Domoticz - open source domotica systeem - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 112 Laatste
Acties:
  • 575.518 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-08 20:12
jobr schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 18:53:
[...]

Voegt aan de bestaande toe. Je krijgt alleen wel een hele rare piek in de grafieken bij de overgang.
Die in de week, maand en jaar grafiek kun je verwijderen (shift en linker muis knop) de volgende dag. Die in de dag grafiek is na een paar dagen vanzelf weg.
Hoe bedoel je verwijderen van de grafiek? De standen bepalen toch de grafiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
rens-br schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 19:19:
[...]

Je moet ze ook bij devices toevoegen:

code:
1
2
3
4
5
6
   on = {
        devices = {
            310 -- Xiaomi Wireless switch - Keuken
            HIER DUS
        }
    },
Aah, aangepast. Dacht dat dat niet nodig was :-) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-09 23:02

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Brutuss schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 09:06:
[...]

Het mindere is inderdaad dat de buienradar plugin welke ingebakken zit diverse metingen in 1 sensor gooien. Terwijl je met de plugin versie kan beslissen deze los te plaatsen in afzonderlijke sensoren.

Dit weerhoud mij er nu nog even van om de plugin versie uit te faseren.
Kun je de waarden niet splitsen met een lua/dzvents naar een nieuwe dummy barometer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sta op het punt een screen/rolluik aan te schaffen. Deze wordt elektrisch maar nu sta ik voor de keus: een huismerk motor of een Somfy?

Van de Somfy zijn verschillende modellen beschikbaar: Somfy LT, Somfy Ilmo, Somfy Oximo RTS, Somfy Oximo IO en de Somfy RS100 IO.

Het liefst ga ik wel voor een Somfy motor maar 1 die ik met een schakelaar kan bedienen en deze dan voorzie van een Fibaro óf een Somfy met een open protocol zodat ik deze eenvoudig kan opnemen in Domoticz.

Wie o wie?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Rgerr schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 19:21:
[...]

Hoe bedoel je verwijderen van de grafiek? De standen bepalen toch de grafiek?
Grafieken laten niet de standen zie maar het verbruik. Dus zeg maar het verschil tussen de stand begin van de dag en einde van de dag.
Alleen als op moment x stand 1200 is en na verhuizen de stand 11200, dan zie je een verbruik van 10000 op een dag.
Dat punt zien je dan ook alle grafieken (wel uit gemiddeld en dus wat lager). Zo'n punt kun je verwijderen. Dus niet de grafiek verwijderen maar een punt in de grafiek. Kan in alle grafieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:55

sjaool

Every life should have 9 cats

luigi87 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 16:22:
[...]

je upgrade naar buster is ook vlekkeloos verlopen?
Ik ben altijd een beetje bang dat dit niet lekker loopt.
ik draai er namelijk ook nog:
Unifi
pihole
zigbee2mqtt
en wat andere dingen op.

[...]

hier twijfel ik ook momenteel over.
Als je dan upgrade is het vaak ook handig de hele bende maar op een nieuw stukje hardware te zetten met meer vermogen.

al zijn er tegenwerpingen. zoals deze:

iemand die kan bevestigen dat de de aeonlabs Zwave usb Stick (gen5) goed werkt met de RPI4?
Ik heb een complete nieuwe installatie met Buster gedaan zoals op die website uitgelegd staat en daarna Domoticz geïnstalleerd. Verder heb ik er niks op staan. Alles is zonder problemen verlopen. 😎

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 20:33

luigi87

Domotica Fanaticus

Lizard schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 17:09:
[...]

Zie https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=245031
Lijkt erop dat die niet rechtstreeks op een pi4 draait, alleen als je er een usb2 hub tussen hebt.
Duidelijk geen rpi4 voor mij dus :)

- leeg -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 21:30
imdos schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 12:39:
[...]

Ja; sharing is caring :).

Ik maakte nog gebruik van een oude versie (dzVents script) en wil ook (gaan) migreren.
Zie hieronder. Het enige minpuntje is dat de voorspelling bij de barometer niet kan worden doorgegeven, deze blijft dus op unknown staan zoals hieronder. Dit omdat de voorspellingen bij de types sensor verschilt. De tekstuele waarde die gekoppeld is aan de voorspelling bij een Temp+Hum+Baro sensor is anders dan bij een Baro sensor.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/n0HcqHm/Screenshot-2020-03-26-at-21-18-59.png

Onderstaand script gebruik ik ook om de huidige stand van de electra en gas door te geven omdat ik dit niet eenvoudig in Grafana weergegeven kreeg heb ik hiervoor gekozen. Maak in ieder geval de volgende vier dummysensoren aan en zet de juiste IDX'en op de juiste plaats:
  • Temperatuursensor voor het dauwpunt
  • Barometer sensor voor de luchtdruk
  • Humidity sensor voor de luchtvochtigheid
  • Temperatuursensor voor de buitentemperatuur
Uiteraard kun je ook zaken weglaten die je niet perse in een aparte sensor wil opnemen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
-- Link naar InfluxDB voor het weergeven van het dauwpunt, luchtvochtigheid, luchtdruk, stroom- en gasverbruik

return {
    on = {
        devices = {322, 326, 72},
    },
    logging = {
        level = domoticz.LOG_INFO,
        marker = "InfluxDB Link"
    },
    execute = function(domoticz, item)

-- Locals
        local TodayElec = domoticz.devices(322).counterToday
        local TodayGas = domoticz.devices(326).counterToday

local InfluxElec = domoticz.devices(339)
        local InfluxGas = domoticz.devices(340)

local CurrentDP = domoticz.utils.round(domoticz.devices(72).dewPoint, 1)
        local InfluxDP = domoticz.devices(361)

local CurrentTemp = domoticz.utils.round(domoticz.devices(72).temperature, 1)
        local InfluxTemp = domoticz.devices(364)

local CurrentHum = domoticz.devices(72).humidity
        local CurrentHumStatus = domoticz.devices(72).humidityStatusValue
        local CurrentHumStatusString = domoticz.devices(72).humidityStatus
        local InfluxHum = domoticz.devices(363)

local CurrentPressure = domoticz.utils.round(domoticz.devices(72).barometer, 1)
        local CurrentForecast = domoticz.devices(72).forecast
        local CurrentForecastString = domoticz.devices(72).forecastString
        local InfluxBaro = domoticz.devices(362)

-- Electra
        if(item.idx == 322) then
            InfluxElec.updateCustomSensor(TodayElec)
            domoticz.log('InfluxDB waarde voor Electra is aangepast naar ' .. TodayElec .. ' kWh.', domoticz.LOG_INFO)
        end
        -- Gas
        if(item.idx == 326) then
            InfluxGas.updateCustomSensor(TodayGas)
            domoticz.log('InfluxDB waarde voor Gas is aangepast naar ' .. TodayGas .. ' m3.', domoticz.LOG_INFO)
        end
        -- TempHumBaro via Buienradar splitsen om door te sturen naar InfluxDB
        if(item.idx == 72) then
            InfluxDP.updateTemperature(CurrentDP)
            domoticz.log('Temperatuursensor voor Dauwpunt is aangepast naar ' .. CurrentDP .. ' graden Celsius.', domoticz.LOG_INFO)

InfluxBaro.updateBarometer(CurrentPressure, CurrentForecast)
            domoticz.log('Luchtdruksensor is aangepast naar ' .. CurrentPressure .. ' hPa en met als voorspelling '.. CurrentForecastString ..' en status '.. CurrentForecast .. '.', domoticz.LOG_INFO)

InfluxHum.updateHumidity(CurrentHum, CurrentHumStatus)
            domoticz.log('Luchtvochtigheidssensor is aangepast naar ' .. CurrentHum .. '% met als status '.. CurrentHumStatusString ..'.', domoticz.LOG_INFO)

InfluxTemp.updateTemperature(CurrentTemp)
            domoticz.log('Temperatuursensor voor buitentemperatuur is aangepast naar ' .. CurrentTemp .. ' graden Celsius.', domoticz.LOG_INFO)
        end    
    end
}
Brutuss schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 14:52:
[...]

Lijkt me dat het ook niet al te moeilijk zou moeten zijn om net als de externe plugin dit intern ook te laten aanpassen zodat men tijdens het instellen van de hardware kan kiezen hoe de appraten aangemaakt moeten worden en dus iedereen zijn voorkeur kan gebruiken.

Ga daar denk ik eens een request van maken op het forum.
Eens, ik heb alleen de kennis en kunde niet. Zou mooi zijn als het kan inderdaad.

[ Voor 19% gewijzigd door Peutpeut op 26-03-2020 21:21 . Reden: Afbeelding toegevoegd ter verduidelijking. ]

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brutuss
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:55
Brutuss schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 14:52:
[...]

Lijkt me dat het ook niet al te moeilijk zou moeten zijn om net als de externe plugin dit intern ook te laten aanpassen zodat men tijdens het instellen van de hardware kan kiezen hoe de appraten aangemaakt moeten worden en dus iedereen zijn voorkeur kan gebruiken.

Ga daar denk ik eens een request van maken op het forum.
Inmiddels een post aangemaakt op het forum. Als meer mensen dit ook graag willen wellicht even een berichtje plaatsen zodat het meer gehoor krijgt _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Brutuss op 26-03-2020 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:13
I-King schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 08:23:
Ik kan niet meer inloggen via de gewone Domoticz interface. Zet ik 'm op basic auth, lukt het wel.
Daarnaast kom ik heel vaak op de /Offline/ pagina, ook na het aanpassen van het wachtwoord. Ik kom daar niet meer onderuit, ook al verwijder ik de cookie en zet ik de cache uit voor dit domein.
Open ik 'm in Incognito modus, dan kan ik wel inloggen met Basic Auth en krijg ik geen /Offline/ pagina.

Ik weet even niet waar ik 't moet zoeken. Iemand een idee?
Het is nu echt drama om domoticz in te geraken. Ik heb al eindeloze keren de cache weggehaald.
Als ik de normale authenticatie optie gebruik kom ik er niet in, ook al heb ik nét mijn wachtwoord aangepast. (Nu simpelweg 'test'). Het werkt alleen met Basic auth, maar dat vind ik zelf niet zo prettig werken. Iemand tips?

