zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Hier ook... 80 cent vs 22 voor een kw.thido schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 21:00:
Vandaag een mailtje ontvangen van onze energie leverancier met de variabele tarieven per 1-1-2019.
Totaal prijs stroom per kWh twee cent omhoog (incl. belastingen).
Gas krijgt er tien cent bij, dat schiet al aardig op zo onderhand (80ct per m3).
Laat maar lekker pruttelen die warmtepomp :-)
Elga is tot -10 nog rendabel zo
[ Voor 4% gewijzigd door Daannn1987 op 18-12-2018 21:32 ]
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Is jouw salaris zo hard omhoog gegaan dat de nuon het gas zo duur heeft gemaakt....Daannn1987 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 21:32:
[...]
Hier ook... 80 cent vs 22 voor een kw.
Elga is tot -10 nog rendabel zo
* Daannn1987 kijkt evenRamon_1984 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 21:38:
[...]
Is jouw salaris zo hard omhoog gegaan dat de nuon het gas zo duur heeft gemaakt....
Negative
Helaasch niet alleen de nuon..
Zal m'n familie leren om mij als lunatic

Greenchoiche, dal 19ct, piek 21.5ctDylantje2 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 21:30:
[...]
Welke leverancier
En wat is je prijs nu?
Stroom gas kan me gestolen worden he..![]()
Gas heb ik niet uiteraard :-)
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Alleen jammer dat de elga bij -10 niet zoveel warmte meer geeftDaannn1987 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 21:44:
[...]
* Daannn1987 kijkt even
Negative![]()
Helaasch niet alleen de nuon..
Zal m'n familie leren om mij als lunaticaan te zien met m'n WP verslaving
Caleffi verkoopt deze ook, nummertje 108.Wolly schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 18:31:
[...]
Heb je een typenr of iets dergelijks, ik ben wel benieuwd naar zulke ventielen.
Werkt overigens alleen als je geen sifons hebt gecreëerd op plaatsen waar het kan vriezen.
Als de WP al continue draait op gemaximeerd vermogen voor Ta zonder defrost dan verlies je idd t.g.v defrost energie, alle andere omstandigheden gelijk. Maar dat betekent dat je warmteverlies incl. defrost groter is dan de afgegeven capaciteit door WP en daalt kamertemp idd. Maar waarom zou je afgiftecapaciteit WP willen beperken.Fullpower schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 19:37:
[...]
Ik snap wat je bedoeld: met een langere run kan het verlies worden ingelopen. Maar wát als de WP al continue draait. Niet op vol vermogen, maar op een vermogen dat hij kan afgeven bij de ingestelde Ta waarbij de boel normaal zonder defrosts op temperatuur blijft.
Ik kan natuurlijk de Ta wel vermogen, dan heb ik meer afgifte. Dan zal de WP in het ideale geval stoppen via de thermostaat. Maar met 'puur WAR' zal de kamer temperatuur toch moeten dalen met veel defrosts. Of mis ik nog iets?
Zonder deze beperking en natuurlijk onder voorwaarde voldoende inhoud afgiftesysteem merk je defrosts niet in kamertemp, zeker als je vloerverwarming hebt.
Maverick schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:21:
Ik zit op dit moment eens kritisch te kijken naar de aansluiting voor mijn nieuwbouw woning. Als ik alles aansluitwaardes optel (WP + keuken + wasmachine) dan kom ik niet uit met 3*25A. Zou alleen wel jammer zijn om 3*35A te moeten nemen, dan had ik bijna net zo goed vastrecht voor gas kunnen betalen. Nu moet het geloof wel goed komen ivm de gelijkheidsfactor (hoe wel ik ook eens gelezen meen te hebben dat je die moet verhogen als je een warmtepomp hebt omdat die vrijwel continu aan staat).
Maar nu lees ik hier het volgende:
https://www.ynergy.nl/3x25A.html
[...]
Dat klinkt heel leuk, maar hoe weet ik of ik een "moderne" warmtepomp heb(heb een Loria 6010 overigens). Ook ontbreekt het een beetje aan bronnen voor deze bewering. Snap ook niet zo goed hoe zoiets dan zou werken, waarom een apparte stroommeter en niet gewoon aansluiten aan de bestaande meter oid?
Weet iemand hier meer over? Bestaat dit idd? Zijn er andere manieren om slim onder de 3*25A te blijven?

Auto opladen kan er ook nog wel bij. Ik heb nog geen pieken boven de 14000W gezien. En er is nog nooit een zekering uit geklapt.
Dus er is nog steeds ruimte...
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
Voor mij genoegRamon_1984 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 21:48:
[...]
Alleen jammer dat de elga bij -10 niet zoveel warmte meer geeft
Ik kom op het volgende:Felicia schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:38:
[...]
Hoe ver ga je er overheen dan? Wij hebben 3x25A met een 9kW warmtepomp, een 13,5kW doorstroomverwarmer en een 8kW 2x16A kookplaat. Daarnaast nog een wasmachine, vaatwasser en combimagnetron.
Apparaat | Vermogen(kW) |
Warmtepomp | 4,5 |
Naverwarming met boilervat | 2 |
Quooker | 2,2 |
Inductieplaat | 7,56 |
Vaatwasser | 2,2 |
Oven | 3 |
CombiOven | 3,65 |
Koffieapparaat | 1,6 |
Wasmachine | 2,1 |
Totaal | 28,8 |
Waarbij 3*25A maar (75*230=) 17,2kW zou mogen zijn. En dit lijstje is natuurlijk verre van compleet. Goed, als ik naar de waardes kijk van jouw apparatuur dan moet dat hier ook wel goed gaan.
Nu zit ik tegelijkertijd te kloten met de aansluitwaardes van mijn warmtepomp, want in deze sheet vind ik dan weer 3 verschillende vermogens, maar weet niet zeker of ik ze alle 3 moet optellen, of dat dat ligt aan mijn configuratie. https://techneco.nl/wp-co...o-versie-2018-07-1.33.pdf
Dat biedt wat hoop, maar is ook wel afhankelijk van de apparatuur natuurlijk. Zo schrok ik nogal van de ruim 7,5kW van de kookplaat (is met ingebouwde afzuiging, blijkbaar is die waarde niet gek bij dat soort dingen). Das bij veel mensen toch een hoop minder.mgroen81 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 22:04:
[...]
[Afbeelding]
Auto opladen kan er ook nog wel bij. Ik heb nog geen pieken boven de 14000W gezien. En er is nog nooit een zekering uit geklapt.
Dus er is nog steeds ruimte...
Ik weet eigenlijk niet of ik die heb, wel een boilervat van 300 liter. Zal morgen eens aan de installateur vragen hoe de configuratie er precies uit ziet.Grolsch schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:59:
[...]
Een doorstroomverwarmer zou roet in het eten kunnen gooien, maar je moet je serieus afvragen of je dat moet willen anno 2018 en de subsidie op WP boilers.
In de offerte staat dit:
Ik dacht dat het elektrisch element een doorstroomverwarmer was, maar dat is wellicht enkel verwarming in het boilervat?Lucht/water warmtepomp Loria 6010
o Inclusief binnen en buitenunit
• 300 Liter Rvs Boilervat
• Elektrisch element tbv tapwater Techneco Loria
[ Voor 32% gewijzigd door Maverick op 18-12-2018 22:28 ]
PSN: DutchTrickle PVoutput
Ik zou me er geen zorgen over maken. Mocht je toch vaak last hebben van een hoofdzekering die eruit klapt, dan kun je altijd nog upgraden naar 3x35A
[ Voor 12% gewijzigd door Cranberry op 18-12-2018 22:34 ]
Denk dat het wel mee gaat vallen, zodra iets kookt zet je het op standje 4 en dan zakt het opgenomen vermogen al flink.
Je kookt ook niet op alle zones tegelijk maximaal lijkt me.
[ Voor 36% gewijzigd door BlueTooth76 op 18-12-2018 22:57 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Heb zelf een zfn combischakelaar waar close in boiler en vaatwasser op zitten aangesloten. Kan wellicht ook helpen https://www.boilermarkt.n...al/Combiswitch-wit-zwart/Maverick schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 22:21:
[...]
Ik kom op het volgende:
Waarbij 3*25A maar (75*230=) 17,2kW zou mogen zijn. En dit lijstje is natuurlijk verre van compleet. Goed, als ik naar de waardes kijk van jouw apparatuur dan moet dat hier ook wel goed gaan.
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
Niet alleen sifons... Maar alles moet onder afschot naar dat aftappunt lopen. En dan nog, de buitenunit zat echt niet helemaal leeglopen, de pomp en warmtewisselaar dx/water zullen zeker sneuvelen.B-lex schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 21:51:
[...]
Caleffi verkoopt deze ook, nummertje 108.
