weet 1 van jullie het.
Ik krijg de Xiaomi apparaten niet gekoppeld via de Ikea repeater. Ze worden dan niet gevonden. Ook valt me op dat de Xiaomi temp sensor niet connect in de mesh met de ikea Repeater. Willen die gewoon niet samenwerken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:23

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@noflik Geen ervaring met de debug tool of RasPi IO, zelf gedaan met een Arduino. Maar ook al eens geprobeerd op "gewoon" Windows? En met de Pi IO, ik zie meer zitten, wat draait er nog meer? Schijnbaar niet een foto van je eigen setup, niet echt nuttig dus 8)7 100% zeker dat je de connector in de juiste oriëntatie hebt? (En altijd hebt gehad... :+ )

@haborym Zo ver ik weet zou at gewoon moeten werken. Maar je kan het niet forceren, ofwel, geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

HOe maak je een backup van je database(s) zodat als je mosquitto en Zigbee2mqtt opnieuw moet installeren je niet alles opnieuw hoeft te pairen?

Want hoe meer ik aansluit hoe minder ik daar naar uit kijk

[ Voor 90% gewijzigd door Hann1BaL op 24-05-2020 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noflik
Septillion schreef op zondag 24 mei 2020 @ 17:10:
@noflik Geen ervaring met de debug tool of RasPi IO, zelf gedaan met een Arduino. Maar ook al eens geprobeerd op "gewoon" Windows? En met de Pi IO, ik zie meer zitten, wat draait er nog meer? Schijnbaar niet een foto van je eigen setup, niet echt nuttig dus 8)7 100% zeker dat je de connector in de juiste oriëntatie hebt? (En altijd hebt gehad... :+ )
Bedankt voor je hulp! Heb geen Windows apparaat in huis... Ook al via VirtualBox geprobeerd, zonder succes. Misschien toch maar eens ergens Windows op zetten 8)7

Excuus dat ik niet mijn eigen foto had gebruikt, maar het kwam 1 op 1 over qua dupont kabeltjes. Ik geloof dat ik alle connectors in elke oriëntatie mogelijk heb gehad nu... Dus ik denk niet dat het daar aan ligt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Mensen hier ervaring met 'slimme' thermostaatkranen die goed werken met Z2M (en ook een beetje fatsoenlijk verkrijgbaar zijn? Met slim bedoel ik een temp-setpoint kunnen instellen en verder niets.

Nu in de zomer niet echt een issue, maar ik vergeet de verwarming op de werkkamer nog wel eens terug te draaien in de winter. Omdat ik meestal (pre-corona) maar 1 dag in de week thuis werkte en er verder niet zit, zonde van de energie. Ik heb echter geen zin om er een kapitaal aan uit te geven, dan is het goedkoper om de verwarming gewoon aan te laten :-)

[ Voor 7% gewijzigd door gastje01 op 24-05-2020 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
gastje01 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 18:15:
Mensen hier ervaring met 'slimme' thermostaatkranen die goed werken met Z2M (en ook een beetje fatsoenlijk verkrijgbaar zijn? Met slim bedoel ik een temp-setpoint kunnen instellen en verder niets.

Nu in de zomer niet echt een issue, maar ik vergeet de verwarming op de werkkamer nog wel eens terug te draaien in de winter. Omdat ik meestal (pre-corona) maar 1 dag in de week thuis werkte en er verder niet zit, zonde van de energie. Ik heb echter geen zin om er een kapitaal aan uit te geven, dan is het goedkoper om de verwarming gewoon aan te laten :-)
De Eurotronic is hier volgens mij al veelvuldig besproken als supported. En last time I checked (maar nooit gekocht) ook wel hier en daar verkrijgbaar (meen dat Conrad hem toen sowieso had).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:23

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@noflik Mm, alle mogelijkheden proberen is juist vaak niet erg gunstig. Vandaar mijn "altijd hebt gehad" opmerking...

Ook al het troubleshoot hoofstuk van de debugger doorlopen?

Was er al bang voor dat je geen Windows had :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Iemand een idee?

Ik heb via binding een IKEA dimmer aan een grou[ gebonden. Alleen nu reageert niets in de groep op de commands van de dimmer: ON, OFF, Brightness..

Alle devices in de groep zijn ook van IKEA: 2x 2700k lampen, 1x color lamp en 1x control outlet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
May 24 22:01:36 raspberrypi npm[26603]: zigbee2mqtt:info  2020-05-24 22:01:36: Successfully bound cluster 'genOnOff' from 'IKEA.dimmer.2' to 'Woonkamer_dimmer'
May 24 22:01:36 raspberrypi npm[26603]: zigbee2mqtt:info  2020-05-24 22:01:36: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"type":"device_bind","message":{"from":"IKEA.dimmer.2","to":"Woonkamer_dimmer","cluster":"genOnOff"}}'
May 24 22:01:38 raspberrypi npm[26603]: zigbee2mqtt:info  2020-05-24 22:01:38: Successfully bound cluster 'genLevelCtrl' from 'IKEA.dimmer.2' to 'Woonkamer_dimmer'
May 24 22:01:38 raspberrypi npm[26603]: zigbee2mqtt:info  2020-05-24 22:01:38: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"type":"device_bind","message":{"from":"IKEA.dimmer.2","to":"Woonkamer_dimmer","cluster":"genLevelCtrl"}}'
May 24 22:01:41 raspberrypi npm[26603]: zigbee2mqtt:info  2020-05-24 22:01:41: Successfully bound cluster 'closuresWindowCovering' from 'IKEA.dimmer.2' to 'Woonkamer_dimmer'
May 24 22:01:41 raspberrypi npm[26603]: zigbee2mqtt:info  2020-05-24 22:01:41: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"type":"device_bind","message":{"from":"IKEA.dimmer.2","to":"Woonkamer_dimmer","cluster":"closuresWindowCovering"}}'
May 24 22:02:12 raspberrypi npm[26603]: zigbee2mqtt:info  2020-05-24 22:02:12: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/IKEA.dimmer.2', payload '{"linkquality":0,"update_available":true,"battery":100,"click":"off"}'
May 24 22:02:27 raspberrypi npm[26603]: zigbee2mqtt:info  2020-05-24 22:02:27: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/IKEA.dimmer.2', payload '{"linkquality":7,"update_available":true,"battery":100,"click":"off"}'
May 24 22:02:30 raspberrypi npm[26603]: zigbee2mqtt:info  2020-05-24 22:02:30: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/IKEA.dimmer.2', payload '{"linkquality":0,"update_available":true,"battery":100,"click":"on"}'
May 24 22:02:34 raspberrypi npm[26603]: zigbee2mqtt:info  2020-05-24 22:02:34: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/IKEA.dimmer.2', payload '{"linkquality":18,"update_available":true,"battery":100,"click":"brightness_up"}'
May 24 22:02:37 raspberrypi npm[26603]: zigbee2mqtt:info  2020-05-24 22:02:37: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/IKEA.dimmer.2', payload '{"linkquality":5,"update_available":true,"battery":100,"click":"brightness_stop"}'

Iemand die een idee heeft waarom dit geen resultaat geeft? Of hoe ik dit troubleshoot?
(De apparaten zijn direct in line of sight van de dimmer. Bereik kan geen probleem zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Ik heb het anders gedaan en dat was nogal een gedoe. Debugging aanzetten, schakelaar schakelen, groupID van de schakelaar zoeken en die groep in configuration.yaml toevoegen, met de devices die de schakelaar moet schakelen.

code:
1
2
3
4
5
6
groups:
  '45147':
    friendly_name: keukenkastjes
    retain: false
    devices:
      - '0x086bd7fffe075ee1'

Als je via MQTT de groep schakelt, wat gebeurt er dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

DizzyWeb schreef op maandag 25 mei 2020 @ 06:54:
Ik heb het anders gedaan en dat was nogal een gedoe. Debugging aanzetten, schakelaar schakelen, groupID van de schakelaar zoeken en die groep in configuration.yaml toevoegen, met de devices die de schakelaar moet schakelen.

code:
1
2
3
4
5
6
groups:
  '45147':
    friendly_name: keukenkastjes
    devices:
      - '0x086bd7fffe075ee1'

Als je via MQTT de groep schakelt, wat gebeurt er dan?
Ik ga dit eens proberen.
De MQTT groep in Domoticz is een dimmer schakelaar en die werkt prima. Die dimt de lampen die het ondersteunen en zet de lampen EN de IKEA control outlet (voor een lamp zonder E-fitting) keurig aan en uit. De groepfunctie werkt dus naar behoren. Maar de schakelaar wil er niet mee praten.

