[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 94 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.028.709 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:02

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMkz_KY-kYZhBy4KgzBI3VtC6pk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FSyC7DOrg8H3yjK8EtJAy7Hb.jpg?f=fotoalbum_large
Na het slopen van de schoorsteen mis ik een stukje balk en bijbehorende oplegging.

Nu was m'n idee om het missende stuk balk klemvast op te vullen met een stuk houten balk van dezelfde afmetingen. Dit met slagpluggen vast aan de muur te zetten en dan er een balk tegenaan zetten met houtdraadbouten/constructie lijm. De balk aan beide kanten van het missende stuk ruim een meter laten oversteken.

Gevoelsmatig lijkt me dat prima, toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amp9
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:17
Kan denk ik nog simpeler, huidige balken stukje schuin afzagen en nieuw stukje balk ertussen, deze vastzetten aan de muur.
Zoiets dus ====/ /====\ \===

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
In dat geval zou ik 'm net andersom doen:
Zoiets dus ====\ \====/ /===

Dan leunt het stuk er tussenin mooi op de balken die al vast zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:20
En ff snel die stempel aan weerszijden opvullen met nog een stukje balk, dit klapt iets te makkelijk dubbel als je hard moet niezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:27
Vandaag begonnen met het frame voor de buitenkeuken. Ik wil toch wielen onder het meubel zetten. Als ik het meubel ooit van de kant wil halen, dan zijn wielen wel handig. Ik vind het nog wel lastig om in te schatten hoe zwaar het meubel is en welke wielen ik nodig heb.

Het meubel heeft de afmeting 2m92 breed, 90 hoog en 80 die en is gemaakt van douglas hout. Het frame is van 60x40 balken en daar maak ik douglas planken van 25mm in. Er komt een ei in het meubel van 80 kilo.

Het meubel zou ik kunnen uitrusten met 8 of 10 zwenkwielen. Liefst niet groter dan 10cm hoog. Veel van de (zwarte) wielen van die afmeting kunnen maximaal 60 kilo per wiel dragen. In geval van 8 wielen zou het meubel dus 480 kilo mogen wegen. Bij 10 wielen 600 kilo. Dit wiel is 80mm en totale hoogte is 112mm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0p1v92O-wC6JW1tdPCL5dBC_Bz4=/f/image/pwplPpNTLnLAKNkRjoOqtiYN.jpg
Je hebt ook een slag hoger en die wielen kunnen 75 kilo dragen. Echt wil ik liever niet dat het meubel zo hoog op de wielen komt te staan.

Wat denken jullie, wat zou dit meubel incl ei wegen? Zou ik dat kunnen redden met de 8 of 10 wielen?

Even een plaatje van het meubel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mzizX0b-aKwesDfQgOEfPy64H98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MBXI1j66PjOmyv1SIi5ST34C.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Ga je de vloer onder die wielen ook egaliseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Onze jaren dertig woning heeft een grenen houten vloer en nog houten balken met de planken vloer er onder.. Twee jaar geleden heb ik tonzon en bodemisolatie toegepast. Nu is onze grenen vloer slecht, met enorme kieren. Sinds we een kindje hebben irriteren we ons hieraan, omdat er allemaal etensresten in de kieren komen. Vindt junior wel prima, wij wat minder :+

Daarom zijn we aan het kijken om een nieuwe houten vloer te plaatsen. Punt is alleen dat ik weet dat de ondervloer tussen de gang en woonkamer niet gelijk is qua hoogte, Sinds een paar maanden kijk ik door de kier bij de deurpost zo tegen de tonzon aan. Ik denk dat op een of meer plekken ik dan ook beter gelijk de ondervloer kan vernieuwen. Dat wordt nog wel voorzichtig werken met de Tonzon, want die wil ik natuurlijk niet slopen.

Ik probeer mij nu te oriënteren met wat voor kosten en hoeveelheid werk ik rekening moet houden. Is het een kwestie van de grenen vloer eruit (ligt los), de slechte plankenvloer eruit en daar dan direct plaatmateriaal op plaatsen en de nieuwe vloer en plinten? De vloer opnieuw waterpas zetten met balken aan de zijkant van de originele balken geklemd zou betekenen dat ik de Tonzon moet vernielen.. en als ik van het hoogte verschil in de gang af wil, moet ik ook de deuren van het toilet en gangkast aanpassen. de vloer scheelt wel een kleine cm denk ik :X

Het is zo’n 35m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D85
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-05 10:42

D85

GAEvakYD schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:29:
Vandaag begonnen met het frame voor de buitenkeuken. Ik wil toch wielen onder het meubel zetten. Als ik het meubel ooit van de kant wil halen, dan zijn wielen wel handig. Ik vind het nog wel lastig om in te schatten hoe zwaar het meubel is en welke wielen ik nodig heb.

Het meubel heeft de afmeting 2m92 breed, 90 hoog en 80 die en is gemaakt van douglas hout. Het frame is van 60x40 balken en daar maak ik douglas planken van 25mm in. Er komt een ei in het meubel van 80 kilo.

Het meubel zou ik kunnen uitrusten met 8 of 10 zwenkwielen. Liefst niet groter dan 10cm hoog. Veel van de (zwarte) wielen van die afmeting kunnen maximaal 60 kilo per wiel dragen. In geval van 8 wielen zou het meubel dus 480 kilo mogen wegen. Bij 10 wielen 600 kilo. Dit wiel is 80mm en totale hoogte is 112mm.
[Afbeelding]
Je hebt ook een slag hoger en die wielen kunnen 75 kilo dragen. Echt wil ik liever niet dat het meubel zo hoog op de wielen komt te staan.

Wat denken jullie, wat zou dit meubel incl ei wegen? Zou ik dat kunnen redden met de 8 of 10 wielen?

Even een plaatje van het meubel.
[Afbeelding]
Beter is om voor de totale draagkracht te rekenen met 1/2 tot max 2/3 van de optelsom van de maximale belasting per wiel. Zo voorkom je dat een onevenredige belasting bij verplaatsing een probleem wordt. Qua berekening van de massa van het meubel kun je de volumieke massa van douglas gebruiken om een idee te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

jadjong schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:25:
En ff snel die stempel aan weerszijden opvullen met nog een stukje balk, dit klapt iets te makkelijk dubbel als je hard moet niezen.
Ik vraag mij überhaupt af of die stempel wat doet. De doorlopende balk is exact dat, een doorlopende balk en dus stabiel. Ik neem aan dat de balk tegen de muur ook daadwerkelijk vast zit aan de muur (zoniet, dan heeft de stempel nut).

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
GAEvakYD schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:29:
Wat denken jullie, wat zou dit meubel incl ei wegen?
Had je een pakbon bij de houtlevering gekregen? Misschien staat daar een pakketgewicht op vermeld. Dan weet je in ieder geval waar je aan moet denken. Maar met 150kg totaal kom je een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
sypie schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:59:
[...]

Had je een pakbon bij de houtlevering gekregen? Misschien staat daar een pakketgewicht op vermeld. Dan weet je in ieder geval waar je aan moet denken. Maar met 150kg totaal kom je een heel eind.
Nope helaas geen pakbon. Tevens heb ik veel te veel hout besteld wat ik ook ga gebruiken voor andere meubels die ik ga maken rondom het huis.
D85 schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:48:
[...]

Beter is om voor de totale draagkracht te rekenen met 1/2 tot max 2/3 van de optelsom van de maximale belasting per wiel. Zo voorkom je dat een onevenredige belasting bij verplaatsing een probleem wordt. Qua berekening van de massa van het meubel kun je de volumieke massa van douglas gebruiken om een idee te krijgen.
Goed punt. Ik ben even gaan rekenen met een aantal basis gewichten van de materialen. Dat is toch best schrikken.

Houten frame (60x40)
54meter * 2.16 = 116 kilo

Planken (19.5x2.5)
27 meter * 4.38 = 118,26 kilo

Hardsteen
112x60 = 158 kilo (twee keer)
68x60 = 96 kilo

Kamdo BBQ 80 kilo
---------
Totaal 726 kilo.

Dat gaat nog een flinke kluif worden om dat te gaan dragen met 8 of 10 wielen. Vooral als je het advies meeneemt om 50-75% van het totale gewicht als uitgangspunt te nemen om wat marge over te houden.

[ Voor 18% gewijzigd door GAEvakYD op 13-04-2020 22:14 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D85
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-05 10:42

D85

GAEvakYD schreef op maandag 13 april 2020 @ 22:13:
[...]Dat gaat nog een flinke kluif worden om dat te gaan dragen met 8 of 10 wielen. Vooral als je het advies meeneemt om 50-75% van het totale gewicht als uitgangspunt te nemen om wat marge over te houden.
Ik zou de wielen lekker laten voor wat het is :P Als je het echt ooit wilt verplaatsen is het natuursteen en de kamado verwijderen natuurlijk ook een peuleschil... paar meubelrollers eronder en goed te doen met z'n tweeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
D85 schreef op maandag 13 april 2020 @ 22:21:
[...]