Werkt overigens alleen als je geen sifons hebt gecreëerd op plaatsen waar het kan vriezen.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Als je de unit niet doorblaast met een goed schot perslucht blijft er best wel wat water in de pomp en warmtewisselaar achter. Met zeker schade als gevolg.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Voor 2019:thido schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 21:48:
[...]Greenchoiche, dal 19ct, piek 21.5ct
Ik wel...
Bosgecompenseerd gas per m³ € 0,6939
Per jaar Vaste leveringskosten ca 39 euro dus voor 1000 m3 komt er ca 4 cent bij.
Dus max ca 74 euro cent.
Via een grote landelijke collectiviteit waar je in principe achter "moet" staan.... (is niet gratis, maar ik "heb" hem toch al).
Ik heb nog meer dan dat bij 3x25A: WP van 14 kW, fornuis van max 18 kW, en laden van auto op 3.7 kW. En natuurlijk vaatwasser e.d. (maar geen doorstromer). In de ruim 5 jaar nooit gelet op belasting en toch nooit eruit gesprongen.Felicia schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:38:
[...]
Hoe ver ga je er overheen dan? Wij hebben 3x25A met een 9kW warmtepomp, een 13,5kW doorstroomverwarmer en een 8kW 2x16A kookplaat. Daarnaast nog een wasmachine, vaatwasser en combimagnetron.
Sinds de overgang naar 3 fase begin dit jaar nog geen uitval gehad. We hebben overigens wel een prioriteit schakelaar die de doorstroomverwarmer uitschakelt als de kookgroep meer als 6A trekt (gebeurt met een nlrelais).
Vrouwlief heeft liever dat we goed opletten dan dat we naar 3x35A gaan al is ze zelf al 2x de oorzaak geweest van een koud bad (omdat ze thee ging maken en dus te veel amp op de kookgroep vroeg).
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Ik zou me eerder zorgen maken doe ie het wel...... Op wintersport en je ziet dat er stroom uitval is. En wat gebeurt er als stroom weer inschakelt met leeg systeem.Grolsch schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 21:07:
Als @Dylantje2 dat maar eerder geweten had, had hem veel geld en kopzorgen gescheeld
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook nog niet eerder van gehoord had, en het zou wel een hele praktische oplossing zijn voor monoblock bezitters met vorst en stroomuitval angst
En als dat ding te vroeg werkt, of veertje breekt, zit ik met 600 liter over de stoep, en een paar droog lopende pompen......
1 PVoutput . Dongen NB
ijhas schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:49:
[...]
Wanneer ik SWW tap, of eigenlijk stop met tappen, pompt mijn Remeha kortstondig water door het cv circuit. Dit maar een paar seconden. Ik heb ooit ergens gelezen dat dit zo is ingesteld om de warmtewisselaar snel af te koelen na SWW gebruik.
Misschien ook zoiets bij jou?
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Instellen dat je ketel enkel tapwater maaktcorsat schreef op woensdag 19 december 2018 @ 08:02:
Ik heb eea gechecked en idd, als er sww wordt gevraagd gebeurt er niets met de wp maar als de sww afname stopt blijft de pomp enige tijd doordraaien over de cv circuit en hierdoor reageert de wp. Hoe kan ik dit het beste oplossen ? Instellingen in de ketel ? Of toch maar versneld een nibe f130 met buffervat gaan installeren?
[...]
Het elektrisch element zal gebruikt worden voor legionella preventie eens in de x weken, en kun je dus ook goed plannen (bijvoorbeeld 's nachts).Maverick schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 22:21:
[...]
[...]
Ik weet eigenlijk niet of ik die heb, wel een boilervat van 300 liter. Zal morgen eens aan de installateur vragen hoe de configuratie er precies uit ziet.
In de offerte staat dit:
[...]
Ik dacht dat het elektrisch element een doorstroomverwarmer was, maar dat is wellicht enkel verwarming in het boilervat?
Volgens mij maak jij je zorgen om niets
Zie hier bijvoorbeeld de grafiek van afgelopen maandag.

Piek van 14.00 is SWW, en de piek tegen 18.00 is koken.
Als wij koken is dit met zo'n 3 á 4 pannen tegelijkertijd, maar je hebt nooit alle "pitten" op vol gas staan.
Kort samengevat, gaat ruimschoots goed komen, en een beetje selectiviteit heb je zelf in de hand.
Zoals het opwarmen van je boiler, toepassen van Legionella Preventie.
Ik kan me niet voorstellen dat je tegelijkertijd alles aan hebt staan, komt bij ons echt nooit voor en we letten er niet eens op.
In mijn mail van gc staat 24.6 en 82 centthido schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 21:48:
[...]
Greenchoiche, dal 19ct, piek 21.5ct
1 PVoutput . Dongen NB
14kW warmtepomp is warmte productie, niet verbruikJan Treur schreef op woensdag 19 december 2018 @ 07:18:
[...]
Ik heb nog meer dan dat bij 3x25A: WP van 14 kW, fornuis van max 18 kW, en laden van auto op 3.7 kW. En natuurlijk vaatwasser e.d. (maar geen doorstromer). In de ruim 5 jaar nooit gelet op belasting en toch nooit eruit gesprongen.
Anders zou je een COP van 1 hebben...
[ Voor 6% gewijzigd door BlueTooth76 op 19-12-2018 09:01 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Hij vroeg wat ik nu betaalde niet wat het gaat worden. Dat is overigens 22ct en 80ct.reneeke1970 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 08:54:
[...]
In mijn mail van gc staat 24.6 en 82 cent
Vaste kosten zullen wel afwijken want ik hoor vaker dat GC verschillende tarieven hanteert.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
WARP-systems spullen komen morgen binnen, slaapkamer van het weekend installeren, ben benieuwd.
Nu alleen nog kijken hoe ik een thermostaatknop ga maken op de muur, daar heb ik nog geen voorbeeld van gezien, uiteindelijk moet die thermostaat ook op de Domotica komen.
Maar eerst de thermostaatkraan zelf, als iemand nog suggesties heeft hoe dit op te lossen graag.
Waar het om gaat is dat het een beetje netjes afgewerkt kan worden
[ Voor 7% gewijzigd door sgsdebruijn op 19-12-2018 09:30 ]
#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz
route99 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 00:00:
[...]
Voor 2019:
Ik wel...
Bosgecompenseerd gas per m³ € 0,6939
Per jaar Vaste leveringskosten ca 39 euro dus voor 1000 m3 komt er ca 4 cent bij.
Dus max ca 74 euro cent.
Via een grote landelijke collectiviteit waar je in principe achter "moet" staan.... (is niet gratis, maar ik "heb" hem toch al).
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Ik maakte gebruik van Danfoss cf system, inmiddels is dit buiten werking en heb ik alles ingeregeld.sgsdebruijn schreef op woensdag 19 december 2018 @ 09:27:
@jschoorl2 @Ramon_1984
WARP-systems spullen komen morgen binnen, slaapkamer van het weekend installeren, ben benieuwd.
Nu alleen nog kijken hoe ik een thermostaatknop ga maken op de muur, daar heb ik nog geen voorbeeld van gezien, uiteindelijk moet die thermostaat ook op de Domotica komen.
Maar eerst de thermostaatkraan zelf, als iemand nog suggesties heeft hoe dit op te lossen graag.
Inmiddels een RTL ventiel met inbouwdoos gekocht, ik ga hier mee testen, als het wat is dan ook voor de rest van de bovenverdiepingRamon_1984 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:40:
[...]
Ik maakte gebruik van Danfoss cf system, inmiddels is dit buiten werking en heb ik alles ingeregeld.
Ik weet niet of dat de bedoeling is met een wp; het is juist om de temperatuur van de vloer te beperken in combinatie met een gasketel, met veel hogere temperaturen.sgsdebruijn schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:08:
[...]
Inmiddels een RTL ventiel met inbouwdoos gekocht, ik ga hier mee testen, als het wat is dan ook voor de rest van de bovenverdieping
Een RTL meet en reageert op de vloer water temp. en niet op de ruimte temp.
Ik heb in 1 circuit een normale radiator thermostaat opgenomen, die op de ruimte temp reageert, en dat werkt prima. Het is de enige lus die geen motortje op de verdeler heeft, maar ook geen thermostaat, die een vraag voor de wp creëert.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ramon_1984 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 08:07:
[...]
Instellen dat je ketel enkel tapwater maakt
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Goed punt, ik ga even bezinnen, anders ga ik tijdelijk met een gewone kraan werken.Naalroc schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:56:
[...]
Ik weet niet of dat de bedoeling is met een wp; het is juist om de temperatuur van de vloer te beperken in combinatie met een gasketel, met veel hogere temperaturen.
Een RTL meet en reageert op de vloer water temp. en niet op de ruimte temp.
Ik heb in 1 circuit een normale radiator thermostaat opgenomen, die op de ruimte temp reageert, en dat werkt prima. Het is de enige lus die geen motortje op de verdeler heeft, maar ook geen thermostaat, die een vraag voor de wp creëert.
