Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 121 Laatste
Acties:
  • 580.121 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:49
De Elga draait hier weer enthousiast en houdt de boel mooi op temperatuur. Wanneer ik echter de grafieken bekijk, dan vind ik die wel erg 'puntig' in vergelijking met de gelijkmatige runs die ik hier voorbij zie komen. Iemand een suggestie hoe ik de instellingen nog wat aan kan passen zodat hij niet zoveel wisselt tussen vol vermogen en standby?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xSe94AW.jpg

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-07 08:44
Aziraphale schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 08:09:
De Elga draait hier weer enthousiast en houdt de boel mooi op temperatuur. Wanneer ik echter de grafieken bekijk, dan vind ik die wel erg 'puntig' in vergelijking met de gelijkmatige runs die ik hier voorbij zie komen. Iemand een suggestie hoe ik de instellingen nog wat aan kan passen zodat hij niet zoveel wisselt tussen vol vermogen en standby?

[Afbeelding]
gok dat dit defrosts zijn.. Kun je inzoomen op een aantal van die pieken ?

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CKrkBWVVJMQfQPTmRdOqT9Vu/full.png

@Fullpower, zo ziet het er uit sinds de WP op dT 3 staat en 0,5m3 per uur pompt over de radiatoren. Aanpassing gisteren rond 18:00 gemaakt (de laatste grote piek).

Draait nu sinds gisteren 18:00 dus stabiel, binnentemperatuur is netjes op 20,4/20,5.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:13
Felicia schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 08:33:
[Afbeelding]

@Fullpower, zo ziet het er uit sinds de WP op dT 3 staat en 0,5m3 per uur pompt over de radiatoren. Aanpassing gisteren rond 18:00 gemaakt (de laatste grote piek).

Draait nu sinds gisteren 18:00 dus stabiel, binnentemperatuur is netjes op 20,4/20,5.
De sevice cloud ziet er goed uit! Die wil ik ook😀

De installateur heeft die ook en hij zie dat dat niet voor de eindgebruiker was. Hij zou al een keer wat voor mij loggen, maar daar komt hij vernoedelijk door drukte niet aan toe..

Ben jij installateur of kun je toch toegang krijgen tot die service als eindgebruiker?

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Fullpower schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 09:17:
[...]

De sevice claud ziet er goed uit! Die wil ik ook😀

De installateur heeft die ook en hij zie dat dat niet voor de eindgebruiker was. Hij zou al een keer wat voor mij loggen, maar daar komt hij vernoedelijk door drukte niet aan toe..

Ben jij installateur of kun je toch toegang krijgen tot die service als eindgebruiker?
Ik had mijn installateur ook gemachtigd maar toen ik een keer een fout had kreeg ik na 2 weken als reactie dat hij geen toegang had tot mijn gegevens en dat hij niets kon. Lekker service gericht maar als gevolg heb ik dus hem ontmachtigd en mijzelf een uitnodiging gestuurd. Sindsdien gebruik ik de servicecloud :P

Je hoeft niet een installateur te zijn, je kan jezelf ook gewoon registreren met je eigen mailadres. En aangezien mijn leverancier er kennelijk toch niets mee deed vind er nu gedegen monitoring plaats :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Daannn1987 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 08:19:
[...]
gok dat dit defrosts zijn.. Kun je inzoomen op een aantal van die pieken ?
UIteraard kan dat. :)

Dit is gistermiddag tussen 12 en 17 uur:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BfQIxe5l.jpg

En dit is afgelopen nacht:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DZO4KaXl.jpg

Ze lijken zo minder piekerig dan op de 48-uurs grafiek, maar nog steeds lijkt het me dat hij toch gelijkmatiger door zou moeten kunnen hobbelen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Felicia schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 09:27:
[...]

Ik had mijn installateur ook gemachtigd maar toen ik een keer een fout had kreeg ik na 2 weken als reactie dat hij geen toegang had tot mijn gegevens en dat hij niets kon. Lekker service gericht maar als gevolg heb ik dus hem ontmachtigd en mijzelf een uitnodiging gestuurd. Sindsdien gebruik ik de servicecloud :P

Je hoeft niet een installateur te zijn, je kan jezelf ook gewoon registreren met je eigen mailadres. En aangezien mijn leverancier er kennelijk toch niets mee deed vind er nu gedegen monitoring plaats :P
Maar om toegang te krijgen moet je je als installateur aanmelden. Vervolgens moet de klant de installateur machtigen. Heb jij jou eerst aangemeld als bedrijf en daarna jezelf gemachtigd voor de service?

Het lijkt er verder op dat je maar 1 bedrijf tegelijk kunt machtigen, als dat zo is moet ik de mijn installateur weer verwijderen. Ook niet helemaal de bedoeling. Feit is wel dat hij er nu weinig mee doet (misschien als er een probleem is), en dat ik het systeem wil optimaliseren. Het zou toch eigenlijk zo moeten zijn dat de eigenaar in ieder geval volledige toegang moet kunnen als hij dat wil. Kan mij voorstellen dat niet iedereen dat wil, maar een tweaker natuurlijk wel.😀

Zo zit ook nog steeds op de installateur te wachten, hij zou kijken of hij de flow tijdens SWW kan aanpassen. Qua communicatie lijkt het een beetje eenrichtingsverkeer. Aan de andere kant snap ik ook wel dat hij geen tijd/zin/mogelijkheden heeft om hier te klooien om de COP net wat beter te krijgen...

Dat is wel hét probleem van een WP installatie: het functioneren ervan is veel meer afhankelijk van instellingen en de woning dan een gas CV ketel. Maar zonder goed inregelen zit je met een laag rendement. Ik heb het gevoel dat er nu vele installaties worden neer gekwakt zonder te kijken of ze optimaal presteren, want daar is geen tijd voor.. weer door naar de volgende klant. En nu het vreemd vinden dat de WP een slechte naam krijgt! Ook tijdens de installatie: als ik niet met de neus bovenop had gezeten: zucht! Ik heb er een aantal slapeloze nachten van gehad.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:25
@Fullpower Is dat niet meestal zo ? Ik zie het ook bij gasketels, worden neergezet, Ta op 90 graden en weg is de installateur. Die krijgt in ieder geval geen telefoontje dat het huis niet warm wordt ;)

Maar heb je de installateur al betaald? Dan kan nog een pressiemiddel zijn om de zaak wat te bespoedigen :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Fullpower schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 10:01:
[...]

Maar om toegang te krijgen moet je je als installateur aanmelden. Vervolgens moet de klant de installateur machtigen. Heb jij jou eerst aangemeld als bedrijf en daarna jezelf gemachtigd voor de service?
Eerst mezelf gemachtigd en toen geregistreerd op de mailadres.

En ik snap je punt maar zoals @Grolsch aangeeft, mijn installateur vind me kennelijk niet zo belangrijk meer nou dat alles geïnstalleerd is. Ze hebben er ook ruim 3 weken (en 5x klagen) over gedaan om een lekkage te verhelpen en er werd pas echt gereageerd toen ik aangaf dat de druk tot 1,2 bar was gezakt.

Dus ik zorg zelf wel voor een goede afstelling en als er echt iets kapot gaat heb ik nog altijd rechtsbijstand :+ Al had ik bij aanschaf direct 5 jaar onderhoud afgetikt en daar ga ik ze ook aan houden, al moet ik dan wel weten wat normale werkzaamheden zijn bij zo'n beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Grolsch schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 10:21:
@Fullpower Is dat niet meestal zo ? Ik zie het ook bij gasketels, worden neergezet, Ta op 90 graden en weg is de installateur. Die krijgt in ieder geval geen telefoontje dat het huis niet warm wordt ;)

Maar heb je de installateur al betaald? Dan kan nog een pressiemiddel zijn om de zaak wat te bespoedigen :)
Ik wil de installateur ook niet zwart maken. Ga hier daarom ook geen naam noemen. Bijna alle problemen die er waren heeft hij wel opgelost. Hij had altijd wel de bereidwilligheid om het op te lossen. Maar als het overal en bij iedereen zo gaat als hier dan wordt die hele gasloos operatie een fiasco...

