Ja, die bende ben ik op bedacht. Wat voor compressor had jij erachter staan? Ik heb een standaard compressor thuis staan, die levert geloof ik iets van 200 liter per minuut met een 24 litertank eraan. Moet natuurlijk wel zorgen dat de compressor meer levert dan de slaghamer vraagt.dreamscape schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:02:
[...]
Nee, je wilt niet haaks op de muur gaan staan hakken, maar alleen die laag troep eraf bikken. Zo'n persluchthamertje tikt ook helemaal niet zo hard. Dat is voor dit werk ook helemaal niet nodig. Het gaat er juist om dat het een handzaam ding is voor als je er een paar uur mee moet werken.
Zo'n apparaatje bedoel ik dus:
[Afbeelding]
Oh ja, het levert natuurlijk wel een heleboel troep op, maar dat had je zelf waarschijnlijk ook al bedacht:
[Afbeelding]
Ik had een heel simpele 24 liter Roda van een vriend van me geleend. Waarschijnlijk ook iets van 200 liter per minuut. Daarmee werkte het prima. Zolang je maar zorgt dat het ding buiten blijft staan en niet zelf stof gaat aanzuigen. Aan het einde van ons kluswerk heeft hij in het stof gestaan en dat bleek er niet zo heel goed voor te zijnPizza_Boom schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:24:
[...]
Ja, die bende ben ik op bedacht. Wat voor compressor had jij erachter staan? Ik heb een standaard compressor thuis staan, die levert geloof ik iets van 200 liter per minuut met een 24 litertank eraan. Moet natuurlijk wel zorgen dat de compressor meer levert dan de slaghamer vraagt.
Punctuality is the politeness of kings
is 24 liter wel voldoende voor die lucht (breek) hamers ? ik hoor best wel verhalen dat je meer "power" moet hebben .. (goedkope luchtcompressor hier..)
1-Joule
@Gman 3 joule zie ik dus niet, 1 is op zich ook niet slecht maar tenzij je die accu voor andere lidl meuk gebrukt is het zonde geld ..
Als je goedkoop wilt kan je beter 2de hands gereedschap scoren .. (bedraad) ik heb goedkoop 2 makita's gekocht omdat het erg prettig is meerdere accu's te hebben en niet elke keer bitjes te hoeven wisselen ..
Ik baal zelf meer dat alles 14,4v is en niet compatible is met 20v/18v en andere merken ..
https://www.lidl-shop.nl/...boorhamer-20-V/p100260923timovd schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:05:
[...]
Het vermogen kan ik niet zo snel vinden (net als of het wel of geen koolborstels heeft), maar ik hoop dat je meerdere (Performance) accu's hebt, want 4Ah is heel snel leeg met zo'n apparaat.
1-Joule
@Gman 3 joule zie ik dus niet, 1 is op zich ook niet slecht maar tenzij je die accu voor andere lidl meuk gebrukt is het zonde geld ..
Als je goedkoop wilt kan je beter 2de hands gereedschap scoren .. (bedraad) ik heb goedkoop 2 makita's gekocht omdat het erg prettig is meerdere accu's te hebben en niet elke keer bitjes te hoeven wisselen ..
Ik baal zelf meer dat alles 14,4v is en niet compatible is met 20v/18v en andere merken ..
Tja vanalles
@Pizza_Boom @dreamscape @vso
Als je kijkt naar één van Metabo staat daar dat die 280l/min gebruikt. Algemene stelregel is dat je compressor dan 1,5 keer zoveel aanzuigvolume nodig heeft om goed te kunnen gebruiken zonder tekort te komen.
Dan zou je dus al een compressor nodig hebben met 420l/min aanzuigcapaciteit. Wordt natuurlijk enigszins opgevangen door het luchtvat, maar met 24 liter heb je daar niet mega veel aan. Juist zo'n beitelhamer is iets wat je makkelijk een paar minuten lang vrijwel 100% gebruikt.
Zie wel dat die gelinkte Kraftmann beitelhamer maar 113 liter/min verbruikt, heb je dan ook geen hele deftige compressor voor nodig. Maar verschil in verbruik met zo'n Metabo is wel erg fors, vraag me dan af waar dat in zit, vermoedelijk de kracht van de machine.
Als je kijkt naar één van Metabo staat daar dat die 280l/min gebruikt. Algemene stelregel is dat je compressor dan 1,5 keer zoveel aanzuigvolume nodig heeft om goed te kunnen gebruiken zonder tekort te komen.
Dan zou je dus al een compressor nodig hebben met 420l/min aanzuigcapaciteit. Wordt natuurlijk enigszins opgevangen door het luchtvat, maar met 24 liter heb je daar niet mega veel aan. Juist zo'n beitelhamer is iets wat je makkelijk een paar minuten lang vrijwel 100% gebruikt.
Zie wel dat die gelinkte Kraftmann beitelhamer maar 113 liter/min verbruikt, heb je dan ook geen hele deftige compressor voor nodig. Maar verschil in verbruik met zo'n Metabo is wel erg fors, vraag me dan af waar dat in zit, vermoedelijk de kracht van de machine.
denk dat je er niet ver naast zit .. voor 50,- had ik een 3 joule bedrade variantTwijfels schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 17:10:
ik zit te denken wat wijs zal zijn .. op zolder de deklaag weghalen en opnieuw storten .. zodat mijn vloer gelijl ligt met de trap .. of leg ik het er gewoon overheen.
Tja vanalles
Ah idd. Ik zag ook al ergens Promasil voorbij komen als geschikt materiaal, maar dat is zachter en moet sowieso gestuct worden. Ik denk dat ik toch voor Promatect-h moet gaan als zo overal de reacties lees.Denman schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:22:
[...]
Staat helaas niet op de factuur, alleen dat het Promatect is, en 40mm dik.
Als ik dat terug zoek op de website van Promatect denk ik dat het de beide niet ismaar in plaats daarvan de -L variant. Die gaan namelijk tot 50mm, waar de -100 en -H varianten beide tot 25 mm gaan.
Nog wat anders: de onderkast komt 10-15 cm onder de haard, mijn idee was om deze kast gewoon van mdf te maken zodat het blad kan worden geschilderd in de juiste kleur. Zal dit goed gaan met deze afstand tot de haard? Het zal voornamelijk de stralingswarmte zijn, en het is maar een klein strookje mdf van 10cm.
Inderdaad...
Ik denk dat ie deze bedoelt:vso schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:10:
is 24 liter wel voldoende voor die lucht (breek) hamers ? ik hoor best wel verhalen dat je meer "power" moet hebben .. (goedkope luchtcompressor hier..)
[...]
https://www.lidl-shop.nl/...boorhamer-20-V/p100260923
1-Joule
https://www.lidl-shop.nl/...combihamer-20V/p100271336
vanaf 20-1 leverbaar. Nog weinig over te vinden, maar zou een prima deal kunnen zijn voor de niet zo zware klusser.
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Als er het toch over slopen hebben: hoe haal je een binnenmuur die haaks op een doorgaande buitenmuur staat mooi weg? Gelijk gebouwd dus de stenen zitten in verband. Met de haakse slijper met diamant schijf (en afzuiging) kom ik niet dicht genoeg op de buitenmuur om dat mooi flush af te zagen en simpelweg die stenen eruit rammen geeft ongetwijfeld schade en scheuren in de buitenmuur.
Verwacht niet dat je die netjes wegkrijgt. Ik heb het laten doen (ivm risico in mijn geval, de haakse muur was dragend) en had het voordeel dat de man in kwestie metselaar was. Die heeft dat dus in een hele nette staat gekregen waarna de voorzetwand de rest deeddeWit schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 19:41:
Als er het toch over slopen hebben: hoe haal je een binnenmuur die haaks op een doorgaande buitenmuur staat mooi weg? Gelijk gebouwd dus de stenen zitten in verband. Met de haakse slijper met diamant schijf (en afzuiging) kom ik niet dicht genoeg op de buitenmuur om dat mooi flush af te zagen en simpelweg die stenen eruit rammen geeft ongetwijfeld schade en scheuren in de buitenmuur.
K to the KillaZ
Dit is trouwens de (nieuwe) Parkside Performance serie (met koolborstelloze motors). Deze nieuwe serie gebruikt dezelfde accu's als de "normale" 20v serie.Felyrion schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 19:03:
Ik denk dat ie deze bedoelt:
vanaf 20-1 leverbaar. Nog weinig over te vinden, maar zou een prima deal kunnen zijn voor de niet zo zware klusser.
Zou even opletten voor je hem bestelt:Felyrion schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 19:03:
[...]
Ik denk dat ie deze bedoelt:
Die twee dikke dingen sluiten elkaar een beetje uit. Als in: als dat ding alleen SDS plus heeft, zou je ook een SDSplus hout- of metaalboor moeten hebben. En das niet heel makkelijk te vinden, als dat al lukt (en het ook nog betaalbaar is). Of je moet er een losse normale snelspankop bij halen, maar ook dan ben je zo twintig euro extra kwijt.Deze krachtige accu combi-hamer is geschikt voor het bewerken van beton, steen, metaal of hout
De hamer heeft een krachtige 20 V lithium-ionbatterij (4,0 Ah) en heeft een centrale keuze schakelaar voor alle fucnties; boren -zonder slag, hamerboren - met geactiveerd slagmechanisme met rotatiestop en uitlijningsinstelling beteil (traploos instelbaar)
Met geïntegreerde LED-werklamp en snelspanhouder conform het SDS-plus systeem en instelwieltje voor toerentalbegrenzing
Hulphandgreep 360° draaibaar
Tenzij bedoeld wordt dat de snelspankop beiden kan, maar dat betwijfel ik. En enige wat bijgeleverd wordt is een metalen diepteaanslag.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Een optie die ongetwijfeld veiliger is dan de stenen eruit rammen is zo dicht mogelijk bij de muur met de slijper wegslijpen. Restant vervolgens met een komschijf (was erg tevreden over deze) wegfrezen. Aangezien een komschijf beton goed bewerkt zal dat ook vast wel goed gaan met stenen. Misschien niet gelijk de meest geweldige oplossing, maar kan zo ook niet goed iets anders bedenken. Effectief zonder grote beschadigingen is het waarschijnlijk wel + relatief goedkoop. Vanuitgaande dat je een degelijke slijper (met stofafzuiging, echt een must!) al bezit.deWit schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 19:41:
Ik zie net trouwens dat het gereedschapstopic een deur verder is
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
aanvulling: bezit je geen slijper zie elektrisch gereedschap topicTwijfels schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:04:
[...]
