[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.034.170 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:21
dreamscape schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:05:
Ik vind hem niet zo angstaanjagend, die groef. Weet niet waarom hij gevreesd zou moeten worden. ;)
Flauw

@Jelte,89 Wat een K* klus, ziet er in ieder geval een stuk beter uit zo.

K to the KillaZ

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Sinds vandaag vrees ik zo'n groef ook, was nogal een hoop werk namelijk om ze er zelf in te maken!

Dit om een onopvallende poort te maken die aansluit op de betonschutting.

Afbeeldingslocatie: https://houbenweb.nl/images/storage/5517c5769c5d2740e879863c4d81d984/600.png

Afbeeldingslocatie: https://houbenweb.nl/images/storage/73321bc559ce409d290f1679408f1a4f/600.png

Afbeeldingslocatie: https://houbenweb.nl/images/storage/9b0b143c4b1beb703c168ce62ab6964c/600.png

Afbeeldingslocatie: https://houbenweb.nl/images/storage/ed0a064b4ba108b50049a68e563ed7ea/600.png

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:56
Wat een handigheid en precisie allemaal! Respect hoor.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 07:53
Heb me een frame van een waldsofa gekocht (zie waldsofa.de). Gaat om metalen frame, 1200 breed. Ivm weinig onderhoud willen hebben wil ik geen hout gebruiken om hem af te maken, maar kunstof balken/palen. Dit gaat dus om het zit gedeelte.
Nu is min vraag
- kunstof paal, 35x70 (wat ik nog moet vinden) is dat wel stevig genoeg om op te zitten met 2 man als de overspanning ong 1100 is? Of moet ik toch maar gewoon voor hardhout gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spartex
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 18:01
Kan je de vloerverwarming niet invrezen in de huidige cementdekvloer? Dan hoef je ook niet de 7 weken te wachten.
@jacco5555 Daar zat ik inderdaad ook aan te denken, iemand die mij kan vertellen wat precies de voor- en nadelen zijn aan een vloerverwarming in een bestaande dekvloer infrezen t.o.v. de dekvloer verwijderen en opnieuw storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:42
dreamscape schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:05:
Ik vind hem niet zo angstaanjagend, die groef. Weet niet waarom hij gevreesd zou moeten worden. ;)
Haha, ik keur hem goed maar heb mijn spelfout wel even aangepast.[quote]Arjan schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:11:

Sinds vandaag vrees ik zo'n groef ook, was nogal een hoop werk namelijk om ze er zelf in te maken!

[Afbeelding]

Dit zou ik ook kunnen maar ik weet dat het een pleuris werk is en veel tijd kost om mooi resultaat te krijgen dus misschien weet iemand waar ik de platen met groef kan kopen. Welk plaatmateriaal gebruik jij daar?

Weet iemand of 24 mm mdf recht blijft als je het schildert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

@Appie Heijn exterieur MDF
Voor binnen kun je natuurlijk gewoon standaard MDF gebruiken, scheelt de helft in prijs.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 13:04
Vandaag de basis van mijn werkbank afgerond. Afmeting is 2x1 meter. Fantastisch leuk om te maken. De mdf top is eenvoudig te vervangen in de toekomst. Ik heb voor nu nog geen zaagtafel ingebouwd. Ik gebruik dat gewoon te weinig voor nu. Een zaagtafel kan ik de toekomst wel eenvoudig ingebouwd worden.

Het is bijna jammer dat de werkbank bijna klaar is! Misschien maar gaan verkopen als werk :P

To do:
Plank maken rechterzijde en 2 lades
Deksel maken als afkortzaag naar beneden is
Gasdrukveren onder zaag
Stofafzuiging inbouwen
Cycloon maken
En meer..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrc1qfSetj6iq3DjYwPOjxZHJqA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KeI2CuwErk5gghJPjTr0SEIK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FMs5NJhAq0det_xiJAsy5x0l5fc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M0VIw3fbQd2uZccRaLMrnwlM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QdG_h-OibFUt_OyRYDpyNvcfMHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aCLYOZWQcB5qrd3PLNT45oBI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1P59URqFMHLYtjr-LObeuDsEmw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1v52Px6qcyfAkJUPIJyTjEvj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MU20pZs59Jmg2q2M-mXfs_ajGI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DRW5Kzg6rM2ixfBNjn87qQWZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door colvano op 25-04-2020 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:03
Zijn er mensen met verstand van sanitair? Wat is de (gemiddelde) levensduur van een Gebrit inbouwreservoir? Wij laten onze badkamer verbouwen en ik twijfel of ik een nieuw inbouwreservoir moet plaatsen.

In de huidige situatie zit er ook een Gebrit reservoir in de koof. De loodgieters zeggen nu dat ze het reservoir liever laten zitten omdat ze anders de hele koof moeten afbreken. Ze geven aan dat zo'n reservoir niet kapot te krijgen is. Badkamer schatten wij, wij hebben het huis pas kort geleden gekocht, nu op een jaar of 10 oud.

Ik twijfel of ik dit wil laten vervangen; aan de ene kant vervang ik het liever omdat ik alles in de badkamer opnieuw laat plaatsen. Aan de andere kant vertrouw ik de loodgieters op hun woord. Probleem waar ik alleen mee zit is dat ik niet kan vinden of zo'n reservoir daadwerkelijk nog een levensduur (zeg 30 jaar om save te zitten) mee kan. Willen de loodgieters niet gewoon het klusje wat makkelijker maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05:23
Arjan schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:11:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dat MDF? Blijft dat wel goed buiten na schilderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelflap1992
cverkooyen schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 21:46:
[...]

Is dat MDF? Blijft dat wel goed buiten na schilderen?
Dat was dus ook mijn zorg... het lijkt er namelijk wel op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
jacco5555 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:23:
De wanden staan en dinsdag komen de metselaars. Begint al ergens op te lijken :) [Afbeelding]

[Afbeelding]
Ah, mooie klus.

Ik zou zeggen zo snel mogelijk het dak er op nu we mooi droog weer hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:02
AlxRoelofs schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 21:38:
Zijn er mensen met verstand van sanitair? Wat is de (gemiddelde) levensduur van een Gebrit inbouwreservoir?
[...]
Bij m'n ouders is de badkamer twee jaar terug verbouwd. Daar heeft het vorige reservoir er 23 jaar in gezeten, zonder problemen. Volgens mij kun je bijna alle onderdelen in het reservoir zelf vervangen via de opening van de spoelknoppen (als je de voorplaat eraf haalt). Dus stel dat hij over een jaar ineens wat blijft doorlopen na het doortrekken o.i.d. dan is bijv. een rubber nog wel te vervangen zonder de koof te moeten slopen.

