Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 111 ... 121 Laatste
Acties:
  • 580.947 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:41

DropjesLover

Dit dus ->

Vandaag is Techneco bij mij langs geweest ivm problemen met de Loria 6010.
Aardlek van de 3-fase groep sloeg telkens door, en precies op de dag/tijd van de legionella-cyclus...
Verwarmingselement er uit gehaald, doorgemeten en ja hoor, een te meten weerstand tussen de aarde en de stroomkring... Deze wordt binnenkort vervangen.

Tevens heb ik even gevraagd of ze ook m'n printplaat konden vervangen voor een nieuwere versie.
Op de oude kan geen firmware-update gedaan worden, en de nieuwe versie (met update) heeft fors meer mogelijkheden, waaronder een draadloze thermostaat en aansturing (en uitlezen) via OpenTherm. Tevens zou het pendel-gedrag ook minder moeten zijn. Ik heb de kosten niet echt besproken met de monteur, een nieuwe printplaat zou ~€80 kosten, had ik al eens eerder nagevraagd.

En als toetje, hij noemde dat Techneco ook een omruil-actie begonnen is voor de oude ruimtemodule (oud, onhandig ding) voor een nieuwe fancy touchscreen variant van Honeywell. Voor gratis, maar moet wel geregeld worden via de installateur.
Dus ik mailtje naar de installateur (met wat er nu gedaan was door Techneco, de wisseling van printplaat (stom om te zeggen...) en hoe het zit met die thermostaat-omwisseling. Ik word even later gebeld.

Helaas had hij al met Techneco de bon besproken, dus de printplaat zal waarschijnlijk in rekening gebracht worden. Jammer, maar ach, €80. Het was maar ~10 minuten werk. 4 schroeven, 8 stekkers langs de rand van de plaat los, plaat omwisselen, stekkers en schroeven vast, klaar.

Daarna ging het gesprek over het systeem wat ik heb.
Ik krijg meer en meer dat ik maar een half systeem heb, helaas.

Situatie:
Leidingwerk: staal
Geen koeling-optie
Geen 2-zone systeem, alles op 1 pomp
Begane grond: HTV radiatoren die nu dus LTV water krijgen (is prima, voldoet)
1e verdieping: vloerverwarming. Vloerverwarming-verdeler heeft een pomp en (ter bescherming) een thermostaatkraan op de aanvoer.

De aanvoer en retour zijn verbonden met een pressure relief valve om de vloerverwarming te bypassen.
De pomp hangt aan een temperatuur-schakelaar als besparingsmaatregel, deze zat op de aanvoer vlak voor de verdeler, het duurt dus even voordat die warm wordt en schakelt. Nu heb ik die schakelaar er tussenuit gehaald en loopt mn pomp 24/7.

Ik heb verder geen buffervat, het water van de vloerverwarming is mn buffer.
Alleen, wanneer m'n pomp niet draait, dan heb ik dus geen buffer en staat de compressor behoorlijk te pendelen. Dit zie ik in mn stroomverbruik (gelogd door mn slimme meter + domoticz).

Vreemd genoeg zie ik dat de watertemperatuur in de vloerverwarming maar net boven de setpoint van 21 graden is, echt max 25...

De warmtepomp wordt voor 50% geregeld door de thermostaat (op 21 graden) en 50% door een omgevingssensor buiten.

Ideaal zou zijn 100% op de omgevingssensor, maar dan loop ik het risico dat m'n buffervolume, de vloerverwarming, te warm wordt.

Het plaatsen van een extra buffervat zou zo'n €500 (excl werkzaamheden) zijn.
De installatie ombouwen naar een fatsoenlijk 2-zone systeem, en gelijk de koeling-optie en kunststof leidingen plaatsen zou zo'n €2500 kosten :/

Geen idee wat nu wijsheid is.
Maar eens beginnen met een P&ID schema te maken van de installatie die ik nu heb...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
DropjesLover schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 18:16:
Vandaag is Techneco bij mij langs geweest ivm problemen met de Loria 6010.
Aardlek van de 3-fase groep sloeg telkens door, en precies op de dag/tijd van de legionella-cyclus...
Verwarmingselement er uit gehaald, doorgemeten en ja hoor, een te meten weerstand tussen de aarde en de stroomkring... Deze wordt binnenkort vervangen.

Tevens heb ik even gevraagd of ze ook m'n printplaat konden vervangen voor een nieuwere versie.
Op de oude kan geen firmware-update gedaan worden, en de nieuwe versie (met update) heeft fors meer mogelijkheden, waaronder een draadloze thermostaat en aansturing (en uitlezen) via OpenTherm. Tevens zou het pendel-gedrag ook minder moeten zijn. Ik heb de kosten niet echt besproken met de monteur, een nieuwe printplaat zou ~€80 kosten, had ik al eens eerder nagevraagd.

En als toetje, hij noemde dat Techneco ook een omruil-actie begonnen is voor de oude ruimtemodule (oud, onhandig ding) voor een nieuwe fancy touchscreen variant van Honeywell. Voor gratis, maar moet wel geregeld worden via de installateur.
Dus ik mailtje naar de installateur (met wat er nu gedaan was door Techneco, de wisseling van printplaat (stom om te zeggen...) en hoe het zit met die thermostaat-omwisseling. Ik word even later gebeld.

Helaas had hij al met Techneco de bon besproken, dus de printplaat zal waarschijnlijk in rekening gebracht worden. Jammer, maar ach, €80. Het was maar ~10 minuten werk. 4 schroeven, 8 stekkers langs de rand van de plaat los, plaat omwisselen, stekkers en schroeven vast, klaar.

Situatie:
Geen koeling-optie
1e verdieping: vloerverwarming. Vloerverwarming-verdeler heeft een pomp en (ter bescherming) een thermostaatkraan op de aanvoer.

De aanvoer en retour zijn verbonden met een pressure relief valve om de vloerverwarming te bypassen.
De pomp hangt aan een temperatuur-schakelaar als besparingsmaatregel, deze zat op de aanvoer vlak voor de verdeler, het duurt dus even voordat die warm wordt en schakelt. Nu heb ik die schakelaar er tussenuit gehaald en loopt mn pomp 24/7.

Alleen, wanneer m'n pomp niet draait, dan heb ik dus geen buffer en staat de compressor behoorlijk te pendelen. Dit zie ik in mn stroomverbruik (gelogd door mn slimme meter + domoticz).

Vreemd genoeg zie ik dat de watertemperatuur in de vloerverwarming maar net boven de setpoint van 21 graden is, echt max 25...

De warmtepomp wordt voor 50% geregeld door de thermostaat (op 21 graden) en 50% door een omgevingssensor buiten.

Ideaal zou zijn 100% op de omgevingssensor, maar dan loop ik het risico dat m'n buffervolume, de vloerverwarming, te warm wordt.

De installatie ombouwen naar een fatsoenlijk 2-zone systeem, en gelijk de koeling-optie en kunststof leidingen plaatsen zou zo'n €2500 kosten :/

Maar eens beginnen met een P&ID schema te maken van de installatie die ik nu heb...
Heb je toevallig een linkje naar specs/voordelen van nieuwe printplaat en waaraan is verschil tussen oude en nieuwe printplaat te zien?

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19-09 21:40
...

...
Dat is toch geen ernstig risico. Na het instellen van de juiste stooklijn wordt het misschien iets warmer dan je setpoint, maar dat is nog niet meteen een ramp toch. Uiteindelijk regelt hij zichzelf terug door de retour.
Bij mij wordt met heel laag gewicht de binnentemperatuur meegenomen (3x de delta, waarbij de delta altijd <0.5 en dus < 1.5 graad) bij de buitentemperatuur wordt opgeteld/afgetrokken. Wanneer ik geen nachtverlaging van ongeveer 0.5 graad zou doen zou het nog veel minder varieren.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

overwinteraar schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 18:41:
[...]

Heb je toevallig een linkje naar specs/voordelen van nieuwe printplaat en waaraan is verschil tussen oude en nieuwe printplaat te zien?
Ik heb het verschil zo niet gezien, het lijkt alsof er geen extra pinnen bij zijn maar dat die intern wel aangesloten zijn.
Je ziet het in de software, de oude had maar 56 (en dummy nummers) instellingen, de nieuwe 97 (en dummy nummers). Ook kan je nu niet alleen dag van de week en tijd instellen, maar tijd, datum en jaar.
Mobiel vind ik het even lastig om te zoeken...
LangeFries schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 19:42:
[...]

Dat is toch geen ernstig risico. Na het instellen van de juiste stooklijn wordt het misschien iets warmer dan je setpoint, maar dat is nog niet meteen een ramp toch. Uiteindelijk regelt hij zichzelf terug door de retour.
Bij mij wordt met heel laag gewicht de binnentemperatuur meegenomen (3x de delta, waarbij de delta altijd <0.5 en dus < 1.5 graad) bij de buitentemperatuur wordt opgeteld/afgetrokken. Wanneer ik geen nachtverlaging van ongeveer 0.5 graad zou doen zou het nog veel minder varieren.
De retour is op druk, niet op temperatuur.
Ik doe niet aan nachtverlaging, dat kost alleen maar energie. Hoe je die andere dingen instelt, geen idee.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
DropjesLover schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 20:06:
[...]

Ik heb het verschil zo niet gezien, het lijkt alsof er geen extra pinnen bij zijn maar dat die intern wel aangesloten zijn.
Je ziet het in de software, de oude had maar 56 (en dummy nummers) instellingen, de nieuwe 97 (en dummy nummers). Ook kan je nu niet alleen dag van de week en tijd instellen, maar tijd, datum en jaar.
Mobiel vind ik het even lastig om te zoeken...

[...]

De retour is op druk, niet op temperatuur.
Ik doe niet aan nachtverlaging, dat kost alleen maar energie. Hoe je die andere dingen instelt, geen idee.
Tnx. Hier software versie 26... |:( Ga ook maar ff contacten met Techneco ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• lerssi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-09 23:01
@koevlaas2 is vorige week bij mij langsgekomen om de boel draaiende te krijgen.
Hierbij het resultaat, we zitten er tot nu toe warmpjes bij.

puhz-sw75yaa+ersc-vm2c
Gasverbruik vorig jaar 1535 M3

Buitenunit:
WP buitenunit

Binnenunit:
WP binnenunit

Nu hopelijk gasvrij het leven door....

[ Voor 6% gewijzigd door lerssi op 04-10-2019 20:25 . Reden: specificaties warmtepomp toegevoegd ]

Als hadden geweest is, is hebben te laat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
DropjesLover schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 18:16:Het plaatsen van een extra buffervat zou zo'n €500 (excl werkzaamheden) zijn.

Je geeft aan dat ie flink pendelt, maar wat noem jij flink? Daarnaast heeft je benedenverdieping HT radiatoren, wat voor aanvoertemperatuur gebruik je?
Laat ik voorop stellen dat ik een Panasonic heb die zwaar overpowered is voor mijn HT radiatoren. Ik weet dus niets van de Loria af maar wel e.e.a. van pendelen. Als ik de mijne op WAR laat draaien dan werk ik met Ta 35 bij weer zoals vandaag en dan gaat ie dus 70-80x per dag aan en na een paar minuten weer uit. Zet ik 'm op thermostaatregeling (met histerie van 0,2 graden) en de aanvoertemperatuur wat hoger is er meer afgifte en veel minder pendelen.

Ter illustratie (eentje van vorig jaar met een buitentemperatuur van 9 á 10 graden):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xfWK3T6tgRav5sbjr1m5uQ1w/full.png

Mijn inziens is je pendelgedrag te verklaren doordat bij de hoge Ta de vloerverwarming boven uitschakelt en dus je radiatoren beneden het werk moeten doen. Die hebben te weinig afgifte, unit gaat pendelen.
Je zou dus inderdaad een buffer kunnen aanbrengen maar je zou ook kunnen overwegen de radiatoren beneden te vervangen door LT radiatoren. Zo kan de aanvoertemperatuur in je systeem wat omlaag en komt deze meer in balans.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
lerssi schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 20:23:

Nu hopelijk gasvrij het leven door....
Heb je zelf in de hand, gaskraan dichthouden :+ d:)b
Maar zie ik dat goed :?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Px4XMYg.png

Is dat een Airfix vat aangesloten op een dood stuk?
Kan het niet goed zien op de foto, het zal wel niet :P, toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lerssi
JvdW schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 21:01:
[...]

[Afbeelding]

Hij zit aangesloten onderaan het RVS vat, maar dat weet @koevlaas2 beter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

overwinteraar schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 20:21:
[...]

Tnx. Hier software versie 26... |:( Ga ook maar ff contacten met Techneco ;)
Hier 27.33 nu op de nieuwe :)
Het verschil staat ook op de website van techneco, onder het kopje documentatie. De ene handleiding verschilt van de andere gebruikers VS installateurshandleiding 8)7
Ik weet dat ik eens een handleiding had gezien met de verschillende thermostaten er in, maar ruim een half jaar geleden, en waar :/

@Felicia ik kan mn aanvoertemperatuur niet instellen, alleen op een maximaal zetten (nu 45 graden). Ook de retour kan ik niet instellen wanneer ik de buitensensor (deels) gebruik.
M'n retourtemperatuur volgens de warmtepomp is (nu) 43,8 graden, maar de pomp loopt niet.
De aanvoer en retour van de vloerverwarming zijn volgens de twee (goedkope) temperatuurmeters op het verdelerblok beide ~21 graden (pomp draait).

Wat ik pendelen noem? Ik zie mn stroomverbruik elke 5 minuten (verdeling domoticz) naar ~1kW schieten en dan weer niet. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SZK8A2iaCfYVGeC3ai5VjovT/full.jpg
Vannacht deed ie het prima stabiel, maar sinds de kaart verwisseld is staat ie te pendelen. Deed ie normaal ook wanneer er blijkbaar minimale vraag is

[ Voor 41% gewijzigd door DropjesLover op 04-10-2019 22:21 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overwinteraar
DropjesLover schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 22:06:
[...]

Het verschil staat ook op de website van techneco, onder het kopje documentatie. De ene handleiding verschilt van de andere gebruikers VS installateurshandleiding 8)7
Ik weet dat ik eens een handleiding had gezien met de verschillende thermostaten er in, maar ruim een half jaar geleden, en waar :/
Zag t idd op de site.

Op site van Atlantic ooit alle versie gedownload, dus ook van diverse kits e.d. Leek handig, maar gebruik ze nooit. Ik gebruik alleen de installatienhandleiding, daar staan alle opties in, wel zo makkelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 23:53
W
JvdW schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 21:01:
[...]

[Afbeelding]

Die foto is gemaakt toen de installatie nog niet af was, @lerssi post svp een foto van hoe de boel er nu bijstaat ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
[...]

@Felicia ik kan mn aanvoertemperatuur niet instellen, alleen op een maximaal zetten (nu 45 graden). Ook de retour kan ik niet instellen wanneer ik de buitensensor (deels) gebruik.
M'n retourtemperatuur volgens de warmtepomp is (nu) 43,8 graden, maar de pomp loopt niet.
De aanvoer en retour van de vloerverwarming zijn volgens de twee (goedkope) temperatuurmeters op het verdelerblok beide ~21 graden (pomp draait).

Wat ik pendelen noem? Ik zie mn stroomverbruik elke 5 minuten (verdeling domoticz) naar ~1kW schieten en dan weer niet. [Afbeelding]
Vannacht deed ie het prima stabiel, maar sinds de kaart verwisseld is staat ie te pendelen. Deed ie normaal ook wanneer er blijkbaar minimale vraag is
Is die grafiek van afgelopen 24 uur van sec je WP? Want dan lijken t wel stevige waarden op eerste gezicht.

En wat bedoel je met 'sinds kaart verwisseld is'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lerssi
koevlaas2 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 23:23:
W
[...]

Die foto is gemaakt toen de installatie nog niet af was, @lerssi post svp een foto van hoe de boel er nu bijstaat ?
Ik zal vanmiddag de nieuwe foto uploaden. Het draait als een zonnetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
@Grolsch naar aanleiding van jouw opmerking dat de Mitsubishi geen buffervat sensor gebruikt heb ik de sensor verplaatst vlak voor de ingang van het buffervat. En meet dus eigenlijk de warmtepomp temperatuur. Wat een rust in het regel circuit. Tuurlijk loopt de temperatuur door de buffer nog wel hoger dan het setpoint, logische gevolg van de buffer wervelingen. Geen temperatuur in de kamer die te hoog uit komt. Dus ook geen warmtepomp weetjes type c.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Fut41 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 09:29:
@Grolsch naar aanleiding van jouw opmerking dat de Mitsubishi geen buffervat sensor gebruikt heb ik de sensor verplaatst vlak voor de ingang van het buffervat. En meet dus eigenlijk de warmtepomp temperatuur. Wat een rust in het regel circuit. Tuurlijk loopt de temperatuur door de buffer nog wel hoger dan het setpoint, logische gevolg van de buffer wervelingen. Geen temperatuur in de kamer die te hoog uit komt. Dus ook geen warmtepomp weetjes type c.
Hoe meer sensoren (managers) je aansteld hoe ingewikkelder de boel word, ik blijf op KISS hameren.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 21:36
Fut41 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 09:29:
En welke sensor heb je dan op de ingaande leiding van de buffer aangesloten, en war zit die dan (elektrisch) op de hydrobox?
Ik zou niet weten wat voor sensor je nog nodig hebt; mijn enige externe sensor zit in de boiler, verder niets.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fut41
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
@koevlaas2 kiss is echt het beste, soms zit je vast aan standaard configuratie. Ik vermoed dat wanneer ik de buffer configuratie niet selecteer dat de secundaire pomp regeling niet geactiveerd wordt.

@Naalroc was het een Mitsubishi dan had ik de keus, ik heb een Nefit. Overigens heel tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
S
Fut41 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 10:45:
@koevlaas2 kiss is echt het beste, soms zit je vast aan standaard configuratie. Ik vermoed dat wanneer ik de buffer configuratie niet selecteer dat de secundaire pomp regeling niet geactiveerd wordt.

@Naalroc was het een Mitsubishi dan had ik de keus, ik heb een Nefit. Overigens heel tevreden over.
Was Nefit niet een Mitsubishi intern @Oxellaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 11:18:
S
[...]

Was Nefit niet een Mitsubishi intern @Oxellaar ?
De split buitendelen waren ooit wel van Mitsubishi, tegenwoordig LG.