Een optie die ongetwijfeld veiliger is dan de stenen eruit rammen is zo dicht mogelijk bij de muur met de slijper wegslijpen. Restant vervolgens met een komschijf (was erg tevreden over deze) wegfrezen. Aangezien een komschijf beton goed bewerkt zal dat ook vast wel goed gaan met stenen. Misschien niet gelijk de meest geweldige oplossing, maar kan zo ook niet goed iets anders bedenken. Effectief zonder grote beschadigingen is het waarschijnlijk wel + relatief goedkoop. Vanuitgaande dat je een degelijke slijper (met stofafzuiging, echt een must!) al bezit.
je kan eventueel met wat vernuft ook een soort van beweegbare slee maken, zodat je niet te diep weg haalt.. YouTube: Grinder Hack || Amazing Tool Idea dit is een beetje wat ik bedoel .. niet super ideaal (kan nog kantelen .. maar geeft je wellicht een idee.
en je zou een goedkope plastic bak (action/ikea) op maat kunnen knippen en met wat duct-tape stof dicht krijgen .. (lees je stofzuiger ergens afzuigen .. vermindert hopenlijk veel stof voor je
Uitgaande dat je op andere methode(s) het voorwerk hebt gedaan ..
ps .. ik zou zelf paar plannken op de muur schroeven als geleiders voor een dergelijke slee. .. als je een paar mm iets dieper wegfreest is ook niet erg de bestaande muur en eventuele gaatjes plamuur je weg .. (de bestaande muur is mooie geleider om het weer strak te krijgen.
Tja vanalles
Dat zie je vrijwel bij elke hamerboor tegenwoordig, ook bv bij Bosch blauw:The Eagle schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 19:59:
[...]
Zou even opletten voor je hem bestelt:
[...]
Die twee dikke dingen sluiten elkaar een beetje uit. Als in: als dat ding alleen SDS plus heeft, zou je ook een SDSplus hout- of metaalboor moeten hebben. En das niet heel makkelijk te vinden, als dat al lukt (en het ook nog betaalbaar is). Of je moet er een losse normale snelspankop bij halen, maar ook dan ben je zo twintig euro extra kwijt.
Tenzij bedoeld wordt dat de snelspankop beiden kan, maar dat betwijfel ik. En enige wat bijgeleverd wordt is een metalen diepteaanslag.
https://www.bosch-profess...s/gbh-2-23-rea-0611250500
Ook een SDS-plus boor welke ook kan worden gebruikt in hout.
Neem aan dat ze bij beide boren bedoelen dat je idd een SDS-plus houtboor er in doet (welke zoals jij al zei vrijwel niet te krijgen valt).
Is dat zo? Lees toch best veel verhalen dat ze dit aanraden..orf schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 23:00:
[...]
Multiplex/underlayment. Is constructief sterker dan MDF. Watervast hoeft niet achter de gipsplaat.
Vaak wordt de voorzetwand opgebouwd uit vuren regels. Die zijn toch ook niet waterbestendig? Je hebt meer problemen als je vocht áchter je gipsplaten hebt.ID-College schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:44:
[...]
Is dat zo? Lees toch best veel verhalen dat ze dit aanraden..
True! Dat kan er theoretisch ook niet komen nee!orf schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:04:
[...]
Vaak wordt de voorzetwand opgebouwd uit vuren regels. Die zijn toch ook niet waterbestendig? Je hebt meer problemen als je vocht áchter je gipsplaten hebt.
De boormachine kan prima in hout gebruikt worden, maar SDS plus voor hout is idd niet te krijgen. Wil je hout of metaal in, heb je zoiets nodig: https://www.metabo.com/nl...adapter-sp-626724000.htmlsilmaril8 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:24:
[...]
Dat zie je vrijwel bij elke hamerboor tegenwoordig, ook bv bij Bosch blauw:
https://www.bosch-profess...s/gbh-2-23-rea-0611250500
Ook een SDS-plus boor welke ook kan worden gebruikt in hout.
Neem aan dat ze bij beide boren bedoelen dat je idd een SDS-plus houtboor er in doet (welke zoals jij al zei vrijwel niet te krijgen valt).
Kost je toch weer twee tientjes om ook je gewone boren te kunnen gebruiken. Das 1/5e van de aanschaf van die hele Parkside machine, zit je op 120 euro. Dan zou ik serieus een combihamer op 230v overwegen waar zo'n ding bij zit, kost je een paar tientjes meer (ik zie blauwe bosch rond de 150) en dan weet je dat die machine een leven lang mee gaat.
Maar goed, ik ga teveel offtopic nu. Wil je die Parkside alleen voor af en toe wat beton: prima. Moet ie veel werk verzetten, neem er een op 230v
Netjes slopen en de stenen in verband geef je op onder, boven en zijkanten (beurtelings) een tik met een (zware) hamer op een metselsabel (of deze),welke je flush aan de muur houdt, tot de steen splijt. Niet uit alle macht, je wil een breuklijn laten ontstaan vanaf vier zijden.deWit schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 19:41:
Als er het toch over slopen hebben: hoe haal je een binnenmuur die haaks op een doorgaande buitenmuur staat mooi weg? Gelijk gebouwd dus de stenen zitten in verband.
Omdat je de sabel iets schuin moet houden om er op te kunnen slaan, én flush te blijven, zou de steen vlak of iets hol de muur in moeten afbreken.
Steekt het toch iets uit dan kan je de sabel ook gebruiken om dit weg te kappen, of een beitel natuurlijk.
[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 15-01-2020 23:38 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Dat zou moeten kunnen. Je moet wel rekening houden met:zonoskar schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:31:
Ik ben aan het kijken of de isolatie in ons dak verbeterd kan worden. Bij de bouw heb ik me daarop verkeken en slechts voor de Rc=4.5 gegaan (was het maximale wat ons werd aangeboden). We hebben nu dus van die unidek panelen van 14cm dik EPS. Zou ik de dakbedekking kunnen verwijderen, de panlatten en dan nog zo'n paneel er op lijmen? Of moet alles er vanaf en een heel nieuw dak? Dat laatste wil ik eigenlijk niet.
Van binnen uit isoleren kan niet, dan sluit ik een laag schrootjes op tussen 2 isolatie pakketten. Dat gaat geheid problemen geven.
/edit: foto van het dak:
[Afbeelding]
- of de constructie het nieuwe gewicht kan dragen
- de bevestiging van de nieuwe isolatie (kun je spijkeren of schroeven?)
- de bevestiging van tegels en panlatten dus op de bovenkant van de nieuwe laag moet je kunnen spijkeren of schroeven
Dank voor je feedback. Het is ook niet echt bedoeld om te breken, maar om zo'n ouderwetse smeerlaag eruit te halen. Ik heb even nagekeken, mijne doet 215 liter per minuut volgens de doos. Ik weet dus niet of dat de aanzuig of de uitblaas is. Het vat is 24 liter, vermoed ik. Kon ik zo snel niet vinden.Twijfels schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 17:10:
Dat is vrijwel altijd dan het aanzuigvolume, delen door 1,5 heb je een goede schatting van de effectieve capaciteit (wat je luchtgereedschap zelf dus verbruikt). Die goedkopere beitelhamer moet je daar nog wel prima mee kunnen gebruiken dan. Voor de Metabo bijvoorbeeld kom je echt te kort tenzij je hem telkens 10 seconden gebruiktPizza_Boom schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 00:53:
[...]
Dank voor je feedback. Het is ook niet echt bedoeld om te breken, maar om zo'n ouderwetse smeerlaag eruit te halen. Ik heb even nagekeken, mijne doet 215 liter per minuut volgens de doos. Ik weet dus niet of dat de aanzuig of de uitblaas is. Het vat is 24 liter, vermoed ik. Kon ik zo snel niet vinden.
Er zit toch wel een groot verschil tussen de vochtbestendigheid van massief hout (vuren regels) en MDF. MDF zuigt zich vol met water en zwelt sterk op als het vochtig wordt en verliest dan zijn sterkte, daar hebben vuren regels nauwelijks last van.orf schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:04:
[...]
Vaak wordt de voorzetwand opgebouwd uit vuren regels. Die zijn toch ook niet waterbestendig? Je hebt meer problemen als je vocht áchter je gipsplaten hebt.
Persoonlijk zou ik trouwens alleen achterhout gebruiken op de plek waar dat nodig is, en dat tussen de regels monteren. Voor de stevigheid kan je eventueel dubbel gips gebruiken, en goede pluggen (Fischer duopower) om zaken te bevestigen. Uit ervaring weet ik helaas dat als een wand die eerst volledig bekleed is met hout met daar gips overheen, het gips door temperatuurverschillen kan gaan scheuren. De tegels die er op zitten scheuren netjes mee ...
