[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 100 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.034.173 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
ChillPascal schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:25:
[...]

Thanks, ziet er goed uit. Ik geloof direct dat 1.80 stevig genoeg is.

Ga je nog meer regels plaatsen, voornamelijk om de horizontale planken op meer plekken vast te schroeven. Zoiets als hieronder?
[Afbeelding]
Er komen geen horizontale regels bij, ook om het geheel niet nog zwaarder te maken omdat we tweezijdig potdekselen. Ik overweeg nog 1 regel exact in het midden op de planken te schroeven, maar die niet te verbinden met de andere regels. Schroef dan 4 hoekpunten met een 50 mm gevelschroef.

De regels zitten trouwens vast met rvs draadeinden en moeren, in de standaard ingegoten gaten in de palen. De 2 palen tegen schuur en huis aan heb ik stokschroeven gebruikt. Deze waren om een 10 mm draadeinde over te houden 12 mm, dus daar heb ik de halve paal iets groter geboord zodat daar een plug in kon voor de stokschroef.

Het precies in het midden boren van de gaten in de regels is nog wel een uitdaging zeg.. Ik had er een malletje voor gemaakt. Blijkbaar zitten ook niet alle voorgeboorde gaten in de palen op dezelfde plek dus mijn advies; meet elke paal afzonderlijk.

[ Voor 25% gewijzigd door kaboom1555 op 28-04-2020 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-09 10:59
Slonzo schreef op zondag 26 april 2020 @ 13:59:
Ook een vervelend klusje [deels] achter de rug...

Geen idee wat voor rommel ze bij Ikea standaard op hun tuinmeubelen gooien, maar ik heb de tuinbank en -stoelen na 2-3 jaar van dit soort dingen...

[Afbeelding]

... na de boel volledig uit elkaar gegooid te hebben, en vele, vele, vele uren schuren, getransformeerd naar:

[Afbeelding]

Wat een k*tklus toch, dat schuren. Maar het resultaat is wel fijn O+
En daar doen we 't toch voor...

Slechts 2x onderdelen verkeerd terug aan elkaar gelijmd trouwens :+

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb de tafel als werkbank gebruikt omdat die toch ook dringend toe was aan een grondige schuurbeurt, maar dat wordt voor 1 v/d komende weekends, de zin is er even niet meer :+

[Afbeelding]
Heb je het helemaal kaal geschuurd of alleen opgeschuurd? Heb namelijk hetzelfde probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

TWCRay schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:53:
Heb je het helemaal kaal geschuurd of alleen opgeschuurd? Heb namelijk hetzelfde probleem
Kaal. De standaard afwerkingslaag lijkt echt 'los te laten', dus ik wou het risico niet nemen om er over te beitsen. Alles gedemonteerd en tot in de kleinste hoekjes geschuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-09 10:59
Dan ben ik op de goede weg @Slonzo

Dank!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a7OaOWqN4nx7xEeHWcg6Z0XdovM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kxfeyErciR4OVBUjuc9QI3IG.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freubel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:21
console schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:16:
[...]

Dan wordt het wel heel veel kit van 25mm breed :P ! Zie wat ik precies bedoel hieronder. Een L profiel zou hier mooi op staan, 10mm over de tegel en 25mm tegen de zijkant aan.

[Afbeelding]
Extra daglatje op je kozijn :)

Een quote is een gebrek aan originaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 19:56
Spartex schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 16:43:
Goedemiddag allen,

Een week geleden heb ik jullie als klussende tweaker community wat advies gevraagd over de verbouwing die vanaf 1 juli gepland staat. Allereerst enorm bedankt voor alle input, enorm fijn en waardevol!

We willen de eerste twee weken beginnen om alles te strippen; vloerbedekking op de 1e en 2e verdieping verwijderen, badkamer eruit halen, keuken eruit halen en de huidige vloer verwijderen. Nu zouden wij erg graag vloerverwarming willen plaatsen maar als ik het goed begrijp moet dan de cement dekvloer ook verwijderd worden. Nadat we dan vervolgens de isolatie, het gaas en de vloerverwarming plaatsen zal de nieuwe cementvloer gestort worden en per cm één week moeten uitharden (±7 weken in het totaal gok ik). Hierbij hebben wij de volgende vragen:
  • In de vloer zit nog een convectorput van ongeveer 30 cm diep, 2 meter breed, 30 cm lang. Wat is de handigste manier om deze dicht te maken?
  • Is het isoleren van de kruipruimte, het vervangen van de riolering en het plaatsen van de elektra handig om voor het plaatsen van de dekvloer te doen of kan dat nog makkelijk achteraf?
  • Materiaal voor isolatie van de kruipruimte, PIR of zijn er positieve bevindingen met andere materialen?
  • Is het mogelijk om tijdens de 7 weken die wij moeten wachten raadzaam om andere werkzaamheden te verrichten (zoals leidingwerk, het plaatsen van de badkamer, vervanging loodloketten) of raden jullie dat af?
Omdat we zelf nog vrij nieuw zijn met betrekking tot verbouwingen e.d. stonden we wel even te kijken van de zeven weken uitzittijd voor de nieuwe dekvloer (maar als het nodig is, is het nodig). Graag zouden wij vanaf 1 juli wel zo efficiënt mogelijk willen verbouwen en dus vroegen we ons af of er mensen ervaring hebben met deze uitzittijd en het verrichten van andere bouw-werkzaamheden. We horen het graag!
Het sloopwerk als eerste ( weekje knallen), dan gelijk de vloerverwarming en dekvloer erachteraan en dan kan je tijdens het drogen de rest van de werkzaamheden doen.
Laat de dekvloer smeren met vezel en droogtijdversneller en dan is hij met 2 a 3 weken droog als je een krap schema hebt anders gewoon de tijd nemen.
Frezen kan ook maar het rendement is iets lager en in wat oudere woningen zijn de vloeren vaak niet zo strak gesmeerd, als er wanden uitgaan dan krijg je zeker hoogteverschillen van de verschillende ruimtes.

[ Voor 4% gewijzigd door D.deJong op 28-04-2020 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:58

ChillPascal

In the end...

kaboom1555 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:27:
[...]

Er komen geen horizontale regels bij, ook om het geheel niet nog zwaarder te maken omdat we tweezijdig potdekselen. Ik overweeg nog 1 regel exact in het midden op de planken te schroeven, maar die niet te verbinden met de andere regels. Schroef dan 4 hoekpunten met een 50 mm gevelschroef.
Enkele extra regels voegen toch weinig gewicht toe aan het geheel t.o.v. de dubbele potdeksels en de betonnen palen? Ik denk namelijk dat er te veel speling zou zitten als je de potdeksels van 1.8 m slechts op de uiteinden vast zou schroeven. Eén of twee verticale staanders zullen dan veel stevigheid toevoegen.
De regels zitten trouwens vast met rvs draadeinden en moeren, in de standaard ingegoten gaten in de palen. De 2 palen tegen schuur en huis aan heb ik stokschroeven gebruikt. Deze waren om een 10 mm draadeinde over te houden 12 mm, dus daar heb ik de halve paal iets groter geboord zodat daar een plug in kon voor de stokschroef.
Wij zitten aan één zijde ook met gemetselde muur. Ik denk zelf daar een regel tegenaan te monteren, zodoende begint de schutting niet met een paal, maar met een paneel.
Begrijp ik het goed uit je verhaal dat een 10 mm draadeind niet door een 10 mm gat past?
Het precies in het midden boren van de gaten in de regels is nog wel een uitdaging zeg.. Ik had er een malletje voor gemaakt. Blijkbaar zitten ook niet alle voorgeboorde gaten in de palen op dezelfde plek dus mijn advies; meet elke paal afzonderlijk.
Lukte het niet om met een pen of lange schroef een aftekening te maken dóór de betonpaal?
Is de keuze voor betonpalen puur esthetisch vanuit jou kant of ook praktisch? Zelf zit ik met het idee om hardhouten palen te gebruiken. Vervolgens schroef ik de potdeksels óp de paal, i.p.v. smaller regelwerk. De palen vallen in onze situatie dus sowieso buiten het zicht. Of dit nu beton of hardhout wordt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Cheesy schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:09:
Ik wil de dakkoffer netjes opbergen in de schuur. Even wat gegoogled, zijn wel systemen voor.
Toen zag ik opeens op Pinterest iemand die (naar het lijkt) tafelpoten gebruikt. Uiteraard is een tafelpoot helemaal niet op deze belasting berekend, maar ik ga het toch even proberen. Bij de Hornbach poten besteld met een grote gelaste flens eraan. Dus ik ben benieuwd of mijn project slaagt :) Ik zal proberen om hier het resultaat te posten, ook als het mislukt :'(

Dit is het plaatje van pinterest:
[Afbeelding]
Zo, vandaag kwamen de tafelpoten binnen (900 mm). Ze vielen wel wat kleiner uit dan ik verwacht had (rond 30mm) en helaas is de flens van aardig dun staal. Gelijk maar even gemonteerd en bij de onderste schroeven een ringetje van ca 1 mm tussengeschoven zodat ze in principe niet afhangen.

Bewust gekozen om zo hoog mogelijk te monteren. De koffer kan dan niet meer open om de haken aan te draaien. Het geheel houdt het wel maar buigt ondanks het ringetje nog wel iets door. Zo’n koffer van 550 liter weegt nog best wat en ik heb ook de dragers er in liggen. Misschien dat ik in de toekomst nog wat extra uitvul.

In principe voor nu tevreden, ik leg er toch geen extra dingen in anders is het niet meer te tillen. Wel ga ik nog een voorziening treffen om afschuiven tegen te gaan. Als hier een aardbeving komt (of als de buren zouden heien) dan vrees ik wel dat de koffer er af schuift. Waarschijnlijk neem ik daarvoor een stukje dun rubber ofzo.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/X87R0Z0/D0746-FE2-02-C7-4947-8-D1-A-257735-C73-EF3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-08 10:30
Ik ben me een beetje aan het orienteren op wat er nodig gaat zijn voor het bouwen van een overkapping aan onze uitbouw, en nu lijkt het me het mooiste als er geen steunpalen in het midden komen te staan. Dat houdt in dat er een 30 x 30 ringbalk van zo'n 5.80m op twee steunpalen komt te liggen. Nu zouden die steunpalen dan weer zo'n 3.60m van de buitenmuur af komen te staan en vraag ik me af hoe je dan het beste een hoekverbinding kunt maken. Ik neem aan dat iedere halfhoutsverbinding afbreuk doet aan de draagkracht van die ringbalk.

