Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 121 Laatste
Acties:
  • 578.254 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@Gasschuif
Hier heb ik ook wat testen gedaan met ventilatoren met dat type radiatoren. Het effect vond ik zwaar tegenvallen, maar dat is op gevoel. Hoeveel effect heeft het om op die T22/T33 radiatoren om ventilatoren te plaatsen?

Volgens mij werkt het beter op convectoren omdat die het puur moeten hebben van convectie.

Deze koude dagen zou ik de Ta ook wel iets lager willen hebben dan huidige 43°C :P

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 16-12-2018 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:54

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Dre schreef op zondag 16 december 2018 @ 17:51:
@Gasschuif
Hier heb ik ook wat testen gedaan met ventilatoren met dat type radiatoren. Het effect vond ik zwaar tegenvallen, maar dat is op gevoel. Hoeveel effect heeft het om op die T22/T33 radiatoren om ventilatoren te plaatsen?

Volgens mij werkt het beter op convectoren omdat die het puur moeten hebben van convectie.

Deze koude dagen zou ik de Ta ook wel iets lager willen hebben dan huidige 43°C :P
Ik heb niet gemeten wat er precies aan vermogen bij is gekomen een ik durf dat ook niet te gokken.
Dan had ik radiator flow en dT voor en na moeten meten. Flow is technisch moeilijk.
Het simpele feit dat ik het nu red met 4 graden minder is voor mij voldoende om de investering te rechtvaardigen. Wat zeker wel een voordeel is het snellere aanwarmen naar mijn idee. De 8 kW Zubadan lijkt ook wat beter te draaien, meer belasting en daardoor langere runs.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DkFqfuQl.png

Wat ik wel heb gemerkt is dat de dT in de nieuwe situatie kleiner was geworden. Zoals je op de foto kunt zien zit er een groen "af fabriek" instelkapje op de verwijderde radiator thermostaat kop, dit omdat in de oude situatie er geen voetventiel aanwezig was. Stond op dT c.a 4 K. Met in de nieuwe situatie met het nieuwe voetventiel 100 % open was de dT 3 K, en heb ik het voetventiel geknepen naar 4,5 K dT ongeveer.
Ik meet dat met mijn Fluke 62 mini infrarood op zwarte PVC tape geplakt op aanvoer en retour op de B.G.

[ Voor 20% gewijzigd door Gasschuif op 16-12-2018 18:33 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Dylantje2 schreef op zondag 16 december 2018 @ 10:25:
[...]

Waar haal je de frequentie en pompsnelheid vandaan.?

En loopt je display gelijk met je sensoren?
De data komt vanuit de service cloud, ik gebruik dus dezelfde informatie als daar weergegeven wordt. Ik lees de api uit en stop dat in domoticz en daarna influx/grafana.
Mijn display loopt gelijk met de via service cloud uitgelezen waarden (voor zover ik kan zien).

[ Voor 6% gewijzigd door Lurge op 16-12-2018 19:48 ]

ActueleWind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06:38
@Daannn1987 zit je vandaag al boven de 10kwh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:06
Ruim ;) zit al op 12kw as we speak... gisteren op 12 geëindigd.

Jij?

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:56

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Voor de experts...

Wat doet de setting vorstbescherming in een WP precies.

Wat als er een foutcode is en het vriest 5 graden? Blijft de waterpomp bijv lopen?
Gaat de vorstbescherming een verwarmingspaneel oid in schakelen?
Waar/of kan ik die vorstbescherming testen?

Of wat moet ik me bij die setting voorstellen anders gevraagd.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op zondag 16 december 2018 @ 20:00:
[...]

Ruim ;) zit al op 12kw as we speak... gisteren op 12 geëindigd.

Jij?
Voor vandaag zit ik nu op de 14kwh en gisteren op de 16 geëindigd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-05 09:22
Aziraphale schreef op zondag 16 december 2018 @ 14:41:
Even op advies van @Bram-Bos een nachtje doorgedraaid met een doekje om de thermostaat en het volgende beeld:

[Afbeelding]

Echter, wanneer ik het in Domoticz bekijk bij de watt-meter (plaatje hierboven is kwh-meter), dan krijg ik dit beeld:

[Afbeelding]

Zelfde periode, namelijk van 12 uur gistermiddag totdat de houtkachel de boel vanochtend overnam.

Nu gaat het bij de eerste grafiek natuurlijk om power en bij de tweede om usage, maar de tweede is wel stukken stabieler als de eerste (in ieder geval tot een uur of 5 vanochtend).

Welke van de twee grafieken geeft me nu het goede beeld van de runs en of hij regelmatig doorhobbelt? Op basis van de kwh-meter vind ik hem namelijk nog steeds enorm 'stuiteren' en ook de vrij lange periodes van rust (bijv. vlak na middernacht) raar. Dat zijn namelijk ook niet direct de momenten dat hij de ketel erbij heeft geschakeld. Ik zou graag willen dat hij mooi modulerend doordraait, maar dat lijkt er zo nog niet echt op...
Dat zijn wel heel verschillende grafieken. Ik zou zeggen, die kWh-meter deugt niet, want die springt continu van nul naar max vermogen, en dan zou je echt nauwelijks enige vorm van warmte produceren. Je kunt trouwens toch gewoon horen aan de buitenunit zelf of hij draait of niet en ook enigszins op wel vermogen? Dat lijkt me de meest praktische test om te kijken of je kWh-meter wel deugt.

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:34
Bram-Bos schreef op zondag 16 december 2018 @ 20:15:
[...]

Dat zijn wel heel verschillende grafieken. Ik zou zeggen, die kWh-meter deugt niet, want die springt continu van nul naar max vermogen, en dan zou je echt nauwelijks enige vorm van warmte produceren. Je kunt trouwens toch gewoon horen aan de buitenunit zelf of hij draait of niet en ook enigszins op wel vermogen? Dat lijkt me de meest praktische test om te kijken of je kWh-meter wel deugt.
Die buitenunit draait steeds als een grote, dus dan zou het hem in de kWh-meter van de Fibaro tussenstekker zitten... Ik zal er morgen eens naar kijken, want nu draait de Elga niet ivm de houtkachel. Misschien zit er nog wat mis in de instellingen van de stekker in Domoticz.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Aziraphale schreef op zondag 16 december 2018 @ 14:41:
Even op advies van @Bram-Bos een nachtje doorgedraaid met een doekje om de thermostaat en het volgende beeld:

[Afbeelding]

Echter, wanneer ik het in Domoticz bekijk bij de watt-meter (plaatje hierboven is kwh-meter), dan krijg ik dit beeld:

[Afbeelding]

Zelfde periode, namelijk van 12 uur gistermiddag totdat de houtkachel de boel vanochtend overnam.

Nu gaat het bij de eerste grafiek natuurlijk om power en bij de tweede om usage, maar de tweede is wel stukken stabieler als de eerste (in ieder geval tot een uur of 5 vanochtend).

Welke van de twee grafieken geeft me nu het goede beeld van de runs en of hij regelmatig doorhobbelt? Op basis van de kwh-meter vind ik hem namelijk nog steeds enorm 'stuiteren' en ook de vrij lange periodes van rust (bijv. vlak na middernacht) raar. Dat zijn namelijk ook niet direct de momenten dat hij de ketel erbij heeft geschakeld. Ik zou graag willen dat hij mooi modulerend doordraait, maar dat lijkt er zo nog niet echt op...
Die grafieken vanuit Domoticz zijn leuk om naar te kijken maar je kunt er niet zoveel mee.
De data wordt uitgemiddeld...(de waarde van meerdere getallen wordt het gemiddelde van genomen).
Je ziet in domoticz maar intervallen van 5 minuten, en een defrost duurt 6 minuten (elga).

Het patroon van een defrost is hierdoor niet zichtbaar wat je bijvoorbeeld bij het doorsturen naar Influxdb > grafana wel goed ziet.

Wat jouw Elga hier dus doet is puur gokken.. en gezien het vermogen en het type weer op dit moment + het gedrag van mijn ELGA ga ik er even vanuit dat al die "drops" defrosts zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dylantje2 schreef op zondag 16 december 2018 @ 20:02:
Voor de experts...

Wat doet de setting vorstbescherming in een WP precies.

Wat als er een foutcode is en het vriest 5 graden? Blijft de waterpomp bijv lopen?
Gaat de vorstbescherming een verwarmingspaneel oid in schakelen?
Waar/of kan ik die vorstbescherming testen?

Of wat moet ik me bij die setting voorstellen anders gevraagd.
Onder 0 gaat de pomp af en toe lopen of zoiets, met glycol eigenlijk niet nodig natuurlijk maar zou hem aan laten.

Hier te zien om 1:00 snachts
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=20358&sid=52612

[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 16-12-2018 20:45 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Daannn1987 schreef op zondag 16 december 2018 @ 20:39:
[...]

Die grafieken vanuit Domoticz zijn leuk om naar te kijken maar je kunt er niet zoveel mee.
De data wordt uitgemiddeld...(de waarde van meerdere getallen wordt het gemiddelde van genomen).
Je ziet in domoticz maar intervallen van 5 minuten, en een defrost duurt 6 minuten (elga).

Het patroon van een defrost is hierdoor niet zichtbaar wat je bijvoorbeeld bij het doorsturen naar Influxdb > grafana wel goed ziet.

Wat jouw Elga hier dus doet is puur gokken.. en gezien het vermogen en het type weer op dit moment + het gedrag van mijn ELGA ga ik er even vanuit dat al die "drops" defrosts zijn.
Ah, op die fiets... Ik heb wel eens naar influxdb > grafana gekeken, maar dan kom ik in allerlei dingen met scripts terecht en daar snap ik dus beroerd weinig van. Ik heb Domoticz draaien op een Synology en toen ik daarvoor naar Grafana keek begon het me direct te duizelen. :? Dus als je een suggestie hebt voor Grafana voor dummies....