Lastige beslissing. Aan de ene kant zou je zeggen dat zo'n ding nog vele jaren mee kan. Aan de andere kant kost een nieuw reservoir €190 en dan heb je alles weer nieuw. Maarja wel extra werk...

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 25-04-2020 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacco5555
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-09 12:23
Spartex schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:17:
[...]

@jacco5555 Daar zat ik inderdaad ook te denken, iemand die mij kan vertellen wat precies de voor- en nadelen zijn aan een vloerverwarming in een bestaande dekvloer infrezen t.o.v. de dekvloer verwijderen en opnieuw storten?
Ik weet het niet precies maar voordelen lijken mij sneller,goedkoper veel minder werk ;) nadeel is volgens mij dat je vloer minder de warmte vast houd omdat de leidingen boven in de vloer zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:03
ThinkPadd schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 22:03:
[...]

Bij m'n ouders is de badkamer twee jaar terug verbouwd. Daar heeft het vorige reservoir er 23 jaar in gezeten, zonder problemen. Volgens mij kun je bijna alle onderdelen in het reservoir zelf vervangen via de opening van de spoelknoppen (als je de voorplaat eraf haalt). Dus stel dat hij over een jaar ineens wat blijft doorlopen na het doortrekken o.i.d. dan is bijv. een rubber nog wel te vervangen zonder de koof te moeten slopen.

Lastige beslissing. Aan de ene kant zou je zeggen dat zo'n ding nog vele jaren mee kan. Aan de andere kant kost een nieuw reservoir €190 en dan heb je alles weer nieuw. Maarja wel extra werk...
Dat is precies waar wij tegenaan lopen. De loodgieters zeggen dat alles wat eventueel vervangen moet worden te vervangen is via de voorplaat. Alle andere delen zouden volgens hen niet kapot kunnen.

Het reservoir heb ik in principe en het vervangen staat ook op de offerte van de loodgieter. Wellicht moet ik sowieso eerst vragen of deze retour kan. Als dat niet kan, moet ik hem sowieso laten vervangen. Als het nog retour kan, kan ik er nog voor kiezen het geld te besparen.

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

@cverkooyen @appelflap1992 of het houdt weet ik nog niet, maar dit is geen standaard MDF plaat die bij de gedachte aan contact met water al vervormd. Het zuigt ook geen verf op. Ik zal jullie op de hoogte houden van de weerbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05:23
Arjan schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 22:52:
@cverkooyen @appelflap1992 of het houdt weet ik nog niet, maar dit is geen standaard MDF plaat die bij de gedachte aan contact met water al vervormd. Het zuigt ook geen verf op. Ik zal jullie op de hoogte houden van de weerbaarheid.
Het is ook niet de groene, vocht bestendigere versie toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Boudewijn schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:22:
Ik heb bij de baasvrouw 2 van deze units neergezet in het schuurtje. https://www.hornbach.nl/s...inkt/5585764/artikel.html
Staan prima de bima maar ik wil ze nog even verankeren. Er gaan geen enorme lasten in komen, maar het is een kleine moeite.

De beide kasten staan in een hoek, in een L-vorm, de korte kant van de een staat tegen de lange voorkant van de ander. Mijn vriendin wil liever niet teveel geboor in muurtjes ed maar ik wil er wel een paar schroeven in jassen. Is het daarnaast nog slom ze aan elkaar te verankeren?
Ik kan vrij makkelijk in de draagplank van de ene kast, en de verticale stijl van de andere kast een gaatje boren en er een boutje doorheen jagen. Dan zijn ze ook aan elkaar verankerd ipv alleen aan de muur.

Is loop ik het risico daarmee de draagkracht van de kast te verminderen? Zat zelf aan 3 of 4 M4'tjes te denken, die kasten zijn het stevigs als ze recht/strak staan volgens mij. Ik wil daarmee vooral zorgen dat ze in hun verband blijven staan.
iemand nog?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:36
Als je niet wil boren kun je ze met tiewraps aan elkaar maken. 3 of 4 waar de hoeken bij elkaar komen.

Ik heb in mijn magazijn de stellingen aan elkaar gezet met tiewraps en dat gaat geen kant meer op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:29
colvano schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 21:27:

To do:
Gasdrukveren onder zaag
Stofafzuiging inbouwen
Cycloon maken
En meer..
Kijk voor de lol eens naar deze rus:
YouTube: DIY Cyclone Separator in 2 min.
Super simpel en werkt erg goed.
Verder maakt deze gast echt enorm gave dingen met redelijk simpele middelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
chrisborst schreef op zondag 26 april 2020 @ 07:32:
[...]

Kijk voor de lol eens naar de rus:
YouTube: DIY Cyclone Separator in 2 min.
Super simpel en werkt erg goed.
Verder maakt deze gast echt enorm gave dingen met redelijk simpele middelen.
Bedankt voor de tip! Ik heb de materialen al in huis, een dust commander. Maar ik weet zeker dat de DIY ook goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:49
Vandaag de basis van mijn werkbank afgerond. Afmeting is 2x1 meter. Fantastisch leuk om te maken. De mdf top is eenvoudig te vervangen in de toekomst. Ik heb voor nu nog geen zaagtafel ingebouwd. Ik gebruik dat gewoon te weinig voor nu. Een zaagtafel kan ik de toekomst wel eenvoudig ingebouwd worden.

Het is bijna jammer dat de werkbank bijna klaar is! Misschien maar gaan verkopen als werk :P

To do:
Gasdrukveren onder zaag
Stofafzuiging inbouwen
Cycloon maken
En meer..

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes. Ik neem aan dat het blad van fe werkbank op gelijke hoogte zit met het plateau van de afkortzaag? Ik kan het op de foto's niet goed zien.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
hansvk schreef op zondag 26 april 2020 @ 09:11:
[...]

Netjes. Ik neem aan dat het blad van fe werkbank op gelijke hoogte zit met het plateau van de afkortzaag? Ik kan het op de foto's niet goed zien.
Ja dat is correct, die zijn gelijk aan elkaar. Anders had ik de afkortzaag er net zo goed gewoon op kunnen maken. Had een hoop werk gescheeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:34
colvano schreef op zondag 26 april 2020 @ 09:15:
[...]

Ja dat is correct, die zijn gelijk aan elkaar. Anders had ik de afkortzaag er net zo goed gewoon op kunnen maken. Had een hoop werk gescheeld :)
Wat is de reden om hem weg te kunnen klappen? :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
Martinusz schreef op zondag 26 april 2020 @ 09:26:
[...]

