[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 101 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.034.176 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
wontcachme schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:16:
Hoe goed is een Multitool met het doorslijpen van metaal/rvs?

Ik heb iets nodig om voornamelijk schroeven/bouten (m8) door/af te slijpen en twijfel tussen een Multitool en een haakse slijper. Ik neig naar een multitool omdat ik dat ook kan gebruiken voor projecten met hout (gemakkelijker halfhoutverbindingen maken), maar ik weet niet hoe goed een multitool is met doorslijpen.....

Ik gebruik nu een geleende dremel (uit het jaar 2000 ofzo) wat leuk is voor een 3mm schroefje, maar niet als je dit vaker nodig hebt.

Het liefst ga ik voor een DeWalt aangezien ik daar ook al 2x 18V 2.0Ah XR Li-Ion accu's voor heb van mijn Accuboormachine.
Multitool: DeWalt DCS355NT (accu was niet nodig, maar anders geen kist.....)
Haakse Slijper: DeWalt DCG405NT
Het is mogelijk met een multitool, maar ik vind het verre van ideaal. Ik zou dan eerder een goedkope bedrade haakse slijper voor erbij kopen en een duurdere multitool voor houtwerk. Een goedkope haakse slijper haal je voor hetzelfde bedrag als een metaalzaag voor je multitool. Toch ga je een haakse slijper vaker gebruiken wanneer je er eentje hebt. Bijv om wat bouten inkorten of een tegeltje of steen in te korten.

[ Voor 5% gewijzigd door Alsjemenou op 30-04-2020 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-09 22:10
wontcachme schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:16:
Hoe goed is een Multitool met het doorslijpen van metaal/rvs?

Ik heb iets nodig om voornamelijk schroeven/bouten (m8) door/af te slijpen en twijfel tussen een Multitool en een haakse slijper. Ik neig naar een multitool omdat ik dat ook kan gebruiken voor projecten met hout (gemakkelijker halfhoutverbindingen maken), maar ik weet niet hoe goed een multitool is met doorslijpen.....

Ik gebruik nu een geleende dremel (uit het jaar 2000 ofzo) wat leuk is voor een 3mm schroefje, maar niet als je dit vaker nodig hebt.

Het liefst ga ik voor een DeWalt aangezien ik daar ook al 2x 18V 2.0Ah XR Li-Ion accu's voor heb van mijn Accuboormachine.
Multitool: DeWalt DCS355NT (accu was niet nodig, maar anders geen kist.....)
Haakse Slijper: DeWalt DCG405NT
Om hoeveel schroeven gaat het, en is het met een haakse slijper goed bereikbaar?
Met speciale metaalbladen is het prima te doen. Maar die zaagbladen slijten wel vrij snel. Met wood + metal bladen kan je er vanuit gaan dat na 1 of 2 schroeven het blad wel kapot is.

Zat mensen overigens die een haakse slijper hebben liggen, dus eens vragen aan buren / vrienden / familie?

Of koop deze bosch slijper vandaag voor €36. Wel snel bij zijn ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Twijfels op 30-04-2020 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:50

wontcachme

You catch me? No you wont

Alsjemenou schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:20:
[...]

Het is mogelijk met een multitool, maar ik vind het verre van ideaal. Ik zou dan eerder een goedkope bedrade haakse slijper voor erbij kopen en een duurdere multitool voor houtwerk. Een goedkope haakse slijper haal je voor hetzelfde bedrag als een metaalzaag voor je multitool. Toch ga je een haakse slijper vaker gebruiken wanneer je er eentje hebt. Bijv om wat bouten inkorten of een tegeltje of steen in te korten.
Dat is inderdaad niet duur. Toch even overdenken dan om het op deze manier te doen. De reden waarom ik voor accu ga voornamelijk is omdat deze dingen mogelijk ook gebruikt gaan worden af en toe in ons bedrijf (camping) en dan is accu makkelijker aangezien ik dan niet honderd meter verlengsnoer nodig heb :+
Twijfels schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:23:
[...]

Om hoeveel schroeven gaat het, en is het met een haakse slijper goed bereikbaar?
Met speciale metaalbladen is het prima te doen. Maar die zaagbladen slijten wel vrij snel. Met wood + metal bladen kan je er vanuit gaan dat na 1 of 2 schroeven het blad wel kapot is.

Zat mensen overigens die een haakse slijper hebben liggen, dus eens vragen aan buren / vrienden / familie?

Of koop deze bosch slijper vandaag voor €36. Wel snel bij zijn ;)
In eerste instantie zal het 6x m8 RVS bouten zijn die doormidden moeten. Dat hoort bij mijn huidige project. Die zijn verder goed bereikbaar, alleen de zelfborgende moeren willen niet meer eraf, dus dan maar doormidden :P. Andere klussen zijn meestal enkele schroeven die ingekort moeten worden.

Voorheen leende ik vaker apparatuur bij mensen, maar laatste jaren kom ik er toch achter dat het handig is om "veel gebruikte machines" ook zelf te hebben. Pakken en klaar ipv appen, afspreken, ophalen en dan pas iets kunnen doen.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
wontcachme schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:37:

In eerste instantie zal het 6x m8 RVS bouten zijn die doormidden moeten. Dat hoort bij mijn huidige project. Die zijn verder goed bereikbaar, alleen de zelfborgende moeren willen niet meer eraf, dus dan maar doormidden :P. Andere klussen zijn meestal enkele schroeven die ingekort moeten worden.

Voorheen leende ik vaker apparatuur bij mensen, maar laatste jaren kom ik er toch achter dat het handig is om "veel gebruikte machines" ook zelf te hebben. Pakken en klaar ipv appen, afspreken, ophalen en dan pas iets kunnen doen.
Aangezien het maar 6 bouten zijn, lijkt het me een stuk goedkoper om voor die ene keer een snoertje te leggen ipv een accutol aanschaffen. Voor de toekomst kan je dan beter met de bouten naar de slijptol lopen om ze in te korten dan met de slijptol naar de bouten, als je geen lang snoer wilt spannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als de vonken geen probleem zijn: Slijptol.
Sneller, goedkoper, slijpschijf op? Voor een paar duppies een nieuwe schijf er op. Afbraamschijf of schuurschijf erbij om naderhand de bouten meteen glad af te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-09 22:10
@wontcachme kan je er eigenlijk niet met een gewone metaalzaag bij, of heb je die ook niet tot je beschikking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:16

vanDaal

-ismeereentje

Alsjemenou schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:16:
[...]

Mogen alle lampen centraal aanstuurbaar zijn, kortom niet individueel te regelen? Zo ja zou ik een verdeeldoosje bij het bestaande elektriciteitspunt in de bak maken en deze met gietmof waterddicht maken. En dan binnenshuis, waar de stroom naar de bak gaat, de slimme aansturing inbouwen. Dan kan je in de toekomst altijd nog wisselen van aansturing en dan heb je geen connectiviteitsproblemen als je draadloos aanstuurt.
Thanks, qua splitsen denk ik inderdaad aan hetzelfde. Ik ben geen voorstander van gietmoffen in de grond, aangezien je daar meestal niet gemakkelijk bij kunt. Maar als ik deze nou bovenin in de kleine bak plaats, lijkt me dat geen probleem.

Qua slimme aansturing gaat jouw idee niet op. Daarmee zet ik meteen het hele bijgebouwd (ook op de foto) zonder stroom :P . De enige oplossing die ik nu kan bedenken, is een schakelaar aan de binnenkant van de bak en dan met Hue GU10 lampen gaan werken. Alle lampen in de bak mogen wel centraal aanstuurbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:50

wontcachme

You catch me? No you wont

Twijfels schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:57:
@wontcachme kan je er eigenlijk niet met een gewone metaalzaag bij, of heb je die ook niet tot je beschikking?
Een botte ja :P. Ik heb een oude schuur die vol staat met spullen en gereedschappen van mijn opa, maar het is vaak bot of oud. Dus nagenoeg alles, als ik iets nodig heb, moet ik eerst dingen voor bestellen zoals een ijzerzaag. Er staan emmers vol met spijkers, maar inmiddels flink aan het roesten. Verfpotten waar nog 10% in zit uit de jaren 70....

