Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 112 ... 121 Laatste
Acties:
  • 580.946 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Ramon_1984 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 11:33:
[...]

Dit soort systemen zijn niet in te regelen.
( En nu zullen wel een wel een aantal mensen het niet met mijn eens zijn )
dit soort systemen..:-)

Het lijkt me toch dat je de retouren kunt tweaken..?
Alles op 1 lijn

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:59
Ramon_1984 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 11:33:
[...]

Dit soort systemen zijn niet in te regelen.
( En nu zullen wel een wel een aantal mensen het niet met mijn eens zijn )
Nouja, niet te regelen, je hebt analoge knoppen waar je heel voorzichtig mee kan draaien om de dT te krijgen waar je 'm wil. Echter, zit het probleem boven bij de vloerverwarming en niet beneden bij de radiatoren. Vraag is dus waarom die zo weinig flow krijgt en een dT van 0,5 had.

[edit]
@DropjesLover, hebben ze de vloerverwarming boven ingefreesd of op van die noppenmatten gelegd?

[ Voor 9% gewijzigd door Felicia op 06-10-2019 11:49 ]

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:41

DropjesLover

Dit dus ->

Dylantje2 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 11:29:
[...]

Heb je ALLES waterzijdig in geregeld...?
Ik weet niet precies hoe ik het in moet regelen :p

Wat nu de situatie is:
Maximale temperatuur uit de warmtepomp is 40 graden
Warmtepomp regeling staat op 34% thermostaat (21graden continu) en 66% WAR / buitensensor.
Flow vloerverwarming is maximaal (pomp maximaal en ventielen geheel open)
Radiatoren beneden staan nagenoeg dicht op 1 na (die kan dan nog als anti pendel buffervolume werken)

Het verschil met afgelopen dagen lijkt te zijn dat de warmtepomp runs nu iets langer zijn, 15 minuten ipv 5 minuten.
Qua gevoel in huis is alles het zelfde, al draait het pas een halve dag op deze instellingen. De gegevens van mn 3 weerstationnetjes lijken het zelfde beeld te geven (qua temperatuurverloop gedurende de dag).

@Felicia de vloerverwarming is ingefreesd in de betonvloer (huis uit 1991).

[ Voor 4% gewijzigd door DropjesLover op 06-10-2019 11:59 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-09 11:41
Felicia schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 11:47:
[...]

Nouja, niet te regelen, je hebt analoge knoppen waar je heel voorzichtig mee kan draaien om de dT te krijgen waar je 'm wil. Echter, zit het probleem boven bij de vloerverwarming en niet beneden bij de radiatoren. Vraag is dus waarom die zo weinig flow krijgt en een dT van 0,5 had.

[edit]
@DropjesLover, hebben ze de vloerverwarming boven ingefreesd of op van die noppenmatten gelegd?
Vloerverwarmings verdeler zal moeten worden omgebouwd, liefst 1 zonder pomp.
En neem er 1 met flow indicators en constant flow ventielen.

Dan een naregeling op basis van danfoss cf2+ etc.
Beneden zo gaan maken dat het met een aanvoer temperatuur van 30 graden prima warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
DropjesLover schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 11:52:
Radiatoren beneden staan nagenoeg dicht op 1 na (die kan dan nog als anti pendel buffervolume werken)
Die ene radiator doet niets tegen het pendelen hoor ;) Ik heb een 50 liter buffervat, en die doet al nagenoeg niets tegen pendelen als er 20ltr per minuut doorheen gaat (behalve dat de WP 10 minuten stil staat i.p.v. na 2 minuten alweer begint te lopen) :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Ramon_1984 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 11:55:
[...]

Vloerverwarmings verdeler zal moeten worden omgebouwd, liefst 1 zonder pomp.
En neem er 1 met flow indicators en constant flow ventielen.

Dan een naregeling op basis van danfoss cf2+ etc.
Beneden zo gaan maken dat het met een aanvoer temperatuur van 30 graden prima warm wordt.
De pomp zal nodig blijven want de drukval door de langere leidingen is hoger in de vloerverwarming dan in de radiatoren. Weg van de minste weerstand zegt dat dan al het warme water naar de radiatoren gaat.

Er is voor nu gewoon geen eenvoudige of goedkope fix. De fundamenteel goede fix kost €10-12,5k (incl nieuwe vloer leggen, hoort er bij).
Felicia schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 11:56:
[...]

Die ene radiator doet niets tegen het pendelen hoor ;) Ik heb een 50 liter buffervat, en die doet al nagenoeg niets tegen pendelen als er 20ltr per minuut doorheen gaat (behalve dat de WP 10 minuten stil staat i.p.v. na 2 minuten alweer begint te lopen) :/
Bij die ene radiator kan hij iig z'n warmte kwijt, was nodig volgens de kerel van de cv installateur.
50l bij 20l/min is natuurlijk ook wat weinig, verblijftijd van 2,5 minuut :p

[ Voor 29% gewijzigd door DropjesLover op 06-10-2019 12:10 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
DropjesLover schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 12:07:
[...]

De pomp zal nodig blijven want de drukval door de langere leidingen is hoger in de vloerverwarming dan in de radiatoren. Weg van de minste weerstand zegt dat dan al het warme water naar de radiatoren gaat.

Er is voor nu gewoon geen eenvoudige of goedkope fix. De fundamenteel goede fix kost €10-12,5k (incl nieuwe vloer leggen, hoort er bij).
voor radiatoren bestaan ook constant debiet regelaars...
https://www.warmteservice...wYjk2ZTRjODk0NGY0MTY2M2Q0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
DropjesLover schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 12:07:
Bij die ene radiator kan hij iig z'n warmte kwijt, was nodig volgens de kerel van de cv installateur.
50l bij 20l/min is natuurlijk ook wat weinig, verblijftijd van 2,5 minuut :p
Je dan ook alle radiatoren op een kiertje open zetten, i.p.v. 1 helemaal. En ik snap wel dat de installateur dat zegt, maar met hoe het nu aangesloten is is de radiator open waarschijnlijk nodig om te voorkomen dat de WP z'n water niet kwijt kan. Als alle radiatoren dicht staan en de vloer wegens de thermostaatknop ook bijna dan is er nagenoeg geen flow meer en kan de WP helemaal niets meer.

Mijn WP doet overigens minimaal 20ltr per minuut, de radiatoren 10 of minder (boven heeft alles thermostaatknoppen, beneden regelt de WP thermostaat) dus de buffer is alleen om het zaakje te ontkoppelen. Als ik de externe pomp meer volume laat pompen dan is er ook meer afgifte en minder pendelen maar dan klinkt het boven alsof er een stofzuiger aan staat op mijn slaapkamer en die van onze jongste. Dus, dan maar zo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 23:08
@DropjesLover, weerstand in de vvw verdeler verlagen en eventueel met de pomp flow forceren. Beneden langzaam dicht knijpen tot de flow boven voldoende is met draaiende vvw pomp.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
DropjesLover schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 00:07:
[...]

Voetventiel staat open
Pomp nu harder gezet
Alle HTV radiatoren op de begane grond staan open want die halen nu al hun vermogen niet. Echter zitten die parallel via een verdelerblok, zonder pomp.
Bypass naar 0,4 gedraaid

Eens even zien.

Moet zeggen dat wanneer er echt vraag is hij natuurlijk wel gewoon constant draait.
Nu met herfstachtig weer (+5/+16 graden, regenachtig), wat toch een redelijk deel van het jaar is, gaat ie pendelen.

Dit is van afgelopen 24u,van de fase waar redelijk alleen de warmtepomp op zit (en de oven, deze is rond 13:00 voor een 20 minuten gebruikt)
[Afbeelding]
@DropjesLover plaatje van onze laatste 24 uur met Loria 6010 bijgevoegd. Pendelt ook (hoge pieken zijn van SWW verwarmen) en soms continu aan. Zit momenteel rond 500 a 600 watt met soms uitschieters. Je verhaal.oberziend, heeft dat ook met isolatie te maken, die is hier redelijk tot goed op orde. Maar da's afhankelijk van meer factoren (grootte woning, ligging, SWW irt gezinsgrootte e.d.). Vloerverwarming beneden in 10 groepen plus retour groep in badkamer; de 5 Java LTV's en 2 design radiatoren in badkamers waterzijdig geregeld om evenwichtige flow te krijgen. Maar wellicht is hierin gezien pendelgedrag ook nog wat winst te behalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3kUkk9EYMYtRJmlUhVKSWF1v/full.jpg

Je hebt t over 3x16A aansluiting. De Loria 6010 heeft 1x20A en 2x16A nodig volgens specs. Hier loopt voor elke groep een aparte kabel naar de plek van de WP. Defrost loopt via eerste groep, is gewoon de BiBu unit, die gaat dan (uit m'n hoofd) tot max 4,2kW (iets meer dan 18A).

Max thermisch vermogen is bij 7 graden ruim 10 kW exclusief CV element (3kW). Op de extreem koude dagen afgelopen jaar haalden we hier pieken van ca 65kWh per dag, incluis SWW. Daarbij speelde ook mee dat 't op die dagen vochtig/mistig was. Op dergelijke dagen haalt de WP minder warmte uit de buitenlucht en is meer defrost nodig; droge lucht heeft een veel beter rendement.

