Na veel lezen hier wat 'Q's', heel soms een 'A', kan ik nu eindelijk een showcase post maken!
Ik heb een eettafel gemaakt met een gasgestookte inbouwbrander met kolompoten om de gasfles in te zetten.
Omdat ik niet bepaald ervaren ben met het maken van meubels heb ik gekozen voor geschaafd vurenhout omdat dit meer maatvast is.
Materiaal:
3 x 12 cm balken/latten met afgeronden hoeken
2,8 x 19 cm planken
5 x 7 cm balk
194st 4 x 40 rvs torx schroeven
30st 4 x 50 rvs torx schroeven
Houtlijm
Gereedschap:
Afkortzaag
Wolfcraft undercover/ pockethole jig --> dit was de MVP
Invaalzaag met geleiderail
Tafelzaag
Bovenfrees
de 3 x 12 doormidden gezaagd. Deze komen als afwerking aan de zijkanten van het tafelblad en aan de voet van de kolompoten.
Aan alle planken en ook de gezaagde kant van de 3 x 12 (nu dus 5,7) aan 2 zijden een facetrandje gefreesd. Het ziet er mooier uit en het valt ook minder op als 2 planken niet perfect op elkaar aansluiten.
De planken van het tafelblad en kolompoten met afkortzaag op grove maat gezaagd en na het samenstellen van het tafelblad en de zijden van de kolompoten deze met de invalzaag precies recht en haaks gezaagd.
In het midden van het blad een gat van 90 x 24 voor de inbouwbrander. De middelste plank heb ik bij het samenvoegen van het blad direct al in 2 stukken er tussen gezet. De rest met een decoupeerzaag uitgezaagd.
Alles is met pocketholes en houtlijm aan elkaar bevestigd. Voor extra stevigheid heb ik wel een plank over de breedte van het blad bevestigd aan beide zijden.
Ik heb een frame gemaakt van de 5 x 7's en die aan de tafel bevestigd, de kolompoten vallen daar overheen en zijn aan de buitenkant met een schroef daarin vastgezet (en kunnen indien nodig zo dus ook losgemaakt worden op een redelijk eenvoudige manier)
Deurtje gemaakt in 1 van de kolompoten voor de gasfles. 2 planken tussen de kolompoten om de inbouwbrander weg te werken. (een met uitsparing voor de bediening)
En voila!
Ik ben zeer tevreden met het resultaat. De pocketholes werken erg makkelijk en het voelt als een stevige verbinding aan.
Er zijn enkel 16 schroeven 'zichtbaar'. Dat zijn de 8 schroeven per kolompoot om ze aan de tafel te bevestigen en indien nodig dus ook los te maken. Deze zitten een paar cm onder het tafelblad dus die vallen niet op.
[
Voor 5% gewijzigd door
louzy82 op 20-06-2019 09:22
]