Hij is brushless wat echt top is (kan je zien op de foto's)timovd schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:05:
[...]
Het vermogen kan ik niet zo snel vinden (net als of het wel of geen koolborstels heeft), maar ik hoop dat je meerdere (Performance) accu's hebt, want 4Ah is heel snel leeg met zo'n apparaat.
Slagkracht: 3 J maar kan idd geen wattage vinden.
Ik ga het meemaken, de accu's los zijn erg duur maar als het echt vervelend wordt koop ik er 1 bij.
Ik moet vooralsnog veel gaten boren en dat zal denk ik wel gaan, maar als je gaat breken met dat ding dan moet je direct een accu erbij hebben.
Hierbij nog het linkje bdw: https://www.lidl-shop.nl/...combihamer-20V/p100271336
Weet iemand zo welke montagekit / lijm goed is.
Wil nieuwe muurplinten bevestigen aan de muur (gewoon vuren lat een stenen muur). En wil deze plakken, maar moet niet zo zijn dat ik eerst 10 minuten de plank moet aandrukken voordat ik verder kan
Wil nieuwe muurplinten bevestigen aan de muur (gewoon vuren lat een stenen muur). En wil deze plakken, maar moet niet zo zijn dat ik eerst 10 minuten de plank moet aandrukken voordat ik verder kan
Ik gebruik de Den Braven Zwaluw High Tack... gisteren nog wat sierlijsten mee tegen het plafond geplakt. Aanduwen en het blijft zitten.
Geen idee of ik deze zo bij de bouwmarkt kan halen?Yowzawood schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:16:
Ik gebruik de Den Braven Zwaluw High Tack... gisteren nog wat sierlijsten mee tegen het plafond geplakt. Aanduwen en het blijft zitten.
Die daar vaak alleen maar bison,pattex, eigen merk enzo
Ik gebruik hiervoor high tack montagekit van Hornbach (Soudal), maar volgens mij voldoet elke high tack kit wel.
Ik heb dat zo gedaan (met pattex overigens). Mijn 'plinten' waren zo krom dat die high-tack echt niet genoeg 'tack'te om dat tegen de muur te houden.G.Scholtens schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:06:

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik zal der achter komen morgenzonoskar schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:51:
[...]
Ik heb dat zo gedaan (met pattex overigens). Mijn 'plinten' waren zo krom dat die high-tack echt niet genoeg 'tack'te om dat tegen de muur te houden.
[Afbeelding]
Wattage:Gman schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 08:52:
[...]
Hij is brushless wat echt top is (kan je zien op de foto's)
Slagkracht: 3 J maar kan idd geen wattage vinden.
Ik ga het meemaken, de accu's los zijn erg duur maar als het echt vervelend wordt koop ik er 1 bij.
Ik moet vooralsnog veel gaten boren en dat zal denk ik wel gaan, maar als je gaat breken met dat ding dan moet je direct een accu erbij hebben.
Hierbij nog het linkje bdw: https://www.lidl-shop.nl/...combihamer-20V/p100271336
3J / slag
4700 slagen / min
3 * 4700 = 14100J / min
14100 / 60 =235J / s = 235W
Dit ervan uitgaande dat het apparaat oneindig efficient is
oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad
Verleden week bij de Arnhemse fijnhouthandel een fineer knutselpakket besteld om een houten ring te maken.
Ik heb deze tutorial gevolgd en dat is een erg makkelijke methode om een ring van hout te maken.
En dat alles heb ik niets voor niets gedaan, want ze zei ja!!!
Ik heb deze tutorial gevolgd en dat is een erg makkelijke methode om een ring van hout te maken.
En dat alles heb ik niets voor niets gedaan, want ze zei ja!!!

Ik heb een vraag betreft deurposten aanpassen. We hebben een huis uit 1979, en de vloer is opgehoogd i.v.m vloerverwarming.
Nu willen we graag deze laten aanpassen, maar er zijn praktisch geen deurenzetters/timmermannen beschikbaar (en onze timmerman is uit de running ook...). Nu kunnen we vast de deuren wel op maat laten maken en deze zelf erin hangen, maar het zullen nogal kleine deuren worden. Wat ik graag zou willen weten of het makkelijk is om een bovenlichtje eruit te halen en de "vaste" balk tussen raam en deur wat te verhogen? Ik zag zat informatie over stelposten, echter dit is geen stelpost. Ik neem aan dat het ook lastig is om de scharnieren opnieuw op te hangen (veel meten).
Heeft iemand hier ervaring mee? en wat zou jullie tips zijn, gewoon zelf doen (ben niet onhandig, maar heb het ook nog nooit gedaan), of toch maar een > half jaar wachten.
Nu willen we graag deze laten aanpassen, maar er zijn praktisch geen deurenzetters/timmermannen beschikbaar (en onze timmerman is uit de running ook...). Nu kunnen we vast de deuren wel op maat laten maken en deze zelf erin hangen, maar het zullen nogal kleine deuren worden. Wat ik graag zou willen weten of het makkelijk is om een bovenlichtje eruit te halen en de "vaste" balk tussen raam en deur wat te verhogen? Ik zag zat informatie over stelposten, echter dit is geen stelpost. Ik neem aan dat het ook lastig is om de scharnieren opnieuw op te hangen (veel meten).
Heeft iemand hier ervaring mee? en wat zou jullie tips zijn, gewoon zelf doen (ben niet onhandig, maar heb het ook nog nooit gedaan), of toch maar een > half jaar wachten.
Ik heb een adapter over. Die zat bij mijn Power plus boorhamer, die het begeven heeft. Is SDS-plus. Ik denk dat opsturen niet veel zin heeft qua kosten. Maar mocht je in Leiden wonen, of dichtbij, mag je 'm zo ophalen.The Eagle schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:38:
[...]
De boormachine kan prima in hout gebruikt worden, maar SDS plus voor hout is idd niet te krijgen. Wil je hout of metaal in, heb je zoiets nodig: https://www.metabo.com/nl...adapter-sp-626724000.html
Kost je toch weer twee tientjes om ook je gewone boren te kunnen gebruiken. Das 1/5e van de aanschaf van die hele Parkside machine, zit je op 120 euro. Dan zou ik serieus een combihamer op 230v overwegen waar zo'n ding bij zit, kost je een paar tientjes meer (ik zie blauwe bosch rond de 150) en dan weet je dat die machine een leven lang mee gaat.
Maar goed, ik ga teveel offtopic nu. Wil je die Parkside alleen voor af en toe wat beton: prima. Moet ie veel werk verzetten, neem er een op 230v
[ Voor 39% gewijzigd door gitaarwerk op 16-01-2020 14:17 ]
Ontwikkelaar van NPM library Gleamy
Je kan met een cirkelzaag toch de onderste Xcm van de deur weghalen? Of denk ik nu te makkelijk?
Waarom ga je niet kijken voor nieuwe kozijnen .. met bovenlicht oid .. je hebt ze van metaal/hout.gitaarwerk schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:12:
Ik heb een vraag betreft deurposten aanpassen. We hebben een huis uit 1979, en de vloer is opgehoogd i.v.m vloerverwarming.
demonteert de oude en plaatst de nieuwe .. wellicht moet je op de vloer wat bijvullen maar goed.
Begin met een deur die wat minder kritisch is
op youtube genoeg filmpjes te vinden van deur in hangen met bijbehorende tips en truuks .. (houtje onder de deur en scharnieren monteren.. kijk wat past .. in jou situatie.
Tja vanalles
Wat voor kozijnen zijn het? Staal? Hout?
Als je het tussenkalf hoger wilt plaatsen, moet je ook het glas van het bovenlicht kleiner maken, de scharnieren mee omhoog verplaatsen, de sluitplaat mee verplaatsen enz..
Beter is het om inderdaad een paar cm van de onderkant van de deur af te zagen.
Als je het tussenkalf hoger wilt plaatsen, moet je ook het glas van het bovenlicht kleiner maken, de scharnieren mee omhoog verplaatsen, de sluitplaat mee verplaatsen enz..
Ja, dat hebben we ook gedaan. Maar de vloer is zo een 10cm omhoog gekomen. Maar de deuren die erin zitten zijn ook vrij oud. Het zijn van die kartonnen deuren. Dus we willen graag mooiere deuren hebben. De huidige hoogte van de kamer is 2m40, maar de deuren zijn natuurlijk een stuk minder. Mijn zwager moet momenteel bukken. Dus dat is niet ideaal. Vandaar dat we de kozijnen willen stellen.Remy!!!! schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:18:
Je kan met een cirkelzaag toch de onderste Xcm van de deur weghalen? Of denk ik nu te makkelijk?
De oude kozijnen zitten in de vloer gegoten, parket erna op. Maar zou eventueel met een multitool wel deze kunnen loszagen.vso schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:19:
[...]
Waarom ga je niet kijken voor nieuwe kozijnen .. met bovenlicht oid .. je hebt ze van metaal/hout.
demonteert de oude en plaatst de nieuwe .. wellicht moet je op de vloer wat bijvullen maar goed.
Begin met een deur die wat minder kritisch is![]()
op youtube genoeg filmpjes te vinden van deur in hangen met bijbehorende tips en truuks .. (houtje onder de deur en scharnieren monteren.. kijk wat past .. in jou situatie.
Ik vroeg me af of het kozijn verder te stellen was, maar begrijp dat dit niet vaak de meest gekozen weg is dus.
Hout, maar wat ik begrijp is het kozijn dus vervangen een beter optie is.Hulkkonen schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:21:
Wat voor kozijnen zijn het? Staal? Hout?