Ik zou de wielen lekker laten voor wat het is :P Als je het echt ooit wilt verplaatsen is het natuursteen en de kamado verwijderen natuurlijk ook een peuleschil... paar meubelrollers eronder en goed te doen met z'n tweeën.
Inderdaad goed punt. Ik twijfelde al een beetje maar nu heb ik het voor mijzelf ook onderbouwd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
GAEvakYD schreef op maandag 13 april 2020 @ 22:13:
Houten frame (60x40)
54meter * 2.16 = 116 kilo

Planken (19.5x2.5)
27 meter * 4.38 = 118,26 kilo

Hardsteen
112x60 = 158 kilo (twee keer)
68x60 = 96 kilo

Kamdo BBQ 80 kilo
---------
Totaal 726 kilo.
Als ik reken met 530kg/m3 dan kom ik op de volgende waarden uit:
Houten frame (60x40)
54meter * 2.16 = 68,68kilo

Planken (19.5x2.5)
27 meter * 4.38 = 69,76 kilo

Dit is op basis van het soortelijk gewicht van droog douglas.

Hoe dik is je hardsteen? (á 2500kg/m3)

[ Voor 4% gewijzigd door sypie op 13-04-2020 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
sypie schreef op maandag 13 april 2020 @ 22:30:
[...]

Als ik reken met 530kg/m3 dan kom ik op de volgende waarden uit:
Houten frame (60x40)
54meter * 2.16 = 68,68kilo

Planken (19.5x2.5)
27 meter * 4.38 = 69,76 kilo

Dit is op basis van het soortelijk gewicht van droog douglas.

Hoe dik is je hardsteen? (á 2500kg/m3)
Wat ik gebruikt heb als referentie voor douglas is wat ik online bij een balk van 10x10*400 zag staan. Dat heb ik teruggerekend naar een strekkende meter balk van 60x40 en strekkende meter plank.

Bijv:
10x10x400=36 kilo
10x10x100=9 kilo

Balk
6x4x100=24% van 9 = 2.16 per meter

Plank
19.5x2.5 = 48.75% van 9 = 4.38 per meter

Voor hardsteen zag ik online 60x60x3 = 85 kilo
Ik heb delen twee delen van 112x81x3 en 1 deel van 68x81x3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amp9
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:17
sypie schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:11:

Kan ook, maar net wat je wilt ondersteunen, de huidige balken of de bovenliggende vloer

[ Voor 13% gewijzigd door amp9 op 13-04-2020 23:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Zelfs bij 800kg/m3 is dat "maar" 32 kilo. Tja, dan kom je best veel te hoog uit natuurlijk.

Reken eens met het soortelijk gewicht van 530kg/m3. Dat geeft je de volgende berekening:
Houten frame (60x40)
54meter
Inhoud= l*b*h -> 54*0,06*0,04
Inhoud= 0,1296 m3
1 m3 = 530Kg

Gewicht van dit materiaal -> (530*0,1296) / 1 = 68,68 kilo.

[ Voor 30% gewijzigd door sypie op 13-04-2020 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-05 18:27
kipfel schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:46:
Zand rond en naast de zandbak ga je niet voorkomen, dus wen daar maar vast aan ;) . Het er onderdoor spoelen zal dus een kleiner probleem zijn dan de kleine die alles er uit flikkert.

En een bak vol zand verplaats je ook niet maar zo, tenzij je inderdaad zo'n schelp achtig ding neemt.
De zandbak die ik voor de kinderen had gemaakt was van stoeptegels, ingegraven. Na het spelen even met de bezem over de stenen naast de zandbak, en alle zand lag er weer in. Ik had een formaat gekozen dat ik met twee vlonderdelen kon afdekken (katten geen kans, en de vlonderdelen waren sterk genoeg om het als uitbreiding van het terras te gebruiken als dat nodig was). Op de bodem ook gewoon stoeptegels, worteldoek gaan ze doorheen als ze fanatiek gaan scheppen.

Enige nadeel: *onmogelijk* om te verplaatsen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Wokschotel schreef op maandag 13 april 2020 @ 07:45:
Voor een verlaagd plafond moet ik balken monteren, waarop een rachelwerk komt met gipsplaten. De ene zijde van de balken komen in een stalen H-balk te liggen. De andere kant van de balken komen tegen de muur. Tegen die muur komt een voorzetwand van PIR+gips (90mm). De voorzetwand staat op een betonnen vloer.

Ik wil voorkomen dat met het monteren van de balken een koudebrug ontstaat. Mijn idee is om op de bovenkant van de voorzetwand een lat met breedte 90mm en dikte rachelwerk) te monteren en de plafondbalken op die lat te schroeven. De plafondbalken liggen dan op de voorzetwand en komen niet met de muur in contact. De vraag is of de voorzetwand deze constructie kan dragen. Ik heb al meer met PIR+gips gewerkt en voor mijn gevoel is dit spul vormvast genoeg, helemaal met die lat erover. Voor extra stevigheid is een voorzetwand van PIR+OSB+gips een optie.

Ander alternatief is dat ik op de muur een draagbalk schroef waarop de plafondbalken komen. Dan heb ik wel een koudebrug en de muur is niet helemaal gelijk (understatement) wat het monteren lastig maakt.
Houten balken veroorzaken nooit een koude brug.
Bij contact tussen hout en de gemetsellde buitengevel van een huis wordt het contactoppervlak meestal in de menie gezet.
Als je geen direct contact tussen balk en muur wilt dan kun je bijvoorbeeld stalen balkdragers gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@GAEvakYD Even een berekening gemaakt voor de beide soorten hout, en de 3 stukken hardsteen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOeOhxuApwMIqEPJ3c52ahEZoLQ=/f/image/uWu2b30kAWBND1l4mCHwI06M.png

Daar moet je groene ei en je schroeven nog bij... laten we het afronden op een 400 kilo. Dat scheelt ruim 300 kilo met jouw berekening. :o

[ Voor 26% gewijzigd door sypie op 13-04-2020 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
sypie schreef op maandag 13 april 2020 @ 23:01:
@GAEvakYD Even een berekening gemaakt voor de beide soorten hout, en de 3 stukken hardsteen:
[Afbeelding]

Daar moet je groene ei en je schroeven nog bij... laten we het afronden op een 400 kilo. Dat scheelt ruim 300 kilo met jouw berekening. :o
Wow super dank voor je berekening. Dat scheelt inderdaad een enorm slok op een borrel. Als ik een beetje speling wil aanhouden om bij het verrijden marge te houden dan moet ik 600kilo zien te dragen. Dat zou te dragen zijn door 10x60kilo wielen te doen. of 8x75kilo wielen. Nadeel van de 75 kilo wielen is dat die iets hoger zijn.

Dit vind ik eigenlijk wel hele mooie wielen. Wel iets prijziger maar totale hoogte 100mm en per 4 vier wielen een draagvermogen van 400kilo. Met twee setjes moet ik dit meubel dan wel kunnen dragen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0d2jKdQKf6f63ZRWpvO7yi4t4Vs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bc9cDrqWZks82OukAXKLNZ8t.png?f=fotoalbum_large
https://www.weinbergwoodworks.nl/stalen-zwenkwielen

[ Voor 24% gewijzigd door GAEvakYD op 13-04-2020 23:28 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:52
Afgelopen weken meters gemaakt met de schutting en de tuindeur. Ik had ook een metalen frame kunnen kopen, maar ik denk dat ik nu een mooier resultaat heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZ-TpBCgz0daBxb3DguSXrSOwxQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TgNk7ilYRWiAlF01rB0awS4M.png?f=fotoalbum_large

Frame maken van douglas balken van 70x40mm. Behoorlijke hoeveelheid halfhoutverbindingen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9yXjlFtbyx4F3IDDFi9bSh_WBXc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AGe3IZeFaFkB3DFqujSMb7QK.png?f=fotoalbum_large

Met de invalzaag ging het uiteindelijk het snelst en het mooist.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4AcdIRA3X0hrbqyMvVA3u0RGSw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vRJVdSzbC2ZKfwFEZy5yjQst.png?f=fotoalbum_large

Beetje opschonen met de beitel en klaar. Zeker als je de invaldiepte van je zaag goed hebt staan gaat dit redelijk rap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9vUpQdP0MlTAfS7EnYc4aqIiD3g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o3zWkUmakIN0lbG3cwPkoNwP.png?f=fotoalbum_large

Ook een slotgat gemaakt voor de deurklink / slot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2GY2R2dBkgtZD73WFsh29V2ZE5Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qQKj5bTUVxwwNTD2AtOJlHxm.png?f=fotoalbum_large

Met het frame klaar het opgehangen. Kwam erachter dat de schoor in de weg zat, kwam ik natuurlijk achter tijdens het hangen :') . Dus maar halverwege een extra ligger gemaakt, had helaas geen hout meer om hem helemaal door te trekken, maar ik vertik het om nu te vaak naar de bouwmarkt te gaan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Gg1rIrJ4XAciHpScOVe7vsvtq8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y8Rmr1Q9eQhM8q8Vrz4S0ssh.png?f=fotoalbum_large

Vandaag de schuttingplanken erop gemaakt, was nog een hele klus om het slot uit te frezen, en ervoor te zorgen dat de planken strak tegen het frame kwamen. Het staal van de hengen moest worden uitgefreesd aan de achterkant en gaten voor alle slotbouten moesten erin komen. Nu nog een laag beits en de achterkant nog... Misschien maak ik er nog een lariks plankje bovenop voor de sier, en een extra zwart plankje onderaan (1 strookje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

TheJVH schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 00:18:
Afgelopen weken meters gemaakt met de schutting en de tuindeur. Ik had ook een metalen frame kunnen kopen, maar ik denk dat ik nu een mooier resultaat heb.

[Afbeelding]

Frame maken van douglas balken van 70x40mm. Behoorlijke hoeveelheid halfhoutverbindingen...

[Afbeelding]

Met de invalzaag ging het uiteindelijk het snelst en het mooist.

[Afbeelding]

Beetje opschonen met de beitel en klaar. Zeker als je de invaldiepte van je zaag goed hebt staan gaat dit redelijk rap.

[Afbeelding]

Ook een slotgat gemaakt voor de deurklink / slot.

[Afbeelding]

Met het frame klaar het opgehangen. Kwam erachter dat de schoor in de weg zat, kwam ik natuurlijk achter tijdens het hangen :') . Dus maar halverwege een extra ligger gemaakt, had helaas geen hout meer om hem helemaal door te trekken, maar ik vertik het om nu te vaak naar de bouwmarkt te gaan...

[Afbeelding]

Vandaag de schuttingplanken erop gemaakt, was nog een hele klus om het slot uit te frezen, en ervoor te zorgen dat de planken strak tegen het frame kwamen. Het staal van de hengen moest worden uitgefreesd aan de achterkant en gaten voor alle slotbouten moesten erin komen. Nu nog een laag beits en de achterkant nog... Misschien maak ik er nog een lariks plankje bovenop voor de sier, en een extra zwart plankje onderaan (1 strookje).
dacht ff dat ik een post van @Jelte,89 zat te bekijken :) mooi gedaan !
The Eagle schreef op maandag 13 april 2020 @ 17:31:
Ja hoor. Ben handig en wil wel, maar heb weing tot geen tijd. Dus lakken etc gaat hem sowieso niet worden. Zagen is qua ruimte al een uitdaging en heb geen cirkelzaag. Het is dat het bouwmarktspul reteduur is en ik de kwaliteit niet vertrouw, wil het eigenlijk gewoon kant en klaar in elkaar kunnen zetten.
dan niet zeuren en kopen :)

[ Voor 12% gewijzigd door vso op 14-04-2020 00:55 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranze
  • Laatst online: 19-05 21:20
Cyberpope schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:19:
Aan de andere kant, het heeft in de 20 jaar dat ik hier woon nog nooit gelekt.
Als je gewoon een moderne wasmachine hebt en een slang met waterstop, dan heb je in principe geen lekbak nodig, zie ook deze uitleg.
Scheelt je toch weer wat werk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GAOa3vxOMvjYegnUZsTtvr5mZuA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R4cXXbhS9X18m0xJ1Pwulahd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8ZOTkVgCIXQzxF9Dcieg_3NVKc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gWABuDIzybJdhcw5C4afm7U8.jpg?f=fotoalbum_tile

* KillaZ heeft ook weer wat te doen:
  • Nokhoogte 3.90 m nu
  • Vliering maken
  • Kamerscheiding maken
  • Rondom voorzetwandjes
  • Elektra
  • Stucplaatjes
  • Nieuwe Voordeur kopen :+
Houd je van de straat zullen we maar zeggen.

[ Voor 56% gewijzigd door KillaZ op 14-04-2020 07:24 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

sypie schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:11:

Onder de aanname dat de linkerbalk aan de muur vast zit, dat zit hij niet. Daar was in het verleden geen noodzaak toe, want toen lag hij keurig op de schoorsteen. Hij heeft nu dus alleen aan de linkerkant een oplegging in de buitenmuur, verder zit hij los. Maar met de schuine kant andersom en het tussenstuk vast zetten heeft hij daarmee direct een extra ondersteuning op de muur.
PaT schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:53:
[...]

Ik vraag mij überhaupt af of die stempel wat doet. De doorlopende balk is exact dat, een doorlopende balk en dus stabiel. Ik neem aan dat de balk tegen de muur ook daadwerkelijk vast zit aan de muur (zoniet, dan heeft de stempel nut).
Aannames, de balk zit niet vast aan de muur maar loopt er alleen langs. Vandaar de stempel, an sich blijft het wel hangen aan de vloerdelen die op de balk zitten gespijkerd en afsteunen op de muur, maar beter even een stempeltje eronder.

Op basis van jullie input denk ik de balken schuin afzagen, stuk ertussen en er een balk voorlangs voldoende is om het op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awaken1
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-04 11:18

Awaken1

All hail the mighty hypnotoad!

deWit schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:59:
[Afbeelding]
Na het slopen van de schoorsteen mis ik een stukje balk en bijbehorende oplegging.

Nu was m'n idee om het missende stuk balk klemvast op te vullen met een stuk houten balk van dezelfde afmetingen. Dit met slagpluggen vast aan de muur te zetten en dan er een balk tegenaan zetten met houtdraadbouten/constructie lijm. De balk aan beide kanten van het missende stuk ruim een meter laten oversteken.

Gevoelsmatig lijkt me dat prima, toch?
Dit gaat niet over de balk maar als je de muur van de schoorsteen wilt stucen moet je die goed voorbewerken.
Ik had ook roet op mijn muur en dat lekt door het stucwerk heen.
Nu schijnt er wel spul te zijn dit goed moet bedekken bij het voorbereiden van het stucen maar wij hebben de muur gewoon een donker kleurtje gegeven (was toch al het plan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Awaken1 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 07:53:
[...]

Dit gaat niet over de balk maar als je de muur van de schoorsteen wilt stucen moet je die goed voorbewerken.
Ik had ook roet op mijn muur en dat lekt door het stucwerk heen.
Nu schijnt er wel spul te zijn dit goed moet bedekken bij het voorbereiden van het stucen maar wij hebben de muur gewoon een donker kleurtje gegeven (was toch al het plan).
Dat spul heet wegenwit. Best prijzig, maar daar komt echt niets doorheen.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-05 08:46
Kennen jullie dat; urenlang bezig geweest aan je project om het vervolgens aan je vrouw te showen die dan alleen met een mild enthousiaste reactie komt + "ben je daar nou zo lang mee bezig geweest?" :+

Anyways, dan maar hier showen voor wat meer eer van mijn werk. Container ombouw gemaakt zodat de containers op een fatsoenlijke manier in de achtertuin kunnen staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IlAdbJTa4L3M1ZRYxAZzOZIr3UE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JAWa6fd1OW2SrIXECg3gCrY8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Op6jolNY_rw6LV27Sewg2hSIzN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oIJcifXEkExuRl244zgCRiUO.jpg?f=fotoalbum_large

De deksels zitten aan elkaar vast zodat je de container niet los hoeft open te doen. Nu nog met een touwtje bij gebrek aan beter, had geen zin om afgelopen weekend langs de bouwmarkt te rijden (gelukkig maar toen ik sommige foto's en filmpjes voorbij zag komen). Wordt een kettingkje denk ik. Moet ook nog knipjes op de deuren zetten. Voor een stukje extra gemak zitten er onder de deksel steunen die je omhoog kunt zetten om de deksel open te laten staan. Al met al blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-05 22:55
jsiegmund schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:54:
Kennen jullie dat; urenlang bezig geweest aan je project om het vervolgens aan je vrouw te showen die dan alleen met een mild enthousiaste reactie komt + "ben je daar nou zo lang mee bezig geweest?" :+

Anyways, dan maar hier showen voor wat meer eer van mijn werk. Container ombouw gemaakt zodat de containers op een fatsoenlijke manier in de achtertuin kunnen staan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De deksels zitten aan elkaar vast zodat je de container niet los hoeft open te doen. Nu nog met een touwtje bij gebrek aan beter, had geen zin om afgelopen weekend langs de bouwmarkt te rijden (gelukkig maar toen ik sommige foto's en filmpjes voorbij zag komen). Wordt een kettingkje denk ik. Moet ook nog knipjes op de deuren zetten. Voor een stukje extra gemak zitten er onder de deksel steunen die je omhoog kunt zetten om de deksel open te laten staan. Al met al blij mee!
*expect sarcam*
Hmm, om even zeker te zijn dat je vrouw niet gewoon gelijk had: hoe lang ben je er mee bezig geweest? :+ :o
(geintje natuurlijk :) ziet er mooi uit!)

