Domoticz - open source domotica systeem - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 89 ... 112 Laatste
Acties:
  • 575.555 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
vso schreef op maandag 6 april 2020 @ 10:02:
- kan ik met domoticz de loging (temperaturen, verbruik etc) ook in diverse statistieken weergeven?
Wat bedoel je met statistieken?
- iemand zijn MV aangesloten ? (ik heb een 866 mhz ito daalderop systeem )
Ja, werkt prima. :) Zie ook: DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

rens-br schreef op maandag 6 april 2020 @ 10:06:
[...]
Wat bedoel je met statistieken?
tja erhm tijdsduur,verbruik alles wat nuttig (kan) zijn .. ik wil een beetje kosten inzichtelijk gaan maken en ook lange termijn "voorspelling" maar ja als alles tijdelijk opgeslagen word .. dan heb ik langere termijn opslag van deze gegevens nodig.
ja ken het topic ;) weet dat je met wat soldeer werk een diy connectie kan maken .. maar is het 2 way ?(dus welke stand staat het ?)

Dat betreft zoek ik ook 433mhz (kaku) oplossing lees 2 way communicatie zal wellicht moeten investeren in een andere oplossing .. (wat?)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online
vso schreef op maandag 6 april 2020 @ 10:22:
[...]
tja erhm tijdsduur,verbruik alles wat nuttig (kan) zijn .. ik wil een beetje kosten inzichtelijk gaan maken en ook lange termijn "voorspelling" maar ja als alles tijdelijk opgeslagen word .. dan heb ik langere termijn opslag van deze gegevens nodig.
Domoticz bewaard alle data wel, maar de intervallen worden steeds kleiner:
  • Van de laatste 7 dagen wordt de data van elke 5 min bewaard;
  • Van de de laatste maand / jaar de data van elke dag.
Wil je iets meer met de data? Dan je Domoticz beter koppelen aan influxDB en Grafana, dan kan je alle kanten op, want alle data blijft dan gewoon bewaard. En dan kan je met queries allerlei dingen doen met je data.
ja ken het topic ;) weet dat je met wat soldeer werk een diy connectie kan maken .. maar is het 2 way ?(dus welke stand staat het ?)
Er zijn best wat problemen met het uitlezen van de fan en de standaard AB, zoals ook in dat topic staat. Dus alleen controllen werkt goed.
Dat betreft zoek ik ook 433mhz (kaku) oplossing lees 2 way communicatie zal wellicht moeten investeren in een andere oplossing .. (wat?)
Mi Light, Zigbee

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 06-04-2020 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gisteren ff domoticz geinstalleerd
- nefit easy "check"
- ikea tradfri gateway "check"
- buienrader "check"
- ps4 (todo)
- Wii (kan het ?)
- Philips TV (todo ./ checken of het kan
- nas o.a 1x synology en 1x thecus remote boot/shutdown etc .. (todo)
- Fritzbox word wel "matig' ondersteund .. je kan er zoveel meer data uit halen, ik ga zelf eens verder in verdiepen

Paar vraagjes ..

- kan ik met domoticz de loging (temperaturen, verbruik etc) ook in diverse statistieken weergeven?
- toon thermostaat .. "login error" kan online niet met "mailadres" inloggen alleen met username maar beide logins accepteerd de domoticz niet :(
- ik heb op de slaapkamer een plafond ventilator (ir) die wil ik graag aansturen op basis van temperatuur in de kamer kan dit via een IR-usb gateway ding ? esp oid ?

Ik wil eigenlijk de verbruik gegevens veiligstellen naast de configuratie, mocht die niet in de backup zitten. het gaat me meer om de stats :) en de display is leuk bijkomstigheid.
Push je data meteen door naar InfluxDB, kan je veel meer ;) Je kan daar allerlei query’s naast elkaar leggen zodat je mooie grafieken kan gebruiken. Ik heb per ruimte een grafiek (temperatuur en luchtvochtigheid) en ook nog eens een grafiek met alle temperstuursensoren. Je kan combineren wat je wilt. Ben nu bezig met de airco in InfluxDB te zetten. Even wachten op een werkende Sonoff POW R2, de data van Panasonic is een dag oud.

Wat betreft je IR: ja dat kan zeker. Al moet je ook een ontvanger nemen zodat je kan uitlezen welk commando je AB verstuurt. Daarna kan je de zelfde codes gebruiken om te versturen.

[ Voor 18% gewijzigd door Toppe op 06-04-2020 10:53 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online
- ps4 (todo)
- Wii (kan het ?)
- Fritzbox word wel "matig' ondersteund .. je kan er zoveel meer data uit halen, ik ga zelf eens verder in verdiepen
Wat wil je daarmee doen / uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:37
gisteren ff domoticz geinstalleerd
Ik ga het nog doen, anderen waren ons voor:
https://gathering.tweaker...ist_messages/1690945/last

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Indien ik schakel met een Shelly1 dan geef ik deze trigger mee richting Domoticz:

192.168.2.85:8080/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=1&switchcmd=On

Dit om een andere lamp (die niet fysiek is verbonden met de schakelaar) ook aan te zetten. Deze springt aan om vervolgens direct weer uit te gaan. Hebben jullie enig idee hoe dit komt?

Dit staat er in het log:

2020-04-06 13:27:56.061 Status: User: Admin initiated a switch command (1/Woonkamer TV/On)
2020-04-06 13:27:56.132 Status: User: Admin initiated a switch command (1/Woonkamer TV/Off)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:14
Probleempje waar ik nog tegen aan loop;

Als de lux waarde onder de ingestelde waarde komt wordt deze meerdere keren "aangezet". Ik heb onderstaand script;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
--*------------------------------------------------------------------------------------*--
--Creator: Rob
--Date: 01-04-2020
--Last update: 
--Changelog:
--Source: -
--Description: Used to switch the lights in the living room, based on someone home and lux
--*------------------------------------------------------------------------------------*--

return {
    on = {
        devices = {
            311,                                                                            --PIR Livingroom | Lux
            313                                                                             --Mode
        }
    },
    execute = function(domoticz, device)
        --Declarations
        local Modus             = domoticz.devices(313)                                     --Mode
        local LuxDevice         = domoticz.devices(311)                                     --PIR Livingroom | Lux
        local Lux               = LuxDevice.lux

--Function
        --Light above dresser
        if (Modus.state == 'Iemand thuis/Oppas' and Lux < 175) then                          --Someone home and lux below set value then,
        domoticz.devices(179).switchOn().checkFirst()
        domoticz.devices(179).dimTo(100)                                                    --turn on light above dresser at 100% after 5 minutes
        else                                                                                --If not,
        domoticz.devices(179).switchOff()                                                   --Turn off light above dresser
        end

--Other lights in the livingroom
        if (Modus.state == 'Iemand thuis/Oppas' and Lux < 17) then
        domoticz.devices(188).dimTo(70)                                                     --Turn on lights above the dinnertable at 70%
        domoticz.devices(185).dimTo(35)                                                     --Turn on lights above the couch at 35%
        domoticz.devices(51).switchOn()                                                     --Turn on light next to the television
        domoticz.devices(290).dimTo(75)                                                     --Turn on ledstrip in the kitchen at 75%
        else                                                                                --If not then,
        domoticz.devices(185).switchOff()                                                   --Turn off lights above the couch  
        domoticz.devices(51).switchOff()                                                    --Turn off light next to the television
    end
end
}

Maar ondanks de checkfirst op regel 26 wordt het commando nogmaals verstuurd.

Ik heb regel 26 en 27 ook vervangen door
code:
1
domoticz.devices(179).dimTo(100).checkFirst()

Daarbij krijg ik een melding over een nil value.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Toppe schreef op maandag 6 april 2020 @ 10:50:
[...]

Push je data meteen door naar InfluxDB, kan je veel meer ;) Je kan daar allerlei query’s naast elkaar leggen zodat je mooie grafieken kan gebruiken. Ik heb per ruimte een grafiek (temperatuur en luchtvochtigheid) en ook nog eens een grafiek met alle temperstuursensoren. Je kan combineren wat je wilt. Ben nu bezig met de airco in InfluxDB te zetten. Even wachten op een werkende Sonoff POW R2, de data van Panasonic is een dag oud.

Wat betreft je IR: ja dat kan zeker. Al moet je ook een ontvanger nemen zodat je kan uitlezen welk commando je AB verstuurt. Daarna kan je de zelfde codes gebruiken om te versturen.
hoe/wat/waar influxdb doorzetten ? https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=15088 denk ik maar die is outdated ?? hmm thx voor de clue iig

De ontvanger is geen probleem :) maar van netwerk naar ir .. dat word een "uitdaging" .. nu ja ff kijken hoe en wat. oftewel .. moet iets vinden wat simpel in te zetten is .. eigenlijk wil ik een multi sensor hebben welke USB gevoed is .. waaraan ik makkelijk andere usb dingen aan kan hangen :) .. zoals een IR transmitter/reciever :) Anderzijds zag ik ook een wifi/esp unit voor die plafond ventilator(s) .. ben ik er ook gelijk vanaf :)
rens-br schreef op maandag 6 april 2020 @ 10:52:
[...]
Wat wil je daarmee doen / uitlezen?
Hoe meer ik specifiek uit kan lezen, hoe beter .. welke user is ingelogd bv (wie gamed er) ..

De fritzbox heeft nu alleen een call monitor functie (plugin ?), maar je kan ook je bandbreedte (wan/lan) uitlezen en andere services dat ding aanbied .. ik heb al veel gevonden en het is me al gelukt om xml's te lezen .. nu nog hout ervan snijden :)

ik wil bv ook uitlezen hoeveel resources de pc gebruikt (waarop domoticz draait)

Al deze stats zijn leuk vanaf het begin sommige maken na verloop van tijd niks meer uit .. andere zijn juist erg intressant om verder op te tunen/tweaken ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online
Robbie T schreef op maandag 6 april 2020 @ 15:04:
Probleempje waar ik nog tegen aan loop;

Als de lux waarde onder de ingestelde waarde komt wordt deze meerdere keren "aangezet". Ik heb onderstaand script;

Maar ondanks de checkfirst op regel 26 wordt het commando nogmaals verstuurd.
CheckFirst werkt niet samen met DimTo, dus dat kan je vergeten. Je zou eventueel wel met een lokale variable kunnen werken die hoog wordt als de eerste keer onder de lux waarde komt en pas weer laag gezet wordt als je onder die waarde komt.
vso schreef op maandag 6 april 2020 @ 15:07:
hoe/wat/waar influxdb doorzetten ? https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=15088 denk ik maar die is outdated ?? hmm thx voor de clue iig
Zie:
ik wil bv ook uitlezen hoeveel resources de pc gebruikt (waarop domoticz draait)
Op een Pi kan je de internal sensor kiezen, dan kan je alles van de Pi uitlezen. Wellicht heeft Domoticz voor Windows ook zo'n sensor.

[ Voor 39% gewijzigd door rens-br op 06-04-2020 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

rens-br schreef op maandag 6 april 2020 @ 15:18:
Zie:
[...]

[...]

Op een Pi kan je de internal sensor kiezen, dan kan je alles van de Pi uitlezen. Wellicht heeft Domoticz voor Windows ook zo'n sensor.
thx voor de link, moet daar ff vanavond induiken influx en grafana nog nooit gezien in het wild..

pi ? windows bah .. kreeg een leuke gateway pc (verbruik is iets meer dan een rpi . ) maar wel 10x zo krachtig .. en default ssd :) staat nu ubuntu server lts op ..

