Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 110 ... 121 Laatste
Acties:
  • 580.956 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:21
koevlaas2 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 08:08:
[...]

@Naalroc draait in een buffervat en heeft (even uit mijn hoofd) een aparte pomp voor zijn afgifte systeem. Maw een buffervat is geen totale oplossing.
Hier draait 12m2 badkamer zelfstandig vanuit de 400 buffer. De warmtepomp verwarmd paar keer per dag de buffer van 25 naar 28 graden gedurende 20/25 min. Dus geen gependel , werkt perfect.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08 18:12
Dylantje2 schreef op maandag 30 september 2019 @ 21:33:
[...]

mooi..
En dan ook nog maar te zwijgen over de mensen die 1 of soms 2 vv pompen hele zomer laten lopen..
Er zijn a label pompen maar die vinden ze te duur.. |:( |:(
https://www.verwarminginfo.nl/cv-ketel/cv-pomp

En er zijn mensen die goedkope pompen aansluiten op het buffer systeem van een WP installatie, of zelfs meerdere..
En rekenen die verbruiken niet mee. :'(

Graaddagen van het totaalverbruik van je cv [ wp systeem] rules daarom toch eigenlijk
Waar moet je op letten bij het vervangen van een CV pomp?

Ik wil mijn vloerverwarming verdeler pomp vervangen voor een zuinige pomp. En ik moet een extra pomp hebben van m'n buffer naar de verdeler.

25-60 180mm betekent:
25 = DN25
60= 6m opvoerhoogte?
180 = inbouwmaat?

Is het schroefdraad altijd het zelfde? Ik zie 11/2 staan, wat houdt dit in?

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Nickkie55
1 1/2 is anderhalf duimse draad op de koppelingen voor de pomp.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Oxellaar schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 10:55:
@Nickkie55
1 1/2 is anderhalf duimse draad op de koppelingen voor de pomp.
Ach duhh |:( thanks

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 23:53
Vergeet de rubberen pakkingen niet te vernieuwen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-04 14:50
Beste mensen,

Ik wil mijn goed geïsoleerde woning uit 1992 verwarmen met een warmtepomp i.c.m. zonnepanelen en eventueel een zonneboiler. We hebben beneden de vloerwarming (oppervlakte 80m2) altijd op 20.5 graden en verwarmen boven nooit. (toch is het boven eigenlijk altijd boven de 18 graden). Gasverbruik is ongeveer 2000m3

Nu heb ik verschillende offertes gevraagd bij bedrijven en nu hoor ik verschillende geluiden.

De een zegt bv een 10KW warmtepomp de ander zegt 5KW in verband met pendelen.

Die op 5KW uitkwam gebruikte een rekensom aan de hand van aantal watt per m2.

Nu heb ik de rekensom uit het topic gebruikt (gasverbruik x 8 /1650 en kom ik rond de 10KW uit)

Wat zijn jullie ervaringen en hebben jullie tips? Lastig een leverancier uitzoeken zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Johann0r schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 11:34:
Beste mensen,

Ik wil mijn goed geïsoleerde woning uit 1992 verwarmen met een warmtepomp i.c.m. zonnepanelen en eventueel een zonneboiler. We hebben beneden de vloerwarming (oppervlakte 80m2) altijd op 20.5 graden en verwarmen boven nooit. (toch is het boven eigenlijk altijd boven de 18 graden). Gasverbruik is ongeveer 2000m3

Nu heb ik verschillende offertes gevraagd bij bedrijven en nu hoor ik verschillende geluiden.

De een zegt bv een 10KW warmtepomp de ander zegt 5KW in verband met pendelen.

Die op 5KW uitkwam gebruikte een rekensom aan de hand van aantal watt per m2.

Nu heb ik de rekensom uit het topic gebruikt (gasverbruik x 8 /1650 en kom ik rond de 10KW uit)

Wat zijn jullie ervaringen en hebben jullie tips? Lastig een leverancier uitzoeken zo.
2000m3 gas dat is nogal wat dus een 5 kW valt dan af want word het -10c dan heb je warmte tekort.
Wat mijn formule voorrekent klopt wel dus dan kom je uit op een Mitsubishi Split type PUHZ-SW100YAA+ERSC-VM2C

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 16:27
-

[ Voor 99% gewijzigd door Blackraven op 02-10-2019 22:47 . Reden: verkeerde topic ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
@Nickkie55
Ben zeer tevreden over deze WITA pomp, met PWM !
https://www.pumpendiscoun...-WITA-Hocheffizienzpu.htm
als vervanger van 2 25-60 180 Grundfos VV pompen.
PWM maakt flow regeling mogelijk.
en ...
Aantrekkelijke prijs
(beter dan de opgeklopte bekende jongens prijzen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 09:15

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Domosapiens schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:11:
@Nickkie55
en ...
Aantrekkelijke prijs
Ik heb deze pomp er ook tussen gezet voor de mogelijkheid van flow sturing. Maar heb jij hier nog iets actief op draaien op dit moment voor de PWM aansturing?

Ik heb geen flow meter in het secundaire ciruit op dit moment maar kan wel de flow indicators afregelen van de vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Domosapiens schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:11:
@Nickkie55
en ...
Aantrekkelijke prijs
Thanks, ik zit alleen te denken waarom ik PWM zou willen hebben en de flow zou willen regelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cbr1000rr
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-07 09:38
Met dank aan de diverse adviezen hier bij deze terugkoppeling wat het is geworden. De warmtepomp is geen Japanse schone maar een Italiaanse. Staat nu geplaatst op een redelijk dikke rubber mat, en neem binnen geen gebrom of gezoem waar. Als ik hem hoger op poten zet kom ik er met het stuur van de motor namelijk te moeilijk langs dus vandaar dit idee. Vermogen is max 9kW maar eerste testen hebben mij al laten zien dat er tot 20% wordt terug gemoduleerd. De koppeling is nu direct zonder open verdeler (was één van mijn vragen). De CV staat nog stand-by en wordt nog gebruikt voor sww dus er zit in de aanvoerleiding van de CV en van de warmtepomp nu een één richtingsklep. De elektrische klep is nog een dingetje van de CV, die beschikt namelijk over een twee zone regeling om de vloerverwarming af te koppelen bij een hogere aanvoertemperatuur voor de radiatoren boven. Een en ander wordt met een hulprelais nu ook door de warmtepomp bedient. Verder nog een paar one wire temperatuur sensoren op aanvoer en retour en een flowmeter gekoppeld aan een ESP8266 om de boel te monitoren. In de volgende post hier meer over. We gaan zien wat het deze winter gaat brengen. En anders valt er weer wat te tweaken :) .

