[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.034.148 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
Krijnemans schreef op maandag 20 april 2020 @ 08:23:
[...]

Bedankt voor het delen! Heb je dit bewust niet met de speciale 'keukenkastjesverf' gedaan of bestond die toen nog niet? Ik heb twee kastjes van de keuken die niet gebruikt worden (liggen in de keuken) in denk dat ik daar eens wat op ga uitproberen..!
Als grondverf zou ik zeker gebruik maken van een verf die geschikt is voor je ondergrond. Bij ons was dit niet melamine, maar iets anders (vergeten wat). Het aflakken kan je met elke verf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 21:22
Waypoint schreef op maandag 20 april 2020 @ 07:47:
[...]

Toch nog even een kickje :> iemand ervaring met het vullen van een ‘gleuf’ bij bestrating ? Kan dat met beton gemixt met gekleurd voegzand ?
Ondertussen zijn er al veel oplossingen maar wij hebben gewoon stabilisé gebruikt. Wordt hard genoeg dat de zoon het er niet direct er uit krijgt maar laat toch water door.

Situatie bij ons: gevelisolatie en crepi op buitenmuur laten zetten. Hiervoor moesten er een rij klinkers van het voetpad er uit en hadden we ook een spleetje van +-2 cm.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:25
Project stofafzuiging met cycloon is af. Cycloon, slang en aansluitstukken slang via AliExpress aangeschaft. Verloopstukken zelf geprint (PETG). Ton via vatenonline.
Eerste test last zien dat stof e.d. in de ton terecht komt en de bouwstofzuiger schoon blijft :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N7akbNRVzeAMYQhG3AeimPDkxCw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KjUCqjxwKeTxiY7AaWuyOCWA.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rg4e3xThSdcmYfDB-MSA-_OD-o4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0PDIyb9cfZiq6Z0AWkfZ1gsm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jcxkeJEqDDkDbpoLWHPsrV257CM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EH7mH8hhG9a5V5rrWhe2q9AM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNKChFTwPT5zdeawu4OQVlyxTFY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fd6f1ATegb6eNFV6D0rNk6pc.jpg?f=fotoalbum_tile

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
hansvk schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:06:
Project stofafzuiging met cycloon is af. Cycloon, slang en aansluitstukken slang via AliExpress aangeschaft. Verloopstukken zelf geprint (PETG). Ton via vatenonline.
Eerste test last zien dat stof e.d. in de ton terecht komt en de bouwstofzuiger schoon blijft :*)

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Gaaf. Wat waren je kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Cycloon ca. €23, slangadapters (2 stuks) ca. €8.50, 3 meter slang 50 mm ca. €17.50, plastic vat 20 liter ca. €16, zelf geprinte verloopstukken een paar euro. Totaal ca. €67

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 07:53
Zelf bedacht of van internet geplukt? Net vandaag mijn traptredes gezaagd in de schuur. Mijn jee, wat een puinzooi geeft dat.

edit ; Of is dit gewoon
- cyclone op ton, slang naar stozuiger, slang naar stofafzuiging apparaat en kaar?

[ Voor 9% gewijzigd door maartend op 20-04-2020 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Hier op het forum (bijv hier) en op woodworking.nl wel eens tegengekomen en op Youtube wat voorbeelden gezocht.

[ Voor 31% gewijzigd door hansvk op 20-04-2020 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 07:53
hansvk schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:32:
Hier op het forum (bijv hier) en op woodworking.nl wel eens tegengekomen en op Youtube wat voorbeelden gezocht.
Thnx. Ik denk dat hety idd niet zo moeilijk is. Dit bestellen (https://www.aliexpress.com/item/32918086980.html), aansluiten, klaar. Ik heb nog een ton van 25 liter. Slangen aan vrienden gevraagd en ik heb een 3d printer.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:13

orf

Ik kan ook meedoen met afzuiging.

Vorige week mijn afzuiger in elkaar gezet en aangesloten in de kruipruimte naast mijn kelder/werkplaats. Bij Slangenboer.nl slangen besteld en bij ventilatieshop.com buizen en koppelingen. De afzuiger en blastgates komen bij Axminster vandaan.

Via Amazon.de een inschakelautomaat gekocht. De afzuiger gaat nu automatisch aan als ik de cirkelzaag of lintzaag aanzet. Na het uitzetten loopt hij een seconde of 10 na. De schakeling heb ik zo gemaakt dat de 400V stopcontacten in de kelder ongewijzigd zijn, maar nu bedraad zijn via de inschakelautomaat.

De afzuiger in de kruipruimte. Eerst had ik 'm in de kelder staan, maar dat vond ik toch te veel in de weg staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4ZyAWgVL9AtBsr6qiYfhBYYWbc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s3oHTvnrx9QwJlYj8wqhPqSs.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRITjrdPipszy2EU-PG7OrMqZPk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZczMm2OV8iW0tpqg8dtQg2Z6.jpg?f=user_large

Buizen en slangen aangelegd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZFIY5H5O5K89Szab35iUjVZxKQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8qz1DG8BP4qKewKI4mvE1Gac.jpg?f=user_large

Vanaf de andere kant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fN38K_aWPFc9LqF0NFPkqbQhBoc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FfFwpSFScRaJpt0fONFe2MXQ.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door orf op 20-04-2020 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 22:11
Iemand enig idee wat voor materiaal dit is? Ben bezig om m'n trap op te knappen (woning van eind jaren 70), en er zitten panelen op de wand die ik wilde opschuren, ging er vanuit dat het gewoon een of ander soort hout zou zijn, maar dit zegt me niets...
Het was geschilderd, er zitten latjes boven en onder van een donker hout, maar het paneel ziet er na een stukje schuren zo uit, klinkt ook hol in tegenstelling tot de rest.
Kent iemand dit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2qJWkI5L0J3YejhV51IhQqaSWbg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/099uLVjblveJRrlGADRXroYB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Is dat niet gewoon hardboard?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
Was mijn eerste idee ook, maar toen ik erop zocht kwam ik dit patroon niet tegen... Maar het lijkt wel aannemelijk, het klinkt als dun materiaal, en hardboard heeft (dank Wikipedia) wel een gaasnet erin zitten, zou goed kunnen dus!
Dank voor je reactie d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Even een simpel vraagje:

Ik moet in de tuin iets maken van tuinhout. Hoe ik denk, ik kan er niet onderuit om op 2 plekken een paal boven op een andere paal te schuiven. Dat is een t-verbinding met schroeven vanaf boven. Maar dan heb ik schroefgat boven in de liggende balk. Dat gaat natuurlijk inregelen (en dus rotten). Hoe te voorkomen. Speciale schroeven? Iets dieper schroeven en gat afdichten (hoe?).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Cyberpope schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:01:
Even een simpel vraagje:

Ik moet in de tuin iets maken van tuinhout. Hoe ik denk, ik kan er niet onderuit om op 2 plekken een paal boven op een andere paal te schuiven. Dat is een t-verbinding met schroeven vanaf boven. Maar dan heb ik schroefgat boven in de liggende balk. Dat gaat natuurlijk inregelen (en dus rotten). Hoe te voorkomen. Speciale schroeven? Iets dieper schroeven en gat afdichten (hoe?).
Je kan een verborgen verbinding maken met pen en gat of de schroeven verzinken en afdichten met een prop hout. Even googlen op proppenboor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Zichtbaar is het niet, maar ik wil inregenen voorkomen ( dus dat er water in een kuiltje blijft staan. Dus ipv een houtprop zou ik er ook kneedbaar hout of zo in kunnen duwen. Pen in gat lijkt me niet zo handig op dit plek.

Schroeven met een hele brede kop, is dat een optie?

Online bij de hornbach kan ik niets zo veel vinden, denk dat ik live moet gaan kijken.

[ Voor 13% gewijzigd door Cyberpope op 20-04-2020 19:21 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Even een simpel vraagje:

Wat transparante kit eroverheen?
Bij rolluiken zie ik dat ook bij schroeven aan de bovenkant.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een simpel vraagje:

Doe eens een foto of tekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-09 15:30
matthewk schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:35:
We hebben een tussenbouw die de oude garage en de hoofdbouw verbindt. Deze tussenbouw is ondertussen 20 jaar oud.

Vorig jaar hebben wij de muren van deze tussenbouw geverfd, maar het maakt niet uit hoe vaak we oververven, de verf lijkt gewoon opgezogen te worden door het pleisterwerk. Weet iemand een tip voor hoe je hier een mooie dekkende laag krijgt waarop je geen strepen krijgt te zien?
2x voorstrijken en dan 2x verven. Droogtijden in acht nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Heb geen foto (want moet het nog maken) en mijn paintvaardigheden zijn ook niet alles.

