Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Domoticz - open source domotica systeem - deel 4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 25 ... 30 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 18:16

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

mbuurman schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:30:
[...]
Dat laatste... Ik heb meerdere sensoren (deur en beweging) die allen ' *sensor' in de naam hebben. Als ik die dynamisch in een groep kan krijgen in DzVents hoef ik bij het toevoegen van een nieuwe sensor niet alle scripts af en als ik dmv een wildcard ook nog eens die Group kan vullen kan ik met minimale inspanning nieuwe sensoren toevoegen die gelijk mee draaien in de scripts.

Alleen het uitwerken van het idee naar een DzVents-script is nu mijn uitdaging O-)
Kijk hier of hier eens naar.

Dit werkt ook gewoon hoor als het alleen gaat om het clusteren van meerdere devices.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
<knip>
                devices = {
                        -- define the sensors. In this case the front- and backdoor.
                        'woonveilig - *deur'
                }
<knip>
if (detector.state == 'Open') then
                        -- send notification

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• vwtune
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 21:56
Ik heb sinds vandaag dat er een paar sonoffs zichzelf op dezelfde tijden resetten, ik hoor ze dan namelijk tegelijk even 'klikken' ik zie dan ook dat de bootcount met 1 omhoog is gegaan? Waarom gebeurt dit?
Gaat om verschillende devices(sonoff) met verschillende firmwares, ze booten dan allemaal tegelijk opnieuw.

in domoticz zie ik dan wel op die tijden dit voorbij komen, weet niet of dit ermee te maken heeft;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
2019-04-12 19:50:41.720 MQTT: Topic: domoticz/in, Message: {"idx":370,"nvalue":0,"svalue":""}
2019-04-12 19:50:42.122 MQTT: Topic: domoticz/in, Message: {"idx":211,"nvalue":1,"svalue":"","Battery":64,"RSSI":6}
2019-04-12 19:50:42.642 MQTT: Topic: domoticz/in, Message: {"idx":307,"nvalue":1,"svalue":""}
2019-04-12 19:50:42.751 MQTT: Topic: domoticz/in, Message: {"idx":213,"nvalue":0,"svalue":""}
2019-04-12 19:50:43.715 MQTT: Topic: domoticz/in, Message: {"idx":368,"nvalue":0,"svalue":""}
2019-04-12 19:50:43.836 (Xiaomi) General/kWh (Kamer Benji Verbruik)
2019-04-12 19:50:49.737 MQTT: Topic: domoticz/in, Message: {"idx":308,"nvalue":0,"svalue":"20.4;48.8;1"}
2019-04-12 19:51:11.304 MQTT: Topic: domoticz/in, Message: {"idx":408,"nvalue":0,"svalue":"19.2"}
2019-04-12 19:51:28.719 (RFXCOM) Temp + Humidity (Monstera / Gatenplant)
2019-04-12 19:51:31.257 MQTT: Topic: domoticz/in, Message: {"idx":372,"nvalue":1,"svalue":""}

Iemand een verklaring daarvoor?

vwtune wijzigde deze reactie 12-04-2019 20:02 (5%)

• mbuurman
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 20:35
Mijn eerste DzVents script is een feit 8)
Maar werkt nog niet helemaal zoals gewenst/verwacht 8)7

De bedoeling is dat een lamp geschakeld wordt door een bewegingsmelder, maar alleen tussen zonsondergang en zonsopgang ('s avonds en 's nachts dus). De tot nu toe gebruikte Blocky werkt goed, maar daarvoor gebruik ik een dummy switch om de dag/nacht te schakelen.

In het script dacht ik die dummy switch voor dag/nacht niet nodig te hebben door de ' timer' te gebruiken, maar nu schakelt hij ook overdag de lamp aan en niet alleen 's avonds/'s nachts... wat doe ik fout/zie ik over het hoofd?:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
return {
    active = true,
    on = {
        devices = {
            'BGG - Gang - Schoenenkast PIR (Motion)'
        },
        timer = {
            'at nightime'
        }
    },
    execute = function(domoticz, switch)
        if (switch.state == 'On') then
            domoticz.devices('BGG - Gang - Schoenenkast verlichting').switchOff().checkFirst().afterMin(2)
            domoticz.devices('BGG - Gang - Schoenenkast verlichting').switchOn().checkFirst().forMin(2)
        domoticz.log('Schoenenkast-lamp aan', domoticz.LOG_INFO)
        end
    end
}

• TerrorSource
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 21:44
mbuurman schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 12:00:
In het script dacht ik die dummy switch voor dag/nacht niet nodig te hebben door de ' timer' te gebruiken, maar nu schakelt hij ook overdag de lamp aan en niet alleen 's avonds/'s nachts... wat doe ik fout/zie ik over het hoofd?:
timer = { "between sunset and sunrise' },

Bedoel je deze?
Dan schakelt hij de lamp tussen zonsondergang en zonsopkomst.

Zelf heb ik hem zo voor mijn "Slapen"-stand.

timer = { "every minute between sunset and 05:00", "at 05:01" },

TerrorSource wijzigde deze reactie 13-04-2019 12:09 (11%)

Tweakers V&A Ads

• mbuurman
TerrorSource schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 12:08:
[...]

timer = { "between sunset and sunrise' },

Bedoel je deze?
Dan schakelt hij de lamp tussen zonsondergang en zonsopkomst.

Zelf heb ik hem zo voor mijn "Slapen"-stand.

timer = { "every minute between sunset and 05:00", "at 05:01" },
Ik heb nu:
timer = {
'between sunset and sunrise'

maar hij schakelt nog steeds overdag aan :?
Of moet ik in de Excute nog iets aanroepen voor de timer?

• TerrorSource
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 21:44
mbuurman schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 12:32:
[...]

Ik heb nu:
timer = {

Probeer deze eens? Doe het zo uit mijn hoofd dus geen garanties :P

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
return {
    active = true,
    on = {
        devices = {
        },
        timer = {
        }
    },
if  dz.time.matchesRule("between sunset and sunrise") and switch.state == "On" then
            domoticz.devices('BGG - Gang - Schoenenkast verlichting').switchOff().checkFirst().afterMin(2)
            domoticz.devices('BGG - Gang - Schoenenkast verlichting').switchOn().checkFirst().forMin(2)
        end
    end
}

Tweakers V&A Ads

• vwtune
Zijn er hier al mensen die een H801 led controller icm tasmota firmware in Domoticz werkend hebben? Dan bedoel ik dus eigenlijk dat je de kleuren ermee kunt instellen.

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 23-05 07:07

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Iemand een goede Fullhd wifi cam werkend in Domoticz?
Liefst zo klein mogelijk..

zonneboiler, pelletkachel, 24 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Domoticz, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Grafana: http://wqd.nl/EoAi, Panathread: https://bit.ly/2Or4Unp

• B@rt_d@_M@n
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 00:31

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

Dylantje2 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 18:21:
Iemand een goede Fullhd wifi cam werkend in Domoticz?
Liefst zo klein mogelijk..
Ja, een Wanscam HW0022.
Klein, waterdicht en heel mooi beeld. En maar €40 ofzo op Ali.

• Dylantje2

Dylantje2

B@rt_d@_M@n schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 20:31:
[...]

Ja, een Wanscam HW0022.
Klein, waterdicht en heel mooi beeld. En maar €40 ofzo op Ali.
Thanks

1 Bestelt...

Nog meer andere types??

zonneboiler, pelletkachel, 24 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Domoticz, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Grafana: http://wqd.nl/EoAi, Panathread: https://bit.ly/2Or4Unp

• rinkel
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 19:52
Dylantje2 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 22:04:
[...]

Thanks

1 Bestelt...

Nog meer andere types??
Hikvision, volgens mij werken ze allemaal wel van dit merk. Maar ze zijn wel iets duurder.
Ik kan dan alleen een foto naar email sturen bij een gebeurtenis, geen video.
Dahua en Hikvision (vooral Dahua) zijn populair hier op Tweakers (zie beveiligingscamera topic)

• Dylantje2

Dylantje2

rinkel schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 23:24:
[...]

Hikvision, volgens mij werken ze allemaal wel van dit merk. Maar ze zijn wel iets duurder.
Ik kan dan alleen een foto naar email sturen bij een gebeurtenis, geen video.
Dahua en Hikvision (vooral Dahua) zijn populair hier op Tweakers (zie beveiligingscamera topic)
mss een link naar wel topic je verwijst??
Zijn er zoveel...

edit
Krijg op ali bij hikivison ook andere merken ..
Denk je allemaal?
https://nl.aliexpress.com...hText=hikvision+ip+camera

Dylantje2 wijzigde deze reactie 14-04-2019 08:20 (17%)

• rinkel
Dylantje2 schreef op zondag 14 april 2019 @ 08:11:
[...]

mss een link naar wel topic je verwijst??
Zijn er zoveel...

edit
Krijg op ali bij hikivison ook andere merken ..
Denk je allemaal?
https://nl.aliexpress.com...hText=hikvision+ip+camera
Andere merken weet ik zo even niet, ik heb zelf alleen ervaring met Hikvision. Ik bedoelde eigelijk elk type van Hikvision.

Het grote beveiligingscamera's topic

rinkel wijzigde deze reactie 14-04-2019 11:58 (15%)

Powergrim schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:24:
[...]

Met dit soort dingen kom je vooral uit op een reverse proxy. Je kan dit redelijk snel fixen met een apache server waar je vhosts op inricht. Dan kan je unify.domain.nl naar 10.0.0.1:8443 sturen en domoticz.domain.nl naar 10.0.0.1:443. En op je router hoef je alleen maar 443 open naar je Apache server. Volgens mij draait Domoticz intern geen Apache2. Dus die zou je op je Raspi er naast kunnen zetten en een vhost inrichten.
Me hier eens in gaan verdiepen. Heb ondertussen steeds meer draaien op mn Pi en kan niet altijd overal bij vanaf buiten. Het werk blokkeert bijvoorbeeld poort 8443 maar met deze oplossing moet ik er nog steeds bij komen.

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

Toppe schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:40:
[...]

Me hier eens in gaan verdiepen. Heb ondertussen steeds meer draaien op mn Pi en kan niet altijd overal bij vanaf buiten. Het werk blokkeert bijvoorbeeld poort 8443 maar met deze oplossing moet ik er nog steeds bij komen.
Waarom geen VPN server gebruiken. Kun je zelf ene poort kiezen en kun je overal bij plus voordeel dat niet alles openstaat naar het internet. 1 poort openzetten en meer niet.

• DjAntoon
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 20-05 11:50
[...]

Ik heb nu:
timer = {

Heb je:

on = {
devices = {
},
Er ook nog staan? Want hij triggert dan altijd, het is een of functie.
MikeOO schreef op maandag 15 april 2019 @ 07:53:
[...]

Waarom geen VPN server gebruiken. Kun je zelf ene poort kiezen en kun je overal bij plus voordeel dat niet alles openstaat naar het internet. 1 poort openzetten en meer niet.
Omdat ik er altijd en overal bij wil kunnen en ik op 't werk geen VPN kan open zetten :|

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

Toppe schreef op maandag 15 april 2019 @ 08:07:
[...]

Omdat ik er altijd en overal bij wil kunnen en ik op 't werk geen VPN kan open zetten :|
Dan kan toch met VPN. Ik doe dit die jaren op die manier. VPN opzetten en het is alsof je thuis zit ;)

Is er geen poort op het werk die je daarvoor wel kunt misbruiken. Poortnummer kun je gewoon aanpassen voor VPN of in je router zet je de port forward van port xxx naar port xxx.
MikeOO schreef op maandag 15 april 2019 @ 08:14:
[...]

Dan kan toch met VPN. Ik doe dit die jaren op die manier. VPN opzetten en het is alsof je thuis zit ;)

Is er geen poort op het werk die je daarvoor wel kunt misbruiken. Poortnummer kun je gewoon aanpassen voor VPN of in je router zet je de port forward van port xxx naar port xxx.
Haha, al zou ik een poort vinden die ik kan misbruiken dan krijg je het nog steeds niet voor elkaar om een VPN op te zetten omdat ze hier alles dichttimmeren... het is net China hier :-(

Toppe schreef op maandag 15 april 2019 @ 08:36:
[...]

Haha, al zou ik een poort vinden die ik kan misbruiken dan krijg je het nog steeds niet voor elkaar om een VPN op te zetten omdat ze hier alles dichttimmeren... het is net China hier :-(
Dan houdt die optie op. Sommige bedrijven hebben het goed voor elkaar >:)

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 22:18

T-Infinity

Heen en weer....

Iemand er in geslaagd om ook dashticz via VPN te kunnen benaderen? Domoticz lukt prima hier maar blijkbaar doet Dashticz iets waardoor VPN niet werkt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

[...]

Ik heb nu:
timer = {

Wat @DjAntoon ook zegt; je hebt nu een extra IF/OF statement gebruikt. Je wilt schakelen als er beweging is en enkel tussen bepaalde tijdstipppen, toch :? Dus dan wordt het:

code:
1
['BGG - Gang - Schoenenkast PIR (Motion'] = { 'at nighttime' }

imdos wijzigde deze reactie 15-04-2019 15:15 (0%)
Reden: typo

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Iemand bekend met deze ? En of die ook te flashen zijn en/of geïntegreerd kunnen worden in Domoticz?

¯\_(ツ)_/¯

• Dylantje2

Dylantje2

M.v.Veelen schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:02:
Iemand bekend met deze ? En of die ook te flashen zijn en/of geïntegreerd kunnen worden in Domoticz?
ifttt werkt met domoticz...
Maar wel via.... outside.
Dus ik zou het niet doen..
Misschien deze op espeasy forum zetten

Tasmota lijkt er al iets van te kennen
https://github.com/arends...ta/wiki/Supported-Devices
Is lastig te flashen.. Maar tasmota is wel mooi als het werkt.

maar ik zou shellys kopen..En flashen met espeasy de naam zegt het al..
Die werken super.

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23-05 12:37
M.v.Veelen schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:02:
Werkt perfect met Espeasy
Voldoende links over te vinden

https://community.home-as...he-air-no-soldering/95102

DaRk PoIsOn wijzigde deze reactie 15-04-2019 23:56 (14%)

who put a "stop payment" on my reality check

• mbuurman
imdos schreef op maandag 15 april 2019 @ 15:14:
[...]

Wat @DjAntoon ook zegt; je hebt nu een extra IF/OF statement gebruikt. Je wilt schakelen als er beweging is en enkel tussen bepaalde tijdstipppen, toch :? Dus dan wordt het:

code:
1
['BGG - Gang - Schoenenkast PIR (Motion'] = { 'at nighttime' }

Ik ben even met de suggesties aan het spelen geweest, maar ik denk dat ik nog iets mis.

Dit script geeft een fout in de log:

Script:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
return {
    active = true,
    on = {
        devices = { ['BGG - Gang - Schoenenkast PIR (Motion)'] = {'at nighttime'} }
        },
    execute = function(domoticz, devices)
        end
    end
}

Fout:

code:
1
2
3
4
5
2019-04-16 06:35:59.422 Status: dzVents: Info: Handling events for: "BGG - Gang - Schoenenkast PIR (Motion)", value: "On"
2019-04-16 06:35:59.423 Status: dzVents: Info: ------ Start internal script: Schoenenkastverlichting-DzVents: Device: "BGG - Gang - Schoenenkast PIR (Motion) (Zigbee2MQTT)", Index: 44
2019-04-16 06:35:59.423 Status: dzVents: Error (2.4.11): An error occured when calling event handler Schoenenkastverlichting-DzVents
2019-04-16 06:35:59.423 Status: dzVents: Error (2.4.11): ...ts/generated_scripts/Schoenenkastverlichting-DzVents.lua:7: attempt to index global 'switch' (a nil value)
2019-04-16 06:35:59.423 Status: dzVents: Info: ------ Finished Schoenenkastverlichting-DzVents

Acties:
  • +1Henk 'm!

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

mbuurman schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:20:
[...]
<knip>
},
if (switch.state == 'On')
<knip>
2019-04-16 06:35:59.423 Status: dzVents: Error (2.4.11): ...ts/generated_scripts/Schoenenkastverlichting-DzVents.lua:7: attempt to index global 'switch' (a nil value)
[/code]
Er gaan denk ik 2 dingen fout. Ten eerste, en dit is je belangrijkste fout, definieer je nergens "switch" maar devices en dat is de foutmelding ook. Op regel 7 in je script vindt dzVents/domoticz een error. Ik heb deze even dikgedrukt. Ten tweede, maar dat weet ik niet zeker, is het de vraag of je PIR een on/off stuurt. Mocht dat wel zo zijn, dan is er niets aan de hand. Ik zou je toch echt met klem willen adviseren om meer scripts en vooral de readme te lezen.

Hier alvast wat hints; Uit de dzvents manual en deze
kijk dan naar toggleSwitch().

DjAntoon schreef op zondag 24 maart 2019 @ 13:14:
Kan iemand me op weg helpen met zigbee2mqtt?
Ik heb nog geen mqtt draaien, geen broker , client etc.
Ik heb al diverse manieren geprobeerd maar ik loop telkens vast, zo erg dat de hele pi of domoticz niet meer draait.
Gelukkig heb ik een backup die ik terug kan zetten van mijn systeem, alleen dat duurt lang...
Mijn systeem is een rpi3 met stretch, ik draai enkel domoticz.

Ik verwacht dat mijn grote probleem is dat ik van alles combineer wat niet bij elkaar klopt. De 1e keer ben ik begonnen met het stappenplan van zigbee2mqtt. Maar ik heb het idee dat die er al vanuit gaan dat je mqtt hebt draaien in combinatie met domoticz, en dat heb ik niet.

Laatste foutmelding:
De volgende pakketten hebben niet-voldane vereisten:
mosquitto : Vereisten: libssl1.0.0 (>= 1.0.0) maar het is niet installeerbaar
Vereisten: libwebsockets3 (>= 1.2) maar het is niet installeerbaar
mosquitto-clients : Vereisten: libmosquitto1 (= 1.5.8-0mosquitto1~jessie1) maar 1.4.10-3+deb9u4 zal geïnstalleerd worden
E: Kan problemen niet verhelpen, u houdt defecte pakketten vast.
Ben je er nog uitgekomen?

Ik heb nu ook een RPi draaien met Domoticz welke installed is volgens de Domoticz guide found here:
https://www.domoticz.com/wiki/Initial_Raspberry_Pi_Setup

Het draait dus Raspbian Stretch Lite

Vervolgens wilde ik beginnen met het stappenplan voor MQTT/Mosquitto ook weer van de Domoticz wiki
https://www.domoticz.com/wiki/MQTT#You.27ll_need
You'll need
Domoticz running on a Raspberry Pi (Windows or Mac are supported but this tutorial focusses on a Pi)
Node.JS (we'll install that later)
Node-RED (we'll install that later)
A MQTT broker (we'll install that later)
A few Node-RED example Flows
Add 'virtual' hardware to Domoticz: "Create a MQTT Client Gateway with LAN interface" (on localhost)
Duidelijk verhaal lijkt me maar vervolgens zeggen ze:
Installing software
Please note that the current Domoticz SDCard image has this included, and you do not need to install any software.
Okay, wat is het nu, gaan we nu wel of niet iets installeren en welke SDCard image hebben we het over?

/edit:
Ik dacht al ik vergeet nog iets.
Dit maakt het er ook niet duidelijker op.
Installing Node.JS
NOTE: Do you need this, since node.red instalation later removes old node.js and npm and installs newer ones ?
Dus als iemand me kan vertellen wat nu wel en niet installed moet worden dan zou dat prettig zijn.

schumi2004 wijzigde deze reactie 16-04-2019 11:34 (6%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 23-05 12:44
mbuurman schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:20:
[...]

Ik ben even met de suggesties aan het spelen geweest, maar ik denk dat ik nog iets mis.

Dit script geeft een fout in de log:

Script:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
return {
    active = true,
    on = {
        },
        end
    end
}

Fout:

code:
1
2
3
4
5
2019-04-16 06:35:59.422 Status: dzVents: Info: Handling events for: "BGG - Gang - Schoenenkast PIR (Motion)", value: "On"
2019-04-16 06:35:59.423 Status: dzVents: Info: ------ Start internal script: Schoenenkastverlichting-DzVents: Device: "BGG - Gang - Schoenenkast PIR (Motion) (Zigbee2MQTT)", Index: 44
2019-04-16 06:35:59.423 Status: dzVents: Error (2.4.11): An error occured when calling event handler Schoenenkastverlichting-DzVents
2019-04-16 06:35:59.423 Status: dzVents: Info: ------ Finished Schoenenkastverlichting-DzVents

Hier een werkend script met twee pirs:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
 return {
    active = true,
    on = {
        devices = {
            'Pir_Gang',
            'Pir_Gang2'
        }
    },
    execute = function(domoticz,Pir_Gang)
            local gang = domoticz.devices('Lamp_gang')
            local zonondergang = domoticz.devices('zonondergang')
            local voordeur = domoticz.devices('Voordeur')
            local Pir_Gang2 = domoticz.devices('Pir_Gang2')
            local Pir_gang  = domoticz.devices('Pir_Gang')
            local donker = domoticz.devices('StateIsDonker')
            local schakel = domoticz.devices('Gangschakelaar')
    if  (schakel.state == 'Closed') and (zonondergang.state == 'On') then  
           if (Pir_Gang.state == 'On') or (Pir_Gang2.state == 'On') then
               gang.dimTo(20)
                if  (schakel.state == 'Closed') then
                    gang.switchOff().afterSec(60)
                end
               Pir_Gang2.switchOff()
               Pir_gang.switchOff()
            end
    end
 end
}

Bing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 16:16
fabstar81 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 09:44:
[...]

eerste voorkomen van 0x067b:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
Bus 001 Device 006: ID 067b:2303 Prolific Technology, Inc. PL2303 Serial Port
Device Descriptor:
  bLength                18
  bDescriptorType         1
  bcdUSB               1.10
  bDeviceClass            0 (Defined at Interface level)
  bDeviceSubClass         0
  bDeviceProtocol         0
  bMaxPacketSize0        64
  idVendor           0x067b Prolific Technology, Inc.
  idProduct          0x2303 PL2303 Serial Port
  bcdDevice            3.00
  iManufacturer           1 Prolific Technology Inc.
  iProduct                2 USB-Serial Controller
  iSerial                 0
  bNumConfigurations      1
  Configuration Descriptor:
    bLength                 9
    bDescriptorType         2
    wTotalLength           39
    bNumInterfaces          1
    bConfigurationValue     1
    iConfiguration          0
    bmAttributes         0x80
      (Bus Powered)
    MaxPower              100mA
    Interface Descriptor:
      bDescriptorType         4
      bInterfaceNumber        0
      bAlternateSetting       0
      bNumEndpoints           3
      bInterfaceClass       255 Vendor Specific Class
      bInterfaceSubClass      0
      bInterfaceProtocol      0
      iInterface              0
      Endpoint Descriptor:
        bLength                 7
        bDescriptorType         5
        bEndpointAddress     0x81  EP 1 IN
        bmAttributes            3
          Transfer Type            Interrupt
          Synch Type               None
          Usage Type               Data
        wMaxPacketSize     0x000a  1x 10 bytes
        bInterval               1
      Endpoint Descriptor:
        bEndpointAddress     0x02  EP 2 OUT
        bmAttributes            2
          Transfer Type            Bulk
        wMaxPacketSize     0x0040  1x 64 bytes
        bInterval               0
      Endpoint Descriptor:
        bEndpointAddress     0x83  EP 3 IN
Device Status:     0x0000
  (Bus Powered)

2e voorkomen van 0x067b:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
Bus 001 Device 010: ID 067b:2303 Prolific Technology, Inc. PL2303 Serial Port
Device Descriptor:
  bLength                18
  bDescriptorType         1
  bcdUSB               1.10
  bDeviceClass            0 (Defined at Interface level)
  bDeviceSubClass         0
  bDeviceProtocol         0
  bMaxPacketSize0        64
  idVendor           0x067b Prolific Technology, Inc.
  idProduct          0x2303 PL2303 Serial Port
  bcdDevice            3.00
  iManufacturer           1 Prolific Technology Inc.
  iProduct                2 USB-Serial Controller
  iSerial                 0
  bNumConfigurations      1
  Configuration Descriptor:
    bDescriptorType         2
    wTotalLength           39
    bNumInterfaces          1
    bConfigurationValue     1
    iConfiguration          0
    bmAttributes         0x80
      (Bus Powered)
    MaxPower              100mA
    Interface Descriptor:
      bDescriptorType         4
      bInterfaceNumber        0
      bAlternateSetting       0
      bNumEndpoints           3
      bInterfaceClass       255 Vendor Specific Class
      bInterfaceSubClass      0
      bInterfaceProtocol      0
      iInterface              0
      Endpoint Descriptor:
        bEndpointAddress     0x81  EP 1 IN
        bmAttributes            3
          Transfer Type            Interrupt
        wMaxPacketSize     0x000a  1x 10 bytes
        bInterval               1
      Endpoint Descriptor:
        bEndpointAddress     0x02  EP 2 OUT
      Endpoint Descriptor:
        bEndpointAddress     0x83  EP 3 IN
Device Status:     0x0000
  (Bus Powered)

ik heb ff geen differtool op mijn werk hier, maar op het eerste gezicht - visueel bekeken - zie ik als enige verschil het device nummer (1e regel). dat is in eerste 006, in tweede 010. :?

Als ik even verder kijk in de wiki, kan je met hieronder dus ook weer wat meer:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
pi@pi-domo:~ $ lsusb -t
/:  Bus 01.Port 1: Dev 1, Class=root_hub, Driver=dwc_otg/1p, 480M
    |__ Port 1: Dev 2, If 0, Class=Hub, Driver=hub/5p, 480M
        |__ Port 1: Dev 3, If 0, Class=Vendor Specific Class, Driver=smsc95xx, 480M
        |__ Port 3: Dev 4, If 0, Class=Communications, Driver=cdc_acm, 12M
        |__ Port 3: Dev 4, If 1, Class=CDC Data, Driver=cdc_acm, 12M
        |__ Port 4: Dev 5, If 0, Class=Hub, Driver=hub/4p, 480M
            |__ Port 2: Dev 8, If 0, Class=Vendor Specific Class, Driver=ch341, 12M
            |__ Port 1: Dev 7, If 0, Class=Hub, Driver=hub/4p, 480M
                |__ Port 3: Dev 11, If 0, Class=Communications, Driver=cdc_acm, 12M
                |__ Port 3: Dev 11, If 1, Class=CDC Data, Driver=cdc_acm, 12M
                |__ Port 1: Dev 9, If 0, Class=Vendor Specific Class, Driver=ftdi_sio, 12M
                |__ Port 2: Dev 10, If 0, Class=Vendor Specific Class, Driver=pl2303, 12M
        |__ Port 5: Dev 6, If 0, Class=Vendor Specific Class, Driver=pl2303, 12M

er zijn er 2 met de eerder genoemde pl2303, de onderste 2 regels. misschien dat ik met die 2 referenties iets meer kan nu.

alleen wat zijn de devpaths dan. vergeleken met de wiki heb ik wel 4 subniveaus.
is dat voor de 1e dan 1.4.1.2
en voor de 2e dan 1.5 :?
@imdos, @DaRk PoIsOn, @Dylantje2, ik heb dit uiteindelijk opgelost door een RFXtrx433XL met P1 aansluiting. 2 keer zoveel geheugen en geïntegreerde slimme meter monitoring. 8)

draaide altijd op de stable van domoticz dus moest naar de beta upgraden voor support op de RFXtrx433XL. Daarna piece of cake. Slimme meter instellen in de config van de hardware van de RFXtrx433XL, "Allow new devices for 5 minutes" aan en voilá, alle slimme meter devices komen automagisch tevoorschijn. Devices direct "replace" gedaan met de oude devices en klaar.

Bijkomend voordeel van de beta van Domoticz is de integrated support voor persistent devices. De RFXtrx433XL met P1 aansluiting wordt duidelijk weergegeven in de serial port list en de oude P1 kabel op inactief gezet.

Nu hoop ik dat de OTGW netjes wordt vastgehouden nu de P1 kabel niet meer interfereert met de OTGW. Nog een voordeel van de RFXtrx433XL _/-\o_

Bedankt iedereen voor support! *O* *O* *O* *O* *O*

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +3Henk 'm!
bing69 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:38:
[...]

Hier een werkend script met twee pirs:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
 return {
    active = true,
    on = {
        devices = {
            'Pir_Gang',
            'Pir_Gang2'
        }
    },
    execute = function(domoticz,Pir_Gang)
            local gang = domoticz.devices('Lamp_gang')
            local zonondergang = domoticz.devices('zonondergang')
            local voordeur = domoticz.devices('Voordeur')
            local Pir_Gang2 = domoticz.devices('Pir_Gang2')
            local Pir_gang  = domoticz.devices('Pir_Gang')
            local donker = domoticz.devices('StateIsDonker')
            local schakel = domoticz.devices('Gangschakelaar')
    if  (schakel.state == 'Closed') and (zonondergang.state == 'On') then  
           if (Pir_Gang.state == 'On') or (Pir_Gang2.state == 'On') then
               gang.dimTo(20)
                if  (schakel.state == 'Closed') then
                    gang.switchOff().afterSec(60)
                end
               Pir_Gang2.switchOff()
               Pir_gang.switchOff()
            end
    end
 end
}

Waarom gebruikt iedereen domoticz.devices('APPARAAT NAAM') en niet domoticz.devices(IDX)? Een IDX veranderd namelijk "nooit" terwijl je apparaat naam wel gewijzigd kan worden?

• beOnt
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22:53
Zijn er mensen hier die een batterij/ups hebben in geval van een stroomuitval voor de Raspberry pi? (dedicated voor de pi)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Toppe schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 15:06:
[...]
Waarom gebruikt iedereen domoticz.devices('APPARAAT NAAM') en niet domoticz.devices(IDX)? Een IDX veranderd namelijk "nooit" terwijl je apparaat naam wel gewijzigd kan worden?
Omdat je een IDX niet kunt onthouden en één naam wel :? Daarom hebben ze ook DNS bedacht ;)
beOnt schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 15:24:
Zijn er mensen hier die een batterij/ups hebben in geval van een stroomuitval voor de Raspberry pi? (dedicated voor de pi)
Dedicated voor de meterkast, de Nas en internet en alles zit er op. Dus ook de pi.

• bing69
Toppe schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 15:06:
[...]

Goed tip, nemen veranderen trouwens ook niet veel hier hoor. Maar een naam maakt het wel duidelijker.

Bing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

fabstar81 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 15:05:
[...]

@imdos, @DaRk PoIsOn, @Dylantje2, ik heb dit uiteindelijk opgelost door een RFXtrx433XL met P1 aansluiting. 2 keer zoveel geheugen en geïntegreerde slimme meter monitoring. 8)

Bedankt iedereen voor support! *O* *O* *O* *O* *O*
Graag gedaan. Wel een dure oplossing lijkt me; maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden ;)

imdos schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 17:28:
[...]

