Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
- Toppe
- Registratie: Januari 2004
- Laatst online: 14:25
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Coco International KlikAanKlikUit
- Ikea Trådfri E27 LED 980lm
- Ikea Trådfri E14 Led 400lm
- Ikea Trådfri Led-lamp GU10 400 lumen, draadloos dimbaar, wit spectrum
- Ikea Trådfri Led 950lm
- Ikea Trådfri E27 LED 1000lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Door and Window Sensor T1
- Aqara Water Leak Sensor
- Aqara Temperature and Humidity Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Domoticz Home Automation System
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
:strip_icc():strip_exif()/u/101621/apple.jpg?f=community)
Het gaat om dit script wat ik nu gebruik:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| #!/bin/bash ## LOCAL/FTP/SCP/MAIL PARAMETERS SERVER="192.168.5.10" # IP of Network disk, used for: ftp mail scp USERNAME="root" # FTP username of Network disk used for: ftp mail scp PASSWORD="root" # FTP password of Network disk used for: ftp mail scp DESTDIR="/opt/backup" # used for: local DOMO_IP="192.168.5.75" # Domoticz IP used for all DOMO_PORT="8081" # Domoticz port used for all ## END OF USER CONFIGURABLE PARAMETERS TIMESTAMP=`/bin/date +%Y%m%d%H%M%S` BACKUPFILEDIR="domoticz_x_xxx_$TIMESTAMP.tar.gz" # Change the xxx to yours ### Create backup and ZIP it tar -zcvf /tmp/$BACKUPFILEDIR /home/pi/domoticz/xxxx/ # Change the xxx to yours # Or try /home/pi/domoticz/ ### Send to Network disk through FTP curl -s --disable-epsv -v -T"/tmp/$BACKUPFILEDIR" -u"$USERNAME:$PASSWORD" "ftp://$SERVER/media/hdd/Domoticz_backup/" # Change the ftp to yours !!! ### Remove temp backup file /bin/rm /tmp/$BACKUPFILEDIR ### Done! |
14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)
Of je draait een vm thuis op je pc tijdelijk (met virtualbox of hyperV) of je zet een hypervisor thuis neer zodat je niet meer met een RBPi hoeft te spelen.Toppe schreef op zondag 29 maart 2020 @ 16:39:
[...]
Google doet wonderen. En als je het eens wilt uittesten huur je toch een VPS? Kan je doen en laten wat je wilt zonder dat je je huidige installatie verneukt
Mogelijkheden genoeg. Ik draai al min 5 jaar in een VM (ubuntu LTS) op VMware met 0 problemen.
Welke hulp zoek je? Wiki's genoeg toch?HellStorm666 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 14:56:
Niemand die mij kan helpen met Dashticz (of een goed alternatief) en Docker?
Heb domoticz ook in docker draaien.
[ Voor 20% gewijzigd door stuffer op 29-03-2020 17:35 ]
Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***
Ik kan geen wiki vinden om Dashticz los te installeren in docker.
Ik heb portainer draaien en zou bij voorkeur dus van de docker hub iets willen hebben.
Maar anders is t in Ubuntu maken van de container ook ok.
Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1
Naar mijn weten is dashticz geen installatie maar een website die draait op php en apache. Dus als je dat in een docker kan stoppen ben je volgens mij al een eind. Zelf draai ik hem nl op de zelfde ubuntu vm met domoticz.HellStorm666 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 17:38:
[...]
Ik kan geen wiki vinden om Dashticz los te installeren in docker.
Ik heb portainer draaien en zou bij voorkeur dus van de docker hub iets willen hebben.
Maar anders is t in Ubuntu maken van de container ook ok.
Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***
@klump4u Ik heb er nog even naar gekeken.
Maar ik weet nu denk ik waarom ik via PVoutput importeer naar Domoticz en niet rechtstreeks.

Bovenste is de huidige meter (welke de uren bij elkaar optelt zoals eerder aangegeven)
Zoals je ziet zie ik daarbij mijn dagopbrengst
De onderste is de nieuwe meter die ik erin had gezet deze komt dan dus rechtstreeks uit de omvormer naar Domoticz.
Hier zie je dat ik geen totale opbrengst zie alleen een huidige opbrengst.
Als ik doorklik dan krijg ik wel allerlei info
/f/image/7p2BieS0he1n58CGIqwQSsnQ.png?f=fotoalbum_large)
Verschil tussen de oude en nieuwe meter

Oude meter via import pvoutput deze is tijdens de import van PVoutput aangemaakt.

De nieuwe meter is een virtuele meter die ik zelf had aangemaakt.
Doordat ik geen dagopbrengst direct kon zie in domoticz heb ik een script gebruikt die de data direct uit PVoutput haalt.
2250 WP Zuid PVoutput
- Toppe
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Je moet ook geen custom sensor gebruiken maar ‘Energy’. Ik weet niet welk script je gebruikt om te update’n...? Of gebruik je een plug-in? Als je ergens het idx moet invullen dan nieuwe sensor maken met ‘Energy’ en je problemen zijn opgelost!MdO82 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 19:12:
[...]
@klump4u Ik heb er nog even naar gekeken.
Maar ik weet nu denk ik waarom ik via PVoutput importeer naar Domoticz en niet rechtstreeks.
[Afbeelding]
Bovenste is de huidige meter (welke de uren bij elkaar optelt zoals eerder aangegeven)
Zoals je ziet zie ik daarbij mijn dagopbrengst
De onderste is de nieuwe meter die ik erin had gezet deze komt dan dus rechtstreeks uit de omvormer naar Domoticz.
Hier zie je dat ik geen totale opbrengst zie alleen een huidige opbrengst.
Als ik doorklik dan krijg ik wel allerlei info
[Afbeelding]
Verschil tussen de oude en nieuwe meter
[Afbeelding]
Oude meter via import pvoutput deze is tijdens de import van PVoutput aangemaakt.
[Afbeelding]
De nieuwe meter is een virtuele meter die ik zelf had aangemaakt.
Doordat ik geen dagopbrengst direct kon zie in domoticz heb ik een script gebruikt die de data direct uit PVoutput haalt.
[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 29-03-2020 19:19 ]
Ik ga mijn post in een topic zoeken dat maakt het wat duidelijk.Toppe schreef op zondag 29 maart 2020 @ 19:18:
[...]
Je moet ook geen custom sensor gebruiken maar ‘Energy’
Kom hier nog op terug
2250 WP Zuid PVoutput
Ik denk ook inderdaad dat je een verkeerde sensor gebruikt.MdO82 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 19:20:
[...]
Ik ga mijn post in een topic zoeken dat maakt het wat duidelijk.
Kom hier nog op terug
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
- Toppe
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Stop met zoeken, moet je ergens een IDX invullen? Ja, dan nieuwe sensor maken met als type ‘Energy’. Als dat niet werkt mag je weer je topic zoekenMdO82 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 19:20:
[...]
Ik ga mijn post in een topic zoeken dat maakt het wat duidelijk.
Kom hier nog op terug
MdO82 in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 2"
Daar is de reden begonnen dat ik rechtstreeks vanuit PVoutput ben gaan importeren en niet direct via de omvormer in Domoticz.
Een paar reacties eronder lees je ook het script welke ik gebruikt heb
Ik zag toevallig ook dat ik er in 2019 eventjes weer mee bezig was geweest daar had @Toppe ook nog gereageerd.
Toch zit het dus af en toe even dwars
En was er weer mee begonnen
[ Voor 7% gewijzigd door MdO82 op 29-03-2020 19:58 ]
2250 WP Zuid PVoutput
Heb je heel hard gezochtPeutpeut schreef op zondag 29 maart 2020 @ 17:09:
Voor Domoticz gebruik ik een script om dagelijks een backup te maken. Zojuist gezocht in het topic of er eenzelfde mogelijkheid is om ook een backup van InfluxDB en Grafana te maken. Weet iemand welke mappen ik dan moet update? Of werkt dit voor de genoemde services anders?
Grafana:
1
| rsync -avz /var/lib/grafana/ <je backuplocatie>/grafana |
Influx: online backup doen, niet zomaar een backup van een map:
1
| influxd backup -portable <je backuplocatie>/Influxdb |
@Copitano heeft het onlangs nog eens aangehaald
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
@Peutpeut Yep. Works like charme. Zelfs zomertijdaanpassing no problem.Wiley99 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 21:21:
[...]
Heb je heel hard gezocht? Ik heb hier eens hele gesprekken gevoerd over hoe ik de backups doe.
Grafana:code:
1 rsync -avz /var/lib/grafana/ <je backuplocatie>/grafana
code:
1 influxd backup -portable <je backuplocatie>/Influxdb
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
1
2
3
| Tijd in minuten UserVariable OchtendAan = 415 UserVariable SensorTijd = 425.31666666667 |
De eerste lamp die niet aan mag gaan heeft 10 minuten dus alles ging nipt op tijd aan.
Het uitschakelen loop op dit moment en er zijn al 2 op tijd uit gegaan.
May the Force be with you
Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!
Dank voor de antwoorden!pven schreef op zondag 29 maart 2020 @ 10:25:
...
Extra vraag: domoticz op mijn Synology is versie 11804, maar toch blijft domoticz klagen dat ik moet upgraden. Hoe kom ik van die melding af?
Iemand daar toevallig nog een antwoord op? Die melding is gewoon vervelend, en in mijn ogen onterecht.
|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
Ik draai nog op stretch en Domoticz 4.10717
Nu wil ik stapsgewijs upgraden, draait versie 2020.1 ook gewoon goed op Stretch?
want dan ga ik eerst mijn RPI naar buster upgraden en later domoticz updaten.
- leeg -
toevallig gisteren bezig geweest om mijn domoticz te updaten na de laatste versie.luigi87 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 08:22:
Klein vraagje,
Nu wil ik stapsgewijs upgraden, draait versie 2020.1 ook gewoon goed op Stretch?
blijkt dat dit niet op stretch draait by default.
Dus ik heb me backup weer terug gezet. en ga eerst stretch updaten naar buster
Dank je maar dat Domoticz 2020.01 niet op strech draaide wist ik. Maar ik ben benieuwd naar of domoticz (oud) vlekkeloos draait op Buster.SpikeHome schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:02:
[...]
toevallig gisteren bezig geweest om mijn domoticz te updaten na de laatste versie.
blijkt dat dit niet op stretch draait by default.
Dus ik heb me backup weer terug gezet. en ga eerst stretch updaten naar buster
Dus eigenlijk de upgraden die jij gaat doen.
Ik ben beetje huiverig om te upgraden, heb hier een systeem wat inmiddels wel heel groot is en alles in huid bediend.
- leeg -
Onder instelling staat het controleren op updates uit? Zo niet, doe dat eens en kijk of het probleem stopt.pven schreef op maandag 30 maart 2020 @ 08:16:
[...]
Dank voor de antwoorden!
Iemand daar toevallig nog een antwoord op? Die melding is gewoon vervelend, en in mijn ogen onterecht.
PSN: PcDCch
Was wel de vraag waar je antwoord op kreegluigi87 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:23:
[...]
Dank je maar dat Domoticz 2020.01 niet op strech draaide wist ik. Maar ik ben benieuwd naar of domoticz (oud) vlekkeloos draait op Buster.
Dus eigenlijk de upgraden die jij gaat doen.
Ik ben beetje huiverig om te upgraden, heb hier een systeem wat inmiddels wel heel groot is en alles in huid bediend.
Ik draai de 4.10717 op de laatste versie van buster dus ja dat werkt gewoon.Klein vraagje,
Staat ook zo beschreven in het Domoticz forum dat je eerst moet updaten naar buster en dan pas domoticz kan updaten.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik ga dat deze week doen iig zal mijn ervaring wel delen dan.
Damn, Ik ben niet helemaal wakker geloof ik. hahahahaklump4u schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:46:
[...]
Was wel de vraag waar je antwoord op kreeg![]()
[...]
Ik draai de 4.10717 op de laatste versie van buster dus ja dat werkt gewoon.
Staat ook zo beschreven in het Domoticz forum dat je eerst moet updaten naar buster en dan pas domoticz kan updaten.
Inderdaad antwoord op me vraag, maar dat was niet helemaal mijn vraag.
Thanks
Ik ga dat Berryboot ook maar eens bekijken, Ik draai nu Domoticz op een SSD en de RPI op en een microSD. Gaat eigenlijk prima, eens per jaar vervang ik preventief de SD.SpikeHome schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:46:
@luigi87 ik gebruik berryboot met een wd pidrive daardoor kan ik de hele image een backup maken en ook makkelijk weer terug.
Ik ga dat deze week doen iig zal mijn ervaring wel delen dan.
Draai jij alles vanaf de Pidrive?
En dan kan je dus een soort herstelpunten maken zoals in Windows?
[ Voor 30% gewijzigd door luigi87 op 30-03-2020 10:01 ]
- leeg -
Hoe heb jij de upgrade naar Buster gedaan?klump4u schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:46:
[...]
Ik draai de 4.10717 op de laatste versie van buster dus ja dat werkt gewoon.
heb een how to gevonden maar er komt ook wat zooi mee lijkt wel (of is dit ingebakken in de orginele Buster upgrade):
https://pimylifeup.com/up...retch-to-raspbian-buster/
https://www.raspberrypi.o...-new-version-of-raspbian/
Ik ga hem hier eens doen op een seperate RPI die ik hier toch heb liggen, Als we dan niet goed booten kan ik er altijd weer de oude sd in stoppen die wel werkt
- leeg -
Deze heb ik gebruikt: https://ehoco.nl/upgrade-...tch-naar-raspbian-buster/luigi87 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 11:28:
[...]
Hoe heb jij de upgrade naar Buster gedaan?
heb een how to gevonden maar er komt ook wat zooi mee lijkt wel (of is dit ingebakken in de orginele Buster upgrade):
https://pimylifeup.com/up...retch-to-raspbian-buster/
https://www.raspberrypi.o...-new-version-of-raspbian/
Ik ga hem hier eens doen op een seperate RPI die ik hier toch heb liggen, Als we dan niet goed booten kan ik er altijd weer de oude sd in stoppen die wel werkt
Bij mij erg vlot verlopen. De update voor de firmware heb ik overgeslagen.
Gezocht maar niet gevonden wat ik zochtWiley99 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 21:21:
[...]
Heb je heel hard gezocht? Ik heb hier eens hele gesprekken gevoerd over hoe ik de backups doe.
code:
Thanks,Peutpeut schreef op maandag 30 maart 2020 @ 12:57:
[...]
Deze heb ik gebruikt: https://ehoco.nl/upgrade-...tch-naar-raspbian-buster/
Bij mij erg vlot verlopen. De update voor de firmware heb ik overgeslagen.
Firmware niet noodzakelijk dan?
- leeg -
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!
Nu heb ik sinds kort een luftdaten sensor buiten die via wifi elke 5 minuten meetwaarden (4 stuks) upload naar luftdaten. Ik zou heel graag de metingen ook in domoticz willen uitlezen. Als ik erop zoek vind ik veel verschillende topics maar ik krijg geen duidelijkheid. De sensor heeft een data.json die er als volgt uitziet:
1
2
3
4
5
| {"software_version": "NRZ-2020-129", "age":"113", "sensordatavalues": [{"value_type":"SDS_P1","value":"4.37"},{"value_type":"SDS_P2","value":"0.93"}, {"value_type":"temperature","value":"14.10"},{"value_type":"humidity","value":"49.60"}, {"value_type":"samples","value":"4425640"},{"value_type":"min_micro","value":"32"}, {"value_type":"max_micro","value":"20410"},{"value_type":"signal","value":"-38"}]} |
Hoe kan ik de uitlezing hiervan realiseren in domoticz? Sensor zit dus in hetzelfde netwerk als domoticz.
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Je kunt vanuit het Berryboot menu een backup incl. data naar een usb sticky (of naar de schijf) zelf maken. Je kun deze ook gebruiken om bv een gedownloade image te installeren op de Pi-drive. Werkt echt goed!luigi87 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:56:
[...]
Damn, Ik ben niet helemaal wakker geloof ik. hahahaha![]()
Inderdaad antwoord op me vraag, maar dat was niet helemaal mijn vraag.
Thanksdan ga ik eerdaags eerst naar buster.... een paar dagen draaien (bugvrij zijn) en erna pas naar de nieuwe versie van Domoticz.
[...]
Ik ga dat Berryboot ook maar eens bekijken, Ik draai nu Domoticz op een SSD en de RPI op en een microSD. Gaat eigenlijk prima, eens per jaar vervang ik preventief de SD.
Draai jij alles vanaf de Pidrive?
En dan kan je dus een soort herstelpunten maken zoals in Windows?
Bing
Nee, niet noodzakelijk. Wordt als optioneel benoemd.
Boven ons dressoir is een wat donkerder hoekje en daar wil ik graag dat de lamp eerder aan gaat dan de andere lampen. Ik heb daar dit script voor in elkaar geflanst maar die werkt nog niet helemaal. Gaat iets mis met de elseif, blijkbaar niet de manier om dat te doen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
| --*------------------------------------------------------------------------------------*-- --Creator: Rob --Date: 30-03-2020 --Last update: --Changelog: --Source: - --Description: Used to switch lights in livingroom when lux is below set value --*------------------------------------------------------------------------------------*-- return { on = { devices = { 311, -- Pir Woonkamer - Lux 78, -- Iemand thuis 107, -- Vakantiemodus 299 -- Oppas } }, execute = function(domoticz, device) --Declarations local IemandThuis = domoticz.devices(78) -- Iemand Thuis local Vakantie = domoticz.devices(107) -- Vakantiemodus local Oppas = domoticz.devices(299) -- Babysit local Dressoirlamp = domoticz.devices(179) --Lamp boven dressoir local LuxDevice = domoticz.devices(311) --Pir woonkamer Lux local Lux = LuxDevice.lux --Function if (not Vakantie.active and IemandThuis.active) or (Oppas.active) and Lux < 80 then -- sensor on domoticz.devices(179).cancelQueuedCommands() domoticz.devices(179).dimTo(100)-- Turn on 100% --Function2 elseif (not Vakantie.active and IemandThuis.active) or (Oppas.active) and Lux < 30 then -- sensor on domoticz.devices(185).switchOn().checkFirst() -- Lampen boven de bank domoticz.devices(51).switchOn().checkFirst() -- Lamp naast de televisie domoticz.devices(188).switchOn().checkFirst() -- Lampen boven de eettafel end end } |
S'avonds als ik naar bed ga druk ik op een knopje en dan gaan de lampen een voor een uit. Dit tijdstip verschilt. Hoe zorg ik er nou voor dat de lampen s'nachts niet aan gaan omdat de lichtsterkte onder de door mij ingestelde waardes zit? Moet ik daarvoor werken met een "masterswitch" die geactiveerd wordt zodra ik op de knop druk of is er een andere optie?
- Toppe
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Vaag, ergens zal er toch een fout in het script zitten. Moet toegeven dat ik de sensor niet heb aangepast en bij mij is het type gewoon ‘Return’. Wellicht kan je dat nog eens proberenMdO82 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 19:56:
Zo ik ben even in mijn tijdcapsule gegaan en ben terug naar 2016 gegaan
MdO82 in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 2"
Daar is de reden begonnen dat ik rechtstreeks vanuit PVoutput ben gaan importeren en niet direct via de omvormer in Domoticz.
Een paar reacties eronder lees je ook het script welke ik gebruikt heb
Ik zag toevallig ook dat ik er in 2019 eventjes weer mee bezig was geweest daar had @Toppe ook nog gereageerd.
Toch zit het dus af en toe even dwars
En was er weer mee begonnen
Er zijn vast veel mensen die dit al hebben ingericht, weet iemand een mooie NL tutorial of voorbeeld?
- Toppe
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Wil je best wat voorbeelden laten zien. Wordt alleen morgenI-King schreef op maandag 30 maart 2020 @ 21:08:
Ik heb nu ook Grafana en Influx draaiend. Ik zie waardes binnenkomen, maar om bijv. hoog en laag stroomverbruik om te turnen naar mooi actueel gebruik of week/maandverbruik in tabellen lukt me niet.
Er zijn vast veel mensen die dit al hebben ingericht, weet iemand een mooie NL tutorial of voorbeeld?
Hij verstuurt ze via de ingebouwde influxdb koppeling, is die manier voldoende? Ik heb dan volgens mij geen invloed op de benamingen die Influx in gaan toch? Want zo liep de kamertemperatuur en thermostaat al door elkaar. Gelukkig door idx te filteren, maar niet heel overzichtelijk.
- Toppe
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
Ja dat is wel voldoende hoor. Ook daar gebruik ik uitsluitend de IDX als apparaat en geen naam. Werkt voor mij prima.I-King schreef op maandag 30 maart 2020 @ 21:52:
@Toppe Super! De data wordt toch verzameld, dus dat maakt niet uit
Hij verstuurt ze via de ingebouwde influxdb koppeling, is die manier voldoende? Ik heb dan volgens mij geen invloed op de benamingen die Influx in gaan toch? Want zo liep de kamertemperatuur en thermostaat al door elkaar. Gelukkig door idx te filteren, maar niet heel overzichtelijk.
En mocht je de namen willen gebruiken: hij pakt de naam die hij in Domoticz heeft. Dat vindt ik niet makkelijk, wijzig je een keer de naam is je complete historie weg
lua script in de ‘scripts/dzVents/scripts’ directory en dummy devices die overeenkomen met de namen in het scriptvandermark schreef op maandag 30 maart 2020 @ 16:27:
Hoe kan ik de uitlezing hiervan realiseren in domoticz? Sensor zit dus in hetzelfde netwerk als domoticz.
http://www.fam-oldenburger.nl/2018/08/11/luftdaten-info/
https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/
hoe nu verder.
Starting make process ...
Checking container dtv3-8082
Checking port 8082
sudo docker build --build-arg tz="Europe/Amsterdam" -t dtv3-8082 .
Sending build context to Docker daemon 73.51MB
Step 1/4 : FROM php:apache
---> 294b9a233500
Step 2/4 : ARG tz="Europe/Amsterdam"
---> Using cache
---> 9ce965b4dae0
Step 3/4 : RUN printf "[PHP]\ndate.timezone = $tz\n" > /usr/local/etc/php/conf.d/tzone.ini
---> Running in 0da105fd17ca
The command '/bin/sh -c printf "[PHP]\ndate.timezone = $tz\n" > /usr/local/etc/php/conf.d/tzone.ini' returned a non-zero code: 139
make: *** [Makefile:51: start] Error 139
Error during Make. Exiting
Mijn eerste gedachte is om een 'neutrale' lux meter te gebruiken als referentie voor de algehele lichtsterkte. Dus lamp boven dressoir op lokale lichtsterkte (en evt. tijdstip) laten schakelen en het in en uitschakelen van de rest op basis van die andere lux meter.Robbie T schreef op maandag 30 maart 2020 @ 17:36:
Vandaag weer een Aqara Pir binnen gekregen om mijn lampen te kunnen schakelen op basis van lichtsterkte. Nu gaan ze nog aan op basis van tijdstip (1 uur voor zonsondergang).