Maar heel simpel. Zie een het is TT

Of te wel 2 balken met 1 balk erboven op. That it. (druif overheen laten groeien).
Natuurlijk netjes schuine blakjes er tussen voor de stevigheid, maar gok dat dat niet stevig genoeg is.
Die kan ik natuurlijk wel vanaf de onderzijde schroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Die schroef je toch gewoon schuin vast vanaf de zijkant van de verticale balk. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

mmmm.. Dat kan natuurlijk ook. Stom dat ik daar niet aan gedacht hebt. Denk te recht gok ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Project stofafzuiging met cycloon is af.
Hmmm, mijn stofzuiger zit andersom aangesloten op mijn cycloon (opzij, niet vanboven).
Maakt blijkbaar niet zoveel uit dan, als het bij jou ook goed werkt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 10:40
Dr Pro schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:11:
Is je muurtje nu ook aan de grond verankerd? Of alleen de wand?
Ik zit er thuis ook over na te denken, maar onze vloer met daaronder vloerverwarming ligt er al (PVC plak, dus mocht het echt uitgesneden moeten worden is het niet zo'n ramp, nagelen in de grond ga ik echter niet meer doen :D).
Ik denk dat je vraag voor mij bedoeld is? Mijn muurtje staatsies verankerd aan de grond. Eerste laag is Koud geplaatst in een profiel. Profiel is wel vast gelijmd aan de grond. Elke laag heb ik wel met een veeranker aan de muur vastgezet (behalve de laatste laag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Laatst online: 19-09 22:59

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Cyberpope schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:38:
Heb geen foto (want moet het nog maken) en mijn paintvaardigheden zijn ook niet alles.

Maar heel simpel. Zie een het is TT

Of te wel 2 balken met 1 balk erboven op. That it. (druif overheen laten groeien).
Natuurlijk netjes schuine blakjes er tussen voor de stevigheid, maar gok dat dat niet stevig genoeg is.
Die kan ik natuurlijk wel vanaf de onderzijde schroeven.
Schoor bedoel je? die kun je zoals @Verwijderd zegt aan de zijkanten maken, maar er ook wel tussen, en dan schroeven in de schoor (haaks schroeven t.o.v. de vertikale balk) wat betreft de horizontale ligger, die zou je ook in het geheel iets in kunnen kepen,

Dit idee, en dan de volledige breedte/diepte van de staander aanhouden

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 19:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00wIoOtXYcWgpFXnbs4LwahbRIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3rPOrFw9jyD7uUH9c1fGk94W.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb een geberit bodemventiel voor een inbouwtoilet. Het 'kleine' doorspoelen werkt niet meer. het stangetje waar je mee doorspoelt (lange blauwe) lijkt een buitenste ring naar boven of beneden te doen maar die ring lijkt dus los te zitten. Nu weet ik weinig van dit soort dingen af dus ik weet niet of hij gewoon los is of stuk.

Weet iemand hoe het werkt als het in orde is?

-edit- onderdeel maar gewoon vervangen. Nieuwe bleek 2 lipjes te hebben die afgebroken waren. Zat er binnen 10 minuten in.

[ Voor 7% gewijzigd door m3gA op 21-04-2020 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

nick_haak schreef op maandag 20 april 2020 @ 18:38:
Iemand enig idee wat voor materiaal dit is? Ben bezig om m'n trap op te knappen (woning van eind jaren 70), en er zitten panelen op de wand die ik wilde opschuren, ging er vanuit dat het gewoon een of ander soort hout zou zijn, maar dit zegt me niets...
Het was geschilderd, er zitten latjes boven en onder van een donker hout, maar het paneel ziet er na een stukje schuren zo uit, klinkt ook hol in tegenstelling tot de rest.
Kent iemand dit?
[Afbeelding]
Mijn ouders hadden ook iets soortgelijks in huis, ook jaren 70 woning. Was een soort behang van jute wat met latjes opgespannen werd. Dat komt wel heel sterk overeen met jouw bevindingen, en ook met wat het materiaal doet als je het opschuurt en dat het hol klinkt.
Ik denk dat je die panelen zo kunt verwijderen. Opschuren van jute klinkt niet als een goed idee, krijg je nooit meer in originele staat. Ik zou het nu gewoon weghalen.

Wel benieuwd wat er achter zit. Bij mijn ouders was het een oaneel wat in een oude deursponning geklemd zat om een doorgang dicht te maken. Straks heb jij ineens een erker of een raam extra in je huis :D

[ Voor 7% gewijzigd door The Eagle op 20-04-2020 21:43 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
Dank voor je reactie, lijkt ook inderdaad wel op wat ik zie.
Ik zat er al eerder over te denken om ze te verwijderen,maar is weer extra werk om de muur glad te krijgen :-p maar wordt wel de betere optie vermoed ik.
morgen maar eens slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Even een simpel vraagje:

Sikaflex of bodyschutz, gewoon een lekker smerige kit erin drukken d:)b

De lijm/kit waarmee je epdm verlijmt werkt ook meer dan prima, blijft ook elastisch, wel zo handig als je toch flex in die verbinding hebt of werking in het hout.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vraag mijnerzijds: ik zoek een dun (5 mm ofzo) maar stevig bandje om in de tuin wat kiezels op te sluiten. Echter geen idee hoe zoiets heet, iemand enig idee? :)

Edit: nevermind, al gevonden, ik zoek een afboording. Weer wat geleerd :)

[ Voor 19% gewijzigd door The Eagle op 20-04-2020 21:52 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Slonzo schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:46:
[...]

Hmmm, mijn stofzuiger zit andersom aangesloten op mijn cycloon (opzij, niet vanboven).
Maakt blijkbaar niet zoveel uit dan, als het bij jou ook goed werkt :)
Zoals ik hem heb aangesloten 'hoort het'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik ben bezig met het schilderen van de trap. De traptreden zitten 2x in de grondlak en worden 1x afgelakt met Sigma S2U Nova Traplak Soft Satin. (Gemengd op kleur.)

De verf is antislip, waardoor 'ie een wat ruw oppervlak heeft. Ideaal voor de trap. Ziet er ook mooi uit en de verf smeert en rolt fijn uit.

Maar, het viel ons op nu de helft van de treden in de lak zitten, dat er zwarte strepen op zitten die maar heel moeilijk weg te poetsen zijn. Geen idee waar die strepen van komen, het ziet er bijna uit als de pootjes van een verfbakje dat er overheen gekrast heeft. (Kan, ik ben immers bezig met de andere helft van de treden.)

Waar we nu alleen bang voor zijn, is dat de verf enorm besmettelijk is en je heel makkelijk strepen er op krijgt zoals nu. We lopen bijna nooit met schoenen op de trap, maar de trap word uiteraard wel gewoon gebruikt.

Is dit normaal bij deze verf en is hier iets aan te doen? (Als we dat tevoren hadden geweten, hadden we misschien voor een andere verf gekozen. We hebben juist voor deze verf gekozen wegens anti-slip en omdat we voor de trap graag een goede, harde, traplak wilde hebben.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Laatst online: 15-09 17:13
unezra schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:07:
Ik ben bezig met het schilderen van de trap. De traptreden zitten 2x in de grondlak en worden 1x afgelakt met Sigma S2U Nova Traplak Soft Satin. (Gemengd op kleur.)

De verf is antislip, waardoor 'ie een wat ruw oppervlak heeft. Ideaal voor de trap. Ziet er ook mooi uit en de verf smeert en rolt fijn uit.

Maar, het viel ons op nu de helft van de treden in de lak zitten, dat er zwarte strepen op zitten die maar heel moeilijk weg te poetsen zijn. Geen idee waar die strepen van komen, het ziet er bijna uit als de pootjes van een verfbakje dat er overheen gekrast heeft. (Kan, ik ben immers bezig met de andere helft van de treden.)

Waar we nu alleen bang voor zijn, is dat de verf enorm besmettelijk is en je heel makkelijk strepen er op krijgt zoals nu. We lopen bijna nooit met schoenen op de trap, maar de trap word uiteraard wel gewoon gebruikt.

Is dit normaal bij deze verf en is hier iets aan te doen? (Als we dat tevoren hadden geweten, hadden we misschien voor een andere verf gekozen. We hebben juist voor deze verf gekozen wegens anti-slip en omdat we voor de trap graag een goede, harde, traplak wilde hebben.)
toch een keertje met schoenen erop geweest? Daarom mochten wij vroeger nooit met schoenen met donkere zolen in de gymzaal. Kreeg je strepen van.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

leecher schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:12:
[...]
toch een keertje met schoenen erop geweest? Daarom mochten wij vroeger nooit met schoenen met donkere zolen in de gymzaal. Kreeg je strepen van.
Klopt.
1x met mijn laarzen (met zwarte zolen) naar boven gehobbeld.

Het komt incidenteel voor, we leven in het huis. :) In de praktijk lopen we bijna altijd op sokken, blote voeten of sloffen door het huis, maar het kan een keer voorkomen dat we even snel wat van de 1e of 2e woonlaag moeten pakken en toevallig onze schoenen al aan hebben.

Kan zijn dat dat is, hoewel het patroon er eerder uit ziet als de onderkant van een verfbakje die ik er overheen heb gehaald. (Ook omdat het op de bovenste treden niet zit. Ik schilder van boven naar beneden, dus de bovenste 3, 4 treden heeft dat bakje niet gestaan.)

Ik zal voor de zekerheid vandaag wat tape onder de voetjes plakken.

Blijft gek. Als het echt zo is dat je heel makkelijk strepen trekt die moeilijk te verwijderen zijn, had ik dat graag tevoren geweten. Dan hadden we gekeken naar een ander soort lak die ook antislip is, maar iets minder "besmettelijk".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

unezra schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:20:
Blijft gek. Als het echt zo is dat je heel makkelijk strepen trekt die moeilijk te verwijderen zijn, had ik dat graag tevoren geweten. Dan hadden we gekeken naar een ander soort lak die ook antislip is, maar iets minder "besmettelijk".
Hoeveel tijd zat er tussen het schilderen. Verf is meestal pas na 4 a 5 dagen echt "uitgehard".
Dus wellicht valt het mee na verloop van tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 23:26
Korte vraag:

Ik probeer een sluitend antwoord te vinden of het raadzaam is om de vloer van mijn garage te isoleren.
Ik ben op dit moment een nieuwe schuur aan het bouwen en ben aan het uitzoeken of het de moeite waard is

De schuur zal een opslag, kennel en simpele werkplaats zijn. Ik heb genoeg ruimte onder de te storten vloer dus ieder dikte is mogelijk, echter vraag ik me af of het de investering waard is. In eerste instantie wou ik met een simpele CV en wat radiatoren de boel op temperatuur houden.

Gaat om ca 50m2 en wou gebruik maken van 130mm platen, wat ook weer zand storten uitspaart (omdat ik anders 130mm meer zand moet storten)

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Welke temperatuur wil je in de winter aanhouden voor de schuur? Vorstvrij, continu een hogere temperatuur of af en toe even opwarmen bij een klusje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:14
YaaD schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:45:
Korte vraag:

Ik probeer een sluitend antwoord te vinden of het raadzaam is om de vloer van mijn garage te isoleren.
Ik ben op dit moment een nieuwe schuur aan het bouwen en ben aan het uitzoeken of het de moeite waard is

De schuur zal een opslag, kennel en simpele werkplaats zijn. Ik heb genoeg ruimte onder de te storten vloer dus ieder dikte is mogelijk, echter vraag ik me af of het de investering waard is. In eerste instantie wou ik met een simpele CV en wat radiatoren de boel op temperatuur houden.

Gaat om ca 50m2 en wou gebruik maken van 130mm platen, wat ook weer zand storten uitspaart (omdat ik anders 130mm meer zand moet storten)
Wordt het een volwaardig stenen bijgebouw (of een simpel houten hutje)? Indien stenen bijgebouw, vloer isoleren en vloerverwarming aanleggen. Een goed bijgebouw is bij verkoop zeer aantrekkelijk voor bijvoorbeeld thuiskantoor e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 23:26
hansvk schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:48:
Welke temperatuur wil je in de winter aanhouden voor de schuur? Vorstvrij, continu een hogere temperatuur of af en toe even opwarmen bij een klusje?
Door middel van elektrische CV (en zonnepanelen) in ieder geval rond de 10-15 graden.
Daarnaast zal de hond er verblijven dus dan is het wel prettig als het wat aangenaam is

@B-lex Wordt inderdaad een volwaardig bijgebouw en dus opgemetseld. Vloerverwarming gaat me dan een stap te ver (plus dat ze over een week komen storten) maar met radiatoren verwarmen lijkt me een goed alternatief.

Dank voor de tip overigens dat het een waardevolle aanvulling is bij verkoop. Nooit bij stil gestaan. Wat mij betreft een no-brainer dus eigenlijk :+

[ Voor 30% gewijzigd door YaaD op 21-04-2020 09:05 ]

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Cyberpope schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:39:
[...]
Hoeveel tijd zat er tussen het schilderen. Verf is meestal pas na 4 a 5 dagen echt "uitgehard".
Dus wellicht valt het mee na verloop van tijd.
Tussen het schilderen zit op dit moment een dag, 2 dagen.

Voordat we er weer (met sokken) op lopen en de katten weer los laten wachten we netjes de 5 uur die op de pot staat aangegeven. Het zijn overigens geen kattennagels, het lijken echt sporen van het verbakje of van de emmer waarmee ik de trap af sop. (Ik had net de emmer beet, die is zwart, het zou ook nog goed de emmer kunnen zijn al vind ik het verschil tussen een zwarte streep en een grijze streep, het verfbakje, lastig te zien.)

Hoe dan ook, voeten van het verfbakje zijn nu ingetaped met schilderstape. Kunnen we die iig uitsluiten.

Ik hoop echt dat het mee valt en het niet een eigenschap is van die verf. (Het is anti-slip traplak, speciaal voor de treden. De zijkanten zijn gewoon matglans traplak in een andere kleur. Die zijn behoorlijk glad. Voor een geschilderde trap leek ons dat geen goed idee. Zeker niet omdat de trap ook echt alleen in de lak gaat, er komt geen bekleding op de treden. De anti-slip traplak is de laatste laag.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Deef_K schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:38:
[...]

2x voorstrijken en dan 2x verven. Droogtijden in acht nemen.
@matthewk Nooit 2 keer voorstrijken, 9 van de 10 voorstrijkmiddelen geven dan enorme strepen. Denk hierbij aan Robusto of Sigmafix.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Vraagje, we hebben in onze tuin een overkapping. Deze sluit echter niet helemaal aan op het huis i.v.m. een schuin aflopend dak. De vorige bewoners hadden als oplossing een stuk rubber dat deels zal bevestigd met dubbelzijdige tape en met een paar schroeven. Dit werkt (natuurlijk) niet en dit is dan ook helemaal kapot. Als het nu hard regent dan wordt het onder de overkapping ook behoorlijk nat. Dit wil ik verminderen. Heeft iemand een goed idee wat ik kan gebruiken om dit gat van +- 10 cm dicht te maken? Het moet dus deels in de dakgoot liggen en tegen de overkapping bevestigd kunnen worden. Dit is niet helemaal recht, dus het moet wel een beetje flexibel zijn.

Foto's om een indruk te geven van de situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ScN9jVMuoDoAEv3A-nxlSNHJEM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OEX8vWnLogq1oeuRb0W5h7AL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_JLeuVk60pcEF-XY61sYcFe0iI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/64yGAFt7cTaQfOCDoF5QKVo2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5UDw2UER6eMNAJCL4_hWLJ9Ppo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QP5td8GZQ7t8JaSUa2oK92B5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKW_maCuSjhEpB9WhTArxz00uns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iayC5cwKMxrCSYwWplbiJSrG.jpg?f=fotoalbum_large

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Loodslab of loodvervanger onder je dakpan steken, in vorm kloppen en over je overkapping laten uitsteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:52
miicker schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:51:
Vraagje, we hebben in onze tuin een overkapping. Deze sluit echter niet helemaal aan op het huis i.v.m. een schuin aflopend dak. De vorige bewoners hadden als oplossing een stuk rubber dat deels zal bevestigd met dubbelzijdige tape en met een paar schroeven. Dit werkt (natuurlijk) niet en dit is dan ook helemaal kapot. Als het nu hard regent dan wordt het onder de overkapping ook behoorlijk nat. Dit wil ik verminderen. Heeft iemand een goed idee wat ik kan gebruiken om dit gat van +- 10 cm dicht te maken? Het moet dus deels in de dakgoot liggen en tegen de overkapping bevestigd kunnen worden. Dit is niet helemaal recht, dus het moet wel een beetje flexibel zijn.

Foto's om een indruk te geven van de situatie:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou denk ik iets van zink maken en dat erop zetten. Soort van dakgoot maar dan bijna verticaal zodat het water in die dakgoot loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Laatst online: 13:40

ST10©DE

Dus.............