Ik ga eens kijken of ik kan vinden aan welke groep dat ding hangt. Even debug aanzetten klinkt ook weer makkelijker dan het is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Hann1BaL schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:00:
[...]

Ik ga dit eens proberen.
De MQTT groep in Domoticz is een dimmer schakelaar en die werkt prima. Die dimt de lampen die het ondersteunen en zet de lampen EN de IKEA control outlet (voor een lamp zonder E-fitting) keurig aan en uit. De groepfunctie werkt dus naar behoren. Maar de schakelaar wil er niet mee praten.

Ik ga eens kijken of ik kan vinden aan welke groep dat ding hangt. Even debug aanzetten klinkt ook weer makkelijker dan het is ;)
Groups in Domoticz en in Zigbee2MQTT hebben niets met elkaar te maken he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

DizzyWeb schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:02:
[...]

Groups in Domoticz en in Zigbee2MQTT hebben niets met elkaar te maken he...
Nee, laat me het verduidelijken:
Een group in Z2M wordt toegevoegd als device aan Domoticz. Je stuurt dus de Z2M groep aan als 1 device in domoticvz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Hann1BaL schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:03:
[...]

Nee, laat me het verduidelijken:
Een group in Z2M wordt toegevoegd als device aan Domoticz. Je stuurt dus de Z2M groep aan als 1 device in domoticvz.
Da's nieuws voor mij... ik gebruik 1 groep in Z2M en die zie ik niet in Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

DizzyWeb schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:04:
[...]

Da's nieuws voor mij... ik gebruik 1 groep in Z2M en die zie ik niet in Domoticz.
https://github.com/stas-demydiuk/domoticz-zigbee2mqtt-plugin
Zie onderaan.
Zorg voor de juiste suffix zodat het juiste device in domoticz aangemaakt wordt. Misschien heb je een oude versie van de plugin?

@DizzyWeb :
code:
1
mosquitto_pub -t zigbee2mqtt/bridge/config/log_level -m "debug"

geeft:
code:
1
2
3
4
5
6
7
May 25 12:03:16 raspberrypi npm[26603]: zigbee2mqtt:info  2020-05-25 12:03:16: Switching log level to 'debug'
May 25 12:03:16 raspberrypi npm[26603]: zigbee2mqtt:info  2020-05-25 12:03:16: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config', payload '{"version":"1.13.1","commit":"3046680","coordinator":{"type":"zStack12","meta":{"transportrev":2,"product":0,"majorrel":2,"minorrel":6,"maintrel":3,"revision":20190608}},"log_level":"debug","permit_join":false}'

May 25 12:03:21 raspberrypi npm[26603]: zigbee2mqtt:debug 2020-05-25 12:03:21: Device 'IKEA.dimmer.2' announced itself
May 25 12:03:21 raspberrypi npm[26603]: zigbee2mqtt:info  2020-05-25 12:03:21: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"type":"device_announced","message":"announce","meta":{"friendly_name":"IKEA.dimmer.2"}}'
May 25 12:03:29 raspberrypi npm[26603]: zigbee2mqtt:debug 2020-05-25 12:03:29: Device 'IKEA.dimmer.2' announced itself
May 25 12:03:29 raspberrypi npm[26603]: zigbee2mqtt:info  2020-05-25 12:03:29: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"type":"device_announced","message":"announce","meta":{"friendly_name":"IKEA.dimmer.2"}}'

Ik zie daar nergens een groep staan helaas.. Enig idee hoe ik achter die groep ga komen met debugging?

Nog een keer unbinden en dan debug aanzetten gaf mij het antwoord:
code:
1
2
3
May 25 12:09:51 raspberrypi npm[26603]: zigbee2mqtt:info  2020-05-25 12:09:51: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/IKEA.dimmer.2', payload '{"linkquality":0,"update_available":true,"battery":87,"click":"off"}'
May 25 12:10:00 raspberrypi npm[26603]: zigbee2mqtt:debug 2020-05-25 12:10:00: Received Zigbee message from 'IKEA.dimmer.2', type 'commandOn', cluster 'genOnOff', data '{}' from endpoint 1 with groupID 901
May 25 12:10:00 raspberrypi npm[26603]: zigbee2mqtt:info  2020-05-25 12:10:00: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/IKEA.dimmer.2', payload '{"linkquality":21,"update_available":true,"battery":87,"click":"on"}'

901 is de groep.
En nu werkt de dimmer! Geweldig. Bedankt voor de tip

[ Voor 79% gewijzigd door Hann1BaL op 25-05-2020 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
Was de zigbee2mqtt groups niet dat je een lamp aan een sensor kan koppelen zonder dat domoticz hier in hoeft te bemiddelen? Dus als je dan een bewegings sensor en een lamp in een groep doet dat je zonder een scene of automation deze dan aan en uit kan laten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

BurnerT schreef op maandag 25 mei 2020 @ 12:35:
Was de zigbee2mqtt groups niet dat je een lamp aan een sensor kan koppelen zonder dat domoticz hier in hoeft te bemiddelen? Dus als je dan een bewegings sensor en een lamp in een groep doet dat je zonder een scene of automation deze dan aan en uit kan laten gaan?
Dat is zeker 1 van de functies en precies de functie waar ik een probleem mee had. Dat werkte niet goed, tot ik het group ID aangepast heb naar de default group van de dimmer zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

"if no suffix will be found then On/Off switch will be created by default" Zal de plugin eens updaten.

Wel jammer dat het met die default groupID moet, want ik hoopte toch stiekem dat ik dit kon gebruiken om meerdere schakelaars aan de zelfde lamp(en) te hangen zonder tussenkomst van Domoticz.

Edit: yep, plugin update geeft me de groep ook in Domoticz, tis echt behoorlijk nieuw.

[ Voor 13% gewijzigd door DizzyWeb op 25-05-2020 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

DizzyWeb schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:57:
"if no suffix will be found then On/Off switch will be created by default" Zal de plugin eens updaten.

Wel jammer dat het met die default groupID moet, want ik hoopte toch stiekem dat ik dit kon gebruiken om meerdere schakelaars aan de zelfde lamp(en) te hangen zonder tussenkomst van Domoticz.

Edit: yep, plugin update geeft me de groep ook in Domoticz, tis echt behoorlijk nieuw.
Ik ben pas net begonnen met Z2M op mijn Domoticz, dus ik weet niet beter ;)
Meerdere schakelaars zou zeker fijn zijn, maar ik ben nu al blij met 1.

Je kunt uiteraard wel meerdere groepen maken het het ID van de Dimmer/schakelaar en devices aan meerdere groepen toevoegen. Dat is een omweg en misschien geen mooie, maar waarschijnlijk wel 1 die werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Hmm, da's een optie inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 19:46

BushWhacker

developer

noflik schreef op zondag 24 mei 2020 @ 16:33:
Heb sinds gister ook mijn CC2531 mogen ontvangen in de post, samen met een CC debugger en connector board, en ben meteen aan het flashen geslagen! Althans, dit heb ik geprobeerd, maar het lijkt nog niet helemaal goed te gaan.

Ondertussen heb ik op beide Arch Linux en Raspbian geprobeerd om de module te flashen met cc-tool, maar ik geloof dat ik ergens een faulty onderdeel heb ontvangen. Nadat ik alles met elkaar heb verbonden, dus de CC2531 stick en CC debugger in de PC, en alles aan elkaar vast, lijkt het rode LEDje niet uit te gaan. Heel soms word het LEDje wel groen, maar als ik dan cc-tool probeer lijk ik altijd een andere error te krijgen.