Zul je altijd zien, nét na het posten vind ik wss de oorzaak. Ik gebruik de -webroot switch zodat ik 't met reverse proxy kan gebruiken. (Domein.com/domoticz/). Echter veroorzaakt dat ik niet meer kan inloggen. Ik vond dit issue: https://github.com/domoticz/domoticz/issues/3640

Andere mensen die webroot gebruiken, of een alternatief hebben om mijn doel te bereiken zónder reverse proxy?

[ Voor 18% gewijzigd door I-King op 26-03-2020 21:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
Brutuss schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 20:54:
[...]

Inmiddels een post aangemaakt op het forum. Als meer mensen dit ook graag willen wellicht even een berichtje plaatsen zodat het meer gehoor krijgt _/-\o_
Done!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 00:04
niki_lauda schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 08:24:
[...]

Bij mij zit de Luchtdruk in de volgende regel
1373 BuienR 0001 1 TempHumBaro Temp + Humidity + Baro Weather Station 3.8 C, 41 %, 1023.4 hPa
Ik heb ff gekeken bij weerstation Berkhout. Tot mijn stomme verbazing wordt de luchtdruk daar niet gemeten. Logisch dus dat die ook niet wordt doorgezet. De plugin pakt dan in plaats van Berkhout de luchtdruk van De Bilt en geeft dus wel een waarde. Globaal is daar niets op tegen, maar Lelystad is dan dichter bij. Heb de plugin eens bekeken in een teksteditor en zie daar wel De Bilt staan ergens, maar omdat nu zomaar te veranderen in Lelystad is misschien een beetje link :+

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-09 23:02

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Copitano schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 21:57:
[...]

Ik heb ff gekeken bij weerstation Berkhout. Tot mijn stomme verbazing wordt de luchtdruk daar niet gemeten. Logisch dus dat die ook niet wordt doorgezet. De plugin pakt dan in plaats van Berkhout de luchtdruk van De Bilt en geeft dus wel een waarde. Globaal is daar niets op tegen, maar Lelystad is dan dichter bij. Heb de plugin eens bekeken in een teksteditor en zie daar wel De Bilt staan ergens, maar omdat nu zomaar te veranderen in Lelystad is misschien een beetje link :+
Je zit hier op tweakers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 12:59
I-King schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 20:59:
[...]

Het is nu echt drama om domoticz in te geraken. Ik heb al eindeloze keren de cache weggehaald.
Als ik de normale authenticatie optie gebruik kom ik er niet in, ook al heb ik nét mijn wachtwoord aangepast. (Nu simpelweg 'test'). Het werkt alleen met Basic auth, maar dat vind ik zelf niet zo prettig werken. Iemand tips?

Zul je altijd zien, nét na het posten vind ik wss de oorzaak. Ik gebruik de -webroot switch zodat ik 't met reverse proxy kan gebruiken. (Domein.com/domoticz/). Echter veroorzaakt dat ik niet meer kan inloggen. Ik vond dit issue: https://github.com/domoticz/domoticz/issues/3640

Andere mensen die webroot gebruiken, of een alternatief hebben om mijn doel te bereiken zónder reverse proxy?
Hoezo heb je de webroot nodig?
Ik draai Domoticz ook achter een Apache reverse proxy en dat werkt prima zonder webroot:

Stukje uit mijn config:
code:
1
2
3
4
5
6
    ProxyRequests off

ProxyPass "/json"  "ws://<intern ip>:8080/json"
    ProxyPassReverse "/json"  "ws://<intern ip>:8080/json"
    ProxyPass       /  http://<intern ip>:8080/
    ProxyPassReverse / http://<intern ip>:8080/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
@Lizard kun je dan Domoticz benaderen via domein.com/domoticz? Ik heb nu verschillende diensten in mapjes ondergebracht op deze manier.
Waar heb je deze config staan en waar staan deze regels in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
@I-King Mijn Domoticz install is te bereiken via domoticz.domein.nl, dit is een onderdeel van mijn vhost config. ssl etc heb ik weg gelaten.
Als dit voor een submap moet werken zou het zoiets worden:
code:
1
2
3
4
5
6
    ProxyRequests off

ProxyPass "/domoticz/json"  "ws://<intern ip>:8080/json"
    ProxyPassReverse "/domoticz/json"  "ws://<intern ip>:8080/json"
    ProxyPass       /domoticz/  http://<intern ip>:8080/
    ProxyPassReverse /domoticz/ http://<intern ip>:8080/

Dit laatste is even uit mijn hoofd maar zou gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:44

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Hey, vraagje,

Voorheen draaide ik Domoticz op Windows Server en op IIS draaide ik Dashticz.

Nu ben ik een tijdje terug over gegaan op domoticz via docker (op Ubuntu server).
Ik kan geen dashticz vinden (de nog redelijk recent geupdate wordt) voor docker.
Is er een docker image voor dashticz, of een andere methode om dashticz makkelijk te draaien in docker?

Of is er misschien een beter alternatief op dashticz dat met docker werkt?

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
Yup, maar nog maar beginnend. Je moet je beperkingen kennen _O-

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:19

BlueTooth76

Let the sun shine!

Die update... wat een ellende...

M'n hele avond is opgegaan aan de 2020.1 update van Domoticz op m'n Raspi in de meterkast.

Kreeg een "update" melding dus dacht "waarom niet?". Even een back-up van de database gemaakt, update geklikt en... daarna lag het compleet in de prak.

Heb toen maar een verse installatie gedaan met nieuwe Raspbian Lite, daarna Domoticz binnen gehengeld, database teruggezet en... nakkes, nada...

Uiteraard werkte SSH niet meer na de verse installatie (staat default uit) dus Raspi weer uit de meterkast getrokken, aan een monitor en toetsenbord, SSH ingeschakeld, weer teruggehangen...

Nu vond ik op https://blog.van-daag.nl/?p=358 een truc om de eerste regel van je database te strippen en (na een herstart) was warempel m'n Domoticz weer terug :D Achteraf is me dat al eens eerder gebeurd na een herstart en met wat zoeken vond ik dit weer terug. De database deed het weer.

Alleen waren al m'n Blocky scripts weg en zag ik onder apparaten ook niets meer staan... Dat bleek een "cache" dingetje van de browser, even legen en ik zag ze weer.

Echter! ... m'n ZWave nodes (Fibaro stekkers + dimmers) waren ook allemaal foetsie, ook na USB-stekkers verwisselen, vele malen herstarten... En dat is wel wat configuratiewerk om allemaal weer goed te krijgen...

Maar... gelukkig na het uitvoeren van onderstaande stappen en nogmaals een herstart werkt alles weer, nodes ook weer terug. Geen idee wat het doet maar het lijkt alsof de normale installatieprocedure wat files mist die aangevuld worden als je gewoon de tar in de map dumpt.

code:
1
2
3
4
cd /home/pi/domoticz
wget https://releases.domoticz.com/releases/release/domoticz_linux_armv7l.tgz
tar xvfz domoticz_linux_armv7l.tgz
rm -f domoticz_linux_armv7l.tgz

De volgende updates skip ik wel... if it ain't broken, don't fix it...

[ Voor 9% gewijzigd door BlueTooth76 op 27-03-2020 00:12 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
BlueTooth76 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 00:07:
Die update... wat een ellende...

M'n hele avond is opgegaan aan de 2020.1 update van Domoticz op m'n Raspi in de meterkast.

Kreeg een "update" melding dus dacht "waarom niet?". Even een back-up van de database gemaakt, update geklikt en... daarna lag het compleet in de prak.

Heb toen maar een verse installatie gedaan met nieuwe Raspbian Lite, daarna Domoticz binnen gehengeld, database teruggezet en... nakkes, nada...

Uiteraard werkte SSH niet meer na de verse installatie (staat default uit) dus Raspi weer uit de meterkast getrokken, aan een monitor en toetsenbord, SSH ingeschakeld, weer teruggehangen...

Nu vond ik op https://blog.van-daag.nl/?p=358 een truc om de eerste regel van je database te strippen en (na een herstart) was warempel m'n Domoticz weer terug :D Achteraf is me dat al eens eerder gebeurd na een herstart en met wat zoeken vond ik dit weer terug. De database deed het weer.

Alleen waren al m'n Blocky scripts weg en zag ik onder apparaten ook niets meer staan... Dat bleek een "cache" dingetje van de browser, even legen en ik zag ze weer.

Echter! ... m'n ZWave nodes (Fibaro stekkers + dimmers) waren ook allemaal foetsie, ook na USB-stekkers verwisselen, vele malen herstarten... En dat is wel wat configuratiewerk om allemaal weer goed te krijgen...

Maar... gelukkig na het uitvoeren van onderstaande stappen en nogmaals een herstart werkt alles weer, nodes ook weer terug. Geen idee wat het doet maar het lijkt alsof de normale installatieprocedure wat files mist die aangevuld worden als je gewoon de tar in de map dumpt.

code:
1
2
3
4
cd /home/pi/domoticz
wget https://releases.domoticz.com/releases/release/domoticz_linux_armv7l.tgz
tar xvfz domoticz_linux_armv7l.tgz
rm -f domoticz_linux_armv7l.tgz

De volgende updates skip ik wel... if it ain't broken, don't fix it...
Als je even terug leest zul je zien dat je niet de enige bent. Gelukkig had ik net voor de update een complete image gemaakt van de SD kaart. En die heb ik ook nodig gehad voor alles weer draaide. Maar het kan je lekker bezig houden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:19

BlueTooth76

Let the sun shine!

Copitano schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 00:21:
[...]

Als je even terug leest zul je zien dat je niet de enige bent. Gelukkig had ik net voor de update een complete image gemaakt van de SD kaart. En die heb ik ook nodig gehad voor alles weer draaide. Maar het kan je lekker bezig houden :(
Was op zich al blij met de back-up van de database :P

Maar als ik dit geweten had, had ik de update mooi overgeslagen, het draaide prima.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-08 20:12
jobr schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 19:54:
[...]

Grafieken laten niet de standen zie maar het verbruik. Dus zeg maar het verschil tussen de stand begin van de dag en einde van de dag.
Alleen als op moment x stand 1200 is en na verhuizen de stand 11200, dan zie je een verbruik van 10000 op een dag.
Dat punt zien je dan ook alle grafieken (wel uit gemiddeld en dus wat lager). Zo'n punt kun je verwijderen. Dus niet de grafiek verwijderen maar een punt in de grafiek. Kan in alle grafieken.
Ah op die manier, dank je. De nieuwe meterstand zal veel lager zijn, aangezien het nieuwbouw betreft. Werkt het in dat geval ook op de manier door jou beschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:49

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Het wordt hier steeds gekker.
Als test had ik een lichtpunt dat het langste blijft branden niet laten inschakelen.
Dit omdat deze de hand te kunnen inschakelen.

Doordat ik vanmorgen voor de inschakeltijd op was kon ik met de hand zelfs de laatste TWEE lichtpunten er na inschakelen.
Deze werden nu dus WEL uitgeschakeld.
In het begin van de week waren dat de enige die nog door het script werden ingeschakeld en ging NIET uit.

Samengevat.

Het uitschakel script start door lichtsensor.
Verwachte uitschakeltijden worden zichtbaar bij Last Seen.

Het inschakelscript schakel de punten IN die nog mogen.
Het uitschakelscript schakel die dan NIET meer uit.

Schakel je NA de inschakeltijd ZELF de dan nog mogende punten IN dan gaan ze WEL uit.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Lizard schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 22:31:
@I-King Mijn Domoticz install is te bereiken via domoticz.domein.nl, dit is een onderdeel van mijn vhost config. ssl etc heb ik weg gelaten.
Als dit voor een submap moet werken zou het zoiets worden:
code:
1
2
3
4
5
6
    ProxyRequests off

ProxyPass "/domoticz/json"  "ws://<intern ip>:8080/json"
    ProxyPassReverse "/domoticz/json"  "ws://<intern ip>:8080/json"
    ProxyPass       /domoticz/  http://<intern ip>:8080/
    ProxyPassReverse /domoticz/ http://<intern ip>:8080/

Dit laatste is even uit mijn hoofd maar zou gewoon moeten werken.
Ik dacht dit tot in den treure getest te hebben, maar het lijkt nu te werken. Geen idee waarom de vorige keer niet, wellicht toch een typfoutje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Nu online

Tijntje

Hello?!

Ik heb thuis 6 keer een Fibaro Dimmer 2 hangen sinds gisteren schakelt 1 daar van niet meer de lichten aan.
In het Z-wave netwerk zie ik de dimmer actief en healthy
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JOrCjCo.png

Ook in het mesh netwerk zie ik dat hij verbinding heeft met andere
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tkBpPNZ.png

Als ik de verlichting aan zet zie ik ook netjes de last seen time verspringen in Domoticz maar de lampen gaan niet aan.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AtQqpj8.png

In het domoticz log zie ik het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
2020-03-26 08:52:55.382 (Power-Gas) P1 Smart Meter (Power)
2020-03-26 08:52:58.858 (Z-wave) General/kWh (kWh Keuken)
2020-03-26 08:52:58.979 (Z-wave) Usage (Unknown)
2020-03-26 08:53:08.925 OpenZWave: Domoticz has send a Switch command!, Level: 255, NodeID: 8 (0x08)
2020-03-26 08:53:08.951 (Z-wave) Light/Switch (Buitenlampen achter)
2020-03-26 08:53:08.925 Status: User: Martijn initiated a switch command (99/Buitenlampen achter/On)
2020-03-26 08:53:12.079 Status: OpenZWave: Received timeout notification from HomeID: 4099685641, NodeID: 8 (0x08)
2020-03-26 08:53:14.417 (Z-wave) General/kWh (kWh Woonkamer)
2020-03-26 08:53:14.541 (Z-wave) Usage (Unknown)
2020-03-26 08:53:14.549 (Z-wave) General/kWh (kWh Woonkamer)
2020-03-26 08:53:15.386 (Power-Gas) P1 Smart Meter (Power)
2020-03-26 08:53:16.744 (Z-wave) General/kWh (kWh Woonkamer)
2020-03-26 08:53:16.866 (Z-wave) Usage (Unknown)
2020-03-26 08:53:16.875 (Z-wave) General/kWh (kWh Woonkamer)
2020-03-26 08:53:23.473 (Z-wave) General/kWh (kWh Buitenlamp voor)
2020-03-26 08:53:23.598 (Z-wave) Usage (Unknown)
2020-03-26 08:53:23.606 (Z-wave) General/kWh (kWh Buitenlamp voor)
2020-03-26 08:53:25.390 (Power-Gas) P1 Smart Meter (Power)
2020-03-26 08:53:25.805 (Z-wave) General/kWh (kWh Buitenlamp voor)
2020-03-26 08:53:25.929 (Z-wave) Usage (Unknown)
2020-03-26 08:53:25.938 (Z-wave) General/kWh (kWh Buitenlamp voor)
2020-03-26 08:53:31.020 Status: OpenZWave: Received timeout notification from HomeID: 4099685641, NodeID: 8 (0x08)
2020-03-26 08:53:33.388 (Z-wave) General/kWh (kWh Buitenlamp achter)
2020-03-26 08:53:33.781 (Z-wave) Usage (Unknown)
2020-03-26 08:53:33.789 (Z-wave) General/kWh (kWh Buitenlamp achter)
2020-03-26 08:53:35.392 (Power-Gas) P1 Smart Meter (Power)
2020-03-26 08:53:36.145 (Z-wave) General/kWh (kWh Buitenlamp achter)
2020-03-26 08:53:36.541 (Z-wave) Usage (Unknown)
2020-03-26 08:53:36.549 (Z-wave) General/kWh (kWh Buitenlamp achter)
2020-03-26 08:53:43.143 (Z-wave) General/kWh (kWh Eettafel)

De dimmer stuurt dus nog wel energie verbruik info naar Domoticz zie bijvoorbeeld regel: 23, 25, 27 en 29

Heb het volgende al getest/geprobeerd:
  • Lampen gecontroleerd, die doen het nog wel
  • Dimmer van de stroom gehaald om te herstarten
Iemand een briljant idee waar het nog aan kan liggen?

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 19:49:
Sta op het punt een screen/rolluik aan te schaffen. Deze wordt elektrisch maar nu sta ik voor de keus: een huismerk motor of een Somfy?

Van de Somfy zijn verschillende modellen beschikbaar: Somfy LT, Somfy Ilmo, Somfy Oximo RTS, Somfy Oximo IO en de Somfy RS100 IO.

Het liefst ga ik wel voor een Somfy motor maar 1 die ik met een schakelaar kan bedienen en deze dan voorzie van een Fibaro óf een Somfy met een open protocol zodat ik deze eenvoudig kan opnemen in Domoticz.

Wie o wie?
Niemand die mij een nuttig antwoord op bovenstaande vraag kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Tijntje schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 08:45:
Ik heb thuis 6 keer een Fibaro Dimmer 2 hangen sinds gisteren schakelt 1 daar van niet meer de lichten aan.
In het Z-wave netwerk zie ik de dimmer actief en healthy
[Afbeelding]

Ook in het mesh netwerk zie ik dat hij verbinding heeft met andere
[Afbeelding]

Als ik de verlichting aan zet zie ik ook netjes de last seen time verspringen in Domoticz maar de lampen gaan niet aan.
[Afbeelding]

In het domoticz log zie ik het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
2020-03-26 08:52:55.382 (Power-Gas) P1 Smart Meter (Power)
2020-03-26 08:52:58.858 (Z-wave) General/kWh (kWh Keuken)
2020-03-26 08:52:58.979 (Z-wave) Usage (Unknown)
2020-03-26 08:53:08.925 OpenZWave: Domoticz has send a Switch command!, Level: 255, NodeID: 8 (0x08)
2020-03-26 08:53:08.951 (Z-wave) Light/Switch (Buitenlampen achter)
2020-03-26 08:53:08.925 Status: User: Martijn initiated a switch command (99/Buitenlampen achter/On)
2020-03-26 08:53:12.079 Status: OpenZWave: Received timeout notification from HomeID: 4099685641, NodeID: 8 (0x08)
2020-03-26 08:53:14.417 (Z-wave) General/kWh (kWh Woonkamer)
2020-03-26 08:53:14.541 (Z-wave) Usage (Unknown)
2020-03-26 08:53:14.549 (Z-wave) General/kWh (kWh Woonkamer)
2020-03-26 08:53:15.386 (Power-Gas) P1 Smart Meter (Power)
2020-03-26 08:53:16.744 (Z-wave) General/kWh (kWh Woonkamer)
2020-03-26 08:53:16.866 (Z-wave) Usage (Unknown)
2020-03-26 08:53:16.875 (Z-wave) General/kWh (kWh Woonkamer)
2020-03-26 08:53:23.473 (Z-wave) General/kWh (kWh Buitenlamp voor)
2020-03-26 08:53:23.598 (Z-wave) Usage (Unknown)
2020-03-26 08:53:23.606 (Z-wave) General/kWh (kWh Buitenlamp voor)
2020-03-26 08:53:25.390 (Power-Gas) P1 Smart Meter (Power)
2020-03-26 08:53:25.805 (Z-wave) General/kWh (kWh Buitenlamp voor)
2020-03-26 08:53:25.929 (Z-wave) Usage (Unknown)
2020-03-26 08:53:25.938 (Z-wave) General/kWh (kWh Buitenlamp voor)
2020-03-26 08:53:31.020 Status: OpenZWave: Received timeout notification from HomeID: 4099685641, NodeID: 8 (0x08)
2020-03-26 08:53:33.388 (Z-wave) General/kWh (kWh Buitenlamp achter)
2020-03-26 08:53:33.781 (Z-wave) Usage (Unknown)
2020-03-26 08:53:33.789 (Z-wave) General/kWh (kWh Buitenlamp achter)
2020-03-26 08:53:35.392 (Power-Gas) P1 Smart Meter (Power)
2020-03-26 08:53:36.145 (Z-wave) General/kWh (kWh Buitenlamp achter)
2020-03-26 08:53:36.541 (Z-wave) Usage (Unknown)
2020-03-26 08:53:36.549 (Z-wave) General/kWh (kWh Buitenlamp achter)
2020-03-26 08:53:43.143 (Z-wave) General/kWh (kWh Eettafel)

De dimmer stuurt dus nog wel energie verbruik info naar Domoticz zie bijvoorbeeld regel: 23, 25, 27 en 29

Heb het volgende al getest/geprobeerd:
  • Lampen gecontroleerd, die doen het nog wel
  • Dimmer van de stroom gehaald om te herstarten
Iemand een briljant idee waar het nog aan kan liggen?
Het Zwave netwerk plaatje komt mij vreemd over.
Als ik mag aannemen dat node 1 de controller is dan heeft node 8 daar geen verbinding mee.
Daar heb ik ook last van gehad maar doordat ik polling uit had staan werkte het nog redelijk.
Met polling aan ging het goed fout totdat zelfs een harde reset nodig was.
Later is die retour gegaan voor vervanging.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.de.Ruiter
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-02 21:04
Toppe schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 08:56:
[...]