Volgens mij doet mijn WP dat ook na SWW bedrijf, klep in CV stand, en warmte primaire circuit wegpompen over CV circuit.corsat schreef op woensdag 19 december 2018 @ 12:06:
Cv bedrijf staat al uit. Toch pompt hij na sww bedrijf water rond in cv systeem.
[...]
Ik denk niet dat je daar veel aan kunt veranderen, ik vraag me alleen af waarom dit nu problemen geeft, en eerder nooit
Waarom is je CV ketel eigenlijk fysiek nog gekoppeld aan CV bedrijf
[ Voor 39% gewijzigd door Grolsch op 19-12-2018 12:27 ]
Ik heb afgelopen jaar een Loria 6008 warmtepomp laten installeren. Echter blijft het niet warm in huis.
Gegevens:
Vrijstaande woning uit 1978.
2018:
Vloerisolatie (Icynene)
Knauf Supafil (Geblazen glas)
Warmtepomp (Loria Solo 6008), ook gebruikt voor warmwater (200L DeJong warmtepompboiler).
Dak is niet geïsoleerd nog, (BG+1e etage+zolder)
Ik merk dat ik het niet warm kan krijgen op dagen dat het vriest, pas als ik het elektrisch element inschakel is het maximaal 19,5C te krijgen. Dit is wat mij betreft te koud, zeker als het buiten -3 graden is.
De rest van de woning heeft normale radiatoren, daar wordt het echt niet warm (etage 1 en 2).
Instellingen: Tapwater wordt om 3 uur snachts verwarmt naar 65 graden, overdag koelt dit rustig af en hoeft er geen vermogen richting het sanitair water over het algemeen. Snachts staat de thermostaat op 19 graden ingesteld.
Warmtebron:
Jaga convectoren, 3 stuks.
Ingestelde aanvoertemperatuur 60 graden (Wordt niet gehaald, maximaal ongeveer 40 graden).
Retourtemperatuur is altijd rond de 28 graden is mij opgevallen. Wie heeft er tips. Wat kan ik doen om het comfort te verhogen.
Ik twijfel of ik een tweetraps warmtepomp nodig heb in plaats van het huidige systeem.
[ Voor 3% gewijzigd door _Alkaline op 19-12-2018 12:31 . Reden: Aanvulling informatie bovenetages. ]
Ik ken de juiste verhoudingen niet maar verreweg de meeste warmte verlies je via het dak, die dus zsm isoleren (als dat kan)._Alkaline schreef op woensdag 19 december 2018 @ 12:29:
Allen,
Ik heb afgelopen jaar een Loria 6008 warmtepomp laten installeren. Echter blijft het niet warm in huis.
Gegevens:
2018:
Vloerisolatie (Icynene)
Warmtepomp (Loria Solo 6008), ook gebruikt voor warmwater (200L DeJong warmtepompboiler).
Ik merk dat ik het niet warm kan krijgen op dagen dat het vriest, pas als ik het elektrisch element inschakel is het maximaal 19,5C te krijgen. Dit is wat mij betreft te koud, zeker als het buiten -3 graden is.
De rest van de woning heeft normale radiatoren, daar wordt het echt niet warm (etage 1 en 2).
Instellingen: Tapwater wordt om 3 uur snachts verwarmt naar 65 graden, overdag koelt dit rustig af en hoeft er geen vermogen richting het sanitair water over het algemeen. Snachts staat de thermostaat op 19 graden ingesteld.
Warmtebron:
Ingestelde aanvoertemperatuur 60 graden (Wordt niet gehaald, maximaal ongeveer 40 graden).
Retourtemperatuur is altijd rond de 28 graden is mij opgevallen. Wie heeft er tips. Wat kan ik doen om het comfort te verhogen.
Ik twijfel of ik een tweetraps warmtepomp nodig heb in plaats van het huidige systeem.
Verder je sanitair water verwarmen op het warmste moment van de dag en zeker niet 's nachts.
Geen nachtverlaging toepassen of in ieder geval niet meer dan 0,5 graad.
Radiatoren op de etages dicht zetten.
Wat voor afgiftesysteem heb je op de BG? Indien vloerverwarming dan de aanvoer omlaag naar max 45 graden, meer mag je vloer toch niet hebben. Als het lekker op temperatuur blijft beneden dan kan je gaan spelen met je aanvoertemperatuur. Als je die kunt verlagen haal je een hogere COP en 'stook' je zuiniger.
[ Voor 5% gewijzigd door DJT op 19-12-2018 12:46 ]
Dan kom je domweg vermogen te kort, ik ken de vermogens tabel van deze Loria niet, maar wat kan deze nog leveren bij -2 bijvoorbeeld_Alkaline schreef op woensdag 19 december 2018 @ 12:29:
Allen,
Gegevens:
2018:
Vloerisolatie (Icynene)
Warmtebron:
Wel vreselijk onvriendelijke WP temperaturen, en rare tijdstippen.
Waarom ga je 's nachts om 03.00 je vat naar 65 graden verwarmen
Verder een Ta van 60 is ook geen WP vriendelijke temperatuur.
Al met al een slecht bedacht / ingeregeld systeem als je het mij vraagt. Heb je dit zelf bedacht, of heb je een installateur betaald hiervoor? Want dit zou ik niet accepteren als het verkocht is als een goed werkend systeem.
[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 19-12-2018 12:55 ]
Arjan schreef op woensdag 19 december 2018 @ 09:45:
Ik ben voorbereidingen aan het treffen om in de toekomst een warmtepomp te plaatsen, momenteel ligt de halve oprit open dus ideaal moment om wat leidingwerk in te graven.
Heeft iemand tips voor wat er allemaal qua leidingwerk naar de warmtepomp gebracht moet?
Ik ga er sowieso krachtstroom naartoe brengen, wellicht 2x zodat er ook een laadpaal bij kan. Daarnaast zal er een geïsoleerde warm/koud leiding naartoe moeten. Tips over welke buis aan te bevelen is?
Heeft het nog nut een rioolafvoer beschikbaar te hebben? voor condenswater enzo?
oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad
Wat betreft het geluid. De warmtepomp verwarmt tapwater ongeveer tot 45 graden, daarna wordt het elektrisch element wat in de boiler zelf zit ingeschakeld om het restant op te warmen. Ik hoor er in principe erg weinig van.Grolsch schreef op woensdag 19 december 2018 @ 12:55:
[...]
Dan kom je domweg vermogen te kort, ik ken de vermogens tabel van deze Loria niet, maar wat kan deze nog leveren bij -2 bijvoorbeeld
Wel vreselijk onvriendelijke WP temperaturen, en rare tijdstippen.
Waarom ga je 's nachts om 03.00 je vat naar 65 graden verwarmenVreselijk COP ongunstig tijdstip, een temperatuur die WP only niet gehaald kan worden. Kun je dit niet op 50 of 55 graden zetten en dan 14.00 's middags bijvoorbeeld
Bijkomende voordelen zijn hogere Tb, dus betere COP, hogere Tb dus minder warmteverlies in CV gedeelte, en 's nachts niet zo'n "bak herrie", want SWW maken van 65 graden moet je kunnen horen
Verder een Ta van 60 is ook geen WP vriendelijke temperatuur.
Al met al een slecht bedacht / ingeregeld systeem als je het mij vraagt. Heb je dit zelf bedacht, of heb je een installateur betaald hiervoor? Want dit zou ik niet accepteren als het verkocht is als een goed werkend systeem.
Met een aanvoertemperatuur die eerst op 45 graden stond kregen we het niet warm. Daarom er voor gekozen om het e-element in te schakelen en door te verwarmen zodat we het nog een beetje comfortabel krijgen. Wanneer ik overdag verwarm zit mijn oppas in de kou, het systeem kan niet tegelijk verwarming en sanitair regelen, dat is de reden dat er snachts veel wordt verwarmt (sanitair) om zo te zorgen dat er overdag wanneer de verwarming nodig is minder wordt gevraagd (sanitair).
De kosten efficiëntie is in dit geval niet goed, dat snap ik. Helaas was het comfort in zoverre verdwenen dat we hebben gekozen voor minder efficiëntie.
Mijn excuus nog voor een fout in de ingestelde aanvoer, die is 55 graden, geen 60.
[ Voor 0% gewijzigd door _Alkaline op 19-12-2018 13:30 . Reden: Verduidelijking. ]
Het enige wat je dan hoort zijn echo geluiden in je portemonnee, want die wordt zeker niet voller van dit soort acties_Alkaline schreef op woensdag 19 december 2018 @ 13:28:
[...]
Wat betreft het geluid. De warmtepomp verwarmt tapwater ongeveer tot 45 graden, daarna wordt het elektrisch element wat in de boiler zelf zit ingeschakeld om het restant op te warmen. Ik hoor er in principe erg weinig van.