Omdat je een IDX niet kunt onthouden en één naam wel :? Daarom hebben ze ook DNS bedacht ;)

[...]

Dedicated voor de meterkast, de Nas en internet en alles zit er op. Dus ook de pi.
Oneens, ik gebruik constant het IDX en de variabele kan ik een willekeurige naam geven:

lampWoonkamer = domoticz.devices(1)
lampWoonkamer.switchOn()
bing69 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 18:27:
[...]

Goed tip, nemen veranderen trouwens ook niet veel hier hoor. Maar een naam maakt het wel duidelijker.
Zie antwoord hier boven. Waarom maak je anders gebruik van een variabele? Dat zou dan ook niet nodig zijn namelijk..?

schumi2004 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 11:19:
[...]

Ben je er nog uitgekomen?

Ik heb nu ook een RPi draaien met Domoticz welke installed is volgens de Domoticz guide found here:
https://www.domoticz.com/wiki/Initial_Raspberry_Pi_Setup

Het draait dus Raspbian Stretch Lite

Vervolgens wilde ik beginnen met het stappenplan voor MQTT/Mosquitto ook weer van de Domoticz wiki
https://www.domoticz.com/wiki/MQTT#You.27ll_need

[...]

Duidelijk verhaal lijkt me maar vervolgens zeggen ze:

[...]

Okay, wat is het nu, gaan we nu wel of niet iets installeren en welke SDCard image hebben we het over?

/edit:
Ik dacht al ik vergeet nog iets.
Dit maakt het er ook niet duidelijker op.

[...]

Dus als iemand me kan vertellen wat nu wel en niet installed moet worden dan zou dat prettig zijn.
Probeer anders deze stappen eens.
https://www.zigbee2mqtt.i.../running_zigbee2mqtt.html

en vervolgens
https://github.com/stas-demydiuk/domoticz-zigbee2mqtt-plugin

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

vwtune schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 14:54:
Zijn er hier al mensen die een H801 led controller icm tasmota firmware in Domoticz werkend hebben? Dan bedoel ik dus eigenlijk dat je de kleuren ermee kunt instellen.
Werkend is een groot woord. Ik had het even draaien in een test setup; maar de power voor de LED-driver ging stuk, dus moet op zoek naar een andere. Ik had eerst de demyias

Maar ik had wel met de versie (ik gok 6.3.x) die ik toen gebruikte het probleem dat de kleuren omgedraaid waren in het pallet. Dus als ik rood aanklikte kwam er dacht ik groen en vice versa. Dus ik die twee kabels ook nog fysiek omgedraaid; maar bleef het probleem houden.

• vwtune
imdos schreef op woensdag 17 april 2019 @ 08:06:
[...]

Werkend is een groot woord. Ik had het even draaien in een test setup; maar de power voor de LED-driver ging stuk, dus moet op zoek naar een andere. Ik had eerst de demyias

Maar ik had wel met de versie (ik gok 6.3.x) die ik toen gebruikte het probleem dat de kleuren omgedraaid waren in het pallet. Dus als ik rood aanklikte kwam er dacht ik groen en vice versa. Dus ik die twee kabels ook nog fysiek omgedraaid; maar bleef het probleem houden.
Oke, maar jij zegt dus eigenlijk, dat wanneer je hem hebt toegevoegd in domoticz, wel kleuren kan instellen en niet alleen wit? Ik had namelijk begrepen dat dat nog een probleem was, je kon hem wel toevoegen in domoticz , maar alleen de kleur wit gebruiken/ aansturen...

• mbuurman
imdos schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 11:02:
[...]

Er gaan denk ik 2 dingen fout. Ten eerste, en dit is je belangrijkste fout, definieer je nergens "switch" maar devices en dat is de foutmelding ook. Op regel 7 in je script vindt dzVents/domoticz een error. Ik heb deze even dikgedrukt. Ten tweede, maar dat weet ik niet zeker, is het de vraag of je PIR een on/off stuurt. Mocht dat wel zo zijn, dan is er niets aan de hand. Ik zou je toch echt met klem willen adviseren om meer scripts en vooral de readme te lezen.

Hier alvast wat hints; Uit de dzvents manual en deze
kijk dan naar toggleSwitch().
Bedankt voor je input! Ik had de documentatie al wel doorgelezen, maar als je zelf aan de slag gaat blijkt het toch niet altijd even logisch. Het is een beetje zoeken waar en wanneer je device of switch of ?? gebruiken moet, maar het kwartje begint langzaam te landen O-)

Dit is voor nu het werkende eindresultaat:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
return {
    active = true,
    on = {
        },
        end
    end
}

Algemene vraag: Maken jullie 1 grote DzVents-script waarin je alles in huis afhandelt, of per doel/activiteit een los script?

• DjAntoon
mbuurman schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:38:
[...]

Algemene vraag: Maken jullie 1 grote DzVents-script waarin je alles in huis afhandelt, of per doel/activiteit een los script?
Ik probeer wel wat te bundelen, maar veel aparte scripts. Voornamelijk dat wanneer een script draait ik er vanaf wil blijven.
Behalve als je met vaste tijd intervallen het script triggert, is het wel handig om ze apart te hebben. Dus als een script getriggert word op een gebeurtenis (PIR / switch etc.) dan zal dat script relatief weinig uitgevoerd worden, voor mijn gevoel een lagere belasting van de processor...

• fabstar81
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 16:16
waarom maken particulieren in Nederland uberhaupt gebruik van UPS? Hoe vaak valt de stroom nou uit in NL? afgezien van je eigen misstapjes bij het uitdraaien van de keukenlamp...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• DjAntoon
@fabstar81 En als de UPS dan een keer moet werken is de accu kapot...
fabstar81 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 12:11:
waarom maken particulieren in Nederland uberhaupt gebruik van UPS? Hoe vaak valt de stroom nou uit in NL? afgezien van je eigen misstapjes bij het uitdraaien van de keukenlamp...
2x per jaar valt hier toch wel de stroom uit en nee niet door mijn toedoen. Op zich niet veel maar mijn 3 Nassen vinden dat soort dingen echt niet fijn en met een investering van 80-100 euro voorkom ik daardoor mogelijk een hoop ellende dat ik data kwijt raak. Tevens beschermt de ups tegen piepspanningen en bliksem en dat scheelt dan weer in een extra stekkerblok die deze bescherming bied en wordt de ups toch weer iets goedkoper.
DjAntoon schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:37:

@fabstar81 En als de UPS dan een keer moet werken is de accu kapot...
Een goede UPS geeft aan hoe vol de accu is en dat kun je ook weer laten melden mits de apparatuur die eraan hangt dit ondersteunt.

Je kunt de vraag ook omdraaien
Waarom geven particulieren wel geld uit aan dure gadget maar geen geld voor een knappe beveiliging >:)

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

vwtune schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:27:
[...]
Oke, maar jij zegt dus eigenlijk, dat wanneer je hem hebt toegevoegd in domoticz, wel kleuren kan instellen en niet alleen wit? Ik had namelijk begrepen dat dat nog een probleem was, je kon hem wel toevoegen in domoticz , maar alleen de kleur wit gebruiken/ aansturen...
Ja; ik had er een 50xx strip aan en kon meerdere kleuren selecteren. Deze deed het niet erg fijn trouwens;
domoticz-h801-tasmota-plugin. Maar dat kan ook door mezelf komen omdat ik niet zat op te letten met MQTT-topic. Uiteindelijk heb ik er een gewone dummy 'color switch' van gemaakt en de IDX in tasmota gezet.

• harmpie21
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 21:52
Goedenavond,

Probeer al een tijdje mijn watermeter uit te laten lezen door Domoticz icm deze meter: https://www.aliexpress.co...042311.0.0.a8e94c4d2NGQUd

Deze netjes aangesloten volgens het de tekst. Wanneer ik met een schroevendraaier er tegen aan ga, dan wordt deze rood. Dus hij detecteert iets.

Maar ondanks dat deze aangesloten is, blijft domoticz zeggen 0 en last seen staat op de datum / tijd wanneer ik deze heb toegevoegd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
#!/usr/bin/python
import RPi.GPIO as GPIO
import time
import urllib2
import os

#Watermeter stand (wordt alleen initeel gebruikt als er geen bestand meterstand_water.txt is)
global Counter
Counter = 389489

#Domoticz URL
domoticz_url = "IPADDRESS DOMOTICZ:8080"
#Domoticz IDX van de water sensor (RFXMeter)
idx = 17

#Open meterstand.txt file en lees meterstand
#Als meterstand.txt niet aanwezig is maakt script bestand aan en vult de meterstand
fn = "/home/pi/domoticz/scripts/meterstand_water.txt"
if os.path.exists(fn):
    f = file(fn, "r+")
    f = open(fn)
    inhoud = f.readline()
    a,b,c = inhoud.split()
    Counter = int(c)
else:
    f = open(fn, "w")
    f.write( 'meterstand = ' + repr(Counter))
    f.close()

#Board is pin nr, BMC is GPIO nr
#Read output from water meter op pin 40
GPIO.setmode(GPIO.BOARD)
# Set GPIO 21 (Pin 40) als Input aditioneel als Pullup-Weerstand aktiveren
GPIO.setup(40, GPIO.IN, pull_up_down = GPIO.PUD_DOWN)

#Functie  callback
#Dit is de functie die aangeroepen wordt in de interrupt
def Interrupt(channel):
    print('Callback function called!')
    time.sleep(0.05)         # need to filter out the false positive of some power fluctuation
    if GPIO.input(40) == 0:
       print('quitting event handler because this was probably a false positive')
       return
    #Teller elke interrupt uitlezen en met 0.5 liter verhogen (deler watermeter op 10 zetten)
    file(fn, "r+")
    f = open(fn)
    inhoud = f.readline()
    a,b,c = inhoud.split()
    Counter = int(c)
    Counter = Counter + 1
    f.close()
    #Schrijf meterstand naar bestand
    f = open( fn, 'w')
    f.close()
    #Send counter to domoticz JSON
    url1 = domoticz_url+'/json.htm?type=command&param=udevice&idx='+str(idx)+'&svalue='+str(Counter)
    req1 = urllib2.Request(url1)
    response1 = urllib2.urlopen(req1)
    #Voor debug => print voorbeeld van de JSON aanroep en/of de counter
    print "JSON call = "+ str(url1)
    print "Watermeter Counter = " + str(Counter)

#Interrupt-Event toevoegen, sensor geeft een 0 en en bij detectie een 1
#Bij detectie een 1 daarom check stijgende interrupt.
GPIO.add_event_detect(40, GPIO.RISING, callback = Interrupt, bouncetime = 200)

try:
    while True:
      time.sleep(0.2)        
except KeyboardInterrupt:
  GPIO.cleanup()
  print "\nBye"

Wat doe ik hier verkeerd? Of heb ik iets over het hoofd gezien?