@Toppe ik heb zelf ook een Somfy motor die met een wandschakelaar te bedienen is. Hier heb ik vervolgens een Fibaro Roller Shutter achter gezet. Maar dat laatste is omdat ik met ZWave werk.

Dus ik denk dat het met deze opzet niet uitmaakt welke motor je kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D.de.Ruiter schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 09:10:
[...]

@Toppe ik heb zelf ook een Somfy motor die met een wandschakelaar te bedienen is. Hier heb ik vervolgens een Fibaro Roller Shutter achter gezet. Maar dat laatste is omdat ik met ZWave werk.

Dus ik denk dat het met deze opzet niet uitmaakt welke motor je kiest.
Deels maakt het wel uit, want de RTS en IO modellen zijn te bedienen met een afstandsbediening en voor zover ik weet niet met een losse schakelaar.

Maar dan zou ik in dit geval voor de LT of de Ilmo moeten gaan. Welke Zwave module heb jij er achter hangen? Lees veel negatieve reviews over de Fibaro V3 omdat deze niet lekker zou werken wat betreft de calibratie en de domoticz intergratie. Liever kies ik meteen een HomeKit versie maar die kan ik nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 06-09 15:25
als het dan toch ff over motoren gaat..
Ik heb een 12 volt buismotor met 2 draadjes.
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dDvEULt
Iemand een goed idee hoe ik deze kan bedienen met een Domitcz device...
Ben niet zo'n elektrische techneut, maar meeste motoren zijn 4 draads..?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
Toppe schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 09:29:
[...]

Je hebt sowieso een adapter nodig, anders zegt hij boem. Wellicht dat het omdraaien van de anders het probleem oplost? Any how; lekker overstappen op een 220v motor ;)
Kort nachtje gehad... je praat een beetje wartaal..:-)

Maar 12 volt snap ik.
Je bedoelt de polen omdraaine wss..
Vandaar met welke switch zou dit kunnen

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.de.Ruiter
  • Laatst online: 27-02 21:04
@Toppe Ik heb de Fibaro V2 erachter hangen.
Het enige probleem wat ik ermee heb dat de standen niet goed doorgeeft, hij blijft altijd de vorige stand weergeven. Beetje irritant.. maar nog geen prioriteit kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Nu online

Tijntje

Hello?!

KroontjesPen schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 08:57:
[...]

Het Zwave netwerk plaatje komt mij vreemd over.
Als ik mag aannemen dat node 1 de controller is dan heeft node 8 daar geen verbinding mee.
Daar heb ik ook last van gehad maar doordat ik polling uit had staan werkte het nog redelijk.
Met polling aan ging het goed fout totdat zelfs een harde reset nodig was.
Later is die retour gegaan voor vervanging.
Hij heeft uiteindelijk wel verbinding naar de controller via andere nodes
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VhFkpD7.png

Deze dimmer hangt ook erg ver van de controller af dus het kan wel kloppen dat hij niet rechtstreeks verbinding heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Tijntje schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 10:05:
[...]

Hij heeft uiteindelijk wel verbinding naar de controller via andere nodes
[Afbeelding]

Deze dimmer hangt ook erg ver van de controller af dus het kan wel kloppen dat hij niet rechtstreeks verbinding heeft.
Daar ben ik zelf niet zo zeker meer van gezien de ervaringen hier.
Node die een direct 'oog' contact heeft op 6,5 meter en dan de controller niet 'ziet' begrijp ik niet.
Dat geldt ook voor nodes onderling. Daarom ben ik Zwave gaan afbouwen.
Nu hou ik de niet in gebruik zijnde nodes in de lucht om het niet helemaal onstabiel te maken.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Nu online

Tijntje

Hello?!

KroontjesPen schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 10:36:
[...]

Daar ben ik zelf niet zo zeker meer van gezien de ervaringen hier.
Node die een direct 'oog' contact heeft op 6,5 meter en dan de controller niet 'ziet' begrijp ik niet.
Dat geldt ook voor nodes onderling. Daarom ben ik Zwave gaan afbouwen.
Nu hou ik de niet in gebruik zijnde nodes in de lucht om het niet helemaal onstabiel te maken.
Deze is verder weg meter of 20 en controller staat voor in huis en deze dimmer zit in de schuur, dus ik begrijp wel dat hij niet rechtstreeks contact kan hebben.
Verder geeft de log van Domoticz nog steeds aan dat er energie waardes binnen komen van deze node plus zodra ik de dimmer aanzet krijg ik ook netjes een update van de last seen time wat niet zou zijn als de node echt niet te bereiken was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Tijntje schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 10:41:
[...]

Deze is verder weg meter of 20 en controller staat voor in huis en deze dimmer zit in de schuur, dus ik begrijp wel dat hij niet rechtstreeks contact kan hebben.
Verder geeft de log van Domoticz nog steeds aan dat er energie waardes binnen komen van deze node plus zodra ik de dimmer aanzet krijg ik ook netjes een update van de last seen time wat niet zou zijn als de node echt niet te bereiken was.
Zou dat niet het verschil zijn tussen ontvangen en zenden van de controller.
Ontvangen kan makkelijker via andere nodes lopen.
Het zenden van de controller liever niet en geeft dan al gauw een time-out.

Nodes die een commando uitvoeren maar daarna, tot soms 3 sec., weer terug schakelen.
Dat wordt niet zichtbaar op het scherm onder Last Seen.

Stem blanco!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Rgerr schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 07:39:
[...]

Ah op die manier, dank je. De nieuwe meterstand zal veel lager zijn, aangezien het nieuwbouw betreft. Werkt het in dat geval ook op de manier door jou beschreven?
Ja hoor.
En anders kan je altijd nog een nieuw device aanmaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:58
Tip voor degenen die Monit en (Influxdb) Telegraf en Grafana gebruiken: gisteren is een nieuwe versie van Telegraf vrijgegeven waarin Monit support zit.

Je kan je processen nu dus ook in Grafana volgen (ik alert via Grafana naar Telegram)

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakel
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-11-2020
Ik heb een vraag omtrent een virtual dummy dimmer. Ik heb 3 Zigbee RGBWW spots en die wil ik koppelen aan 1 switch, zodat ik met deze in een keer alle 3 de spots kan aanpassen betreft kleur en level.

Is dit mogelijk om voor elkaar te krijgen? Het enige wat mij lukt is om een group aan te maken maar dan moet ik een vaste setting geven en kan ik niet telkens aanpassen.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-08 08:37
Even hulp nodig hier...

Draai al jaren Domoticz op een pie. Onderdeel hiervan is een simpele deurbel blocky, die het ook al jaaaaren stabiel doet...tot nu.

Wat is de situatie
- KaKu deurbel set (ACDB-7000BC)
- Zender en gong zijn via domoticz gekoppeld met een simpele blocky

Wat gaat er nu mis
- De gong wil het niet meer doen via de blocky
- Als ik de 'deurbel' switch handmatig bedien in de webinterface werkt het wel
- Ondanks dat de gong niet werkt zie ik in de log dat de blocky wel werkt en de gong aan zou moeten gaan

Wat heb ik al gedaan
- Gechecked of het eventsysteem nog wel aanstaat (ja)
- Domoticz reboot, update
- Nieuwe (hele simpele) blocky
- Deurbel switch opnieuw aangemaakt
- Gong switch opnieuw aangemaakt

Ik zie vast iets heel simpels over het hoofd...iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
everb schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:25:
Even hulp nodig hier...

Draai al jaren Domoticz op een pie. Onderdeel hiervan is een simpele deurbel blocky, die het ook al jaaaaren stabiel doet...tot nu.

Wat is de situatie
- KaKu deurbel set (ACDB-7000BC)
- Zender en gong zijn via domoticz gekoppeld met een simpele blocky

Wat gaat er nu mis
- De gong wil het niet meer doen via de blocky
- Als ik de 'deurbel' switch handmatig bedien in de webinterface werkt het wel
- Ondanks dat de gong niet werkt zie ik in de log dat de blocky wel werkt en de gong aan zou moeten gaan

Wat heb ik al gedaan
- Gechecked of het eventsysteem nog wel aanstaat (ja)
- Domoticz reboot, update
- Nieuwe (hele simpele) blocky
- Deurbel switch opnieuw aangemaakt
- Gong switch opnieuw aangemaakt

Ik zie vast iets heel simpels over het hoofd...iemand?
Batterijen al eens vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everb
Toppe schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:41:
[...]

Batterijen al eens vervangen?
Vergeten te melden...maar ja.

ALs ik de deurbel indruk (fysiek) zie ik hem in de log ook gewoon binnenkomen. Verschil wat ik zie maar niet weet wat ik er mee kan: als ik fysiek druk is de user 'eventsystem', softwarematig indrukken is deze 'admin'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
everb schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:45:
[...]

Vergeten te melden...maar ja.

ALs ik de deurbel indruk (fysiek) zie ik hem in de log ook gewoon binnenkomen. Verschil wat ik zie maar niet weet wat ik er mee kan: als ik fysiek druk is de user 'eventsystem', softwarematig indrukken is deze 'admin'.
Staat je trigger van je blocky nog wel goed? Wat gebeurt er als je er bijvoorbeeld een lamp mee zou aanzetten gebeurt dat dan ook gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everb
Toppe schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:50:
[...]

