Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 121 Laatste
Acties:
  • 579.249 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter9636
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-05 18:50
jschoorl2 schreef op maandag 17 december 2018 @ 18:57:
Gekozen voor een nibe f2120-8 en een vvm320 waarbij ik de installatie zelf ga doen. Gebruik nu cicra 1400m3 gas. (Goed geisoleerd huis 500m3 uit 2004).

In de kerst vakantie eerst wandverwarming en koeling aanleggen obv speetile (warp) systems. Ik heb geprobeerd op 35 graden cv te zetten met jaga convectoren maar dat ging toch niet (zit nu op 50 Graden met 1 graad nachtverlaging.

Vraagje Nibe heeft ook ondersteunig voor, lokaal, smart grid. Wie weet hoe dit werkt ism zonnepanelen? Heb cica 2500 kwh ‘over’.
https://www.nibe.eu/en-eu...roducts/NIBE-EME-10-_-142

Nu met salderen nog niet echt nodig lijkt mij.

Nibe f2120-12 / HK200M / F-135 / JA Solar 5600wp SolarEdge / Eaton Xcomfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:01
Moet je voor de etmaal gemiddelde temperatuur de temperatuur op de begane grond + 1e verdieping bij elkaar optellen en delen door 2 of gewoon op 18 laten staan?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mKH5HQ0.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Dylantje2 schreef op maandag 17 december 2018 @ 19:22:Maar mee eens alle beetjes helpen..
Kosten zijn?
En de baten??
Ieder zijn ding..
Een aardige opsomming van zaken, die op zich waar kunnen zijn in bepaalde situaties.
Aangezien er geen exacte gegevens zijn over jouw situaties kan ik geen verdere zinvolle inhoudelijke aanvulling geven. Aan speculaties doe ik niet.

Dat je met vochtophoping uit moet kijken en nog meer van dat soort zaken zijn zaken waar je altijd voor moet uit kijken.

En als je een nieuw huis bouwt neem je alle punten die je belangijk vind meteen mee; naisoleren doe je imho op basis van kennis van zaken, gemeten zaken en niet opv een opportunistisch regeringsbeleid die niet afgestemd is voor jouw situatie en juist averechts kan werken. Naisoleren is en blijft maatwerk.

Het natuurkundig voorbeeld illustreert alleen dat je de moleculen niet van de zolder naar beneden of andersom de kans moet geven de warmte over te dragen; dat je met vacuum veel beter af bent is alleen in speciale situaties zinvol. En dat geldt voor alle keuzes. Waar iets kan werken bij de een is het mogelijk onhaalbaar bij de ander.

Ik denk zelf liever in realistische mogelijkheden die betaalbaar zijn en die zijn per situaties verschillend, maar dat werkt alleen als ik er open voor sta. En dat betekent dat sommige zaken uiteindelijk wel haalbaar zijn en anderen bij nader inzien toch niet.

En wat er van de regering komt?
Werd er ooit niet gezegd "gaat u rustig slapen"
Een historische uitspraak, die nooit gezegd had mogen worden...
Ik neem zelf verantwoording voor wat ik elke maand wil gaan besparen tegen welke prijs dat gekost heeft en ik laat me niet zulke uitspraken aanleunen, daar kan ik echt totaal niks mee. Wie betaalt mijn maandelijkse energie nota? Nooit iemand die wat roept... dat ben ik altijd zelf.

Dus ik ga verder waar ik gebleven ben en ik besef heus dat ik van een jaren 80 huis geen modern, nieuw energie neutraal huis kan maken, maar niks doen en alleen maar roepen vind ik zelf geen weg om te gaan.
Veel succes verder toegewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

thido schreef op maandag 17 december 2018 @ 19:19:
[...]

Gaat wel een boel energie in ja, maar een Ta die meer dan 20c zakt heb ik nog niet eerder gezien. Weinig systeem inhoud? (Je draait nog op één radiator?)
De daling in Ta heeft mij ook verbaast. Vorig jaar heb ik maar 1x gehad dat de heater aan ging en dat was maar heel kort. Nu 3 minuten lang.
Deze defrost was met 3 radiatoren open. De 2 extra radiatoren zijn wel veel kleiner en in flow geknepen. Het systeem voldoet ruimschoots aan de 30 liter ijs eis.

De Panasonic gaat bij meer thermisch vermogen pas later aan de defrost heb ik de indruk. De "droge defrost" ervaar ik alleen bij laaglast. Dus mijn conclusie is dat de defrost van het filmpje veel meer ijs bevat door de langere ijsaangroei en snellere ijsaangroei door meer vermogen thermisch.
pleio65 schreef op maandag 17 december 2018 @ 19:55:
[...]

@Dre

Heater gaat bij mij ook soms aan,. Vond ik vreemd, want die had ik op -9 staan. Ik merkte het aan de KWh S0 meter. Daar kwam 3000 Watt bij. De interne teller staat nu op 8 uur en het is nog geen -9 geweest. Nu wordt duidelijk dat bij een lage Tr de heater gebruikt wordt. Kennelijk vindt de WP de Tr te laag om te kunnen defrosten.
Tr of Ta weet ik niet. Daarbij gaat de pompsnelheid soms ook nog op volle bak zo te horen aan de leidingen. Hoe de Panasonic dat stuurt is voor mij nog een beetje gissen.

[ Voor 12% gewijzigd door Dre op 17-12-2018 21:01 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-06 18:36
B-lex schreef op maandag 17 december 2018 @ 17:42:
[...]

Een defrost is altijd COP=1. Of je nou de compressor gebruikt of een elektrisch element. Denk er maar eens over na, energetisch...
ik heb er over nagedacht maar ik zie de oplossing niet dus help me wil je?

Bij defrosts zonder het elektrische element wordt warmte uit het verwarmingscircuit gebruikt. Is opgewekt met COP>1. Bij gebruik van het element is dezelfde warmte nodig voor de defrost, maar die wordt nu met COP=1 opgewekt. Dus gebruik van warmte uit het circuit is energetisch beter.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-06 21:58
Klopt maar lijkt me we interressant om hier alvast mee te spelen / tweaken ...

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:38

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Maikie18 De etmaal gemiddelde temperatuur heeft eerder betrekking op het middelen per etmaal :Y en niet het middelen over de verwarmde vetrekken O-) . Ik zou de gemiddelde temperatuur in het hoofdverblijf = woonkamer gebruiken, deze temperatuur gebruik je toch als meetlat of niet?
Trouwens: De stookgrens kan je bij een goed geïsoleerde woning zeker een aantal graden verlagen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:46
LittleTycoon schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:24:
[...]

WP met voldoende capaciteit. Onder 23 graden in huis breekt rebellie uit em ben ik snel alleen nog maar met de WP getrouwd.

Die warmteontrekking bij defrost wordt altijd gecompenseerd bij WP met voldoende capaciteit, Ta verlies wordt weer ingehaald. Ik merk een defrost helemaal niet, die paar minuten defrost is peanuts.
Te weinig capaciteit is niet meteen het probleem: WP leverde gister zo'n 5kW en hij kan 9kW. Die 5kW wordt alleen bepaald door Ta en afgifte. Als ik de Ta verhoog heb ik meer afgifte. (Maar waarschijnlijk voor meer defrosts).

Na een defrost gaat hij vol vermogen om de daling in Ta weer goed te maken. Hij is snel weer op de gewenste waarde. Maar de gemiddelde Ta (bijvoorbeeld over een uur) is wel degelijk lager. Hij gaat immers niet eerst over zijn setpoint om later te stabiliseren. Volgend mij wordt er daarom niets ingelopen, tenminste niet bij mijn Pana.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:10

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Dylantje2 schreef op maandag 17 december 2018 @ 18:55:
[...]

Ik heb er ook wel ff over nagedacht hoor..
En ik stond ook echt achter mijn besluit Glycol. -25 veilig zat ik ]
Maar als de data alles anders zegt..:-(
https://drive.google.com/...EY5juuMK/view?usp=sharing
1 klein voorbeeld..

Antivries stand aangezet..
En dan maar hopen op geen langdurige stroomstoring..
Min 25 C, geen kattenpis.
Naar mijn idee wel overkill, in de praktijk red je het met afvullen op ca. -10 -12 afhankelijk van aan de kust of binnenland. Omdat er een mengsel is van water en glycol is er sprake van een stol traject. Dit houd in dat er een soort vlokkerig mengsel ontstaat.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
jaari schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:50:
[...]

ik heb er over nagedacht maar ik zie de oplossing niet dus help me wil je?