De binnendelen en monoblock komt geheel uit eigen keuken.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:22
vraagje aan de ecodan gebruikers, het is al vaker voorbij gekomen maar ik kan het niet terug vinden. Ik heb het filter schoongemaakt en terug geplaatst maar heb nu flow error, flow blijft 0. Pomp draait maar je hoort veel ruis ondanks ontluchten op de pomp, bovenop het verwarmings element al ontlucht en overal water maar geen flow aanduiding. Is het lucht of flowsensor of hoe kan ik zorgen dat alle lucht eruit is. Pomp draait, dat heb ik gecheckt. Als de pomp start hoor ik heel kortstondig een geluid wat ik nooit heb gehoord maar kan het niet thuis brengen.

[ Voor 11% gewijzigd door corsat op 05-10-2019 12:19 ]

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
corsat schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 12:15:
vraagje aan de ecodan gebruikers, het is al vaker voorbij gekomen maar ik kan het niet terug vinden. Ik heb het filter schoongemaakt en terug geplaatst maar heb nu flow error, flow blijft 0. Pomp draait maar je hoort veel ruis ondanks ontluchten op de pomp, bovenop het verwarmings element al ontlucht en overal water maar geen flow aanduiding. Is het lucht of flowsensor of hoe kan ik zorgen dat alle lucht eruit is. Pomp draait, dat heb ik gecheckt. Als de pomp start hoor ik heel kortstondig een geluid wat ik nooit heb gehoord maar kan het niet thuis brengen.
Jaa, dat komt heel bekend voor, en ik heb het afgelopen jaar al 2 x de oplossing geplaatst, maar ben slecht in terugzoeken er van.
Zoek maar onder mijn naam, en dan iets met ontluchten O-)

Edit: kijk eens hier:
Naalroc in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"

[ Voor 6% gewijzigd door Naalroc op 05-10-2019 13:11 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
corsat schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 12:15:
Mocht optie van @Naalroc in je situatie niet werken, dan kun je overwegen met een afperspomp via de CV inlaat wat extra (water)druk te zetten. (Ontluchten via ontluchtingskraan of overstorten via een CV uitlaat). Beetje rondpompen van vloeistof (en lucht), net als met zonnecollector systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Herhaalde oproep:
Tomexergie schreef op maandag 30 september 2019 @ 00:46:
Monitoring mei t/m september 2019

We gaan weer maandelijks monitoren. De warmtepomp staat volop in de belangstelling. Het onze (onafhankelijke) monitoring kunnen we laten zien wat de praktijk opbrengst is van lucht/water warmtepompen die "deskundig" zijn geinstalleerd.

Doel monitoring: Met de database kunnen we het L/W WP proces verbeteren door onderlinge verschillen vergelijken/bespreken op dit forum. Het is geen WP prestatie wedstrijd, daarvoor wordt de COP te veel beïnvloed door externe omstandigheden, woning, afgifte systeem en bewonersgedrag.

Een ander voordeel van meten en vergelijken is dat de installateur kan worden aangesproken op eventueel een slecht resultaat. Uit de monitoring tot nu toe is gebleken dat de verschillen tussen goed geinstalleerde "A" merk warmtepompen klein zijn.

Wat we maandelijks monitoren:
1) Merk en type warmtepomp (mono, split) en maximale elektrische vermogen.

2)Thermisch vermogen bij 35/7 opgegeven door de leverancier.

3) Type warmtemeter: We gaan uit van het principe " Meten is weten"
Codering warmtemeters:

Mse : aparte gecertificeerde warmtemeter. Deze meting (c.a.200Euro) heeft bij veel forumleden de voorkeur.

Mhp: warmtemeter geïntegreerd in de warmtepomp; gelukkig bouwen een aantal leveranciers warmtemeting in de WP. Je koopt ook geen auto zonder snelheidsmeting. Bij de geïntegreerde meting moet het bijstoken van elektra bij lage buiten temperaturen worden afgetrokken.

S: Externe flowmeting en temperatuurmeter met integrator (Meestal zelfbouw)

4) Het temperatuur niveau van het afgiftesysteem: De (ongeveer) gemiddelde CV water aanvoer temperatuur Ta bij 2C buiten om de woning op temperatuur te houden. Deze temperatuur beïnvloedt op sterke mate het rendement (COP) van de warmtepomp. Als dit nog niet bekend is, dan s.v.p. toch meedoen met de monitoring en later opgeven als dit te meten is bij koud weer.

5) Het elektriciteitsverbruik voor verwarming met de WP over de maand in kWh(e)

6) De geleverde warmte over een maand voorverwarming gemeten door de warmtemeter in kWh(w)

Warm tapwater geleverd door de WP op aparte WP-boiler:
Wordt apart opgegeven als dit ook gemeten wordt. Dus de kwh(e) en kwh(w).

Als tapwater (DHW)en verwarming(CV) niet apart gemeten wordt, dan de totale meting van
elektriciteit en warmte opgeven. Hiervoor hebben we aan aparte categorie. Het heeft uiteraard de voorkeur om de meting CV en DHW te splitsen

Nieuwe deelnemers zijn welkom. Vooral nog ontbrekende merk/type WP's zijn erg welkom.

Opgave via PM s.v.p. om het forum niet te belasten met meet informatie.
Ik mis nog c.a 15 deelnemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Tomexergie schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 14:37:
Herhaalde oproep:

[...]

Ik kom eraan >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Bram-Bos schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 11:29:
Artikel van gisteren op Installatie.nl: Hoe presteert de warmtepomp?

[...]

@Tomexergie: misschien kun je je diensten en onze data aanbieden bij RvO?
Ik zal RvO benaderen. Heb ik al eerder gedaan i.v.m. de energiemeters, maar NOP.
Ik zal het alsnog doen en naar ons forum verwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Tomexergie schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 14:37:
Herhaalde oproep:
Wil je nu al de informatie? Over een maand toch pas?
De WP staat af en toe nog maar aan.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
AUijtdehaag schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 14:48:
[...]

Om het 21,5 in huis te houden zal hij af en toe toch echt moeten draaien :+

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
[...]

Deze rapportage is dan voor de "zomer oogst" :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Daannn1987 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 15:15:
[...]

Om het 21,5 in huis te houden zal hij af en toe toch echt moeten draaien :+
Nu wel, maar in september toch niet?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online

Wat ik pendelen noem? Ik zie mn stroomverbruik elke 5 minuten (verdeling domoticz) naar ~1kW schieten en dan weer niet. [Afbeelding]
Je vloerverwarming komt niet vet boven de 21 en je radiatoren doen het met circa 45 graden, dan snap ik je gependeld wel ja. Wat voor type radiatoren heb je beneden (T11, 21, 22?) En hoeveel?

Als je met een goedkope sensor de aanvoer en retour kan meten, en je schat hoeveel de doorvoer snelheid is dan weet je wel ongeveer hoeveel vermogen je afgeeft (hint, gezien je gependeld niet veel).

Pendelen kan je verminderen op 2 manieren:
1. Meer afgifte creëeren
2. Buffervat toevoegen

Een buffervat kan, maar ik vaar me af of een 500ltr vat in jouw situatie fijn is. Het lijkt me dat je WP dan inderdaad wel wat langere runs heeft maar meer balans brengt het niet. Het systeem zal potentieel wel wat rustiger worden omdat deze minder vaak aan/uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Felicia schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 16:55:
[...]

Je vloerverwarming komt niet vet boven de 21 en je radiatoren doen het met circa 45 graden, dan snap ik je gependeld wel ja. Wat voor type radiatoren heb je beneden (T11, 21, 22?) En hoeveel?

Als je met een goedkope sensor de aanvoer en retour kan meten, en je schat hoeveel de doorvoer snelheid is dan weet je wel ongeveer hoeveel vermogen je afgeeft (hint, gezien je gependeld niet veel).

Pendelen kan je verminderen op 2 manieren:
1. Meer afgifte creëeren
2. Buffervat toevoegen

Een buffervat kan, maar ik vaar me af of een 500ltr vat in jouw situatie fijn is. Het lijkt me dat je WP dan inderdaad wel wat langere runs heeft maar meer balans brengt het niet. Het systeem zal potentieel wel wat rustiger worden omdat deze minder vaak aan/uit gaat.
@DropjesLover de thermostaat en voetventiel moeten uit de vloerverdeler en dan direct de aanvoerpijpen erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
koevlaas2 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 16:58:
[...]

@DropjesLover de thermostaat en voetventiel moeten uit de vloerverdeler en dan direct de aanvoerpijpen erop.
De vloerverwarming is boven, gaat dit er niet voor zorgen dat het systeem boven continu blijft circuleren omdat er geen begrenzing.meer is?

Lijkt me dat het daarmee boven gloeiend heet wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:22
Thks,als ik morgen thuis kom zal ik het op die manier gaan proberen. Voorlopig met tips van koevlaas allerlei pogingen gedaan maar zonder succes.
Naalroc schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 13:03:
[...]

Jaa, dat komt heel bekend voor, en ik heb het afgelopen jaar al 2 x de oplossing geplaatst, maar ben slecht in terugzoeken er van.
Zoek maar onder mijn naam, en dan iets met ontluchten O-)

Edit: kijk eens hier:
Naalroc in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Felicia schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 17:05:
[...]

De vloerverwarming is boven, gaat dit er niet voor zorgen dat het systeem boven continu blijft circuleren omdat er geen begrenzing.meer is?

Lijkt me dat het daarmee boven gloeiend heet wordt...
Nou gloeiend heet, maar gaat met een watertemperatuur van 30c prima werken ja.
Ik wist niet dat de VV boven was, jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
koevlaas2 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 17:08:
[...]