[...]
S'avonds als ik naar bed ga druk ik op een knopje en dan gaan de lampen een voor een uit. Dit tijdstip verschilt. Hoe zorg ik er nou voor dat de lampen s'nachts niet aan gaan omdat de lichtsterkte onder de door mij ingestelde waardes zit? Moet ik daarvoor werken met een "masterswitch" die geactiveerd wordt zodra ik op de knop druk of is er een andere optie?
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Een 'nadeel' van de Aqara sensoren is dat deze pas de lichtsterkte doorgeven bij beweging of bij de updates die ze sturen, maar mijn ervaring is dat die updates niet vaak genoeg komen om goed te gebruiken in automatiseringen. Ik heb hiervoor een losse lichtsensor gebruikt op basis van een ESP, deze hangt buiten aan de schuur. Bij verschillende lichtsterktes buiten schakel ik verschillende lampen binnen.Robbie T schreef op maandag 30 maart 2020 @ 17:36:
...
Voor de uitdaging van de lampen die 's nachts aan gaan heb ik het DzVents-script zodanig opgebouwd dat deze alleen tussen bepaalde tijdstippen kijkt naar de lichtsensor. Bij mij is dat tussen 15:00u en ik dacht 22:30u. Na die tijd is het ook in de zomer al donker genoeg om de lampen te schakelen, dus na die tijd is het niet meer nuttig om naar de lichtsensor te kijken. En dat werkt in mijn situatie feilloos.
Ik heb los daarvan nog wel een soort "masterswitch" welke ik omzet als ik naar bed ga, hiervoor heb ik een aantal situaties:
- Als er om 23:00u niemand beneden/geen beweging is gaan altijd alle lampen in de woonkamer uit. Ik heb geen aparte "Vakantie" stand, dat regelt deze automatisering al dagelijks.
- Als er om 23:00u wel iemand thuis/beweging is dan blijven de lampen aan en moeten dan handmatig uitgezet worden met de "masterswitch". We zijn dan langer wakker en hoe lang is niet te scripten.
- Als ik eerder naar bed ga gebruik ik de "masterswitch" en deze overruled alle automatisering vwb de verlichting, alle lampen gaan uit als ik deze activeer. Eerder naar bed is namelijk variabel en niet te scripten.
- Als we laat thuis komen heb ik een stand "Laat Thuis" die ervoor zorgt dat de lampen niet om 23:00u automatisch uit gaan. Dan blijft de verlichting branden tot we thuis zijn, maar moeten we deze wel dmv de "masterswitch" uitzetten.
Het "Iemand Thuis" bepaal ik door te kijken naar beweging/TV aan of uit/telefoons aangemeld op wifi/PS4 aan of uit.
Dit gebeuren heeft me eerst doen besluiten om te kijken of ik het proces van voorwaarden kan vereenvoudigen. Heb nu een selecter switch gemaakt met 4 mogelijke opties;
- Uit
- Iemand thuis/Oppas
- Vakantie
- Master switch
Scripting word dan een stuk eenvoudiger door dat ik dan kan gebruiken: if modus.state == 'Iemand thuis/Oppas' then ....
Als ik s'avonds naar bed ga en dan de knop indruk word de master switch geactiveerd waardoor de lampen niets meer mogen doen. Zoals @mbuurman is iets voor in de toekomst, vooralsnog werkt dit mooi en wil ik niet direct te grote wijzigingen doorvoeren, ook in verband met de WAF.
Ik heb nu een 3b+ die met door een aantal scripts continu 35% draait. Was voorheen tussen 5 en 8% maar heb wat cpu verslindende scripts erbij gekregen. Voor de zomer zou ik de cpu wat lager willen hebben en daarmee ook hopelijk de temp. Terwijl de 4 bekend staat voor mij om zijn wat hogere temp dan de 3b+.
ehhhh..HOI
35% is toch niet heel spannend? Maar wat voor scripts zijn dat wel niet en kan je dat niet reduceren als je van de load afwilt?krizzziz schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 11:35:
Ik heb nu een 3b+ die met door een aantal scripts continu 35% draait. Was voorheen tussen 5 en 8% maar heb wat cpu verslindende scripts erbij gekregen. Voor de zomer zou ik de cpu wat lager willen hebben en daarmee ook hopelijk de temp. Terwijl de 4 bekend staat voor mij om zijn wat hogere temp dan de 3b+.
De Pi4 schijnt overigens nog niet heel lekker te werken met Domoticz / randapparaten via USB.
Dit is bij mij ook in de loop van de tijd ontstaan, vooral om de rest van het huishouden er aan te laten wennen en door nieuwe inzichtenRobbie T schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 11:23:
@mbuurman @BlaTieBla Thanks voor het meedenken :-).
...
. Zoals @mbuurman is iets voor in de toekomst, vooralsnog werkt dit mooi en wil ik niet direct te grote wijzigingen doorvoeren, ook in verband met de WAF.
curl:
1
2
3
| curl --location --request POST 'https://waterwebservices.rijkswaterstaat.nl/ONLINEWAARNEMINGENSERVICES_DBO/OphalenLaatsteWaarnemingen' \ --header 'Content-Type: application/json' \ --data-raw '{"AquoPlusWaarnemingMetadataLijst" :[{"AquoMetadata":{"Compartiment":{"Code":"OW"},"Eenheid":{"Code":"cm"}, "Grootheid":{"Code":"WATHTE"}}}], "LocatieLijst":[{"X":692466.626441673,"Y":5833109.03974686,"Code":"RAMS"}]}' |
1
2
3
4
5
6
7
| domoticz.openURL({ url = 'https://waterwebservices.rijkswaterstaat.nl/ONLINEWAARNEMINGENSERVICES_DBO/OphalenLaatsteWaarnemingen', method = 'POST', headers = 'application/json', postData = '{"AquoPlusWaarnemingMetadataLijst" :[{"AquoMetadata":{"Compartiment":{"Code":"OW"},"Eenheid":{"Code":"cm"}, "Grootheid":{"Code":"WATHTE"}}}], "LocatieLijst":[{"X":692466.626441673,"Y":5833109.03974686,"Code":"RAMS"}]}', callback = 'dataramspol', }) |
Iemand hier die me een beetje op weg kan helpen?
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Ik heb een aantal virtuele schakelaars:
- Iemand thuis
- Oppas
- Vakantie
- Master switch
1
| if (not Vakantie.active and IemandThuis.active) or (Oppas.active) or (master.active) then |
Ik probeer dit daarom te vereenvoudigen en heb daarom een virtual switch selector aangemaakt met 4 mogelijke opties:
- 0: Uit
- 10: Iemand thuis/Oppas
- 20: Vakantie
- 30: Alles uit
http://127.0.0.1:8084/jso...hcmd=Set%20Level&level=10
Dit zorgt ervoor dat de virtuele selector op modus iemand thuis/oppas komt te staan.
S'avonds als ik naar bed ga druk ik op de knop hier waarna alles uit gaat via een script. Hier heb ik nu aan toegevoegd dat de virtuele selector switch "modus" op 30 moet staan (alles uit).
Ik wil nu graag dat de modus selector bij zonsopkomst weer de juiste stand kiest, afhankelijk of er iemand thuis is en dergelijke en heb daarvoor het volgende dzvents script:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
| --*------------------------------------------------------------------------------------*-- --Creator: Rob --Date: 31-03-2020 --Last update: --Changelog: --Source: - --Description: --- --*------------------------------------------------------------------------------------*-- return { on = { devices = { 78, -- Iemand thuis 107, -- Vakantiemodus 299, -- Oppas 311 -- Modus } timer = {'at sunrise'} }, execute = function(domoticz, device) --Declarations local modus = domoticz.devices(313) -- Modus local iemandthuis = domoticz.devices(78) -- Iemand thuis local vakantie = domoticz.devices(107) -- Vakantiemodus local oppas = domoticz.devices(299) -- Oppas aanwezig --Function if (item.isTimer) and iemandthuis.active or oppas.active then -- Bij zonsopkomst en iemand thuis of oppas actief modus.switchSelector(10) -- Modus op Iemand Thuis/Oppas elseif (item.isTimer) and vakantie.active then -- Bij zonsopkomst en vakantie actief modus.switchSelector(20) -- Modus op Vakantie else modus.switchSelector(0) end end } |
Mis ik hier iets of zou dit moeten kloppen?
Ik heb sinds bijna 2 dagen dat Domoticz precies elk uur vastloopt..DaRoot schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 09:21:
[...]
Zojuist hetzeffde weer gehad, dankzij monit wist ik er nu op tijd van.
Is er ergens een logbestand waar ik kan zien waarom ie crashed?
na 2 a 3 minuten over het hele uur reageert eerst de webinterface niet meer, maar loopt het Domoticz proces nog wel op de Raspberry.
Na ongeveer 6 minuten over het hele uur stopt het proces ook met goed functioneren, als je de status opvraagt zie je:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| domoticz.service - LSB: Home Automation System Loaded: loaded (/etc/init.d/domoticz.sh; generated) Active: active (exited) since Tue 2020-03-24 20:01:44 CET; 1h 7min ago Docs: man:systemd-sysv-generator(8) Process: 18252 ExecStart=/etc/init.d/domoticz.sh start (code=exited, status=0/ Tasks: 29 (limit: 2200) Memory: 85.5M CGroup: /system.slice/domoticz.service └─18258 /home/pi/domoticz/domoticz -daemon -www 8080 -sslwww 443 |
Het proces blijft echter wel Active..
Als je dan gaat nadenken wat er elk heel uur draait: de ingebouwde backup functie.. Ik draai ook elke nacht een eigen backup script, maar die heb ik even apart gedraaid, dan blijft de boel wel lopen.
Ik heb dus eerder vandaag de automatische ingebouwde backup uitgezet, en nu blijft de boel wel draaien.
Ik las ook zaken over de Buienradar functie, die heb ik ook al uitgezet, maakte geen verschil.
Tevens kon de Zigbee2MQTT plugin ge-update worden, ook gedaan, maar maakte geen verschil.
Het lijkt dus duidelijk in de backup te zitten. Ik ga de backup morgen wel weer eens aanzetten, kijken hoe dat gaat.
Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!