[ Voor 5% gewijzigd door gitaarwerk op 16-01-2020 14:25 ]
Dat vermoede ik dus al .. tja achteraf kan je een koe in de kont kijken ..gitaarwerk schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:24:
De oude kozijnen zitten in de vloer gegoten, parket erna op. Maar zou eventueel met een multitool wel deze kunnen loszagen.
het is niet beter maar wellicht gemakkelijker ..Ik vroeg me af of het kozijn verder te stellen was, maar begrijp dat dit niet vaak de meest gekozen weg is dus.
Hout, maar wat ik begrijp is het kozijn dus vervangen een beter optie is.
je oude kozijn eruit krijgen word een uitdaging (10cm) is best veel met weinig bewegings ruimte naar boven (niks/noppes/nada) is je enige uitweg om het uit te zagen .. je kan de 10cm laten zitten of eruit halen en opvullen .. dat is een keuze maar kans dat je dit blijft zien moet je wel ff in je achterhoofd houden bij je nieuwe deur..
trouwens voordat je gaat kopen .. meten is weten .. dus meet je huidige situatie en "afgebroken" situatie en lees goed wat je kozijn voor nieuwe maat heeft .. spellingen en andere geneuzel .. voordat je ergens in zet .. daarom ook minder kritische locatie beginnen is wel nuttig
ach vakman doet het vaker en dus paar uur jij doet er een heel weekend over .. of langer als je niet goed je huiswerk gedaan hebt
metaal/hout hebben hun voordelen .. glas als je dat eruit haalt kan je met een glassnijder (paar euro bouwmarkt) die paar lichtjes nog in te korten .. anders 50,- heb je wel een nieuwe bij een glasboer ..
Tja vanalles
Ik heb ook mijn (metalen) deurposten 1-2cm omhoog gezet (zodat het laminaat er onder door kon lopen) en toen pasten inderdaad de glazen bovenlichten niet meer. 1-2 cm afsnijden gaat/ging een beetje moeilijk en heb toen maar alles vervangen door transparante plastic bovenlichten.vso schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:35:
metaal/hout hebben hun voordelen .. glas als je dat eruit haalt kan je met een glassnijder (paar euro bouwmarkt) die paar lichtjes nog in te korten .. anders 50,- heb je wel een nieuwe bij een glasboer ..
Voordelen plastic bovenlichten:
- heel makkelijk op maat te maken
- breekt niet (itt enkel glas)
- heel goedkoop
Wel 1 groot nadeel: het krast redelijk makkelijk. Maar goed, wanneer maak je nou die bovenlichten schoon met een ruwe doek?
Je kan trouwens ook voor een opaal/melkglas plastic bovenlicht gaan (als je het liefst zo min mogelijk licht doorgaan wil hebben). Heb je ook minder last van krassen.
brainfart:gitaarwerk schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:24:
[...]
Ja, dat hebben we ook gedaan. Maar de vloer is zo een 10cm omhoog gekomen. Maar de deuren die erin zitten zijn ook vrij oud. Het zijn van die kartonnen deuren. Dus we willen graag mooiere deuren hebben. De huidige hoogte van de kamer is 2m40, maar de deuren zijn natuurlijk een stuk minder. Mijn zwager moet momenteel bukken. Dus dat is niet ideaal. Vandaar dat we de kozijnen willen stellen.
[...]
De oude kozijnen zitten in de vloer gegoten, parket erna op. Maar zou eventueel met een multitool wel deze kunnen loszagen.
Ik vroeg me af of het kozijn verder te stellen was, maar begrijp dat dit niet vaak de meest gekozen weg is dus.
[...]
Hout, maar wat ik begrijp is het kozijn dus vervangen een beter optie is.
Je kan ook nog overwegen om het kalfsdeel te laten vervallen en de hele opening te gebruiken als deur
Een kalf verplaatsen is gewoon te doen. Een goede timmerman kan dit prima oplossen in een acceptable tijd. en is vernieuwen dus zeker niet nodig. met het glas moet je een beetje geluk hebben, het snijden van oud glas door iemand die dat niet elke dag doet gaat het ongeveer net zo vaak mis als goed
ook het maken van sparingen voor scharnieren en het verplaatsen van het slotgat is zo gedaan.
Ik zou voordat je nieuw spul laat aanrukken toch even iemand proberen langs te laten komen. op de locatie is het veel makkelijker te zien wat alle gevolgen zijn van sloop en nieuw plaatsen.
Ja, was totaal niet de planning. De oude vloer eruit slopen ging niet helemaal zoals verwacht, en we hebben nieuwe dekvloer moeten laten storten met een deel van de oude er nog onder. Anders zou het geheel voorlopig niet door gaan.vso schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:35:
[...]
Dat vermoede ik dus al .. tja achteraf kan je een koe in de kont kijken ..
Ik denk dat erin laten zitten de beste optie is. Het zijn vrij dunne posten, met een beetje beleid en rust kan het wel mooi afgewerkt worden.het is niet beter maar wellicht gemakkelijker ..
je oude kozijn eruit krijgen word een uitdaging (10cm) is best veel met weinig bewegings ruimte naar boven (niks/noppes/nada) is je enige uitweg om het uit te zagen .. je kan de 10cm laten zitten of eruit halen en opvullen .. dat is een keuze maar kans dat je dit blijft zien moet je wel ff in je achterhoofd houden bij je nieuwe deur..
trouwens voordat je gaat kopen .. meten is weten .. dus meet je huidige situatie en "afgebroken" situatie en lees goed wat je kozijn voor nieuwe maat heeft .. spellingen en andere geneuzel .. voordat je ergens in zet .. daarom ook minder kritische locatie beginnen is wel nuttig![]()
ach vakman doet het vaker en dus paar uur jij doet er een heel weekend over .. of langer als je niet goed je huiswerk gedaan hebten nieuw materiaal moet halen .. (leergeld)
Ik heb het idee dat ik het aan een vakman over ga laten. We hebben nog redelijk verbouwingsbudget. Het is vooral de tijd eigenlijk. Voorlpig zijn alle deurenmensen vooral +>half jaar, als ze uberhaupt opdrachten aannemen. Misschien toch nog even doorzoeken. Werkspot ga ik niet aan beginnen overigens...
Daar hebben we ook aan gedacht. Dat zie je ook steeds vaker (hoge deuren). en heeft ook wel wat. Maar niet ieder kozijn is gelijk helaas. We hebben 1 plek waar het niet mogelijk is meer de kozijn goed te maken. Maar aantal cm wat we minder hebben is niet enorm veel. En plek is ook minder boeiend (kelderdeur). De rest moet wel netjes gedaan worden.twain4me schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:43:
[...]
brainfart:
Je kan ook nog overwegen om het kalfsdeel te laten vervallen en de hele opening te gebruiken als deur![]()
Een kalf verplaatsen is gewoon te doen. Een goede timmerman kan dit prima oplossen in een acceptable tijd. en is vernieuwen dus zeker niet nodig. met het glas moet je een beetje geluk hebben, het snijden van oud glas door iemand die dat niet elke dag doet gaat het ongeveer net zo vaak mis als goed![]()
ook het maken van sparingen voor scharnieren en het verplaatsen van het slotgat is zo gedaan.
Ik zou voordat je nieuw spul laat aanrukken toch even iemand proberen langs te laten komen. op de locatie is het veel makkelijker te zien wat alle gevolgen zijn van sloop en nieuw plaatsen.
Iemand laten komen is denk ik dan wel de beste optie ja. Als we geen kozijnen hoeven te vervangen, doen we het liever niet. Glas... ik ga er denk ik gewoon dan ook dubbel-glas in laten plaatsen. Niet voor isolatie, maar voor de trillingen die het geeft als je de deur dicht doet.
[ Voor 27% gewijzigd door gitaarwerk op 16-01-2020 14:46 ]
Hoe oud is je huis? Vroeger gebruikte ze belachelijk dun glas en dat trilt idd als een malle tegenwoordig is 4 mm een beetje de standaard voor dit soort dingen en rammeld een stuk minder. Maak je je er nog steeds zorgen om? Dan zou ik gewoon voor 5-6mm gaan, dat kan je meestal bij de lokale glashandel gewoon voor een paar euro krijgen. (ik betaal meestal 10 euro per bovenlicht formaat voor 4 mm) om er nu 4+4 gelaagd in te stoppen is een beetje overkill (net als dubbel glas overegensgitaarwerk schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:43:
[...]
Ja, was totaal niet de planning. De oude vloer eruit slopen ging niet helemaal zoals verwacht, en we hebben nieuwe dekvloer moeten laten storten met een deel van de oude er nog onder. Anders zou het geheel voorlopig niet door gaan.
[...]
Ik denk dat erin laten zitten de beste optie is. Het zijn vrij dunne posten, met een beetje beleid en rust kan het wel mooi afgewerkt worden.
Ik heb het idee dat ik het aan een vakman over ga laten. We hebben nog redelijk verbouwingsbudget. Het is vooral de tijd eigenlijk. Voorlpig zijn alle deurenmensen vooral +>half jaar, als ze uberhaupt opdrachten aannemen. Misschien toch nog even doorzoeken. Werkspot ga ik niet aan beginnen overigens...
[...]
Daar hebben we ook aan gedacht. Dat zie je ook steeds vaker (hoge deuren). en heeft ook wel wat. Maar niet ieder kozijn is gelijk helaas. We hebben 1 plek waar het niet mogelijk is meer de kozijn goed te maken. Maar aantal cm wat we minder hebben is niet enorm veel. En plek is ook minder boeiend (kelderdeur). De rest moet wel netjes gedaan worden.