Bij defrosts zonder het elektrische element wordt warmte uit het verwarmingscircuit gebruikt. Is opgewekt met COP>1. Bij gebruik van het element is dezelfde warmte nodig voor de defrost, maar die wordt nu met COP=1 opgewekt. Dus gebruik van warmte uit het circuit is energetisch beter.
Ik denk dat er wordt bedoeld dat de warmte wel wordt opgewekt, maar ook weer wordt onttrokken.. Het doet in feite niets nuttigs voor opwarming van de woning (COP=0 ???)

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Gasschuif schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:21:
[...]
Naar mijn idee wel overkill, in de praktijk red je het met afvullen op ca. -10 -12 afhankelijk van aan de kust of binnenland. Omdat er een mengsel is van water en glycol is er sprake van een stol traject. Dit houd in dat er een soort vlokkerig mengsel ontstaat.
Advies van de leverancier. Professionele projecten hebben dit ook volgens hem
Zal wat minder zijn geworden aangezien ik 20 Liter demi bij heb moeten doen.
Maar dan toch, alleen de viscositeit is al een COP killer

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14-06 22:38
Gasschuif schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:21:
[...]

In een ver verleden klaagde een collega dat de watertemperatuur van zijn auto naar een waarde hoger dan normaal opliep. Als de motor hoog in toeren ging, daalde de temperatuur, Hij begreep er niks van. Hij had alleen de koelvloeistof vervangen. Wat bleek uitiendelijk, hij had bijna pure glycol er ingegooid. Er was onvoldoende warmteoverdracht, dus de motor werd te warm. Kortom, te veel glycol kan voor problemen zorgen.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Laatst online: 15:23
Een refractometer is dan erg handig, meten is weten.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
dunklefaser schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:15:
@Maikie18 De etmaal gemiddelde temperatuur heeft eerder betrekking op het middelen per etmaal :Y en niet het middelen over de verwarmde vetrekken O-) . Ik zou de gemiddelde temperatuur in het hoofdverblijf = woonkamer gebruiken, deze temperatuur gebruik je toch als meetlat of niet?
Trouwens: De stookgrens kan je bij een goed geïsoleerde woning zeker een aantal graden verlagen.
Zo had ik het niet geinterpreteerd maar snap het nu wel. Verlagen van de stookgrens veranderd in dit geval pas vanaf 14 graden. Dus ik kom voor november uit op 513, mijn verbruik was 249,86 kWh dus dan is het 2,05 kWh per graaddag?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
PeterZ(on) schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:39:
Een refractometer is dan erg handig, meten is weten.
Die bestonden toen nog niet. De simpele glycolmeter bracht de oorzaak aan het licht. En glycol heeft een lage viscositeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
pleio65 schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:47:
[...]

Die bestonden toen nog niet. De simpele glycolmeter bracht de oorzaak aan het licht. En glycol heeft een lage viscositeit.
Was ook meer bedoeld voor de wp gebruiker dan de auto. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandstraat
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-02-2023
Dylantje2 schreef op maandag 17 december 2018 @ 18:55:
[...]

Ik heb er ook wel ff over nagedacht hoor..
En ik stond ook echt achter mijn besluit Glycol. -25 veilig zat ik ]
Maar als de data alles anders zegt..:-(
https://drive.google.com/...EY5juuMK/view?usp=sharing
1 klein voorbeeld..

Antivries stand aangezet..
En dan maar hopen op geen langdurige stroomstoring..
Dylan: Voordat jij de antivries wegsmijt...
In de link wordt gesproken over Propylene Glycol, dat goedje heeft andere eigenschappen dan de door jouw gebruikte Ethylene Glycol.

Er is inderdaad verschil tussen water en een Ethylene Glycol/water mengsel maar niet meer dan enkele %, die je eventueel kan oplossen door de flow te verhogen.

Note! The specific heat of ethylene glycol based water solutions are less than the specific heat of clean water. For a heat transfer system with ethylene glycol the circulated volume must be increased compared to a system only with water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-06 18:36
Fullpower schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:22:
[...]

Ik denk dat er wordt bedoeld dat de warmte wel wordt opgewekt, maar ook weer wordt onttrokken.. Het doet in feite niets nuttigs voor opwarming van de woning (COP=0 ???)
Ik ben met je eens dat het niets nuttigs voor verwarmen van de woning doet. Maar evengoed is gebruikmaken van warmte die met een hoge COP wordt opgewekt energetisch beter dan een simpel element.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

zandstraat schreef op maandag 17 december 2018 @ 22:04:
[...]

In de link wordt gesproken over Propylene Glycol, dat goedje heeft andere eigenschappen dan de door jouw gebruikte Ethylene Glycol.

Er is inderdaad verschil tussen water en een Ethylene Glycol/water mengsel maar niet meer dan enkele %, die je eventueel kan oplossen door de flow te verhogen.

Note! The specific heat of ethylene glycol based water solutions are less than the specific heat of clean water. For a heat transfer system with ethylene glycol the circulated volume must be increased compared to a system only with water.
Ik lees hier en daar dat de warmteoverdracht zelfs verbeterd. Te weinig verstand van om te weten of dit klopt, wij doen er alleen mee koelen :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Maikie18 schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:46:
[...]

Zo had ik het niet geinterpreteerd maar snap het nu wel. Verlagen van de stookgrens veranderd in dit geval pas vanaf 14 graden. Dus ik kom voor november uit op 513, mijn verbruik was 249,86 kWh dus dan is het 2,05 kWh per graaddag?
Ik snap jouw resultaat niet, wat heb je gedeeld en vooral met welk doel?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:35
B-lex schreef op maandag 17 december 2018 @ 17:42:
[...]

Een defrost is altijd COP=1. Of je nou de compressor gebruikt of een elektrisch element. Denk er maar eens over na, energetisch...
Een defrost heeft een hele hoge COP. Verbruikt tijdelijk maar 300W om 5kW naar buiten te pompen bijvoorbeeld.

De compressor gebruikt een bepaalde hoeveelheid energie.
Die energie wordt gebruikt om energie naar buiten te pompen. Dat moet later weer ingehaald worden.
Het gaat ten koste van de dag COP.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-06 23:25
Fullpower schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:20:
[...]

Te weinig capaciteit is niet meteen het probleem: WP leverde gister zo'n 5kW en hij kan 9kW. Die 5kW wordt alleen bepaald door Ta en afgifte. Als ik de Ta verhoog heb ik meer afgifte. (Maar waarschijnlijk voor meer defrosts).

Na een defrost gaat hij vol vermogen om de daling in Ta weer goed te maken. Hij is snel weer op de gewenste waarde. Maar de gemiddelde Ta (bijvoorbeeld over een uur) is wel degelijk lager. Hij gaat immers niet eerst over zijn setpoint om later te stabiliseren. Volgend mij wordt er daarom niets ingelopen, tenminste niet bij mijn Pana.
Als er niet ergens een bypass is moet de onttrokken energie weer worden aangevuld, gemiddelde Ta kan lager zijn, maar met langere run om te compenseren. Enige andere mogekijkheid lijkt me dat je afgifteprobleem hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-01 02:44
Gekozen voor een nibe f2120-8 en een vvm320 waarbij ik de installatie zelf ga doen. Gebruik nu cicra 1400m3 gas. (Goed geisoleerd huis 500m3 uit 2004).

In de kerst vakantie eerst wandverwarming en koeling aanleggen obv speetile (warp) systems. Ik heb geprobeerd op 35 graden cv te zetten met jaga convectoren maar dat ging toch niet (zit nu op 50 Graden met 1 graad nachtverlaging.

Vraagje Nibe heeft ook ondersteunig voor, lokaal, smart grid. Wie weet hoe dit werkt ism zonnepanelen? Heb cica 2500 kwh ‘over’.
Ben ook bezig met Fermacel, waar koop jij die Speetile?

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
sgsdebruijn schreef op maandag 17 december 2018 @ 23:18:
[...]

Kan je rechtstreeks bij warp kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
(jarig!)
Dylantje2 schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:29:
[...]

Advies van de leverancier. Professionele projecten hebben dit ook volgens hem
Zal wat minder zijn geworden aangezien ik 20 Liter demi bij heb moeten doen.
Maar dan toch, alleen de viscositeit is al een COP killer
-25....je verwacht een strenge winter zeker? Maar dat is echt teveel, zonde van het rendement.
Als ik jouw was kocht ik een refrectometer, zijn niet zo duur meer en tap een gedeelte af.
Dan met draaiende pomp water bijvullen en stijgen naar - 12. Het afgetapte bewaar je voor bijvullen in de toekomst.