Het laatste probleem hier (geluid van een klopboor uit de installatie) heb ik zelf maar opgelost. Ik vond het redelijk slecht van de installateur dat hij überhaupt niet één (!) keer een reactie over heeft gegeven of ook maar op afstand heeft helpen meedenken. Nu ben ik redelijk handig en kan ik foutzoeken. Misschien dat hij daarom dacht: hij lost dat zelf wel op. Maar in mijn beleving kun je een klant er niet mee laten zitten!

Factuur is natuurlijk al lang betaald ivm de subsidie😁

En na wat tweak-werk van mijzelf draait de installatie best mooi. Wel gaat volgend voorjaar/zomer de buitenunit verhuizen van het platte dak naar de tuin (5 meter koelleiding extra). Die 9 kilowatter is niet helemaal stil. Het is niet zo dat we hier in huis niet met elkaar kunnen praten vanwege het lawaai, maar soms, afhankelijk van de frequentir, hoor je wel wat. Als het net voor een defrost zit hoor je hem ook wel.

Dat advies van mijn kant voot iedereej die een WP wil gaan plaatsen: buitenunit niet op platdak zetten als je goede oren hebt. Een warmtepomp maakt gewoon geluid. Soms best wel veel geluid!

(Verhalen van: ik kan er met mijn oor voor gaan zitten en dan hoor ik nog niks geloof ik niet!😀)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

Fullpower schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 11:22:
[...]

(Verhalen van: ik kan er met mijn oor voor gaan zitten en dan hoor ik nog niks geloof ik niet!😀)
Als hij uitstaat wel hoor :+

Maar je hebt gelijk, het is maar goed dat ik niet in m'n garage woon want daar hoor je de trillingen van de compressor echt wel goed. Nu zijn muursteunen wss ook niet de beste manier om zo'n buitenunit te plaatsen maar hij hangt daar wel prima, niemand heeft er last van.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:13
Aziraphale schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 09:57:
[...]

UIteraard kan dat. :)

Dit is gistermiddag tussen 12 en 17 uur:

[Afbeelding]

En dit is afgelopen nacht:

[Afbeelding]

Ze lijken zo minder piekerig dan op de 48-uurs grafiek, maar nog steeds lijkt het me dat hij toch gelijkmatiger door zou moeten kunnen hobbelen.
Dat moet inderdaad gelijkmatiger kunnen met de Elga. Zie je die pieken ook terug in het temperatuurverloop in je woonkamer? M.a.w.: heb je te maken met overshoots in de ruimte-T? Heb je de truuk met de sjaal om je thermostaat al eens toegepast?

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-07 19:47
Fullpower schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 10:01:
[...]

Het lijkt er verder op dat je maar 1 bedrijf tegelijk kunt machtigen, als dat zo is moet ik de mijn installateur weer verwijderen. Ook niet helemaal de bedoeling. Feit is wel dat hij er nu weinig mee doet (misschien als er een probleem is), en dat ik het systeem wil optimaliseren. Het zou toch eigenlijk zo moeten zijn dat de eigenaar in ieder geval volledige toegang moet kunnen als hij dat wil. Kan mij voorstellen dat niet iedereen dat wil, maar een tweaker natuurlijk wel.😀

Zo zit ook nog steeds op de installateur te wachten, hij zou kijken of hij de flow tijdens SWW kan aanpassen. Qua communicatie lijkt het een beetje eenrichtingsverkeer. Aan de andere kant snap ik ook wel dat hij geen tijd/zin/mogelijkheden heeft om hier te klooien om de COP net wat beter te krijgen...

Dat is wel hét probleem van een WP installatie: het functioneren ervan is veel meer afhankelijk van instellingen en de woning dan een gas CV ketel. Maar zonder goed inregelen zit je met een laag rendement. Ik heb het gevoel dat er nu vele installaties worden neer gekwakt zonder te kijken of ze optimaal presteren, want daar is geen tijd voor.. weer door naar de volgende klant. En nu het vreemd vinden dat de WP een slechte naam krijgt! Ook tijdens de installatie: als ik niet met de neus bovenop had gezeten: zucht! Ik heb er een aantal slapeloze nachten van gehad.
Geen kennis, was het maar geen tijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
Fullpower schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 11:22:
[...]

Dat advies van mijn kant voot iedereej die een WP wil gaan plaatsen: buitenunit niet op platdak zetten als je goede oren hebt. Een warmtepomp maakt gewoon geluid. Soms best wel veel geluid!

Dat is een waardeloos advies. Je gaat ervan uit dat iedereen brulaap merk heeft qua geluid. Er zijn zeer stille WP"s op de markt, ook met defrosts. Die kom je weinig tegen op dit forum omdat ze duurder zijn dan de (import) panasonics, mitsubishis, hitachis. Een stille WP kan heel goed op een plat dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
En dat vind ik weer een slecht advies ;)

Indien mogelijk zou ik de WP niet op een plat dak of aan de woning bevestigen.

Plat dak is voor service en onderhoud ook niet de makkelijkste plek.

Neemt niet weg dat je soms geen betere optie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Bram-Bos schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 12:07:
[...]

Dat moet inderdaad gelijkmatiger kunnen met de Elga. Zie je die pieken ook terug in het temperatuurverloop in je woonkamer? M.a.w.: heb je te maken met overshoots in de ruimte-T? Heb je de truuk met de sjaal om je thermostaat al eens toegepast?
De woonkamer staat volgens de Honeywell strak op 19 graden, dus dat zal het hem niet zijn. Ik regel momenteel ruimteafhankelijk, io weet niet of dat nog iets uitmaakt? WAR overweeg ik wel om eventueel zoneregeling mogelijk te maken, maar de buitenvoeler is er nu nog niet.

En de truuk met de sjaal? Ik heb onderhand van alles met de Elga geprobeerd na de hybernation, maar deze ken ik nog niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Aziraphale schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 12:58:
[...]

De woonkamer staat volgens de Honeywell strak op 19 graden, dus dat zal het hem niet zijn. Ik regel momenteel ruimteafhankelijk, io weet niet of dat nog iets uitmaakt? WAR overweeg ik wel om eventueel zoneregeling mogelijk te maken, maar de buitenvoeler is er nu nog niet.

En de truuk met de sjaal? Ik heb onderhand van alles met de Elga geprobeerd na de hybernation, maar deze ken ik nog niet...
Honeywell kan dan wel strak op 19 graden staan, maar de bandbreedte kan behoorlijk variëren (dat laat de HCTM niet zien). Ik herken je piekjes in situaties bij mij waarin de Elga net te hard aan het werk gaat, de T-ruimte overschiet, de Elga uitgaat, de T-ruimte weer relatief ver terugzakt en de Elga dan weer vol aan de bak gaat (vanwege dT tussen T-ruimte en T-set; danwel vanwege een koude T-retour).

Truuk met de sjaal: nog van good ol' eric-pvt. Demp de reactie van de thermostaat met een lichte vorm van isolatie (sjaal ofzo over de thermostaat), en laat de Elga zich daarop instellen.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
LittleTycoon schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 12:19:
[...]