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Rol-Co schreef op zondag 16 december 2018 @ 20:44:
[...]

Onder 0 gaat de pomp af en toe lopen of zoiets, met glycol eigenlijk niet nodig natuurlijk maar zou hem aan laten.

Hier te zien om 1:00 snachts
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=20358&sid=52612
Echt niet meer dan dat??

Enne Glycol was da??
Iet gemist :*) 8)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Daannn1987 schreef op zondag 16 december 2018 @ 20:39:
[...]

Maar in die grafiek van zijn Fibaro zitten ook hele rare periodes van 0 kW gebruik, die je niet verwacht als er tegelijkertijd enorm veel defrosts zouden zijn. Bovendien: gisteren was het volgens mij bij iedereen rustig kwa defrosts, vannacht en vandaag was het bal toen het begon te sneeuwen. Dat verschil zie je in de grafiek van @Aziraphale niet terug.

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Bram-Bos schreef op zondag 16 december 2018 @ 20:56:
[...]

Maar in die grafiek van zijn Fibaro zitten ook hele rare periodes van 0 kW gebruik, die je niet verwacht als er tegelijkertijd enorm veel defrosts zouden zijn. Bovendien: gisteren was het volgens mij bij iedereen rustig kwa defrosts, vannacht en vandaag was het bal toen het begon te sneeuwen. Dat verschil zie je in de grafiek van @Aziraphale niet terug.
Zwave is hard to get:
In het forum zijn er meerdere die rare zwave metingen hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

reneeke1970 schreef op zondag 16 december 2018 @ 17:14:
[...]Ik ben nergens mee begonnen, vroeg me af of jij het je realiseert omdat je zo makkelijk roept even isoleren......
Maar dak isoleren red je niet voor 1100.
Isolatie met bevestiging, daarna weer gips platen, stucen en schilderen.
En dan er vanuit gegaan dat je eenvoudig tien cm naar binnen kunt komen, want anders......
Tussen de 20/25 euro de meter zit je al snel. Dus in mijn geval ongeveer 150m2 oftewel dik 3000/3500 euro
Als ik daar 500 kWh aan verwarming mee uit zou sparen is dat 100 euro. Tvt van dertig jaar dus......
Uiteraard hangt eea af van de situatie.

Maar wat je niet meeneemt in je overwegingen is dat door een betere isolatie je meerdere klappen in 1x doet::
* minder stoken aan gas
* maar ook een veel lichtere WP

Een WP is best vrij duur... veel duurder dan.
Die kosten voor isolatie 3000/3500 euro die kun je (groten?)deels aftrekken van de veel duurdere WP die je nu hebt..
Dat heb je volledig buiten beschouwing gelaten.

Dit is het algemene verhaal, een verdere discussie kan imho alleen maar plaats vinden aan de hand van echte gegevens.
Kan me voorstellen dat je die niet on line wilt zetten, maar dan zul je ook beseffen dat de discussie van onz, iig mijn kant, steeds oppervlakkiger wordt, wegens gebrek aan data.

Wel fijn dat je er wel mee komt, de dilemma's begrijp ik wel, maar soms kan afstand nemen helpen.
Het is geenszins de bedoeling om je iets fouts an te praten, maar aan de andere kant krijg ik bij het www.elmg.nl te horen dat ik eerst moet isoleren en dan pas aan een WP moet gaan denken en dat wil ik uiteraard graag delen en ervaring van anderen over lezen/te weten komen.
Daar is het nu eenmaal een forum voor, met rechten voor ieder om te schrijven wat hij/zij wil binnen de regels van het forum.

Succes verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Bram-Bos schreef op zondag 16 december 2018 @ 20:56:
[...]

Volgens mij is die 0 niet helemaal 0 maar meer ±25watt

Een ELGA op volgas met RV > 75% doet sowieso vrij frequent Defrosten.

Grafana vs Domoticz
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/szadki.png
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/z4tpd.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

route99 schreef op zondag 16 december 2018 @ 21:06:
[...]
Uiteraard hangt eea af van de situatie.

Maar wat je niet meeneemt in je overwegingen is dat door een betere isolatie je meerdere klappen in 1x doet::
* minder stoken aan gas
* maar ook een veel lichtere WP

Een WP is best vrij duur... veel duurder dan.
Die kosten voor isolatie 3000/3500 euro die kun je (groten?)deels aftrekken van de veel duurdere WP die je nu hebt..
Dat heb je volledig buiten beschouwing gelaten.

Dit is het algemene verhaal, een verdere discussie kan imho alleen maar plaats vinden aan de hand van echte gegevens.
Kan me voorstellen dat je die niet on line wilt zetten, maar dan zul je ook beseffen dat de discussie van onz, iig mijn kant, steeds oppervlakkiger wordt, wegens gebrek aan data.

Wel fijn dat je er wel mee komt, de dilemma's begrijp ik wel, maar soms kan afstand nemen helpen.
Het is geenszins de bedoeling om je iets fouts an te praten, maar aan de andere kant krijg ik bij het www.elmg.nl te horen dat ik eerst moet isoleren en dan pas aan een WP moet gaan denken en dat wil ik uiteraard graag delen en ervaring van anderen over lezen/te weten komen.
Daar is het nu eenmaal een forum voor, met rechten voor ieder om te schrijven wat hij/zij wil binnen de regels van het forum.

Succes verder!
Mijn huis uit de early nineties zonder hr++++ en tempex 75mm in de spouw enz enz [ bouwbesluit van toen ]
Warm tot nu met een 5Kw wp..
Ik ken mensen met een nog ouder huis zonder extra iso enz enz, warm

Dus het kan best...Zonder extra isolatie

Voorbeeld.
Wie isoleert het dak
of wie isoleert de 1ste verdiepingsvloer.

Het is maar wat je wilt.
En tsja ALS je de zolder op 18-20 graden stookt verdien je wat met het dak isoleren.
Maar als je de zolder nooit warm stookt.
Waarom isoleer je hem dan?
Dus de ene en de andere behoefte. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Aziraphale schreef op zondag 16 december 2018 @ 20:49:
[...]

Ah, op die fiets... Ik heb wel eens naar influxdb > grafana gekeken, maar dan kom ik in allerlei dingen met scripts terecht en daar snap ik dus beroerd weinig van. Ik heb Domoticz draaien op een Synology en toen ik daarvoor naar Grafana keek begon het me direct te duizelen. :? Dus als je een suggestie hebt voor Grafana voor dummies....
InfluxDB en Grafana zijn geen plug en play, maar op een Synology zou ik niet weten of je dat werkende krijgt. (denk t wel).
Zal je Dm sturen wat ik gedaan heb

[ Voor 3% gewijzigd door Daannn1987 op 16-12-2018 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Daannn1987 schreef op zondag 16 december 2018 @ 21:13:
[...]

Volgens mij is die 0 niet helemaal 0 maar meer ±25watt

Een ELGA op volgas met RV > 75% doet sowieso vrij frequent Defrosten.

Grafana vs Domoticz
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zeker, bij mij vandaag ook om de 40 minuten defrost als alles tegenzit. Maar mijn punt was dat die grafiek van @Aziraphale ging over 15 én 16 december, en 15 december nu juist heel droog was (althans hier in Amsterdam) en je niet zoveel defrosts zou verwachten. Dat zie je niet terug in zijn grafiek. Volgende punt was die momenten standby (25W inderdaad), die je niet verwacht als er tegelijkertijd veel defrosts én een hoog vermogen nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Bram-Bos schreef op zondag 16 december 2018 @ 21:19:
[...]

Zeker, bij mij vandaag ook om de 40 minuten defrost als alles tegenzit. Maar mijn punt was dat die grafiek van @Aziraphale ging over 15 én 16 december, en 15 december nu juist heel droog was (althans hier in Amsterdam) en je niet zoveel defrosts zou verwachten. Dat zie je niet terug in zijn grafiek. Volgende punt was die momenten standby (25W inderdaad), die je niet verwacht als er tegelijkertijd veel defrosts én een hoog vermogen nodig zijn.
Heb het allemaal nog eens vluchtig terug gelezen..
@Aziraphale moet niet naar power usage kijken... dat ziet er echt dramatisch uit (ook bij mij, zie hieronder)
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2wco954.png

Die waarde wordt heel onregelmatig geupdate, en dat met een uitmiddelende Domoticz is geen succes..
Meten = weten, maar er wordt hier niet helemaal goed gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Daannn1987 schreef op zondag 16 december 2018 @ 21:41:
[...]

@Aziraphale moet niet naar power usage kijken... dat ziet er echt dramatisch uit (ook bij mij, zie hieronder)
[Afbeelding]

Die waarde wordt heel onregelmatig geupdate, en dat met een uitmiddelende Domoticz is geen succes..
Kijk, dat zijn grafieken die me bekend voorkomen! ;)

Ik heb hem wel zo gevoelig mogelijk ingesteld, maar die andere (de watt-meter) is dan dus een betere meting? En pakt Grafana dan wel de juiste gegevens, of zit het hem ook in de manier waarop Domoticz de gegevens via z-wave uit de Fibaro trekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Daannn1987 schreef op zondag 16 december 2018 @ 21:41:
[...]

[Afbeelding]

Misschien klopt het wel.. Als je WP stuitert.

In je zwave settings van je sensor kijken bij wanneer hij een sensor update doet
Of na x seconden of bij x bereikte waarde..

En je WP zou best eens zo kunnen reageren, ik had hem ook zo.. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Aziraphale schreef op zondag 16 december 2018 @ 21:46:
[...]

