Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 121 Laatste
Acties:
  • 582.040 views

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:51
Grolsch schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:00:
[...]

d:)b

Wat is je stooklijn nu :?

Ik neem aan dat jij met je Pana ook je 3KW element mee kunt laten helpen op zware dagen als op dit moment met matige tot strenge vorst om wel de gewenste Ta te kunnen halen om verdere afkoeling van je woning te voorkomen?

Dit heb jij uitgeschakeld op dit moment neem ik aan ?
Je kan in de settings de "ruimteverwarming" (zoals het element heet) in- en uitschakelen en instellen vanaf welke Tb hij mag meehelpen. Je kan vervolgens bij de systeemcheck waar ook de COP en het verbruik staan het aantal actieve uren teruglezen. Je kan zelfs in het gebruikers menu de ruimteverwarming forceren op de mijne.
In Twente vandaag al ruim 30kWh in de WP gegaan, het is vies koud vandaag. Vanmorgen vroeg was het -9,7 volgens de buurman zijn WU station en vanmiddag +1,7 graad. Op dit moment alweer -4,8, dus heerlijk winterweer :P
Het dal was hier -4 en piek 3 graden. Tijdens die piek toch behoorlijk wat warmte binnen gekregen en ook een uur lang 1kw van de panelen :+
Nu is het -2 en begint gaat de WP weer wat werken, smart Cloud zegt 18kwh verbruikt tegen een COP van 2,5 tot 3 uit de datalogger :|

@CreBa, dat gedrag zie ik dus ook en dat gaat gelukkig iets milder met stiltestand 3. Welke dT instelling gebruik je en wat voor liters per minuut laat je WP zien?
De WP lijkt sowieso door te verwarmen tot 1 á 1,5 graad voorbij de ingestelde Ta, Al is me niet duidelijk waarom. T.z.t. gaat de Wp wel terugmoduleren, tenzij de Ta te hard oploopt of de Tr de Ta aantikt.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09-11 21:12
CreBa schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:10:
....
Helaas doet die dat niet, hij blijft lekker aan 42HZ draaien met gevolg dat de Ta oploopt naar 31 graden, daarna 32graden, ondertussen loopt de Tr ook op tot 29 graden.
Deze blijft altijd ongeveer een Dt van 3 graden.
Hij beland achter een 15min op Ta van 33graden terwijl de stooklijn maar 30 Ta vraagt.. hierdoor is de Tr ook 30graden en valt de pomp weer uit en kan het verhaaltje opnieuw beginnen :/
...
Zou me niet verwonderen als dit het minimum modulatieniveau is bij deze Tb. Anders wordt hij niet warm genoeg om de olie voldoende dun te houden voor de smering. Die van mij draait pas bij Tb=+8 op 25Hz en zit op 60Hz bij Tb=+2.

Bij mij vannacht (en ook overdag nog wat) een 36kWh/24h de WP ingegaan. Bij slechts -5 en vanmiddag +2. De 12kWh op de zonnepanelen was gelukkig een goedmaker voor het energiebedrijf. Voor morgen weer wat meer nachtverlaging en daarmee hopelijk wat minder verbruik. Ben toch pas 's avonds later thuis. 's nachts doordraaien zuipt.

[ Voor 18% gewijzigd door LangeFries op 20-01-2019 20:23 ]

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-11 21:28

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

http://vscope.at/heizkurv...7&sollWert_2=&atCheck_2=0

En afgelopen dagen stond ik op 38 en met de sillent, net te weinig, dus we lopen achter de feiten aan. ;) ;)
Ik neem aan dat jij met je Pana ook je 3KW element mee kunt laten helpen op zware dagen als op dit moment met matige tot strenge vorst om wel de gewenste Ta te kunnen halen om verdere afkoeling van je woning te voorkomen?
Staat op automatisch, maar zoals gezegd en zoals je weet, heb ik helaas geen meter op de backupheater.

Dit heb jij uitgeschakeld op dit moment neem ik aan ? [ wat ik zei hij staat op automatisch ]

Ik wacht op de dag dat ik alles fullspeed zie draaien...
Maar dat heb ik nog niet gezien. dus tot die tijd werkt hij in mijn ogen goed..
In Twente vandaag al ruim 30kWh in de WP gegaan, het is vies koud vandaag. Vanmorgen vroeg was het -9,7 volgens de buurman zijn WU station en vanmiddag +1,7 graad. Op dit moment alweer -4,8, dus heerlijk winterweer :P
Hier zit er ook al wel..
bijna 30 in ... O-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-11 17:20
LangeFries schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:18:
[...]

Zou me niet verwonderen als dit het minimum modulatieniveau is bij deze Tb. Anders wordt hij niet warm genoeg om de olie voldoende dun te houden voor de smering. Die van mij draait pas bij Tb=+8 op 25Hz en zit op 60Hz bij Tb=+2.
Dat zal het zijn.. Mijn ELGA doet bij deze temperaturen ook niet verder terug moduleren dan 280watt opgenomen. Waar hij bij +10 gewoon terug gaat tot 160watt..
Deze bescherming is onderdeel van de regeling?

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Felicia
LangeFries schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:18:
[...]

Tenzij een mono heel veel verschilt van een split lijkt me dat niet. De mijne gaat zelfs terug naar 19Hz, als dat nodig is. Verschil is wel dat ik natuurlijk Ta40 of hoger draai met -2 :+

• Dylantje2

Dylantje2

CreBa schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:10:
De pana bij ons draait nog steeds op stillestand 3.
Alleen vind ik het gedrag wat ik vandaag zag niet ok...
Dingen die ik liever anders had gezien, namelijk:

De warmtepomp staat op stooklijn 35 - 25 / -10 - 15 met correctie Ta van -1 op de display.
Draait enkel op WAR en watertemperatuur.
De display toonde aan dat het buiten 0 graden was. De stooklijn temperatuur zou moeten uitkomen op een Ta van ongeveer 30 graden.
Bij de Ta en Tr van 27 graden was de pomp terug aangesprongen.
Alleen gaat deze als een zot draaien om een of andere reden -> 3KW opgenomen aan 42HZ compressor.
De Ta stijgt al snel naar de 30 graden en de Tr hangt dan op 27 graden, dus dan verwacht ik dat die elk moment kan terug toeren en op een lager opgenomen vermogen kan gaan draaien...
Helaas doet die dat niet, hij blijft lekker aan 42HZ draaien met gevolg dat de Ta oploopt naar 31 graden, daarna 32graden, ondertussen loopt de Tr ook op tot 29 graden.
Deze blijft altijd ongeveer een Dt van 3 graden.
Hij beland achter een 15min op Ta van 33graden terwijl de stooklijn maar 30 Ta vraagt.. hierdoor is de Tr ook 30graden en valt de pomp weer uit en kan het verhaaltje opnieuw beginnen :/

Kan iemand me hiervoor een verklaring geven?

Stooklijn = Rode lijn
http://vscope.at/heizkurv...sollWert_2=-1&atCheck_2=0

Voor de personen die zochten achter de meest uitgebreide handleiding voor de 9kw, 12kw en 16kw pana monobloc Tcap:
https://www.google.com/ur...Vaw3FxLTR57vID1WwPTyq1Tjg

Inclusief alle electrische schema's waar de voelers zijn aangesloten etc ;)
Sillend 3 kost je vermogen...
Kijk mijn grafieken maar eens.
Dus ik zou eerst eens naar 2 of 1 gaan.
Ik sta op nu op 0...

En dan ook nog eens op shift -1 ..?
Deze dagen moet hij eigenlijk "normaal" draaien.. [ lijkt me ]
Deze dagen gaat het juist over...

Dus ik zou alle sop standaard zetten.
Dan enkele uren kijken wat hij doet..
Draai je WAR of WAR met thermostaat?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• CreBa
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-11 15:11
@Felicia Dt staat ingesteld op 5graden, zoals ik het begrijp bekijkt hij deze als de maximum Dt wat er mag zijn tussen Ta en Tr. De flow van de pomp kan ik helaas nog niet uitlezen, wifimodule is nog in bestelling.
Hij staat wel ingesteld op max = x0.95 en kan vrij pompen over een klein openvat van 50L.
Je zou toch zeggen dat zijn PI regeling toch net iets netter zou lopen en geen overshoot zou mogen maken?

@LangeFries Als dit zo zou zijn, dan zou hij overdag/late voormiddag wanneer het -1 buiten is toch ook niet mogen lopen op 1.2Kw opgenomen vermogen? Want dat doet hij dus wel bijna een volledige dag.

• CreBa
@Dylantje2 Dat kan ik wel eens proberen...
Hij staat met milder weer altijd op silent 3 omdat hij dan niet of amper pendelt.
Deze temperaturen kan ik hem eens op normaal zetten, komende week wordt het toch weer bibberen.
Dan hebben we eind deze week meteen het resultaat ervan!
Hij staat enkel op WAR watertemp, thermostaat wordt niet gebruikt... Deze hangt in de kelder.
Het huis is zodanig geïsoleerd dat ik enkel de beneden verdiep verwarm en continu 20graden haal.
Boven staan alle VVW kringen zelfs dicht...

• LangeFries
  • Laatst online: 09-11 21:12
CreBa schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:25:
@Felicia Dt staat ingesteld op 5graden, zoals ik het begrijp bekijkt hij deze als de maximum Dt wat er mag zijn tussen Ta en Tr. De flow van de pomp kan ik helaas nog niet uitlezen, wifimodule is nog in bestelling.
Hij staat wel ingesteld op max = x0.95 en kan vrij pompen over een klein openvat van 50L.
Je zou toch zeggen dat zijn PI regeling toch net iets netter zou lopen en geen overshoot zou mogen maken?

@LangeFries Als dit zo zou zijn, dan zou hij overdag/late voormiddag wanneer het -1 buiten is toch ook niet mogen lopen op 1.2Kw opgenomen vermogen? Want dat doet hij dus wel bijna een volledige dag.
Bij mij toert hij overdag vrolijk terug van vannacht 105 Hz naar 75Hz. Welk deel daarvan voor de hardware nodig is, weet ik ook niet. Het is af fabriek zo ingesteld, er zijn mensen die het anders hebben (laten) instellen in de parameters. Of je dan nog garantie hebt weet ik niet. Als je de temperatuurcurve inverteert past hij mooi op de frequentiecurve, dus hij volgt netjes z'n parameters. Overigens houdt hij nog steeds tijd over om even uit te rusten. In totaal 19 u gedraaid met 10x starten.

[ Voor 4% gewijzigd door LangeFries op 20-01-2019 20:32 ]

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• Felicia
CreBa schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:25:
Ik heb ook de 50l buffer en dT 5 maar met opwarmen na een pauze/pendel gaat hij met stiltestand 3 een stuk rustiger. 35 tot 40Hz om van Ta30 maar Ta 40+ te gaan.