Staat je trigger van je blocky nog wel goed? Wat gebeurt er als je er bijvoorbeeld een lamp mee zou aanzetten gebeurt dat dan ook gewoon?
Yep. Als ik er een lamp (433 of zwave) aan hang ipv de gong werkt het wel..schiet mij maar lek 8)7

Ik zie in domoticz ook gewoon de deurgong switch aangaan, maar er wordt geen signaal verstuurd lijkt het wel.

[ Voor 22% gewijzigd door everb op 27-03-2020 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Bakel schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:19:
Ik heb een vraag omtrent een virtual dummy dimmer. Ik heb 3 Zigbee RGBWW spots en die wil ik koppelen aan 1 switch, zodat ik met deze in een keer alle 3 de spots kan aanpassen betreft kleur en level.

Is dit mogelijk om voor elkaar te krijgen? Het enige wat mij lukt is om een group aan te maken maar dan moet ik een vaste setting geven en kan ik niet telkens aanpassen.

Alvast bedankt.
1 dummy aanmaken die je gebruikt voor de bediening en hierop een script later triggeren, kan prima met dZvents lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 22:27
[...]

Wat ik heb gedaan is gewoon een huismerkmotor met handschakelaar. Hier vervolgens zelf een sonoff dual r2 tussen gezet met tasmota en de handschakelaar aangesloten als external switch. Hierdoor te bedienen met de handschakelaar (WAF) en via domoticz.

Vond het echt zonde van het geld om voor een somfy motor te gaan.

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DeOS schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:54:
[...]

Wat ik heb gedaan is gewoon een huismerkmotor met handschakelaar. Hier vervolgens zelf een sonoff dual r2 tussen gezet met tasmota en de handschakelaar aangesloten als external switch. Hierdoor te bedienen met de handschakelaar (WAF) en via domoticz.

Vond het echt zonde van het geld om voor een somfy motor te gaan.
Ik ga wel voor de Somfy motor heb ik besloten, prijs verschil is nihil (€40 op €700) maar wel met de hand inderdaad. Als voorbereidend werk zou ik graag weten hoe jij deze exact hebt aangesloten en ingesteld in Tasmota. Dit is inderdaad de meest voordelige optie. Heb jij wel één apparaat in domoticz of twee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeOS
Toppe schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:02:
[...]
Ik ga wel voor de Somfy motor heb ik besloten, prijs verschil is nihil (€40 op €700) maar wel met de hand inderdaad. Als voorbereidend werk zou ik graag weten hoe jij deze exact hebt aangesloten en ingesteld in Tasmota. Dit is inderdaad de meest voordelige optie. Heb jij wel één apparaat in domoticz of twee?
- Flashen met Tuya-Convert.
- Tasmota instellen met template voor Sonoff dual r2: https://templates.blakadder.com/sonoff_dual_R2.html

- Handschakelaar aansluiten op button 0 en button 1.

- Interlock aanzetten voor alle relays. Dit zorgt er voor dat er maar 1 relay tegelijk actief kan zijn. Bij het activeren van 1 relay gaat de andere uit. Console --> SetOption14 1

In domoticz krijg je 2 relays. Dus 1 voor het zonnescherm omhoog en 1 voor naar beneden. Deze kun je eventueel combineren in een switch selector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
Toppe schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:29:
@DeOS de bestaande schakelaar sluit je dus rechtstreeks op het pcb aan?
Het zonnescherm sluit je op de sonoff dual aan en de bestaande schakelaar op respectievelijk button 1 en 0 external switch ingangen van de sonoff dual die op het pcb zitten. Staat een foto van in de link naar de templates in mijn vorige post. Je triggered dan dus met de handschakelaar de switches van de sonoff dual.

[ Voor 9% gewijzigd door DeOS op 27-03-2020 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spywurm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-09 09:26
Kort vraagje,

ik heb een fibaro dimmer 2 achter een DRUKknop.
Als ik hier nu een controlelampje hier aan bevestig, werkt deze dan correct?
Of gaat deze enkel branden indien ik de drukknop induw?

Het zou tof zou moest iemand hier ervaring mee hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• everb
Toppe schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:54:
[...]

Wordt er niets verstuurd, of komt er niets aan? Op het moment dat een 433mhz lamp wél werkt kan het ook een defecte gong zijn...
Ja, goede vraag. De gong is in basis niet defect, want deze doet het gewoon als ik de deurbel 'virtueel' indruk.

Wat ik nu heb gedaan is de gong in leermodus gezet en dan domoticz een signaal te laten versturen door de fysieke deurbel in te drukken:
- Ik druk de deurbel in.
- Domoticz vangt dit signaal op
- Blocky gaat aan de gang
- Blocky zet de switch 'gong' op aan
- Gong staat in leermodus en neemt dit signaal over
- Deurbel gaat af

Bovenstaande werkt dus wel. Gekkenhuis. Maarrr...als ik nu in Domoticz handmatig de gong switch aan zet doet de gong niets. Fijn dat het werkt, maar snap er nog steeds niets van. Kennelijk is het signaal van de gong switch afhankelijk van de input van de blocky (virtueel of fysiek ingedrukte switch) |:(

[ Voor 33% gewijzigd door everb op 27-03-2020 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

everb schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 16:06:
[...]

Ja, goede vraag. De gong is in basis niet defect, want deze doet het gewoon als ik de deurbel 'virtueel' indruk.

Wat ik nu heb gedaan is de gong in leermodus gezet en dan domoticz een signaal te laten versturen door de fysieke deurbel in te drukken:
- Ik druk de deurbel in.
- Domoticz vangt dit signaal op
- Blocky gaat aan de gang
- Blocky zet de switch 'gong' op aan
- Gong staat in leermodus en neemt dit signaal over
- Deurbel gaat af

Bovenstaande werkt dus wel. Gekkenhuis. Maarrr...als ik nu in Domoticz handmatig de gong switch aan zet doet de gong niets. Fijn dat het werkt, maar snap er nog steeds niets van. Kennelijk is het signaal van de gong switch afhankelijk van de input van de blocky (virtueel of fysiek ingedrukte switch) |:(
In dzVents heb ik dit gemaakt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
return {
    on = {
        devices = {

46                                              -- Bel
        },
    },

execute = function(domoticz, device)

local HueKamerMidden = (domoticz.devices(640))

if (device.active)
            then
                HueKamerMidden.switchOn().forSec(15).checkFirst()

end
    end
}

Mijn bel, een KaKu, is dus 'n device, 46, wat nu alles kan schakelen
Laat DZ je bel als schakelaar in lezen en je kan in Blockly alles laten schakelen.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DeOS schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:31:
[...]

Het zonnescherm sluit je op de sonoff dual aan en de bestaande schakelaar op respectievelijk button 1 en 0 external switch ingangen van de sonoff dual die op het pcb zitten. Staat een foto van in de link naar de templates in mijn vorige post. Je triggered dan dus met de handschakelaar de switches van de sonoff dual.
Duidelijk. Nu nog opzoek gaan naar een knappe schakelaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_Megens
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-04-2024
Hi All,

moet ineens wachtwoord invoeren als ik een hue lamp wil schakelen via domoticz?

ALs ik de slider beweeg van de dimmer mag dat wel zonder password, maar aan - uit op de gekleurde blokjes vraagt om password?

Heeft het iets te maken met laatste update?

edit: Mozilla en Samsung Internet vragen om WW, Chrome en Opera niet. /edit

[ Voor 13% gewijzigd door Roland_Megens op 27-03-2020 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Laatst online: 18:25
Roland_Megens schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 19:10:
Hi All,

moet ineens wachtwoord invoeren als ik een hue lamp wil schakelen via domoticz?

ALs ik de slider beweeg van de dimmer mag dat wel zonder password, maar aan - uit op de gekleurde blokjes vraagt om password?

Heeft het iets te maken met laatste update?

edit: Mozilla en Samsung Internet vragen om WW, Chrome en Opera niet. /edit
Cache van je browsers leeggemaakt na de update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 15:42
@everb ligt het niet aan de "Doorbell Command"? (Settings > Other > Doorbell Command)? Die kan op "Group on" en op "on" staan.

Wellicht dat die om een reden (update?) anders is gaan staan?

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbr
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-05 21:09

jbr

Right back @ ya

BlaTieBla schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:47:
Omnik Converter geeft bij geen output een temperatuur van >6000 graden.
Dat gedoe heb ik al jaren met dat script; nooit geweten dat het per RBPi versie verschilde. Ik heb idd iets soortgelijks toegepast; zodra de temperatuur >6000 dan =20. Iets beter leesbare grafieken.

Maar... na de update naar 2020.1 werkt het script niet meer. Ik kan prima vanuit de terminal >pyhton LiveStats.py uitvoeren en dit werkt, maar in Domoticz komt er geen waarde terug voor de bijbehorende dummy variabelen voor de zonnepanelen. Net alsof Domoticz std Python3 pakt oid. Hoe zou ik dat kunnen debuggen?

Zelfe geldt overigens voor de Toon python plugin...

[ Voor 4% gewijzigd door jbr op 28-03-2020 13:02 ]

Een goeie bak teringherrie in de morgen is een dag zonder zorgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-08 20:25
w00t, eindelijk mijn Pi4 vanaf USB draaiend. Nu een stuk snellere en betrouwbaardere opslag: 2031 score op JamesChambers voor een 20 euro USB stick! (vs 1109 met SD card)
Nu HEAD compileren en dan heb ik een development Domoticz naast mijn stable release op Pi3.

[ Voor 4% gewijzigd door Huupke op 27-03-2020 22:13 ]

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Toppe schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 08:00:
[...]

Het blijven hangen op de laatste waarde kan je relatief eenvoudig oplossen. Aangezien de meeste plug-ins een update pushen met de zelfde tijdsinterval kan je hier gewoon op mee gaan.

Stel de plug-in pusht elke 15 minuten dan maak je gewoon een dzVents script die 31 minuten ná de laatste push de waarde op 0 zet.

Niet ideaal wellicht, maar het werkt wel prima.

