Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Domoticz - open source domotica systeem - deel 4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 26 ... 34 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2Henk 'm!

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

burne

Troz!

Toppe schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 09:18:
[...]

Ik heb dit ook geprobeerd met nginx en zonder succes. Lijkt dat dit gewoon een .htaccess is die je in je apache2 folder dropt?
Is dit echt een probleem wat speelt onder de Domoticz-gebruikers? Ik wil daar best wat tijd en moeite in steken en een stuk erover schrijven. Als jullie daar blij van worden. Voor 'meh' doe ik het niet. :P

I don't like facts. They have a liberal bias.

burne schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 23:10:
[...]

Is dit echt een probleem wat speelt onder de Domoticz-gebruikers? Ik wil daar best wat tijd en moeite in steken en een stuk erover schrijven. Als jullie daar blij van worden. Voor 'meh' doe ik het niet. :P
Ja, ik zou daar vrolijk van worden. Op die manier kunnen we elkaar helpen en voorzien van goede informatie en feedback.

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

[...]

Graag zelfs. Hoe meer uitleg over dit soort zaken hoe mooier. _/-\o_

• icecreamfarmer
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 13:58
Het was een verkeerd statement en heb het nu opgelost.

Echter gisteren wel iets raars, domoticz bleef commando's sturen om mijn rolluiken omlaag/omhoog te doen. De relais stonden zeker 2 uur lang te switchen en ik kreeg het pas afgezet toen ik de RPI opnieuw opstartte.
Alles timers en scripts uit zetten hielp niet en ook de manual override in de knoppen zelf deed niets.

Iemand eerder dit meegemaakt? Draai sinds kort de laatste beta en bij de stable nooit dit probleem gehad.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• bing69
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 09:24
icecreamfarmer schreef op woensdag 24 april 2019 @ 09:07:
[...]

Het was een verkeerd statement en heb het nu opgelost.

Echter gisteren wel iets raars, domoticz bleef commando's sturen om mijn rolluiken omlaag/omhoog te doen. De relais stonden zeker 2 uur lang te switchen en ik kreeg het pas afgezet toen ik de RPI opnieuw opstartte.
Alles timers en scripts uit zetten hielp niet en ook de manual override in de knoppen zelf deed niets.

Iemand eerder dit meegemaakt? Draai sinds kort de laatste beta en bij de stable nooit dit probleem gehad.
Nee, maar ik werk bv wel met een variabele die gezet wordt als de rolluiken in een script omlaag gaan. Dit om bovenstaande te voorkomen.

Bing

• icecreamfarmer
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 13:58
bing69 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 09:28:
[...]

Nee, maar ik werk bv wel met een variabele die gezet wordt als de rolluiken in een script omlaag gaan. Dit om bovenstaande te voorkomen.
Ja ik heb een check dat als ze omlaag zijn er niets gestuurd moet worden (en vice versa).
Het rare is dat hij het ook bleef doen toen ik de scripts uitzette.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Rushhour77
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 13:48
*knip* crossposten is niet de bedoeling, we houden het graag een beetje overzichtelijk :).

Zeehond wijzigde deze reactie 24-04-2019 18:21 (102%)

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 14:47
DjAntoon schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 07:39:
[...]

Waarom die dc dc converter? Ik verwacht dat de load op je intercom lijnen er uiteindelijk voor zorgt dat je centrale in de stress schiet.
Komt daar dan data doorheen?

Ik zou eerder verwachten:
brug gelijkrichter (ivm niet gepolariseerd) misschien zelf bouwen met signaal diodes ivm snelheid (1N4148 of zo) daarna weerstand dan optocoupler etc.
De serieweestand naar de optocoupler moet dan wel wat groter worden.

Ik zou trouwens starten met 2 serie weerstanden, 1 in iedere aansluiting, dan bruggelijkrichter, dan optocoupler.
Je kunt ook een AC optocoupler gebruiken, bijvoorbeeld een SFH620, dan kan de gelijkrichter vervallen.
De dc dc converter ben ik tegengekomen in een duits topic.
Deze persoon had zijn intercom zelf vervangen voor 1 van fermax.
Het hele systeem is digitaal.

https://drive.google.com/...BmawX51/view?usp=drivesdk

https://drive.google.com/...66Riyc3/view?usp=drivesdk

Dit is hoe het er van binnen uitziet
2 aders, 1 is wss voor de buzzer en spraak, de andere om de deur beneden te ontgrendelen.
Ik heb hierover al met de maracon (leverancier) gebeld en zit nu ongeveer al 3 weken op een reactie van ene Wouter te wachten die hier meer over weet.

Ik heb ondertussen de ac optocouplers besteld

who put a "stop payment" on my reality check

• dfrenner
  • Registratie: februari 2008
  • Nu online
Mijn P1 device geeft sinds een paar dagen geen data meer door en heel af en toe weer even wel... Herstart biedt geen oplossing en in de log zie ik dit:

2019-04-24 13:43:11.858 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:2.8.1(�00�00�000*kWh��" is not a number
2019-04-24 13:43:32.367 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - CRC failed
2019-04-24 13:43:41.908 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:1.8.2(000490.63�*kW�" is not a number
2019-04-24 13:43:51.929 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:1.8.2(00�490.6�0*kWh)" is not a number
2019-04-24 13:44:01.950 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:1.8.2(000490.641����)" is not a number
2019-04-24 13:44:11.979 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:2.8.1��00���.000*��h)�" is not a number

Is de kabel kapot?

Youtube: DashcamNL

• DjAntoon
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 24-06 20:02
@dfrenner Lijkt het wel op... Al eens geprobeerd om hem eruit te halen, of anders te hangen? Ligt deze langs stoorbronnen? Op een rpi? Al eens de rpi opnieuw gestart?

DjAntoon wijzigde deze reactie 24-04-2019 13:49 (20%)

• dfrenner
  • Nu online
DjAntoon schreef op woensdag 24 april 2019 @ 13:48:
@dfrenner Lijkt het wel op... Al eens geprobeerd om hem eruit te halen, of anders te hangen? Ligt deze langs stoorbronnen? Op een rpi? Al eens de rpi opnieuw gestart?
Al diverse keren herstart, ge-update.
Op een Pi ja.

Stoorbronnen?

Youtube: DashcamNL

• DjAntoon
Stroomkabels te dicht er tegen aan bijvoorbeeld. Misschien het plugje, slecht contact.

DjAntoon wijzigde deze reactie 24-04-2019 13:53 (28%)

• tozzke
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

tozzke

aka tozzert

Voor degenen die regelmatig te maken hebben met een offline Domoticz (waar ik persoonlijk eigenlijk nooit last van heb), heb ik onderstaande in elkaar geflanst (kan vast netter/beter/anders maar het werkt :+):

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
#!/bin/bash

statusdomoticz="$(sudo service domoticz.sh status)"
if [[ "$statusdomoticz" = *"Active: active (running)"* ]]
then
  date +%d-%m-%y/%H:%M:%S
  echo "Yes! Domoticz is still up and running :)"
  echo " "
else
  echo "Oh dear, Domoticz seems to be down :("
  echo "Following commands are being executed:"
  echo "--------------------------------------"
  echo "step 1: sleep 10"
sleep 10
  echo "step 2: sudo service domoticz.sh stop"
sudo service domoticz.sh stop
  echo "step 3: sleep 30"
sleep 30
  echo "step 4: sudo service domoticz.sh start"
sudo service domoticz.sh start
  echo " "
fi

Dit script heb ik 'check_domoticz.sh' genoemd, executable gemaakt en laat ik elk half uur uitvoeren @ cron met een logbestand naar m'n NAS:

code:
1
*/30 * * * * /home/pi/scripts/check_domoticz.sh 2>&1 >> /media/networkshare/protected/logs/check_domoticz.sh.log

Het log ziet er als volgt uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
18-04-19/08:30:01
Yes! Domoticz is still up and running :)

18-04-19/09:00:02

18-04-19/09:30:01

18-04-19/10:00:02

18-04-19/10:30:01
Oh dear, Domoticz seems to be down :(
Following commands are being executed:
--------------------------------------
step 1: sleep 10
step 2: sudo service domoticz.sh stop
step 3: sleep 30
step 4: sudo service domoticz.sh start

18-04-19/11:00:01

18-04-19/11:30:01

18-04-19/12:00:01

18-04-19/12:30:02

Voor degenen die zeggen 'maar je zegt dat je er zelf toch nooit last van hebt?!?!11oneone'. Ik heb toen zelf de service gestopt om te testen :P

zin om slap te ouwehoeren? join #vervoer, #android, #domotica of #Ubiquiti @ IRC

• Riczun
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 23-06 09:25
tozzke schreef op woensdag 24 april 2019 @ 17:21:
Voor degenen die regelmatig te maken hebben met een offline Domoticz (waar ik persoonlijk eigenlijk nooit last van heb), heb ik onderstaande in elkaar geflanst (kan vast netter/beter/anders maar het werkt :+):
Werking lijkt mij inderdaad prima!

Ik heb Domoticz nu aantal weken draaien, maar heb van de week 2 keer ineens gehad dat ik alleen maar de offline page kreeg. Is dat hezelfde als wat jij bedoel?

Ik heb vervolgens het Domoticz process gecontroleerd maar die was nog wel running.

Na een herstart van Domoticz kwam ik er weer netjes op, ik heb nog geen mooie oplossing kunnen vinden ;)

• Knielen
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 15:34
Ik krijg helaas de indruk dat de kwaliteit van Domoticz achteruit gaat de laatste tijd. Zie steeds meer klachten voorbij komen en allerlei trucs om de boel werkende te houden. Ik ben benieuwd waar we over een jaar staan, hoop toch niet dat we naar iets anders op zoek moeten.

Xiaomi Mi Note 3 | Galaxy Tab A 10.5

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Knielen schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:25:
Ik krijg helaas de indruk dat de kwaliteit van Domoticz achteruit gaat de laatste tijd. Zie steeds meer klachten voorbij komen en allerlei trucs om de boel werkende te houden. Ik ben benieuwd waar we over een jaar staan, hoop toch niet dat we naar iets anders op zoek moeten.
Ben ik niet alleen die dat denkt.

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 07:16

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

klump4u schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:28:
[...]