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wLxMwYz/DSC01650.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3zRf13B/DSC01652.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cbr1000rr
De aansturing en monitoring gaan via een Raspberry pi en Domoticz, en die zit in het grijze doosje.
Daarboven zit wat Schneider spul waar ik vaak mee werk, ik registreer met de energiemeter nauwkeurig het verbruik en via de EGX300 (modbus naar Ethernet gateway) links ernaast beschik ik ook over twee outputs die ik gebruik om de warmtepomp te kunnen starten en stoppen voor zowel koelen als verwarmen. Samen met de data van de flowmeter en de temperatuursensoren kan ik dan de COP berekenen om eens te zien hoe het presteert. De thermostaat van de warmtepomp gebruik ik nu niet, ik heb hiervoor de weersafhankelijke regeling aangezet. De juiste stooklijn vinden hiervoor wordt één van de experimenten deze winter.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/pf4Qz2X/DSC01656.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/89pCT7p/DSC01657.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vJ9kfvJ/Utility.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
Nickkie55 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:53:
Thanks, ik zit alleen te denken waarom ik PWM zou willen hebben en de flow zou willen regelen.
Het meest basale is op afstand minimaal/normaal regelen.
Bij minimale flow kun je de vloer temperatuur (blijven) meten.
TriLithium schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:34:
[...]
Ik heb deze pomp er ook tussen gezet voor de mogelijkheid van flow sturing. Maar heb jij hier nog iets actief op draaien op dit moment voor de PWM aansturing?
Ik bestuur de PWM hiermee:
https://www.letscontrolit...pic.php?f=2&t=5955#p32472
Heb een automatische DeltaT pomp curve geprogrammeerd.
Plus via Domoticz een Snelheid/Automatisch selector.

Het wachten is op het weer, voor de winter experimenten.
Heb al wel gezien dat de balans tussen de 2 VVpompen een rol speelt als ik de boiler de VV laat voeden
(voor zeer lage temperatuurverwarming experimenten:23-30C)
Daarnaast ben ik benieuwd naar het verschil tussen minimale flow en stil staand VV water (verliezen, response, comfort)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@cbr1000rr
Kan het condenswater wel kwijt?
Een defrost geeft best wel wat water, en zo heb je er straks > 10 op een dag.
En sneeuw? (is weer even geleden maar het kan)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cbr1000rr
@AUijtdehaag
Condenswater gaat via een afvoer ondergronds richting regenpijp, dus dat is geen probleem.
En als sneeuw hoger dan 30cm komt aan de aanzuigkant, dan zal ik die inderdaad weg moeten vegen. Aan de uitblaaskant zit de fan zo hoog dat het een flink pak moet worden om een probleem te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Eindelijk was het huis een klein beetje afgekoeld (20.7oC) om met de aangepaste Gas CV installatie een run te kunnen doen om te kijken hoe het nu werkt.

Ik heb nu de ketel niet begrenst op vermogen maar alleen op maximale ta van 35oC. De vloer verwarming wordt een stukje warmer dan eerst (Tin van 30oC aan het begin en 32oC aan het einde van de run), ondanks de lagere ta van de ketel, dus de vloerverwarming verdeler met 22mm in de retour met een regelbare bypass werkt goed.

Je ziet in het grafiekje dat de ketel met ongeveer 14 kW de ta vrij snel richting de 35oC brengt totdat de pomp schakelaar van de vloerverwarming vind dat het warm genoeg is om de pomp aan te zetten en dan dipt de temperatuur even, maar zodra ook dat retour water wat warmer wordt, moduleerd de ketel al vrij snel terug en draait na een kwartier op zijn minimum afgifte vermogen van 10.4 kW

Het afgifte vermogen van vloerverwarming + radiatoren bij deze temperaturen is net niet voldoende, je ziet de Ta en Tr langzaam oplopen totdat de Ta 35+5 = 40oC bereikt (door de ketel gemeten) en dan gaat de ketel in anti-pendel stand.

Na een half uur alleen water rond pompen gaat de ketel nog even aan, maar dan bereikt de kamer temperatuur zijn setpoint van 21.5 + 0.5 = 22oC en gaat de ketel vrij snel weer uit.

Op zich duurt het ruim 4 uur voordat de ketel in anti-pendel stand gaat dus daar heb ik eigenlijk niet zo'n probleem mee. Ik ga de Ta de volgende keer nog iets verder verlagen en kijken hoe het plaatje er dan uit ziet met betrekking tot het aan/uit gedrag.

Het gemetel ketel rendement is 109.64% van de onderwaarde +/- de meet onnauwkeurigheid van de Kampstrup en van de Gasmeter.

Measuring Nefit Performance with Kamstrup 302 after modifying heating system

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

@Johann0r Bij een hogere vloerT dan 25C wordt het onaangenaam/ongezond voor velen van ons. Volgens deze berekening zou je maximaal 82 * 51W = 4.182kW kunnen afgeven.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/k20ixflj5uu6d.21.19.png

De vraag is dan waarom je huidige verbruik * 8 / 1650 op 'rond' de 10kW uitkomt, je kunt ze nl. niet alleen via de vloerverwarming afgeven.
Mogelijkheden:
1. SWW verbruik is een zeer hoog % van het totale verbruik
2. Het rendement van de ketel is onredelijk laag
3. 'rond' betekent een hoog % variatie bij de berekening
4. Een combinatie van 1, 2 en 3
@PentaClover Mooi rendement in een zeer lange run. Ik ben benieuwd hoe het zich onder 'normale' omstandigheden, op temperatuur houden, zal blijken te zijn, morgen bijv. als het al op temperatuur is en gehouden moet worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2019 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:29
@Verwijderd ik heb precies het zelfde. zit rond een verbruik van 1300m3 gas, terwijl we ''slechts'' 55m2 vloerverwarming hebben en geen losse radiatoren. de koevlaasmethode geeft aan 6.3 kW. om deze reden had ik bijna de 9Kw panasonic gekocht die bij -10 nog +/- 7Kw kan doen. Terwijl ik in feite slechts 2600-3000watt kan afvoeren met mijn vloer (4kW bij een hogere aanvoer temp). om deze reden zijn we nu voor de 5kW variant gegaan terwijl het iets onderbemeten is volgens de koevlaas methode.
mijn vermoeden is dat het in mijn situatie vooral het rendement van de ketel is die zeer slecht is geweest. we hebben de afgelopen winter met 50 graden cv water gedraaid en de aanvoer temp van de vloer op 35 graden gezet, ik denk dat er teveel gependeld is. ben erg benieuw hoe de warmtepomp gaat presteren bij -10 en of we de boel nog goed warm krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Gamer dénis Je gaat 'ruim' voldoende hebben aan die 5kWer. De koevlaasmethode geldt uitsluitend voor woningen die in een bepaalde periode gebouwd zijn en daarmee bepaalde eigenschappen hebben, daarmee niet universeel toepasbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-09 17:35
@cbr1000rr Staat hij niet te laag? Straks ga je sneeuw aanzuigen? Welk type is dit?