Waarom 31 minuten? Als het script een update doet om 16:00:05 dan wordt de volgende update rond 16:15:00 verwacht. Als je hem op 30 minuten houdt dan kan het zijn dat je hem op 0 zet ondanks dat de sensor toch met een update gaat komen.
Dacht dat dit zou kunnen werken?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
return {
    --active = true,
    on = { 
        ['timer'] = { "31 minutes after civiltwilightend on every day" }
    },  
    execute = function(domoticz)

local SolarRadiationNew = '0 Watt/m2'

domoticz.openURL('http://192.168.2.9:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices('Buienradar - Solar Radiation').idx..'&nvalue=0&svalue='..SolarRadiationNew)

end
}

Maar ik krijg deze foutmelding?
code:
1
2
2020-03-28 01:50:00.792 Error: Error parsing http request. 
2020-03-28 01:50:00.793 Error: Error opening url: http://192.168.2.9:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=328&nvalue=0&svalue=0 Watt/m2

Als ik bij de device eigenschappen van de sensor kijk zit de waarde in "Data" een string dus waar "2 Watt/m2" staat. Dat zou dan "0 Watt/m2" moeten worden.
Waar ga ik de fout in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Copitano schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 02:06:
[...]

Dacht dat dit zou kunnen werken?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
return {
    --active = true,
    on = { 
    },  

local SolarRadiationNew = '0 Watt/m2'

domoticz.openURL('http://192.168.2.9:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices('Buienradar - Solar Radiation').idx..'&nvalue=0&svalue='..SolarRadiationNew)

end
}

Maar ik krijg deze foutmelding?
code:
1
2
2020-03-28 01:50:00.792 Error: Error parsing http request. 
2020-03-28 01:50:00.793 Error: Error opening url: http://192.168.2.9:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=328&nvalue=0&svalue=0 Watt/m2

Als ik bij de device eigenschappen van de sensor kijk zit de waarde in "Data" een string dus waar "2 Watt/m2" staat. Dat zou dan "0 Watt/m2" moeten worden.
Waar ga ik de fout in?
Je waarde zou gewoon 0 moeten zijn en niet met iets er achter. Je moet SolarRadiationNew gewoon 0 maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Lizard schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 22:10:
[...]

Hoezo heb je de webroot nodig?
Ik draai Domoticz ook achter een Apache reverse proxy en dat werkt prima zonder webroot:

Stukje uit mijn config:
code:
1
2
3
4
5
6
    ProxyRequests off

ProxyPass "/json"  "ws://<intern ip>:8080/json"
    ProxyPassReverse "/json"  "ws://<intern ip>:8080/json"
    ProxyPass       /  http://<intern ip>:8080/
    ProxyPassReverse / http://<intern ip>:8080/
Domoticz werkt, maar ik zag veel websocket errors. Dat bleek 't 1e stukje uit jouw code te zijn. Ik heb mod_proxy_wstunnel aangezet, maar helaas blijf ik nog een 404 error houden. Heb je daar nog tips over? het is me ook even onduidelijk waar deze voor gebruikt worden, aangezien alles redelijk goed lijkt te werken :)

Plus, benader jij 'm dan van buitenaf via https?

Opgelost door de eerste 2 regels te vervangen door:

<Location "/domoticz/json">
ProxyPass "ws://localhost:8085/json"
</Location>

Geen idee of dit een slimme aanpassing is, maar de interface update weer zonder foutmeldingen!

[ Voor 14% gewijzigd door I-King op 28-03-2020 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:11
[...]

Ik zou er een nemen zonder afstandbediening en er een shelly achter hangen!

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijntje
  • Nu online

Tijntje

Hello?!

KroontjesPen schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 10:56:
[...]

Zou dat niet het verschil zijn tussen ontvangen en zenden van de controller.
Ontvangen kan makkelijker via andere nodes lopen.
Het zenden van de controller liever niet en geeft dan al gauw een time-out.

Nodes die een commando uitvoeren maar daarna, tot soms 3 sec., weer terug schakelen.
Dat wordt niet zichtbaar op het scherm onder Last Seen.
Er was inderdaad toch iets raars, heb uiteindelijk de dimmer 30 minuten van de stroom afgelaten en toen hij in Domoticz als offline stond weer aangesloten.
Daarna werkte het weer zoals het moet, in al die 2 jaar dat ik deze dimmers heb nog zoiets meegemaakt.
Nu staat node 8 nog steeds niet rechtstreeks in verbinding met de controller maar werkt het wel.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vPS4dCo.png

Vermoed dat het probleem hier in zat, toen het niet werkte zat node 8 niet in groep 1 nu wel.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jyaHSw0.png

[ Voor 7% gewijzigd door Tijntje op 28-03-2020 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
I-King schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 09:28:
[...]

Domoticz werkt, maar ik zag veel websocket errors. Dat bleek 't 1e stukje uit jouw code te zijn. Ik heb mod_proxy_wstunnel aangezet, maar helaas blijf ik nog een 404 error houden. Heb je daar nog tips over? het is me ook even onduidelijk waar deze voor gebruikt worden, aangezien alles redelijk goed lijkt te werken :)

Plus, benader jij 'm dan van buitenaf via https?

Opgelost door de eerste 2 regels te vervangen door:

<Location "/domoticz/json">
ProxyPass "ws://localhost:8085/json"
</Location>

Geen idee of dit een slimme aanpassing is, maar de interface update weer zonder foutmeldingen!
Het is qua configuratie ongeveer hetzelfde. De regels die ik gebruikt heb werken voor mij. Ik benader domoticz idd alleen via buitenaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:43

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

jbr schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 21:41:
[...]

Dat gedoe heb ik al jaren met dat script; nooit geweten dat het per RBPi versie verschilde. Ik heb idd iets soortgelijks toegepast; zodra de temperatuur >6000 dan =20. Iets beter leesbare grafieken.

Maar... na de update naar 2020.1 werkt het script niet meer. Ik kan prima vanuit de terminal >pyhton LiveStats.py uitvoeren en dit werkt, maar in Domoticz komt er geen waarde terug voor de bijbehorende dummy variabelen voor de zonnepanelen. Net alsof Domoticz std Python3 pakt oid. Hoe zou ik dat kunnen debuggen?

Zelfe geldt overigens voor de Toon python plugin...
Bij mij deed hij dat ook op de RPi2 hoor. Het is echt een script issue. Alleen nu was ik het zat, dus heb ik er een kleine afhankelijkheid in gebouwd.

[ Voor 29% gewijzigd door BlaTieBla op 28-03-2020 14:16 . Reden: dubbel quote ]

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbr
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-05 21:09

jbr

Right back @ ya

BlaTieBla schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 14:15:
[...]

Bij mij deed hij dat ook op de RPi2 hoor. Het is echt een script issue. Alleen nu was ik het zat, dus heb ik er een kleine afhankelijkheid in gebouwd.
Ik heb na de update naar 2020.1 dus een aantal Python plugins/scripts die niet meer draaien en dat krijg ik niet opgelost. Zoekend naar een oplossing kwam ik overigens wel iets tegen dat ik eerder nog niet kende en dat is de Python Plugin Manager voor Domoticz, inclusief een python plugin voor de Omnik. https://github.com/sincze/Domoticz-Omnik-Local-Web-Plugin

OK, deze geeft de temperatuur helemaal niet door, maar eerlijk gezegd heb ik dat alleen hobbymatig bekeken doordat het eerdere script terugkwam met de gekke waarde (256^2)/10.

In ander nieuws: heeft iemand anders toevallig ook problemen met de toonapilib4domoticz plugin?

Een goeie bak teringherrie in de morgen is een dag zonder zorgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

jbr schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 15:04:
[...]

Ik heb na de update naar 2020.1 dus een aantal Python plugins/scripts die niet meer draaien en dat krijg ik niet opgelost. Zoekend naar een oplossing kwam ik overigens wel iets tegen dat ik eerder nog niet kende en dat is de Python Plugin Manager voor Domoticz, inclusief een python plugin voor de Omnik. https://github.com/sincze/Domoticz-Omnik-Local-Web-Plugin

OK, deze geeft de temperatuur helemaal niet door, maar eerlijk gezegd heb ik dat alleen hobbymatig bekeken doordat het eerdere script terugkwam met de gekke waarde (256^2)/10.

In ander nieuws: heeft iemand anders toevallig ook problemen met de toonapilib4domoticz plugin?
Ik zie dat die meerdere manier heeft om de data er uit te trekken. Eens kijken of die ook via de ethernet adapter werkt, want dat scheelt me een AP specifiek voor die converter op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghengel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09 22:03
Bakel schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:19:

Alvast bedankt.
ghengel in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Toppe schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 08:39:
[...]

Je waarde zou gewoon 0 moeten zijn en niet met iets er achter. Je moet SolarRadiationNew gewoon 0 maken
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
return {
    --active = true,
    on = { 
    },  

local SolarRadiationNew = 0

--domoticz.devices('Buienradar - Solar Radiation').dump()           
    end
}

Werkt en Watt/m2 blijft netjes staan. Weer wat geleerd ;) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4J2QHUOIDrQkMaC8NEbeIi1Mbs=/f/image/p7XDJCcAfa2CpXEgRSCeajWT.jpg
Thx
Nu afwachten of de plugin morgen bij de eerste zonnestraal weer wakker wordt :+

EDIT: Had de post nauwelijks verstuurd of hij sprong terug op 1 Watt/m2. Kennelijk toch nog een meting. Gekke is dat in grafana 0.5 Watt/m2 wordt weergegeven. Mogelijk werkt de sensor alleen met hele getallen. Ga hem nog eens op 0 zetten en zien wat er dan gebeurd _O-. T'is hier toch echt donker nu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6PNywa9BzXNQX6hPCj6MJo4nt4=/f/image/50HYHrldMzMJ5YpkayscSwEK.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2SDrErnSvk_lwfDd-1_u97ilH4=/f/image/PWvI1TTcqsHrKdVYnPObAz8W.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Copitano op 28-03-2020 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
Copitano schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:27:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
return {
    --active = true,
    on = { 
    },  

end
}

Werkt en Watt/m2 blijft netjes staan. Weer wat geleerd ;) [Afbeelding]
Thx
Plugin zou ik mee stoppen.
Buienradar is hardcore al even

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
Dylantje2 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:31:
[...]