Kijk, dat zijn grafieken die me bekend voorkomen! ;)

Ik heb hem wel zo gevoelig mogelijk ingesteld, maar die andere (de watt-meter) is dan dus een betere meting? En pakt Grafana dan wel de juiste gegevens, of zit het hem ook in de manier waarop Domoticz de gegevens via z-wave uit de Fibaro trekt?
De WATT meter die via Z-wave wordt doorgestuurd moet je naar kijken die wordt veel frequenter geupdate.
Ik stuur alle data via HTTP Push in domoticz door naar Influxdb wat ik weer uitlees met Grafana.
Als de waarde in Domoticz wijzigt wordt hij gelijk doorgestuurd.

Omdat de waardes in influxdb niet worden uitgemiddeld krijg je veel nauwkeurigere grafieken zoals je eerder ook zag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Daannn1987 schreef op zondag 16 december 2018 @ 21:16:
[...]

InfluxDB en Grafana zijn geen plug en play, maar op een Synology zou ik niet weten of je dat werkende krijgt. (denk t wel).
Zal je Dm sturen wat ik gedaan heb
Ik draai het op een Synology maar dan wel in Docker containers (soort van virtual machines(, dan hoef je niets bijzonders te doen om het aan de praat te krijgen (alles via de UI in te stellen). Enige wat je moet bekijken is of je Synology het ondersteund.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Daannn1987 schreef op zondag 16 december 2018 @ 21:49:
[...]

De WATT meter die via Z-wave wordt doorgestuurd moet je naar kijken die wordt veel frequenter geupdate.
Ik stuur alle data via HTTP Push in domoticz door naar Influxdb wat ik weer uitlees met Grafana.
Als de waarde in Domoticz wijzigt wordt hij gelijk doorgestuurd.

Omdat de waardes in influxdb niet worden uitgemiddeld krijg je veel nauwkeurigere grafieken zoals je eerder ook zag
Okidoki, pas ik dat aan op mijn dashboard en ik ga dus achter influxdb aan.

@ronaldmathies Hoe werkt dat met Docker? Is dat gewoon vanuit het package center te installeren? Ik heb trouwens een DS214Play

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:42
Vraag, dit weekend heb ik gemerkt dat mijn wp wordt beinvloed als er sww wordt gevraagd. Ik heb een mitsu wp die aangesloten zit samen met mijn cv ketel waarvan de cv modus uitstaat en alleen dienst doet voor sww. Op het cv deel zit geen terugslagklep. Regelmatig stopt mijn wp als er sww wordt gevraagd, cv ketel start dan om sww te leveren. Ik denk dat ik op het cv deel een terugslagklep moet plaatsen maar is dat de juiste oplossing. Ik dacht dat de pomp van de cv intern draaide bij sww vraag maar ik krijg nu het idee dat hij circuleert en daardoor mijn wp uitgaat. Hoe voorkom ik dit? De ketel is een Nefit.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-05 17:46
Heb je dan de ketel niet alleen aangesloten op de spiraal van de boiler?
Dan lijkt me dat dit de oplossing is.
:?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:41

Carboy54

Duurzaamheid coach

@corsat klopt ik heb een Nefit en daar heb ik een terugslagklep in gezet. Mijn Nefit 3 weg klep overigens staat standaard op SWW

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• route99

route99

Dylantje2 schreef op zondag 16 december 2018 @ 21:13:
[...]Dus het kan best...Zonder extra isolatie

Voorbeeld.
Wie isoleert het dak
of wie isoleert de 1ste verdiepingsvloer.

Het is maar wat je wilt.
En tsja ALS je de zolder op 18-20 graden stookt verdien je wat met het dak isoleren.
Maar als je de zolder nooit warm stookt.
Waarom isoleer je hem dan?
Dus de ene en de andere behoefte. O-)
Tis maar net wat je startpunt is.
Welk gemiddeld gasverbruik had je voordat je de WP geïnstalleerd hebt?

Wij hebben een jaren 80 tussenwoning heb vanaf het begin al platen met Alu-folie achter de verwarming gezet en dat hielp al enorm, Niet de buitenmuur opwarmen...

Tav de zolder isoleren: vergeet niet dat ALLE warmte de neiging heeft om te stijgen in je huis. Dat is een natuurkundig gegeven, de dichtheid van warme lucht is nu eenmaal lager dan van koude lucht...
Dus door de zolder niet te isoleren heb je twee nadelen terwijl ik uit jouw verhaal er maar een ontdek...

1. Warme lucht van beneden gaat naar boven en raak je kwijt door een matige isolatie van de zolder...
2. Door de matige isolatie van de zolder koelt de zolder af en, die lucht is zwaarder dus... die zakt naar beneden als je niet per verdieping een complete afsluiting naar boven hebt... Dus het wordt beneden kouder door koude lucht van boven...

Heb je het wel eens zo bekeken?
Het is niet allemaal zo eendimensionaal, je moet zaken echt in een groter verband zien.

Tip: laat eens een warmte camera opname maken of leen een toestel en maak hem zelf als je weet hoe je met ranges settings ed om moet gaan. Wat je kunt ontdekken zijn bijvoorbeeld koudebruggen en "rotte" deuren en of ramen. Dat zijn ook permanente "stralers" naar buiten toe.

We hebben net een buurtscan gehad en kijk maar aan een voorbeeld van zo'n koude brug.
Hun onderkant van het huis straalt enorm en permanent en zit ook nog op het oosten....
Bij ons (Z/W) viel erg niet te zien, donker maar een straat verder wel bij dit huis.
We hebben wel bijna allemaal nog zo een "ribbelglas" voordeur raam, enkele glas, dus die gaat eruit.
Je ziet ook wat een brievenbus doet, die gaat dus ook dicht bij ons, hetzelfde probleem als op de foto, die bescherming die er nu op zit is onvoldoende.
Wat zij zouden kunnen doen "achteraf. Haal de stenen eruit, graaf het zand diep weg en breng een hele dikke laag EPS oid aan en dicht het weer netjes af (zover mogelijk naar boven de isolatie door laten lopen.).
Zijn buurman had de vloeren uitgebreid geïsoleerd (vanuit de kruipruimte) en daar zag je dit effect totaal niet. Kan zijn dat er in het probleem geval ook nog sprake is van een constructie fout en dan helpt alleen vloerisolatie niet en zul je de buiten truken doos los moeten rekken om na te isoleren.

Dit soort scans (bij ons in de gemeente gratis via het ELMG.nl aan te vragen) geven je met heel weinig moeite en kosten iig meer inzicht of je problemen hebt. Wij staan nu in de wacht voor een persoonlijke huisscan va 76 euro waarbij ons hele huis gescand wordt. Dan kan ik gericht gaan isoleren en de kosten in de hand houden.

Mijn suggestie: overweeg dit soort zaken, dan weet je iig waar je echt over na moeten gaan denken om de meeste aandacht aan te besteden. Let op dat de warmte camera persoon wel de juiste T-range instelt anders zie je de echte details niet.... Kijk vooral op gemeente ,regio dan wel provincie niveau wat er al mogelijk is om te scannen tegen lage kosten. Zij hebben ook geen commercieel belang!
Vervolgens kun je selectief aan de slag met de opgedane kennis.
Succes.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vVM5hXr/koudebrug.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/dPGBxML/koudebrug-2-JPG.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door route99 op 17-12-2018 07:22 . Reden: typos...:( + Tip ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Aziraphale schreef op zondag 16 december 2018 @ 21:54:
[...]

Okidoki, pas ik dat aan op mijn dashboard en ik ga dus achter influxdb aan.

@ronaldmathies Hoe werkt dat met Docker? Is dat gewoon vanuit het package center te installeren? Ik heb trouwens een DS214Play
Ja, docker vanuit package center, daarna de andere onderdelen via docker installeren. Lees de documentatie van de images terug op hub.docker.com.

Bijvoorbeeld:

https://hub.docker.com/r/grafana/grafana

En:

https://hub.docker.com/_/influxdb

Let goed op welke informatie je mee moet geven.

Eerst Influxdb aanmaken, dan grafana, bij grafana influxdb als link meegevenen ( influxdb is naam/key en verwijst naar je influxdb container), binnen grafana weer influxdb als hostnaam dan opgeven als databas:

http://docs.grafana.org/features/datasources/influxdb/

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Ik heb geen boiler, sww uit de ketel, en 3 tappunten. Als er sww nodig start mijn nefit en schakelt intern zijn 3 weg klep, pomp cv ketel draait dan en wp voor cv circuit stopt dan, waarom.
Naalroc schreef op zondag 16 december 2018 @ 22:33:
Heb je dan de ketel niet alleen aangesloten op de spiraal van de boiler?
Dan lijkt me dat dit de oplossing is.
:?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Ik heb cv deel uitgezet dus verwacht dat de 3 wegklep op sww staat. Waarom mijn wp stopt tijdens sww bedrijf begrijp ik niet, lekt de 3 weg klep ?
Carboy54 schreef op zondag 16 december 2018 @ 22:46:
@corsat klopt ik heb een Nefit en daar heb ik een terugslagklep in gezet. Mijn Nefit 3 weg klep overigens staat standaard op SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

route99 schreef op zondag 16 december 2018 @ 23:08:
[...]
Tis maar net wat je startpunt is.
Welk gemiddeld gasverbruik had je voordat je de WP geïnstalleerd hebt?

Wij hebben een jaren 80 tussenwoning heb vanaf het begin al platen met Alu-folie achter de verwarming gezet en dat hielp al enorm, Niet de buitenmuur opwarmen...

Tav de zolder isoleren: vergeet niet dat ALLE warmte de neiging heeft om te stijgen in je huis. Dat is een natuurkundig gegeven, de dichtheid van warme lucht is nu eenmaal lager dan van koude lucht...
Dus door de zolder niet te isoleren heb je twee nadelen terwijl ik uit jouw verhaal er maar een ontdek...

1. Warme lucht van beneden gaat naar boven en raak je kwijt door een matige isolatie van de zolder...
2. Door de matige isolatie van de zolder koelt de zolder af en, die lucht is zwaarder dus... die zakt naar beneden als je niet per verdieping een complete afsluiting naar boven hebt... Dus het wordt beneden kouder door koude lucht van boven...