[ Voor 11% gewijzigd door Noord27 op 02-10-2019 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr1000rr
@Noord27 We gaan zien hoe het gaat, mocht sneeuw echt een probleem gaan worden dan zal die omhoog moeten. Maar liever een paar keer sneeuw ruimen dan elke keer stuntelen met de motor er langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@cbr1000rr
Dat verklaard de naam. Welk type is dit precies en waar heb je hem vandaan? De warmtepomp bedoel ik he..

[ Voor 13% gewijzigd door Noord27 op 02-10-2019 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 08:13
@Verwijderd, @Gamer dénis ik heb 80m2 vv en een Jaga in de hal in een vrijstaande woning uit 1924. Afgelopen stookseizoen had ik een gasverbruik van plm. 1100m3 voor verwarmen. In geval van een wat strengeren winter, ga ik uit van zo'n 1300m3
Voor de sizing van de warmtepomp die ik over een jaar of 2 wil aanschaffen (of eerder als m'n bijna 21 jaar oude HR-ketel er mee stopt), zou ik volgens de koevlaas2-formule op 6,3kW, dus afgerond 7kW warmtepomp uitkomen.
Naast deze formule heb ik ook het verbruik op de koudste dagen in het stookseizoen genomen. Dat was 11m3, wat ongeveer overeenkomt met 100kWh. Omdat ik bij voorkeur 's nachts een WP niet wil laten draaien, heb ik gerekend met max. 14u draaitijd. Voor 100kWh moet de warmtepomp dan 8kW kunnen leveren.Omdat het afgelopen winter zeker niet onder de strenge winter kan worden geschaard, denk ik nu aan een 10 - 12 kW WP, waarbij ik de voorkeur heb voor een Zubadan 11,2kW. De nieuwste modellen buitenunits kunnen aardig goed terugmoduleren, zodat ik enerzijds (hopelijk) niet te snel last heb van pendelen op de wat zachtere dagen en anderzijds voldoende vermogen heb om het in huis bij gemiddelde. buitentemperaturen tot onder -10 gr. C aangenaam te krijgen/houden.

Omdat m'n CV-ketel zeker geen 14 uur gedraaid heeft op de koudste dag met 11m3 gasverbruik, ga ik ervan uit ondanks het relatief beperkte oppervlakte van de vloer, ik 8 - 12kW prima 'kwijt' ga kunnen.
Wellicht ook nog goed te vermelden dat met de vloer ook een flink blok beton wordt meeverwarmd, zodat de vloer behoorlijk wat warmte op kan nemen en 's nachts (tijdens een zeer geringe nachtverlaging) kan afgeven.

[ Voor 6% gewijzigd door Cranberry op 02-10-2019 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-09 13:24
koevlaas2 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 11:53:
[...]

2000m3 gas dat is nogal wat dus een 5 kW valt dan af want word het -10c dan heb je warmte tekort.
Wat mijn formule voorrekent klopt wel dus dan kom je uit op een Mitsubishi Split type PUHZ-SW100YAA+ERSC-VM2C
Goed geïsoleerde woning, zonneboiler, slechts 80 m2 vloerverwarming en verder in huis niet verwarmen? Dat kan toch niet kloppen met die 2000m3. Zou toch eerder 1000m3 moeten zijn voor alleen verwarming? Staat er straks weer iemand op het forum die z’n 10 kW wil ruilen voor een 5 kW.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Cranberry schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 19:34:
@Verwijderd, @Gamer dénis ik heb 80m2 vv en een Jaga in de hal in een vrijstaande woning uit 1924. Afgelopen stookseizoen had ik een gasverbruik van plm. 1100m3 voor verwarmen. In geval van een wat strengeren winter, ga ik uit van zo'n 1300m3
Voor de sizing van de warmtepomp die ik over een jaar of 2 wil aanschaffen (of eerder als m'n bijna 21 jaar oude HR-ketel er mee stopt), zou ik volgens de koevlaas2-formule op 6,3kW, dus afgerond 7kW warmtepomp uitkomen.
Naast deze formule heb ik ook het verbruik op de koudste dagen in het stookseizoen genomen. Dat was 11m3, wat ongeveer overeenkomt met 100kWh. Omdat ik bij voorkeur 's nachts een WP niet wil laten draaien, heb ik gerekend met max. 14u draaitijd. Voor 100kWh moet de warmtepomp dan 8kW kunnen leveren.Omdat het afgelopen winter zeker niet onder de strenge winter kan worden geschaard, denk ik nu aan een 10 - 12 kW WP, waarbij ik de voorkeur heb voor een Zubadan 11,2kW. De nieuwste modellen buitenunits kunnen aardig goed terugmoduleren, zodat ik enerzijds (hopelijk) niet te snel last heb van pendelen op de wat zachtere dagen en anderzijds voldoende vermogen heb om het in huis bij gemiddelde. buitentemperaturen tot onder -10 gr. C aangenaam te krijgen/houden.

Omdat m'n CV-ketel zeker geen 14 uur gedraaid heeft op de koudste dag met 11m3 gasverbruik, ga ik ervan uit ondanks het relatief beperkte oppervlakte van de vloer, ik 8 - 12kW prima 'kwijt' ga kunnen.
Wellicht ook nog goed te vermelden dat met de vloer ook een flink blok beton wordt meeverwarmd, zodat de vloer behoorlijk wat warmte op kan nemen en 's nachts (tijdens een zeer geringe nachtverlaging) kan afgeven.
Ik had dagen van 15 kuub gas en doe dat nu met een 6 kW.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@reneeke1970 aha. Maar jij verwarmt in principe toch 7x24 zonder enige vorm van nachtverlaging oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cbr1000rr
@Noord27 Warmtepomp gegevens: Merk: Artel Type: MHP9RL24. Is een monoblock model. Ik heb hem via een Italiaanse collega. Maar als je zoekt op het merk of type vindt je ook een Nederlandse leverancier. Voor mij wel belangrijk, ook voor eventuele service. Het apparaat zelf ziet er van binnen degelijk uit, Toshiba double scroll compressor, en al het leidingwerk intern goed geïsoleerd en met warmtelint omwikkeld. Installatie en gebruikershandleidingen ook erg goed. Heb zelf de installatie goed kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 23:08
Verwijderd schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 18:29:
@Johann0r Bij een hogere vloerT dan 25C wordt het onaangenaam/ongezond voor velen van ons. Volgens deze berekening zou je maximaal 82 * 51W = 4.182kW kunnen afgeven.
[Afbeelding]
Toch wel interessant, heb een 10kw staan met 190m2 vloerverwarming = 9.6kw, maar daarvan staat de zolder 50m2 altijd dicht dus blijft er maximaal 7kw afgifte over.