Nou gloeiend heet, maar gaat met een watertemperatuur van 30c prima werken ja.
Ik wist niet dat de VV boven was, jammer.
Mjah, de Ta lijkt niet te reguleren, daarom de thermostaatknop om de vloerverwarming te controleren. Als de WP op 43 graden retour komt lijkt die uit te gaan, zoals ik het lees dus wanneer de vloerverwarming dicht staat komt ie op 43 graden omdat ie z'n warmte niet kwijt kan vanwege de HT radiatoren. Ik zou zeggen vloerverwarming erin beneden of anders ltv radiatoren, z'n installateur adviseert juist een buffervat van 500ltr of een 2e zone aanmaken in het systeem maar vooral die laatste lost het gependeld niet op...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lerssi
koevlaas2 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 23:23:
W
[...]

Voila:

WP binnenunit finaal1

WP binnenunit finaal2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Felicia schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 17:18:
[...]

Mjah, de Ta lijkt niet te reguleren, daarom de thermostaatknop om de vloerverwarming te controleren. Als de WP op 43 graden retour komt lijkt die uit te gaan, zoals ik het lees dus wanneer de vloerverwarming dicht staat komt ie op 43 graden omdat ie z'n warmte niet kwijt kan vanwege de HT radiatoren. Ik zou zeggen vloerverwarming erin beneden of anders ltv radiatoren, z'n installateur adviseert juist een buffervat van 500ltr of een 2e zone aanmaken in het systeem maar vooral die laatste lost het gependeld niet op...
M.i deugt de hele opzet van het systeem niet, 43c retour dat is zeer heet in mijn ogen. En dan nog pendelen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
koevlaas2 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 20:19:
[...]

M.i deugt de hele opzet van het systeem niet, 43c retour dat is zeer heet in mijn ogen. En dan nog pendelen 8)7
Nouja, uitgaande dat de vloerverwarming boven nauwelijks flow heeft en geen buffervat dan moet alles dus op die paar radiatoren beneden (@DropjesLover, hoeveel radiatoren?) dus ja dan wil die wel pendelen.
Zal waarschijnlijk al helpen om na te kijken of de radiatoren zelf ook vietventielen hebben die eventueel verder open kunnen en wat voor flow de pomp over de radiatoren behaald...

Loria 8010 is volgens mij ook niet de kleinste jongen, ik heb hier destijds gehoord dat z'n kleinere broertje nou ook niet bepaald ver kan moduleren.

Side note, doe jij ook radiatoren vervangen als klus @koevlaas2? Wil hier een paar T11 en een T22 vervangen door koelgeschikte 2-pijps :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
[...]

Het gaat over de periode mei t/m sept. Dat hadden we zo afgesproken. Mijn WP heeft toch al wat moeten draaien en dat zal bij een aantal anderen ook zo zijn. ook aardig om het stand-by energie te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Tomexergie schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 20:35:
[...]

Het gaat over de periode mei t/m sept. Dat hadden we zo afgesproken. Mijn WP heeft toch al wat moeten draaien en dat zal bij een aantal anderen ook zo zijn. ook aardig om het stand-by energie te vergelijken.
Er zijn er toch ook die sww maken? Ik neem aan ook de zomer door dus om daar een beeld van te krijgen heb je gegevens mei-september nodig.

Mijn wp heeft in sept ook al wat gedraaid, hij staat 24/7 stand-by dus kan gewoon wat gaan doen als het te koud wordt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19-09 21:40
En bovendien was mei best koud. Ik heb nog bijna net zoveel verstookt als in April.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Felicia schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 20:28:
[...]

Nouja, uitgaande dat de vloerverwarming boven nauwelijks flow heeft en geen buffervat dan moet alles dus op die paar radiatoren beneden (@DropjesLover, hoeveel radiatoren?) dus ja dan wil die wel pendelen.
Zal waarschijnlijk al helpen om na te kijken of de radiatoren zelf ook vietventielen hebben die eventueel verder open kunnen en wat voor flow de pomp over de radiatoren behaald...

Loria 8010 is volgens mij ook niet de kleinste jongen, ik heb hier destijds gehoord dat z'n kleinere broertje nou ook niet bepaald ver kan moduleren.

Side note, doe jij ook radiatoren vervangen als klus @koevlaas2? Wil hier een paar T11 en een T22 vervangen door koelgeschikte 2-pijps :+
Mijn systeem kan ook niet zonder de vloer, zou ik mijn WP op de radiatoren laten draaien (dan wel op 30c) zijn we binnen 15 minuten klaar.
Jammer dat bij @DropjesLover het niet andersom zit, beneden vloerverwarming en boven radiatoren.
Qua advies is het denk ik niet zo zinvol een dood paard te gaan proberen te reanimeren met buffervaten e.d, het mooiste is beneden ook vloerverwarming aanleggen en dan temperatuur omlaag naar max. 30c. COPknaller word het dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
Ziet @JvdW nog niet veel meer, maar vanaf de SWW expansie loopt een pijp naar de inlaatcombinatie. Expansie zit tussen boiler en inlaatcombinatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
Tomexergie schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 14:41:
[...]

Ik zal RvO benaderen. Heb ik al eerder gedaan i.v.m. de energiemeters, maar NOP.
Ik zal het alsnog doen en naar ons forum verwijzen.
Tja, wat ik zie op andere forums over energie etc dat Tweakers wel aardige informatie heeft maar dat ze nogal techneuterig(wij dus) zijn. Er zijn ook weinig techneuten in de politiek, die er niets van snappen en het vaak over "waterpompen" hebben. Vandaar dat het nu pas doordringt dat je CO2 reductie voor een groot deel met technische maatregelen, zoals de WP, kunt realiseren.

Als beleidsmaker moet je je goed laten adviseren en niet zomaar subsidie geven zonder randvoorwaarden, zorgen dat b.v. de WP installatie kosteneffectief is en het echt resultaat oplevert. Dus beginnen met een analyse /toetsing van woning en CV installatie en voor subsidie aanpassingen eisen zodat de WP effectief wordt. Ook geluidseisen stellen aan de buitenunits anders worden die dingen in geval van hybride opstelling weer uitgeschakeld gedurende de nacht. Zorg dat de rijdende rechter er niet aan te pas behoeft te komen.

Zo kunnen wij met onze techneuterige informatie misschien een bijdrage leveren. Wij monitoren met al 4 jaar met echte energiemeters. Dat is een voorsprong die anderen in NL niet hebben en die ze kunnen benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Dat kan tzt wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2

Situatie:
Geen koeling-optie

Radiatoren LTV laten draaien werkt vaak prima (dankzij de lange draaitijden), echter ik snap de 43c retour niet, dat vind ik geen LTV.
€2500 investeren in het dode paard is niet zinvol, voor minder (alleen prijs infrezen vloerverwarming) heb je vloerverwarming en kan de installatie een winnaar worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

koevlaas2 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 21:23:
[...]

Radiatoren LTV laten draaien werkt vaak prima (dankzij de lange draaitijden), echter ik snap de 43c retour niet, dat vind ik geen LTV.
€2500 investeren in het dode paard is niet zinvol, voor minder (alleen prijs infrezen vloerverwarming) heb je vloerverwarming en kan de installatie een winnaar worden.
Infrezen op de begane grond zou bij ons bijna €4000 kosten (1e verdieping ~52m2 was €2750, beneden is groter), en dan nog de kosten van een nieuwe pvc vloer. Maakt het bijna €9000 totaal :/

Ik snap die retourtemperatuur ook niet, al helemaal niet als de vloerverwarming maar 22 graden is...

Ik ga eens een p&id schema maken met alle kleppen en alles, en dan eens met de installateur zitten.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

koevlaas2 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 16:58:
[...]

Voetventiel? Wasda?
De thermostaat staat op 40 graden, ter bescherming van de vloerverwarming. Die temperatuur wordt voor zover ik ooit gezien heb niet gehaald en staat dus vol open...

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
DropjesLover schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 21:54:
[...]

Infrezen op de begane grond zou bij ons bijna €4000 kosten (1e verdieping ~52m2 was €2750, beneden is groter), en dan nog de kosten van een nieuwe pvc vloer. Maakt het bijna €9000 totaal :/

Ik snap die retourtemperatuur ook niet, al helemaal niet als de vloerverwarming maar 22 graden is...

Ik ga eens een p&id schema maken met alle kleppen en alles, en dan eens met de installateur zitten.
De opzet van de vloerverwarming is niet goed, zo'n bypass sloop ik er het liefst uit of draai 'm op de hoogste stand (zoveel mogelijk dicht). Mogelijk dat deze direct het water retour stuurt en dat geeft een beeld zoals jij omschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
DropjesLover schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 21:57:
[...]

Voetventiel? Wasda?
De thermostaat staat op 40 graden, ter bescherming van de vloerverwarming. Die temperatuur wordt voor zover ik ooit gezien heb niet gehaald en staat dus vol open...
Zo'n achtelijk ding op de retour met een instelmogelijkheid voor de flow, eruit en eventueel vervangen door een kogelkraan met volle doorlaat.
Thermostaat moet er ook vanaf en het hele systeem moet op max. 35c gaan draaien (liefst nog lager).
Het vergt een kleine aanpassing en is het proberen waard denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

koevlaas2 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 21:58:
[...]