Maar goed wellicht eens die rpi plugins uit elkaar trekken _/-\o_ opensource dat betreft ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online
vso schreef op maandag 6 april 2020 @ 15:35:
[...]

thx voor de link, moet daar ff vanavond induiken influx en grafana nog nooit gezien in het wild..

pi ? windows bah .. kreeg een leuke gateway pc (verbruik is iets meer dan een rpi . ) maar wel 10x zo krachtig .. en default ssd :) staat nu ubuntu server lts op ..
Het zou natuurlijk kunnen dat 'Motherboard Sensors' bij jou ook gewoon werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
anconakip schreef op zondag 5 april 2020 @ 14:01:
[...]

ja, klopt. Stom. Heb ik aangepast. Maar nu triggered (elke seconde!) hij het script wel maar verder gebeurt er niets.
Als je het lua script als script_time_thermostaat.lua opslaat wordt het elke minuut uitgevoerd.
thermostaat mag elk naam zijn die je wilt, gaat op script_time_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
rens-br schreef op maandag 6 april 2020 @ 15:18:
[...]

CheckFirst werkt niet samen met DimTo, dus dat kan je vergeten. Je zou eventueel wel met een lokale variable kunnen werken die hoog wordt als de eerste keer onder de lux waarde komt en pas weer laag gezet wordt als je onder die waarde komt.
Dat idee had ik ook, maar uit de wiki:
dimTo(percentage): Function. Switch a dimming device on and/or dim to the specified level. Supports command options.

Onder command options staat checkfirst() wel.
https://www.domoticz.com/...on.2C_event_triggering.29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online
Robbie T schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:29:
[...]

Dat idee had ik ook, maar uit de wiki:
dimTo(percentage): Function. Switch a dimming device on and/or dim to the specified level. Supports command options.
Klopt, met vervolgens het volgende:
checkFirst(): Function. Checks if the current state of the device is different than the desired new state. If the target state is the same, no command is sent. If you do mySwitch.switchOn().checkFirst(), then no switch command is sent if the switch is already on. This command only works with switch-like devices. It is not available for toggle and dim commands, either.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
rens-br schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:39:
[...]

Klopt, met vervolgens het volgende in:

[...]
1000 maal excuses. Gevalletje niet verder kijken dan mijn neus lang is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:50
@Dylantje2 ,

Volgens mij was jij al een tijdje op zoek naar een mogelijkheid voor backuppen naar google drive/gmail?

Misschien dat je hiermee een stuk uit de voeten kan:

https://medium.com/@artur...raspberry-pi-f5002c7095c2

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:07

CSB

:D

Voor de mensen die per ongeluk hun Domoticz geupdate hebben zonder eerst hun onderliggende OS te updaten op een Pi, domoticz werkt dan niet meer.

Je krijgt dan waarschijnlijk deze melding.
code:
1
error while loading shared libraries: libssl.so.1.1: cannot open shared object file: No such file or directory

Wat je moet doen is updaten naar Buster.
Via: http://baddotrobot.com/bl...aspian-stretch-to-buster/

Zorg ook dat Libc6 up to date is. Ik kreeg een melding dat hij de laatste versies niet kon vinden na update naar Buster.

Mij lukte het om deze te updaten via:
code:
1
sudo apt -t testing install libc6 libc6-dev

Nu werkt Domoticz Release weer, op Buster.

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:02
kever678 schreef op maandag 6 april 2020 @ 13:30:
Indien ik schakel met een Shelly1 dan geef ik deze trigger mee richting Domoticz:

192.168.2.85:8080/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=1&switchcmd=On

Dit om een andere lamp (die niet fysiek is verbonden met de schakelaar) ook aan te zetten. Deze springt aan om vervolgens direct weer uit te gaan. Hebben jullie enig idee hoe dit komt?

Dit staat er in het log:

2020-04-06 13:27:56.061 Status: User: Admin initiated a switch command (1/Woonkamer TV/On)
2020-04-06 13:27:56.132 Status: User: Admin initiated a switch command (1/Woonkamer TV/Off)
Waarom geen MQTT in Domoticz installeren en de Shelly in de MQTT modus zetten?

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikkerm
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18:43
Goedemorgen,

Het scripten in dzvents begint me ondertussen beetje bij beetje steeds beter af te gaan. Alleen loop ik nu tot een beetje tegen vreemd gedrag aan waar ik maar niet uit kom.

Met onderstaande schakelt 'lightoverloop' goed, alleen als ik 'switch 2 schakelt 'lightoverloop' ook inplaats van 'lightentree'
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
return {
    on = {
        devices = {
            81,77
        }
    },
    execute = function(dz, device)
        local SwitchEntree          = dz.devices(77)
        local SwitchOverloop        = dz.devices(81)
        local lightOverloop         = dz.devices(69)
        local lightEntree           = dz.devices(67)

if SwitchOverloop.state == "On" and
        lightOverloop.state == "Off" then
            lightOverloop.dimTo(10)
        elseif SwitchOverloop.state == "On" and
        lightOverloop.state == "On" then
            lightOverloop.switchOff()
        elseif SwitchEntree.state == "Switch 1" and
            lightOverloop.dimTo(10)
        elseif SwitchEntree.state == "Switch 2" and
        lightEntree.state == "Off" then
            lightEntree.dimTo(20)
        lightEntree.state == "On" then
            lightEntree.switchOff()
        end

end
}
Als ik het zoals onderstaande aanpas gebeurt het volgende.
Als ik op 'switch 2' druk schakelen beide lampen, dit gebeurd ook als ik 'switchoverloop' op 'on' druk
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
return {
    on = {
        devices = {
            81,77
        }
    },
    execute = function(dz, device)
        local SwitchEntree          = dz.devices(77)
        local SwitchOverloop        = dz.devices(81)
        local lightOverloop         = dz.devices(69)
        local lightEntree           = dz.devices(67)

if SwitchOverloop.state == "On" and
            lightOverloop.dimTo(10)
        elseif SwitchOverloop.state == "On" and
            lightOverloop.dimTo(10)
        end

if SwitchEntree.state == "Switch 2" and
        lightEntree.state == "Off" then
            lightEntree.dimTo(20)
        lightEntree.state == "On" then
            lightEntree.switchOff()
        end

end
}
Kan iemand mij de goede richting op duwen, ik ben even het spoor bijster :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Nu online
bing69 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 07:58:
[...]

Waarom geen MQTT in Domoticz installeren en de Shelly in de MQTT modus zetten?
Dat is al het geval, heb de Shelly MQTT plugin hiervoor in gebruik. Lamp schakelen vanuit Domoticz gaat ook prima maar wanneer ik de schakelaar met de hand bedien dan krijg ik hiervoor geen entry in het log te zien, net alsof dit niet geregistreerd wordt.

Zou mooi zijn als ik het op die manier werkend krijg maar ben daar al eens een avond mee bezig geweest, zonder enig succes. Dit is optie 2 om het werkend te krijgen maar werkt ook niet naar behoren 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
kever678 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:24:
[...]

Dat is al het geval, heb de Shelly MQTT plugin hiervoor in gebruik. Lamp schakelen vanuit Domoticz gaat ook prima maar wanneer ik de schakelaar met de hand bedien dan krijg ik hiervoor geen entry in het log te zien, net alsof dit niet geregistreerd wordt.

Zou mooi zijn als ik het op die manier werkend krijg maar ben daar al eens een avond mee bezig geweest, zonder enig succes. Dit is optie 2 om het werkend te krijgen maar werkt ook niet naar behoren 8)7
Dat is inderdaad vreemd, hier werkt het wel. De rolluiken zelfs tot op het percentage nauwkeurig.
Heb hier niets speciaals gedaan. Ben toevalliger wijs wel helemaal opnieuw begonnen vanwege een crash....

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Nu online
bing69 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:26:
[...]

Dat is inderdaad vreemd, hier werkt het wel. De rolluiken zelfs tot op het percentage nauwkeurig.
Heb hier niets speciaals gedaan. Ben toevalliger wijs wel helemaal opnieuw begonnen vanwege een crash....
Gebruik je alleen de plugin of heb je ook iets gedaan met node-red of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 15:07

Helhond

Grunn

Ik ben inmiddels verder, maar heb het nog niet werkend gekregen.

Dus ik stel nog maar een keer de vraag:

Ik wil het temperatuurverschil (dT) bepalen van één sensor. (over een tijdsperiode van 1 minuut)
Hij hoeft maar 1 iteratie 1 getal te onthouden en daarna mag ie het overschrijven met het nieuwe getal.

Maar ik krijg het niet aan de praat, waar ga ik de mist in?
return {
on = {
timer = {'every 1 minutes'}
},

data = {
delta = { history = true, maxItems = 5, maxHours = 1,}
},

execute = function(domoticz, device, timer)
local Buffer1 = domoticz.devices('Buffer #1 Onder:').temperature
local Vermogen = domoticz.devices('Vermogen')

-- Vermogen berekenen: dT x (energie constante voor de opwarming van 1graden van buffervat)
local Vermogenberekend = ((Buffer1 - domoticz.data.delta.getLatest()) *17366)

-- Store current value for next cycle
domoticz.data.delta.add(Buffer1)

-- Updaten sensor:
Vermogen.updateCustomSensor(Vermogenberekend)

end
}

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bing69
kever678 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:16:
[...]

Gebruik je alleen de plugin of heb je ook iets gedaan met node-red of iets dergelijks?
Nee, gewoon MQTT geinstalleerd en de Shelly plugin, dit is zo'n beetje hoe ik het geinstalleerd heb:

-------
MQTT
https://www.domoticz.com/wiki/MQTT
sudo npm install -g mqtt url request

Installing Mosquitto
http://mosquitto.org/blog...quitto-debian-repository/

wget http://repo.mosquitto.org/debian/mosquitto-repo.gpg.key
sudo apt-key add mosquitto-repo.gpg.key
cd /etc/apt/sources.list.d/
sudo wget http://repo.mosquitto.org/debian/mosquitto-buster.list
sudo apt-get update
sudo apt-get install mosquitto

Aanvulling Python
sudo apt install python3-dev

MQTT server installeren onder hardware
Localhost en poort 1883

ShellyMQTT - Domoticz Python Plugin
https://github.com/enesbcs/Shelly_MQTT
cd domoticz/plugins
git clone https://github.com/enesbcs/Shelly_MQTT.git

----------------------------

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 13:27

icecreamfarmer

en het is

Maar met welke sensor lezen jullie de luchtkwaliteit uit?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Nu online
bing69 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:59:
[...]

Nee, gewoon MQTT geinstalleerd en de Shelly plugin, dit is zo'n beetje hoe ik het geinstalleerd heb:

-------
MQTT
https://www.domoticz.com/wiki/MQTT
sudo npm install -g mqtt url request

Installing Mosquitto
http://mosquitto.org/blog...quitto-debian-repository/

wget http://repo.mosquitto.org/debian/mosquitto-repo.gpg.key
sudo apt-key add mosquitto-repo.gpg.key
cd /etc/apt/sources.list.d/
sudo wget http://repo.mosquitto.org/debian/mosquitto-buster.list
sudo apt-get update
sudo apt-get install mosquitto

Aanvulling Python
sudo apt install python3-dev

MQTT server installeren onder hardware
Localhost en poort 1883

ShellyMQTT - Domoticz Python Plugin
https://github.com/enesbcs/Shelly_MQTT
cd domoticz/plugins
git clone https://github.com/enesbcs/Shelly_MQTT.git

----------------------------
Thanks maar is inderdaad hetzelfde wat ik destijds uitgevoerd heb. Nog even gechecked of alles up to date is maar dat is ook nog het geval.