10kw : (4.2 * 0.36l/s) = 7dT

Past precies maar wanneer zou ik ooit m'n zolder verwarmen :?

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 19-09 21:02
Iemand hier inhoudelijke kennis van Mitsubishi Ecodan/ zubadan units?

Ik heb een FTC5 binnenunit uit 2016 met een puhz-sw75vha
nu wil ik deze wisselen met een puhz-sw80vhaa.

Volgens mij moet dit werken omdat nog steeds de FTC5 controller word gebruikt.
Kan iemand hier een zinnig antwoord op geven?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cranberry schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 19:34:

1650m3 gas nu een 5kW
Als je 14/24h wilt stoken heb je een 1-24/14=71% grotere unit, die uiteraard een paar cent meer kost, nodig.
Hoe jij 11,2kW prima kwijt denkt te kunnen op de aanwezige oppervlakte vloerverwarming is me helaas niet duidelijk, tijdelijk als de vloer flink afgekoeld is lukt dat wel.
roelzadh schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 19:53:
[...]

Toch wel interessant, heb een 10kw staan met 190m2 vloerverwarming = 9.6kw, maar daarvan staat de zolder 50m2 altijd dicht dus blijft er maximaal 7kw afgifte over.

10kw : (4.2 * 0.36l/s) = 7dT

Past precies maar wanneer zou ik ooit m'n zolder verwarmen :?
deltaT van 7 lijkt me nogal fors, Panasonic en Hitachi lijken op maximaal een deltaT van 5 te sturen, maar als het voor jou prima werkt, prima toch.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2019 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2019 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
Verwijderd schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 20:28:
[...]

1650m3 gas nu een 5kW
Als je 14/24h wilt stoken heb je een 1-24/14=71% grotere unit, die uiteraard een paar cent meer kost, nodig.
Hoe jij 11,2kW prima kwijt denkt te kunnen op de aanwezige oppervlakte vloerverwarming is me helaas niet duidelijk, tijdelijk als de vloer flink afgekoeld is lukt dat wel.
Op basis van de waarden van de calculator waar jij een plaatje hebt gepost, is dat inderdaad de vraag.

De afgelopen winter heb ik regelmatig gehad dat de ketel 6 - 7u achter elkaar heeft gestookt, terwijl het minimum vermogen van de ketel 10kW is. Dus blijkbaar kan 'ie z'n warmte wel kwijt. De Ta van de ketl is nooit in de buurt van de maximaal ingestelde 40gr C gekomen.
Ik denk dat die bewuste calculater een aantal een van mijn relevante parameters niet meenoeemt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
@Cranberry
https://www.wth.nl/support-en-downloads/afgifte-berekening

Klopt hier vrij aardig met lange runs qua afgifte. Meestal doet de warmtepomp om en nabij het vermogen wat uit de calculator komt. Het is natuurlijk goed mogelijk een hogere gemiddelde temperatuur te krijgen :-)

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Cranberry schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 19:34: Omdat ik bij voorkeur 's nachts een WP niet wil laten draaien, heb ik gerekend met max. 14u draaitijd.
Waarom? Als je 's-nachts draait hoef je overdag niet op volle toeren te draaien en in de winter bij -10 slaapt toch niemand met open ramen 'naast' de warmtepomp?
Het hele concept van een warmtepomp is juist continu een beetje ipv keihard rennen en stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@Wolly
Ik probeer de buitenunit van de warmtepomp dusdanig te positioneren dat 'ie zover mogelijk bij ramen vandaan staat. Het moet wel heel erg koud zijn, willen wij het raam 's nachts echt dicht doen.
Juist omdat het 's nachts zo enorm stil is hier, wil ik geen zacht brommende warmtepomp in m'n tuin.
Verder hoop ik dat het qua totaal verbruik ivoordeel oplevert om voornamelijk overdat te verwarmen (zoveel mogelijk PV-energie gebruiken en overdag hogere temperaturen).
Beetje dezelfde argumenten als @Grolsch voor een zeer milde nachtverlaging heeft volgens mij.

[ Voor 3% gewijzigd door Cranberry op 02-10-2019 21:05 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:26

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Gisteren is het kabeltje/stekkertje voor om de capaciteits begrenzing te realiseren binnengekomen
Met dank aan @Remco45

Vanmiddag tussen de regenbuien gemonteerd. zo gebeurt natuurlijk. Het connectortje is vrij klein, hier naast een M4 boutje
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/l4BOxGrl.jpg
Aangesloten op de rechter zijkant middenin, voor details zie de post van @BlueTooth76 op 21/09
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/M5Pg6ANl.jpg
Aangesloten op de kabel lopend naar de binnenunit op 12 meter afstand naar de Garage waar de bediening schakelaars hangen
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hTUa4CBl.jpg
Omdat de beplating er toch af was gelijk de witte handvat grepen zwart gespoten na eerst in de kunststof primer te zijn gezet. Iets met WAF enzo... 8)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QGFdzqKl.jpg
Bedieningskastje (lasdoos) in de garage, de twee tuimelschakelaars lagen op de plank, dus die maar gemonteerd.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/C3hLLTAl.jpg
Even een testrun gedraaid, en werkt als een speer. Als het wat kouder wordt ga ik er eens mee experimenteren. Nu nog geen warmtevraag en ingesteld op 50 %(= 4kW) Verwacht een forse besparing t.o.v. vorig jaar daar er 28 kozijnen en ramen zijn vervangen met triple glas er in

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 09:15

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Wodan89 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 20:16:

Weet je zeker dat het een puhz-sw80vha is en niet een puhz-sHw80vha is. Kan namelijk nergens een niet Zubadan 80 versie vinden.

Voor de rest:
Welke binneunit moet je even naar kijken, de ERSC of de ERSD. De D heeft een kleinere wisselaar tov van de C.

Ik heb de PUHZ-SW75YAA+ERSD combi, dus kleine wisselaar, maar de Zubadan is een PUHZ-SHW80YAA+ERSC combi, dus grote wisselaar.

Beide is het een FTC5, dus dat is geen punt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cranberry schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 20:43:
[...]

Op basis van de waarden van de calculator waar jij een plaatje hebt gepost, is dat inderdaad de vraag.

