[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.033.996 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Jelte Na gebruik meteen een bus pur reiniger erop draaien en ff doorspuiten?
Als de pur eenmaal hard is, is het haast niet meer te doen.

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-01-2020 17:27 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Mijn ervaring.
Kort wegleggen (= minder als 1 a 2 weken) gewoon op de bus laten.
Langer als 2 weken is even doorspuiten.

Anders is het in beide gevallen snel einde oefening. Te vaak door spuiten overleeft hij ook niet.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:55
Waypoint schreef op zondag 19 januari 2020 @ 11:15:
Ik heb HR ++ glas laten plaatsen op een paar plekken waar eerst dubbel glas zat. Mij valt op dat de kopse kanten van de glaslatten niet gegrond zijn.

Het kozijn is overigens niet haaks , wat bij het inmeten al duidelijk was. Charme van een oud huis zeg maar 😉. Nu zien we dus heel goed de zwarte randen van het glas (dat was bij het oude dubbel glas nog niet zo). En de verstekken zit een flinke kier in.

Ik wil de aannemer hier nog over gaan bellen, omdat ik het slordig vind dat de glaslatten niet gegrond zijn aan de zaagzijden en je er nu moeilijk tot niet bij kunt. En ik vraag me af of het glas niet anders geplaatst had kunnen worden. Toen het klaar was , was het donker en was de timmerman snel weg.

Of is dit muggenziften?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De kopse kanten had men idd eerst moeten verven. De kieren tussen glaslatten en neuslat af moeten kitten. Ook de kier tussen neuslat en kozijn moet afgekit worden. Bij voorkeur ook de kopse kanten van de neuslatten afronden, op een scherpe kant kun je nl. niet verven. En, bij buiten beglazing glaslatten niet in verstek.

De glaslatten zijn ook te dik (waarschijnlijk dikkere ruit?). Het ziet er naar uit dat er water op de glaslat kan komen en als die niet is afgekit loopt dat de glassponning in.

Zie ook hier een tekening http://www.kvt-online.nl/...itenbeglazing-en-neuslat/

[ Voor 5% gewijzigd door factor15 op 19-01-2020 17:41 ]

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 21:52
Nhz schreef op zondag 19 januari 2020 @ 17:17:
Als je blokken van 15cm pakt heb je voldoende stabiliteit. Als de vloer waar je het muurtje op gaat zetten helemaal vlak en waterpas is leg je de eerste laag in de lijm, anders in een kimlaag van cementmortel. Afwerken zou ik door een stukadoor laten doen. ;)
Dus als ik het goed begrijp heeft het de voorkeur om niet een profiel op de grond te kitten en daar het muurtje in te bouwen, maar gewoon rechtstreeks vastlijmen op de vloer? Voor zover ik weet is de vloer goed waterpas, is een vrij nieuw huis (2009). Heeft tot nu toe één keer laminaat op gelegen wat nu ook vervangen gaat worden.

En uiteraard ga ik het (laten) stucen. En ik ga er nu vanuit dat als de keuken er tegen aan staat, dit voldoende stabiel is als ik dit zo lees..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik ben van plan een muurtje te zetten uit houten regelwerk 44x69, met daarop aan beide kanten 18mm OSB en 12mm gips. Totale dikte dus 129mm.

Hier moet ook een deurkozijn in, deze is 93mm breed. Muur zal dus aan beide kanten 18mm over het kozijn steken.

Hoe werk je zoiets het makkelijkst af? Latje op kozijn zetten?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Cyberpope schreef op zondag 19 januari 2020 @ 11:52:
Kunt altijd even bellen, maar dat de kopse zijkanten niet geschild zijn is meestal wel standaard. Die zagen ze vaak ter plekke op maat en dan is schilderen wat lastig.

maar volgens mij moet alles nu geschilderd worden of niet. Dan even meteen deze kantjes meepakken.
Naadjes afkitten was wel zo netjes geweest...
-DarkShadow- schreef op zondag 19 januari 2020 @ 15:49:
[...]

De glaslatten kunnen netter, maar het kan ook veel erger. Ze moeten nog gekit en geschilderd worden en dan is het opgelost. Is op die eerste foto de zwarte rand van het glas aan de binnenzijde zichtbaar? Dat lijkt me onacceptabel. Ziet er uit alsof het kozijn scheef is, maar er gewoon recht glas is geplaatst (veel goedkoper natuurlijk).
Het klopt dat het nog geschilderd moet worden. Dat doe ik allemaal zelf. Alleen kan ik er nu bijna niet bij en op sommige kopse kanten helemaal niet. Dat lijkt mij toch niet heel goed voor de levensduur of valt dat wel mee? Ik kan natuurlijk even lopen pielen met een klein penseeltje, maar schuren ed is er niet meer bij. Zal het daarna wel dichtkitten dan.

En klopt wat je zegt, de zwarte rand is van het glas. Dat is op andere plekken nog veel erger. Het kozijn is ook totaal niet haaks, maar dat was altijd al zo en wisten ze bij het inmeten.
Teijgetje schreef op zondag 19 januari 2020 @ 16:14:
@Waypoint
Dat is wel slecht ingemeten, rechthoekig gemiddeld.
Het had prima exact met het kozijn mee gemaakt kunnen worden (kies afwijkend model), vergt iets meer inmeetwerk en is iets duurder. (Bij anders dan de standaard afwijkende modellen moet je een tekening zelf maken en mailen voor prijsopgave/bestelling, geef ook op of de tekening de binnen (bij plaatsing vanaf binnen) of buitenzijde (zoals bij jou) is.)
Een scheef kozijn hoeft er dus niet zo uit te zien, nu is alles scheef.
Het ligt een beetje aan je opdracht en wat afgesproken is maar ik zou er niet zomaar mee akkoord gaan.
Tenzij je het zelf ingemeten hebt?
Het is een beetje beunwerk zo.
Het aluminium hoort gelijk met de dagkant te lopen, niet onder of boven dieper verlopend naar uit-stekend.
Daar is ook een sponningfrees voor, als je sponning niet past met HR++, ipv megadikke glaslatten.

Enige wat je nu kan doen om het te verhullen is het glas een rand meeschilderen, als je flinke korting krijgt..
Of een nieuw raam wel op maat eisen, goed ingemeten. Bij inmeten bleek al dat het kozijn scheef was zeg je immers.

De glaslatten verdienen geen schoonheidsprijs, de timmerman had deze of moeten gronden of plamuren/kitten in de hoeken. (en voortaan een bril op zetten)
Hmm, goede tip. Nee, het jammere is dat er niet gesproken is over een alternatief voor het glas. Wist niet eens dat dit bestond wat je nu laat zien (afwijkend glas). Ik heb zelf niks ingemeten, de aannemer is langs gekomen en heeft alles ingemeten en doorgesproken. We hebben nu 3150 euro betaald voor 2 tuindeuren incl HR++ glas en beslag (excl cilinder) en plaatsen van de 4 ruiten (die van de foto's). Voorheen hadden we ook niet die dikke zwarte randen en ik stoor mij er wel aan.

Ga de aannemer maar eens bellen. Het lastige met dit soort dingen vind ik wel dat alles er al in zit.
Is het dan redelijk om te stellen dat het glas niet acceptabel is en je ander glas wilt. Dat is vrij veel werk natuurlijk. Idem voor de glaslatten...Je komt snel in een discussie dat men stelt dat het niet haaks is en het er nu in zit en tja... jammer maar helaas. Tenminste dat is mijn ervaring met andere aannemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:44
@Waypoint
Ik zou gewoon mijn beklag doen en dit niet accepteren.
Als er niets expliciet is afgesproken mag je er van uitgaan dat het glas past, op maat.
Jij weet dan niet dat je afwijkende modellen prima kan bestellen, de aannemer hoort dit wel te weten.
Of te melden dat het profiel overal wijkt omdat hij een rechthoekig haaks glas gaat bestellen voor een kozijn dat overal scheef is.

Een groot ruit vervangen duurt een uur met twee man, kwestie van glaslatten los en de kit doorsnijden.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

marc1111 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 13:57:
M’n schoonouders hebben een vakantiehuisje gekocht waarbij de bijbehorende schuur aan één kant erg slecht is.

Ik wil kijken of we de schuur weer kunnen oplappen. Hoe kan ik het best te werk gaan om onderstaande planken te vervangen?

Ik dacht aan de (droge) binnenkant een paar balken of een plaat OSB verticaal tegen de muur te plaatsen en daarna de rotte balken te verwijderen en vervangen.
Zijn er nog handige tips hierbij?

[Afbeelding]
Beste is eigenlijk geheel afbreken .. waarom ? omdat vocht van onderen de boel heeft doen rotten.. en het is een kwestie van tijd voordat de rest ook gaat.. het is niet goed geverft/water afvoer niet juist ofzo ..

Je kan de deur/ramen en dak wellicht hergebruiken met ipv horizontaal geplaatste planken. vertikale planken... en koop wat composiet balken die je tussen hout en (stenen) ondergrond plaatst.. maak een put op een hoek waar het water weg in kan lopen (put vullen met geodoek .. en grind)

Je kan aan de binnenkant wat folie plaatsen en dan OSB aan de binnenzijde .. zorg dan wel voor extra ventilatie ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
@marc1111

Als het maar één kant is kun je de koppen van de "dwarsmuren" afzagen, die zijn meestal ook aangetast, en de hele plank vervangen.
Planken voor blokhutten kan je op maat, dikte en profiel kant en klaar kopen. Nieuwe koppen voor de dwarsmuren zal je moeten maken en er dan op schroeven zodat het weer overal blokhut is.

Je kunt ook de hele schuur iets opkrikken en op aan de binnenkant geschroefde stutten zetten, zodat je de onderste randen rondom kan vervangen en een stenen rand metselen waar de schuur op komt te staan, waarna je hem weer neerzet. Dan heb je nooit optrekkend vocht
Bv randje steen (bv betonnen opsluitband straatwerk) en twee nieuwe delen ipv de drie onderste die aangetast zijn.
Dat iets opkrikken heb je nodig om ruimte voor de veer tussen de delen te krijgen en om het steen te kunnen metselen. Hoeft maar een paar cm te zijn. Je past die hoogte aan aan de steenmaat.
Met een dommekracht (huur) is dat zo gedaan, de onderste ga je toch vervangen dan en kan je een gaatje in zagen voor de voet.
Weer neerzetten is gecontroleerd losschroeven zodat hij rustig die twee cm zakt.