Iemand laten komen is denk ik dan wel de beste optie ja. Als we geen kozijnen hoeven te vervangen, doen we het liever niet. Glas... ik ga er denk ik gewoon dan ook dubbel-glas in laten plaatsen. Niet voor isolatie, maar voor de trillingen die het geeft als je de deur dicht doet.
Nu we het toch over kozijnen hebben, wat is de juiste term voor die kunststof strips waarmee je bovenlichtruit of paneel vast zit in een metalen kozijn? Ik neem toch aan dat je die los moet kunnen kopen?
[ Voor 3% gewijzigd door PaT op 16-01-2020 20:30 ]
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Kunststof glaslat: hier die van berkvensPaT schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 20:30:
Nu we het toch over kozijnen hebben, wat is de juiste term voor die kunststof strips waarmee je bovenlichtruit of paneel vast zit in een metalen kozijn? Ik neem toch aan dat je die los moet kunnen kopen?
https://www.bouwdeals.nl/.../berkvens/?sorteren=prijs
Om 't even welke montagelijm en dan een paar 18 of 16g brads erin?G.Scholtens schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:06:
Kies juist niet om ‘t even welke maar ga voor high tack, dan zijn brads echt niet nodig. Of je muren moeten gruwelijk scheef, hol of bol lopen.Slonzo schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:29:
[...]
Om 't even welke montagelijm en dan een paar 18 of 16g brads erin?
Paar maanden terug een zware koker met high tack van de action aan de muur geplakt. Spul hangt nog super stevig en kost weinig bij de action.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Top! Heel erg bedankt. Met wat google-fu kwam ik er achter dat pvc glaslijst nog wat meer hits oplevert en dat de profielen die ik zoek van Theuma zijn. Dat was voorheen Bruynzeel polynorm. Die laatste term kende ik dan weer wel, maar die levert dus maar weinig hits op.twain4me schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 20:44:
[...]
Kunststof glaslat: hier die van berkvens
https://www.bouwdeals.nl/.../berkvens/?sorteren=prijs
Nu nog een leverancier vinden in de regio Rotterdam die aan particulieren wil leveren. Verzendkosten van strips van 2 m lang zijn niet zo leuk, als ze het überhaupt al verzenden.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Bouwcentre, wel zeggen dat je ze niet direct nodig hebt en dat ze met een andere bestelling mee mogen komen indien niet als voorraad, anders berekenen ze de hoofdprijs voor transport naar bouwcentrePaT schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 07:23:
[...]
Top! Heel erg bedankt. Met wat google-fu kwam ik er achter dat pvc glaslijst nog wat meer hits oplevert en dat de profielen die ik zoek van Theuma zijn. Dat was voorheen Bruynzeel polynorm. Die laatste term kende ik dan weer wel, maar die levert dus maar weinig hits op.
Nu nog een leverancier vinden in de regio Rotterdam die aan particulieren wil leveren. Verzendkosten van strips van 2 m lang zijn niet zo leuk, als ze het überhaupt al verzenden.
stiho en pontmeyer kan je doorgaans ook gewoon langs rijden en contant betalen.
Welk tooltje werkt het handigst om beglazingskit te verwijderen (dit ivm schimmel op de kitrand in de badkamer tussen kozijn en glas). Kozijn moet ook opnieuw geschilderd worden overigens.
stanleymes en glaskrabber: https://www.karwei.nl/assortiment/p/B433509
Geïnspireerd door
Dit is een beetje een groter project dan wat ik tot nu toe heb gedaan, en ik heb een paar dingen waar ik jullie mening over wil hebben...
Dit wordt hem:

De grijzen vlakken zijn speakerdoek, met het idee om de apparatuur in de kast te kunnen bedienen terwijl ze wel weggewerkt zijn. Om het mezelf makkelijk te maken, omdat ik niet van ongelijk hangende kastjedeuren hou en omdat je dan zo min mogelijk naden hebt is de complete voorkant 1 grote klep die naar beneden opent.
Wat raden jullie aan voor de bevestiging van de klep? Met keukenscharnieren (verstelbaar, en dan komt de klep misschien beter naar buiten) of met een pianoscharnier (makkelijker om te maken)?
Verder vraag ik me nog af hoe ik de ophanging het beste kan doen. Ik heb op die plek een voorzetwand gemaakt met geluidsisolatie. De muur erachter is een gevalletje peperkoek, je kunt er niet van uit gaan een plug die daarin gaat blijft zitten. De verticale latten die ertegen zitten voor de bevestiging van de voorzetwand zitten wel goed vast, maar zitten er maar om de 60 cm - wat inhoudt dat je alleen op die plekken een bevestiging zou kunnen maken.
Ik was aan het kijken naar kastophangers, maar dat is wellicht niet handig als de bevestigingsplaten niet perfect uitkomen op de latten. Een haaklat is wellicht een betere optie, maar daar is weer weinig afstelbaar aan en dan moet de kast direct perfect hangen. Hebben jullie nog een ander idee?
wil ook ik graag mijn eigen custom TV meubel gaan maken
Dit wordt hem:

De grijzen vlakken zijn speakerdoek, met het idee om de apparatuur in de kast te kunnen bedienen terwijl ze wel weggewerkt zijn. Om het mezelf makkelijk te maken, omdat ik niet van ongelijk hangende kastjedeuren hou en omdat je dan zo min mogelijk naden hebt is de complete voorkant 1 grote klep die naar beneden opent.
Wat raden jullie aan voor de bevestiging van de klep? Met keukenscharnieren (verstelbaar, en dan komt de klep misschien beter naar buiten) of met een pianoscharnier (makkelijker om te maken)?
Verder vraag ik me nog af hoe ik de ophanging het beste kan doen. Ik heb op die plek een voorzetwand gemaakt met geluidsisolatie. De muur erachter is een gevalletje peperkoek, je kunt er niet van uit gaan een plug die daarin gaat blijft zitten. De verticale latten die ertegen zitten voor de bevestiging van de voorzetwand zitten wel goed vast, maar zitten er maar om de 60 cm - wat inhoudt dat je alleen op die plekken een bevestiging zou kunnen maken.
Ik was aan het kijken naar kastophangers, maar dat is wellicht niet handig als de bevestigingsplaten niet perfect uitkomen op de latten. Een haaklat is wellicht een betere optie, maar daar is weer weinig afstelbaar aan en dan moet de kast direct perfect hangen. Hebben jullie nog een ander idee?
ik zou het doen als "keukenkastjes" ophangen .. die hebben een rails welke je aan de muur kan bevestigenSander B schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 11:41:
Geïnspireerd door
[...]
wil ook ik graag mijn eigen custom TV meubel gaan makenDit is een beetje een groter project dan wat ik tot nu toe heb gedaan, en ik heb een paar dingen waar ik jullie mening over wil hebben...
Dit wordt hem:
[Afbeelding]
En haken die in het kastje "verstelbaar" zijn,
je kan ook met hout werken en "french cleat" systeem (wat het zelfde als ik hierboven heb geschreven)

In ieder geval heb je de ophanging voor elkaar. ter info ikea besta kastjes hebben een dergelijk systeem.
Tja deurtjes .. een klep omlaag en daarop leunen (lees kids die het als trap gebruiken) is nog minder bevordelijk tenzij je er genoeg schroeven in jast .. en dan nog.. .. afstelbare kastdeuren zijn daarom wel wenselijk(er) .. denk ik.
FYI, je ophanging is alleen zwaartekracht gerelateerd .. als je nu veel gewicht zou zet /hangt aan de voorkant .. (vrouwlief die 100kg vaas neer mikt) wil je dat de achterkant maximaal contact maakt (druk verdelening) met de wand ..
- of korter gezegd doe aan de onderzijde een lat van 10cm hoog tussen muur en te bouwen kast
Tja vanalles
Een rail van 2m zou kunnen, afhankelijk van hoe het uitkomt met de bevestigingspunten. De haken die ik kan vinden zitten in de kast allemaal tegen een zijwand. Aan de linkerkant is de enige mogelijkheid dan meteen de zijwand, en als de haak 30 cm van het dichtstbijzijnde bevestigingspunt af zit kan dat een probleem zijn. Bovendien heb ik een beetje moeite om een geschikte 2m rail te vinden. Dichtste bij is deze https://www.meubelbeslagonline.nl/kastophanger/rail, maar die is al 2x1m wat het al veel minder handig maaktvso schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 11:55:
ik zou het doen als "keukenkastjes" ophangen .. die hebben een rails welke je aan de muur kan bevestigen
En haken die in het kastje "verstelbaar" zijn,
Dat is een haaklatje kan ook met hout werken en "french cleat" systeem (wat het zelfde als ik hierboven heb geschreven)
[Afbeelding]
Goed punt, neem ik meeTja deurtjes .. een klep omlaag en daarop leunen (lees kids die het als trap gebruiken) is nog minder bevordelijk tenzij je er genoeg schroeven in jast .. en dan nog.. .. afstelbare kastdeuren zijn daarom wel wenselijk(er) .. denk ik.
FYI, je ophanging is alleen zwaartekracht gerelateerd .. als je nu veel gewicht zou zet /hangt aan de voorkant .. (vrouwlief die 100kg vaas neer mikt) wil je dat de achterkant maximaal contact maakt (druk verdelening) met de wand ..
- of korter gezegd doe aan de onderzijde een lat van 10cm hoog tussen muur en te bouwen kastvan links naar rechts.
- Waarom zou je de haaklat niet combineren met een verstelbaar systeem ?Sander B schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 12:53:
[...]