Je zou eens de WP een uur uit kunnen zetten, dan gaat de CV/vloerverwarming en buffer wat verder omlaag zodat de WP wat meer kans heeft om tijdig terug te moduleren.
Anders eens wat spelen met je dT en je Ta instellingen...

• Dylantje2

Dylantje2

CreBa schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:30:
@Dylantje2 Dat kan ik wel eens proberen...
Hij staat met milder weer altijd op silent 3 omdat hij dan niet of amper pendelt.
Deze temperaturen kan ik hem eens op normaal zetten, komende week wordt het toch weer bibberen.
Dan hebben we eind deze week meteen het resultaat ervan!
Hij staat enkel op WAR watertemp, thermostaat wordt niet gebruikt... Deze hangt in de kelder.
Het huis is zodanig geïsoleerd dat ik enkel de beneden verdiep verwarm en continu 20graden haal.
Boven staan alle VVW kringen zelfs dicht...
Ik weet niet welke type enz je hebt..
Maar een sillent 3 en een shift -1 met dit weer en het huis toch redelijk op temp, lijkt mij een ferrari ...
Om een goed geisoleerd huis warm te houden.
Mijn sillent 1 gaf me een lagere Tbinnen

• CreBa
Dylantje2 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:32:
[...]

Maar een sillent 3 en een shift -1 met dit weer toch redelijk op temp, lijkt mij een ferrari ...
Dat dacht ik mijn leverancier die de warmteverlies berekening uitvoerde ook te vertellen...
Maar hij kwam op een warmteverlies van 16KW bij -8 graden...
Dus er staat een 16KW T-Cap monobloc :+
Denk dat een 12KW -14KW ook wel ruim voldoende was :*)
Misschien eens wat warmer gaan leven, kan ook helpen :P

@Felicia De WP uitschakelen bij deze temperaturen, dat zou niet mogen...
Het probleem zal ik anders moeten aanpakken zoals je zegt door de Ta of Dt te wijzigen.
Alleen snap ik niet goed welke de gevolgen zijn bij verhogen/verlagen van de Dt, daarom heb ik hiermee nog niet gespeelt ;) Als je hier de logische gevolgen van kent mag je deze altijd eens opnoemen _/-\o_

• Felicia
Dylantje2 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:32:
[...]

Maar een sillent 3 en een shift -1 met dit weer toch redelijk op temp, lijkt mij een ferrari ...
Shift -1 doet niets anders dan de hele stooklijn 1 graad naar beneden bijstellen. En hou eens op met je Ferrari geneuzel, het is passender om een te zware wp met een vrachtwagen te vergelijken dan een sportauto waar een bestelbusje genoeg zou zijn. Je verbruik is namelijk hoog ook als je bijna niets doet.

Maar hij heeft een 16kw T-Cap mono als ik het goed gelezen heb. Vraag is van wel weer wat voor woning er bij @CreBa tegenover staat.

[Edit]
@CreBa, mijn ervaring is dat bij een lagere dT de water pompsnelheid omhoog gaat (dT 3 deed bij mij 40 liter per minuut). Als je alleen vloerverwarming gebruikt is het ook nog een optie om eerst de CV pomp daarvan eens wat harder te zetten. De Tr stijgt dan waarschijnlijk iets minder snel.
dT omhoog zetten leidde juist tot veel lagere pompsnelheid (20liter per minuut over de buffer wat ook zo'n beetje het minimale is) maar juist bij weinig Ta stijging zelfs nog pendelfestijn (dus Ta stond op 38 bij Tb 2, en nog om de 5 minuten pendelen maar de secundaire pomp deed ook maar 9 liter per minuut).

[ Voor 28% gewijzigd door Felicia op 20-01-2019 20:46 ]

• Dylantje2

Dylantje2

Felicia schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:39:
[...]

Shift -1 doet niets anders dan de hele stooklijn 1 graad naar beneden bijstellen. En hou eens op met je Ferrari geneuzel, het is passender om een te zware wp met een vrachtwagen te vergelijken dan een sportauto waar een bestelbusje genoeg zou zijn. Je verbruik is namelijk hoog ook als je bijna niets doet.

Maar hij heeft een 16kw T-Cap mono als ik het goed gelezen heb. Vraag is van wel weer wat voor woning er bij @CreBa tegenover staat.
Klopt maar een shift -1 en een sillent 3 doet iets meer...

Uhm...
Zelfs de owner zegt dat hij lichter wilde..
Dus wat bedoel je eigenlijk te zeggen??

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Grolsch schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:00:
[...]

d:)b

Wat is je stooklijn nu :?

Dit heb jij uitgeschakeld op dit moment neem ik aan ?

Zit tot nu toe op 22.7 kWh met een cop van 3.02. Met een min van 4.1 en een gemiddelde van -1.6.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• CreBa
Felicia schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:39:
[...]

Bij deze... Effe nagekeken warmteverlies zit op een 14KW:
Details:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/pqwxp25w0n8j4.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/cwszqclag2o.jpg

• Dylantje2

Dylantje2

CreBa schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:45:
[...]

Details:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Plofketel?
Of een WP?

Zijn 2 dingen in mijn ogen..

Je gasverbruik met een koevlaas formule?
Is/was een leidraad...
Dus als dit gebaseerd is op gas?

• Felicia
CreBa schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:45:
[...]

Details:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij is dat geen warmteverliesberekening maar een berekening die aangeeft hoeveel warmte je vloerverwarming kan afgeven?

@Dylantje2, zou niet uit mogen maken. Warmteverlies kan je compenseren met beide, alleen de eigenschappen van beide systemen zijn anders en daarmee ook de inrichting.

• Dylantje2

Dylantje2

Felicia schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:50:
[...]

Volgens mij is dat geen warmteverliesberekening maar een berekening die aangeeft hoeveel warmte je vloerverwarming kan afgeven?

@Dylantje2, zou niet uit mogen maken. Warmteverlies kan je compenseren met beide, alleen de eigenschappen van beide systemen zijn anders en daarmee ook de inrichting.
en ik vrees het vermogen?
Een WP van 12Kw of een Plofketel van 12kw?

• Felicia
Dylantje2 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:51:
[...]

en ik vrees het vermogen?
Een WP van 12Kw of een Plofketel van 12kw?
12kw = 12kw.

Met vloerverwarming is je max Ta 35 tot 40 dus maakt het weinig uit.

Met radiatoren is vooral je Ta een probleem dat bij lagere temperaturen de radiatoren effectief minder afgeven maar dat valt onder wat ik verschillende eigenschappen benoem.

• sgsdebruijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-01 02:44
Boeie schreef op zondag 20 januari 2019 @ 19:11:
[...]

Ok, dat verklaart. Ik dacht dat hij gewoon zich rustig zou houden, tot het moment dat de 'bijvulrun' is, in dit geval om 14.00u.
Vond overigens wel toen ik hem op Eco had gezet dat het water in de douche aanmerkelijk kouder is, logisch, want je krijgt 45 ipv 55c. Vraag mij dan ook af hoeveel dit daadwerkelijk scheelt.

@LangeFries Ik weet niet wat normaal of goed is. Het zijn veel defrosts ook, zag ik aan de buitenunit.
Op een dag als vandaag (zonnig) warmt ons huis overdag al voldoende op door de zon, dus hoeft de wp amper zn werk te doen. Pas in de avond daalt de temp, alleen vraag ik mij af of hij dan alert genoeg is om het zo lang mogelijk op temp te houden...
Heb ook een 6008DUO sinds 2 weken, wat betreft SWW klopt het, volgas nieuw warmwater maken.

Wat betreft meten, buitenunit heb ik een kWh-meter met Youless naar Enelogic en Domoticz via S0.
Voor SWW en CV-booster ieder een Qubino Powerplug, die trekt dat hier prima, gaat tot 16A in tegenstelling tot de Fibaro's. Beidde gekoppeld aan Domoticz waar ik ze dus kanm monitoren.

Mijn DUO doet het samen met de houtkachel, das best lastig met 1 zone, van de zomer ombouwen naar 2 zones. Daarnaast in de middag idd veel zon waardoor de WP uit gaat, daar zou eigenlijk de ruimtetemp omhoog moeten op de Lyric om de WP door te laten lopen, misschien eens kijken of daar in Domoticz wat voor te doen is.

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

• CreBa
@Dylantje2 Ik kan de Koevlaas formule niet toepassen.. is een nieuwbouw woning dus nooit gasverbruik gehad...

@Felicia De circulatie pomp achter het buffer kan ik niet meer verhogen... deze draait op max.
Zie specs:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/vdk54uccsux.jpg

Volgens EPB:
Gemiddelde Uwaarde: 0.26W/m²K
Beschermd volume woning = 1419m³...
Brutovloer oppervlakte incl ongebruikte zolder(100m²): 438m²
Netto energiebehoefte per eenheid vloeroppervlakte: 21.67Kwh/m²jaar

• Felicia
CreBa schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:02:
@Dylantje2 Ik kan de Koevlaas formule niet toepassen.. is een nieuwbouw woning dus nooit gasverbruik gehad...

@Felicia De circulatie pomp achter het buffer kan ik niet meer verhogen... deze draait op max.
Zie specs:
[Afbeelding]

Volgens EPB:
Gemiddelde Uwaarde: 0.26W/m²K
Beschermd volume woning = 1419m³...
Brutovloer oppervlakte incl ongebruikte zolder(100m²): 438m²
Netto energiebehoefte per eenheid vloeroppervlakte: 21.67Kwh/m²jaar
ok, maar hoeveel groepen staan er nu open? Als je een 16kw hebt en ook nog eens groepen dicht kan ik me voorstellen dat hij z'n warmte niet snel genoeg kwijt kan.
Kan je op je secundaire pomp zien wat de stroomsnelheid is en meten wat de temperatuurverschillen tussen aanvoer en retour?

• CreBa
Felicia schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:12:
[...]

ok, maar hoeveel groepen staan er nu open? Als je een 16kw hebt en ook nog eens groepen dicht kan ik me voorstellen dat hij z'n warmte niet snel genoeg kwijt kan.
Kan je op je secundaire pomp zien wat de stroomsnelheid is en meten wat de temperatuurverschillen tussen aanvoer en retour?
Er staan ongeveer een 15kringen/+-30 open dit geeft via de vloer een constante Dt van 5graden aan de collectoren. Flow van de secundaire pomp kan ik niet uitmeten, moet het doen met de specs... zou nog 1 pomptype zwaarder kunnen plaatsen.
Lijken me nogtans liters genoeg op het moment :)
Waar ik wel aan denk is dat er ook redelijk wag zonne inslag op de vloer was vandaag, kan hiermee ook niet temaken hebben dat een deel vvw kringen hierdoor weinig afgifte hebben gehad?

• Felicia
CreBa schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:19:
[...]