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:20

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik snap je vrouw wel, niet eens gasveren gebruikt :+

Maar ziet er goed uit, maar zou wel die gasveren nog scoren, is toch net weer ff iets luxer ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Laatst online: 20:35
Tranze schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 06:24:
[...]

Als je gewoon een moderne wasmachine hebt en een slang met waterstop, dan heb je in principe geen lekbak nodig, zie ook deze uitleg.
Scheelt je toch weer wat werk.
Persoonlijk zou ik ALTIJD een lekbak plaatsen, zelfs bij waterstop.
Tijdens een wasbeurt zit de trommel vol water. Als er dan iets scheurt/breekt dan gaat een waterstop echt niet helpen als dat water vanuit de trommel onder de machine uitkomt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
skai21 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:56:
[...]

*expect sarcam*
Hmm, om even zeker te zijn dat je vrouw niet gewoon gelijk had: hoe lang ben je er mee bezig geweest? :+ :o
(geintje natuurlijk :) ziet er mooi uit!)
LOL, goed punt. 2 dagen in totaal. Heb veel met deuvels gedaan dus okee; dan duurt het sowieso wat langer dan wanneer je er wat schroeven in draait. Maar ach het was lekker weer dus sowieso op het gemakje :)
Martinusz schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:58:
[...]

Ik snap je vrouw wel, niet eens gasveren gebruikt :+

Maar ziet er goed uit, maar zou wel die gasveren nog scoren, is toch net weer ff iets luxer ;)
Dat is op zich wel een goed idee, alleen niet echt ervaring mee. Hoe kom je er achter welke veer je dan nodig hebt qua lengte / sterkte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
KillaZ schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 07:04:
[...]
Houd je van de straat zullen we maar zeggen.
Mooi project. Hoe zat het met het verhogen van de nokhoogte, is dat lastig met vergunningen en dergelijke?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ytterx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:51
Mooi projectje, heb je daar toevallig een maten en/of materiaallijst van :+ ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ik was op zoek naar een reactie van @Jelte,89 waarin hij iets zei over de reactie van z'n vrouw op de schuur achter in de tuin en over de reactie die hij kreeg op de zandbak...

Schuur: -O-
Zandbak: *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05 10:46

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Waarom zou je het beter hebben als ik?
sypie schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:32:
[...]

Ik was op zoek naar een reactie van @Jelte,89 waarin hij iets zei over de reactie van z'n vrouw op de schuur achter in de tuin en over de reactie die hij kreeg op de zandbak...

Schuur: -O-
Zandbak: *O*
Nou... inderdaad :')

Anders vraagsken, want ik ben echt niet thuis in electronica...
Ik zag dit net voorbij komen:

https://www.ibood.com/nl/...smart-flex-led-strip.html

En ik wil dit graag op de lamp leggen om verlichting te creëren naar het plafond toe, (indirect) maar is dit gewoon plug en play? uiteraard heb ik een telefoon met bt en snap ik hoe de apps enzo werken, maar hier zit gewoon een netsnoer bij?

En zitten er dan 2 netsnoeren bij? dus ik kan ze afzonderlijk uit elkaar leggen (metertje of 4 uit elkaar?)

[ Voor 24% gewijzigd door Jelte,89 op 14-04-2020 09:35 ]

Revive the guild!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
GAEvakYD schreef op maandag 13 april 2020 @ 23:16:
Dit vind ik eigenlijk wel hele mooie wielen.
Hoe zuinig ben je met je ondergrond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
sypie schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:35:
[...]

Hoe zuinig ben je met je ondergrond?
Dat plus het feit dat bij veelvuldig rijden op bv stenen/betontegels de powdercoat eraf slijt, het metaal eronder bloot komt te liggen en icm vocht dit gaat roesten.
Lijkt me alleen voor binnen (je kan er natuurlijk een strook rubber omheen lijmen)

[ Voor 12% gewijzigd door SniperGuy op 14-04-2020 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
Widow schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:09:
[...]

Mooi project. Hoe zat het met het verhogen van de nokhoogte, is dat lastig met vergunningen en dergelijke?
Nokhoogte is 30 cm hoger dan eigenlijk toegestaan, daar was geen bezwaar over. Glashoogte was 12 cm te hoog :')

Verder vergunning vrij snel kunnen regelen met behulp van de tekeningen.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Cyberpope schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:19:
Ik heb boven op zolder een wasmachine en droger staan. Alsmede zit in die hoek ook de ketel,
Of te wel een natte groep.
Nu wil ik eigenlijk kijken hoe ik onder dit geheel een afvoer kan maken, b.v. zoiets:
[...]
Aan de andere kant, het heeft in de 20 jaar dat ik hier woon nog nooit gelekt.
Dat lijkt me best veel werk voor iets wat een heel kleine kans heeft om op te treden. En er is een heel simpele afdoende methode namelijk zet hem in een lekbak :)

Een werkende afvoer die je nooit gebruikt is ook een potentiele stank-bron want de sifon droogt natuurlijk op.

Voor mij persoonlijk zou het werk niet opwegen tegen het voordeel dat je 0 tot 1x het water niet weg hoeft te scheppen.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:31
Hopelijk heeft iemand hier een idee voor mijn situatie.

Sinds enkele jaren (ja, dat lees je goed!) fluctueert mijn douche straal.
De eerste 5 minuten is er niks aan de hand, daarna neemt de straal in capaciteit en waterdruk af. Ook is de temperatuur niet meer constant en moet deze middels de mengkraan opnieuw geregeld worden.

Nu zocht ik het probleem bij de mengkraan of de ketel maar beide zijn goed bevonden. Nu moest ik eergisteren in de meterkast zijn voor een groepenuitbreiding en viel mijn oog op een Douche-WTW systeem dat daar gemonteerd is. Naar alle waarschijnlijkheid is dit het probleem, maar waar moet ik het nu zoeken? toch een sensor op de CV installatie?

Als ik een bad laat vollopen heb ik hier geen last van, immers er loopt geen water direct weg door de WTW pijp. Ook de douchestraal fluctueert dan niet.

Douche-WTW: merk onbekend, lijkt op deze
CV Ketel: Intergas kompact HRE 28/24 CW
Verdere bijzonderheden:
- Vloerverwarming door het gehele huis.
- Overige kranen/afvoeren zijn gescheiden van de douche

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:21
Mogelijk loop je tegen de 'tapdrempel' van de ketel aan, met andere woorden: hij kan zijn warmte niet kwijt. Een ketel heeft een minimaal vermogen, als het water al enigszins opgewarmd wordt aangeleverd (=het doel van een DWTW) dan kan hij zijn warmte er minder goed in kwijt en gaat dan pendelen (aan/uit/aan/uit).

Zet de douche eens aan en ga eens bij de ketel kijken, wat hoor je en zie je op het display?

Wel een vreemd probleem trouwens, ben je eerste bewoner? Dit had met oplevering al naar voren moeten komen toch?

[ Voor 45% gewijzigd door ThinkPad op 14-04-2020 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jsiegmund
ytterx schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:12:
[...]

Mooi projectje, heb je daar toevallig een maten en/of materiaallijst van :+ ?
Maten niet exact, ongeveer 2 meter breed en 1.20 hoog. Hij is forser dan nodig, als je krap in de ruimte zit kun je er nog wel wat afhalen rondom.

Materiaal:
  • 4x Verduurzaamd vurenhout paal 75x75x2700
  • 12x Verduurzaamd vurenhout plank 22x150x4800
  • 5x Verduurzaamd vurenhout regel 32x75x3000
  • 6x scharnier deksel
  • 6x scharnier deur
En handje vol deuvels en schroeven. Heb 't op maat zagen verder zelf gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:33

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ziet er goed uit! Staat bij mij volgend jaar ook op het lijstje!
jsiegmund schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:08:
[...]

LOL, goed punt. 2 dagen in totaal. Heb veel met deuvels gedaan dus okee; dan duurt het sowieso wat langer dan wanneer je er wat schroeven in draait. Maar ach het was lekker weer dus sowieso op het gemakje :)

[...]

Dat is op zich wel een goed idee, alleen niet echt ervaring mee. Hoe kom je er achter welke veer je dan nodig hebt qua lengte / sterkte?
Was stiekem ook eens aan het rondklikken het www.. ik kwam dit tegen: https://www.gasveerwinkel.nl/gasveer-berekenen/
Wellicht helpt dit je verder?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:14
Ik vind het inschatten van de tijd die ik aan een klus ga besteden ook altijd lastig. Zaterdag besloten dat ik een vlonder in onze tuin, wat verhoogd ligt ging laten zakken, zodat onze loungeset erop past.

Oude situatie zag er zo uit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HszWioCTSy9fYSXvMiq8AgMI4sQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EoBf3WmpmZ9VCBY8nlfDubGG.jpg?f=fotoalbum_large

Met de banken langs de tafel was het altijd oppassen om er niet af te schuiven.

Het bleek dus een vlonder van 60mm dikke balken te zijn, op een frame van staanders en liggers (60x60), met een stalen kantopsluiting langs de terrastegels. Het vlonder was 2,5m bij 1,95 en moest dus ingekort in beide richting om in het gat van 1,8x1,8m te passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLWKFC8pltxKwQQcoU8-HyDIxug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D2LGAGRh89uN9OOhMKsms0Cq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kon het frame niet losschroeven omdat ik slecht bij de schroeven kon en het aardig verroest was. Dus dan maar de zaag erin en alles met geweld los getrokken. De staanders staan tegen de stalen kantopsluiting in de hoeken, dus die kon ik niet zagen. Maar van twee kanten inboren en dan met de beitel los tikken en de staanders waren allemaal 70mm korter.

De cirkelzaag kwam niet in 1x door het vlonder heen, dus op 55 mm diepte ingezaagd en daarna met de handzaag de rest gedaan. Metalen strips heb ik met de decoupeerzaag ingekort bij gebrek aan een haakse slijper.

In het vlonder moesten nog 6 gaten aan de onderzijde om de pennen die de kantopsluiting op zijn plek houden te verzinken. Maar uiteindelijk paste het in 1x goed en ligt het vlonder nu op betontegels, vlak met de terrastegels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsITn5w7nabAbMYe0Qexr5vSzpU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fEXdi6CIzgxvKCFiqTo2lYOM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nd-GX9T4OrwxQMh3ZlAzbHAXmqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sXVIebd19R3wWJ6jr7Yc3ZDb.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het eindresultaat.
Bij elkaar toch zo'n 8 uur mee bezig geweest (tot ongenoegen van de buren), mede omdat het vlonder echt loeizwaar is. En omdat ik het overtollige zand heb verwerkt in een gat bij de achtergevel waar een regenpijp lekte en zand + bestrating had weggespoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
de verhoogde vlonder ziet er met die tafel en bankjes ook niet echt praktisch uit :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FaiG8n8TLbvq1KHYjqTWC8BiO-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/liQOXnfaaCjkyBba9A9OS2SM.jpg?f=fotoalbum_large

Zo moet ie worden. Hout is inmiddels besteld.
De halfhout kepen ga ik denk ik maken met een handcirkel die ik moet huren omdat mijn eigen niet de helft van de balk diep komt. De balklaag / klossen komen met een soort van zwaluwstaart verbinding die ik met mijn bovenfrees kan maken aan elkaar. De balklaag in de berging links wordt toch niet zichtbaar dus die wordt van vuren op balkldragers.

Weet iemand waar ik voor een schappelijke prijs een zwalustaartfrees kan kopen van een wat groter formaat. Dus rond 25 en ook 25 diep? Liefst met zo'n volglagertje

Het dak wordt gemaakt van douglas 18mm dakbeschotplanken met daarbovenop 30mm pir en EPDM. Er komt geen verlaagd plafond onder. Mijn vriendin wil graag inbouwspotjes maar daar is lijkt me geen plek voor met zo'n beperkte hoogte. Er zijn wel ondiepe spotjes te vinden maar zit ik dan niet met een hitteprobleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:07
Hoe los je het op bij de verbindingen met 3 balken? Dat is geen halfhout meer, maar tertiaal- of kwarthout (benaming zal vast niet officieel bestaan)? Of jouw oplossing halfhout icm zwalustaart.

Lijkt me nogal kwetsbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
Kaasplank schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:33:
[Afbeelding]

Zo moet ie worden. Hout is inmiddels besteld.
De halfhout kepen ga ik denk ik maken met een handcirkel die ik moet huren omdat mijn eigen niet de helft van de balk diep komt. De balklaag / klossen komen met een soort van zwaluwstaart verbinding die ik met mijn bovenfrees kan maken aan elkaar. De balklaag in de berging links wordt toch niet zichtbaar dus die wordt van vuren op balkldragers.

Weet iemand waar ik voor een schappelijke prijs een zwalustaartfrees kan kopen van een wat groter formaat. Dus rond 25 en ook 25 diep? Liefst met zo'n volglagertje

Het dak wordt gemaakt van douglas 18mm dakbeschotplanken met daarbovenop 30mm pir en EPDM. Er komt geen verlaagd plafond onder. Mijn vriendin wil graag inbouwspotjes maar daar is lijkt me geen plek voor met zo'n beperkte hoogte. Er zijn wel ondiepe spotjes te vinden maar zit ik dan niet met een hitteprobleem?
Heb je misschien een foto van het uiteindelijke resultaat? Dit lijkt enkel het raamwerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Jannibal23 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:59:
Hoe los je het op bij de verbindingen met 3 balken? Dat is geen halfhout meer, maar tertiaal- of kwarthout (benaming zal vast niet officieel bestaan)? Of jouw oplossing halfhout icm zwalustaart.

Lijkt me nogal kwetsbaar...
beide liggers half op de kolom en dan de ander daaroverheen. Paar flinke tellerkopschroeven en houtlijm d'r in en dan gaat het geen kant meer op. Het zijn liggers van 15/15 en 14/20 en geen panlatjes he ;-)
Alsjemenou schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:04:
[...]

Heb je misschien een foto van het uiteindelijke resultaat? Dit lijkt enkel het raamwerk?
Kaasplank in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5"
zoiets ongeveer. Het plan is wat gewijzigd. Die uitstekende ligger van het frame is voor een schommel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Laatst online: 16:14
SniperGuy schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:15:
de verhoogde vlonder ziet er met die tafel en bankjes ook niet echt praktisch uit :?
Dit zat er zo in toen we dit huis kochten (minus de tuinset uiteraard). Nu het vlak is, hebben we praktisch veel meer ruimte in de tuin.

Ons huis heeft meer van dat soort vreemde oplossingen, zoals een planken vloer onder een overkapping, die zo slecht wordt ondersteund dat ik al door een plank ben gezakt. Of een tv-kamer waar in totaal 84 gaten in muren/plafond zaten. Alsof de vorige bewoner niet kon kiezen waar hij wat ging ophangen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Kaasplank schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:06:
[...]

beide liggers half op de kolom en dan de ander daaroverheen. Paar flinke tellerkopschroeven en houtlijm d'r in en dan gaat het geen kant meer op. Het zijn liggers van 15/15 en 14/20 en geen panlatjes he ;-)
Ik voorzie ook geen problemen met de liggers; dat gaat echt geen kant op.
Kaasplank schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:06:

Kaasplank in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5"
zoiets ongeveer. Het plan is wat gewijzigd. Die uitstekende ligger van het frame is voor een schommel.
Mooi! Ik ben benieuwd naar je vooruitgang, aan voorbereiding ligt het in ieder geval niet. Ik heb nog nooit gewerkt met zwaluwstaartverbindingen, is dat een beetje te doen? En wat is de reden daarvoor; wil je de liggers monteren zonder schroefverbindingen? Uiteraard kan je er altijd wat proppen in doen om het te verbergen. Ik zou het zelf gewoon met een balkdrager doen, al is het resultaat visueel iets minder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Alsjemenou schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:16:
[...]

Mooi! Ik ben benieuwd naar je vooruitgang, aan voorbereiding ligt het in ieder geval niet. Ik heb nog nooit gewerkt met zwaluwstaartverbindingen, is dat een beetje te doen? En wat is de reden daarvoor; wil je de liggers monteren zonder schroefverbindingen? Uiteraard kan je er altijd wat proppen in doen om het te verbergen. Ik zou het zelf gewoon met een balkdrager doen, al is het resultaat visueel iets minder.
De enige reden is juist dat ik geen balkldragers wil. Ik ga voor dit idee

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddPPcsVqM80B0oj7SFHRL6qEsJA=/f/image/LMo5kNh5NkSPeQ6wD2H4RtFb.jpg

Daarvoor heb ik van triplex een "poor mans" variant van deze belachelijk dure tool gemaakt:
https://www.toolnation.nl...smal-set-profipakket.html
Ik moet er nog wat mee testen voordat ik het op het echte hout ga gebruiken maar de eerste tests zijn al wel vrij goed gelukt.