Dat zijn allemaal geluiden / symptonen van een veel te kleine WP, of eigenlijk een heel slecht (niet WP vriendelijk) afgiftesysteem. Als jij bij 24*7 stoken overdag een Ta nodig hebt van 60 graden hadden ze je beter een CV ketel kunnen installeren.Met een aanvoertemperatuur die eerst op 45 graden stond kregen we het niet warm. Daarom er voor gekozen om het e-element in te schakelen en door te verwarmen zodat we het nog een beetje comfortabel krijgen. Wanneer ik overdag verwarm zit mijn oppas in de kou, het systeem kan niet tegelijk verwarming en sanitair regelen, dat is de reden dat er snachts veel wordt verwarmt (sanitair) om zo te zorgen dat er overdag wanneer de verwarming nodig is minder wordt gevraagd (sanitair).
55 graden is nog veel en veel te hoog om enigszins efficiënt een WP te kunnen toepassen.De kosten efficiëntie is in dit geval niet goed, dat snap ik. Helaas was het comfort in zoverre verdwenen dat we hebben gekozen voor minder efficiëntie.
Mijn excuus nog voor een fout in de ingestelde aanvoer, die is 55 graden, geen 60.
Pas je nachtverlaging toe ? Indien ja, stop daar dan maar direct mee, in jouw situatie is het van belang zoveel mogelijk warmte in de woning te krijgen dmv 24*7 te stoken.
Vorige week inderdaad enkele lastige dagen gehad voor de warmtepomp met vele defrosts door de hoge luchtvochtigheid en kou, hierdoor verlies je zo 15% van je vermogen. (34 minuten verwarmen, 6 minuten defrost).
Als er dan ook nog veel wind is (icm met natuurlijke ventilatie) dan wordt het warmteverlies nog groter.
2 ideeën om uit te proberen (los van elkaar of tegelijk):
-Probeer het verwarmen te beperken tot de leefruimtes waar het echt nodig is: keuken, woonkamer, (badkamer). Zet de thermostaatkranen lager of dicht in slaapkamers/zolder. Dat zou zeker moeten helpen om het comfort in de leefruimtes te verbeteren. Echt koud zal het toch niet worden boven na al je isolatiemaatregelen?
-Op welke pompstand staat je WP nu? Met een lagere flow kun je een hogere aanvoertemperatuur halen dan de 40/28 nu. Misschien verbetert dat (lokaal) de afgifte waar je het nodig hebt.
Daarnaast misschien eens na gaan denken waar de meeste winst nu te behalen is, misschien een (decentrale) ventilatie WTW om je warmteverlies verder te beperken?
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
Heb je echt maar 3 stuks radiatoren? Ik denk eerder dat je het niet warm krijgt omdat je niet genoeg warmteafgiftebronnen hebt zo..._Alkaline schreef op woensdag 19 december 2018 @ 12:29:
Allen,
Gegevens:
2018:
Vloerisolatie (Icynene)
Warmtebron:
Hoe ben je ooit bij gekomen om een warmtepomp te nemen? Niet eerder getest of je het warm krijgt bij 45C Ta?
Ipv op element verder te verwarmen kan je voor de vriesmomenten misschien een LL-warmtepomp aanleggen om bij te verwarmen. Is nog voordeliger ook..
Voor warmtepomp wil je 2x krachtstroom hebben. ook voor het element in noodsituaties.Arjan schreef op woensdag 19 december 2018 @ 13:11:
ik had een vraag, maar deze in het verkeerde topic gesteld. Vandaar hier mijzelf maar eens quoten:
[...]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Denk dat je zelfs nog wel meer verliest dan 15%Chris_82 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 13:54:
@_Alkaline Vervelend om te lezen dat het niet lekker werkt.
Vorige week inderdaad enkele lastige dagen gehad voor de warmtepomp met vele defrosts door de hoge luchtvochtigheid en kou, hierdoor verlies je zo 15% van je vermogen. (34 minuten verwarmen, 6 minuten defrost).
Als er dan ook nog veel wind is (icm met natuurlijke ventilatie) dan wordt het warmteverlies nog groter.
-Probeer het verwarmen te beperken tot de leefruimtes waar het echt nodig is: keuken, woonkamer, (badkamer). Zet de thermostaatkranen lager of dicht in slaapkamers/zolder. Dat zou zeker moeten helpen om het comfort in de leefruimtes te verbeteren. Echt koud zal het toch niet worden boven na al je isolatiemaatregelen?
-Op welke pompstand staat je WP nu? Met een lagere flow kun je een hogere aanvoertemperatuur halen dan de 40/28 nu. Misschien verbetert dat (lokaal) de afgifte waar je het nodig hebt.
Daarnaast misschien eens na gaan denken waar de meeste winst nu te behalen is, misschien een (decentrale) ventilatie WTW om je warmteverlies verder te beperken?
Die 15% klopt time-wise natuurlijk wel maar...:
Je koelt ook tijdelijk je woning / buffer wat je weer in moet halen.
Daarnaast spint de WP niet gelijk weer op naar vol vermogen (hier niet tenminste).
Tijdens het invriezen verlies je ook een hoop vermogen.
Je kunt die box wel plaatsen, maar er een gewone radiator T'stat op te schroeven, dat werkt.sgsdebruijn schreef op woensdag 19 december 2018 @ 12:25:
[...]
Goed punt, ik ga even bezinnen, anders ga ik tijdelijk met een gewone kraan werken.
En die kan in de aanvoer of de afvoer, want het werkt dan gewoon als afsluiter, maar reageert op de ruimte temp.
Zo zit dat in mijn bij-keuken; wèl een ontluchter er bij, want het is het hoogste punt in de lus van de vloer.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Bij kouder en droger weer komt het weer helemaal goed
[ Voor 14% gewijzigd door Chris_82 op 19-12-2018 13:59 ]
Thanks voor de bevestiging, zat ik inderdaad net aan te denken, heb nu namelijk ruimte thermostaatknoppen op de radiatoren.Naalroc schreef op woensdag 19 december 2018 @ 13:57:
[...]
Je kunt die box wel plaatsen, maar er een gewone radiator T'stat op te schroeven, dat werkt.
En die kan in de aanvoer of de afvoer, want het werkt dan gewoon als afsluiter, maar reageert op de ruimte temp.
Zo zit dat in mijn bij-keuken; wèl een ontluchter er bij, want het is het hoogste punt in de lus van de vloer.
[Afbeelding]
Ik heb 3 Jaga convectoren met DBE, afgifte vermogen ongeveer 7KW (met 35C aanvoer temperatuur) in de woonkamer. Dat is de belangrijkste ruimte. Dit moet voldoende zijn. Echter lijkt de pomp het systeem niet goed warm te krijgen.kmf schreef op woensdag 19 december 2018 @ 13:55:
[...]
Heb je echt maar 3 stuks radiatoren? Ik denk eerder dat je het niet warm krijgt omdat je niet genoeg warmteafgiftebronnen hebt zo...
Hoe ben je ooit bij gekomen om een warmtepomp te nemen? Niet eerder getest of je het warm krijgt bij 45C Ta?
Ipv op element verder te verwarmen kan je voor de vriesmomenten misschien een LL-warmtepomp aanleggen om bij te verwarmen. Is nog voordeliger ook..
[...]
Voor warmtepomp wil je 2x krachtstroom hebben. ook voor het element in noodsituaties.
Het testen of een WP functioneerde was lastig. Ik had hele oude radiatoren in een niet geïsoleerd huis. We hebben alles als 1 pakket laten aanpakken.
Goeie tip! Dit ga ik vandaag nog instellen!Grolsch schreef op woensdag 19 december 2018 @ 13:42:
[...]
55 graden is nog veel en veel te hoog om enigszins efficiënt een WP te kunnen toepassen.
Pas je nachtverlaging toe ? Indien ja, stop daar dan maar direct mee, in jouw situatie is het van belang zoveel mogelijk warmte in de woning te krijgen dmv 24*7 te stoken.
Flow staat nu op 4 (maximum), verlagen van de flow zorgt dat niet voor een lagere retourtemperatuur? Of maakt dat weinig verschil. Ik ga het wel even proberen. Qua ventilatie is het huis voorzien van passieve ventilatie (roosters) en een luchtontvochtiger om vocht te onttrekken in de ruimtes en de luchtkwaliteit te verbeteren. De lucht blijft dus in de ruimte zelf omdat wij in de zomer alleen ventileren en in de winter niet.Chris_82 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 13:54:
@_Alkaline Vervelend om te lezen dat het niet lekker werkt.
‘Elektrische cv-ketel uit Goirle staat op punt van doorbreken’ (Brabants Dagblad, 19-12-2018; ditmaal geen blauwe doosch, maar een groene doosch van (hopelijk) gerecycled plastic!)
Eerdere voorvallen:
Staat het (gasloze) huis van de toekomst in Okkenbroek? (Stentor, 13-8-2018; het antwoord op de vraag in de kop is natuurlijk nee). De uitvinder twittert sindsdien nog elke dag minstens tien keer om media-aandacht...
Gas kan er massaal af door Hardenbergse vinding (Stentor, 31-1-2018) - dit is de Ecoliner 'blauwe doosch'.