Je regel met headers is in ieder geval niet juist.Oogje schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 11:48:
Ik ben een complete nono met dzvents, maar ik wil een API uitlezen. Ik heb eea getest met curl en dat werkt prima, nu zet ik t spul in dzvents maar dan krijg ik een HTTP/1.1 response: 415 ==>> Unsupported Media Type terug.
curl:
code:
1 2 3 curl --location --request POST 'https://waterwebservices.rijkswaterstaat.nl/ONLINEWAARNEMINGENSERVICES_DBO/OphalenLaatsteWaarnemingen' \ --header 'Content-Type: application/json' \ --data-raw '{"AquoPlusWaarnemingMetadataLijst" :[{"AquoMetadata":{"Compartiment":{"Code":"OW"},"Eenheid":{"Code":"cm"}, "Grootheid":{"Code":"WATHTE"}}}], "LocatieLijst":[{"X":692466.626441673,"Y":5833109.03974686,"Code":"RAMS"}]}'
code:
1 2 3 4 5 6 7 domoticz.openURL({ url = 'https://waterwebservices.rijkswaterstaat.nl/ONLINEWAARNEMINGENSERVICES_DBO/OphalenLaatsteWaarnemingen', method = 'POST', headers = 'application/json', postData = '{"AquoPlusWaarnemingMetadataLijst" :[{"AquoMetadata":{"Compartiment":{"Code":"OW"},"Eenheid":{"Code":"cm"}, "Grootheid":{"Code":"WATHTE"}}}], "LocatieLijst":[{"X":692466.626441673,"Y":5833109.03974686,"Code":"RAMS"}]}', callback = 'dataramspol', })
Iemand hier die me een beetje op weg kan helpen?
Probeer eerst eens zonder deze regel.
En anders met zoiets: headers = { ['Content-Type'] = 'application/json' },
Nu dit script werkend voor de backups van influx inclusief het uploaden naar een externe server middels FTP. Aanvullingen zijn welkom!Wiley99 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 21:21:
[...]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| #!/bin/bash # FTP PARAMETERS SERVER="123.45.67.89" # IP of Network disk, used for ftp USERNAME="username" # FTP username of Network disk used for ftp PASSWORD="password" # FTP password of Network disk used for ftp ## END OF USER CONFIGURABLE PARAMETERS ## Create temp directory /bin/mkdir /tmp/grafana ## Backup Influx DB influxd backup -portable /tmp/grafana TIMESTAMP=`/bin/date +%Y%m%d%H%M%S` BACKUPFILEDIR="influx_$TIMESTAMP.tar.gz" ### Create backup and ZIP it tar -zcvf /tmp/$BACKUPFILEDIR /tmp/grafana ### Send to Network disk through FTP curl -s --disable-epsv -v -T"/tmp/$BACKUPFILEDIR" -u"$USERNAME:$PASSWORD" "ftp://$SERVER//backups/influx/" ### Remove temp backup file /bin/rm /tmp/$BACKUPFILEDIR ### Remove temp directory /bin/rm -r /tmp/grafana ### Done! |
Alleen werkt de Mi Vacuum Cleaner plugin niet meer:
1
2
3
| 2020-03-31 20:29:12.570 Error: (xiaomi-mi-robot-vacuum) failed to load 'plugin.py', Python Path used was '/home/pi/domoticz/plugins/xiaomi-mirobot/:/usr/lib/python37.zip:/usr/lib/python3.7:/usr/lib/python3.7/lib-dynload:/usr/local/lib/python3.7/dist-packages:/usr/lib/python3/dist-packages:/usr/lib/python3.7/dist-packages'. 2020-03-31 20:29:12.570 Error: (Mi Vacuum Robot) Module Import failed, exception: 'AttributeError' 2020-03-31 20:29:12.570 Error: (Mi Vacuum Robot) Error Line details not available. |
Hebben andere daar ook last van?
Edit: Ik heb het in ieder geval opgelost door een ander startup script te gebruiken, zie Domoticz topic.
[ Voor 11% gewijzigd door rens-br op 31-03-2020 21:26 ]
- Toppe
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Synology RackStation
- Ikea Trådfri Led 950lm
- RobotDyn
- Aqara Motion Sensor
- Aqara Cube
- Coco International
- dzVents
- Lua
- Smarthome
- Domoticz
- Aqara
- Zigbee2MQTT
- Bediening
- Honeywell
- e-Domotica
- FTDI
- Rfxcom
- Philips Hue
- Schakelaars
- Smarthome accessoires
- Thermostaten
- Sensors
https://snapshot.raintank...wPOvTTyvytIwGigPKhuXXMEIzI-King schreef op maandag 30 maart 2020 @ 21:52:
@Toppe Super! De data wordt toch verzameld, dus dat maakt niet uit
Loopt het backupscript niet iedere uur?DaRoot schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:33:
[...]
Ik heb sinds bijna 2 dagen dat Domoticz precies elk uur vastloopt..
na 2 a 3 minuten over het hele uur reageert eerst de webinterface niet meer, maar loopt het Domoticz proces nog wel op de Raspberry.
Na ongeveer 6 minuten over het hele uur stopt het proces ook met goed functioneren, als je de status opvraagt zie je:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 domoticz.service - LSB: Home Automation System Loaded: loaded (/etc/init.d/domoticz.sh; generated) Active: active (exited) since Tue 2020-03-24 20:01:44 CET; 1h 7min ago Docs: man:systemd-sysv-generator(8) Process: 18252 ExecStart=/etc/init.d/domoticz.sh start (code=exited, status=0/ Tasks: 29 (limit: 2200) Memory: 85.5M CGroup: /system.slice/domoticz.service └─18258 /home/pi/domoticz/domoticz -daemon -www 8080 -sslwww 443
Het proces blijft echter wel Active..
Als je dan gaat nadenken wat er elk heel uur draait: de ingebouwde backup functie.. Ik draai ook elke nacht een eigen backup script, maar die heb ik even apart gedraaid, dan blijft de boel wel lopen.
Ik heb dus eerder vandaag de automatische ingebouwde backup uitgezet, en nu blijft de boel wel draaien.
Ik las ook zaken over de Buienradar functie, die heb ik ook al uitgezet, maakte geen verschil.
Tevens kon de Zigbee2MQTT plugin ge-update worden, ook gedaan, maar maakte geen verschil.
Het lijkt dus duidelijk in de backup te zitten. Ik ga de backup morgen wel weer eens aanzetten, kijken hoe dat gaat.
https://9to5mac.com/2020/...sky-killing-android-apps/
[ Voor 7% gewijzigd door rasper op 31-03-2020 22:11 ]
Klopt, zie ook mijn tekst in die post... Daar had ik zelf ook al aan zitten denken.. en sinds ik de backup uitgezet heb: geen crashes..
benieuwd wat ie met de backup van komende nacht gaat doen. Dan loopt mijn eigen backup script.
Edit:
hier ook wat vergelijkbaars gevonden: https://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=31423
Lijkt dus idd met de auto backup te maken te hebben.
Valt mij op dat de backupfiles ook veel groter zijn na de upgrade naar de laatste versie.
[ Voor 23% gewijzigd door DaRoot op 31-03-2020 23:14 ]
Vraag me dan wel af waarom van versie 2.19 naar 2.21. Heeft iemand versie 2.20 gezien?
De nieuwe versie zou het mogelijk maken de Easy echt te resetten zodat ook alle stookgegevens uit het geheugen verwijderd worden.
Het gaat off topic nu, maar toch nog één van mijn stokpaardjes: ik hou niet van plain text wachtwoorden in scripts. Heb je geen sftp of scp of rsync toegang tot die externe machine en zo ja, kun je dan misschien keys gebruiken? Dan heb je versleutelde overdracht en iets veiliger authenticatie (hoewel je nog steeds een open lijntje mogelijk maakt)Peutpeut schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 19:27:
[...]
Nu dit script werkend voor de backups van influx inclusief het uploaden naar een externe server middels FTP. Aanvullingen zijn welkom!
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG
Iets voor 10:00 uur ter test de automatische backup in de interface aangezet, en rond 10:05 uur: crash...DaRoot schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 22:45:
[...]
Klopt, zie ook mijn tekst in die post... Daar had ik zelf ook al aan zitten denken.. en sinds ik de backup uitgezet heb: geen crashes..
benieuwd wat ie met de backup van komende nacht gaat doen. Dan loopt mijn eigen backup script.
Edit:
hier ook wat vergelijkbaars gevonden: https://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=31423
Lijkt dus idd met de auto backup te maken te hebben.
Valt mij op dat de backupfiles ook veel groter zijn na de upgrade naar de laatste versie.
De automatische backup laat ik dus voorlopig maar uit.
Mijn eigen backupscript dat elke nacht loopt, zorgt niet voor crashes gelukkig, dus backups heb ik wel.
ik zeg tegen Google "alles uit" en die doet alles lampen uit. Hier zit ook een switch in die "isWakker" heet. die gaat dan ook uit, welke na 5 minuten in domoticz de switch "slapen" aanzet. Deze laatste gebruik ik in mijn scripts om bijvoorbeeld niet direct de lampen te activeren als ik de trap oploop en er beweging wordt gesignaleerd, maar ook als ik snachts naar beneden kom de lampen maar 2 minuten aangaan en vervolgens weer uit. terwijl in de ochtend de lampen aanblijven.Robbie T schreef op maandag 30 maart 2020 @ 17:36:
Vandaag weer een Aqara Pir binnen gekregen om mijn lampen te kunnen schakelen op basis van lichtsterkte. Nu gaan ze nog aan op basis van tijdstip (1 uur voor zonsondergang).
Boven ons dressoir is een wat donkerder hoekje en daar wil ik graag dat de lamp eerder aan gaat dan de andere lampen. Ik heb daar dit script voor in elkaar geflanst maar die werkt nog niet helemaal. Gaat iets mis met de elseif, blijkbaar niet de manier om dat te doen.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 --*------------------------------------------------------------------------------------*-- --Creator: Rob --Date: 30-03-2020 --Last update: --Changelog: --Source: - --Description: Used to switch lights in livingroom when lux is below set value --*------------------------------------------------------------------------------------*-- return { on = { devices = { 311, -- Pir Woonkamer - Lux 78, -- Iemand thuis 107, -- Vakantiemodus 299 -- Oppas } }, execute = function(domoticz, device) --Declarations local IemandThuis = domoticz.devices(78) -- Iemand Thuis local Vakantie = domoticz.devices(107) -- Vakantiemodus local Oppas = domoticz.devices(299) -- Babysit local Dressoirlamp = domoticz.devices(179) --Lamp boven dressoir local LuxDevice = domoticz.devices(311) --Pir woonkamer Lux local Lux = LuxDevice.lux --Function if (not Vakantie.active and IemandThuis.active) or (Oppas.active) and Lux < 80 then -- sensor on domoticz.devices(179).cancelQueuedCommands() domoticz.devices(179).dimTo(100)-- Turn on 100% --Function2 elseif (not Vakantie.active and IemandThuis.active) or (Oppas.active) and Lux < 30 then -- sensor on domoticz.devices(185).switchOn().checkFirst() -- Lampen boven de bank domoticz.devices(51).switchOn().checkFirst() -- Lamp naast de televisie domoticz.devices(188).switchOn().checkFirst() -- Lampen boven de eettafel end end }
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Ik heb dit script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
| --*------------------------------------------------------------------------------------*-- --Creator: Rob --Date: 01-04-2020 --Last update: --Changelog: --Source: - --Description: Switch modus depending on anyone home, vaction or visitors. --*------------------------------------------------------------------------------------*-- return { on = { devices = { 78, -- Iemand thuis 107, -- Vakantiemodus 299, -- Oppas 243 -- Algemeen uit } }, execute = function(domoticz, device) -- Declarations local iemandthuis = domoticz.devices(78) -- Iemand thuis local vakantie = domoticz.devices(107) -- Vakantiemodus local algemeen = domoticz.devices(243) -- Algemeen uit local oppas = domoticz.devices(299) -- Oppas aanwezig local modus = domoticz.devices(313) -- Modus -- local Time = require('Time') -- Time function -- local CurrentTime = Time() -- Current time -- Functions if (iemandthuis.state == 'On' or oppas.state == 'On' and algemeen.state == 'Off') then modus.cancelQueuedCommands() modus.switchSelector(10) elseif vakantie.state == 'On' then modus.cancelQueuedCommands() modus.switchSelector(20) elseif (algemeen.state == 'On' and iemandthuis.state == 'On' and vakantie.state == 'Off') then modus.cancelQueuedCommands() modus.switchSelector(30) else modus.cancelQueuedCommands() modus.switchSelector(0) end end } |
De schakelaars gaan aan en uit afhankelijk van de acties maar de modus schakelaar wordt niet aangepast. Waar ga ik de mist in?