Even verder gezocht en ga voor een compromis. Ik ga voor een Bosch PWS 850-125 Slijptol. Qua stroom kan die op elk stroompunt op de camping worden gebruikt en niet 10A nodig. Niet de allergoedkoopste, maar ik wil ook een koffer hebben erbij :P.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alsjemenou
wontcachme schreef op donderdag 30 april 2020 @ 14:05:
[...]

Even verder gezocht en ga voor een compromis. Ik ga voor een Bosch PWS 850-125 Slijptol. Qua stroom kan die op elk stroompunt op de camping worden gebruikt en niet 10A nodig. Niet de allergoedkoopste, maar ik wil ook een koffer hebben erbij :P.
Weet je het zeker? Voor 45 euro minder heb je een Bosch Blauw. Iets minder vermogen, maar een stuk handzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:24
Fraggert schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:52:
[...]

Kun je een foto posten?

Het ligt eigenlijk aan de belasting die je het spul geeft.

Heb je er alleen een schaduwdoek aanhangen? Zou me er niet druk om maken.

En hoe lang is die balk? Het eigen gewicht kan ook een factor zijn.

Ik heb echter een volwaardig dak mét lichtstraat voorzien van dubbelglas, en in de winter ligt daar een middenklasse auto aan sneeuw bovenop :+

[Afbeelding]
Zie onderstaand. Er zitten wel schoren aan maar er hangt nog best een gewicht aan met de houten ‘lamellen’ die erop zitten. Tevens hangt er een schommel voor de kinders aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFByLqjlCvlRtw7CtFwTAImd1zs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ukRIhIYNK8NlhyzjPb9r6OwL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdXFDexa-biEj2nUYYrKB9JSFVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E0MvMiJmNApEVCrSKnUaHt2o.jpg?f=fotoalbum_large

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Thecola schreef op donderdag 30 april 2020 @ 14:12:
[...]

Zie onderstaand. Er zitten wel schoren aan maar er hangt nog best een gewicht aan met de houten ‘lamellen’ die erop zitten. Tevens hangt er een schommel voor de kinders aan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat gaat echt nergens heen. Ik neem aan dat je er een paar dikke schroeven/bouten in hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
Klopt, zitten dikke/lange schroeven in

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Heb je dit ook op de andere hoeken..?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t1H-0M5lXbZeVufz4bWzRLuELYo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DJm1h58dJl2oRbNsMFM8eYpx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Thecola schreef op donderdag 30 april 2020 @ 14:30:
Klopt, zitten dikke/lange schroeven in
Precies wat @Alsjemenou zegt, zou me niet te druk maken hierom.

Als je kinderen niet tot late leeftijd gek doen op de schommel, of twee naast elkaar ophangen,....maar ik zie nu geen probleem hoor.

Schoren worden in eerste instantie gebruikt om de stijfheid van een constructie te verhogen, dus de zijdelingse beweging te elimineren. Daarnaast transporteert een schoor een (beperkt )deel van de belasting.

Voor je gemoedsrust zou je een stalen L-profiel in de hoek kunnen knallen met een paar dikke schroeven, @new_guy die let goed op en vraagt ff door op die scheur.
Al zet je daar een klein randje onder, gaat ie nergens meer heen. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Fraggert op 30-04-2020 14:50 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Nu online
Ik zou inderdaad, puur voor de zekerheid, er een blokje onder plaatsen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPo-jcOMaZDf88PDqGTHvEsw6bg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OzerZjcjafyYPC4odeva7jeG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:33
Zoals sommmige van hier al wel eens voorbij hebben zien komen is onze tuin flink verbouwd. Ondertussen staat de veranda en het houthok mooi te shinen, echter willen wij deze ook mooi houden.

Deze zijn gebouwd van Douglas hout , wij willen niet dat het gaat vergrijzen, dus is beitsen the way to go. Natuurlijk willen wij wel de kleur van het douglas hout behouden. Na een zoektocht zijn wij uitgekomen bij Remmers HK Lazuur. Proefverpakking besteld ( HK lazuur transparant en een UV-long life beits blank ) .

Nu hebben wij dit getest op een stukje douglas ( niet zichtbaar straks ) maar het is niet helemaal wat wij verwachten en of zoeken, het hout is toch nog donkerder geworden en door de UV beits is het ook nog wat meer gaan glimmen.

Wie heeft hier een tip en of ervaring om douglas hout te beschermen en vergrijzing tegen te gaan ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:26
new_guy schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:00:
Ik zou inderdaad, puur voor de zekerheid, er een blokje onder plaatsen. [Afbeelding]
Dat zou ik niet doen. Ik zou vanaf de andere kant of een houten pen erin slaan of een paar grote stevige schroeven en die afwerken met een prop.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/io3dqe.png

XXXVI

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 21:06
offtopic:
Heerlijke paint skills in dit topic

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• new_guy
  • Nu online
ephymerous schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:29:
[...]

Dat zou ik niet doen. Ik zou vanaf de andere kant of een houten pen erin slaan of een paar grote stevige schroeven en die afwerken met een prop.

[Afbeelding]
Absoluut nog mooier! Wel recht en diep kunnen boren. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ephymerous
new_guy schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:35:
[...]

Absoluut nog mooier! Wel recht en diep kunnen boren. :P
Speedboor en wat geduld... moet lukken :)

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thecola
Scherp @new_guy !

Ik ga dat laatste doen, optisch mooier om niet een blokje in t zicht te hebben! Zal gelijk ook de andere hoeken checken

toettoett

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Thecola schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:54:
Scherp @new_guy !

Ik ga dat laatste doen, optisch mooier om niet een blokje in t zicht te hebben! Zal gelijk ook de andere hoeken checken
@ephymerous @new_guy lukt dat met een speedboor in dat kopse hout?

Ik heb voor zulke diepe gaten altijd slangenboren gebruikt.

Ik zou 2 dikke houtdraadbouten erin knallen, naast elkaar.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NvO_91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-08 20:37
Fraggert schreef op donderdag 30 april 2020 @ 16:00:
[...]

Of 2 zelf borende tellerkopschroeven. (https://m.schroeven-onlin...-st/?pageCount=1&pos=1920)

Ik ga binnenkort ook een overkapping bouwen en ga dan deze tellerkopschroeven gebruiken. Zijn zelfborend,sterk en in houtkleurige/gele coating te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvO_91
Galaxis schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:05:
Zoals sommmige van hier al wel eens voorbij hebben zien komen is onze tuin flink verbouwd. Ondertussen staat de veranda en het houthok mooi te shinen, echter willen wij deze ook mooi houden.

Deze zijn gebouwd van Douglas hout , wij willen niet dat het gaat vergrijzen, dus is beitsen the way to go. Natuurlijk willen wij wel de kleur van het douglas hout behouden. Na een zoektocht zijn wij uitgekomen bij Remmers HK Lazuur. Proefverpakking besteld ( HK lazuur transparant en een UV-long life beits blank ) .

Nu hebben wij dit getest op een stukje douglas ( niet zichtbaar straks ) maar het is niet helemaal wat wij verwachten en of zoeken, het hout is toch nog donkerder geworden en door de UV beits is het ook nog wat meer gaan glimmen.

Wie heeft hier een tip en of ervaring om douglas hout te beschermen en vergrijzing tegen te gaan ?
Ik ben ook op zoek naar een beits of olie die jij beschrijft zonder dat het glimmend en “nep” gaat lijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
Fraggert schreef op donderdag 30 april 2020 @ 16:00:
[...]

Ik heb zelf geen slangenboren, wel speedboren en een verlengstuk. Dat ging prima door mijn 200mm dikke Douglashout. Het is vooral geduld, niet te snel willen boren en vaak het zaagsel eruit laten.