Er staan ongeveer een 15kringen/+-30 open dit geeft via de vloer een constante Dt van 5graden aan de collectoren. Flow van de secundaire pomp kan ik niet uitmeten, moet het doen met de specs... zou nog 1 pomptype zwaarder kunnen plaatsen.
Lijken me nogtans liters genoeg op het moment :)
Waar ik wel aan denk is dat er ook redelijk wag zonne inslag op de vloer was vandaag, kan hiermee ook niet temaken hebben dat een deel vvw kringen hierdoor weinig afgifte hebben gehad?
Ik heb geen vloerverwarming dus geen idee :P

Maar dT 5 is vrij nutteloos als je niet (ongeveer) weet hoeveel liters er doorheen gaan. Bij 1 liter per seconde en dT 5 heb je 21kw afgifte en bij 0,1 nog maar 2,1kw... De mijne doet tussen de 0,3m3 en 0,6m3 per uur dus dat is 0,08 liter per seconde en 0,16 liter per seconde (maar die draait in de laagste stand).

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:31
Dylantje2 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:20:
[...]

http://vscope.at/heizkurv...7&sollWert_2=&atCheck_2=0

En afgelopen dagen stond ik op 38 en met de sillent, net te weinig, dus we lopen achter de feiten aan. ;) ;)

[...]

Staat op automatisch, maar zoals gezegd en zoals je weet, heb ik helaas geen meter op de backupheater.

Dit heb jij uitgeschakeld op dit moment neem ik aan ? [ wat ik zei hij staat op automatisch ]

Ik wacht op de dag dat ik alles fullspeed zie draaien...
Maar dat heb ik nog niet gezien. dus tot die tijd werkt hij in mijn ogen goed..

[...]

Hier zit er ook al wel..
bijna 30 in ... O-)
Je element komt niet bij, als dat wel zo was bleef je "Ta" niet "hangen" op een te lage waarde.

Met 30kWh per dag aan input zit je redelijk op de max van je 5KW :P

Op dit moment 35kWh in Twente, incl. SWW run van ruim 4kWh (Ja, het vat was bijna leeg :P ).
Nog een half uurtje, dan mag de WP weer ff uitrusten >:)

Ik volg je systeem nog steeds niet helemaal, je Ta zou +- 38 graden moeten zijn bij -3, ik zag de Ta net op 36 graden :?

Als ik de opgenomen vermogen grafiek zie zou ik verwachten dat er nog meer vermogen beschikbaar zou moeten zijn, ik heb bij jou ook wel eens 1800Wh voorbij zien komen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:38:
[...]

Je element komt niet bij, als dat wel zo was bleef je "Ta" niet "hangen" op een te lage waarde.

Met 30kWh per dag aan input zit je redelijk op de max van je 5KW :P

Op dit moment 35kWh in Twente, incl. SWW run van ruim 4kWh (Ja, het vat was bijna leeg :P ).
Nog een half uurtje, dan mag de WP weer ff uitrusten >:)

Ik volg je systeem nog steeds niet helemaal, je Ta zou +- 38 graden moeten zijn bij -3, ik zag de Ta net op 36 graden :?

Als ik de opgenomen vermogen grafiek zie zou ik verwachten dat er nog meer vermogen beschikbaar zou moeten zijn, ik heb bij jou ook wel eens 1800Wh voorbij zien komen.
Het element kan ik niets aan doe, hij staat op automatisch
Ben ff een andere setting aan het testen dus nu loopt hij ff raar.

Die 1800 wacht ik ook op.[ en meer _/-\o_ ]
Dus hij is nog niet aan zijn top?

• Grolsch
Dylantje2 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:43:
[...]

Het element kan ik niets aan doe, hij staat op automatisch
Ben ff een andere setting aan het testen dus nu loopt hij ff raar.

Die 1800 wacht ik ook op.[ en meer _/-\o_ ]
Dus hij is nog niet aan zijn top?
Zou ook zomaar kunnen van wel, kmeende dat de Pana nog zo'n 4,5kW doet bij vorst, 4,5/1.65=COP van 2,73, zou goed kunnen...... DIt kun je vrij gemakkelijk controleren, wat is volgens jou setpoint Ta op dit moment :? Volgens eerdere tabel 38.nogwat. Wordt deze niet gehaald, dan draait de WP volgas en kom je vermogen te kort om Ta te halen O-)

• CreBa
Felicia schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:30:
[...]

Ik heb geen vloerverwarming dus geen idee :P

Maar dT 5 is vrij nutteloos als je niet (ongeveer) weet hoeveel liters er doorheen gaan. Bij 1 liter per seconde en dT 5 heb je 21kw afgifte en bij 0,1 nog maar 2,1kw... De mijne doet tussen de 0,3m3 en 0,6m3 per uur dus dat is 0,08 liter per seconde en 0,16 liter per seconde (maar die draait in de laagste stand).
Volgens de debietmeters van de collectoren vloeit er ongeveer 2L/min door 15kringen, dit komt neer op 30L/min... dus 0,5L/Sec = 10,5kw afgifte voor hoever die metertjes betrouwbaar zijn... :)

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:46:
[...]

Zou ook zomaar kunnen van wel, kmeende dat de Pana nog zo'n 4,5kW doet bij vorst, 4,5/1.65=COP van 2,73, zou goed kunnen...... DIt kun je vrij gemakkelijk controleren, wat is volgens jou setpoint Ta op dit moment :? Volgens eerdere tabel 38.nogwat. Wordt deze niet gehaald, dan draait de WP volgas en kom je vermogen te kort om Ta te halen O-)
Kan nu ff slecht testen en kijken wat je vraagt, hij is ff aan het aanpassen. [ en anders loopt alles in de soep ]

Maar trek je kennis niet in twijfel, maar dan toch.
Ik kan kijken hoeveel uur de backupheater mee loopt nog steeds 0. [ of de pana liegt daar ook over ]
Als het goed is gaat de backupheater af en toe mee tijdens een DF.. Maar ik zie nog steeds niet 1 uur..
Lijkt me toch dat een wp minimaal 24 uur 1.8-2kw moet kunnen draaien [ buiten of dit wenselijk is ]
En die Backupheater komt er automatisch bij..

Dus ik heb het idee dat er meer in zit dan hij nu laat zien..:-)

• Grolsch
Gemiddeld per uur haal je dat niet ivm defrosts, en je backup Heater komt niet bij, dat had je anders gezien in de (Ta) grafiek. Waarom deze niet bij komt weet ik niet, zou wel moeten want Ta wordt niet gehaald.

• johnsmith
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:26
Grolsch schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:46:
[...]

Volgens de Handleiding zelfs nog iets meer vermogen, hier een aardige tabel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/e1HeSxKFLEJ1jftYsmmYwGIa/full.jpg

3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP

• Dre
  • Niet online

Dre

Mijn 5 kW Pana warmtepomp is eindelijk gestopt met pendelen. 20 Hz continue. Ta=44°C. Eindelijk lekker warmtepomp weer ;)
koevlaas2 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 11:26:
[...]

Ik heb hier een 4 groeps verdeler die de laatste cm 15mm is, ik druk er nog aardig wat water in.
In jouw geval zou ik de 15mm aansluitingen dubbel uitvoeren* of de pompwartels voorzien van aanvoer en retour, je ging de pomp er toch uithalen ?

* Meestal hebben verdelers wel meerdere gaten die je kan gebruiken bijv. een ontluchtingsgat oid.
Een knie of bocht bij de pomp lijkt me dan handiger inderdaad. Denk dat ik dat wel ga doen. Al hoewel zo'n bocht/knie geeft ook weerstand .
Wat voor flow haal jij met 15mm bij je thuis?

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:29
Grolsch schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:57:
Gemiddeld per uur haal je dat niet ivm defrosts, en je backup Heater komt niet bij, dat had je anders gezien in de (Ta) grafiek. Waarom deze niet bij komt weet ik niet, zou wel moeten want Ta wordt niet gehaald.
Inschakel temperatuur backup heater kan je instellen. Bij defrosts bepaalt de WP zelf of die de backup heater gebruikt. Als Ta bij @Dylantje2 ontoereikend blijft dan zit de WP aan zijn max en is de hulp van de backupheater nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door pleio65 op 20-01-2019 22:11 ]

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• Dylantje2

Dylantje2

pleio65 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 22:08:
[...]

Inschakel temperatuur backup heater kan je instellen. Bij defrosts bepaalt de WP zelf of die de backup heater gebruikt.
Die staat op +5 dus vanaf die Tbuiten mag hij mee doen..
verder kan ik daar niet veel mee.

Of handmatig als power setting [ nog nooit geprobeerd wat er dan gebeurd.. ]

[ Voor 10% gewijzigd door Dylantje2 op 20-01-2019 22:11 ]

• Dylantje2

Dylantje2

[...]

Inschakel temperatuur backup heater kan je instellen. Bij defrosts bepaalt de WP zelf of die de backup heater gebruikt. Als Ta bij @Dylantje2 ontoereikend blijft dan zit de WP aan zijn max en is de hulp van de backupheater nodig.
Wat ik zeg doet ie toch wel automatisch?

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-11 19:51
Dre schreef op zondag 20 januari 2019 @ 22:04:
Mijn 5 kW Pana warmtepomp is eindelijk gestopt met pendelen. 20 Hz continue. Ta=44°C. Eindelijk lekker weer ;)

[...]

Een knie of bocht bij de pomp lijkt me dan handiger inderdaad. Denk dat ik dat wel ga doen. Al hoewel zo'n bocht/knie geeft ook weerstand .
Wat voor flow haal jij met 15mm bij je thuis?
Ik krijg hier juist gependel met Ta=27c, staat nu dus weer op 28 dat gaat net goed.

Een knie van 22 of 28 valt wel mee met het verlies, is kleiner dan een 15mm gaatje.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• thido
  • Laatst online: 10:02

thido

Tilburg

[...]

Inschakel temperatuur backup heater kan je instellen. Bij defrosts bepaalt de WP zelf of die de backup heater gebruikt.
Het is in dit deel en de voorgaande 6 stuks al vaak genoeg voorbij gekomen.
Al draai je 2 weken met 2 graden onder je doel Ta, de pana zal geen extra vermogen vrij geven en de backup heater niet inschakelen.
Wanneer hij dat wel doet kun je terug vinden in de service manual. Zelfs als je handmatig de backup heater forceert zul je nog aan enkele voorwaarden moeten voldoen wil hij inschakelen.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• pleio65
  • Laatst online: 10:29
Dylantje2 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 22:12:
[...]

Wat ik zeg doet ie toch wel automatisch?
Ja vanaf de ingestelde temperatuur. Ik heb hem hier willekeurig op -9 ingesteld.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• Dylantje2

Dylantje2

johnsmith schreef op zondag 20 januari 2019 @ 22:02:
[...]

Volgens de Handleiding zelfs nog iets meer vermogen, hier een aardige tabel:
[Afbeelding]
Mijn Afgifte zal iets toenemen volgend jaar... [ 2 andere radiatoren ]
Hierdoor zal ik nu iets van deze grafiek afzitten. [ minder goed afgiftesysteem maar oke ]
Maar ik zit er toch geen bergen naast?
-5 hier en volgens pana grafiek ongeveer 1600 watt
https://gathering.tweaker...message/57754480#57754480

En volgens de grafiek heb ik nog ff.?

• Dre
  • Niet online

Dre

pleio65 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 16:33:
[...]

Een regelbare weerstand parallel aan de ntc sensor.
Temperatuur beinvloeding Panasonic kan met een parallelle weerstand. Maar next level Panasonic Tweaken gaat verder dan een weerstand parallel. Plaats namelijk een Digitaal-Analoog-Converter (MCP4725) parallel aan de NTC. Stel een spanning in en de Panasonic doet wat je wilt.

Voor de Panasonic F-serie kan je deze spanningen gebruiken:

TemperatuurSpanning gemeten over de sensor
0°C3,767
15°C3
24°C2,5
28°C2,309
29°C2,28
30°C2,2
34°C2
35°C1,95
39°C1,76
45°C1,518
45°C1,5
50°C1,337
55°C1,186
61°C1

Stukje software erom heen om de warmtepomp normaal te laten werken bij defrost en bevriezing en je hebt een Panasonic die werkt zoals hij zou moeten werken.

Nog simpeler is een ESP8266 met een digitale uitgang die je 0 Volt of 3,3 Volt kan maken. Met wat simpele timing kan je ook de Panasonic rustig of juist snel laten draaien. Er is eigenlijk geen DAC nodig.

Overigens hoef je helemaal geen draden los te knippen of iets dergelijks. Gewoon de deksel van de warmtepomp af halen en op een (uit mijn hoofd) 6 pins connector zitten je sensoren waaronder de Ta-sensor. Je moet Ta hebben na de 3 kW Heater, die is bepalend voor de regeling. In die connector kan je makkelijk een draad bij steken.

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 20-01-2019 22:32 ]

• reneeke1970
  • Laatst online: 10:38
Grolsch schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:57:
Tuurlijk komt element niet bij, hij voldoet niet aan voorwaarden.
En de 1800 watt komt als hij buiten modulatie venster zit, met 2 graden vanaf zijn doel valt hij binnen het venster.

1 PVoutput . Dongen NB

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 22:23:
[...]

Tuurlijk komt element niet bij, hij voldoet niet aan voorwaarden.
En de 1800 watt komt als hij buiten modulatie venster zit, met 2 graden vanaf zijn doel valt hij binnen het venster.
In het nl betekent dat?

• reneeke1970
Voor de zesde keer, schrijf je het even op?
Je moet twintig min continu minimaal 8 graden onder de gewenste ta zitten.
Onder normale omstandigheden zal hij nooit inschakelen, enkel bij een lang stilstaande wp in de winter komt dit voor. Water is dan te koud.
Als je element wilt gebruiken moet je je stook lijn op 50 graden zetten ofzo. En twintig min wachten....

1 PVoutput . Dongen NB

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-10 18:03
Dylantje2 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:54:
[...]

Kan nu ff slecht testen en kijken wat je vraagt, hij is ff aan het aanpassen. [ en anders loopt alles in de soep ]

Maar trek je kennis niet in twijfel, maar dan toch.
Ik kan kijken hoeveel uur de backupheater mee loopt nog steeds 0. [ of de pana liegt daar ook over ]
Als het goed is gaat de backupheater af en toe mee tijdens een DF.. Maar ik zie nog steeds niet 1 uur..
Lijkt me toch dat een wp minimaal 24 uur 1.8-2kw moet kunnen draaien [ buiten of dit wenselijk is ]
En die Backupheater komt er automatisch bij..

Dus ik heb het idee dat er meer in zit dan hij nu laat zien..:-)
Dan staat de heater toch echt niet aan! Ik heb inmiddels over december en januari 11 uur op de teller staan. Voor iedere 6 defrosts komt er een uur op de teller bij.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 22:30:
[...]

Voor de zesde keer, schrijf je het even op?
Je moet twintig min continu minimaal 8 graden onder de gewenste ta zitten.
Onder normale omstandigheden zal hij nooit inschakelen, enkel bij een lang stilstaande wp in de winter komt dit voor. Water is dan te koud.
Als je element wilt gebruiken moet je je stook lijn op 50 graden zetten ofzo. En twintig min wachten....
MM

dat is vreemd want ik heb echt wel mijn Ta niet gehaald voor langere tijd. dan 20 minuten aangezien mijn huisje afkoelde..
Maar wat ik zeg geen uurtje te vindne in de unit, waar zou moeten staan 1 uur verwarmer oid.. [ denk dat hij wel langer dan een uur had moeten branden ]

Is er niemand die een heater meet en grafan heeft?

Of andere vraag,
Kan iemand dit verklaren:
https://drive.google.com/...pNnhWQWU3cnQ0WGU4RjZpVTh3
De kleine piekjes en dan naar beneden
Zouden die een indicatie zijn voor een bijspringende of uitgaande heater?

Want het lijkt me iemand die en een heater meet en grafana gebruikt dit zou kunnen zien?

En sorry ik kan dit forum helaas al zou ik het willen echt niet bijbenenenene [ moet ook wel eens iets anders doen ]
Dus oprechte excuus als een topic zich herhaald..

• Dylantje2

Dylantje2

t.oswald schreef op zondag 20 januari 2019 @ 22:35:
[...]

Dan staat de heater toch echt niet aan! Ik heb inmiddels over december en januari 11 uur op de teller staan. Voor iedere 6 defrosts komt er een uur op de teller bij.
Mag ik je settings weten ?
Want dan ben ik wel heeel erg benieuwd

• t.oswald
Dylantje2 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 22:37:
[...]

Mag ik je settings weten ?
Want dan ben ik wel heeel erg benieuwd
Heeft niets met de settings te maken. De heater draait niet als ondersteuning voor regulier bedrijf maar 100% in combinatie met een defrost. Gewoon omdat ie is aangesloten op een aparte 16A groep. Ziet er in het totaal verbruik zo uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xSp7ML3uyO1YYXcavwg5VNX3/thumb.png
Volgens mij moet je er heel veel moeite voor doen om de heater voor dit doel uit te zetten bij de H5 of hem niet aangesloten hebben.
Ik heb na jouw verhaal de H5 sinds vanmiddag eens op stil 1 gezet. Alleen vanmiddag een defrost gehad. Inmiddels is de Tb -1 en gaat de H5 de laatste uren heel rustig wat omhoog in gebruik. Zit in op 1116 W met een Ta die langzaam van 29 naar 31 is opgelopen. Heeft vanmiddag uren op 670 W gedraaid. Lijkt tot nu toe wel iets leuks op te leveren @Dylantje2. Maar nog steeds geen volgende defrost!

[ Voor 21% gewijzigd door t.oswald op 20-01-2019 22:53 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• Dylantje2

Dylantje2

t.oswald schreef op zondag 20 januari 2019 @ 22:46:
[...]

Heeft niets met de settings te maken. De heater draait niet als ondersteuning voor regulier bedrijf maar 100% in combinatie met een defrost. Gewoon omdat ie is aangesloten op een aparte 16A groep. Ziet er in het totaal verbruik zo uit
[Afbeelding]
Volgens mij moet je er heel veel moeite voor doen om de heater voor dit doel uit te zetten bij de H5 of hem niet aangesloten hebben.
Mijne ook aparte groep. [ meet die nog niet grrr ]
Staat bij mij dat hij vanaf +5 mee mag doen. [ zou dat op - moeten zijn? ]
Maar ik zeker meer dan 6 DF gehad... alleen nog steeds geen uren op de teller.?
Je dT? en je temperatuur wanneer hij mee mag doen?

• t.oswald
Dylantje2 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 22:48:
[...]

Die temperatuur is er niet voor defrosts! De temp welke je kunt instellen geldt alleen voor het bijspringen bij normaal gebruik en daarvoor gelden dan ook nog een waslijst van voorwaarden waaraan moet worden voldaan. Ziei de reactie van @reneeke1970 zojuist.

• Dylantje2

Dylantje2

t.oswald schreef op zondag 20 januari 2019 @ 22:59:
[...]

Die temperatuur is er niet voor defrosts! De temp welke je kunt instellen geldt alleen voor het bijspringen bij normaal gebruik en daarvoor gelden dan ook nog een waslijst van voorwaarden waaraan moet worden voldaan. Ziei de reactie van @reneeke1970 zojuist.
Oke..
maar dan toch vreemd dat de jouwe de DF telt en de mijne niet.
ik kreeg toen ik die zwave er tussen een H70 fout oid... [ toen we dachten dat de backupheater er bij moest komen ]
Maar als bij jou 6x telt als een uur.. had ik minimaal een uur moeten hebben.

Check.
Je kijkt ook bij verwarmer en dan de tijd, op het display?

• t.oswald
Dylantje2 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 23:02:
[...]

Oke..
maar dan toch vreemd dat de jouwe de DF telt en de mijne niet.
ik kreeg toen ik die zwave er tussen een H70 fout oid... [ toen we dachten dat de backupheater er bij moest komen ]
Maar als bij jou 6x telt als een uur.. had ik minimaal een uur moeten hebben.

Check.
Je kijkt ook bij verwarmer en dan de tijd, op het display?
Ja. Telt alleen hele uren, dus soms duurt het meerdere dagen voordat er weer een uurtje bijkomt. Je kunt in de grafiek ook zien dat de defrost bijna 10 minuten duurt.
Weinig defrosts klopt overigens wel, het is nu Tb -2, maar alle autoruiten zijn ijsvrij in de straat.

[ Voor 12% gewijzigd door t.oswald op 20-01-2019 23:10 ]

• Copitano
  • Laatst online: 06-11 01:41

Copitano

Hoorn NH

Iemand enig idee wat hier gebeurt met de Elga hybride warmtepomp?Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/JdnB83s.jpg
Instellingen op de Chronoterm Touch Modulation thermostaat:
P62 =>12 (=-8)
P63 =>45 is -5 graden buiten
P64 =>180 (nalooptijd interne pomp)
P76 =>60 (stooklijn 40-60 ipv 40-70)
P84 =>120 (graadminiuten inschakelen CV-ketel in thermostaat bedrijf)
Dipswitch A2 on (Elga en CV mogen samen)
Dipswitch A4 on (Bij verlaagde temperatuur alleen Elga buitenunit inzetbaar)
Valiant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L => maximale aanvoertemperatuur op 50 graden
Buitentemperatuur op de chromotherm tussen 0 en -4 graden.
De Elga komt kort in actie gedurende ca. 20 minuten, gebruikt max. 750 Watt en komt niet op vol vermogen (ca. 2.7 tot 2.9 kW). Ondanks dat de ketel pas mag inschakelen bij -5 graden komt de ketel bij en schakelt de Elga uit.