Haal je cancelQueuedCommands() er eens uit, die hebben alleen een functie wanneer er met timing gewerkt wordt, zoals ForSec().Robbie T schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:11:
Ik begrijp het niet.
Ik heb dit script
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 --*------------------------------------------------------------------------------------*-- --Creator: Rob --Date: 01-04-2020 --Last update: --Changelog: --Source: - --Description: Switch modus depending on anyone home, vaction or visitors. --*------------------------------------------------------------------------------------*-- return { on = { devices = { 78, -- Iemand thuis 107, -- Vakantiemodus 299, -- Oppas 243 -- Algemeen uit } }, execute = function(domoticz, device) -- Declarations local iemandthuis = domoticz.devices(78) -- Iemand thuis local vakantie = domoticz.devices(107) -- Vakantiemodus local algemeen = domoticz.devices(243) -- Algemeen uit local oppas = domoticz.devices(299) -- Oppas aanwezig local modus = domoticz.devices(313) -- Modus -- local Time = require('Time') -- Time function -- local CurrentTime = Time() -- Current time -- Functions if (iemandthuis.state == 'On' or oppas.state == 'On' and algemeen.state == 'Off') then modus.cancelQueuedCommands() modus.switchSelector(10) elseif vakantie.state == 'On' then modus.cancelQueuedCommands() modus.switchSelector(20) elseif (algemeen.state == 'On' and iemandthuis.state == 'On' and vakantie.state == 'Off') then modus.cancelQueuedCommands() modus.switchSelector(30) else modus.cancelQueuedCommands() modus.switchSelector(0) end end }
De schakelaars gaan aan en uit afhankelijk van de acties maar de modus schakelaar wordt niet aangepast. Waar ga ik de mist in?
Sorry, niet aangegeven maar ik heb het al zonder geprobeerd. Ook heb ik en notatie geprobeerd als:rens-br schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:19:
[...]
Haal je cancelQueuedCommands() er eens uit, die hebben alleen een functie wanneer er met timing gewerkt wordt, zoals ForSec().
if not vakantie.active ipv state.
Huidige versie
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
| --*------------------------------------------------------------------------------------*-- --Creator: Rob --Date: 01-04-2020 --Last update: --Changelog: --Source: - --Description: Switch modus depending on anyone home, vaction or visitors. --*------------------------------------------------------------------------------------*-- return { on = { devices = { 78, -- Iemand thuis 107, -- Vakantiemodus 299, -- Oppas 243 -- Algemeen uit } }, execute = function(domoticz, device) -- Declarations local iemandthuis = domoticz.devices(78) -- Iemand thuis local vakantie = domoticz.devices(107) -- Vakantiemodus local algemeen = domoticz.devices(243) -- Algemeen uit local oppas = domoticz.devices(299) -- Oppas aanwezig local modus = domoticz.devices(313) -- Modus -- local Time = require('Time') -- Time function -- local CurrentTime = Time() -- Current time -- Functions if (iemandthuis.state == 'On' or oppas.state == 'On' and algemeen.state == 'Off') then modus.switchSelector(10) elseif vakantie.state == 'On' then modus.switchSelector(20) elseif (algemeen.state == 'On' and iemandthuis.state == 'On' and vakantie.state == 'Off') then modus.switchSelector(30) else modus.switchSelector(0) end end } |
De switch iemand thuis en algemeen uit kunnen tegelijk aan staan in Domoticz. Desondanks moet de modus wel naar "30"
[ Voor 69% gewijzigd door Robbie T op 01-04-2020 14:14 ]
Zou ook sowieso werken met '.active' wordt je script een stuk leger / leesbaarder van.Robbie T schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:12:
if not vakantie.active ipv state.
Tevens weet je ook zeker dat je een van de voorwaarden haalt? Zeker de combinatie van 'OR' en 'AND' gebruiken zonder haakjes gaat nog wel eens mis.
Nog weer eens wat aanpassingen gedaan, script is nu als volgt:rens-br schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:30:
[...]
Zou ook sowieso werken met '.active' wordt je script een stuk leger / leesbaarder van.
Tevens weet je ook zeker dat je een van de voorwaarden haalt? Zeker de combinatie van 'OR' en 'AND' gebruiken zonder haakjes gaat nog wel eens mis.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
| --*------------------------------------------------------------------------------------*-- --Creator: Rob --Date: 01-04-2020 --Last update: --Changelog: --Source: - --Description: Switch modus depending on anyone home, vaction or visitors. --*------------------------------------------------------------------------------------*-- return { on = { devices = { 78, -- Iemand thuis 107, -- Vakantiemodus 299, -- Oppas 243 -- Algemeen uit } }, execute = function(domoticz, device) -- Declarations local iemandthuis = domoticz.devices(78) -- Iemand thuis local vakantie = domoticz.devices(107) -- Vakantiemodus local algemeen = domoticz.devices(243) -- Algemeen uit local oppas = domoticz.devices(299) -- Oppas aanwezig local modus = domoticz.devices(313) -- Modus -- local Time = require('Time') -- Time function -- local CurrentTime = Time() -- Current time -- Functions if (iemandthuis.active or oppas.active) and not algemeen.active then modus.switchSelector(10) elseif (iemandthuis.active or oppas.active) and algemeen.active then modus.switchSelector(30) elseif (not iemandthuis.active and not oppas.active) and not algemeen.active then modus.switchSelector(20) else modus.switchSelector(0) end end } |
Gene wat ik nu extra heb gespecificeerd is bij elke status opgenomen hoe de status van een van de schakelaars moet zijn. Dit lijkt te werken.
Dat durf ik niet te zeggen, ik zal er eens naar kijken. Het is betrekkelijk nieuw voor me maar dat weerhoudt me er niet van om te leren.Wiley99 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 23:37:
[...]
Het gaat off topic nu, maar toch nog één van mijn stokpaardjes: ik hou niet van plain text wachtwoorden in scripts. Heb je geen sftp of scp of rsync toegang tot die externe machine en zo ja, kun je dan misschien keys gebruiken? Dan heb je versleutelde overdracht en iets veiliger authenticatie (hoewel je nog steeds een open lijntje mogelijk maakt)
Dan moet je denk ik eens gaan kijken naar trigger op de lux waarde, met daarbij gebruik maken van afterMin(), met een cancelQueuedCommands wanneer de waarde boven die waarde zit.Robbie T schreef op donderdag 2 april 2020 @ 17:21:
Ik kan het in de dzvents wiki niet vinden. Is het mogelijk om een lamp pas aan te laten gaan als de lux waarde voor een x periode (laten we zeggen 5 minuten) onder de ingestelde waarde zit? Dit om te voorkomen dat mijn lampen gaan knipperen :-).
Zoiets als:
1
2
3
4
5
| if lux < WAARDE then Lamp.switchOn().afterMin(5) elsif lux > WAARDE then Lamp.cancelQueuedCommands end |
Je moet dan alleen even kijken wat er gebeurd als je meerdere keren 'Lamp.switchOn().afterMin(5)' stuurt. Mocht dat problemen opleveren kan je kijken of je een temp variable gebruikt die controleert of je dat commando al een keer gestuurd hebt. Zoiets als:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| if lux < WAARDE then if not commandset then Lamp.switchOn().afterMin(5) commandset = true end elsif lux > WAARDE then Lamp.cancelQueuedCommands commandset = false end |
[ Voor 26% gewijzigd door rens-br op 02-04-2020 18:33 ]
Ik compileer Domoticz ook op een Pi4 maar wil het graag ook op mijn MacBook kunnen compileren. Ik heb wel VSCode remote via ssh werkend maar wil dus ook graag lokaal kunnen ontwikkelen.
Ik probeer nu Domoticz te compileren maar krijg lua developer libraries niet geinstalleerd. Heb lua al zelf gecompileerd en 'brew' gebruikt maar nog steeds deze error:
-- Submodule update
CMake Error at CMakeLists.txt:348 (MESSAGE):
LUA 5.3 not found! use sudo apt-get install liblua5.3-dev
[ Voor 30% gewijzigd door Huupke op 02-04-2020 21:56 ]
Dit is hoe ik het geregeld heb. Als het overdag een keer bewolkt is dan gaat mijn verlichting voor 21 minuten aan, zodat tussen het uitschakelen van de verlichting en het eerste meetmoment nog 3 andere meet momenten ziitten. Op deze manier gaat mijn verlichting niet de hele tijd aan en / of uit. Tevens werkt het alleen tussen 8uur en 23uur. Zodat niet 's nachts automatisch de verlichting weer aan gaat. Misschien helpt dit je een eind in de richting.Robbie T schreef op donderdag 2 april 2020 @ 17:21:
Ik kan het in de dzvents wiki niet vinden. Is het mogelijk om een lamp pas aan te laten gaan als de lux waarde voor een x periode (laten we zeggen 5 minuten) onder de ingestelde waarde zit? Dit om te voorkomen dat mijn lampen gaan knipperen :-).