Ben ik niet alleen die dat denkt.
Vertel?
Ik kan dit niet beamen?

zonneboiler, pelletkachel, 24 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Domoticz, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Grafana: http://wqd.nl/EoAi, Panathread: https://bit.ly/2Or4Unp

• Dylantje2

Dylantje2

tozzke schreef op woensdag 24 april 2019 @ 17:21:

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
#!/bin/bash

statusdomoticz="$(sudo service domoticz.sh status)"
if [[ "$statusdomoticz" = *"Active: active (running)"* ]]
then
  echo "Yes! Domoticz is still up and running :)"
  echo " "
else
  echo "Oh dear, Domoticz seems to be down :("
  echo "Following commands are being executed:"
  echo "--------------------------------------"
  echo "step 1: sleep 10"
sleep 10
  echo "step 2: sudo service domoticz.sh stop"
sudo service domoticz.sh stop
  echo "step 3: sleep 30"
sleep 30
  echo "step 4: sudo service domoticz.sh start"
sudo service domoticz.sh start
  echo " "
fi

Dit script heb ik 'check_domoticz.sh' genoemd, executable gemaakt en laat ik elk half uur uitvoeren @ cron met een logbestand naar m'n NAS:

code:
1
*/30 * * * * /home/pi/scripts/check_domoticz.sh 2>&1 >> /media/networkshare/protected/logs/check_domoticz.sh.log

Het log ziet er als volgt uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
18-04-19/08:30:01

18-04-19/09:00:02

18-04-19/09:30:01

18-04-19/10:00:02

18-04-19/10:30:01
Oh dear, Domoticz seems to be down :(
Following commands are being executed:
--------------------------------------
step 1: sleep 10
step 2: sudo service domoticz.sh stop
step 3: sleep 30
step 4: sudo service domoticz.sh start

18-04-19/11:00:01

18-04-19/11:30:01

18-04-19/12:00:01

18-04-19/12:30:02

Voor degenen die zeggen 'maar je zegt dat je er zelf toch nooit last van hebt?!?!11oneone'. Ik heb toen zelf de service gestopt om te testen :P
Mooi ga eens kijken of dit werkt
Maar is er ook een script waarmee je het netwerk restart?
Soms is het netwerk down maar loopt domoticz gewoon..
Dus een soort netwerkcheck,,,, En dan nog eens kijken of draait?

zonneboiler, pelletkachel, 24 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Domoticz, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Grafana: http://wqd.nl/EoAi, Panathread: https://bit.ly/2Or4Unp

• tozzke
  • Niet online

tozzke

aka tozzert

Riczun schreef op woensdag 24 april 2019 @ 20:41:
[...]

Werking lijkt mij inderdaad prima!

Ik heb Domoticz nu aantal weken draaien, maar heb van de week 2 keer ineens gehad dat ik alleen maar de offline page kreeg. Is dat hezelfde als wat jij bedoel?

Ik heb vervolgens het Domoticz process gecontroleerd maar die was nog wel running.

Na een herstart van Domoticz kwam ik er weer netjes op, ik heb nog geen mooie oplossing kunnen vinden ;)
Ik denk inderdaad dat dat hetgeen is waar men met enige regelmaat tegenaan loopt. Dat je het gecontroleerd hebt en dat hij dan zegt dat de service nog 'active' is, wil niet per definitie zeggen dat de service ook 'running' is. Dit scriptje controleert daarop en indien hij niet 'Active: active (running)' is, herstart hij de service.

Mocht je het nog een keer meemaken, moet je eens kijken wat 'sudo service domoticz.sh status' precies als resultaat geeft. Grote kans dat dit 'active: active (exited)' is ipv 'active: active (running)'
Dylantje2 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:57:
[...]

Mooi ga eens kijken of dit werkt
Maar is er ook een script waarmee je het netwerk restart?
Soms is het netwerk down maar loopt domoticz gewoon..
Dus een soort netwerkcheck,,,, En dan nog eens kijken of draait?
Ga je gang :) Daarvoor deel ik het.
Dat het netwerk van de Pi down gaat, heb ik persoonlijk ook nog nooit meegemaakt

Maar nogmaals... ik heb er geen last van dat Domoticz instabiel is. Ik gebruik het al dik 4 jaar en op enkele vroegere beta's na, loopt het superstabiel hier op zowel een Pi B+, 2B en nu een 3B+. Het enige wat de Pi wel lekker lijkt te vinden, zijn SD-kaartjes... Die willen nogal eens corrupt/defect raken (zoals ook al wel te vinden is in dit (en andere) topic(s))

Ik denk dat het ook weleens te maken kan hebben met slechte events die in een loop blijven hangen omdat niet de juiste voorwaarden gesteld worden. Ik heb mezelf aangeleerd om een tabblad met het log van Domoticz open te laten staan na elke wijziging van/of nieuw event. Blijkt een event te blijven triggeren/fouten te geven, ga ik net zolang troubleshooten tot ik het eruit heb

zin om slap te ouwehoeren? join #vervoer, #android, #domotica of #Ubiquiti @ IRC

• TerrorSource
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 11:33
Knielen schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:25:
Ik heb deels hetzelfde idee. Niet dat Domoticz slecht is maar zie erg weinig progressie en nieuwe zaken toegevoegd worden.
HomeAssistant daar in tegen hoor ik via-via betere verhalen over.

Tweakers V&A Ads

• stuffer
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 17-06 16:52
TerrorSource schreef op woensdag 24 april 2019 @ 23:17:
[...]

Ik heb deels hetzelfde idee. Niet dat Domoticz slecht is maar zie erg weinig progressie en nieuwe zaken toegevoegd worden.
Volgens mij zijn dit allemaal RbPi problemen.

Op mijn Ubuntu machine (vm) draait ie net zolang tot ik hem reboot. Kernel update of omdat Esxi een update heeft. Uptime soms van een half jaar.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
** Helemaal NiX op het moment.**

• rinkel
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 16:19
Vandaag nieuwe usb-sticks ontvangen. Helaas werkt een image teruglezen niet. Rpi start niet op. Dus alles opnieuw geïnstalleerd.
Backup van domoticz.db teruglezen.
Helaas werkte het kopiëren van de config.yaml voor zigbee2mqtt niet. Wat ik wel had moeten kopieëren is mij niet duidelijk.
Dus alle zigbee devices opnieuw pairen.
Flinke klus en nog maar half klaar.

Ik vind dit zigbee2mqtt maar een lastig ding. Het werkt op zich prima, maar ik zou mn buurman of mn vrouw deze setup nooit adviseren.
Toegegeven: Als t alleen zwave zou zijn was t een stuk makkelijker.

Ik heb er erg gemengde gevoelens over. Ik vind het dashboard mooi en alles draait lokaal.
Maar andere systemen zijn een stuk eenvoudiger in te stellen.

Zoals ik al eerder had aangegeven heb ik t nog niet opgegeven, ik wacht nog even de betrouwbaarheid af van de USB-drive.

En we zitten hier natuurlijk op Tweakers, geen Kieskeurig ;)

rinkel wijzigde deze reactie 25-04-2019 09:08 (3%)

• Dylantje2

Dylantje2

TerrorSource schreef op woensdag 24 april 2019 @ 23:17:
[...]

Uhm ..
Ben wel erg benieuwd waar je die via via op baseert..
Ik stap toch niet zomaar over op een ander aangezien ik nu weet hoe domoticz werkt enz enz

Maar staat stil? Wat wil je nog erop hebben?

• TerrorSource
Dylantje2 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 08:27:
[...]

Uhm ..
Ben wel erg benieuwd waar je die via via op baseert..
Ik stap toch niet zomaar over op een ander aangezien ik nu weet hoe domoticz werkt enz enz

Maar staat stil? Wat wil je nog erop hebben?
Ik hoor om mij heen meer mensen die Domoticz "stil vinden staan" in ontwikkeling, misschien omdat "alles" er al in zit, dat kan. Maar diezelfde mensen stappen over naar HomeAssistant omdat "het daar sneller gaat", doelend op het toevoegen van functies/mogelijkheden.

Tweakers V&A Ads

Is het dan niet simpelweg zo dat HA nog wat achterstand heeft in te halen en Domoticz juist al een flinke voorsprong heeft? Wat zijn vwo functionaliteit dan de verschillen nu tussen de 2?
Ik heb alles prima draaien op een RPi3b+ en vind het erg stabiel.

De scripts om Domoticz te herstarten zijn al vanaf het begin van Domoticz in omloop, dus ik zie het verband niet met dat het slechter zou gaan met Domoticz of dat het minder stabiel zou zijn. En dan is het ook nog de keuze die je zelf maakt: Beta of Stable.

Ik heb zelf de Beta en mocht het mis gaan, dan weet ik dat het mijn eigen keuze is geweest en zal ik het zelf op moeten lossen. Ik kan dan niet naar Domoticz gaan wijzen natuurlijk.

¯\_(ツ)_/¯

• TerrorSource
M.v.Veelen schreef op donderdag 25 april 2019 @ 08:39:
Is het dan niet simpelweg zo dat HA nog wat achterstand heeft in te halen en Domoticz juist al een flinke voorsprong heeft? Wat zijn vwo functionaliteit dan de verschillen nu tussen de 2?
Ik heb alles prima draaien op een RPi3b+ en vind het erg stabiel.

De scripts om Domoticz te herstarten zijn al vanaf het begin van Domoticz in omloop, dus ik zie het verband niet met dat het slechter zou gaan met Domoticz of dat het minder stabiel zou zijn. En dan is het ook nog de keuze die je zelf maakt: Beta of Stable.

Ik heb zelf de Beta en mocht het mis gaan, dan weet ik dat het mijn eigen keuze is geweest en zal ik het zelf op moeten lossen. Ik kan dan niet naar Domoticz gaan wijzen natuurlijk.
Zelf draai ik ook Domoticz, ook beta kanaal. Geen echte problemen anders dan af en toe een reboot geven.
Home Assistant is wel een crime om op te zetten vergeleken met Domoticz >:)

Tweakers V&A Ads

• rens-br
  • Nu online
M.v.Veelen schreef op donderdag 25 april 2019 @ 08:39:
Ik heb geen vergelijk met HA, maar dat Domoticz niet helemaal stabiel is kan ik wel inkomen. Ik heb afgelopen weekend een volledige herinstallatie gedaan van mijn Pi3 en daar draai nu alleen Domoticz (heb wel de Domoticz.db teruggezet) + Zigbee2mqtt op en op een of andere manier crasht Domoticz om de haverklap (gemiddeld 3 tot 4x per dag). Ook het script om hem automatisch weer te laten opstarten lijkt hier niks te doen.

Ik moet hier nog verder induiken en de logs bekijken, maar vind het erg vreemd dat Domoticz blijft crashen. Het systeem is nu namelijk totaal niet betrouwbaar

rens-br wijzigde deze reactie 25-04-2019 08:53 (4%)

• Dylantje2

Dylantje2

rens-br schreef op donderdag 25 april 2019 @ 08:50:
[...]