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

• DjAntoon
harmpie21 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 19:36:
Maar ondanks dat deze aangesloten is, blijft domoticz zeggen 0 en last seen staat op de datum / tijd wanneer ik deze heb toegevoegd.

Een paar plekken met info:
https://www.domoticz.com/wiki/GPIO

http://www.domoticz.com/f...&t=22501&p=174330#p173820

https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=17245

http://wiringpi.co m/pins/special-pin-functions/
Thanks @Dylantje2 en @DaRk PoIsOn Ik heb echter een heel sterke voorkeur voor Tasmota, ook ivm MQTT. Ga nog weleens kijken wat nu het meest compact is en welke met Tasmota is te flashen.

¯\_(ツ)_/¯

• Dylantje2

Dylantje2

M.v.Veelen schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:19:
[...]

Thanks @Dylantje2 en @DaRk PoIsOn Ik heb echter een heel sterke voorkeur voor Tasmota, ook ivm MQTT. Ga nog weleens kijken wat nu het meest compact is en welke met Tasmota is te flashen.
succes
Tasmota heeft een nadeel dat je niet veel sesnoren erop kunt zetten gelijktijdig, maar is wel stabiel.
En tsja mqtt is lichtgewicht...
Scheelt je wifi klopt...

• Phoolie
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 21:16
M.v.Veelen schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:19:
[...]

Werkt Espeasy niet ook gewoon met MQTT dan?

• Dylantje2

Dylantje2

Phoolie schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:23:
[...]

klopt nooit aan gedacht...

Thanks.
Ik had dus het voornemen mijn opgeofferde RPi in te zetten als zowel zigbee2mqtt server en als Domoticz maar daar ben ik maar vanaf gestapt, nu is het alleen een zigbee2mqtt server tot ik een alternatief heb.
Ben nu op gemak alles om aan het zetten naar MQTT

Ik heb nog wel een paar vragen waarvan ik niet weet of ze allemaal in dit topic horen.
Ik heb een CC2531 sniffer teveel besteld en nu meen ik dat je deze kunt inzetten als een soort van repeater? Mss dat ik die dan gebruiken kan om lange afstanden te overbruggen.

En verder vroeg ik me af of er ondertussen al een werkbare methode is om bv een Yeelight RGBW groep en Tradfi led bulb's in groep tegelijk te kunnen dimmen en of van kleur te laten veranderen met color picker?
Ik heb al verschillende scripts etc gevonden maar deze lijken het geen van alle te doen.

/edit
Bestaat er trouwens een nog goedkoper alternatief dan een RPi om alleen een zigbee2mqtt server op te draaien?

schumi2004 wijzigde deze reactie 18-04-2019 15:23 (4%)

Phoolie schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:23:
[...]

Heb dat indertijd niet aan de praat gekregen met Espeasy, wel met Tasmota. En dat werkt nu al jaren feilloos.

¯\_(ツ)_/¯

• Phoolie
M.v.Veelen schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:44:
[...]

Heb dat indertijd niet aan de praat gekregen met Espeasy, wel met Tasmota. En dat werkt nu al jaren feilloos.
Maar kan je het dan niet gewoon proberen met Espeasy. Wellicht krijg je het nu wel aan de praat.

• B@rt_d@_M@n
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 00:31

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

M.v.Veelen schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:44:
[...]

Joh, het is doodsimpel. Dat krijg je absoluut aan de praat:
Weet iemand of een dergelijk script mogelijk is in domiticz en zoja hoe/waarmee? (Lua/blocky)

Ik wil een soort van presence detection script maken met b.h.v. een PIR.
Ik heb nu iets heel basaal vaste tijd uit, beweging gedetecteerd ga dan aan voor x min en herhaal dat tussen een bepaald tijd window.
Maar dat werkt niet als in dat het elke keer uit en weer aan gaat.

Ik had dus het idee om op gezet tijdstip uit te gaan bv 23:00 behalve als er in de 15 min ervoor aantal keer beweging gedetecteerd is, blijf dan voor 30 min aan en herhaal dit. Dus elke keer voor einde tijd checken of er beweging was en blijf dan aan.
Is er geen beweging gedetecteerd dan ga uit zoals gepland en bij volgende beweging ga dan aan voor 3 min (soort van ff snel licht als je naar toilet moet) bij veel beweging blijf dan aan voor 30min en ga uit of reageer niet meer als de zon op komt.

Het idee is dat er niet onnodig geschakeld hoeft te worden wat voor een gebruiker ook als storend ervaren kan worden.

Kan zoiets of wordt dat heel complex?

schumi2004 wijzigde deze reactie 19-04-2019 00:27 (6%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Phoolie
@schumi2004 Volgens mij moet dat wel mogelijk zijn. Kijk eens op onderstaande link, daar willen ze er iets anders mee, maar volgens mij kan je met dat last seen/update principe wel iets maken wat jij zoekt:
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=8644

Acties:
  • +1Henk 'm!
schumi2004 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:25:
[...]
Thanks.
Ik had dus het voornemen mijn opgeofferde RPi in te zetten als zowel zigbee2mqtt server en als Domoticz maar daar ben ik maar vanaf gestapt, nu is het alleen een zigbee2mqtt server tot ik een alternatief heb.
Ben nu op gemak alles om aan het zetten naar MQTT

Ik heb nog wel een paar vragen waarvan ik niet weet of ze allemaal in dit topic horen.
Ik heb een CC2531 sniffer teveel besteld en nu meen ik dat je deze kunt inzetten als een soort van repeater? Mss dat ik die dan gebruiken kan om lange afstanden te overbruggen.

/edit
Bestaat er trouwens een nog goedkoper alternatief dan een RPi om alleen een zigbee2mqtt server op te draaien?
Domoticz en Zigbee2MQTT gaan prima samen op 1 Rpi, althans toen getest op een RPi3.

Je kunt ze inderdaad ook als router flashen en zo werkend maken als versterker.
Stappen: http://ptvo.info/cc2531-based-router-firmware-136/

Kan zijn dat er inmiddels een nieuwe versie beschikbaar is en dat de link niet is aangepast dus je moet dat even onderzoeken,

Acties:
  • +2Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:06
schumi2004 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:25:
Ik heb beide afgelopen weekend geïnstalleerd op een clean Raspberry Pi 3, dus ze kunnen beide prima langs elkaar draaien op dezelfde Pi. Ik heb ook niks aparts gedaan verder, en gewoon de volgende guides gevolgd:
- Raspbian Stretch Lite geïnstalleerd (met ssh mogelijkheid)
- Domoticz geïnstalleerd via:
code:
1
curl -L https://install.domoticz.com | bash

- Mosquitto geïnstalleerd:

code:
1
2
3
4
5
6
wget http://repo.mosquitto.org/debian/mosquitto-repo.gpg.key
sudo apt-key add mosquitto-repo.gpg.key
cd /etc/apt/sources.list.d/
sudo wget https://repo.mosquitto.org/debian/mosquitto-stretch.list
sudo apt-get update
sudo apt-get install mosquitto

- Zigbee2MQTT geïnstalleerd.
- Devices gepaired en namen veranderd in configuration.yaml
- Domoticz Zigbee2MQTT plugin geïnstalleerd.

Ik geloof echter dat de plugin niet meteen beschikbaar kwam in Domoticz en dat kwam volgens mij doordat ik Python miste, dat kan je nog installeren via:

code:
1
sudo apt-get install python3 python3-dev python3-pip

rens-br wijzigde deze reactie 19-04-2019 11:55 (6%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
Het zal vast prima op een RPi kunnen draaien (heb nu alleen een RPi2 B voor handen) maar las berichten dat het op een RPi vaak voor problemen kan zorgen als in corrpute SD cards, niet reageren van zaken etc.
Het werkt nu iig dus ik vind wel prima zo.

Dank voor de overige links en tips, ik ga wat verder knutsellen vandaag en het eindelijk eens goed inrichten.

Ik moet overigens zeggen dat het bereik van de CC2531 nog best aardig is in vergelijking met een Xiaomi Gateway v2. Waar ik de Xiaomi GW nagenoeg in bijkeuken moest plaatsen zodat deze in het midden van de Zigbee devices uitkwam (anders was er geen bereik voor de 1 of ander en gemiddeld 7 meter rondom voor verste devices) kan ik de CC2531 zo goed als helemaal bij de voordeur plaatsen wat betekent een verdubbeling van de afstand (van 7 naar 14 meter) en het werkt gewoon nog.
Alleen met het pairen van Xiaomi PIR's was het toch handiger dit op een afstandje van een meter te doen maar daarna gewoon werken.

Ik ben een blij man voor nu, nog blijer als ik die zigbee2mqtt server op mijn NAS kan krijgen in een Python VENV maar das voor later.

• Dylantje2

Dylantje2

rens-br schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 09:43:
[...]

Ik heb beide afgelopen weekend geïnstalleerd op een clean Raspberry Pi 3, dus ze kunnen beide prima langs elkaar draaien op dezelfde Pi. Ik heb ook niks aparts gedaan verder, en de volgende guides gevolgd:
- Raspbian Stretch Lite geïnstalleerd (met ssh mogelijkheid)
- Domoticz geïnstalleerd via:
code:
1
curl -L https://install.domoticz.com | bash

- Mosquitto geïnstalleerd:

code:
1
2
3
4
5
6
wget http://repo.mosquitto.org/debian/mosquitto-repo.gpg.key
sudo apt-key add mosquitto-repo.gpg.key
cd /etc/apt/sources.list.d/
sudo wget https://repo.mosquitto.org/debian/mosquitto-stretch.list
sudo apt-get update
sudo apt-get install mosquitto

- Zigbee2MQTT geïnstalleerd.
- Devices gepaired en namen veranderd in configuration.yaml
- Domoticz Zigbee2MQTT plugin geïnstalleerd.