Wat is de reden om hem weg te kunnen klappen? :)
Dan kan ik het volledige werkblad gebruiken. Waarschijnlijk staat de zaag meestal omhoog, maar het geeft net wat meer flexibiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Highfive95 schreef op zondag 26 april 2020 @ 04:07:
[...]

Als je niet wil boren kun je ze met tiewraps aan elkaar maken. 3 of 4 waar de hoeken bij elkaar komen.

Ik heb in mijn magazijn de stellingen aan elkaar gezet met tiewraps en dat gaat geen kant meer op.
Ik vind boren in de kasten prima. Dat kan dus zonder dat ik ze te zeer verzwak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:44
Vrijdag avond muurtje van 3 bij 1.80 slopen. Was binnen 2 uur eruit dus ik zaterdag ochtend even snel de gemetselde fundering eruit te halen. Zit er onder die fundering nog verrassing van een betonnen fundering van 60*40..... Dus even wat zwaar geschut huren bij de gamma.

Volgende week de andere kant eruit en dan de week erop beginnen met de uitbouw van 5*3.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/hjil5ghj70u.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ook een vervelend klusje [deels] achter de rug...

Geen idee wat voor rommel ze bij Ikea standaard op hun tuinmeubelen gooien, maar ik heb de tuinbank en -stoelen na 2-3 jaar van dit soort dingen...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iFTju1Ol.jpg

... na de boel volledig uit elkaar gegooid te hebben, en vele, vele, vele uren schuren, getransformeerd naar:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DA5gzWil.jpg

Wat een k*tklus toch, dat schuren. Maar het resultaat is wel fijn O+
En daar doen we 't toch voor...

Slechts 2x onderdelen verkeerd terug aan elkaar gelijmd trouwens :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CzR2M8dl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/elUxfgHl.jpg

Ik heb de tafel als werkbank gebruikt omdat die toch ook dringend toe was aan een grondige schuurbeurt, maar dat wordt voor 1 v/d komende weekends, de zin is er even niet meer :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zTWfaU4l.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Laatst online: 21:21
Hier kan ik nog even een gelamineerde staander gaan maken op de vliering, precies op een plek waar ik de opening in gedachten had. Er zit dus een nokbalk in van 280x153 (!!!) voor een overspanning van 5.85m, en nog moet hij ondersteund worden op de draagmuur. :X :F

Gelukkig had ik er soort van rekening mee gehouden met de dragende HSB muur eronder, maar toch.... :|

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:00
Sommige balken van m’n pergola hebben barsten/scheuren (zaten er al in toen ik ze kreeg). We willen de pergola eerdaags beitsen met een transparante beits. Is het nog handig/nodig om de scheuren dicht te maken met epoxy of iets dergelijks?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YkmK811rDBxUBNFBS03t7osWxSA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CyTFuhnky27aNM4OHoajX4Ol.jpg?f=fotoalbum_large

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 13:34
Slonzo schreef op zondag 26 april 2020 @ 13:59:
Ook een vervelend klusje [deels] achter de rug...

Geen idee wat voor rommel ze bij Ikea standaard op hun tuinmeubelen gooien, maar ik heb de tuinbank en -stoelen na 2-3 jaar van dit soort dingen...

[Afbeelding]

... na de boel volledig uit elkaar gegooid te hebben, en vele, vele, vele uren schuren, getransformeerd naar:

[Afbeelding]

Wat een k*tklus toch, dat schuren. Maar het resultaat is wel fijn O+
En daar doen we 't toch voor...

Slechts 2x onderdelen verkeerd terug aan elkaar gelijmd trouwens :+

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb de tafel als werkbank gebruikt omdat die toch ook dringend toe was aan een grondige schuurbeurt, maar dat wordt voor 1 v/d komende weekends, de zin is er even niet meer :+

[Afbeelding]
Hout buiten zal altijd werken en heeft altijd onderhoud nodig. Dat heeft weinig met de ikea te maken. Wij behandelen onze tafelset elk jaar en dekken hem af met een zeiltje tegen de regen. Ook al is zon de grote boosdoener.
@chrisborst Dat is een mooie simpele cycloon. Iemand een suggestie om zo'n "grote verfblik" te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

DoeEensGek schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:56:
Hout buiten zal altijd werken en heeft altijd onderhoud nodig. Dat heeft weinig met de ikea te maken. Wij behandelen onze tafelset elk jaar en dekken hem af met een zeiltje tegen de regen. Ook al is zon de grote boosdoener.
Dat klopt, maar neemt niet weg dat de standaard afwerking van bij Ikea gewoon rommel lijkt te zijn.

Ik heb 1 stoel gebeitst toen ik de set kocht, met de intentie van de rest later te doen maar dat is er nooit van gekomen :+ Ze hebben allemaal dezelfde omstandigheden gezien (lente/zomer buiten, herfst/winter overdekt - geen zeil), en de ene stoel die ik behandeld heb zag er nog quasi perfect uit, terwijl al de rest nergens meer naar leek.

Regen/vocht is trouwens erger in dit geval. Iemand met exact dezelfde set (samen gekocht, op hetzelfde moment) liet alles 's winters ook buiten staan, dat zag er na 1 jaar al erger uit dan de mijne na 3 jaar :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SawaFish
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-08 22:25
Ik heb onlangs mijn dak laten vervangen, maar het dakbeschot is toen niet behandeld. Nu is dit deels rot aan de onderkant, maar is de lekkage van boven waardoor het rot is geworden gelukkig verholpen. Ik weet echter niet zo goed hoe ik dit het beste kan behandelen? Ik heb het liefst een oplossing die qua inspanning en kosten laag is, zolang het er uiteindelijk wit uit ziet zie je er heel weinig van. Suggesties worden enorm gewaardeerd!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wx3H8tfDdxYeehMcnSTeL5F_6tY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u5J8UArAZbi359xEHRSv7o3Y.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L876slB9bV-iIMYQ708FJCdg81w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/avalMEhPQ3xCA8FuGpsKsWR7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• appelflap1992
SawaFish schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:20:
Ik heb onlangs mijn dak laten vervangen, maar het dakbeschot is toen niet behandeld. Nu is dit deels rot aan de onderkant, maar is de lekkage van boven waardoor het rot is geworden gelukkig verholpen. Ik weet echter niet zo goed hoe ik dit het beste kan behandelen? Ik heb het liefst een oplossing die qua inspanning en kosten laag is, zolang het er uiteindelijk wit uit ziet zie je er heel weinig van. Suggesties worden enorm gewaardeerd!