Ik heb geen vergelijk met HA, maar dat Domoticz niet helemaal stabiel is kan ik wel inkomen. Ik heb afgelopen weekend een volledige herinstallatie gedaan van mijn Pi3 en daar draai nu alleen Domoticz (heb wel de Domoticz.db teruggezet) + Zigbee2mqtt op en op een of andere manier crasht Domoticz om de haverklap (gemiddeld 3 tot 4x per dag). Ook het script om hem automatisch weer te laten opstarten lijkt hier niks te doen.

Ik moet hier nog verder induiken en de logs bekijken, maar vind het erg vreemd dat Domoticz blijft crashen. Het systeem is nu namelijk totaal niet betrouwbaar
DB van beta en DB van stable kun je niet zomaar terugzetten..
Gebruik je plugins? daar zit vaak een hoop trope in.. En crasht hij..
alleen in de log duiken helpt niet, zijn ook plugings oid die geen log schrijven

Opstarten:
alle hardware uit stable?
1 hardware aan stable?
2 hardware aan..
Dit ook met alle plugins doen..

enz Dan kom je de boosdoener tegen..

• rens-br
  • Nu online
Dylantje2 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 08:57:
DB van beta en DB van stable kun je niet zomaar terugzetten..
Ik ben niet gewisseld van versie, beide versies waren de laatste stable versie.
Gebruik je plugins? daar zit vaak een hoop trope in.. En crasht hij..
3 stuks: Zigbee2mqtt, Mi Vacuum en LG TV plugin.

Verder heb ik momenteel de volgende hardware:
- Zigbee2mqtt -> 5 sensoren/schakelaars
- Mi Light -> 4 lamp groepen
- LG TV
- Mi Vacuum
- 2x Kodi
- 2 telefoons (via Sys alive checker)
- Dummy Switches: Dag/Nacht + Iemand Thuis + Weekend

Dan de volgende 5 scripts:
- Afval script (LUA)
- Iemand Thuis (Blocky)
- Lampen schakelen op sunset (Blocky)
- Lampen dimmen als TV aanstaat (blocky)
- Stofzuiger aan (Blocky)

Dus ik kan nu ook niet bepaald zeggen dat het een hele zware setup is.
alleen in de log duiken helpt niet, zijn ook plugings oid die geen log schrijven

Opstarten:
alle hardware uit stable?
1 hardware aan stable?
2 hardware aan..
Dit ook met alle plugins doen..
Ziet er uit als een goede troubleshoot methode, gaan we dit weekend eens proberen.

• Dylantje2

Dylantje2

rens-br schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:17:
[...]

[...]

- LG TV
- Mi Vacuum
- 2x Kodi

- Afval script (LUA)
- Iemand Thuis (Blocky)

[...]

Ziet er uit als een goede troubleshoot methode, gaan we dit weekend eens proberen.
mmm zeker niet zwaar mijn lijstjes is veeeeeeel langer.. _/-\o_

Maar ik denk zo ff die plugins..[ ff inloggen met ftp de mapnaam pluggins ff aanpassen plugin2, dan een reboot ] Kijken of er dan een probleem weg blijft..weet je zeker of het in plugin map zit. ]

Zigbee2mqtt in een stable versie? [ is dat supported? ]
En net zo de andere plugins, echt supported in stable of alleen in of vanaf een bepaalde beta.

Het nadeel van plugins is dat ze niet echt in Domoticz zitten.
En dan krijg je dat je plugins laadt die misschien voor betas wel werken.

Zigbee2mqtt
Hoe bevalt dat?

• rens-br
  • Nu online
Dylantje2 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:28:
mmm zeker niet zwaar mijn lijstjes is veeeeeeel langer.. _/-\o_
Dat is mijn idee ook, maar zolang in de basis niet stabiel krijg ga ik het ook niet uitbreiden. Heb nog een hoop zigbee spul en lampen liggen die ik ook wil toevoegen, maar tot nu toe dus nog geen succes :(
Maar ik denk zo ff die plugins..[ ff inloggen met ftp de mapnaam pluggins ff aanpassen plugin2, dan een reboot ] Kijken of er dan een probleem weg blijft..weet je zeker of het in plugin map zit. ]
Dat kunnen we ook ff proberen, thanks!
Zigbee2mqtt in een stable versie? [ is dat supported? ]
En net zo de andere plugins, echt supported in stable of alleen in of vanaf een bepaalde beta.
Ik heb daar niks over gelezen, dus ik ga er even vanuit dat het niet uitmaakt. Daarnaast worden Zigbee2mqtt en de Mi Vacuum plugin veel gebruikt hier onder te Tweakers, dus kan mij niet voorstellen dat het daar aan kan liggen.
Zigbee2mqtt
Hoe bevalt dat?
offtopic:
Past denk ik beter in: Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge. Maar tot nu toe tevreden. Koppelen gaat niet altijd even lekker, maar daarna werkt het probleemloos en eenvoudig. Ook het Zigbee ding zelf is lekker compact, klein en goedkoop. Daarnaast werkt het samen met bijna alle Zigbee spullen, in tegenstelling tot de bridge van Ikea / Philips / Xiaomi, hierdoor heb je dus maar één bridge nodig i.p.v. 3. Ik gebruik nu zelf Xiaomi en Ikea spul.

De initiële setup en het koppelen is echter niet super eenvoudig en zou het dus niet aanraden voor huis-tuin en keuken gebruikers, maar voor de gemiddelde Tweaker moet het geen probleem zijn.

• tlpeter
  • Registratie: oktober 2005
  • Nu online
Ik draai al jaren Domoticz en is rete stabiel.
Het enige minpunt is de standaard webinteface uit 1995

• rens-br
  • Nu online
tlpeter schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:43:
Ik draai al jaren Domoticz en is rete stabiel.
Het enige minpunt is de standaard webinteface uit 1995
Ach, dat kan je aanpassen via CSS of een van de vele thema's installeren. Ik gebruik nu het in-build dark-th3me, maar ik vind deze er ook behoorlijk strak uitzien.

• Dylantje2

Dylantje2

TerrorSource schreef op donderdag 25 april 2019 @ 08:29:
[...]

Ik hoor om mij heen meer mensen die Domoticz "stil vinden staan" in ontwikkeling, misschien omdat "alles" er al in zit, dat kan. Maar diezelfde mensen stappen over naar HomeAssistant omdat "het daar sneller gaat", doelend op het toevoegen van functies/mogelijkheden.
En Espeasy werkt niet in Ha
rens-br schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:57:
[...]

Ach, dat kan je aanpassen via CSS of een van de vele thema's installeren. Ik gebruik nu het in-build dark-th3me, maar ik vind deze er ook behoorlijk strak uitzien.
Heeft gizmocuz bewust zo gelaten als ik hem goed begrijp.
HTML 5 en wat is een webui? zijn meerdere thema's en dash mogelijk..
Maar de buildin zijn stable...

Gaat om wat er achter is zijn mening geloof ik..

En tsja opensource dus wie er tijd heeft en de kennis..

• rinkel
Als we het dan toch over ontwikkelingen hebben: Ik zou graag een betere integratie met zigbee2mqtt zien.
Dat je dus op 1 plaats (in Domoticz) alle devices kan beheren, zoals nu met zwave het geval is.
De kracht van Domoticz is nu juist dat je veel zaken vanuit de webinterface kunt regelen, zoals (zwave) devices beheren en met blocky of lua je eigen events kunt maken. Dit vind ik in hass veel minder prettig.

Op zich vind ik die webinterface uit 1995 nog niet eens zo heel vervelend. Als je op de telefoon er een webapp van maakt is het erg overzichtelijk. Ok, de verversing zou wat sneller mogen.

• Dylantje2

Dylantje2

rinkel schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:40:
Als we het dan toch over ontwikkelingen hebben: Ik zou graag een betere integratie met zigbee2mqtt zien.
Dat je dus op 1 plaats (in Domoticz) alle devices kan beheren, zoals nu met zwave het geval is.
De kracht van Domoticz is nu juist dat je veel zaken vanuit de webinterface kunt regelen, zoals (zwave) devices beheren en met blocky of lua je eigen events kunt maken. Dit vind ik in hass veel minder prettig.

Op zich vind ik die webinterface uit 1995 nog niet eens zo heel vervelend. Als je op de telefoon er een webapp van maakt is het erg overzichtelijk. Ok, de verversing zou wat sneller mogen.
Die plugin is dus wat ik bedoel..
Als de ontwikkelaar samen met gizmocuz optrekt zit hij er zo in denk.
Nu voldoen de plugins net aan de "voorwaarden" om als plugin te functioneren..
En is de ontwikkelaar "verantwoordelijk" voor het werken van de plugin
Als hij hem integreert is de hele opensource van Domoticz er meer bezig..

• rens-br
  • Nu online
rinkel schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:40:
Geen idee hoe dit met zwave het geval is, maar wat mis je precies? Ik kan alle devices gewoon in Domoticz zien, ik kan aanvinken dat hij in koppelmode moet en kan dan devices koppelen. Vervolgens verschijnen deze automatisch. Toegegeven, het zou handig zijn om iets van feedback te krijgen over het koppelen zelf. (Zoals je kan zien als je de zigbee2mqtt log opent (via sudo journalctl -u zigbee2mqtt.service -f)

• rinkel
Dylantje2 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:43:
[...]

Die plugin is dus wat ik bedoel..
Als de ontwikkelaar samen met gizmocuz optrekt zit hij er zo in denk.
Nu voldoen de plugins net aan de "voorwaarden" om als plugin te functioneren..
En is de ontwikkelaar "verantwoordelijk" voor het werken van de plugin
Als hij hem integreert is de hele opensource van Domoticz er meer bezig..
Spreken ook nog eens dezelfde taal. Ik zou zeggen ga eens een hapje eten met elkaar :)
rens-br schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:44:
[...]

Geen idee hoe dit met zwave het geval is, maar wat mis je precies? Ik kan alle devices gewoon in Domoticz zien, ik kan aanvinken dat hij in koppelmode moet en kan dan devices koppelen. Vervolgens verschijnen deze automatisch. Toegegeven, het zou handig zijn om iets van feedback te krijgen over het koppelen zelf. (Zoals je kan zien als je de zigbee2mqtt log opent (via sudo journalctl -u zigbee2mqtt.service -f)
Precies dat laatste bedoel ik, en dat alle devices met zigbee-ID in de domoticz.db zitten, zodat een backup maken/lezen een stuk makkelijker wordt.
Ook het verwijderen vanuit Domoticz zou fijn zijn (al moet ik je eerlijk bekennen dat ik dat nog niet getest heb).
Daarnaast is het hebben van al die losse toepassingen gewoon lastig: Mosquitto, Zigbee2mqtt en de plugin.
Tuurlijk, het is 1x installeren en dan werkt het, maar alles in een is toch prettiger (en mooier).

rinkel wijzigde deze reactie 25-04-2019 10:52 (48%)

• Dylantje2

Dylantje2

rinkel schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:48:
[...]