Ik geloof echter dat de plugin niet meteen beschikbaar kwam in Domoticz en dat kwam volgens mij doordat ik Python miste, dat kan je nog installeren via:

code:
1
sudo apt-get install python3 python3-dev python3-pip

Even een Dombo71 vraag..
Alles wat zigbee2mqtt ziet, is dat ook zichtbaar in Domoticz?
Dus ondersteund Domoticz zigbee2mqtt met alle sensoren?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:06
Dylantje2 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 10:41:
Alles wat zigbee2mqtt ziet, is dat ook zichtbaar in Domoticz?
Dus ondersteund Domoticz zigbee2mqtt met alle sensoren?
Zigbee2mqtt ondersteund een aantal sensoren de Domoticz plugin ondersteund ook een aantal sensoren. Gezien het bericht onder de laatste link zullen die lijsten niet (altijd) 100% overeenkomen:
If your device is not listed here but zigbee2mqtt supports it, support can be added (fairly) easy by creating device adapter.
Maar je kan dat dus even met de hand controleren.

rens-br wijzigde deze reactie 19-04-2019 11:09 (7%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• l00pz
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:11
harmpie21 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 19:36:
Goedenavond,

Probeer al een tijdje mijn watermeter uit te laten lezen door Domoticz icm deze meter: https://www.aliexpress.co...042311.0.0.a8e94c4d2NGQUd

Deze netjes aangesloten volgens het de tekst. Wanneer ik met een schroevendraaier er tegen aan ga, dan wordt deze rood. Dus hij detecteert iets.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
#!/usr/bin/python
import RPi.GPIO as GPIO
import time
import urllib2
import os

#Watermeter stand (wordt alleen initeel gebruikt als er geen bestand meterstand_water.txt is)
global Counter
Counter = 389489

#Domoticz URL
domoticz_url = "IPADDRESS DOMOTICZ:8080"
#Domoticz IDX van de water sensor (RFXMeter)
idx = 17

#Open meterstand.txt file en lees meterstand
#Als meterstand.txt niet aanwezig is maakt script bestand aan en vult de meterstand
fn = "/home/pi/domoticz/scripts/meterstand_water.txt"
if os.path.exists(fn):
    f = file(fn, "r+")
    f = open(fn)
    inhoud = f.readline()
    a,b,c = inhoud.split()
    Counter = int(c)
else:
    f = open(fn, "w")
    f.close()

#Board is pin nr, BMC is GPIO nr
#Read output from water meter op pin 40
GPIO.setmode(GPIO.BOARD)
# Set GPIO 21 (Pin 40) als Input aditioneel als Pullup-Weerstand aktiveren
GPIO.setup(40, GPIO.IN, pull_up_down = GPIO.PUD_DOWN)

#Functie  callback
#Dit is de functie die aangeroepen wordt in de interrupt
def Interrupt(channel):
    print('Callback function called!')
    time.sleep(0.05)         # need to filter out the false positive of some power fluctuation
    if GPIO.input(40) == 0:
       print('quitting event handler because this was probably a false positive')
       return
    #Teller elke interrupt uitlezen en met 0.5 liter verhogen (deler watermeter op 10 zetten)
    file(fn, "r+")
    f = open(fn)
    inhoud = f.readline()
    a,b,c = inhoud.split()
    Counter = int(c)
    Counter = Counter + 1
    f.close()
    #Schrijf meterstand naar bestand
    f = open( fn, 'w')
    f.close()
    #Send counter to domoticz JSON
    url1 = domoticz_url+'/json.htm?type=command&param=udevice&idx='+str(idx)+'&svalue='+str(Counter)
    req1 = urllib2.Request(url1)
    response1 = urllib2.urlopen(req1)
    #Voor debug => print voorbeeld van de JSON aanroep en/of de counter
    print "JSON call = "+ str(url1)
    print "Watermeter Counter = " + str(Counter)

#Interrupt-Event toevoegen, sensor geeft een 0 en en bij detectie een 1
#Bij detectie een 1 daarom check stijgende interrupt.
GPIO.add_event_detect(40, GPIO.RISING, callback = Interrupt, bouncetime = 200)

try:
    while True:
      time.sleep(0.2)        
except KeyboardInterrupt:
  GPIO.cleanup()
  print "\nBye"

Als je de schroevendraaier tegen de sensor houdt, zakt het voltage van de output dan ook naar 0V? Ik heb in het verleden namelijk meerdere 6V sensors geprobeerd, maar nooit werkend gekregen omdat de Pi blijkbaar te weinig voltage gaf. Ik heb dit opgelost door een NPM sensor te kopen die op 5V werkt via AliExpress (je kan ook met weerstanden werken eventueel). Een 5V sensor werkt wel goed. Ik gebruik hem in combinatie met een Wemos D1 Mini + Tasmota.
mbuurman schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:38:
[...]

Bedankt voor je input! Ik had de documentatie al wel doorgelezen, maar als je zelf aan de slag gaat blijkt het toch niet altijd even logisch. Het is een beetje zoeken waar en wanneer je device of switch of ?? gebruiken moet, maar het kwartje begint langzaam te landen O-)

Dit is voor nu het werkende eindresultaat:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
return {
    active = true,
    on = {
        },
        end
    end
}

Je kan het ook makkelijker maken: execute = function(domoticz, device). Je kan dan in je script gewoon device.state aanhouden.

En ik blijf het zeggen: Werk met IDX in plaats van namen... Kleine voorzet :+

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
return {
    active = true,
    on = {
        },
    execute = function(domoticz, device)

local verlichtingSchoenenkast = 15

if (device.state == 'On') then
            verlichtingSchoenenkast.switchOn().checkFirst().forMin(2)
        end
    end
}

Alleen op regel 9 nog even het juiste IDX nummertje plakken :9

offtopic:
Overigens een jaar geleden begonnen met de overkapping in de tuin en dat was meteen een reden om een mooi accesspoint op te hangen, uiteindelijk gekozen voor een UniFI AC-Pro. Werkt probleemloos, echter ontving ik met regelmaat geen nieuwe data van de zonnepanelen. Van de week was ik het zat en heb ik maar een kabel omhoog getrokken, opnieuw vaak geen data.

Was het zó zat dat ik vrij snel een UniFI USG heb opgehangen die die verschrikkelijke experiabox heeft vervangen en ik kon maar niet wennen aan de 192.168.2.x reeks dat ik weer netjes de 192.168.1.x reeks gebruik. Maar ja, veel apparaten hebben vaste IP'tjes..

Moet nu nog één apparaat omzetten naar het nieuwe netwerk, het is een Sonoff met Tasmota die wél verbonden is met het nieuwe WiFi netwerk maar dus geen nieuw IP adres krijgt. Iemand enig idee hoe ik deze zonder te flashen weer online kan krijgen?

Toppe wijzigde deze reactie 20-04-2019 07:52 (20%)

• zayzo
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 20-05 19:39
Vraagje,

Ik heb een sonoff basic schakelaar die gekoppeld is aan mijn lampen. Daarnaast heb ik ook een yeelight strip.

Nu wil ik graag dat als ik mijn lichten aan/ of uit dat mijn yeelight strip hetzelfde doet. Dus ik dacht dat kan makkelijk met de IFTTT app . Aan werkt, maar als ik mijn lichtschakelaar uit doe dan gaat mijn yeelight light strip niet uit. Dit komt volgens mij omdat het device offline wordt gehaald maar niet uit wordt gedaan.

Weten jullie een oplossing hiervoor?

• rinkel
Ik ben aan t testdraaien met Domoticz om eventueel mijn andere hub eens te vervangen. Ik draai nu een week of 3, maar tot nu toe geen goede ervaringen. Ik heb 3 zigbee devices, 1 zwave en 2 camera’s.
Ik draai mosquito en zigbee2mqtt, met de plug-in, verder niks spannends.
Domoticz is erg vaak offline. Max 3 dagen online.
Gisteren is na een reboot de pi niet meer online gekomen. Heb er maar een backup sd in gedaan. Die startte netjes op.
Nu alweer offline.
Ik heb na wat lezen van ervaringen IPv6 en WiFi uitgezet. Heeft niets geholpen.

Ik heb een 2e pi met unifi en pihole die al weken zonder problemen online is.

Ik zal zo eens de log bekijken via ssh. Maar ik ben bang dat dit em niet gaat worden, erg jammer want Lua en de camera ondersteuning (foto mailen) is erg tof.

Mijn andere hub is vele malen betrouwbaarder, alleen draait alles via de cloud. Dus als internet eruit ligt (wat overigens bijna nooit gebeurd) werkt niks meer.

Edit
Handig, ik had domoticz log niet aan staan. Maar even aangezet en de boel een reboot geven.

rinkel wijzigde deze reactie 20-04-2019 12:58 (24%)

rinkel schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 12:40:
Ik ben aan t testdraaien met Domoticz om eventueel mijn andere hub eens te vervangen. Ik draai nu een week of 3, maar tot nu toe geen goede ervaringen. Ik heb 3 zigbee devices, 1 zwave en 2 camera’s.
Ik draai mosquito en zigbee2mqtt, met de plug-in, verder niks spannends.
Domoticz is erg vaak offline. Max 3 dagen online.
Gisteren is na een reboot de pi niet meer online gekomen. Heb er maar een backup sd in gedaan. Die startte netjes op.
Nu alweer offline.
Ik heb na wat lezen van ervaringen IPv6 en WiFi uitgezet. Heeft niets geholpen.

Ik heb een 2e pi met unifi en pihole die al weken zonder problemen online is.

Ik zal zo eens de log bekijken via ssh. Maar ik ben bang dat dit em niet gaat worden, erg jammer want Lua en de camera ondersteuning (foto mailen) is erg tof.

Mijn andere hub is vele malen betrouwbaarder, alleen draait alles via de cloud. Dus als internet eruit ligt (wat overigens bijna nooit gebeurd) werkt niks meer.

Edit
Handig, ik had domoticz log niet aan staan. Maar even aangezet en de boel een reboot geven.
Wat gebeurt er als je alleen Domoticz draait? Om nou meteen de oorzaak bij Domoticz te leggen is misschien erg enthousiast...?

• rinkel
Toppe schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 13:38:
[...]

Wat gebeurt er als je alleen Domoticz draait? Om nou meteen de oorzaak bij Domoticz te leggen is misschien erg enthousiast...?
Op de pi draait alleen Domoticz en 1 plug-in, verder niets.
Ok, mosquito voor mqtt, maar dat is nodig voor zigbee.

Ik zou alleen een zwave setup kunnen maken, maar dat is voor mij niet genoeg omdat de meeste devices zigbee zijn.
Ik heb die plug-in dus nodig.

Ik zal nog eens verder graven naar de oorzaak, als t weer wat minder wordt ;)

Ik heb t nog niet geheel opgegeven omdat ik Domoticz wel mooi vind, maar in mijn situatie is het gewoon verre van stabiel (icm mqtt)

Maar misschien is t wel de voeding, ik gebruik immers 2 USB zenders die vast wat stroom trekken.