Iemand suggesties?

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:00
Voor mijn tussenwoning ben ik van plan om voor de begane grond de dubbel glas te laten vervangen voor HR++ glas. De reden dat ik dit voorlopig alleen voor begane grond wil doen is omdat ik daar merkbaar last heb van koudeval. Tevens moet de achterdeur en kozijn nog geverfd worden. Zou een beetje zonde zijn om dat over een jaar nogmaals te moeten schilderen.
Dus ik heb via een offerte site wat offertes aangevraagd en die heb ik meteen ontvangen. Prijzen verschillen tussen de 800 en 1400 incl BTW.
Inclusief montage, latten, afkitten.

Is er veel kwaliteitverschil in soorten HR++ glas of is dit gewoon het verschil in uurtarief/arbeid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 17:13
com2,1ghz schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 21:46:
Voor mijn tussenwoning ben ik van plan om voor de begane grond de dubbel glas te laten vervangen voor HR++ glas. De reden dat ik dit voorlopig alleen voor begane grond wil doen is omdat ik daar merkbaar last heb van koudeval. Tevens moet de achterdeur en kozijn nog geverfd worden. Zou een beetje zonde zijn om dat over een jaar nogmaals te moeten schilderen.
Dus ik heb via een offerte site wat offertes aangevraagd en die heb ik meteen ontvangen. Prijzen verschillen tussen de 800 en 1400 incl BTW.
Inclusief montage, latten, afkitten.

Is er veel kwaliteitverschil in soorten HR++ glas of is dit gewoon het verschil in uurtarief/arbeid?
Lees ook dit topic een keer door:
Het grote HR +++ glas en kozijn topic

verder is er veel verschil in typen glas. HR++ is alle glas tussen Ug 1,2 en Ug 0,8, vanaf 0,7 mag het HR+++ heten. Dus je moet expliciet om de isolatiewaarde vragen als je de offerte wil vergelijken. Verder zijn er nog andere eigenschappen waar je op kunt letten. Zo weer glas met verschillende diktes binnen en buitenblad meer geluid dan glas waar beide ruiten precies even dik zijn. Maar lees dat topic door dan leer je heel veel over glas ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22-09 16:28
kaboom1555 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:12:
[...]

Ik ben toevallig hetzelfde aan het bouwen en heb voor 1.80m gekozen. De palen wel in snelbeton gezet. De regels al gemonteerd, het douglas zweeds rabat komt als het goed is deze week binnen.

[Afbeelding]
Wat @ChillPascal ook zegt, extra regels ertussen.

Heb ondertussen wel wat ervaring met dougas zweeds rabat, dat moet gewoon maximaal elke meter een staander hebben anders gaat het gigantisch kieren. (mark my words)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:24
Wish schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:19:
[...]

Heh - ik ben al op leeftijd he, dus 's avonds (nog) een ladder op is extra belastend :D . Serieus, als ik een vide zou maken kan die niet te diep zijn vanwege de schuinte van het dak. En heb ik weer een ladder nodig die dan in de ruimte staat.
als je de ladder langs de zijwand tegen de achterwand aanzet neemt die nauwelijks ruimte in in je kamer en stap je eenvoudig opzij vanaf de ladder de vide op. Die kan dan weer breder want de ladder staat er niet naast maar aan het voeten eind.
En een ladder rechte met dunne treden is idd irritant maar een simpele schuine trap met ~10cm treden loopt net zo makkelijk als een echte trap

edit> ah je wilt geen vide, een boekenkast over de hele hoogte met een ladder?

[ Voor 5% gewijzigd door Rrob op 29-04-2020 01:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:09
Cheesy schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 21:25:
[...]
Zo, vandaag kwamen de tafelpoten binnen (900 mm). Ze vielen wel wat kleiner uit dan ik verwacht had (rond 30mm) en helaas is de flens van aardig dun staal. Gelijk maar even gemonteerd en bij de onderste schroeven een ringetje van ca 1 mm tussengeschoven zodat ze in principe niet afhangen.

Bewust gekozen om zo hoog mogelijk te monteren. De koffer kan dan niet meer open om de haken aan te draaien. Het geheel houdt het wel maar buigt ondanks het ringetje nog wel iets door. Zo’n koffer van 550 liter weegt nog best wat en ik heb ook de dragers er in liggen. Misschien dat ik in de toekomst nog wat extra uitvul.

In principe voor nu tevreden, ik leg er toch geen extra dingen in anders is het niet meer te tillen. Wel ga ik nog een voorziening treffen om afschuiven tegen te gaan. Als hier een aardbeving komt (of als de buren zouden heien) dan vrees ik wel dat de koffer er af schuift. Waarschijnlijk neem ik daarvoor een stukje dun rubber ofzo.

[Afbeelding]
Prima oplossing!

Is het niet een idee om de dakkoffer te borgen met een touwtje of elastiek vanaf het plafond? Die je dan aan het uiteinde van de poot monteert?
Scheelt ook wat met doorhangen op termijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-09 20:06
RevellNL schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 21:42:
Ik ben me een beetje aan het orienteren op wat er nodig gaat zijn voor het bouwen van een overkapping aan onze uitbouw, en nu lijkt het me het mooiste als er geen steunpalen in het midden komen te staan. Dat houdt in dat er een 30 x 30 ringbalk van zo'n 5.80m op twee steunpalen komt te liggen. Nu zouden die steunpalen dan weer zo'n 3.60m van de buitenmuur af komen te staan en vraag ik me af hoe je dan het beste een hoekverbinding kunt maken. Ik neem aan dat iedere halfhoutsverbinding afbreuk doet aan de draagkracht van die ringbalk.

Iemand suggesties?
Schoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Laatst online: 30-08 10:30
Ja, die moeten sowieso geplaatst worden inderdaad. Maar is dat voldoende voor zo'n grote overspanning?

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
FRANQ schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 22:17:
[...]

Wat @ChillPascal ook zegt, extra regels ertussen.

Heb ondertussen wel wat ervaring met dougas zweeds rabat, dat moet gewoon maximaal elke meter een staander hebben anders gaat het gigantisch kieren. (mark my words)
Volstaan schutting planken ook om er achter te schroeven? Heb de oude schermen nog. (Pas 1.5 jaar oud). Scheelt weer in de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 15:49
ST10©DE schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:33:
Ik kwam er afgelopen weekend achter dat ik nog wat steigerhout in de kelder had liggen. En daar we binnenkort een overkapping gaan plaatsen ben ik gaan prutsen en heb een tafeltje voor het Lidl-eitje gezaagd en geschroefd. Niet hoogstaand, maar ben best tevreden. En nog belangrijker, de vrouw ook.....

[Afbeelding]
Heb je het eitje zelf nu in het hout van het blad geklemd zitten of heb je daar nog een steuntje oid voor gemaakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-09 20:06
RevellNL schreef op woensdag 29 april 2020 @ 07:03:
[...]

Ja, die moeten sowieso geplaatst worden inderdaad. Maar is dat voldoende voor zo'n grote overspanning?
'De vuistregel' is overspanningslengte delen door 20 = balkhoogte.
Dus 5800mm / 20 = 290mm.
En dan minimaal 1/3 dikte van de balkhoogte. Jij hebt hem vierkant dus dat helpt positief.
Ook dat je schoort maakt de overspanning kleiner. (ongeveer 0,75/1.0m)
Nu moet je wel kijken naar de toepassing.
Als boven op de overspanning een verdieping komt te staan. Of enkel lichtplaten voor een overkapping.
Gevoelsmatig zit je goed. Maar ik ben geen ervaringsexpert!

Edit: al aan het gewicht en montage gedacht? Zal op circa 300kg per balk uitkomen :9

[ Voor 5% gewijzigd door barry86 op 29-04-2020 07:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:11

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Iemand suggesties?
check even hier:

https://www.woodworking.n...Eiken-Douglas-overkapping

Daar staat exact jouw vraag :)

De foto's op de eerste pagina zijn van mijn veranda.

@barry86 ik heb voor het monteren bij Boels zo'n grote materiaallift gehuurd. Dat werkt perfect. d:)b

[ Voor 9% gewijzigd door Fraggert op 29-04-2020 08:06 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
L0we schreef op woensdag 29 april 2020 @ 03:46:
[...]

Prima oplossing!

Is het niet een idee om de dakkoffer te borgen met een touwtje of elastiek vanaf het plafond? Die je dan aan het uiteinde van de poot monteert?
Scheelt ook wat met doorhangen op termijn
Dat is inderdaad een idee, had het zelf ook al bedacht. Ik probeer het even op deze manier. Nadeel van die hangers aan het plafond (Agnes-platen) is dat het aan panlatten hangt en dat ik het liefst aan de balklaag monteer, dus die touwtjes kunnen waarschijnlijk niet loodrecht naar boven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik wil binnenkort een nieuwe trapleuning monteren. Trapleuning is al in huis, hoef 'm alleen nog maar te schilderen. Alleen ik zit met de verankering in de muur. Twee muren zijn nogal zwak, waardoor we al een paar jaar zonder trapleuning zitten. (De vorige eigenaren hadden ze met 3 pluggen vast gezet, dat breekt uit en we misten de leuning niet hard genoeg 'm opnieuw vast te zetten.)

Nu is mijn gedachte om de nieuwe beugels (zijn besteld, hebben een enkele centrale schroef) vast te zetten met een chemisch anker.

Fischer injectiemortel FIS VS 100 P
https://www.gamma.nl/asso...el-fis-vs-100-p/p/B178943

Fischer Injectiemortel 300 CC
https://www.gamma.nl/asso...iemortel-300-cc/p/B540377

Ik begrijp dat je daarnaast ook nog een borstelset en/of een blaasbalg nodig hebt:
https://www.gamma.nl/asso...h-anker-2-stuks/p/B450404
https://www.gamma.nl/asso...blaasbalg-klein/p/B540415

Heb ik daarnaast ook nog (speciale) pluggen nodig? Of kan ik beter keilbouten gebruiken ipv een chemisch anker?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-09 22:10
unezra schreef op woensdag 29 april 2020 @ 08:43:
Ik wil binnenkort een nieuwe trapleuning monteren. Trapleuning is al in huis, hoef 'm alleen nog maar te schilderen. Alleen ik zit met de verankering in de muur. Twee muren zijn nogal zwak, waardoor we al een paar jaar zonder trapleuning zitten. (De vorige eigenaren hadden ze met 3 pluggen vast gezet, dat breekt uit en we misten de leuning niet hard genoeg 'm opnieuw vast te zetten.)
Welk materiaal is de muur van gemaakt?