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
| return { on = { devices = { 223 } -- Lux schuur }, execute = function(domoticz, device) local lamp = domoticz.devices(25) --IDX schuur indoor lamp local paal = domoticz.devices(1) --IDX Paaltjes local voordeur = domoticz.devices(24)--IDX Voordeur if (device.lux <= 400 and domoticz.time.matchesRule('between 8:00 and 23:00')) then if ( domoticz.variables('Lux').value == 'Aan') then print('Het is donker de lampen blijven aan.') end if ( domoticz.variables('Lux').value == 'Uit') then domoticz.variables('Lux').set('Aan') domoticz.notify('', 'De lampen zijn aangegaan omdat de lux '..domoticz.devices(223).lux..' is.' , domoticz.PRIORITY_LOW) domoticz.groups('sfeerverlichting').cancelQueuedCommands() domoticz.groups('sfeerverlichting').switchOn() print('Het is donker de lampen gaan aan.') paal.cancelQueuedCommands() voordeur.cancelQueuedCommands() paal.switchOn().checkFirst() voordeur.switchOn().checkFirst() end elseif (device.lux >= 401 and domoticz.time.matchesRule('between 8:00 and 23:00')) then if ( domoticz.variables('Lux').value == 'Aan') then domoticz.variables('Lux').set('Uit') domoticz.groups('sfeerverlichting').cancelQueuedCommands() domoticz.groups('sfeerverlichting').switchOff().afterMin(21) paal.cancelQueuedCommands() voordeur.cancelQueuedCommands() paal.switchOff().afterMin(21).checkFirst() voordeur.switchOff().afterMin(21).checkFirst() print('Het is weer licht de lampen gaan uit.') end if ( domoticz.variables('Lux').value == 'Uit') then print('De lampen blijven uit.') end end end } |
[ Voor 12% gewijzigd door Thats Me.. op 02-04-2020 23:18 ]
Ik gebruike al jaren onderstaand script dat na een x tijd de lampen schakelt, je hoeft alleen een dummy aan te maken en een variable. Staat in het scriptRobbie T schreef op donderdag 2 april 2020 @ 17:21:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
| --[[ script_time_isdonker.lua @author: Nicky Bulthuis @since: 2015-01-24 @version: 0.1 IsDonker schakelen doormiddel van een schemersensor. --]] -- ********************************** -- Settings -- ********************************** -- Logging: 0 = Geen, 1 = Beetje, 2 = Alles local verbose = 0 -- De naam van de schemer sensor. local schemersensor = 'Schemer sensor' -- De naam van de isDonker virtuele switch. local isdonker = 'StateIsDonker' -- De naam van de User Variable voor het tellen van de flipstorm, type integer, zet hem op 0. local flipstorm = 'IsDonker - Flipstorm' -- Het aantal minuten/keer dat we de schemer sensor op On willen zien voordat we de IsDonker switch op On zetten. local flipstorm_on = 3 -- Het aantal minuten/keer dat we de schemer sensor op Off willen zien voordat we de IsDonker switch op Off zetten. local flipstorm_off = 4 -- ************************************************************************************************************************************************** -- ************************************************************************************************************************************************** -- -- Main script. You (as a user) should not modify anything beyond this point. However if you do, repair a bug, add an enhancement. Please share it so -- all will benefit from it. -- -- ************************************************************************************************************************************************** -- ************************************************************************************************************************************************** -- -- Debug logging. -- function debug(msg) if verbose >= 2 then print('IsDonker[DEBUG] ==> ' .. msg) end end -- -- Info logging. -- function info(msg) if verbose >= 1 then print('IsDonker[INFO] ==> ' .. msg) end end -- -- Error logging. -- function error(msg) print('IsDonker[ERROR] ==> ' .. msg) end -- -- Validates the configuration -- function validate() result = true if not uservariables[flipstorm] then error('User Variable [' .. flipstorm .. '] bestaat niet.') result = false end if not otherdevices[isdonker] then error('Device [' .. isdonker .. '] bestaat niet.') result = false end if not otherdevices[schemersensor] then error('Device [' .. schemersensor .. '] bestaat niet.') result = false end return result end -- -- Tests of de IsDonker mag veranderen. -- function may_update(is_donker) counter = tonumber(uservariables[flipstorm]) current_counter = counter -- set the counter. if is_donker and counter >= 0 then counter = math.min(flipstorm_on, counter + 1) elseif not is_donker and counter <= 0 then counter = math.max(flipstorm_off * -1, counter - 1) else counter = 0 end if counter ~= current_counter then commandArray['Variable:' .. flipstorm]=tostring(counter) end result = false if is_donker and counter >= flipstorm_on then result = true elseif not is_donker and math.abs(counter) >= flipstorm_off then result = true end debug('UserVar=[' .. flipstorm .. '] Counter=[' .. counter .. '] MayUpdate=[' .. tostring(result) .. ']') return result end -- -- Aanpassen status van IsDonker. . -- function on_off(is_donker) update_allowed = may_update(is_donker) info('OnOff State[' .. otherdevices[isdonker] .. '] UpdateAllowed[' .. tostring(update_allowed) ..'] IsDark[' .. tostring(is_donker) .. ']') if update_allowed then if otherdevices[isdonker] == 'Off' and is_donker then commandArray[isdonker]='On' elseif (otherdevices[isdonker] == 'On' and not is_donker) then commandArray[isdonker]='Off' end end end -- -- Is de Schemer Sensor On. -- function is_schemersensor_aan() result = false result = otherdevices[schemersensor] == 'On' debug('SchemerSensor Current[' .. otherdevices[schemersensor] .. '] = ' .. tostring(result)) return result end commandArray = {} if validate() then on_off(is_schemersensor_aan()) end return commandArray |
Bing
[ Voor 3% gewijzigd door GVR op 03-04-2020 11:51 ]
Het is mij nog niet opgevallen. Hoe schakel je de lampen? En wat voor een type lampen zijn het? Welke browser gebruik je? Heb je al een ticket aangemaakt in GitHub?GVR schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:39:
Zijn er meer mensen die met de 2020 domoticz versie merken dat de schakelaar iconen niet worden bijgewerkt als erop geklikt is? De lamp blijft aan staan terwijl ik deze heb uitgeschakeld. Na een refresh van de pagina staat het icoon wel goed. Browser cache heb ik al eens geleegd.
Het zijn on/off schakelaars, heb het zowel in Chrome als Firefox.Cable_boy schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 17:00:
[...]
Het is mij nog niet opgevallen. Hoe schakel je de lampen? En wat voor een type lampen zijn het? Welke browser gebruik je? Heb je al een ticket aangemaakt in GitHub?
achter de schakelaars zit een pimatic api call. De actie wordt succesvol uitgevoerd, maar het icoontje van de lamp blijft op off staan. Na een refresh van de browser staat het icoontje in de on stand.
bij de 'share' user het apparaat toegevoegd .. maar helaas, de master ziet de sensor maar niet.
er blijken meer issues mee te zijn, maar doe ik nog iets verkeerd misschien?
S0 - 2000imp/kWh
heb bovenstaande opgelost door te loggen naar de master Pi
zit alleen nog even met de berekening, ben er niet zeker van of het klopt: (code gevonden ergens, maar was gebaseerd op 1000imp)
1
2
3
4
| 2020-04-03 22:16:56.769711 meter_new Power: 195.657235481 - 1324.5 W/h 2020-04-03 22:17:01.365019 meter_new Power: 195.754540771 - 1325.0 W/h 2020-04-03 22:17:05.969475 meter_new Power: 195.657207124 - 1325.5 W/h 2020-04-03 22:17:10.564663 meter_new Power: 195.707131454 - 1326.0 W/h |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
| while True: GPIO.wait_for_edge(23, GPIO.RISING) GPIO.wait_for_edge(23, GPIO.FALLING) now = datetime.datetime.now() datediff= now - lastpuls aantalseconden = datediff.total_seconds() # ik deel het resultaat door 2; anders krijg ik 400Watt ipv 200Watt (wat de WP aangeeft) power = ((meter_new - meter_old) /aantalseconden * 3600) / 2 logregel = str(now) + ' meter_new Power: ' + str(power) + ' - ' + str(meter_new) + ' W/h' if debug == True: print (logregel) if meter_new % 100 == 0: l = open(logfile, 'a') l.write (logregel + '\n') l.close() if (meter_new) % 2 == 0 : # send to Domoticz print (logregel) print (str('send log')) pulsmeter = str(meter_new ) domoticzrequest("http://" + domoticzserver + "/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=" + switchid + "&nvalue=0&svalue=" + str(power) + ";" + str(meter_new), base64string) domoticzrequest("http://" + domoticzserver2 + "/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=" + switchid2 + "&nvalue=0&svalue=" + str(power) + ";" + str(meter_new), base64string2) #domoticzrequest("http://" + domoticzserver + "/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=" + switchid2 + "&nvalue=0&svalue=" "0;" + str(meter_new)) lastpuls = now meter_old = meter_new # onderstaande 0.5 was 1: watts = watts + 0.5 meter_new = meter_new + 0.5 GPIO.cleanowp() |
waar het mij om gaat zijn de volgende punten:
power = ((meter_new - meter_old) /aantalseconden * 3600) / 2
en
# onderstaande 0.5 was 1:
watts = watts + 0.5
meter_new = meter_new + 0.5
edit
heb even wat na zitten kijken, die 400Watt blijkt wel te kloppen op dat moment. heb vanmiddag de WP op L3 aangesloten; daar had ik net 500Watt op - toen ik de WP uit had gezet - 100Watt. Dus blijkbaar moet ik het niet nog een keer gaan delen door 2.
en dat is ook logisch, daar ik onderaan al +0.5 doe (2000imp/kWh)
morgen maar eens zien of het allemaal beetje klopt.
[ Voor 90% gewijzigd door Crazy- op 03-04-2020 22:55 ]
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Wordt de rest wel geüpdate? Bepaalde live data?GVR schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 17:09:
[...]
Het zijn on/off schakelaars, heb het zowel in Chrome als Firefox.
achter de schakelaars zit een pimatic api call. De actie wordt succesvol uitgevoerd, maar het icoontje van de lamp blijft op off staan. Na een refresh van de browser staat het icoontje in de on stand.
Hm nee nu je het zegt die ook niet. Electra bijvoorbeeld, huidig wattage ververst alleen bij verversen pagina.I-King schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 18:12:
[...]
Wordt de rest wel geüpdate? Bepaalde live data?
*edit*; oorzaak gevonden. Ik benader domoticz via een reverse proxy op mijn synology nas. Deze veroorzaakt het issue, maar wel pas sinds de upgrade naar 2020. Als ik domoticz direct benader via het interne ip is er niets aan de hand.
Ben al verder gaan zoeken en het heeft met websockets te maken. Via deze link de oplossing gevonden, solved!
[ Voor 56% gewijzigd door GVR op 03-04-2020 23:28 ]
Vandaag was namelijk de 1e dag dat de lichtsensor eerdere was dan de inschakeltijd.
Geen van de lampen ging nog VOOR dat inschakeltijd UIT maar ook niet er NA.
Inschakelscript
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
| return { on = { timer = { 'at 06:55', }, }, execute = function(domoticz, timer) domoticz.variables('OchtendAan').set(domoticz.time.secondsSinceMidnight/60) local OchtendAanL = domoticz.variables('OchtendAan').value local SensorTijdL = domoticz.variables('SensorTijd').value local SlaapkamerStaande = domoticz.devices(635) local KamerRaamzijde = domoticz.devices(332) local SchoorsteenRechts = domoticz.devices(356) local SchoorsteenLinks = domoticz.devices(336) local Aanrecht = domoticz.devices(828) local KamerKeukenzijde = domoticz.devices(328) local SensorBinnen = domoticz.devices(664) local SensorBuiten = domoticz.devices(686) if (SensorBinnen.active) then KamerKeukenzijde.switchOn().afterMin(5).checkFirst() end if (SensorBuiten.active) then SlaapkamerStaande.switchOn().afterMin(0) KamerRaamzijde.switchOn().afterMin(5) SchoorsteenRechts.switchOn().afterMin(6) SchoorsteenLinks.switchOn().afterMin(6) Aanrecht.switchOn().afterMin(6) elseif (not SensorBuiten.active) then if OchtendAanL < SensorTijdL + 10 then SlaapkamerStaande.switchOn().afterMin(0) if OchtendAanL < SensorTijdL + 25 then KamerRaamzijde.switchOn().afterMin(5) if OchtendAanL < SensorTijdL + 36 then SchoorsteenRechts.switchOn().afterMin(6) if OchtendAanL < SensorTijdL + 46 then SchoorsteenLinks.switchOn().afterMin(6) if OchtendAanL < SensorTijdL + 66 then Aanrecht.switchOn().afterMin(6) end end end end end end end } |
De vorige keer was het if ... then ... end onder elkaar.