De afgelopen winter heb ik regelmatig gehad dat de ketel 6 - 7u achter elkaar heeft gestookt, terwijl het minimum vermogen van de ketel 10kW is. Dus blijkbaar kan 'ie z'n warmte wel kwijt. De Ta van de ketl is nooit in de buurt van de maximaal ingestelde 40gr C gekomen.
Ik denk dat die bewuste calculater een aantal een van mijn relevante parameters niet meenoeemt ;)
Ik denk het wel te begrijpen, paar weken geleden hebben 'we' hier op het forum uitgerekend hoeveel uren het met een 5kW zou duren om een 120m2 vvw met 1C in temperatuur te verhogen, dat was ongeveer 3,5 uur. Als bij jou de temperatuur v.d. vloer 5C gedaald is maar X% kleiner dan kun je uitrekenen hoelang er over gedaan wordt om de achterstand in te lopen.
Niet in de buurt v.d. 40C gekomen schrijf je, dat betekend volgens mij dat de deltaT niet groter dan Y wordt bij jouw ketel en dat volgt weer uit het feit dat de Tr zodanig laag is, vanwege de afkoeling. 10kW heeft 'niets' met 40C te maken, maar flow en deltaT zijn de bepalende faktoren. Q=m*c*deltaT

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2019 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Cranberry schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 19:49:
@reneeke1970 aha. Maar jij verwarmt in principe toch 7x24 zonder enige vorm van nachtverlaging oid?
Ja dat klopt, draait altijd laag pitje dus geen lawaai

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
TriLithium schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 21:11:
[...]

Weet je zeker dat het een puhz-sw80vha is en niet een puhz-sHw80vha is. Kan namelijk nergens een niet Zubadan 80 versie vinden.

Voor de rest:
Welke binneunit moet je even naar kijken, de ERSC of de ERSD. De D heeft een kleinere wisselaar tov van de C.

Ik heb de PUHZ-SW75YAA+ERSD combi, dus kleine wisselaar, maar de Zubadan is een PUHZ-SHW80YAA+ERSC combi, dus grote wisselaar.

PUHZ-SHW80VAA de V staat voor enkel fase. als ik de spec,s bekijk moet dat wel gaan op een B20 automaat. over 90 min gemiddeld trekt hij nooit meer dan 20A continu
S of D zal ik eens controleren goede tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:10
Cranberry schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 21:03:
@Wolly
Ik probeer de buitenunit van de warmtepomp dusdanig te positioneren dat 'ie zover mogelijk bij ramen vandaan staat. Het moet wel heel erg koud zijn, willen wij het raam 's nachts echt dicht doen.
Juist omdat het 's nachts zo enorm stil is hier, wil ik geen zacht brommende warmtepomp in m'n tuin.
Verder hoop ik dat het qua totaal verbruik ivoordeel oplevert om voornamelijk overdat te verwarmen (zoveel mogelijk PV-energie gebruiken en overdag hogere temperaturen).
Beetje dezelfde argumenten als @Grolsch voor een zeer milde nachtverlaging heeft volgens mij.
Gezien je eerdere gegevens (1100m3 gas en 80m2 vloerwarming) weet ik wel bijna zeker dat een 11,2KW Zubadan (veel) te groot is voor jouw woning, OOK als je nachtverlaging wilt toepassen.

Ik pas inderdaad nachtverlaging van slechts 1 graad toe, maar ik heb een nieuwe woning met ruim 280m2 vloerverwarming. Dit kun je niet vergelijken met jouw woning. ik vermoed dat jij met 1 graad nachtverlaging niet de WP een hele nacht uit houdt bij een beetje koudere temperaturen. En veel verder moet je de ruimtetemperatuur niet weg laten zakken met een WP.

Ik zou in jouw geval gaan voor de PUHZ-SW75V/YAA(-BS), deze levert bij Ta 40 graden, Tbuiten -10 nog steeds 8,1KW vermogen en kan terug naar 2,9KW thermisch bij Ta 25 / Tbuiten +12.

De PUHZ-SHW112V/YAA(-BS) levert bij Ta 40 / Tbuiten -10 11,9KW, maar dit raak jij nooit kwijt in je afgifte verwacht ik. En deze gaat "slechts" terug tot 4,3KW bij Ta 25 / Tbuiten +12.
Wodan89 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 21:31:
[...]

PUHZ-SHW80VAA de V staat voor enkel fase. als ik de spec,s bekijk moet dat wel gaan op een B20 automaat. over 90 min gemiddeld trekt hij nooit meer dan 20A continu
S of D zal ik eens controleren goede tip
Ga je ook SWW maken :?

De PUHZ-SHW80VAA doet bij -7 Ta55 8KW met een COP van 2.02, dit betekent zo'n 4KW elektrisch, dus ruim 17A, dat zou dan net goed moeten gaan.

[ Voor 18% gewijzigd door Grolsch op 02-10-2019 21:40 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
@PentaClover Mooi rendement in een zeer lange run. Ik ben benieuwd hoe het zich onder 'normale' omstandigheden, op temperatuur houden, zal blijken te zijn, morgen bijv. als het al op temperatuur is en gehouden moet worden.
Ja, ik ben ook benieuwd, echter normaal hebben we de temperatuur tussen de 19oC en 20oC, en met dit soort buiten temperaturen gaat dat wel een dag of 2 duren voordat het zover afgekoeld is dat de kachel weer aan kan.... we gaan het van het weekend zien :*)

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Wodan89 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 20:16:

Kan je omruilen, geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Grolsch schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 21:33:
[...]

Gezien je eerdere gegevens (1100m3 gas en 80m2 vloerwarming) weet ik wel bijna zeker dat een 11,2KW Zubadan (veel) te groot is voor jouw woning, OOK als je nachtverlaging wilt toepassen.

Ik pas inderdaad nachtverlaging van slechts 1 graad toe, maar ik heb een nieuwe woning met ruim 280m2 vloerverwarming. Dit kun je niet vergelijken met jouw woning. ik vermoed dat jij met 1 graad nachtverlaging niet de WP een hele nacht uit houdt bij een beetje koudere temperaturen. En veel verder moet je de ruimtetemperatuur niet weg laten zakken met een WP.

Ik zou in jouw geval gaan voor de PUHZ-SW75V/YAA(-BS), deze levert bij Ta 40 graden, Tbuiten -10 nog steeds 8,1KW vermogen en kan terug naar 2,9KW thermisch bij Ta 25 / Tbuiten +12.

De PUHZ-SHW112V/YAA(-BS) levert bij Ta 40 / Tbuiten -10 11,9KW, maar dit raak jij nooit kwijt in je afgifte verwacht ik. En deze gaat "slechts" terug tot 4,3KW bij Ta 25 / Tbuiten +12.

[...]

Ga je ook SWW maken :?

De PUHZ-SHW80VAA doet bij -7 Ta55 8KW met een COP van 2.02, dit betekent zo'n 4KW elektrisch, dus ruim 17A, dat zou dan net goed moeten gaan.
Nee dit is niet bij mijn eigen huis maar bij mijn ouders. Die komen oorspronkelijk van een gasverbruik van 2200 m3 per jaar af
De sw75vha heeft dat terug gebracht naar 350 400m3 maar draait wel op zijn tenen wanneer het winter is.

Ik denk dat het wel gasloos moet kunnen met de shw80vaa sww gaat via een aparte sww boiler dus puur voor de verwarming

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
TriLithium schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 21:11:
[...]