Gevraagde temperatuur een halve graad omlaag gezet op de chromotherm. Tussen 23:30 en 23:38 schakelt de Elga kort in om vervolgens weer af te schakelen. Dan gebeurt er 10 min. niets en dan gaat de ketel in eens weer branden in plaats van de Elga. Buiten nog steeds boven -5. De CV-ketel lijkt zich daar geen bliksem van aan te trekken :(

Dat zou met bovenstaande instellingen toch niet mogen (pas bij -5).
En dan zouden de Elga en de ketel het samen moeten doen 8)7 .
Wat mij eerder bij temperaturen op of net boven 0 graden buiten wel is opgevallen is dat als de ketel bij moest springen, de flow van de Elga terug viel van ca. 860 L/h naar ca. 600 L/h.

Iemand enig idee wat hier fout gaat? :?
Denk zelf aan een te grote druk van de pomp van de CV, maar de Elga geeft geen storingen.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 22:48:
[...]

Als ik je de bij verwarming uitleg snap je er niks van.....
En over het ontdooien kun je het ook honderd keer zeggen maar blijkbaar wil je dat ook niet snappen, maar vooruit nog één keertje.
Element met defrost komt alleen in indien tr lager dan 26 graden!!!!!

1 PVoutput . Dongen NB

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 06:45:
[...]

Als ik je de bij verwarming uitleg snap je er niks van.....
En over het ontdooien kun je het ook honderd keer zeggen maar blijkbaar wil je dat ook niet snappen, maar vooruit nog één keertje.
kwis nie da ge kwoad werd.. :*)

Maar dat was mijn vraag?

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 07:13:
[...]

Maar dat was mijn vraag?
Meer ongeduldig want kan er niet goed tegen als iets tien keer gezegd moet worden.

Ja dat was jou vraag, je probeert instellingen te vinden waardoor je element aan springt met een defrost.
Toch??

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Pana heeft vanacht paar uurtjes op 1800 watt gedraaid. Het was toen tussen -5 en -9.
Nu draait hij weer 1500 watt bij -4 graden.
De software frequentie vrijgave lijkt nog steeds te kloppen dat hij bij -5 extra geeft. Op naar de -10

1 PVoutput . Dongen NB

• Grolsch
Dylantje2 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 07:13:
[...]

Maar dat was mijn vraag?
Jij snapt blijkbaar niet wanneer je element bij komt en dat proberen ze je meerdere keren te vertellen :P

De redenen waarom je element niet bij komt:

1. Bij een defrost moet de Tr onder de 24 graden zitten. Aangezien dit bij jou niet het geval is komt het element niet bij. Tijdens defrosts zakken Ta + Tr naar +- 24,5 ~ 25,5 graden. Dus je voldoet niet aan deze voorwaarde.
2. Bij CV bedrijf moet de Ta minimaal 20 minuten en minimaal 8 graden onder setpoint Ta zitten. Ook aan die voorwaarde voldoe je niet. Gewenste Ta zou nu (-5) ruim 39 moeten zijn, en is 35,5 graad, dus 3,5 graad te laag en geen 8 graden.

En ik heb geen eens een Panasonic ;)

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-11 22:27
2019-01-21 Verbruik
2019-01-21 Temp

Defrost mania. Elk uur (zelfs nog <1 uur) een defrost. Maar de Hitachi houdt prima z'n vermogen. Moet wel nog naar de interne temp sensoren gaan kijken. 2-3 gr afwijking tov de warmtemeter.

Verbruik is trouwens voor de gehele woning. Dus 200-300W mag er nog vanaf getrokken worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Appie Heijn op 21-01-2019 08:10 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:39
Copitano schreef op maandag 21 januari 2019 @ 01:25:
Iemand enig idee wat hier gebeurt met de Elga hybride warmtepomp?[Afbeelding]
P62 =>12 (=-8)
De Elga komt kort in actie gedurende ca. 20 minuten, gebruikt max. 750 Watt en komt niet op vol vermogen (ca. 2.7 tot 2.9 kW). Ondanks dat de ketel pas mag inschakelen bij -5 graden komt de ketel bij en schakelt de Elga uit.

Gevraagde temperatuur een halve graad omlaag gezet op de chromotherm. Tussen 23:30 en 23:38 schakelt de Elga kort in om vervolgens weer af te schakelen. Dan gebeurt er 10 min. niets en dan gaat de ketel in eens weer branden in plaats van de Elga. Buiten nog steeds boven -5. De CV-ketel lijkt zich daar geen bliksem van aan te trekken :(

Wat mij eerder bij temperaturen op of net boven 0 graden buiten wel is opgevallen is dat als de ketel bij moest springen, de flow van de Elga terug viel van ca. 860 L/h naar ca. 600 L/h.

Denk zelf aan een te grote druk van de pomp van de CV, maar de Elga geeft geen storingen.
Ik heb zelf een elga-carrier uit 2013, dus andere instelmogelijkheiden.
Kan je eens nagaan wat P84 = 120 graadminuten betekend? want als graadminuten betekend: het aantal graden buiten versus gewenst binnen x aantal minuten heb je dat na 6-8 minuten al verbuikt.
En dan zou dus inderdaad de CV na die periode gaan bijspringen en wellicht de elga wegdrukken door de flow

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• reneeke1970
Grolsch schreef op maandag 21 januari 2019 @ 08:02:
[...]

Jij snapt blijkbaar niet wanneer je element bij komt en dat proberen ze je meerdere keren te vertellen :P

1. Bij een defrost moet de Tr onder de 24 graden zitten. Aangezien dit bij jou niet het geval is komt het element niet bij. Tijdens defrosts zakken Ta + Tr naar +- 24,5 ~ 25,5 graden. Dus je voldoet niet aan deze voorwaarde.
2. Bij CV bedrijf moet de Ta minimaal 20 minuten en minimaal 8 graden onder setpoint Ta zitten. Ook aan die voorwaarde voldoe je niet. Gewenste Ta zou nu (-5) ruim 39 moeten zijn, en is 35,5 graad, dus 3,5 graad te laag en geen 8 graden.

Ik zou dat metaal fabriekje verkopen en installateur worden :Y

1 PVoutput . Dongen NB

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06:48
De Toshiba buiten unit van de Elga maakt en ongelofelijke herrie bij -7C. Dit ondanks mijn extreem goede geluidsisolatie. Ik heb ook een Diakin L/L die echt veel veel minder geluid produceert, zeker acceptabel.
Mooie omstandigheden om het geluid van de WP's te testen. Ik denk dat dit een aardig item is voor de monitoring van januari. Welliswaar subjectief, maar een globale indruk is ook belangrijk.

Techneco had nooit in zee moeten gaan met de Toshiba. Onder de 0C eigenlijk niet toepasbaar.

Hoe zit het met b.v. de Nibe 2140 met zijn scoll compressor? @LangeFries . In de brochure staat dat het de meest geruisloze WP is???? Ik ben heel benieuwd.

• Daannn1987
Tomexergie schreef op maandag 21 januari 2019 @ 08:32:
De Toshiba buiten unit van de Elga maakt en ongelofelijke herrie bij -7C. Dit ondanks mijn extreem goede geluidsisolatie. Ik heb ook een Diakin L/L die echt veel veel minder geluid produceert, zeker acceptabel.
Mooie omstandigheden om het geluid van de WP's te testen. Ik denk dat dit een aardig item is voor de monitoring van januari. Welliswaar subjectief, maar een globale indruk is ook belangrijk.

Techneco had nooit in zee moeten gaan met de Toshiba. Onder de 0C eigenlijk niet toepasbaar.

Hoe zit het met b.v. de Nibe 2140 met zijn scoll compressor? @LangeFries . In de brochure staat dat het de meest geruisloze WP is???? Ik ben heel benieuwd.
Ik begin mijn ELGA (toshiba) ook wel een beetje te horen met dit soort weer en ben ook van plan wat aan de isolatie te doen. Volgens mij heb jij ooit eens gepost wat jij gedaan heb en welke materialen je hebt gebruikt right?

Dit is overigens wel het slechtste weer wat de ELGA heeft mogen hebben.. -6,5 gr celcius + RV85+
Hij houd het net aan op 20.7 wat ook de setpoint is.

De regeling van de ELGA begin ik steeds meer te begrijpen :)
ELGA stookt door tot setpoint +0.3 waarbij als de setpoint op +0.1 komt hij respectievelijk "alle remmen los gooit".

• stamppot
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-11 23:58
Boeie schreef op zondag 20 januari 2019 @ 19:11:
[...]

Ok, dat verklaart. Ik dacht dat hij gewoon zich rustig zou houden, tot het moment dat de 'bijvulrun' is, in dit geval om 14.00u.
Vond overigens wel toen ik hem op Eco had gezet dat het water in de douche aanmerkelijk kouder is, logisch, want je krijgt 45 ipv 55c. Vraag mij dan ook af hoeveel dit daadwerkelijk scheelt.
In ons geval kon ik het merken in het verbruik, zonder enig verschil in douche-temperatuur. We vullen er ook het bad mee, zonder problemen. Moet zeggen dat ons dat positief verbaasd heeft. Ik had het gezin er al op ingesteld dat het badderen wel voorbij zou zijn, maar dat valt alleszins mee.

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:03
Mooi test weer voor de WP:

Vannacht hier -7,5c. Woonkamer afgekoeld tot 17,5 graad. Even spannend bij het aanzetten vanochtend: hoe gaat dit?

De Pana ging vol vermogen aan de bak. Ta werd aanvankelijk niet gehaald, maar de temperatuur in huis vloog omhoog. Het harde werken zorgde voor 2 defrosts.

Een mooie bijkomstigheid van de convectoren is dat de afgifte bij een koele kamer een flink stuk meer is. Nu alles weer op 19,5c in huis. Dus sneller opwarmen zonder Ta te hoeven verhogen.

Ik denk dat ik de nachtverlaging op een graad of 17 zet. Als het dan nog harder gaat vriezen zou de WP tegen de ochtend een keer aan springen om het hier op temperatuur te houden.

Al met al niet ontevreden😁

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@BarryH @Daannn1987 anybody
BarryH schreef:
Ik heb zelf een elga-carrier uit 2013, dus andere instelmogelijkheiden.
Kan je eens nagaan wat P84 = 120 graadminuten betekend? want als graadminuten betekend: het aantal graden buiten versus gewenst binnen x aantal minuten heb je dat na 6-8 minuten al verbuikt.
En dan zou dus inderdaad de CV na die periode gaan bijspringen en wellicht de elga wegdrukken door de flow
Toch gek dat de CV gaat draaien al boven de ingestelde temperatuur van -5
Graadminuten zou aardig kunnen kloppen. Oplossing: Pompsnelheid Elga verhogen? Staat nu op 3

[ Voor 10% gewijzigd door Copitano op 21-01-2019 10:06 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:39
Ik denk dat het vrij logisch is:
de ELGA is ontwikkeld als basislast leverende WP in condities waar het zeker was dat het (financieel) zinvol was obv verwarmen met radiatoren.
1 van de regelmechanismes is dus: als de ELGA het niet warm kan houden, schakel dan de CV ketel aan.
De logica is dus: De Gasketel aan als:
a/ het onder de ... graden is
of
b/ de ELGA het niet warm kan houden/krijgen (de P84 instelling). bij de elga/carrier valt dat ook niet de configureren. Die heeft vast ingebakken dat als na een half uur er niet voldoende opgewarmd is de cvketel bijspringt

Dus als alleen b geld, dan springt de gasketel al aan. Ik wilde dat niet dus heb nu 2 thermostaten die ieder apart de elga / gasketel aansturen. Zie OP

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Daannn1987
Copitano schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:03:
@BarryH @Daannn1987 anybody
[...]