Dan heb ik een vraagje over deze foto, met welke zoekterm kan ik de balkdragers vinden (die steunen die aan de muur zitten en de balk boven het dak tillen)?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

miicker schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:51:
Ik had dat gedaan met een strook EPDM van 10 cm breed en x lang (net zo lang als nodig is).

Dat blijft goed terwijl dat andere rubber waarschijnlijk gewoon verweerd.

Een andere oplossing is een kunststof hoekprofiel in de maat die je nodig hebt. Kun je gewoon online wel vinden: https://www.kunststofdisc...oekprofiel-ongelijkzijdig
ST10©DE schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:00:
[...]

Dan heb ik een vraagje over deze foto, met welke zoekterm kan ik de balkdragers vinden (die steunen die aan de muur zitten en de balk boven het dak tillen)?
wauw, die zijn inderdaad slim :) lijkt mij wel maatwerk.

[ Voor 13% gewijzigd door Fraggert op 21-04-2020 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe, ik ga er naar kijken.
Wat betreft de dragers die de overkapping aan het eind omhoog houden: geen idee waar die vandaan komen. De overkapping is geplaatst door de vorige bewoners.

Om het duidelijker te maken heb ik nog even 2 foto's van bovenaf toegevoegd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-T52jJ6_cBR-S40e1CHYPSkdsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2VR9C2Jfhx55rR7c4N2QZPAY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fol5zac1g5pAzT7yRb_vEsOHowQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GaWJl5brtaekurDCP607j9B5.jpg?f=fotoalbum_large

Het is dus wel belangrijk dat het water nog gewoon in de goot kan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-09 15:30
KillaZ schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:28:
[...]

@matthewk Nooit 2 keer voorstrijken, 9 van de 10 voorstrijkmiddelen geven dan enorme strepen. Denk hierbij aan Robusto of Sigmafix.
“ Zeer sterk zuigende ondergronden twee keer behandelen. Een volgende laag aanbrengen voordat de vorige laag droog is.”
Aldus Alabastine. Geeft hier streeploze resultaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
@miicker,

Van zink een profiel laten maken/zetten, monteren op de overkapping en in de goot laten vallen
Zijn genoeg bedrijven die dit kunnen, misschien wel uit 1 stuk.

Even zoeken op daktrimmen op maat oid, en dan in de buurt een bedrijf inschakelen.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

unezra schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:02:
[...]

Tussen het schilderen zit op dit moment een dag, 2 dagen.

Voordat we er weer (met sokken) op lopen en de katten weer los laten wachten we netjes de 5 uur die op de pot staat aangegeven. Het zijn overigens geen kattennagels, het lijken echt sporen van het verbakje of van de emmer waarmee ik de trap af sop. (Ik had net de emmer beet, die is zwart, het zou ook nog goed de emmer kunnen zijn al vind ik het verschil tussen een zwarte streep en een grijze streep, het verfbakje, lastig te zien.)

Hoe dan ook, voeten van het verfbakje zijn nu ingetaped met schilderstape. Kunnen we die iig uitsluiten.

Ik hoop echt dat het mee valt en het niet een eigenschap is van die verf. (Het is anti-slip traplak, speciaal voor de treden. De zijkanten zijn gewoon matglans traplak in een andere kleur. Die zijn behoorlijk glad. Voor een geschilderde trap leek ons dat geen goed idee. Zeker niet omdat de trap ook echt alleen in de lak gaat, er komt geen bekleding op de treden. De anti-slip traplak is de laatste laag.)
De oorzaak van de strepen heb ik in ieder geval gevonden!

Ik gebruik deze kwasten (Gamma Professional voor watergedragen verf, maat 8):
Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/216150/123

Zie daar, een zwart gelakte bovenkant en *die* heeft die strepen veroorzaakt.
Vooralsnog lijkt het goed weg te poetsen te zijn, anders moet ik die plekken proberen te corrigeren met traplak. (Da's lastig, verfhandel heeft expliciet aangegeven die traplak maar 1x op de trap te smeren omdat het anders heel lelijk word. Maar ik denk dat een dun veegje verf minder lelijk is dan een zwarte streep op de trap.)

Bovenkant van de kwast heb ik nu maar afgeplakt, kan 'ie geen strepen meer veroorzaken. :)

(De reden dat ik daarmee tegen de trap kom is vrij logisch. De tredes hebben een trap profiel aan de onderkant, dus het is nogal knutselen en frunniken in de hoekjes om daar verf te krijgen. Dan kom je automatisch met de kop van je kwas tegen de trede er onder.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Les 1... koop niks bij de (inter)gamma,

Ik neem aan dat je de trap toch opzet met een roller? (niet zo'n lakrollertje van de action, een microfiber moet je hebben) even een keer met schilderstape eromheen zodat je de pluisjes eruit hebt. Onderkant van de trap doe je eventueel met een 'bokkepootje'

2x opzetten moet lukken, eventueel weer opschuren zodat je de ruwheid er weer afhaalt

[ Voor 24% gewijzigd door Jelte,89 op 21-04-2020 10:54 ]

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

miicker schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:39:

Gewoon simpel strookje zelf verlijmen, kost geen drol

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWkMPOkHNhFX7xVvFKxaY_hJXA0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2dEp3FNsviJuePNhIhUE1M5Y.jpg?f=user_large

idee met L-profiel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3LK9X6jsWkipUkuEv-hTGf02U48=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OKqzBfkpM7AcemICJ8zQSw3u.jpg?f=user_large

[ Voor 44% gewijzigd door Fraggert op 21-04-2020 11:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
@Fraggert Dan vind ik je oplossing met een kunststof hoekprofiel (eventueel gemonteerd op een extra lat tegen de ligger van de overkapping) wat netter.

[ Voor 6% gewijzigd door hansvk op 21-04-2020 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Jelte,89 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:52:
Les 1... koop niks bij de (inter)gamma,
Bouwmarkt is bouwmarkt.
Alleen de verf komt in dit geval bij de speciaalzaak vandaan.
(Gedeeltelijk. De witte verf, voor de andere kant van de deuren en kozijnen haal ik wel bij de bouwmarkt. Deels Sikkens, deels Flexa. Wat volgens mij weer een zustermerk van Sikkens is. Sikkens komt iig bij AKZO-Nobel vandaan.)

De eindlak is deels Sigma, deels Sikkens.
(Sikkens heeft geen anti-slip verf, Sigma wel. Vandaar de combinatie.)
Ik neem aan dat je de trap toch opzet met een roller? (niet zo'n lakrollertje van de action, een microfiber moet je hebben) even een keer met schilderstape eromheen zodat je de pluisjes eruit hebt. Onderkant van de trap doe je eventueel met een 'bokkepootje'

2x opzetten moet lukken, eventueel weer opschuren zodat je de ruwheid er weer afhaalt
De treden en de voorkant doe ik uiteraard met een roller, maar de hoeken, randen en onderkant zijn niet te doen op die manier. Daar komt een roller niet. Dus die doe ik met een kwast.

Gewoon een lakroller van de Gamma Professional lijn. Gaat prima. Geen klachten over. Inderdaad even over tape heen gehaald om de pluisjes er uit te halen.

De tredes zitten 2x in de grondlak, daarna 1x in de anti-slip. Grondlak is op kleur gemengd, mochten we onverhoopt toch een keer door de anti-slip slijten, zitten we niet meteen tegen de onderlaag aan te kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door unezra op 21-04-2020 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

hansvk schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:29:
@Fraggert Dan vind ik je oplossing met een kunststof hoekprofiel (eventueel gemonteerd op een extra lat tegen de ligger van de overkapping) wat netter.
toegevoegd d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbcyber
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-09 12:54
(jarig!)
Fraggert schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:26:
[...]

[Afbeelding]

idee met L-profiel

[Afbeelding]
Of een stuk plastisol (in dezelfde kleur van de veranda) laten omzetten.

Deze kun je dan op de veranda monteren (boven / zijkant) en in de goot laten uitkomen. Ziet er denk ik wat strakker uit dan.

Edit

Lijkt dan op het L profiel zoals je hebt toegevoegd :)

[ Voor 3% gewijzigd door jbcyber op 21-04-2020 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

jbcyber schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:40:
[...]

Of een stuk plastisol (in dezelfde kleur van de veranda) laten omzetten.