Vloerverwarming beneden aanleggen inclusief verdeler, leidingwerk en aansmeren en daarna nieuwe PVC vloer erin kostte hier in totaal rond €4.500 a €5.000 voor ca 80 m2. Stuk of 5 grote LTV Jaga's met leidingwerk, fans e.d. gaan ook al snel richting €3.500 als je het zelf doet. Persoonlijk zou ik dan voor in 1x goed gaan, dus vloerverwarming beneden ;)

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

DropjesLover schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 11:23:

Ik heb mn radiatoren bijna helemaal dicht gedraaid en de warmtepomp loopt nu nog steeds redelijk te pendelen, met runs van 15 minuten. Temperaturen zijn nu Ta 27-30 graden en Tr daar 3 graden onder. Warmtepomp moduleert tussen de 0 en 15%, flow is 17,5l/min.
Het huis (beneden en boven) is prima op temperatuur.
Voor het huidige weer is hij eenvoudigweg te groot :/
Heb je het met die aanvoer en retour nu over de vloer boven? Nu je de radiatoren bijna helemaal dicht hebt?
17,5 is nog prima, ik heb hier 13,5-14 liter per min, 820 l/h, vind ik ideaal omdat hij dan sneller terug toert bij de start.
Felicia schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 11:47:
[...]

Nou, niet alleen boven, ik heb in theorie ook het zelfde als hem maar dan andersom en als ik boven alles open zet krijgt de vloer weinig tot niks, het vliegt door de radiatoren, koelt daar iets af maar niet genoeg en de retour loopt op waardoor hij uit gaat. Lijkt pendel, maar die vloer kan je wel gebruiken al is het boven, je moet hem alleen niet te warm maken omdat het slaapkamers zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door Rol-Co op 06-10-2019 13:08 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
koevlaas2 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 20:53:
[...]

Ziet @JvdW nog niet veel meer, maar vanaf de SWW expansie loopt een pijp naar de inlaatcombinatie. Expansie zit tussen boiler en inlaatcombinatie.
Dit is duidelijker dat de 1e foto in ieder geval :+
Dat geeft snel verwarring, ik had niet anders verwacht dat het zo zou zitten eigenlijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jebice
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:19
Hier draait een Vaillant 85/3 bijna 2 jaar naar volle tevredenheid. Dus de eerste denk ik niet 😁
Ramon_1984 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 10:05:
[...]

Heey wat leuk, fotoś zijn altijd welkom :)
Volgens mijn ben jij de eerte op dit foum met een valliant _/-\o_

Aangezien dit je eerste winter met de wartepomp wordt is mijn advies om daar lekker mee te gaan spelen en ga ondervinden wat jullie aan comfort lekker vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Rol-Co schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 12:59:
[...]

Heb je het met die aanvoer en retour nu over de vloer boven? Nu je de radiatoren bijna helemaal dicht hebt?
17,5 is nog prima, ik heb hier 13,5-14 liter per min, 820 l/h, vind ik ideaal omdat hij dan sneller terug toert bij de start.

[...]

Nou, niet alleen boven, ik heb in theorie ook het zelfde als hem maar dan andersom en als ik boven alles open zet krijgt de vloer weinig tot niks, het vliegt door de radiatoren, koelt daar iets af maar niet genoeg en de retour loopt op waardoor hij uit gaat. Lijkt pendel, maar die vloer kan je wel gebruiken al is het boven, je moet hem alleen niet te warm maken omdat het slaapkamers zijn.
Temperatuur in/uit van de vloerverwarming is het zelfde gebleven.
En inderdaad, het moet boven gewoon comfortabel niet te warm zijn. Dan is een Tuit van 24 graden prima. Zou wel fijn zijn als de vloer ook werkelijk warm aan zou voelen tho.

Ik kan de pomp van de warmtepomp ook langzamer zetten, deze staat nu op z'n snelst (20l/min) wat standje 4 is. Maar dan gaat het water langzamer rond en kan de warmtepomp z'n warmte nog minder goed kwijt.

[ Voor 9% gewijzigd door DropjesLover op 06-10-2019 13:15 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
DropjesLover schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 11:23:
[...]

Dergelijke vernauwingen zijn echt wel geplaatst met een reden... Ja het zorgt voor een beetje drukval, maar een klep waar je mee wilt regelen, zoals een voetventiel, moet gewoon een redelijke Kv waarde hebben om mee te beginnen, anders zit je te regelen met een klep in het gebied van 0 tot 10% open, voordat de drukval merkbaar begint te worden.
Wat hier een beetje vreemd is omdat de vloerverwarming een systeem met een eigen pomp is, ipv de pomp van het totale verwarmingssysteem.

Ik heb mn radiatoren bijna helemaal dicht gedraaid en de warmtepomp loopt nu nog steeds redelijk te pendelen, met runs van 15 minuten. Temperaturen zijn nu Ta 27-30 graden en Tr daar 3 graden onder. Warmtepomp moduleert tussen de 0 en 15%, flow is 17,5l/min.
Het huis (beneden en boven) is prima op temperatuur.
Voor het huidige weer is hij eenvoudigweg te groot :/
Ik heb ook alle kleppen, thermostaat, 15mm leiding, voet ventiel etc nog aan mijn ht verdeler zitten en werkt perfect over slechts twee groepen van 125 meter met 27ta.

Dus dat geneuzel over alles aanpassen lekker negeren....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

DropjesLover schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 13:14:
[...]

En inderdaad, het moet boven gewoon comfortabel niet te warm zijn. Dan is een Tuit van 24 graden prima. Zou wel fijn zijn als de vloer ook werkelijk warm aan zou voelen tho.
Een vloer "voel" je pas vanaf 25 graden of hoger, daaronder geeft hij wel warmte af maar voel je nagenoeg niet aan je voeten, ook 1 van de redenen dat ik 30 door de vloer stuur en pas stop met warmen als de retour 30 is, de aanvoer is dan inmiddels wel iets opgelopen inderdaad maar who cares.
Ik kan de pomp van de warmtepomp ook langzamer zetten, deze staat nu op z'n snelst (20l/min) wat standje 4 is. Maar dan gaat het water langzamer rond en kan de warmtepomp z'n warmte nog minder goed kwijt.
Hoeveel kW is je wp? mijne 7 maar draait nooit op 7kW, al helemaal niet in de winter, dus waarom zou je je flow zetten op het hoogste vermogen? Van de week zag ik hem ruim 5 kW geven op 800W maar ja dat komt door hoge buiten temperaturen. Ondanks dat allemaal gaat mijn flow niet hoger dan 850 liter/h.
Is ie sneller op temperatuur, toert eerder terug en loopt lekker rustig.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485
reneeke1970 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 13:23:
[...]

Ik heb ook alle kleppen, thermostaat, 15mm leiding, voet ventiel etc nog aan mijn ht verdeler zitten en werkt perfect over slechts twee groepen van 125 meter met 27ta.

Nou dat zal vast niet voor iedereen het zelfde zijn, het ging met mijn ht vvw verdeler ook wel maar met de gesloten verdeler direct aan de hoofdleiding wel een stuk beter, en mooier te regelen dan dat mengen.

[ Voor 19% gewijzigd door Rol-Co op 06-10-2019 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

[...]

Wat nu de situatie is:
Warmtepomp regeling staat op 34% thermostaat (21graden continu) en 66% WAR / buitensensor.

Het verschil met afgelopen dagen lijkt te zijn dat de warmtepomp runs nu iets langer zijn, 15 minuten ipv 5 minuten.
Qua gevoel in huis is alles het zelfde, al draait het pas een halve dag op deze instellingen. De gegevens van mn 3 weerstationnetjes lijken het zelfde beeld te geven (qua temperatuurverloop gedurende de dag).

Je mag me ook pm..

Ik heb/had een systeem waarvan iedereen zei dat het niet zou kunnen.[ huis 1992 ]
Maar hij doet/deed het ook,
zonder heel veel dure aanpassingen.

creatief denken is voor sommige [ hier niet ] techneuten onmogelijk..
Sommige zijn te zwart wit..
Flowregelaars is erg mooi, maar waarom als je het systeem 1x goed hebt ingeregeld?
De kosten en baten analyse..
Een kraan stukje dicht draaien en in huis aangeven overal afblijven kan ook?

edit:
143.176.124.13:3000
Piet
Piet

Mijn retouren bijna gelijk.. [ standleiding gaat beter worden naar mate de wp langer loopt..] te veel aan en uit geweest..

bijna alles gelijk met ong 1 graad verschil _/-\o_

Iedereen blijft vallen over een Dt van 5.. mijn wp weigert het..
En ergens in de manuaal staat groter meer comfort en kleiner efficiënter, mijn dt staat op 15 maar hij regelt alles zelf een cop 5/6 nu.
Als ik hem op dt 5 zet, mindere cop, dus waarom 5?[ omdat iedereen het zegt..of? ]

[ Voor 15% gewijzigd door Dylantje2 op 06-10-2019 13:47 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Rol-Co schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 07:15:
[...]

Tu ?
Ik heb een stuk thermaflex buiten zitten om de koelleidingen, daar staat in de zomer ook flink zon op maar houd zich prima tot nu toe, binnen was dit al geen probleem.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er ook prima uit. Dat grijze spul zit er nu (niet al te netjes en goed-aansluitend) op. Ik heb in dit topic eens een hele dikke isolatiemantel gezien voor een monoblock (warme waterleidingen buiten) waar dit deels ook ingegraven werd.

Ik heb het niet terug kunnen vinden, dikte isolatie was ongeveer 10-15cm als ik uit geheugen moet schatten?

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Rol-Co schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 13:25:
[...]

Een vloer "voel" je pas vanaf 25 graden of hoger, daaronder geeft hij wel warmte af maar voel je nagenoeg niet aan je voeten, ook 1 van de redenen dat ik 30 door de vloer stuur en pas stop met warmen als de retour 30 is, de aanvoer is dan inmiddels wel iets opgelopen inderdaad maar who cares.

[...]