Gisteren een nieuwe shelly geplaatst en deze werd vrijwel direct toegevoegd aan Domoticz: hij zou dan toch verkeer moeten ontvangen van de Shelly.

Als je handmatig een schakelaar bediend, zie je dit dan terug in het log?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
kever678 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:15:
[...]

Thanks maar is inderdaad hetzelfde wat ik destijds uitgevoerd heb. Nog even gechecked of alles up to date is maar dat is ook nog het geval.

Gisteren een nieuwe shelly geplaatst en deze werd vrijwel direct toegevoegd aan Domoticz: hij zou dan toch verkeer moeten ontvangen van de Shelly.

Als je handmatig een schakelaar bediend, zie je dit dan terug in het log?
Nee niet in de log, maar de status in domoticz veranderd wel. Zowel voor een on/off als voor de Shelly 2.5 waar de schakelaar direct zegt x % omlaag maar de log niets.

[ Voor 8% gewijzigd door bing69 op 07-04-2020 15:47 ]

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beekware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:39

beekware

To Experience The Unexpected..

Ik zoek een inbouw schakelaar welke via Wifi te bedienen is, zo klein modelijk model. Zal uiteindelijk in een inbouwdoos moeten passen.

Deze zou ik dan willen aansluiten op een ventilator op de badkamer. Als de luchtvochtigheid boven bepaald niveau is moet deze aangeschakeld worden.

Sensor die ik hiervoor al heb is een Xiaomi Temp/Hum sensor. Nu zag een ik de Shelly 1, kan ik deze zonder flashen bijvoorbeeld gewoon toevoegen in Domoticz and via Domoticz aan/uit commando’s versturen?

Zag iets met Domoticz Shelly mqtt plugin maar heb al mqtt mosquitto ivm Zigbee2mqtt draaien.Of dat dan kan? of zijn er andere (hardware) mogelijkheden?

|| Twitter || Instagram || PV Output ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
beekware schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:58:
Ik zoek een inbouw schakelaar welke via Wifi te bedienen is, zo klein modelijk model. Zal uiteindelijk in een inbouwdoos moeten passen.

Deze zou ik dan willen aansluiten op een ventilator op de badkamer. Als de luchtvochtigheid boven bepaald niveau is moet deze aangeschakeld worden.

Sensor die ik hiervoor al heb is een Xiaomi Temp/Hum sensor. Nu zag een ik de Shelly 1, kan ik deze zonder flashen bijvoorbeeld gewoon toevoegen in Domoticz and via Domoticz aan/uit commando’s versturen?

Zag iets met Domoticz Shelly mqtt plugin maar heb al mqtt mosquitto ivm Zigbee2mqtt draaien.Of dat dan kan? of zijn er andere (hardware) mogelijkheden?
Kan prima samen, zo werkt het hier ook! Even de plugin installeren en de shelly (menu keuze) op Mqtt zetten

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beekware

beekware

bing69 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 18:20:
[...]

Kan prima samen, zo werkt het hier ook! Even de plugin installeren en de shelly (menu keuze) op Mqtt zetten
Dus Shelly mqtt plugin installeren en daarna zou het moeten werken met een Shelly? Geen invloed op de werking van Zigbee2mqtt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Helhond schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:18:
Ik ben inmiddels verder, maar heb het nog niet werkend gekregen.

Dus ik stel nog maar een keer de vraag:

Ik wil het temperatuurverschil (dT) bepalen van één sensor. (over een tijdsperiode van 1 minuut)
Hij hoeft maar 1 iteratie 1 getal te onthouden en daarna mag ie het overschrijven met het nieuwe getal.

Maar ik krijg het niet aan de praat, waar ga ik de mist in?

[...]
Dan kun je toch gewoon zo iets gebruiken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
data = {
            delta = { initial = 0 }  -- persistent data
    },

en dan bijv: 

local Vermogenberekend = ((Buffer1 - domoticz.data.delta) *17366)

domoticz.data.delta = Buffer1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Laatst online: 21:34
beekware schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 18:32:
[...]

Dus Shelly mqtt plugin installeren en daarna zou het moeten werken met een Shelly? Geen invloed op de werking van Zigbee2mqtt?
Er is geen speciale Shelly MQTT plugin. Wat je nodig hebt is MQTT Gateway, als je die niet al hebt. Gaat inderdaad prima samen met Zigbee2MQTT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond

Helhond

Grunn

jobr schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 20:08:
[...]

Dan kun je toch gewoon zo iets gebruiken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
data = {
            delta = { initial = 0 }  -- persistent data
    },

en dan bijv: 

local Vermogenberekend = ((Buffer1 - domoticz.data.delta) *17366)

domoticz.data.delta = Buffer1
Top bedankt, zo heb ik het serieus al geprobeerd, maar schijnbaar liep die ergens anders op stuk.
Hij werkt nu in ieder geval. _/-\o_

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beekware

beekware

Knielen schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 20:12:
[...]

Er is geen speciale Shelly MQTT plugin. Wat je nodig hebt is MQTT Gateway, als je die niet al hebt. Gaat inderdaad prima samen met Zigbee2MQTT.
Dankje, lijkt me een poging waard een Shelly te proberen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:36

DaRoot

Some say...

[...]

ik heb hier hetzelfde, nu 2 Shelly 1's eraan zitten.
Ga een 1 of 2 Shelly 2.5's erbij bestellen denk ik.
Het is een kwestie van inloggen in de Shelly, en dan naar internet & Security --> Advanced - Developer Settings --> Enable action execution via MQTT
Werkt perfect hier.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:56

luigi87

Domotica Fanaticus

Zijn er hier gebruikers van de xiaomi flora sensor? En die hem ook geintregeerd hebben in domoticz?
Ben benieuwd naar de ervaring van mensen hier.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:11

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

luigi87 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 21:34:
Zijn er hier gebruikers van de xiaomi flora sensor? En die hem ook geintregeerd hebben in domoticz?
Ik gebruik een 3 tal sensoren sinds anderhalf jaar als lichtsensor en om op tijd water te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:10
DaRoot schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 21:21:
[...]

ik heb hier hetzelfde, nu 2 Shelly 1's eraan zitten.
Ga een 1 of 2 Shelly 2.5's erbij bestellen denk ik.
Het is een kwestie van inloggen in de Shelly, en dan naar internet & Security --> Advanced - Developer Settings --> Enable action execution via MQTT
Werkt perfect hier.
Maar dan toch gebruik je iets van node-red ?
Of hoe heb jij hem geschakeld dan in Domoticz?
Ook de powermeting enz werkend?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik heb via de webinterface Domoticz geupdate op mn rpi2 (stretch) en sindsdien is mn Domotivz offline.
Ik las dat Buster nodig was en heb het OS geupgrade.
Alleen nu is de vraag hoe ik dit troubleshoot.
updaterelease gedraaid vanuit de domotivz folder
herstart rpi2
(pi hole draait wel gewoon.)

Vooral de waar te beginnen met troubleshooten is het probleem. Iemand met een idee?

code:
1
2
3
pi@raspberrypi:~/domoticz $ ./domoticz
./domoticz: /lib/arm-linux-gnueabihf/libm.so.6: version `GLIBC_2.27' not found (required by ./domoticz)
./domoticz: /lib/arm-linux-gnueabihf/libc.so.6: version `GLIBC_2.28' not found (required by ./domoticz)

en nu:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
2020-04-07 22:32:13.682  Status: Domoticz V2020.1 (c)2012-2020 GizMoCuz
2020-04-07 22:32:13.683  Status: Build Hash: 63fa969e4, Date: 2020-03-22 15:16:16
2020-04-07 22:32:13.683  Status: Startup Path: /home/pi/domoticz/
2020-04-07 22:32:13.727  Sunrise: 06:59:00 SunSet: 20:24:00
2020-04-07 22:32:13.727  Day length: 13:25:00 Sun at south: 13:42:00
2020-04-07 22:32:13.727  Civil twilight start: 06:24:00 Civil twilight end: 20:59:00
2020-04-07 22:32:13.728  Nautical twilight start: 05:41:00 Nautical twilight end: 21:42:00
2020-04-07 22:32:13.728  Astronomical twilight start: 04:54:00 Astronomical twilight end: 22:29:00
2020-04-07 22:32:13.728  Status: PluginSystem: Failed dynamic library load, install the latest libpython3.x library that is available for your platform.
2020-04-07 22:32:13.743  Active notification Subsystems: gcm, http, kodi (3/13)
2020-04-07 22:32:13.747  Error: WebServer(HTTP) startup failed on address 0.0.0.0 with port: 8080: bind: Address already in use
2020-04-07 22:32:13.747  Error: WebServer(HTTP) check if no other application is using port: 8080
2020-04-07 22:32:13.763  Error: WebServer(SSL) startup failed on address 0.0.0.0 with port: 443: bind: Address already in use
2020-04-07 22:32:13.763  Error: WebServer(SSL) check privileges for opening ports below 1024
2020-04-07 22:32:13.763  Error: No servers are configured. Hence mydomoticz will not be started either (if configured)
terminate called without an active exception
2020-04-07 22:32:13.763  Error: Domoticz(pid:924, tid:924('domoticz')) received fatal signal 6 (Aborted)
2020-04-07 22:32:13.764  Error: siginfo address=0x39c, address=0xffffffff
2020-04-07 22:32:17.275  Error: Thread 1 (Thread 0x76041010 (LWP 924)):
2020-04-07 22:32:17.275  Error: #0  __waitpid (options=0, stat_loc=0x7ea84a30, pid=928) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/waitpid.c:30
2020-04-07 22:32:17.276  Error: #1  __waitpid (pid=928, stat_loc=0x7ea84a30, options=0) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/waitpid.c:25
2020-04-07 22:32:17.276  Error: #2  0x00109454 in dumpstack_gdb(bool) ()
2020-04-07 22:32:17.276  Error: #3  0x00109a20 in signal_handler(int, siginfo_t*, void*) ()
2020-04-07 22:32:17.276  Error: #4  <signal handler called>
2020-04-07 22:32:17.276  Error: #5  0x76a67f24 in raise () from /lib/arm-linux-gnueabihf/libc.so.6
2020-04-07 22:32:17.276  Error: #6  0x76a53230 in abort () from /lib/arm-linux-gnueabihf/libc.so.6
2020-04-07 22:32:17.276  Error: #7  0x00000000 in ?? ()
Aborted

Lijkt dus de webserver niet te kunnen starten. Iemand een idee?

[ Voor 91% gewijzigd door Hann1BaL op 07-04-2020 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot
  • Laatst online: 21:36

DaRoot

Some say...

Dylantje2 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:06:
[...]

Maar dan toch gebruik je iets van node-red ?
Of hoe heb jij hem geschakeld dan in Domoticz?
Ook de powermeting enz werkend?
Na even beter gekeken te hebben: Shelly MQTT plugin heb ik er ook in zitten.
Powermeting zit niet op mijn Shelly's die ik nu al in gebruik heb.
Ik gebruik (nog) geen Node-red, maar daar moet ik volgens mij wel eens aandacht aan gaan geven..

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
Voor de wiskundige en rekenaars icm dc vents oid,....

Ik ben nog zoekende/stoeiende met een dauwpuntsensor, voor in mijn woonkamer..

Maar ik vrees zeker te weten dat ik die niet ga redden dus hopen op wat help hier...

Ik heb :
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1855327

Ik heb:
https://www.weerschip.nl/formules.html

En:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dauwpunt

Ik snap er niets van
En al helemaal niet i n DZ-vent.
Was bezig met een scriptje aan te passen.
Maar eerlijk gezegd...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
return {
    device = {
       'ZBXA: Woonkamer T&V' -- 12976
    },
        local WoonkamerTemp     = domoticz.devices(12976) --IDX Woonkamer temp
        local WoonkamerVocht    = domoticz.devices(12976) --IDX Woonkamer Vocht
        local WoonkamerDauw     = domoticz.devices(13263) --IDX Woonkamer Dummy sensor Temp

local calculateDauwpunt = domoticz.utils.round(WoonkamerTemp.temperature - WoonkamerVocht.humidity, '2')
           WoonkamerDauw.updateTemperature(calculateDauwpunt, domoticz.HUM_NORMAL)        

end
}

Hoop ik dat er iemand mij uitlacht en zegt...
Doe ff zo..:-)

Dank al vast

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:11

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Hann1BaL schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:14:
Ik heb via de webinterface Domoticz geupdate op mn rpi2 (stretch) en sindsdien is mn Domotivz offline.
Ik las dat Buster nodig was en heb het OS geupgrade.
Alleen nu is de vraag hoe ik dit troubleshoot.
updaterelease gedraaid vanuit de domotivz folder
herstart rpi2
(pi hole draait wel gewoon.)

Vooral de waar te beginnen met troubleshooten is het probleem. Iemand met een idee?

code:
1
2
3
pi@raspberrypi:~/domoticz $ ./domoticz
./domoticz: /lib/arm-linux-gnueabihf/libm.so.6: version `GLIBC_2.27' not found (required by ./domoticz)
./domoticz: /lib/arm-linux-gnueabihf/libc.so.6: version `GLIBC_2.28' not found (required by ./domoticz)

en nu:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
2020-04-07 22:32:13.682  Status: Domoticz V2020.1 (c)2012-2020 GizMoCuz
2020-04-07 22:32:13.683  Status: Build Hash: 63fa969e4, Date: 2020-03-22 15:16:16
2020-04-07 22:32:13.683  Status: Startup Path: /home/pi/domoticz/
2020-04-07 22:32:13.727  Sunrise: 06:59:00 SunSet: 20:24:00
2020-04-07 22:32:13.727  Day length: 13:25:00 Sun at south: 13:42:00
2020-04-07 22:32:13.727  Civil twilight start: 06:24:00 Civil twilight end: 20:59:00
2020-04-07 22:32:13.728  Nautical twilight start: 05:41:00 Nautical twilight end: 21:42:00
2020-04-07 22:32:13.728  Astronomical twilight start: 04:54:00 Astronomical twilight end: 22:29:00
2020-04-07 22:32:13.728  Status: PluginSystem: Failed dynamic library load, install the latest libpython3.x library that is available for your platform.
2020-04-07 22:32:13.743  Active notification Subsystems: gcm, http, kodi (3/13)
2020-04-07 22:32:13.747  Error: WebServer(HTTP) startup failed on address 0.0.0.0 with port: 8080: bind: Address already in use
2020-04-07 22:32:13.747  Error: WebServer(HTTP) check if no other application is using port: 8080
2020-04-07 22:32:13.763  Error: WebServer(SSL) startup failed on address 0.0.0.0 with port: 443: bind: Address already in use
2020-04-07 22:32:13.763  Error: WebServer(SSL) check privileges for opening ports below 1024
2020-04-07 22:32:13.763  Error: No servers are configured. Hence mydomoticz will not be started either (if configured)
terminate called without an active exception
2020-04-07 22:32:13.763  Error: Domoticz(pid:924, tid:924('domoticz')) received fatal signal 6 (Aborted)
2020-04-07 22:32:13.764  Error: siginfo address=0x39c, address=0xffffffff
2020-04-07 22:32:17.275  Error: Thread 1 (Thread 0x76041010 (LWP 924)):
2020-04-07 22:32:17.275  Error: #0  __waitpid (options=0, stat_loc=0x7ea84a30, pid=928) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/waitpid.c:30
2020-04-07 22:32:17.276  Error: #1  __waitpid (pid=928, stat_loc=0x7ea84a30, options=0) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/waitpid.c:25
2020-04-07 22:32:17.276  Error: #2  0x00109454 in dumpstack_gdb(bool) ()
2020-04-07 22:32:17.276  Error: #3  0x00109a20 in signal_handler(int, siginfo_t*, void*) ()
2020-04-07 22:32:17.276  Error: #4  <signal handler called>
2020-04-07 22:32:17.276  Error: #5  0x76a67f24 in raise () from /lib/arm-linux-gnueabihf/libc.so.6
2020-04-07 22:32:17.276  Error: #6  0x76a53230 in abort () from /lib/arm-linux-gnueabihf/libc.so.6
2020-04-07 22:32:17.276  Error: #7  0x00000000 in ?? ()
Aborted

Lijkt dus de webserver niet te kunnen starten. Iemand een idee?
Draait domoticz niet al om dat poort 8080 al in gebruik is.
Doe eens
sudo service domoticz restart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

niki_lauda schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:40:
[...]

Draait domoticz niet al om dat poort 8080 al in gebruik is.
Doe eens
sudo service domoticz restart.
Doh!!!!
Dus ik heb het stiekem ineens gefixt en werkt het gewoon.
<INSERT_HOMER_HERE>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
beekware schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 18:32:
[...]

Nee hoor, er zijn div. die van de Mqtt gebruik maken

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

niki_lauda schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:00:
[...]

Ik gebruik een 3 tal sensoren sinds anderhalf jaar als lichtsensor en om op tijd water te geven.
Gebruik jij ze in de app. Of gekoppeld met domoticz?
Heb jij ze dan ook dichtbij je domoticz controller

[ Voor 8% gewijzigd door luigi87 op 08-04-2020 08:17 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
luigi87 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 21:34:
Yep, heb er twee in gebruik en nav de goede resultaten zijn er nog twee onderweg!
Ze werken wel via BT, maar het bereik is goed. Ze meten niet constant (en dat is niet nodig ook) maar je vraagt bv een keer per dag de gegevens op. Via Notifications geef ik mezelf (en de vrouw uiteraard) een melding als er te weinig water of voeding is. Mijn Pi staat in de meterkast en blijkbaar is het bereik van BT in mijn huis groot genoeg, dit is en blijft uiteraard een kwestie van uit proberen.

[ Voor 11% gewijzigd door bing69 op 08-04-2020 08:21 ]

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:10

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Even een update.

Het niet inschakelen van de tuinverlichting 's avonds was een belevingsfout.
De tijd tussen 'zon onder' en 'sensor donker' was al wéér groter dan ingesteld.

Vanmorgen had alleen de eerste lamp uit moeten blijven.
Helaas bleef alles uit. De inschakel if .. then .. if .. then ... / / end end werkte niet.
Direct de oude if ... then ... end    if ... then ... end   terug gezet voor morgen.

Later dacht ik dat de volgorde misschien niet de juist was in de if .. then .. if .. then ... / / end end
Dat misschien nog eens proberen indien nodig.
De tijd gaat wel dringen.

Nu vanmorgen geen lamp aan ging kwamen de verwachte uit tijden, van alle lampen, toch bij Last Seen:

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online
KroontjesPen schreef op woensdag 8 april 2020 @ 08:20:
Vanmorgen had alleen de eerste lamp uit moeten blijven.
Helaas bleef alles uit. De inschakel if .. then .. if .. then ... / / end end werkte niet.
Direct de oude if ... then ... end    if ... then ... end   terug gezet voor morgen.

Later dacht ik dat de volgorde misschien niet de juist was in de if .. then .. if .. then ... / / end end
Dat misschien nog eens proberen indien nodig.
Wil je alle lampen laten uitschakelen onder hun eigen conditie, dan moet je:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
If waar1 then
  lamp aan
end

if waar2 then
  lamp2 aan
end

if waar3 then
  lamp3 aan
end

Wil je dat de voorwaarde 1 ook geldt voor 2, de voorwaarde van 2 ook geldt voor 3, etc, dan moet je gebruik maken van 'nested' if's. En dan wordt het dus:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
if waar1 then
  lamp aan

if waar 2 then
    lamp2 aan

if waar 3 then
      lamp3 aan
    end
  end
end

Wil je dat de lampen alleen aan gaan als hun eigen waarde waar is, dan moet je gebruik maken van if...elsif..end:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
if waar1 then
  lamp aan

elseif waar 2 then
  lamp2 aan

elseif waar 3 then
  lamp3 aan
end

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 08-04-2020 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:12
Hann1BaL schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:44:
[...]

Doh!!!!
Dus ik heb het stiekem ineens gefixt en werkt het gewoon.
<INSERT_HOMER_HERE>
Er wat was de oplossing?
Draai ook nog op stretch en was de bedoeling vorige week te updaten naar buster maar nog niks van gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online
@KroontjesPen Ik ben nog even door je scripts aan het lopen, maar mij ontgaat volledig wat je nu aan het doen bent met de nested if's en de

code:
1
2
3
OchtendAanL < SensorTijdL + 10
OchtendAanL < SensorTijdL + 25
etc..

Wat moet dit precies doen? En wat is 'Sensor Buiten'?
KroontjesPen schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 23:04:
Als het donker is gaat om 06:55 de verlichting aan met .afterMin(xx),
Dat gebeurd met je 'inschakelscript', toch?
en later gestaffeld, .afterMin(xx), uit.
Dat moet gebeuren in je uitschakelscript? Ook dat script is niet bepaald duidelijk door het gebruik van de vele tijdcombinaties en variablen.

Wat ik er nu van begrijp:
  • Je lampen moeten aangaan om 5 voor 6, tenzij het al licht is, correct?
  • Als je lampen wel aangegaan zijn, moeten deze weer uit als het licht is, correct?

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 08-04-2020 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

rens-br schreef op woensdag 8 april 2020 @ 08:25:
[...]

Wil je alle lampen laten uitschakelen onder hun eigen conditie, dan moet je:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
If waar1 then
  lamp aan
end

if waar2 then
  lamp2 aan
end

if waar3 then
  lamp3 aan
end

Wil je dat de voorwaarde 1 ook geldt voor 2, de voorwaarde van 2 ook geldt voor 3, etc, dan moet je gebruik maken van 'nested' if's. En dan wordt het dus:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
if waar1 then
  lamp aan

if waar 2 then
    lamp2 aan

if waar 3 then
      lamp3 aan
    end
  end
end

Wil je dat de lampen alleen aan gaan als hun eigen waarde waar is, dan moet je gebruik maken van if...elsif..end:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
if waar1 then
  lamp aan

elseif waar 2 then
  lamp2 aan

elseif waar 3 then
  lamp3 aan
end
De eerste had ik in het begin gebruik en voor morgen ook weer.

De tweede ging dus de mist in waarschijnlijk door de verkeerde volgorde. :$
De langste die aan moeten blijven moet als eerste getest worden.

De derde vind ik de lastigste om te volgen. Die is dan toch gelijk aan de eerste groep.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online
KroontjesPen schreef op woensdag 8 april 2020 @ 08:43:
De langste die aan moeten blijven moet als eerste getest worden.
Deze zin begrijp ik niet?
De derde vind ik de lastigste om te volgen. Die is dan toch gelijk aan de eerste groep.
Nee, daar zit een groot verschil in:
  • Bij het eerste voorbeeld worden alle if..then constucties doorlopen, wanneer dus waar1, waar2 en waar3 true zijn, zullen alle 3 de lampen aangaan.
  • Bij het tweede voorbeeld wordt er door het script heen gegaan, totdat een van de if condities waar is. Is dus waar1 true, dan gaat lamp1 aan en is het script klaar. Je moet dat zien als:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Als 1 waar is
  voer dit uit
Als 1 niet waar is, maar 2 wel
  voer dit uit
Als 1 en 2 niet waar zijn, maar 3 wel
  voer dit uit
einde

Mocht ik het niet duidelijk genoeg kunnen uitleggen, dan kan ik je aanraden om even op het internet de uitleg van een if..then..else constructie op te zoeken.

[ Voor 8% gewijzigd door rens-br op 08-04-2020 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

SpikeHome schreef op woensdag 8 april 2020 @ 08:36:
[...]

Er wat was de oplossing?
Draai ook nog op stretch en was de bedoeling vorige week te updaten naar buster maar nog niks van gekomen.
Na de upgrade moest ik nog een sudo apt-get install glib2.. iets installeren, vanwege de dependencies in de eerste foutmelding die ik had gepost. Daarna werkte het na de volledige upgrade naar buster.

De makkelijkste step-by-step upgradeprocedure vind ik deze:

http://baddotrobot.com/bl...aspian-stretch-to-buster/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

rens-br schreef op woensdag 8 april 2020 @ 08:41:
@KroontjesPen Ik ben nog even door je scripts aan het lopen, maar mij ontgaat volledig wat je nu aan het doen bent met de nested if's en de

code:
1
2
3
OchtendAanL < SensorTijdL + 10
OchtendAanL < SensorTijdL + 25
etc..

Wat moet dit precies doen? En wat is 'Sensor Buiten'?

[...]

Dat gebeurd met je 'inschakelscript', toch?

[...]

Dat moet gebeuren in je uitschakelscript? Ook dat script is niet bepaald duidelijk door het gebruik van de vele tijdcombinaties en variablen.

Wat ik er nu van begrijp:
  • Je lampen moeten aangaan om 5 voor 6, tenzij het al licht is, correct?
  • Als je lampen wel aangegaan zijn, moeten deze weer uit als het licht is, correct?
Maar als het licht is voor de 'Sensor Buiten', wordt ook het uitschakelen gestart.
Dat is geen probleem als het donker is maar nu wel.
Lampen die niet minimaal 10 minuten aan blijven moeten niet worden ingeschakeld.

Er zijn 3 gebruiksvariabelen die gebruik worden.

Om het uitschakelen maar 1 keer te laten uitvoeren.
domoticz.variables('GeblokkeerdUitBinnen').value == ("Nee") / ("Ja ")
Het op "Nee" zetten wordt om 23:00 gedaan.

De tijd dat de buiten sensor licht meldt. domoticz.variables('SensorTijd').set(domoticz.time.secondsSinceMidnight/60)

De inschakeltijd verlichting.
domoticz.variables('OchtendAan').set(domoticz.time.secondsSinceMidnight/60)
Makkelijk wanneer ik de inschakeltijd wil aanpassen.

Die zijn voor de leesbaarheid in het script:
local OchtendAanL
local SensorTijdL

OchtendAanL < SensorTijdL + 10 is dus twee tijden vergelijken om wel of niet in te schakelen.

Op de overige opmerkingen is het antwoord: Het was gewoon uitleg.

"De langste die aan moeten blijven moet als eerste getest worden."
De lamp die het langste aan moeten blijven moet als eerste getest worden.
Het DERDE voorbeeld snap ik nu en valt af.

Wanneer morgen een of meerdere lampen NIET wordt ingeschakeld is dat goed.
De lamp die het langste aan moet blijven heeft nog ruim de tijd om dat te doen.

Worden de andere lampen weer NIET uitgeschakeld dan ga ik dezelfde routine gebruiken als bij "sensor donker".

[ Voor 34% gewijzigd door KroontjesPen op 08-04-2020 09:54 ]

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 22:00

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

[...]

Er is geen speciale Shelly MQTT plugin. Wat je nodig hebt is MQTT Gateway, als je die niet al hebt.
Wacht even, je adviseert nu volgens mij @beekware om een apart apparaat in elkaar te knutselen om MQTT berichten te kunnen ontvangen. Dat is in ieder geval de indruk die ik krijg als ik de pagina van MQTT Gateway doorlees.

Gewoon een willekeurige MQTT-broker installeren (dus alleen software) is voldoende om de MQTT berichten van de Shelly te ontvangen en te delen met Domoticz. Zelf draai ik tevreden Mosquitto.

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 08-04-2020 09:55 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Ik dacht dat hij het werkend had gekregen zonder te moeten upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
Gizz schreef op woensdag 8 april 2020 @ 09:51:
[...]

Wacht even, je adviseert nu volgens mij @beekware om een apart apparaat in elkaar te knutselen om MQTT berichten te kunnen ontvangen. Dat is in ieder geval de indruk die ik krijg als ik de pagina van MQTT Gateway doorlees.

Gewoon een willekeurige MQTT-broker installeren (dus alleen software) is voldoende om de MQTT berichten van de Shelly te ontvangen en te delen met Domoticz. Zelf draai ik tevreden Mosquitto.
Dat bedoel ik inderdaad niet, ik bedoel de Hardware module in Domoticz zelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@SpikeHome ik werk ook niet meer op win95

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
@AUijtdehaag tja ik ook niet maar als het tijden al goed werkt waarom updaten he.
Zal er toch aan moeten geloven denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostnl
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:40
Welke methode van uitlezen gebruik jij?

Ik heb het script icm raspberry 3b ingebouwde Bluetooth. En hij vind op een afstand van 6 meter al niets meer. Af en toe diegene die dichter bij is wel.
bing69 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 08:18:
[...]

Yep, heb er twee in gebruik en nav de goede resultaten zijn er nog twee onderweg!
Ze werken wel via BT, maar het bereik is goed. Ze meten niet constant (en dat is niet nodig ook) maar je vraagt bv een keer per dag de gegevens op. Via Notifications geef ik mezelf (en de vrouw uiteraard) een melding als er te weinig water of voeding is. Mijn Pi staat in de meterkast en blijkbaar is het bereik van BT in mijn huis groot genoeg, dit is en blijft uiteraard een kwestie van uit proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 15:42
SpikeHome schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:07:
@AUijtdehaag tja ik ook niet maar als het tijden al goed werkt waarom updaten he.
Het is ook wel op stretch werkend te krijgen. Of Domoticz zelf compileren, maar dat gaat je wel even tijd kosten (ik spreek uit ervaring). Of de executable die iemand anders al compileert heeft downloaden en vervangen, maar ook dat staat hier al wel een aantal keren uitgelegd en anders op het Domoticz forum wel. Aan de berichten van @Lizard een aantal pagina's terug ga je wel wat hebben.

Nog even voor je opgezocht

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 22:00

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Knielen schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:30:
[...]

Dat bedoel ik inderdaad niet, ik bedoel de Hardware module in Domoticz zelf.
Ah, dan begreep ik je verkeerd, excuus :)
Als @beekware inderdaad al een broker heeft draaien zal hij zoals je zegt Domoticz daarmee moeten laten praten door de 'MQTT Client Gateway with LAN interface' die onder hardware staat maar geen hardware is :z

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
joostnl schreef op woensdag 8 april 2020 @ 12:30:
Welke methode van uitlezen gebruik jij?

Ik heb het script icm raspberry 3b ingebouwde Bluetooth. En hij vind op een afstand van 6 meter al niets meer. Af en toe diegene die dichter bij is wel.

[...]
Ik heb het op deze manier gedaan, https://www.domoticz.com/...LvNP3BXXGen0aCxqMV419OQQA

Op een X tijd laat ik de schakelaar afgaan en krijg dan de waardes door. Via Notificaties krijg ik dan de waardes met de boodschap door. De meterkast is bij mij redelijk centraal dus denk dat ik mazzel heb.

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvr
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-09 18:15

jvr

Ik heb zojuist een ShenZhen HOMA1002 Dimmer aangeschaft en geinstalleerd.
In Zigbee2mqtt wordt deze direct geinstalleerd, maar in Domoticz helemaal niet.

zigbee2mqtt:info 2020-04-07 22:28:24: 0x00124b001eb0ac0b (0x00124b001eb0ac0b): HLC610-Z - Shenzhen Homa Wireless dimmable controller (Router)

Hoe zou ik deze dimmer kunnen toevoegen in Domoticz?

Thanks!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:40

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

jvr schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:46:
Ik heb zojuist een ShenZhen HOMA1002 Dimmer aangeschaft en geinstalleerd.
In Zigbee2mqtt wordt deze direct geinstalleerd, maar in Domoticz helemaal niet.

zigbee2mqtt:info 2020-04-07 22:28:24: 0x00124b001eb0ac0b (0x00124b001eb0ac0b): HLC610-Z - Shenzhen Homa Wireless dimmable controller (Router)

Hoe zou ik deze dimmer kunnen toevoegen in Domoticz?

Thanks!!!
Als deze al bekend is in Z2M dan nog niet in de koppeling. Maak hiervoor een issue aan hier.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fransiefrans
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 20:03
Fransiefrans schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:46:
[...]

alles aan gepast van domoticz. naar ga.
wanneer ik nu naar ga.mijndomein.nl ga zie ik ERR_SSL_PROTOCOL_ERROR |:(
weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheoQ
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik krijg het niet voor elkaar om een shelly-dimmer via dzEvents aan te sturen, een Shelly plug en Shelly1 werken probleemloos.

Domoticz, mosquitto en MQTT software draaien op en rPi 3b, waar een RFXCOM en een Zigbee2MQTT dongle op aangesloten zijn.
Shelly2MQTT is geïnstalleerd en hardware is aangemaakt

De Shellies zijn als cliënt met mijn wifi verbonden en MQTT is geactiveerd (Clean session en retain zijn active, MQTT Prefix is not active) , firmware is geupdate.

De dimmer, plug en shelly1 zijn als devices herkend en toegevoegd en kunnen allemaal vanuit domoticz bedient worden.
Met node-RED is te zien dat de MQTT-berichten binnen komen.