Dat is een waardeloos advies. Je gaat ervan uit dat iedereen brulaap merk heeft qua geluid. Er zijn zeer stille WP"s op de markt, ook met defrosts. Die kom je weinig tegen op dit forum omdat ze duurder zijn dan de (import) panasonics, mitsubishis, hitachis. Een stille WP kan heel goed op een plat dak.
Ik zal het wat nuanceren: als het kan geen grote WP op een houten platdak😉

In die grote typen zit een elektromotor van meerdere kilowatts. Hier hoor ik hem ook niet altijd, maar vaker wel dan niet, afhankelijk van de compressor frequentie. (Als hij draait😀). Mijn Pana is tijdens een defrost juist weer opmerkelijk stil.

In de meeste gevallen van alle woningen die nog van het gas af moeten de komende jaren heb je niks aan een WP met een compressor van max. 1kW, daar komt bij dit misschien 2,5 a 3 kWatt uit. Waarschijnlijker is dat er dadelijk flinke warmtepompen worden geplaatst. En die geven meer overlast dan een kleine WP. Dat is meer punt dat wilde maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:22
Aziraphale schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 12:58:
[...]

Een Honeywell thermostaat heeft een "low-load control" setting. Als de ruimte temp in de buurt van de doel temp komt gaat de thermostaat als een erg nerveuze aan/uit thermostaat werken. Paar minuten aan, paar minuten uit enz. Als je deze optie uitschakeld blijft de thermostaat aan zolang er warmte vraag is. Er ontstaat wel een kans op enige overshoot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
hanev001 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 14:04:
[...]

Een Honeywell thermostaat heeft een "low-load control" setting. Als de ruimte temp in de buurt van de doel temp komt gaat de thermostaat als een erg nerveuze aan/uit thermostaat werken. Paar minuten aan, paar minuten uit enz. Als je deze optie uitschakeld blijft de thermostaat aan zolang er warmte vraag is. Er ontstaat wel een kans op enige overshoot.
Ah, dat is ook interessant! Welke parameter moet ik hebben om dat uit te schakelen?

@Bram-Bos Zoiets? :) En hoe lang moet dit er om voordat de Elga zich aangepast heeft?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0UNFEOA.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
Gezellige sjaal @Aziraphale. Misschien al wel weer te dik. Probeer het eens een dag uit, en kijk hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Bram-Bos schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 14:15:
Gezellige sjaal @Aziraphale. Misschien al wel weer te dik. Probeer het eens een dag uit, en kijk hoe het werkt.
Heb hem vervangen door een doekje, anders krijgt hij het misschien zo lekker warm dat hij geen warmtevraag meer heeft. ;)

De dT tussen aanvoer en retour is volgens de Honeywell trouwens 3 graden en verder zijn sinds de aanpassing vanwege de hibernation problemen alle instellingen weer origineel, op p62 na. Ik kan me nog iets herinneren over het instellen van war op de thermostaat op ruimteafhankelijk, is dat nog iets wat hier kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:02
@Fullpower ik hoor de buitenunit nooit hier. Staat op een platte deel van het dak, circa 8,5 meter hoog. Het is gelukkig wel een betondak met wat extra isolatie.

Enige nadeel is de bereikbaarheid met onderhoud. (Dakraam uitklimmen), voordeel is de beperkte leiding lengte naar het binnendeel op zolder en geen windmachine in de tuin. Het blijft een rijtjes woning met beperkte ruimte.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Grolsch schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 12:43:
En dat vind ik weer een slecht advies ;)

Indien mogelijk zou ik de WP niet op een plat dak of aan de woning bevestigen.

Plat dak is voor service en onderhoud ook niet de makkelijkste plek.

Neemt niet weg dat je soms geen betere optie hebt.
Dat hangt van de situatie af, ik heb afgelopen weken wat WP monteurs over de vloer gehad die heel blij waren met mijn (kanaalplaat) dak, waar ze via een raam heel makkelijk op kondem. Ik heb hele verhalen gehoord hoe ze meestal met ladders hun spullen op (schuine) daken moeten krijgen.ik hoef weer geen omkasting te bouwen voor de WP in de tuin voor de WAF factor.

Dus het hangt er maar helemaal af van of er van te voren goed over is nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Laatst online: 15:22
Aziraphale schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 14:10:
[...]

Ah, dat is ook interessant! Welke parameter moet ik hebben om dat uit te schakelen?
Op mijn Honywell Modulation is het parameter 10:LL in Installatie parameter reeks 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Aziraphale schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 14:26:
[...]

Heb hem vervangen door een doekje, anders krijgt hij het misschien zo lekker warm dat hij geen warmtevraag meer heeft. ;)

De dT tussen aanvoer en retour is volgens de Honeywell trouwens 3 graden en verder zijn sinds de aanpassing vanwege de hibernation problemen alle instellingen weer origineel, op p62 na. Ik kan me nog iets herinneren over het instellen van war op de thermostaat op ruimteafhankelijk, is dat nog iets wat hier kan helpen?
Hoe dikker de isolatie hoe trager hij zal reageren.
Die tip om de thermostaat op WAR te zetten, maar de Elga op RAR is bedoeld om altijd een warmtevraag-signaal vanuit de thermostaat te hebben. In sommige situaties start de Elga niet op als er wel aanleiding toe is, omdat het warmtevraag-signaal vanuit de thermostaat nog ontbreekt. Dat voorkom je daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
LittleTycoon schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 14:42:
[...]

ik hoef weer geen omkasting te bouwen voor de WP in de tuin voor de WAF factor.
Dat is inderdaad een puntje waar nu al over gesproken wordt 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
Trouwens 0,8 graden buiten, 10,5KW output, draai met Ta 30.5, dT 4,6, nu COP 4,3. Gaat dat ding eindelijk z"n geld opbrengen.

[ Voor 9% gewijzigd door LittleTycoon op 15-12-2018 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Bram-Bos schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 14:44:
[...]

Hoe dikker de isolatie hoe trager hij zal reageren.
Die tip om de thermostaat op WAR te zetten, maar de Elga op RAR is bedoeld om altijd een warmtevraag-signaal vanuit de thermostaat te hebben. In sommige situaties start de Elga niet op als er wel aanleiding toe is, omdat het warmtevraag-signaal vanuit de thermostaat nog ontbreekt. Dat voorkom je daarmee.
Daarom eerst maar even een schoonmaakdoekje er om, rustig aan beginnen. :)

Dar warmtevraagissue speelt hier denk ik niet, aangezien ik altijd het vlammetje in beeld heb. Ik zal nog eens op zoek gaan naar die low load, want ik kan maar 1 installateursmenu vinden en daar zie ik de LL nog niet tussen staan.

@hanev001 Even gezocht en bij de mijne is het 28, maar die is er alleen als het toestel het ondersteund. Blijkbaar doet de Elga dat niet, want parameter 28 is niet zichtbaar...

[ Voor 10% gewijzigd door Aziraphale op 15-12-2018 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:02
LittleTycoon schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 14:42:
[...]

Dat hangt van de situatie af, ik heb afgelopen weken wat WP monteurs over de vloer gehad die heel blij waren met mijn (kanaalplaat) dak, waar ze via een raam heel makkelijk op kondem. Ik heb hele verhalen gehoord hoe ze meestal met ladders hun spullen op (schuine) daken moeten krijgen.ik hoef weer geen omkasting te bouwen voor de WP in de tuin voor de WAF factor.

Dus het hangt er maar helemaal af van of er van te voren goed over is nagedacht.
Hier heb ik de buitenunit en de zonnepanelen met de hijskraan op het dak gezet en het binnendeel met boiler door het dakraam op zolder gezet. Altijd handig spul van de baas lenen. Scheelde voor de monteurs een boel gesleep.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Lekker weer, geen defrost niks, hij loopt al 9 uur aan 1 stuk.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-07 22:13
Hier 1 defrost, vanmorgen vroeg. Je ziet dat het opgenomen vermogen toeneemt omdat de verdamper dichtloopt. Na de defrost weer het oorspronkelijke vermogen.

Maar inderdaad; ondanks een buitentemperatuur van 1oC vrijwel geen defrosts. Dat was afgelopen dagen wel anders. Vochtigheidsgraad is toch een dingetje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RMZYTgWiexoEOsl2UFi6ejn2/thumb.png

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:18
Buiten rond het vriespunt dus de Zubadan staat vandaag zachtjes te brommen. Resoneert wel een beetje op ons betonnen dak op deze frequentie (thermostaat ingesteld op 22 graden in plaats van 21 graden met een koude sneeuwnacht in het vooruitzicht).

Deze winter weer een beetje spelen met de curve en tijden, vooralsnog staat ie alleen tussen 09:00 en 19:30 te pruttelen.

Op een dag dat we overdag niet thuis zijn krijg je dan af en toe van die mooie grafiekjes (afgelopen donderdag), wellicht interessant voor anderen om te zien wat het verbruik van de 8kW Zubadan is op deze manier, want er zijn niet echt andere stroomvreters met pieken. Maar toch een disclaimer: grafiek is stroomverbruik van volledig huis incl. zonnepanelen (niet alleen WP) en het gaat om kwartierdata. Piek om 16:00 is wanneer SWW aanslaat en het vat opwarmt. Grappig dat de zon het verbruik nog een beetje indeukt overdag (vermoed ik).

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/5c151ccfe939b/5c151ccfbd941-Screenshot_2018-12-15_at_16.22.55.thumb.jpg

De dag ervoor, woensdag, vergelijkbaar:

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/5c151ed1135ef/5c151ed0e2f5b-Screenshot_2018-12-15_at_16.32.46.thumb.jpg

Iets voor 18:00 was het blijkbaar warm genoeg om niet meer te hoeven verwarmen terwijl het weer vergelijkbaar was. Wel een opvallend verschil in totaal verbruik.

[ Voor 16% gewijzigd door Vincm op 15-12-2018 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jaari schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 16:12:
[...]

Hier 1 defrost, vanmorgen vroeg. Je ziet dat het opgenomen vermogen toeneemt omdat de verdamper dichtloopt. Na de defrost weer het oorspronkelijke vermogen.

Maar inderdaad; ondanks een buitentemperatuur van 1oC vrijwel geen defrosts. Dat was afgelopen dagen wel anders. Vochtigheidsgraad is toch een dingetje.
[Afbeelding]
Herkenbaar, ik zie dat ook wel bij het invriezen, alleen ontdooiing is hier dan geen hoger vermogen maar 200W lager.
Dat hogere vermogen bij ontdooi is een pana dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Ik heb defrosts ook als de verdamper niet onder het ijs zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

LittleTycoon schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 17:18:
Ik heb defrosts ook als de verdamper niet onder het ijs zit
Pana? Die hebben dat inderdaad, maar er is nog niet bekend waarom dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Rol-Co schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 17:26:
[...]

Pana? Die hebben dat inderdaad, maar er is nog niet bekend waarom dacht ik.
Nee, Nibe, vanaf verdamper -3 graad begint defrost timer gewoon af te tellen. Waarde kun je instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

LittleTycoon schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 18:40:
[...]

Nee, Nibe, vanaf verdamper -3 graad begint defrost timer gewoon af te tellen. Waarde kun je instellen.
Een timer, dat kan ik ook instellen maar heb hem op pipe temperatuur staan, daar kan ik het verschil weer instellen bij elke graad buiten, rond 0 moet hij ook wat eerder defrosten als bij -4.
Nu met 70% luchtvochtigheid defrost hij nagenoeg niets, kan ie lekker doorwarmen.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Vandaag is weer zo'n typische dag waarop WAR-only niet goed gaat in Twente.
Vieze koude oostenwind, temperatuur maximaal +0,8 in Twente, geen zon, en zelfs met Ta 33,5 graden wordt mijn keuken niet warmer als 20,9 graden.

Als het windstil was geweest had de thermostaat al lang ingegrepen.

Nu is de vloer wel lekker warm, maar zo zie je maar weer dat er meer factoren zijn als tB die het warmteverlies bepalen.

Op zich loopt de WP mooi aan 1 ruk door los van een paar (4) defrosts vandaag

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/hkfylcg4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buijsm
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 05-02 22:41
Ik ben het volkomen met Little Tycoon eens over zijn opmerkingen, mijn Nibe F2120-8 staat op een plat houten dak (carport) en maakt totaal geen lawaai ook niet tijdens Deforst en maakt ook geen enkele trilling, in aanschaf is hij wel duurder dan de meeste WP’s maar hij zijn geld meer dan waard.
De gehele installatie heb ik zelf geinstalleerd en hij draait nu vanaf j.l. mei en tot nu toe geen enkel probleem, mensen die dan ook overwegen een WP aan te schaffen kijk eens naar het fabrikaat Nibe en je bespaart je heel wat zorgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-07 21:52
LittleTycoon schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 18:40:
[...]

Ja beetje duf, er komt eigenlijk niks af. En om de haverklap defrost hij (elke 5 kwartier)
LittleTycoon schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 14:55:
Trouwens 0,8 graden buiten, 10,5KW output, draai met Ta 30.5, dT 4,6, nu COP 4,3. Gaat dat ding eindelijk z"n geld opbrengen.
Bij mij Ta 38 graden en Tr van 30 en 11.8l/m dus 6.8kW vermogen en COP 4.0. In 24 uur 108 kWh gemaakt, dus ongeveer 16 uur gedraaid. Vandaag en gisteren wel erg een zuiplap... Waarom het ding geen meer flow wil maken is mij niet duidelijk. Mogelijk hangt dit samen met de setting "vloerverwarming en radiatoren". Moet eens kijken of alleen vloerverwarming beter werkt (die ene jaga met DBE is misschien wel wat overdreven om daar deze setting voor aan te hebben). Vloer is nu nog aangenaam, maar moet niet veel warmer. Als het meer zou gaan vriezen laat ik 's nachts ook vol doorlopen. Nu is hij met name 's nachts geregeld uit.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:28
Grolsch schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 19:17:
Vieze koude oostenwind, temperatuur maximaal +0,8 in Twente, geen zon, en zelfs met Ta 33,5 graden wordt mijn keuken niet warmer als 20,9 graden.

Nu is de vloer wel lekker warm, maar zo zie je maar weer dat er meer factoren zijn als tB die het warmteverlies bepalen.

[Afbeelding]
Ta 33,5 Tr 29?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Buijsm
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 05-02 22:41
Ook ik mijn Defrost meerdere keren gecontroleerd en bij -3 instelling vaak geen ijsvorming maar defrost, heb hem nu op -6 gezet en blijf hem nu monitoren (Nibe F2120-8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@Ramon_1984 Ik zal zo ff kijken voor je, maar zelfs met Ta 33,5 keuken niet op 21,5 te houden met dit weer.

p.s. ik heb vandaag "toevallig" ook zo'n droge defrost gezien. Geen ijs te zien, maar toch defrosten.