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 19-01-2020 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Teijgetje schreef op zondag 19 januari 2020 @ 22:01:
Als het maar één kant is kun je de koppen van de "dwarsmuren" afzagen, die zijn meestal ook aangetast, en de hele plank vervangen.
Kans is groot dat veel meer "rot" is .. dus vanaf de rotte zou ik zoiezo 2 of 3 planken erboven ook vervangen. en als het direct op steen gezet is zou ik rondom hetzelfde doen.
Planken voor blokhutten kan je op maat, dikte en profiel kant en klaar kopen. Nieuwe koppen voor de dwarsmuren zal je moeten maken en er dan op schroeven zodat het weer overal blokhut is.
Je kunt ook de hele schuur iets opkrikken en op aan de binnenkant geschroefde stutten zetten, zodat je de onderste randen rondom kan vervangen en een stenen rand metselen waar de schuur op komt te staan, waarna je hem weer neerzet. Dan heb je nooit optrekkend vocht
Bv randje steen (bv betonnen opsluitband straatwerk) en twee nieuwe delen ipv de drie onderste die aangetast zijn.
hout op steen is juist de oorzaak rot, ik zou echt adviseren dit te doen tussen de (stenen)band & hout

Afbeeldingslocatie: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/nubuiten-images/033907078f0083c94c89c6f6ae220b93/616-616_14087-composiet-fundamentbalk.

100,- is goedkoper dan een nieuwe schuur
Dat iets opkrikken heb je nodig om ruimte voor de veer tussen de delen te krijgen en om het steen te kunnen metselen. Hoeft maar een paar cm te zijn. Je past die hoogte aan aan de steenmaat.
Met een dommekracht (huur) is dat zo gedaan, de onderste ga je toch vervangen dan en kan je een gaatje in zagen voor de voet.
Weer neerzetten is gecontroleerd losschroeven zodat hij rustig die twee cm zakt.
Ik heb met mijn schoonvader zitten denken om dit voor zijn schuur te doen, de (rabat)balken vinden is vrij prijzig. (toen) En je verhaal klinkt makkelijk maar in praktijk denk ik dat je beter af bent met gewoon afbreken en opnieuw opbouwen .. omdat even opkrikken en je moet voorkomen dat de planken zakken.. het voorbereiden kost je al een weekend.. (en het is een vakantie locatie) ..

Het opkrikken moet al 5 a 10cm, maar degelijke schuurtjes zijn constructief van boven "sterk" en van onderen druk je het uit verband.. Dus je zal op de hoeken balken moeten bevestigen (vastschroeven) en met een paar auto krikken en wat houten plankjes kan dit best 2cm per hoek per keer doen .. maar pff best een werk ..
Dan nog niet gesproken over het feit dat je jezelf weinig werkruimte overlaat om bv bandjes neer te zetten.. (plat en recht op in omgekeerde T-vorm zodat je de last verspreid..

Daarom zou ik afbreken en opnieuw opbouwen, ik denk dat vertikale schroten/planken minder water in de
naad laten staan en dus minder snel vatbaar zijn voor rot.. en je kan de huidige planken wellicht hergebruiken .. ja je zal wel nieuwe zaken moeten kopen (dak bedekking) en zoiezo wat planken .. en verf natuurlijk .. maar zo kan je er weer jaren tegenaan..Overgens horizontale planken kan natuurlijk ook .. maar eerst inelkaar dan verven ..

En je doet jezelf een plezier om naar 1 punt afwatering te doen .. ik zou bv zelf eerst de bandjes neerleg (omgekeerde T-Vorm ) dan vijverfolie 1m uitstekend aan elke kant eroverheen .. binnenin een laagje zand met stenen (ofzo) en buiten kant een laagje grind in een "geul" aflopend naar een grindput .. waar ook de hemelwater naar toe stroomt.. en daarop je schuur verder bouwen .. ik zou zelf nog de composietbalk adviseren maar goed dat kan een keuze zijn ..

[ Voor 17% gewijzigd door vso op 20-01-2020 00:21 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
@vso

Ik zou waarschijnlijk alleen de koppen en rotte planken vervangen, het simpel houden.

Of geleidelijk optillen met 2 dommekrachten. Autokrikken zou ik ver van weg blijven. ;)
Per kant een stukje en afsteunen door wat balkjes/planken binnen vast te schroeven op goede delen. Uit verband drukken lijkt me moeilijk, je tilt hem een paar cm recht omhoog, de planken zijn vaak 4 cm dik, en de dommekracht staat tegen de wand aan. Je hoeft maar een paar cm, dat zijn een paar slagen, dus haast geen werk.
Eenmaal rondom afgesteund op hoogte van de te vervangen delen en/of een randje, heb je de dommekrachten niet meer nodig. Je hebt maar een cm extra ruimte nodig, dan kan je hem laten "vallen" met losschroeven van de steunbalkjes/planken.
Een dag voorbereiding vind ik dan ook wat overdreven voor huren, vier gaatjes maken voor de teen met een decoupeerzaag, en steunmateriaal/balkjes/planken/schroeven meenemen.
Ook drie delen rondom vervangen is binnen een paar uur te doen als je ze hebt liggen en gegrond.
Omhoog hou je ze simpel, je schroeft de steunbalkjes er aan vast.
Hele operatie kan makkelijk binnen een dag als je geen linkerhanden hebt, wel een beetje plannen qua materiaal.

Maar het kan inderdaad rigoureus zoals je voorstelt, geheel afbreken en opnieuw beginnen, op de vakantielocatie.
Helaas gaat afbreken vaak met schade gepaard, planken vastgeschilderd/scheuren, dak vastgespijkert, shingles vernieuwen, en bind je het paard ver achter de wagen, ben je uiteindelijk goedkoper af met nieuw kopen.

Voor de vraag over drie slechte planken gaat dat wat ver imo.

[ Voor 29% gewijzigd door Teijgetje op 20-01-2020 03:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:52
Mooie tijd om te posten @Teijgetje ;-)

Ik heb 2 luchtbellen op mijn platdak constructie, precies op de plek waar de mastiekklos zit. Waarschijnlijk vocht wat niet weg kan/kon. Nu ga ik de bellen helemaal uitsnijden en proberen te achterhalen waar dit vocht vandaan komt, maar wat is wijsheid qua vervanging? Slab uitsnijden met een 20 cm overlap en dit gewoon opnieuw branden?

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Teijgetje schreef op maandag 20 januari 2020 @ 03:16:
@vso

Ik zou waarschijnlijk alleen de koppen en rotte planken vervangen, het simpel houden.
Of geleidelijk optillen met 2 dommekrachten. Autokrikken zou ik ver van weg blijven. ;)
ligt eraan .. krik is krik .. en je "uitdaging" is eerder hoe bevestig je de til mechanisme vergeet niet dat je de planken er ook nog tussenuit wilt halen/
Per kant een stukje en afsteunen door wat balkjes/planken binnen vast te schroeven op goede delen. Uit verband drukken lijkt me moeilijk, je tilt hem een paar cm recht omhoog, de planken zijn vaak 4 cm dik,
14 tot 18mm eerder, en de plank is 14 tot 18cm breed
en

de dommekracht staat tegen de wand aan. Je hoeft maar een paar cm, dat zijn een paar slagen, dus haast geen werk.
Eenmaal rondom afgesteund op hoogte van de te vervangen delen en/of een randje, heb je de dommekrachten niet meer nodig. Je hebt maar een cm extra ruimte nodig, dan kan je hem laten "vallen" met losschroeven van de steunbalkjes/planken.
Een dag voorbereiding vind ik dan ook wat overdreven voor huren, vier gaatjes maken voor de teen met een decoupeerzaag, en steunmateriaal/balkjes/planken/schroeven meenemen.
Ook drie delen rondom vervangen is binnen een paar uur te doen als je ze hebt liggen en gegrond.
Omhoog hou je ze simpel, je schroeft de steunbalkjes er aan vast.
Hele operatie kan makkelijk binnen een dag als je geen linkerhanden hebt, wel een beetje plannen qua materiaal.
Als je dit dagelijks doet (klussen) en vaker met dit bijltje hakt is het snel gedaan. een leek begint vaak rond 10:00 en heeft nog veel storende factoren rond zich heen zoemen .. "schatje: koffie" om er 1 te noemen :)

Ik denk dat je paar cm en "gemak" onderschat.. teminste 4cm dik(mijn schuur) kan al meer hebben dan 18mm (schoonvader)
Maar het kan inderdaad rigoureus zoals je voorstelt, geheel afbreken en opnieuw beginnen, op de vakantielocatie.
Helaas gaat afbreken vaak met schade gepaard, planken vastgeschilderd/scheuren, dak vastgespijkert, shingles vernieuwen, en bind je het paard ver achter de wagen, ben je uiteindelijk goedkoper af met nieuw kopen.
Dat nieuw goedkoper betwijfel ik, je prijs zit vooral in de deur/ramen. en die paar extra "rotte" vervangen is nog altijd goedkoper.
Voor de vraag over drie slechte planken gaat dat wat ver imo.
ik zou minimaal van die 3 dus 4 of 5 vervangen, en rondom zeker de onderste .. en dus composiet balken gelijk eronder proppen.

je kan beter nu tijd & geld investeren, door op "safe' te spelen, dan na 3 jaar te ontdekken dat meer planken vergaan zijn c.q het uiteindelijk toch rot is.. Je wordt er niet jonger op.
Leuk klusje voor de zomer toch ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
KillaZ schreef op maandag 20 januari 2020 @ 08:13:

Ik heb 2 luchtbellen op mijn platdak constructie, precies op de plek waar de mastiekklos zit. Waarschijnlijk vocht wat niet weg kan/kon. Nu ga ik de bellen helemaal uitsnijden en proberen te achterhalen waar dit vocht vandaan komt, maar wat is wijsheid qua vervanging? Slab uitsnijden met een 20 cm overlap en dit gewoon opnieuw branden?
Blaas weg snijden, goed droog maken, het gat dat ontstaan is opvullen met stukje bedekking en "afmeren" en dan een stuk over heen branden min 15 CM rondom erover heen.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Heb deze ook al in een oud topic over "Dak isoleren, beste methodiek" geplaatst, maar weet nog niet wat de beste oplossing voor mij is.