Een rail van 2m zou kunnen, afhankelijk van hoe het uitkomt met de bevestigingspunten. De haken die ik kan vinden zitten in de kast allemaal tegen een zijwand. Aan de linkerkant is de enige mogelijkheid dan meteen de zijwand, en als de haak 30 cm van het dichtstbijzijnde bevestigingspunt af zit kan dat een probleem zijn. Bovendien heb ik een beetje moeite om een geschikte 2m rail te vinden. Dichtste bij is deze https://www.meubelbeslagonline.nl/kastophanger/rail, maar die is al 2x1m wat het al veel minder handig maakt![]()
[...]
Dat is een haaklatmaar ik ga liever voor iets verstelbaars als dat enigszins mogelijk is.
[...]
Goed punt, neem ik mee
- en ipv "maar 2" zou je ook 4 verstelbare pootjes kunnen gebruiken..
2x 1m is niet handig met 60cm HoH ik zou minimaal een 180cm plank/z-profiel(ofzo) nemen zodat je op 3 punten kan schroeven. (liefst 6 of 9 schroef punten .. voor krachten verdeling.)
Tja vanalles
De ophangrails van de Ikea keukens? https://www.ikea.com/nl/nl/p/metod-ophangrail-verzinkt-60205664/Sander B schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 12:53:
[...]
Een rail van 2m zou kunnen, afhankelijk van hoe het uitkomt met de bevestigingspunten. De haken die ik kan vinden zitten in de kast allemaal tegen een zijwand. Aan de linkerkant is de enige mogelijkheid dan meteen de zijwand, en als de haak 30 cm van het dichtstbijzijnde bevestigingspunt af zit kan dat een probleem zijn. Bovendien heb ik een beetje moeite om een geschikte 2m rail te vinden. Dichtste bij is deze https://www.meubelbeslagonline.nl/kastophanger/rail, maar die is al 2x1m wat het al veel minder handig maakt
Hoe sorteren jullie de bitjes & boortjes ?
ik heb 2 bakken, 1 voor bitjes gesorteerd op torx,hex,kruis,plat enzv.. en 1 bak voor boortjes.
Maar echt lekker vind ik het niet vaak zit ik te graven voor bepaalde bitjes.. en zolang ze niet stuk zijn (die gaan de prullenbak in) verzamel ik ze .. en waarom weggooien ?
Eigenlijk zoek ik een manier om snel overzichtenlijk de juiste bitje(s) te vinden .. en niet te groot (bulky) opgeslagen
ik heb 2 bakken, 1 voor bitjes gesorteerd op torx,hex,kruis,plat enzv.. en 1 bak voor boortjes.
Maar echt lekker vind ik het niet vaak zit ik te graven voor bepaalde bitjes.. en zolang ze niet stuk zijn (die gaan de prullenbak in) verzamel ik ze .. en waarom weggooien ?
Eigenlijk zoek ik een manier om snel overzichtenlijk de juiste bitje(s) te vinden .. en niet te groot (bulky) opgeslagen
Tja vanalles
Toevallig vorige week gedaan. Had een tube (ook in kitbus te krijgen, maar die tube met dop is wat beter te bewaren) van Bison geloof ik. Paar dotjes er op, even aandrukken of aankloppen met rubberen hamer en klaar.G.Scholtens schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:06:
[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 17-01-2020 13:40 ]
Een verstelbare haaklat? Hoe zie je dat voor je?vso schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 13:01:
[...]
- Waarom zou je de haaklat niet combineren met een verstelbaar systeem ?
- en ipv "maar 2" zou je ook 4 verstelbare pootjes kunnen gebruiken..
2x 1m is niet handig met 60cm HoH ik zou minimaal een 180cm plank/z-profiel(ofzo) nemen zodat je op 3 punten kan schroeven. (liefst 6 of 9 schroef punten .. voor krachten verdeling.)
Het aantal haken dat je kunt gebruiken is afhankelijk van hoeveel verticale schotten je in je kast hebt (kasthangers zitten tegen zijwanden), op het moment zijn dat er 3 - uiterst links, uiterst rechtst, en nog 1 op 2/3 van de afstand. Die 2x1m leek me ook niet handig, maar 1x2 m zou kunnen afhankelijk of de buitenkant van de kast een beetje in de buurt zit van een lat.
Damn, alles naar afgezochtHulkkonen schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 13:19:
[...]
De ophangrails van de Ikea keukens? https://www.ikea.com/nl/nl/p/metod-ophangrail-verzinkt-60205664/

één of twee goede sets bits kopen.vso schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 13:34:
één of twee goede sets boren kopen.
Alle oude / brakke / goedkope / slechte gewoon weggooien.
je kan altijd een lege casette kopen en daar je set in bewaren.
Of een paar bitblocks en een houdertje
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
zo je post dusSander B schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 13:44:
Damn, alles naar afgezochtga binnenkort eens kijken hoe die uitkomt ten opzichte van de latten
je laatste regel had de eerste moeten zijn, zo zie ik het ook namelijk .. eerst zoiets gebruiken en dan de haken erop afstellen.Een verstelbare haaklat? Hoe zie je dat voor je?
Het aantal haken dat je kunt gebruiken is afhankelijk van hoeveel verticale schotten je in je kast hebt (kasthangers zitten tegen zijwanden), op het moment zijn dat er 3 - uiterst links, uiterst rechtst, en nog 1 op 2/3 van de afstand. Die 2x1m leek me ook niet handig, maar 1x2 m zou kunnen afhankelijk of de buitenkant van de kast een beetje in de buurt zit van een lat.
en dus niet verstelbare haaklat maar 1 goeie lange van 180 tot 200 cm
Tja vanalles
Je kan ook deuren op maat laten maken, online genoeg zaakjes te vinden die dat doen. En dan verdiepingshoge deuren. Wel even opletten of je niet ergens een lamp van het plafond veegt.gitaarwerk schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:43:
[...]
Ja, was totaal niet de planning. De oude vloer eruit slopen ging niet helemaal zoals verwacht, en we hebben nieuwe dekvloer moeten laten storten met een deel van de oude er nog onder. Anders zou het geheel voorlopig niet door gaan.
[...]
Ik denk dat erin laten zitten de beste optie is. Het zijn vrij dunne posten, met een beetje beleid en rust kan het wel mooi afgewerkt worden.
[...]
Daar hebben we ook aan gedacht. Dat zie je ook steeds vaker (hoge deuren). en heeft ook wel wat. Maar niet ieder kozijn is gelijk helaas. We hebben 1 plek waar het niet mogelijk is meer de kozijn goed te maken. Maar aantal cm wat we minder hebben is niet enorm veel. En plek is ook minder boeiend (kelderdeur). De rest moet wel netjes gedaan worden.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Iemand goeie tip of is er een hulpmiddel om zo recht mogelijk gaten te boren? (Heb geen kolomboor) het gaat om de slotgaten in een deur, dus redelijk belangrijk dat ze recht zijn.
Op het zicht vind ik lastig omdat je zelf nooit recht kan kijken.
Zou zoiets https://www.vidaxl.nl/e/4...eVt5w9nS-kbEaAtDoEALw_wcB wat zijn?
Heb van de week deze gekocht https://www.toolstation.nl/wiha-bit-box/p59493 ideaal, alle bitjes zitten erin, doosje kan ook aan je broekriem en is compact.vso schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 13:34:
[ Voor 68% gewijzigd door Martinusz op 17-01-2020 22:34 ]
Float like a butterfly, sting like a bee.
boorhulp ?Martinusz schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 22:22:
Iemand goeie tip of is er een hulpmiddel om zo recht mogelijk gaten te boren? (Heb geen kolomboor) het gaat om de slotgaten in een deur, dus redelijk belangrijk dat ze recht zijn.

vind ik zonde heb immers al een aardige verzameling ..Heb van de week deze gekocht https://www.toolstation.nl/wiha-bit-box/p59493 ideaal, alle bitjes zitten erin, doosje kan ook aan je broekriem en is compact.
Tja vanalles
Voor de kleinere gaten idd een idee, alleen moet ook een gat van 16 boren door de deur.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Voor het mooiste resultaat moet je van 2 kanten boren.
Wellicht dan eerst voorboren met (een boorhulp en) een dunnere boor?
Zelf een 'boormal' maken door simpelweg 2 stukken hout als een L aan elkaar te verbinden en dan de binnenhoek te gebruiken als geleider voor recht te boren?Martinusz schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 22:22:
Louzy#2475
Vraag iemand met een kolomboor om in een balkje een gat te boren met de gewenste diameter, dan kan je deze op je deurplaatsen met lijmklemmen bijvoorbeeld.Martinusz schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 22:22:
[...]
Heb van de week deze gekocht https://www.toolstation.nl/wiha-bit-box/p59493 ideaal, alle bitjes zitten erin, doosje kan ook aan je broekriem en is compact.
klinkt goed, maar ik zou eerder een dik stuk hout pakken dan een L vorm bouwen ..louzy82 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 23:47:
[...]
Zelf een 'boormal' maken door simpelweg 2 stukken hout als een L aan elkaar te verbinden en dan de binnenhoek te gebruiken als geleider voor recht te boren?
met een dunne boor idd en van 2 kanten lijkt mij the way to gonokiaan958GB schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 23:29:
Voor het mooiste resultaat moet je van 2 kanten boren.
en een stuk hout erop klemmen tegen versplintering
komen deuren tegenwoordig niet met gaten voorgeboord ?
en anders vraag je een sleutelmaker voor een paar tientjes
[ Voor 7% gewijzigd door vso op 18-01-2020 08:13 ]
Tja vanalles
Die boorstandaard heb ik hier liggen. Werkt best aardig voor het doel dat je voor ogen hebt. Wel wat duur als je hem alleen daarvoor gebruikt. Als je in de buurt van Nijmegen woont, dan mag je hem best even komen lenen.Martinusz schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 22:22:
Punctuality is the politeness of kings
Blokhaakje ernaast houden, kan je van twee kanten kijken of de boor lijnt.Martinusz schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 22:22:
En van twee kanten boren.