Hoeveel kW is je wp? mijne 7 maar draait nooit op 7kW, al helemaal niet in de winter, dus waarom zou je je flow zetten op het hoogste vermogen? Van de week zag ik hem ruim 5 kW geven op 800W maar ja dat komt door hoge buiten temperaturen. Ondanks dat allemaal gaat mijn flow niet hoger dan 850 liter/h.
Is ie sneller op temperatuur, toert eerder terug en loopt lekker rustig.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485

[...]

Nou dat zal vast niet voor iedereen het zelfde zijn, het ging met mijn ht vvw verdeler ook wel maar met de gesloten verdeler direct aan de hoofdleiding wel een stuk beter, en mooier te regelen dan dat mengen.
is het niet zo dat je het systeem zet op de flow die hij wilt hebben [ staat op mijn iets van 16L...]
En dat hij daarna alles zelf regelt?
Zal afhankelijk zijn van merk enz enz
Mijn pomp doet zelf zijn flow regelen...[ zoals je kunt zien,,,,]
Hij staat op 16..

En dat zal in ieder systeem anders zijn toch?
Meer of minder knieën, dikker of dunner enz enz
Daarom kun je de pomp harder en zachter lopen hier wordt om 16? gevraagd en mijn pom zal x setting hebben op mijn systeem. En een ander zal met dezelfde y setting hebben?

Of hebben jullie aparte [ simpele] settings om op je display zonder installateurs settings de flow aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19-09 08:15
joost.schoon88 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 09:58:
Allereerst iedereen ontzettend bedankt voor dit topic. Afgelopen jaar hebben wij onze woonboerderij uit 1900 geheel gestript en opnieuw opgebouwd. We hebben veel aandacht besteed aan isolatie. Huidige RC waardes; vloer >5, wanden 4, plafond 6 en ik heb een WTW systeem aangelegd.

Omdat we geen aardgas aansluiting hebben was de keuze voor een warmtepomp snel gemaakt (er stond een propaantank in de tuin van 3000 liter. Deze werd ieder jaar minstens 1 keer gevuld).

De installateur die we bij de verbouwing betrokken hebben werkt vel met Vaillant en we hebben dan ook een volledig systeem van Vaillant aan laten leggen. Bij ons draait nu de AroTherm VWL 155/2. Ik merkte wel dat zijn kennis betreft warmtepompen tegen viel. Dus voor mij zaak om op te blijven letten.

Het systeem draait op dit moment naar volle tevredenheid. We hebben een 400 liter boilervat gekozen welke 1 keer per dag een run maakt in de middag.

Daarnaast wordt de vloer mooi warm. Echter heb ik daarover nog wat vragen over het inregelen.

Ik laat de warmtepomp nu alleen draaien ‘s ochtends tussen 06:00 uur en 09:00 uur. Als wij opstaan is de vloer en de woning dan lekker warm en door de buffer van de vloer (zo’n 15 cm beton) blijft het dan de gehele dag lekker in huis. De WP draait dan wel 3 uur lang op 100%, dus moduleert niet.

Denken jullie dat dit een goede ‘tactiek’ is? Of kan ik hem beter de gehele dag laten draaien? Dan ben ik wel weer bang dat hij eerder gaat pendelen....

Graag hoor ik jullie mening! En als jullie t leuk vinden kan ik wat foto’s plaatsen van de installatie. Tot nu toe volgens mij geen Vaillant gezien in dit topic.
Mocht je het nog niet hebben, zorg voor enige vorm van monitoring (stroommeter, warmtemeter, temperatuursensoren). Indien aanwezige intern monitoring, vaak basic alleen dag/maand/jaar totalen.

Als de WP nu per dag totaal 3 uur 100% staat te draaien dan is er genoeg ruimte om te verbeteren. Aanvoertemperatuur omlaag in kleine stapjes totdat de WP net niet gaat 'pendelen' bij dit soort buitentemperaturen van 8-12 graden. WP zal dan vanzelf langer en op een lager pitje gaan draaien.
Alleen 's ochtends vroeg draaien zit je op het koudste en duurste moment van de dag. Een klein beetje nachtverlaging (0.5-1 graad) zorgt voor een verschuiving naar een later moment op de dag.

Wat voor regeling zit er op je Vaillant Arotherm, WAR + kamerthermostaat?
Foto's altijd (y)

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Stef87 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 13:56:
[...]

Ziet er ook prima uit. Dat grijze spul zit er nu (niet al te netjes en goed-aansluitend) op. Ik heb in dit topic eens een hele dikke isolatiemantel gezien voor een monoblock (warme waterleidingen buiten) waar dit deels ook ingegraven werd.

Ik heb het niet terug kunnen vinden, dikte isolatie was ongeveer 10-15cm als ik uit geheugen moet schatten?
Losse buis isolatie is niet zo dik, 13mm is wel maximaal, voordeel van die thermaflex is dat ze voorgevormde bochten, T stukken hebben, dus geen geknoei met tape of insnijdingen.

Heb je niet dit gezien? Maar dat kan niet achteraf.
https://www.wildkamp.nl/p...6025c-rol-a-100-m/M830266

@Dylantje2
Ja, maar jij hebt pana H dus kan je niets mee >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 06-10-2019 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Laatst online: 08-09 21:00
Rol-Co schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 14:11:
[...]

Losse buis isolatie is niet zo dik, 13mm is wel maximaal, voordeel van die thermaflex is dat ze voorgevormde bochten, T stukken hebben, dus geen geknoei met tape of insnijdingen.

Heb je niet dit gezien? Maar dat kan niet achteraf.
https://www.wildkamp.nl/p...6025c-rol-a-100-m/M830266

@Dylantje2
Ja, maar jij hebt pana H dus kan je niets mee >:)
Het lijkt er wel op, alleen was de mantel dan grijs en (ik denk) zacht van buiten, mogelijk met een gescheiden aanvoer/retour.

Alsnog bedankt, zou evt ook een optie kunnen zijn voor de volgende winter. Zoals het er nu bij staat op dak evt nog iets beter isoleren: vind het rondom kraantjes er niet uit zien en de bochten etc.. Verlies zal niet gigantisch zijn maar ik ben er geen fan van. (over een tijdje via de zaak een FLIR apparaat kopen, ook leuk om te zien wat het doet op het dak)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Dylantje2 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 13:43:
[...]

Je mag me ook pm..

Ik heb/had een systeem waarvan iedereen zei dat het niet zou kunnen.[ huis 1992 ]
Maar hij doet/deed het ook,
zonder heel veel dure aanpassingen.
Moet je er ook bij zeggen dat je vorig jaar toen het -4 was ook nog de palletkachel hebt aangehad omdat het binnen bleef afkoelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Felicia schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 14:35:
[...]

Moet je er ook bij zeggen dat je vorig jaar toen het -4 was ook nog de palletkachel hebt aangehad omdat het binnen bleef afkoelen...
nee hoor..
hij was niet aan...

En ja ik was en ben zoekende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Dan het hele verhaal...
Ik heb toen een aantal uren de WP uit gehad, om de S0 er in gesleuteld te krijgen..[ dacht kan ik zelf wel.. ]
om de achterstand qua warmte in te halen pellets ff bij gestookt..

En helaas de S0 zit er nog niet tussen grrrr

Maar mijn 1.x ton pellets ligt er nog..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Betonzicht
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-02-2021
Hey even iets anders tussendoor... laten jullie je warmtepomp ook wel eens nakijken zoals we dat vroeger met een cv-ketel deden voor het stookseizoen?

Wat zijn eigenlijk de punten die je periodiek na moet lopen, schoonmaken of misschien zelfs vervangen? (dat kan natuurlijk ook per wp verschillen.

Hoe denken jullie hier over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Betonzicht schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 14:59:
Hey even iets anders tussendoor... laten jullie je warmtepomp ook wel eens nakijken zoals we dat vroeger met een cv-ketel deden voor het stookseizoen?

Wat zijn eigenlijk de punten die je periodiek na moet lopen, schoonmaken of misschien zelfs vervangen? (dat kan natuurlijk ook per wp verschillen.

neej, ik maak alleen mijn filter schoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
[...]

Dat is het nadeel van lage aanvoer temperaturen. Ik heb dat hier ook, tot ergens december red ik het prima met een Ta van 24 graden, het blijft binnen dan boven de 21 graden. Mijn vrouw had er echter op gerekend in het hele huis warme voeten te hebben. Dat is dus wel een tegenvaller voor haar. De hoogste Ta die ik heb gehad was iets van 26,7 graden en zelfs daarbij bleef de vloer lauw. Het hele huis heeft dan wel weer een egale temperatuur, dus het is wel overal qua temperatuur behagelijk. Je ziet dan weer dat je daar aan went en geneigd bent de thermostaat hoger te zetten. Kan je in vorige delen van dit topic wel wat overlezen. De meeste stoken een hogere kamertemperatuur dan op gas. Je hebt ook veel minder overshoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

jerh schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 15:14:
[...]

Dat is het nadeel van lage aanvoer temperaturen. Ik heb dat hier ook, tot ergens december red ik het prima met een Ta van 24 graden, het blijft binnen dan boven de 21 graden. Mijn vrouw had er echter op gerekend in het hele huis warme voeten te hebben. Dat is dus wel een tegenvaller voor haar. De hoogste Ta die ik heb gehad was iets van 26,7 graden en zelfs daarbij bleef de vloer lauw. Het hele huis heeft dan wel weer een egale temperatuur, dus het is wel overal qua temperatuur behagelijk. Je ziet dan weer dat je daar aan went en geneigd bent de thermostaat hoger te zetten. Kan je in vorige delen van dit topic wel wat overlezen. De meeste stoken een hogere kamertemperatuur dan op gas. Je hebt ook veel minder overshoot.
Warme voetjes zou ideaal zijn, maar met zo'n groot oppervlak wordt de ruimte dan natuurlijk ook zo warm...
Of je moet enorm slechte isolatie hebben dat de lucht geljjk weer afkoelt (en de vloer dus warm blijft).