Je leverancier kan zoveel zeggen, maar -25 wordt het natuurlijk never.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:06:
@Dylantje2 Je kunt niet zo eenvoudig zeggen dat je met een WP altijd 2kWh nodig hebt voor 1m3 gas. Je haalt allerlei eenheden door elkaar :P

1 standaard kubieke meter gas (m3(n) heeft een bovenwaarde van 35,17 MJ
1 kWh heeft een energie inhoud van 3,6 MJ.

Berekening:
1 m3(n) komt overeen met 35,17 MJ/3,6 MJ= 9,769 kWh = 9,769/1000= 0,0097694 MWH
Stel dat een CV ketel 90% rendement heeft op bovenwaarde, dan haal je dus 8,7921 kWh warmte uit 1 m3 gas.

Als je bovenstaande even als waarheid aan zou nemen (wat vast en zeker niet helemaal zo is) zeg jij dat je WP dus altijd een COP heeft van 4,4, en je berekent van daaruit je graaddagen :P Dat is een beetje de omgekeerde wereld.

Als het kouder wordt zal het e-verbruik ten opzichte van graaddagen hoger worden omdat de COP slechter wordt.

Als jij met een e-verbruik van 2 x het aantal m3's van "Vroegah" in kWh's uit komt, dan kun je dus stellen dat de WP goed functioneert. Dit wordt zover ik weet alleen bereikt bij LTV verwarming, en gaat al helemaal niet op voor SWW opwek.

Aangezien je nu ook al van je Glycol geloof bent afgevallen heb ik nog de stille hoop dat je ooit een betrouwbare warmtemeter gaat aanschaffen :P Kun je de Glycol niet omruilen voor een Kamstrup :P :+
mmm:
De koevlaas formule, m3gas/8*1650, waarbij bij de berekening v.d. kWh uit een CV-ketel het rendement van de ketel meegenomen wordt. Je WP hoeft dan geen COP van 4,8845 volgens @jeroenvervuren of 4,4 volgens @Grolsch te halen, maar een COP=4 is dan toch voldoende?

Volgens de maandelijkse overzichten blijkt dat de WP die alleen voor verwarmen gebruikt worden op jaarbasis deze COP=4 gemiddeld ruim haalbaar is.

Uhm voor mij dan nog even niet haalbaar, maar goed dat is mijn probleem ff.. 8)7

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

zandstraat schreef op maandag 17 december 2018 @ 22:04:
[...]

Op advies van:
De pompsnelheid ook verhoogt van 16l/m naar 24l/m

WarmteOverdrachtsCoefficient

Water 0,6 volgens http://www.joostdevree.nl...leidingscoefficient.shtml

Glycolmengsel volgens datasheet 0,4

In de WP van condensor naar glycol = 0.4/0.6=66.6%

Van glycol naar de radiatoren en vvw ook weer 66.6%

2 maal 33.3% minder goede warmteoverdracht volgens de geleerden?

Of ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Dylantje2 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 07:21:
[...]

Op advies van:
Wie heeft het advise gegeven om de flow te verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
dunklefaser schreef op maandag 17 december 2018 @ 22:16:
[...]

Ik snap jouw resultaat niet, wat heb je gedeeld en vooral met welk doel?
Verbruik per graaddag.

Graaddagen gedeeld door verbruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:04
Dylantje2 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 07:17:
[...]

mmm:
De koevlaas formule, m3gas/8*1650, waarbij bij de berekening v.d. kWh uit een CV-ketel het rendement van de ketel meegenomen wordt. Je WP hoeft dan geen COP van 4,8845 volgens @jeroenvervuren of 4,4 volgens @Grolsch te halen, maar een COP=4 is dan toch voldoende?

Volgens de maandelijkse overzichten blijkt dat de WP die alleen voor verwarmen gebruikt worden op jaarbasis deze COP=4 gemiddeld ruim haalbaar is.

Uhm voor mij dan nog even niet haalbaar, maar goed dat is mijn probleem ff.. 8)7
De koevlaas formule is een "Vuistregel" en geen natuurkundige wet.

Met een moderne CV ketel wordt meer energie uit 1m3 gas gehaald als 8kWh volgens mij, maar ik mis het punt ff.

Wat wil je nu precies weten :?
De situatie is zoals deze is, en zoals iedereen in dit topic ondertussen wel weet kun je maar op grofweg 3 manier je COP verbeteren, 1 = Ta zo laag mogelijk, 2 = Tb zo hoog mogelijk, 3 = Compressor niet op vol vermogen laten lopen maar laag modulerend.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-06 17:43
Grolsch schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 08:32:
[...]

Ik zit alvast op de Nobelprijs te wachten :+

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Maikie18 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 07:51:
[...]

Verbruik per graaddag.

Graaddagen gedeeld door verbruik
Volgens mij bedoel je "elektrische energie voor de wp per gewogen graaddag",
maar hiervoor moet je toch echt de verbruikte kWh's door het aantal graaddagen delen en niet omgekeerd.
249,86 kWh/513 gew. graaddagen = 0,487 kWh/graaddag in november
Wat ga je met deze cijfertjes doen? - Met volgend jaar vergelijken?
Je kan deze "genormeerde verbruiken" niet (direct) vergelijken met het vroegere gasverbruik per gew. graaddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online

Mooi product ga je veel plezier aan beleven
Let er wel op dat de groepen niet te lang worden, max 40 meter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Grolsch schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 08:32:
[...]

Met een moderne CV ketel wordt meer energie uit 1m3 gas gehaald als 8kWh volgens mij, maar ik mis het punt ff.

Wat wil je nu precies weten :?
De situatie is zoals deze is, en zoals iedereen in dit topic ondertussen wel weet kun je maar op grofweg 3 manier je COP verbeteren, 1 = Ta zo laag mogelijk, 2 = Tb zo hoog mogelijk, 3 = Compressor niet op vol vermogen laten lopen maar laag modulerend.
Mijn eigen ervaring:
Een "moderne" cv-installatie, d.w.z. een op LTV niveau werkende (40/30/20) - met vloerverwarming, wandverwarming, gebooste convectoren, overgedimensioneerde radiatoren - bereikt bijna volledige condensatie en heeft een cv-rendement van >96%, ook op jaarbasis.
9,769 kWh/m³ x 0,96 = 9,38 kWh/m³ en die haal ik bijna (45/33/19,5) - gecheckt via condensatiemeting, rookgastemperatuur, misschien binnenkort ook via Kamstrup |:( .
Mits je de nodige flow voor een wp zonder geruis en hoog elektrisch pompvermogen kwijt kan,
(met de flow komt de bijbehorende/gewenste deltaT - of is het omgedraaid O-) ?)
zou je de cv-ketel zo door een wp kunnen vervangen :Y .

Hiermee wil ik de dunklefaser (LTV) modificatie van de @koevlaas2 formule introduceren:
In de TS: "De formule is:
Aantal m3 gasverbruik per jaar x 8 KW warmte uit een m3 gas. Dit deel je door 1650 > Afronden naar boven."
Dit wordt voor LTV-installaties:
"De formule is:
Aantal m³ gasverbruik per jaar x 9,4 kWh warmte uit een m³ gas. Dit deel je door 1650 uur."

Dit geeft voor bestaande LTV installaties met een cv-ketel een meer realistische schatting van het maximaal nodige wp vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandstraat
[...]

Op advies van:

Of ?
Dylan: antivries heeft voor en nadelen, maar het verschil in warmteoverdracht wordt hier overdreven.
Het enige grote nadeel van de door jou gebruikte Ethylene Glycol is, dat het giftig is.

Daarbij die paar procent (7) warmteoverdracht verlies geeft jou wel de zekerheid dat de boel niet bevriest.
Heel veel warmtepomp systemen gebaseerd op grondboringen gebruiken ook een antivriesmengsel om bevriezing tegen te gaan.
Ik denk dat bescherming tot -15 voldoende is.

Mijn monobloc is slechts gevuld met Zeeuws leidingwater, bij stroomstoring tijdens strenge vorst kan ik de buiten-unit aftappen.
succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
Ramon_1984 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 06:25:
[...]

Kan je rechtstreeks bij warp kopen
Wat is de prijs ongeveer per m2? Ben wel benieuwd, systeem is mooi flexibel als het gaat om afmetingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
zandstraat schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 10:01:
[...]

Dylan: antivries heeft voor en nadelen, maar het verschil in warmteoverdracht wordt hier overdreven.
Het enige grote nadeel van de door jou gebruikte Ethylene Glycol is, dat het giftig is.
Hij heeft als het goed is een niet-giftige variant http://www.hydratechbenelux.eu/webwinkel/thermox-dtx/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
sgsdebruijn schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 10:09:
[...]

