Ik vind het inschatten van de tijd die ik aan een klus ga besteden ook altijd lastig. Zaterdag besloten dat ik een vlonder in onze tuin, wat verhoogd ligt ging laten zakken, zodat onze loungeset erop past.
Oude situatie zag er zo uit:
Met de banken langs de tafel was het altijd oppassen om er niet af te schuiven.
Het bleek dus een vlonder van 60mm dikke balken te zijn, op een frame van staanders en liggers (60x60), met een stalen kantopsluiting langs de terrastegels. Het vlonder was 2,5m bij 1,95 en moest dus ingekort in beide richting om in het gat van 1,8x1,8m te passen.
Ik kon het frame niet losschroeven omdat ik slecht bij de schroeven kon en het aardig verroest was. Dus dan maar de zaag erin en alles met geweld los getrokken. De staanders staan tegen de stalen kantopsluiting in de hoeken, dus die kon ik niet zagen. Maar van twee kanten inboren en dan met de beitel los tikken en de staanders waren allemaal 70mm korter.
De cirkelzaag kwam niet in 1x door het vlonder heen, dus op 55 mm diepte ingezaagd en daarna met de handzaag de rest gedaan. Metalen strips heb ik met de decoupeerzaag ingekort bij gebrek aan een haakse slijper.
In het vlonder moesten nog 6 gaten aan de onderzijde om de pennen die de kantopsluiting op zijn plek houden te verzinken. Maar uiteindelijk paste het in 1x goed en ligt het vlonder nu op betontegels, vlak met de terrastegels.
Dit is het eindresultaat.
Bij elkaar toch zo'n 8 uur mee bezig geweest (tot ongenoegen van de buren), mede omdat het vlonder echt loeizwaar is. En omdat ik het overtollige zand heb verwerkt in een gat bij de achtergevel waar een regenpijp lekte en zand + bestrating had weggespoeld.