Wanneer gaan die journalisten eens hun werk doen?
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Ik heb nog oud dubbel glas, wellicht toch eens kijken naar het vervangen van dit oude dubbel glas. Het hout wordt ook steeds minder mooi!Cranberry schreef op woensdag 19 december 2018 @ 14:24:
@Alkaline is je glas ook vernieuwd of heb je nog 'oud' dubbel glas?
Om dezelfde warmte te verplaatsen met een lagere flow, zal een hogere dT gecreëerd moeten worden. Aangezien Jaga's niet ineens veel beter zullen gaan werken (meer afgifte bij lagere gemiddelde temperatuur?_Alkaline schreef op woensdag 19 december 2018 @ 14:10:
Flow staat nu op 4 (maximum), verlagen van de flow zorgt dat niet voor een lagere retourtemperatuur? Of maakt dat weinig verschil. Ik ga het wel even proberen. Qua ventilatie is het huis voorzien van passieve ventilatie (roosters) en een luchtontvochtiger om vocht te onttrekken in de ruimtes en de luchtkwaliteit te verbeteren. De lucht blijft dus in de ruimte zelf omdat wij in de zomer alleen ventileren en in de winter niet.

Ik verwacht maar een klein effect op de retourtemperatuur.
In het infoscherm op de binnenunit kun je de gemeten flow uitlezen en zien wat het effect is van een lagere pompstand. Bij mij staat die op 1 en geeft dan ca 15L/min.
Luchtkwaliteit is niet alleen luchtvochtigheid, maar ook CO2 en VOC. Daarvoor is toch echt verse luchtaanvoer nodig. Als je nog niet alle tocht&kierplekken hebt dichtgemaakt zal de luchtkwaliteit in een jaren '80 huis nog wel in orde zijn...
[ Voor 7% gewijzigd door Chris_82 op 19-12-2018 14:45 ]
Erg triest... Consumenten worden verkeerd geïnstrueerd.Bram-Bos schreef op woensdag 19 december 2018 @ 14:10:
Even off-topic maar nu al de derde op rij dit jaar die een regionale krant zo gek krijgt om een elektrische cv-ketel als dé oplossing voor de transitie naar een gasloze gebouwde omgeving voor te stellen:
‘Elektrische cv-ketel uit Goirle staat op punt van doorbreken’ (Brabants Dagblad, 19-12-2018; ditmaal geen blauwe doosch, maar een groene doosch van (hopelijk) gerecycled plastic!)
Eerdere voorvallen:
Staat het (gasloze) huis van de toekomst in Okkenbroek? (Stentor, 13-8-2018; het antwoord op de vraag in de kop is natuurlijk nee). De uitvinder twittert sindsdien nog elke dag minstens tien keer om media-aandacht...
Gas kan er massaal af door Hardenbergse vinding (Stentor, 31-1-2018) - dit is de Ecoliner 'blauwe doosch'.
Het is een oplossing maar totaal niet interessant.
Mocht Gas 1,80 per m3 gaan kosten kan het misschien break even worden
Vermogen = L/s * 4.2 * dT = kW_Alkaline schreef op woensdag 19 december 2018 @ 14:10:
[...]
Flow staat nu op 4 (maximum), verlagen van de flow zorgt dat niet voor een lagere retourtemperatuur? Of maakt dat weinig verschil. Ik ga het wel even proberen. Qua ventilatie is het huis voorzien van passieve ventilatie (roosters) en een luchtontvochtiger om vocht te onttrekken in de ruimtes en de luchtkwaliteit te verbeteren. De lucht blijft dus in de ruimte zelf omdat wij in de zomer alleen ventileren en in de winter niet.
Als je de flow verlaagt zal de dT groter worden.
Ik denk nog steeds dat je afgiftesysteem niet echt WP vriendelijk is, en je WP te klein waardoor je van alles niets hebt.
Eerder werd al geopperd draai eens de slaapkamers dicht en focus je op de verblijfsruimtes, krijg je die dan wel warm
Nachtverlaging zou ik alleen maar toepassen als je voldoende vermogen hebt, in jouw geval zeker niet doen als je het warm wilt houden.
Dus 2x de faseovergang van vloeibaar naar vast en weer terug naar vloeibaar.
Dan weet je wat het thermisch verlies/vermogen is van slecht weer.
Ik erger me ook aan de onkunde van de pers. Ook het NOS journaal kan er wat van. Er is meerdere keren "waterpomp" genoemd i.p.v. "warmtepomp".Bram-Bos schreef op woensdag 19 december 2018 @ 14:10:
Even off-topic maar nu al de derde op rij dit jaar die een regionale krant zo gek krijgt om een elektrische cv-ketel als dé oplossing voor de transitie naar een gasloze gebouwde omgeving voor te stellen:
Eerdere voorvallen:
Ook een politicus die het klimaatplan moet trekken:
Diederik Samson beweerde bij Pauw dat voor toepassen van een warmtepomp de woning zeer extreem goed geisioleerd moet zijn.
Ja, goed isoleren is altijd een voordeel maar voor het toepassen van een WP gaat het juist om het CV systeem. Bij oudere woningen vaak overgedimensioneerde CV en dat is juist een voordeel.
Ik heb een matig geisoleerde woning, zoals meer forumleden, en bespaar 85% aardgas per jaar met een SCOP van 4 met een lullig klein warmtepompje waar nog veel aan te verbeteren valt en waarvoor ik zonder subsidie 4000 Eur voor heb betaald.
Over de investering doen mede ook vreemde verhalen de ronde. Een WP kost 20.000 Euro en dan hebben ze het niet over een grote villa maar een doorsnee woning. Ik heb twee vrienden met redelijk grote vrijstaande woningen die c.a. 8500 Euro hebben betaald voor een hybide WP van 7,5 kW incl installatie en zonder subsidie.
Wie hebben er belang bij om dit allemaal op te fokken? Grote investeringsplannen, de aasgieren duiken er op en de arme burger moet het uiteindelijk gaan betalen.
Oxellaar schreef op woensdag 19 december 2018 @ 15:04:
Heeft iemand het smeltwater van één defrost wel eens opgevangen en uitgerekend wat het kost aan energie om die hoeveelheid in te vriezen en weer te ontdooien.

Prijskaartje net geen € 4.000.-
Mits de plaatsingskosten van de Pana 5kw mono en Atlanctic boiler meevallen verwacht ik dat dit grapje ons in totaal € 10.000 gaat kosten. De plaatsingskosten zijn wel ruim begroot.
De subsidies zullen worden besteed aan de plaatsing van extra zonnepanelen.
Het blijft een flinke investering...
Ligt aan verschillende dingen. Als ik bij mij de flow omhoog gooi maken de radiatoren "korsluiting", bij de aansluiting omdat zowel aan als afvoer aan de zelfde kant zit, dan gaat de warmte bijna net zo snel terug als dat het erin gaat._Alkaline schreef op woensdag 19 december 2018 @ 14:10:
Ter ilustratie (niet de mijne maar klopt wel ongeveer):
De hele radiator werd wel warm maar alleen bovenin. Na het terugschroeven van de flow steeg het verschil tussen aanvoer en retour met ongeveer 2 á 3 graden naar 4 graden waar het voorheen 1 graden verschil was (dus 40 in 38/39 uit).
Je Jaga's zouden hier geen last van mogen hebben maar als je op de boevenverdieping voelt aan de radiatoren kan je kijken of dat daar het geval is. Als dat het geval is kan je de radiatoren boven knijpen zodat ze minder kortsluiting maken. Dit heeft er bij mij toe geleid dat er meer warmte werd afgegeven i.p.v. minder.
Wat betreft je passieve ventilatie, voel je daar ook merkbare tocht doorheen komen? Hoe meer koude lucht van buiten binnenkomt des te meer je warmtepomp moet werken om deze te verwarmen.
Verder eensch met @DJT, als je warmtepomp de Ta al niet haalt dan moet je zeker geen nachtverlaging toepassen. Zoveel mogelijk en zo gelijkmatig mogelijk proberen te stoken. nachtverlaging kan wel maar alleen als je een zwaar overbemeten warmtepomp hebt (zoals in mijn geval maar die gaat ook van Ta 23 naar Ta 40 in 20 minuten
@Grolsch, iedere nacht de boiler naar 65 graden is overigens wat de meeste E-boilers in onze wijk ook doen. Ik heb het zelf 5 jaar lang gedaan en had nog steeds geld om te investeren in een warmtepomp. Het is niet goedkoop maar het is ook weer niet zo duur dat je er aan onderdoor gaat hoor!
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
LOL...nou ja zeg... Er waren hier zelfs mensen die het opvangen voor de planten ofzo? Dus waarom niet?