Voor de rest:

Kleine of grotere wisselaar dat maakt niets uit, voor de unit verloop je dan de leidingen naar de juiste maat.
Alklima levert ze zelf ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
t.oswald schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 19:37:
[...]

Goed geïsoleerde woning, zonneboiler, slechts 80 m2 vloerverwarming en verder in huis niet verwarmen? Dat kan toch niet kloppen met die 2000m3. Zou toch eerder 1000m3 moeten zijn voor alleen verwarming? Staat er straks weer iemand op het forum die z’n 10 kW wil ruilen voor een 5 kW.
Wellicht ventileert men met 300m3 per uur, ik heb het meegemaakt:

Een 12 kW WP in een huis in ALmere en niet warm te krijgen, op een dag dat ik 5 kWh verstookte verstookte men 50 kWh. Blijkt achteraf dat er continue volgas geventileerd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij een buurman, door plaatsing van een WP. Gas -1784m3 extra electra 3840kWh
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/imancl.10.42.png_Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/xfwergup9yu7.11.12.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
ik heb een voor dit stook seizoen mijn pana 6kw voorzien van actuele vermogens uitlezing.
kan nu zien dat ik hem eerst veel te hoog had afgesteld waardoor de regeling te agressief reageerde.

stook nu op 30c probeer iedere dag 1 graden lager te gaan :) ben benieuwd wanneer ik het niet meer warm krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 22:12:
[...]

Een 12 kW WP in een huis in ALmere en niet warm te krijgen, op een dag dat ik 5 kWh verstookte verstookte men 50 kWh. Blijkt achteraf dat er continue volgas geventileerd werd.
Als je 80m2 vvw hebt en je wilt dat veronderstelde hoge ventilatieverlies compenseren zal die vloer ipv 51 102W/m2 dienen af te geven. Dan krijg je een oppervlakteT v.d vloer > 29C
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/gs09k30j44fnr.22.20.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
Eea hangt natuurlijk ook heel erg af van de dikte van de afwerkvloer en de vloerafwerking in dat rekenprogramma. Ik vul daar zelf 2 mm in, (ingefreesd, alleen de sleuven dichtgesmeerd)
Ik kom standaard op 64W/m2 uit met Ta33 en Tr28 graden, bij omgeving 20graden.
Gem. vloertemperatuur is dan 26.3 °C
Dat is ingevuld met parket als afwerking, (dikker dan laminaat) dus het zal iets hoger zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door JvdW op 02-10-2019 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JvdW schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 22:32:
Eea hangt natuurlijk ook heel erg af van de dikte van de afwerkvloer en de vloerafwerking in dat rekenprogramma. Ik vul daar zelf 2 mm in, (ingefreesd, alleen de sleuven dichtgesmeerd)
De Ta en Tr gaan dan omlaag, maar de OppervlakteT blijft gelijk en daarmee ook het afgegeven vermogen aan de ruimte.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2019 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Verwijderd schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 22:34:
[...]

De Ta en Tr gaan dan omlaag, maar de OppervlakteT blijft gelijk.
Nee, de Ta staat 'vast' in de stooklijn. ;)
De afgifte gaat omhoog

[ Voor 4% gewijzigd door JvdW op 02-10-2019 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JvdW schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 22:35:
[...]

Nee, de Ta staat 'vast' in de stooklijn. ;)
Je bedoelt waarschijnlijk dat die hoger staat dan noodzakelijk en je ruimte thermostaat je WP uitschakeld indien gewenste ruimteT gehaald is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Verwijderd schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 22:38:
[...]

Je bedoelt waarschijnlijk dat die hoger staat dan noodzakelijk en je ruimte thermostaat je WP uitschakeld indien gewenste ruimteT gehaald is.
Indien ruimteT behaald is zal deze wel uitschakelen ja.
Maar hoger dan noodzakelijk is het niet, het is noodzakelijk (vloervoetenverwarming-WAF)
Het leveren van het aangename lekkere warme voetjes gevoel :+

[ Voor 3% gewijzigd door JvdW op 02-10-2019 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@JvdW Niet iedereen gebruikt een ruimtethermostaat, dan dient de stooklijn ingesteld/variabel te zijn dus exact te doen wat de omstandigheden op dat moment qua buitenT vraagt om het gewenste effect te krijgen in tegenstelling tot een ruimtethermostaat die 'ingrijpt'.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2019 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
[Afbeelding]

De vraag is dan waarom je huidige verbruik * 8 / 1650 op 'rond' de 10kW uitkomt, je kunt ze nl. niet alleen via de vloerverwarming afgeven.
Mogelijkheden:
1. SWW verbruik is een zeer hoog % van het totale verbruik
2. Het rendement van de ketel is onredelijk laag
3. 'rond' betekent een hoog % variatie bij de berekening
4. Een combinatie van 1, 2 en 3
Die 2000 is complete gasverbruik van woning dus inclusief SWW. Enige probleem wat we hebben is dat radiator op onze slaapkamer wel eens aanslaat terwijl alles dichtstaat. Leidingen maken dan ook aardig kabaal.

[ Voor 6% gewijzigd door Johann0r op 03-10-2019 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
t.oswald schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 19:37:
[...]

Ik heb nog geen zonneboiler..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Betonzicht
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-02-2021
wervisser schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 13:05:
Voor de verandering weer eens een vraagje aan de Loria eigenaren. Wie heeft er SWW 50+ graden en verwarmt dit enkel met de buitenunit? Mijn Loria heeft de eigenschap 'gecreëerd' om tot 50 graden te verwarmen en dan de laatste 5 graden met het element te verwarmen.
In mijn optiek was dit niet altijd zo :?
Hoe zie je dat? Dan kijk ik even hoe het bij mij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 22:23:
[...]

Als je 80m2 vvw hebt en je wilt dat veronderstelde hoge ventilatieverlies compenseren zal die vloer ipv 51 102W/m2 dienen af te geven. Dan krijg je een oppervlakteT v.d vloer > 29C
[Afbeelding]
De praktijk is niet wat je je er theoretisch van voorstelt, buiten dit zijn dergelijke hoge temperaturen voor de WP en vloer niet leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Laatst online: 13-09 09:16
Betonzicht schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 12:23:
[...]

Hoe zie je dat? Dan kijk ik even hoe het bij mij is.
Ik zie dat het stroomverbruik van het element op precies 50 graden schakelt. De WP gaat dan uit en hij gaat op het element verder.
Temperatuur is dan volgens info parameter 11 op 50 graden gekomen en het element icoon springt aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
koevlaas2 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 22:12:
[...]

300m3/h ventilatie is helemaal niet veel voor een eengezinswoning. Als er een paar man aanwezig is, zul je al snel boven de 300m3/h zitten aan ventilatie.
Vaak is ook 1/3 tot soms wel de helft, van het vermogen van de warmtepomp nodig om het ventilatieverlies op te vangen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Oxellaar schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 14:55:
[...]