Houd er rekening mee dat je chemisch anker niet meer normaal verwijderd krijgt ;) Als de muur sterk genoeg is zou ik voor de keilbouten gaan, pas als laatste optie chemisch anker.

Er zit overigens sowieso al een gigantisch groot verschil in pluggen. Bijgeleverde pluggen bij producten zijn meestal om te janken en kan je er met de vingers soms nog er uittrekken, goede pluggen (Fischer Duopower bijvorbeeld) zitten vaak al een stuk beter vast. Maar met een trapleuning en zwakke muur zijn keilbouten (of chemisch anker)toch al de betere optie.

[ Voor 20% gewijzigd door Twijfels op 29-04-2020 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Twijfels schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:10:
[...]
Welk materiaal is de muur van gemaakt?

Houd er rekening mee dat je chemisch anker niet meer normaal verwijderd krijgt ;) Als de muur sterk genoeg is zou ik voor de keilbouten gaan, pas als laatste optie chemisch anker.
1 muur is relatief sterk, da's de draagmuur tussen ons en de buren.
2 muurtjes zijn zwak, materiaal weet ik helaas niet. Kan best gewoon baksteen zijn. Of gasbeton.

Krijg je met een chemisch anker de bout er nog wel uitgedraait?

Deze leuninghouders komen d'r overigens in:
Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/491/284/287/DV_8_6027271_01_4c_NL_20171209152307.jpg
https://www.hornbach.nl/s...teld/6027271/artikel.html?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
unezra schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:14:
[...]

1 muur is relatief sterk, da's de draagmuur tussen ons en de buren.
2 muurtjes zijn zwak, materiaal weet ik helaas niet. Kan best gewoon baksteen zijn. Of gasbeton.

Krijg je met een chemisch anker de bout er nog wel uitgedraait?

Deze leuninghouders komen d'r overigens in:
[Afbeelding]
https://www.hornbach.nl/s...teld/6027271/artikel.html?
Nee, over het algemeen wordt een bout die met chemisch anker vast zit gewoon met een slijptol afgeslepen als hij weggewerkt moet worden. Daarom wordt chemisch anker in de regel ook alleen gebruikt als iets permanent vast moet blijven zitten.

Ik zou als ik het zo hoor dus gewoon keilbouten kopen. Mocht het daarmee nog steeds loskomen kan je altijd nog chemisch anker toepassen. Een paar keilbouten zijn niet zo heel duur en mits goed bevestigd zal dat ongetwijfeld wel goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 13:34
Cheesy schreef op woensdag 29 april 2020 @ 08:25:
[...]

Dat is inderdaad een idee, had het zelf ook al bedacht. Ik probeer het even op deze manier. Nadeel van die hangers aan het plafond (Agnes-platen) is dat het aan panlatten hangt en dat ik het liefst aan de balklaag monteer, dus die touwtjes kunnen waarschijnlijk niet loodrecht naar boven
Je zou onder de onderste 2 gaten per poot een ringetje kunnen doen tussen poot en muur. (Carrosseriering) Dan wijzen de poten iets omhoog. Eventueel voor het vastzetten een tiewrap gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
DoeEensGek schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:28:
[...]

Je zou onder de onderste 2 gaten per poot een ringetje kunnen doen tussen poot en muur. (Carrosseriering) Dan wijzen de poten iets omhoog. Eventueel voor het vastzetten een tiewrap gebruiken.
Die zitten er al tussen ;) Helpt wel iets zonder belasting.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/DYSTVh6/IMG-5598.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
#regenklusje:

Sommige planken in de schuur van de stellage (een stellage heeft het, andere niet) hebben schimmel. Als ik dit verf geeft dit dan voldoende verwering? Of moet ik deze dragers vervangen door wat anders?

Het gaat om dit cheapo spul

Ik heb wel ook nog OSB3 platen liggen...

[ Voor 4% gewijzigd door ByteMe_ op 29-04-2020 10:23 ]

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:07

MJV

@unezra wat @Twijfels al stelt, er zit echt een wereld van verschil in pluggen. Keilbouten zou sowieso moeten lukken, maar kan me niet voorstellen dat je met Fischer Duopowers in 8 of 10mm i.c.m. met een houtdraadbout geen trapleuning kunt monteren in welke muur dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:46
ByteMe_ schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:18:
#regenklusje:

Sommige planken in de schuur van de stellage (een stellage heeft het, andere niet) hebben schimmel. Als ik dit verf geeft dit dan voldoende verwering? Of moet ik deze dragers vervangen door wat anders?

Als je het gaat verven met de verkeerde verf (Niet dampopen) kun je het verergeren. Als het je stoort: vervangen. Het geeft wel aan dat je een vochtprobleempje hebt in de schuur, is er genoeg ventilatie?

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
KillaZ schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:30:
[...]

Als je het gaat verven met de verkeerde verf (Niet dampopen) kun je het verergeren. Als het je stoort: vervangen. Het geeft wel aan dat je een vochtprobleempje hebt in de schuur, is er genoeg ventilatie?
Altijd al geweest. Er zijn meerdere ventilatie punten met in het midden van het plafond een ventilatiegat, maar blijkbaar niet genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob

Iemand suggesties?
waarom neem je vierkante balken, 1:3 is de ideale verhouding qua kracht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 10:11

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Vinze schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:00:
Aangezien we nu een huis met tuin hebben en het mooie weer er weer aankomt werd het tijd om een loungeset aan te schaffen. Wegens de crisis en andere uitgaven was het budget beperkt en omdat kant-en-klare loungesets uit de winkel al gauw een goede 600-700 euro kosten heb ik besloten om zelf eentje te maken. Afijn, hout besteld bij de houthandel en afgelopen 2 weekenden druk aan het klussen geweest, met onderstaand resultaat:

[Afbeelding]

Helaas heb ik alles wel 4 keer in de beits moet zetten. Na 3 lagen beitsen in de kleur bruingroen was ik totaal niet tevreden met hoe het eruit zag, het was meer een vies geel/groen kleurtje.. Redelijk gefrustreerd naar de Action gegaan en voor 4 euro tuinbeits gekocht met tien keer beter resultaat, ben benieuwd hoelang het mooi blijft maar voor die paar euro mag ik niet klagen :+
Waar heb je die kussens vandaan?

Daarnaast grijp ik elke gelegenheid aan om mensen aan te moedigen zoveel mogelijk tegels uit hun tuin te halen. Diverse gemeentes hebben hier zelfs subsidie voor. www.tegelseruit.nl
Naast het feit dat het esthetisch mooier is/kan zijn en voor wat verkoeling kan zorgen, is het erg goed voor de natuur wanneer er voldoende water gelijkmatig in de bodem verdwijnt.
Doordat steeds meer mensen hun tuin ‘vertegelen’ kan het regenwater niet direct de grond in en stroomt het vaak richting het riool. Na afgelopen droge zomer en nu ook alweer veel te lage grondwater standen is dit iets waar ik zoveel mogelijk mensen van bewust wil maken.

Bovendien heeft het riool maar een beperkte capaciteit en bij de hevige hoosbuien (die waarschijnlijk alleen maar vaker voor zullen komen) komen de straten daardoor sneller blank te staan en jouw kelder of zelfs woonkamer dus ook!

Tot zover mijn oproep, doe ermee wat je wil. Maar van elke tegel minder ondervind jij en de natuur minder hinder!

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 22:59

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter

Iemand suggesties?
Klopt, je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een deel van de balk volledig op te leggen,

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/67/35/e4/6735e42bf0e4abc3f0e4a9150d8c7203.jpg

Wat komt er bovenop? en wat heb je voor ogen?

* Jelte,89 zou Jelte,89 niet zijn om aan te sporen tot wat authentiek werk :9

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05:23
ByteMe_ schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:18:
#regenklusje:

Spaanplaat is zeer vochtgevoelig en daarom niet zo geschikt in schuren. Ik heb zelf de planken vervangen door OSB platen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Twijfels schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:24:
[...]
Nee, over het algemeen wordt een bout die met chemisch anker vast zit gewoon met een slijptol afgeslepen als hij weggewerkt moet worden. Daarom wordt chemisch anker in de regel ook alleen gebruikt als iets permanent vast moet blijven zitten.

Ik zou als ik het zo hoor dus gewoon keilbouten kopen. Mocht het daarmee nog steeds loskomen kan je altijd nog chemisch anker toepassen. Een paar keilbouten zijn niet zo heel duur en mits goed bevestigd zal dat ongetwijfeld wel goed gaan.
MJV schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:30:
@unezra wat @Twijfels al stelt, er zit echt een wereld van verschil in pluggen. Keilbouten zou sowieso moeten lukken, maar kan me niet voorstellen dat je met Fischer Duopowers in 8 of 10mm i.c.m. met een houtdraadbout geen trapleuning kunt monteren in welke muur dan ook.
Okiedo.

Dan ga ik het daarmee proberem. :) Goed om te weten dat zo'n chemisch anker wel een heel zwaar middel is en niet nodig voor deze situatie.

Thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Keilbouten zou voldoende moeten zijn. Evt het gat opvullen met muurvuller van alabastine en dan de plug er in, komt evht niet zomaar los.
Overigens heb ik in gipsmuren goede ervaringen met dat alabastinespul en schuimlijm, dat houdt ook prima :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

The Eagle schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:59:
Keilbouten zou voldoende moeten zijn. Evt het gat opvullen met muurvuller van alabastine en dan de plug er in, komt evht niet zomaar los.
Overigens heb ik in gipsmuren goede ervaringen met dat alabastinespul en schuimlijm, dat houdt ook prima :)
Keilbouten lijken me tricky gezien de constructie.
Dan zou ik met wat pech de kop van de bout af moeten zagen.

Dus ik ga het proberen met een set Fischer Duopower pluggen van 10mm of 12mm.