Wat is de prijs ongeveer per m2? Ben wel benieuwd, systeem is mooi flexibel als het gaat om afmetingen.
Durf ik niet te zeggen, maar je zou een offerte kunnen aanvragen.
Misschien dat @thido dat nog weet….

[ Voor 6% gewijzigd door Ramon_1984 op 18-12-2018 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
Ramon_1984 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 10:34:
[...]

Aanvraag vanmorgen uitgezet, lijkt een mooi systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
sgsdebruijn schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 10:41:
[...]

Aanvraag vanmorgen uitgezet, lijkt een mooi systeem
Ik heb mijn boven verdieping er mee gedaan, en zelf afgewerkt met Leem stuc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Laatst online: 12-06 22:21
dunklefaser schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 09:41:
[...]

Mijn eigen ervaring:
Een "moderne" cv-installatie, d.w.z. een op LTV niveau werkende (40/30/20) - met vloerverwarming, wandverwarming, gebooste convectoren, overgedimensioneerde radiatoren - bereikt bijna volledige condensatie en heeft een cv-rendement van >96%, ook op jaarbasis.
9,769 kWh/m³ x 0,96 = 9,38 kWh/m³ en die haal ik bijna (45/33/19,5) - gecheckt via condensatiemeting, rookgastemperatuur, misschien binnenkort ook via Kamstrup |:( .
Mits je de nodige flow voor een wp zonder geruis en hoog elektrisch pompvermogen kwijt kan.
(met de flow komt de bijbehorende/gewenste deltaT - of is het omgedraaid O-) ?)
zou je de cv-ketel zo door een wp kunnen vervangen :Y .

Hiermee wil ik de dunklefaser (LTV) modificatie van de @koevlaas2 formule introduceren:
In de TS: "De formule is:
Aantal m3 gasverbruik per jaar x 8 KW warmte uit een m3 gas. Dit deel je door 1650 > Afronden naar boven."
Dit wordt voor LTV-installaties:
"De formule is:
Aantal m³ gasverbruik per jaar x 9,4 kWh warmte uit een m³ gas. Dit deel je door 1650 uur."

Dit geeft voor bestaande LTV installaties met een cv-ketel een meer realistische schatting van het maximaal nodige wp vermogen.
Leuke poging, er zijn echter nog 2 'onbekenden' die nu geschat worden, te weten:
- het aantal vollast draaiuren (afhankelijk van isolatie, stookgrens, betafactor, ...)
- het SWW-gebruik (aantal personen, comfortniveau, ...)
Of heb je hier ook over nagedacht?

De bestaande formule blijft heel goed bruikbaar, sommige effecten vallen waarschijnlijk tegen elkaar weg en dan komt het redelijk overeen.

Zo heel kritisch komt het er ook niet op aan in de vermogensberekening van een warmtepomp.
Met een iets kleinere WP behaal je nog steeds een zeer hoge dekkingsgraad en laag aandeel COP=1 backup. Betafactor 0.7 (30% ondergedimensioneerd) geeft dekking 95% als je de tabellen op warmtepomp-weetjes nakijkt.
Als je een grotere WP kunt en wilt betalen doe je dat waarschijnlijk om andere redenen (geluid, comfort, nachtverlaging, ...) en heb je rekening te houden met vaker aan/uit (pendelen) en/of een buffervat?

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jschoorl2
sgsdebruijn schreef op maandag 17 december 2018 @ 23:18:
[...]

https://www.warp-systems.nl/speetile-systeem/

Reageren snel en denken goed mee tav configuratie. Heb zelf alleen voor constant flow vk verdelers van Riho gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Niet giftig is voor sww. Voor cv maakt het niet uit en is veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Chris_82 Ik heb me uitdrukkelijk beperkt tot het cv-bedrijf, wat anders doet de @koevlaas2 formule ook niet.
Citaat uit de TS: "@Koevlaas2 heeft een simpele formule om de grootte van de warmtepomp te bepalen. Deze formule lijkt aardig accuraat en geldt voor alleen verwarming ( continu stoken 24/7 stoken ) en dus niet voor SWW verbruik."

Kijk, daarom ben ik ook van een bestaande LTV-installatie uitgegaan. (All other things being equal - hier wordt verder niets geschat).
Welk invloed het hogere cv-rendement op het aantal vollasturen (cv-bedrijf!) heeft, who knows? (Echte vraag).
YMMV

[ Voor 23% gewijzigd door dunklefaser op 18-12-2018 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
pleio65 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 11:35:
[...]

Niet giftig is voor sww. Voor cv maakt het niet uit en is veel goedkoper.
Waar ik het gekocht heb scheelt het €18 (€78 tegen €96) voor 25lr en voor dat verschil heb ik toch liever een niet-giftige versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
Ramon_1984 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 08:59:
[...]

Was ook het advies van warp om met kleine groepen te werken, ook ivm koeling. Heb nu groepen van 3-3.5m2. Krijg de tekeningen nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
Ramon_1984 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 10:34:
[...]

Ik zit rond €35/m2 inclusief alle koppelingen etc, exclusief verdeler en exclusief stuc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Ramon_1984 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 08:59:
[...]

Groepen van max 40 meter, wat is daar nu weer de onderbouwing van? je komt vaak tegen niet langer dan 120 meter vanwege weerstand dus drukverlies, 80 meter wordt vaak als "sweet spot" genoemd in de afweging weerstand vs. warmteafgifte capaciteit, 40 meter is flauwekul. Hoe duur wil je het maken zonder voordelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
@jschoorl2
Nog een mooie verdeler erbij en klaar ben je

@LittleTycoon 10mm slang....

[ Voor 124% gewijzigd door Ramon_1984 op 18-12-2018 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
tsja, je kunt het jezelf ook moeilijk maken. Ik heb erg veel plezier van mijn 20mm slangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1989
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-11-2023
Hoi allemaal,

Ik ben Stefan en ik haak even aan in dit leuke forum.

Mijn vriendin en ik hebben een nieuwe woning gekocht (1955) en ik ben van plan het wat te verduurzamen met o.a. een warmtepomp. Via mijn werk valt er het een en ander te regelen met Remeha, heeft iemand al ervaring met de Remeha Mercuria?

Gr Stefan,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
PeterZ(on) schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 11:43:
[...]

Waar ik het gekocht heb scheelt het €18 (€78 tegen €96) voor 25lr en voor dat verschil heb ik toch liever een niet-giftige versie.
Dat zou ik dan ook doen. Voor dat geringe prijsverschil. Ik heb iets van 70 liter in mijn zonneboiler systeem zitten. Zonneboiler is enkel voor cv. Ik heb gewoon koelvloeistof van de action gebruikt. Zit er nu 8 jaar is. Volgend jaar ga ik die vernieuwen. 8 jaar geleden was de zonneboiler vloeistof vreselijk duur. Volgend jaar gaat er gewoon weer goedkope autokoelvloeistof in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
LittleTycoon schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 11:58:
[...]

tsja, je kunt het jezelf ook moeilijk maken. Ik heb erg veel plezier van mijn 20mm slangen
Er komt volgens mijn meer bij kijken dan enkel dikte van de slang....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreBa
  • Laatst online: 16-06 22:17
[...]

Op advies van:

Of ?
Om terug over het glycol verhaal te gaan...
Ik heb mijn warmptepomp ook draaien zonder glycol, alleen heb ik wel een veiligheid voorzien tegen stroomuitval of eventuele defecten aan de warmtepomp (pana 16kw tcap monobloc) waardoor deze zou bevriezen.
Ik heb namelijk vlak achter de wp op de retour een vorstventiel staan.
Deze laat automatisch het volledige water van de wp leeglopen vanaf dat de watertemperatuur onder de 1graad zou komen. Vanaf dat deze leeg staat en de temperatuur terug zou stijgen sluit deze klep weer af. Gewoon terug water opzetten ontluchten en stoken...
Hopelijk gaat deze een levensduur niet nodig zijn :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

PeterZ(on) schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 11:43:
[...]

Je gelooft ook waarschijnlijk alles wat in een productfolder geclaimd wordt.
De zgn. "niet-giftige" versie van glycol (met welke toevoegingen?) is minimaal net zo giftig als puur glycol.
Er was ook een schandaal met oostenrijkse wijn met "antivries" toevoeging diethyleenglycol (DEG). DEG is veel minder giftig dan glycol. - Proost!

[ Voor 17% gewijzigd door dunklefaser op 18-12-2018 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Ramon_1984 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 12:05:
[...]

Er komt volgens mijn meer bij kijken dan enkel dikte van de slang....
en het punt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
dunklefaser schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 12:23:
[...]

Je gelooft ook waarschijnlijk alles wat in een productfolder geclaimd wordt.
De zgn. "niet-giftige" versie van glycol (met welke toevoegingen?) is minimaal net zo giftig als puur glycol.
Er was ook een schandaal met oostenrijkse wijn met "antivries" toevoeging diethyleenglycol (DEG). DEG is veel minder giftig dan glycol. - Proost!
Koop jij toch lekker giftige.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
(jarig!)
pleio65 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 12:05:
[...]

Dat zou ik dan ook doen. Voor dat geringe prijsverschil. Ik heb iets van 70 liter in mijn zonneboiler systeem zitten. Zonneboiler is enkel voor cv. Ik heb gewoon koelvloeistof van de action gebruikt. Zit er nu 8 jaar is. Volgend jaar ga ik die vernieuwen. 8 jaar geleden was de zonneboiler vloeistof vreselijk duur. Volgend jaar gaat er gewoon weer goedkope autokoelvloeistof in.
Vooral dat laatste is echt aan te bevelen.... Not.
Zodra je zonneboiler stagneert, stijgt de temperatuur in de collector makkelijk naar 130c of hoger. Daar kan gewone glycol niet tegen, dat verbrand, gaat kristalliseren, valt uiteen.
In een zonneboiler hoort Tyfocor, geen gewone goedkope glycol.

En Tyfocor heeft Kiwa keur, dus voor SWW mag je sowieso geen gewone glycol gebruiken.

Niet direct voor jouw bedoeld....
Weer zo'n leuk puntje waarom een installateur soms wat duurder is dan diy.

[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 18-12-2018 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandstraat
Bedankt, aan de hand van de uitgebreide informatie lijkt mij dit beslist geen Micky-Mouse product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Oxellaar: Solar fluid bevat "1,2-Propyleenglycol" dat is wat anders dan glycol. Bij langere tijd op hoge temperaturen gaat het uiteindelijk "klonteren", niet kristalliseren (smeltpunt: -59°C). - Je zou het a priori ook voor wp's kunnen gebruiken (niet toxisch, wel duurder en lagere specifieke warmtecapaciteit dan "gewone" glycol :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-06 20:24
Lurge schreef op zondag 16 december 2018 @ 18:53:
[...]

De data komt vanuit de service cloud, ik gebruik dus dezelfde informatie als daar weergegeven wordt. Ik lees de api uit en stop dat in domoticz en daarna influx/grafana.
Mijn display loopt gelijk met de via service cloud uitgelezen waarden (voor zover ik kan zien).
Kan je iets delen over die api ? (voorbeeld?)

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Grolsch schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:06:
@Dylantje2 Je kunt niet zo eenvoudig zeggen dat je met een WP altijd 2kWh nodig hebt voor 1m3 gas. Je haalt allerlei eenheden door elkaar :P

1 standaard kubieke meter gas (m3(n) heeft een bovenwaarde van 35,17 MJ
1 kWh heeft een energie inhoud van 3,6 MJ.

Berekening:
1 m3(n) komt overeen met 35,17 MJ/3,6 MJ= 9,769 kWh = 9,769/1000= 0,0097694 MWH
Stel dat een CV ketel 90% rendement heeft op bovenwaarde, dan haal je dus 8,7921 kWh warmte uit 1 m3 gas.

Als je bovenstaande even als waarheid aan zou nemen (wat vast en zeker niet helemaal zo is) zeg jij dat je WP dus altijd een COP heeft van 4,4, en je berekent van daaruit je graaddagen :P Dat is een beetje de omgekeerde wereld.

Als het kouder wordt zal het e-verbruik ten opzichte van graaddagen hoger worden omdat de COP slechter wordt.

Als jij met een e-verbruik van 2 x het aantal m3's van "Vroegah" in kWh's uit komt, dan kun je dus stellen dat de WP goed functioneert. Dit wordt zover ik weet alleen bereikt bij LTV verwarming, en gaat al helemaal niet op voor SWW opwek.

Aangezien je nu ook al van je Glycol geloof bent afgevallen heb ik nog de stille hoop dat je ooit een betrouwbare warmtemeter gaat aanschaffen :P Kun je de Glycol niet omruilen voor een Kamstrup :P :+
Wat in mijn ogen wel een aardige vergelijking bied is om het 'aantal m3 per graaddag' van afgelopen jaren te vergelijken met het aantal kwh wat er nu per graaddag nodig is voor de wp.

Ik had bijvoorbeeld ongeveer 0,3 m3 gas per graaddagen afgelopen jaren. Afgelopen week had ik 16 kwh verbruikt voor een dag met 19 graaddagen. Normaal was dat obv die 0,3 m3 gas per graaddag 5,7 m3 voor die dag. Dat is omgerekend naar kwh thermische energie 50,16 (8,8 kwh per m3, het getal waar jij mee rekende). Die 50,16 / 16 kwh zou rond cop 3 uitkomen. Beter is het om dit over een wat langere periode te doen omdat die constante ook over een langere periode is.

Koken / sww (het werkelijk verbruikte aantal m3's) moet je daar uiteraard wel af halen als dat ook in de constante zat en niet door de wp wordt gedaan.

ActueleWind

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

MarFan schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 13:44:
[...]

Kan je iets delen over die api ? (voorbeeld?)
Ik gebruik node-red om sessie gegevens op te halen, in te loggen etc. Daarna haal ik periodiek de data op en maak daar mqtt events van voor domoticz. Wat je kunt terugvinden in het scherm van service cloud zit in de api.
Ik heb nu even geen voorbeeld vh antwoord bericht bij de hand maar de schermprints van service cloud stonden hier op het forum een aantal dagen terug.

ActueleWind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
(jarig!)
dunklefaser schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 13:36:
@Oxellaar: Solar fluid bevat "1,2-Propyleenglycol" dat is wat anders dan glycol. Bij langere tijd op hoge temperaturen gaat het uiteindelijk "klonteren", niet kristalliseren (smeltpunt: -59°C). - Je zou het a priori ook voor wp's kunnen gebruiken (niet toxisch, wel duurder en lagere specifieke warmtecapaciteit dan "gewone" glycol :+ .
Bedankt voor je toevoeging...
Maar mijn punt is duidelijk hoop ik.
Gewone glycol bestaat niet, net zoals gewoon water. Bronwater, regenwater, smeltwater, gedistilleerd water, allemaal hun eigen toepassing, zo ook met glycol, propyleen of ethyleen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Lurge schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 13:50:
[...]

Wat in mijn ogen wel een aardige vergelijking bied is om het 'aantal m3 per graaddag' van afgelopen jaren te vergelijken met het aantal kwh wat er nu per graaddag nodig is voor de wp.

Ik had bijvoorbeeld ongeveer 0,3 m3 gas per graaddagen afgelopen jaren. Afgelopen week had ik 16 kwh verbruikt voor een dag met 19 graaddagen. Normaal was dat obv die 0,3 m3 gas per graaddag 5,7 m3 voor die dag. Dat is omgerekend naar kwh thermische energie 50,16 (8,8 kwh per m3, het getal waar jij mee rekende). Die 50,16 / 16 kwh zou rond cop 3 uitkomen. Beter is het om dit over een wat langere periode te doen omdat die constante ook over een langere periode is.

Koken / sww (het werkelijk verbruikte aantal m3's) moet je daar uiteraard wel af halen als dat ook in de constante zat en niet door de wp wordt gedaan.
Als je toch een verhouding wilt gaan zien zal dit op basis van thermische kWh's zijn, en niet met Elektrische kWh's zoals je zelf al aangeeft.

maar is bovenstaande niet een erg onbetrouwbare manier van COP bepaling :? Want ook graaddagen zeggen lang niet alles.

16-12-2018 - volgens website 20 gewogen graaddagen
17-12-2018 - volgens website 14 gewogen graaddagen

Verbruik @ huize Grolsch,
16-12-2018 = 32kWh (CV only) (1,6kWh per graaddag)
17-12-2018 = 18kWh (CV only) (1,29kWh per graaddag)

Verbruik is van zoveel meer afhankelijk als alleen graaddagen, bovenstaande dagen waren qua gebruik @ huize Grolsch wel hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandstraat
Voor mensen die geïnteresseerd en zin hebben om iets dieper in te gaan op Glycol geschikt voor de warmtepomp lees verder.
Het is geen verkoop praatje, redelijk onafhankelijke en nuttige informatie van een bedrijf dat warmtepomp projecten uitvoert (Taal,Engels)
De informatie spreekt in beginsel over warmtepompen die gebruik maken van grondwater via diepteboring.

