[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.032.014 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-08 17:24
Possible schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:47:
[...]

ja klopt.. het is best wel open aan de onderkant en zijkanten, dus daar moet ik ook op wat verzinnen..
Ja hier ook, nu staat de zon er sochtends op, dan heb je gewoon zonnestralen binnen :X in de winter ijskoud daar, wel handig als grote koelkast :+
Hier komt er ooit ook een nieuwe deur in, maar ik geloof dat dat ook behoorlijk prijzig is (lees duizenden euro's?), dat staat voorlopig ff op lange termijn.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Martinusz schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:04:
[...]

Ja hier ook, nu staat de zon er sochtends op, dan heb je gewoon zonnestralen binnen :X in de winter ijskoud daar, wel handig als grote koelkast :+
Hier komt er ooit ook een nieuwe deur in, maar ik geloof dat dat ook behoorlijk prijzig is (lees duizenden euro's?), dat staat voorlopig ff op lange termijn.
Euhm ja nogal ja... heb een offerte opgevraagd (willen eigenlijk gewoon garage deuren hebben)/...

2600 euro... 8)7 :X

Je hebt ook geisoleerde sectionaaldeuren, die zijn rond de 1000.

[ Voor 5% gewijzigd door Possible op 15-04-2020 09:07 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-08 17:24
Oh valt mij eigenlijk nog enigzins mee, dacht dat het nog wel meer zou zijn.
Wij hebben nu al een loopdeur, dus de noodzaak is wat minder, behalve dat het koud wordt in de winter, in de zomer zal het ook wel koel blijven verwacht ik, dat is dan weer een plus :P

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-07 15:19
Possible schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:47:
[...]

ja klopt.. het is best wel open aan de onderkant en zijkanten, dus daar moet ik ook op wat verzinnen..
Kan je de deur niet stellen? Dat heb ik bij onze garagedeur (sectionaaldeur) gedaan en scheelt al enorm in de kieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
loeberce schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:10:
[...]

Kan je de deur niet stellen? Dat heb ik bij onze garagedeur (sectionaaldeur) gedaan en scheelt al enorm in de kieren.
Nee is helaas niet mogelijk. het is een kantel deur die aan wordt gedreven door een Horrmann motor (je kan hem dus met afstandsbediening open en dicht doen)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Possible schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:16:
[...]

Nee is helaas niet mogelijk. het is een kantel deur die aan wordt gedreven door een Horrmann motor (je kan hem dus met afstandsbediening open en dicht doen)
Kan anders een balk/lat aan de muur schroeven met tochtrubbers erop ? je hebt ook borstels voor (onderkant van deuren (ipv rubbers) . ik denk een mix van deze 2 oplossingen je de tocht een end kan verminderen..

Overgens als je isoleert let op je ventilatie, je wilt uiteindelijk dat vocht en gas/rook wel weg kan ventileren.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:04

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kort vraagje nog; zit nog in dubio wat voor opbouw ik ga gebruiken voor mijn aangebouwde berging.

Heeft het zin om een niet verwarmde berging te isoleren? Vocht is voor mij het belangrijkst, maar dat zou beide kanten op kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:08

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Possible schreef op woensdag 15 april 2020 @ 07:58:
Vraagje.. Ik wil mijn garage stalen kanteldeur gaan isoleren.. Ooit komt er een nieuwe in, maar als tijdelijke oplossing wil ik er wel iets aan doen.

Kan ik gewoon EPS platen er tegen aan monteren met kit? Zodat het iig de ergste kou tegen kan houden?

Het gaat om zo'n deur:

https://www.ecogaragedeur...berry-n80-aktie-horma.png
Mijn startpunt zou youtube zijn, zat videos te vinden met how-to's d:)b

Ik zou hem ook isoleren met platen, en voor de kieren zou ik even kijken of je met zwaar doek een soort tochtslurf zou kunnen maken. Desnoods een soort slaapzak laten naaien waar je glaswol oid inrolt ofzo.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-08 11:20
Thy... schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 17:37:
[...]
Dan denk ik dat je de tool niet goed ingevuld hebt. Ik heb dezelfde tool ook ooit gebruikt voor het berekenen van gasrukveren voor mjin fietsenschuurtje, en kwam uit op 400N veren. En mijn deksel is 125*100cm 12mm hardhout multiplex, dus volgens mij wel een stukje zwaarder dan jouw deksels :). Hou er rekening mee dat de deksel niet vanzelf open hoeft te gaan he. Hij moet alleen helpen en hem tegenhouden als hij eenmaal open staat. (hier trouwens een stuk goedkoper dan bij gasveerwinkel.nl.)
Ik denk dat je gelijk hebt :) Zal ergens een nulletje teveel ingevoerd hebben of zo, geen idee. Dank voor de dubbelcheck, ga nog eens kijken (ook bij de goedkopere webwinkel).
Sharky schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:56:
[...]
Netjes! Ik ga binnenkort ook zo'n ding bouwen. Wat voor hout heb je gebruikt? En wat heb je onder/om de poten gedaan? Dat is tegen een rot lijkt me?
Zie andere post voor materiaallijstje. Hout is gewoon vergroend / verduurzaamd tuinhout. Poten heb ik inderdaad even zwart gemaakt met Tenco houtcoat tegen rot. De rest van het hout staat los van de grond dus daar is dat hopelijk minder nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:11
Waypoint schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 21:53:
[...]

Ik heb het hele huis met XD geverfd , dit wel in hoogglams versie. dit omdat je dan het minste onderhoud hebt en ik er ook speciaal een steiger voor heb moeten huren. Is er een reden dat je eerst in EPS hebt gebruikt? Meestal wordt het gebruikt voor de dakgoten als deze van hout zijn , zodat het ook nog enigszins kan ademen.
Ik merk dat hier veel schilders dit ook gewoon in hoogglams afvlakken, maar doe gok vond ik te groot ivm evt houtrot. Ik heb daar de EPS van Sikkens ook voor gebruikt (drie lagen).

bij de XD merkte ik dat deze wel vrij lastig schildert. begin heel stroperig, maar dan gaat hij soms strepen trekken/ druipen. is een bekend fenomeen dus let daar goed mee op. Ik begrijp wel van een maatje dat dit bij andere (niet Sikkens) niet echt voorkomt. ben even de naam kwijt, volgens mij heet dat S2U. Maar goed, ik heb nu het hele huis in sikkens. bij de rubbol xd en andere sikkens verven had ik hier geen last van :)
Eigenlijk geen reden waarom ik EPS heb gekozen, dit werd me destijds aangeraden omdat de XP Semi Gloss nog niet bestond en er nog niet echt alternatieven waren voor een zijdeglans lak

Dit zit bij mij gewoon op van die Okoumé platen boven de kozijnen ;) (Goedkope bouw gok ik destijds)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
Ik wil mijn houtbetonschutting voorzien van snelbeton.

Wie heeft een goede ervaring met snelbeton en zegt: dit merk moet je hebben? (en waar kan ik het kopen :p )
Liefst iets wat binnen een uur droog is.

Lees wat reviews bij Karwei van spul dat na 14 uur nog niet droog is...

Is dit een goeie?

https://www.karwei.nl/ass...snelbeton-25-kg/p/B108330

Of deze:

https://www.tuinafscheidi...0mxQYrEAQYAyABEgK8LfD_BwE

Edit: het wordt deze denk ik:

https://www.hardemanhekke...0mxQYrEAQYASABEgJHf_D_BwE

[ Voor 36% gewijzigd door kaboom1555 op 15-04-2020 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
kaboom1555 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:04:

Wie heeft een goede ervaring met snelbeton en zegt: dit merk moet je hebben? (en waar kan ik het kopen :p )

Is dit een goeie?

Of deze:

Is het echt zo'n probleem dat het na 14 uur nog niet droog is? Als je nog een paar uur bezig bent met onderzoek welke snelbeton het snelst droogt ben je uiteindelijk meer tijd kwijt dan even naar de eerste de beste bouwmarkt te rijden om een zak snelbeton te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
Alsjemenou schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:09:
[...]

Is het echt zo'n probleem dat het na 14 uur nog niet droog is? Als je nog een paar uur bezig bent met onderzoek welke snelbeton het snelst droogt ben je uiteindelijk meer tijd kwijt dan even naar de eerste de beste bouwmarkt te rijden om een zak snelbeton te halen.
Die betonpalen zijn zwaar en om ze nou 14 uur te moeten ondersteunen om ze waterpas te krijgen is ook niks. Ik ga niet wachten tot er eens een windstille dag is :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:04

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

kaboom1555 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:15:
[...]

Die betonpalen zijn zwaar en om ze nou 14 uur te moeten ondersteunen om ze waterpas te krijgen is ook niks. Ik ga niet wachten tot er eens een windstille dag is :9
Paar latten ertegenaan toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
dat zou ik sowieso doen. Schoren totdat het (snel)beton droog is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:58
Inderdaad, anders ga je problemen krijgen bij het storten van het beton dat je daarmee de paal uit het lood duwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Laatst online: 11-07 17:00
Iemand ervaring met het aanleggen van een buitenkraan? Hoe lastig of makkelijk is het nu eigenlijks.

In onze keuken hebben we nog een oude water leiding, die komt net boven de vloer uit (3 a 4 cm denk ik). Buitenmuur zit kleine 1 a 1,5 meter er links van.

Misschien kan iemand mij wat tekst en uitleg geven? Volgens mij als ik een anti vorst kraan neem, heb ik ook geen aftap kraan nodig binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Laatst online: 02-08 11:20
G.Scholtens schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:11:
Iemand ervaring met het aanleggen van een buitenkraan? Hoe lastig of makkelijk is het nu eigenlijks.

In onze keuken hebben we nog een oude water leiding, die komt net boven de vloer uit (3 a 4 cm denk ik). Buitenmuur zit kleine 1 a 1,5 meter er links van.

Misschien kan iemand mij wat tekst en uitleg geven? Volgens mij als ik een anti vorst kraan neem, heb ik ook geen aftap kraan nodig binnen.
Ik heb destijds de tip gekregen om altijd binnen een tapkraantje te monteren en dan buiten een normale kraan die je in de winter open laat staan. Ook vorstkranen schijnen na een paar jaar vorst (oke, tegenwoordig kun je je gaan afvragen hoe groot dat risico nog is....) kuren te krijgen. Verder is het aanleggen ervan niet zo heel moeilijk afhankelijk van het type leiding. Als je met knelkoppelingen uit de voeten kunt dan kom je er wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G.Scholtens
jsiegmund schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:21:
[...]

Ik heb destijds de tip gekregen om altijd binnen een tapkraantje te monteren en dan buiten een normale kraan die je in de winter open laat staan. Ook vorstkranen schijnen na een paar jaar vorst (oke, tegenwoordig kun je je gaan afvragen hoe groot dat risico nog is....) kuren te krijgen. Verder is het aanleggen ervan niet zo heel moeilijk afhankelijk van het type leiding. Als je met knelkoppelingen uit de voeten kunt dan kom je er wel.
Ja daar is weinig spannends aan, gewoon vast draaien. En bij de kraan zelf nog de teflon tape goed gebruiken.En ook filmpjes zat op internet. Maar filmpjes zijn altijd zo simpel en snel, terwijl je zelf in praktijd toch uren bezig bent :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-08 01:44
G.Scholtens schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:11:

Wij hebben vorige zomer tijdens het aanleggen van de keuken een vorstvrije kraan aangelegd, was uiteindelijk fluitje van een cent. Je hebt alleen een lange boor nodig om door de gevel heen te gaan, en de juiste spullen om hem op de waterleiding aan te sluiten. Ik werkte toen met flexibele leiding met het Viega Pexfit systeem. Ze hebben verloopjes naar 15mm koper (dan krijg je dus zo'n 3cm koper waar je bijvoorbeeld een knelfitting op kan zetten), welke ik heb gebruikt om deze kraan op te zetten: https://www.hornbach.nl/s...aan/10209819/artikel.html

Je boort met een dikke boor door de gevel iets omhoog, dan steek je die kraan erdoor en tegen je af waar je hem in moet korten. Daarna aansluiten aan de kraan binnen en vastmaken aan de gevel. Ik was binnen anderhalf uur klaar (maar al m'n gereedschap lag wel al klaar natuurlijk).

Afsluiting binnen heb ik niet gemaakt, in mijn ogen is zo'n kraan weer iets wat kan gaan lekken, en als het goed is heb je geen problemen met vorst met zo'n kraan.

[ Voor 5% gewijzigd door TheJVH op 15-04-2020 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
TheJVH schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:24:
[...]

Wij hebben vorige zomer tijdens het aanleggen van de keuken een vorstvrije kraan aangelegd, was uiteindelijk fluitje van een cent. Je hebt alleen een lange boor nodig om door de gevel heen te gaan, en de juiste spullen om hem op de waterleiding aan te sluiten. Ik werkte toen met flexibele leiding met het Viega Pexfit systeem. Ze hebben verloopjes naar 15mm koper (dan krijg je dus zo'n 3cm koper waar je bijvoorbeeld een knelfitting op kan zetten), welke ik heb gebruikt om deze kraan op te zetten: https://www.hornbach.nl/s...aan/10209819/artikel.html

Je boort met een dikke boor door de gevel iets omhoog, dan steek je die kraan erdoor en tegen je af waar je hem in moet korten. Daarna aansluiten aan de kraan binnen en vastmaken aan de gevel. Ik was binnen anderhalf uur klaar (maar al m'n gereedschap lag wel al klaar natuurlijk).

Afsluiting binnen heb ik niet gemaakt, in mijn ogen is zo'n kraan weer iets wat kan gaan lekken, en als het goed is heb je geen problemen met vorst met zo'n kraan.
Zal misschien toch maar poging wagen dan, nu juist wel fijn om de hogedruk in de tuin te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:38
Iemand ervaring met het maken van zo'n keukenplint? Onze "oude" keuken heeft echt een of ander lelijk geplastificeerd ding die ik wil vervangen door een mooie witte. Ik dacht zelf aan gewoon wat hout op maat zagen en dat vastmaken met magneetstrips maar daar vind je dus vrij weinig over :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
De_Bastaard schreef op woensdag 15 april 2020 @ 16:14:
Iemand ervaring met het maken van zo'n keukenplint? Onze "oude" keuken heeft echt een of ander lelijk geplastificeerd ding die ik wil vervangen door een mooie witte. Ik dacht zelf aan gewoon wat hout op maat zagen en dat vastmaken met magneetstrips maar daar vind je dus vrij weinig over :+.
Vaak klem je de plint onder de keuken, zoals getoond op deze video: YouTube: Eggo: wegnemen en terugplaatsen van een plint

Vaak worden plinten gemaakt van MDF, die kan je zelfs voorgeschilderd in wit krijgen. Dan wordt het een fluitje van een cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-08 11:04
Hier is het laminaat doorgetrokken als keukenplint. De plint zit hier met klemmen aan de keukenpootjes vastm deze vastgekit op het laminaat en de buiten/binnenhoek een aluminium profieltje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-07 16:44

orf

Mijn vader heeft dat vroeger wel eens met gereedschapsklemmen gedaan. Die klemmen precies goed om keukenpootjes heen:

Afbeeldingslocatie: https://www.bouwsales.nl/images/thumbs/0014003_550.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:11
Waarom niet met plintenclips vastzetten?
Alsjemenou schreef op woensdag 15 april 2020 @ 16:19:
[...]

Vaak worden plinten gemaakt van MDF, die kan je zelfs voorgeschilderd in wit krijgen. Dan wordt het een fluitje van een cent.
Doorgaans worden plinten gemaakt van (watervast) melamine met een ABS bandje eraan of Berken Multiplex met HPL/ABS erop, en dan uiteraard afgekit naar de vloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Op navolging van het rot-klusje "convectorput isoleren

* vso heeft Even op zolder raamfolie geplakt ..pfff wat een rotklus

Hopen dat zolder nu wat koeler blijft van de zomer

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 10:38
Thanks voor de snelle reacties Tweakerts! Ik zal even kijken of het met die clips kan werken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-08 11:36
Korte versie:
Kan ik knelkoppelingen gebruiken bij een ijzeren(?)/metalen(?)/'grijze' buis van 22mm?

Langere versie:
Wij willen een radiator verplaatsen. Maar voordat dit gedaan kan worden moet eerst gestuct worden. Tussendoor willen we dus de verwarming afsluiten. Het is een jaren 70 huis. De aanvoer van het water gaat door leidingen van 22mm dik. Dit zijn nog van die oude 'grijze' ijzeren leidingen, niet van koper volgens mij.
Het plan is om deze net voor het stuk wat gesoldeerd deze door te snijden met een pijpensnijder. Kan ik deze daarna gewoon afdoppen met dit soort knelkoppelingen?

Ik twijfel namelijk of oude ijzeren leidingen ook via knelkoppelingen kunnen? Of moet je deze altijd solderen?

Daarna zijn volgens mij de leidingen tegenwoordig 15mm voor water/radiator toch? Kan ik dit gewoon oplossen met een verloopstuk via knel ook? Ik kan altijd bij de leidingen, deze worden niet wegstuct. Deze gaan dus niet in de muur.

Even in beeld wat voor koppelingen er nu gebruikt zijn. Dit is niet de radiator die verplaatst wordt, maar de aansluitingen zijn hetzelfde. Hier kon ik makkelijker foto's van maken :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3_UQxX3V0KWeDPlkgkg2dlrLLw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pQWuQauIbNnYQiYRI9j1VJnD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLwn-lFvpKWhcEuqTAbp6T8Ep1Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ml3LP6obkXnuZYfBQmB56Swh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jECoSkvN1ggtONQwbRfQ1CEU-bg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lKCGd9fZVamGSpOJOMYovC7P.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-07 09:25

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Dat zijn dikwandige cv-leidingen. Die zijn uitgevoerd in duimse maten ipv metrische, waardoor gewone knelkoppelingen niet goed passen. Je hebt daarom naast een knelkoppeling ook een speciale knelring nodig voor duimse maten. Bijvoorbeeld https://www.warmteservice...f-klemring-3-4/p/40158135 .
Die vervangt dan de knelring die bij de knelkoppeling komt.

Tip: zaag een stukje buis af en neem die mee naar de Warmteservice of bouwmarkt.

[ Voor 8% gewijzigd door Ethnocentrix op 15-04-2020 19:36 ]

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Renzzie schreef op woensdag 15 april 2020 @ 18:56:
Korte versie:
Kan ik knelkoppelingen gebruiken bij een ijzeren(?)/metalen(?)/'grijze' buis van 22mm?

Langere versie:
Wij willen een radiator verplaatsen. Maar voordat dit gedaan kan worden moet eerst gestuct worden. Tussendoor willen we dus de verwarming afsluiten. Het is een jaren 70 huis. De aanvoer van het water gaat door leidingen van 22mm dik. Dit zijn nog van die oude 'grijze' ijzeren leidingen, niet van koper volgens mij.
Het plan is om deze net voor het stuk wat gesoldeerd deze door te snijden met een pijpensnijder. Kan ik deze daarna gewoon afdoppen met dit soort knelkoppelingen?

Ik twijfel namelijk of oude ijzeren leidingen ook via knelkoppelingen kunnen? Of moet je deze altijd solderen?

Daarna zijn volgens mij de leidingen tegenwoordig 15mm voor water/radiator toch? Kan ik dit gewoon oplossen met een verloopstuk via knel ook? Ik kan altijd bij de leidingen, deze worden niet wegstuct. Deze gaan dus niet in de muur.

Even in beeld wat voor koppelingen er nu gebruikt zijn. Dit is niet de radiator die verplaatst wordt, maar de aansluitingen zijn hetzelfde. Hier kon ik makkelijker foto's van maken :)
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
ik zou gewoon als je toch de "moeite" neemt .. de cv leiding leeg te laten lopen .. eventueel nog ff doorspoelen door "bijvullen" maar dan met afvoer open ..

ps als het dik ijzer is (dikwandig noemen ze dat) kan je je radiator gewoon losschroeven..

radiatoren buiten (bij put) ff met leiding water doorspoelen .. (bezinking eruit ..) doen ze het ook weer beter .. ff opnieuw in de verf en voordat je ze "terug" hangt .. ff radiator folie op de muur mikken .. ;) zit je er sneller lekker warm erbij in de winter.

ps ik ga mijn dikwandige leidingwerk gewoon vervangen door alupex achtige "flexibel" leiding werk (hoge temp variant)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:01

BCC

@Renzzie zo te zien is het allemaal bedraad en geen soldeer - dus je kan het eenvoudig losschroeven en met een puntstukje verlopen naar knel. Zoiets : https://www.warmteservice...recht-22-x-3-4/p/40051355

Je kan tijdelijk wel knellen op staal maar je moet eigenlijk nieuwe draadeinden er op tappen. Dat is wel werk voor een loodgieter.

[ Voor 58% gewijzigd door BCC op 15-04-2020 19:51 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 08:05
De_Bastaard schreef op woensdag 15 april 2020 @ 18:19:
Thanks voor de snelle reacties Tweakerts! Ik zal even kijken of het met die clips kan werken :-)
De niet-tweaker-achtige oplossing is gewoon plinten bij Ikea halen, daar zitten een soort uitsparingen in en koop je clips bij die daar weer in schuiven en om de keukenpoten heen passen. Voordeel is dat je ze dan meteen op kleur koopt, met zo'n laminaatlaagje erop, en alleen nog hoeft te zagen naar de nodige lengte-breedte. Wel even checken of de diameter van je keukenpoten overeenkomt met die clips van ikea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 02-08 17:06

bonzz.netninja

Niente baffi

vso schreef op woensdag 15 april 2020 @ 17:26:
Op navolging van het rot-klusje "convectorput isoleren

* vso heeft Even op zolder raamfolie geplakt ..pfff wat een rotklus

Hopen dat zolder nu wat koeler blijft van de zomer
Ben heel benieuwd naar je ervaringen, ik geloof er niet in :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 26-07 22:42

Sharky

Skamn Dippy!

bonzz.netninja schreef op woensdag 15 april 2020 @ 20:17:
[...]

Een vriend van me heeft een huis uit de jaren 30 met allemaal gekke gebogen ramen waar HR-glas maar moeilijk voor te krijgen is. Die heeft er folie opgeplakt, dat helpt best wel tegen kou maar ook tegen warmte.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 02-08 17:06

bonzz.netninja

Niente baffi

Sharky schreef op woensdag 15 april 2020 @ 20:19:
[...]

Een vriend van me heeft een huis uit de jaren 30 met allemaal gekke gebogen ramen waar HR-glas maar moeilijk voor te krijgen is. Die heeft er folie opgeplakt, dat helpt best wel tegen kou maar ook tegen warmte.
Wat voor folie is dat dan? Als het wel werkt, heb ik ook interesse :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 26-07 22:42

Sharky

Skamn Dippy!

bonzz.netninja schreef op woensdag 15 april 2020 @ 20:20:
[...]

Wat voor folie is dat dan? Als het wel werkt, heb ik ook interesse :)
Geen idee, zal hem vragen als ik hem zie.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

bonzz.netninja schreef op woensdag 15 april 2020 @ 20:17:
[...]

same here ..

ps raamfolie-winkel .. zonwerende raamfolie (rfw-75-ext) gekocht .. ter referentie

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
Ethnocentrix schreef op woensdag 15 april 2020 @ 19:35:
Dat zijn dikwandige cv-leidingen. Die zijn uitgevoerd in duimse maten ipv metrische, waardoor gewone knelkoppelingen niet goed passen. Je hebt daarom naast een knelkoppeling ook een speciale knelring nodig voor duimse maten. Bijvoorbeeld https://www.warmteservice...f-klemring-3-4/p/40158135 .
Die vervangt dan de knelring die bij de knelkoppeling komt.

Tip: zaag een stukje buis af en neem die mee naar de Warmteservice of bouwmarkt.
Goede tip! Zit een Warmteservice in de buurt, dus dan doe ik dat. Kleine moeite om een stukje extra af te zagen en aan de balie advies te vragen.
Nu je zagen zegt, werkt hier een pijpensnijder niet op? Moet ik dit met een slijptol doen?
vso schreef op woensdag 15 april 2020 @ 19:36:
[...]

ik zou gewoon als je toch de "moeite" neemt .. de cv leiding leeg te laten lopen .. eventueel nog ff doorspoelen door "bijvullen" maar dan met afvoer open ..

ps als het dik ijzer is (dikwandig noemen ze dat) kan je je radiator gewoon losschroeven..

radiatoren buiten (bij put) ff met leiding water doorspoelen .. (bezinking eruit ..) doen ze het ook weer beter .. ff opnieuw in de verf en voordat je ze "terug" hangt .. ff radiator folie op de muur mikken .. ;) zit je er sneller lekker warm erbij in de winter.

ps ik ga mijn dikwandige leidingwerk gewoon vervangen door alupex achtige "flexibel" leiding werk (hoge temp variant)
Ook bedankt voor de tip! Inderdaad kleine moeite om alles even door te spoelen.
Losschroeven gaat ook wel lukken inderdaad, maar de radiator komt op een andere plek. Gaat nu rechtsom en moet straks rechtdoor. Er moet dus toch een ander verbindingstukje opkomen. Dacht dus al direct een rechtdoor stuk erop te zetten met afdichtdop om dan later daar de nieuwe buis op te bevestigen.
BCC schreef op woensdag 15 april 2020 @ 19:48:
@Renzzie zo te zien is het allemaal bedraad en geen soldeer - dus je kan het eenvoudig losschroeven en met een puntstukje verlopen naar knel. Zoiets : https://www.warmteservice...recht-22-x-3-4/p/40051355

Je kan tijdelijk wel knellen op staal maar je moet eigenlijk nieuwe draadeinden er op tappen. Dat is wel werk voor een loodgieter.
Dus eigenlijk zeg je; knel eerst even dicht totdat de stukadoor is langs geweest, maar laat daarna nieuwe draad optappen en dan direct de nieuwe radiator door de loodgieter plaatsen?
Je denk niet dat de knel gaat houden op lange termijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maeslant
  • Nu online
kaboom1555 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:04:

Is dit een goeie?

Of deze:

Edit: het wordt deze denk ik:

https://www.hardemanhekke...0mxQYrEAQYASABEgJHf_D_BwE
Droog of droog. Na 30 min is het echt wel droog dat de paal blijft staan. Maar dan moet je nog niet met je volle gewicht er aan hangen. Dat duurt inderdaad 24h of langer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naiki
  • Laatst online: 23-05-2024
Is er iemand die ervaring heeft met het plaatsen van een draagbalk (waarop de 1e verdieping op rust) in inkepingen in de muur.
Ik moet morgen of vrijdag 1 extra balk plaatsen ter behoeve van de nieuwe trap die geplaatst wordt. Bij boels huur ik een minikraan of steigers om de balk om hoog te krijgen. Ik heb alleen even moeite met het volgende.
De balk moet ongeveer 7 CM in de muur liggen. De kamer is ongeveer 4m lang, dus de balk moet even voor het gemak 4,14m lang zijn. Maar hoe krijg ik nu de balk in de inkepingen 8)7. Kijk 1 kant is makkelijk maar hoe krijg ik nu de andere kant goed... gat wat groter maken naar beneden en dan een nieuw stuk steen er onder plaatsen?
Ik loop al uren te zoeken via google, maar hierover is erg weinig te vinden. |:( (Of ik zoek gewoon verkeerd :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-08 22:34
Naiki schreef op woensdag 15 april 2020 @ 21:16:
Is er iemand die ervaring heeft met het plaatsen van een draagbalk (waarop de 1e verdieping op rust) in inkepingen in de muur.
Ik moet morgen of vrijdag 1 extra balk plaatsen ter behoeve van de nieuwe trap die geplaatst wordt. Bij boels huur ik een minikraan of steigers om de balk om hoog te krijgen. Ik heb alleen even moeite met het volgende.
De balk moet ongeveer 7 CM in de muur liggen. De kamer is ongeveer 4m lang, dus de balk moet even voor het gemak 4,14m lang zijn. Maar hoe krijg ik nu de balk in de inkepingen 8)7. Kijk 1 kant is makkelijk maar hoe krijg ik nu de andere kant goed... gat wat groter maken naar beneden en dan een nieuw stuk steen er onder plaatsen?
Ik loop al uren te zoeken via google, maar hierover is erg weinig te vinden. |:( (Of ik zoek gewoon verkeerd :P )
inkeping wat groter maken aan de bovenkant, dan balk er schuin in, en dan laten zakken? Dan kan je de bovenkant weer afdichten. (hoeft dan niet dragend te zijn, als je het andersom doet wel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-08 16:28

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Of een gat maken van 14 cm zodat je kunt doorsteken en dan terug kunt halen, en inderdaad aan de bovenkant een beetje ruimte maken om de draai te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Nu online
Naiki schreef op woensdag 15 april 2020 @ 21:16:
Ligt de balk boven je plafond?

Ik heb hetzelfde gedaan, maar omdat hij boven mijn plafond kwam, heb ik gewoon doorgestoken boven het plafond van de kamer ernaast. In je buiten muur heb je altijd wel 10 cm steen + -5-10 cm spouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
phYzar schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:52:
[...]

Een luchtkamer werkt isolerend wanneer hij perfect afgesloten is, anders blaast de wind of convectie alle warme lucht ertussenuit. Maar met een halve cm kun je vast wel dat juist van onder opvullen zodat je die halve cm niet tussen je vlonder en isolatie hebt?
Dan ga ik voor 7cm EPS (3cm en 4cm op elkaar leggen) zodat de EPS juist 0,5mm hoger is dan de balken aan de rand. De vlonderplanken rusten dan volledig op het EPS zodat er zowel onder als boven de platen geen open ruimte meer is. Enige wat een beetje open is zijn de kieren tussen de vlonderplanken maar daar staat de jacuzzi dan direct bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Renzzie schreef op woensdag 15 april 2020 @ 20:44:
[...]

Goede tip! Zit een Warmteservice in de buurt, dus dan doe ik dat. Kleine moeite om een stukje extra af te zagen en aan de balie advies te vragen.
Nu je zagen zegt, werkt hier een pijpensnijder niet op? Moet ik dit met een slijptol doen?

[...]

Ook bedankt voor de tip! Inderdaad kleine moeite om alles even door te spoelen.
Losschroeven gaat ook wel lukken inderdaad, maar de radiator komt op een andere plek. Gaat nu rechtsom en moet straks rechtdoor. Er moet dus toch een ander verbindingstukje opkomen. Dacht dus al direct een rechtdoor stuk erop te zetten met afdichtdop om dan later daar de nieuwe buis op te bevestigen.

[...]

Dus eigenlijk zeg je; knel eerst even dicht totdat de stukadoor is langs geweest, maar laat daarna nieuwe draad optappen en dan direct de nieuwe radiator door de loodgieter plaatsen?
Je denk niet dat de knel gaat houden op lange termijn?
tja verleggen / veranderen ik zou 3x nadenken .. welk effect dat heeft .optisch kan het best mooi zijn... dat hoeft geen discussie. Maar heb je uiteindelijk het gewenste rendement ?

ik "durf" het niet aan om de pijpen en klemkoppelingen dat heb ik de cv monteur laten doen.. ook een reden om voor mij om nieuw leidingwerk in huis te gaan aanleggen .. ik ben er nog niet overuit om nu of straks naar nieuwe radiatoren te switchen (LTV) mijn cv ketel (HRE) staat nu op 60 graden ..

Ik heb 3 radiatoren afgevoerd .. de bagger die eruit kwam .. bizar.. zorg wel dat je "hoog" genoeg en kan kantelen.. ..