Toch gek dat de CV gaat draaien al boven de ingestelde temperatuur van -5
Graadminuten zou aardig kunnen kloppen. Oplossing: Pompsnelheid Elga verhogen? Staat nu op 3
Heb zelf nooit hybrid gedraait (de ELGA doet het alleen ).
Maar het is toch zo dat ten alle tijden de ELGA samen met de ketel moet draaien met jou instellingen?
Heeft de ELGA echt geen flowstoring oid waardoor hij niet aanslaat?
BTW die 0watt snap ik niet want dat kan alleen wanneer de ELGA ontkoppelt is.

De regeling naar de ketel wordt verzorgd door de ELGA hier heeft de ketel weinig mee van doen.
Thermostaat praat met ELGA en ELGA praat met CV.

Overigens zou ik de ELGA altijd laten draaien zelfs tot -10.. Of zijn jou gasprijzen nog als vorig jaar?

• t.oswald
Grolsch schreef op maandag 21 januari 2019 @ 08:02:
[...]

Het spijt me @Grolsch , maar bij de H5 gaat het echt anders. Wat je hier schrijft geldt voor het bijspringen van de heater bij normaal bedrijf. Bij de defrosts maakt de H5 zelf uit dat de heater altijd wordt gebruikt, tenzij die is afgesloten of niet aangesloten. En dat kost nogal wat stappen volgens het Duitse forum over de Junge Geisha.
Hier de laatste defrost met Tb -3, Ta 31 en Tr 28. In december plus januari heeft de heater in totaal 12 uur gedraaid en uitsluitend bij ALLE defrosts. Een Tr onder de 24 graden En een Ta boven de 32 heb ik tot nu toe in de december en januari nooit gehad.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
t.oswald schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:40:
[...]

Het spijt me @Grolsch , maar bij de H5 gaat het echt anders. Wat je hier schrijft geldt voor het bijspringen van de heater bij normaal bedrijf. Bij de defrosts maakt de H5 zelf uit dat de heater altijd wordt gebruikt, tenzij die is afgesloten of niet aangesloten. En dat kost nogal wat stappen volgens het Duitse forum over de Junge Geisha.
Hier de laatste defrost met Tb -3, Ta 31 en Tr 28. In december plus januari heeft de heater in totaal 12 uur gedraaid en uitsluitend bij ALLE defrosts. Een Tr onder de 24 graden En een Ta boven de 32 heb ik tot nu toe in de december en januari nooit gehad.
Hier springt het element nooit aan, pana bepaalt alles zelf en volgens mijn op basis van tijd.

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-11 21:25
Fullpower schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:47:
Mooi test weer voor de WP:

Vannacht hier -7,5c. Woonkamer afgekoeld tot 17,5 graad. Even spannend bij het aanzetten vanochtend: hoe gaat dit?

De Pana ging vol vermogen aan de bak. Ta werd aanvankelijk niet gehaald, maar de temperatuur in huis vloog omhoog. Het harde werken zorgde voor 2 defrosts.

Een mooie bijkomstigheid van de convectoren is dat de afgifte bij een koele kamer een flink stuk meer is. Nu alles weer op 19,5c in huis. Dus sneller opwarmen zonder Ta te hoeven verhogen.

Ik denk dat ik de nachtverlaging op een graad of 17 zet. Als het dan nog harder gaat vriezen zou de WP tegen de ochtend een keer aan springen om het hier op temperatuur te houden.

Al met al niet ontevreden😁
Ik verbaasde mij vanochtend. Vanochtend kwam ik beneden (heb de nachtverlaging uitgezet) en zag dat de thermostaat op 19,5 stond. De wp draaide op dat moment niet op vvw, want ik had net gedouched (douche echt niet lang, hooguit 2 min), om toch het SWW weer op te warmen, heb het element even hard uitgezet in de parameters om te zien wat hij doet. Het was kort, maar toen ik naar buiten ging hoorde ik hem draaien aan de achterzijde van de woning, even gaan kijken, ding was helemaal bevroren en stond te defrosten. Sowieso heel veel defrosts.

Vanavond draai ik de groepen vd garage weer open (flink oppervlak) om te kijken hoe dat gaat.

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-11 11:05
[...]

Wil je nu zeggen dat hij bij een defrost altijd gebruik maakt van heater? Die van mij heeft namelijk in 3 maanden tijd pas 0.5kwh verbruikt . En dat was omdat in per ongeluk silence mode 3 aan had staan Bij min 8 . Verder heeft hij nog nooit gedraait wel de 7kw H5 hier
Heater mag ook pas gaan werken bij -4 bij mij

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-10 10:08
De Loria heeft hier na het vervangen van het CV relais, nu een probleem met het inschakelen van het element voor SWW. CV element hakt er momenteel aardig in, vermoedelijk veroorzaakt door het aanpassen van de invloed van de ruimte thermostaat.
Zeker elk uur een defrost, dus het verbruik gaat aardig aan de haal. Maar goed, de toko is wel op temperatuur en op de momenten dat hij aan het verwarmen is, is de dT ongeveer 4 graden.

• Grolsch
[...]

Sorry @Verwijderd , ik citeer alleen maar wat andere Panasonic gebruikers vertellen in dit topic :P
reneeke1970 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 06:45:
[...]

Je ziet ook aan de Panasonic van @Dylantje2 dat bij temperaturen van -5 extra vermogen vrijgegeven wordt, maar bij temperaturen vanaf -4 en hoger dus niet :P

Je ziet rond 10.30 dat opgenomen vermogen van 1800 naar 1650Wh gaat, terwijl Ta nog steeds niet gehaald is en dus nog verder zakt.

@Dylantje2 ik denk dat je nu de ultieme test wel gehad hebt, het kan nog wel iets gekker maar de resultaten tot nu toe zijn dat je met deze vorst de ruimte niet op temperatuur kunt houden zoals gewenst (22 graden) en dus vermogen tekort komt.

Gevolg is dat de ruimtetemperatuur tot onder de 20 zakt, kun je oplossen door palletkachel aan te steken of met de vrouw onder de dekens te kruipen bij deze temperaturen 8)

Het toevoegen van extra afgifte zal dit probleem niet verhelpen, je kunt dan hooguit een wat lagere Ta hanteren wat iets beter zal zijn voor de COP, maar je krijgt niet minder warmteverlies bij meer afgifte.

Hier loopt de WP ook ff flink gas te geven, ik zie vermogens van rond de 5000Wh voorbij komen :P O-)

• t.oswald
jeroenvervuren schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:46:
[...]

Wil je nu zeggen dat hij bij een defrost altijd gebruik maakt van heater? Die van mij heeft namelijk in 3 maanden tijd pas 0.5kwh verbruikt . En dat was omdat in per ongeluk silence mode 3 aan had staan Bij min 8 . Verder heeft hij nog nooit gedraait wel de 7kw H5 hier
Heater mag ook pas gaan werken bij -4 bij mij
Dus een H7? De defrost kosten op deze manier bij mij ongeveer 450 W per keer. Na die 9 minuten zit ik weer op het verbruik van voor de defrost nu ik op advies van @Dylantje2 draai op stille modus 1. Daarvoor duurde het terug moduleren lijkt het inderdaad wat langer. Zijn experiment lijkt bij mij wat op te leveren.
Volgens mij heeft @koevlaas2 bij de installatie niets bijzonders gedaan met de instelling van de heater. Steeds dit beeld bij de defrost en via de groep waar de heater op is aangesloten en niet het stopcontact met de WP. Het stroomverbruik op het stopcontact loopt zodra de defrost begint sterk terug en dan weer langzaam op. Twee plaatjes van het totale verbruik op de slimme meter, de ene zonder stil 1 de ander met. Zowel aan het begin als aan het eind is er verschil @Dylantje2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jqcRCl5oAJXgQMf3fmla2tRP/thumb.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4o4uA8rYHoDRCfhvxSF7xiJV/thumb.png

[ Voor 34% gewijzigd door t.oswald op 21-01-2019 11:32 ]

• Daannn1987
Grolsch schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:08:
[...]

Sorry @Verwijderd , ik citeer alleen maar wat andere Panasonic gebruikers vertellen in dit topic :P

[...]

Je ziet ook aan de Panasonic van @Dylantje2 dat bij temperaturen van -5 extra vermogen vrijgegeven wordt, maar bij temperaturen vanaf -4 en hoger dus niet :P

Je ziet rond 10.30 dat opgenomen vermogen van 1800 naar 1650Wh gaat, terwijl Ta nog steeds niet gehaald is en dus nog verder zakt.

@Dylantje2 ik denk dat je nu de ultieme test wel gehad hebt, het kan nog wel iets gekker maar de resultaten tot nu toe zijn dat je met deze vorst de ruimte niet op temperatuur kunt houden zoals gewenst (22 graden) en dus vermogen tekort komt.

Gevolg is dat de ruimtetemperatuur tot onder de 20 zakt, kun je oplossen door palletkachel aan te steken of met de vrouw onder de dekens te kruipen bij deze temperaturen 8)

Het toevoegen van extra afgifte zal dit probleem niet verhelpen, je kunt dan hooguit een wat lagere Ta hanteren wat iets beter zal zijn voor de COP, maar je krijgt niet minder warmteverlies bij meer afgifte.