Deze week krijg ik 22 PIR platen om het schuine dak van binnenuit te isoleren. Ik kom er voor. 90% wel uit, sommige plekken wordt het wat passen en meten, maar op 1 plek zit ik met ingepakte radiator buizen. Deze zorgen er voor dat ik de PIR niet tot ver in de hoek kan krijgen. In eerste instantie wilde ik het laatste stuk achter de buizen dan maar gewoon afpurren, maar ik zag dat de houten vloer daar ophoudt en er best een gat zit. Dan moet er wel heel veel pur in....

Hoe kan ik het best gaan isoleren in deze hoek/achter de buizen?

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/122775_WhatsApp_Image_20200115_at_1721472_1.jpg

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:08
@Nieksiero ik ga toch weer reageren in het andere topic ;)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
CurlyMo schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:29:
@Nieksiero ik ga toch weer reageren in het andere topic ;)
Ik eet graag van 2 walletjes

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
KillaZ schreef op maandag 20 januari 2020 @ 08:13:

Ik heb gewacht tot niemand keek. ;)

Niet te moeilijk denken over de blazen. Kan gewoon slecht gehecht zijn. Zit het vol met water dan heb je inderdaad een ander probleem, maar water duwt een goed geplakte laag niet los. Opgesloten damp wel, dat wisselt van druk en "scheurt" de laag los.
Kruislings opensnijden en openvouwen (liever niet terugbreken), droog maken/stoken/föhnen, reparatiepasta smeren (goed in de naad duwen) en de flappen terugduwen , glasvlies over de naden en nogmaals oversmeren met een groot mes zodat je een glad eindigt, voor mooi strooi je er gelijk leislag overheen.

Zo, maar dan met handschoenen, wat meer glasvlies, en mooier afgesmeerd.

@vso
ligt eraan .. krik is krik .. en je "uitdaging" is eerder hoe bevestig je de til mechanisme vergeet niet dat je de planken er ook nog tussenuit wilt halen/
Heb je wel eens met een dommekracht gewerkt?
Uit je posts lijkt van niet namelijk, een autokrik is echt iets heel anders.
Bevestigen aan de krik? De teen is ruw en gaat recht omhoog, de dommekracht staat tegen de muur.
En met twee of drie planken aan de binnenkant geschroefd per wand, aan delen die niet vervangen hoeven,waar de schuur op steunt, kun je de dommekrachten weghalen en de rotte delen vanaf buiten van onderaf verwijderen en nieuwe terugzetten, die je dan vervolgens van binnen vastschroeft aan de stutten om ze omhoog te houden.

Maar naast dit alles kun je natuurlijk het schuurtje nu repareren en over drie of vier jaar ook een nieuwe neerzetten als dat nodig is.
En die dan gelijk voorschilderen en goed neerzetten.

[ Voor 30% gewijzigd door Teijgetje op 20-01-2020 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Laatst online: 12-09 16:38
Nieksiero schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:22:
Heb deze ook al in een oud topic over "Dak isoleren, beste methodiek" geplaatst, maar weet nog niet wat de beste oplossing voor mij is.

Deze week krijg ik 22 PIR platen om het schuine dak van binnenuit te isoleren. Ik kom er voor. 90% wel uit, sommige plekken wordt het wat passen en meten, maar op 1 plek zit ik met ingepakte radiator buizen. Deze zorgen er voor dat ik de PIR niet tot ver in de hoek kan krijgen. In eerste instantie wilde ik het laatste stuk achter de buizen dan maar gewoon afpurren, maar ik zag dat de houten vloer daar ophoudt en er best een gat zit. Dan moet er wel heel veel pur in....

Hoe kan ik het best gaan isoleren in deze hoek/achter de buizen?

[Afbeelding]
Stukje uit de PIR platen uithappen en er vanaf de zijkant overheen schuiven een oplossing? Zal wel lastig worden door het kleine hoekje wat overblijft.
Met het motto beter iets dan niets, beetje steenwol/glaswol achterin proppen waar je de PIR niet krijgt? Dat blijft nog wel op zijn plek liggen en dan zit er in ieder geval iets, alleen mindere isolatie dan PIR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Twijfels schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:39:
[...]

Stukje uit de PIR platen uithappen en er vanaf de zijkant overheen schuiven een oplossing? Zal wel lastig worden door het kleine hoekje wat overblijft.
Met het motto beter iets dan niets, beetje steenwol achterin proppen waar je de PIR niet krijgt? Dat blijft nog wel op zijn plek liggen en dan zit er in ieder geval iets, alleen mindere isolatie dan PIR
Dit is ook een mogelijke optie waar ik aan zat te denken. Tussen het steenwol en de PIR plaat kan ik dan alsnog PUR spuiten zodat het op elkaar aansluit. Heb dan in ieder geval iets zitten in de hoek achter de buizen.
Voor de andere hoeken ga ik zo ver mogelijk afschuinen zodat de PIR plaat ver doorschoven kan worden in de hoeken. Ik spuit er sowieso een randje PUR langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Teijgetje schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:38:
@vso
Heb je wel eens met een dommekracht gewerkt?
Uit je posts lijkt van niet namelijk, een autokrik is echt iets heel anders.
Bevestigen aan de krik? De teen is ruw en gaat recht omhoog, de dommekracht staat tegen de muur.
je leest over een gedeeltes heen die belangrijker zijn dan het gereedschap

In de vorige reactie(s) stel ik dat je een onmogelijke en/of onhandige situatie creeert door het gebruik ervan onafhankelijk van het optil mechaniek ..

De kosten die je daarnaast zelf voorstelt (en ik ook) zijn minimaal 200,- a 300,- + weekend werk en je loopt het risico dat je of meer beschadigd en hoe duur is een nieuwe vanaf 600,- tot 2.500 (duurder ook duh)

Aangezien de foto van @marc1111 zuigt en afmetingen ontbreken is het voor ons verder schieten in het donker..

ps als je het nu hebt over het wegschieten v.d krik dan ben ik het wel met je eens ja .. mij ging het meer om het optillen .en je hebt meerdere soorten krikken ..

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
@vso
mij ging het meer om het optillen. en je hebt meerdere soorten krikken
Heb je überhaupt de link bekeken hoe snel en met wat voor gemak je een schuurtje optilt (en neerzet), (en wat voor onmogelijke onwerkbare situatie je dan hebt volgens jou bij een lift van 3-10 cm)? :?

Met jouw advies red je het niet met €200-300. En zeker niet in twee dagen met al die koffie. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Teijgetje op 20-01-2020 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:51

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Heeft er iemand ervaring met het afvoeren van vuil puin?

De meeste containers en containerboeren die ik kan vinden gaan uit van schoon puin; nu is mijn afgebroken schoorsteen niet helemaal schoon en zijn er echt wel wat stenen die goed onder het roet zitten; uiteraard kan ik het vieze deel minimaliseren doorte scheiden tussen vieze en schone stenen; maar hoe kritisch is men nu echt op de definitie 'schoon puin' en hoe kom je van 'vuil' puin af zonder dat het een vermogen kost? Een bepaald percentage bijmengen in de 6m3 container valt vast niet op, maar is niet zo netjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

laten we ff constructief kijken als DIY-ers niet als stel "ik weet het beter" gezeur ok ?
ik zeg niet dat ik 100% juist heb .. meer van "pot verwijt ketel dat tie zwart ziet" en dit 2 a 3 posts .. |:( ik merk alleen op dat je een over een paar punten heen kijkt ..
@vso

[...]

Heb je überhaupt de link bekeken hoe snel en met wat voor gemak je een schuurtje optilt (en neerzet), (en wat voor onmogelijke onwerkbare situatie je dan hebt volgens jou)? :?

Met jouw advies red je het niet met €200-300. En zeker niet in twee dagen met al die koffie. ;)
nee ik vind je posts waardeloos en reageer er niet eens op ;) dus waarom zou ik naar de links kijken _/-\o_
* vso zei dat sarcastisch ..

Oke nu ff zereneus .. welke optil gezeur je ook neemt, grote kans is dat de overige planken (rondom!!) ook rot zijn .. en dus bij het optillen aan barrels helpt .. dus zoals ik al eerder zei begin met optillen vanaf plank 4 of 6 vanaf de grond..

En nee ik ga er vet overheen met 300,- maal 2 :+ en ja afbreken is zelfs beter.. Echter beter goed werk dan half gebeunhaas .. scheelt je veel onderhoud/ergenis op langere termijn

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@deWit

Dat valt doorgaans onder schoon puin er mogen ook spijkers e.d. inzitten of behang aan kleven. Wat niet mag is stukken hout of plakaten pur. dakleer etc. Maar er zijn verschillen tussen de aanbieders, gewoon even bellen of het erin mag voordat je een container besteld. let ook op de statijd, sommige aanbieders gaan vrij snel huur rekenen (ook aan partikulieren) andere rekenen geen huur aan partikulieren.