BThGvNeOA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Betonzicht schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 14:59:

Afhankelijk hoeveel troep hij aan zuigt natuurlijk, maar gewoon eens in de 2 jaar uit spuiten met de tuinslang en een visuele controle is voldoende. Zeker de monoblokjes, split units kan je nog lektesten eventueel, met een zeepsopje of lektester.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

DropjesLover schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 15:19:
[...]

Warme voetjes zou ideaal zijn, maar met zo'n groot oppervlak wordt de ruimte dan natuurlijk ook zo warm...
Of je moet enorm slechte isolatie hebben dat de lucht geljjk weer afkoelt (en de vloer dus warm blijft).
Rooster of raam open en je bent het al kwijt he, het is geen cv.......
Maar wel warme vloer.

Zo gebruik ik ook de badkamer, vloer warm maar toch raampje open.

[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 06-10-2019 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Rol-Co schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 15:21:
[...]

Afhankelijk hoeveel troep hij aan zuigt natuurlijk, maar gewoon eens in de 2 jaar uit spuiten met de tuinslang en een visuele controle is voldoende. Zeker de monoblokjes, split units kan je nog lektesten eventueel, met een zeepsopje of lektester.
Uitspuiten?
Vanaf de fan naar het element of? hoe bedoel je?

Filter van/in de cv leidng mss een keer?
En filter in de wp..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dylantje2 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 15:28:
[...]

Uitspuiten?
Vanaf de fan naar het element of? hoe bedoel je?
Ja die fan zuigt rommel aan he, je wilt niet weten wat voor zooi daar uit komt na een paar jaar, maar het is gevoelig spul al die lamelletjes dus met de tuinslang met ietsje hardere straal die verdamper uitspuiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 23:53
R
reneeke1970 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 13:23:
[...]

Je vergelijkt de appels van @DropjesLover met jouw peren.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
E
[...]

Wat nu de situatie is:

Pomp van je vloerverwarming liever niet maximaal, zet svp maar in de middenstand.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

koevlaas2 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 15:55:
E
[...]

Pomp van je vloerverwarming liever niet maximaal, zet svp maar in de middenstand.
Ik heb ff de handleiding van de verdeler met deze pomp gekeken en die zegt met 7 groepen indd op stand 1 a 2. Meer groepen, hogere snelheid.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

20 L p/m is te weinig om 10 kW te kunnen afgeven (L p/s x 4.2 x delta t=vermogen).
20/60 x 4.2 x 4 = 5,6 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:22
Ik heb de ecodan weer werkend maar alle handelingen m.b.t. ontluchten ten spijt heb ik uitindelijk de spanning van de ecodan afgehaald ( laatste tip van Koevlaas) en na bijzetten werkte de ecodan weer. Ik had dus geen ontluchtingsprobleem maar de ecodan had een probleem. De volgende keer spanningsvrij maken en dan filter schoonmaken, daarna terug bij zetten, vullen, handmatig over de sww draaien en ontluchten en dan starten.
Wat er mis is gegaan weet ik niet exact maar ik denk dat het de flowsensor is geweest die door de werkzaamheden 0 is gaan aanwijzen en pas een flow ging aanwijzen na resetten van de ecodan.
Thks overigens voor alle tips.
Naalroc schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 13:03:
[...]

Jaa, dat komt heel bekend voor, en ik heb het afgelopen jaar al 2 x de oplossing geplaatst, maar ben slecht in terugzoeken er van.
Zoek maar onder mijn naam, en dan iets met ontluchten O-)

Edit: kijk eens hier:
Naalroc in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
corsat schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 16:31:
Ik heb de ecodan weer werkend maar alle handelingen m.b.t. ontluchten ten spijt heb ik uitindelijk de spanning van de ecodan afgehaald ( laatste tip van Koevlaas) en na bijzetten werkte de ecodan weer. Ik had dus geen ontluchtingsprobleem maar de ecodan had een probleem. De volgende keer spanningsvrij maken en dan filter schoonmaken, daarna terug bij zetten, vullen, handmatig over de sww draaien en ontluchten en dan starten.
Wat er mis is gegaan weet ik niet exact maar ik denk dat het de flowsensor is geweest die door de werkzaamheden 0 is gaan aanwijzen en pas een flow ging aanwijzen na resetten van de ecodan.
Thks overigens voor alle tips.

[...]
Hoeft niet persé spanningsloos, standby is voldoende. Wat jij denk ik gedaan hebt is met de WP aan (scherm gevuld met info) de boel schoongemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Remco45 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 11:08:
@DropjesLover : eens met @koevlaas2 : pas de leidingen naar de verdeler aan, zie mijn post hier:

https://gathering.tweaker...message/58172852#58172852

De doorlaatopening in mijn voetventiel voor 22 mm leiding bedroeg slechts 9,3 mm en het water moest dan nog links en rechts langs een bout. Thermostaatventiel ook veel te kleine doorlaat.
Was de flow eerst gelimiteerd en het geluid volgens mijn vrouw een takke-herrie elke ochtend: na modificatie veel meer flow en nu we een WP hebben geruisloos.
Let op: je haalt beveiligingen weg dus je moet de maximum temperatuur van de WP wel goed hebben ingesteld (niet overschrijdbare limiet).
De maximale watertemp die je vloer in mag is 60c, daar kom je met een WP nooit aan.
Mijn WP krijgt het water niet eens boven de 30c op een koude dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
koevlaas2 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 16:06:
[...]

20 L p/m is te weinig om 10 kW te kunnen afgeven (L p/s x 4.2 x delta t=vermogen).
20/60 x 4.2 x 4 = 5,6 kW
Loria 6010 heeft 4 pompstanden, min ca 17l/m, max ca 34l/m. Bij 20l/m staat pomp ws in stand 2 (hier wel iig, met flow rond 20l/m), is dus nog ruimte om de flow te verhogen bij zelfde delta t. Hogere pompstand geeft wel meer geluid, was bij ons een van redenen m op 2 te houden.

@koevlaas2 dank voor formule, helpt geheugen weer even op te poetsen. Komende winter maar eens kijken of er nog iets te tweaken valt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Vanochtend was het eindelijk voldoende afgekoel in huis (19.9oC) om een realistische meting te gaan doen.

Omdat ik ook nieuwsgierig ben naar hoeveel van de flow nu door de vloerverwarming verdeler gaat en hoeveel door de bypass heb ik wat extra stukjes schilders tape op de buizen geplakt zodat ik met een Fluke infrarood thermometer de temperaturen kan meten. (Met 1/10oC resolutie)

Ik heb de boel eerst een paar uur laten opwarmen zodat er tijdens de metingen niet al te veel variatie in temperatuur is en toen 2 keer een serie metingen gedaan, met een ruime tijd tussen de 2 series, rondom het T-stuk waar de bypass en de retour van de vloerverwarming verdeler samen terug naar de ketel gaan.

Meting 1: Tbypass=32.5oC, TRetourVerdeler=27.1oC, TRetourKetel=28.7oC

De verhouding van flow richting Bypass en richting Verdeler is dan gelijk aan de verhouding van de temperaturen die samen de retour temperatuur richting de ketel maken, Dus:

32.5*BypassFlowFactor + 27.1*VerdelerFlowFactor = 28.7
En aangezien VerdelerFlowFactor = (1-BypassFlowFactor) komt dat op:
(32.5-27.1)*BypassFlowFactor =28.7-27.1 ==> BypassFlowFactor = 1.6/5.4 = 0.296

Meting 2: Tbypass=33.6oC, TRetourVerdeler=28.0oC en TRetourKetel=29.5oC geeft dan:
BypassFlowFactor = 1.5/5.6 = 0.268

Gemiddeld is dat 0.282 ~ 28 % voor beide metingen.

Dus laten we zeggen dat 30% van de flow door de ByPass gaat en dan gaat dus 70% van de flow door de verdeler.

Als ik de zelfde soort metingen met de verdeler doe (TVerderIn, TVerdeleruit, TVloerin) kom ik op ongeveer 80% van de aanvoer wordt nog met 20% van de retour gemengt voordat het de vloer in gaat, wat er op neer komt dat de temperatuur van het water dat dan de slangen in gaat ongeveer 1oC kouder is dan het water dat de verdeler inkomt.
*O* *O* *O*
Een heeeeeel stuk beter dan voor de ombouw aktie, toen het water de vloer in niet warmer dan 25oC werd bij aanvoer temperaturen van 50oC.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 16:06:
[...]

20/60 x 4.2 x 4 = 5,6 kW
Is dat zo? Je kan toch een grotere dt hebben?

14,6 l/min
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/a3ggvb1anszn.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/9vr8w2csizyr.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/0r4l5shwi2qd.jpeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Dylantje2 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 14:55:
[...]

Dan het hele verhaal...
Ik heb toen een aantal uren de WP uit gehad, om de S0 er in gesleuteld te krijgen..[ dacht kan ik zelf wel.. ]
om de achterstand qua warmte in te halen pellets ff bij gestookt..

En helaas de S0 zit er nog niet tussen grrrr

Maar mijn 1.x ton pellets ligt er nog..
True, maar volgens mij was een deel van het afkoelen ook al veroorzaakt omdat je met de silent-mode aan het spelen was omdat ie daarna na 'n defrost "mooier" terugkwam.