Spreken ook nog eens dezelfde taal. Ik zou zeggen ga eens een hapje eten met elkaar :)
Ik weet niet wie zibbee2mqtt ontwikkelt enz enz [ heb de hardware bestelt en als ik ooit ene keer tijd heb ..:-) ]

Maar als het een NLer is zou ik hem even tippen aan @gizmocuz en misschien dat hij er dan zo in zit..:-)

• rens-br
  • Nu online
rinkel schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:48:
Precies dat laatste bedoel ik, en dat alle devices met zigbee-ID in de domoticz.db zitten, zodat een backup maken/lezen een stuk makkelijker wordt.
Ook het verwijderen vanuit Domoticz zou fijn zijn (al moet ik je eerlijk bekennen dat ik dat nog niet getest heb).
Daarnaast is het hebben van al die losse toepassingen gewoon lastig: Mosquitto, Zigbee2mqtt en de plugin.
Ik begrijp het. Gewoon een stuk meer integratie waardoor verwijderen / toevoegen / hernoemen in Domoticz ook meteen in Zigbee2mqtt gebeurd. Zou inderdaad een mooie / handige toevoeging zijn.
Dylantje2 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:51:
Ik weet niet wie zibbee2mqtt ontwikkelt enz enz [ heb de hardware bestelt en als ik ooit ene keer tijd heb ..:-)
Koenkk heeft Zigbee2mqtt in ontwikkeling en dat is ook een Nederlander. Voor de koppeling tussen Domoticz en Zigbee2mqtt is er echter een plugin geschreven door 'stas-demydiuk' en dat is volgens mij geen Nederlander.

• Dylantje2

Dylantje2

rens-br schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:03:
[...]

Ik begrijp het. Gewoon een stuk meer integratie waardoor verwijderen / toevoegen in Domoticz, ook meteen in Zigbee2mqtt is. Zou inderdaad een mooie / handige toevoeging zijn.

[...]

Koenkk heeft Zigbee2mqtt in ontwikkeling en dat is ook een Nederlander. Voor de koppeling tussen Domoticz en Zigbee2mqtt is er echter een plugin geschreven door stas-demydiuk en dat is volgens mij geen Nederlander.
Daar zal een probleempje zitten
Als de Nlers samen werken kunnen er hele mooie dingen ontstaan.. _/-\o_ _/-\o_

• rens-br
  • Nu online
Dylantje2 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:04:
Daar zal een probleempje zitten
Als de Nlers samen werken kunnen er hele mooie dingen ontstaan.. _/-\o_ _/-\o_
Als Koenkk en gizmocuz samen gaan werken aan de integratie is een losse plugin ook niet meer nodig.

• Dylantje2

Dylantje2

rens-br schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:06:
[...]

Als Koenkk en gizmocuz samen gaan werken aan de integratie is een losse plugin ook niet meer nodig.
juist,..
en een betere support

• renedis
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 15:25
Ik had vroeger ook veel last van instabiliteit. Sinds ik niet meer elke week update vanaf de beta branch gaat het goed. De interface van Domoticz is gewoon een hel als je het wilt gebruiken als dashboard op bijvoorbeeld een tablet. HomeAssistant is daar veel gelikter voor. Oplossingen zoals Dashticz zijn leuk, maar het had standaard al in Domoticz moeten zitten.

Nu inmiddels al 1+ jaar stabiel en veel getweaked aan Domoticz. In mijn ogen zit het probleem dat meeste mensen het op een RPi draaien wat voor meer afhankelijkheden zorgt en daarvoor minder stabiel is. Goede SD-kaart, goede stroom adapter, SoC en verbonden via sterke WiFi dragen bij aan de stabiliteit. Sinds ik Domoticz draai op een full blown Debian headless machine (thinx-itx + i5-6500T + SSD) heb ik nergens last van.

ik gebruik:
- Machinon theme
- 19 hardware items
- 193 devices
- 32 LUA scripts
- 26 bash/python scripts
- 4 plugins

Machion heeft ondersteuning voor een dark theme, notificatie bar en optie tot een custom button.

Ik heb vrijwel mijn gehele woning er in staan. Van presence detection tot energie besparing scripts.

Zwave heb ik nog 4 apparaten van maar ga ik afscheid van nemen. Ik heb het altijd een minder prettig communicatie middel gevonden. Zigbee is voor mij het walhalla. MQTT vind ik nog lastig maar begin ik eindelijk te snappen. Mijn doel is alles, maar dan ook alles in MQTT te hebben. Dat vergt wel dat ik o.a. een Zigbee2MQTT oplossing moet gaan implementeren.

Domoticz en HomeAssistant draaien naast elkaar bij mij maar hebben nog wat afhankelijkheden. Het opzetten van automatisering in HA is ook erg lastig trouwens. Sinds de komst van de lovelace interface bij HA is het overigens allemaal wel een stuk makkelijker geworden!
Toppe schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 09:18:
[...]

Ik heb dit ook geprobeerd met nginx en zonder succes. Lijkt dat dit gewoon een .htaccess is die je in je apache2 folder dropt?
[...]

MikeOO schreef op woensdag 24 april 2019 @ 08:07:
[...]

Graag zelfs. Hoe meer uitleg over dit soort zaken hoe mooier. _/-\o_
Je kan ook Caddyserver als reverse proxy gebruiken.
Dit gebruik ik zelf ook, werkt simpel en ideaal.

- Het zet http verzoeken om in https
- Het dient als reverse proxy
- Het vraagt automatisch SSL aan bij LetsEncrypt
- Het onderhoud automatisch SSL
- Is in te stellen met een enkele config file
- Kan in een container draaien

Voorbeeld config file voor Unifi, Domoticz en Netdata met user/pass login:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
unifi.websitenaam.nl {
        proxy / https://192.168.1.1:8443 {
                insecure_skip_verify
                websocket
                transparent
        }
}

domoticz.websitenaam.nl {
        proxy / 192.168.1.1:8080
}

netdata.websitenaam.nl {
        basicauth / username password
        proxy / http://192.168.1.1:19999
}

renedis wijzigde deze reactie 25-04-2019 11:50 (5%)
Reden: script aangepast

• Dylantje2

Dylantje2

renedis schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:43:
Ik had vroeger ook veel last van instabiliteit. Sinds ik niet meer elke week update vanaf de beta branch gaat het goed. De interface van Domoticz is gewoon een hel als je het wilt gebruiken als dashboard op bijvoorbeeld een tablet. HomeAssistant is daar veel gelikter voor. Oplossingen zoals Dashticz zijn leuk, maar het had standaard al in Domoticz moeten zitten.

Nu inmiddels al 1+ jaar stabiel en veel getweaked aan Domoticz. In mijn ogen zit het probleem dat meeste mensen het op een RPi draaien wat voor meer afhankelijkheden zorgt en daarvoor minder stabiel is. Goede SD-kaart, goede stroom adapter, SoC en verbonden via sterke WiFi dragen bij aan de stabiliteit. Sinds ik Domoticz draai op een full blown Debian headless machine (thinx-itx + i5-6500T + SSD) heb ik nergens last van.

ik gebruik:
- Machinon theme
- 19 hardware items
- 193 devices
- 32 LUA scripts
- 26 bash/python scripts
- 4 plugins

Machion heeft ondersteuning voor een dark theme, notificatie bar en optie tot een custom button.

[Afbeelding]

Ik heb vrijwel mijn gehele woning er in staan. Van presence detection tot energie besparing scripts.

Zwave heb ik nog 4 apparaten van maar ga ik afscheid van nemen. Ik heb het altijd een minder prettig communicatie middel gevonden. Zigbee is voor mij het walhalla. MQTT vind ik nog lastig maar begin ik eindelijk te snappen. Mijn doel is alles, maar dan ook alles in MQTT te hebben. Dat vergt wel dat ik o.a. een Zigbee2MQTT oplossing moet gaan implementeren.

Domoticz en HomeAssistant draaien naast elkaar bij mij maar hebben nog wat afhankelijkheden. Het opzetten van automatisering in HA is ook erg lastig trouwens. Sinds de komst van de lovelace interface bij HA is het overigens allemaal wel een stuk makkelijker geworden!

[...]

[...]

[...]

Je kan ook Caddyserver als reverse proxy gebruiken.
Dit gebruik ik zelf ook, werkt simpel en ideaal.

- Het zet http verzoeken om in https
- Het dient als reverse proxy
- Het vraagt automatisch SSL aan bij LetsEncrypt
- Het onderhoud automatisch SSL
- Is in te stellen met een enkele config file
- Kan in een container draaien

Voorbeeld config file voor Unifi en domoticz:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
unifi.websitenaam.nl {
        proxy / https://192.168.1.1:8443 {
                insecure_skip_verify
                websocket
                transparent
        }
}

domoticz.websitenaam.nl {
        proxy / 192.168.1.2:8080
}

Naast elkaar _/-\o_
Werken ze misschien ook samen?
Wat zijn de voor en nadelen?
Echte verschillen?

Voorkeur?

Dylantje2 wijzigde deze reactie 25-04-2019 12:04 (4%)

• renedis
Dylantje2 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:50:

Naast elkaar _/-\o_
Werken ze misschien ook samen?
Wat zijn de voor en nadelen?
Echte verschillen?

Voorkeur?
In vorm van schakelen van knoppen werken ze samen. Dus als ik een lamp in Domoticz aan zet gaat deze ook in HA aan en vicaversa. Enige wat niet kan is in beide omgevingen tegelijkertijd de Zwave stick en P1 meter uitlezen. Dit gaat bij mij dan ook via HA en vervolgens naar Domoticz middels een script.

HA reageert sneller en heeft een veel betere standaard ondersteunde presence detection. Ook is de batterijstatus weergave/uitlees methode van devices bij HA veel accurater. MQTT is ook beter geimplementeerd. HA heeft daarnaast standaard meer supported devices.

Domoticz heeft een makkelijkere configuratie pagina. Ook vind ik persoonlijk het bijhouden van de logging in Domoticz vele malen makkelijker. Het aanpassen/tweaken binnen Domoticz is ook makkelijker. Ondersteuning van LUA scripting binnen Domoticz is geweldig en mis ik enorm binnen HA.

