@
vso
Ik zou waarschijnlijk alleen de koppen en rotte planken vervangen, het simpel houden.
Of geleidelijk optillen met 2
dommekrachten. Autokrikken zou ik ver van weg blijven.

Per kant een stukje en afsteunen door wat balkjes/planken binnen vast te schroeven op goede delen. Uit verband drukken lijkt me moeilijk, je tilt hem een paar cm recht omhoog, de planken zijn vaak 4 cm dik, en de dommekracht staat tegen de wand aan. Je hoeft maar een paar cm, dat zijn een paar slagen, dus haast geen werk.
Eenmaal rondom afgesteund op hoogte van de te vervangen delen en/of een randje, heb je de dommekrachten niet meer nodig. Je hebt maar een cm extra ruimte nodig, dan kan je hem laten "vallen" met losschroeven van de steunbalkjes/planken.
Een dag voorbereiding vind ik dan ook wat overdreven voor huren, vier gaatjes maken voor de teen met een decoupeerzaag, en steunmateriaal/balkjes/planken/schroeven meenemen.
Ook drie delen rondom vervangen is binnen een paar uur te doen als je ze hebt liggen en gegrond.
Omhoog hou je ze simpel, je schroeft de steunbalkjes er aan vast.
Hele operatie kan makkelijk binnen een dag als je geen linkerhanden hebt, wel een beetje plannen qua materiaal.
Maar het kan inderdaad rigoureus zoals je voorstelt, geheel afbreken en opnieuw beginnen, op de vakantielocatie.
Helaas gaat afbreken vaak met schade gepaard, planken vastgeschilderd/scheuren, dak vastgespijkert, shingles vernieuwen, en bind je het paard ver achter de wagen, ben je uiteindelijk goedkoper af met nieuw kopen.
Voor de vraag over drie slechte planken gaat dat wat ver imo.
[
Voor 29% gewijzigd door
Teijgetje op 20-01-2020 03:51
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.