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okkienoot
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-09 12:43
Ik ben al een tijdje mijn jaren 30 woning aan het opknappen. Momenteel op de bovenverdieping de houten vloerplanken verwijderd en de ruimte tussen de balken en het onderliggende plafond opgevuld met steenwol. Nu was het plan om de planken terug te leggen en vast te schroeven aan de balken en hierboven op 12 mm OSB platen te schroeven voor extra stabiliteit en wat uitvlakken, daarop een rubber ondervloer waarop parket komt. In één kamer heb ik ondertussen de OSB platen vastgezet, maar ik ben niet tevreden met het resultaat. Als ik op de OSB platen loop dan kraakt het, meer schroeven was helaas niet de oplossing. Wellicht heeft iemand van jullie tips of ideeen?
Ter info, voordat de OSB platen er op gingen kraakte de vloer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05:23
Okkienoot schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:46:
Ik ben al een tijdje mijn jaren 30 woning aan het opknappen. Momenteel op de bovenverdieping de houten vloerplanken verwijderd en de ruimte tussen de balken en het onderliggende plafond opgevuld met steenwol. Nu was het plan om de planken terug te leggen en vast te schroeven aan de balken en hierboven op 12 mm OSB platen te schroeven voor extra stabiliteit en wat uitvlakken, daarop een rubber ondervloer waarop parket komt. In één kamer heb ik ondertussen de OSB platen vastgezet, maar ik ben niet tevreden met het resultaat. Als ik op de OSB platen loop dan kraakt het, meer schroeven was helaas niet de oplossing. Wellicht heeft iemand van jullie tips of ideeen?
En als je als test 2 platen op schroeft, 12 mm buigt snel door

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:37
ephymerous schreef op donderdag 30 april 2020 @ 16:21:
[...]

Ik heb zelf geen slangenboren, wel speedboren en een verlengstuk. Dat ging prima door mijn 200mm dikke Douglashout. Het is vooral geduld, niet te snel willen boren en vaak het zaagsel eruit laten.
Slangen voor kost 4 euro bij toolstation.

Is echt een verademing met zulke balken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 10:40
Even simpel vraagje, waar haal ik een normale iets gebogen trapleuning?
Soort van deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJsLTMzM87hkgOOOvSrZHdnE_TA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pMTH0KUrsJZFVdpjumag2Ugl.jpg?f=fotoalbum_large

Van oorsprong bruin. Als ik online zoek kom ik de meest design trapleuningen tegen, of deze simpele maar dan recht.. moet dus iets gebogen zijn (past anders niet bij de rest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Maeslant schreef op donderdag 30 april 2020 @ 18:48:
[...]

Slangen voor kost 4 euro bij toolstation.

Is echt een verademing met zulke balken
Ik moet nog een paar gaten boren voor de elektra. Zal het eens proberen :)

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 22:59

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
@Thecola, en vele meer! Ik kan iedereen niet taggen, dat is teveel scrollen. Hout werkt en dat werkt gelukkig!

Voor de heren die beitsen! Wil je goede dekking, gebruik hk lazuur, glans gaat er wel af, wil je dat niet, gebruik (verdunde) lijnzaadolie maar doe dat elke 3/4 maand, constructief gezien, alle bovenstaande is prima!

Voor de gemoedsrust, ik slaap in een kamer van 100m3 en hoor elke dag de kap nog zetten, zeker nu warm/koud elkaar rap afwisselen, huis uit ‘23 en die heeft meer mee gemaakt dan wij allen! (Moet merkel jog wel even aanspreken op een scheur door een v1, maar daar zal ze wel niet op zitten te wachten)

Verder viel me @vso nog op, die een beitel in twijfel trok..... je doet me pijn 😉

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:36
Volgende maand komen ze 30 meter douglas schutting zetten. Hermadix Douglas Olie Naturel Ga ik er op smeren. Wat ik online lees komt dit het best in de buurt van de natuurlijke kleur zonder glans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Goofyduck384 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 18:54:
Even simpel vraagje, waar haal ik een normale iets gebogen trapleuning?
Soort van deze:
[Afbeelding]

Van oorsprong bruin. Als ik online zoek kom ik de meest design trapleuningen tegen, of deze simpele maar dan recht.. moet dus iets gebogen zijn (past anders niet bij de rest)
Volgens mij kan je die hier bestellen. Ik zocht op "gebogen trapleuning".

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wij hebben hier HK-Lazuur Douglas FT 30468 gebruikt en dat ziet er gewoon prima uit. Verder is er ook geen beits overheen gegaaan, ik zie het nut daar ook niet van in aangezien de HK Lauur zowel beits als UV bescherming in zich heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:27
basjuhh schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 00:45:
Volgende maand komen ze 30 meter douglas schutting zetten. Hermadix Douglas Olie Naturel Ga ik er op smeren. Wat ik online lees komt dit het best in de buurt van de natuurlijke kleur zonder glans.

[...]
Hier een voorbeeld van douglas-schuttingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S33phWBIeGRiN078RTWppQuewAk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iSg0I9zN29rkMamZtAWNzcAJ.jpg?f=fotoalbum_small

De onderste 3 zijn in augustus 2018 geplaatst. De bovenste in november 2019. De onderste zit in Hermadix Douglas Olie Naturel, De andere drie zijn onbehandeld. Je ziet dus wel dat door de olie de rode gloed weg is, maar die vergrijsd toch. De onderste in alleen in 2018 2x in de olie gezet. De nieuwe staat klaar om weer aan te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Wolly schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:51:
[...]

Wij hebben hier HK-Lazuur Douglas FT 30468 gebruikt en dat ziet er gewoon prima uit. Verder is er ook geen beits overheen gegaaan, ik zie het nut daar ook niet van in aangezien de HK Lauur zowel beits als UV bescherming in zich heeft.
Bedankt voor je reactie !

Echter vermeld de website en de product beschrijving van Remmers het volgende ;

Bij lichte kleuren zoals kleurloos, hemlock en wit wordt geadviseerd om Houtbeits Long LIfe UV voorheen L-Lazuur UV+ als systeemproduct te gebruiken om vergrijzing tegen te gaan.

https://www.hklazuur.com/hk-lazuur/kleurloos

Vandaar ik dus ook nog die beits er over heb gesmeerd op het proefstuk, helaas gaat het dan echt te veel " schinen" naar onze zin .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Galaxis schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:25:
[...]

Bedankt voor je reactie !

Echter vermeld de website en de product beschrijving van Remmers het volgende ;

Bij lichte kleuren zoals kleurloos, hemlock en wit wordt geadviseerd om Houtbeits Long LIfe UV voorheen L-Lazuur UV+ als systeemproduct te gebruiken om vergrijzing tegen te gaan.

https://www.hklazuur.com/hk-lazuur/kleurloos

Vandaar ik dus ook nog die beits er over heb gesmeerd op het proefstuk, helaas gaat het dan echt te veel " schinen" naar onze zin .
Ik denk dat je beter de Douglas lazuur kan kopen ipv de transparante, dan heb je geen shine en de kleur is exact zoals op het plaatje op https://www.remmerswebshop.nl/hk-lazuur-douglas

Wel goed kijken hoe je de huidige beits eraf krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
@Wolly Heb je toevallig een foto beschikbaar van hoe het er bij jou uitzie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-09 21:15
Even een vraag over een draaikiepraam. Ons draai kiepraam op de slaapkamer gaat nog wel op de kiepstand en kan ik ook in de normale stand open doen. Echter als ik deze in de normale stand open dan kan hij maar een stuk of 20 cm open voordat het blokkeert. Ik durf niet verder door te duwen aangezien ik het hele mechanisme dan kunnen mollen.

Heeft iemand enige tips wat ik zelf nog zou kunnen proberen. Ik heb al geprobeerd het mechanisme te resetten met het palletje. Maar dat was ook niet de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Milo85 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:14:
Even een vraag over een draaikiepraam. Ons draai kiepraam op de slaapkamer gaat nog wel op de kiepstand en kan ik ook in de normale stand open doen. Echter als ik deze in de normale stand open dan kan hij maar een stuk of 20 cm open voordat het blokkeert. Ik durf niet verder door te duwen aangezien ik het hele mechanisme dan kunnen mollen.

Heeft iemand enige tips wat ik zelf nog zou kunnen proberen. Ik heb al geprobeerd het mechanisme te resetten met het palletje. Maar dat was ook niet de oplossing.
Her en der zitten er wat stelschroeven. Daarmee kan je ook de hoogte aanpassen.

https://www.schipperkozij...-onderhouden-en-afstellen

https://www.aarnink.nl/instructievideos/ramen-stellen

Als voorbeeld.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2020 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:19
Afgelopen zomer hebben we zonnepanelen gelegt en bij het gat boren in de (begane grond) vloer voor de elektriciteitskabel naar de meterkast ben ik door een pvc pijp geboord. Precies in het midden erdoorheen.
Sinds die tijd ligt er een utp kabel door de kamer en dat irriteert mij.