Heb je het wel eens zo bekeken?
Het is niet allemaal zo eendimensionaal, je moet zaken echt in een groter verband zien.

Tip: laat eens een warmte camera opname maken of leen een toestel en maak hem zelf als je weet hoe je met ranges settings ed om moet gaan. Wat je kunt ontdekken zijn bijvoorbeeld koudebruggen en "rotte" deuren en of ramen. Dat zijn ook permanente "stralers" naar buiten toe.

We hebben net een buurtscan gehad en kijk maar aan een voorbeeld van zo'n koude brug.
Hun onderkant van het huis straalt enorm en permanent en zit ook nog op het oosten....
Bij ons (Z/W) viel erg niet te zien, donker maar een straat verder wel bij dit huis.
We hebben wel bijna allemaal nog zo een "ribbelglas" voordeur raam, enkele glas, dus die gaat eruit.
Je ziet ook wat een brievenbus doet, die gaat dus ook dicht bij ons, hetzelfde probleem als op de foto, die bescherming die er nu op zit is onvoldoende.
Wat zij zouden kunnen doen "achteraf. Haal de stenen eruit, graaf het zand diep weg en breng een hele dikke laag EPS oid aan en dicht het weer netjes af (zover mogelijk naar boven de isolatie door laten lopen.).
Zijn buurman had de vloeren uitgebreid geïsoleerd (vanuit de kruipruimte) en daar zag je dit effect totaal niet. Kan zijn dat er in het probleem geval ook nog sprake is van een constructie fout en dan helpt alleen vloerisolatie niet en zul je de buiten truken doos los moeten rekken om na te isoleren.

Dit soort scans (bij ons in de gemeente gratis via het ELMG.nl aan te vragen) geven je met heel weinig moeite en kosten iig meer inzicht of je problemen hebt. Wij staan nu in de wacht voor een persoonlijke huisscan va 76 euro waarbij ons hele huis gescand wordt. Dan kan ik gericht gaan isoleren en de kosten in de hand houden.

Mijn suggestie: overweeg dit soort zaken, dan weet je iig waar je echt over na moeten gaan denken om de meeste aandacht aan te besteden. Let op dat de warmte camera persoon wel de juiste T-range instelt anders zie je de echte details niet.... Kijk vooral op gemeente ,regio dan wel provincie niveau wat er al mogelijk is om te scannen tegen lage kosten. Zij hebben ook geen commercieel belang!
Vervolgens kun je selectief aan de slag met de opgedane kennis.
Succes.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ooit wel een gerekend aan hele oude en nieuwe woningen, voor mijn Bouwstudie..
ik snap wat je zegt.
Maar isoleren wordt nu alleen maar heilig verklaard door alles en iedereen. Maar soms KAN het gewoonweg niet op de goede manier, of echt op de goede maneier verbeteren, dampspanning.....? Dus heb je het er maar mee te doen.
Daarnaast laat je woning maar een in de PUR spuiten, hele goede isolatie.
Maar zoek maar eens met Google op pur woningen/slachtoffers..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Een vraag.

Wie van jullie heeft ook van deze diepe dalen NA een defrost?
https://drive.google.com/...eNFR5VI6/view?usp=sharing
https://drive.google.com/...LSyPEgxs/view?usp=sharing
Of wie kan uitleggen waarom ik zover terug val, bijna 10 graden.

https://snapshot.raintank...MgJTDUIBWgYAfTiktMGLq6OYD

Lijkt me dat dit telkens zoveel energie kost dat het misschien iets anders zou kunnen
15 - 25
-6 - 40
dT 2
Waren mijn settings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Dylantje2 schreef op maandag 17 december 2018 @ 07:31:
Een vraag.

Lijkt me dat dit telkens zoveel energie kost dat het misschien iets anders zou kunnen
15 - 25
-6 - 40
dT 2
Waren mijn settings
Dat kan je oplossen door de cop onvriendelijke 125 liter ontkoppelings buffervat er tussen te bouwen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Een vraag.

15 - 25
-6 - 40
dT 2
Waren mijn settings
Hier ook, de WP pakt wat warmte uit het circuit waardoor de buffer zakt naar zo'n 36 graden (Ta was al gezakt naar 38) en tegen de tijd dat de defrost klaar is is er genoeg temperatuur afgegeven om te zakken naar 30 graden.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Rol-Co schreef op zondag 16 december 2018 @ 20:44:
[...]

Zoiets had ik ook geroepen. Maar ik zie echter geen verschil in temperaturen in de vloerverwarmingverdelers. Of in de warmtepomp Ta,Tr

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2XSDAMU.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vbajJob.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LRvS9Um.png

Of is geen verschil juist wel het teken dat er stroming is?

@Oxellaar weet je meer over de vriesstand? Gaat er een pomp draaien,of zit er ergens een minifohntje die de compressor vorstvrij houdt? :P

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Een vraag.

15 - 25
-6 - 40
dT 2
Waren mijn settings
Volgens mij vrij normaal, tijdens een defrost gebruikt het systeem cv water om de boel te ontdooien waardoor de temperatuur daalt. Dit zie ik bij mij ook altijd, scheelt bij mij zo +/- 10 graden in de buffer. In ongeveer een half uur trekt hij de buffer weer naar zijn oude stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op maandag 17 december 2018 @ 07:40:
[...]

Dat kan je oplossen door de cop onvriendelijke 125 liter ontkoppelings buffervat er tussen te bouwen....
Maakt volgens mij vrij weinig verschil, dan daalt je buffer temperatuur gewoon. Als de secundaire pomp na de buffer blijft doordraaien (omdat deze niet gekoppeld is aan de WP bijvoorbeeld) dan pompt die nogsteeds dat afgekoelde water het systeem in. Enige voordeel wat je hebt is dat er een extra 125 liter water op temperatuur was waardoor het effect iets minder erg zal zijn.

Maar of het daadwerkelijk verschil gaat maken in het verwarmen dat denk ik niet (niet noemswaardig denk ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20-05 18:53
ronaldmathies schreef op maandag 17 december 2018 @ 08:20:
[...]

Maakt volgens mij vrij weinig verschil, dan daalt je buffer temperatuur gewoon. Als de secundaire pomp na de buffer blijft doordraaien (omdat deze niet gekoppeld is aan de WP bijvoorbeeld) dan pompt die nogsteeds dat afgekoelde water het systeem in. Enige voordeel wat je hebt is dat er een extra 125 liter water op temperatuur was waardoor het effect iets minder erg zal zijn.

Maar of het daadwerkelijk verschil gaat maken in het verwarmen dat denk ik niet (niet noemswaardig denk ik).
Voor de totale energie maakt het niet veel uit, maar omdat het in een buffer gemengd word krijg je nooit extreem koud in de wp, dus met buffer blijft je wp lekkerder lopen. Zonder buffer doet hij heel hard zijn best om weer op temperatuur te komen wat ook weer sneller een defrost veroorzaakt.
Mijn buffer van 400 liter zakt maar één of twee graden, na het ontdooien draait hij gelijk laag modulerend door.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 17 december 2018 @ 08:50:
[...]

Voor de totale energie maakt het niet veel uit, maar omdat het in een buffer gemengd word krijg je nooit extreem koud in de wp, dus met buffer blijft je wp lekkerder lopen. Zonder buffer doet hij heel hard zijn best om weer op temperatuur te komen wat ook weer sneller een defrost veroorzaakt.
Mijn buffer van 400 liter zakt maar één of twee graden, na het ontdooien draait hij gelijk laag modulerend door.
Ah klopt ja, bij mij is hij na een defrost zo'n 20 / 30 minuten bezig om de buffer (200 liter) weer op temperatuur te krijgen, gaat dus niet voluit maar ik zie wel een tijdelijke stijging in het vermogen, maar resulteerd in iedergeval niet tot een nieuwe defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@kmf een compressor kan makkelijk - 50 hebben, die zal geen vorststand hebben. Alleen Carter verwarming, maar dat is om een andere reden. De olie moet vrij van koudemiddel blijven in rust, anders gaat het schuimen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:00

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ben nog wat met de stooklijn aan het spelen, onder 0 mooie runs van 2-3 uur maar nu bij +3 toch weer pendelen. Stooklijn weer iets omhoog, even aankijken.

Krijg wel meer grip op het gedrag :)

[ Voor 11% gewijzigd door BlueTooth76 op 17-12-2018 09:22 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
BlueTooth76 schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:21:
Ben nog wat met de stooklijn aan het spelen, onder 0 mooie runs van 2-3 uur maar nu bij +3 toch weer pendelen. Stooklijn weer iets omhoog, even aankijken.

Krijg wel meer grip op het gedrag :)
Je moet niet alleen naar +3 kijken maar ook naar de eventuele stijgende lijn van buiten temp.
Hier stijgt hij momenteel in paar uur tijd wel vijf graden, de lagere ta die daar bij hoort daalt niet zo snel mee naar beneden, dus logisch dat wp even op standby gaat.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:00

BlueTooth76

Let the sun shine!

reneeke1970 schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:26:
[...]

Je moet niet alleen naar +3 kijken maar ook naar de eventuele stijgende lijn van buiten temp.
Hier stijgt hij momenteel in paar uur tijd wel vijf graden, de lagere ta die daar bij hoort daalt niet zo snel mee naar beneden, dus logisch dat wp even op standby gaat.....
Dat helpt ook niet denk ik, maar had gisteren nog wat aangepast en dat resulteerde in pendelgedrag ieder 15-20 minuten, hele nacht door.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-05 21:08
kmf schreef op maandag 17 december 2018 @ 08:17:
[...]