Dus als iemand een idee heeft?
Ik zal vast niet de enige zijn met deze setup.

rinkel wijzigde deze reactie 20-04-2019 15:51 (11%)

rinkel schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 15:37:
[...]

Ik zou alleen een zwave setup kunnen maken, maar dat is voor mij niet genoeg omdat de meeste devices zigbee zijn.

Ik heb t nog niet geheel opgegeven omdat ik Domoticz wel mooi vind, maar in mijn situatie is het gewoon verre van stabiel (icm mqtt)

Maar misschien is t wel de voeding, ik gebruik immers 2 USB zenders die vast wat stroom trekken.

Ik draai een Pi en een ESP8226 beide op één voeding van Ikea en heb nog nooit last gehad van gekke dingen die niet te herleiden waren.

Alles wat ik had kon software matig worden opgelost.

Draai Domoticz, MQTT, Zigbee2MQTT, Zwave (inclusief stick), UniFI controller en 3 camera’s

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23-05 12:37
Ik weet dat ik de vraag hier eigenlijk niet mag stellen, maar een nieuw topic aanmaken levert wss een: hier zijn al genoeg topics over....

Ik weet dat hier meerdere mensen al een soortgelijk probleem hebben getackled dus ik probeer het toch.
Ik had de vraag al eerder gesteld in het: iot 2.0 deurbel en raspberry pi gpio topic.

Ik zit met een fermax duox loft basic intercom.
Deze werkt op 18v dc via het bus2 systeem.
De draad zijn niet gepolariseerd.
Als ik deze aansluit op een dc dc buck converter naar 3v en dan door naar een wemos d1 mini, zie ik dat de belknop word ingedrukt.
Dit werkt ongeveer voor 5 minuten, daarna word er ergens kortsluiting gemaakt en schiet de centrale in de kelder in overload. Dit resulteert erin dat aan mijn kant van de portiek, voor alle buren de intercom niet meer werkt.
Nou ben ik niet helemaal een genie, maar betekent niet gepolariseerd nou ac of dc?

De situatie is dus: intercom, dc dc buck converter, optocoupler pc817, wemos d1 mini op 3v input en ground.

who put a "stop payment" on my reality check

• niki_lauda
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 22-05 23:00

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler

rinkel schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 15:37:
[...]

Draai sinds 2014 domoticz hebt dit tot voor enkele jaren ook regelmatig stabiliteitsproblemen gehad.
Sinds ik een goede SDCard heb en een goede voeding zeer stabiel.

niki_lauda in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 4"

• rinkel
Toppe schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 16:44:
[...]

Ik draai een Pi en een ESP8226 beide op één voeding van Ikea en heb nog nooit last gehad van gekke dingen die niet te herleiden waren.

Alles wat ik had kon software matig worden opgelost.

Draai Domoticz, MQTT, Zigbee2MQTT, Zwave (inclusief stick), UniFI controller en 3 camera’s
Hmm ok, bijna zelfs config dus.
Toch vreemd aangezien ik gewoon de standaard install gedaan heb, niks geks.
Ik zal nog eens gaan speuren als de boel weer offline gaat. Op deze image heb ik nu de log weer aan staan.
niki_lauda schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 18:55:
[...]

Draai sinds 2014 domoticz hebt dit tot voor enkele jaren ook regelmatig stabiliteitsproblemen gehad.
Sinds ik een goede SDCard heb en een goede voeding zeer stabiel.

niki_lauda in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 4"
Ik had de oude image (die gister dus volledig crashte) op een kingston staan, nu heb ik een Sandisk Ultra 16GB kaarte (heb een stuk of 8 SD kaartjes).
Misschien helpt het. Het draait bijna een dag nu :)

rinkel wijzigde deze reactie 20-04-2019 21:24 (32%)

• RR46
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 22:56
SD kaartje is en blijft natuurlijk een risico factor, ben zelf aan het inlezen voor een SSD schijf.

Enerzijds welke aanbevolen wordt, anderzijds hoe krijg ik de running Domoticz omgeving van SD naar SSD (met behoudt van settings, data etc. etc.). Iemand aanbevelingen?

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned
RR46 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 23:32:
SD kaartje is en blijft natuurlijk een risico factor, ben zelf aan het inlezen voor een SSD schijf.

Enerzijds welke aanbevolen wordt, anderzijds hoe krijg ik de running Domoticz omgeving van SD naar SSD (met behoudt van settings, data etc. etc.). Iemand aanbevelingen?
Backup maken van Domoticz via Instellingen (Setup->Settings->Backup)
Linux zelf installeren op SSD
Daarna Domoticz installeren. (curl -L https://install.domoticz.com | bash)
Backup terugzetten via Domoticz (Setup->Settings->Restore)

Alleen wat je buiten Domoticz hebt geïnstalleerd / Scripts die je handmatig hebt geplaatst etc dien je zelf te veilig te stellen en opnieuw te installeren.

Je zou kunnen testen of deze stappen nog werken al vraag ik mij af wat sneller is >:)
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=14525

• RR46
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 22:56
@MikeOO Thnx voor feedback! Je dient dus een volledig nieuwe linux installatie te doen...

Wat ik me zojuist nog bedacht, is het ook mogelijk om een USB 3.0 van bv 64Gb te nemen? Want de SSD moet ook via usb aangesloten worden (en zo’n USB heb ik nog wel liggen).

• rinkel
USB3.0 heeft bij een Pi niet zo veel zin. De usb-poort is erg langzaam.
Maar het zal wel werken.

rinkel wijzigde deze reactie 21-04-2019 10:32 (15%)

• icecreamfarmer
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 23-05 15:14
Ik wil via blocky regelen dat er elk kwartier gecheckt wordt wat de binnen en buitentemperatuur is zodat de rolluiken omlaag gaan. Enig idee hoe dat te regelen is tenzij ik 4x per uur dmv OR een tijd invul?

Tweede vraag, is er een betaalbare temperatuursensor welke niet op batterijen werkt?
Liefst iets wat ik zo in een leeg stopcontact kan duwen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• rinkel
MikeOO schreef op zondag 21 april 2019 @ 07:54:
[...]

Backup maken van Domoticz via Instellingen (Setup->Settings->Backup)
Linux zelf installeren op SSD
Daarna Domoticz installeren. (curl -L https://install.domoticz.com | bash)
Backup terugzetten via Domoticz (Setup->Settings->Restore)

Alleen wat je buiten Domoticz hebt geïnstalleerd / Scripts die je handmatig hebt geplaatst etc dien je zelf te veilig te stellen en opnieuw te installeren.

Je zou kunnen testen of deze stappen nog werken al vraag ik mij af wat sneller is >:)
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=14525
Maar bij een db backup heb je natuurlijk niet je zigbee2mqtt backup. Die staat in een andere file (helaas) toch?
icecreamfarmer schreef op zondag 21 april 2019 @ 11:42:
Ik wil via blocky regelen dat er elk kwartier gecheckt wordt wat de binnen en buitentemperatuur is zodat de rolluiken omlaag gaan. Enig idee hoe dat te regelen is tenzij ik 4x per uur dmv OR een tijd invul?

Tweede vraag, is er een betaalbare temperatuursensor welke niet op batterijen werkt?
Wat betreft je laatste item: Ik heb een temperatuursensor buiten hangen onder de overkapping van Xiaomi, deze hangt er nu dik een half jaar en de batterij staat nog steeds op 100%... Daar in tegen heb ik 3 temperatuur sensoren die werken op 230 en die gaan eerdaags ook nog de deur uit, wat een ondingen :*)

Acties:
  • +2Henk 'm!
rinkel schreef op zondag 21 april 2019 @ 11:51:
[...]

Maar bij een db backup heb je natuurlijk niet je zigbee2mqtt backup. Die staat in een andere file (helaas) toch?
De hardware zal wel een de DB staan. Maar het mqtt deel zal mogelijk wel nog meegenomen moeten worden.
Daar heb ik helaas nog niet mee getest. Systeem draait al vrij lang op een HDD dus geen herinstallatie hoeven doen.

@RR46
Kijk ook even naar BerryBoot. Ideaal als je met een SSD/HDD aan de slag gaat. Berryboot erop en je kunt vanuit dat programma Linux gelijk installeren.

Groot voordeel is dat je een clone kunt maken van je omgeving. Dus als je klaar bent met alles weer opnieuw installeren en configureren dan maakt je een clone en mocht het systeem de fout in gaan dan start je de andere copy op en zet je die actief. Ook handig als je eens wat moet gaan uittesten. Clone maken en testen maar.

Enig nadeel is dat, zover ik weet, je niet automatisch een clone kunt laten maken dus je moet af en toe bij toevoegen van hardware etc wel weer even die handelingen doen zodat de clone weer actueel is.

En je kunt met VNC kun je ook bij het opstart menu komen zodat je een scherm aan je rasp hoeft te hangen.

• Gizz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:59

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Iemand hier zich al verdiept in wat anno 2019 goede sensoren zijn om de vochtigheid van de grond te meten? Ik ben vorig jaar begonnen met de 'bekende' Opus XT300 (op 433Mhz), maar daar kun je er maar 3 van gebruiken omdat er maar 3 verschillende ID's / kanalen instelbaar zijn. In mijn huidige situatie is 3 te weinig.

In mijn setup kan ik z-wave, zigbee, wifi en alles wat de rfxcom snapt toepassen. In mijn online zoektocht vind ik, net als vorig jaar, vooral vochtsensoren om luchtvochtigheid te meten of om te checken of je wasmachine aan het overstromen is. Leuk, maar natuurlijk niet toepasbaar voor dit doel. Ergens heb ik de hoop dat tuinieren in combinatie met domotica tegenwoordig wat populairder is en er specifieke sensoren voor dit doel worden ontwikkeld..

Wie heeft de gouden tip? :)

Gizz wijzigde deze reactie 21-04-2019 15:35 (3%)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• rinkel
MikeOO schreef op zondag 21 april 2019 @ 13:17:
[...]

De hardware zal wel een de DB staan. Maar het mqtt deel zal mogelijk wel nog meegenomen moeten worden.
Daar heb ik helaas nog niet mee getest. Systeem draait al vrij lang op een HDD dus geen herinstallatie hoeven doen.

@RR46
Kijk ook even naar BerryBoot. Ideaal als je met een SSD/HDD aan de slag gaat. Berryboot erop en je kunt vanuit dat programma Linux gelijk installeren.