Het huis is gebouwd in 2015 en als ik in het gat kijk (waar de kabel nog doorheen loopt) dan zie ik op zo'n 10 cm diepte 2 uiteinde van de pvc buis.

Mijn idee is om een PVC buis in de lengte in te snijden en om de kabel (het is een soort grondkabel, ik weet niet welk type) te doen ter bescherming.
Dan met een breekhamer (Bosch GBH 2-28F) en een hamer+beitel een groot gat te maken, een mof tussen de uiteinde te zetten en dan met cement de vloer weer dicht te maken.
Iemand ervaring of tips? (het zit onder de trap, dus ik heb er weinig ruimte)

Ik heb het lang uitgesteld omdat ik bang ben dat het gat erg groot wordt.

Ik zou graag de kabel voor de zonnepanelen tijdens het werk willen laten zitten omdat die door het hele huis loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 21:06
Wat is nou precies het probleem wat je aan wil pakken? Want een gat in een leiding waar alleen een UTP draadje doorheen loopt zou voor mij niet genoeg reden zijn om dit allemaal op te pakken. Dan is een nieuw UTP draadje trekken voldoende.

Of ik begrijp je verkeerd, dat kan ook.

[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 01-05-2020 15:58 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:24
Hmmbob schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:53:
Wat is nou precies het probleem wat je aan wil pakken? Want een gat in een leiding waar alleen een UTP draadje doorheen loopt zou voor mij niet genoeg reden zijn om dit allemaal op te pakken.

Of ik begrijp je verkeerd, dat kan ook.
Ik vermoed dat hij door een pvc leiding is gegaan, mogelijk zijn utp kabel heeft beschadigd, en deze ligt er nu voor de helft uit.

Of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 17:13
Okkienoot schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:46:
als er veel spanning op komt kan het hout rondom schroeven gaan kraken. Spijkers hebben dat probleem minder omdat het hout iets op en neer kan bewegen langs de spijker. Dus je zou de schroeven door spijkers kunnen vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:35

Aight!

'A toy robot...'

Omdat we waarschijnlijk nog een maandje thuis moeten blijven, u neemt wat hout:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05gJhmhdPn-g3HMbjwaZVa_xiCw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iBN3yprmCIi1CeuBXPNlDjNB.jpg?f=fotoalbum_medium

Een beetje zagen, lijmen en schroeven;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sptPlmoF_bhf19TGtFeY5LgN-DU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d41DwBWURlgddziUIVcp0cYG.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AesR5lsDLENCtrtDXiGRRksQ2qg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4vqpppqNhv5pe0Xg9AR1n26P.jpg?f=fotoalbum_medium

Een balkon bar gemaakt. Hij rust op de balkon reling en klemt zich vast. Om geen krassen erop te krijgen heb ik een beetje eronder geplakt.

Kan ik toch nog een beetje borrelen nu de horeca dicht is :P.
Kleine BBQ erbij en het is helemaal feest!

Nu alleen nog wachten op de zon, maar ik geloof dat zondag het niet regent dus dan alles maar eens uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 21:57
Wij gaan hier vloerverwarming aanleggen op schuimbeton. Binnenkort gaan we de netten leggen. De plastic buizen zijn lichter dan de afwerklaag (cementgebonden gietdekvloer). Hoe zorg ik ervoor dat de buizen (en netten) niet gaan drijven? Met andere woorden: hoe kan ik het beste de netten monteren aan het schuimbeton?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Waar halen jullie je douglas hout balken? Ben op zoek naar een paar voor een speelhuisje in de tuin.
Ponymeyer is duurder dan de Gamma en de Gamma weer duurder dan Hornbach. Maar je wil ook een beetje degelijk hout dat niet krom trekt en/of lelijk is.

Daarnaast, hoe fixeer ik de verticale balken in de grond? Het hoeft er niet al te lang staan (jaar of 8), dus wilde niet met beton bezig waar ik bij het afbreken weer heel veel last van heb. Denk zelf dat 100x100 balken de grond in timmeren wel voldoende zou zijn. Lijkt me dat dat ook niet in 10 jaar doorrot. Wat is jullie advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:39
Onbehandeld Douglas koud in de grond? Als je echt niks met het hout wil doen, pak dan tenminste hardhout. Voor iets dat je 10 jaar wilt laten staan zou ik er net ff wat meer moeite in steken.

[ Voor 29% gewijzigd door hpmkruit op 01-05-2020 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:49
Ik ga binnenkort een nieuwe wastafel aanleggen. De nieuwe T-stukken voor de nieuwe waterleidingen zitten er al. Alleen nu nog van de T-stukken naar de wastafel. Bij het verplaatsen van de wasmachine heb ik 15mm Tyleen gebruikt.

Kan ik dat ook voor de wastafel gebruiken? Mag Tyleen gebruikt worden bij warm en koud drinkwater? Of kan ik beter direct naar hep2o pakken? Of nog iets anders? En is 10mm voldoende voor een wastafel of kan ik beter opnieuw 15mm pakken?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:56
Jelte schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 21:56:
Waar halen jullie je douglas hout balken? Ben op zoek naar een paar voor een speelhuisje in de tuin.
Ponymeyer is duurder dan de Gamma en de Gamma weer duurder dan Hornbach. Maar je wil ook een beetje degelijk hout dat niet krom trekt en/of lelijk is.

Daarnaast, hoe fixeer ik de verticale balken in de grond? Het hoeft er niet al te lang staan (jaar of 8), dus wilde niet met beton bezig waar ik bij het afbreken weer heel veel last van heb. Denk zelf dat 100x100 balken de grond in timmeren wel voldoende zou zijn. Lijkt me dat dat ook niet in 10 jaar doorrot. Wat is jullie advies?
Ik zou liever met betonpoeren en paalhouders werken en niet die douglas zomaar de grond in rammen. Als het een klein speelhuisje is, heb je geen enorme poeren nodig. Zelf gieten in een half metertje pvc-buis is wellicht al voldoende. Daar heb je later geen enorme last van, toch?

Ik heb twee jaar geleden een heel afdak gebouwd (die staat wel op zes poeren van 75 bij 12,5 cm) met douglas balken die ik in Elshout heb gehaald. Zie https://www.tuinhout-compleet.nl/

Het is vanuit hier in Nimma wel even rijden (met een gehuurde Anac-aanhager, dat kwam er ook nog bij) maar de prijs was destijds erg netjes.

Ik had vrij veel nodig voor dat afdak, dus de kosten voor de aanhanger konden er gemakkelijk uit. In jouw geval is dat misschien anders...

(mooie autocorrect of typo trouwens, die Ponymeyer :) )

[ Voor 5% gewijzigd door dreamscape op 01-05-2020 22:54 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Niemand kan garanderen dat hout niet krom trekt.
Als je met een timmerman van de oude garde op pad gaat weet je dat hij plank voor plank en balk voor balk beoordeeld op fouten en kromming.

In theorie is hout het goedkoopst als er zo weinig mogelijk tussenschakels van handel zitten in het traject zagen en verkooppunt. Ik heb al een paar keer prima hout gekocht bij een bedrijf als deze: https://www.houtzagerijdijkstra.nl/mobiele-houtzagerij/

Let op, het hout wat je bij een zagerij koopt is meestal niet geschaafd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Vaatwasser gaf storing E3, Etna... Geen warm water

In eerste instantie verwachtte ik een kapot verwarmingselement.
Om die door te meten, moest heel de vaatwasser uit het keukenblok, kon hem alleen via de achterkant bereiken.
Maar het element bleek in orde, 28Ohm weerstand gemeten, is prima voor een 1800W element.
Kabels doorgemeten, in orde. Uiteindelijk bleek het relais wat het element inschakelt kapot.
Die zit op de print in de deur gesoldeerd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qztH-scKY-0ihHuo5yIcQ5XvGc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tSm4kReAcaMlUsmjt1HOa0tz.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe print kost €105, 6 werkdagen levertijd. Uit voorzorg maar besteld.
Maar ik repareer liever... :9
Exact hetzelfde relais kan ik in China bestellen, kost een paar euro, lange levertijd.

Om die 6 dagen levertijd te overbruggen, heb ik een los relais geplaatst
Wel een DIN rail formaat, iets anders had ik niet :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K688mdonC6CVw1wT1BlMVib-ySg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LB47ucjTC8PIfCT71HBg0YYX.jpg?f=fotoalbum_large
Alle beveiligingen zijn in tact gebleven, bedrading is dik genoeg en relais kan vermogen ruimschoots aan.
Zo kom ik die levertijd wel door...

Alleen nu twijfel ik....
Optie 1... Nieuwe print zetten
Optie 2....Dit zo laten, want het werkt.
Optie 3....Originele relais in China bestellen en oude print weer origineel maken.

Wat is wijsheid...?

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Optie 2 heeft bij mij minimaal 4 jaar gewerkt in een miele vaatwasser. Hierna vaatwasser vervangen, maar die deed het nog weg.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Aight! schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 21:06:

Om geen krassen erop te krijgen heb ik een beetje eronder geplakt.
Werkt mooi he, dat beetje >:)

Nice! mooi gemaakt, veel borrelplezier!

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:35

Aight!

'A toy robot...'

Jelte,89 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 23:31:
[...]

Werkt mooi he, dat beetje >:)

Nice! mooi gemaakt, veel borrelplezier!
Haha scherp! Vilt moest dat zijn :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-09 21:46
Een soortgelijk relais zoeken? Relais zijn niet zo bijzonder namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Aight! schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 23:35:
[...]

Haha scherp! Vilt moest dat zijn :p
Haha, messcherp vanavond!

Heeft een reden, hoewel geheel offtopic, we hebben vanavond met de familie een 'escape' room gedaan, (ouders/broers/zussen) op www.deverlorenherinnering.nl. de moeite waard en een goed alternatief voor niks doen en op de bank hangen.

Allemaal vanuit eigen huis, communicatie gedaan via skype zodat je ook echt allemaal met hetzelfde opdrachtje aan de slag kunt, of niet natuurlijk, das eigen invulling.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
1337aldi schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 23:37:
[...]

Een soortgelijk relais zoeken? Relais zijn niet zo bijzonder namelijk.
Die optie geef ik toch? Een soortgelijk relais zit er nu tussen
Ik heb hetzelfde relais gevonden in China, maar lange levertijd. En dan maar afwachten, of hij inderdaad exact hetzelfde is.

En inderdaad, een relais is niet zo bijzonder, maar exact dezelfde wel.
Kijk even op Ali, of bij Conrad, er staan ontelbaar verschillende online.
Het gaat er namelijk om dat de soldeer pinnen, exact in de prinplaat passen.
Als dat niet zo is, dan kan ik het beter zo laten.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Gisteren de sleutels ontvangen van onze nieuwe (jaren 60) woning.
Radiatoren waren allemaal met van die "mooie" bekistingen afgetimmerd. Zal vast goed verwarmd hebben :X
Die weggesloopt, en aan de achtergevel kon ik daarna via de kieren tussen binnenblad en kozijn zo de stenen van de buitenmuur zien zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IkIYyX-n4qJEN38mETg04HWReeU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D7IrtFzyuMwyk9uFmIWffNQe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/batgc6ey54XIhypTQIfPep0jgss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d06QnD16q3BCZE4zM9n8ROk1.jpg?f=fotoalbum_large

Geen spouwmuur isolatie dus, en ik voelde ook wat lucht via dat gat stromen.
Wat is wijsheid? Ik kan waarschijnlijk de bovenste rij stenen wegbreken en vanaf daar isolatieplaten er in schuiven. (Tussen buitenblad en isolatie moet wel een smalle ruimte overblijven toch?) Daarna weer opbouwen. Of compleet afbreken, meer isolatie, en met houtskeletbouw een nieuw wandje maken, aftimmeren met gips.
Daarna komt er een mooie Jaga tegenaan, voor meer warmte en modernere afwerking. En als het meevalt doe ik dat truukje ook aan de voorgevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:07
_ferry_ schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 08:14:
Gisteren de sleutels ontvangen van onze nieuwe (jaren 60) woning.
Radiatoren waren allemaal met van die "mooie" bekistingen afgetimmerd. Zal vast goed verwarmd hebben :X
Die weggesloopt, en aan de achtergevel kon ik daarna via de kieren tussen binnenblad en kozijn zo de stenen van de buitenmuur zien zitten.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat is wijsheid? Ik kan waarschijnlijk de bovenste rij stenen wegbreken en vanaf daar isolatieplaten er in schuiven. (Tussen buitenblad en isolatie moet wel een smalle ruimte overblijven toch?) Daarna weer opbouwen. Of compleet afbreken, meer isolatie, en met houtskeletbouw een nieuw wandje maken, aftimmeren met gips.
Daarna komt er een mooie Jaga tegenaan, voor meer warmte en modernere afwerking. En als het meevalt doe ik dat truukje ook aan de voorgevel.
Spouwmuurisolatie Supafil of parels ;)

Ik zou het laten vullen met supafil. Dat geeft een beter resultaat dan zelf klooien. Endie radiatoren vervangen of vloerverwarming aanleggen maar das eigen smaak natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Laatst online: 11:50
vanDaal schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:28:
Kan iemand mij helpen met een elektriciteitsvraagje?

Gaat om onderstaand project. Ik wil graag verlichting aanbrengen rondom de plantenbak. De verlichting moet slim regelbaar zijn. Ik heb al een elektriciteitspunt in de grote bak zitten; daar zit verder geen aarde in, aangezien er Annabelles in groeien. In de kleine bak komt wel aarde. Ik wil meerdere verlichtingspunten maken. Iemand een goede manier om deze te splitsen en slim aan te sturen?

[Afbeelding]
Ik heb in mijn tuin gekozen voor slimme verlichting op basis van zigbee (hue/tradfri/innr). Je kunt dan een armatuur kiezen voor een reguliere fitting.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:26
_ferry_ schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 08:14:
Die weggesloopt, en aan de achtergevel kon ik daarna via de kieren tussen binnenblad en
Waarom zou je dat ene kleine stukje spouw van isolatie willen voorzien? Ik neem aan dat je nergens spouwmuurisolatie hebt. Doe het dan overal of nergens.

Ik zou me hier van binnenuit beperken tot het afdichten van die kier / beperken van tocht.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:45

ST10©DE

Dus.............

Voor eenzelfde doel heb ik besteld bij Houthandel van Gelder in Hattemerbroek. De prijs leek mij redelijk, over de kwaliteit kan ik nog niks zeggen, volgende week wordt het pas geleverd. Goede verzendkosten ook vond ik.

Als ankers ga ik deze gebruiken
https://cdn.webshopapp.co...elder-hout-paalpunten.jpg

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xander schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 09:29:
[...]

Waarom zou je dat ene kleine stukje spouw van isolatie willen voorzien? Ik neem aan dat je nergens spouwmuurisolatie hebt. Doe het dan overal of nergens.

Ik zou me hier van binnenuit beperken tot het afdichten van die kier / beperken van tocht.
Dit dus. Vermoed dat er dan nergens isolatie zit. Je zou het een en ander kunnen afleiden van energielabel. Als richtlijn he dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

DoeEensGek schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 08:45:
[...]

Spouwmuurisolatie Supafil of parels ;)

Ik zou het laten vullen met supafil. Dat geeft een beter resultaat dan zelf klooien. Endie radiatoren vervangen of vloerverwarming aanleggen maar das eigen smaak natuurlijk.
Ik zou daar niet zo stellig over zijn. Er zijn inmiddels zat gevallen bekend waarbij parels inzakken en je dus bovenin niets meer hebt zitten en onderin een klont die continu nat is. De enige echt goede manier om na te isoleren is ook de duurste. Buitenbad eraf, isolatie erin en weer opnieuw opmetselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 09:36:
[...]