Het leidingwerk zelf is ook niet optimaal voor een goeie "flow" (zie cv-tune topic) .. zeker na jaren gebruik/kalk aanslag .. en "ruwe" binnenkant .. voor mij meer redenen om over te schakelen ..

Als je gaat sleutelen is dat zelfde cv-tune-topic een goeie om door te nemen want je kan aardig wat plezier krijgen van simpele dingen (zoals radiator met goeie verf behandelen ..)

O en dikwandig is een vertaling van $$$ voor cv monteurs .. als je een nieuwe cvketel hebt /krijgt en ze hebben al een verloop van dun naar dik aangelegd .(bij mij wel). zou ik goed nadenken of je niet meteen je leidingwerk meeneemt :) die flexible alu(minium)pex(???) is gladder van binnen, geisoleerd(vaak) koppelingen zijn wel duurder maar ook in DIY vorm te krijgen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Aghanim schreef op woensdag 15 april 2020 @ 21:52:
[...]

Dan ga ik voor 7cm EPS (3cm en 4cm op elkaar leggen) zodat de EPS juist 0,5mm hoger is dan de balken aan de rand. De vlonderplanken rusten dan volledig op het EPS zodat er zowel onder als boven de platen geen open ruimte meer is. Enige wat een beetje open is zijn de kieren tussen de vlonderplanken maar daar staat de jacuzzi dan direct bovenop.
leesblind ;) die kieren zijn juist de uitdaging daarmee reduceer je winst..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
@vso ik ben bang dat je daar bij losse planken niet aan ontkomt. Het enige dat je kunt doen is ze zo strak mogelijk tegen elkaar aan monteren. Feitelijk is het dan nog steeds een kier. In de praktijk is die enorm beperkt. Door de 7cm EPS variant te nemen is er verticaal geen ruimte meer tussen grond - EPS - Vlonderplank - Jacuzzi.

De kieren los je op door de jacuzzi rechtstreeks op het EPS te plaatsen, zonder vlonderplanken dus. Wellicht is een alternatief nog door met isolatie tape de kieren dicht te tapen? Er is ook een bubbeltjes folie meegeleverd die als ondergrond dient. Als ik die op de vlonderplanken leg en de jacuzzi er bovenop zijn de kieren ook lucht dicht.

[ Voor 13% gewijzigd door Aghanim op 15-04-2020 22:42 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-06 17:54

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Vanavond nog een klusje gedaan, deel onder veranda in de (grond) coating gezet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-awncbGHAtNnn2_DtDH43Oc-LRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZStjLaAjsxRk2ZRuihy7xv78.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahUO41qdfSYSLJIbZXe68cyjVrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OgghNL0trHJ7xwYMH3Q3m4dG.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren een kop koffie gevallen, direct een emmer water eroverheen maar een dikke kring... en toen was ik er wel klaar mee en moest er direct wat aan gedaan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ah0q370iNIzhJmInBzw3E_B4wcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pjL6RINhJYkixaYEbyc2uTvz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Kgm2RyDL8XeAVP7i8Wv1zrgmDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rg4WulbjebS6v5ROJPLuaIRh.jpg?f=fotoalbum_large

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Exigence

dnkroz

Betonvloeren knappen altijd erg op met een mooie coating er op d:)b Mooi werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
vso schreef op woensdag 15 april 2020 @ 22:17:
[...]
tja verleggen / veranderen ik zou 3x nadenken .. welk effect dat heeft .optisch kan het best mooi zijn... dat hoeft geen discussie. Maar heb je uiteindelijk het gewenste rendement ?

ik "durf" het niet aan om de pijpen en klemkoppelingen dat heb ik de cv monteur laten doen.. ook een reden om voor mij om nieuw leidingwerk in huis te gaan aanleggen .. ik ben er nog niet overuit om nu of straks naar nieuwe radiatoren te switchen (LTV) mijn cv ketel (HRE) staat nu op 60 graden ..

Ik heb 3 radiatoren afgevoerd .. de bagger die eruit kwam .. bizar.. zorg wel dat je "hoog" genoeg en kan kantelen.. ..

Het leidingwerk zelf is ook niet optimaal voor een goeie "flow" (zie cv-tune topic) .. zeker na jaren gebruik/kalk aanslag .. en "ruwe" binnenkant .. voor mij meer redenen om over te schakelen ..

Als je gaat sleutelen is dat zelfde cv-tune-topic een goeie om door te nemen want je kan aardig wat plezier krijgen van simpele dingen (zoals radiator met goeie verf behandelen ..)

O en dikwandig is een vertaling van $$$ voor cv monteurs .. als je een nieuwe cvketel hebt /krijgt en ze hebben al een verloop van dun naar dik aangelegd .(bij mij wel). zou ik goed nadenken of je niet meteen je leidingwerk meeneemt :) die flexible alu(minium)pex(???) is gladder van binnen, geisoleerd(vaak) koppelingen zijn wel duurder maar ook in DIY vorm te krijgen.
Het is niet alleen optisch. We hebben dakkapellen geplaatst en de huidige radiator bestrijkt de hele breedte. Dit is vervelend, want dat is de locatie waar een bureau komt. Daarnaast kan ik deze kant nu ook niet afwerken omdat de radiator in de weg staat. We (lees ik) ga er dus helaas niet aan ontkomen om er wat aan te doen.

Ik ga vandaag of morgen even langs de warmteservice om de juiste onderdelen te kopen en advies te vragen. Zal hier rapporteren wat het is geworden.

Dank voor de hulp zo ver allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:01
Wat houden jullie aan voor deurkozijnen in HSB? Deurmaat + 4 cm zodat je 20 mm aan beide kanten speling hebt? Daarnaast zoek ik band om onder de liggers te leggen, volgens mij mis ik een term, want ik kom nergens een vorm van band tegen zoals je bijvoorbeeld onder Metalstud moet leggen volgens mij.

[ Voor 46% gewijzigd door KillaZ op 16-04-2020 10:09 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiZ5500
  • Laatst online: 08:39
Beste Tweakers!

Ook ik ga in mijn tuin aan de slag, samen met de rest van Nederland voor m'n gevoel.
Alle bestrating is er inmiddels uit.
Ik heb alleen een vraagje over de verlichting. Op 4 punten in mijn tuin zitten 230v grondspots, deze schijnen omhoog. Deze wil ik vervangen door spots op een pootje en over de grond laten stralen.

De huidige grondspots zitten direct op de grondkabel gemonteerd. Echter kan ik geen prikspots vinden die montage van de kabel op deze wijze toe laat. Vaak zit er een normale stekker aan welke er natuurlijk af geknipt zou kunnen worden.
Helaas zou ik dan op ieder punt waterdichte giet moffen moeten gebruiken om verbindingen te maken.
Een alternatief is op ieder punt de grondkabel af te monteren in een spatwaterdichte stekkerdoos, maar dit ziet er niet zo mooi uit.
Heeft iemand hier nog een goed idee hoe dit weg gewerkt kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Alle constructies waar je de stekker prikt op de kabel zijn (in mijn ogen) hobbybob oplossingen die het misschien een jaar doen, maar daarna breekt er iets af en werkt het niet meer. Of er komt vocht in, of het gaat corroderen, noem het maar op.

Gietmoffen zijn wat dat betreft echt veel sterkere constructies. Houdt het hier al jaren uit iig :) je kan het beste wachten tot ze in de aanbieding zijn bij de bouwmarkt, of dat je ze ergens online goedkoop ziet.

[ Voor 7% gewijzigd door Widow op 16-04-2020 10:29 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Laatst online: 08:58
Kun je de kabel vanuit de grondspots verlengen? ik zou dan voor 1 of 2 gietmoffen gaan en langere kabels naar de spotjes leggen. Zo heb ik hier ook de screens voor buiten aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnym
  • Laatst online: 01-08 14:28
wij willen de draairichting van onze badkamerdeur veranderen van rechts naar links.

Er zit nu een stalen kozijn in.

We kunnen 2 dingen doen:

1. Stalen kozijn verwijderen. Deze zit aan een kant vastgekit aan de badkamer tegels en aan de andere kant zit er spachtelputz (muur wordt opnieuw gestuukt ivm lekkage). Nieuwe kozijn en deur er in.

of

2. Een overzetkozijn over de bestaande kozijn plaatsen en een nieuwe deur erin.

Wat raden jullie aan? Zelf neig ik naar een overzetkozijn maar kan er geen ervaringen van vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Ik vind op het hele internet maar twee wand/kant muur paalhouders:
Afbeeldingslocatie: https://paalhouders.nl/sites/default/files/imagecache/product_full/1_82.jpg dan vermoed ik dat ik op het verkeerde woord zoek. Iemand enig idee hoe dit heet? Wil hiermee palen op de muur onder het dak vastzetten om palen tbv hekwerk op te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Renzzie schreef op woensdag 15 april 2020 @ 20:44:
knel eerst even dicht totdat de stukadoor is langs geweest, maar laat daarna nieuwe draad optappen en dan direct de nieuwe radiator door de loodgieter plaatsen?
Draad optappen kun je beter vooraf doen. Heb je die apparaten wel eens gezien waar dat mee gedaan wordt? Dat zijn lompe en zware dingen. Kun je beter na de tijd de stucadoor er langs laten gaan. Even de schroefdraad en buis beschermen met schilderstape en de stucadoor kan z'n werk doen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
@LogiZ5500

Hier even zoeken: Het grote tuinen, balkons en plantentopic

Vloertje is mooi geworden, vanavond de kleur erop (kiezelgrijs)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hVi4NBbd8TeuBsdJLmAfkBiOaSA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wkVkNaIdHWxeSp0xFsJDdbsW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rF-n5h3_YuS7teJz69Rzg6nAHGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k3fBP6tk6ftrMNeM92VlFbbT.jpg?f=fotoalbum_large

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-08 21:20
Jelte,89 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 14:57:
@LogiZ5500

Hier even zoeken: Het grote tuinen, balkons en plantentopic

Vloertje is mooi geworden, vanavond de kleur erop (kiezelgrijs)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er netjes uit! Wat voor spul heb je gebruikt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Renzzie
Renzzie schreef op woensdag 15 april 2020 @ 18:56:
Korte versie:

Langere versie:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik quote mezelf even zodat andere het antwoord op de vraag kunnen vinden.

Warmteservice heeft inderdaad die speciale kunststof ringen geadviseerd. Heb nu een verloop van 22x15 met die speciale kunsstof klemring voor de kant van de dikwandige leidingen. Aan de 15mm kant heb ik een afsluitplaatje. Hier kan dan later de 15mm buizen op aansluiten om mijn nieuwe radiator mee te verbinden met een normale klemring.