Duurt hoe dan ook nog ff voor ik het spul kan monteren, ik moet de trapleuningen nog op maat zagen en schilderen. Da's een paar dagen werk. :) (Want droogtijd enzo.) Maar als het goed is komen de leuninghouders vandaag binnen. Da's al fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
cverkooyen schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:26:
[...]

Spaanplaat is zeer vochtgevoelig en daarom niet zo geschikt in schuren. Ik heb zelf de planken vervangen door OSB platen
Dan weet ik wat me te doen staat d:)b meteen n stuk sterker ook, die dunne spaanplaat buigt zo door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Laatst online: 22-09 21:31

ST10©DE

Dus.............

jsiegmund schreef op woensdag 29 april 2020 @ 07:33:
[...]

Heb je het eitje zelf nu in het hout van het blad geklemd zitten of heb je daar nog een steuntje oid voor gemaakt?
Het eitje hangt in het hout.Er lijkt geen beweging in te zitten dus ik vertrouw het wel. (er zitten wel verstevigingen in het blad als je goed kijkt zie ook een extra ondersteuning van het blad) Ik doe er nog wel kachelband tussen, deze is reeds onderweg.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-09 09:35
Tusk schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:00:
[...]

Waar heb je die kussens vandaan?

[...]
Die komen van de Kwantum ;)

Wat betreft die tegels, in de toekomst zouden we wel graag wat anders willen. De tuin is te klein voor een leuke grasmat, maar iets van verhoogde borders langs de schutting staat wel op het lijstje. Voor nu moeten we het doen met wat grote plantenbakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rrob
DoeEensGek schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:56:
[...]

Hout buiten zal altijd werken en heeft altijd onderhoud nodig. Dat heeft weinig met de ikea te maken. Wij behandelen onze tafelset elk jaar en dekken hem af met een zeiltje tegen de regen. Ook al is zon de grote boosdoener.
@chrisborst Dat is een mooie simpele cycloon. Iemand een suggestie om zo'n "grote verfblik" te krijgen.
werkt ook met twee emmers
YouTube: How to Make ● Simple Cyclone Dust Collector

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
unezra schreef op woensdag 29 april 2020 @ 12:07:
[...]

Keilbouten lijken me tricky gezien de constructie.
Dan zou ik met wat pech de kop van de bout af moeten zagen.

Dus ik ga het proberen met een set Fischer Duopower pluggen van 10mm of 12mm.

Duurt hoe dan ook nog ff voor ik het spul kan monteren, ik moet de trapleuningen nog op maat zagen en schilderen. Da's een paar dagen werk. :) (Want droogtijd enzo.) Maar als het goed is komen de leuninghouders vandaag binnen. Da's al fijn.
Prima keus, vanavond op maat maken en monteren (foto 1 dus vanavond) morgen gronden en vrijdag aflakken (foto2) ;)

Neem niet aan dat je eerst gaat schilderen en dan monteren? hooguit gronden

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 13:34
ST10©DE schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:03:
[...]

Het eitje hangt in het hout.Er lijkt geen beweging in te zitten dus ik vertrouw het wel. (er zitten wel verstevigingen in het blad als je goed kijkt zie ook een extra ondersteuning van het blad) Ik doe er nog wel kachelband tussen, deze is reeds onderweg.
Ik heb altijd begrepen dat het eitje wat uitzet. Dat ze daarom niet strak in het blad kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Ik wil mijn foscam camera eigenlijk direct aansluiten op de stroom van de buitenlamp.
Wat zijn mijn opties? Het liefst zoveel mogelijk weggewerkt uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Laatst online: 22-09 15:49
DoeEensGek schreef op woensdag 29 april 2020 @ 14:41:
[...]

Ik heb altijd begrepen dat het eitje wat uitzet. Dat ze daarom niet strak in het blad kunnen.
Dat was precies mijn gedachte. Je eitje wordt warm - koud - warm - koud en zal zich daardoor steeds verder klem zetten. Het hout gaat ook nog werken. Nu is de vorm van een ei natuurlijk erg sterk, maar zeker op hitte is dat keramiek toch ook wel gevoelig. Ik zou toch kijken of je geen beugeltje kunt fabrieken waar hij op kan staan zodat de rand niet ingeklemd zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:56
Tusk schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:27:
Ik wil mijn foscam camera eigenlijk direct aansluiten op de stroom van de buitenlamp.
Wat zijn mijn opties? Het liefst zoveel mogelijk weggewerkt uiteraard.
Welke foscam bedoel je. Werkt deze op POE of een aparte 12v adapter? Buitenlamp is geschakeld of staat altijd aan (bewegingsensor) en werkt op 230v?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

hpmkruit schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:53:
[...]

Welke foscam bedoel je. Werkt deze op POE of een aparte 12v adapter? Buitenlamp is geschakeld of staat altijd aan (bewegingsensor) en werkt op 230v?
9900p. Die kan volgens mij POE, maar ik heb daar alleen 220 liggen. De lamp staat altijd aan dmv beweging sensor (extern).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Laatst online: 22-09 21:31

ST10©DE

Dus.............

jsiegmund schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:50:
[...]

Dat was precies mijn gedachte. Je eitje wordt warm - koud - warm - koud en zal zich daardoor steeds verder klem zetten. Het hout gaat ook nog werken. Nu is de vorm van een ei natuurlijk erg sterk, maar zeker op hitte is dat keramiek toch ook wel gevoelig. Ik zou toch kijken of je geen beugeltje kunt fabrieken waar hij op kan staan zodat de rand niet ingeklemd zit.
DoeEensGek schreef op woensdag 29 april 2020 @ 14:41:
[...]

Hoe eerder het eitje kapot, hoe eerder ik een reden heb om een grotere variant te kopen 8)

Maar misschien gaat het lukken met de originele houder. En zoals gezegd komt er nog kachelband in de bevestiging, geeft ook enige speling.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:56
Je bedoelt deze? Heeft geen POE volgens de kenmerken. Dan kun je een buiten stopcontact plaatsen vanaf de buitenlamp en daar de netvoeding op aansluiten lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Jelte,89 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 14:33:
[...]
Prima keus, vanavond op maat maken en monteren (foto 1 dus vanavond) morgen gronden en vrijdag aflakken (foto2) ;)

Neem niet aan dat je eerst gaat schilderen en dan monteren? hooguit gronden
Nee. Ik ga eerst gronden en schilderen en dan monteren.

Leuningen zitten nu voor de helft in de 1e laag grondlak. Morgen ofwel de 2e laag, ofwel de andere kant in de grondlak. Als alles afgelakt is monteren.

Sure, kans dat je halverwege een kleine verfnaad ziet maar dat vind ik niet zo boeiend. Van alle oplossingen leek me dat het beste.

Dus het duurt nog zeker een dag of 2, 3, 4 voor het gemonteerd kan worden.

Ook meteen een rechthoek in elkaar aan het zetten om aan de binnenkant tegen een traptrede te schroeven en lijmen. Daar komt dan de kapstok aan. Voordeel: Dat hoeft niet mooi. Het is de trapkast maar. :) Dus dat is lijmen, schroeven, schuren (dat wel) en monteren. Niet eens lakken en van allemaal resthout.

[ Voor 16% gewijzigd door unezra op 29-04-2020 16:56 ]

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 12:15

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Afgelopen zomer heb ik een bed gebouwd in ons huis hier en afgelopen oktober heb ik het meeste gedaan aan de schuur die nu kantoor geworden is in huis. Met die laatste ben ik nog bezig, dus die volgt nog.

Aangezien we een héél klein huisje hebben met een kleine keuken, maar wel tijdens de vorige verbouwing besloten hadden dat we een oven in die keuken wilden terwijl er geen plek voor is, hebben we een wat onorthodoxe oplossing nu. In de muur van de keuken naar de slaapkamer hebben we een keukenkast gemonteerd (keurig met n latei uiteraard!) met daarin de combimagnetron en nog een lade. Aan de keukenkant ziet het er keurig inbouwerig uit, aan de slaapkamerkant steekt de kont van de combioven uit. Daar moest iets voor komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WOtukaYWAmeYNMYX8GAWPCU1Na8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6U6U9UtA693Lxos2zaSyXUto.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYeZiS2UPg71vDBX_B1ZIZjtyL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HTUnkjlVKwqeo8cWZbegYHpM.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat we al extreem weinig opbergruimte hebben hier in huis (46m2 totaal oppervlakte maar 3,25m hoog plafond) heb ik een semi hoogslaper gebouwd. Eentje met vaste trap met twee lades en een kastje in de treden verwerkt en de 'overloop' zit eigenlijk bovenop de combi oven zodat je die niet meer ziet. De treden en 'overloop' zijn afgewerkt met een eikenhouten vloertje en overzettreden. De laden zijn gewoon van Ikea met eigen multiplex front.

De treden zelf zijn van 2 multiplex platen van 18mm dik per stuk aan elkaar gelijmd en geschroefd, daarop zit een eiken overzettrede op maat gezaagd van nog eens 4mm met daarvoor nog een trapneus. De treden zijn super stevig en bewegen niet. De overloop is van 18mm underlayment met 12mm lamelparket erop. De balken van de bedconstructie zijn uit mijn hoofd 60*120mm constructiehout. Overal verlijmd met bruislijm en de verbindingen zijn op elke kant vastgeschroefd. De plinten van de buitenkant zijn daarna van binnenuit geschroefd en ook met bruislijm verlijmd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8WC9xzyx-kghecxid4h-6jsJmMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eYLNtrZd8qZD0YDKOUzi4e90.jpg?f=fotoalbum_large
(Hier links zie je de keukenkast waarin de oven zit uitsteken (dat witte ding)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/poqtgYZvzOiu3UJtGOXzu4uzEdI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nqKzbVpzCl91dPkZDhKC9FIb.jpg?f=user_large

Onder het bed heb ik twee kasten gemaakt van 1 meter breed, 1,22 hoog en 1,60 diep. Beiden hebben deurtjes die 175 graden open kunnen omdat het al smal is daar en je zo er nog langs kunt lopen. Alle lades en deurtjes zijn uiteraard softclose ;) Er in zitten twee grote schappen achteraan, een kledingroede en lade + plank vooraan. Er zitten ledstrips in aluminium profielen in met een deurschakelaar. Omdat ik er niet graag uit wil vallen heb ik er een metalen beugel opgezet die zwart gepoedercoat is, gemaakt is door een vriend die metaalbewerker is. Hij zit achter de bovenste plint zodat die ook blind gemonteerd is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bf69Ln4zNxU6hbM4R0tLk82MQrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z9R8rnH38xVQhVLME5PS3Ff2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nr5f8M6lL4LWLctFERSBOwSyivI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0vhCIB7LsCLCs9XvxWRX1GTl.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9S57b0Q5DFC0zpqaB8WNmPRppKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5nX4Rn5xljNDWAMOg0Gro2HZ.jpg?f=fotoalbum_large
Aan de hoofdeindkant zit een bak met daarin twee WCD's en een Friends of Hue schakelaar die een hotelschakeling vormt voor een lamp die over de overloop hangt zeg maar.