Dit dus. Vermoed dat er dan nergens isolatie zit. Je zou het een en ander kunnen afleiden van energielabel. Als richtlijn he dan.
Hangt van het huis af. Bij een tussenwoning met tunnelbouw heb je 2 muurtjes en de rest is kozijn/gevelbekleding. Kan je duur laten isoleren, maar je kunt ook muurtje openmaken en plaat erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Het is op zich wel interessant om overal te laten isoleren, en overweeg ik ook. Dan kan ik nu inderdaad met een bus pur en misschien wat mortel dat het kozijn weer aansluit op de buitenspouw, en die kier dicht is. Daarna een nieuw vensterbankje er op. Dan spuiten ze hem later maat eens vol.

Vooral isolatie van de woonkamer vind ik belangrijk, in de slaapkamer/werkkamer stook ik niet of nauwelijks. Maar als ik zo'n bedrijf in schakel valt er in ieder geval een hoop muur na te isoleren.

Ach, met al die global warming problematiek is slechte isolatie steeds minder een probleem :+ ;)
_JGC_ schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 09:47:
[...]

Hangt van het huis af. Bij een tussenwoning met tunnelbouw heb je 2 muurtjes en de rest is kozijn/gevelbekleding. Kan je duur laten isoleren, maar je kunt ook muurtje openmaken en plaat erin.
klopt, het is wel een hoekwoning, dus een stuk extra muur, maar de voor en achterkant is lekker typisch doorzonwoning met aan de voorkant een kozijn wat al op 50cm vanaf de grond begint.

[ Voor 29% gewijzigd door _ferry_ op 02-05-2020 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Wat is een goede houtlijm voor buiten? Ik las iets over bruislijm, maar welke merken zijn aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
We hebben nog wel wat op onze wensenlijst staan aan verbouwingen aan ons huis maar dit willen we proberen stapje voor stapje te doen. Ik ben me nu even aan het verdiepen op de volgorde en dan specifiek het volgende.

Het liefst zouden we komend jaar een nieuwe keuken plaatsen en over een paar jaar de woonkamer een beurt geven (nieuwe vloer & stucen).

Om te bepalen of deze volgorde wel zo handig (of zelfs mogelijk) is, ben ik me toch even in de vloer aan het verdiepen.

Het huis is gebouwd in '88 / '89 (dubbelglas overal, geisoleerde muren, geisoleerde dakplaten, om een algemeen idee te schetsen(

We hebben een tegelvloer, met daaronder plavuizen (van die dikke tegels van vruuger). Er ligt vloerverwarming in met zwarte slangen en ik heb begrepen dat deze sowieso vervangen moet worden op den duur omdat deze niet zo betrouwbaar is op lange termijn.

Ik was nieuwsgierig naar of de vloer geisoleerd is, om te weten of het met het uitbreken van de vloer de moeite is om alles eruit te halen en te isoleren), en daar heb ik de bouwtekening ervoor bijgepakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_vXA5zI0YHQ-n1jH1shfeSWy_-4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DVdPQpJ0LIUvgb6ukSumIvZT.png?f=user_large

Als ik dit zie, dan lijkt het erop dat onze betonvloer op heiplalen rust en dat er een kruipruimte is? (gezien de 'ventilatie' pijl die getekend is).

Voor zover mij bekend is, is er nergens een toegang tot deze mogelijke ruimte,

Het lijkt me niet dat dit geisoleerd is?
wat is wijsheid als we de vloer aan gaan pakken, de betonvloer laten voor wat het is en daar gewoon een nieuwe cementvloer op storten met vloerverwarming , dus zonder isolatie?

Alvast bedankt voor de tips en ideeen _/-\o_

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

_JGC_ schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 09:47:
[...]

In de jaren 60 deden ze nog niet aan tunnelbouw
louzy82 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:18:
We hebben nog wel wat op onze wensenlijst staan aan verbouwingen aan ons huis maar dit willen we proberen stapje voor stapje te doen. Ik ben me nu even aan het verdiepen op de volgorde en dan specifiek het volgende.

Het liefst zouden we komend jaar een nieuwe keuken plaatsen en over een paar jaar de woonkamer een beurt geven (nieuwe vloer & stucen).

Om te bepalen of deze volgorde wel zo handig (of zelfs mogelijk) is, ben ik me toch even in de vloer aan het verdiepen.

Het huis is gebouwd in '88 / '89 (dubbelglas overal, geisoleerde muren, geisoleerde dakplaten, om een algemeen idee te schetsen(

We hebben een tegelvloer, met daaronder plavuizen (van die dikke tegels van vruuger). Er ligt vloerverwarming in met zwarte slangen en ik heb begrepen dat deze sowieso vervangen moet worden op den duur omdat deze niet zo betrouwbaar is op lange termijn.

Ik was nieuwsgierig naar of de vloer geisoleerd is, om te weten of het met het uitbreken van de vloer de moeite is om alles eruit te halen en te isoleren), en daar heb ik de bouwtekening ervoor bijgepakt:

[Afbeelding]

Als ik dit zie, dan lijkt het erop dat onze betonvloer op heiplalen rust en dat er een kruipruimte is? (gezien de 'ventilatie' pijl die getekend is).

wat is wijsheid als we de vloer aan gaan pakken, de betonvloer laten voor wat het is en daar gewoon een nieuwe cementvloer op storten met vloerverwarming , dus zonder isolatie?

Je vloer is wel geïsoleerd en je zou inderdaad een kruipruimte moeten hebben. Die geruite strook onder je vloer is de arcering voor isolatiemateriaal. Helaas staat er geen Rc waarde bij. Hoger dan 2,5 zal het sowieso niet zijn, eerder nog lager.

[ Voor 75% gewijzigd door PaT op 02-05-2020 11:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-09 16:11
vanDaal schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:28:
Kan iemand mij helpen met een elektriciteitsvraagje?

Gaat om onderstaand project. Ik wil graag verlichting aanbrengen rondom de plantenbak. De verlichting moet slim regelbaar zijn. Ik heb al een elektriciteitspunt in de grote bak zitten; daar zit verder geen aarde in, aangezien er Annabelles in groeien. In de kleine bak komt wel aarde. Ik wil meerdere verlichtingspunten maken. Iemand een goede manier om deze te splitsen en slim aan te sturen?

[Afbeelding]
Bo0bz schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 09:05:
[...]

Ik heb in mijn tuin gekozen voor slimme verlichting op basis van zigbee (hue/tradfri/innr). Je kunt dan een armatuur kiezen voor een reguliere fitting.
Jup ik heb daar ook voor gekozen, ik heb:
https://www.toolstation.nl/grondspot-rond/p54643
Daarin past precies GU10 Hue van Philips:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGrlnb5ZLjJoTTx3Zr33eyz7VXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7w6drO9LIKxI2sDBsN9BLqc3.jpg?f=fotoalbum_large
Eronder een gietmof, en dan gewoon altijd spanning erop. Hue fade iedere avond voor het donker wordt in, en rond 01:00 gaat hij nu vanzelf weer uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eb4OqnCiKQLFi2_JWFzw1nm9Tik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m8fuYAS7X40L6XlknsWVaJRF.jpg?f=fotoalbum_large
Voordeel aan Hue/Zigbee is dat ieder devices ook een relay is, en heb in mijn woonkamer tegen de voortuin aan ool Hue lampen.
Al met al ben ik tevreden O-)

[ Voor 17% gewijzigd door skai21 op 02-05-2020 11:47 ]

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-09 11:30

Guldan

Thee-Nerd

louzy82 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:18:

[Afbeelding]

In mijn huis (zelfde bouwjaar) is de vloer wel 'geïsoleerd' (5cm tempex). Heb je toevallig tegels in de hal? En de keuken? Bij mij zit de toegang tot de kruipruimte daar namelijk. Je zou ook ff de meterkast leeg kunnen pakken en kijken of je via de onderkant een kruipruimte ziet (dan ben je er echter nog niet in)

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
*knip*
Quote error :X |:(

[ Voor 98% gewijzigd door skai21 op 02-05-2020 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Nu online
Guldan schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:44:
[...]

In mijn huis (zelfde bouwjaar) is de vloer wel 'geïsoleerd' (5cm tempex). Heb je toevallig tegels in de hal? En de keuken? Bij mij zit de toegang tot de kruipruimte daar namelijk. Je zou ook ff de meterkast leeg kunnen pakken en kijken of je via de onderkant een kruipruimte ziet (dan ben je er echter nog niet in)
We hebben overal tegels. (tegels over plavuizen, oude dikke tegels, heen).
Bij de achterdeur zit een luik onder de mat maar daar zijn alleen waterleidingen met vleugelkraantjes te zien.
De mat bij de voordeur is ook verdiept maar daar onder liggen wel gewoon dezelfde tegels... (lijkt me niet dat ze over een bestaand luik heen hebben getegeld...?)

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• new_guy
  • Nu online
Even bij de buren langs gaan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Nu online
PaT schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:38:
[...]

In de jaren 60 deden ze nog niet aan tunnelbouw

[...]

Je vloer is wel geïsoleerd en je zou inderdaad een kruipruimte moeten hebben. Die geruite strook onder je vloer is de arcering voor isolatiemateriaal. Helaas staat er geen Rc waarde bij. Hoger dan 2,5 zal het sowieso niet zijn, eerder nog lager.
Dank je.

Het lijkt me dan de beste optie om alleen nieuwe cement vloer te maken en dan maar te leven met het idee dat het wel geisoleerd is maar niet zo goed.?

Ik zal me eens verdiepen in kruipruimte isolatie al heb ik nog geen idee hoe dat aangebracht moet gaan worden zonder luik.

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Nu online
new_guy schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 12:18:
Even bij de buren langs gaan? :)
Ga ik zeker doen. zij hebben hun huis zelf gebouwd in dezelfde tijd als het mijne.

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwahiel
  • Laatst online: 22-09 12:15

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

skai21 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:44:
[...]

[...]

Jup ik heb daar ook voor gekozen, ik heb:
https://www.toolstation.nl/grondspot-rond/p54643
Daarin past precies GU10 Hue van Philips:
[Afbeelding]
Eronder een gietmof, en dan gewoon altijd spanning erop. Hue fade iedere avond voor het donker wordt in, en rond 01:00 gaat hij nu vanzelf weer uit:
[Afbeelding]
Voordeel aan Hue/Zigbee is dat ieder devices ook een relay is, en heb in mijn woonkamer tegen de voortuin aan ool Hue lampen.
Al met al ben ik tevreden O-)
Ik was lui en wilde andere lampen dan hue lampen. Heb een hue stekker gemod. Stroom erin en stroom eruit middels vaste kabel. Die schakelt spanning op bestaande buitenverlichting die ik al opgehangen had.

Gevolg: voor 20 euro had ik mijn lampen slim. Ok het is enkel aan en uit, maar dat was voor mij prima. Nu heb er nog een hue sensor bij die het geheel aan gooit en binnen heb ik Friends of hue schakelaars voor als ik t zelf aan of uit wil zetten.
Die schakelaars had ik nog maar je kunt ook gewoon die standaard afstandsbediening gebruiken.

Nu heb ik mijn ledlampen, van 3 tientjes, buiten op hue. Super tevreden hierover. Vond die lampen die zelf hadden niet mooi en veel te duur.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
zwahiel schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 12:29:
[...]

Ik was lui en wilde andere lampen dan hue lampen. Heb een hue stekker gemod. Stroom erin en stroom eruit middels vaste kabel. Die schakelt spanning op bestaande buitenverlichting die ik al opgehangen had.

Gevolg: voor 20 euro had ik mijn lampen slim. Ok het is enkel aan en uit, maar dat was voor mij prima. Nu heb er nog een hue sensor bij die het geheel aan gooit en binnen heb ik Friends of hue schakelaars voor als ik t zelf aan of uit wil zetten.
Die schakelaars had ik nog maar je kunt ook gewoon die standaard afstandsbediening gebruiken.

Nu heb ik mijn ledlampen, van 3 tientjes, buiten op hue. Super tevreden hierover. Vond die lampen die zelf hadden niet mooi en veel te duur.
Daarom had ik ook een eigen spot/armatuur uitgekozen. Die GU10's kosten gelukkig niet zoveel (22,95 vorige week bij bol).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:39
ST10©DE schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:12:
Wat is een goede houtlijm voor buiten? Ik las iets over bruislijm, maar welke merken zijn aan te raden?
Constructie lijm van bison heb ik goede ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvO_91
hpmkruit schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 12:34:
[...]

Constructie lijm van bison heb ik goede ervaringen mee.
Ik zit er aan te denken om bison wood max te gebruiken voor mijn Douglas overkapping schijnt ook goed spul te zijn en kan in een kitspuit. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Laatst online: 19-09 15:42
De luifel hieronder is gemaakt door de vorige bewoner en helaas schots en scheef. Ook de constructie aan de binnenkant is erg slecht uitgevoerd en de trespa platen hebben de verkeerde kleur.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7BwPH2l.jpg

Deze wil ik dus in z'n geheel slopen en opnieuw maken. Ik ben van plan om een frame van vurenhouten balken te maken deze tegen de muur te bevestigen (er zitten nu ijzeren beugels die ik waarschijnlijk kan hergebruiken. Dan underlayment platen van 18 mm er tegen aan schroeven, en uit eindelijk met trespa afwerken.

Het platte dak wil ik uiteindelijk door een dakdekker met bitumen dakbedekking laten afwerken. In principe de volgende afwerking:

Afbeeldingslocatie: https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jpgm/mastiekhoek_4a_mastiekrib_forum_www_fan_tv.jpg

Nu vraag ik mij alleen af hoe je het afschot maakt? Ik wil op de korte kant, zeg maar helemaal rechts een kiezelbak afvoer maken. Zoals je hieronder ziet:

Afbeeldingslocatie: https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jpgh/hemelwaterafvoer_14_zijuitloop_niet_in_de_hoek_www_klusidee_nl.jpg

Ik lees overal dat het dak een afschot van 15 mm per meter moet krijgen. De totale breedte is ca 3,5 meter dus zou ik een verschil krijgen van ca 5 cm. Ik lees dat men vaak het afschot in de isolatie maakt, op dit dak komt echter geen isolatie. Ik zal dus het underlayment al schuin moeten laten lopen door de balkenconstructie op te vullen met latten of iets dergelijks.

Eigenlijk wil ik de daktrim wel waterpas houden, denk dat een verschil van 5 cm best wel zichtbaar en lelijk zou zijn. De 45 graden mastiekrib (van 75 x 75 mm) wil je eigenlijk weer gelijk laten lopen met het underlayment. Hoe lost men dit meestal op in de praktijk?

Enige wat ik mij kan bedenken is de mastiekklos zelf te zagen uit een vrij dikke balk en die helemaal schuin te zagen over de lengte. Dat kan natuurlijk maar lijkt me relatief veel werk vraag me af of er een betere oplossing is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Moet hij enorm aflopen? Is het erg als er wat water op blijft staan? Een plat garage dak loopt typisch gezien ook niet schuin toch?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Laatst online: 19-09 15:42
Ik heb hier te weinig ervaring om er echt wat over te zeggen. Maar ik ging er vanuit dat platte daken altijd afschot hebben. Grootste zorg is meestal als er teveel water op blijft staan dat dat nogal een gewicht is, begreep ik.