Van het weekend ga ik het proberen. Dank voor het meedenken allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
kever678 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 16:12:
[...]

Ziet er netjes uit! Wat voor spul heb je gebruikt?
Je bent geen actieve lurker he :9

Klikkerdeklik

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
Foto's wel gezien maar de verpakking over het hoofd gezien 8)7

Garagevloer moet hier ook nog gedaan worden binnenkort, eerst even laten drogen nog :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naiki
  • Laatst online: 23-05-2024
@deWit @Maeslant

Bedankt voor het mee denken, het betreft volgens mij geen spouwmurren. Het betreft de binnenmuren van een rijtjeswoning uit 1930. Ik heb even de huidige gaten bekeken, maar ik maak de gaten wel iets breder dan de balk en daarna vul ik de gat op met een overgebleven stuk hout en en zet het geheel vast met metselmortel,
Wel ondertussen een kleine meteriaal lift gehuurd bij Boels zodat de balk makkelijk omhoog kan worden gehesen.
Ik zal proberen morgen foto's te maken van het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Nu online
Naiki schreef op donderdag 16 april 2020 @ 20:44:
@deWit @Maeslant

Bedankt voor het mee denken, het betreft volgens mij geen spouwmurren. Het betreft de binnenmuren van een rijtjeswoning uit 1930. Ik heb even de huidige gaten bekeken, maar ik maak de gaten wel iets breder dan de balk en daarna vul ik de gat op met een overgebleven stuk hout en en zet het geheel vast met metselmortel,
Wel ondertussen een kleine meteriaal lift gehuurd bij Boels zodat de balk makkelijk omhoog kan worden gehesen.
Ik zal proberen morgen foto's te maken van het geheel.
BTW, ik weet dat als je in de hoogte wat moet bijstellen, keramische tegels gebruiken. (Oude tegeltjes)

En als het de huidige gaten zijn, kan je toch zien of je niet door kan steken boven een plafond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spartex
  • Laatst online: 02-08 23:22
Goedenavond allemaal,

Nieuwe lurker hier en een leek op het gebied van klussen maar ik zal toch echt de handjes uit de mouwen moeten gaan steken. Ongeveer drie weken geleden hebben mijn vriendin en ik onze eerste woning gekocht, een woning waar we het één en ander aan willen gaan opknappen. Ik heb zelf ongeveer de volgende begroting aangehouden (van boven naar beneden):
  • De voorgevel, €5000: Kunststof in plaats van hout, 32 m². We twijfelen nog over wat we willen gaan plaatsen maar veel adviseren keralit. Ervaringen? Plaatsen doet een kennis.
  • Loodloketten, €1500: Moeten vervangen worden, makkelijk zelf te doen (of door iemand die handig is)?
  • De trappen, €500: Vloerbedekking verwijderen, wat we ervan willen maken denken we nog over na.
  • Vloer 1e etage, €1500: Vloerbedekking verwijderen, laminaat zelf leggen.
  • Nieuwe Badkamer 1e etage, €15000: Zelf de huidige badkamer eruit halen, leidingen laten verleggen (kennis) en een nieuwe badkamer plaatsen (badkamer is 4,5m²).
  • Begane grond nieuwe keuken, €12000: Zelf de huidige keuken eruit halen, leidingen laten verleggen (kennis) en nieuwe keuken zelf plaatsen (kennis), oppervlakte 7,5 m².
  • Begane grond vloerverwarming + vloer + isolatie, €7000: Huidige vloer er zelf uithalen, zelf de cement dekvloer eruit halen, vloerverwarming laten plaatsen + terugstorten dekvloer, nieuwe vloer zelf plaatsen.
  • Begane grond meterkast, €800: Moderniseren + uitbreiden van de groepen (kennis).
  • Stucwerk woonkamer + badkamer, €3000: Plafond 55m², wanden 60m². (kennis)
  • Schilderwerk, €1200: Zelf doen, goede verf inkopen met korting (kennis).
Totaal: €47500,- + onvoorziene kosten van €7500

Gelukkig ben ik een leek die er zelf zeker voor open staat om nieuwe dingen te leren en heb ik veel handige mensen om mij heen die willen helpen. De enige dingen die we waarschijnlijk laten doen door externe is het laten plaatsen van de badkamer, het plaatsen van de vloerverwarming en het terugstorten van de dekvloer. Aankomende maand wil ik alvast een planning gaan maken omdat wij 1 juli de sleutel in handen krijgen.

Graag hoor ik of jullie advies hebben voor de volgorde van de werkzaamheden en op- of aanmerkingen op de bovenstaande begroting (starterpost heb ik al doorgelezen, handig!). Al het puin voeren we zelf af. Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Spartex op 16-04-2020 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Gereserveerd, want waarschijnlijk zit al 5 man te typen nu :)
Spartex schreef op donderdag 16 april 2020 @ 22:06:
Goedenavond allemaal,

Nieuwe lurker hier en een leek op het gebied van klussen maar ik zal toch echt de handjes uit de mouwen moeten gaan steken. Ongeveer drie weken geleden hebben mijn vriendin en ik onze eerste woning gekocht, een woning waar we het één en ander aan willen gaan opknappen. Ik heb zelf ongeveer de volgende begroting aangehouden (van boven naar beneden):
  • De voorgevel, €5000: Kunststof in plaats van hout, 32 m². We twijfelen nog over wat we willen gaan plaatsen maar veel adviseren keralit. Ervaringen? Plaatsen doet een kennis.
  • Loodloketten, €1500: Moeten vervangen worden, makkelijk zelf te doen (of door iemand die handig is)?
  • De trappen, €500: Vloerbedekking verwijderen, wat we ervan willen maken denken we nog over na.
  • Vloer 1e etage, €1500: Vloerbedekking verwijderen, laminaat zelf leggen.
  • Nieuwe Badkamer 1e etage, €15000: Zelf de huidige badkamer eruit halen, leidingen laten verleggen (kennis) en een nieuwe badkamer plaatsen (badkamer is 4,5m²).
  • Begane grond nieuwe keuken, €12000: Zelf de huidige keuken eruit halen, leidingen laten verleggen (kennis) en nieuwe keuken zelf plaatsen (kennis), oppervlakte 7,5 m².
  • Begane grond vloerverwarming + vloer + isolatie, €7000: Huidige vloer er zelf uithalen, zelf de cement dekvloer eruit halen, vloerverwarming laten plaatsen + terugstorten dekvloer, nieuwe vloer zelf plaatsen.
  • Begane grond meterkast, €800: Moderniseren + uitbreiden van de groepen (kennis).
  • Stucwerk woonkamer + badkamer, €3000: Plafond 55m², wanden 60m². (kennis)
  • Schilderwerk, €1200: Zelf doen, goede verf inkopen met korting (kennis).
Totaal: €47500,- + onvoorziene kosten van €7500

Gelukkig ben ik een leek die er zelf zeker voor open staat om nieuwe dingen te leren en heb ik veel handige mensen om mij heen die willen helpen. De enige dingen die we waarschijnlijk laten doen door externe is het laten plaatsen van de badkamer, het plaatsen van de vloerverwarming en het terugstorten van de dekvloer. Aankomende maand wil ik alvast een planning gaan maken omdat wij 1 juli de sleutel in handen krijgen.

Graag hoor ik of jullie advies hebben voor de volgorde van de werkzaamheden en op- of aanmerkingen op de bovenstaande begroting (starterpost heb ik al doorgelezen, handig!). Al het puin voeren we zelf af. Alvast bedankt!
- De voorgevel wat?
- Loodloketten, vind ik persoonlijk niet heel makkelijk, lood scheurt snel en moet echt wel vakkundig
aangebracht worden diep in de voeg,
- Trappen, verwijderen kost natuurlijk niks, maar als je nog niet weet wat je ervoor terug wilt plaatsen is 500 wel vrij weinig (uitgaande van 2 trappen)
- Vloer 1e etage, 1500 is reëel, zeker met zelf leggen van laminaat, even uitgaande van 50m² heb je € 30,- per m². let wel! niet strak tegen de kantjes leggen.
- Badkamer, 15000 vind ik veel voor 4.5m², factor is hier wat de kennis kost, en wat je wilt qua tegels en mengkraan enzo. kun je dit specificeren wat je kwijt bent voor doucheset en tegels (m² prijs?)
- Keuken, zelfde verhaal als hierboven
- Begane grond vloer: wat voor vloer en wat voor isolatie? heel bepalend...
- Meterkast: Prima, mits geen verplaatsing
- Stucwerk kamer/badkamer, wat voor stuc? en hoe ziet de wand eruit? is het aanrapen of opnieuw opzetten?
- Schilderwerk: hoeveel schilderwerk, en zelf doen met een goed inkoop kanaal is €1200 wel veel, (even uitgaande van kozijnen/deuren binnen/buiten) € 300,- voor 30ltr?

[ Voor 96% gewijzigd door Jelte,89 op 16-04-2020 23:32 ]

Revive the guild!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
En het kleurtje erop: :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LkSIHxSGQs8ZShtMZ1mLt6ycwE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/USukyYohxcorW711QExUSBzt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_OfglTbSeYmCvzbLLJ9qC5iHyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZTi4AlNUz2RAGwNGxQtB7455.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door Jelte,89 op 16-04-2020 23:44 ]

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
kever678 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 17:18:
[...]

Foto's wel gezien maar de verpakking over het hoofd gezien 8)7

Garagevloer moet hier ook nog gedaan worden binnenkort, eerst even laten drogen nog :+
Betonboeren kunnen tegenwoordig de hoofdprijs vragen :) Waar woon je? >:)

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spartex
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NzlSs64cQi0r9rjfj6U9yBDxAPM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FMDlCysJiFFOxAx1EIITH6v8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5YB74uxCIeMisvPHhhkgk9PKLw8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MPnB1mH781AsF1KfjbXKCzVg.png?f=fotoalbum_large

Bedankt voor de snelle input!

- Met de voorgevel bedoel ik de bijgevoegde afbeelding. Op dit moment zit er hout op, echter achterstallig en beschadigd.
- Badkamer kan ik nog weinig over zeggen betreffend het materiaal (en ik begrijp dus ook dat jullie hier misschien weinig mee kunnen). We zijn echt nog in de oriënterende fase en willen in de komende weken concreter worden. Tips en adviezen natuurlijk altijd welkom.
- Keuken idemdito, willen deze weken bij wat keukenboeren binnenstappen om concreter te worden. Kennis gaf aan dat hij zijn laatste keuken los gekocht had, apparatuur bij een loods gehaald had en hem vervolgens zelf geplaatst heeft (scheelde een hoop gaf hij aan).
- Vloerisolatie, advies vanuit de bouwkundige keuring was tonzonisolatie. Vloer pvc of laminaat.
- Stucwerk strak, huidige wanden moeten alleen wat bijgewerkt worden. Conditie volgens de keuring voldoende. Afbeelding toegevoegd

Later deze maand zal ik de woning nog een paar keer beter bekijken en wat goede/betere foto’s plaatsen. Deze zijn uit de brochure geplukt.