Ik bestel mijn containers bij milleuexpress vervolgens komt klok ze brengen en halen. (beide renewi en klok zit dichterbij) maar de voorwaarde van millieu-express zijn beter ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
vso schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:15:
[...]

laten we ff constructief kijken als DIY-ers niet als stel "ik weet het beter" gezeur ok ?
ik zeg niet dat ik 100% juist heb .. |:(

Oke nu ff zereneus .. welke optil gezeur je ook neemt, grote kans is dat de overige planken (rondom!!) ook rot zijn .. en dus bij het optillen aan barrels helpt .. dus zoals ik al eerder zei begin met optillen vanaf plank 4 of 6 vanaf de grond..

en ja afbreken is zelfs beter..
_/-\o_

Jij maakt het imo veel te ingewikkeld en maakt een reparatie onnodig veel werk en veel duurder dan nodig als het schuurtje verder goed is. Natuurlijk is alles vernieuwen altijd het beste, maar echt nodig? ;)

Het gaat mij niet om ik weet het beter, ik heb wel ruim 35 jaar ervaring in nieuwbouw/reparatie/renovatie.
En ook ik weet niet alles. ;)
Bovendien had ik het ook over de onderste (alleen wat rot of aangetast is) planken rondom. ;)

Ik weet wel dat ik met één dommekracht een chalet optil en waterpas stel, zo`n mega-stacaravan die voor de vorm nog wielen heeft. (Fluitend, met één hand op mijn rug)
Ik weet ook uit ervaring dat bij afbraak, hoe voorzichtig ook, van een geschilderd blokhutschuurtje de shingles en spijkers verwijderen al een ding is (zelfs met een bats), de gespijkerde dakplankjes niet allemaal mooi los komen en je enkele zal moeten vervangen, en je veel schade hebt aan wandplanken die vastgeschilderd zijn en scheuren op de groef en je dus alles goed moet merken om alles weer hetzelfde, met de gescheurde delen op de oude plaats zodat je de planken daar kan lijmen, in elkaar te krijgen. En dat je alleen met sloop/afvoeren een dag bezig bent (was weliswaar 3x4 meter hutje 4 cm dik).
En planken onderaan zijn meestal slecht maar niet door en door overal verrot, je kan hem best onderaan optillen en vanaf de 4e plank stutplanken vastschroeven.
Je hoeft niet zo hoog te beginnen om het 3 cm op te tillen, kan natuurlijk makkelijk met een dommekracht, die gaan meestal tot 1 meter, maar die goeie planken wil je juist niet beschadigen.
ik merk alleen op dat je een over een paar punten heen kijkt.
Ik zou echt niet weten welke, behalve jouw punt dat afbreken en opnieuw beginnen het beste is. ;)
Drie planken rondom vervangen kan binnen een dag en zijn minimale kosten. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 20-01-2020 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Nogmaals: de vraagsteller geeft te weinig informatie .. en dus neem jij aan 40mm? dat alles degelijk is etc etc ..

En ipv te lezen moet ik gaan opsommen ? terwijl je aan het browbeating bent redelijk onhandig in een discussie of niet ? en als het afbreekt bij uitelkaar halen .. wat maakt het verschil tussen van boven of van onderen werken ? lees als het vast geverft is en breekt af ...

Stel dat de vraagsteller het opkrikt en een het stort inelkaar op "opa" of "kleinkind" die met zijn neus erbovenop zit .. ?

+1 voor de moeite ... maaruh hoewel jij wellicht veilig werkt neem ik dat niet aan dat anderen alles in overweging nemen.

Nogmaals er is geen goed of fout in deze, denk dat veiligheid boven "snelheid" staat en ach de prijs dat is aan de vraagsteller..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
@vso
Sorry maar pfff, het gaat eventueel om twee of drie cm optillen, als je er tegen aan kan duwen zonder dat het instort zal het ook niet instorten van 3 cm tillen.
En ik neem inderdaad aan, kijkende naar de foto, dat het 40 mm dik is, vergeleken met de afvoer die 32 of 40 mm is, en dat het om een minischuurtje gaat van hooguit 1,5 x 2,5 m.
En dat het initieel gaat over drie plankjes waar Marc al een goede oplossing voor heeft om die te vervangen.
marc1111 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 13:57:

Ik dacht aan de (droge) binnenkant een paar balken of een plaat OSB verticaal tegen de muur te plaatsen en daarna de rotte balken te verwijderen en vervangen.
Zijn er nog handige tips hierbij?

[Afbeelding]
Het verschil tussen van boven of van onder wil ik nog wel uitleggen.
Van boven moet je alles slopen en loshalen en kan elke plank scheuren, dwz de ca. 14-16 delen die goed zijn per wand (uitgaande van 220 cm hoog en het wasbakje op 90 cm).
Van onder haal je alleen de aangetaste weg, heb je dus maar één kant die kan scheuren en waar je voorzichtig moet zijn, en vervang je die vanaf buiten. Er hoeft dus geen kleinkind of opa in om te helpen, je hebt ook geen ladders of trappen nodig waar je af kan vallen.

En natuurlijk is veiligheid het belangrijkst maar laten we niet overdrijven over 3 cm en "Wat als".....Er kan ook een vliegtuig op neerstorten. ;)

Daarom.........altijd een helm op als je gaat klussen. :9

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 20-01-2020 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 15:43
Roy schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 23:43:
Ik ga binnenkort een ombouw voor een gashaard maken, daarvoor heb ik onderstaande ontwerp gemaakt:

[Afbeelding: Schouw]

De horizontale onderkast ga ik gewoon van MDF maken, maar het 'schouw' gedeelte uiteraard van een brandwerend materiaal op metalstud. Nu zit ik een beetje te twijfelen tussen de beschikbare brandwerende platen. Aangezien het gewoon geschilderd moet worden gaat mijn voorkeur uit naar Promatect 100 (of Promafour, maar dat is Belgisch blijkbaar en niet in NL leverbaar?). Deze plaat is glad - vergelijkbaar met gipsplaat - dus volgens mij kan ik dan gewoon met bijbehorende joint filler de naden dichtzetten en schilderen?
Ik zie namelijk vaak dat bedrijven Promasil of Promatect H gebruiken; de Promasil platen zijn dik (30/40mm) en de Promatect H platen moet ik eerst weer stucen (nu vind ik stucen niet erg, maar als ik het kan voorkomen dan is dat altijd beter :)).

Zijn er nog redenen om niet voor Promatect 100 te kiezen?
Ik zou niet kiezen voor een frame van metaal of hout. Doordat het behoorlijk werkt zullen er sneller scheuren ontstaan bij de naden van de ombouw. Ik heb de ombouw van mijn haard helemaal verlijmd. Zit er nu 3 jaar in en nog nergens gescheurd.

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 23:07
Iemand ervaring met glasvezel/glasvlies behang over granol heen te behangen?

Heb een kleine slaapkamer welke ooit gestuct is met granol. We hebben wel offertes opgevraagd om het strak te laten stucen, maar helaas vraagt men tegenwoordig de hoofdprijs hiervoor. Stucen heb ik ooit zelf op een ander muurtje geprobeerd, maar daar heb ik de aanleg niet voor.

Andere opties voor een strakke muur hoor ik ook graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 19:48
Jelte schreef op zondag 19 januari 2020 @ 17:10:
Zo weer wat geleerd. Een purpistool niet laten liggen zonder bus erop. Dan hard het pur helemaal uit en gaat dat veertje in de bushouder zo vast zitten dat het niet uit elkaar krijgt en dus niet meer schoon.
Dus als de bus er toch af gaat, gelijk pistool uit elkaar halen en helemaal schoonmaken. Dat kan ik mooi toepassen bij de nieuwe.
Altijd de oude bus er op laten zitten, met pur-reiniger blijft het plakken en gaat het kogeltje en pen vastzitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:11
Vimana schreef op maandag 20 januari 2020 @ 16:31:
Iemand ervaring met glasvezel/glasvlies behang over granol heen te behangen?

Heb een kleine slaapkamer welke ooit gestuct is met granol. We hebben wel offertes opgevraagd om het strak te laten stucen, maar helaas vraagt men tegenwoordig de hoofdprijs hiervoor. Stucen heb ik ooit zelf op een ander muurtje geprobeerd, maar daar heb ik de aanleg niet voor.

Andere opties voor een strakke muur hoor ik ook graag.
Waarom niet een schuurmachine op steel huren(giraffe wordt die ook vaak genoemd). Daarmee de spikkels eraf halen en dan glasvlies er op. Vergeet de stofafzuiging niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
  • Laatst online: 17-09 23:07
bazzzzzz schreef op maandag 20 januari 2020 @ 18:51:
[...]

Waarom niet een schuurmachine op steel huren(giraffe wordt die ook vaak genoemd). Daarmee de spikkels eraf halen en dan glasvlies er op. Vergeet de stofafzuiging niet.
Ja, was sowieso al van plan met een schuurmachine de grootste spikkels weg te halen. Vroeg me alleen af of de groeven niet een probleem vormen voor het behang, of vult de lijm dit enigzins al op? Was wel aan het kijken naar een wat zwaardere/stevige gladvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
Vimana schreef op maandag 20 januari 2020 @ 18:54:
[...]

Ja, was sowieso al van plan met een schuurmachine de grootste spikkels weg te halen. Vroeg me alleen af of de groeven niet een probleem vormen voor het behang, of vult de lijm dit enigzins al op? Was wel aan het kijken naar een wat zwaardere/stevige gladvezel
Behang trekt altijd iets strak dus neem tijd voor het schuren en vul groeven weer op. Spikkels die je vergeet blijf je namelijk zien. Met een goede schuurmachine zou dit gewoon moeten lukken. Goedkopere schuurmachines hebben vaak een lagere afname en trillen een stuk harder dus daar wordt het een vermoeiende klus van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
D.deJong schreef op maandag 20 januari 2020 @ 17:10:
[...]

Altijd de oude bus er op laten zitten, met pur-reiniger blijft het plakken en gaat het kogeltje en pen vastzitten.
Eerder werd gemeld dat je juist de bus er niet lang op moet laten zitten en het pistool even door moet spuiten met de pur-reiniger.
Wat is nu waarheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:34
Jelte schreef op maandag 20 januari 2020 @ 19:11:
[...]

Eerder werd gemeld dat je juist de bus er niet lang op moet laten zitten en het pistool even door moet spuiten met de pur-reiniger.
Wat is nu waarheid?
Als er nog pur in de bus zit. Erop laten zitten! Als de pur bus leeg is, eraf halen en schoonspuiten met pur-reiniger.