[...]

[...]

Ik heb ook een alternatieve manier geprobeerd om de stick te flashen, door de gpio pins te gebruiken op de pi.

[Afbeelding]

Helaas lijkt dit ook niet te werken, aangezien "./cc_chipid" namelijk "ID = b524." terug hoort te geven, maar ik krijg enkel "ID = 0000".

Eigenlijk niet zo zeker of het nou aan mij ligt, of dat er toch een onderdeel niet helemaal werkt zoals hoort. Iemand die toevallig een suggestie heeft? :)
Had ik ook.
Bij mij werkte het toen ik de cc2531 op een andere usb voeding had gedrukt.
Ook even de draadjes op de gpio en debugger aandrukken.

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ziconl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-09 21:25
Hey tweakers,
Ik heb een CC1352P-2 besteld, verwacht hem ergens volgende week. Wil een stabiele en snelle domotica setup. Na een volledige installatie met automations, node red, network etc, begaf mijn cheap Chinese usb stick het:SBen ook nog aan het kijken voor betrouwbare opslag (nu nog sd card, overweeg USB stick of SSD, of mijn DS112 Synology)

Vraag: weet iemand waar ik een case voor de CC1352P-2 kan bestellen, of wellicht iemand die hem kan printen? Hoor graag!:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
noflik schreef op zondag 24 mei 2020 @ 16:33:

[...]

[...]

[Afbeelding]

Wat je nog kunt proberen is de delay wat te verhogen, dat was bij mij uiteindelijk de oplossing toen ik telkens ID = 0000 terug kreeg:
Here is a good tip for you: If you keep getting 0000 after checking your wiring, then try these possible solutions:
Increase the time delay by using the -m option.
$ ./cc_chipid -m 300
Fix the CPU speed of your pi before running the command.
sudo bash
$ performance >/sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_governor
exit
Bron:
https://medium.com/@dzega...evice-part-2-5492707e882d
https://github.com/jmichault/flash_cc2531/issues/9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20:12
Is er toevallig iemand hier met een connector board (kleine connector op stick naar grotere pins) in de buurt van Nijmegen/Mill ? Ik heb de stick al een tijd liggen maar mis de "downloader cable" nu al 3x besteld en wacht al maanden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 13:37
Tweak_ schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:37:
Is er toevallig iemand hier met een connector board (kleine connector op stick naar grotere pins) in de buurt van Nijmegen/Mill ? Ik heb de stick al een tijd liggen maar mis de "downloader cable" nu al 3x besteld en wacht al maanden..
Check, heb ik.... Wel aan de 'verkeerde kant' van Nijmegen vanaf Mill gezien... Bemmel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_
Ik werk in Nijmegen vandaar.. Ik stuur je even PB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:46
ziconl schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:48:
Hey tweakers,
Ik heb een CC1352P-2 besteld, verwacht hem ergens volgende week. Wil een stabiele en snelle domotica setup. Na een volledige installatie met automations, node red, network etc, begaf mijn cheap Chinese usb stick het:SBen ook nog aan het kijken voor betrouwbare opslag (nu nog sd card, overweeg USB stick of SSD, of mijn DS112 Synology)

Vraag: weet iemand waar ik een case voor de CC1352P-2 kan bestellen, of wellicht iemand die hem kan printen? Hoor graag!:)
Deze kan je laten printen via threatstock.com. Ongeveer 12 usd incl verzending.

https://www.thingiverse.com/thing:3928171

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noflik
BushWhacker schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:54:
[...]

Had ik ook.
Bij mij werkte het toen ik de cc2531 op een andere usb voeding had gedrukt.
Ook even de draadjes op de gpio en debugger aandrukken.
Heronimo schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:23:
[...]

Wat je nog kunt proberen is de delay wat te verhogen, dat was bij mij uiteindelijk de oplossing toen ik telkens ID = 0000 terug kreeg:

[...]

Bron:
https://medium.com/@dzega...evice-part-2-5492707e882d
https://github.com/jmichault/flash_cc2531/issues/9
Bedankt voor jullie hulp! _/-\o_

Alles geprobeerd, maar helaas nog niet werkend kunnen krijgen. Wel krijg ik nu "ID = ffff" terug, in plaats van "ID = 0000", dus ik gok dat dat een verbetering is?

Ben er nog niet helemaal, maar ik hoop de goede richting te komen zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQy-PRMaSKYG13lFSd_lrkbn7ig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nHDWSN242pKrL5c8JdAw2JCw.jpg?f=fotoalbum_large

Ik gebruik op deze foto de Pi als voeding, maar met USB via een ander apparaat of via de Pi op de 3.3v pin lijkt niet een verschil te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
Ik kom er werkelijk even helemaal niet uit :(

Ik heb vandaag de Ikea Tradfri dimmer bezorgd gekregen.
Nou maar eens even aan het pielen gaan om dat ding te koppelen.
Dat gaat helemaal goed, maar linksom of rechtsom ik zie die group id echt niet staan