[ Voor 12% gewijzigd door Spartex op 17-04-2020 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:13
@Spartex
Als je je keuken zelf wilt plaatsen koop hem dan bij Bemmel en kroon of een andere keukenboer.
Je krijgt dan de losse delen al voorgemonteerd wat enorm veel werk scheelt en een stuk makkelijker is dan ikea.

Heb ondertussen bij zwagers en vrienden meerdere keukens geplaatst van verschillende aanbieders, dit advies is dus uit ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09:21
einz schreef op donderdag 16 april 2020 @ 14:02:
Ik vind op het hele internet maar twee wand/kant muur paalhouders:
[Afbeelding] dan vermoed ik dat ik op het verkeerde woord zoek. Iemand enig idee hoe dit heet? Wil hiermee palen op de muur onder het dak vastzetten om palen tbv hekwerk op te zetten.
Kun je 'm niet rechtstreeks tegen de muur schroeven zonder houder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02-08 18:21
Op de site zie ik dat dit voornamelijk een metaalcoating is. Waarom heb je deze gekozen voor je betonvloer?
Ook zie ik dat hij in kleur te bestellen is, maar jij geeft aan nog een kleur eroverheen te doen, welk goedje gaat er nog over?

[ Voor 7% gewijzigd door B-lex op 17-04-2020 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
B-lex schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 09:03:
[...]

Op de site zie ik dat dit voornamelijk een metaalcoating is. Waarom heb je deze gekozen voor je betonvloer?
Ook zie ik dat hij in kleur te bestellen is, maar jij geeft aan nog een kleur eroverheen te doen, welk goedje gaat er nog over?
Zag ik ook, dit had een kameraad nog staan vandaar... (hij gebruikt dit type/merk vaker voor parkeergarages e.d.) ook ligt dit in de schuur, en het houd zich prima.

Er over heen zit deze in Ral 7032

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Jelte,89 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 23:12:
Gereserveerd, want waarschijnlijk zit al 5 man te typen nu :)
[...]

- De voorgevel wat?
- Loodloketten, vind ik persoonlijk niet heel makkelijk, lood scheurt snel en moet echt wel vakkundig
aangebracht worden diep in de voeg,
- Trappen, verwijderen kost natuurlijk niks, maar als je nog niet weet wat je ervoor terug wilt plaatsen is 500 wel vrij weinig (uitgaande van 2 trappen)
- Vloer 1e etage, 1500 is reëel, zeker met zelf leggen van laminaat, even uitgaande van 50m² heb je € 30,- per m². let wel! niet strak tegen de kantjes leggen.
- Badkamer, 15000 vind ik veel voor 4.5m², factor is hier wat de kennis kost, en wat je wilt qua tegels en mengkraan enzo. kun je dit specificeren wat je kwijt bent voor doucheset en tegels (m² prijs?)
- Keuken, zelfde verhaal als hierboven
- Begane grond vloer: wat voor vloer en wat voor isolatie? heel bepalend...
- Meterkast: Prima, mits geen verplaatsing
- Stucwerk kamer/badkamer, wat voor stuc? en hoe ziet de wand eruit? is het aanrapen of opnieuw opzetten?
- Schilderwerk: hoeveel schilderwerk, en zelf doen met een goed inkoop kanaal is €1200 wel veel, (even uitgaande van kozijnen/deuren binnen/buiten) € 300,- voor 30ltr?
Als aanvulling voor @Spartex :

- Stucwerk is alles tussen 10 euro en 20 euro de m2, mijn persoonlijke ervaring is dat je ver van werkspot deze tijd weg moet blijven: Een goede stucadoor zou nu om moeten komen in het werk, zelfs/zeker in Corona tijden.
- Als je je vers gestucte wanden gaat schilderen, laat je goed adviseren over de behandeling: Een betere verfzaak vertelt je precies welke voorstrijk in welke mate gebruikt moet worden.

Daarnaast de vraag: Hoe handig ben je? Ik had nog nooit een keuken geplaatst, toch heb ik voor 4100 euro een behoorlijke keuken, inclusief apparatuur. Badkamer kostte mij 5500 euro voor een badkamer van grofweg 10 m2.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Spartex schreef op donderdag 16 april 2020 @ 23:55:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

- Met de voorgevel bedoel ik de bijgevoegde afbeelding. Op dit moment zit er hout op, echter achterstallig en beschadigd.
- Badkamer kan ik nog weinig over zeggen betreffend het materiaal (en ik begrijp dus ook dat jullie hier misschien weinig mee kunnen). We zijn echt nog in de oriënterende fase en willen in de komende weken concreter worden. Tips en adviezen natuurlijk altijd welkom.
- Keuken idemdito, willen deze weken bij wat keukenboeren binnenstappen om concreter te worden. Kennis gaf aan dat hij zijn laatste keuken los gekocht had, apparatuur bij een loods gehaald had en hem vervolgens zelf geplaatst heeft (scheelde een hoop gaf hij aan).
- Vloerisolatie, advies vanuit de bouwkundige keuring was tonzonisolatie. Vloer pvc of laminaat.
- Stucwerk strak, huidige wanden moeten alleen wat bijgewerkt worden. Conditie volgens de keuring voldoende. Afbeelding toegevoegd

Later deze maand zal ik de woning nog een paar keer beter bekijken en wat goede/betere foto’s plaatsen. Deze zijn uit de brochure geplukt.
Mocht je willen bezuinigen, die gevel kan over 5 jaar ook nog wel. Komt ook (in huis) geen puin bij vrij dus is eenvoudig los van de rest te doen. En misschien wil je over 5 jaar de gevel ook nog wel isoleren aan de buitenzijde? Of is je mening over kleurgebruik gewijzigd?

Badkamer en keuken zijn ruim begroot (en dat is prima). Blijf in elk geval bij elke aan de mandemakers groep gelieerde keten weg, dan betaal je sowieso te veel. IKEA is prima, er zijn genoeg keukens is 'dikke villa's' die gewoon bij de IKEA weg komen. Qua kasten is dat meer dan prima. Apparatuur is wat meer persoonlijk maar is ook gewoon prima. Bij zelf plaatsen ben je met 4-5k echt wel klaar (excl leidingwerk & overige afwerking). Voor de badkamer loont het om je spullen zelf in te kopen. Een zaak met showroom is duurder dan een zaak zonder showroom. Als je in de omgeving een Bouwcenter hebt; de organisatie waar zij inkopen heeft ook een aantal badkamerzaken die daar inkopen en dus een zéér ruim aanbod van tegels. Je hebt alleen het artikelnummer nodig. In Den Haag zit naast de Bouwcenter een "Tegel MegaStore". Flinke showroom en bestelt uiteindelijk ook gewoon bij dezelfde leverancier. In Meppel zit Concordia, grote showroom erg luxe. Bestel je uiteindelijk bij de plaatselijke Bouwcenter dan scheelt dat zo maar 25%.

Wat betreft vloerisolatie, als je toch een nieuwe vloer gaat plaatsen zou ik eerder 14cm PIR gebruiken dan tonzon. Tonzon plaats je achteraf, PIR kan je voor het storten plaatsen (dacht ik, anyone confirm?).
Wij hebben tonzon, en het helpt volgens mij wel, maar achteraf had ik liever gewoon een pakket PIR gehad, dat is makkelijker af te werken langs de randen en beschadigd veel minder makkelijk. Omdat je een nieuwe vloer gaat storten en dus toch de hele zooi open haalt zou ik direct:
- alle leidingen in de kruipruimte vervangen (riolering + eventuele cv). Je kan er bij dus is 'zo gepiept'.
- genoeg loze leidingen neerleggen. Meterkast naar woonkamer, meterkast naar voortuin, meterkast naar achtertuin, meterkast naar garage etc.
- en mocht er nog een kruipruimte overblijven (ik ga er van uit van wel omdat tonzon werd geadviseerd); ruim die dan op voordat je de vloer gaat storten. Geen spijkers / schroeven / puin achterlaten, mocht je ooit weer onder de vloer moeten dan vervloek je jezelf als je puin hebt laten slingeren.

Voor de begane grond zou ik pvc echt wel aanraden, bij laminaat heb je na 5-10 jaar echt wel gebruikerssporen, pvc ziet er dan nog prima uit. Haal wel even 1 pak extra in huis, bij PVC kan je (mits verlijmd en geen klikpvc) heel eenvoudig één strookje achteraf vervangen. Hier ook al een keer moeten doen toen een stalen constructie viel en een hap uit het pvc had gehaald. Bij laminaat hadden we de hele vloer moeten loshalen).

Oh en, waar ga je de raambekleding van betalen? Het lijkt alsof je alles aanpakt, voor een beetje raambekleding voor het hele huis kan je ook wel 2,5-5k opnemen (horren, rolgordijnen in slk, duo plisse beneden, hier en daar nog een gordijn).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Mijn werkbank nadert ook de laatste fase.

Het blad zit op het frame, met een beetje geweld en moeite :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hp4SJtEh8JgCzMSXVMDwg7GU6-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rpz49DPKy3gRtQQ5ehcLtMAE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mzgixnx9jtC1y0nJjmLmDrHpGIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rZushaNYtypbLCyG31kxOVJE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJdZk7jlVxqHVaTYw8f5j6Kt3oE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XmsIaqw3HWaqLLmysVCuFWai.jpg?f=fotoalbum_large

Direct maar even nieuwe schaven aangeschaft om het blad te kunnen vlakken.

Op de foto een nr4 van axminster en een nr7 is in de nabestelling.

De legvise die aan de rechterkant komt is nagenoeg klaar. De endvise die links komt, behoeft nog wat werk en ga ik vanavond mee verder.

[ Voor 30% gewijzigd door s0ulmaster op 17-04-2020 09:18 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Spartex schreef op donderdag 16 april 2020 @ 23:55:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vindt je Keralit echt mooi? Hardhout kost hetzelfde, vereist wel onderhoud (1 dag per jaar), maar de uitstraling is veel beter in mijn ogen. Mocht je toch voor onderhoudsvrij gaan, dan kun je ook nog naar andere gevelbekleding kijken dan kunststof. Een combinatie van zwart metaal met hout is bijvoorbeeld ook heel mooi en betaalbaar. En kijk even of dat je extra isolatie kunt aanbrengen op die gevel terwijl je de bekleding vervangt.