Ik kan de gordingen zo onzichtbaar monteren aan de ligger en voordat ik de klos er aan de andere kant in maak 2 flinke schroeven door de ligger in de gording schroeven en dat weer maskeren met de klos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Kaasplank schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:21:
[...]

De enige reden is juist dat ik geen balkldragers wil. Ik ga voor dit idee

[Afbeelding]

Daarvoor heb ik van triplex een "poor mans" variant van deze belachelijk dure tool gemaakt:
https://www.toolnation.nl...smal-set-profipakket.html
Ik moet er nog wat mee testen voordat ik het op het echte hout ga gebruiken maar de eerste tests zijn al wel vrij goed gelukt.

Ik kan de gordingen zo onzichtbaar monteren aan de ligger en voordat ik de klos er aan de andere kant in maak 2 flinke schroeven door de ligger in de gording schroeven en dat weer maskeren met de klos.
Belachelijk duur. Dat kan er alleen maar uit als je duizenden verbindingen op een jaar maakt.

Care to share de DIY-mal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jelte,89 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:32:
Anders vraagsken, want ik ben echt niet thuis in electronica...
Ik zag dit net voorbij komen:

https://www.ibood.com/nl/...smart-flex-led-strip.html

En ik wil dit graag op de lamp leggen om verlichting te creëren naar het plafond toe, (indirect) maar is dit gewoon plug en play? uiteraard heb ik een telefoon met bt en snap ik hoe de apps enzo werken, maar hier zit gewoon een netsnoer bij?

En zitten er dan 2 netsnoeren bij? dus ik kan ze afzonderlijk uit elkaar leggen (metertje of 4 uit elkaar?)
er bestaan "vids" voor die vraag :+
YouTube: Osram Lightify Flex Installation (0:30sec in video) beantwoord je vragen

Als je iets dikkere kabels neemt en die er tussen soldeert (minder weerstand).. kan je tussen strip en "controller" wellicht wat afstand maken .. (meter 1 a 2 max ) .. zodat je alles netjes weg kan werken.

Ik zou echter digitale RGB(w) strips pakken . voor 12,50 by action bv .. en daar eerst eens mee experimenteren.. voordeel ervan is dat je leds "individueel" kan aanspreken .. en dus veel flexibeler bent.
een ESP8xxx(of sonof) wifi/bt bordje er zijn voorbeelden genoeg op internet hiervan.
* als je die 12,50 v.d action "beheerst" kan je simpel overstappen naar betere werk .

Wil je kant en klaar zou ik eerst nadenken of je "meer" van osram meuk wilt of liever naar philips Hue/ikea tradfri wilt gaan.. wat je ook kiest en wil je "smart" gaan .. doe eerst onderzoek of het 2-weg communciatie heeft kaku is standaard 1 richting, en rapport niet of "het commando" uitgevoerd is.

Tja vanalles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

loeberce schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:10:
[...]

Ons huis heeft meer van dat soort vreemde oplossingen, zoals een planken vloer onder een overkapping, die zo slecht wordt ondersteund dat ik al door een plank ben gezakt. Of een tv-kamer waar in totaal 84 gaten in muren/plafond zaten. Alsof de vorige bewoner niet kon kiezen waar hij wat ging ophangen......
Ik snap dat "tv-kamer" het beter doet op Funda dan fetishdungeon.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:59
Heeft hier iemand ervaring met Sikkens XD Semi Gloss?
Ik zoek eigenlijk een zijdeglans om grotere panelen te lakken (van die panelen boven de ramen), hoogglans gaat me allemaal iets teveel glimmen

Er zit nu Sikkens EPS op, opzich werkt het prima maar het houdt niet heel veel jaren vol (donkerblauwe kleur)

En heeft er hier iemand ervaring met betonreparatie er wat/waar te kopen?
Ik heb een betonnen vensterbank die is gebroken, die wil ik eigenlijk een keertje opknappen en schilderen met een betonverf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-05 07:16
FabianGTI schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:05:
Ik zoek eigenlijk een zijdeglans om grotere panelen te lakken (van die panelen boven de ramen), hoogglans gaat me allemaal iets teveel glimmen

Er zit nu Sikkens EPS op, opzich werkt het prima maar het houdt niet heel veel jaren vol (donkerblauwe kleur)

Ik heb een betonnen vensterbank die is gebroken, die wil ik eigenlijk een keertje opknappen en schilderen met een betonverf :)
Als je even wacht, dan heb ik er ervaring mee, Ik heb gisteren net 2 liter besteld :+

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Laatst online: 22:57

Wij hebben heel het huis in Sikkens XD semi gloss zitten. Ral7016 (Antraciet grijs). Zit er nu ongeveer 4 jaar op, en ziet er nog perfect uit.

BTW, wij hebben wel volle zon op de kozijnen staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Maeslant op 14-04-2020 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
@gekke-gerrit , Oef, 2 liter, krijg er alweer stuiptrekkingen van, die ellende moet ook nog verwerkt worden

@Maeslant Klinkt goed, en inderdaad zijdeglans? Bij mij komt het ook grotendeels in de volle zon
Op de kozijnen heb ik Rubbel SB, in het wit mag het wel glimmen van mij, die wil ik tzt schilderen met de XD High Gloss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-05 07:16
FabianGTI schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:51:
@gekke-gerrit , Oef, 2 liter, krijg er alweer stuiptrekkingen van, die ellende moet ook nog verwerkt worden
ral 9010 en ral 7016
en nog 1 liter primer :)

Ik ga ook nog het glas vervangen voor HR++, als we dan toch bezig zijn, gaan we het in 1 keer goed doen.

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vraagje; ik wil een tuin berging tegen de zijkant van mijn huis aan bouwen.
Hiervoor wil ik dezelfde 'dakrand' aanhouden als de rest van mijn huis.

Maar ik kan iets dergelijks niet vinden.

Gaat om de volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVIMYqG9Hmy2lKf3pjz45FOjI5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gaK8JVgPIFrWuF1NuHshdiTr.jpg?f=fotoalbum_large

Heb gezocht op dakprofiel, dakrand, boegdeel etc... Maar ik kan iets met een vergelijkbare vorm niet zo snel vinden. Iemand enig idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:31

Meneer aard

Porsche rulez!

Niet overstappen op Rubbol SB? Hier zit dat nu 3 jaar op de kozijnen waar vanaf 12 uur vol de zon op staat. Antraciet. Ziet er goed uit en nog steeds mooi van kleur.
Voorheen zat er ook Sikkens op, geloof XD alleen die was na 8 jaar niet mooi meer (was niet goed geschilderd, ondergrond was slecht).Dat was gedaan door de vorige bewoner (of een schilder), dat was blauw.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
gekke-gerrit schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:56:
[...]

ral 9010 en ral 7016
en nog 1 liter primer :)

Ik ga ook nog het glas vervangen voor HR++, als we dan toch bezig zijn, gaan we het in 1 keer goed doen.
Zo klinkt het al minder erg, ik ben nog steeds geen fan van schilderen, al ben ik wel altijd blij met het eindresultaat
Maar klinkt als een leuk project, ik heb het gelukkig al achter de rug

Zelf kozijnen gemaakt -> geplaatst -> voorzien van HR++ glas :)
Ik moet alleen nog steeds een keer de kruisroedes plaatsen :$
Meneer aard schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:12:
[...]

Niet overstappen op Rubbol SB? Hier zit dat nu 3 jaar op de kozijnen waar vanaf 12 uur vol de zon op staat. Antraciet. Ziet er goed uit en nog steeds mooi van kleur.
Voorheen zat er ook Sikkens op, geloof XD alleen die was na 8 jaar niet mooi meer (was niet goed geschilderd, ondergrond was slecht).Dat was gedaan door de vorige bewoner (of een schilder), dat was blauw.
Ik heb ook Rubbol SB op de kozijnen (Ral 9001), maar voor de grote panelen die boven de ramen zitten (grootste 1600x400mm ongeveer) glimt me dat veelte veel, daarom ben ik juist opzoek naar een zijdeglans :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
MikeyMan schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:09:

Gaat om de volgende:

[Afbeelding]

Heb gezocht op dakprofiel, dakrand, boegdeel etc... Maar ik kan iets met een vergelijkbare vorm niet zo snel vinden. Iemand enig idee.
Kan zijn dat het op maat gevouwen is en geen bestaand product. Hardeman uit Veenendaal maakt dit soort dingen aan de lopende band op specificatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-05 19:23
MikeyMan schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:09:

Gaat om de volgende:

[Afbeelding]

Dit is maatwerk, iedere zinkwerker kan dit voor jou op maat vouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@jadjong @D.deJong Haha, familie toevallig? :)
Thanks guys!