Alles is op twee schroeven na onzichtbaar geschroefd en de constructie is met timmermansverbindingen dragend uitgevoerd, de kast onder het bed staat in principe volledig los van de bed-constructie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J1J78bF3RkF9aAIawV0y5xe4T7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iyxsT2XToIKynxGTAA1GbVBU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WwwQnivg7TcHuJIAKd6WIo8wGr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/miVH8B3IaDw3he78iMsxRdtT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5gNw9qXJ-SJIpVNGAUezwi8b2P4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Re3yLKohIyfN4vKDEv2lKusg.jpg?f=fotoalbum_large

* zwahiel moet 'm nog een keertje schuren en in de olie zetten en de deurtjes weer even afstellen, maar daar heb ik nog geen zin in gehad.

Het timmerwerk vind ik zelf verre van perfect, maar het is perfect voor wat we nodig hebben. Het geheel is overigens 1,40 hoog. We kunnen boven op de 'overloop' gewoon staan en kunnen prima zo in bed komen. Hierdoor hebben we ineens een gigantische hoeveelheid kastruimte erbij gekregen en dat is waar het ons om ging samen met het niet meer zien van die combioven natuurlijk ;) .

In totaal heb ik er zo'n maand over gedaan, met name omdat dit een beetje roet in het eten smeet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ecRNVpTS3gu8uoQYZoPLhmDPtOQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dKioPDM6jR2YPED0jEYa4l8e.jpg?f=user_large

Gelukkig is die helemaal genezen en ben ik daarna bezig geweest met 't kantoor hier. En inmiddels is het rode oude beddengoed ook pleite (mr. zwahiel stond erop dan er oud beddengoed gebruikt werd zo lang ik nog bezig was!).

We zijn hier helemaal blij met de ruimte en de combi magnetron in de keuken en hoe het geworden is. :*)

[ Voor 3% gewijzigd door zwahiel op 29-04-2020 16:59 ]

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-09 09:29
ik heb even een Q en jullie misschien de A

ik heb 1 test kunststoffen 50mm jaloezie gekocht en deze wil ik 1 tot 2 cm inkorten
https://www.hornbach.nl/s...ml?varCat=S9182##v6093375

(bedoeling is om alle ramen te voorzien)

je hebt van die lamellen tangen voor 25mm lamellen maar voor 50mm heb ik ze nog niet gezien
en van 2 zijdes knippen kan nooit strak worden

het materiaal is dus pvc / kunststof
dikte is 2-3 mm
en de breedte 50mm

gereedschappen al wel thuis

ijzerzaag
oscillerende multitool
normale schaart

niet in huis
verstek schaar
blikschaar

dus wat is volgens jullie de beste tool om te gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

xtrme schreef op woensdag 29 april 2020 @ 18:29:

ik heb 1 test kunststoffen 50mm jaloezie gekocht en deze wil ik 1 tot 2 cm inkorten

je hebt van die lamellen tangen voor 25mm lamellen maar voor 50mm heb ik ze nog niet gezien

dikte is 2-3 mm
en de breedte 50mm

ijzerzaag
oscillerende multitool
normale schaart

niet in huis
verstek schaar
blikschaar

Waar ik eigenlijk aan moet denken is zo'n ouderwetse papiersnijder waarmee pakken papier op maat gesneden werden. Het is eigenlijk niet veel meer dan een lang hakmes.
Voor mijn hobby heb ik die in mini uitvoering en daar kom ik al heel aardig mee door een paar mm kunststof heen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6r6rMs5elUK9VYhWulgQtvqcWPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NXTTZeCCvSsIqG2zJY0OWM6Y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door PaT op 29-04-2020 19:27 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Papiersnijder is meestal vrij scherp en breed zat. Verder zat ik aan een plintenschaar (voor plakplinten) te denken. Maar waarom vraag je het niet bij een interieurinrichter, die doen het nog net niet dagelijks lijkt me :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

zwahiel schreef op woensdag 29 april 2020 @ 16:32:
Afgelopen zomer heb ik een bed gebouwd in ons huis hier en afgelopen oktober heb ik het meeste gedaan aan de schuur die nu kantoor geworden is in huis. Met die laatste ben ik nog bezig, dus die volgt nog.

Aangezien we een héél klein huisje hebben met een kleine keuken, maar wel tijdens de vorige verbouwing besloten hadden dat we een oven in die keuken wilden terwijl er geen plek voor is, hebben we een wat onorthodoxe oplossing nu. In de muur van de keuken naar de slaapkamer hebben we een keukenkast gemonteerd (keurig met n latei uiteraard!) met daarin de combimagnetron en nog een lade. Aan de keukenkant ziet het er keurig inbouwerig uit, aan de slaapkamerkant steekt de kont van de combioven uit. Daar moest iets voor komen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Omdat we al extreem weinig opbergruimte hebben hier in huis (46m2 totaal oppervlakte maar 3,25m hoog plafond) heb ik een semi hoogslaper gebouwd. Eentje met vaste trap met twee lades en een kastje in de treden verwerkt en de 'overloop' zit eigenlijk bovenop de combi oven zodat je die niet meer ziet. De treden en 'overloop' zijn afgewerkt met een eikenhouten vloertje en overzettreden. De laden zijn gewoon van Ikea met eigen multiplex front.

De treden zelf zijn van 2 multiplex platen van 18mm dik per stuk aan elkaar gelijmd en geschroefd, daarop zit een eiken overzettrede op maat gezaagd van nog eens 4mm met daarvoor nog een trapneus. De treden zijn super stevig en bewegen niet. De overloop is van 18mm underlayment met 12mm lamelparket erop. De balken van de bedconstructie zijn uit mijn hoofd 60*120mm constructiehout. Overal verlijmd met bruislijm en de verbindingen zijn op elke kant vastgeschroefd. De plinten van de buitenkant zijn daarna van binnenuit geschroefd en ook met bruislijm verlijmd.

[Afbeelding]
(Hier links zie je de keukenkast waarin de oven zit uitsteken (dat witte ding)

[Afbeelding]

Onder het bed heb ik twee kasten gemaakt van 1 meter breed, 1,22 hoog en 1,60 diep. Beiden hebben deurtjes die 175 graden open kunnen omdat het al smal is daar en je zo er nog langs kunt lopen. Alle lades en deurtjes zijn uiteraard softclose ;) Er in zitten twee grote schappen achteraan, een kledingroede en lade + plank vooraan. Er zitten ledstrips in aluminium profielen in met een deurschakelaar. Omdat ik er niet graag uit wil vallen heb ik er een metalen beugel opgezet die zwart gepoedercoat is, gemaakt is door een vriend die metaalbewerker is. Hij zit achter de bovenste plint zodat die ook blind gemonteerd is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Aan de hoofdeindkant zit een bak met daarin twee WCD's en een Friends of Hue schakelaar die een hotelschakeling vormt voor een lamp die over de overloop hangt zeg maar.

Alles is op twee schroeven na onzichtbaar geschroefd en de constructie is met timmermansverbindingen dragend uitgevoerd, de kast onder het bed staat in principe volledig los van de bed-constructie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

* zwahiel moet 'm nog een keertje schuren en in de olie zetten en de deurtjes weer even afstellen, maar daar heb ik nog geen zin in gehad.

Het timmerwerk vind ik zelf verre van perfect, maar het is perfect voor wat we nodig hebben. Het geheel is overigens 1,40 hoog. We kunnen boven op de 'overloop' gewoon staan en kunnen prima zo in bed komen. Hierdoor hebben we ineens een gigantische hoeveelheid kastruimte erbij gekregen en dat is waar het ons om ging samen met het niet meer zien van die combioven natuurlijk ;) .

In totaal heb ik er zo'n maand over gedaan, met name omdat dit een beetje roet in het eten smeet:
[Afbeelding]

Gelukkig is die helemaal genezen en ben ik daarna bezig geweest met 't kantoor hier. En inmiddels is het rode oude beddengoed ook pleite (mr. zwahiel stond erop dan er oud beddengoed gebruikt werd zo lang ik nog bezig was!).

We zijn hier helemaal blij met de ruimte en de combi magnetron in de keuken en hoe het geworden is. :*)
Respect voor je creativiteit en de uitvoering! Slechts 1 opmerking: kon dat kastje nou echt niet een 2 cm hoger, zodat je geen inkeping in de plint van de keuken hoefde te maken? :+

Misschien dat de pootjes niet verder uitgedraaid konden worden, maar gezien wat je allemaal met hout bouwt had je het kastje ook zonder poten met wat hout kunnen ophogen. Maar dat is natuurlijk altijd achteraf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-09 13:58
Met een plintenschaar kom je een heel eind...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:55
Ik wil graag een strake afgesmeerde border maken, zoiets als dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6JbxEBpRP1id8AvlyCfnUyGEBw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XxR3p957l4LBab03sqY3uu5B.jpg?f=user_large

Ik zat te denken om daarvoor Excluton Brickwall 10x10 of 12x12 blokken te gebruiken en deze te verlijmen en vervolgens met een sierplijster geschikt voor buiten te stucen. Ik kwam bijvoorbeeld ook dit filmpje tegen waarin betonblokken gebruikt worden: http://www.nicoleprins.nl/klussen/plantenbak-metselen/

Iemand tips, met name hoe ik om moet gaan met vocht in zo'n bak en het type pleister te gebruiken? En wat is jullie ervaring met het op maat maken van die stapelblokken, lukt dat met een steenknipper, of beter met een fikse haakse slijper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
xtrme schreef op woensdag 29 april 2020 @ 18:29:

dikte is 2-3 mm
en de breedte 50mm

ijzerzaag
oscillerende multitool
normale schaart

niet in huis
verstek schaar
blikschaar

Die lamellensnijder/knipper werkt overigens wel, want die heeft gewoon een diepte aanslag, dus links en rechts knip je exact evenveel af. misschien ook een aanslag aan je papiersnijder tweaken?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Koen_R schreef op woensdag 29 april 2020 @ 20:32:

[Afbeelding]

Ik zat te denken om daarvoor Excluton Brickwall 10x10 of 12x12 blokken te gebruiken en deze te verlijmen en vervolgens met een sierplijster geschikt voor buiten te stucen. Ik kwam bijvoorbeeld ook dit filmpje tegen waarin betonblokken gebruikt worden: http://www.nicoleprins.nl/klussen/plantenbak-metselen/

Iemand tips, met name hoe ik om moet gaan met vocht in zo'n bak en het type pleister te gebruiken? En wat is jullie ervaring met het op maat maken van die stapelblokken, lukt dat met een steenknipper, of beter met een fikse haakse slijper?
Qua prijs ben je denk ik het goedkoopste uit met een simpele metselsteen, en dan steensverband toepassen, amper slijpwerk, het hoeft niet heel netjes (je stuct het immers) welk sierplijster je moet gebruiken zou ik even bij de zaak vragen die het aanbied.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
Welke renovlies glad raden jullie aan? Ik heb goede ervaringen met Ekotex, maar deze is bijvoorbeeld 20 euro duurder dan alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
Uit mijn douglas pergola komen ineens allemaal zwarte lekstrepen welke ik niet meer weg kan poetsen. Pergola is november gelaatst en gebeitst met Remmers HK lazuur. Ik sta voor een raadsel wat het is.

Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4RmCxjBG8E5cqzA-UPFMdMY4oI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h269TakXBjmZVKi65bBWONOU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-eDElVxa5P94cKFBAeH1Mi4VXY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nbWTXfkXOKz6Kzs4xIhJJgj3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCcxIyIpEhzV2FFJU4no6IEyuTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LPuWLwQZGv1ixYBBtTFc9jIX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
kaboom1555 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 21:14:
Uit mijn douglas pergola komen ineens allemaal zwarte lekstrepen welke ik niet meer weg kan poetsen. Pergola is november gelaatst en gebeitst met Remmers HK lazuur. Ik sta voor een raadsel wat het is.

Iemand een idee?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Opschuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
Maar wat is het en waar komt het door :P niet dat ik het opschuur en het met een maand weer zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05:23

Iemand een idee?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zou het roestwater kunnen zijn van het bevestigingsmateriaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

Iemand een idee?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik lees iets over contact met rvs? Wellicht slijpsel?
Zou alleen voorkomen bij onbehandeld hout, wat bij jou niet het geval is.
Ontweringswater moet je gebruiken staat er.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 22-09 10:30
Ik ben onder de veranda een buitenkeuken aan het maken zoals al een eerder getoond hier.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_tGMxIN_8pyyyibXQnkehocs9Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ubdtUuiZd2DcS2J5mRIh3Oul.png?f=fotoalbum_large

Nu wil ik het scherm met de lamellen op maat hebben. 90cm breed bij 212 hoog. De standaard formaten die worden verkocht zijn allemaal 1m80 of 2m20. Daarnaast vind ik ze vrij prijzig en hoeven ze voor mij niet versteld te kunnen worden. Ik dacht dat zoiets makkelijk te maken zou zijn. Frame maken en dan vinden we wel een oplossing voor de planken onder een schuine hoek. Helaas blijkt dat lastiger dan gedacht of ik zoek gewoon op de verkeerde termen.

Ik heb een tijdje naar het Flex Fence systeem gekeken. Nadeel daarvan is dat ik voor mijn hoogte twee sets nodig heb en daardoor ben ik direct al weer 200+ euro kwijt. En dan is het systeem ook nog van RVS en dat vind ik niet mooi in de combi douglas met zwart.

Deze foto's kwam online tegen, maar ik kan met geen mogelijkheden vinden hoe deze palen heten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h24dwAzGk7SprN-9fJzY_LtUXds=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yUHPad3hQ6sE6qYtOkjgHz1P.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5DGb1t6a8yYc8x7czlTjhMLiks=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k4hW6O3Bsc3QF5EQ7o2TuAQ5.jpg?f=user_large
Iemand een goede tip hoe dit zelf te maken of wat een handig op maat te maken systeem is?

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999

vanDaal

-ismeereentje

Koen_R schreef op woensdag 29 april 2020 @ 20:32:

[Afbeelding]

Ik ben op dit moment met hetzelfde bezig, zie vanDaal in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

Ik heb nu twee muurtjes gebouwd. Eén van 60x60x15 stapelblokken en één van gevelstenen/bakstenen. Die ben ik nu aan het voorzien van RVS stucprofielen (net zoals video hierboven); deze monteer ik trouwens met RVS schroeven in het steen. Ik moet nog even alle gaten in de muren dichten met cement. Daarna ga ik diepgrond op alle muren smeren. Qua mortel is mijn plan om Sakrete 4in1 mortel te gebruiken. Ik weet even niet of ik het daarna nog moet afwerken om het goed waterdicht te krijgen.

Best een flink karwei trouwens :o

Overigens heb ik geen stapelblokken op maat gezaagd. Ik heb wel een 230mm haakse slijper, maar die heb ik niet ingezet. Ik kwam soms 10-20cm tekort, maar dat vul ik dus op met cement.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49834241968_37eb21afb5_c.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door vanDaal op 30-04-2020 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
GAEvakYD schreef op woensdag 29 april 2020 @ 21:37:
Ik ben onder de veranda een buitenkeuken aan het maken zoals al een eerder getoond hier.[Afbeelding]

Nu wil ik het scherm met de lamellen op maat hebben. 90cm breed bij 212 hoog. De standaard formaten die worden verkocht zijn allemaal 1m80 of 2m20. Daarnaast vind ik ze vrij prijzig en hoeven ze voor mij niet versteld te kunnen worden. Ik dacht dat zoiets makkelijk te maken zou zijn. Frame maken en dan vinden we wel een oplossing voor de planken onder een schuine hoek. Helaas blijkt dat lastiger dan gedacht of ik zoek gewoon op de verkeerde termen.

Ik heb een tijdje naar het Flex Fence systeem gekeken. Nadeel daarvan is dat ik voor mijn hoogte twee sets nodig heb en daardoor ben ik direct al weer 200+ euro kwijt. En dan is het systeem ook nog van RVS en dat vind ik niet mooi in de combi douglas met zwart.

Deze foto's kwam online tegen, maar ik kan met geen mogelijkheden vinden hoe deze palen heten.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Iemand een goede tip hoe dit zelf te maken of wat een handig op maat te maken systeem is?
Lamel of shutter schutting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Beide opties lijken mij prima te doen met een afkortzaag met dieptestop. X graden kantelen, dieptestop instellen en je hebt het zo voor elkaar :)

Andere optie (bij de eerste van de 2) is om alle 'nokjes' eerst ruw met een decoupeerzaag te doen, een malletje maken en vervolgens met een bovenfrees alles netjes maken.

Optie drie, de snelste, is met een zaagtafel ingesteld op de juiste hoogte onder een hoek. Kan je makkelijk meerdere latten aan elkaar maken en heb je ze zeker gelijk.

[ Voor 21% gewijzigd door Twijfels op 29-04-2020 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen_R
  • Laatst online: 08:55
Dit ziet er tof uit, ik zal dat topic ook eens beter in de gaten houden.

Dank voor de tip ook om @Jelte,89 om gewoon metselstenen te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Koen_R schreef op woensdag 29 april 2020 @ 22:16:
Dank voor de tip ook om @Jelte,89 om gewoon metselstenen te gebruiken.
Dat heb ik dus ook gedaan, zie muurtje links. Verkijk je niet op het aantal stenen en hoeveelheid tijd die je daarvoor kwijt bent. Die van mij is ongeveer 300x40cm en daar had ik ruim 500 stenen voor nodig. Ik heb ze niet gemetseld, maar net als de stapelblokken, gelijmd. Heeft me bij elkaar wel een uurtje of 10 gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 11:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bUEDqmR3k8qoCX-vHmtE_DEejxo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tqjP2oCinMGjjtmvV8MJrYVt.png?f=fotoalbum_large
Klein vraagje over bovenstaande "semi halfhout" verbinding tussen twee balken. De rechter overspanning is langer dan de linker, is het dan beter om de rechterbalk 'onder' te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Laatst online: 22-09 12:15

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Ethiron schreef op woensdag 29 april 2020 @ 19:36:
[...]

Respect voor je creativiteit en de uitvoering! Slechts 1 opmerking: kon dat kastje nou echt niet een 2 cm hoger, zodat je geen inkeping in de plint van de keuken hoefde te maken? :+

Misschien dat de pootjes niet verder uitgedraaid konden worden, maar gezien wat je allemaal met hout bouwt had je het kastje ook zonder poten met wat hout kunnen ophogen. Maar dat is natuurlijk altijd achteraf.
Merci, nou dat kastje stond er al en toen besloot de aannemer de gelijkvloerse vloer met de woonkamer op te gaan hogen... Toen was hij dat kastje dus eventjes vergeten. De vloer werd uiteindelijk 5cm hoger. Ik heb dat kastje al opgehoogd zover als t kon. Maar dit is ook prima zo voor ons.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Cavalera125 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 22:29:
[Afbeelding]
Klein vraagje over bovenstaande "semi halfhout" verbinding tussen twee balken. De rechter overspanning is langer dan de linker, is het dan beter om de rechterbalk 'onder' te plaatsen?
Mijn gevoel zegt van wel, maar ik heb er geen verstand van ;)

Maar wat doen je met die dwarsbalk op dat punt, hoe maak je die vast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat de makkelijkste methode om dit te maken is om alle palen (dus de staander met de uitkepingen waar je de latjes tegenaan schroeft) naast elkaar te leggen en te klemmen

Daarna teken je af wat er uitgezaagd moet worden. Dit teken je af op de voorste en achterste balk, dan zie je goed wat er gebeuren moet en dat helpt je in de uitvoering.

Met een invalzaag en geleiderail moet dat dan zo gebeurt zijn.

Je kunt beide uitsparingen zo uitzagen, ik heb 1 methode even in een plaatje gezet.

