Afgelopen zomer heb ik een bed gebouwd in ons huis hier en afgelopen oktober heb ik het meeste gedaan aan de schuur die nu kantoor geworden is in huis. Met die laatste ben ik nog bezig, dus die volgt nog.
Aangezien we een héél klein huisje hebben met een kleine keuken, maar wel tijdens de vorige verbouwing besloten hadden dat we een oven in die keuken wilden terwijl er geen plek voor is, hebben we een wat onorthodoxe oplossing nu. In de muur van de keuken naar de slaapkamer hebben we een keukenkast gemonteerd (keurig met n latei uiteraard!) met daarin de combimagnetron en nog een lade. Aan de keukenkant ziet het er keurig inbouwerig uit, aan de slaapkamerkant steekt de kont van de combioven uit. Daar moest iets voor komen.
Omdat we al extreem weinig opbergruimte hebben hier in huis (46m2 totaal oppervlakte maar 3,25m hoog plafond) heb ik een semi hoogslaper gebouwd. Eentje met vaste trap met twee lades en een kastje in de treden verwerkt en de 'overloop' zit eigenlijk bovenop de combi oven zodat je die niet meer ziet. De treden en 'overloop' zijn afgewerkt met een eikenhouten vloertje en overzettreden. De laden zijn gewoon van Ikea met eigen multiplex front.
De treden zelf zijn van 2 multiplex platen van 18mm dik per stuk aan elkaar gelijmd en geschroefd, daarop zit een eiken overzettrede op maat gezaagd van nog eens 4mm met daarvoor nog een trapneus. De treden zijn super stevig en bewegen niet. De overloop is van 18mm underlayment met 12mm lamelparket erop. De balken van de bedconstructie zijn uit mijn hoofd 60*120mm constructiehout. Overal verlijmd met bruislijm en de verbindingen zijn op elke kant vastgeschroefd. De plinten van de buitenkant zijn daarna van binnenuit geschroefd en ook met bruislijm verlijmd.
:strip_exif()/f/image/eYLNtrZd8qZD0YDKOUzi4e90.jpg?f=fotoalbum_large)
(Hier links zie je de keukenkast waarin de oven zit uitsteken (dat witte ding)
Onder het bed heb ik twee kasten gemaakt van 1 meter breed, 1,22 hoog en 1,60 diep. Beiden hebben deurtjes die 175 graden open kunnen omdat het al smal is daar en je zo er nog langs kunt lopen. Alle lades en deurtjes zijn uiteraard softclose

Er in zitten twee grote schappen achteraan, een kledingroede en lade + plank vooraan. Er zitten ledstrips in aluminium profielen in met een deurschakelaar. Omdat ik er niet graag uit wil vallen heb ik er een metalen beugel opgezet die zwart gepoedercoat is, gemaakt is door een vriend die metaalbewerker is. Hij zit achter de bovenste plint zodat die ook blind gemonteerd is.
:strip_exif()/f/image/5nX4Rn5xljNDWAMOg0Gro2HZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Aan de hoofdeindkant zit een bak met daarin twee WCD's en een Friends of Hue schakelaar die een hotelschakeling vormt voor een lamp die over de overloop hangt zeg maar.
Alles is op twee schroeven na onzichtbaar geschroefd en de constructie is met timmermansverbindingen dragend uitgevoerd, de kast onder het bed staat in principe volledig los van de bed-constructie.
* zwahiel moet 'm nog een keertje schuren en in de olie zetten en de deurtjes weer even afstellen, maar daar heb ik nog geen zin in gehad.
Het timmerwerk vind ik zelf verre van perfect, maar het is perfect voor wat we nodig hebben. Het geheel is overigens 1,40 hoog. We kunnen boven op de 'overloop' gewoon staan en kunnen prima zo in bed komen. Hierdoor hebben we ineens een gigantische hoeveelheid kastruimte erbij gekregen en dat is waar het ons om ging samen met het niet meer zien van die combioven natuurlijk

.
In totaal heb ik er zo'n maand over gedaan, met name omdat dit een beetje roet in het eten smeet:
Gelukkig is die helemaal genezen en ben ik daarna bezig geweest met 't kantoor hier. En inmiddels is het rode oude beddengoed ook pleite (mr. zwahiel stond erop dan er oud beddengoed gebruikt werd zo lang ik nog bezig was!).
We zijn hier helemaal blij met de ruimte en de combi magnetron in de keuken en hoe het geworden is.
[
Voor 3% gewijzigd door
zwahiel op 29-04-2020 16:59
]
Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020