De opzet van de vloerverwarming is niet goed, zo'n bypass sloop ik er het liefst uit of draai 'm op de hoogste stand (zoveel mogelijk dicht). Mogelijk dat deze direct het water retour stuurt en dat geeft een beeld zoals jij omschrijft.
De bypass is een overdrukbeveiliging van de vloerverwarming, en met de thermostaat op 40 graden staat die gewoon volledig open. Pas als de aanvoer meer dan 40 graden is gaat ie knijpen, maar sowieso niet dicht.
De leidingen/beton van de vloerverwarming mag maar 40 graden hebben ivm verschil in uitzetting.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
DropjesLover schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 22:14:
[...]

De bypass is een overdrukbeveiliging van de vloerverwarming, en met de thermostaat op 40 graden staat die gewoon volledig open. Pas als de aanvoer meer dan 40 graden is gaat ie knijpen, maar sowieso niet dicht.
De leidingen/beton van de vloerverwarming mag maar 40 graden hebben ivm verschil in uitzetting.
Maar waarom word je cv water >40c als je aan LTVtemperatuur al genoeg hebt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-09 11:41
DropjesLover schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 22:14:
[...]

normaal heb je geen 40c nodig, kortom eruit met die beveiligingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 22:31:
[...]

normaal heb je geen 40c nodig, kortom eruit met die beveiligingen
Bij cv ketels zijn vloeren beveiligd tegen >60c dus eigenlijk is er helemaal geen probleem met 40c.
Wel een probleem is dat die WP een hoogstwaarschijnlijk niet een beste COP heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

koevlaas2 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 22:19:
[...]

Maar waarom word je cv water >40c als je aan LTVtemperatuur al genoeg hebt ?
Geen idee. Ik kan wel de T aanvoer van de warmtepomp naar het systeem instellen, deze staat nu op 45 graden. Ik zal het eens op 40 graden zetten en de thermostaatklep op de vloerverwarming helemaal open draaien.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

koevlaas2 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 22:00:
[...]

Zo'n achtelijk ding op de retour met een instelmogelijkheid voor de flow, eruit en eventueel vervangen door een kogelkraan met volle doorlaat.
Thermostaat moet er ook vanaf en het hele systeem moet op max. 35c gaan draaien (liefst nog lager).
Het vergt een kleine aanpassing en is het proberen waard denk ik.
Zo'n ventiel heb ik niet, ook niet gezegd. Het is een vragend vloerverwarming systeem met z'n eigen pomp.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
DropjesLover schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 22:44:
[...]

Zo'n ventiel heb ik niet, ook niet gezegd. Het is een vragend vloerverwarming systeem met z'n eigen pomp.
Wees blij... Mijn vloerverdeler met pomp krijgt momenteel 28c aanvoer en het is hier 21c in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

koevlaas2 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 22:49:
[...]

Wees blij... Mijn vloerverdeler met pomp krijgt momenteel 28c aanvoer en het is hier 21c in de woonkamer.
Correctie, ik heb wat lijkt een VTE verdeler (met Wilo pomp) en die zou zo'n stel-klep-ding hebben. Maar op de zijkant zit gewoon een 1" plug gedraaid, niet zo'n ding met een dubbele 6kant waarmee je hem zou kunnen stellen.
Warmtepomp draait nu volop en van de vloerverwarming is de Tin is 24 graden en Tuit is 23,5.

De Ta van de warmtepomp is wel hoger.

Ik zit bijna te denken dat de in en uit op mn vloerverwarming omgekeerd zitten 8)7
Aanvoer naar de vloerverwarming is nu bovenop rechts, de retour links.

Correctie, datasheet gevonden. Zit goed aangesloten, met voetventiel. Ik zal die eens wat open draaien.
Aanvulling, voetventiel stond al helemaal open.

[ Voor 8% gewijzigd door DropjesLover op 05-10-2019 23:27 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Betonzicht
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-02-2021
wervisser schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 12:40:
[...]

Ik zie dat het stroomverbruik van het element op precies 50 graden schakelt. De WP gaat dan uit en hij gaat op het element verder.
Temperatuur is dan volgens info parameter 11 op 50 graden gekomen en het element icoon springt aan.
Oja, dat is ook zo, ik heb het element momenteel uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
DropjesLover schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 23:19:
[...]

Correctie, ik heb wat lijkt een VTE verdeler (met Wilo pomp) en die zou zo'n stel-klep-ding hebben. Maar op de zijkant zit gewoon een 1" plug gedraaid, niet zo'n ding met een dubbele 6kant waarmee je hem zou kunnen stellen.
Warmtepomp draait nu volop en van de vloerverwarming is de Tin is 24 graden en Tuit is 23,5.

De Ta van de warmtepomp is wel hoger.

Ik zit bijna te denken dat de in en uit op mn vloerverwarming omgekeerd zitten 8)7
Aanvoer naar de vloerverwarming is nu bovenop rechts, de retour links.

Correctie, datasheet gevonden. Zit goed aangesloten, met voetventiel. Ik zal die eens wat open draaien.
Aanvulling, voetventiel stond al helemaal open.
Heb je een foto, post eens svp ?
0,5c delta t 8)7 something is very wrong here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

wervisser schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 13:05:
Voor de verandering weer eens een vraagje aan de Loria eigenaren. Wie heeft er SWW 50+ graden en verwarmt dit enkel met de buitenunit? Mijn Loria heeft de eigenschap 'gecreëerd' om tot 50 graden te verwarmen en dan de laatste 5 graden met het element te verwarmen.
In mijn optiek was dit niet altijd zo :?
De standaard setting is inderdaad 55 graden. De Loria, en eigenlijk elke warmtepomp, gaat maar tot max 50 graden, dus voor daar boven springt het element aan. Viel mij op in mn stroomgebruik toen we terug kwamen van vakantie...
Nu het SWW op 48 graden gezet en nu doet ie dat niet meer :)
koevlaas2 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 23:31:
[...]

Heb je een foto, post eens svp ?
0,5c delta t 8)7 something is very wrong here.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FZ9JILS4ecEgz4hESQr2BLdV/medium.jpg
Meer of minder flow op de pomp lijkt, ook met een paar minuten wachten, geen verschil te maken.
1 zone staat gedeeltelijk dicht, is de studeerkamer. Rest staat vol open.

[ Voor 27% gewijzigd door DropjesLover op 05-10-2019 23:36 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
DropjesLover schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 23:32:
[...]
[Afbeelding]
Meer of minder flow op de pomp lijkt, ook met een paar minuten wachten, geen verschil te maken.
Standaard techniek NL verdeler en je hebt wel degelijk een voetventiel (zie linker buis/component met afdekdop erop)
- Kan het zijn dat het voetventiel bijna helemaal dichtstaat, controleer svp ?
- Zet de pomp op de verdeler iets harder/hoger ?
- Check of elders in je systeem radiatoren de flow afsnijden voor je vloer, ik krijg de indruk dat de verdeler bijna geen aanvoer krijgt ?
- Draai de bypass op de hoogste stand (stand 0.5).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

De standaard setting is inderdaad 55 graden. De Loria, en eigenlijk elke warmtepomp, gaat maar tot max 50 graden, dus voor daar boven springt het element aan. Viel mij op in mn stroomgebruik toen we terug kwamen van vakantie...

[...]

[Afbeelding]
Kijk eens naar de verdeler boven in deze foto:
[Afbeelding: WP binnenunit finaal1]
Omgebouwd op de koevlaas2 manier, werkt als een speer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
DropjesLover schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 22:42:
[...]

Geen idee. Ik kan wel de T aanvoer van de warmtepomp naar het systeem instellen, deze staat nu op 45 graden. Ik zal het eens op 40 graden zetten en de thermostaatklep op de vloerverwarming helemaal open draaien.
Die Ta instelling op WP kun je veranderen, maar dat lost het niet op. Ta van Loria 6010 staat hier sinds vorig jaar nog op 55 graden zag ik, om te testen of daarmee SWW wel door de WP naar 55 graden getild kon worden. Not. :P

De CV zijde (beneden vloerverwarming, slaapkamers LTV jaga's) heeft in wintermaanden een Ta van ca 31 graden gemiddeld. Die komt dus helemaal niet in de buurt van de Ta instelling, is geen vraag naar. 's nachts levert WP nu redelijk continu wat warmte, verbruik rond 500 watt, zonder te pendelen. Vanavond wij zelfde vermogen wel wat pendelgedrag, ongeveer 4x per uur. Staat op 65% ruimte module (thermostaat in woonkamer) en 35% WAR/buitenthermometer. WAR% verhogen leverde bij laatste test vorig jaar een hoger stroomverbruik op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

koevlaas2 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 23:45:
[...]

Standaard techniek NL verdeler en je hebt wel degelijk een voetventiel (zie linker buis/component met afdekdop erop)
- Kan het zijn dat het voetventiel bijna helemaal dichtstaat, controleer svp ?
- Zet de pomp op de verdeler iets harder/hoger ?
- Check of elders in je systeem radiatoren de flow afsnijden voor je vloer, ik krijg de indruk dat de verdeler bijna geen aanvoer krijgt ?
- Draai de bypass op de hoogste stand (stand 0.5).
Voetventiel staat open
Pomp nu harder gezet
Alle HTV radiatoren op de begane grond staan open want die halen nu al hun vermogen niet. Echter zitten die parallel via een verdelerblok, zonder pomp.
Bypass naar 0,4 gedraaid

Eens even zien.

Moet zeggen dat wanneer er echt vraag is hij natuurlijk wel gewoon constant draait.
Nu met herfstachtig weer (+5/+16 graden, regenachtig), wat toch een redelijk deel van het jaar is, gaat ie pendelen.