Hoe bevallen de kolomradiatoren ondertussen? Tis natuurlijk nog niet koud maar volgens mij begint het seizoen nu een beetje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longzeh12
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-03 12:03
Zo mijn warmtepomp is aan het lopen. @koevlaas2 heeft hem afgelopen vrijdag in werking gesteld. Hierbij tegen de belemmering van een nieuwbouw woning aan gelopen...

Met lastige kunstgrepen is het cv gedeelte aan het lopen. Dit loopt nu op bouwstroom. Het cv deel hebben wij gevuld met een tuinslang. Mede hierdoor mega veel lucht in de vloerverwarming (ruim 1000 meter slang). De eerste 2 dagen alleen maar herrie uit de leidingen gehoord...

@koevlaas2 was bereid om vandaag nog te komen helpen met ontluchten en het systeem werkend te houden. Hij loopt als een zonnetje en o wat is de nieuwe buitenunit stil. Helemaal blij mee. Als de stroomaansluiting en water zijn aangesloten kan hij afgemaakt worden. Zo staat ie er nu bij... @3fasen met bouwstroom :)

https://imgur.com/a/JadCBWb

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/JadCBWb

21 oktober komt de tegelzetter, voor die tijd nog ff opstookprotocol uitvoeren ...

[ Voor 4% gewijzigd door Longzeh12 op 06-10-2019 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
@koevlaas2 gebruik je geen microbellen ontluchter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 19:37
Felicia schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 07:40:
[...]

3 fase 16A tegelijk is niet het zelfde als 1x16A hé ;) Mijn elektrische geiser doet ook 13kW op 3x 20A. 3x16A zou 11kW aan moeten kunnen, dat zie je ook bij elektrische auto's die op 3x 25A kunnen opladen met een 16A krachtstroomgroep.
De Loria kan intern de 3 fase naar 1 fase omzetten maar dat hoeft dus niet gelimiteerd te zijn aan 1x 16A. Tenzij hij niets omzet en maar 1 van de 3 fases doorgeeft maar dan snap ik niet waarom hij op 3 fase is aangesloten.

[edit]
@mightym, de units met Flash injection wel ja. Dat kan mijn Panasonic T-Cap ook.
Nee hoor, de Ecodan kan dat ook en die heeft volgens mij geen flash injectie

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Felicia schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 17:45:
[...]

True, maar volgens mij was een deel van het afkoelen ook al veroorzaakt omdat je met de silent-mode aan het spelen was omdat ie daarna na 'n defrost "mooier" terugkwam.

Hoe bevallen de kolomradiatoren ondertussen? Tis natuurlijk nog niet koud maar volgens mij begint het seizoen nu een beetje.
mmm fijn ja dat klopt was ook met sillent om de opstartpieken af te toppen...

Kolom bevallen de WAF uitstekend..
Het lijkt erop dat de wp er ook schik mee heeft
Maar wat je zegt moet nog afkoelen..
En ik moet weer inregelen..
Dus weer hobby

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
overwinteraar schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 17:17:
[...]

Loria 6010 heeft 4 pompstanden, min ca 17l/m, max ca 34l/m. Bij 20l/m staat pomp ws in stand 2 (hier wel iig, met flow rond 20l/m), is dus nog ruimte om de flow te verhogen bij zelfde delta t. Hogere pompstand geeft wel meer geluid, was bij ons een van redenen m op 2 te houden.

@koevlaas2 dank voor formule, helpt geheugen weer even op te poetsen. Komende winter maar eens kijken of er nog iets te tweaken valt. ;)
Wellicht wat rendementverbetering te behalen, maar staar je niet blind op het maximaal haalbare. Heb je eea niet nodig dan kan je beter minder liters per minuut hebben, een WP in deellast draait altijd beter dan 1 die (continue) vollast draait.
Ook niet blind starten op het feit of een WP 55, 60 of 65c kan halen, helemaal niet interessant voor onze super afgiftesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 18:36:
@koevlaas2 gebruik je geen microbellen ontluchter ?
Ik gebruik automatische ontluchters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 17:32:
[...]

Is dat zo? Je kan toch een grotere dt hebben?

14,6 l/min
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Klopt, maar 4 is toch idealiter ? En is alleen maar theorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 19:41:
[...]

Klopt, maar 4 is toch idealiter ? En is alleen maar theorie.
Ja geen idee? Waar staat dat dat 4 ideaal is, vanaf 4 misschien. Ik lees hier ook wel 1 graad dT.

Maar jij claimt dat 20 liter per minuut te weinig is. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 19:49:
[...]

Ja geen idee? Waar staat dat dat 4 ideaal is, vanaf 4 misschien. Ik lees hier ook wel 1 graad dT.

20 liter is theoretisch niet genoeg om 10 kW te kunnen gebruiken bij een delta T van 4, dat is wat ik schreef.
Jij en ik hebben blijkbaar aan 5 al genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Voor de techneuten..
En als salderen..
Ik snap hem niet helemaal.
Maar was op een beurs met mijn zoontje voor zijn schoolkeuze toen zag ik dit:
NL rules???
https://www.elestor.nl/cost-of-storage/

Als 15 Kw in de zomer teveel opwek, wat kan ik hiermee dan in de winter?
Moet ik een zeecontainer plaatsen:-)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 19:51:
[...]

20 liter is theoretisch niet genoeg om 10 kW te kunnen gebruiken bij een delta T van 4, dat is wat ik schreef.
Jij en ik hebben blijkbaar aan 5 al genoeg.
Dat is dus wat ik bedoel, als 20 liter niet genoeg is gaat de delta T dus omhoog, zelfde als een cv ketel die 24kW er in rost met een delta T van 10 of zo.
Niet erg, alleen iets slechter voor de COP denk ik, maar warmen kan je er prima mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
koevlaas2 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 19:34:
[...]

Wellicht wat rendementverbetering te behalen, maar staar je niet blind op het maximaal haalbare. Heb je eea niet nodig dan kan je beter minder liters per minuut hebben, een WP in deellast draait altijd beter dan 1 die (continue) vollast draait.
Ook niet blind starten op het feit of een WP 55, 60 of 65c kan halen, helemaal niet interessant voor onze super afgiftesystemen.
Rendement verbeteren is altijd welkom, mits het totaalplaatje klopt (voldoende warmte in huis). Net even gekeken, WP draaide met dT van ca 1,5 graden (Ta 24,4, Tr 22,9), flow van 20,5l/m en 'trok' ca 500 Watt. Warmteafgifte zou dan (20,5/60) x 4,2 X 1,5 = 2,15 kW zijn. Dus COP van ongeveer 4,3 (bij 9 graden buiten). Of zie ik dit verkeerd? Is overigens korte meting met schommelingen, dus niet heel betrouwbaar.

De 55 graden is voor mij alleen interessant voor SWW (zal 'm voor CV weer naar beneden zetten trouwens ;)). Volgens specs van WP moet deze dat zelf kunnen halen. Als ie van 50 naar 55 graden standaard met SWW element verwarmt, dan is dat met een COP van 1. Via WP moet COP van meer dan 2,5 haalbaar zijn. Vorig jaar als eens bij Techneco navraag gedaan, SWW element zou alleen aan mogen slaan als de WP de boiler zelf niet binnen 4,5 uur kon opwarmen naar gewenste temperatuur met max van 55 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
Rol-Co schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 19:49:
[...]

Het Panasonic boekje is heel duidelijk over de dT instelling.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qJsWRVb.png

Kleinere dT meer comfort, grotere dT meer besparing :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

JvdW schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 20:07:
[...]

[Afbeelding]

Ken ik ook...
Alleen ijk stel de dt in op 15 en gaat zelf naar 2..
En toch een berekende cop [ @AUijtdehaag via script van 6.
Dus ik vraag me af waar ik zou zijn met een nog beter systeem en een vast ingestelde dt van 5.
Maar ik krijg hem niet op 5,,,,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Dylantje2 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 20:15:
[...]

Ken ik ook...
Alleen ijk stel de dt in op 15 en gaat zelf naar 2..
En toch een berekende cop [ @AUijtdehaag via script van 6.
Dus ik vraag me af waar ik zou zijn met een nog beter systeem en een vast ingestelde dt van 5.
Maar ik krijg hem niet op 5,,,,
Is deze instelling niet voor de WAR regeling, delta 15 is vrijgave voor verwarmen.
Vandaar dat hij door loopt tot delta 2 om vervolgens weer uit te gaan en te wachten op delta 15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

[Afbeelding]

Grappig, dat is andersom dus, grotere dT zou een betere COP geven, toch zijn er veel die andersom beweren hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Ramon_1984 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 20:20:
[...]

Is deze instelling niet voor de WAR regeling, delta 15 is vrijgave voor verwarmen.
Vandaar dat hij door loopt tot delta 2 om vervolgens weer uit te gaan en te wachten op delta 15.
Ik snap hem niet....
Maar er is hier al vaker iets over gezegd..
maar ik geloof niet dat een H zich in dt van 5 laat zetten..

Waar jij het over hebt is dat geen sinesterie oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Dylantje2 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 20:21:
[...]

Ik snap hem niet....
Maar er is hier al vaker iets over gezegd..
maar ik geloof niet dat een H zich in dt van 5 laat zetten..

Waar jij het over hebt is dat geen sinesterie oid?
Neej 5 niet, maar dat doet de F ook niet, die werkt naar delta 2 en moduleert dan terug.

Wel heeft de F een parameter waarin je kan aangeven bij welke delta t de pana de SWW run mag gaan maken.

De F serie heeft geen parameter waarin je kan gaan aangeven bij welke delta t de war regeling gestart mag gaan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Felicia
Dylantje2 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 19:53:
Voor de techneuten..
En als salderen..
Ik snap hem niet helemaal.
Maar was op een beurs met mijn zoontje voor zijn schoolkeuze toen zag ik dit:
NL rules???
https://www.elestor.nl/cost-of-storage/

Als 15 Kw in de zomer teveel opwek, wat kan ik hiermee dan in de winter?
Moet ik een zeecontainer plaatsen:-)?
Beetje verkeerde topic maar vooruit.