Het pur op het uiteinde van het pistool wordt soms hard, even een mesje erlangs en je kan weer spuiten. Als je van een halfvolle pur bus het pistool afdraait kan je de bus weggooien. Dan wordt de aansluiting hard en krijg je het pistool er niet meer op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marc1111
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-09 23:18
Teijgetje schreef op maandag 20 januari 2020 @ 14:53:
@vso
Sorry maar pfff, het gaat eventueel om twee of drie cm optillen, als je er tegen aan kan duwen zonder dat het instort zal het ook niet instorten van 3 cm tillen.
En ik neem inderdaad aan, kijkende naar de foto, dat het 40 mm dik is, vergeleken met de afvoer die 32 of 40 mm is, en dat het om een minischuurtje gaat van hooguit 1,5 x 2,5 m.
En dat het initieel gaat over drie plankjes waar Marc al een goede oplossing voor heeft om die te vervangen.

[...]

Het verschil tussen van boven of van onder wil ik nog wel uitleggen.
Van boven moet je alles slopen en loshalen en kan elke plank scheuren, dwz de ca. 14-16 delen die goed zijn per wand (uitgaande van 220 cm hoog en het wasbakje op 90 cm).
Van onder haal je alleen de aangetaste weg, heb je dus maar één kant die kan scheuren en waar je voorzichtig moet zijn, en vervang je die vanaf buiten. Er hoeft dus geen kleinkind of opa in om te helpen, je hebt ook geen ladders of trappen nodig waar je af kan vallen.

En natuurlijk is veiligheid het belangrijkst maar laten we niet overdrijven over 3 cm en "Wat als".....Er kan ook een vliegtuig op neerstorten. ;)

Daarom.........altijd een helm op als je gaat klussen. :9
Het maakt wat los lees ik >:)
Maar erg bedankt @Teijgetje . Jouw werkwijze sluit mooi aan bij hoe ik in gedachte had. Op de helm na :*)

@vso dank voor het meedenken, maar ik denk dat een nieuwe blokhut kopen en in elkaar zetten goedkoper, veel sneller en minder frustrerend is dan jouw voorstel van opnieuw bouwen in andere vorm met hergebruik van het hout. Klinkt een beetje als een ‘help mijn man is klusser’ oplossing. (no offence)

Een stenen schuur neerzetten kan Ook altijd nog, maar gaat waarschijnlijk ook nooit gebeuren.

[edit] overigens zijn die kunststof funderingsbalken wel interessant. Maar wellicht is lariks ook afdoende om de onderste balken wat beter waterbestendig te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door marc1111 op 20-01-2020 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 21:52
Morgen wordt de vloerbedekking op de gang boven vervangen (ivm ophakken van de vloer om de leiding te repareren).

Nu dacht ik gisteren de vloerbedekking alvast weg te halen en alles schoon te maken. Alleen zie ik dat er best wat lijm resten op de vloer blijven zitten

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CIjB6Cb.jpg

Moeten al deze resten helemaal weg zijn om de nieuwe vloerbedekking te kunnen laten hechten? Deze wordt namelijk volledig verlijmt op de vloer, zonder ondervloer..
Als ik alle resten moet verwijderen krijg ik ook veel oneffenheden in de vloer, omdat je ook beton wegschraapt (met mijn multitool).

Kortom kan de lijm grotendeels blijven zitten en dan prima hechten met de nieuwe lijm+vloerbedekking? Uiteraard haal ik de loszittende stukken wel weg.
Of toch alles helemaal kaal schuren (en dus de afspraak van morgen verzetten 😋)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Goofyduck384 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 08:55:
Morgen wordt de vloerbedekking op de gang boven vervangen (ivm ophakken van de vloer om de leiding te repareren).

Nu dacht ik gisteren de vloerbedekking alvast weg te halen en alles schoon te maken. Alleen zie ik dat er best wat lijm resten op de vloer blijven zitten

[Afbeelding]

Moeten al deze resten helemaal weg zijn om de nieuwe vloerbedekking te kunnen laten hechten? Deze wordt namelijk volledig verlijmt op de vloer, zonder ondervloer..
Als ik alle resten met verwijderen krijg ik al veel oneffenheden in de vloer, omdat je ook beton wegschraapt (met mijn multitool).

Kortom kan de lijm grotendeels blijven zitten en dan prima hechten met de nieuwe lijm+vloerbedekking? Uiteraard haal ik de loszittende stukken wel weg.
Of toch alles helemaal kaal schuren (en dus de afspraak van morgen verzetten 😋)
hobbel een bouwmarkt binnen / verhuur locatie voor een tapijtverwijder ding (bewegend mes) denk dat je langer bent ding inladen/uitladen en papierwerk dan in huis :+ de rest met heet water en paar druppels afwasmiddel .. teminste bij grote oppervlakte ..

ben je vandaag nog klaar :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:01
Ik heb zo'n ding bij de hornbach gehaald:
https://www.hornbach.nl/s...2-cm/6649723/artikel.html

Werkte bij mij prima, maar dat zal vast van de lijm afhangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Laatst online: 16-09 19:48
Jelte schreef op maandag 20 januari 2020 @ 19:11:
[...]

Wat is nu waarheid?
Ik ben geen klusser maar een beroeps-bouwvakker en heb in mijn werkzame leven wel meer dan een paar dozen leeg gespoten en daar zat ook wel eens een maand of 3 tussen en nog nooit door gespoten met purreiniger. Dan gaat het wel om de dure purpistolen van Hilti en niet die goedkope rommel van de bouwmarkt maar een ieder moet lekker doen waar hij zich prettig bij voelt, ik heb in ieder geen goed ervaring met doorspuitten en weg leggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M4uSzi
D.deJong schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:01:
[...]

Ik ben geen klusser maar een beroeps-bouwvakker en heb in mijn werkzame leven wel meer dan een paar dozen leeg gespoten en daar zat ook wel eens een maand of 3 tussen en nog nooit door gespoten met purreiniger. Dan gaat het wel om de dure purpistolen van Hilti en niet die goedkope rommel van de bouwmarkt maar een ieder moet lekker doen waar hij zich prettig bij voelt, ik heb in ieder geen goed ervaring met doorspuitten en weg leggen.
Zelfs met een goedkope wil dat, heb er een van Ecotools en die heeft bijna een jaar stil gelegen met een bus erop. En niks geen probleem mee daarna. :)

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Dan laat ik de bus lekker op het pistool :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:45
Wij hebben onze trapleuning langer gemaakt en daarvoor zoek ik nu de volgende manier van bevestigen. Herkent iemand het merk/type? Alternatief mag ook als de schroeven maar recht in de muur gaan.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/amYl3ba.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KheEcFp.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Praktisch vraagje qua verlichting... We gaan onze keuken aanpakken over een paar maanden. Er komt een verlaagd plafond in waar we een aantal lichtspots in willen hebben. Keuken is ongeveer 3,5 bij 2 meter. Aan 1 lange kant open, van die kant komt ook het daglicht. Aan 1 korte kant hebben we bovenkasten met daar 3 LED spots onder. Andere korte kant is deur/muur naar de bijkeuken en andere lange kant heeft geen bovenkasten (alleen afzuigkap).

De grote vraag is... hoeveel LED spots heb je dan nog praktisch nodig in het plafond?

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:07
Tjolk schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 10:28:
De grote vraag is... hoeveel LED spots heb je dan nog praktisch nodig in het plafond?
Puur praktisch heb je licht nodig op de plekken waar je werkt. Dat is het aanrechtblad en eventueel is richting een open vaatwasser ook fijn. Het meeste wordt al verzorgd door door verlichting onder je bovenkastjes, behalve aan de lange zijde. Daar zou je spots kunnen maken mits ze wel boven het blad zitten, want wanneer ze vanuit een centraler punt schijnen sta je in je eigen schaduw. Eventueel is de deur/looproute naar je bijkeuken ook een fijne plek om verlicht te hebben. En dan nog wel iets centraals zodat je kunt zien dat je toch echt weer moet stofzuigen en dweilen :P (de daglichtkant negeer ik ff want deze periode en ook 's avonds draagt dat weinig bij.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

JL-IP(!) schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 10:22:
Wij hebben onze trapleuning langer gemaakt en daarvoor zoek ik nu de volgende manier van bevestigen. Herkent iemand het merk/type? Alternatief mag ook als de schroeven maar recht in de muur gaan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
torx t-20 oid ?? haal er 1 uit en wandel een bouwmarkt (grotere xl-bouwmarkt variant = meer kans)

Maaruh hoe de schroef de muur in gaat en hoe lang deze moet zijn ligt aan de muur zelf en degene die hem erin fietst met de boormachine :)
ps vergeet niet de juiste pluggen erbij te halen
Benodigd licht zou ik zeggen (aanvullend op @phYzar ) .. ga voor "felle verlichting' met dim functie .. dus bv smart verlichting .. dat kan je afstellen zoals je wilt ..

mijn vrouw en ik verschillen van licht afstelling, voor mij is aan
--> "standje schijnwerper op je met minimaal schaduw"
Voor mijn vrouw is het standje
--> "donkere kamer met net genoeg licht om randen van objecten te zien"

ons compromie ik zet smart verlichting (dimbaar) neer die zo fel kan als ik wil .. aangevuld met (rgb-ww strips) en vrouwlief doet verdere afstelling .. de domotica remote meuk die heeft minimaal 2 standen .. Man en Vrouw :+ iedereen happy toch :)

Maar voor keuken zou ik zeker adviseren dat je van muur naar midden toe verlicht & van bovenaf zodat je altijd ziet wat je doet en minimaal schaduw op je "snijvlak" hebt (zodat je niet in je handen snijd) ..

Voordeel van smart verlichting is dat je per lamp apart kan schakelen .. ikea tradfri kan bv 10 lampen op 1 schakelaar .. (of meer) .. en met een 30,- gateway kan je dit nog fine-tunen met een App

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:31

dragonhaertt

@_'.'

vso schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:26:
[...]

torx t-20 oid ?? haal er 1 uit en wandel een bouwmarkt (grotere xl-bouwmarkt variant = meer kans)

Maaruh hoe de schroef de muur in gaat en hoe lang deze moet zijn ligt aan de muur zelf en degene die hem erin fietst met de boormachine :)
ps vergeet niet de juiste pluggen erbij te halen
Ik denk dat hier een alternatieve beugel bedoeld wordt, niet de schroeven.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het heet een leuninghouder, maar ik kan zo niet meteen eenzelfde vinden. Deze vond ik het dichtst bij komen. Zelf even zwart spuiten (al is dat wel zonde met RVS).