Weet ik even genoeg. Nu even bedenken hoe ik het dak op ga bouwen en bedekken ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
MikeyMan schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:40:
@jadjong @D.deJong Haha, familie toevallig? :)
Thanks guys!

Weet ik even genoeg. Nu even bedenken hoe ik het dak op ga bouwen en bedekken ;)
Er zijn meer hondjes die fikkie heten, maar wat wat die ouwe allemaal heeft uitgespookt weet ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
Krijnemans schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:03:
Was stiekem ook eens aan het rondklikken het www.. ik kwam dit tegen: https://www.gasveerwinkel.nl/gasveer-berekenen/
Wellicht helpt dit je verder?
Heb 'm er even doorheen gehaald, zou uitkomen op bijna 175 euro's per deksel. Ik denk dat ik de gasveertjes voorlopig even laat zitten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Ik wil een vlonder isoleren in de tuin. Hier ga ik met balken een klein regelwerk maken met daartussen EPS of XPS-platen. Daar bovenop komen de vlonderplanken te liggen met daar bovenop een jacuzzi. De balken zijn 6.5CM dik, een vervelende maat omdat het niet aansluit bij de normale maten van EPS/XPS platen.
Nu heb ik 3 vragen:
- Ik wil dan 7CM XPS nemen maar dat is (bij de bouwmarkt) niet verkrijgbaar. Kan ik 5cm XPS en 2cm XPS bovenop elkaar leggen/lijmen/schroeven of verliest het dan de isolatiewaarde/is het totaal aan isolatie lager dan?
- Als alternatief kan ik ook 6CM EPS (of XPS) nemen maar dan zit ik met 0,5mm lege ruimte tussen de EPS plaat en de vlonderplank. Is de isolerende werking dan volledig weg of wordt de kou van de grond alsnog geremd omdat die EPS plaat er bovenop ligt?
- moet ik daar bovenop nog een afdichtende/dampremmende folie leggen (zoals bij een zolder) of is dat niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:33
jsiegmund schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:53:
[...]

Heb 'm er even doorheen gehaald, zou uitkomen op bijna 175 euro's per deksel. Ik denk dat ik de gasveertjes voorlopig even laat zitten 8)7
Dan denk ik dat je de tool niet goed ingevuld hebt. Ik heb dezelfde tool ook ooit gebruikt voor het berekenen van gasrukveren voor mjin fietsenschuurtje, en kwam uit op 400N veren. En mijn deksel is 125*100cm 12mm hardhout multiplex, dus volgens mij wel een stukje zwaarder dan jouw deksels :). Hou er rekening mee dat de deksel niet vanzelf open hoeft te gaan he. Hij moet alleen helpen en hem tegenhouden als hij eenmaal open staat. (hier trouwens een stuk goedkoper dan bij gasveerwinkel.nl.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxwuhtQDNP6OQ0Pi9QBD9qM7fUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7WBkEAqVk3OxP8Lh0H8gsa9G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:46
@XeNeRgY

Of gewoon 50cm EPS, ideaal als vervanging voor het gewicht zodat de boel niet verzakt:

https://www.decontainersp...duct/eps-500mm-dik-nieuw/

Maar is de jacuzzi zelf niet geïsoleerd dan? Isoleren vanwege koude grond lijkt me weinig nuttig, gezien meestal de grond juist warmte vasthoudt. Daarom ook dat bruggen en viaducten eerder glad zijn door bevriezing dan de rest van de weg, omdat de warmte niet gebufferd wordt. (Mijn ouders hebben een halve meter EPS onder het terras als lichtgewicht vervanging van zwaardere grond/zand tegen het verzakken/inklinken. Op dat terras blijft de sneeuw juist altijd liggen.) Blijft over dat de jacuzzi zijn warmte verliest naar onderen, maar zijn die dingen daar niet zelf op berekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
@phYzar dit is een Intex bubbelbad opblaasbare jacuzzi dus ik vermoed dat daar weinig rekening mee gehouden is. Er wordt wel een noppen folie meegeleverd als mat voor eronder maar verder ligt de bodem direct op de koude grond.

Bedoel jij om alleen 5cm EPS te nemen? Is het dan niet erg dat er nog ruimte (lucht) tussen bovenkant EPS en vlonderplank zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 00:01
XeNeRgY schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 17:51:
@phYzar dit is een Intex bubbelbad opblaasbare jacuzzi dus ik vermoed dat daar weinig rekening mee gehouden is. Er wordt wel een noppen folie meegeleverd als mat voor eronder maar verder ligt de bodem direct op de koude grond.

Bedoel jij om alleen 5cm EPS te nemen? Is het dan niet erg dat er nog ruimte (lucht) tussen bovenkant EPS en vlonderplank zit?
Ik denk dat ie letterlijk 0,5 meter bedoelt... flinke laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@phYzar 50cm ? is wel erg veel .. EPS 100 kan volgens https://stybenex.nl/wp-co...e-EPS-basisinformatie.pdf 30kpa (3000 kg/m2) https://www.eenheden-omre...ekenmachine.php?type=druk als ik het goed doe :? hebben.

Denk dat 10cm zat moet zijn .. 2m x 1m = 2 platen

10cm is 2,55 Rwaarde .. x2 = 5,10 :) dus 4 platen haaks op elkaar opsluit bandjes eromheen in het zand mikken :)

zou het wel direct op de eps leggen eventueel wat doek / (intex)isolatie tegels ertussen verwijderbaar vlonderdeel als je jacuzzi weg is ?

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 14-04-2020 18:45 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
@vso het gaat bij zulke dikke blokken niet om het gewicht wat de EPS kan verdragen (ze maken er opritten van viaducten mee, dat zit wel goed) maar om te compenseren voor het gewicht van je zwembad. Nu is het natuurlijk qua isolatie overkill, en lichtelijk out-of-the-box, maar mocht @XeNeRgY op net zulke instabiele slurriebodem als ik wonen kan dat voorkomen dat hij elke 2 jaar de boel moet ophogen en rechttrekken. Maar het plan van @XeNeRgY is ook uitstekend met een laag isolatie tussen het vlonder te doen. Ik zou sowieso eps/xps doen (bv pir is duurder en overkill) en dan is 7cm of 5+2 een mooie laag voor dit doel, tenzij je hem 365 dagen x 24 uur wilt warm houden, dan is niks overkill.

Geen lucht tussen je isolatie en je vlonder laten, dat doet inderdaad de werking van de isolatie teniet.

[ Voor 19% gewijzigd door phYzar op 14-04-2020 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
@vso de vlonderplanken moeten er wel bovenop komen. Enerzijds liggen ze er al en anderzijds dient de plek de 7 maanden dat er geen jacuzzi staat een ander doel. En de vrouw vindt een vlonder mooier dan een open plek met EPS platen ;)

@phYzar stel ik neem 6cm EPS en heb dan 0,5mm loze ruimte, is dat een probleem? Is daarmee de isolatie compleet te niet gedaan of maakt dat niet uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
XeNeRgY schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:31:
@vso de vlonderplanken moeten er wel bovenop komen. Enerzijds liggen ze er al en anderzijds dient de plek de 7 maanden dat er geen jacuzzi staat een ander doel. En de vrouw vindt een vlonder mooier dan een open plek met EPS platen ;)

@phYzar stel ik neem 6cm EPS en heb dan 0,5mm loze ruimte, is dat een probleem? Is daarmee de isolatie compleet te niet gedaan of maakt dat niet uit?
Een luchtkamer werkt isolerend wanneer hij perfect afgesloten is, anders blaast de wind of convectie alle warme lucht ertussenuit. Maar met een halve cm kun je vast wel dat juist van onder opvullen zodat je die halve cm niet tussen je vlonder en isolatie hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:56

Sharky

Skamn Dippy!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Netjes! Ik ga binnenkort ook zo'n ding bouwen. Wat voor hout heb je gebruikt? En wat heb je onder/om de poten gedaan? Dat is tegen een rot lijkt me?

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

WAT een WERK .. ;)
Convector put bekleden met radiator folie .. eerst met een compressor schoonblazen stofzuigen .. afstoffen stofzuigen .. (WAF is niet goed want enorme berg stof) ik hoop dat het de effort waard is

XeNeRgY schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:31:
Wat @phYzar zegt (isolatie&verlies) , en dan maak je een verwijderbaar deel .. en ipv 100% x 100% doe dan 125% x 125% als je een andere jacuzzi neemt ben je niet erg ruimte gebonden .. je kan altijd plankjes erinleggen met 45 graden hoek .. of het "uitgezaagde deel" terug leggen ..