Uitschakelscript
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
| return { on = { devices = { 686 -- Hue sensor buiten }, }, execute = function(domoticz, device) local Time = require('Time') --Time function local CurrentTime = Time() --Current time local OostII_2 = domoticz.devices( 9) local ZuidII_3 = domoticz.devices( 10) local SlaapkamerStaande = domoticz.devices(635) local KamerRaamzijde = domoticz.devices(332) local SchoorsteenRechts = domoticz.devices(356) local SchoorsteenLinks = domoticz.devices(336) local Aanrecht = domoticz.devices(828) if (not device.active) and CurrentTime.matchesRule(' between 30 minutes before sunrise and 30 minutes after sunset ') then ZuidII_3.cancelQueuedCommands() OostII_2.switchOff().checkFirst() ZuidII_3.switchOff().checkFirst() domoticz.devices('Notitie').updateText(' Het is licht buiten ') if domoticz.variables('GeblokkeerdUitBinnen').value == ("Nee") then domoticz.variables('GeblokkeerdUitBinnen').set("Ja") domoticz.variables('SensorTijd').set(domoticz.time.secondsSinceMidnight/60) SlaapkamerStaande.switchOff().afterMin(20) KamerRaamzijde.switchOff().afterMin(30) SchoorsteenRechts.switchOff().afterMin(40) SchoorsteenLinks.switchOff().afterMin(50) Aanrecht.switchOff().afterMin(70) end elseif (device.active) and CurrentTime.matchesRule(' before 21:15 and (between 30 minutes before sunrise and 30 minutes after sunset) ') then OostII_2.switchOn().afterMin(0).checkFirst() ZuidII_3.switchOn().afterMin(5).checkFirst() domoticz.devices('Notitie').updateText(' Het is donker buiten') end end } |
Zelf heb ik geen idee waarom dit niet werkt en er dus ook geen oplossing voor.
[ Voor 0% gewijzigd door KroontjesPen op 04-04-2020 10:31 . Reden: Taal ]
Stem blanco!
ik heb dat heel simpel gedaan door in te schakelen onder LUX 5, uitschakelen pas bij 10 of zo. dat scheelt heel vaak aan en uit schakelenRobbie T schreef op donderdag 2 april 2020 @ 17:21:
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
aah, ook nog een goede. Heb nu met een lamp een .afterMin() actie toegevoegd zoals @rens-br aangaf, dit lijkt ook te werken maar nog even een paar dagen testen.fabstar81 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 09:27:
[...]
ik heb dat heel simpel gedaan door in te schakelen onder LUX 5, uitschakelen pas bij 10 of zo. dat scheelt heel vaak aan en uit schakelen
Wat ik eigenlijk wil is het temperatuur verschil bepalen van één sensor (een temperatuur sensor). (bv. per 1 of 5 minuten)
Met het temperatuur verschil wil ik een indicatie krijgen van het actuele vermogen dat wordt toegevoegd aan een buffervat. (Zonneboiler)
Het is een klein scriptje die ik niet werkend krijg.
Zijn er hier mensen met een soort gelijk script die mij zouden kunnen helpen?
Uiteindelijk moet berekening worden:return {
on = {
timer = {'every 1 minutes'}
},
data =
{
Buffer1oud = { initial = 20 }
},
execute = function(domoticz)
local Buffer1 = domoticz.devices('Buffer #1 Onder:')
local Vermogen = domoticz.devices('Vermogen')
-- Temperatuur verschil berekenen
local Vermogenberekend = domoticz.utils.round((Buffer1 - domoticz.data.Buffer1oud),1)
-- store current value for next cycle
domoticz.data.Buffer1oud = Buffer1
-- Vermogen updaten
Vermogen.updateCustomSensor(Vermogenberekend)
end
}
Vermogen = dT * ( (4168 x 250L) / (tijdinterval in min. x 60 seconden) )
Je weet dan toegevoegde energie in de buffer per script (min) interval.
[ Voor 3% gewijzigd door Helhond op 04-04-2020 12:40 ]
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
Backups lopen prima. Ook verwijderen van overbodige backups gaat prima. Maar nu...…
Ik wil ff oefenen voor het geval het nodig is zodat ik dan vlot uit de voeten kan.
Van Influxdb heb ik de laatste 5 backups bewaard. Elke backup wordt van de vorige gescheiden door de volgende twee regels:
1
2
| -rw------- 1 root root 15571 apr 4 02:03 20200404T000040Z.manifest -rw-r--r-- 1 root root 3321 apr 4 02:00 20200404T000040Z.meta |
Als ik nu met:
1
| influxd restore -portable -db Kamstrup -newdb Kamstrup_bak /mnt/USBbackup/Influxdb |
alleen de laatste backup terug wil zetten hoe weet het systeem dan welke van de 5 backups teruggezet moet worden? Moet dan nog iets toegevoegd worden aan de restore regel?
Ik heb hier al gekeken, maar dat helpt mij niet (of ik begrijp het niet
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Dus de directory /mnt/USBbackup bevat vijf backups? Dan zal die ze allemaal proberen te restoren denk ik, maar geen idee wat daar het effect van is, want ik heb zelf nog nooit zoiets gedaan.Copitano schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 15:19:
@Wiley99 @tsjoender Moet toch weer even een beroep doen op hulptroepen.
Backups lopen prima. Ook verwijderen van overbodige backups gaat prima. Maar nu...…
Ik wil ff oefenen voor het geval het nodig is zodat ik dan vlot uit de voeten kan.
Van Influxdb heb ik de laatste 5 backups bewaard. Elke backup wordt van de vorige gescheiden door de volgende twee regels:
PHP:
1 2 -rw------- 1 root root 15571 apr 4 02:03 20200404T000040Z.manifest -rw-r--r-- 1 root root 3321 apr 4 02:00 20200404T000040Z.meta
Als ik nu met:code:
1 influxd restore -portable -db Kamstrup -newdb Kamstrup_bak /mnt/USBbackup/Influxdb
alleen de laatste backup terug wil zetten hoe weet het systeem dan welke van de 5 backups teruggezet moet worden? Moet dan nog iets toegevoegd worden aan de restore regel?
Ik heb hier al gekeken, maar dat helpt mij niet (of ik begrijp het niet).
Je zou het backupscript aan kunnen passen door eerst alle bestaande backups te moven naar /mnt/USBbackup-old of iets van die strekking en dan de backup te starten naar /mnt/USBbackup. Dan staat daar steeds maar een backup. Het opruimen van de oudere backups doe je dan in de /mnt/USBbackup-old directory.
Ik denk dat hij de laatste pakt. Overigens zijn het allemaal full backups.Copitano schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 15:19:
@Wiley99 @tsjoender Moet toch weer even een beroep doen op hulptroepen.
PHP:
1 2 -rw------- 1 root root 15571 apr 4 02:03 20200404T000040Z.manifest -rw-r--r-- 1 root root 3321 apr 4 02:00 20200404T000040Z.meta
Als ik nu met:code:
1 influxd restore -portable -db Kamstrup -newdb Kamstrup_bak /mnt/USBbackup/Influxdb
Ik heb hier al gekeken, maar dat helpt mij niet (of ik begrijp het niet).
Probeer het dan zie je wel welke hij pakt.
Ik heb je vorige posts niet allemaal gelezen, maar wat probeer je precies te bereiken?KroontjesPen schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 07:43:
Helaas ziet het er naar uit dat het wijzigen van de if ... then in het inschakelscript ook niet werkt.
Vandaag was namelijk de 1e dag dat de lichtsensor eerdere was dan de inschakeltijd.
Ja.jobr schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 19:52:
[...]
Ik denk dat hij de laatste pakt. Overigens zijn het allemaal full backups.
(Ook voor @tsjoender )Hij pakt inderdaad de laatsteProbeer het dan zie je wel welke hij pakt.
[ Voor 3% gewijzigd door Copitano op 04-04-2020 22:18 ]
Het sensorscript zorg o.a voor het uitschakelen wat het inschakelscript heeft aangezet.rens-br schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 19:59:
[...]
Ik heb je vorige posts niet allemaal gelezen, maar wat probeer je precies te bereiken?
Vandaar dat ik het hier even als uitschakelscript benoem.
Die schakelt met .afterMin(xx) alles uit.
Het inschakelscript bestaat uit 2 delen.
1) Als het nog donker is op de inschakeltijd 06:55 alles aan met .afterMin(xx).
2) Als het al licht is.
Dan niet alles meer aan. De verlichting die het eerste uit gaat hoeft ook als eerste niet meer aan.
De minimale aan tijd is 10 minuten
Wat nu het vreemde is dat deze 2 samen vreemde resultaten opleveren.
Tot en met vrijdag was 1) van toepassing en dat gaat prima.
De verlichting gaat aan en wordt later netjes uitgeschakeld
Zaterdag was, na het ingaan van de zomertijd, 2) wéér aan de beurt.
Alle lichten gingen aan omdat de 10 minuten regel voor de eerste NIET in te schakelen lamp, nog geldt.
>> Dan nu het probleem. Er wordt NIETS meer UIT geschakeld. <<
Omdat voor de zomertijd de ochtendschemer ook al was, al iets anders getest.
Een lichtpunt dat zeker in zou gaan, even niet laten mee inschakelen om 06:55 namelijk SchoorsteenLinks.switchOff().afterMin(50)
Wanneer ik die dan met de pc inschakelde dan ging deze WEL uit.
De rest dat ingeschakeld was door het script ging NIET uit.
Over een paar dagen zie je wel de verwachte uitschakeltijden van lampen die NIET zijn ingeschakeld bij Last Seen.
Samengevat.
Als het donker is gaat om 06:55 de verlichting aan met .afterMin(xx),en later gestaffeld, .afterMin(xx), uit.
Als het licht is:
--- en de minimale aan tijd van de 1e lamp geldt, gaat alles aan maar NIETS uit.
--- en je laat 1 lamp om 06.55 niet mee in gaan maar later met de pc dan gaat die lamp WEL uit.
--- en een lamp wordt voor 06:55 uitgeschakeld door het script, dan komt de verwachte uit tijd bij Last Seen
----- de rest gaat nog steeds NIET uit.
Stem blanco!
Alles weer aan maar niets ging uit.
Ook de test om 2 lampen eerst zelf uit/aan te zetten gaf geen verschil.
Nu voor morgen lamp 4 in de cyclus, uit het inschakelscript gehaald.
Die zet ik dan weer met de hand in. Dan even weer de bevestiging krijgen van de eerdere conclusie.
Hopen dat het script geen fout meldt.
Stem blanco!
Ik heb nu dit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| function timedifference(timestamp) y, m, d, H, M, S = timestamp:match("(%d+)-(%d+)-(%d+) (%d+):(%d+):(%d+)") difference = os.difftime(os.time(), os.time{year=y, month=m, day=d, hour=H, min=M, sec=S}) return difference end commandArray = {} s = otherdevices_lastupdate['Achterdeur'] if(otherdevices['Achterdeur']=='Open' and timedifference(s) > 600) then commandArray['Verwarming16'] = 'on' elseif(otherdevices['Achterdeur']=='Closed') then commandArray['Verwarming16'] = 'Off' end |
Maar dan krijg ik onderstaande foutmelding:
Error: dzVents: Error: (3.0.1) ...omoticz/scripts/dzVents/generated_scripts/Achterdeur.lua:9: attempt to index a nil value (global 'otherdevices_lastupdate')
[ Voor 60% gewijzigd door anconakip op 05-04-2020 13:38 ]
The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together
Lijkt alsof je een lua script hebt opgeslagen als dzvents script, klopt dit? Zijn 2 verschillende programmeertalen.
ja, klopt. Stom. Heb ik aangepast. Maar nu triggered (elke seconde!) hij het script wel maar verder gebeurt er niets.Knielen schreef op zondag 5 april 2020 @ 13:57:
@anconakip
Lijkt alsof je een lua script hebt opgeslagen als dzvents script, klopt dit? Zijn 2 verschillende programmeertalen.