Het is geen rocket science, er komt een afdekplaat overheen neem ik aan.
Je wil niet weten hoe vaak ik sloten tegenkom die er door een blinde ingehakt lijken te zijn.
en 6x checken dat je vloer plafond en kozijn wel recht zijn. Heb hier 2 deuren waar dat waarschijnlijk niet goed zou gaan omdat de gibo lijmert zijn bril niet op hadSeñor Sjon schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 14:13:
[...]
Je kan ook deuren op maat laten maken, online genoeg zaakjes te vinden die dat doen. En dan verdiepingshoge deuren. Wel even opletten of je niet ergens een lamp van het plafond veegt.
Pz2, Ph2, Tx20 en dan ben je er toch?vso schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 13:34:
Ik heb een wera impaktor setje en Eem bosch blauw doosje, alles netjes gesorteerd. Daarnaast een gele snap on ratel die misschien wel 30 jaar oud is, waar bovenin 5 bitjes zitten voor het kleine spul, ph1 enz.
Werkt prima.

K to the KillaZ
Speedboor neem ik aan? Kwestie van je boormachine gewoon recht houden. Als het een beetje scheef is is niet erg, komt toch een slotplaat oid overheen.Martinusz schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 23:18:
[...]
Voor de kleinere gaten idd een idee, alleen moet ook een gat van 16 boren door de deur.
Maar bij je sluitwerk zal ongetwijfeld een aftekenmalletje meegeleverd zijn. Als je die gebruikt kan het niet mis.
Ik moet een gat (40mm) in een betonmolen vullen, als ik speelzand in plaats van metselzand gebruik, is dat problematisch?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Nee, dit is mij na vele malen lezen echt niet duidelijk. Gat in de betonmolen? En dat vullen met speelzand? Wat?breinonline schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 15:06:
Ik moet een gat (40mm) in een betonmolen vullen, als ik speelzand in plaats van metselzand gebruik, is dat problematisch?
Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!
Stomme autocorrect.... nieuwe poging:
Ik moet een gat (40mm) in een betonvloer vullen, als ik speelzand in plaats van metselzand gebruik, is dat problematisch?
Ik moet een gat (40mm) in een betonvloer vullen, als ik speelzand in plaats van metselzand gebruik, is dat problematisch?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Heb je een linkje voor dat plastic?silmaril8 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:43:
[...]
Ik heb ook mijn (metalen) deurposten 1-2cm omhoog gezet (zodat het laminaat er onder door kon lopen) en toen pasten inderdaad de glazen bovenlichten niet meer. 1-2 cm afsnijden gaat/ging een beetje moeilijk en heb toen maar alles vervangen door transparante plastic bovenlichten.
Voordelen plastic bovenlichten:
- heel makkelijk op maat te maken
- breekt niet (itt enkel glas)
- heel goedkoop
Wel 1 groot nadeel: het krast redelijk makkelijk. Maar goed, wanneer maak je nou die bovenlichten schoon met een ruwe doek?
Je kan trouwens ook voor een opaal/melkglas plastic bovenlicht gaan (als je het liefst zo min mogelijk licht doorgaan wil hebben). Heb je ook minder last van krassen.
Dat zal gewoon polymethylmethacrylaat (plexiglas) zijn of in het betere geval lexan
Niet aan beginnen, glas kost voor dergelijk afmetingen echt geen drol, heeft meer massa en is doorgaans zelfs goedkoper. en dan heb ik het nog niet over het aantrekken van vuil.
https://www.hornbach.nl/s...0-mm/8055679/artikel.html
Het was inderdaad plexiglas (5mm) 100 bij 200cm voor 67 euro. Heb er 8 bovenlichten uitgehaald. Makkelijk zelf op maat kunnen maken. Zou wel minstens 4 of 5mm nemen voor bovenlicht. En nee, het trekt geen vuil of stof aan (integendeel zelfs). En zoals gezegd, het breekt niet.
Bij Praxis hebben ze het ook. Wacht op 25% korting en koop daar een plaat.
Praxis app installeren en je hebt vrijwel continu 25% korting....silmaril8 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 21:17:
Sometimes you need to plan for coincidence
@breinonline
Metselzand is scherp zand, speelzand rond.
Het zal dus veel minder stevig zijn en de toplaag verzand eerder bij belasting.
Maar het blijft wel zitten door hechting van het cement aan de wand, 40 mm is niet een constructief probleem.
Metselzand is scherp zand, speelzand rond.
Het zal dus veel minder stevig zijn en de toplaag verzand eerder bij belasting.
Maar het blijft wel zitten door hechting van het cement aan de wand, 40 mm is niet een constructief probleem.
Wat in zichzelf al een naaistreek is natuurlijk
Maar gelukkig staat op https://www.praxis.nl/acties/kortingsbonnen de meest recente bon en die kunnen ze ook vanaf je telefoon scannen aan de kassa. Heb je iig geen invasief gedrag van een commercieel bedrijf te pakken.
Ik heb HR ++ glas laten plaatsen op een paar plekken waar eerst dubbel glas zat. Mij valt op dat de kopse kanten van de glaslatten niet gegrond zijn.
Het kozijn is overigens niet haaks , wat bij het inmeten al duidelijk was. Charme van een oud huis zeg maar 😉. Nu zien we dus heel goed de zwarte randen van het glas (dat was bij het oude dubbel glas nog niet zo). En de verstekken zit een flinke kier in.
Ik wil de aannemer hier nog over gaan bellen, omdat ik het slordig vind dat de glaslatten niet gegrond zijn aan de zaagzijden en je er nu moeilijk tot niet bij kunt. En ik vraag me af of het glas niet anders geplaatst had kunnen worden. Toen het klaar was , was het donker en was de timmerman snel weg.
Of is dit muggenziften?

Het kozijn is overigens niet haaks , wat bij het inmeten al duidelijk was. Charme van een oud huis zeg maar 😉. Nu zien we dus heel goed de zwarte randen van het glas (dat was bij het oude dubbel glas nog niet zo). En de verstekken zit een flinke kier in.
Ik wil de aannemer hier nog over gaan bellen, omdat ik het slordig vind dat de glaslatten niet gegrond zijn aan de zaagzijden en je er nu moeilijk tot niet bij kunt. En ik vraag me af of het glas niet anders geplaatst had kunnen worden. Toen het klaar was , was het donker en was de timmerman snel weg.
Of is dit muggenziften?

@Waypoint de zwarte randen bij je glas zou kunnen icm het kozijn, maar die glaslatten zijn van het niveau vrijdagmiddag 1600.....
K to the KillaZ
Kunt altijd even bellen, maar dat de kopse zijkanten niet geschild zijn is meestal wel standaard. Die zagen ze vaak ter plekke op maat en dan is schilderen wat lastig.
maar volgens mij moet alles nu geschilderd worden of niet. Dan even meteen deze kantjes meepakken.
Naadjes afkitten was wel zo netjes geweest...
maar volgens mij moet alles nu geschilderd worden of niet. Dan even meteen deze kantjes meepakken.
[ Voor 8% gewijzigd door Cyberpope op 19-01-2020 11:53 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Kan je het niet dichtpurren? Bij zo'n kleine hoeveelheid is je mortel droog voor het uitgehard is.breinonline schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 15:50:
Stomme autocorrect.... nieuwe poging:
Speelzand heeft overigens een rondere korrel dan metselzand; waardoor je een hoop sterkte verliest.
Mocht je toch willen vullen met mortel, pak dan gewoon een kant en klare mix.
Ik ga een muurtje van ytong blokken maken voor onze nieuwe L-vormige keuken. Dit muurtje komt haaks op een bestaande muur (het is nu een open keuken).
Als ik me verdiep in de werkwijze zie ik dat je de blokken op de bestaande vloer (volgens mij een normale dekvloer op het beton) kunt lijmen, of middels een u profiel. Wat is in mijn situatie handiger? Zo’n profiel lijkt me handig omdat je hem dan echt recht en haaks kunt maken, zolang het profiel maar haaks op de muur staat.
Het muurtje wordt 1,40 hoog en 2,45 lang. Zit dan alleen vast aan de bestaande muur, niet aan het plafond of aan een andere muur.
En is dit stevig genoeg als ik elke laag vast zet met van die ankers aan de muur? De bovenkant en de kopsekant wil ik dan waarschijnlijk afwerken met zo’n gibolat o.i.d.
Als ik me verdiep in de werkwijze zie ik dat je de blokken op de bestaande vloer (volgens mij een normale dekvloer op het beton) kunt lijmen, of middels een u profiel. Wat is in mijn situatie handiger? Zo’n profiel lijkt me handig omdat je hem dan echt recht en haaks kunt maken, zolang het profiel maar haaks op de muur staat.
Het muurtje wordt 1,40 hoog en 2,45 lang. Zit dan alleen vast aan de bestaande muur, niet aan het plafond of aan een andere muur.
En is dit stevig genoeg als ik elke laag vast zet met van die ankers aan de muur? De bovenkant en de kopsekant wil ik dan waarschijnlijk afwerken met zo’n gibolat o.i.d.
Op de dekvloer is het profiel handig, op de cementvloer (dus zonder dekvloer) in het cement. Die vloer is niet vlak en je krijgt je profiel dus ook niet vlak gemonteerd.
Je kan de bovenkant ook nog met veerankers aan het plafond bevestigen, dan moet het stevig genoeg zijn.
Je kan de bovenkant ook nog met veerankers aan het plafond bevestigen, dan moet het stevig genoeg zijn.
[ Voor 24% gewijzigd door breinonline op 19-01-2020 13:52 ]
M’n schoonouders hebben een vakantiehuisje gekocht waarbij de bijbehorende schuur aan één kant erg slecht is.
Ik wil kijken of we de schuur weer kunnen oplappen. Hoe kan ik het best te werk gaan om onderstaande planken te vervangen?
Ik dacht aan de (droge) binnenkant een paar balken of een plaat OSB verticaal tegen de muur te plaatsen en daarna de rotte balken te verwijderen en vervangen.
Zijn er nog handige tips hierbij?
Ik wil kijken of we de schuur weer kunnen oplappen. Hoe kan ik het best te werk gaan om onderstaande planken te vervangen?
Ik dacht aan de (droge) binnenkant een paar balken of een plaat OSB verticaal tegen de muur te plaatsen en daarna de rotte balken te verwijderen en vervangen.
Zijn er nog handige tips hierbij?

@Goofyduck384
https://www.illbruck.com/...met-pu700-steen-houtlijm/
Ik zou die U profielen lekker in de winkel laten, dat randje kom je een keer tegen en is dan erg vervelend om af te werken op het moment dat je iets anders wilt dan een plintje. Voor de rechtheid gewoon langs een lijn of lat werken, daar heb je geen U-profiel voor nodig.
Ik wil je niet bang maken en meestal gaat het goed, maar in de bouw is een dergelijk muurtje in de meeste gevallen voor risico van de opdrachtgever ,omdat het gewoon niet ideaal is, de oplossing die wel redelijk stevig te maken is is een regelwerk en het muurtje van gipsplaten maken. of een (haakse)hoek aan het blokken-muurtje maken.
edit: Een breder blok pakken helpt ook al een beetje
https://www.illbruck.com/...met-pu700-steen-houtlijm/
Ik zou die U profielen lekker in de winkel laten, dat randje kom je een keer tegen en is dan erg vervelend om af te werken op het moment dat je iets anders wilt dan een plintje. Voor de rechtheid gewoon langs een lijn of lat werken, daar heb je geen U-profiel voor nodig.
Ik wil je niet bang maken en meestal gaat het goed, maar in de bouw is een dergelijk muurtje in de meeste gevallen voor risico van de opdrachtgever ,omdat het gewoon niet ideaal is, de oplossing die wel redelijk stevig te maken is is een regelwerk en het muurtje van gipsplaten maken. of een (haakse)hoek aan het blokken-muurtje maken.
edit: Een breder blok pakken helpt ook al een beetje
[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 19-01-2020 14:06 ]
Op maat zagen, likje snelgrond erop, even wegleggen en monteren.Cyberpope schreef op zondag 19 januari 2020 @ 11:52:
Kunt altijd even bellen, maar dat de kopse zijkanten niet geschild zijn is meestal wel standaard. Die zagen ze vaak ter plekke op maat en dan is schilderen wat lastig.
Idd hoekjes afkitten, en de neuslat in een lichte hoek zagen, en ook gronden en afkitten.
Dit was echt een haastklusje by the looks of it.
Wise enough to play the fool
De glaslatten kunnen netter, maar het kan ook veel erger. Ze moeten nog gekit en geschilderd worden en dan is het opgelost. Is op die eerste foto de zwarte rand van het glas aan de binnenzijde zichtbaar? Dat lijkt me onacceptabel. Ziet er uit alsof het kozijn scheef is, maar er gewoon recht glas is geplaatst (veel goedkoper natuurlijk).Waypoint schreef op zondag 19 januari 2020 @ 11:15:
Ik heb HR ++ glas laten plaatsen op een paar plekken waar eerst dubbel glas zat. Mij valt op dat de kopse kanten van de glaslatten niet gegrond zijn.
Of is dit muggenziften?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
@Waypoint
Dat is wel slecht ingemeten, rechthoekig gemiddeld.
Het had prima exact met het kozijn mee gemaakt kunnen worden (kies afwijkend model), vergt iets meer inmeetwerk en is iets duurder. (Bij anders dan de standaard afwijkende modellen moet je een tekening zelf maken en mailen voor prijsopgave/bestelling, geef ook op of de tekening de binnen (bij plaatsing vanaf binnen) of buitenzijde (zoals bij jou) is.)
Een scheef kozijn hoeft er dus niet zo uit te zien, nu is alles scheef.
Het ligt een beetje aan je opdracht en wat afgesproken is maar ik zou er niet zomaar mee akkoord gaan.
Tenzij je het zelf ingemeten hebt?
Het is een beetje beunwerk zo.
Het aluminium hoort gelijk met de dagkant te lopen, niet onder of boven dieper verlopend naar uit-stekend.
Daar is ook een sponningfrees voor, als je sponning niet past met HR++, ipv megadikke glaslatten.
Enige wat je nu kan doen om het te verhullen is het glas een rand meeschilderen, als je flinke korting krijgt..
Of een nieuw raam wel op maat eisen, goed ingemeten. Bij inmeten bleek al dat het kozijn scheef was zeg je immers.
De glaslatten verdienen geen schoonheidsprijs, de timmerman had deze of moeten gronden of plamuren/kitten in de hoeken. (en voortaan een bril op zetten)
Dat is wel slecht ingemeten, rechthoekig gemiddeld.
Het had prima exact met het kozijn mee gemaakt kunnen worden (kies afwijkend model), vergt iets meer inmeetwerk en is iets duurder. (Bij anders dan de standaard afwijkende modellen moet je een tekening zelf maken en mailen voor prijsopgave/bestelling, geef ook op of de tekening de binnen (bij plaatsing vanaf binnen) of buitenzijde (zoals bij jou) is.)
Een scheef kozijn hoeft er dus niet zo uit te zien, nu is alles scheef.
Het ligt een beetje aan je opdracht en wat afgesproken is maar ik zou er niet zomaar mee akkoord gaan.
Tenzij je het zelf ingemeten hebt?
Het is een beetje beunwerk zo.
Het aluminium hoort gelijk met de dagkant te lopen, niet onder of boven dieper verlopend naar uit-stekend.
Daar is ook een sponningfrees voor, als je sponning niet past met HR++, ipv megadikke glaslatten.
Enige wat je nu kan doen om het te verhullen is het glas een rand meeschilderen, als je flinke korting krijgt..
Of een nieuw raam wel op maat eisen, goed ingemeten. Bij inmeten bleek al dat het kozijn scheef was zeg je immers.
De glaslatten verdienen geen schoonheidsprijs, de timmerman had deze of moeten gronden of plamuren/kitten in de hoeken. (en voortaan een bril op zetten)
[ Voor 34% gewijzigd door Teijgetje op 19-01-2020 16:57 ]
Dat wordt lastig aangezien het muurtje maar 1,45m hoog wordt en m’n plafond op 2,60m zitbreinonline schreef op zondag 19 januari 2020 @ 13:51:
Mij lijkt een ytong muurtje vanwege de zwaarte stabieler dan een houten Rachel-frame met daarop gipsplaten. Dat is toch veel lichter en onstabieler omdat het niet vastzit aan het plafond?twain4me schreef op zondag 19 januari 2020 @ 14:02:
Ik was van plan blokken te gebruiken van 10cm dik.
Een frame kan je aan de vloer schroeven en zo een beetje momenten mee opnemen, ytong achtig spul kan dat eigenlijk niet, die breken/scheuren, daarom is breder ook beter . dan werkt de breedte van de steen mee om momenten op te nemen. Wanneer ik het zou doen met ytong zou ik ook 10cm of dikker pakken.Goofyduck384 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 16:42:
[...]
Dat wordt lastig aangezien het muurtje maar 1,45m hoog wordt en m’n plafond op 2,60m zit![]()
[...]
Mij lijkt een ytong muurtje vanwege de zwaarte stabieler dan een houten Rachel-frame met daarop gipsplaten. Dat is toch veel lichter en onstabieler omdat het niet vastzit aan het plafond?
En op het moment dat de keuken er tegen staat wordt het een heel stuk stabieler allemaal.
[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 20-01-2020 00:31 ]
Zo weer wat geleerd. Een purpistool niet laten liggen zonder bus erop. Dan hard het pur helemaal uit en gaat dat veertje in de bushouder zo vast zitten dat het niet uit elkaar krijgt en dus niet meer schoon.
Dus als de bus er toch af gaat, gelijk pistool uit elkaar halen en helemaal schoonmaken. Dat kan ik mooi toepassen bij de nieuwe.
Dus als de bus er toch af gaat, gelijk pistool uit elkaar halen en helemaal schoonmaken. Dat kan ik mooi toepassen bij de nieuwe.
Als je blokken van 15cm pakt heb je voldoende stabiliteit. Als de vloer waar je het muurtje op gaat zetten helemaal vlak en waterpas is leg je de eerste laag in de lijm, anders in een kimlaag van cementmortel. Afwerken zou ik door een stukadoor laten doen.Goofyduck384 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 16:42:
[...]
Dat wordt lastig aangezien het muurtje maar 1,45m hoog wordt en m’n plafond op 2,60m zit![]()
[...]
Mij lijkt een ytong muurtje vanwege de zwaarte stabieler dan een houten Rachel-frame met daarop gipsplaten. Dat is toch veel lichter en onstabieler omdat het niet vastzit aan het plafond?
[ Voor 3% gewijzigd door Nhz op 19-01-2020 17:18 ]
Groetjes
Dit topic is gesloten.