Afbeeldingslocatie: http://www.traprenovatiewinkel.nl/contents/media/l_leuninghouder-rotterdam-rvs-tint.jpg

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:07
Of deze bij Hornbach nemen :9
Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/491/617/798/DV_8_4674278_01_4c_NL_20190710200128.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laank
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:34

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik weet bijna zeker dat dit dezelfde is als de leuning die we in ons vorige huis hadden. Die was toen van het merk Cando (gekocht bij de gamma) maar ik kan hem zo snel niet terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:45
Laank schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:17:
[...]

Ik weet bijna zeker dat dit dezelfde is als de leuning die we in ons vorige huis hadden. Die was toen van het merk Cando (gekocht bij de gamma) maar ik kan hem zo snel niet terugvinden.
Dank voor je reactie. Ik heb CanDo een mail gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
Praktisch vraagje qua verlichting... We gaan onze keuken aanpakken over een paar maanden. Er komt een verlaagd plafond in waar we een aantal lichtspots in willen hebben. Keuken is ongeveer 3,5 bij 2 meter. Aan 1 lange kant open, van die kant komt ook het daglicht. Aan 1 korte kant hebben we bovenkasten met daar 3 LED spots onder. Andere korte kant is deur/muur naar de bijkeuken en andere lange kant heeft geen bovenkasten (alleen afzuigkap).

Ik heb 5 spots van 5 watt in mijn plafond:
https://www.bol.com/nl/p/...bo2dLP525QVRoCYIIQAvD_BwE

Deze staan eigenlijk nooit op vol vermogen aan. Mijn keuken is 3,5*2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Laatst online: 12-09 16:38
Wat is de diameter van de leuning/houder? Maakt het wat makkelijker om te zoeken. Zoeken met Duitse termen kan wellicht ook nog helpen (treppengeländer halterung / handlaufhalter / handlaufträger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:51
Kan het kwaad om een afvoer-ventilatiebuis plaatselijk te verbreden en weer te versmallen naar zijn originele maat?

Wij hebben een balansventilatie-systeem en ik wil in de retour-buis een centrale CO2+luchtvochtigheidmeter plaatsen. Die heb ik inmiddels, maar de voelers ervan zijn best lang (denk +- 200mm) en niet in te korten. De retourbuis is 12.5cm doorsnee.

Een optie is om de voelers schuin in een stuk buis te plaatsen, maar dat lijkt me niet de meest nette oplossing. Maar kan een verbreding in de retourbuis geen kwaad voor de luchtstroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaerdenCliff
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-11-2024
Vincm schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 16:37:
Kan het kwaad om een afvoer-ventilatiebuis plaatselijk te verbreden en weer te versmallen naar zijn originele maat?

Wij hebben een balansventilatie-systeem en ik wil in de retour-buis een centrale CO2+luchtvochtigheidmeter plaatsen. Die heb ik inmiddels, maar de voelers ervan zijn best lang (denk +- 200mm) en niet in te korten. De retourbuis is 12.5cm doorsnee.

Een optie is om de voelers schuin in een stuk buis te plaatsen, maar dat lijkt me niet de meest nette oplossing. Maar kan een verbreding in de retourbuis geen kwaad voor de luchtstroom?
Neen dat kan geen kwaad enkel als je naar een kleinere maat en terug groter zou gaan wel maar groter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Laatst online: 12-09 10:11

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Ik ben me aan het inlezen op zonnewering voor aan de zuidkant van mijn huis (de voorkant). Hoe het er aan de buitenkant uitziet interesseert me niet zoveel, als het maar warmte buiten houdt. Buitenmuren zijn nageisoleerd en overal dubbelglas, ook de deur. Dit soort systemen kosten geld, dat weet ik, maar het budget is beperkt. Kies ik voor een B-merk of krijg ik daar spijt van?

Screens, rolluiken, folie. Overal lees ik weer wat anders. Het 1 spreekt het ander tegen. Folie schijnt niks te helpen. Rolluiken zijn ouderwets en verduisteren teveel. Screens werken eigenlijk ook maar half...

Zijn er tweakers die ervaringen hebben met 2 of meer van deze mogelijkheden?

En evt nog tips voor mijn voordeur (met 2 glazen) ik wil er graag makkelijk in en uit kunnen zonder dat ik moet wachten tot eea omhoog is gegaan :)

UIteraard wil ik alles wel koppelen aan mijn Google Home :)

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:37
Zijn er mensen die ervaringen hebben met het verwijderen van bitumen dakleer ?

We hebben een garagedak en bijkeuken wat aan vervanging toe is. Het betreft ongeveer 37m2. Tijdens het maken van een gat in het dak voor de afvoer van koude lucht zijn er erachter gekomen dat er vocht tussen de lagen zit. Het water druppelde naar beneden de garage in. Het is overigens nu wel gestopt.

Echter gaat het om 5 lagen... :X

Wat kan ik het beste gebruiken om alles eraf te halen ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M4uSzi
Possible schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 17:02:
Zijn er mensen die ervaringen hebben met het verwijderen van bitumen dakleer ?

We hebben een garagedak en bijkeuken wat aan vervanging toe is. Het betreft ongeveer 37m2. Tijdens het maken van een gat in het dak voor de afvoer van koude lucht zijn er erachter gekomen dat er vocht tussen de lagen zit. Het water druppelde naar beneden de garage in. Het is overigens nu wel gestopt.

Echter gaat het om 5 lagen... :X

Wat kan ik het beste gebruiken om alles eraf te halen ?
Ja Ik, hehe, heel veel dagen per jaar, Wij gebruiken normaal gesproken een snijmachine op groot dak, maar das niet logisch op een garage dak. Makkelijste is een goede scherpe steekschep. Dan steek je er zo door. En eventueel een grote slijptol.

En probeer de randen/hoeken/details appart te pakken, daar zitten meestal de dikste lagen.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:37
M4uSzi schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 17:10:
[...]
Ja Ik, hehe, heel veel dagen per jaar, Wij gebruiken normaal gesproken een snijmachine op groot dak, maar das niet logisch op een garage dak. Makkelijste is een goede scherpe steekschep. Dan steek je er zo door. En eventueel een grote slijptol.

En probeer de randen/hoeken/details appart te pakken, daar zitten meestal de dikste lagen.
Oké top dank je wel!

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Vimana schreef op maandag 20 januari 2020 @ 18:54:
[...]

Ik zou toch een stukje proberen met Fix&Finish, het is iets anders dan een ruwe muur stucen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Tusk schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 16:47:
Ik ben me aan het inlezen op zonnewering voor aan de zuidkant van mijn huis (de voorkant). Hoe het er aan de buitenkant uitziet interesseert me niet zoveel, als het maar warmte buiten houdt. Buitenmuren zijn nageisoleerd en overal dubbelglas, ook de deur. Dit soort systemen kosten geld, dat weet ik, maar het budget is beperkt. Kies ik voor een B-merk of krijg ik daar spijt van?

Screens, rolluiken, folie. Overal lees ik weer wat anders. Het 1 spreekt het ander tegen. Folie schijnt niks te helpen. Rolluiken zijn ouderwets en verduisteren teveel. Screens werken eigenlijk ook maar half...

En evt nog tips voor mijn voordeur (met 2 glazen) ik wil er graag makkelijk in en uit kunnen zonder dat ik moet wachten tot eea omhoog is gegaan :)

Je kunt gezien je beperkte budget ook een paar leibomen nemen en zijn nog mooier ook. Als je zelf handig bent ben je ruime beneden de 1000 euro klaar. Die zijn helaas niet te koppelen aan Google Home. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

denk beter dat je in het Duurzame Energie & Domotica terecht kan.

ps folie ik kan helaas de post niet terug vinden (anders had ik linkje gegeven) .. maar je hebt "statisch" en klevend .. kan ik me herinneren
er is een website waar je de klevende variant op maat per raam kan bestellen..,was een discussie over "huis koelen ofzo" nu dat de zomer erweer aan komt /

ps als je budget beperkt is, folie bestellen erop plakken, gordijnen zoveel mogelijk dicht in de zomer .. en dan doorsparen voor rolluiken / screens .. alles buiten is beter dan binnen naar mijn idee.. elke graad die je niet met mobiele airco/ventilator hoeft te koelen is centen verdient :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:48
Vincm schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 16:37:

Kan geen kwaad zolang je de oppervlakte van de doorsnede gelijk houdt, dan is het hooguit een paar pascal weerstand extra. Zorg wel dat je kanaalstuk ter plaatse van de voeler voldoende lang is zonder verloopstukken of bochten i.v.m. een laminaire aanstroming. Wellicht staat er iets over in de documentatie van de voeler, anders zou ik zeker 75 cm aanhouden.

Ik persoonlijk zou een instortkanaal van 220x80 (of een soortgelijke maat, verschilt lichtelijk per merk) gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:42

Ik heb in een vorig huis screens gehad en daar was ik wel over te spreken. Het voordeel was dat je wel naar buiten kon kijken en dat het niet totaal verduistert maar inderdaad aangezien het wat aan licht doorlaat houdt het ook niet alle warmte tegen.