Er zijn weinig oplossingen die per m3 efficient kunnen opslaan en eigenlijk helemaal geen die het betaalbaar kunnen. Pak even een 10kWh batterij systeem van Redflow (die in principe geen eindige levensduur heeft i.t.t. de NiMH en NiCD batterij systemen). De Redflow ZBM2 heeft een volume van circa 278 liter voor 10kWh. Laten we stellen dat ik mijn 1400kWh elektrisch voor de warmtepomp in de zomer wil gaan opwekken en opslaan. Dan heb ik dus 1400 / 10kwH per battery * 278 liter / 1000 om in m3 opslag te komen: 38.92m3 aan opslag. Dat is dus ruim 10 procent van mijn totale inhoud die ik aan opslag kan gaan gebruiken.
En in de tuin begraven lukt niet omdat de redflow een minimale temperatuur van 15 graden heeft om te kunnen werken).

Als je vervolgens uitrekent dat de richtprijs van een ZBM2 batterij zo'n 8000$ is, zeg afgerond 7000 euro, dan kom je dus op 140x 7000 een kleine miljoen aan investering om genoeg opslag te hebben voor mijn huis om de winter door te komen met elektrisch verwarmen op een ZBM2 batterij systeem...

[edit]
@Ramon_1984, bij WAR heeft de Delta T instelling niet het effect die jij noemt voor de H-serie. Als de WP uitgaat, gaat deze bij 3 graden onder setpoint ongeveer alweer aan. Heb ik vorig jaar getest met verschillende dT instellingen en die hadden allen het zelfde effect.
Het is ook niet de SWW instelling want die stel je op een andere plek in op de H-serie.

[ Voor 10% gewijzigd door Felicia op 06-10-2019 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Felicia schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 20:29:
[...]

Beetje verkeerde topic maar vooruit.

Er zijn weinig oplossingen die per m3 efficient kunnen opslaan en eigenlijk helemaal geen die het betaalbaar kunnen. Pak even een 10kWh batterij systeem van Redflow (die in principe geen eindige levensduur heeft i.t.t. de NiMH en NiCD batterij systemen). De Redflow ZBM2 heeft een volume van circa 278 liter voor 10kWh. Laten we stellen dat ik mijn 1400kWh elektrisch voor de warmtepomp in de zomer wil gaan opwekken en opslaan. Dan heb ik dus 1400 / 10kwH per battery * 278 liter / 1000 om in m3 opslag te komen: 38.92m3 aan opslag. Dat is dus ruim 10 procent van mijn totale inhoud die ik aan opslag kan gaan gebruiken.
En in de tuin begraven lukt niet omdat de redflow een minimale temperatuur van 15 graden heeft om te kunnen werken).

Als je vervolgens uitrekent dat de richtprijs van een ZBM2 batterij zo'n 8000$ is, zeg afgerond 7000 euro, dan kom je dus op 140x 7000 een kleine miljoen aan investering om genoeg opslag te hebben voor mijn huis om de winter door te komen met elektrisch verwarmen op een ZBM2 batterij systeem...
Thanks..
Dus een echte backup is nog lang niet inzicht voor offgrid..
Hopen dat salderen blijft leven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:18
Sowieso anti thuisopslag, energetische efficiëntie is belangrijker dan economisch voordeel.

Laten we de oplossing aub in minimaal landelijk of Europees verband zoeken.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Dylantje2 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 20:31:
[...]

Thanks..
Dus een echte backup is nog lang niet inzicht voor offgrid..
Hopen dat salderen blijft leven
Tenzij er een gigantische doorbraak is niet nee.

Hooguit dat je 2 of 3 van die accu's neerzet om als noodstroom te dienen. Zeker omdat die specifieke accu's ook maar 3kW continue kunnen leveren totdat ze leeg zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Jawel joh.
Met 11 zonnepaneeltjes lukt dat ze wel, :o

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Of deze, die meent dat een elektrische CV veel efficienter is als een warmtepomp :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:34
Felicia schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 20:43:
[...]

Of deze, die meent dat een elektrische CV veel efficienter is als een warmtepomp :P
Nouja, dat zegt ie niet letterlijk toch? Alleen ketelmonteurs hangen het liefst weer iets wat op een ketel lijkt. In zijn laatste video plaatst hij een loeier van 8kW ofzo, die gaan een enorme rekening krijgen als ze de hele winter stoken.
Maar ik ben benieuwd wat die vrouw ervan vind na haar jaarafrekening want ze is zo'n €1616 euro duurder uit qua verbruik. Nu kan ze wel nog salderen dus haar overschot is weg en brengt nu meer op nl. €279.
Ook is de gasaansluiting stopgezet en er is geen onderhoud/afschrijving meer op de ketel. Al schrijven die 2 waterkokers ook af, dus ik streep de afschrijving gewoon af tegen elkaar. Dat scheelt dan €320. Gas 560 kuub scheelt €414.
Al met al nog steeds pakweg 600 euro duurder uit per jaar en 880 euro als salderen er niet meer is. Voorschot met 50 euro per maand omhoog moet ze wel merken toch? Of een flinke jaarafrekening.
Rol-Co schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 21:37:
[...]

Ja gevonden, dit jaar gaat het wel iets meer worden dan 6000 kWh, hij zit nu al op 6200

Verbruik 2019 zonder teruglevering zonnepanelen.

Januari 1835kwh.
Februari 1336kwh.
Maart 1262kwh.
April 590kwh.
Mei 423kwh.
Juni 242kwh
Juli 265kwh
Augustus 253kwh
September
Oktober
November
December
Ik heb voor de laatste 5 maanden de laatste 5 maanden van het jaar ervoor gepakt. Kom dan iets over de 10.000 kWh wat wel normaal is voor zo'n setup. Maar remember dit is nog een zachte winter geweest, stel het gaat een maand vriezen lopen je verliezen keihard op natuurlijk.

[ Voor 23% gewijzigd door Jim423 op 06-10-2019 22:03 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
E
[...]

[Afbeelding]

Volgens mij is het andersom, grote delta t veel verbruik geen comfort. Kleine delta t geen verbruik veel comfort *O*

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koevlaas2
2
Jim423 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 21:09:
[...]

Nouja, dat zegt ie niet letterlijk toch? Alleen ketelmonteurs hangen het liefst weer iets wat op een ketel lijkt. In zijn laatste video plaatst hij een loeier van 8kW ofzo, die gaan een enorme rekening krijgen als ze de hele winter stoken.
Maar ik ben benieuwd wat die vrouw ervan vind na haar jaarafrekening want ze is zo'n €1616 euro duurder uit qua verbruik. Nu kan ze wel nog salderen dus haar overschot is weg en brengt nu meer op nl. €279.
Ook is de gasaansluiting stopgezet en er is geen onderhoud/afschrijving meer op de ketel. Al schrijven die 2 waterkokers ook af, dus ik streep de afschrijving gewoon af tegen elkaar. Dat scheelt dan €320. Gas 560 kuub scheelt €414.
Al met al nog steeds pakweg 600 euro duurder uit per jaar en 880 euro als salderen er niet meer is. Voorschot met 50 euro per maand omhoog moet ze wel merken toch? Of een flinke jaarafrekening.
Je inductiekookplaat tegen een radiator monteren, kan je ook nog het vermogen regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Deze had eerst het verbruik er bij staan maar zie het niet meer, is het weg? Of zie ik het niet?

@koevlaas2
Ben je niet in de war met lage temperatuur, kleine dT maar met 45 graden is vast niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Dat is wel leuke techniek, ik ben zeker geinteresseerd. We kunnen het Groningse gasveld rmee vullen.
Echter, om echt alle fossiel te vervangen hebben we zeer zeer veel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 21:21:
[...]

Deze had eerst het verbruik er bij staan maar zie het niet meer, is het weg? Of zie ik het niet?

@koevlaas2
Ben je niet in de war met lage temperatuur, kleine dT maar met 45 graden is vast niet goedkoop.
Ik spreek uit eigen ervaring, mijn delta t nam af het comfort nam toe en verbruik nam ook af.
Eerste jaar dat ik draaide met 38c aanvoer en delta t 9c was nou niet bepaald een groot succes.

Dit jaar probeer ik het (zoveel mogelijk) op 28c, kijken wat dat scheelt tov 30c van afgelopen jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Rol-Co schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 21:21:
[...]

@koevlaas2
Staat in de omschrijving van de video, moet je wel ff uitvouwen.
Jim423 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 21:09:
[...]

Nouja, dat zegt ie niet letterlijk toch?
Nee, maar in een reactie tegen mijn bericht zegt hij dat een warmtepomp vaak niet is. Daarnaast stelt hij dat een Clage 13kW net zo erg is als een elektrische auto opladen, daarvoor is het net niet bedoeld. Maar, continu 3,7kW stroom van de elektrische ketel of 1kW van mijn warmtepomp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@koevlaas2
Ja maar heb je het over 38 Ta, 30 graden Ta met een dT van 9 is nog best prima hoor. :)

@Felicia
Ja dat probeerde ik maar gaat niet, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Rol-Co schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 21:29:
@koevlaas2
Ja maar heb je het over 38 Ta, 30 graden Ta met een dT van 9 is nog best prima hoor. :)

@Felicia
OK, van januari tot april was het elektra verbruik zo'n 6000kWh. In 2018 ook, halverwege dat jaar was de ketel geplaatst. Gemiddeld maandelijks verbruik was zo'n 250kWh, al zijn er ook zonnepanelen geplaatst.