Zoiets had ik ook geroepen. Maar ik zie echter geen verschil in temperaturen in de vloerverwarmingverdelers. Of in de warmtepomp Ta,Tr

@Oxellaar weet je meer over de vriesstand? Gaat er een pomp draaien,of zit er ergens een minifohntje die de compressor vorstvrij houdt? :P
ik weet niet wat voor WP je hebt, maar ik zie bij mijn Panasonic wel. De circulatiepomp gaat lopen als de temperatuur te ver zakt. Ik heb een prentje opgezocht waar je kunt zien dat rond 7uur smorgens het verbruik van standby ineens stijgt naar ca 50W. Ik meen dat deze beveiliging onder 4oC ingaat.
Volgens de handleiding zit er nog een vorstbeveiliging in de vorm van carterverwarming in, maar die heb ik nog nooit gezien. Bij dat soort buitentemperaturen draait de WP vermoedelijk 24/7.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2kdD8eXovmuL5nOBbcwA6sc8/thumb.png

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:06
route99 schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:57:
[...]
Dank voor het delen..
Mijn gasverbruik liep ook op.
Jouw kosten ca 20 euro die week exclusief WP afschrijving
Mijn kosten die week 40m3 gas x ca 63 cent/m3 is 25 euro excl cv afschijving...

Mijn jaarverbruik gas afgelopen jaar 1051 m3 (zie posting eerder)
Jouw jaarverbruik?

De afschrijving van WP >>> WP afschrijving van CV..

Nu hoop ik dus dat jouw WP jaarverbruik altijd laag was, anders moet je hem maar een na laten kijken anders wordt het een duur jaar...weg voordeel van de WP...

Wel sportief dat je de info deelt met ons! 8)

Houd echt rekening er mee dat die WP mss nagekeken moet worden.
Dit kan nooit jouw insteek geweest zijn.
Succes verder!
Voorheen 1250 m3 gas met selectief stoken en gemiddeld 19 - 19,5 graad (nachtverlaging naar 16, overdag 18 en als we thuis waren 19 en in de avond 20). Nu is het de hele dag door 22 - 22,5. En mijn WP heeft geen afschrijving want die was gratis. Er is ook niks mee aan de hand, draait als een zonnetje, gemiddeld de hele dag op het laagste vermogen en als de temperatuur rond de 8 graden komt dan gaat hij periodes uit op WAR.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

jaari schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:44:
[...]

ik weet niet wat voor WP je hebt, maar ik zie bij mijn Panasonic wel. De circulatiepomp gaat lopen als de temperatuur te ver zakt. Ik heb een prentje opgezocht waar je kunt zien dat rond 7uur smorgens het verbruik van standby ineens stijgt naar ca 50W. Ik meen dat deze beveiliging onder 4oC ingaat.
Volgens de handleiding zit er nog een vorstbeveiliging in de vorm van carterverwarming in, maar die heb ik nog nooit gezien. Bij dat soort buitentemperaturen draait de WP vermoedelijk 24/7.
[Afbeelding]
Ik heb ook een panasonic. Vandaar die screenshots van mij. Er is wel een constant verbruik, maar volgens mijn interpretatie van de tempsensoren van het CV systeem lijkt het toch niet echt dat de pomp draait.

Dus de vraag is: is er carterverwarming, of simpelweg circulatiepompactiviteit. Ik heb geen flowsensor, dus dat kan ik niet aflezen. of ik moet in de nacht even de flowmeters van de vloerverwarming bekijken.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Een vraag.

15 - 25
-6 - 40
dT 2
Waren mijn settings
je kunt misschien het element laten meehelpen tijdens defrost. Dan komt daar ongeveer de helft van de defrost-energie vandaan. Wel met COP=1 :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
kmf schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:47:
[...]

Ik heb ook een panasonic. Vandaar die screenshots van mij. Er is wel een constant verbruik, maar volgens mijn interpretatie van de tempsensoren van het CV systeem lijkt het toch niet echt dat de pomp draait.

Dus de vraag is: is er carterverwarming, of simpelweg circulatiepompactiviteit. Ik heb geen flowsensor, dus dat kan ik niet aflezen. of ik moet in de nacht even de flowmeters van de vloerverwarming bekijken.
Omdat er in jouw plaatjes verschil blijft tussen Ta en Tr ga ik ervan uit dat de circulatiepomp bij jou blijft draaien. Als de pomp uitgaat, zie je die temperaturen vrij snel naar elkaar toelopen.

edit: uit het servicemanual van Panasonic MDC05F3E5

12.13 Anti Freeze Control
Anti freeze protection control menu can be set YES or NO by control panel.
In heatpump system, there are 3 types of anti freeze control:
1. Expansion tank anti-freeze control
• Expansion tank anti freeze heater ON condition:
o Outdoor ambient temp. < 3°C
• Expansion tank anti freeze heater OFF condition:
o Outdoor ambient temp. > 4°C
2. Water pump circulation anti freeze control
• Water pump turns ON when ALL below conditions are fulfilled:
o Heatpump OFF (stand by) OR error occurs.
o Water flowing flag is ON.
o Water flow switch is not abnormal.
o Outdoor ambient temp. < 3°C OR outdoor ambient temp. sensor is abnormal.
o Water inlet/outlet temp. < 6°C.
o After 5 minutes from previous water pump OFF.
• Water pump turn OFF when ANY of below conditions is fulfilled:
o Outdoor ambient temperature ≥ 4°C.
o During -5°C < outdoor ambient temp. < 4°C
 After water pump ON for 4 minutes, and water inlet temp. ≥ 8°C.
 Else, shift to back up heater anti freeze control.
o During outdoor ambient temp. < -5°C
 After water pump ON for 4 minutes, and water inlet/outlet ≥ 20°C.
 Else, shift to back up heater anti freeze control.
o However, if flow switch is abnormal (H62), then water pump circulation anti freeze control will not activate.
3. Back up heater anti freeze control:
 Back up heater turn ON when ALL below conditions is fulfilled:
o Water inlet/outlet temp. < 6°C.
o Water pump circulation anti freeze control activated and water pump ON for 4 minutes.
 Back up heater turns OFF when ANY of below conditions is fulfilled:
o Water inlet/outlet temp. > 28°C.
o Water pump circulation anti freeze control deactivated/water pump OFF.
 However, if back up heater is abnormal (H70) then back up heater anti freeze control will not activate.

[ Voor 57% gewijzigd door jaari op 17-12-2018 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Het was een dure week geweest wat betreft stookkosten...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ucs7tXL.png

sinds het begin van het jaarcontract (november) ook veel kosten gemaakt. Hopelijk wordt dit nog ingehaald met de de zomer. (vorig stookseizoen eindigde midden april.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KlqbzQh.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:44
In Twente ook redelijke verbruiken de afgelopen dagen.

Vandaag is het dan weer een stuk zachter.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/612gfjt.jpg

Gisteren was het wel defrost mania in Twente, zo ongeveer elk uur wel 1 :P

Er was blijkbaar zelfs een ruimte die meer als 1 graad afgekoeld was, aangezien de WP blijkbaar om 05.00 al aangegaan was :P

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/9n2nujchpz2xg.jpg

Verder het huis wel gewoon keurig aan de temperatuur, dus wat dat betreft niets aan de hand :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

kmf schreef op maandag 17 december 2018 @ 08:17:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Of is geen verschil juist wel het teken dat er stroming is?

Heb jij een monoblock dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:30:

Gisteren was het wel defrost mania in Twente, zo ongeveer elk uur wel 1 :P

Er was blijkbaar zelfs een ruimte die meer als 1 graad afgekoeld was, aangezien de WP blijkbaar om 05.00 al aangegaan was :P

[Afbeelding]

Verder het huis wel gewoon keurig aan de temperatuur, dus wat dat betreft niets aan de hand :P
Bij mij zijn er weinig defrosts geweest ondanks dat de mistlampen aan stonden van auto's.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3UbFYhw.png

Een lage Ta helpt goed ;) Maar ik heb in de avond deze wel met 1 graad verhoogd. Het huistemp bleef stabiel, maar ik vond het toch kil aanvoelen.
Daarom de WP in de nacht wel door laten razen. Om te kijken of het wat helpt. Na nacht draaien met defrotst ging ie pas weer goed terugmoduleren. (in de ochtend weer de thermostaat in scheduled stand gezet.)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Y9hyCN9.png

Nu weer het dilemma: nachtverlaging of comfort O-)
Rol-Co schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:44:
[...]

Heb jij een monoblock dan?
Ja. Panasonic MXC16G9E8. Hoezo dat?

[ Voor 7% gewijzigd door kmf op 17-12-2018 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005

Theo

moederbord

Ik zit er aan te denken om mijn huidige twee jaar oude 5 Kw Pana monoblock te vervangen voor z'n iets grotere broer van 7 kW vanwege een verbouwing. (totale kosten voor de WP na subsidie zo'n 1.500 euro wanneer ik 'm in de UK bestel)
Het vervangen van de WP is goed te doen gelukkig en daar voorzie ik niet echt problemen mee.

Maar wat met de oude 5 kW Pana te doen? Kun je deze in het buitenland verkopen? Ik denk dat verkoop binnen NL niet echt iets op zal leveren.. Iemand hier ervaring mee?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Theo schreef op maandag 17 december 2018 @ 12:12:
Ik zit er aan te denken om mijn huidige twee jaar oude 5 Kw Pana monoblock te vervangen voor z'n iets grotere broer van 7 kW vanwege een verbouwing. (totale kosten voor de WP na subsidie zo'n 1.500 euro wanneer ik 'm in de UK bestel)
Het vervangen van de WP is goed te doen gelukkig en daar voorzie ik niet echt problemen mee.