The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together
Dat is het nadeel van LUA, timing is lastig in te stellen. Het is handiger om over te stappen op DzVents, is een veel betere programmeertaal. Om je een voorzetje te geven hier je script:anconakip schreef op zondag 5 april 2020 @ 14:01:
[...]
ja, klopt. Stom. Heb ik aangepast. Maar nu triggered (elke seconde!) hij het script wel maar verder gebeurt er niets.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| return { on = { timer = {'every minute'}, logging = {level = domoticz.LOG_INFO, marker = 'Achterdeur'}, }, execute = function(dz, item) local Achterdeur = dz.devices('Achterdeur') local Verwarming16 = dz.devices('Verwarming16') if (Achterdeur.state == 'On' and Achterdeur.lastUpdate.minutesAgo > 10) then Verwarming16.switchOn().checkFirst() dz.log('Achterdeur meer dan 10 minuten open, verwarming naar 16 graden') elseif Achterdeur.state == 'Off' then Verwarming16.switchOff().checkFirst() dz.log('Achterdeur dicht gedaan, verwarming niet meer 16') end end } |
Dit script controleer iedere minuut of de deur al langer dan 10 minuten open is of dat hij juist dicht is.
Misschien moet ik gaan over wegen om aparte scrips te maken, die dan allemaal wel door device 686 gestuurd worden.
1) Tuin uit 's morgens en aan 's avonds.
2) Verlichting uit 's morgens.
Als straks geen verlichting 's morgens aan gaat, weet ik niet of dat de tuin ook 's avonds weer beïnvloed.
Stem blanco!
Zou beginnen om alles op te splitsen en test dat eerst. Als de losse onderdelen dan goed werken kun je het altijd proberen samen te voegen.KroontjesPen schreef op zondag 5 april 2020 @ 21:28:
Vanavond merkte ik dat het probleem script nu ook de tuinverlichting niet inschakelt.
Misschien moet ik gaan over wegen om aparte scrips te maken, die dan allemaal wel door device 686 gestuurd worden.
1) Tuin uit 's morgens en aan 's avonds.
2) Verlichting uit 's morgens.
Als straks geen verlichting 's morgens aan gaat, weet ik niet of dat de tuin ook 's avonds weer beïnvloed.
En zoals je merkt raak je het overzicht dan kwijt
Die gaat nu WEL op de verwachte tijd uit.
Wat misschien het probleem nog duidelijker maakt is het volgende.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| if domoticz.variables('GeblokkeerdUitBinnen').value == ("Nee") then domoticz.variables('GeblokkeerdUitBinnen').set("Ja") domoticz.variables('SensorTijd').set(domoticz.time.secondsSinceMidnight/60) SlaapkamerStaande.switchOff().afterMin(20) KamerRaamzijde.switchOff().afterMin(30) SchoorsteenRechts.switchOff().afterMin(40) SchoorsteenLinks.switchOff().afterMin(50) Aanrecht.switchOff().afterMin(70) end |
Waarom wordt in dit deel van het script wel de regels 3 en 4 maar die erna niet meer uitgevoerd.
1
2
| 5 SensorTijd Float 408.2 2020-04-06 06:48:12 1 GeblokkeerdUitBinnen String Ja 2020-04-06 06:48:12 |
De lamp in de test was regel 9.
@MikeOO Zag je post toen ik dit deze aan het schrijven was.
Stem blanco!
Heb helaas geen ervaring met DZventsKroontjesPen schreef op maandag 6 april 2020 @ 07:52:
Het resultaat van de herhaling van de test om een lamp met de hand later in te schakel is bevestigd.
Die gaat nu WEL op de verwachte tijd uit.
Wat misschien het probleem nog duidelijker maakt is het volgende.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 if domoticz.variables('GeblokkeerdUitBinnen').value == ("Nee") then domoticz.variables('GeblokkeerdUitBinnen').set("Ja") domoticz.variables('SensorTijd').set(domoticz.time.secondsSinceMidnight/60) SlaapkamerStaande.switchOff().afterMin(20) KamerRaamzijde.switchOff().afterMin(30) SchoorsteenRechts.switchOff().afterMin(40) SchoorsteenLinks.switchOff().afterMin(50) Aanrecht.switchOff().afterMin(70) end
Waarom wordt in dit deel van het script wel de regels 3 en 4 maar die erna niet meer uitgevoerd.
code:
1 2 5 SensorTijd Float 408.2 2020-04-06 06:48:12 1 GeblokkeerdUitBinnen String Ja 2020-04-06 06:48:12
De lamp in de test was regel 9.
@MikeOO Zag je post toen ik dit deze aan het schrijven was.
Maar ervaring heeft mij wel geleerd om het stap voor stap te bouwen.
Begin met 1 lamp en als deze goed werkt in alle scenario's pak je de volgende erbij etc. Dan houdt je overzicht waar het fout gaat.
Het probleem is dat die routine verkeerd is gaan werken toen een ander script, wat de lampen inschakelt, werd aangepast.MikeOO schreef op maandag 6 april 2020 @ 08:10:
[...]
Heb helaas geen ervaring met DZventsGebruik nog de normale LUA.
Maar ervaring heeft mij wel geleerd om het stap voor stap te bouwen.
Begin met 1 lamp en als deze goed werkt in alle scenario's pak je de volgende erbij etc. Dan houdt je overzicht waar het fout gaat.
Die inschakeling gaat nu op 2 condities en de nieuwe geeft dat probleem.
Dat nieuwe inschakelen op zich lijkt voorlopig goed te werken alleen het inschakeltijdstip veranderd nog.
Het wordt steeds eerder licht dus steeds minder lampen hoeven 's morgens aan. Dat is het nieuwe.
Daarom kan ik ook niet lang testen.
Net wat dagen voor zomertijd wisseling en nu net erna.
Dan straks als we weer terug gaan 2x een korte periode.
Stem blanco!
Kun je voor de test de waardes niet zo aanpassen dat de lichten wel gewoon aangaan.KroontjesPen schreef op maandag 6 april 2020 @ 08:35:
[...]
Het probleem is dat die routine verkeerd is gaan werken toen een ander script, wat de lampen inschakelt, werd aangepast.
Die inschakeling gaat nu op 2 condities en de nieuwe geeft dat probleem.
Dat nieuwe inschakelen op zich lijkt voorlopig goed te werken alleen het inschakeltijdstip veranderd nog.
Het wordt steeds eerder licht dus steeds minder lampen hoeven 's morgens aan. Dat is het nieuwe.
Daarom kan ik ook niet lang testen.
Net wat dagen voor zomertijd wisseling en nu net erna.
Dan straks als we weer terug gaan 2x een korte periode.
Zelf gebruik ik een LUX sensor die constant de LUX waarde doorgeeft dus ik kan gewoon de LUX waardes aanpassen zodat hij ondanks dat het licht is toch kan laten triggeren.
Mocht je een andere sensor gebruiken dan is het zeker het overwegen waard. Een Wemos D1 met Tasmota + BH1750 en paar draadjes en die aan een usb lader en je hebt een top sensor. Ding draait al ruim 2 jaar zonder problemen. Maar dat is uiteraard een keuze, hoeft zeker niet maar je kan er wel perfect de lampen elk op zijn eigen waarde laten aan/uit schakelen.
Ik laat op dit moment de lampen maar op 1 sterkte aan of uit gaan en sommige ook met een onafther maar dit moet ik ooit nog eens aanpassen. Maar het werkt eigenlijk zo goed dat de drang niet hoog is
Momenteel heb ik 2 tp link hs110 aangesloten op domoticz. Nu wil ik nog wat meer van die slimme stekkers kopen om andere standby apparaten uit te kunnen schakelen, maar weet niet goed welke. Op zich doen die hs110's wat ze moeten maar ik lees dat je dus die van Shelly en Sonoff kunt flashen met Tasmota.
Biedt me dat extra opties icm Domoticz, of kan ik net zo goed gewoon een paar tp link hs100's kopen.
Ik hoef niet perse die varianten die ook het verbruik uitlezen. Interessant om te weten maar dan zou ik overal van die stekkers moeten gebruiken..
Hier gebruik ik de Philips Hue sensor. Alles waarden komen om de ongeveer 5 minuten binnen.MikeOO schreef op maandag 6 april 2020 @ 08:55:
[...]
Kun je voor de test de waardes niet zo aanpassen dat de lichten wel gewoon aangaan.
Zelf gebruik ik een LUX sensor die constant de LUX waarde doorgeeft dus ik kan gewoon de LUX waardes aanpassen zodat hij ondanks dat het licht is toch kan laten triggeren.
Mocht je een andere sensor gebruiken dan is het zeker het overwegen waard. Een Wemos D1 met Tasmota + BH1750 en paar draadjes en die aan een usb lader en je hebt een top sensor. Ding draait al ruim 2 jaar zonder problemen. Maar dat is uiteraard een keuze, hoeft zeker niet maar je kan er wel perfect de lampen elk op zijn eigen waarde laten aan/uit schakelen.
Ik laat op dit moment de lampen maar op 1 sterkte aan of uit gaan en sommige ook met een onafther maar dit moet ik ooit nog eens aanpassen. Maar het werkt eigenlijk zo goed dat de drang niet hoog is
Daar gebruik ik de aan/uit van en zet de uit tijd in een uservariable.
Die wordt vergeleken met de inschakeltijd. Voor het gemak ook in een uservariable gezet.
Elke lamp krijg daar extra tijd bij om zo de donker plekken langer aan te laten.
Dat werkt zo te zien.
Moet nog wel het NIET inschakelen van de 1e lamp afwachten van de week en daarna de rest.
Mocht het niet werken dan blokkeer ik alles maar in één keer zoals ik al bij het inschakelen van de tuinverlichting in de ochtend doe.
Dat zal wel moeten in de zomer.
Stem blanco!
- nefit easy "check"
- ikea tradfri gateway "check"
- buienrader "check"
- ps4 (todo)
- Wii (kan het ?)
- Philips TV (todo ./ checken of het kan
- nas o.a 1x synology en 1x thecus remote boot/shutdown etc .. (todo)
- Fritzbox word wel "matig' ondersteund .. je kan er zoveel meer data uit halen, ik ga zelf eens verder in verdiepen
Paar vraagjes ..
- kan ik met domoticz de loging (temperaturen, verbruik etc) ook in diverse statistieken weergeven?
- iemand zijn MV aangesloten ? (ik heb een 866 mhz ito daalderop systeem )
- toon thermostaat .. "login error" kan online niet met "mailadres" inloggen alleen met username maar beide logins accepteerd de domoticz niet
- ik heb op de slaapkamer een plafond ventilator (ir) die wil ik graag aansturen op basis van temperatuur in de kamer kan dit via een IR-usb gateway ding ? esp oid ?
Ik wil eigenlijk de verbruik gegevens veiligstellen naast de configuratie, mocht die niet in de backup zitten. het gaat me meer om de stats
[ Voor 65% gewijzigd door vso op 06-04-2020 10:11 ]
Tja vanalles
Dit topic is gesloten.
- Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
- dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
- Lees ook de openingspost door!
- Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!