Als het je niet uitmaakt hoe het eruit ziet en of je naar buiten kunt kijken dan zou ik voor een scherm gaan.
Een knikarm scherm zou dan weer een middenweg kunnen zijn

Ik heb zowel voor screens als voor rolluikken en knikarmschermen altijd voor heel betaalbare oplossingen gekozen en daar tot op heden nog nooit spijt van gehad

[ Voor 5% gewijzigd door louzy82 op 23-01-2020 07:50 ]

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:07
Ik heb een paar Kewlox kasten staan. Ben er erg tevreden mee, maar ik zou voor kleine electronica onderdelen (Wemo D1's etc) graag een paar lage lades inbouwen. Ik dacht om er twee schotten in te zetten van 15mm multiplex, en daar een 5 tal besteklades tussen te monteren op geleiderails. Bijvoorbeel: https://www.amazon.de/dp/...lz&qid=1579768785&sr=8-39

Een alternatief is om zelf een aantal lades te maken van multiplex of MDF. Wellicht goedkoper, maar ook een hoop meer werk. iemand nog een goede 'hack' voor lage houten of kunststoffen bakken die ik als lades kan gebruiken? Ik zoek ongeveer een afmeting van 45x37x5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

peligro2k schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 09:46:
Ik heb een paar Kewlox kasten staan. Ben er erg tevreden mee, maar ik zou voor kleine electronica onderdelen (Wemo D1's etc) graag een paar lage lades inbouwen. Ik dacht om er twee schotten in te zetten van 15mm multiplex, en daar een 5 tal besteklades tussen te monteren op geleiderails. Bijvoorbeel: https://www.amazon.de/dp/...lz&qid=1579768785&sr=8-39

Een alternatief is om zelf een aantal lades te maken van multiplex of MDF. Wellicht goedkoper, maar ook een hoop meer werk. iemand nog een goede 'hack' voor lage houten of kunststoffen bakken die ik als lades kan gebruiken? Ik zoek ongeveer een afmeting van 45x37x5.
Tja de houten besteklade is wel mooier (zicht) .. maar goedkoop/nuttiger is bv
Assortimentsdozen (plastic) met een houtje als geleider ertussen of in een set --> Assortimentskoffer
bijvoorbeeld ( 1cm te breed?)
https://www.hbm-machines....O4BZXMUm7MUsaAu8AEALw_wcB

Trouwens nuttiger is meer omdat je geen pinnen verbuigt en eruit valt/stapelbaar ..

houten besteklade .. kan je wel makkelijk(er) inkorten. met Aluminium hoekprofiel en "handvat" heb je snel een DIY lade gemaakt. (inkeping in het midden kan ook :))

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fustje
  • Laatst online: 13:32

Fustje

Koel bewaren

In mijn keuken zat oorspronkelijk alleen licht van 1 plafondspot (met 4 spotjes die individueel af te stellen zijn) en de verlichting van de afzuigkap. Boven het lange deel van het L-vormige aanrechtblad zat dus niets. Ik heb het geluk dat er een paar balken in deze richting lopen aan het plafond, waarvan eentje eigenlijk op de perfecte plek zat voor een led-strip.

Ik heb hierop zelf een RGB-CCT led strip geplakt aan het plafond, strak langs de balk (zelfs zonder alu-profiel of iets, want door de balk zie je het in 90% van de keuken toch niet zitten), en een milight controller erop aangesloten. Zo is het dimbaar en warm/koud wit instelbaar. Laat op de avond laat ik 'm meestal in een oranje gloed branden zodat je de voorwerpen in de keuken goed kan zien zonder een bak licht continu aan te hebben.

Ben er zelf super blij mee.

Na openen beperkt houdbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
vso schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 10:04:
[...]

Tja de houten besteklade is wel mooier (zicht) .. maar goedkoop/nuttiger is bv
Assortimentsdozen (plastic) met een houtje als geleider ertussen of in een set --> Assortimentskoffer
bijvoorbeeld ( 1cm te breed?)
https://www.hbm-machines....O4BZXMUm7MUsaAu8AEALw_wcB

Trouwens nuttiger is meer omdat je geen pinnen verbuigt en eruit valt/stapelbaar ..

houten besteklade .. kan je wel makkelijk(er) inkorten. met Aluminium hoekprofiel en "handvat" heb je snel een DIY lade gemaakt. (inkeping in het midden kan ook :))
Thanks, die stapeldozen zijn ook wel een optie maar inderdaad veel minder mooi. Misschien is het beste toch om zelf wat te maken. Plaatje multiplex laten zagen, en in elkaar lamello-en..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

peligro2k schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 12:03:
Thanks, die stapeldozen zijn ook wel een optie maar inderdaad veel minder mooi. Misschien is het beste toch om zelf wat te maken. Plaatje multiplex laten zagen, en in elkaar lamello-en..
Het gaat meer om het idee, ik zag op (p)intrest oid zoiets, concept van bestekla + 2 latjes eronder als "scharnier'

Trouwens je kan ook (ikea als voorbeeld) lade(s) apart halen .. meestal komen ze met scharnier.. en wellicht goedkoper als onderdelen kopen + knutselen

"kallax" als voorbeeld (zal wellicht te klein zijn) maar kijk naar de bouwtekening :)
https://www.ikea.com/be/n...urd-eikeneffect-50324511/

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:25
Fustje schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 11:06:
[...]

In mijn keuken zat oorspronkelijk alleen licht van 1 plafondspot (met 4 spotjes die individueel af te stellen zijn) en de verlichting van de afzuigkap. Boven het lange deel van het L-vormige aanrechtblad zat dus niets. Ik heb het geluk dat er een paar balken in deze richting lopen aan het plafond, waarvan eentje eigenlijk op de perfecte plek zat voor een led-strip.

Ik heb hierop zelf een RGB-CCT led strip geplakt aan het plafond, strak langs de balk (zelfs zonder alu-profiel of iets, want door de balk zie je het in 90% van de keuken toch niet zitten), en een milight controller erop aangesloten. Zo is het dimbaar en warm/koud wit instelbaar. Laat op de avond laat ik 'm meestal in een oranje gloed branden zodat je de voorwerpen in de keuken goed kan zien zonder een bak licht continu aan te hebben.

Ben er zelf super blij mee.
Wil je misschien een fotootje delen?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
vso schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 12:22:
[...]

Het gaat meer om het idee, ik zag op (p)intrest oid zoiets, concept van bestekla + 2 latjes eronder als "scharnier'

Trouwens je kan ook (ikea als voorbeeld) lade(s) apart halen .. meestal komen ze met scharnier.. en wellicht goedkoper als onderdelen kopen + knutselen

"kallax" als voorbeeld (zal wellicht te klein zijn) maar kijk naar de bouwtekening :)
https://www.ikea.com/be/n...urd-eikeneffect-50324511/
Ik ben afgelopen week bij de IKEA geweest om even naar keukenlades te kijken. Ik dacht ook die koop ik los en bouw die (met eventuele aanpassingen) in. Helaas niks kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:18
peligro2k schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 14:04:
[...]

Ik ben afgelopen week bij de IKEA geweest om even naar keukenlades te kijken. Ik dacht ook die koop ik los en bouw die (met eventuele aanpassingen) in. Helaas niks kunnen vinden.
Je kan losse lades gewoon kopen. Je moet dan ff vragen om een bonnetje. Personeel zoekt dan voor je op waar ze liggen en print dit voor je. Je kan ze dan gewoon uit magazijn halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
denuz schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 14:29:
[...]

Je kan losse lades gewoon kopen. Je moet dan ff vragen om een bonnetje. Personeel zoekt dan voor je op waar ze liggen en print dit voor je. Je kan ze dan gewoon uit magazijn halen.
Sorry ik zei het verkeerd. Ik had deze lades wel gevonden, maar die hebben (voor de bestekbak) een soort holle randen aan de binnenkant. Dat leek me niet handig. Het zijn wel mooie lades voor 20 euro per stuk, en ze trekken volledig uit.

https://www.ikea.com/nl/n...a-lade-laag-wit-00319357/

[ Voor 5% gewijzigd door peligro2k op 23-01-2020 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 23:26
peligro2k schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 14:50:
[...]

Sorry ik zei het verkeerd. Ik had deze lades wel gevonden, maar die hebben (voor de bestekbak) een soort holle randen aan de binnenkant. Dat leek me niet handig. Het zijn wel mooie lades voor 20 euro per stuk, en ze trekken volledig uit.

https://www.ikea.com/nl/n...a-lade-laag-wit-00319357/
Dan DIY je toch die zijkanten eraf :+ slijptol erover of eventueel een handzaag en je hebt wat je zoekt. Voor 20 euro kun je het zelf niet maken.

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
die zijkant kun je niet verzagen want dan valt de bodem er uit. Heb deze laden in de bijkeuken hier gebruikt. Zelf wel een ander frontje bijgemaakt van mdf. Voor het geld prima laden waar flink wat gewicht in kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
YaaD schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 15:00:
[...]

Dan DIY je toch die zijkanten eraf :+ slijptol erover of eventueel een handzaag en je hebt wat je zoekt. Voor 20 euro kun je het zelf niet maken.
Haha ja ik vrees dat dan de lade uit elkaar valt ;) Maar misschien moet ik maar leren leven met die opstaande randen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 23:26
peligro2k schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 15:37:
[...]

Haha ja ik vrees dat dan de lade uit elkaar valt ;) Maar misschien moet ik maar leren leven met die opstaande randen..
I stand corrected :+

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Kaasplank schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 15:37:
die zijkant kun je niet verzagen want dan valt de bodem er uit. Heb deze laden in de bijkeuken hier gebruikt. Zelf wel een ander frontje bijgemaakt van mdf. Voor het geld prima laden waar flink wat gewicht in kan
Passen deze lades in bestaande keukenkastjes met scharnierdeurtjes?

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

Wat betreft die folie; ik werk regelmatig op een kantoor waarvan de muur volledig uit glas bestaat. Op het zuiden. Het eerste jaar werd het daar met gemak 30+ graden, ondanks dikke koelsystemen en screens aan de binnenzijde. Vorig jaar is daar folie op geplakt (aan de buitenzijde) en dat verschil kan je echt goed merken. Afgelopen zomer was het max. 25 graden, als je achter het glas stond voelde je nauwelijks zonnewarmte. Aan de buitenzijde is het wel één dikke spiegel natuurlijk daar wordt niet iedereen blij van. En 's winters merk je ook wel dat het wat verduisterd.
Voor een woonkamerraam dus wellicht niet heel interessant, maar zeker de moeite waard voor de voordeur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

peligro2k schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 14:04:
[...]

tja kijk eens naar die "draagbox" of de laatste (ikea) link het hoeft natuurlijk maar paar gram in zijn geheel te dragen .. teminste als je electronica stuff erin doet ..