Er wordt iets dieper ingegaan op giftigheid, invloed van micro-organisme, ook informatie over de mogelijke toename van viscositeit.
Ook niet onbelangrijk, de duurzaamheid van de gekozen vloeistof.

https://www.isoenergy.co....s/glycol-the-sticky-issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Oxellaar schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 13:08:
[...]

Vooral dat laatste is echt aan te bevelen.... Not.
Zodra je zonneboiler stagneert, stijgt de temperatuur in de collector makkelijk naar 130c of hoger. Daar kan gewone glycol niet tegen, dat verbrand, gaat kristalliseren, valt uiteen.
In een zonneboiler hoort Tyfocor, geen gewone goedkope glycol.

En Tyfocor heeft Kiwa keur, dus voor SWW mag je sowieso geen gewone glycol gebruiken.

Niet direct voor jouw bedoeld....
Weer zo'n leuk puntje waarom een installateur soms wat duurder is dan diy.
Gewone koelvloeistof is tot 130 graden. Daarboven is het niet geschikt. Dat is het risico dat je loopt als het voor een zonneboiler gebruikt. Maar waneer treed nu een stagnatie op? Die kans is even groot als een WP die in de winter die zonder spanning komt te staan. En als stagnatie optreedt, dan gaat het om hoog uit een geringe hoeveelheid. In mijn geval max een paar liter van de 70. Er is bij mij twee keer in acht jaar stagnatie opgetreden. En daar was ik zelf debet aan omdat ik aan de instellingen van de controller had gerommeld. Via de automatische ontluchters op de collectoren werd de vloeistof er uitgegooid.

Overigens overweeg ik al langere tijd om een ups aan te schaffen, die ik voor de zonneboiler en de WP gebruiken kan. De vorstgevoelige delen van de WP voorzie ik van een warmtelint/kabel van 30 Watt die op de ups draait, mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
(jarig!)
@pleio65 een zonneboiler voor SWW staat in de zomer erg vaak in stagnatie. In jouw geval misschien minder, maar doe ermee wat je wil, maak zelf de afweging.

Jij turft 8 jaar lang precies hoevaak hij is gestagneerd, niet iedereen doet dat. Vandaar dat ik even erbij vermeld dat een zonneboiler Tyfocor nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-06 10:35
Lurge schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 13:50:
[...]

Wat je wel moet doen is de m3 gas per graaddag nemen voor dezelfde periode als waarin je de vergelijking laat lopen. De m3 per graaddag verschilt nogal per periode. Met het gemiddelde over een jaar zit je te laag. Zie mijn verloop in 2017 als voorbeeld. Mijn jaargemiddelde was 0,37, maar in november t/m december was het rond de 0,41. Ik houd wat je voorstelt bij vanaf 17 november en de berekende COP komt redelijk overeen met de COP welke de pana meet over dezelfde periode. Ik ga nog even door tot eind december voor wat meer nauwkeurigheid. Discussie is de omrekenfactor. Ik doe het met 9,769. Voor het resultaat maakt het hier niet zoveel uit, de COP die je zo berekent wordt hier niet geaccepteerd. Voor mij telt sowieso meer de MIP, money in pocket.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ct9x0vds6dknVzYyayw2e9xj/thumb.jpg

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-06 10:35
Grolsch schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 14:44:
[...]

Als je toch een verhouding wilt gaan zien zal dit op basis van thermische kWh's zijn, en niet met Elektrische kWh's zoals je zelf al aangeeft.

maar is bovenstaande niet een erg onbetrouwbare manier van COP bepaling :? Want ook graaddagen zeggen lang niet alles.

16-12-2018 - volgens website 20 gewogen graaddagen
17-12-2018 - volgens website 14 gewogen graaddagen

Verbruik @ huize Grolsch,
16-12-2018 = 32kWh (CV only) (1,6kWh per graaddag)
17-12-2018 = 18kWh (CV only) (1,29kWh per graaddag)

Verbruik is van zoveel meer afhankelijk als alleen graaddagen, bovenstaande dagen waren qua gebruik @ huize Grolsch wel hetzelfde.
Ik doe het inmiddels met bijna 500 graaddagen en dan middel je wel heel wat uit. In heb nu zowel de m3/graaddag historische de kWh/graaddag gemeten over langere tijd. Aan het einde van het stookseizoen zien we verder.

Over de periode 13 november tot vandaag zit ik voor verwarming op 0,707 kWh/gewogen graaddag

[ Voor 4% gewijzigd door t.oswald op 18-12-2018 16:18 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:39
t.oswald schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 16:06:
[...]

De m3 per graaddag verschilt nogal per periode. Met het gemiddelde over een jaar zit je te laag. Zie mijn verloop in 2017 als voorbeeld. Mijn jaargemiddelde was 0,37, maar in november t/m december was het rond de 0,41.
[Afbeelding]
Zeer terecht punt. Mijn m3/grddag in de maanden okt, nov., en dec dit jaar zijn resp. 0,307, 0,329 en 0,425. Erg forse verschillen. Vergelijkbare verschillen zag ik onze vorige woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
Oxellaar schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 15:47:
@pleio65 een zonneboiler voor SWW staat in de zomer erg vaak in stagnatie. In jouw geval misschien minder, maar doe ermee wat je wil, maak zelf de afweging.

Jij turft 8 jaar lang precies hoevaak hij is gestagneerd, niet iedereen doet dat. Vandaar dat ik even erbij vermeld dat een zonneboiler Tyfocor nodig heeft.
Ik ging uit van de situatie hier en bij een stroomstoring. Even niet snel aangedacht toen ik reageerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:54
nog even de input gevraagd van de techneuten m.b.t. een terugslag klep tussen wp en bestaande cv installatie. Ik heb een 22mm terugslagklep ontvangen die ik er tussen wil plaatsen en zodanig dat de wp geen ww meer richting cv ketel pompt. Doel is dat de wp niet meer uitgaat als ik sww water tap uit de cv ketel. De ketel staat cv technisch uit maar tijdens inschakelen beinvloed hij blijkbaar wel mijn wp. Zie ik wellicht nog iets over het hoofd m.b.t. de Nefit ketel.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-06 20:24
Lurge schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 13:58:
[...]

Ik gebruik node-red om sessie gegevens op te halen, in te loggen etc. Daarna haal ik periodiek de data op en maak daar mqtt events van voor domoticz. Wat je kunt terugvinden in het scherm van service cloud zit in de api.
Ik heb nu even geen voorbeeld vh antwoord bericht bij de hand maar de schermprints van service cloud stonden hier op het forum een aantal dagen terug.
De service cloud heb ik ook, maar geen idee hoe ik de api kan gebruiken, is er ergens info over te vinden ?
node-red e.d. moet wel lukken. Kan je anders je code toesturen ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
(jarig!)
corsat schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 16:38:
nog even de input gevraagd van de techneuten m.b.t. een terugslag klep tussen wp en bestaande cv installatie. Ik heb een 22mm terugslagklep ontvangen die ik er tussen wil plaatsen en zodanig dat de wp geen ww meer richting cv ketel pompt. Doel is dat de wp niet meer uitgaat als ik sww water tap uit de cv ketel. De ketel staat cv technisch uit maar tijdens inschakelen beinvloed hij blijkbaar wel mijn wp. Zie ik wellicht nog iets over het hoofd m.b.t. de Nefit ketel.
Als je SWW pakt via de ketel, gaat de warmtepomp uit...?? Dat is heel bijzonder, want tijdens SWW staat de poort van de driewegklep in de ketel, gesloten richting cv. Dus in die situatie heb je geen keerklep nodig. De keerklep is nodig om doorstroming over de ketel te voorkomen, als deze met de driewegklep open richting cv staat.
Eigenlijk heb je twee keerkleppen nodig als beide toestellen afzonderlijk van elkaar moeten kunnen functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
CreBa schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 12:19:
[...]

Om terug over het glycol verhaal te gaan...
Ik heb mijn warmptepomp ook draaien zonder glycol, alleen heb ik wel een veiligheid voorzien tegen stroomuitval of eventuele defecten aan de warmtepomp (pana 16kw tcap monobloc) waardoor deze zou bevriezen.
Ik heb namelijk vlak achter de wp op de retour een vorstventiel staan.
Deze laat automatisch het volledige water van de wp leeglopen vanaf dat de watertemperatuur onder de 1graad zou komen. Vanaf dat deze leeg staat en de temperatuur terug zou stijgen sluit deze klep weer af. Gewoon terug water opzetten ontluchten en stoken...
Hopelijk gaat deze een levensduur niet nodig zijn :*)
Heb je een typenr of iets dergelijks, ik ben wel benieuwd naar zulke ventielen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Laatst online: 09:54
Wolly schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 18:31:
[...]