Hij roept overigens vaak in de comments dat over een paar jaar stroom niets meer kost. Maar, waar hij dat op baseert zegt ie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Felicia schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 21:33:
[...]

OK, van januari tot april was het elektra verbruik zo'n 6000kWh. In 2018 ook, halverwege dat jaar was de ketel geplaatst. Gemiddeld maandelijks verbruik was zo'n 250kWh, al zijn er ook zonnepanelen geplaatst.

Hij roept overigens vaak in de comments dat over een paar jaar stroom niets meer kost. Maar, waar hij dat op baseert zegt ie niet.
Ja gevonden, dit jaar gaat het wel iets meer worden dan 6000 kWh, hij zit nu al op 6200

Verbruik 2019 zonder teruglevering zonnepanelen.

Januari 1835kwh.
Februari 1336kwh.
Maart 1262kwh.
April 590kwh.
Mei 423kwh.
Juni 242kwh
Juli 265kwh
Augustus 253kwh
September
Oktober
November
December

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Uit het gelinkte artikel:
---
Een toestel in het huis, de zogenaamde Power Box, zet op zonnige dagen de stroomoverschotten van de zonnepanelen om in waterstof. Die wordt opgeslagen in gasflessen, in totaal zo'n 1.200 liter. Op momenten dat de zonnepanelen geen energie produceren, zet de Power Box via een brandstofcel een deel van de opgeslagen waterstof weer om in elektriciteit.
---

Hmm 1200 liter H2 gas opslaan, das niet veel om de winter door te komen; 1.2*10.8 = 12.96MJ = 3.6 kWh, misschien dat ze het onder hoge druk samenpersen en in gas tanks van totaal 1200 liter opslaan maar zo lees ik het niet.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
PentaClover schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 21:39:
[...]

Uit het gelinkte artikel:
---
Een toestel in het huis, de zogenaamde Power Box, zet op zonnige dagen de stroomoverschotten van de zonnepanelen om in waterstof. Die wordt opgeslagen in gasflessen, in totaal zo'n 1.200 liter. Op momenten dat de zonnepanelen geen energie produceren, zet de Power Box via een brandstofcel een deel van de opgeslagen waterstof weer om in elektriciteit.
---

Hmm 1200 liter H2 gas opslaan, das niet veel om de winter door te komen; 1.2*10.8 = 12.96MJ = 3.6 kWh, misschien dat ze het onder hoge druk samenpersen en in gas tanks van totaal 1200 liter opslaan maar zo lees ik het niet.
1200 kg misschien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 21:29:
@koevlaas2

@Felicia
Mijn 1e jaar ta 38c delta t 9
2e jaar 33c delta t 5
3e jaar 30c delta t 3
4e jaar 28c delta t nog onbekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@PentaClover
Komt vast nog een extra lijntje H2 het huis binnen.
https://www.vpro.nl/progr.../deltaplan-waterstof.html
Kan natuurlijk nooit met die 11 paneeltjes.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 21:45:
[...]

Mijn 1e jaar ta 38c delta t 9
2e jaar 33c delta t 5
3e jaar 30c delta t 3
4e jaar 28c delta t nog onbekend
Klinkt logisch, lagere temperatuur is minder afgifte en lagere dT, mijn voorspelling voor jou is dat 28 niet gaat.

Ik stuur tegenwoordig op retour temp van de vloer, Ta mag ie zelf weten, koelt de vloer harder af doordat het kouder is buiten blijft hij langer lopen en vice versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
1200 kg * 121 MJ/kg = 145200 MJ = 40333 kWh

Dat is dan weer een beetje veel O-)
AUijtdehaag schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 21:50:
@PentaClover
Komt vast nog een extra lijntje H2 het huis binnen.
https://www.vpro.nl/progr.../deltaplan-waterstof.html
Kan natuurlijk nooit met die 11 paneeltjes.
Nee dat gaat natuurlijk nooit lukken met 11 paneeltjes. Een reken voorbeeldje:
Ik gebruik 2000m3 Gas, dat is 17583 kWh, onder de aanname dat mijn ketel rendement vorig jaar zo rond de 100% lag.
Laten we optimistisch uitgaan van een lage temperatuur elektrolyse rendement van 50%, dan betekend dat ik daar dus ruim 35000 kWh stroom voor moet produceren met mijn zonnepaneeltjes, dat is dus een factor 10 meer dan ik nu in een jaar doe met 12 paneeltjes, dus heb ik daar 120 panelen voor nodig, en dan heb ik alleen voldoende opgewekt voor mijn verwarming en warm water. (Nu heb ik best een groot huis, maar dat past echt niet op mijn dak)

(Alles er van uitgaande dat ik het waterstof in een waterstof CV ketel verbrand zoals in het artikel en niet gebruik om met 50-80% rendement weer stroom van te maken om vervolgens daarmee een warmte pomp te laten draaien met een COP van 4 wat in totaal een beter rendement zal geven dan rechtstreekse verbranding, en de 40-60 panelen die ik dan nodig zou hebben passen ook niet op mijn dak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
[...]

_O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
koevlaas2 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 17:03:
[...]

De maximale watertemp die je vloer in mag is 60c, daar kom je met een WP nooit aan.
Mijn WP krijgt het water niet eens boven de 30c op een koude dag.
Die limiet van 60 graden geldt beslist niet voor alle (tegel)vloeren met vloerverwarming: die van mij is gelimiteerd op 40 graden en ik ken mensen waar de limiet schriftelijk is bevestigd op maximaal 45 of 50 graden.

Vandaar: een gewaarschuwd mens telt voor twee ;)

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 09:15

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Rol-Co schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 21:51:
[...]

Klinkt logisch, lagere temperatuur is minder afgifte en lagere dT, mijn voorspelling voor jou is dat 28 niet gaat.

Ik stuur tegenwoordig op retour temp van de vloer, Ta mag ie zelf weten, koelt de vloer harder af doordat het kouder is buiten blijft hij langer lopen en vice versa.
Heb je de sensor verplaatst ofzo? Of hoe anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djames6
  • Laatst online: 16-09 07:52
kan iemand mij adviseren of ik voor en hybride of volledige warmtepomp zou kunnen gaan met de onderstaande gegevens?

ik heb nu namelijk een 2 jaar oude Nefit HRC30 Trendline waarmee ik de temperatuur van de aanvoer naar de radiatoren van 55 graden op 45 graden heb gezet, nadat ik radiator ventilators in alle ruimtes heb toegepast. (kijken of ik het daarmee ook in de winter red) ik heb namelijk geen vloerverwarming

mocht dat lukken wil ik kijken om mijn ketel uit te bereiden met een Nefit split warmtepomp (met warm water voorziening als dat kan) of wellicht helemaal te vervangen.

vanaf 18-10-2018 tot vandaag is mijn gas verbruik 725 M3 verder heb ik 12 zonnepanelen 3,66kW met een jaar opbrengst van op zijn minst 3200kW waarvan ik 2600kW verbruik. ook gebruiken we onze houtkachel regelmatig voor de sfeer en anderen soort warmte.

het gaat om een vrij staand huis van +- 200m2 waarvan de ruimtes allemaal voorzien zijn van thermostaten, behalve woonkamer en keuken die hebben normale kranen omdat daar zich de thermostaat bevind.

-muren zijn geïsoleerd
-dak matig geïsoleerd
-normaal dubbelglas maar kozijnen goed kier dicht
-vloer is geïsoleerd

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 21:51:
[...]

.....mijn voorspelling voor jou is dat 28 niet gaat.

Dat zei je vorig jaar over mijn 30c ook.
Vanmorgen liep mijn wp en de delta t was 3, keurig dus ik laat het even zo.
Wat verder opviel was dat het geluid een stuk minder was.

Als het kouder word gaat mijn wp ook langere runs maken, word het echt onder 0 en overdag ook koud dan word het automatisch 24x7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
W
Remco45 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 00:56:
[...]

Die limiet van 60 graden geldt beslist niet voor alle (tegel)vloeren met vloerverwarming: die van mij is gelimiteerd op 40 graden en ik ken mensen waar de limiet schriftelijk is bevestigd op maximaal 45 of 50 graden.

Vandaar: een gewaarschuwd mens telt voor twee ;)
Een standaard huis tuin en keukenverdeler heeft een thermostaat met 60c limiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
djames6 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 08:06:
kan iemand mij adviseren of ik voor en hybride of volledige warmtepomp zou kunnen gaan met de onderstaande gegevens?

ik heb nu namelijk een 2 jaar oude Nefit HRC30 Trendline waarmee ik de temperatuur van de aanvoer naar de radiatoren van 55 graden op 45 graden heb gezet, nadat ik radiator ventilators in alle ruimtes heb toegepast. (kijken of ik het daarmee ook in de winter red) ik heb namelijk geen vloerverwarming

mocht dat lukken wil ik kijken om mijn ketel uit te bereiden met een Nefit split warmtepomp (met warm water voorziening als dat kan) of wellicht helemaal te vervangen.

vanaf 18-10-2018 tot vandaag is mijn gas verbruik 725 M3 verder heb ik 12 zonnepanelen 3,66kW met een jaar opbrengst van op zijn minst 3200kW waarvan ik 2600kW verbruik. ook gebruiken we onze houtkachel regelmatig voor de sfeer en anderen soort warmte.

het gaat om een vrij staand huis van +- 200m2 waarvan de ruimtes allemaal voorzien zijn van thermostaten, behalve woonkamer en keuken die hebben normale kranen omdat daar zich de thermostaat bevind.

-muren zijn geïsoleerd
-dak matig geïsoleerd
-vloer is geïsoleerd

Alvast bedankt!
Heb je al LTV voorziening zoals vloerverwarming? En al getest of je het huis warm kunt stoken als je de CV op lage Ta (max 40 graden, liefst 30 graden) zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
djames6 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 08:06:

-muren zijn geïsoleerd
-dak matig geïsoleerd
-vloer is geïsoleerd

Alvast bedankt!
Koop vooral geen dedicated hybride wp maar 1 die je later met sww kan uitbreiden.
Of als je durft meteen je ketel weg en wp erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djames6
koevlaas2 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:46:
[...]

Koop vooral geen dedicated hybride wp maar 1 die je later met sww kan uitbreiden.
Of als je durft meteen je ketel weg en wp erin.
daar heb ik eigenlijk ook over na zitten denken, en heb al het een en ander gelezen (Nefit trendline) ondersteund ook hybride opstelling, alleen ben ik bang dat als ik over ga naar een volledige warmtepomp dat ik tekort ga komen mits het echt koud word en warm water vanuit de warmtepomp lijkt me een mooie besparing en comfort (sneller warm water door dat en voorraad word gehouden)

al heb ik dan nog wel een houtkachel al back-up. vandaar dat ik als eerst bezig ben om mijn water temperatuur van de CV omlaag te brengen,

alleen lees ik bijvoorbeeld bij een Nefit split unit dat deze het water tot 55 graden kan verwarmen, maar dat lijkt me dan alleen iets in het meest gunstige geval?
overwinteraar schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:42:
[...]

Heb je al LTV voorziening zoals vloerverwarming? En al getest of je het huis warm kunt stoken als je de CV op lage Ta (max 40 graden, liefst 30 graden) zet?
Vloer verwarming heb ik helaas niet, wel een geheel nieuwe CV installatie.

Dat heb ik nog niet geprobeerd om de Temperatuur naar 40 of 30 graden te brengen, maar ik denk dat ik dan wel tekort ga schieten.

met 55 graden krijg ik het huis met gemak op temperatuur en nu met de upgrade radiator ventilatoren lukt het me ook om dat voor elkaar te krijgen met 45 graden alleen denk ik dat dit wel het uiterste is wat ik ga halen en anders meer zou moeten gaan isoleren (HR++ ramen bijvoorbeeld)

als ik met een warmtepomp max 55 graden zou halen en onder waarde 45 graden, dan zou ik me huis goed genoeg warm krijgen,

alleen daar onder ben ik bang dat ik tekort kom, vooral omdat ik natuurlijk geen vloerverwarming heb.

al kan mijn huis nog veel beter geïsoleerd worden :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
koevlaas2 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:22:
[...]

Dat zei je vorig jaar over mijn 30c ook.
Vanmorgen liep mijn wp en de delta t was 3, keurig dus ik laat het even zo.
Wat verder opviel was dat het geluid een stuk minder was.

Als het kouder word gaat mijn wp ook langere runs maken, word het echt onder 0 en overdag ook koud dan word het automatisch 24x7.
Vorig jaar zei je toch dat je niet onder de 30 wilde omdat ie dan ging pendelen?

[edit]
djames6 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 10:01:
[knip]
Dat heb ik nog niet geprobeerd om de Temperatuur naar 40 of 30 graden te brengen, maar ik denk dat ik dan wel tekort ga schieten.

met 55 graden krijg ik het huis met gemak op temperatuur en nu met de upgrade radiator ventilatoren lukt het me ook om dat voor elkaar te krijgen met 45 graden alleen denk ik dat dit wel het uiterste is wat ik ga halen en anders meer zou moeten gaan isoleren (HR++ ramen bijvoorbeeld)

als ik met een warmtepomp max 55 graden zou halen en onder waarde 45 graden, dan zou ik me huis goed genoeg warm krijgen,

alleen daar onder ben ik bang dat ik tekort kom, vooral omdat ik natuurlijk geen vloerverwarming heb.

al kan mijn huis nog veel beter geïsoleerd worden :P
Als je het niet met 40 graden warm krijgt, wordt een warmtepomp een erg dure oplossing. Mijn warmtepomp zou ook 55 graden kunnen draaien maar dan ben je eigenlijk nooit rendabler als met een gasketel.

Dus: eerst isoleren, kijken wat je verbruik dan is en dat gebruiken als ijkpunt voor een warmtepomp.
Ik draai hier ook op radiatoren, en dat werkt prima alleen is mijn WP in tikkeltje te zwaar waardoor die flink pendelt.

[ Voor 55% gewijzigd door Felicia op 07-10-2019 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Na mijn gespeel van afgelopen dagen is het op de begane grond (waar de radiatoren staan) an sich prima (was het altijd wel), maar vannacht en vanochtend is het op de 1e verdieping met vloerverwarming gewoonweg koud :/
Terwijl ik dus alle radiatoren nagenoeg dicht gedraaid heb 8)7

Tevens heeft de warmtepomp ook niet gelopen tussen 21:00 en 01:00, om daarna een paar prima runs te doen (wel met een paar 5-minuten dipjes tussen de lange runs :? ) om vervolgens na 09:00 weer voor langere tijd stil te vallen...

Ik heb nu maar de hellingscurve aangepast van 0,7, naar 0,4 wat meer bij vloerverwarming hoort, en de omgevingssensor-invloed van 33% naar 66% gezet. Eens kijken wat het verschil gaat zijn.

BThGvNeOA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djames6
Als je het niet met 40 graden warm krijgt, wordt een warmtepomp een erg dure oplossing. Mijn warmtepomp zou ook 55 graden kunnen draaien maar dan ben je eigenlijk nooit rendabler als met een gasketel.

Dus: eerst isoleren, kijken wat je verbruik dan is en dat gebruiken als ijkpunt voor een warmtepomp.
Ik draai hier ook op radiatoren, en dat werkt prima alleen is mijn WP in tikkeltje te zwaar waardoor die flink pendelt.
[/quote]

maar als ik het goed begrijp, zou het in mijn huidige situatie interessanter zijn om een hybride oplossing te pakken die bijvoorbeeld ook nog het warm water voor zijn rekening pakt (ipv via cv ketel warm water)

dan hou ik wel de vast kosten voor mijn gas aansluiting en wat dan nog verbruikt word, maar dan zou ik verder safe zitten.

want ik heb al eens zitten rekenen maar met mijn gas verbruik zou ik ongeveer een 5kW warmtepomp moeten hebben (voor hybride) en lijkt me kwa aanschaf ook niet heel prijzig

even van 1000M3 gas uitgaande 1000x8:1650= 4,85kW (formule die ik hier op het forum tegen gekomen ben)

zo kan in de overschot van me zonnepanelen mooi gebruiken :)

en dan door de tijd heen me huis beter isoleren en tegen die tijd zoude de technieken alleen maar beter worden met de warmtepompen 8) om het helemaal om te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:49
Mijn eerste defrost van dit stookseizoen is een feit volgens grafana :P _/-\o_ *O*

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/xue388n6.jpg

Het duurt nu wel vrij lang (uren) voordat gewenste Ta gehaald wordt, dus bij mij gaat de vermogensschakelaar naar 100% vanavond.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
djames6 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 11:13:
maar als ik het goed begrijp, zou het in mijn huidige situatie interessanter zijn om een hybride oplossing te pakken die bijvoorbeeld ook nog het warm water voor zijn rekening pakt (ipv via cv ketel warm water)
Ligt er vooral aan wat je wil bereiken en wat je denkt dat er in de nabije toekomst gaat gebeuren.

Ík ga er vanuit dat ver niet al te lange tijd de prijs van gas aardig omhoog gaat om mensen van de gasketel af te bewegen. Wil je dan nu nog investeren in een hybride oplossing? Ik zou eerst het isoleren aanpakken en daarna alsnog de warmtepomp doen.

Overigens moet ik wel aanvullen dat ik bij -5 op 42 graden draai, het is vooral in de periode zoals nu bij welke temperatuur je de toko warm kan houden. 20 weken van COP 4 tot 5 en 2 weken van COP 2 als het eens flink vriest is op zich ook acceptabel, voor mijzelf. Als je T21/T22 radiatoren hebt zou het plaatsen van Climatebooster (of een DIY variant) wellicht ook nog kunnen helpen om de toko warm te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djames6
Felicia schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 11:26:
[...]

Ligt er vooral aan wat je wil bereiken en wat je denkt dat er in de nabije toekomst gaat gebeuren.

Ík ga er vanuit dat ver niet al te lange tijd de prijs van gas aardig omhoog gaat om mensen van de gasketel af te bewegen. Wil je dan nu nog investeren in een hybride oplossing? Ik zou eerst het isoleren aanpakken en daarna alsnog de warmtepomp doen.

Overigens moet ik wel aanvullen dat ik bij -5 op 42 graden draai, het is vooral in de periode zoals nu bij welke temperatuur je de toko warm kan houden. 20 weken van COP 4 tot 5 en 2 weken van COP 2 als het eens flink vriest is op zich ook acceptabel, voor mijzelf. Als je T21/T22 radiatoren hebt zou het plaatsen van Climatebooster (of een DIY variant) wellicht ook nog kunnen helpen om de toko warm te houden.
Dat is zo, ik ga eerst een kijken wat het dit seizoen doet met 45 graden, want dan kan ik zien als het buiten goed vriest en de ketel een tijdje draait op welke temperatuur deze moduleert.

verder heb ik nu onder alle radiators ventilators zitten van Speedcomfort en mits de gas prijs snel en fors stijgt is het al sneller interessant om een warmtepomp te nemen want ook al is de cop waarde eventueel lager dan is dat tegen die tijd altijd nog voordeliger ten opzichten van gas prijs
Pagina: 1 ... 112 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.