Vragen? Iets onduidelijk? Laat maar weten :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLHP1jlVQr1H3BDxbw9wH1P9AD8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FIlDDK9CGZTHeVhTlCcirCam.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 30-04-2020 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Fraggert schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:07:
[...]

Ik denk dat de makkelijkste methode om dit te maken is om alle palen (dus de staander met de uitkepingen waar je de latjes tegenaan schroeft) naast elkaar te leggen en te klemmen

Daarna teken je af wat er uitgezaagd moet worden. Dit teken je af op de voorste en achterste balk, dan zie je goed wat er gebeuren moet en dat helpt je in de uitvoering.

Met een invalzaag en geleiderail moet dat dan zo gebeurt zijn.

Je kunt beide uitsparingen zo uitzagen, ik heb 1 methode even in een plaatje gezet.

Vragen? Iets onduidelijk? Laat maar weten :) [Afbeelding]
@GAEvakYD had 2 verschillende foto's .. zo te zien.
1ste is "trap" of een tand motief in de balk
2de is "inkeping"

ik denk niet dat je de inkeping met in een invalzaag/geleide rails wilt doen.
- diepte
- je "moet" meerdere keren zagen om van zaagdikte (0,5mm?) naar 1,8cm ofzo te gaan ...
ik zou een zaagtafel met stopblokachtig iets adviseren / of met een mal werken .. (balk met vaste afstanden + stopblok)

DIY zou ik echter de tand methode pakken is makkelijkste en kan je ook vast schroeven .. als je geen last hebt van lengte richting beweging .

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

vso schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:29:
[...]
@GAEvakYD had 2 verschillende foto's .. zo te zien.
1ste is "trap" of een tand motief in de balk
2de is "inkeping"

ik denk niet dat je de inkeping met in een invalzaag/geleide rails wilt doen.
- diepte
- je "moet" meerdere keren zagen om van zaagdikte (0,5mm?) naar 1,8cm ofzo te gaan ...
ik zou een zaagtafel met stopblokachtig iets adviseren / of met een mal werken .. (balk met vaste afstanden + stopblok)

DIY zou ik echter de tand methode pakken is makkelijkste en kan je ook vast schroeven .. als je geen last hebt van lengte richting beweging .
De balk met trap/tand is de makkelijkste om te maken. Ik vind hem overigens ook fraaier dan zo'n uitsparing.

Die inkeping kan ook prima, je hoeft dan echt niet steeds je zaagblad dikte te verschuiven zoals jij aangeeft. Er bestaat ook nog zoiets als een beitel :P ;)
Je klatst dat stukje hout zo eruit als je de twee zaagsnedes gemaakt hebt.

Als een kleine zaagtafel hebt, dan is dat kut manouvreren als zo'n staander 2 meter lang is. Zeker als je an het begin en aan het eind bent.

Aangezien @GAEvakYD niet heeft gezegd welk gereedschap hij tot zijn beschikking heeft en ik de afkortzaag en de zaagtafel al langs zag komen gooide ik deze nog even in de mix ;)

Maar ik wist het wel, balken op de grond, aftekenen, rail erop, 1ste hoek en zaagdiepte instellen en alle zaagsneden maken en dan de boel aanpassen voor de 2de zaagsnedes (hoek en diepte) en er weer overheen. Zo zaag je alle balken in één keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
[Afbeelding]
Jep, maar over welke afmetingen en houtsoort heb je het?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

hpmkruit schreef op woensdag 29 april 2020 @ 16:00:
Je bedoelt deze? Heeft geen POE volgens de kenmerken. Dan kun je een buiten stopcontact plaatsen vanaf de buitenlamp en daar de netvoeding op aansluiten lijkt me?
dat had ik, maar dat vind ik niet zo'n sierlijke oplossing.
Ik dacht, misschien zijn er compacte 12V omvormertjes die ik in de lampenhouder kan wegwerken.

[ Voor 10% gewijzigd door Tusk op 30-04-2020 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Fraggert schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:40:
[...]

De balk met trap/tand is de makkelijkste om te maken. Ik vind hem overigens ook fraaier dan zo'n uitsparing.

Die inkeping kan ook prima, je hoeft dan echt niet steeds je zaagblad dikte te verschuiven zoals jij aangeeft. Er bestaat ook nog zoiets als een beitel :P ;)
Je klatst dat stukje hout zo eruit als je de twee zaagsnedes gemaakt hebt.

Als een kleine zaagtafel hebt, dan is dat kut manouvreren als zo'n staander 2 meter lang is. Zeker als je an het begin en aan het eind bent.

Aangezien @GAEvakYD niet heeft gezegd welk gereedschap hij tot zijn beschikking heeft en ik de afkortzaag en de zaagtafel al langs zag komen gooide ik deze nog even in de mix ;)

Maar ik wist het wel, balken op de grond, aftekenen, rail erop, 1ste hoek en zaagdiepte instellen en alle zaagsneden maken en dan de boel aanpassen voor de 2de zaagsnedes (hoek en diepte) en er weer overheen. Zo zaag je alle balken in één keer.
Beitels wat zijn dat :+

Hmm die inkepingen zie ik de meeste kans voor fouten, als je niet met mal/vaste afstanden/stopblok(ken) werkt ..
En zonder van-dikte bank om het bv op uniforme dikte te krijgen (gokkend dat uit de winkel er ook variatie in kan zitten) ..

Maar onmogelijk is er weinig ..
Tusk schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:10:
[...]

dat had ik, maar dat vind ik niet zo'n sierlijke oplossing.
Ik dacht, misschien zijn er compacte 12V omvormertjes die ik in de lampenhouder kan wegwerken.
ken je deze ?
https://www.allekabels.nl...ctor-en-splitter-set.html als je voeding 12v is niet super elegant maar laat je teminste de muurpuist/wall wart ergens uit het zicht plaatsen ..

[ Voor 20% gewijzigd door vso op 30-04-2020 09:21 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[Afbeelding]
Ja, ik had hem ook omgedraaid.

Precies wat @Jelte en @Jelte,89 ook adviseren.

Zoals je het nu hebt gedaan heb je op zich niet echt een probleem, want je lange ligger aan de rechterzijde wordt ondersteund, maar ik zou hem omdraaien zodat je meer ondersteuning van de balk hebt.

Wat je echt moet voorkomen is dat zo'n balk aan de lip hangt, dat is gelukkig niet het geval, maar dat zie ik vaak genoeg ook langskomen bij een rondje in de wijk :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9wXQXsL2-hca21WtR_4YzSOef9g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/snKokxB5UNGWeuFjYyrKISCl.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

vso schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:16:
[...]

Beitels wat zijn dat :+

Hmm die inkepingen zie ik de meeste kans voor fouten, als je niet met mal/vaste afstanden/stopblok(ken) werkt ..
En zonder van-dikte bank om het bv op uniforme dikte te krijgen (gokkend dat uit de winkel er ook variatie in kan zitten) ..

Maar onmogelijk is er weinig ..

[...]

https://www.allekabels.nl...7d3376f70add08229ddacce81
Er zijn diverse methoden om dit klusje te klaren d:)b

Met mijn methode hoef je niet in de weer met stopblokken of andere fratsen, aftekenen, lineaal erop en knallen maar :P

Ik ga er vanuit dat we het hier over de categorie douglas ruwbouthout hebben en niet over fijne meubelbouw, als die balken gelijk genoeg zijn hoef je ook niet over een diktebank, zijn maar weinig klussers die overigens zo'n ding hebben. Zelfs niet onder de leden op het woodworking.nl forum.

Wat doet die allekabels link in je post? gevaarlijk hoor, je weet maar nooit wat er onder je CTRL-C lurkt :P

ow, je was nog aan het posten :+

[ Voor 21% gewijzigd door Fraggert op 30-04-2020 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Fraggert schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:22:
Er zijn diverse methoden om dit klusje te klaren d:)b

Met mijn methode hoef je niet in de weer met stopblokken of andere fratsen, lineaal erop en knallen maar :P

Wat doet die allekabels link in je post? gevaarlijk hoor, je weet maar nooit wat er onder je CTRL-C lurkt :P

ow, je was nog aan het posten :+
:+

ik denk niet dat het onmogelijk is, alleen denk dat je bij dit project redelijk wat marge hebt op uitdagingen krijgen. gleuven maken, bevestiging op muur om een paar te noemen.

overgens kan je wellicht met een stop schroeven en 2 latjes als mal ook de zaag als frees gebruiken .. elke keer paar mm/cm dieper ofzo ..

Maar wie niet waagt wie niet wint.

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 30-04-2020 09:37 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
Jelte schreef op donderdag 30 april 2020 @ 07:38:
Mijn gevoel zegt van wel, maar ik heb er geen verstand van ;)
Maar wat doen je met die dwarsbalk op dat punt, hoe maak je die vast?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E61ifT0PniW71IdO23jJ0eTY_JE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/64dnN4r9hEJxq0UHwOwBwzEH.png?f=user_large
De dwarsbalk zou er dan zo ongeveer tussenkomen. Indien hier tips zijn om dit anders / beter te doen, dan graag :)
Jelte,89 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:57:
Jep, maar over welke afmetingen en houtsoort heb je het?
Overspanning rechts is 4.3m, links 2.6m. Douglas hout
Fraggert schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:19:
Ja, ik had hem ook omgedraaid.

Precies wat @Jelte en @Jelte,89 ook adviseren.

Zoals je het nu hebt gedaan heb je op zich niet echt een probleem, want je lange ligger aan de rechterzijde wordt ondersteund, maar ik zou hem omdraaien zodat je meer ondersteuning van de balk hebt.
Thanks, ik ga hem omdraaien, zoals in bovenstaande schets wordt het dan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Cavalera125
Hoe lang is een chi....deze overspanning? En wat is de kopsemaat van die balken overigens?

200x200?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKk3lFzQnHZafdNWoID4LaOVWoA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cTArDvL1dHWGxFzBIhzXoU1H.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door Fraggert op 30-04-2020 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Fraggert schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:19:
[...]

Wat je echt moet voorkomen is dat zo'n balk aan de lip hangt, dat is gelukkig niet het geval, maar dat zie ik vaak genoeg ook langskomen bij een rondje in de wijk :P

[Afbeelding]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ‘m zo heb gebouwd (pergola). Zou die dan (eerder) kunnen breken?