Groot voordeel is dat je een clone kunt maken van je omgeving. Dus als je klaar bent met alles weer opnieuw installeren en configureren dan maakt je een clone en mocht het systeem de fout in gaan dan start je de andere copy op en zet je die actief. Ook handig als je eens wat moet gaan uittesten. Clone maken en testen maar.

Enig nadeel is dat, zover ik weet, je niet automatisch een clone kunt laten maken dus je moet af en toe bij toevoegen van hardware etc wel weer even die handelingen doen zodat de clone weer actueel is.

En je kunt met VNC kun je ook bij het opstart menu komen zodat je een scherm aan je rasp hoeft te hangen.
Die zigbee2mqtt gegevens staan in een config-file. Volgens bij is het meenemen van die file al voldoende.

Ik zit ook te denken aan een externe ssd. Berryboot zou dan een mooie optie zijn.
Ik heb een enkele keer gebruik gemaakt van Noobs. Kan ik die gewoon op de disk plaatsen zoals bij Noobs?

rinkel wijzigde deze reactie 21-04-2019 15:57 (3%)

Toch wel geinig dat MQTT, zo zie ik net dat die Xiaomi Power Plugs ook een Temp sensor in zich hebben, niet dat je er verder iets mee kunt.
Maar wel grappig dat je dus meer functionaliteit krijgt.

• rinkel
schumi2004 schreef op zondag 21 april 2019 @ 16:11:
Toch wel geinig dat MQTT, zo zie ik net dat die Xiaomi Power Plugs ook een Temp sensor in zich hebben, niet dat je er verder iets mee kunt.
Maar wel grappig dat je dus meer functionaliteit krijgt.
Mqtt werkt eigenlijk wel goed. Tradfri en Xiaomi werken er goed mee.
Tot op heden nooit gehad dat ze niet bereikbaar waren.

Voor degene met een ssd, hoe hebben jullie deze aangesloten? Via een externe voeding neem ik aan?

rinkel wijzigde deze reactie 21-04-2019 17:15 (17%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• burne
  • Niet online

burne

Troz!

Powergrim schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:24:
[...]

Met dit soort dingen kom je vooral uit op een reverse proxy. Je kan dit redelijk snel fixen met een apache server waar je vhosts op inricht.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<VirtualHost 192.168.1.100:80>

ProxyPass        /unifi/             http://localhost:8080/
  ProxyPassReverse /unifi/             http://localhost:8080/

ProxyPass        /domoticz/          http://localhost:9080/
  ProxyPassReverse /domoticz/          http://localhost:9080/

</VirtualHost>

en nog een keer hetzelfde voor 443.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• niki_lauda
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 22-05 23:00

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler

icecreamfarmer schreef op zondag 21 april 2019 @ 11:42:
Ik wil via blocky regelen dat er elk kwartier gecheckt wordt wat de binnen en buitentemperatuur is zodat de rolluiken omlaag gaan. Enig idee hoe dat temperatuursensor welke niet op batterijen werkt?
Gewoon via darksky of een ander weerstation je data ophalen.
met deze oplossing https://ehoco.nl/maak-domoticz-weerstation-deel-3/
ben je heel ver.

• rinkel
Ik had nog een corsair 16GB usb-drive liggen. Image erop en draait inmiddels.
Benieuwd of dit beter gaat!

Acties:
  • +2Henk 'm!
rinkel schreef op zondag 21 april 2019 @ 10:27:
USB3.0 heeft bij een Pi niet zo veel zin. De usb-poort is erg langzaam.
Maar het zal wel werken.
Ik heb zelf een 64GB Sandisk Cruzer mini 3.1 USB stickie waar de RPi 3B+ vanaf boot en dat werkt super. Veel stabieler dan een micro SD en heerlijk compact ook nog eens.

¯\_(ツ)_/¯

• krizzziz
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 19:17
Iemand slechte ervaringen met Domoticz en specifiek de range van een aeotec zwave Usb + Neo coolcam zwave plug?

ehhhh..HOI

rinkel schreef op zondag 21 april 2019 @ 15:55:
[...]

Die zigbee2mqtt gegevens staan in een config-file. Volgens bij is het meenemen van die file al voldoende.

Ik zit ook te denken aan een externe ssd. Berryboot zou dan een mooie optie zijn.
Ik heb een enkele keer gebruik gemaakt van Noobs. Kan ik die gewoon op de disk plaatsen zoals bij Noobs?
Klopt kwestie van bestand in de root van je SSD/HDD of USB plaatsen en en hij start op.

• rinkel
@krizzziz

Niet perce met die combinatie, maar ik heb slechte ervaringen met Neo zwave plugs in t algemeen met een ander merk hub. Ze blijven nooit lang actief, ze reageren na n tijdje niet meer. Ik heb ze nu al n half jaar werkeloos in de kast liggen.

rinkel wijzigde deze reactie 22-04-2019 07:43 (3%)

• icecreamfarmer
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 23-05 15:14
niki_lauda schreef op zondag 21 april 2019 @ 20:07:
[...]

Gewoon via darksky of een ander weerstation je data ophalen.
met deze oplossing https://ehoco.nl/maak-domoticz-weerstation-deel-3/
ben je heel ver.
Zoiets heb ik al draaien maar is niet nauwkeurig genoeg. Haal nu de gegevens via de slimme thermostaat binnen maar er is een verschil tussen boven en beneden.

Overigens nu een blocky gemaakt maar die doet niet wat hij moet doen

De bedoeling is dat de rolluiken op gezette tijden omlaag gaan (12:00, 12:15 etc, en tussen 12:45 en 18:00 continu check). Echter bij 11:15 gingen ze al omlaag en ik zie niet waar het fout gaat.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +2Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

tozzke

aka tozzert

icecreamfarmer schreef op maandag 22 april 2019 @ 11:56:
[...]

Zoiets heb ik al draaien maar is niet nauwkeurig genoeg. Haal nu de gegevens via de slimme thermostaat binnen maar er is een verschil tussen boven en beneden.

[Afbeelding: Rolluik]

De bedoeling is dat de rolluiken op gezette tijden omlaag gaan (12:00, 12:15 etc, en tussen 12:45 en 18:00 continu check). Echter bij 11:15 gingen ze al omlaag en ik zie niet waar het fout gaat.
die 'or Time < 12:30' zal dat veroorzaakt hebben

zin om slap te ouwehoeren? join #vervoer, #android, #domotica of #Ubiquiti @ IRC

• DjAntoon
krizzziz schreef op zondag 21 april 2019 @ 23:30:
Iemand slechte ervaringen met Domoticz en specifiek de range van een aeotec zwave Usb + Neo coolcam zwave plug?
Nee behalve 1 defecte neo coolcam z wave plug, werken de 4 anderen probleemloos. Over de aeotec gen5 stick heb ik nog nooit iemand gehoord.
Wat wel slim kan zijn is een usb verlengsnoer te gebruiken en je stick wat verder van de rpi of andere stoorbronnen te plaatsen. Dat verschil merkte ik wel.
Ik heb er in totaal meer dan 30 z-wave devices aanhangen.
Meer lijkt soms wel beter, je krijgt dan een beter dekkend netwerk door het mesh principe.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DjAntoon
DaRk PoIsOn schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 18:15:
Ik zit met een fermax duox loft basic intercom.
Deze werkt op 18v dc via het bus2 systeem.
De draad zijn niet gepolariseerd.
Als ik deze aansluit op een dc dc buck converter naar 3v en dan door naar een wemos d1 mini, zie ik dat de belknop word ingedrukt.
Dit werkt ongeveer voor 5 minuten, daarna word er ergens kortsluiting gemaakt en schiet de centrale in de kelder in overload. Nou ben ik niet helemaal een genie, maar betekent niet gepolariseerd nou ac of dc?

De situatie is dus: intercom, dc dc buck converter, optocoupler pc817, wemos d1 mini op 3v input en ground.
Waarom die dc dc converter? Ik verwacht dat de load op je intercom lijnen er uiteindelijk voor zorgt dat je centrale in de stress schiet.
Komt daar dan data doorheen?

Ik zou eerder verwachten:
brug gelijkrichter (ivm niet gepolariseerd) misschien zelf bouwen met signaal diodes ivm snelheid (1N4148 of zo) daarna weerstand dan optocoupler etc.
De serieweestand naar de optocoupler moet dan wel wat groter worden.

Ik zou trouwens starten met 2 serie weerstanden, 1 in iedere aansluiting, dan bruggelijkrichter, dan optocoupler.
Je kunt ook een AC optocoupler gebruiken, bijvoorbeeld een SFH620, dan kan de gelijkrichter vervallen.

DjAntoon wijzigde deze reactie 23-04-2019 07:44 (9%)

• bing69
icecreamfarmer schreef op maandag 22 april 2019 @ 11:56:
[...]

[Afbeelding: Rolluik]

Misschien heb je hier iets aan: https://www.dropbox.com/s...%20om%2007.46.08.png?dl=0

Bing

burne schreef op zondag 21 april 2019 @ 19:01:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<VirtualHost 192.168.1.100:80>

ProxyPass        /unifi/             http://localhost:8080/
  ProxyPassReverse /unifi/             http://localhost:8080/

ProxyPass        /domoticz/          http://localhost:9080/
  ProxyPassReverse /domoticz/          http://localhost:9080/

</VirtualHost>

en nog een keer hetzelfde voor 443.
Ik heb dit ook geprobeerd met nginx en zonder succes. Lijkt dat dit gewoon een .htaccess is die je in je apache2 folder dropt?

• Rohit
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 23-05 14:27
Ik krijg sinds kort op mijn domoticz windows installatie een error.. als ik de console open zegt die steeds sql error database is locked.. Ik heb niks aangepast en het werkte gewoon sinds de installatie...
Als ik de service domoticz stop dan zijn de foutmeldingen in de console weg, ik zie dat de P1 steeds word uitgelezen.. ik zie in de verkenner in de domoticz map dat er steeds een bestand word aangemaakt domoticz.db-journal, maar die gaat ook meteen weg en dat gebeurd constant...

Edit: heb de beta geïnstalleerd, wat gekloot met hernoemen van de databases en het lijkt nu te werken, via extern ip kan ik er bij, lokaal nog niet.. Browser cache failed, manifest 401 error ofz..

Rohit wijzigde deze reactie 23-04-2019 11:59 (51%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DjAntoon
@Rohit Andere browser proberen, IE doet het bij mij op dit moment het beste. (Maar wat heb ik daar een hekel aan)
Pagina: 1 ... 25 ... 30 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True