Bij een badkamer zitten veel kosten in de installatie. Als je dat zelf doet, bespaar je veel geld. Tegelen kost daarentegen niet zo veel en kost jezelf veel tijd en kun je dus het beste uitbesteden.

Als je goed onderhandelt is het prijsverschil tussen een keukenboer en zelf samenstellen niet zo groot meer. Installatie kun je dan zelf doen, maar die jongens zijn er wel heel handig in en installatie laten doen kost ongeveer €600 - €1000.

Wanneer is je platte dak vervangen? Dat is af en toe aan de beurt.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
@Soulmaster Jij koopt Pur in dezelfde verpakkingen in als de Titebond? :+

Mooie werkbank!

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
-DarkShadow- schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 09:30:
[...]

installatie laten doen kost ongeveer €600 - €1000.
Keukenboer vroeg bij ons €1750 voor de keukeninstallatie, hebben we maar zelf gedaan dus.
Jelte,89 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 23:38:
[...]

Betonboeren kunnen tegenwoordig de hoofdprijs vragen :) Waar woon je? >:)
Beton ligt er al, dekvloer nu een week of 3. Nog even paar weken laten drogen voordat we er met epoxy over heen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Nu online
KillaZ schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 09:36:
@Soulmaster Jij koopt Pur in dezelfde verpakkingen in als de Titebond? :+

Mooie werkbank!
Pur niet , maar kit komt meestal met 10+ bussen tegelijk :+

Die titebond gaat er met dit soort projecten snel hoorheen hoor :o

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
s0ulmaster schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:43:
[...]

Pur niet , maar kit komt meestal met 10+ bussen tegelijk :+

Die titebond gaat er met dit soort projecten snel hoorheen hoor :o
Wat heb je dan in godsnaam met je deur gedaan? :o :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:47

dragonhaertt

@_'.'

KillaZ schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:53:
[...]

Dat is kunst! :>

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-08 17:34
Ik kijk wel vaker in dit topic, niet omdat ik zelf handig ben (verre van zelfs), maar vaak omdat ik het knap vind wat jullie kunnen.

Afgelopen zomer hebben wij een buitentafel en bank besteld bij de Leenbakker. Helaas is het bankje nooit geleverd. We zitten nu dus nog steeds zonder. Om dat probleem op te lossen heb ik bij de VidaXL een frame voor een bankje besteld, namelijk deze:
https://www.vidaxl.nl/e/8...poot-i-frame-145x36x42-cm
Afbeeldingslocatie: https://vdxl.im/8719883741598_a_en_hd.jpg

Nu moet ik daar nog een zitvlak op maken. Het is alleen 36 centimeter breed. Standaard douglas planken bij de Praxis zijn echter 19 centimeter.

Zou het een idee zijn om alles 1 centimeter uit te laten steken?
Dus zagen op 2x 147 centimeter en dna 2 planken van 19cm breed.
Dan steekt het aan alle zijden 1 centimeter uit, of zou dat in de weg zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02:08
Ik ga binnenkort onze trap renoveren met laminaat. Helaas kan ik niet zo goed recht zagen met een decoupeerzaag en een handzaag gaat ook niet altijd even soepel (snel krassen maken bij een "beginnetje" maken etc) ;) Wat zou ik hier het beste voor kunnen gebruiken voor het mooiste resultaat?

[ Voor 7% gewijzigd door cooper87 op 17-04-2020 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-07 17:45
cooper87 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:49:
Ik ga binnenkort onze trap renoveren met laminaat. Helaas kan ik niet zo goed recht zagen met een decoupeerzaag en een handzaag gaat ook niet altijd even soepel (snel krassen maken bij een "beginnetje" maken etc) ;) Wat zou ik hier het beste voor kunnen gebruiken voor het mooiste resultaat?
Komt de zaagsnede in het zicht, of komt er nog iets van een plint overheen / wordt alles goed afgekit? Als er toch iets bij de randen gedaan wordt maakt het natuurlijk minder uit als er een klein rafeltje zit. Wat je kan proberen is om de decoupeerzaag langs een geleider (een rechte plank / waterpas volstaat wel) te laten zagen.

Mooiste resultaat zal zijn met een afkortzaag. Optie die mensen vaker beschikbaar hebben (evt vrienden of familie) bij gebrek aan een afkortzaag is een inval/cirkelzaag gebruiken gecombineerd met een geleiderail / rechte lat of iets dergelijks.

Wel rekening houden met dat laminaat een zaagblad gigantisch snel bot maakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
KillaZ schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:53:
[...]

Dat is ook het eerste wat ik zag... verder nog een werkbankje ofzo-iets

@s0ulmaster

Nee, is niet waar, Mooie werkbank geworden, zeker icm de vises ga je hier jaren plezier van hebben.
G33st schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:43:
Ik kijk wel vaker in dit topic, niet omdat ik zelf handig ben (verre van zelfs), maar vaak omdat ik het knap vind wat jullie kunnen.

Afgelopen zomer hebben wij een buitentafel en bank besteld bij de Leenbakker. Helaas is het bankje nooit geleverd. We zitten nu dus nog steeds zonder. Om dat probleem op te lossen heb ik bij de VidaXL een frame voor een bankje besteld, namelijk deze:
https://www.vidaxl.nl/e/8...poot-i-frame-145x36x42-cm
[Afbeelding]

Nu moet ik daar nog een zitvlak op maken. Het is alleen 36 centimeter breed. Standaard douglas planken bij de Praxis zijn echter 19 centimeter.

Zou het een idee zijn om alles 1 centimeter uit te laten steken?
Dus zagen op 2x 147 centimeter en dna 2 planken van 19cm breed.
Dan steekt het aan alle zijden 1 centimeter uit, of zou dat in de weg zitten?
Nee hoor, dat kan gewoon, dat merk je niet

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
Jelte,89 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:01:
[...]

Nee hoor, dat kan gewoon, dat merk je niet
Top! Dan voor de snelle reply. En verder even schuren en dan oliën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Mja,

Doe je er nog een kussentje op? want douglas is/blijft niet vlak hoor, dat trekt krom/bol/hol
Ansich merk je dat niet echt met een kussentje, maar zonder mogelijk wel

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
Jelte,89 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:11:
Mja,

Doe je er nog een kussentje op? want douglas is/blijft niet vlak hoor, dat trekt krom/bol/hol
Ansich merk je dat niet echt met een kussentje, maar zonder mogelijk wel
Welk hout zou ik dan beter kunnen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02:08
Twijfels schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:57:
[...]

Komt de zaagsnede in het zicht, of komt er nog iets van een plint overheen / wordt alles goed afgekit? Als er toch iets bij de randen gedaan wordt maakt het natuurlijk minder uit als er een klein rafeltje zit. Wat je kan proberen is om de decoupeerzaag langs een geleider (een rechte plank / waterpas volstaat wel) te laten zagen.

Mooiste resultaat zal zijn met een afkortzaag. Optie die mensen vaker beschikbaar hebben (evt vrienden of familie) bij gebrek aan een afkortzaag is een inval/cirkelzaag gebruiken gecombineerd met een geleiderail / rechte lat of iets dergelijks.

Wel rekening houden met dat laminaat een zaagblad gigantisch snel bot maakt ;)
Er komt geen plint overheen, maar het wordt wel afgekit ja.. dan is het alsnog niet echt mooi als de kitrand van 2 naar 8 mm gaat ofzo ;)

Afkortzaag gaat helaas niet werken omdat sommige treden ook in de lengte gezaagd moeten worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Nu online
Jelte,89 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:01:
[...]

Dat is ook het eerste wat ik zag... verder nog een werkbankje ofzo-iets

@s0ulmaster

Nee, is niet waar, Mooie werkbank geworden, zeker icm de vises ga je hier jaren plezier van hebben.
Ik zie nu pas waar jullie het over hebben _O- _O- _O-

Dat is niet mijn creatie gelukkig :X
Dat is de doorgang naar de metaalwerkplaats en die is van de eigenaar van het pand.

Laten we het er op houden dat desbetreffend een euhmmm... apparte smaak heeft. :$ :')

en voor degenen die denken...waarom plaats je je legvise aan de rechterkant en niet zoals iedereen doet rechts???

* s0ulmaster kan niet fatsoenlijk in spiegelbeeld denken bij het uitwerken van het frame
domme fuck-up dus, maar ik maak er maar het beste van :+

[ Voor 18% gewijzigd door s0ulmaster op 17-04-2020 12:23 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiZ5500
  • Laatst online: 08:39
Beste Tweakers!

Ik had deze vraag al gesteld in een ander topic.

*snip* Tot zover. Je vraag staat al eerder in DIT topic: LogiZ5500 in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5"

[ Voor 79% gewijzigd door Señor Sjon op 17-04-2020 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

cooper87 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:49:
Het mooiste? combinatie van een tafelzaag en een lintzaag.
Tafelzaag voor langere rechte stukken en lintzaag voor het figuurzagen.

Maar beetje kostbaar op die manier.

Andere optie
Laminaatsnijder voor de langere rechte stukken.
Hoekje en zo met decoupeerzaag met laminaatzaagje.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Aardappel schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 09:01:
[...]

Kun je 'm niet rechtstreeks tegen de muur schroeven zonder houder?
Dat zou ook kunnen, gewoon voorboren en met lange bouten bevestigen? Ik zit ook nog te denken hoe om te gaan met boeidelen/daktrim dat steekt ook nog een x aantal cm uit tov de muur. Heb je daar ideeën bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07 13:42
@LogiZ5500 Bij Vekto of een andere zaak heb je gietmoffen van 11 euro per stuk. Niet moeilijk doen en gewoon op de juiste manier werken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09:21
einz schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:10:
[...]

Dat zou ook kunnen, gewoon voorboren en met lange bouten bevestigen? Ik zit ook nog te denken hoe om te gaan met boeidelen/daktrim dat steekt ook nog een x aantal cm uit tov de muur. Heb je daar ideeën bij?
Bij dat laatste heb ik geen beeld, ik weet niet precies wat je wilt maken.

Je boort gewoon een gat met een speedboor 25/50% in de paal, daarna boor je voor en dan zet je 'm vast met een plug. Zo heb je ook nog eens een blinde bevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spartex
Als je je keuken zelf wilt plaatsen koop hem dan bij Bemmel en kroon of een andere keukenboer.
Je krijgt dan de losse delen al voorgemonteerd wat enorm veel werk scheelt en een stuk makkelijker is dan ikea.