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 15-12-2018 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
En dan heb je waarschijnlijk ook nog defrosten door de dauw uit de weilanden :)
Daar heb ik vaak last van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Laatst online: 14-07 21:52
Buijsm schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 19:25:
Ook ik mijn Defrost meerdere keren gecontroleerd en bij -3 instelling vaak geen ijsvorming maar defrost, heb hem nu op -6 gezet en blijf hem nu monitoren (Nibe F2120-8)
Heb de F2120-12 en vorige week kwam er wel aardig af en was het ook goed te zien, dus de setting is ook weer geen onzin.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@Ramon_1984 dT van 3,9

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/pu1ekc.jpg

Met een flow van 26 ltr/min, dus 7KW vermogen thermisch, opgenomen 2160Watt is COP 3,24 bij -1,9 graden.

Boekje zegt COP 3,46 bij tB +2, Ta 35 en MID (8,96KW) vermogen. Klopt dus weer aardig nauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[Afbeelding]
Grappig, hier juist andersom, op de retour van de vloer lijkt niet te werken rond 0 omdat hij vol gas naar setpoint wil waardoor je eerder defrost krijgt, en waarschijnlijk ook meer. Dus vanmorgen maar op WAR gezet en maakt nu al meer dan 12 uur 31 graden om die wind weg te houden.
Het lijkt of er niet 1 setting is die werkt op alles, jamisschien als je 40-45kWh per dag op rookt, dan is het altijd goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Grolsch schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 19:35:
@Ramon_1984 dT van 3,9

[Afbeelding]

Met een flow van 26 ltr/min, dus 7KW vermogen thermisch, opgenomen 2160Watt is COP 3,24 bij -1,9 graden.

Boekje zegt COP 3,46 bij tB +2, Ta 35 en MID (8,96KW) vermogen. Klopt dus weer aardig nauwkeurig.
En wat is de delta t over de keuken vloer heen?
Als je het daar warmer wil krijgen dan zal de delta t daar kleiner moeten gaan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Ramon_1984 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 19:41:
[...]

En wat is de delta t over de keuken vloer heen?
Als je het daar warmer wil krijgen dan zal de delta t daar kleiner moeten gaan worden?
Flow in de keuken staat al iets hoger (2 ltr/min per groep) als de rest (1,6 ltr/min). In 9 van de 10 gevallen werkt dat perfect. Alleen bij dit weer (1 van de 10 winterse dagen) werkt dit niet helemaal goed. Ik ga niet m'n standaard aanpassen naar 1 van de 10 dagen. Ik wou alleen maar aangeven dat Tb zeker niet alles zegt over warmteverlies.

Ik denk dat als je mijn plattegrond ziet wel begrijpt hoe het komt. Veel meer m2 buitenmuur, veel meer glas, en veel meer last van de "vervelende" oost/zuidkant.

Noord = zuid, links is oost.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/n453hv8k.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 15-12-2018 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-07 10:36

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

https://snapshot.raintank...N9nTn7mruOuO34zzji2F31lAh

We gaan het zien..
Nog steeds 21 graden in huis...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Grolsch schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 19:45:
[...]

Flow in de keuken staat al iets hoger (2 ltr/min per groep) als de rest (1,6 ltr/min). In 9 van de 10 gevallen werkt dat perfect. Alleen bij dit weer (1 van de 10 winterse dagen) werkt dit niet helemaal goed. Ik ga niet m'n standaard aanpassen naar 1 van de 10 dagen. Ik wou alleen maar aangeven dat Tb zeker niet alles zegt over warmteverlies.

Ik denk dat als je mijn plattegrond ziet wel begrijpt hoe het komt. Veel meer m2 buitenmuur, veel meer glas, en veel meer last van de "vervelende" oost/zuidkant.

Noord = zuid, links is oost.

[Afbeelding]
Je zal meer last hebben van je ramen, dan van je buitenmuur .
Of je moet ergens een lek in je isolatie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

125 Liter COP killer in de aanbieding...:

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Laatst online: 14-07 23:31
Is een WP nu ook prima geschikt voor echte leek? Ik vraag mij dit af omdat ik nu tot den treure toe in de zorgwoningen van mijn schoonouders 3 bejaarden aan het helpen met hun nieuwe thermostaat. Wat ze ik ze dus maar niet aan het verstand krijg is dat ze de temperatuur pas kunnen regelen als ze de knop indrukken en draaien en de temperatuur bevestigen met nog eenmaal indrukken, alleen draaien is niet meer genoeg. Dit gaat er dus echt niet bij mensen. Ze zitten regelmatig in de kou...
Hoe moeten deze mensen in hemelsnaam omgaan met een WP?

[ Voor 5% gewijzigd door Cobb op 15-12-2018 21:27 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:56
Ik denk dat dat komt door je ventilatiesysteem C, gecombineerd met infiltratieverliezen, die vooral bij koude oostenwind hoog zijn. Weet jij hoe luchtdicht je huis is? (Blowerdoortest gedaan?) En zit die keuken inderdaad op het oosten? (edit: ja dus)
Zelf zou ik graag een volledig luchtdicht huis willen bouwen, waardoor de last van koude oostenwinden minimaal zou moeten zijn. Maar dat moet ik eerst nog maar aantonen, terwijl jij al lang en breed in je nieuwe woning woont...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 22:16
Cobb schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 21:26:
Is een WP nu ook prima geschikt voor echte leek? Ik vraag mij dit af omdat ik nu tot den treure toe in de zorgwoningen van mijn schoonouders 3 bejaarden aan het helpen met hun nieuwe thermostaat. Wat ze ik ze dus maar niet aan het verstand krijg is dat ze de temperatuur pas kunnen regelen als ze de knop indrukken en draaien en de temperatuur bevestigen met nog eenmaal indrukken, alleen draaien is niet meer genoeg. Dit gaat er dus echt niet bij mensen. Ze zitten regelmatig in de kou...
Dan moeten ze dus niets meer regelen maar de WP draait op WAR en houdt het pand continue warm.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Laatst online: 14-07 23:31
Ok en nu in gewoon Nederlands?
Deze mensen wonen nog in een schakel senioren woning. Maar hoe moet dat als je je als no no je eigen pomp niet onderhouden? Ik zie mijn ouders dat namelijk ook niet doen. Die zijn al in paniek als het internet 'het niet doet'.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Cobb schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 21:46:
Ok en nu in gewoon Nederlands?
Deze mensen wonen nog in een schakel senioren woning. Maar hoe moet dat als je je als no no je eigen pomp niet onderhouden? Ik zie mijn ouders dat namelijk ook niet doen. Die zijn al in paniek als het internet 'het niet doet'.
Net als bij de Cv ketel, die laten ze ook door de gaswacht onderhouden.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Mijn vrouw kan nergens aankomen, dus zeer geschikt voor een leek.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:42
Een nep thermostaat aan de muur hangen en temp gewoon vast zetten....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Laatst online: 14-07 15:16
Waarom hang je geen HW Round op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ons huis is en blijft lekker warm met WAR Ta = 29 Tr 25 buiten 0grC met de gure wind is gevoel temperatuur buienradar - 7
Binnen is het 21.4. WAF is zeer blij :P
Tov de afgelopen 2 dagen vandaag al 6kWh meer verbruikt.(nu 31kWh} WP pruttelt lekker met af en toe een defrost.

[ Voor 9% gewijzigd door Wimhaw op 15-12-2018 23:37 ]

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

B-lex schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 22:39:
[...]

Waarom hang je geen HW Round op?
Honeywell zelf zegt geen geschikte thermostaten te hebben voor warmtepompen. Alle thermostaten van Honeywell beginnen al 1,0°C onder het setpoint met regelen. Het gevolg is dat de warmtepomp telkens uitgeschakeld wordt (3x per uur) terwijl het setpoint nog niet bereikt is 8)7
In geval van de Panasonic duurt het opstarten minimaal 3 minuten. Elk uur heb je dus sowieso al 3×3 minuten geen toevoeging van warmte.

Heb hierover contact gehad met meerdere mensen van Honeywell en die zeggen dat alle Honeywell (aan/uit) thermostaten dit probleem hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 16-12-2018 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Dre schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 23:37:
[...]

Honeywell zelf zegt geen geschikte thermostaten te hebben voor warmtepompen. Alle thermostaten van Honeywell beginnen al 1,0°C onder het setpoint met regelen. Het gevolg is dat de warmtepomp telkens uitgeschakeld wordt (3x per uur) terwijl het setpoint nog niet bereikt is 8)7
In geval van de Panasonic duurt het opstarten minimaal 3 minuten. Elk uur heb je dus al 3×3 minuten geen toevoeging van warmte.

Heb hierover contact gehad met meerdere mensen van Honeywell en die zeggen dat alle Honeywell (aan/uit) thermostaten dit probleem hebben.
Danfoss heeft voor warmtepompen geschikte thermostaten. Ook voor niet Danfoss WP'en.
Zelf gebruik de woonkamer regel ik via WAR stooklijn en op alle andere kamers gebruik ik de ICON thermostaten.
Deze kun je op afstand met een app bedienen. Ideaal om ouderen op afstand te helpen zou ik zeggen.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Flink sneeuw hier in gouda,wind, ijzel, lekker test weer voor de Wp :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Hier ook sneeuw en flink wat defrosts bij mijn Panasonic 5kw over radiatoren bij 30 a 31 graden aanvoer. Het blijft warm! :)

Defrosts bij sneeuwnachtdata komt vanuit panasonic zelf, temperatuur nauwkeurigheid op 1 graad, vandaar blokkerige grafieken

ActueleWind

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:22

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Lurge schreef op zondag 16 december 2018 @ 09:20:
Hier ook sneeuw en flink wat defrosts bij mijn Panasonic 5kw over radiatoren bij 30 a 31 graden aanvoer. Het blijft warm! :)

[Afbeelding: Defrosts bij sneeuwnacht]data komt vanuit panasonic zelf, temperatuur nauwkeurigheid op 1 graad, vandaar blokkerige grafieken
Waar haal je de frequentie en pompsnelheid vandaan.?

En loopt je display gelijk met je sensoren?

[ Voor 4% gewijzigd door Dylantje2 op 16-12-2018 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG
  • Laatst online: 05-09-2023

CJG

Beginnersvraag:

we hebben sinds kort een WP ( 8 Kw volgens de subsidielijst, max verwarmingsvermogen 11 KW)
Huis uit 1991, 270 m2, redelijk geisoleerd, HR ++ glas grotendeels
Vloerverwarming met platenwisselaar, dit jaar aangepast voor LTV.
De Ta van de CV / WP gaat ook bijna de vloer in.
18 radiatoren en 4 convectoren , (nog) niet ingeregeld.
Hybride systeem, de CV ketel gebruiken we voor WW.

Bij wat hogere temp draait het redelijk / goed zoals een week geleden

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/h8g0l8spmxl.png

Maar wanneer het kouder wordt draait de WP bijna voortdurend op max vermogen , totaal verbruik jl woensdag 57 kWh. We waren niet thuis.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/8ge7jq.png

Veel schommelingen.
Is dit nu pendelen ?
Moet ik een buffervat plaatsen ?
Wanneer ik alle radiatoren helemaal open zet blijven de schommelingen zoals vannacht

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/rywvug1dz0.png

[ Voor 7% gewijzigd door CJG op 16-12-2018 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migila
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2023
Ik heb sinds 3 kwartjaar een warmtepomp en sinds kort een P1 kabel aangesloten op Domoticz omdat ik benieuwd ben naar het gedrag van de warmtepomp.
Waarom gaat mijn warmtepomp steeds uit? Hij houdt het huis warm maar hij mag van mij gewoon doordraaien omdat ik begrijp dat het steeds uit en aan gaan niet optimaal is voor een compressor.

Dit is afgelopen nacht.Het is een puhz-shw112yaa buitenunit met een erst20c-vm2c binnenunit en hij is thermostaat gestuurd. Hij stuurt ruim 200m2 vloerverwarming aan met HOH10cm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TFyHZANcykXZUw4QSYf73smA/thumb.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Aan een modulation heeft een warmtepomp meestal niets, het moet uit/aan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
migila schreef op zondag 16 december 2018 @ 12:54:
Ik heb sinds 3 kwartjaar een warmtepomp en sinds kort een P1 kabel aangesloten op Domoticz omdat ik benieuwd ben naar het gedrag van de warmtepomp.
Waarom gaat mijn warmtepomp steeds uit? Hij houdt het huis warm maar hij mag van mij gewoon doordraaien omdat ik begrijp dat het steeds uit en aan gaan niet optimaal is voor een compressor.

Dit is afgelopen nacht.Het is een puhz-shw112yaa buitenunit met een erst20c-vm2c binnenunit en hij is thermostaat gestuurd. Hij stuurt ruim 200m2 vloerverwarming aan met HOH10cm

[Afbeelding]
Lees eens bij 'informatie werking' de flow uit (met code 540) ? Mogelijk dat het filter in je binnenunit verstop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG

CJG

Beginnersvraag:

we hebben sinds kort een WP ( 8 Kw volgens de subsidielijst, max verwarmingsvermogen 11 KW)
Huis uit 1991, 270 m2, redelijk geisoleerd, HR ++ glas grotendeels
Vloerverwarming met platenwisselaar, dit jaar aangepast voor LTV.
De Ta van de CV / WP gaat ook bijna de vloer in.
18 radiatoren en 4 convectoren , (nog) niet ingeregeld.
Hybride systeem, de CV ketel gebruiken we voor WW.

Bij wat hogere temp draait het redelijk / goed zoals een week geleden

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/h8g0l8spmxl.png

Maar wanneer het kouder wordt draait de WP bijna voortdurend op max vermogen , totaal verbruik jl woensdag 57 kWh. We waren niet thuis.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/8ge7jq.png

Veel schommelingen.
Is dit nu pendelen ?
Moet ik een buffervat plaatsen ?
Wanneer ik alle radiatoren helemaal open zet blijven de schommelingen zoals vannacht

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/rywvug1dz0.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

migila schreef op zondag 16 december 2018 @ 12:54:

[Afbeelding]
En als je nou eens bijnde wp gaat kijken? Dan is er niet te zien wat er gebeurd?
Lijken mij defrosts vannacht, mega ruk weer voor een wp namelijk.

@CJG
Die boogjes.
Defrosts, hard lopen is vaak defrosten, zaak is dat ie rustig maar lang loopt.

[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 16-12-2018 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG

CJG

Rol-Co schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:19:
[...]

En als je nou eens bijnde wp gaat kijken? Dan is er niet te zien wat er gebeurd?
Lijken mij defrosts vannacht, mega ruk weer voor een wp namelijk.

@CJG
Die boogjes.
Defrosts, hard lopen is vaak defrosten, zaak is dat ie rustig maar lang loopt.
Maar 57 KWh is toch een te hoog verbruik?
Hoe kan ik de WP rustiger laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migila
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2023
koevlaas2 schreef op zondag 16 december 2018 @ 12:59:
[...]

Lees eens bij 'informatie werking' de flow uit (met code 540) ? Mogelijk dat het filter in je binnenunit verstop is.
Hij geeft aan 21
Er zit ook een Fernox TF1 Omega filter op, misschien die eens een keer schoonmaken en kijken of die vuil is? Als die helemaal schoon is zal de WP ook wel schoon zijn lijkt me?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
migila schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:29:
[...]

Hij geeft aan 21
Er zit ook een Fernox TF1 Omega filter op, misschien die eens een keer schoonmaken en kijken of die vuil is? Als die helemaal schoon is zal de WP ook wel schoon zijn lijkt me?
Klopt dat je een stalen filter hebt, die heb ik zelf geïnstalleerd :) Maar in je binnenunit zit nog een soort t stuk in het watercircuit met een 6kant bout die je kan losdraaien. Hiermee komt er een zeef naar buiten die al het kleine vuil tegen houdt. Bij nieuwbouw woningen zit dit filter meestal de eerste paar keer schoonmaken vol met zand.
In de usermanual staat hoe eea moet, je moet eerst 2 kranen dichtdraaien anders loopt veel van je systeemwater weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:01
CJG schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:26:
[...]

Maar 57 KWh is toch een te hoog verbruik?
Hoe kan ik de WP rustiger laten lopen?
Je kunt WAR gebruiken, met een aanvoertempratuur die net voldoende is voor de buitentemperatuur. Als de TA bereikt is gaat hij terug moduleren naar een lager vermogen.

Ander vraagje:
M'n max flow is nu 20l/m en de dt van 5, dit betekend dus dat ik nooit meer dan 7kw kan gebruiken?

Heb 180 m2 vloerverwarming zonder buffervat. Tot nu toe gaat het goed maar m'n warmteverliesberekening zit op 9.7kw. Hoe kan ik meer flow creëren? Of toch een buffervat nemen?

[ Voor 28% gewijzigd door roelzadh op 16-12-2018 13:41 ]

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG

CJG

roelzadh schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:33:
[...]

Je kunt WAR gebruiken, met een aanvoertempratuur die net voldoende is voor de buitentemperatuur. Als de TA bereikt is gaat hij terug moduleren naar een lager vermogen.
Dat probeer ik ook, Ta bij 7* is 28 en bij 2* 31.
De Ta die ik op de leiding meet is 2 * hoger dan wat de WP aangeeft.
Moet ik de stooklijn daarvoor aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
Dat moet je zelf uitvinden, want ieder huis is anders. Mijn opgenomen vermogen ligt tussen de 1,5 en 2kw ongeveer.

Als het nog warm wordt zou je omlaag kunnen, tot je pendelgedrag ziet of het koud wordt in de woning.

Heb nu ta26/tb7 tot ta35/tb-10 staan, dat werkt best prima voor mijn woning tot nu toe.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Maikie18 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 20:56:Verbruik loopt gestaag op de afgelopen week
[Afbeelding]
Dank voor het delen..
Mijn gasverbruik liep ook op.
Jouw kosten ca 20 euro die week exclusief WP afschrijving
Mijn kosten die week 40m3 gas x ca 63 cent/m3 is 25 euro excl cv afschijving...

Mijn jaarverbruik gas afgelopen jaar 1051 m3 (zie posting eerder)
Jouw jaarverbruik?

De afschrijving van WP >>> WP afschrijving van CV..

Nu hoop ik dus dat jouw WP jaarverbruik altijd laag was, anders moet je hem maar een na laten kijken anders wordt het een duur jaar...weg voordeel van de WP...

Wel sportief dat je de info deelt met ons! 8)

Houd echt rekening er mee dat die WP mss nagekeken moet worden.
Dit kan nooit jouw insteek geweest zijn.
Succes verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG

CJG

Ik had gisteravond de stooklijn 1* verlaagd als correctie maar vannacht zakte de kamertemperatuur van 20.5 naar 19.5.
Dus verlagen gaat kennelijk niet.
Als ik lees dat @Grolsch met een 11 KW WP rond 30 KWh op een koude dag verstookt is er bij mij iets niet goed ingesteld of het warmteverlies van mijn huis is veel groter dan ik denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
@CJG Denk dat @Grolsch andere isolatie heeft. Mijn warmteverliesberekening lijkt qua totalen erg op die van hem, maar toch heeft hij veel meer inhoud.

Ook waar je woont maakt erg uit, hier om het uur defrosts (Leersum Utrecht) dus dat kost ook energie, hij had er maar enkele.

Verbruik afgelopen dagen tussen de 20 en 36kwh per dag.

[ Voor 10% gewijzigd door roelzadh op 16-12-2018 14:20 ]

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Even op advies van @Bram-Bos een nachtje doorgedraaid met een doekje om de thermostaat en het volgende beeld:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/J9rzHJBl.jpg

Echter, wanneer ik het in Domoticz bekijk bij de watt-meter (plaatje hierboven is kwh-meter), dan krijg ik dit beeld:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/msoY43vl.jpg

Zelfde periode, namelijk van 12 uur gistermiddag totdat de houtkachel de boel vanochtend overnam.

Nu gaat het bij de eerste grafiek natuurlijk om power en bij de tweede om usage, maar de tweede is wel stukken stabieler als de eerste (in ieder geval tot een uur of 5 vanochtend).

Welke van de twee grafieken geeft me nu het goede beeld van de runs en of hij regelmatig doorhobbelt? Op basis van de kwh-meter vind ik hem namelijk nog steeds enorm 'stuiteren' en ook de vrij lange periodes van rust (bijv. vlak na middernacht) raar. Dat zijn namelijk ook niet direct de momenten dat hij de ketel erbij heeft geschakeld. Ik zou graag willen dat hij mooi modulerend doordraait, maar dat lijkt er zo nog niet echt op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

roelzadh schreef op zondag 16 december 2018 @ 14:16:
@CJG Denk dat @Grolsch andere isolatie heeft. Mijn warmteverliesberekening lijkt qua totalen erg op die van hem, maar toch heeft hij veel meer inhoud.
De schil, het isoleren, zet meestal meteen meer zoden aan de dijk dan een WP.

Waarom?
Heel simpel, wat je niet verlies hoef je niet bij te stoken.... bijna Cruijffiaans ...
Maar het is nooit te laat: Maak een plan en kijk wat je alsnog zsm kunt doen tegen acceptabele kosten.
De enige "pech" die je kunt hebben is dat je een stuk lichtere/goedkopere WP had kunnen kopen.
Maar: Wat is,.... is...
Dus dat kun je niet meer veranderen, maar het isoleren kun je el verbeteren...
Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
route99 schreef op zondag 16 december 2018 @ 14:47:
[...]

Waarom?
Heel simpel, wat je niet verlies hoef je niet bij te stoken.... bijna Cruijffiaans ...
Maar het is nooit te laat: Maak een plan en kijk wat je alsnog zsm kunt doen tegen acceptabele kosten.
De enige "pech" die je kunt hebben is dat je een stuk lichtere/goedkopere WP had kunnen kopen.
Maar: Wat is,.... is...
Dus dat kun je niet meer veranderen, maar het isoleren kun je el verbeteren...
Succes!
En wat kost dat, een heel huis isoleren?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG

CJG

Ik denk dat ik niet heel veel meer kan isoleren, dit jaar mijn glas laten vervangen door HR++, ben op kierenjacht geweest.

Maar ik heb het gevoel dat er iets anders ook speelt waardoor het nog niet goed draait.
Bij 8 * moduleert de pomp terug, dat moet toch bij 2* ook kunnen?

Een te lage stooklijn tov mijn warmte verlies?

[ Voor 8% gewijzigd door CJG op 16-12-2018 15:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 16 december 2018 @ 14:57:
[...]

En wat kost dat, een heel huis isoleren?
En ventileren niet vergeten...