[Afbeelding][Afbeelding]
Ajj, dat ziet er niet goed uit, ik ben bang dat je het in de verkeerde volgorde hebt aangepakt. Het hout is zo te zien te verrot, die planken moeten vervangen worden als je het goed wil aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:59
Ik ben de lampen in de tuin (12v) aan het vervangen. Dit zijn 2 “groepen” van 4 lampen, de 12v draad ligt er al. In de oude lampen kon het einde van beide kabels in de lamp geschoven worden, in de nieuwe niet. Ik heb dus iets van een eindkap nodig, omdat er anders koper direct in de grond ligt.

Het zijn lampen van Hornbach en daar heb ik gevraagd om een eindkap oid, maar dat hadden ze niet. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Wellicht google ik niet naar de juiste term...

Edit: het is deze set: http://www.seasonlights.c...nloads/20120618121831.pdf

Hier zie ik ook niet echt wat ik zoek. Wellicht is het de bedoeling dat je het systeem in een volledige lus aanlegt; dan heb je dit probleem niet. Ik installeer dit op bestaande draad, waarbij ik dus 2 losse groepen heb... dacht dat dat wel zou kunnen; de draad opgraven is niet echt een optie meer.

[ Voor 29% gewijzigd door cooper87 op 26-04-2020 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:55
cooper87 schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:43:
Ik ben de lampen in de tuin (12v) aan het vervangen. Dit zijn 2 “groepen” van 4 lampen, de 12v draad ligt er al. In de oude lampen kon het einde van beide kabels in de lamp geschoven worden, in de nieuwe niet. Ik heb dus iets van een eindkap nodig, omdat er anders koper direct in de grond ligt.

Het zijn lampen van Hornbach en daar heb ik gevraagd om een eindkap oid, maar dat hadden ze niet. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Wellicht google ik niet naar de juiste term...

Hier zie ik ook niet echt wat ik zoek. Wellicht is het de bedoeling dat je het systeem in een volledige lus aanlegt; dan heb je dit probleem niet. Ik installeer dit op bestaande draad, waarbij ik dus 2 losse groepen heb... dacht dat dat wel zou kunnen; de draad opgraven is niet echt een optie meer.
In die pdf zie ik dat je vanaf de kabel aftakkingen maakt naar de lampen. Bij de laatste lamp uit de groep zit een soort hoekverbinding waar het uiteinde van de kabel in gaat. Dat werkt dan toch ook bij jou?

Desnoods gebruik je alleen maar die aansluiting voor 'de laatste lamp' en sluit je daar de bedrading dubbel op aan.

Tenminste, ik begrijp uit je verhaal dat de kabel al doorgesneden is op plekken waar lampen moeten komen? En dat je dus niet hun standaard aftakking kunt gebruiken?

Hoe langer ik typ, hoe meer vragen er komen. Want waarom zou er een soort eindkap nodig zijn als je vroeger niet een eind kabel over had?

Heb je hier allemaal over nagedacht voordat je nieuwe lampen kocht?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:59
dreamscape schreef op zondag 26 april 2020 @ 19:09:
[...]

In die pdf zie ik dat je vanaf de kabel aftakkingen maakt naar de lampen. Bij de laatste lamp uit de groep zit een soort hoekverbinding waar het uiteinde van de kabel in gaat. Dat werkt dan toch ook bij jou?

Desnoods gebruik je alleen maar die aansluiting voor 'de laatste lamp' en sluit je daar de bedrading dubbel op aan.

Tenminste, ik begrijp uit je verhaal dat de kabel al doorgesneden is op plekken waar lampen moeten komen? En dat je dus niet hun standaard aftakking kunt gebruiken?

Hoe langer ik typ, hoe meer vragen er komen. Want waarom zou er een soort eindkap nodig zijn als je vroeger niet een eind kabel over had?

Heb je hier allemaal over nagedacht voordat je nieuwe lampen kocht?
Je hebt gelijk, die hoekverbinding is wat ik zoek. Ik gebruik overigens wel hun connectoren etc, het is een beetje lastig uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:27
cooper87 schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:43:

Dus je hebt een andere kabel gebruikt waarin geen aftakkingen zitten? Deze loopt door je tuin, en heeft geen eindstop?

Dan zou ik gewoon een kroonsteen erop zetten en dan gewoon intapen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:55
Maeslant schreef op zondag 26 april 2020 @ 20:48:
Dan zou ik gewoon een kroonsteen erop zetten en dan gewoon intapen.
Jaaa! Kroonsteentjes en tape. En dat dan nog buiten in de tuin ook. Liefst in de vochtige grond, zeker?

Lijkt me echt een bril-fucking-jant plan. 8)7

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@cooper87 google ff op "12v tuin connector"
dreamscape schreef op zondag 26 april 2020 @ 21:34:
[...]

Jaaa! Kroonsteentjes en tape. En dat dan nog buiten in de tuin ook. Liefst in de vochtige grond, zeker?

tja erhm .. slim is anders, maar dat hoeft ook niet zo.

Als je een kroonsteentje gebruikt word dit meestal in epoxy/hars gegoten .. maar voor 12v zou ik gewoon een draad + connector kopen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Laatst online: 22-09 15:44
Ik heb 12mm dik mdf in platen van Ca. 100 * 120cm om deuren van een schuifkast van te maken.

Nu heb ik gelezen dat het belangrijk is om beide kanten te schilderen omdat ze anders krom trekken.

Dus ik vnv fanatiek aan het schilderen. Alle 3 de platen plat gelegd op schragen en een zijde in de grondverf gezet.

Maar ze trekken direct al krom tijdens het drogen.

Ik ga nu maar direct ook de andere kant in de grondverf zetten hopen dat ze weer recht trekken?

Ze worden niet volledig ondersteunt door de schragen.

Een plaat hangt aan weerszijden 15 cm over en wordt daar in het midden volledig ondersteund door de schraag.
In de lengte hangt ie aan weerszijden Ca 20 cm over en is er tussen de schragen een afstand van Ca 70 cm.
Is dat dan te weinig ondersteuning? Alhoewel, de plaat gaat in de lengte ook bol staan en niet doorhangen zeg maar.

Ik ga nu snel de andere kant ook verven maar vraag me af hoe ik ze het best kan laten drogen, zo liggend of toch staand neerzetten.

Iemand?
Thanks!

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

louzy82 schreef op zondag 26 april 2020 @ 22:26:

Ik ga nu snel de andere kant ook verven maar vraag me af hoe ik ze het best kan laten drogen, zo liggend of toch staand neerzetten.

Iemand?
Thanks!
Gewoon op de grond drogen (of meteen schilderen) op wat stucloper? Dat doe ik meestal bij MDF, juist om te voorkomen wat je beschrijft. Zodra de geschilderde kant niet meer plakt, draaien en de andere kant. Dan af en toe draaien om gelijkmatig te drogen.

[ Voor 12% gewijzigd door FirePuma142 op 26-04-2020 23:01 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Laatst online: 22-09 15:44
FirePuma142 schreef op zondag 26 april 2020 @ 23:01:
[...]

Gewoon op de grond drogen (of meteen schilderen) op wat stucloper? Dat doe ik meestal bij MDF, juist om te voorkomen wat je beschrijft. Zodra de geschilderde kant niet meer plakt, draaien en de andere kant. Dan af en toe draaien om gelijkmatig te drogen.
Thanks

Ik heb direct na mijn vorige post de andere kant geschilderd en nu zijn ze alweer rechtgetrokken!

Zou ik ze ook aan beide kanten moeten aflakken of is het kromtrekken nu wel verholpen met enkel de grondverf aan beide zijde?

Louzy#2475

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Jan-man schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:16:
Vrijdag avond muurtje van 3 bij 1.80 slopen. Was binnen 2 uur eruit dus ik zaterdag ochtend even snel de gemetselde fundering eruit te halen. Zit er onder die fundering nog verrassing van een betonnen fundering van 60*40..... Dus even wat zwaar geschut huren bij de gamma.

Volgende week de andere kant eruit en dan de week erop beginnen met de uitbouw van 5*3.

[Afbeelding]
Leuk he die verassingen onder de grond :+ Hier zaterdag de boel uitgegraven, uitbouw samen met de buurman van 2.40. We dachten dat onze HWA gewoon door het huis naar voren ging..
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/WD38Hpz/D559-AB1-B-574-C-40-CB-8299-E2-A77-B66-B2-D6.jpg
Maar helaas dwars door alle tuinen, met een grote put precies op onze scheiding, vandaag alles vervangen voor pvc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:27
dreamscape schreef op zondag 26 april 2020 @ 21:34:
[...]

1) vulcanizeerende tape gebruiken.

Het is ook een 12v systeem.

Ik denk dat dat nog beter werkt als een giet mof die ontworpen is voor dikke kabels. Dat is duur en wat stop je daarin? Kroonsteentje zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-09 16:11
Maeslant schreef op maandag 27 april 2020 @ 08:21:
[...]

1) vulcanizeerende tape gebruiken.

Het is ook een 12v systeem.

Ik denk dat dat nog beter werkt als een giet mof die ontworpen is voor dikke kabels. Dat is duur en wat stop je daarin? Kroonsteentje zeker?
Met een kroonsteentje is niks mis, echter buiten zonder de volledig isolerende hars/gel wel. Die tape gaat na een tijdje lekken, of het nu 12V is of niet. Dat wil je niet. (Sowieso 12V niet als je het mij vraagt)

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 16:21
Remy!!!! schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:33:
Sommige balken van m’n pergola hebben barsten/scheuren (zaten er al in toen ik ze kreeg). We willen de pergola eerdaags beitsen met een transparante beits. Is het nog handig/nodig om de scheuren dicht te maken met epoxy of iets dergelijks?

[Afbeelding]
dat lijken windscheuren, als er geen water in blijft staan is er geen noodzaak ze te vullen, tenzij je het mooier vindt natuurlijk. Nadeel van vullen is dat als je ze niet goed / volledig vult er juist een grotere kans is dat er water in blijft staan en het dus gaat rotten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik ben bezig geweest een overkapping te bouwen, echter heb ik de verkeerde dikte osb platen geleverd gekregen waardoor het dak nu niet dicht kan. Morgen is regen voorspelt en ik vroeg me af of het kwaad kan als al het vurenhout nat gaat regenen. Achteraf kan het natuurlijk prima drogen, maar is er kans op blijvende schade als ik het niet afdek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:44
Bakema schreef op maandag 27 april 2020 @ 06:45:
[...]

Leuk he die verassingen onder de grond :+ Hier zaterdag de boel uitgegraven, uitbouw samen met de buurman van 2.40. We dachten dat onze HWA gewoon door het huis naar voren ging..
[Afbeelding]
Maar helaas dwars door alle tuinen, met een grote put precies op onze scheiding, vandaag alles vervangen voor pvc :)
De hwa ben ik tijdens zetten van de schutting 5 jaar terug al achtergekomen dat die gewoon onder het huis doorloopt. Alleen lag 80% precies midden op de erfscheiding waar ik de palen moest boren. Dus toen heb ik al alles uit kunnen graven en 20 cm opschuiven....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:14
vso schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 19:11:
[...]

je kan 2 L/U profielen van metaal (eerst anti-roest behandelen) met 5 gaten(zelf boren) tegen de muur plaatsen.. 2 schroeven --> muur bij de bouwmarkt vind je lijm(2 componentenkit/lijm),zeefhuls en tapdraad (15cm oid) vaak bij elkaar vaak geschikt voor ophangen van zonnescherm...
- boor gat (in voeg), stop zeefhuls erin .. duw er 25% van de lijm in .. en dan het tapdraad.. (hard snel uit) doe dit nog 3x ..

De andere 3 gaten kan je gebruiken om je zonnescherm op te hangen, bout eerst door de gaten en dan gebruik je de overige 2 gaten tegen de muur te bevestigen ..

Lastig zonder tekening maar wellicht begrijp je wat ik bedoel ???

Deze "methode' en wellicht verschillende voeghoogtes kan je erg flexibel zijn, maar tja ik zou niet met 2/3 mm dik "ijzer" werken iets dikker is wellicht beter..

Het gaat er immers om dat je de de kracht van de wind niet wilt onderschatten .. (storm) ..
Even een update; scherm hangt!

Voor de geïnteresseerde, uiteindelijk met raveeldragers en stukje L metaal opgelost (beiden met zinkspray gespoten tegen roesten).
Pluggen in de muur en gaan.
Hangt als 'n huis

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/122473_IMG_20200423_080658_1.jpg Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/122473_IMG_20200423_080651_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:03

To do:
Gasdrukveren onder zaag
Stofafzuiging inbouwen
Cycloon maken
En meer..

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel gaaf geworden! Mooi systeem ook met de wegkaplbare afkortzaag. Inspireert mij om ook maar weer eens aan de bak te gaan.

Wat ik mij nog zou kunnen voorstellen is overigens dat je op de kopse kanten ook een plank maakt die normaal naar beneden geklapt is en juist omhoog kan voor wanneer dat nodig is, zodat je aan beide zijden nog zo'n 60cm extra werkblad creert. Niet om op te leunen, maar wel makkelijk bij het zagen van lange stukken hout.

Tot slot nog een vraag: hoe stabiel is de constructie, ook icm die wieltjes? En kunnen de wieltjes op een 'rem' modus en een 'rij' modus?

#Valorian ziet al weer nuttige invullingen voor lockdown hemelvaart, 4/5 mei en paasweekend :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

FitTiv schreef op maandag 27 april 2020 @ 16:20:
[...]

Even een update; scherm hangt!

Voor de geïnteresseerde, uiteindelijk met raveeldragers en stukje L metaal opgelost (beiden met zinkspray gespoten tegen roesten).
Pluggen in de muur en gaan.
Hangt als 'n huis

[Afbeelding] [Afbeelding]
betere oplossing zo :) netjes gedaan

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• colvano
Valorian schreef op maandag 27 april 2020 @ 16:36:
[...]

Heel gaaf geworden! Mooi systeem ook met de wegkaplbare afkortzaag. Inspireert mij om ook maar weer eens aan de bak te gaan.

Wat ik mij nog zou kunnen voorstellen is overigens dat je op de kopse kanten ook een plank maakt die normaal naar beneden geklapt is en juist omhoog kan voor wanneer dat nodig is, zodat je aan beide zijden nog zo'n 60cm extra werkblad creert. Niet om op te leunen, maar wel makkelijk bij het zagen van lange stukken hout.

Tot slot nog een vraag: hoe stabiel is de constructie, ook icm die wieltjes? En kunnen de wieltjes op een 'rem' modus en een 'rij' modus?

#Valorian ziet al weer nuttige invullingen voor lockdown hemelvaart, 4/5 mei en paasweekend :)
Bedankt! De werkbank is enorm stabiel. Ik heb 6 wielen gebruikt waarvan de 4 wielen op de hoeken een rem hebben (https://www.hornbach.nl/s...-rem/6644770/artikel.html). Als de rem erop zit staat de werkbank muurvast. Het rijden gaat zeer soepel, ook al is de werkbank best zwaar.

Ik heb het idee dat de werkbank breed genoeg is voor het afkorten van lange stukken hout. Maar zijstukken zouden een idee kunnen zijn!

Hier nog foto’s van de constructie. Ik heb ervoor gekozen om alles mooi aan te laten sluiten omdat ik geen uitstekende delen hout wilde. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4g4Tz8kIm2Yg7bezIeee9xwUJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VA94yjDHKuc9jYGJifJyNkn1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNGbEgJwWJ4ncUQBXYMnBYC5OCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XURbFLBTGxWkyXhyY7iDqFnP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NzTllyQrN2lUdaqizuOL8tYwmqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t9ye9jTGbDWjKimfutNZgCGA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v3SW1pXrrvYRFmY1tcgHNfvqulg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cEc7Pe2FzeKewBluNRiknD3s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04:47
Voor mijn broertje ff een hakblok in elkaar gezet. Wou hij graag een keer hebben, dus ik dacht een leuk verjaardagscadeau.

Aangezien ik alleen nog restanten beuken had, is het volledig beuken geworden.

Eerst 48 blokjes van 50x50x50 maken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mB1I2no0nAyUizoIbzN7FuG7Lc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vtPfbJxDtpTdUpGuPOcYVr7c.jpg?f=fotoalbum_large

Goed in de lijm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aG3ku_Xxy5-GqYOkto1lPbXaYsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HqnDQDgp3NveeKq3LWXhbc73.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens wat latjes rondom gelijmd om tearout tijdens het vlakken te voorkomen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1iCn_1NZY0_EsqhR9K1f5MAEtI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5MoydyGZC9oiV4jMUhYtxEBx.jpg?f=fotoalbum_large

Ff een roundover freesje gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HU8RIhYu12ErU84H4cQZKzUCllU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xumhqbybFqJZj2cLz7VVdANH.jpg?f=fotoalbum_large

En een balnose frees voor handvatten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjKz2Nf1Hek0KA62-bI-4SQ9srk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jIaV0OYFrXKVC1RbuRjb36hv.jpg?f=fotoalbum_large

Ff nog in de olie en nog wat rubberen voetjes zien te vinden.

Volgende keer eens kijken voor wat complexers, als ik wat verschillende kleuren hout heb.

Dit was 4 uurtjes werk.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nice, blijft dat gewoon goed bij elkaar? Als in: die lijm gewoon voldoende?
Wat voor (voedselveilige) lijm gebruik je voor zoiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 23:03
colvano schreef op maandag 27 april 2020 @ 17:19:
[...]

Bedankt! De werkbank is enorm stabiel. Ik heb 6 wielen gebruikt waarvan de 4 wielen op de hoeken een rem hebben (https://www.hornbach.nl/s...-rem/6644770/artikel.html). Als de rem erop zit staat de werkbank muurvast. Het rijden gaat zeer soepel, ook al is de werkbank best zwaar.

Ik heb het idee dat de werkbank breed genoeg is voor het afkorten van lange stukken hout. Maar zijstukken zouden een idee kunnen zijn!

Hier nog foto’s van de constructie. Ik heb ervoor gekozen om alles mooi aan te laten sluiten omdat ik geen uitstekende delen hout wilde. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Thx voor de extra beelden. Misschien kom ik nog een keer terug op deze post als ik aan de slag ga, maar voor nu geeft het genoeg overzicht. Twijfel alleen nog over soort hout. Kom bij mij in zo’n plastic buitenschuurtje, die is redelijk vochtvrij maar better safe than sorry dus iig iets wat geen vocht opneemt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04:47
Boudewijn schreef op maandag 27 april 2020 @ 18:57:
Nice, blijft dat gewoon goed bij elkaar? Als in: die lijm gewoon voldoende?
Wat voor (voedselveilige) lijm gebruik je voor zoiets?
"Gewoon" titebond III.
Voor zover ik weet prima geschikt voor dit doel.
Die lijm is echt tering sterk. En het is relatief veel contact oppervlak wat je verlijmd.

In olieën met druivenpit olie.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

s0ulmaster schreef op maandag 27 april 2020 @ 20:10:
[...]