Sorry, heb bijna vakantie
[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 19-12-2018 15:44 ]
Ik zie 2 boilers van +/-90 liter, extra pompje en en wat zelfbouwdingen. Als je op zijn website kijk, zie je wel echt een enorm hoog verbruik voor gas staan van voor zijn omslag van bijna 4.000 m3, zelfs voor een oude 2kapper extreem hoog. Volgens de bedenker paar duizend euro voor zijn systeem, weet ik het al goedkoper in zijn geval. kan je nog beter 2 atlantic explorers wpboilers koppelen à 1370 p/st. extra pompje erbij -1.250 p/st subsidie. ben je voor 500 euro klaar.Bram-Bos schreef op woensdag 19 december 2018 @ 14:10:
Eerdere voorvallen:
Eigenlijk is het devies heel simpel. Kan je met lager dan 45 graden af om je woning bij -10 te verwarmen, dan pas kan een stand-alone lucht/water of water/water - warmtepomp. Zo niet, eerst isoleren of kan een lucht-lucht warmtepomp wellicht uitkomst bieden.
Door de huidige subsidie structuur op warmtepompen, zijn de prijzen in Nederland kunstmatig hoog. Geen wonder dat dan elk rapport wat naar buiten wordt gebracht, vermeldt dat de gemiddelde woning gasloos maken tienduizenden euro's kost. De Nederlandse journaille zou eens moeten kijken naar de betaalde prijzen (voornamelijk geimporteerd dus) die in de openingspost staan van deze discussie en dát aan de kaak stellen.
Eigenlijk weer typisch gelobby van een groot leverancier aan belastinginkomsten (gas), Wordt tijd dat er een keer een voorstander aan het woord mag komen.
In de winter niet ventileren? Dat lijkt me erg ongezond!_Alkaline schreef op woensdag 19 december 2018 @ 14:10:
De lucht blijft dus in de ruimte zelf omdat wij in de zomer alleen ventileren en in de winter niet.
Tip: Koop een CO2-meter en ventileer zodanig dat je CO2-ppm niet boven de 1000 komt. Dan heb je in ieder geval een redelijke luchtkwaliteit.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Maar toch brandt mijn houtkacheltje als een tierelier, zonder dat er iets open staat.....
Dus er moet wel voldoende verse lucht binnen komen.
En ook de afzuiger, die 2 uur draait in de ochtend + elke keer als het licht in de badkamer en toilet (+15 minuten) aan is, doet dat prima.
Ditto met de afzuiger boven de kookplaat.
Waar zou die verse lucht toch vandaan komen, denk ik dan....
Iedere nacht 200 liter naar 65 graden heen trekken noem ik niet niets.Felicia schreef op woensdag 19 december 2018 @ 15:41:
[...]
@Grolsch, iedere nacht de boiler naar 65 graden is overigens wat de meeste E-boilers in onze wijk ook doen. Ik heb het zelf 5 jaar lang gedaan en had nog steeds geld om te investeren in een warmtepomp. Het is niet goedkoop maar het is ook weer niet zo duur dat je er aan onderdoor gaat hoor!
de laatste 20 graden gaat dus met een COP=1 als ik hem goed begrijp, en ook je stilstandsverliezen verdubbelen t.o.v. Tboiler 45 graden.
Succes, vrijdag komen bij mij de spullen binnen.sgsdebruijn schreef op woensdag 19 december 2018 @ 09:27:
@jschoorl2 @Ramon_1984
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
Dat klopt, maar die lucht wordt dan actief aangezogen, meestal onder de deuren door. Vooral de hal is bij mij namelijk erg lek, terwijl de woonkamer, keuken en slaapkamers aardig dicht zijn.Naalroc schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:04:
@Andrehj Ik dacht dat ik met de verbouwing mijn boerderij van bouwjaar 1807 redelijk luchtdicht had gemaakt, met allemaal nieuwe ramen en kozijnen.
Maar toch brandt mijn houtkacheltje als een tierelier, zonder dat er iets open staat.....
Dus er moet wel voldoende verse lucht binnen komen.
En ook de afzuiger, die 2 uur draait in de ochtend + elke keer als het licht in de badkamer en toilet (+15 minuten) aan is, doet dat prima.
Ditto met de afzuiger boven de kookplaat.
Zodra ik dus de afzuigkap uit zet, wordt de luchtkwaliteit in de woonkamer enorm snel slechter, wat op een CO2-meter mooi te zien is.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Hoe was je radiatoren situatie hiervoor? Had je bijvoorbeeld 7kw radiatoren hangen bij aanvoer 75 graden?_Alkaline schreef op woensdag 19 december 2018 @ 12:29:
Allen,
Gegevens:
2018:
Vloerisolatie (Icynene)
Warmtebron:
Als je deels jaga hebt en deels normale radiatoren, zit er +/- 10x meer water in de normale radiatoren. Het kan zijn dat deze alle warme water ""opslokken" als het systeem niet goed is ingeregeld. Je zou de andere radiatoren kunnen sluiten en alleen de jaga gebruiken.
Probeer het eens op aanvoer 45 (retour 40) in te regelen. Je pompsnelheid per uur zou dan moeten liggen op ongeveer 16l/per minuut.
Als je een tweetraps warmtepomp overweeg, zou je er eentje met koelmiddel moeten hebben die goed overweg kan met hogere temperaturen, zoals r134a, r290 propaan of ammoniak oid.
Moet je eens een slaapkamer meten? Kleinere ruimte en 2 personen snurken zit je zo op 1500 ppm of hoger.Andrehj schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:28:
[...]
Dat klopt, maar die lucht wordt dan actief aangezogen, meestal onder de deuren door. Vooral de hal is bij mij namelijk erg lek, terwijl de woonkamer, keuken en slaapkamers aardig dicht zijn.
Zodra ik dus de afzuigkap uit zet, wordt de luchtkwaliteit in de woonkamer enorm snel slechter, wat op een CO2-meter mooi te zien is.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Volgens mij is toch maar één van deze omzettingen werkelijk verlies van energie, namelijk het ontdooien?Oxellaar schreef op woensdag 19 december 2018 @ 15:04:
Heeft iemand het smeltwater van één defrost wel eens opgevangen en uitgerekend wat het kost aan energie om die hoeveelheid in te vriezen en weer te ontdooien.
Juist tijdens het invriezen wordt er namelijk heel veel thermische energie onttrokken uit het uit de lucht gecondenseerde vocht. Deze energie komt juist ten goede aan het koelmiddel en is dus geen verlies in mijn optiek. Heel veel principes waaronder de welbekende solarfreezer (zak water in de kruipruimte) en de Duitse Solareis (waterbuffer in de tuin) maken gebruik van de gigantische hoeveelheid energie die vrijkomt bij de kristalisatie van water (80x de hoeveelheid energie ten opzichte van 1 graad temperatuurverlaging in vloeibare fase).
Wel is het natuurlijk zo dat kristalisatie bij een lucht/water warmtepomp onwenselijk is omdat daarmee de luchtstroming door de lamellen geblokkeerd wordt en dus de primaire werking wordt weggenomen. Echter zie ik het invriezen niet als verloren energie in tegenstelling tot het weer moeten ontdooien van dit aangegroeide ijs.
Nou ben ik geen koeltechnisch specialist en jij wel, maar ik heb een redelijke natuurkundige kennis waardoor ik verwacht dat het zo werkt. Of niet?
@Bram-Bos heeft via de koelsstand E2 op zijn Kamstrup warmtemeter het effect van de defrosts gemeten. Hij corrigeert zelfs zijn monitoring opgave hiervoor. Het valt erg mee.Oxellaar schreef op woensdag 19 december 2018 @ 15:04:
ik heb eentje uit onderstaand rijtje, zaken die je toch al vaak hebt of kunt overwegen om in te stappen en heb je meteen GC kortingblauwemac schreef op woensdag 19 december 2018 @ 09:58:
Interessant, wat is dat voor collectief?[...]
.
https://www.google.nl/sea...d=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8
Zoals (allen met hun eigen kosten):
- PMA (dochter van Menzis) 10% korting op zorgverzekering (kosten afh van pakket)
- VvE als je daar bij zit (kosten: geen idee?)
- Boerderijstroom : voor boeren, ondernemers en andere mensen die zelf energie opwekken. (kosten: geen idee?)
- FNV voor werk en inkomen en vaak gratis juridisch advies (kosten 8.50 -17 euro/mand afh van inkomen)
- inkoopcollectief zoals vastelastenbond.nl Pas op met verplichtingen, heb er geen onderzoek aan gedaan
Wat je ook doet.. lees de voorwaarden heel goed zodat je weet waar je aan vast zit..
@Tomexergie ik weet dat het meevalt, maar ik was ook niet bepaald serieus. Al is iedereen vrij natuurlijk om het te berekenen adhv het water
Deze redenering klopt niet. De faseovergang van het bevriezen van het water geeft juist warmte af aan je verdamper, en verhoogt dus je rendement.Oxellaar schreef op woensdag 19 december 2018 @ 15:04:
Daarna heb je uiteraard wel dubbel last van het ijs, omdat het zorgt voor een stukje isolatie tussen de lucht en je verdamper, en omdat het de luchtstroom belemmert.
