Handig zoveel handige harries in de familie. Zorg goed voor ze als ze aan het werk zijn ;-)Spartex schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 14:27:
[...]
@Tehh Bedankt voor de input, enorm fijn dat je zoveel tijd en moeite hebt gedaan voor ons! De gevel laten we dan even voor wat het is en doen we eventueel als laatste. Is het isoleren van de gevel veel werk en loopt dat enorm op in de kosten?
De badkamer en keuken zullen we inderdaad zelf gaan plaatsen, mijn schoonvader is loodgieter dus die kan de leidingen eventueel verleggen en daarnaast heb ik het geluk dat mijn schoonbroer tegelzetter is. Toevallig ook nog goede adviezen voor showrooms rond Utrecht?
Wat betreft de isolatie, vanuit de bouwtechnische keuring werd Tonzon geadviseerd omdat we met PIR in de toekomst moeilijk nog wat aan de vloer konden doen. Ik zal nog even een afbeelding toevoegen van onze kruipruimte zodat je een duidelijk beeld hebt. Bedankt voor de adviezen over de riolering en de meterkast, nemen we gelijk even mee!
[...]
Kruipruimte:
[Afbeelding]
Isoleren v/d gevel; daarvoor zijn wederom veel opties. Je kan natuurlijk je spouw laten isoleren (circa 2k voor een hoekwoning, iets minder voor een tussenwoning). Heeft voor- en nadelen. Aan de buitenzijde isoleren heeft ook voor- en nadelen, zeker als je daarmee niet alle muren kan isoleren omdat niet de gehele muur is bekleed met hout/kunststof. Ook aansluiting met buren e.d. is dan minder mooi. Vele opties, maar als je toch besluit dit later te doen hoef je er nu ook niet over na te denken ;-)
Ik heb ff gegoogled, in Utrecht zit een Bouwcenter RAB, volgens de site doen die ook aan tegels, sanitair etc en het lijkt zelfs alsof ze een showroom hebben. De Bouwcenter winkels hebben onderling niet allemaal dezelfde prijzen / aanbod, 't is een beetje een vreemde constructie wat dat betreft. Maar als ik in de omgeving van Utrecht zou moeten zoeken dan had ik in elk geval de moeite genomen om daar even langs te rijden.
Het argument om voor tonzon te kiezen t.o.v. PIR snap ik niet echt. Zeker niet als je een nieuwe vloer gaat storten, dan hoef je 'later' toch niet nóg een keer wat aan de vloer te doen? Zeker niet als je gelijk al loze leidingen plaatst... PIR heeft een betere isolatiewaarde en is minder gevoelig voor beschadigingen / foute plaatsing.
Wat betreft volgorde van verbouwing, dat ligt er ook heel erg aan hoeveel tijd je hebt, of je er gelijk in moet gaan wonen, periode waarin je klust (zomer/winter i.v.m. op temperatuur houden) etc. Als je er niet in hoeft te wonen en je hebt genoeg cash om alles in één keer te doen dan zou ik alles strippen (afval splitsen naar hout/puin/overig indien mogelijk) zodat je niet maandenlang tussen het puin zit.
En dan eerst leidingwerk > isolatie vloer > vloer > stucen > verven / latex & badkamer & keuken > aankleding. Vloer zou ik z.s.m. doen i.v.m. op temperatuur houden v/d woning / opstookprotocol i.v.m. vloerverwarming etc. Maar ik ben verder geen die-hard klusser dus of die volgorde ook écht de meest slimme is, geen idee.