HA:
- werkt default met yaml files wat erg onoverzichtelijk kan worden
- Support is actiever
- Ondersteunde apparaten zijn inmiddels default meer dan Domoticz
- Documentatie is beter op orde
- Heeft een Cloud optie

Domoticz:
- werkt gemakkelijk met bash/python/Blocky/LUA, whatever je maar wilt
- Support is minder op het Domoticz forum

Het grote verschil is denk ik het doel van de software, met name de web-GUI.

De Domoticz web-GUI is gemaakt met de intentie tot automatiseren. Het bied de mogelijkheid om te kunnen configureren, scripten en loggen. Niet geschikt om weer te geven op een tablet aan de muur.

De HomeAssistant web-GUI is gemaakt met de intentie als dashboard. Het bied zeer beperkt de mogelijkheid tot configureren en loggen. Je kan er niet scripten maar is zeer geschikt om weer te geven op een tablet aan de muur.

Mijn persoonlijke voorkeur bij dagelijks gebruik gaat uit naar HA. Maar voor configureren en loggen vind ik Domoticz fijner.

• vuurtjih
  • Registratie: april 2015
  • Nu online
Ik had ook last van een crashende Domoticz op m'n Pi, maar sinds hij bedraad aan het internet hangt draait hij als een zonnetje _/-\o_

Honor View 20 | Cubot Power / X18 Plus| Chuwi HI9 Air | PS4 Slim

• Dylantje2

Dylantje2

renedis schreef op donderdag 25 april 2019 @ 12:12:
[...]

In vorm van schakelen van knoppen werken ze samen. Dus als ik een lamp in Domoticz aan zet gaat deze ook in HA aan en vicaversa. Enige wat niet kan is in beide omgevingen tegelijkertijd de Zwave stick en P1 meter uitlezen. Dit gaat bij mij dan ook via HA en vervolgens naar Domoticz middels een script.

HA reageert sneller en heeft een veel betere standaard ondersteunde presence detection. Ook is de batterijstatus weergave/uitlees methode van devices bij HA veel accurater. MQTT is ook beter geimplementeerd. HA heeft daarnaast standaard meer supported devices.

Domoticz heeft een makkelijkere configuratie pagina. Ook vind ik persoonlijk het bijhouden van de logging in Domoticz vele malen makkelijker. Het aanpassen/tweaken binnen Domoticz is ook makkelijker. Ondersteuning van LUA scripting binnen Domoticz is geweldig en mis ik enorm binnen HA.

HA:
- werkt default met yaml files wat erg onoverzichtelijk kan worden
- Support is actiever
- Ondersteunde apparaten zijn inmiddels default meer dan Domoticz
- Documentatie is beter op orde
- Heeft een Cloud optie

Domoticz:
- werkt gemakkelijk met bash/python/Blocky/LUA, whatever je maar wilt
- Support is minder op het Domoticz forum

Het grote verschil is denk ik het doel van de software, met name de web-GUI.

De Domoticz web-GUI is gemaakt met de intentie tot automatiseren. Het bied de mogelijkheid om te kunnen configureren, scripten en loggen. Niet geschikt om weer te geven op een tablet aan de muur.

De HomeAssistant web-GUI is gemaakt met de intentie als dashboard. Het bied zeer beperkt de mogelijkheid tot configureren en loggen. Je kan er niet scripten maar is zeer geschikt om weer te geven op een tablet aan de muur.

Mijn persoonlijke voorkeur bij dagelijks gebruik gaat uit naar HA. Maar voor configureren en loggen vind ik Domoticz fijner.
thanks hier heb ik/we wat aan...

Maar je kunt dus geen lua blockley python of wat dan ook maken met ha?
Dan stelt het HA toch niks voor? [ buiten de mooiere outlook .. ]
Of hoe kun je anders iftt maken?

• renedis
Dylantje2 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 12:27:
[...]

thanks hier heb ik/we wat aan...

Maar je kunt dus geen lua blockley python of wat dan ook maken met ha?
Dan stelt het HA toch niks voor? [ buiten de mooiere outlook .. ]
Of hoe kun je anders iftt maken?
LUA of Blocky werkt per definitie niet met HA. HA is gebaseerd op Python.
HA werkt met een eigen automatiseringsplatform (vermoedelijk ook python):

Maar ik denk dat we wat afdwalen. De grootste verschillen heb ik aangemerkt. Als je geinteresseerd bent in HA dan stel ik voor dat je het eens installeert, de configuration.yaml aanpakt en lekker rondklikt in de GUI. Ook op Tweakers hebben we er een topic voor.

• bing69
rens-br schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:17:
[...]

[...]

- LG TV
- Mi Vacuum
- 2x Kodi

- Afval script (LUA)
- Iemand Thuis (Blocky)

[...]

Mijn Domoticz draait zeeeer stabiel en ik heb er veel van alles inhangen (van X10 tot Zigbee en alles wat er tussen zit). Echter toen ik er ooit Homebridge bij draaide stopte Homebridge regelmatig. Domoticz bleef doordraaien. Sinds ik Homebridge op een aparte Pi heb draaien in docker draait dat ook stabiel en kan ik Domoticz toch benaderen. Hetzelfde wil ik straks gaan doen Zigbee2Mqtt, gewoon in docker op dezelfde Pi waar ook Homebridge draait.

Bing

Scheelt het ook niet wat voor RPi je hebt? Heb zelf de laatste draaien en de voorlaatste was al erg stabiel. Wel alles vanaf een USB stick en een goede voeding.

¯\_(ツ)_/¯

• Wiley99
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 24-06 17:24
Ik heb het op één van de eerste RPi's (1B) draaien met kabeltje naar een oude repeater als accesspoint achterin de boekenkast (zodat de RFXcom een beetje in het midden van de woonkamer staat ;-) ) en dat is ook stabiel.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform

• sterremos
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 15:48
we gaan onze huidige lampen vervangen door andere LEDs, hadden we hiervoor armaturen waar ik een Yeelight kon plaatsen gaan we nu over naar lampen met oa een ingebouwde ledstrip en een aantal waar de GU10 lampen in zitten.
ik moet dus overstappen, ik was vd week bij oa Ikea en was wel tevreden over slimme lampen. als ik kijk op de site is er voor alle uitvoeringen een oplossing.
de app is niet uitgebreid en dus zou ik graag wel met domoticz willen gebruiken.

wat zou jullie voorstellen,
* kan de ikea hub gekoppeld worden in domoticz ? zodat ik ook de afstand bediening kan gebruiken?
* de Hue Hub gebruiken en deze koppelen in domoticz? daar kunnen de ikea lampen ook gekoppeld worden.

ron

sterremos wijzigde deze reactie 25-04-2019 19:15 (24%)
Reden: foutje

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 24-06 20:08
renedis schreef op donderdag 25 april 2019 @ 12:12:
[...]

Enige wat niet kan is in beide omgevingen tegelijkertijd de Zwave stick en P1 meter uitlezen. Dit gaat bij mij dan ook via HA en vervolgens naar Domoticz middels een script.
Je kunt toch simpel je usb port waar die P1 op aangesloten zit dupliceren naar een virtuele usb port en deze dan ook uitlezen. Dan heb je ze in beide.

• niki_lauda
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 24-06 21:33

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler

Klopt het als ik de laatste posts doorlees dat er meer instabiliteitsproblemen met Domoticz icm zigbeeMqqt?

niki_lauda wijzigde deze reactie 25-04-2019 22:05 (6%)

• SpikeHome
  • Laatst online: 15:20

SpikeHome

2400wp en 2750wp

renedis schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:43:

ik gebruik:
- Machinon theme
- 19 hardware items
- 193 devices
- 32 LUA scripts
- 26 bash/python scripts
- 4 plugins

[Afbeelding]

Ik draai nu 3 jaar domoticz op een Pi
Had eerst om de paar maanden een corrupte sd
Toen een soort ups (powerbank) er tussen gezet en betere voeding en en kwaliteits sd.
Ook gezorgt dat tijdelijk files naar een ram drive gingen.
Daarna draaide de pi veel langer stabiel maar ik moest zo nu en dan toch domotcz stoppen en starten en ook ze de nefit easy script.
Toen in november vorig jaar weer de sd corrupt was had ik al een pidrive klaar liggen.
Vanaf toen niet 1x meer een services moeten stoppen en starten en draait het vlekkeloos op de pi (3 overigens) kost wel een usb poort een pi drive.
Wel altijd alles bekabeld internet aangesloten.
Heb juist veel zwave draaien en wat onbelangrijke kaku (action) schakelaars.

Een I5 is dat niet veel overkill?
De Pi gebruikt bij mij geen 4w
Dat zal bij de i5 wel anders zijn.

PV1 2750wp woning en PV2 2450wp garage

Acties:
  • +1Henk 'm!

• renedis
SpikeHome schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:58:
[...]

KaKu (RFXCom) heb ik helemaal niet meer, dat heb ik allemaal verkocht.

Een i5 is zeker overkill voor alleen Domoticz. Het is bij mij zo dat het in een 1U behuizing zit alszijnde een Debian 9 server.
Ik draai er dan ook nog veel meer op:
- MariaDB (Kodi database)
- Caddyserver (reverse-proxy)
- TVHeadend (TV sofware)
- Oscam (TV decryptie software)
- Pihole (AD-Blocking)
- Grafana (Grafieken)
- InfluxDB (Database voor grafana)
- Domoticz (Domotica systeem)
- HomeAssistant (Domotica systeem)
- gBridge (Google Home assistant software)
- HomeBridge (HomeKit software)
- Netdata (Grafieken)
- Shinobi (3x IP-cam software)
- Zabbix (Monitoring software)
- Unifi (Ubiquiti beheer omgeving)
- Logstash (ELK stack)
- Elasticsearch (ELK stack)
- Kibana (ELK stack)
- Beats (ELK stack)

Dat bij elkaar trekt onder gemiddelde load 17 watt en idle 14 watt:

TVHeadend is voornamelijk de grootverbruiker. Als ik die software niet in gebruik had dan had ik waarschijnlijk met minder afgekund. Domoticz is de tweede grootverbruiker.

• rens-br
  • Nu online
Ik probeer nu een aantal Blocky scripts over te zetten naar dzvents, Niet alleen is het daarmee flexibeler, ook werkt het vaak beter. Als voorbeeld:

Deze blocky dimt de lampen in de woonkamer, en zet de lampen (en dimt) achter de TV. Dit werkt opzich prima, echter voert hij sommige dingen nu constant uit. Zet ik bijvoorbeeld de 'Lamp Woonkamer' nu handmatig uit, gaat deze na sunset alsnog weer aan.

Ik had dus bedacht om een dzvents aan te maken die triggert op de TV en op Sunset. Immers als de TV al aanstaat, voordat het Sunset is zal het script niet worden uitgevoerd.