In campers word het ook gebruikt, onder drie graden ploep elektrische klep open en watertanks leeg.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 19:01:
[...]

In campers word het ook gebruikt, onder drie graden ploep elektrische klep open en watertanks leeg.....
Elektrische klep lijkt me niet handig ;) of ging het niet om een beveiliging tegen bevriezen tijdens een stroomstoring? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:54
Ik begrijp het ook niet, de wp heeft dit nooit gedaan of het is mij niet opgevallen. Vraag is hoe ik dit kan oplossen op korte termijn. Ik ga morgen de werking van mijn nog eens goed bekijken en checken wat er nu gebeurt.
Oxellaar schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 18:17:
[...]

Als je SWW pakt via de ketel, gaat de warmtepomp uit...?? Dat is heel bijzonder, want tijdens SWW staat de poort van de driewegklep in de ketel, gesloten richting cv. Dus in die situatie heb je geen keerklep nodig. De keerklep is nodig om doorstroming over de ketel te voorkomen, als deze met de driewegklep open richting cv staat.
Eigenlijk heb je twee keerkleppen nodig als beide toestellen afzonderlijk van elkaar moeten kunnen functioneren.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 19:17:
[...]

Elektrische klep lijkt me niet handig ;) of ging het niet om een beveiliging tegen bevriezen tijdens een stroomstoring? :?
Je kunt er eentje nemen die magnetisch dicht blijft maar dan kost het continu stroom........

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
LittleTycoon schreef op maandag 17 december 2018 @ 22:36:
[...]

Als er niet ergens een bypass is moet de onttrokken energie weer worden aangevuld, gemiddelde Ta kan lager zijn, maar met langere run om te compenseren. Enige andere mogekijkheid lijkt me dat je afgifteprobleem hebt.
Ik snap wat je bedoeld: met een langere run kan het verlies worden ingelopen. Maar wát als de WP al continue draait. Niet op vol vermogen, maar op een vermogen dat hij kan afgeven bij de ingestelde Ta waarbij de boel normaal zonder defrosts op temperatuur blijft.

Ik kan natuurlijk de Ta wel vermogen, dan heb ik meer afgifte. Dan zal de WP in het ideale geval stoppen via de thermostaat. Maar met 'puur WAR' zal de kamer temperatuur toch moeten dalen met veel defrosts. Of mis ik nog iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-06 05:28
@Fullpower Als het goed is telt de integraal (graadminuten) wat terug wanneer de WP ontdooid. Daarna haalt hij dat dus weer in, desnoods op een iets hogere power.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Fullpower schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 19:37:
[...]

Ik snap wat je bedoeld: met een langere run kan het verlies worden ingelopen. Maar wát als de WP al continue draait. Niet op vol vermogen, maar op een vermogen dat hij kan afgeven bij de ingestelde Ta waarbij de boel normaal zonder defrosts op temperatuur blijft.

Ik kan natuurlijk de Ta wel vermogen, dan heb ik meer afgifte. Dan zal de WP in het ideale geval stoppen via de thermostaat. Maar met 'puur WAR' zal de kamer temperatuur toch moeten dalen met veel defrosts. Of mis ik nog iets?
Een defrost is toch bijna een vast gegeven bij bepaalde temperaturen, dus je war staat daar toch op ingesteld?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
LangeFries schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 19:50:
@Fullpower Als het goed is telt de integraal (graadminuten) wat terug wanneer de WP ontdooid. Daarna haalt hij dat dus weer in, desnoods op een iets hogere power.
Ik denk dat de Panasonic niet over een dergelijke feature beschikt... Dan had ik veel meer geld moeten uitgeven😉

Maar er is hier ook geen probleem, ik vroeg het mij alleen maar af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:29
Ik zit op dit moment eens kritisch te kijken naar de aansluiting voor mijn nieuwbouw woning. Als ik alles aansluitwaardes optel (WP + keuken + wasmachine) dan kom ik niet uit met 3*25A. Zou alleen wel jammer zijn om 3*35A te moeten nemen, dan had ik bijna net zo goed vastrecht voor gas kunnen betalen. Nu moet het geloof wel goed komen ivm de gelijkheidsfactor (hoe wel ik ook eens gelezen meen te hebben dat je die moet verhogen als je een warmtepomp hebt omdat die vrijwel continu aan staat).
Maar nu lees ik hier het volgende:
https://www.ynergy.nl/3x25A.html
Moderne warmtepompen zijn uitgevoerd met stroommeters die de momentane afgenomen hoeveelheid stroom in huis meten. In het geval dat het stroomverbruik in de buurt komt van 3x25A schakelt de warmtepomp terug of desnoods tijdelijk uit. De warmtepomp gaat weer automatisch aan als het stroomverbruik in huis is gezakt. Op deze wijze wordt voorkomen dat de hoofdzekering springt en volstaat de 3x25A aansluiting.
Dat klinkt heel leuk, maar hoe weet ik of ik een "moderne" warmtepomp heb :? (heb een Loria 6010 overigens). Ook ontbreekt het een beetje aan bronnen voor deze bewering. Snap ook niet zo goed hoe zoiets dan zou werken, waarom een apparte stroommeter en niet gewoon aansluiten aan de bestaande meter oid?
Weet iemand hier meer over? Bestaat dit idd? Zijn er andere manieren om slim onder de 3*25A te blijven?

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:05
Gelukkig valt dit probleem in de praktijk erg mee en kom je, mits goed verdeeld, met 3x25 wel uit. Maar mocht het alsnog vaak fout gaan, dan kun je aan de hand van de werkelijke stroom door de fasen evt. via een schakelinput de WP uitschakelen. De meeste WP's hebben die input wel, maar of je zo'n meetinstrument kant en klaar kunt kopen betwijfel ik.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-06 05:28
Fullpower schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:07:
[...]

Ik denk dat de Panasonic niet over een dergelijke feature beschikt... Dan had ik veel meer geld moeten uitgeven😉

Maar er is hier ook geen probleem, ik vroeg het mij alleen maar af.
Denk het wel. Een collega heeft ook een Pana (5kW) en die is vrolijk aan het puzzelen hoe het allemaal werkt en vertelt dat er een PI controller achter zit. Dus proportioneel en integrerend. Omdat je echter de controller signalen er niet uit krijgt is het allemaal nogal lastig uit te vinden. Is dan ook niet eenvoudig om de gains van de beide delen te bepalen. Lijkt erop dat de proportionele loop vrij hard meedoet. Bij mijn Nibe draait alles eigenlijk om de integraal. Het proportionele deel doet weinig. Dat komt mogelijk ook omdat mijn huis heel langzaam opwarmt en dus het maar om maximaal een halve graad gaat waar dan proportioneel op geregeld wordt.

Maar inderdaad als de integraal niet helemaal zuiver berekend wordt, dan kun je dat met een hogere P gain rechtbreien, vermits de boel niet instabiel wordt door te hoge gain en snel opwarmend huis.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-05 10:36
reneeke1970 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 19:28:
[...]

Je kunt er eentje nemen die magnetisch dicht blijft maar dan kost het continu stroom........
En die gaat dan waarschijnlijk weer open bij élke stroomstoring, ook al is het +25...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 19:28:
[...]

Er zal toch ook wel een mechanische versie zijn die op was werkt o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:06
Maverick schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:21:
Ik zit op dit moment eens kritisch te kijken naar de aansluiting voor mijn nieuwbouw woning. Als ik alles aansluitwaardes optel (WP + keuken + wasmachine) dan kom ik niet uit met 3*25A. Zou alleen wel jammer zijn om 3*35A te moeten nemen, dan had ik bijna net zo goed vastrecht voor gas kunnen betalen.
Hoe ver ga je er overheen dan? Wij hebben 3x25A met een 9kW warmtepomp, een 13,5kW doorstroomverwarmer en een 8kW 2x16A kookplaat. Daarnaast nog een wasmachine, vaatwasser en combimagnetron.

Sinds de overgang naar 3 fase begin dit jaar nog geen uitval gehad. We hebben overigens wel een prioriteit schakelaar die de doorstroomverwarmer uitschakelt als de kookgroep meer als 6A trekt (gebeurt met een nlrelais).
Vrouwlief heeft liever dat we goed opletten dan dat we naar 3x35A gaan al is ze zelf al 2x de oorzaak geweest van een koud bad (omdat ze thee ging maken en dus te veel amp op de kookgroep vroeg). :+

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CreBa
Wolly schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 18:31:
[...]