Deze kun je dan op de veranda monteren (boven / zijkant) en in de goot laten uitkomen. Ziet er denk ik wat strakker uit dan.
ik ken dat spul niet, ik bedacht dit vanuit mijn eigen beperkte mogelijkheden met als doel het zelf te kunnen fiksen onder afhankelijk te zijn van derden en kostenbesparend :)

heb je een linkje naar dat spul voor @miicker ?
jbcyber schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:40:

Lijkt dan op het L profiel zoals je hebt toegevoegd :)
great minds think alike d:)b

[ Voor 24% gewijzigd door Fraggert op 21-04-2020 11:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jbcyber
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-09 12:54
(jarig!)
Fraggert schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:43:
[...]

ik ken dat spul niet, ik bedacht dit vanuit mijn eigen beperkte mogelijkheden d:)b

heb je een linkje naar dat spul voor @miicker ?
Hier staan voorbeelden (random van internet):

https://www.aabo.nl/zetwerk-op-maat/plastisol-op-maat/

In het kort staalplaat met een plastic coating. Je kan dit bij veel bedrijven laten maken die ook zink / dakmaterialen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

jbcyber schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:46:
[...]

Hier staan voorbeelden (random van internet):

https://www.aabo.nl/zetwerk-op-maat/plastisol-op-maat/

In het kort staalplaat met een plastic coating. Je kan dit bij veel bedrijven laten maken die ook zink / dakmaterialen leveren.
top thanks, weer materiaal om te onthouden, komt vast een keer van pas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:17
@unezra Flexa en Sigma is heel ander spul. Komt beide van Akzo Nobel, maar de kwaliteit verschilt nogal.
Waarom zou Akzo 100 euro vragen voor een emmer Sigmatex tegen 30 voor een emmer Powerdek als dat spul vergelijkbaar zou zijn? Dan zouden alle schilders naar de bouwmarkt lopen. (werkgever van mijn vader dacht dat, na een halve emmer belden de schilders hun baas dat het echt niet ging lukken zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
En de sigma's en sickens bij de bouwmarkt zijn ook weer anders dan bij de groothandel, er is een reden waarom ze in de bouwmarkt goedkoper zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

_JGC_ schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:55:
@unezra Flexa en Sigma is heel ander spul. Komt beide van Akzo Nobel, maar de kwaliteit verschilt nogal.
Waarom zou Akzo 100 euro vragen voor een emmer Sigmatex tegen 30 voor een emmer Powerdek als dat spul vergelijkbaar zou zijn? Dan zouden alle schilders naar de bouwmarkt lopen. (werkgever van mijn vader dacht dat, na een halve emmer belden de schilders hun baas dat het echt niet ging lukken zo)
Dat geloof ik absoluut. Daarom hebben we ook voor een aantal delen Sigma en Sikkens gekocht en doen we een deel met Flexa. Het Sigma en Sikkens deel is oa de trap en 1 kant van de deuren en kozijnen die we in een specifieke mengkleur wilde hebben. ("Iets Salie" en Saliegroen)

De andere kant van de deur (kozijnen en deur) word gewoon RAL9010, dus daar gooien we Flexa tegenaan. Al is de grondverf wel Sikkens. Om twee redenen:
- Die is 100% zeker watergedragen (was bij Flexa onduidelijk)
- Meer m2 uit een potje (dus netto nauwelijks duurder)

Achteraf bezien had ik net zo goed RAL9010 van Sikkens of Sigma kunnen halen, maar dat Flexa spul is voor die kanten van de deur prima. Het is niet dat het daar veel te lijden heeft zeg maar.
Martinusz schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:56:
En de sigma's en sickens bij de bouwmarkt zijn ook weer anders dan bij de groothandel, er is een reden waarom ze in de bouwmarkt goedkoper zijn :)
Dat lijkt me daan weer minder logisch.
Volgens mij is dat vooral bullshit praat van de verfspeciaalhandel, die hogere marges nodig heeft.

Misschien dat er een profi lijn van Sigma en Sikkens is die niet in de detailhandel te krijgen is, maar ik geloof nooit dat dezelfde potten Sigma en Sikkens bij de bouwmarkt een andere samenstelling hebben dan diezelfde potten die voor meer geld bij de vakhandel worden verkocht.

EDIT:
Ik merk overigens zelf ook wel echt verschil tussen Flexa en Sigma/Sikkens. Het dekt beter, het smeert beter uit, het spoelt fijner uit. Heerlijk spul om mee te werken en voor mij nooit meer terpentine-gedragen verf. Daar heb ik hoe dan ook een schijthekel aan.

Wijlen mijn vader heeft ook wel eens geholpen met schilderen. Kwam aan met dure renovatieverf voor de muren. Dekt in 1x. Die was ook niet mals over die "bouwmarkt troep". (Mijn vader was restaurator en heeft honderden gevelstenen, schilderingen in kerken, etc, gerestaureerd in zijn leven, maar op sommige momenten "was 'ie ook gewoon schilder". Mensen die wel eens een Delft rond lopen, ik denk dat er weinig gerestaureerde gevelstenen zijn die hij NIET heeft gerestaureerd.)

[ Voor 16% gewijzigd door unezra op 21-04-2020 12:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rrob
  • Laatst online: 21-09 16:21
Fraggert schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:26:
[...]

[Afbeelding]

idee met L-profiel

[Afbeelding]
Als je het dakleer aan het opstaande deel van de overkapping vast maakt ipv boven (of onder zoals de vorige bewoners, lelijk!) valt het een stuk minder op en is het misschien net zo mooi als een L profiel.
Dakleer hoeft ook niet vast aan de goot, neem aan dat het om spatwater gaat en als de goot overstroomt wil je dat niet stoppen aan de tuinzijde want dan moet het er aan de kant van het dak/huis uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Rrob schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:07:
[...]

Als je het dakleer aan het opstaande deel van de overkapping vast maakt ipv boven (of onder zoals de vorige bewoners, lelijk!) valt het een stuk minder op en is het misschien net zo mooi als een L profiel.
Dakleer hoeft ook niet vast aan de goot, neem aan dat het om spatwater gaat en als de goot overstroomt wil je dat niet stoppen aan de tuinzijde want dan moet het er aan de kant van het dak/huis uit
het regent echt in bij harde regenval lees ik in de hulpvraag.

Dus als dat zo is, dan zal het gaan ophopen en een zak gaan vormen denk ik. Daarom adviseerde ik de boel van bovenaf te doen en dan de dakgoot in.

Nog even over het L profiel nagedacht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRiALPlgMeoCrkzCkPnxsiWSmcU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5zIgWlrFvjCpG3ouIDIFVrpL.jpg?f=user_large

2 opties getekend, weet even niet wat de beste zou zijn. In beide gevalleen een beetje ruimte tussen L-profiel en de dakgoot, dit vanwege de overstromings opmerking van @Rrob _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door Fraggert op 21-04-2020 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
unezra schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:02:
[...]

Dat lijkt me daan weer minder logisch.
Volgens mij is dat vooral bullshit praat van de verfspeciaalhandel, die hogere marges nodig heeft.

Misschien dat er een profi lijn van Sigma en Sikkens is die niet in de detailhandel te krijgen is, maar ik geloof nooit dat dezelfde potten Sigma en Sikkens bij de bouwmarkt een andere samenstelling hebben dan diezelfde potten die voor meer geld bij de vakhandel worden verkocht.
Toch is het zo, in de bouwmarkt ligt een aparte lijn van die merken (die vindt je niet terug bij de groothandel), niet de als voorbeeld Sigma S2U Nova's e.d. :) zie het als een budgetlijn bij de bouwmarkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Martinusz op 21-04-2020 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Martinusz schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:03:
[...]

Toch is het zo, in de bouwmarkt ligt een aparte lijn van die merken (die vindt je niet terug bij de groothandel), niet de als voorbeeld Sigma S2U Nova's e.d. :) zie het als een budgetlijn bij de bouwmarkt.
Precies wat ik zeg dus. :)

Niet dezelfde pot verf met een andere samenstelling die in de bouwmarkt goedkoper is, maar werkelijk een andere lijn. Net zoals Flexa vs Sikkens en Sigma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Fraggert schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:20:
[...]

het regent echt in bij harde regenval lees ik in de hulpvraag.

Dus als dat zo is, dan zal het gaan ophopen en een zak gaan vormen denk ik. Daarom adviseerde ik de boel van bovenaf te doen en dan de dakgoot in.

Nog even over het L profiel nagedacht:

[Afbeelding]

2 opties getekend, weet even niet wat de beste zou zijn.
Ik heb hier ook over nagedacht, maar je eerdere tekening met EPDM of L profiel van bovenaf lijkt me de beste oplossing. Dat zie je dan alleen vanuit het raam boven, vanuit de tuin is het dan een stuk minder storend.

Ik ga eens kijken wat zo'n kunststof L profiel me zou kosten, maar ik gok dat de oplossing met EPDM een stuk voordeliger zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

miicker schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:11:
[...]

Ik heb hier ook over nagedacht, maar je eerdere tekening met EPDM of L profiel van bovenaf lijkt me de beste oplossing. Dat zie je dan alleen vanuit het raam boven, vanuit de tuin is het dan een stuk minder storend.