300m3/h ventilatie is helemaal niet veel voor een eengezinswoning. Als er een paar man aanwezig is, zul je al snel boven de 300m3/h zitten aan ventilatie.
Vaak is ook 1/3 tot soms wel de helft, van het vermogen van de warmtepomp nodig om het ventilatieverlies op te vangen.
Klopt er is een bouwbesluit, maar met raamroosters en harde wind is de daadwerkelijke ventilatie nog wel een stukje groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Ben nog steeds aan het stoeien met de siemens rev200 thermostaat.
Moet aangeloten op de WH-MDC05F3E5, op de contacten 9 en 12.
Wat moet er gebeuren, contact maken of breken tussen 9 en 12?

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
hrt schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 15:54:
Ben nog steeds aan het stoeien met de siemens rev200 thermostaat.
Moet aangeloten op de WH-MDC05F3E5, op de contacten 9 en 12.
Wat moet er gebeuren, contact maken of breken tussen 9 en 12?
Daar ben je zo achter, ff proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Grolsch schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 17:05:
[...]

Daar ben je zo achter, ff proberen :)
Heb beide opties geprobeerd, het regelgedrag is niet te volgen.....
WarmtePomp gaat wel af en toe aan(waarom?...). Maar resulteert in te lage kamertemperatuur.
Dus ik moet eerst weten hoe hij geschakeld MOET worden.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 21:36
Sorry, even een beetje off-topic, maar omdat er hier veel Youless gebruikers zijn, toch even dit hier: ik krijg sinds gisteren veel onderbrekingen in mijn registratie van de youless, maar van de hoofdmeter werkt alles perfect, geen enkele onderbreking.
Ik heb gisteravond bij Youless gevraagd wat hier aan de hand is, maar helaas geen reactie, wat ongebruikelijk is.
Ik heb wel de stekkertjes na gezien, maar er is niets vreemds, en het kabeltje ligt bijna geheel in een mantelbuis. Ik maak ook gebruik van de electronische 3 fasen gebruiksmeter die youless verkoopt.

Hier een plaatje van vandaag; de geregistreerde verbruiken zijn helemaal normaal , het gaat om de gaten in de registratie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0sZRus6HguIDQddFU9zT86XT/full.jpg

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
Vraagje voor de mitsubishi eigenaren?

Als je met koelen een thermostaat hebt, draait die dan zelf de vraag om?

Vraag = uit
Geen vraag = koelen

@Naalroc zelfde beeld hier op de youless, grote gaten!

[ Voor 16% gewijzigd door roelzadh op 03-10-2019 20:10 ]

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
roelzadh schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 20:09:
Vraagje voor de mitsubishi eigenaren?

Als je met koelen een thermostaat hebt, draait die dan zelf de vraag om?

Vraag = uit
Geen vraag = koelen

Met je originele Mitsu thermostaat wel ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
roelzadh schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 20:09:

Ook sinds gisteren? Dat zou wel frappant zijn. Enig idee?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Heb ook sinds gisteren gaten in de grafiek. Vandaag weer.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:40
@Naalroc
Sinds 24 sept op meter 2. Voor meter 1 vanaf 1 okt. Via Domoticz/Grafana ziet alles er uit zoals het hoort, dus waarschijnlijk problemen bij Enelogic?

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
Voor de verandering weer eens een vraagje aan de Loria eigenaren. Wie heeft er SWW 50+ graden en verwarmt dit enkel met de buitenunit? Mijn Loria heeft de eigenschap 'gecreëerd' om tot 50 graden te verwarmen en dan de laatste 5 graden met het element te verwarmen.
Dat doe onze Loria ook. In het begin bij Techneco navraag gedaan, kwam geen goed antwoord op. Dacht eerst dat dit aan Ta instelling lag, maar die zou alleen voor CV helden. WP doet het volgens mij vooral als WP SWW verwarmt en tegelijk CV vraag krijgt, dan lijkt de WP SWW element in the schakelen om tempo te maken en weer sneller woning te kunnen verwarmen. Maar wellicht zie ik t niet goed...

@wervisser waarmee lees je waarden uit van Loria?

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Naalroc @Me Albert @Chris_82 same here, sinds 2 dagen gaten in Youless grafieken. wel mailtje van Enelogic ontvangen dat ze al een tijdje geen data binnen kregen maar heb geen afwijkingen in huis.
Problemen met dns, Ziggo of Enelogic? Zeg het maar.
Trouwens, het toeval wil dat ik net voor het mailtje/storing de wp z'n eerste run dit najaar had laten maken. :)

[ Voor 35% gewijzigd door BenEco op 03-10-2019 21:22 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zxr king
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:47
Hier ook problemen met de Youless / enelogic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Hier ook problemen met enelogic, en @Gasschuif ook.

Ik heb ze al een mail gestuurd, nog geen reactie tot nu toe.
Goedemorgen, Sinds woensdag 02-10-2019 heb ik last van "gaten" in mijn grafieken van m'n S0 (WP) meter. Ik trek de info uit m'n youless ook naar een InfluxDB en daar zie ik geen gaten, dus de Youless functioneert goed. De grafieken van m'n P1 meter (slimme meter) zijn wel gewoon goed, dus problemen met de internetverbinding zijn ook uitgesloten. Hebben jullie een idee waar dit aan ligt ?

[ Voor 63% gewijzigd door Grolsch op 03-10-2019 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ik heb ze ook net gemaild, met een link naar mijn eerste bericht hierover, dan kunnen ze zien hoeveel leden met problemen er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:09
Zelfde hier. Ook problemen met Enelogic. Dacht dat het aan mijn verbinding lag, daarom heb ik thuis alles gereset. Zonder resultaat. Logisch na het lezen van de vorige berichten.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kennelijk niet overal Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/qx2mjwh9h4w.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Mijn p1 werkt ook wel goed, mijn s0 niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 22:06
Naalroc schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 19:54:
Sorry, even een beetje off-topic, maar omdat er hier veel Youless gebruikers zijn, toch even dit hier: ik krijg sinds gisteren veel onderbrekingen in mijn registratie van de youless, maar van de hoofdmeter werkt alles perfect, geen enkele onderbreking.
Ik heb gisteravond bij Youless gevraagd wat hier aan de hand is, maar helaas geen reactie, wat ongebruikelijk is.
Ik heb wel de stekkertjes na gezien, maar er is niets vreemds, en het kabeltje ligt bijna geheel in een mantelbuis. Ik maak ook gebruik van de electronische 3 fasen gebruiksmeter die youless verkoopt.

Hier een plaatje van vandaag; de geregistreerde verbruiken zijn helemaal normaal , het gaat om de gaten in de registratie.