Plugin zou ik mee stoppen.
Buienradar is hardcore al even
Ja heb ik gezien. Maar die geeft geen alternatief (De Bilt) als een meting op het dichtstbijzijnde station niet gedaan wordt. Ik krijg dan bijvoorbeeld geen luchtdruk (meten ze kennelijk niet op station Berkhout). Draait hier ook al vanaf de update naar 2020.1 stabiel. Dus kijk het even aan zo. Hardcore versie ziet al in de Hardware. Staat alleen nog niet aan. Fingers crossed. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Copitano schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:27:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
return {
    --active = true,
    on = { 
    },  

end
}

Werkt en Watt/m2 blijft netjes staan. Weer wat geleerd ;) [Afbeelding]
Thx

EDIT: Had de post nauwelijks verstuurd of hij sprong terug op 1 Watt/m2. Kennelijk toch nog een meting. Gekke is dat in grafana 0.5 Watt/m2 wordt weergegeven. Mogelijk werkt de sensor alleen met hele getallen. Ga hem nog eens op 0 zetten en zien wat er dan gebeurd _O-. T'is hier toch echt donker nu.
[Afbeelding][Afbeelding]
Domoticz rond af, doet mijn lux sensor ook. Bloed irritant!

Je zou eventueel kunnen zeggen dat als hij onder de 1 watt zit hij dan op 0 wordt gezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Toppe schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 21:16:
[...]

Domoticz rond af, doet mijn lux sensor ook. Bloed irritant!

Je zou eventueel kunnen zeggen dat als hij onder de 1 watt zit hij dan op 0 wordt gezet :)
Heb ik gister eerst geprobeerd met een if ….then .. end, maar daar kreeg ik een foutmelding op dat ik een tekst (string) probeer te vergelijken met een getal. Heb een dump gemaakt van de sensor. Daarin kom ik de waarde (het getal dat de Watt/m2 weergeeft) op verschillende plekken tegen. Ga eens wat experimenteren met iets anders als ._state achter de sensor.
Dit dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
return {
    --active = true,
    on = { 
    },  
            local SolarRadiation    = domoticz.devices("Buienradar - Solar Radiation")._state

if SolarRadiation > 0
        then   

end
    end
}

[ Voor 31% gewijzigd door Copitano op 28-03-2020 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Morgen een uurtje langer donker.
Nu kijken of alle lichtpunten ingeschakeld mogen worden en dat dan ook doen.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Copitano schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 21:23:
[...]

Heb ik gister eerst geprobeerd met een if ….then .. end, maar daar kreeg ik een foutmelding op dat ik een tekst (string) probeer te vergelijken met een getal. Heb een dump gemaakt van de sensor. Daarin kom ik de waarde (het getal dat de Watt/m2 weergeeft) op verschillende plekken tegen. Ga eens wat experimenteren met iets anders als ._state achter de sensor.
Dit dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
return {
    --active = true,
    on = { 
    },  
            local SolarRadiation    = domoticz.devices("Buienradar - Solar Radiation")._state

if SolarRadiation > 0
        then   

end
    end
}
Het moet .radiation zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Toppe schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 21:33:
[...]

Het moet .radiation zijn :)
Dat vermoeden had ik al. Had ook nog de optie ._data. Maar ga in een dummy .radiation eens testen :P
Yep, werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

:$

Eerste denkfoutje al ontdek. Was teveel bezig met het energie sparen in de zomer.
Nu de sensor later uit gaat komt er geen nieuwe tijd voor de vergelijking in die gebruikersvariabele.
Dus is die van de dag ervoor blijft staan.
Gevolg een nieuwe if .. then .. die moet dat nu eerste bepalen.

Misschien het ook verder zoeken in die andere if .. then ..

Edit 2e poging.
De werking van het elseif statement werd voor mij nu te verwarrend.

Het blijft vreemd voor mij hoe die 2 scrips op elkaar reageren.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
return {
    on = {
        timer = {

'at 06:55',

},
    },
    execute = function(domoticz, timer)

domoticz.variables('OchtendAan').set(domoticz.time.secondsSinceMidnight/60)

local OchtendAanL       = domoticz.variables('OchtendAan').value
        local SensorTijdL       = domoticz.variables('SensorTijd').value

local SlaapkamerStaande = domoticz.devices(635)
        local KamerRaamzijde    = domoticz.devices(332)
        local SchoorsteenRechts = domoticz.devices(356)
        local SchoorsteenLinks  = domoticz.devices(336)        
        local Aanrecht          = domoticz.devices(828)
        local KamerKeukenzijde  = domoticz.devices(328)
        local SensorBinnen      = domoticz.devices(664)
        local SensorBuiten      = domoticz.devices(686)

if (SensorBinnen.active)
            then
                KamerKeukenzijde.switchOn().afterMin(5).checkFirst()          
        end

if (SensorBuiten.active)
            then
                SlaapkamerStaande.switchOn().afterMin(0)
                   KamerRaamzijde.switchOn().afterMin(5)
                SchoorsteenRechts.switchOn().afterMin(6)
                 SchoorsteenLinks.switchOn().afterMin(6)
                         Aanrecht.switchOn().afterMin(6)

elseif (not SensorBuiten.active)    
            then
                if                  OchtendAanL < SensorTijdL + 10
                    then

if              OchtendAanL < SensorTijdL + 25
                        then

if          OchtendAanL < SensorTijdL + 36
                            then

if      OchtendAanL < SensorTijdL + 46
                                then

if  OchtendAanL < SensorTijdL + 66
                                    then
                                end         
                            end
                        end
                    end
                end

end 
   end 
}

[ Voor 228% gewijzigd door KroontjesPen op 29-03-2020 14:01 . Reden: Tweede poging ]

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik zit voor het eerst wat te stoeien met dzVents. Wat ik wil: als de sensor aan is doe dan een lamp aan voor 1 minuut, en doe hem daarna weer uit. De lamp gaat aan, maar uit gaat ie niet en ik zie ook niets terug in de logging.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
return { on = { devices = {'Xiaomi Motion Sensor Woonkamer'} }, 

local light = domoticz.devices('Smart Plug Kamer voor')

if ((not light.active and device.active) or (light.active and device.active)) then
light.switchOn() 
elseif (not device.active) then light.switchOff().checkFirst().afterMin(1) end 
end }

Dit is uiteraard gejat van Google. :P Iemand een idee wat ik verkeerd doe?

Extra vraag: domoticz op mijn Synology is versie 11804, maar toch blijft domoticz klagen dat ik moet upgraden. Hoe kom ik van die melding af?

[ Voor 10% gewijzigd door pven op 29-03-2020 10:28 ]

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

pven schreef op zondag 29 maart 2020 @ 10:25:
Ik zit voor het eerst wat te stoeien met dzVents. Wat ik wil: als de sensor aan is doe dan een lamp aan voor 1 minuut, en doe hem daarna weer uit. De lamp gaat aan, maar uit gaat ie niet en ik zie ook niets terug in de logging.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

if ((not light.active and device.active) or (light.active and device.active)) then
light.switchOn() 
end }

code:
1
if ((not light.active and device.active) or (light.active and device.active))

dit stuk is altijd True. Er staat in feite:
code:
1
2
3
if False of True:
  do x
else do y

[ Voor 10% gewijzigd door BlaTieBla op 29-03-2020 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:49

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

BlaTieBla schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:47:
Na een hoop geknutsel (migratie van RasPi2 Jessie -> RasPi4) is mijn domoticz weer redelijk stabiel (gedurende 2 dagen). Meteen een Omnik Converter irritatie aangepast:
Omnik Converter geeft bij geen output een temperatuur van >6000 graden. Dat verkloot de temperatuur stats enorm, omdat; 6000 >> normale bedrijfstemperatuur. Dus in het Omnik script een extra check opgevoerd dat wanneer de temp > 6000 is dat er dan geen temp in de DB wordt weggeschreven. Wat niet veel meer is dan een extra if statement (~regel 100):
Python: OmnikExport.py
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
    if msg.getTemp() < 6000:
        if use_temp:
            get_data = {
             'svalue': msg.getTemp(),
             'type': 'command',
             'param': 'udevice',
             'idx' : domoticz_temp,
             'nvalue': '0'
             }

else:
            get_data = {
             'svalue': msg.getTemp(),
             'type': 'command',
             'param': 'udevice',
             'idx' : domoticz_temp,
             'nvalue': '0'
             }

get_data_encoded = urllib.urlencode(get_data)
        request_object = urllib2.Request(url + '?' + get_data_encoded)
        response = urllib2.urlopen(request_object)

Verder ook meteen maar de bijbehorende records uit de domoticz.db laatste 48 uur temperatuur tabel gehaald (Use at your own risk :) ):
SQL: domoticz.db
1
2
DELETE FROM Temperature
WHERE Temperature > 6000

En nu is het wel een fatsoenlijke grafiek voor de operating temperature van de converter.
Indirect heb je mijn probleem hiermee opgelost :) Dank je wel!

Op Ubuntu 18.04;
code:
1
apt-get install sqlite3

Script gemaakt:
code:
1
sqlite3 -echo /home/user/domoticz/domoticz.db 'DELETE FROM Temperature WHERE Temperature < -99;'

En deze mbv Crontab ieder uur gescheduled na de automatische database backup.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toppe schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 19:49:

Wie o wie?
hier zelf alles van Somfy RTS, omdat ik dat al had voordat ik met home automatisering aan de gang ging. toen een RFXcom gekocht en daarna nog wat rolgordijnen erbij gekocht ook met RTS. Op zich werkt dat wel prima. de wandzenders van Somfy zijn alleen duur (45-50 euro) maar ziet er wel kek uit. Nadeel is dat de stand natuurlijk niet zichtbaar is, want RFY protocol zonder terugkoppeling. maar goed, moet zeggen dat ik daar vrij weinig last van heb, omdat ik ze alleen maar geprogrammeerd laat dicht gaan.

het is wat lastiger programmeren omdat je in je script een beginstand moet creeeren omdat je niet weet of middels een handzender het apparaat omhoog of omlaag is gedaan.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pven schreef op zondag 29 maart 2020 @ 10:25:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

light.switchOn() 
end }

Extra vraag: domoticz op mijn Synology is versie 11804, maar toch blijft domoticz klagen dat ik moet upgraden. Hoe kom ik van die melding af?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3tucLT4xdExIDwEM_d2xOxXMxE=/f/image/YsdjRtxP6iJunBDta2gkG4Ly.jpg
Ik gebruik geen Xiaomi maar Zwave. Idee is het zelfde!

lightKleedkamerPlafond is een variable die ik in mijn basis script heb gedefineerd. Is wél het IDX.