Ik heb het doosje met de juiste gegevens hier niet meer van...
Op de aankoopfactuur staat het wel omschreven als “Aquarea H generatie monobloc vorstventiel”.
Panasonic levert deze ventielen bij hun monoblocs indien je geen glycol gebruikt.
Het zijn geen magnetische ventielen! Deze werken compleet spanningsloos... ik denk dat hierin een veer of iets dergelijke zit wat het terug naar de oorspronkelijke stand brengt.
Allesinds een leuk dingetje moest er ooit vriestemperaturen de pomp kunnen bereiken...
Deze staat vlak achter de pomp op de 5/4 retouraansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:43
Andrehj schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:26:
Gelukkig valt dit probleem in de praktijk erg mee en kom je, mits goed verdeeld, met 3x25 wel uit. Maar mocht het alsnog vaak fout gaan, dan kun je aan de hand van de werkelijke stroom door de fasen evt. via een schakelinput de WP uitschakelen. De meeste WP's hebben die input wel, maar of je zo'n meetinstrument kant en klaar kunt kopen betwijfel ik.
Er zijn toch ook van die clevere schakelaars die je kunt gebruiken tussen de wasmachine en droger, waarbij beiden niet tegelijk een hoge stroom kunnen trekken.
Dan gaat bv de droger een poosje uit als de wm aan het opwarmen is.
Geen ervaring overigens, maar heb er wel van gehoord.
Iets dergelijks zal er ook wel op grotere schaal zijn, maar ik vermoed,dat het alleen maar werkt tussen 2 apparaten

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-05 12:47
corsat schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 19:21:
Ik begrijp het ook niet, de wp heeft dit nooit gedaan of het is mij niet opgevallen. Vraag is hoe ik dit kan oplossen op korte termijn. Ik ga morgen de werking van mijn nog eens goed bekijken en checken wat er nu gebeurt.

[...]
Wanneer ik SWW tap, of eigenlijk stop met tappen, pompt mijn Remeha kortstondig water door het cv circuit. Dit maar een paar seconden. Ik heb ooit ergens gelezen dat dit zo is ingesteld om de warmtewisselaar snel af te koelen na SWW gebruik.
Misschien ook zoiets bij jou?

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Maverick schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:21:
Ik zit op dit moment eens kritisch te kijken naar de aansluiting voor mijn nieuwbouw woning. Als ik alles aansluitwaardes optel (WP + keuken + wasmachine) dan kom ik niet uit met 3*25A. Zou alleen wel jammer zijn om 3*35A te moeten nemen, dan had ik bijna net zo goed vastrecht voor gas kunnen betalen. Nu moet het geloof wel goed komen ivm de gelijkheidsfactor (hoe wel ik ook eens gelezen meen te hebben dat je die moet verhogen als je een warmtepomp hebt omdat die vrijwel continu aan staat).
Maar nu lees ik hier het volgende:
https://www.ynergy.nl/3x25A.html

[...]

Dat klinkt heel leuk, maar hoe weet ik of ik een "moderne" warmtepomp heb :? (heb een Loria 6010 overigens). Ook ontbreekt het een beetje aan bronnen voor deze bewering. Snap ook niet zo goed hoe zoiets dan zou werken, waarom een apparte stroommeter en niet gewoon aansluiten aan de bestaande meter oid?
Weet iemand hier meer over? Bestaat dit idd? Zijn er andere manieren om slim onder de 3*25A te blijven?
Volgens mij heb ik niet zo'n moderne WP die automatisch uitschakelt, maar hier full-electric met een 11,2KW WP, 11KW kookplaat, wasmachine, droger, zonnebank, 7000WP op het dak en een vrouw die nergens naar kijkt.

Voor zowel de WP als de kookplaat geldt dat ze natuurlijk nooit het maximale vermogen opnemen.

Wat bij een WP ook nog misleidend is, dat is dat het vermogen van de WP in thermische waarden wordt aangegeven, dus elektrisch gedeeld door 2 in het ongunstigste geval (-10 buiten)

Mijn WP heb ik op 28-02-2018 ooit eenmaal 6500Watt uit het net zien trekken, dat was op het einde van een SWW run bij -10. Tijdens CV bedrijf maximaal 5900Watt bij -10.

Ik heb een Youless en die laat via Enelogic het piekverbruik zien. Ik heb dit nog nooit boven de 9KW zien komen zolang ik hier woon (1,5 jaar).

Bij 3x25A mag je ruim 17KW uit het net trekken!!

Bij een nieuwbouw woning zou ik wel zoveel mogelijk voor 3 fasen apparaten kiezen.

Een doorstroomverwarmer zou roet in het eten kunnen gooien, maar je moet je serieus afvragen of je dat moet willen anno 2018 en de subsidie op WP boilers.

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 18-12-2018 21:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:15

thido

Tilburg

Vandaag een mailtje ontvangen van onze energie leverancier met de variabele tarieven per 1-1-2019.
Totaal prijs stroom per kWh twee cent omhoog (incl. belastingen).
Gas krijgt er tien cent bij, dat schiet al aardig op zo onderhand (80ct per m3).
Laat maar lekker pruttelen die warmtepomp :-)

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

CreBa schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:39:
[...]

Ik heb het doosje met de juiste gegevens hier niet meer van...
Op de aankoopfactuur staat het wel omschreven als “Aquarea H generatie monobloc vorstventiel”.
Panasonic levert deze ventielen bij hun monoblocs indien je geen glycol gebruikt.
Het zijn geen magnetische ventielen! Deze werken compleet spanningsloos... ik denk dat hierin een veer of iets dergelijke zit wat het terug naar de oorspronkelijke stand brengt.
Allesinds een leuk dingetje moest er ooit vriestemperaturen de pomp kunnen bereiken...
Deze staat vlak achter de pomp op de 5/4 retouraansluiting.
Foto oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreBa
Ik zal er morgen enkele van maken, zal ook eens zien als er geen serienummers ofzo opstaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Als @Dylantje2 dat maar eerder geweten had, had hem veel geld en kopzorgen gescheeld :P

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook nog niet eerder van gehoord had, en het zou wel een hele praktische oplossing zijn voor monoblock bezitters met vorst en stroomuitval angst :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
(jarig!)
Grolsch schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:59:
[...]

Volgens mij heb ik niet zo'n moderne WP die automatisch uitschakelt, maar hier full-electric met een 11,2KW WP, 11KW kookplaat, wasmachine, droger, zonnebank, 7000WP op het dak en een vrouw die nergens naar kijkt.

Voor zowel de WP als de kookplaat geldt dat ze natuurlijk nooit het maximale vermogen opnemen.

Wat bij een WP ook nog misleidend is, dat is dat het vermogen van de WP in thermische waarden wordt aangegeven, dus elektrisch gedeeld door 2 in het ongunstigste geval (-10 buiten)

Mijn WP heb ik op 28-02-2018 ooit eenmaal 6500Watt uit het net zien trekken, dat was op het einde van een SWW run bij -10. Tijdens CV bedrijf maximaal 5900Watt bij -10.

Ik heb een Youless en die laat via Enelogic het piekverbruik zien. Ik heb dit nog nooit boven de 9KW zien komen zolang ik hier woon (1,5 jaar).

Bij 3x25A mag je ruim 17KW uit het net trekken!!

Bij een nieuwbouw woning zou ik wel zoveel mogelijk voor 3 fasen apparaten kiezen.

Een doorstroomverwarmer zou roet in het eten kunnen gooien, maar je moet je serieus afvragen of je dat moet willen anno 2018 en de subsidie op WP boilers.
Nibe levert standaard drie ampère clamps mee voor op de hoodvoeding in de groepenkast.
Als je die aansluit kun je de warmtepomp daar gebruik van laten maken.
In het menu kun je de afzekering van de hoofdvoeding instellen, de warmtepomp zorgt dan dat hij onder het maximale amperage blijft van bijvoorbeeld 3x 25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 21:07:
Als @Dylantje2 dat maar eerder geweten had, had hem veel geld en kopzorgen gescheeld :P

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook nog niet eerder van gehoord had, en het zou wel een hele praktische oplossing zijn voor monoblock bezitters met vorst en stroomuitval angst :P
hahahah
Kopzorgen..valt reuze mee.. is hobby dus... info vergaren hier, want waar anders.. [ als ik hier al lees over hoe sommige installateurs brrr ]
Ik heb mezelf 3 jaar gegeven om alles te doorgronden.

En @Grolsch
ook eerlijk dat je er hem niet kent _/-\o_
Evenals mijn zwagers die bij een installatiebedrijf werken
En een X aantal tweakers hier..

Dus als..
Dan sleutel ik hem van het voorjaar tussen
Zou echt een oplossing zijn!!

Pagina: 1 ... 4 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.