"Gewoon" titebond III.
Voor zover ik weet prima geschikt voor dit doel.
Die lijm is echt tering sterk. En het is relatief veel contact oppervlak wat je verlijmd.

In olieën met druivenpit olie.
Dat van die lijm snap ik, maar je krijgt vroeg of laat wel stukje in je eten vrees ik. Dat is waar ik bang van ben.
Druivenpitolie of ikea-meubelplankenolie zijn allemaal prima ja :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
Ik ben op zoek naar voorbeelden van een smalle inbouw met 'intern' klompenhok. Kent iemand die?

Wij gaan namelijk een uitbouw maken van 4 meter breed en ongeveer 7 meter lang. Dit hele stuk zal woonkamer worden. Omdat we niet direct van buiten de woonkamer in willen lopen is het de bedoeling om aan de achterkant een soort klompenhokje te hebben waar je binnen komt. De vraag is nu echter wat een goed formaat daarvoor is. Ik kan echter op internet geen vergelijkbare uitbouwen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Als het alleen voor je schoenen uit te doen is heb je aan ongeveer 1x1m al genoeg. Misschien iets breder als je er ook nog een schoenenkast in kwijt wil. Alles daarboven is puur comfort.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hippiepaci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:33
Arjan schreef op maandag 27 april 2020 @ 14:37:
Ik ben bezig geweest een overkapping te bouwen, echter heb ik de verkeerde dikte osb platen geleverd gekregen waardoor het dak nu niet dicht kan. Morgen is regen voorspelt en ik vroeg me af of het kwaad kan als al het vurenhout nat gaat regenen. Achteraf kan het natuurlijk prima drogen, maar is er kans op blijvende schade als ik het niet afdek?
Beetje regen kan niet zoveel kwaad. Wel inderdaad laten drogen voordat je er weer mee aan de slag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik wil graag een (flexibel) rookkanaal aanleggen voor een 70mm pijp (pellet smoker) .. zodat de rook boven de schuur uitkomt

Ik dacht een flexibele (dubbelwandige) pijp van smoker tot 2m c.q 2,50 (nok = 3m hoog) en dan een verder op dubbelwandig ding van 1m die met 2 beugels (2,50 en 2,80) vastgemaakt is

Dubbelwandig omdat schijnbaar bij pellet kachels de rook niet heet genoeg is / te snel afkoelt

of hebben jullie een beter idee/advies ?
op de foto links de situatie
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZHlsyW4.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 28-04-2020 10:17 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 22:59

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Ik heb helaas geen antwoord op je vraag, wel heb je een mooi tuinhuisje! Wat ligt er op je dak?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
Even een vraag aan de ervaren klussers hier. (iets met twee linker handen :'( )

Ik ga binnenkort een pergola maken en ben nu aan het kijken voor de schroeven. Nu twijfel ik welke lengte ik moet nemen. De balken zijn 9 x 9 cm. Ik twijfel tussen 7 of 8 cm schroeven. Ik neig naar 7 cm?

Welke zouden jullie kiezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:29
Jelte,89 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:29:
Ik heb helaas geen antwoord op je vraag, wel heb je een mooi tuinhuisje! Wat ligt er op je dak?
Als ik mag gokken dan is dat om het zwembadwater op te warmen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:34
Boudewijn schreef op maandag 27 april 2020 @ 20:11:
[...]

Dat van die lijm snap ik, maar je krijgt vroeg of laat wel stukje in je eten vrees ik. Dat is waar ik bang van ben.
Druivenpitolie of ikea-meubelplankenolie zijn allemaal prima ja :).
Titebond II en III zijn geschikt voor indirect contact met eten
"Titebond III Ultimate wood Glue and Titebond II Premium Wood Glue have both been approved for indirect food contact."

Een fysiek stukje lijm in je eten ga je ook niet dood aan, daarnaast verwacht ik eerder een stukje hout in je eten dan lijm (aangezien de lijm sterker is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Wij hebben een stenen schuur achterin de tuin van ca. 3,20x6,80m en ca. 2,70 hoog met een plat dak. Vanwege het formaat (net te smal) en de ligging (in de lengte van de tuin, gekoppeld aan dezelfde schuur van de achterburen) is dit ook echt een schuur en geen garage.

Ik zit al een tijd te broeden om het stuk tuin ernaast ook te gaan benutten omdat we daar eigenlijk qua tuin geen gebruik van maken. Er kan dan nog een stuk van 3,80 x 4,50m aan vast. Daarachter is een gezamenlijke toegangsweg. Ik noem het maar even een uitbreiding schuur, want echt een garage gaat het qua afmetingen nog steeds niet worden. Eventueel zou ik er een schuin dak op willen zodat er ook nog een extra (kleine) verdieping is - voor zover dit mag binnen de regelgeving.

De eenvoudige en relatief goedkope optie is een carport maken, dit hebben onze achterburen ook gedaan. Ik wil toch gaan kijken naar de mogelijkheden en kosten om een uitbreiding op de bestaande schuur te maken. De eerste gedachte gaat dan uit naar het funderen en de noodzaak van palen. Ik woon in Utrecht Leidsche Rijn en we hebben hier kleigrond. Ik acht het hoogst waarschijnlijk dat de schuur ook is onderheid, maar heb ondanks opgevraagde bouwtekeningen bij de gemeente geen palenplan kunnen krijgen. Er zullen vast wel sonderingen zijn gedaan hier toen onze blokken huizen zijn gebouwd. Is dit ergens toegankelijk? Ik heb net het Dinoloket gevonden waar ik op een boring vlakbij zie dat er eerst een meter of twee kleigrond zit en dan nog een laag kleiig veen, vanaf bijna 4m diepte is het zandgrond.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Highfive95 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:38:
Even een vraag aan de ervaren klussers hier. (iets met twee linker handen :'( )

Ik ga binnenkort een pergola maken en ben nu aan het kijken voor de schroeven. Nu twijfel ik welke lengte ik moet nemen. De balken zijn 9 x 9 cm. Ik twijfel tussen 7 of 8 cm schroeven. Ik neig naar 7 cm?

Welke zouden jullie kiezen?
Als je door een 9x9cm wilt schroeven in de volgende 9x9 heb je aan 7/8cm niet voldoende, je kunt natuurlijk met een vlinderboor de gaten verzinken (let wel op inwateren bij horizontale delen)

Misschien kun je iets laten zien wat je van plan bent?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
@Jelte,89
Het gaat om de hoeken van de pergola welke met verbindingsstukken aan elkaar komen.
Afbeeldingslocatie: https://www.wovar.nl/uploads/webshop/Pergola-verlengingselement-met-hoekverbinding-voor-9x9-palen.jpg

Nu ben ik bang dat de balk gaat splijten als de schroef er te diep ingaat. Dus vandaar maar 7 cm ipv 8 cm.
Of maakt dat niks uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als de balk niet mag splijten moet je er eerst een gat in boren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

@Highfive95 veel dieper dan halverwege voegt volgens mij geen sterkte toe bij dergelijke verbindingsstukken. De kracht moet uit het ijzer komen, de schroeven/draadnagels zorgen ervoor dat het hout in het ijzer blijft. Splijten voorkom je door voor te boren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Highfive95 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:28:
@Jelte,89
Het gaat om de hoeken van de pergola welke met verbindingsstukken aan elkaar komen.
[Afbeelding]

Nu ben ik bang dat de balk gaat splijten als de schroef er te diep ingaat. Dus vandaar maar 7 cm ipv 8 cm.
Of maakt dat niks uit?
4x40 is voldoende, langer betekent ook vaak dikker, en dat moet ook maar net passen door het voorgeboorde gaatje in die hoekstukken.

Splijten is afhankelijk van het voorboren, Weet je trouwens zeker dat je dit soort dingen wilt toepassen? het werkt uiteraard prima maar ik vind het afbreuk doen aan de pergola.

In de link naar de elementen staat overigens gewoon bij wat je moet toepassen, 5x50mm max..
Hoeveel van die hoekstukken heb je nodig voor je pergola? 4 x 23 euro vind ik een bult geld.

[ Voor 10% gewijzigd door Jelte,89 op 28-04-2020 11:40 ]

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
Jelte,89 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:33:
[...]
4x40 is voldoende, langer betekent ook vaak dikker, en dat moet ook maar net passen door het voorgeboorde gaatje in die hoekstukken.

Splijten is afhankelijk van het voorboren, Weet je trouwens zeker dat je dit soort dingen wilt toepassen? het werkt uiteraard prima maar ik vind het afbreuk doen aan de pergola.
De gaten zijn 6 mm dus dat is geen probleem.

Een beetje industriële uitstraling vind ik wel mooi. Vrienden van ons hebben ze ook en ziet er prima uit.
Ieder zijn smaak zullen wij maar zeggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
In een gat van 6mm krijg je geen 6x60 hoor, het schroefdraad heeft een grotere diameter,

Inderdaad, maar ik wist niet dat je je er bewust van was ;) Ging me ook een beetje om de prijs van die dingen, maar das natuurlijk ook persoonlijk :)

Ik had dan gewoon die 5x50 gebruikt die worden geadviseerd, dan valt de kop ook mooi weg in het hoekstukje

[ Voor 18% gewijzigd door Jelte,89 op 28-04-2020 11:51 ]

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:18
Highfive95 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:28:
Of maakt dat niks uit?
Dan moet je juist niet zulke lange schroeven gebruiken, totaal overbodig voor zoiets, zoals eerder aangeven is 40 mm lang zat, eventueel 5x40 in verband met de grote gaten, of als je echt voor de look wil gaan moet je werken met houtdraadbouten ;)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Vinze
  • Laatst online: 20-09 09:35
Aangezien we nu een huis met tuin hebben en het mooie weer er weer aankomt werd het tijd om een loungeset aan te schaffen. Wegens de crisis en andere uitgaven was het budget beperkt en omdat kant-en-klare loungesets uit de winkel al gauw een goede 600-700 euro kosten heb ik besloten om zelf eentje te maken. Afijn, hout besteld bij de houthandel en afgelopen 2 weekenden druk aan het klussen geweest, met onderstaand resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zR747vYl.png

Helaas heb ik alles wel 4 keer in de beits moet zetten. Na 3 lagen beitsen in de kleur bruingroen was ik totaal niet tevreden met hoe het eruit zag, het was meer een vies geel/groen kleurtje.. Redelijk gefrustreerd naar de Action gegaan en voor 4 euro tuinbeits gekocht met tien keer beter resultaat, ben benieuwd hoelang het mooi blijft maar voor die paar euro mag ik niet klagen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Mooi gemaakt @Vinze, daar ga je een bult plezier van beleven.

Nu kun je mooi van het geld wat je niet hebt uitgegeven beginnen aan wat groen ;) Geeft ook nog wat verkoeling in de zomer :)

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinze
  • Laatst online: 20-09 09:35
@Jelte,89 Thanks! Ja het enige groen wat we nu in de achtertuin hebben is onkruid.. Er komen nog wel wat planten(-bakken) te staan, maar dat is een mooi project voor de vriendin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zo. De eerste vakantieklussen zitten er op:
* Verduisterend rolgordijn opgehangen in de slaapkamer van onze spruit. Nu kan die eindelijk in het donker slapen.
* Een aantal meters CV-leiding en warmwaterleiding geïsoleerd incl. aftapen.
* De eerste van de 6 brandmelders vervangen, op de slaapkamer van de spruit zodat ik daar in één keer klaar ben.

De rest staat op de planning, alhoewel de planning al weer wankelt omdat de vrouw vanaf morgen naar kantoor zou na een half jaar verlof/ziektewet. Helaas zijn er bijna geen mensen op kantoor waardoor ze thuis gaat werken. Het werk wat ze doet is klantenservice, ze gaat dus thuis zitten te bellen... De spruit gaat wel naar het KDV. Dat betekent voor mij dat ik alsnog geen lawaai kan maken met boren etc.

Dit betekent dat ik deze vakantie niet zo veel kan doen als wat ik eigenlijk van plan was. Het zullen nu korte kleine klusjes worden. Blegh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:17
Weet iemand waar ik een kunststoffen (wit/zwart) L profielen kan vinden van 25x10x2400mm? Ik ben mij rot aan het zoeken, maar kom alleen profielen tegen van 20x10 of 25x20 maar dat is echt te klein of te groot. Ik heb deze profielen nodig om mijn badkamer af te maken, die profielen zullen dan over de tegels heen vallen met daar achter de gipsplaten tegen een kozijn aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
console schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:38:
Weet iemand waar ik een kunststoffen (wit/zwart) L profielen kan vinden van 25x10x2400mm? Ik ben mij rot aan het zoeken, maar kom alleen profielen tegen van 20x10 of 25x20 maar dat is echt te klein of te groot. Ik heb deze profielen nodig om mijn badkamer af te maken, die profielen zullen dan over de tegels heen vallen met daar achter de gipsplaten tegen een kozijn aan.
Gewoon afkitten? of denk ik nu te makkelijk?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Niet online

JBplap