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
2020-05-27 22:42:04.328 (Zigbee2mqtt) MQTT message: zigbee2mqtt/bridge/log {'type': 'device_connected', 'message': {'friendly_name': '0x680ae2fffe8034f7'}}
2020-05-27 22:42:04.328 (Zigbee2mqtt) MqttClient::publish zigbee2mqtt/bridge/config/devices ()
2020-05-27 22:42:04.329 (Zigbee2mqtt) MQTT message: zigbee2mqtt/bridge/log {'type': 'pairing', 'message': 'interview_started', 'meta': {'friendly_name': '0x680ae2fffe8034f7'}}
2020-05-27 22:42:04.380 (Zigbee2mqtt) MQTT message: zigbee2mqtt/bridge/config/devices
2020-05-27 22:42:04.380 (Zigbee2mqtt) MQTT message: zigbee2mqtt/bridge/log {'type': 'devices', 'message': [{'ieeeAddr': '0x00124b000be86ea2', 'type': 'Coordinator', 'networkAddress': 0, 'friendly_name': 'Coordinator', 'softwareBuildID': 'zStack12', 'dateCode': '20190608', 'lastSeen': 1590612124332}, {'ieeeAddr': '0x00158d0003f47de5', 'type': 'EndDevice', 'networkAddress': 48408, 'model': 'WSDCGQ11LM', 'vendor': 'Xiaomi', 'description': 'Aqara temperature, humidity and pressure sensor', 'friendly_name': 'Berging', 'manufacturerID': 4151, 'manufacturerName': 'LUMI', 'powerSource': 'Battery', 'modelID': 'lumi.weather', 'hardwareVersion': 30, 'softwareBuildID': '3000-0001', 'dateCode': '20161129', 'lastSeen': 1590611259066}, {'ieeeAddr': '0x00158d000411a940', 'type': 'EndDevice', 'networkAddress': 16178, 'model': 'WSDCGQ11LM', 'vendor': 'Xiaomi', 'description': 'Aqara temperature, humidity and pressure sensor', 'friendly_name': 'Badkamer', 'manufacturerID': 4151, 'manufacturerName': 'LUMI', 'powerSource': 'Battery', 'modelID': 'lumi.weather', 'hardwareVersion': 30, 'softwareBuildID': '3000-0001', 'dateCode': '20161129', 'lastSeen': 1590611188176}, {'ieeeAddr': '0x00158d0003f47d90', 'type': 'EndDevice', 'networkAddress': 397, 'model': 'WSDCGQ11LM', 'vendor': 'Xiaomi', 'description': 'Aqara temperature, humidity and pressure sensor', 'friendly_name': 'Slaapkamer', 'manufacturerID': 4151, 'manufacturerName': 'LUMI', 'powerSource': 'Battery', 'modelID': 'lumi.weather', 'hardwareVersion': 30, 'softwareBuildID': '3000-0001', 'dateCode': '20161129', 'lastSeen': 1590611924496}, {'ieeeAddr': '0x00158d0003f0446d', 'type': 'EndDevice', 'networkAddress': 11043, 'model': 'WSDCGQ11LM', 'vendor': 'Xiaomi', 'description': 'Aqara temperature, humidity and pressure sensor', 'friendly_name': 'Woonkamer', 'manufacturerID': 4151, 'manufacturerName': 'LUMI', 'powerSource': 'Battery', 'modelID': 'lumi.weather', 'lastSeen': 1590611294546}, {'ieeeAddr': '0x14b457fffe74ebcb', 'type': 'Router', 'networkAddress': 50624, 'model': 'LED1836G9', 'vendor': 'IKEA', 'description': 'TRADFRI LED bulb E26/E27 806 lumen, dimmable, warm white', 'friendly_name': 'eettafel', 'manufacturerID': 4476, 'manufacturerName': 'IKEA of Sweden', 'powerSource': 'Mains (single phase)', 'modelID': 'TRADFRI bulb E27 WW 806lm', 'hardwareVersion': 2, 'softwareBuildID': '2.1.022', 'dateCode': '20181203', 'lastSeen': 1590583005315}, {'ieeeAddr': '0x00124b00193e5256', 'type': 'Router', 'networkAddress': 61894, 'model': 'CC2530.ROUTER', 'vendor': 'Custom devices (DiY)', 'description': '[CC2530 router](http://ptvo.info/cc2530-based-zigbee-coordinator-and-router-112/)', 'friendly_name': 'router boven', 'manufacturerID': 4447, 'manufacturerName': 'LUMI', 'powerSource': 'Mains (single phase)', 'modelID': 'lumi.router', 'hardwareVersion': 1, 'dateCode': '2018-09-26', 'lastSeen': 1590612076809}, {'ieeeAddr': '0x680ae2fffe8034f7', 'networkAddress': 38960, 'vendor': '-', 'description': '-', 'friendly_name': '0x680ae2fffe8034f7', 'lastSeen': 1590612124267}]}
2020-05-27 22:42:04.380 (Zigbee2mqtt) Received available devices list from bridge
2020-05-27 22:42:04.381 (Zigbee2mqtt) Coordinator address is 0x00124b000be86ea2
2020-05-27 22:42:04.381 (Zigbee2mqtt) Device WSDCGQ11LM 0x00158d0003f47de5 (Berging)
2020-05-27 22:42:04.381 (Zigbee2mqtt) Device WSDCGQ11LM 0x00158d000411a940 (Badkamer)
2020-05-27 22:42:04.381 (Zigbee2mqtt) Device WSDCGQ11LM 0x00158d0003f47d90 (Slaapkamer)
2020-05-27 22:42:04.382 (Zigbee2mqtt) Device WSDCGQ11LM 0x00158d0003f0446d (Woonkamer)
2020-05-27 22:42:04.382 (Zigbee2mqtt) Device LED1836G9 0x14b457fffe74ebcb (eettafel)
2020-05-27 22:42:04.382 (Zigbee2mqtt) Device CC2530.ROUTER 0x00124b00193e5256 (router boven)
2020-05-27 22:42:04.382 (Zigbee2mqtt) Device 0x680ae2fffe8034f7 (0x680ae2fffe8034f7) doesn't have "model" attribute, skipped

Ik zie nu wel 3 nieuwe apparaten in m'n lijst met het ID van de dimmer.
IDX 105 (0x680ae2fffe8034f7) slector switch
IDX 104 (0x680ae2fffe8034f7) cell (voltage)
IDX 103 (0x680ae2fffe8034f7) (signal) custom sensor

Zigbee2mqtt heb ik gister nog geupdate naar versie 1.13.1 dus dat lijkt mij het probleem ook niet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Heb je debug ook aangezet in je configuratie? Anders zie je het group id niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
bartbh schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:31:
Heb je debug ook aangezet in je configuratie? Anders zie je het group id niet.
Ehmmm later pas, ik toen het device verwijderd in de configuration.yaml en opnieuw gepaired door 6x het knopje in te drukken.

Toen kreeg ik dit in de log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
2020-05-27 23:01:07.810 (Zigbee2mqtt) Zigbee2mqtt log level is debug
2020-05-27 23:01:07.810 (Zigbee2mqtt) Joining new devices is enabled on the zigbee bridge
2020-05-27 23:01:07.811 (Zigbee2mqtt) MQTT message: zigbee2mqtt/bridge/config/devices
2020-05-27 23:01:07.811 (Zigbee2mqtt) MQTT message: zigbee2mqtt/bridge/config/permit_join True
2020-05-27 23:01:07.862 (Zigbee2mqtt) MQTT message: zigbee2mqtt/bridge/log {'type': 'devices', 'message': [{'ieeeAddr': '0x00124b000be86ea2', 'type': 'Coordinator', 'networkAddress': 0, 'friendly_name': 'Coordinator', 'softwareBuildID': 'zStack12', 'dateCode': '20190608', 'lastSeen': 1590613267813}, {'ieeeAddr': '0x00158d0003f47de5', 'type': 'EndDevice', 'networkAddress': 48408, 'model': 'WSDCGQ11LM', 'vendor': 'Xiaomi', 'description': 'Aqara temperature, humidity and pressure sensor', 'friendly_name': 'Berging', 'manufacturerID': 4151, 'manufacturerName': 'LUMI', 'powerSource': 'Battery', 'modelID': 'lumi.weather', 'hardwareVersion': 30, 'softwareBuildID': '3000-0001', 'dateCode': '20161129', 'lastSeen': 1590612666810}, {'ieeeAddr': '0x00158d000411a940', 'type': 'EndDevice', 'networkAddress': 16178, 'model': 'WSDCGQ11LM', 'vendor': 'Xiaomi', 'description': 'Aqara temperature, humidity and pressure sensor', 'friendly_name': 'Badkamer', 'manufacturerID': 4151, 'manufacturerName': 'LUMI', 'powerSource': 'Battery', 'modelID': 'lumi.weather', 'hardwareVersion': 30, 'softwareBuildID': '3000-0001', 'dateCode': '20161129', 'lastSeen': 1590612679473}, {'ieeeAddr': '0x00158d0003f47d90', 'type': 'EndDevice', 'networkAddress': 397, 'model': 'WSDCGQ11LM', 'vendor': 'Xiaomi', 'description': 'Aqara temperature, humidity and pressure sensor', 'friendly_name': 'Slaapkamer', 'manufacturerID': 4151, 'manufacturerName': 'LUMI', 'powerSource': 'Battery', 'modelID': 'lumi.weather', 'hardwareVersion': 30, 'softwareBuildID': '3000-0001', 'dateCode': '20161129', 'lastSeen': 1590612340762}, {'ieeeAddr': '0x00158d0003f0446d', 'type': 'EndDevice', 'networkAddress': 11043, 'model': 'WSDCGQ11LM', 'vendor': 'Xiaomi', 'description': 'Aqara temperature, humidity and pressure sensor', 'friendly_name': 'Woonkamer', 'manufacturerID': 4151, 'manufacturerName': 'LUMI', 'powerSource': 'Battery', 'modelID': 'lumi.weather', 'lastSeen': 1590612679077}, {'ieeeAddr': '0x14b457fffe74ebcb', 'type': 'Router', 'networkAddress': 50624, 'model': 'LED1836G9', 'vendor': 'IKEA', 'description': 'TRADFRI LED bulb E26/E27 806 lumen, dimmable, warm white', 'friendly_name': 'eettafel', 'manufacturerID': 4476, 'manufacturerName': 'IKEA of Sweden', 'powerSource': 'Mains (single phase)', 'modelID': 'TRADFRI bulb E27 WW 806lm', 'hardwareVersion': 2, 'softwareBuildID': '2.1.022', 'dateCode': '20181203', 'lastSeen': 1590583005315}, {'ieeeAddr': '0x00124b00193e5256', 'type': 'Router', 'networkAddress': 61894, 'model': 'CC2530.ROUTER', 'vendor': 'Custom devices (DiY)', 'description': '[CC2530 router](http://ptvo.info/cc2530-based-zigbee-coordinator-and-router-112/)', 'friendly_name': 'router boven', 'manufacturerID': 4447, 'manufacturerName': 'LUMI', 'powerSource': 'Mains (single phase)', 'modelID': 'lumi.router', 'hardwareVersion': 1, 'dateCode': '2018-09-26', 'lastSeen': 1590613216768}, {'ieeeAddr': '0x680ae2fffe8034f7', 'type': 'EndDevice', 'networkAddress': 39450, 'model': 'E1743', 'vendor': 'IKEA', 'description': 'TRADFRI ON/OFF switch', 'friendly_name': '0x680ae2fffe8034f7', 'manufacturerID': 4476, 'manufacturerName': 'IKEA of Sweden', 'powerSource': 'Battery', 'modelID': 'TRADFRI on/off switch', 'hardwareVersion': 1, 'softwareBuildID': '2.2.010', 'dateCode': '20190723', 'lastSeen': 1590613245533}]}
2020-05-27 23:01:07.862 (Zigbee2mqtt) Received available devices list from bridge
2020-05-27 23:01:07.862 (Zigbee2mqtt) Coordinator address is 0x00124b000be86ea2
2020-05-27 23:01:07.862 (Zigbee2mqtt) Device WSDCGQ11LM 0x00158d0003f47de5 (Berging)
2020-05-27 23:01:07.863 (Zigbee2mqtt) Device WSDCGQ11LM 0x00158d000411a940 (Badkamer)
2020-05-27 23:01:07.863 (Zigbee2mqtt) Device WSDCGQ11LM 0x00158d0003f47d90 (Slaapkamer)
2020-05-27 23:01:07.864 (Zigbee2mqtt) Device WSDCGQ11LM 0x00158d0003f0446d (Woonkamer)
2020-05-27 23:01:07.864 (Zigbee2mqtt) Device LED1836G9 0x14b457fffe74ebcb (eettafel)
2020-05-27 23:01:07.864 (Zigbee2mqtt) Device CC2530.ROUTER 0x00124b00193e5256 (router boven)
2020-05-27 23:01:07.864 (Zigbee2mqtt) Device E1743 0x680ae2fffe8034f7 (0x680ae2fffe8034f7)