En heb dus het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
return {
    on = {
        devices = {
            47 -- TV woonkamer
        },
        timer = {
            'at sunset'
        }
    },
    execute = function(domoticz, device)
        --Declerations
        local lightWoon = domoticz.devices(7) --Lampen Woonkamer
        local lightTV = domoticz.devices(9) --Lampen TV woonkamer
        local time = Time() --Current time

--Function
        if ((device.name == 'TV Woonkamer' and device.active) and (time > sunset)) then
            lightWoon.dimTo(60).checkFirst()
            lightTV.dimTo(80).checkFirst()
        elseif ((device.name == 'TV Woonkamer' and not device.active) and (time > sunset)) then
            lightWoon.dimTo(100).checkFirst()
            lightTV.switchOff().checkFirst()
        end    
    end
}

Alleen heb ik nu mijn twijfels bij "time > sunset".

Hoe vergelijk je tijd in dzvents? En tot wanneer is deze conditie waar? Totdat het sunrise is? Ik kan daar maar weinig over vinden in de documentatie.

Edit: Oplossing inmiddels gevonden: rens-br in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 4"

rens-br wijzigde deze reactie 26-04-2019 15:13 (5%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Knielen
rens-br schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 13:21:
Ik probeer nu een aantal Blocky scripts over te zetten naar dzvents, Niet alleen is het daarmee flexibeler, ook werkt het vaak beter. Als voorbeeld:

[Afbeelding]

Deze blocky dimt de lampen in de woonkamer, en zet de lampen (en dimt) achter de TV. Dit werkt opzich prima, echter voert hij sommige dingen nu constant uit. Zet ik bijvoorbeeld de 'Lamp Woonkamer' nu handmatig uit, gaat deze na sunset alsnog weer aan.

Ik had dus bedacht om een dzvents aan te maken die triggert op de TV en op Sunset. Immers als de TV al aanstaat, voordat het Sunset is zal het script niet worden uitgevoerd.

En heb dus het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
return {
    on = {
        devices = {
            47 -- TV woonkamer
        },
        timer = {
            'at sunset'
        }
    },
        --Declerations
        local lightWoon = domoticz.devices(7) --Lampen Woonkamer
        local lightTV = domoticz.devices(9) --Lampen TV woonkamer
        local time = Time() --Current time

--Function
        if ((device.name == 'TV Woonkamer' and device.active) and (time > sunset)) then
        elseif ((device.name == 'TV Woonkamer' and not device.active) and (time > sunset)) then
        end    
    end
}

Alleen heb ik nu mijn twijfels bij "time > sunset".

Hoe vergelijk je tijd in dzvents? En tot wanneer is deze conditie waar? Totdat het sunrise is? Ik kan daar maar weinig over vinden in de documentatie.
Eerst een belangrijke tip over je Blockly:

Check in je if-statement ook of je lamp al aan of uit staat, zoals je hem nu hebt gemaakt wordt iedere seconde opnieuw een command naar je lamp gestuurd omdat de conditie van sunset en tv == aan waar blijft.

In je dzvents script is het volgens mij niet nodig om ook te triggeren op sunset, je script wordt nu getriggered op het in- of uitschakelen van je tv en dan check je in je if-statement of het voor of na zonsondergang is.
Ik durf eigenlijk niet te zeggen tot wanneer > sunset waar is, ik neem eigenlijk aan dat dit zo is tot middernacht en daarna check je of < sunrise waar is.

• rens-br
  • Nu online
Knielen schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 13:46:
[...]
Eerst een belangrijke tip over je Blockly:

Check in je if-statement ook of je lamp al aan of uit staat, zoals je hem nu hebt gemaakt wordt iedere seconde opnieuw een command naar je lamp gestuurd omdat de conditie van sunset en tv == aan waar blijft.
Dat zie ik inderdaad ook in de logs voorbij komen, daarom ben ik ook de overstap aan het maken naar dzvents.
In je dzvents script is het volgens mij niet nodig om ook te triggeren op sunset, je script wordt nu getriggered op het in- of uitschakelen van je tv en dan check je in je if-statement of het voor of na zonsondergang is.
Maar stel ik zet mijn TV aan, voordat het sunset is, dan gaan de lampen niet aan. Immers > sunset is niet waar. Vervolgens wordt het wel sunset, dan gaan de lampen niet aan, want het script wordt niet meer getriggerd. Toch?
Ik durf eigenlijk niet te zeggen tot wanneer > sunset waar is, ik neem eigenlijk aan dat dit zo is tot middernacht
Daar ga ik ook eventjes vanuit. Ik heb overigens inmiddels nog wat door zitten testen en ik kan de tijd nu vergelijken, ga daar zo even mijn post op aanpassen.

• Knielen
rens-br schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 13:49:
[...]

Maar stel ik zet mijn TV aan, voordat het sunset is, dan gaan de lampen niet aan. Immers > sunset is niet waar. Vervolgens wordt het wel sunset, dan gaan de lampen niet aan, want het script wordt niet meer getriggerd.
Dat klopt, maar dan kan je in je script ook geen gebruik maken van

code:
1
device.name == 'TV Woonkamer'

want dan is je statement alleen waar als het script door de tv getriggered wordt ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online
Knielen schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 13:53:
Dat klopt, maar dan kan je in je script ook geen gebruik maken van

code:
1
device.name == 'TV Woonkamer'

want dan is je statement alleen waar als het script door de tv getriggered wordt ;)
Dat was bij mij niet bekend, het 'device.blabla' gedeelte slaat dus op het getriggerde ding? Hoe kan je dat dan beter vergelijken?

Edit. Heb nog wat zitten testen en volgens mij zou dit hem moeten zijn:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
return {
    on = {
        devices = {
            47 -- TV woonkamer
        },
        timer = {
            'at sunset'
        }
    },
        --Declerations
        local LightWoon = domoticz.devices(7) --Lampen Woonkamer
        local LightTV = domoticz.devices(9) --Lampen TV woonkamer
        local TV = domoticz.devices(47) -- TV woonkamer
        local Time = require('Time') --Time function
        local CurrentTime = Time() --Current time

--Function
        if ((TV.active) and (CurrentTime.matchesRule('at sunset-sunrise'))) then
        elseif ((not TV.active) and (LightWoon.active)) then
        end    
    end
}

rens-br wijzigde deze reactie 26-04-2019 15:12 (28%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rinkel
SpikeHome schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:58:
[...]

Ik draai nu 3 jaar domoticz op een Pi
Had eerst om de paar maanden een corrupte sd
Toen een soort ups (powerbank) er tussen gezet en betere voeding en en kwaliteits sd.
Ook gezorgt dat tijdelijk files naar een ram drive gingen.
Daarna draaide de pi veel langer stabiel maar ik moest zo nu en dan toch domotcz stoppen en starten en ook ze de nefit easy script.
Toen in november vorig jaar weer de sd corrupt was had ik al een pidrive klaar liggen.
Vanaf toen niet 1x meer een services moeten stoppen en starten en draait het vlekkeloos op de pi (3 overigens) kost wel een usb poort een pi drive.
Wel altijd alles bekabeld internet aangesloten.

Volgens mij is die pidrive niet meer leverbaar.
Ik gebruik op dit moment een usb-stick ipv sdkaart, geen idee of dit veel beter is, al heb ik t idee van wel.
Ik zit nu te kijken naar een externe HD met een y-kabel zodat deze extern gevoed kan worden ipv een usbhub.
Ik heb nog een Client SSD PC401(PCIe Gen.3X4) drive liggen (https://www.skhynix.com/eng/product/ssdClient.jsp), misschien is die ook wel goed te gebruiken met de RPi.
Al werkt het met de mini USB stick al een jaar of 2 super.

Iemand een idee welke casing deze zou moeten hebben? Zie door de bomen het bos niet meer met M.2 / NVMe/NGFF/PCIE/B key/M key...pffff.....

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1Henk 'm!

• renedis
M.v.Veelen schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 21:09:
Ik heb nog een Client SSD PC401(PCIe Gen.3X4) drive liggen (https://www.skhynix.com/eng/product/ssdClient.jsp), misschien is die ook wel goed te gebruiken met de RPi.
Al werkt het met de mini USB stick al een jaar of 2 super.

Iemand een idee welke casing deze zou moeten hebben? Zie door de bomen het bos niet meer met M.2 / NVMe/NGFF/PCIE/B key/M key...pffff.....
Gaat niet werken helaas. Je hebt een M.2 SSD op basis van PCIe (Gen.3X4). Een uitbreidingsmodule zoals deze werkt alleen met M.2 SATA SSD's.

Daarnaast is het enorm zonde om zo'n snelle SSD te gebruiken.
Ter indicatie:

USB2.0 = Raspberry Pi snelheid
SATA III Connector = Max snelheid reguliere SSD
PCIe Gen3 x4 = Snelheid van jouw M.2 SSD
Eauhw....ik dacht 'm in een behuizing te steken en van daaraf te booten. Zonde, ja misschien. Maar hij ligt nu toch doelloos op de plank.

Met die module uit jouw linkje is hij dus ook niet te gebruiken? Dan laat ik 'm lekker met rust en draait ie gewoon verder op de mini USB stick.

¯\_(ツ)_/¯

• mrfatmen
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 24-06 22:05
Ik zit er misschien overheen te kijken maar het is mogelijk om met blockly de huidige datum in een user variable te zetten?

Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein

• mbuurman
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 14:41
Ik ben een dzVents script aan het maken die de thermostaat aanpast als de achterdeur te lang open staat. Per half uur wil ik de ingestelde temperatuur 0.5gr. omlaag brengen ten opzichte van de huidige ingestelde temperatuur tot hij bij de ingestelde minimale temperatuur van 17gr. is aangekomen.
Het hele script werkt, alleen lukt het nog niet om de huidige ingestelde temperatuur met een halve graad te verlagen.

Ik heb nu de volgende regel, met als bedoeling om waarde 'Thermostaat' met 0.5 te verlagen:

code:
1
domoticz.devices('Thermostaat').updateSetPoint('Thermostaat' - 0.5)

Maar krijg de foutmelding:

code:
1
2
2019-04-27 11:18:00.670 Status: dzVents: Error (2.4.11): An error occured when calling event handler dzVents - Achterdeur
2019-04-27 11:18:00.670 Status: dzVents: Error (2.4.11): ...ripts/dzVents/generated_scripts/dzVents - Achterdeur.lua:12: attempt to perform arithmetic on a string value

Als ik deze regel aanpas naar onderstaande dan zet hij de temperatuur netjes op 17gr. dus het gaat mis in 'Thermostaat' - 0.5 :

code:
1
domoticz.devices('Thermostaat').updateSetPoint(17)

Kan iemand mij de goede kant op wijzen? Thx!