Heb ondertussen bij zwagers en vrienden meerdere keukens geplaatst van verschillende aanbieders, dit advies is dus uit ervaring.
@FRANQ Bedankt, we hadden de tip inderdaad ook al via mijn oude buren ook doorgekregen, die hadden de apparatuur daar vandaan gehaald. Is de keuken daar net zo voordelig? Ik ben van plan om volgende week wat inspiratie op te doen voor de toekomstige keuken, nog specifieke keukenboeren/zaken die jullie aanraden?
Als aanvulling voor @Spartex :

- Stucwerk is alles tussen 10 euro en 20 euro de m2, mijn persoonlijke ervaring is dat je ver van werkspot deze tijd weg moet blijven: Een goede stucadoor zou nu om moeten komen in het werk, zelfs/zeker in Corona tijden.
- Als je je vers gestucte wanden gaat schilderen, laat je goed adviseren over de behandeling: Een betere verfzaak vertelt je precies welke voorstrijk in welke mate gebruikt moet worden.

Daarnaast de vraag: Hoe handig ben je? Ik had nog nooit een keuken geplaatst, toch heb ik voor 4100 euro een behoorlijke keuken, inclusief apparatuur. Badkamer kostte mij 5500 euro voor een badkamer van grofweg 10 m2.
@KillaZ Gelukkig heb ik een neef die inmiddels 15 jaar stucadoor is, we verwachten dat dit wel goed gaat komen! Wat betreft de keuken, mijn vader en buurman zullen deze gaan plaatsen. Mijn schoonvader is daarnaast nog loodgieter en kan de leidingen verleggen. Zal natuurlijk mooi zijn als dit lager uitvalt dan begroot.
Mocht je willen bezuinigen, die gevel kan over 5 jaar ook nog wel. Komt ook (in huis) geen puin bij vrij dus is eenvoudig los van de rest te doen. En misschien wil je over 5 jaar de gevel ook nog wel isoleren aan de buitenzijde? Of is je mening over kleurgebruik gewijzigd?

Badkamer en keuken zijn ruim begroot (en dat is prima). Blijf in elk geval bij elke aan de mandemakers groep gelieerde keten weg, dan betaal je sowieso te veel. IKEA is prima, er zijn genoeg keukens is 'dikke villa's' die gewoon bij de IKEA weg komen. Qua kasten is dat meer dan prima. Apparatuur is wat meer persoonlijk maar is ook gewoon prima. Bij zelf plaatsen ben je met 4-5k echt wel klaar (excl leidingwerk & overige afwerking). Voor de badkamer loont het om je spullen zelf in te kopen. Een zaak met showroom is duurder dan een zaak zonder showroom. Als je in de omgeving een Bouwcenter hebt; de organisatie waar zij inkopen heeft ook een aantal badkamerzaken die daar inkopen en dus een zéér ruim aanbod van tegels. Je hebt alleen het artikelnummer nodig. In Den Haag zit naast de Bouwcenter een "Tegel MegaStore". Flinke showroom en bestelt uiteindelijk ook gewoon bij dezelfde leverancier. In Meppel zit Concordia, grote showroom erg luxe. Bestel je uiteindelijk bij de plaatselijke Bouwcenter dan scheelt dat zo maar 25%.

Wat betreft vloerisolatie, als je toch een nieuwe vloer gaat plaatsen zou ik eerder 14cm PIR gebruiken dan tonzon. Tonzon plaats je achteraf, PIR kan je voor het storten plaatsen (dacht ik, anyone confirm?).
Wij hebben tonzon, en het helpt volgens mij wel, maar achteraf had ik liever gewoon een pakket PIR gehad, dat is makkelijker af te werken langs de randen en beschadigd veel minder makkelijk. Omdat je een nieuwe vloer gaat storten en dus toch de hele zooi open haalt zou ik direct:
- alle leidingen in de kruipruimte vervangen (riolering + eventuele cv). Je kan er bij dus is 'zo gepiept'.
- genoeg loze leidingen neerleggen. Meterkast naar woonkamer, meterkast naar voortuin, meterkast naar achtertuin, meterkast naar garage etc.
- en mocht er nog een kruipruimte overblijven (ik ga er van uit van wel omdat tonzon werd geadviseerd); ruim die dan op voordat je de vloer gaat storten. Geen spijkers / schroeven / puin achterlaten, mocht je ooit weer onder de vloer moeten dan vervloek je jezelf als je puin hebt laten slingeren.

Voor de begane grond zou ik pvc echt wel aanraden, bij laminaat heb je na 5-10 jaar echt wel gebruikerssporen, pvc ziet er dan nog prima uit. Haal wel even 1 pak extra in huis, bij PVC kan je (mits verlijmd en geen klikpvc) heel eenvoudig één strookje achteraf vervangen. Hier ook al een keer moeten doen toen een stalen constructie viel en een hap uit het pvc had gehaald. Bij laminaat hadden we de hele vloer moeten loshalen).

Oh en, waar ga je de raambekleding van betalen? Het lijkt alsof je alles aanpakt, voor een beetje raambekleding voor het hele huis kan je ook wel 2,5-5k opnemen (horren, rolgordijnen in slk, duo plisse beneden, hier en daar nog een gordijn).
@Tehh Bedankt voor de input, enorm fijn dat je zoveel tijd en moeite hebt gedaan voor ons! De gevel laten we dan even voor wat het is en doen we eventueel als laatste. Is het isoleren van de gevel veel werk en loopt dat enorm op in de kosten?

De badkamer en keuken zullen we inderdaad zelf gaan plaatsen, mijn schoonvader is loodgieter dus die kan de leidingen eventueel verleggen en daarnaast heb ik het geluk dat mijn schoonbroer tegelzetter is. Toevallig ook nog goede adviezen voor showrooms rond Utrecht?

Wat betreft de isolatie, vanuit de bouwtechnische keuring werd Tonzon geadviseerd omdat we met PIR in de toekomst moeilijk nog wat aan de vloer konden doen. Ik zal nog even een afbeelding toevoegen van onze kruipruimte zodat je een duidelijk beeld hebt. Bedankt voor de adviezen over de riolering en de meterkast, nemen we gelijk even mee!
Vindt je Keralit echt mooi? Hardhout kost hetzelfde, vereist wel onderhoud (1 dag per jaar), maar de uitstraling is veel beter in mijn ogen. Mocht je toch voor onderhoudsvrij gaan, dan kun je ook nog naar andere gevelbekleding kijken dan kunststof. Een combinatie van zwart metaal met hout is bijvoorbeeld ook heel mooi en betaalbaar. En kijk even of dat je extra isolatie kunt aanbrengen op die gevel terwijl je de bekleding vervangt.

Bij een badkamer zitten veel kosten in de installatie. Als je dat zelf doet, bespaar je veel geld. Tegelen kost daarentegen niet zo veel en kost jezelf veel tijd en kun je dus het beste uitbesteden.

Als je goed onderhandelt is het prijsverschil tussen een keukenboer en zelf samenstellen niet zo groot meer. Installatie kun je dan zelf doen, maar die jongens zijn er wel heel handig in en installatie laten doen kost ongeveer €600 - €1000.

Wanneer is je platte dak vervangen? Dat is af en toe aan de beurt.
@-DarkShadow-Sommige kunststofvormen vinden we inderdaad wel mooi maar de grootste reden is inderdaad dat het vooral onderhoud vrij is. Ik had ook al gekeken naar Protex bijvoorbeeld.

Platte dak is recentelijk nog gedaan en ging nog wel 10 jaar mee volgens de keuring,

Hebben jullie allen nog adviezen voor de volgorde van de verbouwing? Zelf zat ik te denken eerst de badkamer en de eerste etage, daarna de vloer en keuken?

Kruipruimte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vXBdLdx0wJlASPBexc-2Xe69ILk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YYilhkJSGKAWqdn1vWIwILwj.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-07 15:41
Over een dikke maand hebben de vrouw en ik een week verlof. Dit verlof was als vakantie bedoeld, maar dat zit er niet echt in. Daarom hebben we besloten om de keuken een lik verf te geven (stond sowieso op de planning, maar nu concreet).

De bedoeling is om alle frontjes, planken en kasten zelf te schilderen. Naar mijn weten zijn het kastjes met een melamine toplaag.

Hiervoor hebben de grotere fabrikanten nu 'speciale' keukenkastjesverf. Als ik bij de verffabrikanten lees, stelt het allemaal niks voor en geeft het een strak resultaat als de adviezen worden opgevolgd.

Heeft iemand ervaring met het schilderen van kastjes/planken o.i.d. met een melamine toplaag? Welke verf heb je hiervoor gebruikt? En heb je dan toch een grondverf gebruikt? Sommige fabrikanten beweren dat dit niet nodig is en dat 1 of 2 lagen verf voldoende is.

Wat ik ook wel graag zou willen weten is hoe slijtvast het resultaat is? Kom ik dit elke paar jaar opnieuw aan het doen, of is de verf echt dusdanig vet-bestendigd en krasvast dat dit wel 10 jaar meegaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Krijnemans schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 15:27:
Over een dikke maand hebben de vrouw en ik een week verlof. Dit verlof was als vakantie bedoeld, maar dat zit er niet echt in. Daarom hebben we besloten om de keuken een lik verf te geven (stond sowieso op de planning, maar nu concreet).

De bedoeling is om alle frontjes, planken en kasten zelf te schilderen. Naar mijn weten zijn het kastjes met een melamine toplaag.

Hiervoor hebben de grotere fabrikanten nu 'speciale' keukenkastjesverf. Als ik bij de verffabrikanten lees, stelt het allemaal niks voor en geeft het een strak resultaat als de adviezen worden opgevolgd.

Heeft iemand ervaring met het schilderen van kastjes/planken o.i.d. met een melamine toplaag? Welke verf heb je hiervoor gebruikt? En heb je dan toch een grondverf gebruikt? Sommige fabrikanten beweren dat dit niet nodig is en dat 1 of 2 lagen verf voldoende is.

Wat ik ook wel graag zou willen weten is hoe slijtvast het resultaat is? Kom ik dit elke paar jaar opnieuw aan het doen, of is de verf echt dusdanig vet-bestendigd en krasvast dat dit wel 10 jaar meegaat?
Ik heb dit in mijn vorige woning gedaan, met mooi resultaat. Het advies zou wel zijn om eerst een grondlaag toe te passen, omdat je laklaag dan beter hecht. Slijtvastheid is afhankelijk van de soort laklaag die je kiest. In het algemeen hoe hoger de glans, hoe beter de slijtvastheid en hoe makkelijker de kastjes af te nemen zijn. Ik heb toen een laklaag met Sigma S2U Nova Gloss gedaan, wat er waarschijnlijk nog steeds mooi uit ziet.
Pagina: 1 ... 95 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.