Als je je keuken zelf wilt plaatsen koop hem dan bij Bemmel en kroon of een andere keukenboer.
Je krijgt dan de losse delen al voorgemonteerd wat enorm veel werk scheelt en een stuk makkelijker is dan ikea.
Heb ondertussen bij zwagers en vrienden meerdere keukens geplaatst van verschillende aanbieders, dit advies is dus uit ervaring.
@
FRANQ Bedankt, we hadden de tip inderdaad ook al via mijn oude buren ook doorgekregen, die hadden de apparatuur daar vandaan gehaald. Is de keuken daar net zo voordelig? Ik ben van plan om volgende week wat inspiratie op te doen voor de toekomstige keuken, nog specifieke keukenboeren/zaken die jullie aanraden?
Als aanvulling voor @Spartex :
- Stucwerk is alles tussen 10 euro en 20 euro de m2, mijn persoonlijke ervaring is dat je ver van werkspot deze tijd weg moet blijven: Een goede stucadoor zou nu om moeten komen in het werk, zelfs/zeker in Corona tijden.
- Als je je vers gestucte wanden gaat schilderen, laat je goed adviseren over de behandeling: Een betere verfzaak vertelt je precies welke voorstrijk in welke mate gebruikt moet worden.
Daarnaast de vraag: Hoe handig ben je? Ik had nog nooit een keuken geplaatst, toch heb ik voor 4100 euro een behoorlijke keuken, inclusief apparatuur. Badkamer kostte mij 5500 euro voor een badkamer van grofweg 10 m2.
@
KillaZ Gelukkig heb ik een neef die inmiddels 15 jaar stucadoor is, we verwachten dat dit wel goed gaat komen! Wat betreft de keuken, mijn vader en buurman zullen deze gaan plaatsen. Mijn schoonvader is daarnaast nog loodgieter en kan de leidingen verleggen. Zal natuurlijk mooi zijn als dit lager uitvalt dan begroot.
Mocht je willen bezuinigen, die gevel kan over 5 jaar ook nog wel. Komt ook (in huis) geen puin bij vrij dus is eenvoudig los van de rest te doen. En misschien wil je over 5 jaar de gevel ook nog wel isoleren aan de buitenzijde? Of is je mening over kleurgebruik gewijzigd?
Badkamer en keuken zijn ruim begroot (en dat is prima). Blijf in elk geval bij elke aan de mandemakers groep gelieerde keten weg, dan betaal je sowieso te veel. IKEA is prima, er zijn genoeg keukens is 'dikke villa's' die gewoon bij de IKEA weg komen. Qua kasten is dat meer dan prima. Apparatuur is wat meer persoonlijk maar is ook gewoon prima. Bij zelf plaatsen ben je met 4-5k echt wel klaar (excl leidingwerk & overige afwerking). Voor de badkamer loont het om je spullen zelf in te kopen. Een zaak met showroom is duurder dan een zaak zonder showroom. Als je in de omgeving een Bouwcenter hebt; de organisatie waar zij inkopen heeft ook een aantal badkamerzaken die daar inkopen en dus een zéér ruim aanbod van tegels. Je hebt alleen het artikelnummer nodig. In Den Haag zit naast de Bouwcenter een "Tegel MegaStore". Flinke showroom en bestelt uiteindelijk ook gewoon bij dezelfde leverancier. In Meppel zit Concordia, grote showroom erg luxe. Bestel je uiteindelijk bij de plaatselijke Bouwcenter dan scheelt dat zo maar 25%.
Wat betreft vloerisolatie, als je toch een nieuwe vloer gaat plaatsen zou ik eerder 14cm PIR gebruiken dan tonzon. Tonzon plaats je achteraf, PIR kan je voor het storten plaatsen (dacht ik, anyone confirm?).
Wij hebben tonzon, en het helpt volgens mij wel, maar achteraf had ik liever gewoon een pakket PIR gehad, dat is makkelijker af te werken langs de randen en beschadigd veel minder makkelijk. Omdat je een nieuwe vloer gaat storten en dus toch de hele zooi open haalt zou ik direct:
- alle leidingen in de kruipruimte vervangen (riolering + eventuele cv). Je kan er bij dus is 'zo gepiept'.