• rinkel
En Domoticz is weer offline..
De usb-stick heeft dus duidelijk niet geholpen...
Log file stond nog uit, kan dus niet echt controleren wat er nu mis is gegaan.

Het is een verse install met 4 devices.

Eerlijk gezegd vermoed ik dat het de zigbee2mqtt-plug-in is, aangezien bij veel anderen het wel stabiel draait.

rinkel wijzigde deze reactie 27-04-2019 14:58 (60%)

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 24-06 20:08
mbuurman schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 11:28:
Ik ben een dzVents script aan het maken die de thermostaat aanpast als de achterdeur te lang open staat. Per half uur wil ik de ingestelde temperatuur 0.5gr. omlaag brengen ten opzichte van de huidige ingestelde temperatuur tot hij bij de ingestelde minimale temperatuur van 17gr. is aangekomen.
Het hele script werkt, alleen lukt het nog niet om de huidige ingestelde temperatuur met een halve graad te verlagen.

Ik heb nu de volgende regel, met als bedoeling om waarde 'Thermostaat' met 0.5 te verlagen:

code:
1
domoticz.devices('Thermostaat').updateSetPoint('Thermostaat' - 0.5)

Maar krijg de foutmelding:

code:
1
2
2019-04-27 11:18:00.670 Status: dzVents: Error (2.4.11): An error occured when calling event handler dzVents - Achterdeur
2019-04-27 11:18:00.670 Status: dzVents: Error (2.4.11): ...ripts/dzVents/generated_scripts/dzVents - Achterdeur.lua:12: attempt to perform arithmetic on a string value

Als ik deze regel aanpas naar onderstaande dan zet hij de temperatuur netjes op 17gr. dus het gaat mis in 'Thermostaat' - 0.5 :

code:
1
domoticz.devices('Thermostaat').updateSetPoint(17)

Kan iemand mij de goede kant op wijzen? Thx!
Je probeert 0.5 van een string af te trekken, dat gaat natuurlijk niet. Je moet 0.5 van de waarde van het huidige setpoint aftrekken.

Ik heb het niet geprobeerd maar probeer zoiets:

domoticz.devices('Thermostaat').updateSetPoint(domoticz.devices('Thermostaat').setPoint - 0.5)

• mbuurman
jobr schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 19:20:
[...]

Je probeert 0.5 van een string af te trekken, dat gaat natuurlijk niet. Je moet 0.5 van de waarde van het huidige setpoint aftrekken.

Ik heb het niet geprobeerd maar probeer zoiets:

domoticz.devices('Thermostaat').updateSetPoint(domoticz.devices('Thermostaat').setPoint - 0.5)
@jobr Spijker op zijn kop, dit werkt! Thx

• PolderPloer!
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 16:07
l00pz schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 16:41:
[...]

Als je de schroevendraaier tegen de sensor houdt, zakt het voltage van de output dan ook naar 0V? Ik heb in het verleden namelijk meerdere 6V sensors geprobeerd, maar nooit werkend gekregen omdat de Pi blijkbaar te weinig voltage gaf. Ik heb dit opgelost door een NPM sensor te kopen die op 5V werkt via AliExpress (je kan ook met weerstanden werken eventueel). Een 5V sensor werkt wel goed. Ik gebruik hem in combinatie met een Wemos D1 Mini + Tasmota.
Ik zit met hetzelfde probleem, volgens https://ehoco.nl/watermet...n-domoticz-python-script/ moet het wel werken. Als ik

code:
1
sudo raspi-gpio get 21

doe krijg ik netjes
code:
1
 GPIO 21: level=1 fsel=0 func=INPUT

Toch blijft mijn meter op 0 staan. Lampje van sensor gaat mooi aan en uit, ik snap het niet : :'(
sterremos schreef op donderdag 25 april 2019 @ 17:52:
we gaan onze huidige lampen vervangen door andere LEDs, hadden we hiervoor armaturen waar ik een Yeelight kon plaatsen gaan we nu over naar lampen met oa een ingebouwde ledstrip en een aantal waar de GU10 lampen in zitten.
ik moet dus overstappen, ik was vd week bij oa Ikea en was wel tevreden over slimme lampen. als ik kijk op de site is er voor alle uitvoeringen een oplossing.
de app is niet uitgebreid en dus zou ik graag wel met domoticz willen gebruiken.

wat zou jullie voorstellen,
* kan de ikea hub gekoppeld worden in domoticz ? zodat ik ook de afstand bediening kan gebruiken?
* de Hue Hub gebruiken en deze koppelen in domoticz? daar kunnen de ikea lampen ook gekoppeld worden.

ron
Er is een plug-in voor Domoticz met Trådfri maar ik vindt dit niet fantastisch, tevens beperkt tot schakelmateriaal en dus geen AB’s of bewegingssensoren.

Ik heb die Ikea app nooit gebruikt, vindt het eigelijk slecht dat ze zo’n app durven uit te brengen. Al is hij de laatste tijd wel verbeterd..

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

• sterremos
Toppe schreef op zondag 28 april 2019 @ 07:49:
[...]2Mqtt

Er is een plug-in voor Domoticz met Trådfri maar ik vindt dit niet fantastisch, tevens beperkt tot schakelmateriaal en dus geen AB’s of bewegingssensoren.

Heb een zigbee stickie in de domiticz. volgens de site zou het moeten werken van ikea m ook de AB.

binnenkort maar eens proberen anders

https://www.zigbee2mqtt.i...on/supported_devices.html

Ik heb die Ikea app nooit gebruikt, vindt het eigelijk slecht dat ze zo’n app durven uit te brengen. Al is hij de laatste tijd wel verbeterd..

• rinkel
Aangezien ik vermoed dat de instabiliteit van Domoticz komt door de zigbee2mqtt plugin, zou dit kunnen komen door de Python versie?
Ik had Python 3.6.3 geinstalleerd. Ik heb voor de grap 3.7.3 eens geinstalleerd. Zou dit nog uitmaken?
Of moet ik juist naar een oudere versie ?

• fabstar81
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 19-06 16:02
PolderPloer! schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 20:31:
[...]

Ik zit met hetzelfde probleem, volgens https://ehoco.nl/watermet...n-domoticz-python-script/ moet het wel werken. Als ik

code:
1
sudo raspi-gpio get 21

doe krijg ik netjes
code:
1
 GPIO 21: level=1 fsel=0 func=INPUT

Toch blijft mijn meter op 0 staan. Lampje van sensor gaat mooi aan en uit, ik snap het niet : :'(
Ik heb sinds ik de watermeter van een rpi1 naar een RPi3 heb verhuisd ook gezeik. Op de e.o.a. manier gaat het led niet helemaal uit. In Domoticz blijft de status dan ook op On staan... Tenminste, ik denk dat dat de oorzaak is. Iemand die hier ook last van heeft of moet ik de oorzaak ergens anders zoeken?

Even geleden vroeg ik hoe ik 10 temperatuur sensoren moest aansluiten. Toen werd luid geroepen esp modules. Echter, vanwege bovenstaande migratie heb ik nu een rpi1 over. Kan ik die ook in de zetten om de ketel en zonneboiler te monitoren? Zo ja, hoe ga ik te werk?

Ik stel me iets voor als de 10 sensoren aan elkaar knopen (hoe?), domoticz installeren op de rpi1 en middels die remote server functionaliteit de waardes door mijn RPi3 uit laten lezen? Ben ik warm?! :+ :)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hendrik12345678
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 09:46
fabstar81 schreef op zondag 28 april 2019 @ 12:29:
[...]

Ik heb sinds ik de watermeter van een rpi1 naar een RPi3 heb verhuisd ook gezeik. Op de e.o.a. manier gaat het led niet helemaal uit. In Domoticz blijft de status dan ook op On staan... Tenminste, ik denk dat dat de oorzaak is. Iemand die hier ook last van heeft of moet ik de oorzaak ergens anders zoeken?

Even geleden vroeg ik hoe ik 10 temperatuur sensoren moest aansluiten. Toen werd luid geroepen esp modules. Echter, vanwege bovenstaande migratie heb ik nu een rpi1 over. Kan ik die ook in de zetten om de ketel en zonneboiler te monitoren? Zo ja, hoe ga ik te werk?

Ik stel me iets voor als de 10 sensoren aan elkaar knopen (hoe?), domoticz installeren op de rpi1 en middels die remote server functionaliteit de waardes door mijn RPi3 uit laten lezen? Ben ik warm?! :+ :)
Zoek eens op domoticz, rpi en one-wire
Kun je gewoon op de gpio van de pi aansluiten, werkt perfect.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler

rinkel schreef op zondag 28 april 2019 @ 11:49:
Aangezien ik vermoed dat de instabiliteit van Domoticz komt door de zigbee2mqtt plugin, zou dit kunnen komen door de Python versie?
Ik had Python 3.6.3 geinstalleerd. Ik heb voor de grap 3.7.3 eens geinstalleerd. Zou dit nog uitmaken?
Of moet ik juist naar een oudere versie ?
Een oudere versie is beter uit mijn hoofd 3.5.3.
https://www.domoticz.com/wiki/Using_Python_plugins

niki_lauda wijzigde deze reactie 28-04-2019 17:59 (5%)

• sterremos
ik had nog een conbee zigbee stick liggen, vandaag eens mee bezig geweest om deze in domoticz te tekrijgen, software geinstalleerd en komt wel voor in het logfile, alleen geeft aan dat het 'unauthorized user is, ik denk dat het de API key is?
als ik naar de phoscon page ga kan ik inloggen, en zigbee toevoegen, in de gateway advance zou volgens mij moeten koppelen?
kan iemand mij hiermee een tip geven?

ron

• Greenfielt
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 24-06 21:15
Heeft iemand enig idee of je ook een nette overgang tussen scenes voor elkaar kan krijgen?
Als ik nu klik om van scene te veranderen dan is de overgang niet echt heel netjes te noemen.

Is zoiets mogelijk met een fade? Ik heb de documentatie doorgelezen, maar een "transition" zoals bij Home Assistant heb ik niet kunnen vinden.

• rinkel
Ik heb een nieuwe install gedaan, maar krijg nu Python Version: None
Ik heb python 3.5.3 geinstalleerd, maar geen versie in Domoticz dus.

Ik heb al zitten zoeken, maar kan t niet echt vinden...
Iemand een idee? (noob vraag, i know)

Edit:
"Failed dynamic library load, install the latest libpython3.x library that is available for your platform."
Maar die is wel geinstalleerd.

Edit2
Opgelost met python3-dev

rinkel wijzigde deze reactie 28-04-2019 22:30 (16%)

• DjAntoon
rinkel schreef op zondag 28 april 2019 @ 21:42:
[...]