Of heb ik nou het device niet juist verwijderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Je moet dan nog wel een keer een knop indrukken. Als het goed is zie je dat dan terug in je log, inclusief een debug regel met het group id.

code:
1
2
zigbee2mqtt:debug 2020-05-27 23:44:57: Received Zigbee message from 'ikea_remote', type 'commandToggle', cluster 'genOnOff', data '{}' from endpoint 1 with groupID 8
zigbee2mqtt:info  2020-05-27 23:44:57: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/ikea_remote', payload '{"linkquality":39,"update_available":false,"battery":16,"action":"toggle"}'

[ Voor 56% gewijzigd door bartbh op 27-05-2020 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
bartbh schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:44:
Je moet dan nog wel een keer een knop indrukken. Als het goed is zie je dat dan terug in je log, inclusief een debug regel met het group id.

code:
1
2
zigbee2mqtt:debug 2020-05-27 23:44:57: Received Zigbee message from 'ikea_remote', type 'commandToggle', cluster 'genOnOff', data '{}' from endpoint 1 with groupID 8
zigbee2mqtt:info  2020-05-27 23:44:57: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/ikea_remote', payload '{"linkquality":39,"update_available":false,"battery":16,"action":"toggle"}'
Oké stap 1 wat ik net gedaan heb.

De device verwijderd in de configuration.yaml
Daarna de 3 devices (van de dimmer) verwijderd in de apparatenlijst van domoticz.

Zigbee2mqtt herstart

Daarna via putty het commando gegeven:
code] mosquitto_pub -t zigbee2mqtt/bridge/config/log_level -m "debug" [/code]

in de log van domoticz krijg ik dan:
code:
1
2
3
4
5
6
meter) Usage (Delivery L1)
2020-05-27 23:51:53.366 (Zigbee2mqtt) MQTT message: zigbee2mqtt/bridge/config/log_level debug
2020-05-27 23:51:53.366 (Zigbee2mqtt) Unhandled message from zigbee2mqtt: zigbee2mqtt/bridge/config/log_level debug
2020-05-27 23:51:53.466 (Zigbee2mqtt) MQTT message: zigbee2mqtt/bridge/config {'version': '1.13.1-dev', 'commit': 'b706233', 'coordinator': {'type': 'zStack12', 'meta': {'transportrev': 2, 'product': 0, 'majorrel': 2, 'minorrel': 6, 'maintrel': 3, 'revision': 20190608}}, 'log_level': 'debug', 'permit_join': True}
2020-05-27 23:51:53.466 (Zigbee2mqtt) Zigbee2mqtt log level is debug
2020-05-27 23:51:53.466 (Zigbee2mqtt) Joining new devices is enabled on the zigbee bridge

hmmm wel een foutmelding zie ik nu.
In de zigbee hardware van domoticz staat debug ook op true

Dan de dimmer pairen door 6x het knopje in te drukken op de achterkant geeft dit in de log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
 2020-05-27 23:55:32.639 (Zigbee2mqtt) MQTT message: zigbee2mqtt/bridge/log {'type': 'device_announced', 'message': 'announce', 'meta': {'friendly_name': '0x680ae2fffe8034f7'}}