Waar jij dus verwacht dat je qua verliezen moet rekenen met twee keer de faseovergang, denk ik dat het veel minder is, misschien een halve faseovergang.
Doe ik ook geregeld, want ik kan mijn CO2-metertje gewoon meenemen. En ik slaap dus altijd met het raam open, behalve met wind op de gevel, dan volstaat het ventilatierooster ook.Rol-Co schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:51:
[...]
Moet je eens een slaapkamer meten? Kleinere ruimte en 2 personen snurken zit je zo op 1500 ppm of hoger.

Kun je de flow verhogen? Een dt van 12 graden is wel veel. Ik zit mijn convectors op 35 graden op een dt over het cv circuit van max. 5 graden._Alkaline schreef op woensdag 19 december 2018 @ 12:29:
Allen,
...
...
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
en https://www.sandervunderi...1lRgFMEAQYAyABEgL-LvD_BwERol-Co schreef op woensdag 19 december 2018 @ 19:23:
Eindelijk binnendat duurde even. Nu kunnen we zelf controleren op lekjes.
[Afbeelding]
Klopt, maar ik zeg dus dat één van deze faseovergangen energiewinst geeft voor je systeem en de andere energieverlies. Dat wat @Andrehj hierboven ook aangeeft. Maar in feite wil je ze bij een L/W-wp beide niet aangezien ijsaangroei alleen maar de luchtstroming blokkeert.Oxellaar schreef op woensdag 19 december 2018 @ 18:23:
@godfriedd ik zei ook, twee keer de fase overgang. Vloeibaar naar vast, vast naar vloeibaar.
@Tomexergie ik weet dat het meevalt, maar ik was ook niet bepaald serieus. Al is iedereen vrij natuurlijk om het te berekenen adhv het water
Ja die heb ik al, zeepsopje kan ook, maar in de machine is dat lastiger.
Binnen unit is goed alvast
Ik begrijp er niet veel van wat hij doet op "auto adapt" maar de flow was net 0.4 m3 en ik had een dT van 10,2 graden...
Dat was me al opgevallen bij binnenkomst vandaag (thermometers hangen in bijkeuken) maar de post van Fullpower herinnerde me eraan om toch even te gaan kijken.
Zou het kunnen dat de auto adapt wat van de wijs raakt van de aanpassingen in m'n stooklijn van afgelopen week?
[ Voor 43% gewijzigd door BlueTooth76 op 19-12-2018 19:54 ]
Volgens mij reageert de auto adapt op de druk in het systeem. Als ik thermostaatknop dicht draai gaat de flow omlaag en als ze weer open gaan loopt de flow op.BlueTooth76 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 19:52:
Over flow gesproken, ik heb m'n Grundfos Alpha maar eens op stand PP2 gezet.
Ik begrijp er niet veel van wat hij doet op "auto adapt" maar de flow was net 0.4 m3 en ik had een dT van 10,2 graden...
Dat was me al opgevallen bij binnenkomst vandaag (thermometers hangen in bijkeuken) maar de post van Fullpower herinnerde me eraan om toch even te gaan kijken.
Zou het kunnen dat de auto adapt wat van de wijs raakt van de aanpassingen in m'n stooklijn van afgelopen week?
Ik heb hem nu ook niet meer op autoadapt staan, die wil 1,2m3 per uur maar dan heb ik een dT van 1 en veel ruis. Met de PP1 stand, meen ik, doet ie tussen de 0,4 en 0,6m3 per uur met 5 dT. Veel rustiger qua geluid.
Ah mooi, bedankt!Felicia schreef op woensdag 19 december 2018 @ 19:58:
[...]
Volgens mij reageert de auto adapt op de druk in het systeem. Als ik thermostaatknop dicht draai gaat de flow omlaag en als ze weer open gaan loopt de flow op.
Ik heb hem nu ook niet meer op autoadapt staan, die wil 1,2m3 per uur maar dan heb ik een dT van 1 en veel ruis. Met de PP1 stand, meen ik, doet ie tussen de 0,4 en 0,6m3 per uur met 5 dT. Veel rustiger qua geluid.
Ik begrijp dat hij nog wel wat doet met warmtevraag op de PP standen.
Ik zal eens kijken hoe dit gaat, de dT is nu met PP2 weer ~5 graden zoals het voorheen ook vaak was.
De pomp hangt in de garage dus daar kijk ik niet zo vaak naar.
Misschien dat ik een low-tech oplossing maak door er enkele weken een oude IP-camera op te richten zodat ik vanaf m'n smartphone kan zien wat hij op de display zegt.
Low-tech is vaak heel efficiënt
Toevallig dat je over de Alpha 2? en de stooklijn schrijft. Ik heb er een parallel aan de WP aanvoer voor het CV circuit. . Sinds een paar dagen lijkt die ook van slag te zijn. Stond altijd op auto adapt, maar die werkt nu niet meer. Gisteren heb ik hem ook op pp2 gezet. Helaas ik hoorde hem wel, maar verplaatst nagenoeg geen water meer. Ik vermoed dat de sterkte flow van WP de grundfos ontregeld heeft, danwel de grunfos defect is geraakt. Stand auto adapt is zelflerend. Pp2 niet dacht ik.BlueTooth76 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 19:52:
Over flow gesproken, ik heb m'n Grundfos Alpha maar eens op stand PP2 gezet.
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Alpha 3 maar in de basis wel veel hetzelfde denk ik.pleio65 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 20:11:
[...]
Toevallig dat je over de Alpha 2? en de stooklijn schrijft. Ik heb er een parallel aan de WP aanvoer voor het CV circuit. . Sinds een paar dagen lijkt die ook van slag te zijn. Stond altijd op auto adapt, maar die werkt nu niet meer. Gisteren heb ik hem ook op pp2 gezet. Helaas ik hoorde hem wel, maar verplaatst nagenoeg geen water meer. Ik vermoed dat de sterkte flow van WP de grundfos ontregeld heeft, danwel de grunfos defect is geraakt. Stand auto adapt is zelflerend. Pp2 niet dacht ik.
PP past nog wel de flow aan op de warmtevraag geloof ik, op het moment dat thermostaten open of dicht gaan, schijnt de juiste stand te zijn voor radiatoren / convectoren als ik het goed lees.
Maar ik ben geen deskundige, ik Google ook maar wat
CP schijnt dan meer voor vloerverwarmingen te zijn als ik het goed lees.
Ik had hiervoor 2 oude gietijzeren radiatoren die met 90 graden samen ongeveer 11KW afgaven. Ik gebruikte dan ook erg veel gas en erg veel hout (soms was de houtkachel nodig om bij te stoken, als de CV het niet af kon). Dit was ook voor ik geïsoleerd heb. Is er iemand met een Loria Solo 6008 die mij kan aangeven wat de pompsnelheid bij een bepaalde stand is? Van de installatiehandleiding wordt ik niet veel wijzer.Murkmans schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:46:
[...]
Hoe was je radiatoren situatie hiervoor? Had je bijvoorbeeld 7kw radiatoren hangen bij aanvoer 75 graden?
Als je deels jaga hebt en deels normale radiatoren, zit er +/- 10x meer water in de normale radiatoren. Het kan zijn dat deze alle warme water ""opslokken" als het systeem niet goed is ingeregeld. Je zou de andere radiatoren kunnen sluiten en alleen de jaga gebruiken.
Probeer het eens op aanvoer 45 (retour 40) in te regelen. Je pompsnelheid per uur zou dan moeten liggen op ongeveer 16l/per minuut.
Als je een tweetraps warmtepomp overweeg, zou je er eentje met koelmiddel moeten hebben die goed overweg kan met hogere temperaturen, zoals r134a, r290 propaan of ammoniak oid.
Ik heb zojuist mijn loodgieter hier gehad, die heeft alle gewone radiatoren nu voorzien van thermostaatknoppen. Zo kan ik alles op "antivries" zetten op 1 na helaas. (niet genoeg knoppen op voorraad).
Dit zijn mijn Jaga convectoren:
Formaten:
300cmx40cm type 21 met DBE

260x40cm type 21 met DBE

260x700cm type 21 met DBE

Flow staat op 4, wat het maximum is helaas. Ik kreeg hier ook de tip om de flow te verlagen. Wat is nu wijsheid?Fullpower schreef op woensdag 19 december 2018 @ 19:24:
[...]
Kun je de flow verhogen? Een dt van 12 graden is wel veel. Ik zit mijn convectors op 35 graden op een dt over het cv circuit van max. 5 graden.
[ Voor 8% gewijzigd door _Alkaline op 19-12-2018 20:21 . Reden: Reacties gemist ]
Daarom heet ie ook autoadaptpleio65 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 20:11:
[...]
Stand auto adapt is zelflerend. Pp2 niet dacht ik.