Hier loopt de WP ook ff flink gas te geven, ik zie vermogens van rond de 5000Wh voorbij komen :P O-)
Lagere TA = Minder defrosts = meer afgifte right?
Dus zal wel iets helpen lijkt mij

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-11 20:58
@Boeie en o.a. @stamppot
2-zone systeem en flow
Je bent een van de weinige hier op het forum met een 2-zone Loria. Heb je enige uitleg gekregen hoe het werkt als 2 zones, 2 verschillende aanvoertemperaturen willen? Wordt er retourwater bijgemengd om een lagere Ta te halen? (en dus moet de stooklijn van zone 1 altijd hoger of gelijk staan dan die van zone 2?)
De Loria 6008 heeft minimaal 10 L/min nodig, anders krijg je een flow storing. Zorg dus dat de groepen voldoende openstaan (alleen in Zone 1 (hoofdzone)) om deze flow te behalen. Wordt het te warm, dan stooklijn omlaag. Buffervat lijkt mij geen noodzaak.
Teveel geluid binnen kan betekenen teveel weerstand in de leidingen. In zone 1 zoveel mogelijk alle kranen open zetten. Als je voldoende flow hebt (>10 L/min) kan de pompstand lager voor minder geluid.

verbruik en stooklijn
Maak je geen zorgen over uitschieters in het verbruik van 30-40 kWh. Met mijn Loria 6010 zat ik voor zondag op 48.4kWh incl. SWW.
Als je geen koudeklachten hebt, schakel het elektrisch CV-element handmatig uit totdat het echt nodig is. Als deze actief meedoet, ja, dan mag je je wel zorgen gaan maken over het stroomgebruik!
Stooklijnen van 0.5 en 0.6 voor vloerverwarming is een beetje jammer, duidt op een installateur die op veilig gaat?
Mijn voorstel: p30 = 0.2, p31 = 5, p33 = 50%, p50 = 0.2, p21=5, p53 = 50%. Als het met koud weer niet helemaal lekker warm wordt, p30/p50 een klein stapje hoger (+0.1).

ruimtemodule/thermostaat
Helemaal mee eens, die standaard ruimtemodule is niks. Heb afgelopen najaar verschillende uitgeprobeerd. HCTM is een grote verbetering (of iSense). Draadloos vond ik de T6R ook geen succes, tado+extensiekit kan ik aanbevelen als draadloos alternatief.
De standaardregeling (WAR+RT) van de Loria heeft een best groot aantal graadminuten, waardoor de warmtepomp effectief een hysterese van +/-1 graad heeft om aan (-1) en uit (+1) te gaan. Je installateur kan dit aanpassen, of je kan zelf gaan spelen met de ketelinstellingen op de HCTM (p49 = 60 --> 50/40/30). Opvallend is dat de tado thermostaat deze hysterese weet te overrulen.

SWW programma
Ik mag er toch vanuit gaan dat de grootte van de boiler voldoende is voor dagelijks gebruik (xx personen douchen + afwasjes)? Dan heb je het eco-programma helemaal niet nodig (zet op 20 C?). De boiler behoudt zijn gelaagdheid en blijft warm genoeg, verliest bovenin maar een paar graden. Met het starten van een eco-SWW programma wordt de gelaagdheid verstoord, wat eigenlijk contra-productief is. Mocht het nodig zijn vanwege bovengemiddeld SWW gebruik, gebruik dan de SWW-boost functie.
Ondanks dat de Loria op vol gas SWW maakt verlies je toch veel tijd als je vaker op een dag SWW gaat maken.
Voor comfort en zekerheid (WAF) kun je er voor kiezen toch 55/45 te blijven gebruiken (of 2x comfort programma).

Defrosts, weinig aan te doen, wees blij dat ze gebeuren. Hier ook vrijwel elk uur de laatste dagen.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• Grolsch
Daannn1987 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:17:
[...]

Lagere TA = Minder defrosts = meer afgifte right?
Dus zal wel iets helpen lijkt mij
Ik denk (maar weet ik dus niet zeker) dat een lagere Ta niet per definitie zorgt voor minder defrosts.
Volgens mij zorgt het draaien op een hoog vermogen (frequentie) voor defrosts.
Je kunt ook met een lagere Ta hoog vermogen vragen van je WP.

In een "bestaande" situatie zorgt het verhogen van de Ta ervoor dat het vermogen omhoog gaat. Maar "stel" je wilt 5KW warmte opwekken, dan kan dat met 4 radiatoren op Ta 40 of met 6 radiatoren op Ta 35. Volgens mij wordt het opgenomen / afgegeven vermogen / frequentie hier niet anders van.

Als er aan de afgiftekant niets veranderd qua radiatoren dan staat het verlagen van de Ta natuurlijk gelijk aan het verlagen van het vermogen.

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 21-01-2019 11:24 ]

• thido

thido

Tilburg

Grolsch schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:08:
[...]

Dat is voor mij wel het nadeel van de regeling bij de Panasonic.
Dat extra vermogen zou ik liever wat eerder beschikbaar hebben.

V.w.b. de backup heater: die zie ik hier eigenlijk nooit meehelpen bij de defrosts.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:20
Copitano schreef op maandag 21 januari 2019 @ 01:25:
Iemand enig idee wat hier gebeurt met de Elga hybride warmtepomp?[Afbeelding]
P62 =>12 (=-8)

Ik heb een Elga 3.0 met firmware 16.6. Zelf denk ik dat je parameter P76 op 45 moet zetten. Anders drukt de CV-ketel bij deze lage temperatuur de Elga weg (uit bij Tr 45).

Ik houd het met P76=45 warm genoeg als de CV-ketel bijspringt.

edit 22-1-2019

Ik had vandaag hetzelfde :( . Power elga=0 gedurende een paar uur. Opnieuw gestart. Ik zag dat de de Elga op de Chronoterm -15 aangaf. P62=14 (dus -10). Waarschijnlijk de reden dat de elga stop. Na een defrost was de temp weer normaal.

[ Voor 6% gewijzigd door JanAllElectric op 22-01-2019 18:53 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-11 21:25
Chris_82 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:20:
@Boeie en o.a. @stamppot
2-zone systeem en flow
Je bent een van de weinige hier op het forum met een 2-zone Loria. Heb je enige uitleg gekregen hoe het werkt als 2 zones, 2 verschillende aanvoertemperaturen willen? Wordt er retourwater bijgemengd om een lagere Ta te halen? (en dus moet de stooklijn van zone 1 altijd hoger of gelijk staan dan die van zone 2?)
De Loria 6008 heeft minimaal 10 L/min nodig, anders krijg je een flow storing. Zorg dus dat de groepen voldoende openstaan (alleen in Zone 1 (hoofdzone)) om deze flow te behalen. Wordt het te warm, dan stooklijn omlaag. Buffervat lijkt mij geen noodzaak.
Teveel geluid binnen kan betekenen teveel weerstand in de leidingen. In zone 1 zoveel mogelijk alle kranen open zetten. Als je voldoende flow hebt (>10 L/min) kan de pompstand lager voor minder geluid.

verbruik en stooklijn
Maak je geen zorgen over uitschieters in het verbruik van 30-40 kWh. Met mijn Loria 6010 zat ik voor zondag op 48.4kWh incl. SWW.
Als je geen koudeklachten hebt, schakel het elektrisch CV-element handmatig uit totdat het echt nodig is. Als deze actief meedoet, ja, dan mag je je wel zorgen gaan maken over het stroomgebruik!
Stooklijnen van 0.5 en 0.6 voor vloerverwarming is een beetje jammer, duidt op een installateur die op veilig gaat?
Mijn voorstel: p30 = 0.2, p31 = 5, p33 = 50%, p50 = 0.2, p21=5, p53 = 50%. Als het met koud weer niet helemaal lekker warm wordt, p30/p50 een klein stapje hoger (+0.1).

ruimtemodule/thermostaat
Helemaal mee eens, die standaard ruimtemodule is niks. Heb afgelopen najaar verschillende uitgeprobeerd. HCTM is een grote verbetering (of iSense). Draadloos vond ik de T6R ook geen succes, tado+extensiekit kan ik aanbevelen als draadloos alternatief.
De standaardregeling (WAR+RT) van de Loria heeft een best groot aantal graadminuten, waardoor de warmtepomp effectief een hysterese van +/-1 graad heeft om aan (-1) en uit (+1) te gaan. Je installateur kan dit aanpassen, of je kan zelf gaan spelen met de ketelinstellingen op de HCTM (p49 = 60 --> 50/40/30). Opvallend is dat de tado thermostaat deze hysterese weet te overrulen.

SWW programma
Ik mag er toch vanuit gaan dat de grootte van de boiler voldoende is voor dagelijks gebruik (xx personen douchen + afwasjes)? Dan heb je het eco-programma helemaal niet nodig (zet op 20 C?). De boiler behoudt zijn gelaagdheid en blijft warm genoeg, verliest bovenin maar een paar graden. Met het starten van een eco-SWW programma wordt de gelaagdheid verstoord, wat eigenlijk contra-productief is. Mocht het nodig zijn vanwege bovengemiddeld SWW gebruik, gebruik dan de SWW-boost functie.
Ondanks dat de Loria op vol gas SWW maakt verlies je toch veel tijd als je vaker op een dag SWW gaat maken.
Voor comfort en zekerheid (WAF) kun je er voor kiezen toch 55/45 te blijven gebruiken (of 2x comfort programma).

Defrosts, weinig aan te doen, wees blij dat ze gebeuren. Hier ook vrijwel elk uur de laatste dagen.
Ontzettend bedankt Chris! Ik ga er vanavond even mee aan de slag en zal je feedback geven. Heb ook een excel overzicht gemaakt met mijn parameterwaardes en wil dit op datum bijhouden om zo tot een goed overzicht te komen.

mbt SWW, 2 personen + 1 peuter. Voor WW in de keuken gebruik ik primair een quooker Combi+ voor.
En qua thermostaat, de tado mocht niet geinstalleerd worden, want die wordt niet ondersteund door Techneco...
Beneden kan ik een bedrade monteren, boven een draadloze nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Boeie op 21-01-2019 11:34 ]

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-11 08:00
Kan iemand mij op weg helpen om de heater parameters van de Hitachi WP in te stellen.
In de handleiding is het volstrekt onduidelijk wat deze parameters
betekenen en hoe deze in te stellen.

https://www.mupload.nl/img/mqjb3ifpdteaq.jpeg

https://www.mupload.nl/img/miivlnim0j7m3.jpeg

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

• avandermeulen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-07 12:32
JanHybride schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:30:
[...]

Ik heb een Elga 3.0 met firmware 16.6. Zelf denk ik dat je parameter P76 op 45 moet zetten. Anders drukt de CV-ketel bij deze lage temperatuur de Elga weg (uit bij Tr 45).

Ik houd het met P76=45 warm genoeg als de CV-ketel bijspringt.
Klopt inderdaad op de Anna heb ik ook ingesteld dat bij Tb= -10 ˚C maximaal naar Ta= 45˚C mag doorlopen.

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

• reneeke1970
thido schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:29:
[...]

Dat is voor mij wel het nadeel van de regeling bij de Panasonic.
Dat extra vermogen zou ik liever wat eerder beschikbaar hebben.

V.w.b. de backup heater: die zie ik hier eigenlijk nooit meehelpen bij de defrosts.
Technisch kan de wp veel meer dan dat hij nu laat zien. En dat weet jij ook.
Maar je hebt nu eenmaal betaald voor een 5 kW wp, en de software zorgt ervoor dat het 5 kW blijft.
Als je eigenlijk een 6 of 7 kW wilt, dan had je een andere moeten kopen.
Je kunt proberen hem te bedonderen door een ijsblokje tegen de sensor te houden....