En de WAF factor tja erhm is er echt nog wel als je hout over de EPS/isolatie terug legt ..

@phYzar ik heb mijn tuin nu al 4,5 jaar liggen met eps 100 opgehoogd :) ligt 100m2 in :) op een oppervlakte van 77m2 (houten schuur is ipv 10cm 20cm ..) ik heb 2cm verzakking buren zitten op 6 (lagen boven mijn tuin nu eronder :) ..

ik heb nog 8 platen a 2m x 1m x 10cm over .. ik zit er hard over na te denken om het onder mijn zwembad neer te leggen .. :) maar liever bij een vast zwembad en daar moeten we nog ff over na denken :) kan maar 80cm oid diep .. en dat betekend dat zwembad 40 boven de grond zal zitten .. (deksel .. lastig ..) eerst het huis af ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Laatst online: 15:53
Hoe dik (mm) wordt een normale stuc-laag gemiddeld? Ik snap dat je die zo dik kan maken als je wilt, maar wat is een beetje normaal?
Ik ga een muurtje zetten voor de keuken, moet op 5 meter van een want komen, maar ik moet dan ook even rekening houden met een gemiddelde stuc-maat. Gaat om ytong blokken die daarna gestuct worden. Ik heb wat speling, dus wil graag een gemiddeld iets weten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Goofyduck384 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:25:
Hoe dik (mm) wordt een normale stuc-laag gemiddeld? Ik snap dat je die zo dik kan maken als je wilt, maar wat is een beetje normaal?
Ik ga een muurtje zetten voor de keuken, moet op 5 meter van een want komen, maar ik moet dan ook even rekening houden met een gemiddelde stuc-maat. Gaat om ytong blokken die daarna gestuct worden. Ik heb wat speling, dus wil graag een gemiddeld iets weten. ;)
tot 4mm oid ? .. hoe rechter je muur hoe "dunner".

ps je kan ipv ytong wellicht beter kiezen voor gips met aluprofiel .. en de ruimte ertussen vullen met isolatie materiaal ..hoef je alleen de naadjes en schroefgaatjes dicht te smeren ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Meneer aard schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:12:
[...]

de XD is wel een stapje hoger dan de SB; xd kan tot 10jaar mee en sd tot 8jaar. althans dat zegt sikkens. :+ 10 jaar lijkt me wel erg lang , in de praktijk weet ik niet of het nou echt wat uitmaakt. ps. Als de ondergrond niet goed is dan zal geen enkele verf goed hechten. ik ben benieuwd hoe het bij jou anders had uitgezien.

Ik heb het hele huis met XD geverfd , dit wel in hoogglams versie. dit omdat je dan het minste onderhoud hebt en ik er ook speciaal een steiger voor heb moeten huren. Is er een reden dat je eerst in EPS hebt gebruikt? Meestal wordt het gebruikt voor de dakgoten als deze van hout zijn , zodat het ook nog enigszins kan ademen.
Ik merk dat hier veel schilders dit ook gewoon in hoogglams afvlakken, maar doe gok vond ik te groot ivm evt houtrot. Ik heb daar de EPS van Sikkens ook voor gebruikt (drie lagen).

bij de XD merkte ik dat deze wel vrij lastig schildert. begin heel stroperig, maar dan gaat hij soms strepen trekken/ druipen. is een bekend fenomeen dus let daar goed mee op. Ik begrijp wel van een maatje dat dit bij andere (niet Sikkens) niet echt voorkomt. ben even de naam kwijt, volgens mij heet dat S2U. Maar goed, ik heb nu het hele huis in sikkens. bij de rubbol xd en andere sikkens verven had ik hier geen last van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:21
[...]

Even out of the box aan het denken: ritje langs autosloperij en daar twee gasveren van een kofferbakklep incl. bevestiging scoren? :*)
Goofyduck384 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:25:
Hoe dik (mm) wordt een normale stuc-laag gemiddeld?
Onlangs nog een muur laten stucen, denk dat het zo'n 5-6mm is wat erop zit.

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 14-04-2020 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik heb twijfel of een aannemer zoals afgesproken mijn bakstenen buitenmuur heeft geïmpregneerd. Wat is een goede manier om dat te controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
  • Laatst online: 22:29
Hallo mede-tweakers,

Sinds half december heb ik samen met mijn vriendin ons eerste huis gekocht en afgelopen weekend maar eens de tv + playbar op gehangen aan de muur.

Nu heb ik het volgende idee:
De muur waar de TV aan hangt zit vast aan de garage en wil een gat door de muur boren van ongeveer 30mm. Door dit gat een PVC buis met alle bekabeling die benodigd zijn voor de tv/playbar en dan de apparatuur in de garage stallen. Alle bediening zal gedaan worden dmv de Logitech Elite met een IR extender.

Maar nu heb ik een uitdaging, de garage is niet geïsoleerd en en ik zie dat mijn stanley mesjes roesten dus lijkt mij niet echt verstandig om de apparatuur los in de garage te zetten. Er zitten wel ventilatiegaten in de muur.

In de toekomst willen we wel de garage gaan isoleren maar dat heeft nu nog geen prioriteit.
Voor nu zat ik te kijken naar een schakelkast met een IP-klasse 69 maar misschien hebben jullie meer ideeën/tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik zou niet mijn huis verprutsen voor een oplossing voor een niet bestaand probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 22:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Strak afwerken doe je met een witte kabelgoot idd, niet door je muur te vernachelen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-05 23:39
[...]
Komt me bekend voor, door de gasveren anders te plaatsen (indien mogelijk) kun je soms een lichtere veer toepassen.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-05 13:11
The Eagle schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 22:26:
Strak afwerken doe je met een witte kabelgoot idd, niet door je muur te vernachelen ;)
Strak afwerken is in de muur frezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20:49
Wij hebben een afvoer buis 30 met aan beide kanten 45 gradenbocht in de muur gefreesd en afgesmeerd. Resultaat bekabeling is vervangbaar en geen snoeren in beeld!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
groggy schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 22:06:
Ik heb twijfel of een aannemer zoals afgesproken mijn bakstenen buitenmuur heeft geïmpregneerd. Wat is een goede manier om dat te controleren?
Als je de muur nat maakt zou je het moeten zien. Bij ons vorige huis zag je de druppels opbollen zoals bij een regenjas terwijl voorheen de bakstenen en de voeg het water absorbeerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 21:22
Vraagje.. Ik wil mijn garage stalen kanteldeur gaan isoleren.. Ooit komt er een nieuwe in, maar als tijdelijke oplossing wil ik er wel iets aan doen.

Kan ik gewoon EPS platen er tegen aan monteren met kit? Zodat het iig de ergste kou tegen kan houden?

Het gaat om zo'n deur:

https://www.ecogaragedeur...berry-n80-aktie-horma.png

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:20

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

marktplaats?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Ik heb laatst 8 euro per stuk voor een gasveer voor de achterklep van mijn auto betaald. 1 van die dingen hield de hele achterklep al omhoog. Ik zou er 1 van een klein auto'tje kopen en dan wat experimenteren met de locatie in de bak zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Possible schreef op woensdag 15 april 2020 @ 07:58:
Vraagje.. Ik wil mijn garage stalen kanteldeur gaan isoleren.. Ooit komt er een nieuwe in, maar als tijdelijke oplossing wil ik er wel iets aan doen.

Kan ik gewoon EPS platen er tegen aan monteren met kit? Zodat het iig de ergste kou tegen kan houden?

Het gaat om zo'n deur:

Geen probleem, voor EPS moet je alleen geen hightack en aanverwante artikelen gebruiken want dan komt het weer los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:20
Possible schreef op woensdag 15 april 2020 @ 07:58:

Het gaat om zo'n deur:

Komt de kou niet voornamelijk langs de randen/kieren?
Wij hebben ook zo’n deur ongeveer en daar komt de kou vooral langs de randen binnen.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 21:22
Martinusz schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:24:
[...]

Wij hebben ook zo’n deur ongeveer en daar komt de kou vooral langs de randen binnen.
ja klopt.. het is best wel open aan de onderkant en zijkanten, dus daar moet ik ook op wat verzinnen..

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Possible montage kit(geschikt voor pvc/eps/ enzo goed even lezen voor "poreuze" materialen) en gaan met de banaan :)
Martinusz schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:24:
[...]

De oppervlakte doet ook veel .. elk beetje helpt

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 94 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.