Ik heb vorige week mijn wtw itho quality flow verder aangesloten zoals het hoort en alle raampjes potdicht.
En voila...!
Zelfs zonder fatsoenlijke verwarming beneden, is het daar nu warmer dan de slaapkamer met vloerverwarming. :X

Stiekum verlies je toch erg veel warmte met open raampjes/roosters (en nog enkel glas op bovenverdieping helaas)
En in plaats van 2 - 5 graden komt er nu 14-16 graden mijn huis in aan verse lucht.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-12-2018 15:05 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

reneeke1970 schreef op zondag 16 december 2018 @ 14:57:[...]En wat kost dat, een heel huis isoleren?
Ben je er nog niet eens mee begonnen dan?
Naar mijn gevoel en kennis, hoef je dat wat je bespaart hebt...nooit meer uit te geven..

Zelf dak isoleren gemiddeld 1100 euro als je het zelf doet als voorbeeld. Tv van een WP investering een redelijk bedrag.
Toch?

Vertel anders een hoe je het aangepakt hebt dat maakt het makkelijker communiceren 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

AUijtdehaag schreef op zondag 16 december 2018 @ 15:02:
[...]

En ventileren niet vergeten...

Ik heb vorige week mijn wtw itho quality flow verder aangesloten zoals het hoort en alle raampjes potdicht.
En voila...!
Zelfs zonder fatsoenlijke verwarming beneden, is het daar nu warmer dan de slaapkamer met vloerverwarming. :X

Stiekum verlies je toch erg veel warmte met open raampjes/roosters (en nog enkel glas op bovenverdieping helaas)
En in plaats van 2 - 5 graden komt er nu 14-16 graden mijn huis in aan verse lucht.
Ik wil er echt niet weer een discussie over starten maar deze heb je ook goed geregeld?:
CO2-meting in iedere ruimte
Want minder verbruik is 1.
Beter warm is 2
Maar gezonde lucht is 3?

Heb je ook een contract om je kanalen eens per x jaar te laten reinigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Dylantje2
3x Netatmo C02 + 1 C02 + RV in qualityflow + 2 rechterhandjes om zelf te reinigen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

AUijtdehaag schreef op zondag 16 december 2018 @ 15:31:
@Dylantje2
3x Netatmo C02 + 1 C02 + RV in qualityflow + 2 rechterhandjes om zelf te reinigen.
mmm van jou had ik het wel verwacht _/-\o_
Maar je snapt wat ik bedoel denk ik hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Gezonde lucht moet altijd, welk systeem het ook is.
Je mag het nooit vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

route99 schreef op zondag 16 december 2018 @ 15:33:
Gezonde lucht moet altijd, welk systeem het ook is.
Je mag het nooit vergeten.
Maar dat is juist HET probleem bij elk type systeem.

De Kanalen.......

Meeste mensen zorgen goed voor hun auto door elke beurt NOOIT te vergeten.
Maar kanalen cleanen waarom zou ik? dat kost geld. :( :(

Ik kom bij vrienden in een ventilatiesysteem huis..
Puf me rot en nies me kapot, c en d systemen....

Evenals op mijn werk, waar ze zelfs het contract hebben open gebroken om van de "hoge" schoonmaak/onderhoudskosten af te komen. En de service interval te vergroten naar op "aanvraag".... :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Sinds wanneer heb je ventilatie nodig als je aan het metselen bent :+

Aardig defrost dagje in Twente, mistig en 1 graad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op zondag 16 december 2018 @ 16:23:
Sinds wanneer heb je ventilatie nodig als je aan het metselen bent :+

Aardig defrost dagje in Twente, mistig en 1 graad...
http://www.stofvrijwerken...controleren-op-kwartsstof

Deden ze dit ook maar met/bij vliegtuigen:

https://snapshot.raintank...hgbnsGowUfyugG2SOSxQZLlAJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
route99 schreef op zondag 16 december 2018 @ 15:14:
[...]
Ben je er nog niet eens mee begonnen dan?
Naar mijn gevoel en kennis, hoef je dat wat je bespaart hebt...nooit meer uit te geven..

Zelf dak isoleren gemiddeld 1100 euro als je het zelf doet als voorbeeld. Tv van een WP investering een redelijk bedrag.
Toch?

Vertel anders een hoe je het aangepakt hebt dat maakt het makkelijker communiceren 8)
Ik ben nergens mee begonnen, vroeg me af of jij het je realiseert omdat je zo makkelijk roept even isoleren......

Maar dak isoleren red je niet voor 1100.
Isolatie met bevestiging, daarna weer gips platen, stucen en schilderen.
En dan er vanuit gegaan dat je eenvoudig tien cm naar binnen kunt komen, want anders......

Tussen de 20/25 euro de meter zit je al snel. Dus in mijn geval ongeveer 150m2 oftewel dik 3000/3500 euro
Als ik daar 500 kWh aan verwarming mee uit zou sparen is dat 100 euro. Tvt van dertig jaar dus......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
route99 schreef op zondag 16 december 2018 @ 14:47:
[...]
Het is nieuwbouw (2018) onder de EPC 0.6 norm, dus echt slecht is het niet. Het kan beter maar niet rendabel lijkt me. Hooguit kan ik het dak extra isoleren van binnenuit.

Heb nu een 10kw warmtepomp, maar kan maar 7kw aan flow kwijt. Qua afgifte 180m2 vloerverwarming dus dat is dik in orde.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

roelzadh schreef op zondag 16 december 2018 @ 17:18:
[...]

Het is nieuwbouw (2018) onder de EPC 0.6 norm, dus echt slecht is het niet. Het kan beter maar niet rendabel lijkt me. Hooguit kan ik het dak extra isoleren van binnenuit.

Heb nu een 10kw warmtepomp, maar kan maar 7kw aan flow kwijt. Qua afgifte 180m2 vloerverwarming dus dat is dik in orde.
Met 1200 liter per uur kan je wel 10kW kwijt toch? Verhoog je de Ta iets. En rond 0 mag de flow wel wat lager zijn en hoop ik dat je geen 10kW nodig hebt.
Ik heb een 7kW met 900 liter per uur en gaat prima, draait 99% van de tijd op 3000W afgifte en houd het huis op 21 tot 21,5 graden. Dt van 3-4. Maar heb hem ook 7kW zien doen met die 900 liter alleen dan gaat de ta oplopen, geeft niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:53

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Aflopen donderdag de 200 cm lange Climate booster gemonteerd onder de nieuwe radiator in de woonkamer. De oude radiator was 7 cm dik (2 plaats zonder converctor, c.a. 2.2 kW)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hq3OwMll.jpg

Nu hangt er een 10 cm dikke 2 plaats met 2 convectoren van 4,4 kW
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KtxZyiWl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/T7vE8JLl.jpg

Ik heb gelijk watertemperatuur begrenzing verlaagd van 42 naar 38 C, en dat is gisteren met de harde koude wind redelijk goed gegaan. De 20...! fans pakken maximaal een dikke 10 W AC, gemeten met mijn oude integrerende anemometer is de uittrede lucht flow 22 m/min, met een oppervlakte van 2*0,1 is dat 264 m3/h. De fans worden proportioneel aangestuurd op het verschil van ruimtetemp. en watertemp. gemeten aan de onderzijde van de radiator, werkt perfect.

Montage is met de magneten zo gebeurd, ook de watersensor is voorzien van een magneet. Appeltje eitje dus. Met een graad of 28 a 35 water draaien de fans tussen de 5 en 7 W

Geluid is een lichte ruis dicht bij de radiator, op 3 meter afstand al onhoorbaar. Vastgesteld door de vrouw des huizes... Valt mij 100% mee. :)

Een nadeel, de pittige prijs van 325 euro. Een hobby projectje is goedkoper natuurlijk.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Pagina: 1 2 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.