Ik ga eens kijken wat zo'n kunststof L profiel me zou kosten, maar ik gok dat de oplossing met EPDM een stuk voordeliger zal zijn.
Ik zou ook niet zo weten welke optie ik zou pakken, het is even afhankelijk van de daadwerkelijk hoek van het dak. De korte poot van de L zou ik namelijk daar op vastkitten/lijmen. Het lange deel zou dan iets onder spanning een bochtje moeten gaan maken je dakgoot in.

Het lijkt aan de foto's of dat niet zo'n probleem moet zijn als je profiel maar niet van heel dik rigide kunststof is.

De EPDM optie kan wat lastiger zijn met monteren om dat echt netjes afgewerkt te krijgen.

Ik had misschien zelfs nog wel gekeken naar mijn laatste 2 opties. Dat L-profiel hoef je niet voor te gaan zoeken, dat spul ligt wel bij de bouwmarkt zelfs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRiALPlgMeoCrkzCkPnxsiWSmcU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5zIgWlrFvjCpG3ouIDIFVrpL.jpg?f=user_large

Het is wel wat lastigermonteren omdat je wat uitsparingen moet maken vanwege de beugels op dat stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
unezra schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:50:
[...]
verfhandel heeft expliciet aangegeven die traplak maar 1x op de trap te smeren omdat het anders heel lelijk word. Maar ik denk dat een dun veegje verf minder lelijk is dan een zwarte streep op de trap.)
Lijkt me een onzinnig verhaal.... in het productblad van Sigma staat gewoon dat je ook de optie hebt van 1x grondlak en 2x aflakken met de Nova traplak.

Maar om er al snel met schoenen over te gaan lijkt me ook niet handig. Stofdroof en overschilderbaar gaat snel maar de volledige harding duurt tot 14 dagen. Vandaar dat het advies is er pas na 14 dagen met iets anders dan sokken op te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:58
unezra schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:07:
[...]

Precies wat ik zeg dus. :)

Niet dezelfde pot verf met een andere samenstelling die in de bouwmarkt goedkoper is, maar werkelijk een andere lijn. Net zoals Flexa vs Sikkens en Sigma.
Multimate verkoopt wel de echte Sigma, maar dat is dan ook direct duur. Bij de gespecialiseerde verfwinkel betaal je hoogstwaarschijnlijk minder. (voorbeeld). Bij o.a. Karwei verkopen ze Sikkens, maar dat zijn echt andere verpakkingen. Die verkopen geen rubbol, maar een DHZ lijn. Zelfde geldt voor Wijzonol. Ik ga persoonlijk vaak naar de voordeelmarkt, daar heb je voor een goeie prijs (< 50 euro) een liter Sikkens Rubbol XD.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:13

Milmoor

Footsteps and pictures.

Milmoor schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 18:53:
De zomers worden steeds droger, en onze regentonnen houden het niet bij. We hebben nu gekoppeld twee x 300 liter staan aan de zijkant van het huis, gevuld door de regenpijp. Onze serre net om de hoek heeft een stevige kruipruimte waar een grote zak met water in zou passen. Vullen lukt nog wel een keer, maar hoe krijg ik het er weer uit?

Zaken waar ik op moet letten:
- past de waterzak in de kruipruimte. Breedte en hoogte. Er is een ontluchter bovenop de zak. Meten is weten...
- pompen? Naar de regentonnen, of naar een eigen aansluiting? Handmatig lijkt me veiliger dan een vlotter in de regenton.
- stroom: er zal een grondleiding naar het schuurtje door de kruipruimte gaan. Kan ik die onderbreken en een buiten wandcontactdoos plaatsen?
- overstroming: stel, de zak gaat lek. Wat dan? Shelly heeft flood sensors. Het is hier zandgrond, dus ik verwacht dat het water wel weg loopt.
- wat als de zak vol is? Er is vlakbij een hemelwater afvoer waar ook de regentonnen op lozen als het niet meer past.
- wat voor aansluitingen? Metaal, plastic, afhankelijk van de pomp?
- wat mis ik nog?

[Afbeelding]
Iemand nog slimme aanvullingen?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
NoepZor schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:48:
[...]

Multimate verkoopt wel de echte Sigma, maar dat is dan ook direct duur. Bij de gespecialiseerde verfwinkel betaal je hoogstwaarschijnlijk minder. (voorbeeld). Bij o.a. Karwei verkopen ze Sikkens, maar dat zijn echt andere verpakkingen. Die verkopen geen rubbol, maar een DHZ lijn. Zelfde geldt voor Wijzonol. Ik ga persoonlijk vaak naar de voordeelmarkt, daar heb je voor een goeie prijs (< 50 euro) een liter Sikkens Rubbol XD.
Multimate/Hubo kun je ook scharen onder de beteren, de DHZ zijn lijn is Gamma/Karwei/Praxis enzo...

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:54

BCC

YaaD schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:49:
[...]

@B-lex Wordt inderdaad een volwaardig bijgebouw en dus opgemetseld. Vloerverwarming gaat me dan een stap te ver (plus dat ze over een week komen storten) maar met radiatoren verwarmen lijkt me een goed alternatief.
Hier in de buurt hebben veel mensen een klassieke auto en die staan allemaal in garages MET vloerverwarming. Dus dat kan, afhankelijk van de regio, zeker een pluspunt zijn. Ik zou er een leiding inleggen en deze niet aansluiten.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:14
BCC schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:44:
[...]

Hier in de buurt hebben veel mensen een klassieke auto en die staan allemaal in garages MET vloerverwarming. Dus dat kan, afhankelijk van de regio, zeker een pluspunt zijn. Ik zou er een leiding inleggen en deze niet aansluiten.
Exact, krimpnet erin, leidingen op 10cm H-H en ergens in een hoek de bundel uit de grond laten komen. Krijg je later nooit spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee
  • Laatst online: 28-07 09:37

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

orf schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:42:
Ik kan ook meedoen met afzuiging.

Vorige week mijn afzuiger in elkaar gezet en aangesloten in de kruipruimte naast mijn kelder/werkplaats. Bij Slangenboer.nl slangen besteld en bij ventilatieshop.com buizen en koppelingen. De afzuiger en blastgates komen bij Axminster vandaan.

Via Amazon.de een inschakelautomaat gekocht. De afzuiger gaat nu automatisch aan als ik de cirkelzaag of lintzaag aanzet. Na het uitzetten loopt hij een seconde of 10 na. De schakeling heb ik zo gemaakt dat de 400V stopcontacten in de kelder ongewijzigd zijn, maar nu bedraad zijn via de inschakelautomaat.

De afzuiger in de kruipruimte. Eerst had ik 'm in de kelder staan, maar dat vond ik toch te veel in de weg staan:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Buizen en slangen aangelegd:
[Afbeelding]

Vanaf de andere kant:
[Afbeelding]
Wow dat is een flinke ruimte, is dat je hele kruipruimte ?
Heb je die zelf gebouwt?

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

enriqueeeee schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:22:
[...]

Wow dat is een flinke ruimte, is dat je hele kruipruimte ?
Heb je die zelf gebouwt?
De kelder is uitgegraven tot ongeveer 2 meter onder de balken toen de fundering hersteld is. Daar hebben ze een betonnen bak van gemaakt zodat het waterdicht is. Ik heb het huis zo gekocht (en die kelder was een belangrijk punt). Onder de woonkamer is de kelder ongeveer 12x4 meter. Dan is er nog een stukje van 2,5x3 meter onder de keuken als voorraadkelder en een stuk “kruipruimte” van 1,8 meter hoog onder de hal. Die is niet waterdicht en daar is de vloer wel eens vochtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Yowzawood schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:29:
[...]
Lijkt me een onzinnig verhaal.... in het productblad van Sigma staat gewoon dat je ook de optie hebt van 1x grondlak en 2x aflakken met de Nova traplak.
Apart.

Kesler is hier in de buurt echt een begrip. Zij hebben aangegeven dat je juist 2x moet grondlakken en 1x traplak voor de afwerking, beslist niet andersom.
Maar om er al snel met schoenen over te gaan lijkt me ook niet handig. Stofdroof en overschilderbaar gaat snel maar de volledige harding duurt tot 14 dagen. Vandaar dat het advies is er pas na 14 dagen met iets anders dan sokken op te gaan.
Hmmm. Goede. Dat wist ik niet.
Hou ik daar rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:15

Vliegvlug

Flight Simple

Ik ga binnenkort wat sleuven in de muur frezen en dozen gaten boren om mijn stopcontacten te verlagen.