2020-05-28 00:01:09.040 (Zigbee2mqtt) MQTT message: zigbee2mqtt/bridge/log {'type': 'pairing', 'message': 'interview_failed', 'meta': {'friendly_name': '0x680ae2fffe8034f7'}}
2020-05-28 00:01:09.542 (Zigbee2mqtt) MQTT message: zigbee2mqtt/bridge/log {'type': 'device_connected', 'message': {'friendly_name': '0x680ae2fffe8034f7'}}
2020-05-28 00:01:09.542 (Zigbee2mqtt) MqttClient::publish zigbee2mqtt/bridge/config/devices ()
2020-05-28 00:01:09.543 (Zigbee2mqtt) MQTT message: zigbee2mqtt/bridge/log {'type': 'pairing', 'message': 'interview_started', 'meta': {'friendly_name': '0x680ae2fffe8034f7'}}
2020-05-28 00:01:09.594 (Zigbee2mqtt) MQTT message: zigbee2mqtt/bridge/config/devices
2020-05-28 00:01:09.595 (Zigbee2mqtt) MQTT message: zigbee2mqtt/bridge/log {'type': 'devices', 'message': [{'ieeeAddr': '0x00124b000be86ea2', 'type': 'Coordinator', 'networkAddress': 0, 'friendly_name': 'Coordinator', 'softwareBuildID': 'zStack12', 'dateCode': '20190608', 'lastSeen': 1590616869547}, {'ieeeAddr': '0x00158d0003f47de5', 'type': 'EndDevice', 'networkAddress': 48408, 'model': 'WSDCGQ11LM', 'vendor': 'Xiaomi', 'description': 'Aqara temperature, humidity and pressure sensor', 'friendly_name': 'Berging', 'manufacturerID': 4151, 'manufacturerName': 'LUMI', 'powerSource': 'Battery', 'modelID': 'lumi.weather', 'hardwareVersion': 30, 'softwareBuildID': '3000-0001', 'dateCode': '20161129', 'lastSeen': 1590615713490}, {'ieeeAddr': '0x00158d000411a940', 'type': 'EndDevice', 'networkAddress': 16178, 'model': 'WSDCGQ11LM', 'vendor': 'Xiaomi', 'description': 'Aqara temperature, humidity and pressure sensor', 'friendly_name': 'Badkamer', 'manufacturerID': 4151, 'manufacturerName': 'LUMI', 'powerSource': 'Battery', 'modelID': 'lumi.weather', 'hardwareVersion': 30, 'softwareBuildID': '3000-0001', 'dateCode': '20161129', 'lastSeen': 1590614543299}, {'ieeeAddr': '0x00158d0003f47d90', 'type': 'EndDevice', 'networkAddress': 397, 'model': 'WSDCGQ11LM', 'vendor': 'Xiaomi', 'description': 'Aqara temperature, humidity and pressure sensor', 'friendly_name': 'Slaapkamer', 'manufacturerID': 4151, 'manufacturerName': 'LUMI', 'powerSource': 'Battery', 'modelID': 'lumi.weather', 'hardwareVersion': 30, 'softwareBuildID': '3000-0001', 'dateCode': '20161129', 'lastSeen': 1590615727687}, {'ieeeAddr': '0x00158d0003f0446d', 'type': 'EndDevice', 'networkAddress': 11043, 'model': 'WSDCGQ11LM', 'vendor': 'Xiaomi', 'description': 'Aqara temperature, humidity and pressure sensor', 'friendly_name': 'Woonkamer', 'manufacturerID': 4151, 'manufacturerName': 'LUMI', 'powerSource': 'Battery', 'modelID': 'lumi.weather', 'lastSeen': 1590616356800}, {'ieeeAddr': '0x14b457fffe74ebcb', 'type': 'Router', 'networkAddress': 50624, 'model': 'LED1836G9', 'vendor': 'IKEA', 'description': 'TRADFRI LED bulb E26/E27 806 lumen, dimmable, warm white', 'friendly_name': 'eettafel', 'manufacturerID': 4476, 'manufacturerName': 'IKEA of Sweden', 'powerSource': 'Mains (single phase)', 'modelID': 'TRADFRI bulb E27 WW 806lm', 'hardwareVersion': 2, 'softwareBuildID': '2.1.022', 'dateCode': '20181203', 'lastSeen': 1590583005315}, {'ieeeAddr': '0x00124b00193e5256', 'type': 'Router', 'networkAddress': 61894, 'model': 'CC2530.ROUTER', 'vendor': 'Custom devices (DiY)', 'description': '[CC2530 router](http://ptvo.info/cc2530-based-zigbee-coordinator-and-router-112/)', 'friendly_name': 'router boven', 'manufacturerID': 4447, 'manufacturerName': 'LUMI', 'powerSource': 'Mains (single phase)', 'modelID': 'lumi.router', 'hardwareVersion': 1, 'dateCode': '2018-09-26', 'lastSeen': 1590616817036}, {'ieeeAddr': '0x680ae2fffe8034f7', 'networkAddress': 53125, 'vendor': '-', 'description': '-', 'friendly_name': '0x680ae2fffe8034f7', 'lastSeen': 1590616869527}]}
2020-05-28 00:01:09.596 (Zigbee2mqtt) Received available devices list from bridge
2020-05-28 00:01:09.596 (Zigbee2mqtt) Coordinator address is 0x00124b000be86ea2
2020-05-28 00:01:09.596 (Zigbee2mqtt) Device WSDCGQ11LM 0x00158d0003f47de5 (Berging)
2020-05-28 00:01:09.597 (Slimmer meter) P1 Smart Meter (Power)
2020-05-28 00:01:09.601 (Zigbee2mqtt) Device WSDCGQ11LM 0x00158d000411a940 (Badkamer)
2020-05-28 00:01:09.602 (Zigbee2mqtt) Device WSDCGQ11LM 0x00158d0003f47d90 (Slaapkamer)
2020-05-28 00:01:09.603 (Zigbee2mqtt) Device WSDCGQ11LM 0x00158d0003f0446d (Woonkamer)
2020-05-28 00:01:09.603 (Zigbee2mqtt) Device LED1836G9 0x14b457fffe74ebcb (eettafel)
2020-05-28 00:01:09.604 (Zigbee2mqtt) Device CC2530.ROUTER 0x00124b00193e5256 (router boven)
2020-05-28 00:01:09.604 (Zigbee2mqtt) Device 0x680ae2fffe8034f7 (0x680ae2fffe8034f7) doesn't have "model" attribute, skipped

druk ik dan een knop in dan volgt dit:
code:
1
2
2020-05-28 00:02:48.231 (Zigbee2mqtt) MQTT message: zigbee2mqtt/0x680ae2fffe8034f7 {'linkquality': 34, 'update_available': False, 'click': 'on'}
2020-05-28 00:02:48.231 (Zigbee2mqtt) Unhandled message from zigbee2mqtt: zigbee2mqtt/0x680ae2fffe8034f7 {'linkquality': 34, 'update_available': False, 'click': 'on'}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Die laatste regel (18) heeft volgens mij een deel van de fout. Het apparaat wordt blijkbaar niet herkend.

0x680ae2fffe8034f7 (0x680ae2fffe8034f7) doesn't have "model" attribute, skipped

Welke dimmer hebben we het over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
bartbh schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 00:21:
Die laatste regel (18) heeft volgens mij een deel van de fout. Het apparaat wordt blijkbaar niet herkend.

0x680ae2fffe8034f7 (0x680ae2fffe8034f7) doesn't have "model" attribute, skipped

Welke dimmer hebben we het over?
Dat zag ik inderdaad ook voorbij komen.
Het is de E1743