- genoeg loze leidingen neerleggen. Meterkast naar woonkamer, meterkast naar voortuin, meterkast naar achtertuin, meterkast naar garage etc.
- en mocht er nog een kruipruimte overblijven (ik ga er van uit van wel omdat tonzon werd geadviseerd); ruim die dan op voordat je de vloer gaat storten. Geen spijkers / schroeven / puin achterlaten, mocht je ooit weer onder de vloer moeten dan vervloek je jezelf als je puin hebt laten slingeren.
Voor de begane grond zou ik pvc echt wel aanraden, bij laminaat heb je na 5-10 jaar echt wel gebruikerssporen, pvc ziet er dan nog prima uit. Haal wel even 1 pak extra in huis, bij PVC kan je (mits verlijmd en geen klikpvc) heel eenvoudig één strookje achteraf vervangen. Hier ook al een keer moeten doen toen een stalen constructie viel en een hap uit het pvc had gehaald. Bij laminaat hadden we de hele vloer moeten loshalen).
Oh en, waar ga je de raambekleding van betalen? Het lijkt alsof je alles aanpakt, voor een beetje raambekleding voor het hele huis kan je ook wel 2,5-5k opnemen (horren, rolgordijnen in slk, duo plisse beneden, hier en daar nog een gordijn).
@
Tehh Bedankt voor de input, enorm fijn dat je zoveel tijd en moeite hebt gedaan voor ons! De gevel laten we dan even voor wat het is en doen we eventueel als laatste. Is het isoleren van de gevel veel werk en loopt dat enorm op in de kosten?
De badkamer en keuken zullen we inderdaad zelf gaan plaatsen, mijn schoonvader is loodgieter dus die kan de leidingen eventueel verleggen en daarnaast heb ik het geluk dat mijn schoonbroer tegelzetter is. Toevallig ook nog goede adviezen voor showrooms rond Utrecht?
Wat betreft de isolatie, vanuit de bouwtechnische keuring werd Tonzon geadviseerd omdat we met PIR in de toekomst moeilijk nog wat aan de vloer konden doen. Ik zal nog even een afbeelding toevoegen van onze kruipruimte zodat je een duidelijk beeld hebt. Bedankt voor de adviezen over de riolering en de meterkast, nemen we gelijk even mee!
Vindt je Keralit echt mooi? Hardhout kost hetzelfde, vereist wel onderhoud (1 dag per jaar), maar de uitstraling is veel beter in mijn ogen. Mocht je toch voor onderhoudsvrij gaan, dan kun je ook nog naar andere gevelbekleding kijken dan kunststof. Een combinatie van zwart metaal met hout is bijvoorbeeld ook heel mooi en betaalbaar. En kijk even of dat je extra isolatie kunt aanbrengen op die gevel terwijl je de bekleding vervangt.
Bij een badkamer zitten veel kosten in de installatie. Als je dat zelf doet, bespaar je veel geld. Tegelen kost daarentegen niet zo veel en kost jezelf veel tijd en kun je dus het beste uitbesteden.
Als je goed onderhandelt is het prijsverschil tussen een keukenboer en zelf samenstellen niet zo groot meer. Installatie kun je dan zelf doen, maar die jongens zijn er wel heel handig in en installatie laten doen kost ongeveer €600 - €1000.
Wanneer is je platte dak vervangen? Dat is af en toe aan de beurt.
@
-DarkShadow-Sommige kunststofvormen vinden we inderdaad wel mooi maar de grootste reden is inderdaad dat het vooral onderhoud vrij is. Ik had ook al gekeken naar Protex bijvoorbeeld.
Platte dak is recentelijk nog gedaan en ging nog wel 10 jaar mee volgens de keuring,
Hebben jullie allen nog adviezen voor de volgorde van de verbouwing? Zelf zat ik te denken eerst de badkamer en de eerste etage, daarna de vloer en keuken?
Kruipruimte: