[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.034.100 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-09 21:55
-DarkShadow- schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 09:42:
[...]
Hier mist een folie. Hoe lang zit dit er al zo in?
Sinds 1982.

@joerivds Thanks, ik ga het vanavond eens precies uitmeten en anders raveelbalken plaatsen! Heb je nog een advies voor wat voor dikte/grootte balk?

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

CurlyMo schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 09:45:
[...]

Voordeel van ALU PIR is natuurlijk dat je geen folie's nodig hebt. Als het dus zonder kan, dan graag. Met rachels bedoel je hetzelfde als wat ik staanders noem? Dit is hoe @Nhz het heeft gedaan, maar vraag me dus af of dat vurenhout is, en zo ja, of dat wel kan:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Oftewel, alleen verticale balken. Toevalliger wijs hadden we hetzelfde plan en dezelfde constructie, hij was alleen eerder met de uitvoering :)
Foto 1 is de constructie, daarvoor is vuren prima.
Op foto 2 zie je ook de folie die ik bedoelde. Voor de verticale latjes daar zou ik geïmpregneerd vuren gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
joerivds schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 09:52:
[...]
Op foto 2 zie je ook de folie die ik bedoelde. Voor de verticale latjes daar zou ik geïmpregneerd vuren gebruiken.
En als ik de folie weg laat, dan gewoon ook de constructie zoals in foto 1 van geïmpregneerd vuren?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen

Hulkkonen

I wear them at night

Henkie schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 09:46:
[...]

@joerivds Thanks, ik ga het vanavond eens precies uitmeten en anders raveelbalken plaatsen! Heb je nog een advies voor wat voor dikte/grootte balk?
Het hoeft niet veel te hebben, 45x70 is zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen

Hulkkonen

I wear them at night

CurlyMo schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 09:54:
[...]

En als ik de folie weg laat, dan gewoon ook de constructie zoals in foto 1 van geïmpregneerd vuren?
Ik zou altijd folie toepassen. Ook al is je isolatie waterbestendig, je aansluiting van isolatie op het hout is nooit 100% en er kan dus water naar binnen komen, óók met een massieve buitenplaat (condens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01:37
-DarkShadow- schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 09:41:
[...]

Over het algemeen zijn wave grodijnen minder stof per meter dan enkele plooi of dubbele plooi.
Dus hoe meer/groter de plooi of wave, hoe breder de stof moet zijn. ;)
Het is een ander systeem dan gordijnen met enkele of dubbele plooi, dus wellicht ook een ander railsje.
Google eens op "Wave gordijnen". ;)
Op plaatjes, en bv bij bestellen, kan je zien dat er altijd een rechte rail boven zit. ;)
Het gordijn hangt er altijd onder, de wave zit nl. in het gordijn zodat de rail verdekt ophangen niet kan, zoals bij geplooid wel kan omdat die naast de rail zitten/hangen

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 16:12
Oilman schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 09:24:
[...]

Afhankelijk van de houtsoort werk je met de vernis vaak kleine vezels omhoog die vervolgens hard worden, met als gevolg dat de tafel weer ruw aanvoelt. Dat is op te lossen door het licht op te schuren en nogmaals in de lak te zetten.
Eiken hout dacht ik zo.

Zal vanavond eens voelen of het echt ruw is. Anders dus licht schuren en extra laag aanbrengen of gewoon zo laten zoals het nu is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@gebruikershaes

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/Xy8AAOSwUP5cUyO-/s-l500.jpg

https://www.ebay.com/itm/...Durable-New-/163518089959

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2019 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:00
-DarkShadow- schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 09:41:
[...]

Over het algemeen zijn wave grodijnen minder stof per meter dan enkele plooi of dubbele plooi.

[...]

Het is een ander systeem dan gordijnen met enkele of dubbele plooi, dus wellicht ook een ander railsje.
Anders misschien, maar wel op een andere plek omdat je voor de wave aan twee kanten van de rail ruimte nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

sorted.bits schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 04:58:
[...]

Ook, zorg dat je 2 schroefboormachines bij de hand hebt, 1 voor het boren en 1 voor het schroeven. Ik had gewild dat ik eerder een 2e had gepakt... (dom, ik weet het).
Heb nog nooit voorgeboord in gips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 19:02
mark-k schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 22:14:
[...]

Ziet er zeer netjes uit, hoeveel m2 was dit en wat heeft het gekost? Ik mag binnenkort namelijk ook mn betonvloer gaan vervangen -O-
Ik kan Coppens Betonvloeren aanbevelen.
( :P ok het is mijn broer maar toch, ik sta achter het werk wat hij oplevert :) )

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Niet je vraag, maar:
er vanuit gaande dat foto 2 klaar is voor een hpl plaat, Nee vooral niet zo doen, op de manier waarop de onderste lat zit is er geen (voldoende) ventilatie mogelijk achter de hpl plaat. De stijlen moeten in dit geval doorlopen en boven en onder hou je dan een ventilatie opening over. (of een andere oplossing waarbij je ventilatie behoud zoals dubbele rachels of keeplatten)
Dus je maakt je houten constructie daarop bevestig je je lood/ lood vervanger of verholen goot, daar overlapt het folie over en dan komen de vertikale laten, nu blijft er wel een ventilatie opening boven en onder.
om dit makkelijk te kunnen doen is wat achterhout wel handig aan de onderkant.
De latten waar de plaat op wordt bevestigd kan je geimpregneerd nemen, de overige constructie kan prima van vuren zijn (en is dat ook in je foto voorbeeld)

documentatie Ki kern (zie 4.3.3 en de tekeningen daaronder)

detail hpl (pagina 11 detail 2 en 4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-09 17:19
Nice! Exact dat zoek ik. Nu maar hopen dat ik de kabels tussen de isolatie en de gipswand krijg :) . Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02:05

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

S_tef schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 22:43:
[...]

Ik ben nog niet begonnen, ik twijfel alleen of ik er 2 van 30 meter moet kopen of 1 van 50. 2 van 30 kun je natuurlijk koppelen, maar het koppelstuk geeft ook weer een stukje wat niet buigbaar is.
Met 50 meter heb ik geen ervaring, dat is wel erg ver om in één keer te trekken, maar niet onmogelijk.

Als je een veer koopt, koop dan een metalen met wisselbare ogen en een trekkous. Met de trekkous kan je betrouwbaar een kabel aan de veer vastmaken, waarbij alle trekkracht in principe op de mantel van de kabel en niet op de aders. Ik heb daarmee al heel veel kabels met succes getrokken tot 30 meter (lengte van mijn trekveer).
[...]
Ja iets van een "speciaal" glijmiddel staat op het lijstje inderdaad.
[...]
Ja inderdaad iets met een touw spijker en stofzuiger heb ik ook vaker gehoord :).
[...]
Ik zal kijken voor een speciaal glijmiddel voor kabels te trekken.
Qua glijmiddel, geen afwasmiddel gebruiken. Dat glijdt zolang het nat is, maar droogt op met residu en dan zit de kabel vast. Vaseline of siliconen werken het beste en tasten de kabel en buis niet aan.
Ik heb in mijn huidige woning in alle buizen 2x cat 6 getrokken, met een diameter van 6,5mm (uit m'n hoofd) in 15 mm buizen. 2 kabels in één buis is dan erg krap, maar met vaseline ging het prima.

Ik weet niet of je ook verticaal moet, maar in dat geval, trek van boven naar beneden. De zwaartekracht helpt dan mee.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
twain4me schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:12:
[...]

Dus je maakt je houten constructie daarop bevestig je je lood/ lood vervanger of verholen goot, daar overlapt het folie over en dan komen de vertikale laten, nu blijft er wel een ventilatie opening boven en onder.
Kan ik die folie dan gewoon op het hout nieten zonder te kitten? Mag de buitenkant dus minder luchtdicht dan de binnenkant? Aan de binnenkant moet je de folie namelijk helemaal afgekit te worden aan de randen.

Moet ik verder het stuk HPL dat ik haaks op de zijwang plaats nog afkitten of juist niet als ik jouw Ki-Kern PDF lees?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

louzy82 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:11:
[...]

Ik kan Coppens Betonvloeren aanbevelen.
( :P ok het is mijn broer maar toch, ik sta achter het werk wat hij oplevert :) )
Zou ook wat zijn als je niet achter het werk van je broer zou staan :P

Maar heb m eens een berichtje gestuurd, zit in de buurt dus dat is handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
CurlyMo schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 19:02:
[...]

Kan ik die folie dan gewoon op het hout nieten zonder te kitten? Mag de buitenkant dus minder luchtdicht dan de binnenkant? Aan de binnenkant moet je de folie namelijk helemaal afgekit te worden aan de randen.
ja dat mag het is ook dampopen folie, de buitenkant moet minder dampdicht dan de binnenkant dus nietjes is geen probleem, het gaat om dat eventueel condens of er water of sneeuw binnen waait het langs het folie weer een weg naar buiten vindt
Moet ik verder het stuk HPL dat ik haaks op de zijwang plaats nog afkitten of juist niet als ik jouw Ki-Kern PDF lees?
bedoel je het detail van de zijwang met een stukje aan de voorkant? dus hoe 2 platen opelkaar aansluiten in de hoek?

Ik heb persoonlijk een gruwelijke hekel aan het spul, maar als ik het moet detaileren/laten bouwen laat ik op de rachel in de hoek een hoekprofiel zetten (zoon lelijk pvc ding ) in wit of zwart, daarop een zwelbandje (glasband) en daarover de platen , dan zit er een nette schaduw voeg en oogt het heel redelijk. en is waterdicht (en geen bloot hout) je kan ook zoon epdm voegband zetten, maar dan moet je vrij veel kopen voor dat kleine stukje zowel de pvc profielen als de voegband kan je nieten (bij pvc een paar kloddertjes polymax en een paar nietjes om hem op zijn plek te houden, (tegen het verschuiven)

Tegen het kozijn doe ik het zelfde.. een hoekje (naar binnen zo kan je ook waterdicht op het kozijn aansluiten met zwelband of kit of indien dit niet kan een strip pvc) en dan glasband en dan de plaat
kitten op de plaat gaat er meestal vrij snel smerig uitzien, ik probeer dat altijd te voorkomen. dus waterdicht maken in de laag erachter (incl alle kit en zwelband rommel) en dan de plaat puur als gevelbekleding.

(ik zal even kijken of ik ergens een foto met het principe kan vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
twain4me schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 19:40:
[...]

ja dat mag het is ook dampopen folie, de buitenkant moet minder dampdicht dan de binnenkant dus nietjes is geen probleem, het gaat om dat eventueel condens of er water of sneeuw binnen waait het langs het folie weer een weg naar buiten vindt
Dat scheelt dan weer.
bedoel je het detail van de zijwang met een stukje aan de voorkant? dus hoe 2 platen opelkaar aansluiten in de hoek?
Ja
Ik heb persoonlijk een gruwelijke hekel aan het spul, maar als ik het moet detaileren/laten bouwen laat ik op de rachel in de hoek een hoekprofiel zetten (zoon lelijk pvc ding ) in wit of zwart, daarop een zwelbandje (glasband) en daarover de platen , dan zit er een nette schaduw voeg en oogt het heel redelijk. en is waterdicht (en geen bloot hout)
Kan je i.p.v. zo'n zwelband niet gewoon een oude fietsband pakken :p ? Dan heb je toch ook een waterdichte rubberen afdichting?

Is het slim om ook zo'n hoekprofiel + zwelband tussen de rachel en het kozijn te plaatsen?

Hier zie ik trouwens die EPDM voegband:
http://www.hplplaat.nl/product/epdm-voegband/

Iemand hier nog wat dampopen folie over? Ik heb maar 3 à 4 m2 nodig. Waar ik ook kijk, het is allemaal minimaal 25m2 voor € 50+ :(

[ Voor 9% gewijzigd door CurlyMo op 28-06-2019 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:11
@CurlyMo check marktplaats, had ik 15 m2 dampdicht voor een tientje omdat iemand dat over had van zijn verbouwing.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
KillaZ schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 20:49:
@CurlyMo check marktplaats, had ik 15 m2 dampdicht voor een tientje omdat iemand dat over had van zijn verbouwing.
Heb je daar niet nog een stukje van over verkeerd gelezen :p

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 28-06-2019 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 15:12
Ik heb nog een heel stuk Miofol dampremmend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
clements schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 21:11:
Ik heb nog een heel stuk Miofol dampremmend
Jammer, ik moet dampopen / dampdoorlatend hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 10:38

Nhz

CurlyMo schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 09:45:
[...]

Voordeel van ALU PIR is natuurlijk dat je geen folie's nodig hebt. Als het dus zonder kan, dan graag. Met rachels bedoel je hetzelfde als wat ik staanders noem? Dit is hoe @Nhz het heeft gedaan, maar vraag me dus af of dat vurenhout is, en zo ja, of dat wel kan:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Oftewel, alleen verticale balken. Toevalliger wijs hadden we hetzelfde plan en dezelfde constructie, hij was alleen eerder met de uitvoering :)
Is inderdaad vuren hout. Dit zit immers aan de 'droge' kant. Tussen deze balken zit 10mm PIR. Aan de binnenkant zit damp-dichte folie, aan de buitenkant zit damp-open folie. Na de folie zit er circa 20mm (1 panlat) lucht en vervolgens een 18mm watervaste multiplex plaat.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

twain4me schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:12:
[...]

Niet je vraag, maar:
er vanuit gaande dat foto 2 klaar is voor een hpl plaat, Nee vooral niet zo doen, op de manier waarop de onderste lat zit is er geen (voldoende) ventilatie mogelijk achter de hpl plaat. De stijlen moeten in dit geval doorlopen en boven en onder hou je dan een ventilatie opening over. (of een andere oplossing waarbij je ventilatie behoud zoals dubbele rachels of keeplatten)
om dit makkelijk te kunnen doen is wat achterhout wel handig aan de onderkant.
De latten waar de plaat op wordt bevestigd kan je geimpregneerd nemen, de overige constructie kan prima van vuren zijn (en is dat ook in je foto voorbeeld)

documentatie Ki kern (zie 4.3.3 en de tekeningen daaronder)

detail hpl (pagina 11 detail 2 en 4)
Het is lastig te zien, maar de onderste 'diagonale' lat is een stuk dunner dan de verticale panlatten. De diagonale lat ligt vrij van de uiteindelijke afwerkplaat (watervast mulitplex). Hierdoor is er voldoende ventilatie mogelijk achter de plaat en kan vocht zich niet ophopen.

Geïmpregneerd hout was inderdaad een optie geweest, maar mijn inziens niet nodig.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Nhz schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 00:00:
[...]
Aan de binnenkant zit damp-dichte folie, aan de buitenkant zit damp-open folie.
Waarom aan de binnenkant dampdichte folie als je ALU PIR hebt gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

@CurlyMo Omdat ik zoveel overgangen had van hout naar PIR (middels flexi-pur), dat ik er niet op wilde vertrouwen dat dat volledig dampdicht was. Zeker ook omdat deze kamers niet alleen als slaapkamer, maar ook als speel- en studeerkamer gebruikt gaan worden. Er wordt dus aardig wat vocht geproduceerd en dat wil ik niet in de isolatieschil hebben.

Het is misschien niet perse nodig, maar een rol folie is nagenoeg gratis als je naar het volledige (kosten)plaatje kijkt.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
mark-k schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 19:33:
[...]

Zou ook wat zijn als je niet achter het werk van je broer zou staan :P

Maar heb m eens een berichtje gestuurd, zit in de buurt dus dat is handig.
Dat zou inderdaad wat zijn maar als ik niet overtuigd was zou ik hem toch niet aanbevelen ook al was het m'n broer. :-p

Ik hoorde het ja! Top! Wat een toeval ook dat je zo dichtbij woont /komt te wonen.

Louzy#2475

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 12:28
Veel verbouwingprojecten hierzo, voor andere knutselprojectjes is dit ook hét topic toch? Oude kapstok viel uit elkaar dus maar een nieuwe gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/V2SzbwFVJgU6/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/276xaeWXWFBC/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/3Yw4G6yeNFpc/1k0.jpg

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@FSSF tof gedaan! Ik vraag mij af hoevaak in de praktijk je de haakjes inklapt, volgens mij ben je daar snel klaar mee.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop dat ik hier wat info kan inwinnen. Ik ben bezig met een betonnen tafelblad, 1700x700x60. Voor een eerste keer, mag ik niet klagen denk ik. Hij is nu net uit de mal (kitranden zitten er nog op)

Tafelblad

Hoewel het op zich wel mee valt heb ik op sommige plekken van dit kleine putjes, zie de foto hieronder. De putjes zijn ongeveer een mm groot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/soNct9ssfygyTdoXBYMVF6yT/thumb.png

Uiteraard wil ik deze putjes nog mooi dicht maken en dan het blad verder afwerken. Met mijn GoogleFu skills zou ik een mengsel van cement, water en hechtemulsie moeten gebruiken.
Helaas vind ik, met zoeken op hecht emulsie, enkel één van knauf (welke helaas niet in de bouwmarkten op voorraad is).

Is er misschien een andere naam voor hecht emulsie? of misschien iets anders om deze gaatjes mee te vullen?

(voor wat betreft de afwerking, het idee is een transparante coating mits het beton mooi blijft)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D85
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-09 22:49

D85

Leuk! Ik ben ook bezig een betonnen blad te maken voor de buitenkeuken.
Verwijderd schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 11:30:Is er misschien een andere naam voor hecht emulsie? of misschien iets anders om deze gaatjes mee te vullen?
Heb GFRC gebruikt, goed aangetrild en letterlijk geen putjes in het blad. Wel wat in de zijkanten, maar dat laat ik lekker zo. Je zou kunnen kijken naar iets als dit: https://www.dutchdesignbeton.com/nl/crte-nr7-repairbase-450-gr.html
Verwijderd schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 11:30:(voor wat betreft de afwerking, het idee is een transparante coating mits het beton mooi blijft)
Qua afwerking heb ik sealers van Hebau erop, eerst een impregnering (Colortec) en vervolgens een coating (Prowall). Die heb ik hier gehaald: https://www.highdesignholland.nl/webshop/sealers/hebau. Werkt enorm goed, geen verandering/verdieping van de kleur, water blijft er als parels op liggen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:10
Hier weer een kleine update. De verbouwing nadert zijn einde.

Ikea kast die we al hadden schuin afgezaagd voor onder de schuine wand. Aan de linker kant komt nog een stang voor hangende kleding. Het geheel wordt afgewerkt met schuifdeuren.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ZMhtD26/IMG-20190622-171105.jpg
Trapkast voorzien van legplanken. Bergruimte zat!
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/KzmNLvT/IMG-20190624-165241.jpg
Hele huis voorzien van een lichte laminaat vloer en al de grote spullen verhuisd.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5sCTfmD/IMG-20190624-165222.jpg
Deuren en kozijnen staan allemaal al in de lak. Voorgelakte plinten die zijn helaas nog onderweg... Dus misschien nog wat werk om de overgangen tussen plint en koplatten mooi te maken.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/G7TMZvB/IMG-20190620-173718.jpg
Wastafel even in proefopstelling.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Hqpc3Bq/IMG-20190629-WA0008.jpg
De trap is ondertussen ook mooi wit.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/48nNM7x/IMG-20190616-WA0011.jpg
Slaapkamer voorzien van verlichting.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/86NFHd4/Photo-from-Maarten-van-Spil.jpg

Volgende keer foto's als het helemaal af is! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D85 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 12:21:

Heb GFRC gebruikt, goed aangetrild en letterlijk geen putjes in het blad. Wel wat in de zijkanten, maar dat laat ik lekker zo. Je zou kunnen kijken naar iets als dit: https://www.dutchdesignbeton.com/nl/crte-nr7-repairbase-450-gr.html
Mijn bedoeling was om de 'houdt schuurmachine tegen de mal' manier te gebruiken en hoewel dat vast prima werkt op de eerst paar cm van de rand, had ik niet het idee dat er veel gebeurde midden in het blad. Les voor een volgende keer om ook te kunnen trillen aan de onderkant of toch een andere manier. De hoeveelheid verdikt/getrild is dus niet zo als ik gehoopt had. (vandaar ook de putjes denk ik). Al ben ik, zeker voor een eerste keer, nog steeds erg tevreden.

Bedankt voor de tip voor die reparatie pasta. Enige nadeel hiervan is dat hij wit is, ik zou hem dan op kleur moeten mengen.
Ondertussen ben ik ook wat verder wezen zoeken en ik vermoed dat bijvoorbeeld 'beamix/weber' een cement + hechting verkoopt onder de naam reparatie beton (mits ik de specs goed interpreteer). Dat lijkt ook nog een mogelijke oplossing.
D85 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 12:21:

Qua afwerking heb ik sealers van Hebau erop, eerst een impregnering (Colortec) en vervolgens een coating (Prowall). Die heb ik hier gehaald: https://www.highdesignholland.nl/webshop/sealers/hebau. Werkt enorm goed, geen verandering/verdieping van de kleur, water blijft er als parels op liggen.
Bedankt, ik ben er nog niet uit welke sealers ik zou willen. Wilde eerst weten hoe het blad uit de mal kwam. Ik zal deze in mijn achterhoofd houden, lijkt precies te doen wat ik zou willen. Het tafelblad is voor een tafel naast de BBQ dus de voedselveiligheid spreekt mij wel aan. .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:25
Tranze schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 15:15:
[Afbeelding]
Wastafel even in proefopstelling

Had je geen wit badkamermeubel besteld? :+

Ziet er goed uit!

[ Voor 3% gewijzigd door CappieL op 29-06-2019 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Verwijderd schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 11:30:
Ik hoop dat ik hier wat info kan inwinnen. Ik ben bezig met een betonnen tafelblad, 1700x700x60. Voor een eerste keer, mag ik niet klagen denk ik. Hij is nu net uit de mal (kitranden zitten er nog op)

[Afbeelding: Tafelblad]

Hoewel het op zich wel mee valt heb ik op sommige plekken van dit kleine putjes, zie de foto hieronder. De putjes zijn ongeveer een mm groot.

[Afbeelding]

Uiteraard wil ik deze putjes nog mooi dicht maken en dan het blad verder afwerken. Met mijn GoogleFu skills zou ik een mengsel van cement, water en hechtemulsie moeten gebruiken.
Helaas vind ik, met zoeken op hecht emulsie, enkel één van knauf (welke helaas niet in de bouwmarkten op voorraad is).

Is er misschien een andere naam voor hecht emulsie? of misschien iets anders om deze gaatjes mee te vullen?

(voor wat betreft de afwerking, het idee is een transparante coating mits het beton mooi blijft)
Doorzichtige epoxy :) of afschuren met een beton schuurmachine ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:21
Tranze schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 15:15:
Hier weer een kleine update. De verbouwing nadert zijn einde.

Ikea kast die we al hadden schuin afgezaagd voor onder de schuine wand. Aan de linker kant komt nog een stang voor hangende kleding. Het geheel wordt afgewerkt met schuifdeuren.
[Afbeelding]
Trapkast voorzien van legplanken. Bergruimte zat!
[Afbeelding]
Hele huis voorzien van een lichte laminaat vloer en al de grote spullen verhuisd.
[Afbeelding]
Deuren en kozijnen staan allemaal al in de lak. Voorgelakte plinten die zijn helaas nog onderweg... Dus misschien nog wat werk om de overgangen tussen plint en koplatten mooi te maken.
[Afbeelding]
Wastafel even in proefopstelling.
[Afbeelding]
De trap is ondertussen ook mooi wit.
[Afbeelding]
Slaapkamer voorzien van verlichting.
[Afbeelding]

Ziet er mooi uit allemaal. Welk badkamer meubel is dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:07

Reinier

\o/

CappieL schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 20:06:
[...]

Had je geen wit badkamermeubel besteld? :+
Jammer dat de fronten al aan het delamineren zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranze
GoEV6 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 14:30:
[...]

Ziet er mooi uit allemaal. Welk badkamer meubel is dat?
En bij elkaar geraapt zooitje 😂.
De kast is een Ikea Godmorgon, het blad is echt eiken van Bouwie doe het zelf outlet, de wastafels zijn Wiesbaden Larx. Kranen zijn Hansgrohe Logis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-09 20:58

Guldan

Thee-Nerd

Goed dit is het resultaat van een zondag middag werk

Screendoek

Screendoek restant online besteld en vastgezet met tourniquet haken. Scheelt een hele boel qua temperatuur in de keuken.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:03
Ziet er goed uit, mag ik vragen waar je dat besteld hebt? Ik heb een deur op het zuiden waar ik zoiets ook kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Reinier schreef op zondag 30 juni 2019 @ 14:40:
[...]

Jammer dat de fronten al aan het delamineren zijn.
:+ :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan

Guldan

Thee-Nerd

ThinkPadd schreef op zondag 30 juni 2019 @ 19:14:
Ziet er goed uit, mag ik vragen waar je dat besteld hebt? Ik heb een deur op het zuiden waar ik zoiets ook kan gebruiken.
Tuurlijk, bij de zonnerij heb ik het doek besteld https://www.zonnerij.nl/d...restant-screendoeken.html. Dit was een restant want daar was de prijs aangenamer van. De tourniquets komen van karwei (https://www.karwei.nl/ass...ts-33mm-4-stuks/p/B463252)

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Guldan schreef op zondag 30 juni 2019 @ 18:30:

[Afbeelding: Screendoek]

Screendoek restant online besteld en vastgezet met tourniquet haken. Scheelt een hele boel qua temperatuur in de keuken.
Hoe zet je die tourniquet ogen vast? Speciale tang?

Ik zit naar hetzelfde te kijken maar dacht tafelzeil te pakken. Gezien de kosten en oppervlak (2 ramen en 1 deur over totaal 3m breed). Of zal dit niet genoeg warmte weren? (Ik vermoed zelf van wel, nu slaat t op het gordijn binnen).

Enige waar ik mee zit is dat her op een aluminiumkozijn geschroefd moet worden.
Ik overweeg hiervoor zelftappende schroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-09 19:40
ro3lie schreef op zondag 30 juni 2019 @ 23:11:

Enige waar ik mee zit is dat her op een aluminiumkozijn geschroefd moet worden.
Ik overweeg hiervoor zelftappende schroeven.
Ik zou eerst eens goede dubbelzijdige tape + klittenband proberen, schroeven is wel heel definitief en zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Guldan schreef op zondag 30 juni 2019 @ 19:45:
[...]

Tuurlijk, bij de zonnerij heb ik het doek besteld https://www.zonnerij.nl/d...restant-screendoeken.html. Dit was een restant want daar was de prijs aangenamer van. De tourniquets komen van karwei (https://www.karwei.nl/ass...ts-33mm-4-stuks/p/B463252)
Bedankt voor deze tip, ga hier ook naar kijken !

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-09 21:48

Paladin

Play Ball!

Paladin schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:09:
Ik heb even wat advies nodig, ik wil in onze slaapkamer een inloopkast maken, dit wil ik doen door een hout skelet muurtje te maken van 44x69 balkjes en deze te bekleden met gipsplaten. Nu komt dit wandje op mijn bestaande vloer van plavuizen en wil hier bij voorkeur niet in schroeven en of lijmen.

Kan ik de muur gewoon los op de vloer monteren en vast zetten aan wand en plafond en dan doormiddel van de balken strak monteren voldoende kracht in de muur bouwen dat deze voldoende sterk wordt. Er zal verder weinig spannends met de muur gebeuren en komt een tv aan te hangen en dat is het zo ongeveer wel.

ik heb wel begrepen dat alle balken die in contact met vloer en of muur worden bewerkt met dichtingsband, dus dat zal ik zeker doen.
Om nog even terug te komen op mijn eerdere vraag, en na wat tips van de tweakers hier en op andere plekken, ben ik begonnen met het muurtje en heb ik gebruik gemaakt van dubbelzijdig tape om de onder balk vast te zetten zodat deze niet makkelijk kan schuiven, daarna de staanders er tussen geslagen en vast geschroefd, deze constructie lijkt zich nu goed te houden en iig netjes op zijn plaatse te blijven zitten, zodra muurtje af is zal ik nog wat foto's plaatsen.

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
Iemand nog een goed idee voor het volgende?

Ik wil de ruimte tussen mijn boei van mijn overkapping en de muur van de schutting dichtmaken tegen de regen en wind. Ik wil hier iets te maken wat wel licht door laat omdat ik anders bang ben dat het wat te donker gaat worden.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/dfP8xV1/1.jpg

Het idee is om een stuk glas daar te plaatsen met U profielen. Het bovenste U profiel aan de binnenkant van de boei tegen een balk aan te maken (aan de buitenkant er tegen aan maken zou betekenen dat er water op kan komen te staan).
Het onderste U profiel op de muur.

Probleem 1: De muur loopt niet helemaal recht Aan de voorzijde zou dit net mogelijk zijn verwacht ik (dat het onderste U profiel op de muur past) maar aan de achterzijde is de binnenkant boei gelijk met binnenkant muur.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VH9zGj7/situatie-tekening.jpg
Dit zou ik evt op kunnen lossen door aan de voorzijde het u profiel op de muur te maken en aan de achterzijde een klein L profiel aan de muur te maken waar het u profiel dan op komt.

Probleem 2:
Hoe ga ik voorkomen dat er niet altijd wat water tegen het onderste U profiel staat.
Bovenop de schutting muur is met een cement een hoopje gemaakt wat er voor zorgt dat water naar beide kanten afloopt. Misschien dat ik deze eraf kan breken en opnieuw kan maken na het plaatsen van het U profiel, op een manier waarbij het water alleen naar de buren af loopt.

De muur gaan we nog bewerken, waarschijnlijk glad strijken met beton(look)

[ Voor 4% gewijzigd door louzy82 op 01-07-2019 09:38 ]

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
Wij hebben in onze voorraad / trapkast een luik naar de kruipruimte.
Hoe kan ik hier nu het mooiste een luik in maken qua laminaat? Vloer moet nog gelegd worden in de kast.

Betreft betonvloer en luik van hout.
Moet ik gewoon eerst alles doorleggen en later uitzagen met de multitool? Of eerst om het luik heenleggen en later dat opvullen weer met laminaat? Graag tips / ideeen ik heb er zelf geen ervaring mee.

Kan ook gewoon stuk vinyl in de kast leggen, maar laminaat is wel zo mooi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
G.Scholtens schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:41:
Moet ik gewoon eerst alles doorleggen en later uitzagen met de multitool? Of eerst om het luik heenleggen en later dat opvullen weer met laminaat? Graag tips / ideeen ik heb er zelf geen ervaring mee.
Ga je voor metalen strips langs de randen, dan zou ik alleen voor de multitool gaan. Wil je die niet gebruiken, dan zou ik een invalzaag (met lineaal) pakken met een dun blad. Dan krijg je tenminste mooie rechte snedes. De hoekjes kan je dan met de multitool doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
CurlyMo schreef op maandag 1 juli 2019 @ 10:03:
[...]

Ga je voor metalen strips langs de randen, dan zou ik alleen voor de multitool gaan. Wil je die niet gebruiken, dan zou ik een invalzaag (met lineaal) pakken met een dun blad. Dan krijg je tenminste mooie rechte snedes. De hoekjes kan je dan met de multitool doen.
Denk inderdaad dan multitool met strips langs de zijkant. Multitool heb ik thuis wel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

G.Scholtens schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:41:
Wij hebben in onze voorraad / trapkast een luik naar de kruipruimte.
Hoe kan ik hier nu het mooiste een luik in maken qua laminaat? Vloer moet nog gelegd worden in de kast.

Betreft betonvloer en luik van hout.

Kan ook gewoon stuk vinyl in de kast leggen, maar laminaat is wel zo mooi
Normaliter leg je je laminaat rond het luik en beeindig je dat met een profieltje. Het laminaat op je luik moet wegneembaar zijn. Ik neem aan dat je niet iedere keer alles uitelkaar wil klikken, dus zal je de plankjes op het luik aan elkaar moeten verlijmen. Ik zou kijken of het mogelijk is het laminaat op een plaat je verlijmen en dan het geheel netjes afkorten met een cirkelzaag oid. Desnoods zet je daar ook nog een profieltje om en maak je er zo'n trekoogje in die waarschijnlijk ook in je kruipluik zelf zit.
Dan ziet het er keurig uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Zo, eens een update met een tip van de sluier:

Eind mei/begin juni begonnen we:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Og6ahbpEAxULZ5nt1g1S5UaW/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eIG8OX72ECaGiazLuMgrerLZ/medium.jpg

- Samen met een collega oude keuken + tegels eruit met nieuw leidingwerk, aansluitingen stroom laten aanpassen voor inductie koken, nep quooker, vaatwasser, pyrolyse oven en de gas aansluiting verstopt in de muur :+
- Muren waren gestuced door een bedrijf en heb ik gesausd
- Kozijnen/deuren van RAL 9001 naar 9010
- Shutter lamellen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Vr71qzYcvFkGkGQrqidO1jz0/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/186zNhG6kOpfeYrDxMQ77MZf/medium.jpg

De hond is er net zo klaar mee als ik :+

To do:

- Afwerkingen keuken - pasmaten links en rechts, plinten, recirculatie kap ophangen en het blad kitten.
- Lampen overal in het huis toevoegen
- Lambrisering op de lange muur
- Oneffenheden ij de plinten, trap, etc wegwerken met acrylaatkit
- Traprenovatie (twijfel nog om zelf te doen of laten doen)
- WC verven

En nog 500 andere (kleine) dingen :z

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
PaT schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:03:
[...]

Normaliter leg je je laminaat rond het luik en beeindig je dat met een profieltje. Het laminaat op je luik moet wegneembaar zijn. Ik neem aan dat je niet iedere keer alles uitelkaar wil klikken, dus zal je de plankjes op het luik aan elkaar moeten verlijmen. Ik zou kijken of het mogelijk is het laminaat op een plaat je verlijmen en dan het geheel netjes afkorten met een cirkelzaag oid. Desnoods zet je daar ook nog een profieltje om en maak je er zo'n trekoogje in die waarschijnlijk ook in je kruipluik zelf zit.
Nadeel van zo'n profiel is dat het luik nogal zichtbaar is. Ik heb hier een luik in de vloer die volledig wegvalt doordat je alleen de zaagnaden ziet en het trekoogje. Voor de rest loopt het netjes allemaal door. Inderdaad wel de planken op een plaat vastgezet zodat je het luik in één keer kan openmaken. Zo'n afwerking vraagt wel grotere precisie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
ByteMe_ schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:14:
Ziet er goed uit!
Al die klussen nog doen terwijl jullie er al wel wonen? Ik heb 't met je te doen 😅.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Tranze schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:02:
[...]

Ziet er goed uit!
Al die klussen nog doen terwijl jullie er al wel wonen? Ik heb 't met je te doen 😅.
Thanks, vandaar ook de twijfel of we die trap laten doen. Nu is helaas ook weer de tijd van werken aangebroken. Die kleinere dingen vallen allemaal mee, die doe je (ik) makkelijk tussendoor. De zolder staat op low-prio, die heef nu toch geen vaste aankleding (wordt iets van een speelkamer voor junior en ook wat voor mij/missus. Wellicht een (wo)mancavezolder? :+ Donderdag gaat er iig een dakraam in (de vorige bewoners vonden dat niet belangrijk om te hebben :F)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

ByteMe_ schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:14:
Zo, eens een update met een tip van de sluier:

Eind mei/begin juni begonnen we:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

- Samen met een collega oude keuken + tegels eruit met nieuw leidingwerk, aansluitingen stroom laten aanpassen voor inductie koken, nep quooker, vaatwasser, pyrolyse oven en de gas aansluiting verstopt in de muur :+
- Muren waren gestuced door een bedrijf en heb ik gesausd
- Kozijnen/deuren van RAL 9001 naar 9010
- Shutter lamellen

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De hond is er net zo klaar mee als ik :+

To do:

- Afwerkingen keuken - pasmaten links en rechts, plinten, recirculatie kap ophangen en het blad kitten.
- Lampen overal in het huis toevoegen
- Lambrisering op de lange muur
- Oneffenheden ij de plinten, trap, etc wegwerken met acrylaatkit
- Traprenovatie (twijfel nog om zelf te doen of laten doen)
- WC verven

Zo te zien heb jij ook stalen binnenkozijnen. Hoe heb jij die geschilderd? Wij hebben, ondanks gebruik van primer en goede verf toch gemerkt dat ze heel snel beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
PaT schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:11:
[...]

Zo te zien heb jij ook stalen binnenkozijnen. Hoe heb jij die geschilderd? Wij hebben, ondanks gebruik van primer en goede verf toch gemerkt dat ze heel snel beschadigen.
Dat hebben we ook laten doen dus:

- werd geschuurd
- 2x grondverf erop
- Histor Perfect Finish erop.

Helaas wel terpentine basis, dus over een paar jaar mag het op diverse plekken opnieuw ivm vergelen. Of het snel beschadigt, geen idee, nog niet fanatiek met spullen tegenaan geknald :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 18-09 18:03
PaT schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:11:
[...]

Welke heb je gebruikt? Ik kan je deze aanraden: https://www.sigma.nl/prof...king/sigma-s2u-nova-satin (zie o.a. https://www.onlineverf.nl/product/2799/sigma-s2u-nova-satin/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Even een vraag van mijn kant: wij hebben thuis een boiler (via Eneco). Dit is de Inventum CV120 (zie https://www.warmteservice...-120-ltr-40-kW/p/18954135)

We willen van deze boiler af en naar een warmtewisselaar (omdat we stadsverwarming hebben). Nu hebben we contact gehad met Eneco om deze te laten verwijderen en een warmtewisselaar te installeren. Dit is mogelijk.

We kregen echter een offerte: we kunnen de boiler laten verwijderen (kost dan 250 euro) maar we kunnen hem ook zelf overnemen (kost dan 115 euro). Gek dus: het overnemen + houden is dus een stuk goedkoper.

Waar ik echter mee zit, is dat we er wel vanaf willen als we straks naar een warmtewisselaar gaan. Er lopen nu 4 leidingen naar de boiler toe (een warm water, en koud water; dat snap ik nog :P) maar er lijken ook twee leidingen van de stadsverwarming naar te lopen. Ik snap dus even niet wat we daar nu mee moeten.

Kunnen we gewoon warm + koud water afkoppelen en de stadsverwarming door laten lopen? Want ik snap niet zo goed hoe dit systeem precies in elkaar zit, dus neig er maar naar 250 euro te betalen want dan ben ik overal vanaf.. Het zou wel zonde van het geld zijn als blijkt dat ik ze gewoon kan afdoppen (na het omleggen)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:26
ID-College schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:53:
Even een vraag van mijn kant: wij hebben thuis een boiler (via Eneco). Dit is de Inventum CV120 (zie https://www.warmteservice...-120-ltr-40-kW/p/18954135)

We willen van deze boiler af en naar een warmtewisselaar (omdat we stadsverwarming hebben). Nu hebben we contact gehad met Eneco om deze te laten verwijderen en een warmtewisselaar te installeren. Dit is mogelijk.

We kregen echter een offerte: we kunnen de boiler laten verwijderen (kost dan 250 euro) maar we kunnen hem ook zelf overnemen (kost dan 115 euro). Gek dus: het overnemen + houden is dus een stuk goedkoper.

Waar ik echter mee zit, is dat we er wel vanaf willen als we straks naar een warmtewisselaar gaan. Er lopen nu 4 leidingen naar de boiler toe (een warm water, en koud water; dat snap ik nog :P) maar er lijken ook twee leidingen van de stadsverwarming naar te lopen. Ik snap dus even niet wat we daar nu mee moeten.

Kunnen we gewoon warm + koud water afkoppelen en de stadsverwarming door laten lopen? Want ik snap niet zo goed hoe dit systeem precies in elkaar zit, dus neig er maar naar 250 euro te betalen want dan ben ik overal vanaf.. Het zou wel zonde van het geld zijn als blijkt dat ik ze gewoon kan afdoppen (na het omleggen)..
De boiler die je linkt werkt al op basis van een warmtewisselaar? Dus daar gaat al stadsverwarming doorheen lijkt me?

https://www.warmteservice...g1Y2YxZjdjMjY3ODVmYzYzZjM
HOE WERKT EEN INVENTUM CV-BOILERDe cv-boiler wordt eenvoudig aangesloten op de bestaande cv-installatie. In de binnenketel van de boiler bevindt zich een spiraalvormige warmtewisselaar. Het opgewarmde cv-water uit de cv-ketel wordt door de warmtewisselaar geleid en warmt de in de boiler aanwezige voorraad sanitair water razendsnel op.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Meelobee
  • Laatst online: 23:00

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Lees dit topic al jaren mee en nu eindelijk eens een reden om hier ook zelf eens te posten.

Begin april een nieuw huis gekocht. De eerste week bezig geweest met leegruimen (huis kwam met een volledige jaren 70 inrichting, in totaal ruim 42kuub zooi weggegooid!)
Daarna de 1e etage aangepakt, 2 kinderkamers + onze eigen slaapkamer en nu bijna klaar met de keuken, en die wou ik even showen :)
Ikea keuken met Pinnarp blad, zelf geplaatst.

van/naar:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dilK6mN.jpg

Deze week tegels uitzoeken en daarna verder met de vloer (laminaat)

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:36
ID-College schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:53:

Zijn die stadsverwarmingsleidingen niet gewoon voor het warm houden van je warmwater voorraad. En de vraag is natuurlijk; hoe ziet je stadsverwarmingsaansluiting er uit; bij sommige netyten heb je een boiler/voorraadvat nodig om voldoende warmwater te hebben; of omdat de aansluiting onvoldoende piekvermogen heeft; of omdat de aanvoer naar de huisaansluiting zo weinig circuleert; dat het lang duurt tot je warm water hebt als je moet wachten tot eerst je wisselaar warm is; en dan nog moet wachten tot je warm water van de wisselaar bij je kraan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan

Guldan

Thee-Nerd

ro3lie schreef op zondag 30 juni 2019 @ 23:11:
[...]

Hoe zet je die tourniquet ogen vast? Speciale tang?

[...]
Er zitten aan de zijkant lipjes. Je hebt geen speciale tang nodig maar alleen een hamer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Yes! De nieuwe dakkapel zit er op. 7.00 uur beginnen, 14.00 uur weer weg. Wat een snelheid, maar belangrijker nog: wat een zee van ruimte. Dit had ik eerder moeten doen :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fnfWASS.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/s1HM7hv.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tyNiWmH.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/o4NTIaG.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/I7tOJzB.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3iNCPfj.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yXd2Gx4.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tranze
Goofyduck384 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 20:32:
Yes! De nieuwe dakkapel zit er op. 7.00 uur beginnen, 14.00 uur weer weg. Wat een snelheid, maar belangrijker nog: wat een zee van ruimte. Dit had ik eerder moeten doen :)
Lekker hoor! :D Ga je hem zelf afwerken aan de binnenkant?

Hier ook nog even aan het prutsen geweest in de badkamer. Creatief met pvc en slangen. Had eigenlijk een dubbele hoekstopkraan moeten plaatsen, dus nu maar opgelost met een t-stuk.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Jtqrnk8/IMG-20190701-145108.jpg

Vensterbank geplaatst in de badkamer. Tevens is een kit professional langsgekomen om de boel netjes af te kitten, echt strak geworden!
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/n6jXts0/IMG-20190701-145331.jpg

Spiegel opgehangen... toch wel een beetje aan de grote kant :*) (jaja, nog steeds blauwe kastjes)
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kKJc7js/IMG-20190701-145324.jpg

Frames gemaakt om Besta kastjes op te zetten. Ga ik nog mat zwart verven. De kastjes komen langs de wand over de hele lengte van de woonkamer. Bovenop komt nog een grijs werkblad. Bij de eettafel dient dit als bankje.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/NL09rY7/IMG-20190701-154410.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
@Goofyduck384 Ga je de PUR nog afplakken met alu tape? Met name die mes / groef verbindingen zijn volgens mij een damprisico. Ik heb zelf ook de PUR randen helemaal afgeplakt met ALU tape, voor een stukje zekerheid. En welke isolatie zit er in de zijwangen?

[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 02-07-2019 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 10:59

India Sierra

Learn by failure

mark-k schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 22:14:
[...]

Ziet er zeer netjes uit, hoeveel m2 was dit en wat heeft het gekost? Ik mag binnenkort namelijk ook mn betonvloer gaan vervangen -O-
49m2, 38cm schuimbeton, 5cm anhydriet dekvloer: 5000 euro (excl folie en kantstrook, die was ong 100 euro). En nog ongeveer 1000 euro aan puin containers om alles laag genoeg te maken etc (protip, zoek een lokaal afval bedrijf wat kabel-containers kan leveren, die mag je goed vol pakken met zand etc voor een goede prijs).

~200 euro aan rioolbuizen, ~200 euro aan water leidingen (incl leidingen voor een toekomstige warmtepomp boiler in de aanbouw), ~100 euro aan elektra en internet kabels

En natuurlijk een hele hoop tijd, slopen etc hebben we zelf gedaan want dat scheelt een hoop geld. Niet aan te raden om dit in je eentje te doen, als je wat vrienden en of familie hebt die je een aantal weekenden wil helpen is het te doen. 8)7

Als je wat meer wil weten kun je altijd DMen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door India Sierra op 02-07-2019 10:55 ]

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

India Sierra schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 10:54:
[...]

49m2, 38cm schuimbeton, 5cm anhydriet dekvloer: 5000 euro (excl folie en kantstrook, die was ong 100 euro). En nog ongeveer 1000 euro aan puin containers om alles laag genoeg te maken etc (protip, zoek een lokaal afval bedrijf wat kabel-containers kan leveren, die mag je goed vol pakken met zand etc voor een goede prijs).

~200 euro aan rioolbuizen, ~200 euro aan water leidingen (incl leidingen voor een toekomstige warmtepomp boiler in de aanbouw), ~100 euro aan elektra en internet kabels

En natuurlijk een hele hoop tijd, slopen etc hebben we zelf gedaan want dat scheelt een hoop geld. Niet aan te raden om dit in je eentje te doen, als je wat vrienden en of familie hebt die je een aantal weekenden wil helpen is het te doen. 8)7

Als je wat meer wil weten kun je altijd DMen ;)
Sodeknetters, das n dikke vloer dan. Is dat normaal om bijna n halve meter aan beton te storten in totaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

mark-k schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:31:
[...]

Sodeknetters, das n dikke vloer dan. Is dat normaal om bijna n halve meter aan beton te storten in totaal?
Met schuimbeton wel, dat is eigenlijk je isolatie en ondervloer tegelijkertijd. Dat maakt het ook makkelijk, je zorgt dat er plastic ligt en ze komen de boel gewoon vol storten. Zou ongeveer RC3,8 moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

India Sierra schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:34:
[...]

Met schuimbeton wel, dat is eigenlijk je isolatie en ondervloer tegelijkertijd. Dat maakt het ook makkelijk, je zorgt dat er plastic ligt en ze komen de boel gewoon vol storten. Zou ongeveer RC3,8 moeten zijn
Ahzo, gok dat ik dat niet ga doen aangezien ik dan nog n halve meter moet afgraven. Voor zover ik nu kan zien is mijn vloer nu zand en daarop 6cm beton. Dan is 10cm afgraven en EPS/XPS leggen handiger gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 23:26
India Sierra schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:34:
[...]

"Makkelijk" is dan niet misschien de juiste bewoording. Als je 50cm moet afvoeren voor je de vloer kan storten en de isolatiewaarde bereikt, vind ik dat een hoop extra werk.

Om nog maar te zwijgen van de kosten... Jouw totale volume is als ik het goed begrijp dan 25m3 schuimbeton. Dat kost je dus 15m3 meer puin afvoeren.

Met 50m2 oppervlakte en 10cm betonvloer kom je op 5m3 "normaal" beton uit. Plaats daar 10cm PIR onder en je hebt een R waarde van 4.5.

Ik ben er overigens niet om je vloer af te kraken maar om het in perspectief te zetten _/-\o_
Ben wel benieuwd waarom je er voor hebt gekozen. Was het inderdaad het gemak of..?

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Samen met de schilder aan de slag gegaan met onze monumentale / houten kozijnen. We waren net op tijd gaf die aan nadat al het rot uit het hout was gehaald en gevuld was met epoxy (geloof ik). Erg blij dat we dit voor de winter aan het doen zijn en niet erna :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/a3Sb5Cg3VpwVDq4zteyTU5ZI/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

YaaD schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:53:
[...]

"Makkelijk" is dan niet misschien de juiste bewoording. Als je 50cm moet afvoeren voor je de vloer kan storten en de isolatiewaarde bereikt, vind ik dat een hoop extra werk.

Om nog maar te zwijgen van de kosten... Jouw totale volume is als ik het goed begrijp dan 25m3 schuimbeton. Dat kost je dus 15m3 meer puin afvoeren.

Met 50m2 oppervlakte en 10cm betonvloer kom je op 5m3 "normaal" beton uit. Plaats daar 10cm PIR onder en je hebt een R waarde van 4.5.

Ik ben er overigens niet om je vloer af te kraken maar om het in perspectief te zetten _/-\o_
Ben wel benieuwd waarom je er voor hebt gekozen. Was het inderdaad het gemak of..?
De ruimte onder de bestaande vloer was al voldoende, behalve dat er veel puin onder de vloer lag (vorige bewoners hebben blijkbaar ooit een muurtje gesloopt, gat in de vloer gemaakt en alles eronder gegooid :+ )

Kosten waren juist de overwegende factor, een aantal aannemers laten komen voor een "normale" betonvloer (isolatie en daarop beton), zat tussen de 8-15k. Daarbij was schuimbeton makkelijker in mijn ogen, maar heb verder ook geen ervaring met een normale betonvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
@Goofyduck384 ziet er goed uit! Wat betaal je daar nu voer als ik vragen mag? (Materiaal en installatie)

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:16
mark-k schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:29:
[...]

Ahzo, gok dat ik dat niet ga doen aangezien ik dan nog n halve meter moet afgraven. Voor zover ik nu kan zien is mijn vloer nu zand en daarop 6cm beton. Dan is 10cm afgraven en EPS/XPS leggen handiger gok ik.
6 cm lijkt mij wel erg weinig. Als de boel op staal gefundeerd is (en de vloer dus ook gewoon op het zand ligt) dan heb je in een traditionele opbouw eerst je isolatiepakket, vervolgens beton laag (meestal 10 cm), buizen van de vloerverwarming en bovenop de buizen moet minimaal 5 cm dekvloer komen.

Isolatie is meestal EPS plaat en dat geeft al snel een dikte van 15 cm. Dus de schuimbeton vloer is wel dikker, maar het verschil is niet zo groot. [Tot je die 15 cm zand moet weg scheppen en kruien 8)7 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Oilman schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:52:
[...]

6 cm lijkt mij wel erg weinig. Als de boel op staal gefundeerd is (en de vloer dus ook gewoon op het zand ligt) dan heb je in een traditionele opbouw eerst je isolatiepakket, vervolgens beton laag (meestal 10 cm), buizen van de vloerverwarming en bovenop de buizen moet minimaal 5 cm dekvloer komen.

Isolatie is meestal EPS plaat en dat geeft al snel een dikte van 15 cm. Dus de schuimbeton vloer is wel dikker, maar het verschil is niet zo groot. [Tot je die 15 cm zand moet weg scheppen en kruien 8)7 ]
Mijn huis is uit 1958 en ongeisoleerd, die 6cm staat op de bouwtekening dus ga er wel van uit dat dat klopt ;) Ook nog geen vloerverwarming etc dus. Al die dingen moeten nog gebeuren :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
PaT schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:00:
[...]

Volgens mij deze S2U inderdaad.
Ik ben er eigenlijk zeer tevreden over! Ik heb de Nova Satin gebruikt i.c.m. de multiprimer van Sigma (https://www.onlineverf.nl...32/sigma-multiprimer-aqua). Kan niet anders zeggen dat het zeer strak erop zit en wij nog geen issues hebben gehad. 2x geverfd en 1x geprimered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
phYzar schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:58:
[...]

De boiler die je linkt werkt al op basis van een warmtewisselaar? Dus daar gaat al stadsverwarming doorheen lijkt me?

https://www.warmteservice...g1Y2YxZjdjMjY3ODVmYzYzZjM

[...]
Ja dat lijkt dus inderdaad het geval! Hij zit dan alleen op zolder en ik snap ook even niet waarom er dan 24/7 water op temperatuur gehouden moet worden. Het duurt dus ook een eeuwigheid voordat het beneden is. Idee is om nu een aparte wisselaar in de meterkast te laten plaatsen. Deze zit dus ook een stuk dichter bij de keuken, zodat we sneller warm water hebben. Dan kunnen we in ieder geval van de boiler af, die dus boven zit. We hebben echter wel 'maar' een 8 liter water per minuut (aka CW4) capaciteit hier bij Eneco.. Zover ik lees zou dat voldoende moeten zijn.
Gebanned schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:15:
[...]

Zijn die stadsverwarmingsleidingen niet gewoon voor het warm houden van je warmwater voorraad. En de vraag is natuurlijk; hoe ziet je stadsverwarmingsaansluiting er uit; bij sommige netyten heb je een boiler/voorraadvat nodig om voldoende warmwater te hebben; of omdat de aansluiting onvoldoende piekvermogen heeft; of omdat de aanvoer naar de huisaansluiting zo weinig circuleert; dat het lang duurt tot je warm water hebt als je moet wachten tot eerst je wisselaar warm is; en dan nog moet wachten tot je warm water van de wisselaar bij je kraan is.
Dat snap ik. We konden hier kiezen voor max 8 liter water per minuut, en dat kunnen we ook niet verhogen. Dat had ik wel aangegeven maar dat is helaas niet mogelijk. Enige voordeel dat we hebben is dus dat de wisselaar dichter bij de keuken zit.. De vraag is nog even of onze regendouche dan nog goed werkt.

Moet ik het zo zien dat het primair een wisselaar is, maar dus ook warm water extra levert vanuit de boiler indien nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
@ID-College je gebruikt nu dus al stadswarmte voor je warm water dus ik zou niet de boel overhoop halen maar je geld in een simpel keukenboilertje steken. Dan hoef je niet meer op warm water te wachten en mag je grote boiler lekker op zijn plek blijven :)

PS. Een warmtewisselaar is geen magisch apparaat wat enorme besparingen gaat geven. Het is simpelweg een onderdeel wat cv- danwel stadswarmte overdraagt naar de warmtapwaterleiding. Of dat via een boiler (buffervat) danwel "losstaande" warmtewisselaar (doorstroomverwarmer) gaat is een kwestie van capaciteit. Als je denkt dat een alternatieve wisselaar je gaat helpen met snel en voldoende warm water moet je dat zeker proberen maar ik denk dat je huidige boiler niet voor niets aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
phYzar schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 23:35:
@ID-College je gebruikt nu dus al stadswarmte voor je warm water dus ik zou niet de boel overhoop halen maar je geld in een simpel keukenboilertje steken. Dan hoef je niet meer op warm water te wachten en mag je grote boiler lekker op zijn plek blijven :)

PS. Een warmtewisselaar is geen magisch apparaat wat enorme besparingen gaat geven. Het is simpelweg een onderdeel wat cv- danwel standswarmte overdraagt naar de warmtapwaterleiding. Of dat via een boiler (buffervat) danwel "losstaande" warmtewisselaar (doorstroomverwarmer) gaat is een kwestie van capaciteit. Als je denkt dat een alternatieve wisselaar je gaat helpen met snel en voldoende warm water moet je dat zeker proberen maar ik denk dat je huidige boiler niet voor niets aanwezig is.
Dank voor je antwoord :)
Onze voornaamste reden is eigenlijk dat we een moderne thermostaat willen. We hebben nu alleen een kabel met 220v uit de muur lopen die een klep aanstuurt boven. Die zouden we dan permanent open kunnen zetten en de temperatuurmeter op de wisselaar aansluiten op een moderne slimme thermostaat. Dit, samen met de reden dat er een flinke boiler staat waar het warm water van ver moet komen, is eigenlijk de reden om te wisselen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
ID-College schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 07:53:
[...]

Dank voor je antwoord :)
Onze voornaamste reden is eigenlijk dat we een moderne thermostaat willen. We hebben nu alleen een kabel met 220v uit de muur lopen die een klep aanstuurt boven. Die zouden we dan permanent open kunnen zetten en de temperatuurmeter op de wisselaar aansluiten op een moderne slimme thermostaat. Dit, samen met de reden dat er een flinke boiler staat waar het warm water van ver moet komen, is eigenlijk de reden om te wisselen..
Maar een warmtewisselaar is puur voor je warm tapwater, niet voor je verwarming/radiatoren. Daar heeft de thermostaat geen invloed op lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02 21:46

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Guldan schreef op zondag 30 juni 2019 @ 18:30:

[Afbeelding: Screendoek]

Goed bezig! Heb je deze zelf op maat gemaakt of was deze in (ongeveer) de juiste maat? En zo ja, hoe? Gewoon met de naaimachine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
zandpaddo schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 12:21:
[...]
Gewoon met de naaimachine?
En had je een Makita of Bosch blauw naaimachine gebruikt? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan

Guldan

Thee-Nerd

zandpaddo schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 12:21:
[...]

Goed bezig! Heb je deze zelf op maat gemaakt of was deze in (ongeveer) de juiste maat? En zo ja, hoe? Gewoon met de naaimachine?
Hij was gelukkig al op maat. Met mijn beperkte kennis van naaimachines denk ik dat het materiaal te stug in, maar dat zou ook mijn idee zijn geweest mocht het niet passen

@hierboven, ja een blauwe Bosch natuurlijk met stofzuiger aansluiting voor de afzuiging.

[ Voor 9% gewijzigd door Guldan op 03-07-2019 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaKo1977
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10:29
FSSF schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 02:45:
Veel verbouwingprojecten hierzo, voor andere knutselprojectjes is dit ook hét topic toch? Oude kapstok viel uit elkaar dus maar een nieuwe gemaakt.
Heb je ook een "How To" ? Lijkt mij ook wel wat om te gaan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:01
MaKo1977 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:51:
[...]

Heb je ook een "How To" ? Lijkt mij ook wel wat om te gaan maken.
Niks ten nadele van FSSF maar een how you kun je gewoon op Youtube vinden voor deze kapstok ;)

YouTube: A Modern Coat Rack

YouTube: How to build a Modern Coat Rack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaKo1977
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10:29
new_guy schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:57:
[...]

Niks ten nadele van FSSF maar een how you kun je gewoon op Youtube vinden voor deze kapstok ;)

YouTube: A Modern Coat Rack

YouTube: How to build a Modern Coat Rack
Ah... Dat had ik dan nog weer niet bedacht 8)7 THNX!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
phYzar schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 09:47:
[...]

Maar een warmtewisselaar is puur voor je warm tapwater, niet voor je verwarming/radiatoren. Daar heeft de thermostaat geen invloed op lijkt me?
Nu moet ik ff graven, maar in mijn vorige appartement (die ook stadsverwarming van Eneco had), liep de thermosstaat zover ik mij kan herinneren hier naartoe (dit ding dus: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/71304_02_1.jpg).

Echter, nu jij dit zo zegt ga ik even twijfelen.. Volgens mij is het zo dat deze wisselaar dus dan meer water naar de radiatoren stuurde. Of ik snap er nu helemaal niets meer van.. dat kan ook natuurlijk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 10:14
Vraag. Ik heb na de realisatie van onze woning achteraf door een veranda laten plaatsen tegen ons huis. Nu wil ik de onderkant van de veranda (het plafond) dichtmaken. Daarin komen dan spotjes en een aantal heaters. Zelf ben ik erg handig met elektra, dus dat heb ik allemaal geregeld. Extra groepen getrokken etc. Echter nu het dichtmaken met hout, dat is een nieuw hoofdstuk voor me. :)

Ik heb me verdiept en lees dat ik daarvoor het beste exterieur multiplex kan gebruiken. Bij voorkeur ook al wit gegrond zodat ik die mooi kan aflakken. Echter heb ik uitdaging

De veranda is tegen de boeidelen van het huis gezet en de onderkant van het veranda is gelijk gehouden met de boeidelen. Als ik nu de veranda wil dichtmaken moet ik volgens mij eerst regelwerk plaatsen om daar het multikplex op te schroeven. Tevens lees ik overal dat ik de platen goed moet ventileren. Te doen door niet tot op de rand aan te sluiten en door ventilatielatten te gebruiken op de rand.

Door het regelwerk en vooral de ventilatielatten komt het plafond veel lager dan de boeidelen. De ventilatielatten zijn al 22mm en multiplex platen wil ik voor 12 of 15mm gaan. Dan zit je al op 3.4 cm dat het plafond lager is.

Zien jullie nog andere opties? Dat regelwerk en ventilatie is wel echt een must neem ik aan?

Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/2019-07-03%2017.10.00.jpg
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/2019-07-03%2017.10.07.jpg
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/2019-07-03%2017.15.24.jpg
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/2019-07-03%2017.15.29.jpg

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 20:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Daar is duidelijk geen rekening mee gehouden. Je kan de zijkanten van het plafond wat onder de boeidelen uitsteekt wel afwerken met een lat, maar of dat zo mooi is.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
zonoskar schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 18:49:
Daar is duidelijk geen rekening mee gehouden. Je kan de zijkanten van het plafond wat onder de boeidelen uitsteekt wel afwerken met een lat, maar of dat zo mooi is.
Ja inderdaad. Dat was ook wat ik dacht. Veel meer andere opties zie ik ook niet meer.

Voor de regels en ventilatielatten. Waar moet ik de ventilatielatten plaatsen? Bij mijn buurman heeft de aannemer dit werk direct meegenomen en die heeft de ventilatielatten alleen geplaatst aan de voorkant van veranda, het stukje van 30-40 cm achter de houten dwarsbalk. Hoe ik het gedeelte aan de andere kant van de dwarsbalk, het grote zitgedeelte van de veranda dan geen ventilatielatten te gebruiken?

Wat raden jullie aan als plaatmateriaal? Het valt me op dat gegrond multiplex een stuk duurder is.
-Plaat niet gegrond maar multiplex voor buiten en voor vochtige ruimtes. 18mm a 43.46
https://www.houtmarkt.nl/...ard-exterieur-medite.html

-Plaat gegrond multiplex voor buiten. 18mm dik a 93.85
https://www.houtmarkt.nl/...ultiplex-wit-gegrond.html
Ik heb ongeveer 9 platen nodig. Dan is het best de moeite om zelf even te gaan gronden.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 20-09 21:07
Is plaatmateriaal wel het mooiste ertussen? Is wel erg effen.

Hoe ver zitten die draagbalken uit elkaar? Je kan overwegen een balkje er evenwijdig, precies halverwege tussen 2 dikke draagbalken te plaatsen. Dan kan je je platen daar tegenaan schroeven. Scheelt je iig een paar cm. Met 22mm plaatmateriaal kan je wel een 60cm overspannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

GAEvakYD schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 17:29:
Vraag. Ik heb na de realisatie van onze woning achteraf door een veranda laten plaatsen tegen ons huis. Nu wil ik de onderkant van de veranda (het plafond) dichtmaken. Daarin komen dan spotjes en een aantal heaters. Zelf ben ik erg handig met elektra, dus dat heb ik allemaal geregeld. Extra groepen getrokken etc. Echter nu het dichtmaken met hout, dat is een nieuw hoofdstuk voor me. :)

Ik heb me verdiept en lees dat ik daarvoor het beste exterieur multiplex kan gebruiken. Bij voorkeur ook al wit gegrond zodat ik die mooi kan aflakken. Echter heb ik uitdaging

De veranda is tegen de boeidelen van het huis gezet en de onderkant van het veranda is gelijk gehouden met de boeidelen. Als ik nu de veranda wil dichtmaken moet ik volgens mij eerst regelwerk plaatsen om daar het multikplex op te schroeven. Tevens lees ik overal dat ik de platen goed moet ventileren. Te doen door niet tot op de rand aan te sluiten en door ventilatielatten te gebruiken op de rand.

Door het regelwerk en vooral de ventilatielatten komt het plafond veel lager dan de boeidelen. De ventilatielatten zijn al 22mm en multiplex platen wil ik voor 12 of 15mm gaan. Dan zit je al op 3.4 cm dat het plafond lager is.

Zien jullie nog andere opties? Dat regelwerk en ventilatie is wel echt een must neem ik aan?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Latjes tussen de balken maken en plaatmateriaal ertussen, enige optie zo te zien. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Raymond schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 19:14:
Is plaatmateriaal wel het mooiste ertussen? Is wel erg effen.

Hoe ver zitten die draagbalken uit elkaar? Je kan overwegen een balkje er evenwijdig, precies halverwege tussen 2 dikke draagbalken te plaatsen. Dan kan je je platen daar tegenaan schroeven. Scheelt je iig een paar cm. Met 22mm plaatmateriaal kan je wel een 60cm overspannen.

Ventilatie is dan wel een dingetje. Ik lees dat dat erg belangrijk is. Als ik het plaatmateriaal tegen elkaar plaats maar aan de randen bijv 0.5cm vrij houd voor ventilatie, zou dat genoeg zijn? Lastig zeg, zo'n rand is eigenlijk ook geen gezicht als de plaat niet aansluit.
De balken zitten 62cm uit elkaar. Zou ik dan geen tussenbalkjes of regelwerk hoeven te gebruiken als ik plaat van 20-22mm gebruik?
Joopieboy schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 19:16:
[...]

Latjes tussen de balken maken en plaatmateriaal ertussen, enige optie zo te zien. :)
Wat bedoel je met plaatmateriaal er tussen? Bedoel je elk vak los dichtmaken of het plaatmateriaal op de bestaande balken en de extra zijbalken vastzetten.

Dit is bij de buurman gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/PHOTO-2019-06-18-20-23-11.jpg

Ik wil zoiets realiseren, waarbij ik het accepteer dat de goot van de woning etc bij mij niet perfect aansluit. Als de grote massa van de veranda maar mooi vlak dicht is zoals hier ook gedaan is.

[ Voor 19% gewijzigd door GAEvakYD op 03-07-2019 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Elk vak los dichtmaken idd, met de zijkant zoals het nu zit kun je niet heel veel mijn inziens.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 20-09 21:07
Jij en buurman hebben een iets andere stijl. Jij hebt een mooie zware draagbalk vooraan, met schuine steunen. Die heeft je buurman niet (zo te zien heeft hij wel een lelijke paal in het midden). Daardoor kan het bij hem strakker dicht worden gemaakt. Het is maar net wat je mooier vindt. Ik zou wat minder de neiging hebben om het dicht te maken, die extra hoogte is ook wel prettig.

Maar met 62cm tussen de balken zou ik het wel aandurven met 22mm plaat, om zonder regelwerk te werken (als de balken tenminste wel goed in 1 vlak liggen. Anders moet je dat wegwerken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Raymond schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 20:02:
Jij en buurman hebben een iets andere stijl. Jij hebt een mooie zware draagbalk vooraan, met schuine steunen. Die heeft je buurman niet (zo te zien heeft hij wel een lelijke paal in het midden). Daardoor kan het bij hem strakker dicht worden gemaakt. Het is maar net wat je mooier vindt. Ik zou wat minder de neiging hebben om het dicht te maken, die extra hoogte is ook wel prettig.

Maar met 62cm tussen de balken zou ik het wel aandurven met 22mm plaat, om zonder regelwerk te werken (als de balken tenminste wel goed in 1 vlak liggen. Anders moet je dat wegwerken)
Check hier neig ik ook wel naar om het te gaan proberen. Echter alleen die ventilatie waar ze het overal over hebben. Is dat zwaar overtrokken of krijg ik echt binnen de kortste keren loslatende multiplex platen vanwege vocht dat niet weg kan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
GAEvakYD schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 17:29:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Eerlijk gezegd zou ik het níet dicht maken... Ook als ik naar de foto van je buurman kijk, wordt ik daar niet enthousiast van. Persoonlijk vind ik die open blik op het hout vele malen beter. Die heaters schroef je er zo tegenaan, evenals (het juiste type) spotjes.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:25
Hmmbob schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 21:54:
[...]
Die heaters schroef je er zo tegenaan, evenals (het juiste type) spotjes.
Die heater idd simpel ophangen. Eventueel spotjes vervangen door hangende lampen? Ik zou het zelf niet zo doen zoals bij je buurman.
Pagina: 1 ... 41 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.