Maar wat met de oude 5 kW Pana te doen? Kun je deze in het buitenland verkopen? Ik denk dat verkoop binnen NL niet echt iets op zal leveren.. Iemand hier ervaring mee?
Tussen 1000 tot 1500 euro indien nieuw staat is geen probleem

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005

Theo

moederbord

@reneeke1970 Maar hoe verkoop je zo'n monoblock? Ik kan mij niet voorstellen dat dit via Marktplaats gaat. (want waarom voor 1500 euro tweedehands kopen wanneer je na subsidie voor hetzelfde geld ook nieuw kunt krijgen?)
Gaat dit via opkopers, internationale handelaren, ebay? Een tweedehandse WP verkopen lijkt mij een totaal ander verhaal dan tweedehandse laptops :P

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Theo schreef op maandag 17 december 2018 @ 12:23:
@reneeke1970 Maar hoe verkoop je zo'n monoblock? Ik kan mij niet voorstellen dat dit via Marktplaats gaat. (want waarom voor 1500 euro tweedehands kopen wanneer je na subsidie voor hetzelfde geld ook nieuw kunt krijgen?)
Gaat dit via opkopers, internationale handelaren, ebay? Een tweedehandse WP verkopen lijkt mij een totaal ander verhaal dan tweedehandse laptops :P
Soms staan ze tweedehands op mp, maar voor minder dan die 1500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Gewoon marktplaats, niet iedereen heeft recht op subsidie in een vakantiehuis.....
Op de mijne boden ze 1500 in ieder geval.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
Misschien wil @Dylantje2 hem wel hebben voor als blijkt dat z'n 5kW niet genoeg is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Dylantje2 schreef op maandag 17 december 2018 @ 07:26:
[...]Maar isoleren wordt nu alleen maar heilig verklaard door alles en iedereen. Maar soms KAN het gewoonweg niet op de goede manier, of echt op de goede maneier verbeteren, dampspanning.....? Dus heb je het er maar mee te doen.
Zou je dit toe willen lichten?

Waarom?
In mijn perceptie is isoleren puur een manier om zoveel mogelijk lucht molekulen (vnl; N2 & O2) te beperken in hun mogelijkheid om door de ruimte heen te springen en hun energie via botsingen over te dragen aan een ander materiaal, en dat proces heet "verlies van energie".
Met een goede isolatie probeer de die molekulen in een zo kleine mogelijk compartmenten te houden zodat ze "de overkant" nooit bereiken en er dus veel minder of geen kans is op verlies van energie.
Er zijn dus ook (zeer dire) vacuum panelen, daar zijn de meeste molekulen uit gehaald, dus kan er ook amper verlies optreden

Zo duur hoeft het niet, er zijn voldoende redelijk betaalbare isolatie materialen.
Daarnaast laat je woning maar een in de PUR spuiten, hele goede isolatie.
Maar zoek maar eens met Google op pur woningen/slachtoffers..
Dat is een heel ander verhaal, ik ken dit verhaal en de achtergrond.
Van die grondstoffen kun je idd last krijgen en flink ook als je er gevoelig voor bent.

Maar je hoeft dit toch helemaal niet zo te doen? Waarom zou je?
Er zijn voldoende veilige alternatieven, dus overweg die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@kmf
Ik dacht dat jouw wp split was, en die heeft de optie niet gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
kmf schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:47:
[...]

Bij mij zijn er weinig defrosts geweest ondanks dat de mistlampen aan stonden van auto's.

[Afbeelding]

Een lage Ta helpt goed ;) Maar ik heb in de avond deze wel met 1 graad verhoogd. Het huistemp bleef stabiel, maar ik vond het toch kil aanvoelen.
Daarom de WP in de nacht wel door laten razen. Om te kijken of het wat helpt. Na nacht draaien met defrotst ging ie pas weer goed terugmoduleren. (in de ochtend weer de thermostaat in scheduled stand gezet.)

[Afbeelding]

Nu weer het dilemma: nachtverlaging of comfort O-)
Het zal toch wel aan de temperatuur gelegen hebben.
Gisteren varieerde in Twente de temperatuur tussen de -2,9 en +1,2. Pas 's avonds om 22:15 was het 1,2 graden. De rest van de dag schommelde het de hele dag rond het vriespunt.

Vandaag weer geen 1 defrost, ondanks dat het wederom grijs en mistig was. Tb tussen de 2 en 6,5 graad, en 1 lange run zonder pauzes (alleen een SWW runnetje met bij behorende stop op het eind) of defrosts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
jaari schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:48:
[...]

je kunt misschien het element laten meehelpen tijdens defrost. Dan komt daar ongeveer de helft van de defrost-energie vandaan. Wel met COP=1 :o
Een defrost is altijd COP=1. Of je nou de compressor gebruikt of een elektrisch element. Denk er maar eens over na, energetisch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
ronaldmathies schreef op maandag 17 december 2018 @ 02:23:
[...]

Ja, docker vanuit package center, daarna de andere onderdelen via docker installeren. Lees de documentatie van de images terug op hub.docker.com.

Bijvoorbeeld:

https://hub.docker.com/r/grafana/grafana

En:

https://hub.docker.com/_/influxdb

Let goed op welke informatie je mee moet geven.

Eerst Influxdb aanmaken, dan grafana, bij grafana influxdb als link meegevenen ( influxdb is naam/key en verwijst naar je influxdb container), binnen grafana weer influxdb als hostnaam dan opgeven als databas:

http://docs.grafana.org/features/datasources/influxdb/
Even uitgezocht en dit gaat hem niet worden.... Mijn DS214play is niet compatible met Docker, dus ik moet wat anders verzinnen. Enige db optie die ik in package center kon vinden is MariaDB, dus hopelijk kan ik ook vanuit dat naar Grafana.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-05 10:01
Aantal dagen weg geweest. Warmtepomp is niet aangeweest temperatuur is toen gezakt tot 14 graden in huis. Waar ik normaal met deze buitentemperaturen het huis kon verwarmen en warm kon houden met 35 graden, kom ik nu niet meer hoger dan 19 graden. Gaat lekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Felicia schreef op maandag 17 december 2018 @ 12:47:
[...]
Misschien wil @Dylantje2 hem wel hebben voor als blijkt dat z'n 5kW niet genoeg is ;)
mmm
Heb je mij al horen klagen dat het hier koud was??? [ Mijn WAF zegt soms pfff wat heet hirt ]
Ik ben er nog steeds blij mee

Ik lees ook mensen die hem te groot hebben _/-\o_ _/-\o_

Edit
Reken je graadddagen?

[ Voor 3% gewijzigd door Dylantje2 op 17-12-2018 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op maandag 17 december 2018 @ 18:17:
[...]

mmm
Heb je mij al horen klagen dat het hier koud was??? [ Mijn WAF zegt soms pfff wat heet hirt ]

Inderdaad, veel meer dan mensen met een te kleine.

@jeroenvervuren jij dacht even energie te besparen, kom jij even bedrogen uit....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
Dylantje2 schreef op maandag 17 december 2018 @ 18:17:
[...]

mmm

Edit
Reken je graadddagen?
Hoeveel kWh/graad dag zit je ondertussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

jeroenvervuren schreef op maandag 17 december 2018 @ 18:20:
[...]
Hoeveel kWh/graad dag zit je ondertussen?
En de hamvraag wat is beter met een WP TE groot of kleiner :-) [ en ja bij een ander onderwerp is de mijne TE klein hahaah ....]

Mijn gemiddelde voor december is 0.55
2kWh stroom voor 1M³ gas

Maar ik test nog steeds...
En het lijkt beter te gaan worden..

Glycol te koop :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Dylantje2 schreef op maandag 17 december 2018 @ 18:22:
[...]

En de hamvraag wat is beter met een WP TE groot of kleiner :-) [ en ja bij een ander onderwerp is de mijne TE klein hahaah ....]

Mijn gemiddelde voor december is 0.55
2kWh stroom voor 1M³ gas

Maar ik test nog steeds...
En het lijkt beter te gaan worden..

Glycol te koop :-)
Gaat het zonder glycool beter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Ramon_1984 schreef op maandag 17 december 2018 @ 18:25:
[...]

Gaat het zonder glycool beter ?
Uhm nu 1.5 dag zonder...
Maar er zijn hier [ knipoog] mensen die echt kunnen rekenen en die hebben me heel simpel overtuigd.
Clycol kost je iets meer dan een paar procent...
Maar laat ik het netjes houden misschien wel 25%..

Dus testend nog steeds

Meer mensen met een gemiddelde graaddag over december? op 18 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-05 18:03
Glycol discussie is vaak gevoerd, waarin voor en tegenstanders uitgebreid aan bod zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Het vloeibaar maken van ijs kost een hoop energie :(

Panasonic WH-MDC05F3E5.

Filmpje op 400% snelheid:

De heater staat 3 minuten lang aan terwijl de heater niet geactiveerd is.
  • 3 minuten voor een defrost begint "HEAT" te knipperen (links)
  • Bij een Ta onder de 20°C gaat de heater aan (rechtsboven)
  • Bij een Ta op de 36°C gaat de heater pas uit
Ta gewenst was 42°C +/- 1°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op maandag 17 december 2018 @ 18:29:
[...]

Uhm nu 1.5 dag zonder...
Maar er zijn hier [ knipoog] mensen die echt kunnen rekenen en die hebben me heel simpel overtuigd.
Clycol kost je iets meer dan een paar procent...
Maar laat ik het netjes houden misschien wel 25%..

Dus testend nog steeds

Meer mensen met een gemiddelde graaddag over december? op 18 graden?
Maak die privé mails eens openbaar dan, hoezo 25 procent, want das wel heul extreem?

Oh een te kleine is beter, ook op dat andere vlak....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

LittleTycoon schreef op maandag 17 december 2018 @ 18:32:
Glycol discussie is vaak gevoerd, waarin voor en tegenstanders uitgebreid aan bod zijn geweest.
Tegenstanders hadden het over overbodig en het kost je een paar % [ en dat had ik er voor over ]
Nu blijkt het wel iets meer te zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op maandag 17 december 2018 @ 18:33:
[...]