Dit is van afgelopen 24u,van de fase waar redelijk alleen de warmtepomp op zit (en de oven, deze is rond 13:00 voor een 20 minuten gebruikt)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JaxQAhz21odHOxbxoy1FcQWq/medium.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door DropjesLover op 06-10-2019 00:11 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
DropjesLover schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 00:07:
[...]

Voetventiel staat open
Pomp nu harder gezet
Alle HTV radiatoren op de begane grond staan open want die halen nu al hun vermogen niet. Echter zitten die parallel via een verdelerblok, zonder pomp.
Bypass naar 0,4 gedraaid

Eens even zien.

Moet zeggen dat wanneer er echt vraag is hij natuurlijk wel gewoon constant draait.
Nu met herfstachtig weer (+5/+16 graden, regenachtig), wat toch een redelijk deel van het jaar is, gaat ie pendelen.

Dit is van afgelopen 24u,van de fase waar redelijk alleen de warmtepomp op zit (en de oven, deze is rond 13:00 voor een 20 minuten gebruikt)
[Afbeelding]
Hoeveel verpompt de loria per minuut ? Kan de pomp hierin nog een tandje hoger ?
ER komt te weinig Ta water in je vloerverdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

Beneden hebben we 5 radiatoren van verschillende afmetingen. Deze staan allen geheel open. Geen thermostaatkraan maar gewoon een ouderwetse draaiknop zonder indicatie. Of er een voetventiel in zit en wat de stand daar van is weet ik niet, het is 30 jaar oude meuk.
De 6010 (9kW) is groot maar zou naar 10% moeten kunnen moduleren...
koevlaas2 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 00:14:
[...]

Hoeveel verpompt de loria per minuut ? Kan de pomp hierin nog een tandje hoger ?
ER komt te weinig Ta water in je vloerverdeler.
De Loria verpompt met 20l/min, wanneer de compressor start. Het lijkt alsof de pomp uitgeschakeld wordt wanneer ook de compressor stopt, het wordt dan weer muisstil.
Hoeveel de pomp van de vloerverwarming doet weer ik niet

[ Voor 17% gewijzigd door DropjesLover op 06-10-2019 00:19 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
DropjesLover schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 00:17:
[...]

Beneden hebben we 5 radiatoren van verschillende afmetingen. Deze staan allen geheel open. Geen thermostaatkraan maar gewoon een ouderwetse draaiknop zonder indicatie. Of er een voetventiel in zit en wat de stand daar van is weet ik niet, het is 30 jaar oude meuk.
De 6010 (9kW) is groot maar zou naar 10% moeten kunnen moduleren...
Ik denk eerder 30%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Dat zou wel die pieken van ~1kW verklaren. Op 100% trekt hij 3,6kW. Maar ik heb hem ook op 10% zien staan, iig op het display toen ik er ff naast zat.

[ Voor 16% gewijzigd door DropjesLover op 06-10-2019 00:22 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Kent iemand een webshop waar ik goede leidingisolatie (flexibel) geschikt voor op plat dak kan kopen? Gaat om 22mm flex als ik goed herinner. Isolatie moet tegen weersinvloeden kunnen.

(Voor monoblock waterleidingen en kraantjes op eigen Platte dak)

*edit*
Liefst eentje die ik over leidingen heen kan plakken zodat het water niet los hoeft.

[ Voor 30% gewijzigd door Stef87 op 06-10-2019 03:20 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Stef87
Armaflex ht en pvc tape?
Zit er geen wildkamp.nl in de buurt?
Niet goedkoop helaas.

Edit: open knippen en weer lijmen.

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-10-2019 03:22 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
AUijtdehaag schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 03:20:
@Stef87
Armaflex ht en pvc tape?
Zit er geen wildkamp.nl in de buurt?
Niet goedkoop helaas.
Wildkamp ken ik niet :) morgen even verder zoeken! Ik kan redelijk makkelijk op het dak komen en zo die 4m aanvoer en retour beter isoleren.

Hoeft niet goedkoop, moet goed zijn :) dank voor de lijmen tip :) niet aan Gedacht

[ Voor 10% gewijzigd door Stef87 op 06-10-2019 03:24 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
DropjesLover schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 00:21:
[...]

Dat zou wel die pieken van ~1kW verklaren. Op 100% trekt hij 3,6kW. Maar ik heb hem ook op 10% zien staan, iig op het display toen ik er ff naast zat.
Die 3,6kW gaat hoger worden als het buiten echt koud wordt. Mijn 9kW doet gemiddeld minimaal 1kW elektrisch en kan volgens het typeplaatje 6,6kW halen (zonder element). Heb hem hier nog niet voorbij de 3kW zien gaan maar ik doe dan ook geen SWW, en het is hier vorig jaar pas net onder het vriespunt geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Stef87 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 03:23:
[...]

Wildkamp ken ik niet :) morgen even verder zoeken! Ik kan redelijk makkelijk op het dak komen en zo die 4m aanvoer en retour beter isoleren.

Hoeft niet goedkoop, moet goed zijn :) dank voor de lijmen tip :) niet aan Gedacht
Tu ?
Ik heb een stuk thermaflex buiten zitten om de koelleidingen, daar staat in de zomer ook flink zon op maar houd zich prima tot nu toe, binnen was dit al geen probleem.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/oad9mf.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/4rimjglt3o70.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/xveq62q9f8.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Felicia schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 07:05:
[...]

Die 3,6kW gaat hoger worden als het buiten echt koud wordt. Mijn 9kW doet gemiddeld minimaal 1kW elektrisch en kan volgens het typeplaatje 6,6kW halen (zonder element). Heb hem hier nog niet voorbij de 3kW zien gaan maar ik doe dan ook geen SWW, en het is hier vorig jaar pas net onder het vriespunt geweest.
Dat is puur de compressor / buitenunit. Maar meer kan hij ook niet, hij zit achter een 3x16A groep en er gaat maar 1 fase naar buiten volgens het elektrisch schema. Geen elektrisch verwarmingselement voor de verwarming voor zover ik weet.

@koevlaas2, zojuist nog gekeken, warmtepomp loopt, vloerverwarmingspomp draait maximaal, nog steeds de zelfde temperaturen in de vloerverwarming en maar een dT van 0,5 graad.
De warmtepomp heeft vannacht runs gemaakt van ~40 minuten a 975W.

[ Voor 15% gewijzigd door DropjesLover op 06-10-2019 07:29 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 19:37
[...]

Dat is niet helemaal waar, de mitsubishi's gaan tot 60 graden zonder het element.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
DropjesLover schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 07:23:
[...]

Dat is puur de compressor / buitenunit. Maar meer kan hij ook niet, hij zit achter een 3x16A groep en er gaat maar 1 fase naar buiten volgens het elektrisch schema. Geen elektrisch verwarmingselement voor de verwarming voor zover ik weet.
3 fase 16A tegelijk is niet het zelfde als 1x16A hé ;) Mijn elektrische geiser doet ook 13kW op 3x 20A. 3x16A zou 11kW aan moeten kunnen, dat zie je ook bij elektrische auto's die op 3x 25A kunnen opladen met een 16A krachtstroomgroep.
De Loria kan intern de 3 fase naar 1 fase omzetten maar dat hoeft dus niet gelimiteerd te zijn aan 1x 16A. Tenzij hij niets omzet en maar 1 van de 3 fases doorgeeft maar dan snap ik niet waarom hij op 3 fase is aangesloten.

[edit]
@mightym, de units met Flash injection wel ja. Dat kan mijn Panasonic T-Cap ook.

[ Voor 5% gewijzigd door Felicia op 06-10-2019 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Felicia schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 07:40:
[...]

3 fase 16A tegelijk is niet het zelfde als 1x16A hé ;) Mijn elektrische geiser doet ook 13kW op 3x 20A. 3x16A zou 11kW aan moeten kunnen, dat zie je ook bij elektrische auto's die op 3x 25A kunnen opladen met een 16A krachtstroomgroep.
De Loria kan intern de 3 fase naar 1 fase omzetten maar dat hoeft dus niet gelimiteerd te zijn aan 1x 16A. Tenzij hij niets omzet en maar 1 van de 3 fases doorgeeft maar dan snap ik niet waarom hij op 3 fase is aangesloten.

[edit]
@mightym, de units met Flash injection wel ja. Dat kan mijn Panasonic T-Cap ook.
Hij werkt niet op 3 fase 400V krachtstroom maar op 3x 230V.
1 fase is de compressor/buitenunit, 1 fase het SWW element en 1 fase de binnenunit. 1 3 fase (5 aders) loopt naar het pomphuis, die verdeelt het verder.
Om het SWW element uit te schakelen terwijl het setpoint nog 58 graden was (om te testen of het het element was) moest ik de fase kabel in de meterkast uittrekken, anders sprong het element aan (en aardlek uit) voordat ik de setting gevonden en veranderd had :p
Overigens geen idee waar hij de stroom voor een defrost vandaan haalt, tenzij de compressor dan gestopt wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door DropjesLover op 06-10-2019 08:35 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 23:08
@Felicia ook zonder flash injection haal ik 60+ graden SWW op 1/3 van onder in de boiler zonder element.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
roelzadh schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 08:34:
@Felicia ook zonder flash injection haal ik 60+ graden SWW op 1/3 van onder in de boiler zonder element.
@Felicia Klopt, een ecodan haalt ook de 60c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
DropjesLover schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 08:32:
[...]

Hij werkt niet op 3 fase 400V krachtstroom maar op 3x 230V.
1 fase is de compressor/buitenunit, 1 fase het SWW element en 1 fase de binnenunit. 1 3 fase (5 aders) loopt naar het pomphuis, die verdeelt het verder.
Om het SWW element uit te schakelen terwijl het setpoint nog 58 graden was (om te testen of het het element was) moest ik de fase kabel in de meterkast uittrekken, anders sprong het element aan (en aardlek uit) voordat ik de setting gevonden en veranderd had :p
Overigens geen idee waar hij de stroom voor een defrost vandaan haalt, tenzij de compressor dan gestopt wordt.
Je woont zeker in verweggistan ? Anders komt koevlaas wel even kijken :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

DropjesLover schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 07:23:

@koevlaas2, zojuist nog gekeken, warmtepomp loopt, vloerverwarmingspomp draait maximaal, nog steeds de zelfde temperaturen in de vloerverwarming en maar een dT van 0,5 graad.
De warmtepomp heeft vannacht runs gemaakt van ~40 minuten a 975W.
Ik zou beginnen met de radiatoren dicht of een heeeeuul klein stukje open voor de flow, als je thermostaat kranen hebt zo op standje 2-2,5.
bypass bij de vloerverdeler ook zoveel mogelijk dicht en meten welke temp de aanvoer leiding wordt, als je daar al geen 30+ hebt moet je het nog ergens anders zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Rol-Co schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 08:45:
[...]

Ik zou beginnen met de radiatoren dicht of een heeeeuul klein stukje open voor de flow, als je thermostaat kranen hebt zo op standje 2-2,5.
bypass bij de vloerverdeler ook zoveel mogelijk dicht en meten welke temp de aanvoer leiding wordt, als je daar al geen 30+ hebt moet je het nog ergens anders zoeken.
Net in de HTV op LTV temperatuur radiatoren heb ik flow nodig om het een beetje warm te krijgen...
Aangezien bij mij de vloerverwarming op de 1e verdieping ligt, is het daar ook wat minder kritisch dat het warm wordt, aangezien dat ook door de begane grond verwarmd wordt :)

Helaas, ons budget is ontoereikend om op afzienbare tijd zowel de kozijnen te vervangen voor HR+++ als ook de hele begane grond te voorzien van vloerverwarming en nieuwe vloer.
En dan eigenlijk de Loria om te bouwen naar een fatsoenlijk 2 zone systeem (a €2500, de ontkoppelingsmodule met extra pomp kost al €1800 oid).

[ Voor 7% gewijzigd door DropjesLover op 06-10-2019 09:07 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
DropjesLover schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 09:06:
[...]

Net in de HTV op LTV temperatuur radiatoren heb ik flow nodig om het een beetje warm te krijgen...
Aangezien bij mij de vloerverwarming op de 1e verdieping ligt, is het daar ook wat minder kritisch dat het warm wordt, aangezien dat ook door de begane grond verwarmd wordt :)
Ja, maar kijk nou eerst eens naar het type radiator dat je hebt. T21 en T22 kun je met fans (DIY, speedcomfort of climatebooster) snel meer warmte laten afgeven. Dan gaat je aanvoertemperatuur wat omlaag en gebruik je dus ook minder stroom.
Helaas, ons budget is ontoereikend om op afzienbare tijd zowel de kozijnen te vervangen voor HR+++ als ook de hele begane grond te voorzien van vloerverwarming en nieuwe vloer.
En dan eigenlijk de Loria om te bouwen naar een fatsoenlijk 2 zone systeem (a €2500, de ontkoppelingsmodule met extra pomp kost al €1800 oid).
Wat is je budget dan wel?

Belangrijkste vraag: Wáár is het nu niet warm genoeg?
Boven, dan moeten we ons richten op het probleem daar.
Beneden, dan moeten we heel de vloerverwarming even laten voor wat het is. Je kan 2 van die radiatoren vervangen door LTV varianten met een eigen ventilatorbooster (Jaga, Radson, Panasonic etc.) waardoor je daar veel meer afgifte krijgt. Voordeel van de radiatoren vervangen is dat dit ansich niet zo heel duur is en als je een beetje handig bent je dit zelf kan doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron Broeren
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-07-2022
@DropjesLover : Ik heb ook een 6010 geïnstalleerd, maar het lijkt erop dat hij in jouw situatie verkeerd is aangesloten. De Loria is een 1-fase warmtepomp, die 3 aparte groepen nodig heeft, bij gebruik van een 3 fase groep krijg je inderdaad rare aardlekstoringen zoals bij jou. Dit is eenvoudig te verhelpen in de meterkast, wel moeten er naar je binnenunit dan 2 aparte voedingen voor sww en cv element (als je die wilt gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Felicia schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 09:23:
[...]

Ja, maar kijk nou eerst eens naar het type radiator dat je hebt. T21 en T22 kun je met fans (DIY, speedcomfort of climatebooster) snel meer warmte laten afgeven. Dan gaat je aanvoertemperatuur wat omlaag en gebruik je dus ook minder stroom.

[...]

Wat is je budget dan wel?

Belangrijkste vraag: Wáár is het nu niet warm genoeg?
Boven, dan moeten we ons richten op het probleem daar.
Beneden, dan moeten we heel de vloerverwarming even laten voor wat het is. Je kan 2 van die radiatoren vervangen door LTV varianten met een eigen ventilatorbooster (Jaga, Radson, Panasonic etc.) waardoor je daar veel meer afgifte krijgt. Voordeel van de radiatoren vervangen is dat dit ansich niet zo heel duur is en als je een beetje handig bent je dit zelf kan doen :P
LTV radiatoren aanschaffen is onzin als je over een jaar of 2 vloerverwarming wil aanleggen.

Overigens is het niet koud in huis, de warmtepomp hoedt het goed vol. 's nachts kan het boven, bij de vloerverwarming, wel fris worden.
Het is wel koud bij de ramen, je voelt een forse koudetrek. De ramen zijn jaren 90 niet-HR dubbel glas, en bij binnen 21 graden en buiten 0, zijn de ramen 12 graden (aan de binnenkant). Vandaar dat daar iets meer prioriteit ligt.
Ron Broeren schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 09:35:
@DropjesLover : Ik heb ook een 6010 geïnstalleerd, maar het lijkt erop dat hij in jouw situatie verkeerd is aangesloten. De Loria is een 1-fase warmtepomp, die 3 aparte groepen nodig heeft, bij gebruik van een 3 fase groep krijg je inderdaad rare aardlekstoringen zoals bij jou. Dit is eenvoudig te verhelpen in de meterkast, wel moeten er naar je binnenunit dan 2 aparte voedingen voor sww en cv element (als je die wilt gebruiken).
Tussen fase en aarde was een weerstand te meten van ~2000ohm. Oftewel, isolatie stuk en terecht dat de aardlek er uit vliegt.
Gelukkig zat alles op 1 groep met eigen aardlek, anders was het probleem vinden een kutklus :p

[ Voor 24% gewijzigd door DropjesLover op 06-10-2019 09:56 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joost.schoon88
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03-03-2023
Allereerst iedereen ontzettend bedankt voor dit topic. Afgelopen jaar hebben wij onze woonboerderij uit 1900 geheel gestript en opnieuw opgebouwd. We hebben veel aandacht besteed aan isolatie. Huidige RC waardes; vloer >5, wanden 4, plafond 6 en ik heb een WTW systeem aangelegd.

Omdat we geen aardgas aansluiting hebben was de keuze voor een warmtepomp snel gemaakt (er stond een propaantank in de tuin van 3000 liter. Deze werd ieder jaar minstens 1 keer gevuld).

De installateur die we bij de verbouwing betrokken hebben werkt vel met Vaillant en we hebben dan ook een volledig systeem van Vaillant aan laten leggen. Bij ons draait nu de AroTherm VWL 155/2. Ik merkte wel dat zijn kennis betreft warmtepompen tegen viel. Dus voor mij zaak om op te blijven letten.

Het systeem draait op dit moment naar volle tevredenheid. We hebben een 400 liter boilervat gekozen welke 1 keer per dag een run maakt in de middag.

Daarnaast wordt de vloer mooi warm. Echter heb ik daarover nog wat vragen over het inregelen.

Ik laat de warmtepomp nu alleen draaien ‘s ochtends tussen 06:00 uur en 09:00 uur. Als wij opstaan is de vloer en de woning dan lekker warm en door de buffer van de vloer (zo’n 15 cm beton) blijft het dan de gehele dag lekker in huis. De WP draait dan wel 3 uur lang op 100%, dus moduleert niet.

Denken jullie dat dit een goede ‘tactiek’ is? Of kan ik hem beter de gehele dag laten draaien? Dan ben ik wel weer bang dat hij eerder gaat pendelen....

Graag hoor ik jullie mening! En als jullie t leuk vinden kan ik wat foto’s plaatsen van de installatie. Tot nu toe volgens mij geen Vaillant gezien in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
DropjesLover schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 09:47:
[...]

LTV radiatoren aanschaffen is onzin als je over een jaar of 2 vloerverwarming wil aanleggen.
Ja, dan heeft dat inderdaad weinig nut ;)
Overigens is het niet koud in huis, de warmtepomp hoedt het goed vol. 's nachts kan het boven, bij de vloerverwarming, wel fris worden.
Het is wel koud bij de ramen, je voelt een forse koudetrek. De ramen zijn jaren 90 niet-HR dubbel glas, en bij binnen 21 graden en buiten 0, zijn de ramen 12 graden (aan de binnenkant). Vandaar dat daar iets meer prioriteit ligt.
Ik zou niet te veel isoleren, als je warmtepomp nu pendelt wordt 't bij betere isolatie nog erger :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
joost.schoon88 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 09:58:
Allereerst iedereen ontzettend bedankt voor dit topic. Afgelopen jaar hebben wij onze woonboerderij uit 1900 geheel gestript en opnieuw opgebouwd. We hebben veel aandacht besteed aan isolatie. Huidige RC waardes; vloer >5, wanden 4, plafond 6 en ik heb een WTW systeem aangelegd.

Omdat we geen aardgas aansluiting hebben was de keuze voor een warmtepomp snel gemaakt (er stond een propaantank in de tuin van 3000 liter. Deze werd ieder jaar minstens 1 keer gevuld).

De installateur die we bij de verbouwing betrokken hebben werkt vel met Vaillant en we hebben dan ook een volledig systeem van Vaillant aan laten leggen. Bij ons draait nu de AroTherm VWL 155/2. Ik merkte wel dat zijn kennis betreft warmtepompen tegen viel. Dus voor mij zaak om op te blijven letten.

Het systeem draait op dit moment naar volle tevredenheid. We hebben een 400 liter boilervat gekozen welke 1 keer per dag een run maakt in de middag.

Daarnaast wordt de vloer mooi warm. Echter heb ik daarover nog wat vragen over het inregelen.

Ik laat de warmtepomp nu alleen draaien ‘s ochtends tussen 06:00 uur en 09:00 uur. Als wij opstaan is de vloer en de woning dan lekker warm en door de buffer van de vloer (zo’n 15 cm beton) blijft het dan de gehele dag lekker in huis. De WP draait dan wel 3 uur lang op 100%, dus moduleert niet.

Denken jullie dat dit een goede ‘tactiek’ is? Of kan ik hem beter de gehele dag laten draaien? Dan ben ik wel weer bang dat hij eerder gaat pendelen....

Graag hoor ik jullie mening! En als jullie t leuk vinden kan ik wat foto’s plaatsen van de installatie. Tot nu toe volgens mij geen Vaillant gezien in dit topic.
Heey wat leuk, fotoś zijn altijd welkom :)
Volgens mijn ben jij de eerte op dit foum met een valliant _/-\o_

Aangezien dit je eerste winter met de wartepomp wordt is mijn advies om daar lekker mee te gaan spelen en ga ondervinden wat jullie aan comfort lekker vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

joost.schoon88 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 09:58:

Ik zou, zeker met vloerverwarming, voor een constante temperatuur de hele dag gaan. De hele tijd het beton opwarmeneen laten afkoelen kost behoorlijk wat energie, meer dan constant houden.
Wij waren eens een week weg, dus ik alles uit gezet in huis (warmtepomp op uit huis modus van 14 graden). Het duurde 3 dagen voordat alles weer warm was en dat kostte net zo veel stroom als een week stoken in die periode :|
Felicia schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 10:02:
[...]

Ja, dan heeft dat inderdaad weinig nut ;)

[...]

Ik zou niet te veel isoleren, als je warmtepomp nu pendelt wordt 't bij betere isolatie nog erger :/
Hij pendelt alleen in deze regenachtige periodes.
Afgelopen winter, op de koudste dagen, heb ik tot 52kWh verbruikt. Per dag :X
Plus meer comfort.

Ik denk dat het ook beter wordt allemaal als de isolatie op orde is, de vloerverwarming beneden ligt en alles fatsoenlijk afgesteld is.
Maar dan zijn we een paar jaar en een kleine 15k verder...

[ Voor 12% gewijzigd door DropjesLover op 06-10-2019 10:16 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
DropjesLover schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 10:12:
Hij pendelt alleen in deze regenachtige periodes.
Afgelopen winter, op de koudste dagen, heb ik tot 52kWh verbruikt. Per dag :X
Plus meer comfort.

Ik denk dat het ook beter wordt allemaal als de isolatie op orde is, de vloerverwarming beneden ligt en alles fatsoenlijk afgesteld is.
Maar dan zijn we een paar jaar en een kleine 15k verder...
Ooohh, dan valt het allemaal nog wel mee ja. Die van mij houdt pas op met pendelen als 't buiten 4 graden of lager is (of ik moet de watertemperatuur veel hoger zetten).

Maar nog steeds wel vreemd dat je vloer zo'n lage afgifte heeft boven. Is die wel goed ontlucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Felicia schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 10:21:
[...]

Ooohh, dan valt het allemaal nog wel mee ja. Die van mij houdt pas op met pendelen als 't buiten 4 graden of lager is (of ik moet de watertemperatuur veel hoger zetten).

Maar nog steeds wel vreemd dat je vloer zo'n lage afgifte heeft boven. Is die wel goed ontlucht?
Yep, is ontlucht. Heeft een week ofzo gekost, geregeld het ontluchtingskraantje ff openen...

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
DropjesLover schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 10:25:
[...]

Yep, is ontlucht. Heeft een week ofzo gekost, geregeld het ontluchtingskraantje ff openen...
Je kan ook automatische ontluchters laten plaatsen, bij je verdeler, dat is vast het hoogste punt. Dan gaat het altijd goed en heb je er geen omkijken naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

jerh schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 10:43:
[...]

Je kan ook automatische ontluchters laten plaatsen, bij je verdeler, dat is vast het hoogste punt. Dan gaat het altijd goed en heb je er geen omkijken naar.
Komt geen beluid meer uit het systeem, het is ontlucht.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
reneeke1970 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 16:44:
[...]

Nu wel, maar in september toch niet?
Nee klopt :) In september hem wel even aan geslingerd om te checken of we er weer klaar voor zijn ;)

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
@DropjesLover : eens met @koevlaas2 : pas de leidingen naar de verdeler aan, zie mijn post hier:

https://gathering.tweaker...message/58172852#58172852

De doorlaatopening in mijn voetventiel voor 22 mm leiding bedroeg slechts 9,3 mm en het water moest dan nog links en rechts langs een bout. Thermostaatventiel ook veel te kleine doorlaat.
Was de flow eerst gelimiteerd en het geluid volgens mijn vrouw een takke-herrie elke ochtend: na modificatie veel meer flow en nu we een WP hebben geruisloos.
Let op: je haalt beveiligingen weg dus je moet de maximum temperatuur van de WP wel goed hebben ingesteld (niet overschrijdbare limiet).

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Remco45 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 11:08:
@DropjesLover : eens met @koevlaas2 : pas de leidingen naar de verdeler aan, zie mijn post hier:

https://gathering.tweaker...message/58172852#58172852

De doorlaatopening in mijn voetventiel voor 22 mm leiding bedroeg slechts 9,3 mm en het water moest dan nog links en rechts langs een bout. Thermostaatventiel ook veel te kleine doorlaat.
Was de flow eerst gelimiteerd en het geluid volgens mijn vrouw een takke-herrie elke ochtend: na modificatie veel meer flow en nu we een WP hebben geruisloos.
Let op: je haalt beveiligingen weg dus je moet de maximum temperatuur van de WP wel goed hebben ingesteld (niet overschrijdbare limiet).
Dergelijke vernauwingen zijn echt wel geplaatst met een reden... Ja het zorgt voor een beetje drukval, maar een klep waar je mee wilt regelen, zoals een voetventiel, moet gewoon een redelijke Kv waarde hebben om mee te beginnen, anders zit je te regelen met een klep in het gebied van 0 tot 10% open, voordat de drukval merkbaar begint te worden.
Wat hier een beetje vreemd is omdat de vloerverwarming een systeem met een eigen pomp is, ipv de pomp van het totale verwarmingssysteem.

Ik heb mn radiatoren bijna helemaal dicht gedraaid en de warmtepomp loopt nu nog steeds redelijk te pendelen, met runs van 15 minuten. Temperaturen zijn nu Ta 27-30 graden en Tr daar 3 graden onder. Warmtepomp moduleert tussen de 0 en 15%, flow is 17,5l/min.
Het huis (beneden en boven) is prima op temperatuur.
Voor het huidige weer is hij eenvoudigweg te groot :/

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

DropjesLover schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 11:23:
[...]

Dergelijke vernauwingen zijn echt wel geplaatst met een reden... Ja het zorgt voor een beetje drukval, maar een klep waar je mee wilt regelen, zoals een voetventiel, moet gewoon een redelijke Kv waarde hebben om mee te beginnen, anders zit je te regelen met een klep in het gebied van 0 tot 10% open, voordat de drukval merkbaar begint te worden.
Wat hier een beetje vreemd is omdat de vloerverwarming een systeem met een eigen pomp is, ipv de pomp van het totale verwarmingssysteem.

Ik heb mn radiatoren bijna helemaal dicht gedraaid en de warmtepomp loopt nu nog steeds redelijk te pendelen, met runs van 15 minuten. Temperaturen zijn nu Ta 27-30 graden en Tr daar 3 graden onder. Warmtepomp moduleert tussen de 0 en 15%, flow is 17,5l/min.
Het huis (beneden en boven) is prima op temperatuur.
Voor het huidige weer is hij eenvoudigweg te groot :/
Heb je ALLES waterzijdig in geregeld...?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Dylantje2 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 11:29:
[...]

Heb je ALLES waterzijdig in geregeld...?
Dit soort systemen zijn niet in te regelen.
( En nu zullen wel een wel een aantal mensen het niet met mijn eens zijn )
Pagina: 1 ... 111 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.