Onderstaand dzEvents wordt de plug wel aangestuurd maar de dimmer niet:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
return {
    on = {
        devices = {
            'SW-LB Badkamer'
        }
    },
        domoticz.log('Device ' .. device.name .. ' was changed', domoticz.LOG_INFO)

domoticz.devices('Badkamer Plafond Dimmer').setLevel(50)
        domoticz.devices('Badkamer Plafond Dimmer').switchOn()

domoticz.devices('Shelly Plug extra').switchOn()

end
}

Waar sla ik de plank mis?

oja, het is mijn eerste rPi project, een configuratiefout zou zeer goed mogelijk kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-07 16:08
Wie kan mij helpen na uren proberen, kom ik niet uit een telegram snapshot script:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
#!/bin/sh

##############################################################################
bot_id="xxxxxxxxxxxxx"
api_key="xxxxxxxxxxxxx"
chat_id="-xxxxxxxxxxxxx"
action="sendMessage"

SnapFile="/tmp/camsnapshot.jpg"

# Get snapshot via Domoticz server
wget -O $SnapFile "http://login:password@192.168.1.xx:8080/camsnapshot.jpg?idx=1"

# Send Telegram message with image
curl -s -X POST "https://api.telegram.org/$bot_id:$api_key/$action?chat_id=$chat_id&text=Er is zojuist aangebeld!"
curl -s -X POST "https://api.telegram.org/$bot_id:$api_key/sendPhoto" -F chat_id=$chat_id -F photo="@$SnapFile"

# Remove Image
/bin/rm /tmp/camsnapshot.jpg

In het log van domoticz zie ik dit:

code:
1
2
3
 2020-04-08 22:49:57.596 Status: User: Admin initiated a switch command (22/Deurbel/On)
2020-04-08 22:49:57.817 Status: Executing script: /home/pi/domoticz/scripts/deurbel.sh
2020-04-08 22:49:59.425 Status: Incoming connection from: 192.168.1.xx

Als ik het script via ssh handmatig uitvoer zie ik dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
--2020-04-08 22:35:21--  http://admin:*password*@192.168.x.xx:8080/camsnapshot.jpg?idx=1
Connecting to 192.168.1.xx:8080... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 466155 (455K) [image/jpeg]
Saving to: ‘/tmp/camsnapshot.jpg’

/tmp/camsnapshot.jpg                                        100%[========================================================================================================================================>] 455.23K  --.-KB/s    in 0.04s

2020-04-08 22:35:23 (10.8 MB/s) - ‘/tmp/camsnapshot.jpg’ saved [466155/466155]

{"ok":false,"error_code":404,"description":"Not Found"}{"ok":false,"error_code":404,"description":

Dus hier gaat iets mis :

{"ok":false,"error_code":404,"description":"Not Found"}{"ok":false,"error_code":404,"description":

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-07 16:08
LJ80 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 22:54:
Wie kan mij helpen na uren proberen, kom ik niet uit een telegram snapshot script:
voor wie er iets aan heeft:

$bot_id: in de url weg gehaald.
en bot voor de apikey geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04
SpikeHome schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:07:
Maak in ieder geval eerst een compleet image van je SD-kaart. Heeft mij enige tijd gekost om de upgrade helemaal goed te krijgen (er ontbrak na de upgrade naar Buster nog een of andere lib). Heb de image ook nodig gehad O-) .
Het was wel handig geweest vooraf nadrukkelijk aan te geven dat de nieuwe stabiele Domoticz versie Buster nodig heeft. Ik had in eerste instantie klakkeloos de upgrade geaccepteerd. Nou dat ging dus mooi helemaal mis. Na fijn nu draait de boel hier mooi stabiel onder de nieuwe stabiele versie en het lijkt sneller te reageren en minder geheugen te gebruiken bij mij. Dus uiteindelijk wel blij mee ;)

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LJ80 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 22:54:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
#!/bin/sh

bot_id="xxxxxxxxxxxxx"
api_key="xxxxxxxxxxxxx"
chat_id="-xxxxxxxxxxxxx"
action="sendMessage"

SnapFile="/tmp/camsnapshot.jpg"

# Get snapshot via Domoticz server
wget -O $SnapFile "http://login:password@192.168.1.xx:8080/camsnapshot.jpg?idx=1"

# Send Telegram message with image
curl -s -X POST "https://api.telegram.org/$bot_id:$api_key/$action?chat_id=$chat_id&text=Er is zojuist aangebeld!"
curl -s -X POST "https://api.telegram.org/$bot_id:$api_key/sendPhoto" -F chat_id=$chat_id -F photo="@$SnapFile"

# Remove Image
/bin/rm /tmp/camsnapshot.jpg

In het log van domoticz zie ik dit:

code:
1
2
3
 2020-04-08 22:49:57.596 Status: User: Admin initiated a switch command (22/Deurbel/On)
2020-04-08 22:49:57.817 Status: Executing script: /home/pi/domoticz/scripts/deurbel.sh
2020-04-08 22:49:59.425 Status: Incoming connection from: 192.168.1.xx

Als ik het script via ssh handmatig uitvoer zie ik dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
--2020-04-08 22:35:21--  http://admin:*password*@192.168.x.xx:8080/camsnapshot.jpg?idx=1
Connecting to 192.168.1.xx:8080... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 466155 (455K) [image/jpeg]
Saving to: ‘/tmp/camsnapshot.jpg’

/tmp/camsnapshot.jpg                                        100%[========================================================================================================================================>] 455.23K  --.-KB/s    in 0.04s

2020-04-08 22:35:23 (10.8 MB/s) - ‘/tmp/camsnapshot.jpg’ saved [466155/466155]

Dus hier gaat iets mis :

Gebruik vrijwel het zelfde script, alleen gebruik ik de url van de camera zelf ipv via Domoticz, lijkt iets sneller te gaan vind ik. Maar dat kan mijn gevoel zijn.

Eerste stap is met welk programma heb je het scriptbestand aangemaakt. Als je dit bv met Wordpad hebt aangemaakt dan komen er onzichtbaar /n teken in en dan krijg je fouten.

Maak het script dan opnieuw aan zodat je zeker weet dat deze er niet meer in staan met bv Notepad++ of met Putty --> vi commando.

En voor de zekerheid, je originele Chat-ID begint niet met een - zoals je nu als voorbeeld wel hebt ingevuld/

Zet eens een # voor /bin/rm /tmp/camsnapshot.jpg zodat de foto die gemaakt wordt niet direct weer wordt verwijderd.

Voer het script uit en kijk of je dan in /tmp een foto te zien krijgt. Dan weet je dat dat deel dus goed gaat. Staat er geen foto dan is of je link van de camera niet correct of rechten probleem.

Verwijder daarna bij aanwezigheid de foto weer.

Als dat goed gaat dan gaat het dus fout in Telegram. Je hebt dan of een typefout gemaakt in een van de keys of ergens een foutje gemaakt tijdens aanmaken van de bot. Je zal dan nogmaals de stappen moeten doorlopen om mogelijk de fout te ontdekken ben ik bang.

Update:

Het script doet wat het moet doen maar helaas nog voldoende voor mij nog.

1. Script check elke minuut of de deur dicht is en past de temp dan bij een afwijking aan naar 19 graden. Niet handig want als je de kachel dus iets hoger wil zetten wordt dit na max 1 minuut weer teruggezet.

Zou ik kunnen oplossen met een extra variabele die ik laat schakelen als de deur open/dicht gaat waardoor hij dus de aanpassing alleen maar uitvoert als de deur open is geweest. Maar moet nog iets beter verzinnen.

2. Omdat het een slimme thermostaat is bepaald hij zelf wanneer de CV in de ochtend aan moet gaan om te zorgen dat het om een bepaalde tijd ook de behaalde temp heeft.

3. CV schakelt hier om 22.30 uit naar 15 graden tot de volgende ochtend. Nu dus niet meer en heeft de hele nacht alles lekker warm gehouden omdat het script dus elke minuut weer de CV checkt en dus weer op 19 graden zet.

4. Voordat de temp wordt gewijzigd door het script moet hij eerst de oude waarde opslaan. Als dat niet wordt gedaan wordt je dus contant geconfronteerd met een CV die niet warmer gezet kan worden dan de 19 graden. Als de deur weer dicht is moet hij deze oude waarde uitlezen en opnieuw instellen.

Kortom nog aardig wat werk aan de winkel voor je dit goed kunt inzetten in bepaalde situaties. Eerst maar eens nadenken of dit wel goed kan gaan werken.

[ Voor 16% gewijzigd door MikeOO op 11-04-2020 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:39
Ik heb Domoticz draaien i.c.m. een Aeotec Z-Stick gen5 op mijn PC. Met name om een aantal Fibaro en Qubino dimmers aan te sturen. Nu wil ik de configuratie overzetten naar een andere pc/laptop (voordat deze uiteindelijk naar een Homey gaat).

Ik heb een backup gemaakt via Domoticz > Settings > Backup/Restore. Domoticz geinstalleerd op de andere laptop, backup etc. teruggezet. Aeotec Stick erin, maar hoewel ik de Dimmers wel terugvind is de configuratie incorrect, worden de namen etc. niet mee overgenomen en ben ik ongeveer de helft van mijn "Devices" kwijt (ook hier is naamgeving etc. kwijt).

Heeft iemand hier ervaring met het overzetten van de complete configuratie incl. hardware en devices naar een andere pc/laptop (Windows).

Ik heb ondertussen ook geprobeerd de gehele directory van Domoticz te kopieren naar de andere laptop. Dit mocht ook niet baten.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpikeHome
Copitano schreef op donderdag 9 april 2020 @ 00:44:
[...]

Maak in ieder geval eerst een compleet image van je SD-kaart. Heeft mij enige tijd gekost om de upgrade helemaal goed te krijgen (er ontbrak na de upgrade naar Buster nog een of andere lib). Heb de image ook nodig gehad O-) .
Het was wel handig geweest vooraf nadrukkelijk aan te geven dat de nieuwe stabiele Domoticz versie Buster nodig heeft. Ik had in eerste instantie klakkeloos de upgrade geaccepteerd. Nou dat ging dus mooi helemaal mis. Na fijn nu draait de boel hier mooi stabiel onder de nieuwe stabiele versie en het lijkt sneller te reageren en minder geheugen te gebruiken bij mij. Dus uiteindelijk wel blij mee ;)
Ik gebruik berry boot samen met een Pi drive, je maakt daarmee zeer simpel een complete backup, wat ik altijd doe voor ik dingen ga wijzigen.

Maar de tip is natuurlijk voor iedereen die dit wilt gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 12:56
Knielen schreef op zondag 5 april 2020 @ 15:41:
[...]

Dat is het nadeel van LUA, timing is lastig in te stellen. Het is handiger om over te stappen op DzVents, is een veel betere programmeertaal. Om je een voorzetje te geven hier je script:

Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
return {
    on = {

timer = {'every minute'},
        logging = {level = domoticz.LOG_INFO, marker = 'Achterdeur'},
    },
    execute = function(dz, item)

local Achterdeur = dz.devices('Achterdeur')
        local Verwarming16 = dz.devices('Verwarming16')

if (Achterdeur.state == 'On' and Achterdeur.lastUpdate.minutesAgo > 10) then
            Verwarming16.switchOn().checkFirst()
            dz.log('Achterdeur meer dan 10 minuten open, verwarming naar 16 graden')
        elseif Achterdeur.state == 'Off' then
            Verwarming16.switchOff().checkFirst()
            dz.log('Achterdeur dicht gedaan, verwarming niet meer 16')
        end

end
}

Dit script controleer iedere minuut of de deur al langer dan 10 minuten open is of dat hij juist dicht is.
Helaas ook dit werkt niet. iemand anders een idee?

The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond

Helhond

Grunn

Ik heb een device van een 3-weg klep, deze kent alleen twee standen (0% en 100%)
In mijn script wil ik dit als voorwaarde gebruiken, echter krijg ik deze niet aan de praat.
Hoe gaat DzVents om met percentage? Kan dit niet terug vinden in de Wiki.