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 29-03-2020 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
Ik ben er vorig jaar al eens mee bezig geweest, maar ben er toen niet op doorgegaan en had het zo laten gaan van het komt ooit wel eens weer om het op te pakken.

Dat is deze week dus geworden :+

Probleem/constatering

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w6Ht8IhYtrDnxVBv0NSIJJh0lic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YHrERwrOLxCiX2dJL1TyPgCX.png?f=fotoalbum_large

Mijn opbrengsten van mijn zonnepanelen heb ik via Domoticz lopen.
De werkwijze in dit geval is de omvormer stuurt mijn data naar PVoutput waarna Domoticz deze informatie weer ophaalt.

Mijn actuele opwekking per 5 minuten wordt hierin weergegeven (gele lijn)
Echter mijn opbrengst wordt bij elkaar opgeteld.

Dus de opbrengst van 10 uur is die van 9 en 10 uur samen.
En de opbrengst van 12 uur is dus van 11 en 11 uur samen.

Als ik in mijn logging kijk dan zie ik dat de data om de 5 minuten wordt opgehaald.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
2020-03-29 10:45:22.027 (PVoutput import) General/Percentage (Efficiency)
2020-03-29 10:45:22.051 (PVoutput import) Temp (Temperature)
2020-03-29 10:45:22.061 (PVoutput import) General/Voltage (Voltage)
2020-03-29 10:45:22.908 (PVoutput import) General/kWh (Omnik)

2020-03-29 10:50:23.150 (PVoutput import) General/Percentage (Efficiency)
2020-03-29 10:50:23.169 (PVoutput import) Temp (Temperature)
2020-03-29 10:50:23.181 (PVoutput import) General/Voltage (Voltage)
2020-03-29 10:50:23.580 (PVoutput import) General/kWh (Omnik)

Het script om mijn data van de zonnepanelen zichtbaar te krijgen is deze
https://www.domoticz.com/...cz_PVOutput_data_importer

Iemand enig idee waar ik moet zoeken om helder te krijgen wat er mis gaat.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MdO82 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 13:08:
Ik ben er vorig jaar al eens mee bezig geweest, maar ben er toen niet op doorgegaan en had het zo laten gaan van het komt ooit wel eens weer om het op te pakken.

Probleem/constatering

[Afbeelding]

De werkwijze in dit geval is de omvormer stuurt mijn data naar PVoutput waarna Domoticz deze informatie weer ophaalt.

Als ik in mijn logging kijk dan zie ik dat de data om de 5 minuten wordt opgehaald.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9

Tijdzone verkeerd in pvoutput?

Ik zou alleen domoticz links laten liggen en dit soort informatie inladen met InfluxDB en Grafana ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Toppe schreef op zondag 29 maart 2020 @ 12:52:
[...]

[Afbeelding]
Ik gebruik geen Xiaomi maar Zwave. Idee is het zelfde!
Welke voorwaarden gebruik je om het goodNight device te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

KroontjesPen schreef op zondag 29 maart 2020 @ 07:26:

Eerste denkfoutje al ontdek. Was teveel bezig met het energie sparen in de zomer.
Nu de sensor later uit gaat komt er geen nieuwe tijd voor de vergelijking in die gebruikersvariabele.
Dus is die van de dag ervoor blijft staan.
Gevolg een nieuwe if .. then .. die moet dat nu eerste bepalen.

Misschien het ook verder zoeken in die andere if .. then ..

Edit 2e poging.
De werking van het elseif statement werd voor mij nu te verwarrend.

Het blijft vreemd voor mij hoe die 2 scrips op elkaar reageren.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
return {
    on = {
        timer = {

'at 06:55',

},
    },
    execute = function(domoticz, timer)

domoticz.variables('OchtendAan').set(domoticz.time.secondsSinceMidnight/60)

local OchtendAanL       = domoticz.variables('OchtendAan').value
        local SensorTijdL       = domoticz.variables('SensorTijd').value

local SlaapkamerStaande = domoticz.devices(635)
        local KamerRaamzijde    = domoticz.devices(332)
        local SchoorsteenRechts = domoticz.devices(356)
        local SchoorsteenLinks  = domoticz.devices(336)        
        local Aanrecht          = domoticz.devices(828)
        local KamerKeukenzijde  = domoticz.devices(328)
        local SensorBinnen      = domoticz.devices(664)
        local SensorBuiten      = domoticz.devices(686)

if (SensorBinnen.active)
            then
                KamerKeukenzijde.switchOn().afterMin(5).checkFirst()          
        end

if (SensorBuiten.active)
            then

elseif (not SensorBuiten.active)    
            then
                if                  OchtendAanL < SensorTijdL + 10
                    then

if              OchtendAanL < SensorTijdL + 25
                        then

if          OchtendAanL < SensorTijdL + 36
                            then

if      OchtendAanL < SensorTijdL + 46
                                then

if  OchtendAanL < SensorTijdL + 66
                                    then
                                end         
                            end
                        end
                    end
                end

end 
   end 
}
Post voor de tweede keer daar aangepast.

Stem blanco!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

MdO82 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 13:08:

Probleem/constatering

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9

Waarom niet rechtstreeks naar domoticz?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Toppe schreef op zondag 29 maart 2020 @ 13:10:
[...]

Tijdzone verkeerd in pvoutput?
Die staat goed
 $ timedatectl
               Local time: Sun 2020-03-29 14:24:21 CEST
           Universal time: Sun 2020-03-29 12:24:21 UTC
                 RTC time: n/a
                Time zone: Europe/Amsterdam (CEST, +0200)
System clock synchronized: yes
              NTP service: active
          RTC in local TZ: no
Ik zou alleen domoticz links laten liggen en dit soort informatie inladen met InfluxDB en Grafana ;)
Daar ben ik ooit eens mee bezig geweest, maar daar kwam ik helaas niet uit -O-
klump4u schreef op zondag 29 maart 2020 @ 14:10:
[...]

Waarom niet rechtstreeks naar domoticz?
Ik had in het verleden een energieverbruiker erin zitten en die werkte anders niet.
Nu ik jouw bericht las dacht ik die gebruik ik niet meer dus kan het eigenlijk ook weer rechtstreeks doen

Was iets uit het verleden waar ik de reden niet meer van weet

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MdO82 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 14:27:
[...]

Die staat goed
 $ timedatectl
               Local time: Sun 2020-03-29 14:24:21 CEST
           Universal time: Sun 2020-03-29 12:24:21 UTC
                 RTC time: n/a
                Time zone: Europe/Amsterdam (CEST, +0200)
System clock synchronized: yes
              NTP service: active
          RTC in local TZ: no

[...]

Daar ben ik ooit eens mee bezig geweest, maar daar kwam ik helaas niet uit -O-

[...]

Ik had in het verleden een energieverbruiker erin zitten en die werkte anders niet.
Nu ik jouw bericht las dacht ik die gebruik ik niet meer dus kan het eigenlijk ook weer rechtstreeks doen

Was iets uit het verleden waar ik de reden niet meer van weet
Even zoeken hier in het topic. Staat een linkje naar een PDF die alles heel eenvoudig uitlegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
Toppe schreef op zondag 29 maart 2020 @ 14:41:
[...]

Even zoeken hier in het topic. Staat een linkje naar een PDF die alles heel eenvoudig uitlegt :)
Bedoel je deze ?

https://seahu.webnode.cz/...nTelegraf_and_GRAFANA.pdf

Edit: Ik gebruik overigens nog een raspberry 1B+
Deze kan volgens mij niet overweg met een SSD schijf.
Anders gezegd ik heb mijn sd-kaart nodig als boot want die kan ik niet overhevelen naar een ssd-schijf.
Is het verstandig om de database van Influxdb op de sd-kaart te zetten ?

Overigens draai ik elke avond een backup naar mijn NAS zodat de boel gebackuped wordt.

[ Voor 35% gewijzigd door MdO82 op 29-03-2020 15:30 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Laatst online: 16:44

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Niemand die mij kan helpen met Dashticz (of een goed alternatief) en Docker?
Heb domoticz ook in docker draaien.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MdO82 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 14:55:
[...]

Bedoel je deze ?

https://seahu.webnode.cz/...nTelegraf_and_GRAFANA.pdf

Edit: Ik gebruik overigens nog een raspberry 1B+
Deze kan volgens mij niet overweg met een SSD schijf.
Anders gezegd ik heb mijn sd-kaart nodig als boot want die kan ik niet overhevelen naar een ssd-schijf.
Is het verstandig om de database van Influxdb op de sd-kaart te zetten ?

Overigens draai ik elke avond een backup naar mijn NAS zodat de boel gebackuped wordt.
Wellicht kan je InfluxDB wel op je NAS draaien, de server daarvan hoeft namelijk niet lokaal te draaien. Ik heb mijn InfluxDB op een VPS staan :)

Even snelle Google voor een Synology NAS :)

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 29-03-2020 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
Toppe schreef op zondag 29 maart 2020 @ 15:53:
[...]

Wellicht kan je InfluxDB wel op je NAS draaien, de server daarvan hoeft namelijk niet lokaal te draaien. Ik heb mijn InfluxDB op een VPS staan :)

[Video: Installing Grafana & InfluxDB on a Synology NAS]
Ik weet dat het kan op de NAS maar die gaat 's nachts hier uit dus lijkt mij niet echt een optie ;)
Krijg het nog niet draaiend op mijn Raspberry, maar ik zoek verder :D

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Toppe schreef op zondag 29 maart 2020 @ 15:53:
[...]

[Video: Installing Grafana & InfluxDB on a Synology NAS]
Als je nou kan zien wat hij intikt dan helpt het nog wat maar dat is totaal niet te zien :D
En daarnaast lees ik veel over synology's die docker ondersteunen, echter heb ik nog een model die dat niet ondersteund

[ Voor 10% gewijzigd door MdO82 op 29-03-2020 16:30 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Pagina: 1 ... 87 ... 112 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
  • dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
  • Lees ook de openingspost door!
  • Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!