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
Fraggert schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:47:
@Cavalera125
Hoe lang is een chi....deze overspanning? En wat is de kopsemaat van die balken overigens?
200x200?
[Afbeelding]
Die overspanning is vrij kort, slechts 1.4 meter. De kopmaat is 20x20 inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Thecola schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:49:
[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ‘m zo heb gebouwd (pergola). Zou die dan (eerder) kunnen breken?
Kun je een foto posten?

Het ligt eigenlijk aan de belasting die je het spul geeft.

Heb je er alleen een schaduwdoek aanhangen? Zou me er niet druk om maken.

En hoe lang is die balk? Het eigen gewicht kan ook een factor zijn.

Ik heb echter een volwaardig dak mét lichtstraat voorzien van dubbelglas, en in de winter ligt daar een middenklasse auto aan sneeuw bovenop :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0KmJNqAHqrGKYg1zgfPXnNbddw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Izi4QdwT64ont7iTiLNf175O.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Fraggert op 30-04-2020 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 20:49
[...]

Zit er ook een schoor in de betreffende hoek? Dan lijkt me dat hij niet eerder breekt. En anders als je denkt dat het te zwak is alsnog een schoor plaatsen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Op een pergola heb je alleen het eigen gewicht van de balk en geen dak met sneeuw e.d. dus ik zou me daar niet druk om maken.

ik ga het zo doen. Oranje lijn is de kolom
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WQmxqRTsQgTgU2BH-Uk9rRDzFI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4HhPC7Akm9NtnqrHbv8Hp2gU.jpg?f=user_large

De kopse kant van de ligger wordt weer afgedekt door de boei dus die zie je niet meer terug. Zo liggen de dragende balken op de kolom en is de onderzijde van de balk nog heel wat naar mijn idee meer sterkte geeft.
voordeel hiervan is ook dat je geen rare hapjes of inhammen uit de balken hoeft te halen.

Gisteren de eerste paar prefab poertjes geplaatst. Laser met baak kunnen lenen van een kameraad. Stoeptegel op hoogte gesteld in het gat en toen de poer er op. Blijkbaar is de onderzijde van die poer allesbehalve vlak want ze stonden allemaal schuin in het gat.
Na een avondje prutsen om alles zowel op hoogte, verticaal en onderling op de correcte afstand te zetten heb ik de eerste 3 van een kledder beton om de paal kunnen voorzien. Nog 5 te gaan :+

[ Voor 19% gewijzigd door Kaasplank op 30-04-2020 10:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 22-09 10:30
Thanks voor het meedenken en jullie suggesties. Ik heb een afkortzaag en een inval/liniaalzaag op een rail. Alles wat ik met hout maak is de eerste keer, dus het is allemaal een beetje uitzoeken. Maar Zo heb ik vorig jaar de veranda gemaakt en nu de grote buitenkeuken. De invalzaag heeft dus een dieptestop en die kan ik ook onder een hoek zetten.

Ik vind vooral mijn laatste plaatje het mooist omdat dan de planken mooi in de balken vallen. Maar die is wel het moeilijkst te maken denk ik. Het inzagen onder een hoek van 45 graden moet wel lukken. Maar dan moet ik het stukje onderaan de zaagsnede denk ik eruit beitelen.

Ik denk dat ik voor de afstand tussen de inkepingen etc het concept van de website FlexFence ga gebruiken als inspiratie.
https://www.flexfence.com/flexfence-louver-system#calculator
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-itiWhHCi3V_OXpZ-VOeQjOamo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LxsuxrVzSLuzgBFfMdlLKlSb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door GAEvakYD op 30-04-2020 10:05 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:13
Fraggert schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:52:
[...]
Ik heb echter een volwaardig dak mét lichtstraat voorzien van dubbelglas, en in de winter ligt daar een middenklasse auto aan sneeuw bovenop :+
Sneeuw, waar hebben ze dat nog? Wintersport in Olst :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Kaasplank schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:58:
[...]

Op een pergola heb je alleen het eigen gewicht van de balk en geen dak met sneeuw e.d. dus ik zou me daar niet druk om maken.

ik ga het zo doen. Oranje lijn is de kolom
[Afbeelding]

De kopse kant van de ligger wordt weer afgedekt door de boei dus die zie je niet meer terug. Zo liggen de dragende balken op de kolom en is de onderzijde van de balk nog heel wat naar mijn idee meer sterkte geeft.
voordeel hiervan is ook dat je geen rare hapjes of inhammen uit de balken hoeft te halen.
wil je niet zo snel reageren als ik nog in de weer ben met mijn L33T-paint-skillz :P

@Cavalera125

Ik heb precies Kaasplank zijn idee uitgetekend, ik heb echter een luxe variantje erbij gezet want soms kun je niks verstoppen achter een boeiboord.
Gezien die 1,4 meter maakt zo'n hangende lip niet veel uit als je doel niet zwaar gaat belasten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/raLTmDp-i4mWvIi6xVf2u1Kei10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PcCYGz7sDWgpOIyhDhW79XZ5.jpg?f=fotoalbum_large

Er bestaan echter ook nog balkdragers die je kunt verstoppen, dan moet je wel iets meer in de weer, maar het wordt er wel fraai van, en constructief erg sterk zonder concessies daaraan te hoeven doen.
Het vereist wel iets meer handigheid en gereedschap.

https://www.balkdragers.c...erbinders/groups/g+c+view

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Jannibal23 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:06:
[...]

Sneeuw, waar hebben ze dat nog? Wintersport in Olst :P ;)
_O-

Lees jij stiekem mee in het huizentopic? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

GAEvakYD schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:05:
[...]

[...]

[...]

Thanks voor het meedenken en jullie suggesties. Ik heb een afkortzaag en een inval/liniaalzaag op een rail. Alles wat ik met hout maak is de eerste keer, dus het is allemaal een beetje uitzoeken. Maar Zo heb ik vorig jaar de veranda gemaakt en nu de grote buitenkeuken. De invalzaag heeft dus een dieptestop en die kan ik ook onder een hoek zetten.

Ik vind vooral mijn laatste plaatje het mooist omdat dan de planken mooi in de balken vallen. Maar die is wel het moeilijkst te maken denk ik. Het inzagen onder een hoek van 45 graden moet wel lukken. Maar dan moet ik het stukje onderaan de zaagsnede denk ik eruit beitelen.
Graag gedaan, altijd leuk om iemand op weg (proberen) te helpen :)

Gewoon eerst zo'n staander proefknutselen, dan weet je meteen wat wel én wat niet zo lekker werkt.

Zo te zien heb je al genoeg kunnen oefenen dat je weet wat je hout/materiaal doet en wat je gereedschap kan, dan ben je wel een heul eind op weg.

Gewoon @Kaasplank zijn motto nemen.....vaak ben je te bang....gewoon doen dus. _/-\o_ d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:03
Op de zolder afgelopen periode "mooi" de tijd gehad om een tussenwand te plaatsen, en op deze manier twee extra kamers te creëren. Het plaatsen van de wanden is héél goed gelukt met metal stud en gipsplaten, inclusief elektra en isolatie. De AK gipsplaten heb ik dicht gemaakt met wapeningsband en Knauf Supafil; ook dit ging goed en viel alles mee!

Ik heb gisteren, na twee lagen, alles glas geschuurd en het is voor 95% ook wel echt vlak nu. Alleen ik zie nu, zonder latex, met strijklicht we héél goed dat het niet 100% glad is.... Nu zit ik even in dubio; kan iemand advies geven?
  1. Primer erop en een goede latex erover zetten; zal dit dekkend genoeg zijn?
  2. Glasvezelbehang aanbrengen zodat het vlak wordt en daarna latex?
  3. Structuurverf aanbrengen, wel structuur dan maar werkt wel de laatste oneffenheden weg?
  4. Een dunne laag Knauf Fix & Finish aanbrengen zodat het echt 100% vlak is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Kan iemand mij helpen met een elektriciteitsvraagje?

Gaat om onderstaand project. Ik wil graag verlichting aanbrengen rondom de plantenbak. De verlichting moet slim regelbaar zijn. Ik heb al een elektriciteitspunt in de grote bak zitten; daar zit verder geen aarde in, aangezien er Annabelles in groeien. In de kleine bak komt wel aarde. Ik wil meerdere verlichtingspunten maken. Iemand een goede manier om deze te splitsen en slim aan te sturen?

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49834241968_37eb21afb5_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
vanDaal schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:28:
Kan iemand mij helpen met een elektriciteitsvraagje?

Gaat om onderstaand project. Ik wil graag verlichting aanbrengen rondom de plantenbak. De verlichting moet slim regelbaar zijn. Ik heb al een elektriciteitspunt in de grote bak zitten; daar zit verder geen aarde in, aangezien er Annabelles in groeien. In de kleine bak komt wel aarde. Ik wil meerdere verlichtingspunten maken. Iemand een goede manier om deze te splitsen en slim aan te sturen?

[Afbeelding]
Mogen alle lampen centraal aanstuurbaar zijn, kortom niet individueel te regelen? Zo ja zou ik een verdeeldoosje bij het bestaande elektriciteitspunt in de bak maken en deze met gietmof waterddicht maken. En dan binnenshuis, waar de stroom naar de bak gaat, de slimme aansturing inbouwen. Dan kan je in de toekomst altijd nog wisselen van aansturing en dan heb je geen connectiviteitsproblemen als je draadloos aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:50

wontcachme

You catch me? No you wont

Hoe goed is een Multitool met het doorslijpen van metaal/rvs?

Ik heb iets nodig om voornamelijk schroeven/bouten (m8) door/af te slijpen en twijfel tussen een Multitool en een haakse slijper. Ik neig naar een multitool omdat ik dat ook kan gebruiken voor projecten met hout (gemakkelijker halfhoutverbindingen maken), maar ik weet niet hoe goed een multitool is met doorslijpen.....

Ik gebruik nu een geleende dremel (uit het jaar 2000 ofzo) wat leuk is voor een 3mm schroefje, maar niet als je dit vaker nodig hebt.

Het liefst ga ik voor een DeWalt aangezien ik daar ook al 2x 18V 2.0Ah XR Li-Ion accu's voor heb van mijn Accuboormachine.
Multitool: DeWalt DCS355NT (accu was niet nodig, maar anders geen kist.....)
Haakse Slijper: DeWalt DCG405NT

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Pagina: 1 ... 100 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.