1 PVoutput . Dongen NB

• thido

thido

Tilburg

reneeke1970 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:54:
[...]

Technisch kan de wp veel meer dan dat hij nu laat zien. En dat weet jij ook.
Maar je hebt nu eenmaal betaald voor een 5 kW wp, en de software zorgt ervoor dat het 5 kW blijft.
Als je eigenlijk een 6 of 7 kW wilt, dan had je een andere moeten kopen.
Je kunt proberen hem te bedonderen door een ijsblokje tegen de sensor te houden....
I know, waarbij de nieuwe 7 dezelfde specs heeft als de oude 6. Misschien eens een 9 neerzetten dan :-)

• Daannn1987
Grolsch schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:21:
[...]

Ik denk (maar weet ik dus niet zeker) dat een lagere Ta niet per definitie zorgt voor minder defrosts.
Volgens mij zorgt het draaien op een hoog vermogen (frequentie) voor defrosts.
Je kunt ook met een lagere Ta hoog vermogen vragen van je WP.

In een "bestaande" situatie zorgt het verhogen van de Ta ervoor dat het vermogen omhoog gaat. Maar "stel" je wilt 5KW warmte opwekken, dan kan dat met 4 radiatoren op Ta 40 of met 6 radiatoren op Ta 35. Volgens mij wordt het opgenomen / afgegeven vermogen / frequentie hier niet anders van.

Als er aan de afgiftekant niets veranderd qua radiatoren dan staat het verlagen van de Ta natuurlijk gelijk aan het verlagen van het vermogen.
Je verhaal klopt zeer zeker en dat resulteert in:

Lagere TA = Hogere COP
Hogere COP = meer afgifte per opgenomen W vermogen.
Result = Meer vermogen bij een lager opgenomen vermogen

WP draait dus op een lagere frequentie om de beoogde TA te halen = minder defrosts

Right?
* Daannn1987 neemt nog een bak koffie :+

• Grolsch
Daannn1987 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:30:
[...]

Lagere TA = Hogere COP

WP draait dus op een lagere frequentie om de beoogde TA te halen.

Right?
Zo werkt het niet helemaal denk ik, want dan zou de 5KW WP 10KW vermogen hebben bij +10 :? (Omdat de COP dan een keer zo hoog is).

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 21-01-2019 12:31 ]

• Daannn1987
Grolsch schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:31:
[...]

Zo werkt het niet helemaal denk ik, want dan zou de 5KW WP 10KW vermogen hebben bij +10 :? (Omdat de COP dan een keer zo hoog is).
Dat is wel weer wat overdreven :+

Volgens mij is dat eerder al eens aangekaart, dat er WP's zijn met een zeer lage TA die een hoger vermogen leveren dan opgegeven voor het model.

Het zal er uiteraard niet op neerkomen dat het vermogen verdubbeld, maar slechts een marginaal verschil.
Maar ik kan het ook vout hebben hoor.. Dit is hoe het in mijn hoofd momenteel werkt en rijmt :+

[ Voor 23% gewijzigd door Daannn1987 op 21-01-2019 12:34 ]

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-11 19:51
Chip2710 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:38:
Kan iemand mij op weg helpen om de heater parameters van de Hitachi WP in te stellen.

Dan moet je bij @zw7 zijn, die heeft een Yutaki monoblock en eea aan gebruikers ervaring.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• reneeke1970
thido schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:01:
[...]

I know, waarbij de nieuwe 7 dezelfde specs heeft als de oude 6. Misschien eens een 9 neerzetten dan :-)
De oude 6 is een 9 haha.
Heeft toch als voordeel dat bij -10 het vermogen stijgt naar 6.4 kW!

Maar heb je vermogen tekort dan?

1 PVoutput . Dongen NB

• thido

thido

Tilburg

reneeke1970 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:48:
[...]

De oude 6 is een 9 haha.
Heeft toch als voordeel dat bij -10 het vermogen stijgt naar 6.4 kW!

Maar heb je vermogen tekort dan?
Als je de specs van de oude 6 naast die van de nieuwe 7 legt komen die precies overeen.
Dat was een geknepen 9 toch?
Zelfde componenten maar software beperking oid.

• reneeke1970
thido schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:52:
[...]

Als je de specs van de oude 6 naast die van de nieuwe 7 legt komen die precies overeen.
Dat was een geknepen 9 toch?
Zelfde componenten maar software beperking oid.
Klopt hij is begrenst, maar bij vorst heeft hij wel de ruimte om extra frequentie vrij te geven waardoor het vermogen niet in kakt zoals bij de nieuwe modellen

1 PVoutput . Dongen NB

• Chip2710
koevlaas2 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:40:
[...]

Dan moet je bij @zw7 zijn, die heeft een Yutaki monoblock en eea aan gebruikers ervaring.
Okay bedankt!
Hij heeft een berichtje van mij.

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@Daannn1987 Die 0 watt is het actueel vermogen van de WP. Het electraverbruik meet ik met
Voltcraft PLC3000, maar die krijg ik nog niet naar Domoticz=>InfluxDB=>Grafana. Op dit moment draait de WP weer normaal op 3,9 kW bij stroomverbruik 948 Watt is COP 4,11. Dat is best goed voor de huidige omstandigheden (net boven 0).
Flow storing heb ik niet gezien, maar ik ga vanavond eens naar de leds kijken op de Elga al het weer goed koud is en het fenomeen zich herhaald.
Ik betaal € 0,17 voor Electra en € 0,71 voor gas. Dat is incl. netkosten. Bij toenemend Electra verbruik blijft die prijs nagenoeg gelijk. Bij afnemend gas verbruik wordt de prijs per kub all-in hoger en kan oplopen tot € 1,00 per kub (vaste kosten wegen zwaarder door per kub) Reken nu met een minimale COP van 2,2 (gemiddelde COP november en december en januari tot nu toe 4,3). Dus hoe langer de Elga meedoet hoe liever inderdaad. Ga er ook maar eens over denken de boel los te koppelen van elkaar.

[ Voor 32% gewijzigd door Copitano op 21-01-2019 14:36 ]

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@JanHybride De maximale temperatuur op de ketel staat op 50 graden. Delta T is 15 Tr is 35 graden. Zou dus in principe niet in de buurt mogen komen van 42 graden. Gister toen het zich voordeed heb ik gekeken en toen was Ta 50,2 en Tr 36,9 gemeten op de leidingen net onder de CV ketel. Ta WP 28,3 en Tr WP 26,2 (Kamstrup 602) maar geen flow. Die temperaturen worden denk ik bereikt door geleiding door het koper leidingwerk onder de installatie. Maar ik zal de ketelbovenste stooklijntemperatuur vanavond eens terugzetten naar 45 graden, al zou ik verwachten dat de CV dan nog harder gaat pompen om toch voldoende vermogen het systeem in te krijgen. Maar we gaan het zien ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Copitano op 21-01-2019 14:12 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Daannn1987 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:30:
[...]

Lagere TA = Hogere COP

WP draait dus op een lagere frequentie om de beoogde TA te halen = minder defrosts

Right?
Maar afgifte is ook lager, dus word kouder in huis.
Is dat nog voldoende heb je met de hogere ta teveel gestookt.
Tenzij je met de lagere ta weer meer uren maakt, dan kan je weer op hetzelfde uitkomen.

Meerdere wegen naar rome dus :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Appie Heijn
Chip2710 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:38:

Zie:
https://online.flippingbook.com/view/514835/69/#zoom=z

• Chip2710
Bedankt voor de link.
Heb jij ervaring met het instellen van dit?
Mij is het niet duidelijk welke parameter waarvoor is...
De afgelopen nachten gaat de heater aan na een defrost wat
in mijn situatie heel wenselijk is, echter dit gebeurt niet elke keer.
Wat de oorzaak hiervan is, zit hem waarschijnlijk in de instelingen van de parameters.
De heater is nu ingesteld zoals op de foto’s in mijn eerdere posting.
Kun jij mij aangeven waar de diverse parameters invloed op hebben zodat
ik deze kan aanpassen?

• Appie Heijn
Chip2710 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 15:25:
[...]

Bedankt voor de link.
Heb jij ervaring met het instellen van dit?
Mij is het niet duidelijk welke parameter waarvoor is...
De afgelopen nachten gaat de heater aan na een defrost wat
in mijn situatie heel wenselijk is, echter dit gebeurt niet elke keer.
Wat de oorzaak hiervan is, zit hem waarschijnlijk in de instelingen van de parameters.
De heater is nu ingesteld zoals op de foto’s in mijn eerdere posting.
Kun jij mij aangeven waar de diverse parameters invloed op hebben zodat
ik deze kan aanpassen?
Zou je even echt goed de tekst op de betreffende pagina's moeten lezen, heb ik zelf ook 3 keer gedaan.
1. bivalent point, vanaf welke buitentemperatuur mag de heater bijspringen. (bij mij staat ie op -8 of -5 volgens mij)
3. Proportional band bij hoeveel verschil mag de heater op 100% vermogen meedoen, de heater is 3 traps 1000W/2000W/3000W. In jouw geval gaat hij na een tijdje 3000W leveren indien de Ta =>6gr achterblijft.
5.Inter stage time = om de x(5) aantal minuten kijken of de heater hoger of lager moet qua trap.

Werkwijze:
-is de buitentemp lager dan "bivalent point" -->unlock heater
-Ta <2gr te laag (in vergelijking met ingestelde Ta) -->heater ON stand 1000W
-Ta >2gr maar <4gr te laag -->heater ON stand 2000W
-Ta >4gr te laag -->heater ON stand 3000W

Stel na een defrost is Ta 25gr terwijl 35gr gewenst is. Dan zal na 5 minuten de heater 1000W bijspringen. Na nog eens 5 minuten is de Ta bvb 27gr dan zal de heater 2000W gaan leveren, enz.... Wanneer de WP de Ta weer bereikt heeft gaat de heater ook uit.

De overige instellingen heb ik nog niet nodig gehad. Eigenlijk heb ik alleen het bivalent point ingesteld. Dit is afhankelijk van je huis/wp/afgiftesysteem bij welke Tb hij bivalent mag gaan.
Zie je de dat de WP de boel niet warm kan houden dan kan je:
1. Accepteren
2. Accepteren en op alternatieve wijze bijverwarmen
3. Isoleren/ventilatie optimaliseren
4. Met bovengenoemde instellingen gaan spelen. Dit verbruikt in verhouding niet eens zoveel meer, kan ik mij uit mijn Panasonic tijdperk herinneren.

[ Voor 21% gewijzigd door Appie Heijn op 21-01-2019 15:58 ]

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-11 16:23

psy

De laatste dagen verwonderde ik me over het feit dat het met dit koude weer te warm werd in huis. De WAR klopt niet meer; hij stond al op -2 maar inmiddels al op -3 en nog is het te warm.

Gisteravond bedacht ik me opeens....de spouw is in april geïsoleerd 😇😂

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Pagina: 1 ... 27 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.