Na een herstart van de Pi:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
2020-05-28 00:30:10.428 (Zigbee2mqtt) MQTT message: zigbee2mqtt/bridge/state online
2020-05-28 00:30:10.428 (Zigbee2mqtt) Zigbee2mqtt bridge is online
2020-05-28 00:30:10.428 (Zigbee2mqtt) MqttClient::publish zigbee2mqtt/bridge/config/devices ()
2020-05-28 00:30:10.428 (Zigbee2mqtt) MqttClient::publish zigbee2mqtt/bridge/config/permit_join (true)
2020-05-28 00:30:10.428 (Zigbee2mqtt) MQTT message: zigbee2mqtt/bridge/config {'version': '1.13.1-dev', 'commit': 'b706233', 'coordinator': {'type': 'zStack12', 'meta': {'transportrev': 2, 'product': 0, 'majorrel': 2, 'minorrel': 6, 'maintrel': 3, 'revision': 20190608}}, 'log_level': 'info', 'permit_join': True}
2020-05-28 00:30:10.428 (Zigbee2mqtt) Zigbee2mqtt log level is info
2020-05-28 00:30:10.428 (Zigbee2mqtt) Joining new devices is enabled on the zigbee bridge
2020-05-28 00:30:10.429 (Zigbee2mqtt) MQTT message: zigbee2mqtt/bridge/config/devices
2020-05-28 00:30:10.429 (Zigbee2mqtt) MQTT message: zigbee2mqtt/bridge/config/permit_join True
2020-05-28 00:30:10.481 (Zigbee2mqtt) MQTT message: zigbee2mqtt/bridge/log {'type': 'devices', 'message': [{'ieeeAddr': '0x00124b000be86ea2', 'type': 'Coordinator', 'networkAddress': 0, 'friendly_name': 'Coordinator', 'softwareBuildID': 'zStack12', 'dateCode': '20190608', 'lastSeen': 1590618610430}, {'ieeeAddr': '0x00158d0003f47de5', 'type': 'EndDevice', 'networkAddress': 48408, 'model': 'WSDCGQ11LM', 'vendor': 'Xiaomi', 'description': 'Aqara temperature, humidity and pressure sensor', 'friendly_name': 'Berging', 'manufacturerID': 4151, 'manufacturerName': 'LUMI', 'powerSource': 'Battery', 'modelID': 'lumi.weather', 'hardwareVersion': 30, 'softwareBuildID': '3000-0001', 'dateCode': '20161129', 'lastSeen': 1590618508500}, {'ieeeAddr': '0x00158d000411a940', 'type': 'EndDevice', 'networkAddress': 16178, 'model': 'WSDCGQ11LM', 'vendor': 'Xiaomi', 'description': 'Aqara temperature, humidity and pressure sensor', 'friendly_name': 'Badkamer', 'manufacturerID': 4151, 'manufacturerName': 'LUMI', 'powerSource': 'Battery', 'modelID': 'lumi.weather', 'hardwareVersion': 30, 'softwareBuildID': '3000-0001', 'dateCode': '20161129', 'lastSeen': 1590617746836}, {'ieeeAddr': '0x00158d0003f47d90', 'type': 'EndDevice', 'networkAddress': 397, 'model': 'WSDCGQ11LM', 'vendor': 'Xiaomi', 'description': 'Aqara temperature, humidity and pressure sensor', 'friendly_name': 'Slaapkamer', 'manufacturerID': 4151, 'manufacturerName': 'LUMI', 'powerSource': 'Battery', 'modelID': 'lumi.weather', 'hardwareVersion': 30, 'softwareBuildID': '3000-0001', 'dateCode': '20161129', 'lastSeen': 1590618431442}, {'ieeeAddr': '0x00158d0003f0446d', 'type': 'EndDevice', 'networkAddress': 11043, 'model': 'WSDCGQ11LM', 'vendor': 'Xiaomi', 'description': 'Aqara temperature, humidity and pressure sensor', 'friendly_name': 'Woonkamer', 'manufacturerID': 4151, 'manufacturerName': 'LUMI', 'powerSource': 'Battery', 'modelID': 'lumi.weather', 'lastSeen': 1590617771176}, {'ieeeAddr': '0x14b457fffe74ebcb', 'type': 'Router', 'networkAddress': 50624, 'model': 'LED1836G9', 'vendor': 'IKEA', 'description': 'TRADFRI LED bulb E26/E27 806 lumen, dimmable, warm white', 'friendly_name': 'eettafel', 'manufacturerID': 4476, 'manufacturerName': 'IKEA of Sweden', 'powerSource': 'Mains (single phase)', 'modelID': 'TRADFRI bulb E27 WW 806lm', 'hardwareVersion': 2, 'softwareBuildID': '2.1.022', 'dateCode': '20181203', 'lastSeen': 1590583005315}, {'ieeeAddr': '0x00124b00193e5256', 'type': 'Router', 'networkAddress': 61894, 'model': 'CC2530.ROUTER', 'vendor': 'Custom devices (DiY)', 'description': '[CC2530 router](http://ptvo.info/cc2530-based-zigbee-coordinator-and-router-112/)', 'friendly_name': 'router boven', 'manufacturerID': 4447, 'manufacturerName': 'LUMI', 'powerSource': 'Mains (single phase)', 'modelID': 'lumi.router', 'hardwareVersion': 1, 'dateCode': '2018-09-26', 'lastSeen': 1590618556566}, {'ieeeAddr': '0x680ae2fffe8034f7', 'type': 'EndDevice', 'networkAddress': 53125, 'model': 'E1743', 'vendor': 'IKEA', 'description': 'TRADFRI ON/OFF switch', 'friendly_name': '0x680ae2fffe8034f7', 'manufacturerID': 4476, 'manufacturerName': 'IKEA of Sweden', 'powerSource': 'Battery', 'modelID': 'TRADFRI on/off switch', 'hardwareVersion': 1, 'softwareBuildID': '2.2.010', 'dateCode': '20190723', 'lastSeen': 1590618533274}]}
2020-05-28 00:30:10.481 (Zigbee2mqtt) Received available devices list from bridge
2020-05-28 00:30:10.481 (Zigbee2mqtt) Coordinator address is 0x00124b000be86ea2
2020-05-28 00:30:10.481 (Zigbee2mqtt) Device WSDCGQ11LM 0x00158d0003f47de5 (Berging)
2020-05-28 00:30:10.482 (Zigbee2mqtt) Device WSDCGQ11LM 0x00158d000411a940 (Badkamer)
2020-05-28 00:30:10.483 (Zigbee2mqtt) Device WSDCGQ11LM 0x00158d0003f47d90 (Slaapkamer)
2020-05-28 00:30:10.483 (Zigbee2mqtt) Device WSDCGQ11LM 0x00158d0003f0446d (Woonkamer)
2020-05-28 00:30:10.484 (Zigbee2mqtt) Device LED1836G9 0x14b457fffe74ebcb (eettafel)
2020-05-28 00:30:10.484 (Zigbee2mqtt) Device CC2530.ROUTER 0x00124b00193e5256 (router boven)
2020-05-28 00:30:10.484 (Zigbee2mqtt) Device E1743 0x680ae2fffe8034f7 (0x680ae2fffe8034f7)

druk ik een knop in:
code:
1
2
2020-05-28 00:31:25.320 (Zigbee2mqtt) MQTT message: zigbee2mqtt/0x680ae2fffe8034f7 {'linkquality': 34, 'update_available': False, 'click': 'brightness_down'}
2020-05-28 00:31:26.737 (Zigbee2mqtt) MQTT message: zigbee2mqtt/0x680ae2fffe8034f7 {'linkquality': 28, 'update_available': False, 'click': 'brightness_stop'}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Ik zie nog steeds geen debug regels. Dus volgens mij gaat dat niet goed. Als deze optie aan staat, krijg je aparte log regels zoals in mijn voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Is ook het log van Domoticz, niet van Z2M...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 19:46

BushWhacker

developer

noflik schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 19:53:
[...]

[...]

Bedankt voor jullie hulp! _/-\o_

Alles geprobeerd, maar helaas nog niet werkend kunnen krijgen. Wel krijg ik nu "ID = ffff" terug, in plaats van "ID = 0000", dus ik gok dat dat een verbetering is?

Ben er nog niet helemaal, maar ik hoop de goede richting te komen zo.

[Afbeelding]

Ik gebruik op deze foto de Pi als voeding, maar met USB via een ander apparaat of via de Pi op de 3.3v pin lijkt niet een verschil te maken.
Ik bedoelde: De cc2531 direct op een USB-voeding aansluiten en niet in de Pi drukken.
Dat werkte bij mij.

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
DizzyWeb schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 07:12:
Is ook het log van Domoticz, niet van Z2M...
Ach tuurlijk 8)7

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
May 28 11:35:51 nayonowe npm[445]: zigbee2mqtt:debug 2020-05-28 11:35:51: No converter available for 'E1743' with cluster 'genBasic' and type 'readResponse' and data '{"swBuildId":"2.2.010"}'
May 28 11:35:51 nayonowe npm[445]: zigbee2mqtt:info  2020-05-28 11:35:51: Successfully interviewed '0x680ae2fffe8034f7', device has successfully been paired
May 28 11:35:51 nayonowe npm[445]: zigbee2mqtt:info  2020-05-28 11:35:51: Device '0x680ae2fffe8034f7' is supported, identified as: IKEA TRADFRI ON/OFF switch (E1743)
May 28 11:35:51 nayonowe npm[445]: zigbee2mqtt:info  2020-05-28 11:35:51: Configuring '0x680ae2fffe8034f7'
May 28 11:35:51 nayonowe npm[445]: zigbee2mqtt:info  2020-05-28 11:35:51: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"type":"pairing","message":"interview_successful","meta":{"friendly_name":"0x680ae2fffe8034f7","model":"E1743","vendor":"IKEA","description":"TRADFRI ON/OFF switch","supported":true}}'
May 28 11:36:05 nayonowe npm[445]: zigbee2mqtt:info  2020-05-28 11:36:05: Successfully configured '0x680ae2fffe8034f7'
May 28 11:36:15 nayonowe npm[445]: zigbee2mqtt:debug 2020-05-28 11:36:15: Received Zigbee message from 'router boven', type 'attributeReport', cluster 'genOnOff', data '{"onOff":0}' from endpoint 8 with groupID 0
May 28 11:36:15 nayonowe npm[445]: zigbee2mqtt:info  2020-05-28 11:36:15: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/router boven', payload '{"state":true,"led_state":false,"linkquality":34,"led":false}'
May 28 11:36:41 nayonowe npm[445]: zigbee2mqtt:debug 2020-05-28 11:36:41: Received Zigbee message from '0x680ae2fffe8034f7', type 'commandOff', cluster 'genOnOff', data '{}' from endpoint 1 with groupID 901
May 28 11:36:41 nayonowe npm[445]: zigbee2mqtt:info  2020-05-28 11:36:41: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x680ae2fffe8034f7', payload '{"linkquality":2,"update_available":false,"battery":100,"click":"off"}'