Is dit spul hieronder geschikt voor het vastzetten en dichtsmeren van de buizen en dozen in beton?

Alabastine Allesvuller (poeder)Afbeeldingslocatie: https://www.alabastine.nl/wp-content/uploads/2011/01/Allesvuller-2kg-8710839101015-604x604.jpg

Hier heb ik nog een pak van staan namelijk. :)

Staat wel bij:
- Ook geschikt voor het zetten van hoeken, contactdozen e.d.
- Voor vrijwel alle ondergronden

Zou dit geschikt zijn voor dichtsmeren van beton waar daarna over gestuct gaat worden?

Of is het toch beter iets anders te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Vliegvlug schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 21:58:
Ik ga binnenkort wat sleuven in de muur frezen en dozen gaten boren om mijn stopcontacten te verlagen.

Is dit spul hieronder geschikt voor het vastzetten en dichtsmeren van de buizen en dozen in beton?

Alabastine Allesvuller (poeder)[Afbeelding]

Staat wel bij:

Zou dit geschikt zijn voor dichtsmeren van beton waar daarna over gestuct gaat worden?

Ik gebruik daar altijd zo'n klein doosje Knauf Roodband voor. Kun je ook eenvoudig grotere gaten meevullen, die van albastine gaat 'maar' tot 10 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Horla schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:02:
[...]

Ondertussen zijn er al veel oplossingen maar wij hebben gewoon stabilisé gebruikt. Wordt hard genoeg dat de zoon het er niet direct er uit krijgt maar laat toch water door.

Situatie bij ons: gevelisolatie en crepi op buitenmuur laten zetten. Hiervoor moesten er een rij klinkers van het voetpad er uit en hadden we ook een spleetje van +-2 cm.
Is Dansand hard en stabilisé ongeveer hetzelfde? Ik ken het niet. Is dat gewoon een relatief zachte betonmix die je maakt? Hoe moet ik dat zien, als ik er met een vinger inprik blijft het gewoon hard? Want onze kleine man mag overal graag in graaien en graven :+ . Dus het moet wel een stootje kunnen hebben.
teacher schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:00:
[...]

Je wil daar (bij je houten kozijn) kunnen afwateren. Normaalgesproken doe je daar iets van grind oid.
Maak je dat helemaal dicht en vast gaat je onderdorpel daar onder lijden qua vochtbelasting.

Enige wat ik me zo gauw kan bedenken is een rubber granulaat tegel op maar snijden en die erin lellen.
dat zou inderdaad ook nog kunnen, maar is wellicht niet de mooiste oplossing :)
3ssen schreef op maandag 20 april 2020 @ 07:57:
[...]

Je zou kunnen kijken naar voegmortel. Dat wordt hard en laat nog water door.
Dat is ook een goede, daar zat ik zelf ook nog wel aan te denken. Wordt wellicht wel te hard(?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
miicker schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:39:
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe, ik ga er naar kijken.
Wat betreft de dragers die de overkapping aan het eind omhoog houden: geen idee waar die vandaan komen. De overkapping is geplaatst door de vorige bewoners.

Om het duidelijker te maken heb ik nog even 2 foto's van bovenaf toegevoegd:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ben wel benieuwd hoe je elk jaar de dakgoten van je huis gaat schoonmaken als je dat dicht gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 22:49:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe je elk jaar de dakgoten van je huis gaat schoonmaken als je dat dicht gaat maken.
Dat heb ik afgelopen jaar laten doen, die gasten klimmen gewoon op het dak en doen het vanuit daar. Dat deden ze afgelopen jaar ook, dus lijkt me niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-09 22:50
@Waypoint dansand hard is voor mijn gevoel zand met lijm. Na uitharden krijg je het niet zomaar kapot. Zeker niet in de voegen. Ik heb het recentelijk gebruikt voor het terras achter. Aanrader! Ook minder onkruid...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Laatst online: 21-09 21:22
Waypoint schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 22:28:
[...]

[...]

Is Dansand hard en stabilisé ongeveer hetzelfde? Ik ken het niet. Is dat gewoon een relatief zachte betonmix die je maakt? Hoe moet ik dat zien, als ik er met een vinger inprik blijft het gewoon hard? Want onze kleine man mag overal graag in graaien en graven :+ . Dus het moet wel een stootje kunnen hebben.
Ik kende dansand persoonlijk niet maar ik heb even op de (belgische) gamma gekeken en dat wordt gebruikt voor het voegen van bestrating. Stabilisé (officiële naam: gestabiliseerd zand) is veel harder (en veel goedkoper) en is idd een mengsel van cement en zand. Ter informatie: ons zwembad (octogonaal van 5m diameter en 1m33 hoog) staat op een plaat van stabilisé. Met je vingers ga je daar niets meer uit krijgen, je zal een beitel moeten gebruiken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-09 22:50
Horla schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:41:
[...]

Ik kende dansand persoonlijk niet maar ik heb even op de (belgische) gamma gekeken en dat wordt gebruikt voor het voegen van bestrating. Stabilisé (officiële naam: gestabiliseerd zand) is veel harder (en veel goedkoper) en is idd een mengsel van cement en zand. Ter informatie: ons zwembad (octogonaal van 5m diameter en 1m33 hoog) staat op een plaat van stabilisé. Met je vingers ga je daar niets meer uit krijgen, je zal een beitel moeten gebruiken :P
Mooi! Ga ik die proberen voor de rest. Dit is ook een fractie van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee
  • Laatst online: 28-07 09:37

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

orf schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:13:
[...]

De kelder is uitgegraven tot ongeveer 2 meter onder de balken toen de fundering hersteld is. Daar hebben ze een betonnen bak van gemaakt zodat het waterdicht is. Ik heb het huis zo gekocht (en die kelder was een belangrijk punt). Onder de woonkamer is de kelder ongeveer 12x4 meter. Dan is er nog een stukje van 2,5x3 meter onder de keuken als voorraadkelder en een stuk “kruipruimte” van 1,8 meter hoog onder de hal. Die is niet waterdicht en daar is de vloer wel eens vochtig.
Dat is best tof, heb daar ook ooit aan zitten denken, maar toch bang dat mijn huidige fundering het flinke gewicht niet er bij aan kan. hoe wel het wel tof zou zijn, een kelder onder de oprit het huis en de tuin :D

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Vliegvlug schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 21:58:

Alabastine Allesvuller (poeder)[Afbeelding]

Staat wel bij:

Ik sluit me aan bij @Waypoint, met Knauf roodband. Zo'n grote zak van 25kg heb je voor een paar euro en daar kan je echt jaren mee doen. Ik heb het hier ook gebruikt voor vastzetten van leidingen en contactdozen en dat gaat prima.

Wel een tip als je gaten gaat dichtsmeren met roodband. Je moet voorkomen dat het te snel uitdroogt doordat de muur het vocht eruit zuigt. Dan lijkt het droog, maar is het eigenlijk niet goed uitgehard. Dus óf de sleuven even nat maken voordat je ze voegt, óf iets van voorstrijk gebruiken. Op die manier reduceer je de zuigende werking van de muur, en kan roodband goed uitharden.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-09 17:14
Vraagje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3tbwWpNf83AxUnzpukghCEG9EM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YsBtjW8rE3vvh8FLO8O8AA9c.jpg?f=user_large
Tussen de gele belijning overweeg ik om onderstaande aan te brengen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WEUEe0KLeMEvXdgCBHOQur7ZNwU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/63rUNLNQCjvbY2OcyDxwhjnS.jpg?f=user_large
Is dit aan te raden of is dit veel te kwetsbaar in een deuropening(schuifpuit)

[ Voor 6% gewijzigd door Appie Heijn op 22-04-2020 10:53 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Appie Heijn schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:23:
Vraagje:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je iets meer context? Wat is het doel? Hoe wil je dit bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 07:33
Appie Heijn schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:23:
Vraagje:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Doe je het voor het uiterlijk, wil je er iets aan ophangen, doe je het voor geluid?
Inderaad wat context :)

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Appie Heijn Dat spul is bedoelt om te kunnen buigen en om rondingen te kunnen maken.

Wat hierboven dus verder ook gevraagd word. Waarom zit je aan dat spul te denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@Alsjemenou Ik wou het verlijmen met tec7 lijmkit, tenminste dat was mij eerst gedachte.
Evt alternatief zou nog kunnen zijn om kurklijm te gebruiken zowel wand als vlakke kant mdf de lijm op aanbrengen, laten drogen en dan goede aandrukken.