[Afbeelding]
ik zie gaten in de logging sinds 25 september. Ik was toen op vacantie en daarom zie ik het vandaag pas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4mm2x2iprFKEj3Hr98v1inSG/thumb.png

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-09 19:55
offtopic:
S0 hier ook problemen, P1 prima, was al aan het resetten e.d.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Ik denk dat jij dat verkeerd ziet, want deze grafiek is niet de youless, maar je hoofd (slimme) meter, want je ziet hoog en laag tarief, dus dit is niet "ons"probleem !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
@jaari Dan ben jij de 2e die dit probleem al een dag of tien hebt; de anderen allemaal sinds gisteren, als ik het goed heb.
Chris_82 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 20:49:
@Naalroc
Sinds 24 sept op meter 2. Voor meter 1 vanaf 1 okt. Via Domoticz/Grafana ziet alles er uit zoals het hoort, dus waarschijnlijk problemen bij Enelogic?

[ Voor 8% gewijzigd door Naalroc op 03-10-2019 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Zal er eens op letten...is me nog niet zo opgevallen.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Naalroc schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 22:15:
@jaari Dan ben jij de 2e die dit probleem al een dag of tien hebt; de anderen allemaal sinds gisteren, als ik het goed heb.

[...]
Ja, en het lijkt me een probleem bij Enelogic want in de gaten van de logging zie je (soms wel en soms niet) de juiste afname als je er met de cursor overheen hovert.
Morgen maar eens een berichtje naar die jongens.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Naalroc
Ik kreeg 10 minuten geleden een mailtje van Enelogic, en ik denk dat het publiceren hiervan voor beide partijen van voordeel zal zijn, daarom plak ik hier het hele bericht integraal, waarbij de onderlijning van mij is:

Goedemorgen,

Hartstikke bedankt voor je berichtje, helaas zijn er momenteel enkele problemen m.b.t. het verwerken van de data.
Dit probleem heeft voornamelijk betrekking op de Youless puls data en heeft voorlopig nog een onbekende oorzaak.
Wij doen er alles aan om het euvel zo spoedig mogelijk te tackelen en je data weer in orde te presenteren!

Hierbij willen wij je ook vragen om je Youless met rust te laten en niet opnieuw te koppelen, resetten e.d.
Wij ontvangen de data goed, alleen het euvel zit hem in het verwerken ervan.

Hou zeker onze social media kanalen in de gaten, wij zullen je hier zo goed mogelijk op de hoogte houden van de situatie.
Hopende je voldoende te hebben geïnformeerd, mochten er nog vragen zijn vernemen wij deze graag.

Met vriendelijke groeten,

Mark Kusters - Chief Engineering

Edit:
Ik heb hr. Kusters geïnformeerd dat ik zijn bericht hier geplaatst heb, dat vond ik wel zo netjes;
gelukkig zijn zij er ook blij mee:
Quote:

Goedemorgen Cor,

Bedankt voor je bericht en het plaatsen van het bericht op Tweakers.
Zelf was ik er nog niet aan toegekomen, in ieder geval hartstikke bedankt voor het plaatsen.

We zullen je zo goed mogelijk op de hoogte houden van de verdere ontwikkelingen!
Mochten er nog vragen zijn vernemen wij deze graag.

Met vriendelijke groeten,

Mark Kusters - Chief Engineering

[ Voor 20% gewijzigd door Naalroc op 04-10-2019 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-09 14:00
Murkmans schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 22:11:
[...]

Je kan je normale radiatoren hier invullen http://warmtezorg.com/bereken/ en uitrekenen wat de inhoud is.

Jaga kan je bijvoorbeeld vinden op https://www.rensa.nl/Cata...toren-convectoren/0BI1411 bij de specificaties.
Aan inhoud van alleen radiatoren kom ik aan 95 liter en dan heb ik de leidingen nog niet meegerekend.

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-09 14:00
Grolsch schreef op maandag 30 september 2019 @ 22:41:
[...]

In de documentatie van je WP staat vermeld wat de minimale systeeminhoud is, in mijn geval (11,2KW Zubadan) 54 liter.
Waar haal jij die 54 liter uit de handleiding? Want ik zie alleen maar voor een PUHZ-SHW112 Minimumhoeveelheid water die nodig is in het ruimteverwarmings-/koelingscircuit - 80 liter staan.

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Laatst online: 13-09 09:16
overwinteraar schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 21:01:
[...]

Dat doe onze Loria ook. In het begin bij Techneco navraag gedaan, kwam geen goed antwoord op. Dacht eerst dat dit aan Ta instelling lag, maar die zou alleen voor CV helden. WP doet het volgens mij vooral als WP SWW verwarmt en tegelijk CV vraag krijgt, dan lijkt de WP SWW element in the schakelen om tempo te maken en weer sneller woning te kunnen verwarmen. Maar wellicht zie ik t niet goed...

@wervisser waarmee lees je waarden uit van Loria?
Ik heb een kWh meter voor de binnenunit en beide elementen. Deze lees ik uit met Youlessjes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Noord27
Zo hey, eindelijk een Elga die met begin stookseizoen het doet zoals hij het zou moeten doen.

3 maal scheepsrecht. 😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
wervisser schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:15:
[...]

Ik heb een kWh meter voor de binnenunit en beide elementen. Deze lees ik uit met Youlessjes.
d:)b hier 3 fase z-wave stroommeter uitgelezen via domoticz

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:23
Grolsch schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 21:46:
[...]

Mijn p1 werkt ook wel goed, mijn s0 niet.
Hier ook.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dubbel zie ik nu :)

[ Voor 96% gewijzigd door Grolsch op 04-10-2019 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Naalroc schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 09:24:
Ik kreeg 10 minuten geleden een mailtje van Enelogic, en ik denk dat het publiceren hiervan voor beide partijen van voordeel zal zijn, daarom plak ik hier het hele bericht integraal, waarbij de onderlijning van mij is:
..................
Vanaf vandaag, 8:21 heb ik een continue terugmelding van de youless op Enelogic.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:26

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Vanaf 8.30 h lijkt het hier goed te gaan, geen onderbrekingen meer gezien. Hopelijk probleem opgelost.
Data nog niet hersteld van gister en eergisteren en vanmorgen

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Laat die flessen maar staan dan. :9

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Naalroc schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 15:00:
[...]

Vanaf vandaag, 8:21 heb ik een continue terugmelding van de youless op Enelogic.......
Sinds vanmorgen heb ik ook weer een doorlopende grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ik heb het ook terug gemeld aan Enelogic, die met een uitgebreid antwoord kwam.
In een nutshell, de missende data moet als verloren worden beschouwd, en is niet meer terug te halen.

[ Voor 19% gewijzigd door Naalroc op 04-10-2019 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Gelukkig worden voor de totalen de eindstand en dus totaalverbruik wel bewaard.

Pagina: 1 ... 110 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.