Maak die privé mails eens openbaar dan, hoezo 25 procent, want das wel heul extreem?

Oh een te kleine is beter, ook op dat andere vlak....
Ga niet alles openbaar maken. Ik heb een Engeltje op mijn schouder die me wakker houdt _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ ]
Maar het komt er op neer dat de WP veel harder moet werken dat kost je W totaal vermogen
Glycol neemt slechter warmte op kost je X
En glycol geeft slechter warmte af Y
Dan de factoren die ik snap Z
Dus WXYZ = totaal en dat ging richting die 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 20:11
Dylantje2 schreef op maandag 17 december 2018 @ 18:39:
[...]

Ga niet alles openbaar maken. Ik heb een Engeltje op mijn schouder die me wakker houdt _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ ]
Maar het komt er op neer dat de WP veel harder moet werken dat kost je W totaal vermogen
Eind goed, al goed nu?

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Dylantje2 schreef op maandag 17 december 2018 @ 18:39:
[...]

Als antivries kan je in plaats daarvan ook al het water uit je systeem halen vervangen voor lucht. Het enige nadeel is dat de WXYZ wel richting de 100 gaat. De berekening die hieraan ten grondslag ligt ga ik niet openbaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Dylantje2 schreef op maandag 17 december 2018 @ 18:36:
[...]

Tegenstanders hadden het over overbodig en het kost je een paar % [ en dan had ik er voor over ]
Nu blijkt het wel iets meer te zijn....
Mijn ervaring is toch anders. De cop volgens de Kamstrup mag dan minder aangeven maar aan mijn verbruik kan ik het niet zien, en de afgelopen ook geen extra verbruik waargenomen. Ook op Mindergas zie ik nog geen verandering, maar voor een meer definitief oordeel wil ik eerst een heel jaar verbruik afwachten. Bij mij gaat het zeker niet weg en ik heb bescherming tot -14gr.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Tijd zal het leren.
Water erin
Glycol ernaast

Ik ben niet eigenwijs.
Maar overtuig me maar van mijn ongelijk.... 8)

Is al jaren mijn ding..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
@Dylantje2 dus nu is je verbruik 25 procent minder, wat had je gisteren totaal?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

PeterZ(on) schreef op maandag 17 december 2018 @ 18:49:
[...]

Mijn ervaring is toch anders. De cop volgens de Kamstrup mag dan minder aangeven maar aan mijn verbruik kan ik het niet zien, en de afgelopen ook geen extra verbruik waargenomen. Ook op Mindergas zie ik nog geen verandering, maar voor een meer definitief oordeel wil ik eerst een heel jaar verbruik afwachten. Bij mij gaat het zeker niet weg en ik heb bescherming tot -14gr.
Ik heb er ook wel ff over nagedacht hoor..
En ik stond ook echt achter mijn besluit Glycol. -25 veilig zat ik ]
Maar als de data alles anders zegt..:-(
https://drive.google.com/...EY5juuMK/view?usp=sharing
1 klein voorbeeld..

Antivries stand aangezet..
En dan maar hopen op geen langdurige stroomstoring..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-05 18:20
Gekozen voor een nibe f2120-8 en een vvm320 waarbij ik de installatie zelf ga doen. Gebruik nu cicra 1400m3 gas. (Goed geisoleerd huis 500m3 uit 2004).

In de kerst vakantie eerst wandverwarming en koeling aanleggen obv speetile (warp) systems. Ik heb geprobeerd op 35 graden cv te zetten met jaga convectoren maar dat ging toch niet (zit nu op 50 Graden met 1 graad nachtverlaging.

Vraagje Nibe heeft ook ondersteunig voor, lokaal, smart grid. Wie weet hoe dit werkt ism zonnepanelen? Heb cica 2500 kwh ‘over’.

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op maandag 17 december 2018 @ 18:53:
@Dylantje2 dus nu is je verbruik 25 procent minder, wat had je gisteren totaal?
Misschien wel richting de 25%
Afhankelijk van meerdere factoren

graaddagen:
11-dec 7,41 M³ 16,00 graaddagen 0,46
12-dec 13,95 M³ 19,00 graaddagen 0,73
13-dec 14,81 M³ 19,00 graaddagen 0,78
14-dec 15,53 M³ 20,00 graaddagen 0,78
15-dec 10,34 M³ 20,00 graaddagen 0,52
16-dec 13,03 M³ 18,00 graaddagen 0,72

[ Voor 32% gewijzigd door Dylantje2 op 17-12-2018 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Dylantje2 schreef op maandag 17 december 2018 @ 18:55:
[...]

Ik heb er ook wel ff over nagedacht hoor..
En ik stond ook echt achter mijn besluit Glycol. -25 veilig zat ik ]
Maar als de data alles anders zegt..:-(
https://drive.google.com/...EY5juuMK/view?usp=sharing
1 klein voorbeeld..

Antivries stand aangezet..
En dan maar hopen op geen langdurige stroomstoring..
Je had, en kunt nog steeds, naar een mindere bescherming gaan, ik vind bescherming tot -14 meer dan genoeg. Bovendien staat de vorstbescherming hier ook nog aan want dubbel genaaid houd beter. Als het bij jou zoveel rendement kost moet je dat terugzien in je verbruik. Ben benieuwd.

Verbruik in Mindergas is in december overigens 0,389 en dat is zelfs minder dan dezelfde periode vorig jaar.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 22:26

thido

Tilburg

Dre schreef op maandag 17 december 2018 @ 18:33:

Panasonic WH-MDC05F3E5.

[Streamable: VID-20181216-WA0006]

Gaat wel een boel energie in ja, maar een Ta die meer dan 20c zakt heb ik nog niet eerder gezien. Weinig systeem inhoud? (Je draait nog op één radiator?)

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
Dylantje2 schreef op maandag 17 december 2018 @ 18:57:
[...]

Misschien wel richting de 25%
Afhankelijk van meerdere factoren

graaddagen:
11-dec 7,41 M³ 16,00 graaddagen 0,46
12-dec 13,95 M³ 19,00 graaddagen 0,73
13-dec 14,81 M³ 19,00 graaddagen 0,78
14-dec 15,53 M³ 20,00 graaddagen 0,78
15-dec 10,34 M³ 20,00 graaddagen 0,52
16-dec 13,03 M³ 18,00 graaddagen 0,72
Heb je nou je kWh verbruik omgerekend naar m3 gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

route99 schreef op maandag 17 december 2018 @ 12:57:
[...]

Zou je dit toe willen lichten?
Als je weet hoe het zit met dampspanning in een gevel wil je zeker niet altijd je gevel [ lees kleine luchtspouw die over is ] vol laten blazen
Het is vanuit damspanning ook niet altijd wenselijk om je binnenkant extra te isoleren. Daarbij niet gezegd dat het niet kan. De kosten en baten analyse, als je een wp die goed ingesteld is. En je hebt ene COP van 5 zoals sommige hier. Ga dan nogmaals rekenen om je hele huis op de kop te LATEN zetten door een aannemer enz enz, en wat win je er echt mee? TVT van dat alles. tov van het rendement van een WP.

Wil je echt goed doen.
Buiten gevel eraf.
Goed isopakket erop nieuwe buiten gevel.
Dit hoeft niet perse naar buiten, aangezien er isolaties zijn die hele hoge waardes halen en erg dun zijn.

Wat kost dat?
Alleen glas vernieuwen is vaak niet eens rendabel, kijk naar 0 op de meter woningen [ buiten de extreme zonnepanelen huizen ] waarbij zelfs het kozijnhout geïsoleerd is..
Wat kost dat?
Waarom?
In mijn perceptie is isoleren puur een manier om zoveel mogelijk lucht molekulen (vnl; N2 & O2) te beperken in hun mogelijkheid om door de ruimte heen te springen en hun energie via botsingen over te dragen aan een ander materiaal, en dat proces heet "verlies van energie".
Met een goede isolatie probeer de die molekulen in een zo kleine mogelijk compartmenten te houden zodat ze "de overkant" nooit bereiken en er dus veel minder of geen kans is op verlies van energie.
Er zijn dus ook (zeer dire) vacuum panelen, daar zijn de meeste molekulen uit gehaald, dus kan er ook amper verlies optreden

Zo duur hoeft het niet, er zijn voldoende redelijk betaalbare isolatie materialen.
Natuurkundig heb je helemaal gelijk twijel ik zker niet aan..

MMaa weet je het zeker, qua kosten
Echt goede isolatie kost best wel wat.
En dan nog eens laten doen. mmm
Wat kost dat?

De dunne waar je het over hebt. [ meest rechtse ]
Vacuüm getrokken.
Ik vrees dat je dit niet in je huis kunt betalen.
Speciaal gemaakt voor extreem dunne daken enz balkonnetjes in London. Wordt op maat gemaakt.
Geen molekuul te in te vinden wss.
https://www.kingspan.com/...niscentrum/isolatiewaarde

Wat kost dat?
[...]

Dat is een heel ander verhaal, ik ken dit verhaal en de achtergrond.
Van die grondstoffen kun je idd last krijgen en flink ook als je er gevoelig voor bent.

Maar je hoeft dit toch helemaal niet zo te doen? Waarom zou je?
Er zijn voldoende veilige alternatieven, dus overweg die.
En toch is het een goed betaalbare isolatie waarmee heel NL [ nog steeds ] mee vol wordt gespoten.
Totdat we er achter komen o jee er zitten ziekmakende stoffen in waar je een K ziekte van kunt krijgen.
En de overheid geeft er ook nog subsidie op.. En echte NLers kijken graag naar goed waaronder mezelf..:-)

welke alternatieven doe je op?

Nogmaals je kunt van een oud huis geen 0 Meter huis maken zonder te werken/rekenen met extra verliezen vanuit je schil.
Na isoleren zal altijd minder zijn dan opnieuw doen.
Dus soms kun je beter door sparen en dan alles in een keer goed doen..

Zolderdak isoleren van binnenuit? [ alle beetjes helpen zei de mug, en dat klopt een beetje
Of in een keer je dakpannen en dakbeschot eraf
Dan goede isolerende dakplaten en nieuwe pannen erop

Ik vrees als je deze twee ooit gezien hebt met een WB camera..
Dat je nooit meer ga na isoleren.

Maar mee eens alle beetjes helpen..
Kosten zijn?
En de baten??

Ieder zijn ding..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Felicia schreef op maandag 17 december 2018 @ 19:20:
[...]

Heb je nou je kWh verbruik omgerekend naar m3 gas?
ja

2kWh voor 1M³ is hier ooit uitvoerig besproken..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simply_jeroen
Dylantje2 schreef op maandag 17 december 2018 @ 19:23:
[...]

ja

2kWh voor 1M³ is hier ooit uitvoerig besproken..
Ja maar haal je dat ook? Dat is volgens mij namelijk in de ideale situatie. Als je nou bij mindergas in plaats van de gegokte m3 gewoon je kWh verbruik invult dan krijg je te zien wat je daadwerkelijk verbruikt per graaddag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

jeroenvervuren schreef op maandag 17 december 2018 @ 19:32:
[...]

Ja maar haal je dat ook? Dat is volgens mij namelijk in de ideale situatie. Als je nou bij mindergas in plaats van de gegokte m3 gewoon je kWh verbruik invult dan krijg je te zien wat je daadwerkelijk verbruikt per graaddag
Snap ik even niet...
Ik log al mijn WP verbruik naar PVoutput.
Die verbruikte kWh's reken ik om van 2kWh naar 1M³ gas.
Ook de evt extra verbruiken die uit de COP discussie voortkomen.
Dus elke kWh die mijn WP in gaat tel ik mee, aangezien ik die moet betalen toch?
Die reken ik om met de hier geoorloofde formule 2 staat tot 1.
Dan kijk ik naar de graaddagen en heb ik een eerlijk vergelijk toch?
Hoe mijn pomp ook ingesteld staat, verbruik omrekenen naar gas.
Staat hij slecht ingesteld zoals zovelen van de mijne zeggen
kost het me veel Kwh dus meer verbruik/per graaddag.
Staat hij goed minder / graaddag.

Als iedereen dat zou doen hebben we een eerlijk vergelijk toch?

Een oude rot in het WP vak heeft me hiermee op weg geholpen..:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

jeroenvervuren schreef op maandag 17 december 2018 @ 19:32:
[...]

Maar kan ik toch niet vergelijken met de voorgaande jaren gasverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 20:11
Dre schreef op maandag 17 december 2018 @ 18:33:

Panasonic WH-MDC05F3E5.

[Streamable: VID-20181216-WA0006]

@Dre

Heater gaat bij mij ook soms aan,. Vond ik vreemd, want die had ik op -9 staan. Ik merkte het aan de KWh S0 meter. Daar kwam 3000 Watt bij. De interne teller staat nu op 8 uur en het is nog geen -9 geweest. Nu wordt duidelijk dat bij een lage Tr de heater gebruikt wordt. Kennelijk vindt de WP de Tr te laag om te kunnen defrosten.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
@Dylantje2 Je kunt niet zo eenvoudig zeggen dat je met een WP altijd 2kWh nodig hebt voor 1m3 gas. Je haalt allerlei eenheden door elkaar :P

1 standaard kubieke meter gas (m3(n) heeft een bovenwaarde van 35,17 MJ
1 kWh heeft een energie inhoud van 3,6 MJ.

Berekening:
1 m3(n) komt overeen met 35,17 MJ/3,6 MJ= 9,769 kWh = 9,769/1000= 0,0097694 MWH
Stel dat een CV ketel 90% rendement heeft op bovenwaarde, dan haal je dus 8,7921 kWh warmte uit 1 m3 gas.

Als je bovenstaande even als waarheid aan zou nemen (wat vast en zeker niet helemaal zo is) zeg jij dat je WP dus altijd een COP heeft van 4,4, en je berekent van daaruit je graaddagen :P Dat is een beetje de omgekeerde wereld.

Als het kouder wordt zal het e-verbruik ten opzichte van graaddagen hoger worden omdat de COP slechter wordt.

Als jij met een e-verbruik van 2 x het aantal m3's van "Vroegah" in kWh's uit komt, dan kun je dus stellen dat de WP goed functioneert. Dit wordt zover ik weet alleen bereikt bij LTV verwarming, en gaat al helemaal niet op voor SWW opwek.

Aangezien je nu ook al van je Glycol geloof bent afgevallen heb ik nog de stille hoop dat je ooit een betrouwbare warmtemeter gaat aanschaffen :P Kun je de Glycol niet omruilen voor een Kamstrup :P :+

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 17-12-2018 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
Dylantje2 schreef op maandag 17 december 2018 @ 19:39:
[...]

Snap ik even niet...
Ik log al mijn WP verbruik naar PVoutput.
Die verbruikte kWh's reken ik om van 2kWh naar 1M³ gas.
Ook de evt extra verbruiken die uit de COP discussie voortkomen.
Dus elke kWh die mijn WP in gaat tel ik mee, aangezien ik die moet betalen toch?
Die reken ik om met de hier geoorloofde formule 2 staat tot 1.
Dan kijk ik naar de graaddagen en heb ik een eerlijk vergelijk toch?
Hoe mijn pomp ook ingesteld staat, verbruik omrekenen naar gas.
Staat hij slecht ingesteld zoals zovelen van de mijne zeggen
kost het me veel Kwh dus meer verbruik/per graaddag.
Staat hij goed minder / graaddag.

Als iedereen dat zou doen hebben we een eerlijk vergelijk toch?

Een oude rot in het WP vak heeft me hiermee op weg geholpen..:-)
Nee zo werkt dat volgens mij niet
De energie waarde van gas staat vast dat is geloof ik 1 m3 is 9,769kwh

Als je jou manier van rekenen gebruikt dus 9,769/2 = 4,8845 dus als je het hele jaar een COP haal van 4,8845 kan je deze wijze van omrekenen gebruiken. Maar ik kan je vertellen... die haal je niet (aangezien bijna niemand die haalt)

(Edit: ik heb de rendement van de CV niet meegerekend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:43
Gisteren ook hier een 'zware' dag voor de WP met 9 defrosts.

Nu keek ik gister in de logging: bijna dezelfde waarden voor thermische en elektrische energie. Maar... gisteren dus veel defrosts. De temperatuur in de kamer bleef steken op 21,5c, waar hij normaal oploopt naar 22c. Verder geen probleem.

En het is ook niet gek, want ik schat het verlies door de defrosts op 10%. Dat is energie die de WP heeft gemaakt (hier met een COP van 3). Maar deze energie is niet in de woning terecht gekomen, maar is buiten gebruikt. Verder draait de compressor ook nog eens op 500Watt ofzo.

Dit is allemaal heel logisch. Maar hoe wordt hier tbv de maandlogging het rendement bepaald? Is dit Ethermisch uit /Eelektrisch in of wordt er gecompenseerd op defrosts. Want dan blijft er van de mooie dag COP van 3 weinig meer over en zakt het naar 2,7. WP zelf heeft dan wel mooi gedraaid, maar niet alles is gebruikt om de woning op te warmen, en dat is toch het doel😀

Veel hier draaien op WAR. Hoe zorgen jullie ervoor dat de kamer op temperatuur blijft (zonder thermostaat). Door de defrosts is het gemiddelde vermogen over de tijd toch minder: er wordt tijdens een defrost geen warmte geleverd of er wordt zelfs warmte onttrokken aan de CV: dus temperatuur is huis daalt is het 'precies goed' ingeregeld is.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
[b]jschoorl2 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"jschoorl2 schreef op maandag

Vraagje Nibe heeft ook ondersteunig voor, lokaal, smart grid. Wie weet hoe dit werkt ism zonnepanelen? Heb cica 2500 kwh ‘over’.
Kun je na koppeling met zonnepanelen bepalen of SWW verwarmen tikkie extra temp krijgt of voor verwarmen stooklijn tikkie extra krijgt of extra koelen of combi, dit bij meer opbrengst PV.

Ik vind het vrij zinloos, misschien na afschaffen salderen SWW verhoging toegevoegde waarde heeft.

Zelfde als met smart price adoption, heb ik. Ook zinloos met PV. Dan kijkt ie naar variabele energietarieven met zelfde opties. Maar daar heb je als PV bezitter geen ruk aan, gaat WP 's nachts allemaal dingen doen als je wilt omdat elektriciteit uit het net dan goedkoopst is. Met PV wil ik dat overdag omdat mijn electriciteit dan gratis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Fullpower schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:16:
Gisteren ook hier een 'zware' dag voor de WP met 9 defrosts.

Nu keek ik gister in de logging: bijna dezelfde waarden voor thermische en elektrische energie. Maar... gisteren dus veel defrosts. De temperatuur in de kamer bleef steken op 21,5c, waar hij normaal oploopt naar 22c. Verder geen probleem.

Veel hier draaien op WAR. Hoe zorgen jullie ervoor dat de kamer op temperatuur blijft (zonder thermostaat). Door de defrosts is het gemiddelde vermogen over de tijd toch minder: er wordt tijdens een defrost geen warmte geleverd of er wordt zelfs warmte onttrokken aan de CV: dus temperatuur is huis daalt is het 'precies goed' ingeregeld is.
WP met voldoende capaciteit. Onder 23 graden in huis breekt rebellie uit em ben ik snel alleen nog maar met de WP getrouwd.

Die warmteontrekking bij defrost wordt altijd gecompenseerd bij WP met voldoende capaciteit, Ta verlies wordt weer ingehaald. Ik merk een defrost helemaal niet, die paar minuten defrost is peanuts.
Pagina: 1 ... 3 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.