Group 901 is het dus :)

Dan heb ik de volgende config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
homeassistant: false
permit_join: false
mqtt:
  base_topic: zigbee2mqtt
  server: 'mqtt://localhost'
serial:
  port: /dev/ttyACM0
devices:
  '0x00158d0003f0446d':
    friendly_name: Woonkamer
  '0x00158d000411a940':
    friendly_name: Badkamer
  '0x00158d0003f47d90':
    friendly_name: Slaapkamer
  '0x00158d0003f47de5':
    friendly_name: Berging
  '0x14b457fffe74ebcb':
    friendly_name: eettafel
  '0x00124b00193e5256':
    friendly_name: router boven
  '0x680ae2fffe8034f7':
    friendly_name: 'dimmer'

groups:
  '901':
    friendly_name: group1
    devices:
      - '0x14b457fffe74ebcb'

en dan krijg ik de log:
code:
1
2
May 28 12:28:00 nayonowe npm[449]: zigbee2mqtt:info  2020-05-28 12:28:00: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/dimmer', payload '{"linkquality":0,"update_available":false,"battery":100,"click":"on"}'
May 28 12:28:08 nayonowe npm[449]: zigbee2mqtt:info  2020-05-28 12:28:08: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/dimmer', payload '{"linkquality":13,"update_available":false,"battery":100,"click":"off"}'

De lamp 0x14b457fffe74ebcb gaat helaas niet aan of uit :(

Edit: Gevonden, moest nog even een mqtt bericht sturen om de dimmer te binden O-)

[ Voor 23% gewijzigd door etienne001 op 28-05-2020 13:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweak_
Ben je dan maanden aan het wachten.. Krijg ik vandaag meteen de downloader cable en de CC debugger van @mbuurman te leen na mijn oproep.. Super! binnen paar mins geflashed alles ging precies volgens handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_
Meteen een vraag, vind er niet zoveel over.. Ik heb de Ikea motion sensor kunnen koppelen: modelID":"TRADFRI motion sensor"

Simpel DZVents script in Domoticz die een lamp aanzet als Motion sensor op On springt.. En dus op Off als de sensor weer op Off springt.

Nu duurt het best wel lang voordat hij weer op Off springt dus op payload '{"occupancy":false is dit nog ergens te veranderen??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BurnerT
@Tweak_ Ik wil juist dat hij 10 minuten aan blijft vanaf het moment dat hij terugmeld dat er niets meer is. Maar er zit als het goed is ook een knopje achterop de sensor waarmee je kan schakelen tussen hoe lang hij occupancy blijft uitsturen.

\\\edit: Dit zit enkel op de oude versie van de motion sensor. De nieuwe is weer anders uitgevoerd. Wel fijn dat ze daar telkens nieuwe revisies uitbrengen. De oude gu10 spot met de witte behuizing ipv de reflecterende hebben ze ook al vervangen. Fijna als 1 van de 12 spotjes stuk is in je woonkamer :p

[ Voor 38% gewijzigd door BurnerT op 29-05-2020 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTuX
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-08 14:29

DaTuX

Tech Junkie

Tweak_ schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:06:
Meteen een vraag, vind er niet zoveel over.. Ik heb de Ikea motion sensor kunnen koppelen: modelID":"TRADFRI motion sensor"

Simpel DZVents script in Domoticz die een lamp aanzet als Motion sensor op On springt.. En dus op Off als de sensor weer op Off springt.

Nu duurt het best wel lang voordat hij weer op Off springt dus op payload '{"occupancy":false is dit nog ergens te veranderen??
Kan je helas niet helpen met een domotics script, gebruik zelf Node-Red voor alle automatisering samen Home Assistent
maar ik gebruik wel de zelfde motion sensor, de manier dat ik deze gebruik is dat ik eigenlijk niet wacht op de Occupancy: false melding maar alleen schakel op true
mijn script bepaalt de actie en tijd voor uitsturing en niet de staat van de sensor
voor mijn geval werkt dit goed (lampjes op de overloop en hal) maar kan begrijpen dat er situaties zijn dat je dit anders wil.
Misschien dat dit ook werkt in jou situatie zodat je niet afhankelijk bent van de motion sensor betreft tijdsduur

een mening is zo sterk als de som van zijn argumenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
Iemand toevallig ervaring met de Aqara Opple 2-button (WXCJKG11LM)?

Ik probeer deze te koppelen met Zigbee, maar krijg een melding dat Zigbee de device niet herkend.
Nou lees ik veel wisselende verhalen op het web, maar dat gat eigenlijk alleen maar over de 6-knops uitvoering. Die schijn je te kunnen koppelen door 2 drukknoppen tegelijk in te drukken en dan spelenderwijs met de andere knoppen in te drukken.

Als ik hem nu wil koppelen met de knop achterop dan krijg ik dus de melding unsupported device, maar bij het indrukken van een knop gooit ie wel alle lampen aan of uit!!

Het lijkt er op dat ie een soort groep aanmaakt waar alles automatisch inkomt.
Ik zou het liefst een soort schakelaar zien in Domoticz zodat ik zelf kan bepalen wat de knoppen moeten doen.
In mijn geval dus geen verlichting schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 07:40
etienne001 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 23:44:
Iemand toevallig ervaring met de Aqara Opple 2-button (WXCJKG11LM)?

Ik probeer deze te koppelen met Zigbee, maar krijg een melding dat Zigbee de device niet herkend.
Nou lees ik veel wisselende verhalen op het web, maar dat gat eigenlijk alleen maar over de 6-knops uitvoering. Die schijn je te kunnen koppelen door 2 drukknoppen tegelijk in te drukken en dan spelenderwijs met de andere knoppen in te drukken.

Als ik hem nu wil koppelen met de knop achterop dan krijg ik dus de melding unsupported device, maar bij het indrukken van een knop gooit ie wel alle lampen aan of uit!!

Het lijkt er op dat ie een soort groep aanmaakt waar alles automatisch inkomt.
Ik zou het liefst een soort schakelaar zien in Domoticz zodat ik zelf kan bepalen wat de knoppen moeten doen.
In mijn geval dus geen verlichting schakelen.
ik heb zelf de 6 knops variant, die kon ik gewoon koppelen door de reset knop achterop 5 sec in te drukken.
wel de juistezigbee2mqtt versie waar hij in gesupport wordt? (voor de unsupported device melding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
zoeperman schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 04:30:
[...]

ik heb zelf de 6 knops variant, die kon ik gewoon koppelen door de reset knop achterop 5 sec in te drukken.
wel de juistezigbee2mqtt versie waar hij in gesupport wordt? (voor de unsupported device melding)
Ik maak gebruik van versie 1.13.1, de laatste versie.

Nu heb ik het zo weten te krijgen dat de knop niet meer reageert op de lampen, maar Domoticz kan er niets mee
code:
1
2
2020-05-30 09:48:06.043 (Zigbee2mqtt) MQTT message: zigbee2mqtt/0x04cf8cdf3c795418 {'battery': 100, 'voltage': 3096, 'linkquality': 39, 'action': 'button_1_single'}
2020-05-30 09:48:06.043 (Zigbee2mqtt) Unhandled message from zigbee2mqtt: zigbee2mqtt/0x04cf8cdf3c795418 {'battery': 100, 'voltage': 3096, 'linkquality': 39, 'action': 'button_1_single'}

En er wordt geen device toegevoegd door Zigbee2mqtt, dus dan snap ik de logica wel dat domoticz er niets mee kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJr8coL6UKUh-_4RzWSde6HhVPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h2KuMP8rFDgzcwA4UFYsJZnZ.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 29 ... 68 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!

Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.