PP2 doet hier nog iets meer als autoadapt en dus ook meer geluid, pp1 doet het dan beter. En aangezien er over een buffervat gepompt wordt maakt het niet veel uit
Binnenkort wel eens een netspanning stekker aan de Grundfos doen, laat hem maar lekker circuleren ook als er geen WP activiteit is. Dan kan de buffer zijn restwarmte ook kwijt.
Heb je de DBE verder nog ingesteld? DBEC1.1 neem ik aan?_Alkaline schreef op woensdag 19 december 2018 @ 20:17:
[...]
Ik had hiervoor 2 oude gietijzeren radiatoren die met 90 graden samen ongeveer 11KW afgaven. Ik gebruikte dan ook erg veel gas en erg veel hout (soms was de houtkachel nodig om bij te stoken, als de CV het niet af kon). Dit was ook voor ik geïsoleerd heb. Is er iemand met een Loria Solo 6008 die mij kan aangeven wat de pompsnelheid bij een bepaalde stand is? Van de installatiehandleiding wordt ik niet veel wijzer.
Ik heb zojuist mijn loodgieter hier gehad, die heeft alle gewone radiatoren nu voorzien van thermostaatknoppen. Zo kan ik alles op "antivries" zetten op 1 na helaas. (niet genoeg knoppen op voorraad).
Dit zijn mijn Jaga convectoren:
Formaten:
300cmx40cm type 21 met DBE
[Afbeelding: Jaga met DBE]
260x40cm type 21 met DBE
[Afbeelding: Jaga DBE]
260x700cm type 21 met DBE
[Afbeelding]
Installateur heeft geregeld. Wat dit inhoud weet ik helaas niet. (Voor zover ik weet heeft de installateur hier niets aan gewijzigd en heeft hij de fabrieksinstellingen laten staan).BlueTooth76 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 20:21:
[...]
Heb je de DBE verder nog ingesteld? DBEC1.1 neem ik aan?
Een belletje leert mij:
Bij 28 graden watertemperatuur werkt de DBE module. De kamertemperatuur staat op 21 graden.
[ Voor 13% gewijzigd door _Alkaline op 19-12-2018 20:27 . Reden: Aanvullende info ]
Klopt helemaal, natuurlijk geeft condenseren en bevriezing energie af.godfriedd schreef op woensdag 19 december 2018 @ 19:40:
[...]
Klopt, maar ik zeg dus dat één van deze faseovergangen energiewinst geeft voor je systeem en de andere energieverlies. Dat wat @Andrehj hierboven ook aangeeft. Maar in feite wil je ze bij een L/W-wp beide niet aangezien ijsaangroei alleen maar de luchtstroming blokkeert.
Maar ijs isoleert en geeft dus meer nadeel dan alleen maar luchtweerstand.
@Rol-Co Als een echte pro, Yellow jacket nogal.
Maar zeepsop, of lekzoek spray, gebruik ik pas als het lek gevonden is met de snuffelaar. @AUijtdehaag
Ah, oké._Alkaline schreef op woensdag 19 december 2018 @ 20:22:
[...]
Installateur heeft geregeld. Wat dit inhoud weet ik helaas niet. (Voor zover ik weet heeft de installateur hier niets aan gewijzigd en heeft hij de fabrieksinstellingen laten staan).
Zover ik weet staat hij af fabriek op 28 graden aanvoer en 21 graden kamertemperatuur, al had ik er 1 bij zitten die op een andere temperatuur stond.
Wil je dat hij iets langer doordraait dan kan je die 28 graden nog verlagen naar 26 of 24 graden.
Als je kamer nog niet op temperatuur is en de fans zijn uit, dan is er wel wat aan de hand.
Je hebt ze ook allemaal nog een keer extra ontlucht? Ik heb ze na 2 weken werking nog eens ontlucht, was toch nog wat gesputter voor er water uit de slangetjes kwam.
[ Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 19-12-2018 20:29 ]
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Ik draai nu 8 jaar met de allha 2. Pomp staat het hele stookseizoen continue aan, altijd op auto adapt. Afhankelijk van de warme vraag is vermogen tusssen de 7 en 13 Watt. Draaide zonder problemen.Felicia schreef op woensdag 19 december 2018 @ 20:20:
[...]
Daarom heet ie ook autoadapt
PP2 doet hier nog iets meer als autoadapt en dus ook meer geluid, pp1 doet het dan beter. En aangezien er over een buffervat gepompt wordt maakt het niet veel uit
Binnenkort wel eens een netspanning stekker aan de Grundfos doen, laat hem maar lekker circuleren ook als er geen WP activiteit is. Dan kan de buffer zijn restwarmte ook kwijt.
Sinds een paar maanden een WP aangesloten. Parallel over een buffervat. De apha2 haalt water uit het buffervat en staat ook in serie met de Wp aanvoer leiding.
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Als je dT zo hoog is zou ik de flow niet verlagen, maar dat is mijn boerenverstand_Alkaline schreef op woensdag 19 december 2018 @ 20:17:
[...]
Flow staat op 4, wat het maximum is helaas. Ik kreeg hier ook de tip om de flow te verlagen. Wat is nu wijsheid?
Heb je een linkje? Is dit in anticipatie op de nieuwe BENG-normen?Pietje555 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 20:28:
Lang leve gasloos bouwen. Verzorgings tehuis in uitvoering met alleen elektrische radiatoren. 200 PV panelen op het dak en we voldoen weer aan de EPC. Lekker bezig.
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Hoeveel cm spouw heb je en hoeveel m2 glas? Ik denk dat er met name op het gebied van glas nog flink wat valt te winnen.
Verder lijkt het er helaas op dat je WP (veel) te klein bemeten is. Als de hier al genoemde tips niet het gewenste effect hebben, zou ik met de installateur (of degene die je deze WP heeft geadviseerd/aangeboden) in conclaaf gaan.
Nee, vergunning van 2015 waar de gemeente nu gasloos wenst. Een wopping 940 kVA trafo nodig.Bram-Bos schreef op woensdag 19 december 2018 @ 20:33:
[...]
Heb je een linkje? Is dit in anticipatie op de nieuwe BENG-normen?
[ Voor 6% gewijzigd door Pietje555 op 19-12-2018 20:37 ]
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Ik gebruikte ongeveer 2000m3 gas en 9m3 hout. Ik heb inderdaad geen vloerverwarming maar convectoren.Cranberry schreef op woensdag 19 december 2018 @ 20:35:
@_Alkaline hoeveel gas verbruikte je als ik vragen mag? Als ik het zo hoor dat je de kachel soms moest stoken om 't warm te krijgen, dan heb je, ondanks je isolatiemaatregelen volgens mij een huis dat erg veel warmte verliest. Als je geen vloerverwarming hebt, scheelt vloerisolatie niet heel erg veel.
Hoeveel cm spouw heb je en hoeveel m2 glas? Ik denk dat er met name op het gebied van glas nog flink wat valt te winnen.
Verder lijkt het er helaas op dat je WP (veel) te klein bemeten is. Als de hier al genoemde tips niet het gewenste effect hebben, zou ik met de installateur (of degene die je deze WP heeft geadviseerd/aangeboden) in conclaaf gaan.
De breedte van de spouw is tussen de 6 en 7 cm.
Ik heb nog een klein deel platdak in deze ruimte, ongeveer 12m2, dat is ook wat frisser. En qua glas oppervlak.
6m2 nieuw HR++ glas.
13m2 oud dubbel glas.
Aanpassingen nu gedaan:
Alle jaga convectoren op "warmtepomp modus" gezet.
Curve in warmtepomp aangepast op gebruikt van convectoren met DBE.
Elektrisch element voorlopig uitgeschakeld
Warmtepomp zonder nachtverlaging ingesteld
Wat me nu wel opvalt is met 9 graden buitentemperatuur het verschil tussen aanvoer en retour maar 2 graden is. Terwijl als het buiten -3 is het verschil ongeveer 12 tot 13 graden is.
Voor nu omdat het verschil zo klein is toch de circulatie even wat teruggeschroefd zodat de pomp wat efficiënter zijn hitte kwijt kan aan het opnieuw ingestelde jaga systeem (de ventilatoren draaien nu al veel eerder waardoor er meer vermogen opgenomen kan worden in de leefruimte).
[ Voor 27% gewijzigd door _Alkaline op 19-12-2018 21:41 . Reden: Acties genomen. Nu afwachten tot het weer vriest. ]
Als we het doen doen we het goed of niet he!
Het was close tussen de yellow jacket of de bacharach H-10 maar de yellow jacket is wat beter met R410a word er geroepen plus wat handzamer.
Dit soort idioterie is precies de reden waarom ik nooit een monoblock zou kopen. Als we zo doorgaan kun je er gewoon op wachten dat bij echt strenge vorst de stroom gaat uitvallen. En dan maar hopen dat er genoeg glycol in zit...Pietje555 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 20:35:
[...]
Nee, vergunning van 2015 waar de gemeente nu gasloos wenst. Een wopping 940 kVA trafo nodig.
Dit topic is gesloten.