Maar ik weet niet of men dat altijd doet in de praktijk. Misschien is afschot ook overdreven voor zo'n luifel, aan de andere kant doe ik het graag gelijk goed als dat praktisch mogelijk is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:49
In een tijd van duurzaamheid en goede zorg voor flora en fauna kunnen die omhoog schijnende spots me niet snel genoeg verboden worden. Ik weet dat vleermuizen nu even niet het beste imago hebben, maar ik wil het toch eventjes voor ze opgenomen hebben :+

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

We willen met onze trappen aan de slag. Deze hebben nu ingefreesde antislip strips in een sleuf van ca 9mm diep en 6mm breed. Ik vind het maar ondingen en wil die sleuven dus dichtsmeren. Maar met 26 treden van ca 1 meter breed, welk materiaal zou ik daar nu het beste voor kunnen gebruiken? Een allesvuller of toch een specifieke houtvuller? Die laatste blijft flexibel en dat heb je denk ik wel nodig op een trap. En zou je dan nog iets van rugvulling in zo'n sleuf moeten leggen?
@Jelte,89 jij als houtspecialist, hoe kijk jij daar tegen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:22

Exigence

dnkroz

Persoonlijk zou ik ze vullen met een papje van zaagsel en witte houtlijm. Maar dat is gevoel. Denk dat tweecomponentenvuller wellicht ook wel kan. Nadien weer alles weer vlak schuren met de trede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

De pest van 2-componentenvuller, naast de prijs, is dat je het redelijk snel moet verwerken. Dat wordt denk ik wel een dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:22

Exigence

dnkroz

PaT schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 14:42:
De pest van 2-componentenvuller, naast de prijs, is dat je het redelijk snel moet verwerken. Dat wordt denk ik wel een dingetje.
Je hoeft niet alles in één keer te mengen natuurlijk. Klein beetje mengen met twee plamuurmessen en dan per trede verwerken. Na een of twee tredes heb je wel door hoeveel je per trede nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

ST10©DE schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:12:
Wat wil je vast maken?

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
dreamscape schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 22:12:
[...]

Ik zou liever met betonpoeren en paalhouders werken en niet die douglas zomaar de grond in rammen. Als het een klein speelhuisje is, heb je geen enorme poeren nodig. Zelf gieten in een half metertje pvc-buis is wellicht al voldoende. Daar heb je later geen enorme last van, toch?

Ik heb twee jaar geleden een heel afdak gebouwd (die staat wel op zes poeren van 75 bij 12,5 cm) met douglas balken die ik in Elshout heb gehaald. Zie https://www.tuinhout-compleet.nl/

Het is vanuit hier in Nimma wel even rijden (met een gehuurde Anac-aanhager, dat kwam er ook nog bij) maar de prijs was destijds erg netjes.

Ik had vrij veel nodig voor dat afdak, dus de kosten voor de aanhanger konden er gemakkelijk uit. In jouw geval is dat misschien anders...

(mooie autocorrect of typo trouwens, die Ponymeyer :) )
Als je zo'n paalhouder gebruikt met je nog steeds met beton bezig toch? Heb geen zin om dat beton over een jaar of 10 uit de grond te moeten graven. Een losse paal in de grond is veel makkelijker weg te halen.

Waarom niet het onderste gedeelte van de paal met teer behandelen en daarna de paal de grond in rammen? Dat houdt het wel even uit lijkt me?
Hier doen ze dat in ieder geval: YouTube: #27 Houten speelhuisje zelf maken

[ Voor 10% gewijzigd door Jelte op 02-05-2020 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
hpmkruit schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 22:05:
Onbehandeld Douglas koud in de grond? Als je echt niks met het hout wil doen, pak dan tenminste hardhout. Voor iets dat je 10 jaar wilt laten staan zou ik er net ff wat meer moeite in steken.
Het gaat de tien jaar niet redden. En als ik zie wat hier ruim 30 jaar uithoudt, hoeft dat geen hardhout te zijn. Daar ga ik de kosten dus niet voor maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@nokiaan958GB en @ST10©DE Dank voor de tips! :) Helaas is me dat vanuit nimma allemaal wat te ver rijden. En verzendkosten voor die paar palen veel te hoog. Dan rijdt ik wel langs de lokale groothandel voor wat duurder hout denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:16

vanDaal

-ismeereentje

Bo0bz schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 09:05:
[...]

Heb je daar nog een schakelaar tussen gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
CurlyMo schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 14:23:
In een tijd van duurzaamheid en goede zorg voor flora en fauna kunnen die omhoog schijnende spots me niet snel genoeg verboden worden. Ik weet dat vleermuizen nu even niet het beste imago hebben, maar ik wil het toch eventjes voor ze opgenomen hebben :+
Hmm, ik vond het al vrij duurzaam dat ik al mijn lampen door LED had vervangen. Al mijn planten afgestekt had en op die manier verjongt i.p.v. nieuwe te kopen. En al mijn stalen kozijnen met enkel glas vervangen heb door nieuwe en HR+++ glas.
Ik heb voor verschillende vogels huisjes (met bewoners). Maar over de vleermuizen had ik niet nagedacht, maar een beetje verlichting vind ik toch echt wel mooi.
Het schijnt tegen het boompje, niet de lucht in. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Klushelden: Ik ben bij de baasvrouw een lampje aan het ophangen. Eitje, behalve dat ik erachter kwam dat de centraaldoos in kwestie een dolgedraaide schroef is. De hele kop is in het verleden al vernaggeld en er is met een tang aan gedraaid. De schroef zelf kreeg ik met veel moeite 1cm uit de doos maar ook niet verder dan dat.
Na een kwartier pulken maar opgegeven. Maar goed die lamp hangt op 1 schroef gewoon niet recht.

Wat is slim?

Ik zie deze alternatieven:

- Nieuwe centraaldoos. Het betreft een betonnen plafond met een laag stuk erop, dus echt even snel die doos wisselen lijkt me een risico. Baasvrouw wil liever geen stucadoor laten komen O-).
- Schroef uitboren... maar dan?
- De lamp naast de centraaldoos hangen en een kabelgootje gebruiken. Tsja geen porem.
- Een paar latjes om de centraaldoos heen in het plafond hangen en een plaatje daar onderop, aan dat plaatje de lamp hangen. In feite bouw je een kastje onder de centraaldoos. Moet volgens mij kunnen, wel wat meer werk.

Iemand nog ervaringen/ideeen?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Ik wil bij het bouwen van een speeltuin op pootjes en een overkapping de schroef- /halfhout verbindingen de bevestigingen ondersteunen met lijm ( bruislijm?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Boudewijn schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 17:39:
Klushelden: Ik ben bij de baasvrouw een lampje aan het ophangen. Eitje, behalve dat ik erachter kwam dat de centraaldoos in kwestie een dolgedraaide schroef is. De hele kop is in het verleden al vernaggeld en er is met een tang aan gedraaid. De schroef zelf kreeg ik met veel moeite 1cm uit de doos maar ook niet verder dan dat.
Na een kwartier pulken maar opgegeven. Maar goed die lamp hangt op 1 schroef gewoon niet recht.

Wat is slim?

Ik zie deze alternatieven:

- Nieuwe centraaldoos. Het betreft een betonnen plafond met een laag stuk erop, dus echt even snel die doos wisselen lijkt me een risico. Baasvrouw wil liever geen stucadoor laten komen O-).
- Schroef uitboren... maar dan?
- De lamp naast de centraaldoos hangen en een kabelgootje gebruiken. Tsja geen porem.
- Een paar latjes om de centraaldoos heen in het plafond hangen en een plaatje daar onderop, aan dat plaatje de lamp hangen. In feite bouw je een kastje onder de centraaldoos. Moet volgens mij kunnen, wel wat meer werk.

Iemand nog ervaringen/ideeen?
Gewoon in het beton boren, en met een goeie plug de lamp ophangen.
Als je net naast de centraaldoos boort gaat dat prima, het best diagonaal dan is de kans dat je een buis raakt minimaal. Dat kun je ook gewoon zien in de doos.

Ik heb geloof ik nog nooit een lamp aan de doos zelf geschroefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

skai21 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 17:49:
[...]

Gewoon in het beton boren, en met een goeie plug de lamp ophangen.
Als je net naast de centraaldoos boort gaat dat prima, het best diagonaal dan is de kans dat je een buis raakt minimaal. Dat kun je ook gewoon zien in de doos.
Dank voor de tip, maar de platfondplaat van de lamp is maar net iets breder dan de centraaldoos.. die blijf je dan wel heel lelijk zijn (hij is denk ik 1-2 cm groter en rond).

Is daar nog iets mee te truc'en?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
Boudewijn schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 17:51:
[...]

Dank voor de tip, maar de platfondplaat van de lamp is maar net iets breder dan de centraaldoos.. die blijf je dan wel heel lelijk zijn (hij is denk ik 1-2 cm groter en rond).

Is daar nog iets mee te truc'en?
Meestal krijg je door net naast de doos te boren de lamp behoorlijk recht onder de doos.
Maar dat scheelt per situatie en ophangsysteem.

Pagina: 1 ... 101 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.