Ik zou ikea hack's of pintrest of opslag oplossingen zoeken .. teminste dit zijn vaak laag klus gehalte idee-en .. en wij nederlands hebben niet allemaal de ruimte & $$$ om veel klus aparatuur op te slaan..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
-DarkShadow- schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 15:48:
[...]

Passen deze lades in bestaande keukenkastjes met scharnierdeurtjes?
In niet ikea merk kastjes weet ik niet. Dat zou van de interne breedte afhangen hoewel je dat misschien kunt afvangen met een uitvullatje als het kastje breder is. Smaller maken gaat slecht want de achterzijde is ook van metaal

Ik moest de scharnieren wel vervangen voor scharnieren die verder open kunnen dan de standaard scharnieren anders slaat de lade tegen de deur aan.

[ Voor 15% gewijzigd door Kaasplank op 23-01-2020 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@peligro2k
Wil je perse een la? of iets dat werk als maar ook nog apart (op tafel bv) als opberg ding bruikbaar is ..:?
2 hoekprofielen / 2 latjes en een box heb je het idee van een Lade maar te ver eruit trekken kan ook ..

Nadeel van ikea is dat het te smal of te breed is .(te vaak) bv kallax is 37cm (binnenmaat) en jou kast is 47cm ? dit geld geloof ik ook voor de Besta serie

zoek je iets modbaars ?
Trek de lades open je ziet het snel genoeg .(achterkant van de lade).
- 45 graden hoek is 3 planken verbonden via "lamineerspul..) niet wat je zoekt ..
- 90 graden is intressanter in dit geval..
Onderkant is zelden gespijkerd .. meestal een gleuf die 3mm tot 5mm van de onderkant erin is gezaagt.

keukenkastjes zijn erg robuust .. (duh) dat gebruik je echt dagelijks .. niet het 1ste materiaal wat "modbaar" is ;)

maar een pax(kledingkast) heeft/had een hele simple 4 laten lade ,, met duvels/pluggen rondom.. das inzagen en voorzichtig even boren .. (paar duvel overzet dingetjes gebruiken) onderkant la was een gleuf rondom . dus plank (en) inkorten en klaar .. eventueel nieuw opstrijken van kantlaminaat..

ps Pax kan ook leenbakker/kwantum achtige meuk zijn

[ Voor 43% gewijzigd door vso op 23-01-2020 16:33 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fustje

Fustje

Koel bewaren

Hmmbob schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:45:
[...]

Wil je misschien een fotootje delen?
Led

Zooi

Let niet op de zooi :P

Stond niet op z'n felst, maar you get the idea.. De led strip loopt langs bijna de hele balk. Ideaal licht.

De knuppel is een pepermolen :+

[ Voor 7% gewijzigd door Fustje op 23-01-2020 23:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:25
Keurig gedaan zo

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Fustje schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 23:25:
[...]

[Afbeelding: Led]

[Afbeelding: Zooi]

Let niet op de zooi :P

Stond niet op z'n felst, maar you get the idea.. De led strip loopt langs bijna de hele balk. Ideaal licht.
+1 voor de moeite .. thx for sharing ..het ging ons inderdaad om het idee ..
+1 daarnaast voor het idee.
De knuppel is een pepermolen :+
je moet er wel naar zoeken (y)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Nu heb je via het raam wel inkijk in die led strip, ga je daar nog iets aan doen? Mss een matte perspex strip ervoor?

[ Voor 18% gewijzigd door HyperTrophy op 24-01-2020 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:16

EMP

Krulloos!

Kort vraagje. Ik wil een tweede deurbel aansluiten, zo'n simpel ding,

De huidige (vergelijkbare doch oude) deurbel zit nu op een trafo in de meterkast aangesloten (later op een beltrafo in de nieuwe groepenkast). Er ligt zo'n simpele platte 4-aderige telefoonkabel van de meterkast naar de plek waar ik de tweede deurbel hebben.

Kan ik die telefoonkabel gebruiken voor de deurbel, of zijn die aders te dun en moet ik een ander draadje trekken?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Telefoonkabel gebruiken, komt maar heel weinig stroom en spanning overheen. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

EMP schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 11:56:

De huidige (vergelijkbare doch oude) deurbel zit nu op een trafo in de meterkast aangesloten (later op een beltrafo in de nieuwe groepenkast). Er ligt zo'n simpele platte 4-aderige telefoonkabel van de meterkast naar de plek waar ik de tweede deurbel hebben.

Kan ik die telefoonkabel gebruiken voor de deurbel, of zijn die aders te dun en moet ik een ander draadje trekken?
kort: ja kan ..

Advies, kijk naar een systeem wat "gecombineerd" kan worden met bestaande bel . zender + ontvanger ..
zo kan je ook in de tuin/zolder gaan zitten met een mobiele unit ..

Niet dat ik een "ring" adviseer (veiligheid) maar je gsm(s) / tablet(s) in huis gebruiken is helemaal ideaal .. geen gezeik meer met dingen rondslepen. . of een bel ergens hangen ..

ander advies, doe er gelijk een schakelaar tussen, soms wil je het tegenovergestelde :) (niet gestoord worden)

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 24-01-2020 12:41 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
EMP schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 11:56:

Ik heb paar jaar geleden een simpele ringer in de bijkeuken bij de achterdeur gehangen. Dat was nogal een eind en er lag alleen een UTP kabel en kon helaas geen andere trekken. Één paar aders was niet voldoende, daarmee ging de bel niet rinkelen. Met twee paar aders gelukkig wel. Dus ja er gaat misschien weinig stroom overheen, maar voor grotere afstanden heb je toch voldoende dikte nodig.
Dat gezegd hebbende, lijkt me een 4 aderige telefoonkabel prima. Zeker als je alle 4 de aders gebruikt (twee aan twee)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

De aders verbinden is een prima idee, zal ik doen!

Verder wil ik juist geen draadloze/slimme oplossing. Ik wil er eentje die het over 10 jaar zonder onderhoud nog net zo goed doet als nu :)

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

EMP schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 13:23:
De aders verbinden is een prima idee, zal ik doen!

Verder wil ik juist geen draadloze/slimme oplossing. Ik wil er eentje die het over 10 jaar zonder onderhoud nog net zo goed doet als nu :)
Nu ja eigenlijk heb ik aandelen en wilde het aan je slijten .. dus je gaat er nog overnadenken :? :+

+1 advies=advies doe wat je ermee wilt

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fustje

Fustje

Koel bewaren

vso schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 10:32:
[...]

+1 voor de moeite .. thx for sharing ..het ging ons inderdaad om het idee ..
+1 daarnaast voor het idee.

[...]

je moet er wel naar zoeken (y)
De led strip in een keuken monteren was oorspronkelijk niet helemaal mijn idee, bij een ex-werkgever was er een ledstrip voor de sier aanwezig. Toen ik zelf iets moest bedenken voor m'n keuken moest ik aan die led strip denken, maar dan dus wel dimbaar etc. :)

Heb afgelopen zomer zelfs in m'n caravan een led strip aan het plafond gemaakt, zelfde principe, maar dan met alu profiel want vol in het zicht. Zo handig!
HyperTrophy schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 10:59:
Nu heb je via het raam wel inkijk in die led strip, ga je daar nog iets aan doen? Mss een matte perspex strip ervoor?
Voorlopig niet, ik heb een ruime tuin en zit eigenlijk nooit zo dicht bij de keuken dat ik die led strip ga zien. Het is me ook eigenlijk niet opgevallen als ik terug richting keuken loop. Misschien als er ooit een overkapping bij de keuken komt en ik daar vaker ga zitten, bijvoorbeeld, dat ik iets aan de zichtbaarheid ga doen.

Zelfs m'n vrouw is tevreden met deze oplossing, ik dus ook :+

[ Voor 35% gewijzigd door Fustje op 24-01-2020 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

vso schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 13:27:
[...]

Nu ja eigenlijk heb ik aandelen en wilde het aan je slijten .. dus je gaat er nog overnadenken :? :+

+1 advies=advies doe wat je ermee wilt
sry wilde niet lomp zijn, advies wordt op prijs gesteld! :>

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 07:33
Ik ga vanavond mijn PAX kast +/- 7CM inkorten, inclusief Aluminium frame op de schuifdeuren..
Wish me luck (ik ben benieuwd :) )

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vroeg beginnen. Ikea is tot 2100 open :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brecht.A
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-07 22:33
Dag iedereen,

Ik heb onlangs een vliering gemaakt in een woning die ik aan het renoveren ben.
De vorige eigenaars van het huis hebben het dak geïsoleerd door enkele centimeters PUR tegen het onderdak te laten spuiten.
Nu wil ik het dak na-isoleren door er 24cm rotswol tegen te plaatsen. (Ik krijg een mooie premie van mijn gemeente indien Rd >6,5m²K/W)

Onder de vliering heb ik nieuwe houten roostering geplaatst waartussen ik de rotswol kan klemmen en de gyproc platen aan kan bevestigen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NwHlou9Kqzrww9opgMxpeRsl/thumb.jpg

Nu wil ik de vliering zelf isoleren, maar doordat eroveral (onregelmatig) PUR schuim hangt, zie ik geen manier om dit na te isoleren, zonder opnieuw een houten roostering te creëren.
Zijn er mensen die een andere manier zien hoe ik dit probleem kan aanpakken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yf2dnlSqLZ6Dwc9eVOWA2PAI/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mc3uecInzDrGk861l80cuBp8/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9LdrVvdCsvtJpGMTBw4Maa92/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 07:33
The Eagle schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 15:19:
Vroeg beginnen. Ikea is tot 2100 open :P
Hehe, als het niet lukt gaat ie gewoon in de kliko :+

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

EMP schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 15:14:
[...]

sry wilde niet lomp zijn, advies wordt op prijs gesteld! :>
Voelde niet voor mij als iets negatief ik zag het juist als positief .. !

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 79 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.