Heb al van alles geprobeerd van:
- tonumber.domoticz.devices('3-weg klep (Zonneboiler):')
- met blokhaken werken [], werd in sommige voorbeeld scripts gebruikt. bij percentages
- == '0'
- == '0%'
- == 0%

Hij voert echter altijd de else uit, ook al staat de klep 90% van de tijd op 0%.

code:
1
2
3
4
5
6
7
        local Klep            = domoticz.devices('3-weg klep (Zonneboiler):')

if ( Klep == 0 ) then
        ...
        else
        ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
anconakip schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:46:
[...]

Helaas ook dit werkt niet. iemand anders een idee?
Wat werkt er dan niet? Krijg je foutmeldingen of doet het niet wat je bedacht had?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 20:41
Helhond schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:21:
Ik heb een device van een 3-weg klep, deze kent alleen twee standen (0% en 100%)
In mijn script wil ik dit als voorwaarde gebruiken, echter krijg ik deze niet aan de praat.
Hoe gaat DzVents om met percentage? Kan dit niet terug vinden in de Wiki.

Heb al van alles geprobeerd van:
- tonumber.domoticz.devices('3-weg klep (Zonneboiler):')
- met blokhaken werken [], werd in sommige voorbeeld scripts gebruikt. bij percentages
- == '0'
- == '0%'
- == 0%

Hij voert echter altijd de else uit, ook al staat de klep 90% van de tijd op 0%.

code:
1
2
3
4
5
6
7
        local Klep            = domoticz.devices('3-weg klep (Zonneboiler):')

if ( Klep == 0 ) then
        ...
        else
        ...
Je zult een property van Klep mort gebruiken en niet het object zelf. Dus bijvoorbeeld Klep.state
Print het even naar de log om te zien welke toestanden die kent zodat je weet wat je in je conditie moet zetten.

Wat voor een device is het?

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
Knielen schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:05:
[...]

Wat werkt er dan niet? Krijg je foutmeldingen of doet het niet wat je bedacht had?
Geen foutmeldingen, maar gewoon helemaal niets. Of ik de deur nu open of dicht heb, er gebeurt niets met mijn Verwarming16 dummy knop.

The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
@anconakip Is dit je eerste dzVents script? Zo ja, heb je in Settings --> Other --> dzVents aangevinkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
Knielen schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:29:
@anconakip Is dit je eerste dzVents script? Zo ja, heb je in Settings --> Other --> dzVents aangevinkt?
ja, staat al aan. Moet ik anders direct via de setpoint iets doen? Ik heb een setpoint knop voor mijn nefit thermostaat.

[ Voor 17% gewijzigd door anconakip op 09-04-2020 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Laatst online: 17:10
Heren ik probeer ZIGbee2mqtt aan de gang te krijgen echter krijg ik na het commando NPM start het volgende te zien. Heeft iemand een idee wat ik fout doe? Als ik de log wil openen geeft hij een acces denied.

Error: Cannot find module 'semver'
at Function.Module._resolveFilename (module.js:547:15)
at Function.Module._load (module.js:474:25)
at Module.require (module.js:596:17)
at require (internal/module.js:11:18)
at Object.<anonymous> (/opt/zigbee2mqtt/index.js:1:78)
at Module._compile (module.js:652:30)
at Object.Module._extensions..js (module.js:663:10)
at Module.load (module.js:565:32)
at tryModuleLoad (module.js:505:12)
at Function.Module._load (module.js:497:3)
npm ERR! code ELIFECYCLE
npm ERR! errno 1
npm ERR! zigbee2mqtt@1.12.1 start: `node index.js`
npm ERR! Exit status 1
npm ERR!
npm ERR! Failed at the zigbee2mqtt@1.12.1 start script.
npm ERR! This is probably not a problem with npm. There is likely additional logging output above.
npm WARN Local package.json exists, but node_modules missing, did you mean to install?

npm ERR! A complete log of this run can be found in:
npm ERR! /home/pi/.npm/_logs/2020-04-09T12_58_40_062Z-debug.log

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 19:30
Eerst eventjes een keer "npm install" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
Robbiedobbie schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:29:
Eerst eventjes een keer "npm install" ;)
Dan krijg ik bestand of map bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbr
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-05 21:09

jbr

Right back @ ya

als de output van "npm -v" niet "6.x" is, moet je even updaten

Een goeie bak teringherrie in de morgen is een dag zonder zorgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
jbr schreef op donderdag 9 april 2020 @ 16:13:
als de output van "npm -v" niet "6.x" is, moet je even updaten
Helaas na een update en npm install krijg ik nog steeds onderstaande error

> zigbee2mqtt@1.12.1 start /opt/zigbee2mqtt
> node index.js

module.js:549
throw err;
^

Error: Cannot find module 'semver'
at Function.Module._resolveFilename (module.js:547:15)
at Function.Module._load (module.js:474:25)
at Module.require (module.js:596:17)
at require (internal/module.js:11:18)
at Object.<anonymous> (/opt/zigbee2mqtt/index.js:1:78)
at Module._compile (module.js:652:30)
at Object.Module._extensions..js (module.js:663:10)
at Module.load (module.js:565:32)
at tryModuleLoad (module.js:505:12)
at Function.Module._load (module.js:497:3)
npm ERR! code ELIFECYCLE
npm ERR! errno 1
npm ERR! zigbee2mqtt@1.12.1 start: `node index.js`
npm ERR! Exit status 1
npm ERR!
npm ERR! Failed at the zigbee2mqtt@1.12.1 start script.
npm ERR! This is probably not a problem with npm. There is likely additional logging output above.
npm WARN Local package.json exists, but node_modules missing, did you mean to install?

npm ERR! A complete log of this run can be found in:
npm ERR! /home/pi/.npm/_logs/2020-04-09T14_39_02_776Z-debug.log

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
anconakip schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:43:
[...]

ja, staat al aan. Moet ik anders direct via de setpoint iets doen? Ik heb een setpoint knop voor mijn nefit thermostaat.
Dat zal vast ook werken, maar pas als zo iets simpels als dit functioneert. Ik snap niet zo goed hoe zo'n simpel script helemaal niets kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fransiefrans
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 20:03
Goedenavond allemaal,

Ik heb jullie hulp nodig met niet op willen starten van domoticz na deze te willen herstarten vanuit het menu.
ik wilde net na het toevoegen van ShellyMQTT - Domoticz Python Plugin domoticz opnieuw opstarten.
Dit heb ik via het menu gedaan setup->more options->restart system.

sindsdien werkt domoticz niet meer en krijg ik deze niet meer aan de praat.
wanneer ik
code:
1
sudo service domoticz.sh start
doe krijg ik het volgende:

code:
1
2
3
pi@raspberrypi:~ $ sudo service domoticz.sh start
Failed to start domoticz.service: Unit domoticz.service failed to load properly: Invalid argument.
See system logs and 'systemctl status domoticz.service' for details.

weet iemand hoe ik zonder opnieuw te beginnen hoe ik domoticz aan de praat krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
NVM gefixed :)

[ Voor 88% gewijzigd door geldermalsen op 09-04-2020 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

hier is https://tweakers.net/aanbod/ voor

[ Voor 87% gewijzigd door teacher op 09-04-2020 22:19 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
Oke, ik ben weer een paar stappen verder, de juiste node versie. alleen nu blijft hij op een stap hangen.

zigbee2mqtt:info 2020-04-09 21:05:17: Logging to console and directory: '/opt/zigbee2mqtt/data/log/2020-04-09.21-05-16' filename: log.txt
zigbee2mqtt:info 2020-04-09 21:05:21: Starting zigbee2mqtt version 1.12.1 (commit #23805c2)
zigbee2mqtt:info 2020-04-09 21:05:21: Starting zigbee-herdsman...
zigbee2mqtt:info 2020-04-09 21:05:28: zigbee-herdsman started
zigbee2mqtt:info 2020-04-09 21:05:28: Coordinator firmware version: '{"type":"zStack12","meta":{"transportrev":2,"product":0,"majorrel":2,"minorrel":6,"maintrel":3,"revision":20180507}}'
zigbee2mqtt:info 2020-04-09 21:05:28: Currently 0 devices are joined:
zigbee2mqtt:warn 2020-04-09 21:05:28: `permit_join` set to `true` in configuration.yaml.
zigbee2mqtt:warn 2020-04-09 21:05:28: Allowing new devices to join.
zigbee2mqtt:warn 2020-04-09 21:05:28: Set `permit_join` to `false` once you joined all devices.
zigbee2mqtt:info 2020-04-09 21:05:28: Zigbee: allowing new devices to join.
zigbee2mqtt:info 2020-04-09 21:05:28: Connecting to MQTT server at mqtt://localhost
zigbee2mqtt:info 2020-04-09 21:05:30: Connected to MQTT server
zigbee2mqtt:info 2020-04-09 21:05:30: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/state', payload 'online'
zigbee2mqtt:info 2020-04-09 21:05:31: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config', payload '{"version":"1.12.1","commit":"23805c2","coordinator":{"type":"zStack12","meta":{"transportrev":2,"product":0,"majorrel":2,"minorrel":6,"maintrel":3,"revision":20180507}},"log_level":"info","permit_join":true}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
@geldermalsen Ik zie geen gekke dingen, volgens mij kan je een device toevoegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
Knielen schreef op donderdag 9 april 2020 @ 21:43:
@geldermalsen Ik zie geen gekke dingen, volgens mij kan je een device toevoegen
Als ik de status van de servicebekijk zie ik het volgende

● zigbee2mqtt.service - zigbee2mqtt
Loaded: loaded (/etc/systemd/system/zigbee2mqtt.service; disabled; vendor preset: enabled)
Active: failed (Result: exit-code) since Thu 2020-04-09 22:00:48 CEST; 5s ago
Process: 2091 ExecStart=/usr/bin/npm start (code=exited, status=203/EXEC)
Main PID: 2091 (code=exited, status=203/EXEC)

apr 09 22:00:48 raspberrypi systemd[1]: zigbee2mqtt.service: Service RestartSec=100ms expired, scheduling restart.
apr 09 22:00:48 raspberrypi systemd[1]: zigbee2mqtt.service: Scheduled restart job, restart counter is at 5.
apr 09 22:00:48 raspberrypi systemd[1]: Stopped zigbee2mqtt.
apr 09 22:00:48 raspberrypi systemd[1]: zigbee2mqtt.service: Start request repeated too quickly.
apr 09 22:00:48 raspberrypi systemd[1]: zigbee2mqtt.service: Failed with result 'exit-code'.
apr 09 22:00:48 raspberrypi systemd[1]: Failed to start zigbee2mqtt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:55

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRyder
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 15:29
Weet totaal niet waar ik mijn issue moet posten, probeer het hier hopelijk met succes (ook gepost in Homebridge topic).

Setup:
Homebridge (docker synology) ->
eDomoticz plugin ->
Domoticz (package synology) ->
MQTT server Mosquitto (package synology) ->
Zigbee2MQTT(docker synology) ->
Zigbee sensor

Probleem:
Sinds de update van Domoticz naar v. 2020-1 is de MQTT-loopback eruit gehaald. Gevolg hiervan is dat statussen niet meer worden geupdate naar virtuele switch/sensor in Homebridge.
Stel: Zigbee garagedeursensor verandert van status (Open), dan verandert de status van de sensor in Domoticz, maar Domoticz stuurt geen bericht meer door naar Homebridge. Hierdoor ontvang ik geen berichten meer op mijn iPhone dat een deur geopend wordt. Pas als ik de Home app open worden de statussen opgehaald/bijgewerkt.

Stappen tot nu toe:
Heb een issue aangekaart bij Domoticz. Hierdoor is er een tijdelijke fix in een beta build. Probleem 1; er is duidelijk aangegeven dat dit tijdelijk is en uiteindelijk weer eruit gehaald zal worden. Probleem 2; Ik draai Domoticz als package en heb gevraagd om een package van de beta build waar de fix in zit. Helaas heeft dev geen tijd, dus gaat voorlopig niet gebeuren.
Om te zorgen dat de switches via Homebridge en Homekit weer werken richting Domoticz heb ik MQTT disabled in de eDomoticz plugin van Homebridge. Niet ideaal, maar voor de switches een noodverband.

Beoogde oplossingen:
1. Migratie van Domoticz package naar Domoticz Docker zodat ik zelf de beta kan installeren. Natuurlijk met volledig behoud van alle instellingen, scripts, db, etc. Want veel aanpassingen in de loop der tijd gedaan.
Dit is een tijdelijke oplossing want de fix wordt eruit gehaald op termijn.
2. Uitgaan van Homebridge en eventueel migreren naar een ander platform of naar andere firmware voor mijn devices (tasmota) of andere koppeling met Zigbee. Zodat sensoren en switched weer synchroniseren met Homebridge.
3. Aanpassingen in Domoticz en/of Homebidge aanbrengen zodat de status van sensoren en switches weer synchroniseren.

Hulpvraag
Is er iemand met advies hierover? Ik post dit hier omdat mijn voorwaarden is dat ik Homebridge (en dus Homekit) kan blijven gebruiken. Bij voorkeur met Domoticz. Ben benieuwd naar de ervaring van anderen met soortgelijke setups en update naar Domoticz 2020-1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Eerst maar vroeg de boodschappen gedaan dan is het niet zo druk.

Gisteren ging het inschakelen van de verlichting zoals verwacht.
De lamp de normaal als 1e uit gaat ging niet aan, alle andere wel. Goed dus.
Helaas ging die andere nu weer niet uit met het andere script.

De verwachte uit tijd van de 1e lamp was wel te zien bij Last Seen:.

Vanmorgen exact dezelfde inschakelroutine gebruikt als bij Sensor Buiten donker.
Deze kon nog net alle lampen inschakelen. De 1e lamp zou 2 min en 11 sec moeten branden.
Helaas ging nu geen van de lampen uit.

Het probleem blijft dat er een deel in een if ... then .... end niet wordt uitgevoerd.
Dit heb ik hier al eens aangegeven.

A.) Script dat de verlichten inschakelt mede op basis van sensor
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
-- Verlichting_huis_aan_ochtend_mobv_sensor
return {
    on = {
        timer = {

'at 06:55',

},
    },
    execute = function(domoticz, timer)

local OchtendAanL       = domoticz.variables('OchtendAan').value
        local SensorTijdL       = domoticz.variables('SensorTijd').value

local SlaapkamerStaande = domoticz.devices(635)
        local KamerRaamzijde    = domoticz.devices(332)
        local SchoorsteenRechts = domoticz.devices(356)
        local SchoorsteenLinks  = domoticz.devices(336)        
        local Aanrecht          = domoticz.devices(828)
        local KamerKeukenzijde  = domoticz.devices(328)
        local SensorBinnen      = domoticz.devices(664)
        local SensorBuiten      = domoticz.devices(686)

if (SensorBinnen.active)
            then
                KamerKeukenzijde.switchOn().afterMin(0).checkFirst()          
        end

if (SensorBuiten.active)                                            -- Het is nog donker dus alles aan
            then
                SlaapkamerStaande.switchOn().afterMin(0)
                   KamerRaamzijde.switchOn().afterMin(5)
                SchoorsteenRechts.switchOn().afterMin(6)
                 SchoorsteenLinks.switchOn().afterMin(6)
                         Aanrecht.switchOn().afterMin(6)

elseif (not SensorBuiten.active)                                    -- Het is al licht dus steeds minder aan 
            then
                if  OchtendAanL < SensorTijdL + 10
                    then
                end    

if  OchtendAanL < SensorTijdL + 25
                    then
                end        

if  OchtendAanL < SensorTijdL + 35
                    then
                end

if  OchtendAanL < SensorTijdL + 45
                    then
                end

if  OchtendAanL < SensorTijdL + 65
                    then
                end         
        end
   end 
}

Regel 42 heeft gewerkt. Lamp bleef uit. De rest ging aan.

B.) Aangepast script A. Geen sensor invloed
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
- Verlichting_huis_aan_ochtend_mobv_sensor
return {
    on = {
        timer = {

'at 06:55',

},
    },
    execute = function(domoticz, timer)

local OchtendAanL       = domoticz.variables('OchtendAan').value
        local SensorTijdL       = domoticz.variables('SensorTijd').value

local SchoorsteenLinks  = domoticz.devices(336)        
        local KamerKeukenzijde  = domoticz.devices(328)
        local SensorBinnen      = domoticz.devices(664)
        local SensorBuiten      = domoticz.devices(686)

if (SensorBinnen.active)
            then
                KamerKeukenzijde.switchOn().afterMin(0).checkFirst()          
        end

if (SensorBuiten.active)                                            -- Het is nog donker dus alles aan
            then

elseif (not SensorBuiten.active)                                    -- // Het is al licht dus steeds minder aan //
            then
        end
   end 
}

Alles ging aan.

C.) Het script dat de verlichting uitschakelt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
-- Hue_Lichtsensor_buiten_routine
return {
    on = {
        devices = {

686                                                 -- Hue sensor buiten
        },
    },

local Time                  = require('Time')            --Time function
        local CurrentTime           = Time()                     --Current time

local OostII_2          = domoticz.devices(  9)
        local ZuidII_3          = domoticz.devices( 10)

local SchoorsteenLinks  = domoticz.devices(874)

if (not device.active)
            and CurrentTime.matchesRule(' between 30 minutes before sunrise and 30 minutes after sunset ')
                then
                    ZuidII_3.cancelQueuedCommands()
                    OostII_2.switchOff().checkFirst()
                    ZuidII_3.switchOff().checkFirst()
                    domoticz.devices('Notitie').updateText('            Het is licht buiten ')  

if  domoticz.variables('GeblokkeerdUitBinnen').value == ("Nee")
                    then
                        domoticz.variables('GeblokkeerdUitBinnen').set("Ja")
                        domoticz.variables('SensorTijd').set(domoticz.time.secondsSinceMidnight/60)

SlaapkamerStaande.switchOff().afterMin(20)                     
                           KamerRaamzijde.switchOff().afterMin(30)
                        SchoorsteenRechts.switchOff().afterMin(40)
                         SchoorsteenLinks.switchOff().afterMin(50)
                                 Aanrecht.switchOff().afterMin(70)
                end     

elseif (device.active)
            and CurrentTime.matchesRule(' before 21:15 and between (30 minutes before sunrise and 60 minutes after sunset) ')                
                then
                    OostII_2.switchOn().afterMin(0).checkFirst()
                    ZuidII_3.switchOn().afterMin(5).checkFirst()
                    domoticz.devices('Notitie').updateText('            Het is donker buiten')    
        end        
    end
}

Het probleem in script C is dit.
De waarden van de gebruikersvariabelen die in de regels 33 en 34 worden geset zie 1 en 5.
code:
1
2
3
6   OchtendAan              Float   415             2020-04-10 06:55:00
5   SensorTijd              Float   397.18333333333 2020-04-10 06:37:11
1   GeblokkeerdUitBinnen    String  Ja              2020-04-10 06:37:11

Daarna wordt er niets meer uitgevoerd. Alles blijft aan.

Waarom stopt script C na regel 34.

Sorry voor de lap tekst.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 15:42
Jarenlang heb ik Domoticz zowel op een NAS als een Odroid stabiel weten te draaien. Maar de afgelopen dagen is Domoticz continu offline.

Wat is veranderd heb is:
- Update na de nieuwste versie van domoticz
- Watermeter sensor toegevoegd (wordt ge-update via MQTT in 1x per 60 sec)
- Memory logging van de Odroid (device update via http endpoint 1x in de 5 min)
- NodeMCU met 3 temp sensors (update via MQTT 1x per 60 sec) en een PIR (update bij beweging dus)

Nu heb ik de laatste NodeMCU al uitgezet en heb ik het idee dat het wel stabieler is geworden (iets meer dan 24 uur up), maar nu dus weer een crash! Maar de crashlog in de root folder van Domoticz is helemaal leeg.

Al het andere op de Odroid (oa Node-Red) blijft wel gewoon werken, dus het probleem zit echt in de Domoticz applicatie.

Heeft iemand enig dee hoe ik kan opsporen wat de problemen zijn? Is er ergens een logfile waarin ik kan terugzoeken waarom Domoticz crashed?

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:37
SpikeHome schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:48:
[...]

Ik gebruik berry boot samen met een Pi drive, je maakt daarmee zeer simpel een complete backup, wat ik altijd doe voor ik dingen ga wijzigen.
Ik inmiddels ook al jaren, echter ik heb nu het probleem dat een backup terugzetten naar de pi drive, (usb stick) meer dan 6 uur duurt. Ik verwacht omdat ik een trage 64GB usb stick gebruik.

Nu wilde ik hem over gaan zetten naar een sandisk extreme, ook van 64GB maar dat past net niet...
Ik zou graag mijn image willen verkleinen, maar vind online niet zoveel specifieks voor deze toepassing.
Wat is het makkelijkst:
Image verkleinen? (Ik heb een BIN image file gemaakt met imageUSB (PassMark)
Op de rpi iets? (Ik heb gelukkig een backup, dus dat wil ik wel proberen indien dat kan)

Iemand die mij een zet in de goede richting kan geven. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
BoschR schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:09:
Jarenlang heb ik Domoticz zowel op een NAS als een Odroid stabiel weten te draaien. Maar de afgelopen dagen is Domoticz continu offline.

Wat is veranderd heb is:
- Update na de nieuwste versie van domoticz
- Watermeter sensor toegevoegd (wordt ge-update via MQTT in 1x per 60 sec)
- Memory logging van de Odroid (device update via http endpoint 1x in de 5 min)
- NodeMCU met 3 temp sensors (update via MQTT 1x per 60 sec) en een PIR (update bij beweging dus)

Nu heb ik de laatste NodeMCU al uitgezet en heb ik het idee dat het wel stabieler is geworden (iets meer dan 24 uur up), maar nu dus weer een crash! Maar de crashlog in de root folder van Domoticz is helemaal leeg.

Al het andere op de Odroid (oa Node-Red) blijft wel gewoon werken, dus het probleem zit echt in de Domoticz applicatie.

Heeft iemand enig dee hoe ik kan opsporen wat de problemen zijn? Is er ergens een logfile waarin ik kan terugzoeken waarom Domoticz crashed?
mqtt is wss de boosdoener.
Ben met Gizmocuz aan het mailen geweest...
Hier ook om de x uur een offline
Vanaf vanmorgen mqtt uit staan.... EN nog steeds online

Zou je eens kunnen kijken als je mqqt uit zet [ alles wat daar mee te maken heeft ] wat er dan gebeurt?

Dan stapje voor stapje iets aanzetten van mqtt hardware en dan paar uren wachten wat dan enz enz enz

Pagina: 1 ... 89 ... 112 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
  • dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
  • Lees ook de openingspost door!
  • Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!