Edit2
Opgelost met python3-dev
Ik ben wel benieuwd of dit goed (blijft) werken met zigbee2mqtt. Ik heb dat zelf helaas nog niet werkend gekregen, draai nu weer terug op een oudere USB image...

• fabstar81
hendrik12345678 schreef op zondag 28 april 2019 @ 15:21:
[...]

Zoek eens op domoticz, rpi en one-wire
Kun je gewoon op de gpio van de pi aansluiten, werkt perfect.
ja, al die dingen had ik al eens gelezen. maar ik zie ook hier en daar weerstanden die ik moet hebben, breadboards of zo, kom ik voor eerst mee in aanraking 8)7

wil paar temps meten,
*ZB temperatuur onder
*ZB temperatuur boven
*ZB uitgaande temperatuur
*e-boiler uitgaande temperatuur
*CV ingaande temperatuur
*CV uitgaande temperatuur
*etc.

wat moet ik allemaal hebben dan? en kan ik hiervoor inderdaad mijn oude rpi gebruiken en middels remote server functionaliteit die waardes in mijn domoticz krijgen?

sorry voor alle n00b vragen...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

fabstar81 schreef op maandag 29 april 2019 @ 09:05:
[...]

ja, al die dingen had ik al eens gelezen. maar ik zie ook hier en daar weerstanden die ik moet hebben, breadboards of zo, kom ik voor eerst mee in aanraking 8)7

wil paar temps meten,
*ZB temperatuur onder
*ZB temperatuur boven
*ZB uitgaande temperatuur
*e-boiler uitgaande temperatuur
*CV ingaande temperatuur
*CV uitgaande temperatuur
*etc.

wat moet ik allemaal hebben dan? en kan ik hiervoor inderdaad mijn oude rpi gebruiken en middels remote server functionaliteit die waardes in mijn domoticz krijgen?

sorry voor alle n00b vragen...
Je zult de temperatuursensoren moeten hebben, de DS18b20 los ( betekend zelf solderen) of met kabel, zijn via EBay of ergens anders uit te halen. Een Pi heb je al, kroonsteentjes of iets dergelijks om de kabeltjes bij elkaar te houden en een 4.7 Kohm weerstand. Je kunt alle sensoren aansluiten op 1 gpio pin van je Pi.
Op de Pi hoef je geen Domoticz te installeren maar kun je d.m.v. een pythonscript je temp sensoren uitlezen en doorsturen naar je hoofdPi waar Domoticz op staat.
Zoek op Google naar pi+onewire en er gaat een wereld voor je open.

Een voorbeeld, https://raspberrytips.nl/ds18b20-raspberry-pi/

• fabstar81
klump4u schreef op maandag 29 april 2019 @ 09:20:
[...]

Je zult de temperatuursensoren moeten hebben, de DS18b20 los ( betekend zelf solderen) of met kabel, zijn via EBay of ergens anders uit te halen. Een Pi heb je al, kroonsteentjes of iets dergelijks om de kabeltjes bij elkaar te houden en een 4.7 Kohm weerstand. Je kunt alle sensoren aansluiten op 1 gpio pin van je Pi.
Op de Pi hoef je geen Domoticz te installeren maar kun je d.m.v. een pythonscript je temp sensoren uitlezen en doorsturen naar je hoofdPi waar Domoticz op staat.
Zoek op Google naar pi+onewire en er gaat een wereld voor je open.
de sensors heb ik al, 10 stuks :)
kroonsteentjes heb ik vast ook al. moet ik alleen nog die 4.7 Kohm weerstand bestellen ergens....python scriptje zal vast ergens te vinden zijn. ga ik proberen. vandaag hopelijk alles bestellen, kan ik morgen knutselen. mis ik nog iets op de boodschappenlijst?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

fabstar81 schreef op maandag 29 april 2019 @ 09:23:
[...]

de sensors heb ik al, 10 stuks :)
kroonsteentjes heb ik vast ook al. moet ik alleen nog die 4.7 Kohm weerstand bestellen ergens....python scriptje zal vast ergens te vinden zijn. ga ik proberen. vandaag hopelijk alles bestellen, kan ik morgen knutselen. mis ik nog iets op de boodschappenlijst?
Massieve ethernet kabel minimaal 3 aders om de sensoren naar je pi te brengen, dupont plugjes of kabel voor op de gpio

• SanderTje!
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Voor de aanschaf van nieuwe zonnepanelen is een belangrijk criteria dat ik ze wil kunnen meten in Domoticz. Zijn er nog bepaalde dingen waar ik op moet letten of een standaard of protocol in de gaten moet houden?

i7 2600, 16GB RAM, GTX 1070 | Asynchroon een post bookmarken op Tweakers! (Tampermonkey script voor Chrome!)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rinkel
DjAntoon schreef op maandag 29 april 2019 @ 07:52:
[...]

Ik ben wel benieuwd of dit goed (blijft) werken met zigbee2mqtt. Ik heb dat zelf helaas nog niet werkend gekregen, draai nu weer terug op een oudere USB image...
Ik zit nu op python 3.5.3 met een verse installatie.
Ik heb 2 USBsticks waarop ik Domoticz heb geinstalleerd (en nog 2 SD kaartjes)
Ik kan dus makkelijk wisselen.

Ik moet zeggen dat ik wel wat moeite heb om Xiaomi devices te koppelen (eigenlijk zoals altijd) maar de Ikea's gaan prima.

Nu eens kijken of Domoticz een tijdje blijft draaien.

Overigens zijn die Ikea devices erg makkelijk te koppelen, top!

rinkel wijzigde deze reactie 29-04-2019 13:15 (5%)

• Tijntje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 16:25

Tijntje

Hello?!

Ik kwam er achter dat mijn weersverwachting niet meer werkt aangezien Wunderground de API heeft dicht gezet. Is er hier al iemand die is overgestapt op bijvoorbeeld http://weerlive.nl/delen.php en daar een script voor heeft?
Op het forum van Domoticz staat nog niet veel vermeld.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• flexje
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 05:49

flexje

got-father

Tijntje schreef op maandag 29 april 2019 @ 13:31:
Ik kwam er achter dat mijn weersverwachting niet meer werkt aangezien Wunderground de API heeft dicht gezet. Is er hier al iemand die is overgestapt op bijvoorbeeld http://weerlive.nl/delen.php en daar een script voor heeft?
Ik gebruik darksky, werkt prima

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

• Tijntje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 16:25

Tijntje

Hello?!

Als ik deze post mag geloven, is de accuraatheid van Darksky niet zo geweldig.
https://www.reddit.com/r/...underground_api_has_been/

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• mbuurman
Waarschijnlijk iets heel simpels, maar ik kan het nergens vinden:

Ik heb een aantal losse dzVents-scripts en die wil ik samenvoegen aangezien ze allemaal voor de woonkamerverlichting zijn. Ze hebben allemaal losse 'Return', 'on', 'Execute' en 'end' statements, dus dacht dat als je die allemaal in 1 script onder elkaar plakt ze ook als losse scripts behandeld werden. Er is namelijk voor elk script een start (return) en eind (end met afsluitende } ).
Blijkbaar is dat niet zo, aangezien alleen het 'on'-statement van het laatste script in de rij afgehandeld wordt.

Ik heb een aantal varianten met 'return' en 'end }' geprobeerd, maar helaas lijkt het dus anders te werken.... Iemand een idee?

• Wiley99
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 24-06 17:24
Is het niet overzichtelijker om alle triggers in 'on' bij elkaar te zetten en dan met wat extra 'if device.id == x' de verschillende acties af te lopen?

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bing69
SanderTje! schreef op maandag 29 april 2019 @ 09:36:
Voor de aanschaf van nieuwe zonnepanelen is een belangrijk criteria dat ik ze wil kunnen meten in Domoticz. Zijn er nog bepaalde dingen waar ik op moet letten of een standaard of protocol in de gaten moet houden?
Mijn eerste omvormer had nog geen wifi, daarom toen een KwH meter op de groep geplaatst. Lees deze uit met een Youless. Deze zie ik in Domoticz en nog belangrijker ik log naar PVouput. Deze geeft mooie grafieken etc etc.
Nu ik eind van vorig jaar een tweede omvormer (+ panelen uiteraard) heb laten plaatsen deze op de zelfde KwH meter laten aansluiten en alles blijft werken als een zonnetje.

Kan deze combo echt aanraden!

Bing

• mbuurman
Wiley99 schreef op maandag 29 april 2019 @ 17:40:
Is het niet overzichtelijker om alle triggers in 'on' bij elkaar te zetten en dan met wat extra 'if device.id == x' de verschillende acties af te lopen?
er zitten wat zaken met (verschillende) timers in, dus dan gaat dat niet werken verwacht ik.
Of kun je verschillende timers onder 'on' een eigen id geven die je vervolgens bij de 'execute' aanroept?

• Dylantje2

Dylantje2

Tijntje schreef op maandag 29 april 2019 @ 13:31:
misschien een topic maken op het forum bij Dzvents of eoa script//

E wie weet

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

bing69 schreef op maandag 29 april 2019 @ 18:44:
[...]

Mijn eerste omvormer had nog geen wifi, daarom toen een KwH meter op de groep geplaatst. Lees deze uit met een Youless. Deze zie ik in Domoticz en nog belangrijker ik log naar PVouput. Deze geeft mooie grafieken etc etc.
Nu ik eind van vorig jaar een tweede omvormer (+ panelen uiteraard) heb laten plaatsen deze op de zelfde KwH meter laten aansluiten en alles blijft werken als een zonnetje.

Kan deze combo echt aanraden!
Waarom een Youless op de kWh-meter kan toch ook de S0 puls op een gpio pin.

• Knielen
klump4u schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:26:
[...]

Waarom een Youless op de kWh-meter kan toch ook de S0 puls op een gpio pin.
Niet iedereen heeft een digitale meter ;)

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Knielen schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:29:
[...]

Niet iedereen heeft een digitale meter ;)
Deze snap ik niet, sorry

• niki_lauda

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler

Tijntje schreef op maandag 29 april 2019 @ 13:51:
Als ik deze post mag geloven, is de accuraatheid van Darksky niet zo geweldig.
https://www.reddit.com/r/...underground_api_has_been/
Eindhoven in Darksky https://darksky.net/forecast/51.4486,5.4501/ca12/en

Eindhoven met knmi data https://euweather.eu/stat...1.4460&lon=5.4140&lang=nl

Weinig verschil alhoewel Darksky in de stad is en KNMI op het vliegveld.
Pagina: 1 ... 26 ... 34 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True