Ik heb een kurkvloer en kurkwand(tegenovergestelde wand) en zat eerst te denken om zo'n hout wandje te plaatsen/maken. Zoiets als dit.Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/564x/c8/a5/1c/c8a51c839dacc6a89a9351e8f2274dd5.jpg

Ik kwam dat buigbare mdf tegen, stuk minder werk dan zo'n houdwand, geluidsdempend en vind het er wel OK uitzien en is goed betaalbaar. Voor 60-70 euro heb ik die wand "beplaat"

enige wat eraan zou moeten hangen zijn 2x een Sonos Play1, die zou ik evt ook rechtstreek op de gipsvezelplaat kunnen monteren en dan met het mdf er strak omheen werken.

https://www.flexson.nl/wp...one-muurbeugel-wit-14.jpg
deze steuntjes ga ik gebruiken, aangezien de Sonos One niet bepaald licht is zowieso maar rechtstreeks op de gipsvezelplaat.

[ Voor 21% gewijzigd door Appie Heijn op 22-04-2020 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Appie Heijn schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:07:
@Alsjemenou Ik wou het verlijmen met tec7 lijmkit, tenminste dat was mij eerst gedachte.
Evt alternatief zou nog kunnen zijn om kurklijm te gebruiken zowel wand als vlakke kant mdf de lijm op aanbrengen, laten drogen en dan goede aandrukken.

Ik heb een kurkvloer en kurkwand(tegenovergestelde wand) en zat eerst te denken om zo'n hout wandje te plaatsen/maken. Zoiets als dit.[Afbeelding]

Ik kwam dat buigbare mdf tegen, stuk minder werk dan zo'n houdwand, geluidsdempend en vind het er wel OK uitzien en is goed betaalbaar. Voor 60-70 euro heb ik die wand "beplaat"
Als je oplossing hebt hoor ik het graag ;-). Ik wilde zoiets als dat hout voor schuifdeuren maar dat is al snel te zwaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voor wat jullie voor ogen hebben is dat spul totaal niet geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
The Eagle schreef op maandag 20 april 2020 @ 21:41:
[...]

Mijn ouders hadden ook iets soortgelijks in huis, ook jaren 70 woning. Was een soort behang van jute wat met latjes opgespannen werd. Dat komt wel heel sterk overeen met jouw bevindingen, en ook met wat het materiaal doet als je het opschuurt en dat het hol klinkt.
Ik denk dat je die panelen zo kunt verwijderen. Opschuren van jute klinkt niet als een goed idee, krijg je nooit meer in originele staat. Ik zou het nu gewoon weghalen.

Wel benieuwd wat er achter zit. Bij mijn ouders was het een oaneel wat in een oude deursponning geklemd zat om een doorgang dicht te maken. Straks heb jij ineens een erker of een raam extra in je huis :D
Heb het er gisteren afgesloopt, was uiteindelijk toch echt hardboard, geen juten achtig iets ;-)
Hierachter zit een stuk uitgebikt beton waar ooit leidingen vervangen zijn denk ik, is op weinig subtiele wijze weer dichtgemaakt met vrij lompe brokken beton, en afgedekt met de genoemde panelen.
Ik heb op dit moment niet tijd en geld om dit glad te maken en af te laten stuccen, dus gaan er vervangende panelen op, dit zag er toch niet uit.
dank voor de reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-09 22:10
@Appie Heijn het lijkt mij inderdaad ook totaal niet geschikt. Het zijn hele smalle stukken MDF, een keer er tegenaan stoten en het brokkelt als het ware al af lijkt mij.

Als relatief goedkoop alternatief is het misschien een idee om gebruik te maken van bijvoorbeeld Berken multiplex (B/BB) en hier zelf sleuven in te maken met een inval/cirkelzaag, zaagtafel of bovenfrees? Dan heb je het steviger dan MDF en met de optie om zelf te bepalen hoe breed de sleuven etc moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Appie Heijn schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:07:

Ik heb een kurkvloer en kurkwand(tegenovergestelde wand) en zat eerst te denken om zo'n hout wandje te plaatsen/maken. Zoiets als dit.[Afbeelding]

enige wat eraan zou moeten hangen zijn 2x een Sonos Play1, die zou ik evt ook rechtstreek op de gipsvezelplaat kunnen monteren en dan met het mdf er strak omheen werken.

https://www.flexson.nl/wp...one-muurbeugel-wit-14.jpg
deze steuntjes ga ik gebruiken, aangezien de Sonos One niet bepaald licht is zowieso maar rechtstreeks op de gipsvezelplaat.
Ik ben het met mijn mede-tweakers eens; de buigbare MDF plaat is totaal niet geschikt voor het effect dat je uiteindelijk wilt bereiken. Het effect is immers totaal anders, ik denk dat elk van die ribben op de MDF plaat enkele mm is. Terwijl elk van die houtstroken een cm of 3-4 zal zijn? Ook is het MDF heel lastig te schilderen. Ik ben bang dat het er heel goedkoop gaat uitzien en dat je uiteindelijk had gehoopt dat je de muur gewoon niet kaal had gelaten.

Wat ik zou doen:
- koop underlayment en schilder deze zwart of gebruik de donkere beits en bevestig deze op de muur zodat deze het volledig oppervlak bedekken.;
- koop wat panlatten zoals dit: https://www.hornbach.nl/s...0-mm/5185372/artikel.html en schilder de panlatten met een donkere beits (wel even opschuren);
- monteer de panlatten op de platen met een tacker of spijkers met verloren kop;
- geniet van het harde werk, dit ga je nooit met wat buigbare MDF platen fixen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@Verwijderd @Twijfels
Bedankt voor de feedback, blij dat ik het even gevraagd heb. Dat afbrokkelen was ook mijn voorgevoel, echter is een normale mdf plaat wel vrij sterk te noemen, vroeg me alleen af wat dat inzagen doet qua sterkte, veel zeg maar...

Thanks voor de tip met de multiplex.

https://www.houtenbouwmat...ustiek-geschaafd-20x220mm
Zou zoiets in stroken zagen en op zwart (gevel) doek nieten ook kunnen? Dan heb ik aan 2-3 planken ook genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Appie Heijn schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:37:
@Verwijderd @Twijfels
Bedankt voor de feedback, blij dat ik het even gevraagd heb. Dat afbrokkelen was ook mijn voorgevoel, echter is een normale mdf plaat wel vrij sterk te noemen, vroeg me alleen af wat dat inzagen doet qua sterkte, veel zeg maar...

Thanks voor de tip met de multiplex.

Zou zoiets in stroken zagen en op zwart (gevel) doek nieten ook niet kunnen? Dan heb ik aan 2-3 planken ook genoeg.
Best prijzig voor een plankje. Dan zou ik toch eerder de genoemde vurenlatten gebruiken. Hoef je het niet meer te zagen en met wat beits ga je het verschil toch niet zo goed meer zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@Alsjemenou
Klopt het is eiken dus flink duurder. Ik wil het materiaal liefst licht houden, en dan vind ik vuren er wel heel goedkoop uitzien.

Idee kwam hier vandaan trouwens:
Afbeeldingslocatie: https://woodupp.nl/wp-content/uploads/klassieke-eiken-black-vilt-1.png
https://woodupp.nl/produc...assieke-eiken-black-vilt/
Alleen mij veel te duur, 2 van die panelen 350 euro. De groeten >:)
Wil dit toch proberen na te maken, moet voor 1/3e van de prijs wel kunnen schat ik zo in.

[ Voor 58% gewijzigd door Appie Heijn op 22-04-2020 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-09 22:10
[b]Appie Heijn schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:37

Zou zoiets in stroken zagen en op zwart (gevel) doek nieten ook kunnen? Dan heb ik aan 2-3 planken ook genoeg.
In stroken zagen moet opzich wel een prima resultaat geven. Zit je alleen met de bevestiging. Met alleen vastnieten op geveldoek krijg je dat niet stevig voor een wand toch?
Wat misschien zou kunnen is om een plaat multiplex / MDF van zeg 6 of 9mm te pakken, daar je geveldoek (of vilt of wat dan ook) op te verlijmen en de eiken latten vanaf de achterkant van je plaat vastschroeven. Dan heb je wel de stevigheid om het normaal te bevestigen.

In die link naar dat Akupanel gebruiken ze blijkbaar een 9mm vilt paneel van gerecycled plastic als onderlaag, zou dan ook 9mm hanteren voor een plaat, bij voorkeur multiplex.
Ook even rekening houden met de afwerking aan de zicht/zijkant bij je deur. Mooiste oplossing daar imo is om een eiken balk te gebruiken en die in een L-vorm te verzagen en de hoek om te laten gaan, maakt het wel allemaal wat lastiger :9

[ Voor 11% gewijzigd door Twijfels op 22-04-2020 11:55 ]

Pagina: 1 ... 97 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.