Klopt daarom hebben we het raam ook altijd dicht. Het ging mij er ook om of er volgens bepaalde bouwbesluiten het raam toch open moest kunnen. Ik kan dit verder nergens terug vinden en ga er dus een vaste ruit met ventilatierooster in zetten.Tehh schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:22:
[...]
Over het algemeen is het inderdaad niet aan te raden om rechtstreeks van buiten koude lucht in je badkamer te laten stromen. Het vocht slaat dan veel sneller neer (koude lucht draagt minder vocht dan warme lucht), dat kan er voor zorgen dat je sneller schimmelvorming krijgt.
Voor 's zomers is overigens een ventilatierooster soms wél weer fijn. Als het buiten echt warm is kan je dan juist wél het ventilatierooster open zetten, op die manier komt de warme buitenlucht alleen in je badkamer en kan je de rest van het huis koeler houden.
Wij hebben 2 openslaande ramen én een ventilatierooster in onze badkamer. Meestal zijn die allen potdicht. Alleen met schoonmaken en heel warme dagen gaan ze open.
Er zijn meerdere ramen zover heen, dat ze zichzelf al uit elkaar aan het drukken zijn en grote rotte gaten erin hebben zitten Natuurlijk kan het met veel pijn en moeite gerepareerd worden, maar een aantal nieuwe ramen en een aantal vervangen door vaste ruiten, is een stuk sneller en beter.bazzzzzz schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:28:
[...]
Hoe erg is het kozijn rot? Vuistregel is vaak dat tot een vuist grote je nog kan wegbikken en repareren.
Badkamer raam zit hier altijd dicht maar ik heb een goede plafondventilator die via 0,5m buis rechtstreeks zijn lucht kwijt kan naar buiten.
Ik ga dan overigens ook van enkel naar isolatie glas, dus dat is ook nog een reden om voor nieuwe ramen te kiezen.