Eindelijk was het huis een klein beetje afgekoeld (20.7
oC) om met de aangepaste Gas CV installatie een run te kunnen doen om te kijken hoe het nu werkt.
Ik heb nu de ketel niet begrenst op vermogen maar alleen op maximale t
a van 35
oC. De vloer verwarming wordt een stukje warmer dan eerst (T
in van 30
oC aan het begin en 32
oC aan het einde van de run), ondanks de lagere t
a van de ketel, dus de vloerverwarming verdeler met 22mm in de retour met een regelbare bypass werkt goed.
Je ziet in het grafiekje dat de ketel met ongeveer 14 kW de t
a vrij snel richting de 35
oC brengt totdat de pomp schakelaar van de vloerverwarming vind dat het warm genoeg is om de pomp aan te zetten en dan dipt de temperatuur even, maar zodra ook dat retour water wat warmer wordt, moduleerd de ketel al vrij snel terug en draait na een kwartier op zijn minimum afgifte vermogen van 10.4 kW
Het afgifte vermogen van vloerverwarming + radiatoren bij deze temperaturen is net niet voldoende, je ziet de T
a en T
r langzaam oplopen totdat de T
a 35+5 = 40
oC bereikt (door de ketel gemeten) en dan gaat de ketel in anti-pendel stand.
Na een half uur alleen water rond pompen gaat de ketel nog even aan, maar dan bereikt de kamer temperatuur zijn setpoint van 21.5 + 0.5 = 22
oC en gaat de ketel vrij snel weer uit.
Op zich duurt het ruim 4 uur voordat de ketel in anti-pendel stand gaat dus daar heb ik eigenlijk niet zo'n probleem mee. Ik ga de T
a de volgende keer nog iets verder verlagen en kijken hoe het plaatje er dan uit ziet met betrekking tot het aan/uit gedrag.
Het gemetel ketel rendement is 109.64% van de onderwaarde +/- de meet onnauwkeurigheid van de Kampstrup en van de Gasmeter.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR