[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.029.578 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-06 12:23

Nhz

DVNTR

MrDry schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 12:31:
[...]

Enig idee waar de constructeur van uit is gegaan? Normaal gesproken is dat voor een garage 500 kg/m2 maat kan ook zo maar 250 kg/m2 zijn. Met voldoende wapening moet 500 kg haalbaar zijn in 160mm maar vloer is niet overdreven dik.

Als je de exacte samenstelling van de vloer niet kent zou ik het risico niet nemen. Waarom geen HSB wand of een MS wand? Hiermee zijn prima geluidsisoleren wanden te maken, doen thermisch ook nog iets en zijn met de juiste beplating ook redelijk stootvast te maken.
We hebben zojuist een gat gezaagd (ivm verleggen riolering) en ondanks dat er volgens de papieren wapening in de zou moeten zitten, zit dat er dus niet in. Dat worden dus wandjes cellenbeton, dan komen we op krap 200kg per strekkende meter.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-06 16:18
maartend schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 12:31:
[...]

Kijk, zoals die man dat eerst deed, dat ben ik. Eens even een zooi van die ding zoeken. Thnx

Kolere ; 30 euro voor 10 van die dingen.
je kunt ze ook zelf maken....schroefje in het midden van het afdekkapje en klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-06 10:46

MrDry

Desperados!

Nhz schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:16:
[...]

We hebben zojuist een gat gezaagd (ivm verleggen riolering) en ondanks dat er volgens de papieren wapening in de zou moeten zitten, zit dat er dus niet in. Dat worden dus wandjes cellenbeton, dan komen we op krap 200kg per strekkende meter.
Ongewapend? Dat kan ik mij haast niet voorstellen. Hoe groot is het gat? Bij een wapeningsnet van 150mm zou je net wat geluk alle wapening gemist kunnen hebben. De wapening ligt waarschijnlijk laag in de vloer (onderwapening)

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

DVNTR

@MrDry Het gat is ongeveer 120x85cm, de riolering ligt op 100cm onder de vloer. Die wapening hebben we echt niet gemist. ;)

Zie hier een doorsnede van de vloer. Links op de foto is de onderkant van de vloer.

[ Voor 54% gewijzigd door Nhz op 13-06-2019 13:44 ]

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:55

MJV

louzy82 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:10:
[...]

Dank je voor je reactie.
Het enige wat ik aan die schroeven mis is de borst, waardoor het ene stuk beter tegen het andere stuk aan te 'trekken' is.
Ik gebruik naar tevredenheid specifieke pockethole schroeven van UJK, hier te koop in een voordeelset maar ook los. Zijn qua prijs vergelijkbaar met die van de Hornbach zo te zien. En dus een stuk voordeliger dan Kreg.

-edit-- zie dat iemand anders mij voor was met deze tip, excuus niet gezien.

[ Voor 7% gewijzigd door MJV op 13-06-2019 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:49
Anoniem: 36835 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 08:11:
[...]

Hij komt op zolder, dus het plafond is een zolderdak. Dat is allemaal hout. En geen (zichtbare) steunbalk.

[...]

De muur is de binnenmuur van de gevel. Ik kan niet aan de andere kant komen :P

Fisher zelf adviseert een doorsteekanker, als ik hun Plug-Finder op de website gebruik.

[Afbeelding]

Ze hangen daar blijkbaar ook balkons mee op :+
Ik wil door middel van plankdragers een tafelblad aan de muur bevestigen als bureau.

Moet dit ook met doorsteekankers, of kan ik dit beter op een andere manier bevestigen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04:35
Nhz schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:16:
[...]

Meen mij te herinneren dat je 15 cm dik wandje wilde. Je kan eventueel ook kiezen voor een spouwmuurtje van 2x5 cm cellenbeton opgevuld met steenwol. Kost wel wat meer maar dan heb je wel twee keer een massa gescheiden door een (geluids)dempende/isolerende laag. En met die dikte heb je ook geen gedoe met hollewand pluggen als je iets aan je wand wilt ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-05 14:37
Waar ik op kantoor zit is er een vergaderruimte waar geen ventilatie is en geen raam open kan. Nou is er in die ruimte een raam dat een afwijkende kleur heeft, en iets van het beveiligingssysteem, dus het lijkt erop dat deze wel ooit open kon. Foto:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mGILVRQ.jpg

Zou het mogelijk zijn om dit raam eruit te halen, en het te vervangen door wel een openend raam? Heeft iemand hier ervaring mee of een idee voor?

Meer foto's:
https://imgur.com/a/cZVdkxj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:36
weertenaar schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:20:
[...]

je kunt ze ook zelf maken....schroefje in het midden van het afdekkapje en klaar
Toen ik de prijs zag, acuut dit besloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

DVNTR

Gebanned schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 14:02:
[...]

Meen mij te herinneren dat je 15 cm dik wandje wilde. Je kan eventueel ook kiezen voor een spouwmuurtje van 2x5 cm cellenbeton opgevuld met steenwol. Kost wel wat meer maar dan heb je wel twee keer een massa gescheiden door een (geluids)dempende/isolerende laag. En met die dikte heb je ook geen gedoe met hollewand pluggen als je iets aan je wand wilt ophangen.
Ik heb nu gekozen voor 1x 10cm cellenbeton (aan woonkant). Ik ga even testen hoe dat gaat, mocht het echt tegenvallen zet ik aan de schuurkant een vrijstaand voorzetwandje van metalstuds en gips. Tussen de studs kan ik dan mooi wol stoppen.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Kaasplank schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 23:10:
Upcyclen noemen en klagen dat prima her te gebruiken puin afvoeren zonde is maar eigen tuin wel volpakken met EPS. Wat een onzin.

Puin voer je af en graaf je niet in.
:) lol tja gelukkig vrij land :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-06 16:56

vanDaal

-ismeereentje

Ik heb een bijgebouw in de tuin staan. Rechts is een schuur en links twee kamers en een badkamer.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48059656986_de707a37ac_c.jpg

Al voordat we er kwamen wonen, wisten we dat het dak slecht was. De linkerhelft is eigenlijk te vlak om er dakpannen op te leggen. Ze liggen daar bijna horizontaal. Doordat er een gat is ontstaan in het zeil daaronder, is er een lekkage ontstaan. Later kwamen we erachter dat ook het rechterdeel niet goed is aangelegd. Er is namelijk gebruik gemaakt van een soort van landbouwplastic onder de pannen. Dit ademt niet, waardoor er vocht aan de onderkant kan ontstaan. Het dakbeschot is op sommige plekken al verrot.

Dus de hele handel gaat er vanaf. Nu zijn er drie opties:
1. Herstellen; dus pannen eraf, dak herstellen, nieuw folie erop, latten erop, pannen terug.
2. Bitumen; pannen eraf, dak herstellen, bitumen erop
3. EPDM; pannen eraf, dak herstellen, EPDM erop

Bij optie 2 en 3 wil ik er dan een groendak van maken.

Wat zouden jullie doen? Optie 1 is cosmetisch wel mooi (zoals nu) en waarschijnlijk ook het goedkoopst, maar wel het meeste werk en minder eenvoudig. Optie 2 is voor mij eigenlijk geen optie. Ik neig met name naar optie 3 icm groendak. Het is een stuk duurder, maar wel je lost wel de horizontale dakpannen op, is duurzamer en je kunt het relatief gemakkelijk zelf aanleggen.

Mijn idee is dan één groot stuk EPDM te bestellen van 950x915cm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:07
vanDaal schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:20:
Ik heb een bijgebouw in de tuin staan. Rechts is een schuur en links twee kamers en een badkamer.

[Afbeelding]

Al voordat we er kwamen wonen, wisten we dat het dak slecht was. De linkerhelft is eigenlijk te vlak om er dakpannen op te leggen. Ze liggen daar bijna horizontaal. Doordat er een gat is ontstaan in het zeil daaronder, is er een lekkage ontstaan. Later kwamen we erachter dat ook het rechterdeel niet goed is aangelegd. Er is namelijk gebruik gemaakt van een soort van landbouwplastic onder de pannen. Dit ademt niet, waardoor er vocht aan de onderkant kan ontstaan. Het dakbeschot is op sommige plekken al verrot.

Dus de hele handel gaat er vanaf. Nu zijn er drie opties:
1. Herstellen; dus pannen eraf, dak herstellen, nieuw folie erop, latten erop, pannen terug.

Wat zouden jullie doen? Optie 1 is cosmetisch wel mooi (zoals nu) en waarschijnlijk ook het goedkoopst, maar wel het meeste werk en minder eenvoudig. Optie 2 is voor mij eigenlijk geen optie. Ik neig met name naar optie 3 icm groendak. Het is een stuk duurder, maar wel je lost wel de horizontale dakpannen op, is duurzamer en je kunt het relatief gemakkelijk zelf aanleggen.

Mijn idee is dan één groot stuk EPDM te bestellen van 950x915cm.
Ik zou de pannen verwijderen, punt spitser maken en dan nieuwe pannen plaatsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

weertenaar schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:20:
[...]

dat is heel snel heel veel geld bespaard ja :X

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-06 00:00
Weet iemand misschien waar je van die kleine fijne wieltjes en geleiding kunt kopen voor een hordeur voor een schuifpui?

Onze huidige schuifhorren schuiven in een aluminium u profiel, maar dat is gewoon aluminium op aluminium, zonder wieltjes. Gaat enorm stroef, echt bagger.

Nu wil ik aan de bovenkant een geleiderail maken met wieltjes, maar waar koop je zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11-2024
De_Bastaard schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:08:
Weet iemand misschien waar je van die kleine fijne wieltjes en geleiding kunt kopen voor een hordeur voor een schuifpui?

Onze huidige schuifhorren schuiven in een aluminium u profiel, maar dat is gewoon aluminium op aluminium, zonder wieltjes. Gaat enorm stroef, echt bagger.

Nu wil ik aan de bovenkant een geleiderail maken met wieltjes, maar waar koop je zoiets?
Ik denk dat je het beste kunt kijken naar meubelbeslag voor schuifdeuren of iets dergelijks. Toch worden dit soort systemen voor horren naar mijn weten nooit gebruikt.

Hier een site met schuifdeurbeslag, maar er zullen er vast veel meer zijn te vinden via Google ;)

https://www.thr.nl/ijzerw...schuifdeurbeslag.html?p=2

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:39

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Optie 4: sandwichpanelen (heb je meteen extra isolatie). Kan ook een groen dak op overigens.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-05 22:40
De_Bastaard schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:08:

https://www.indi.nl/nl-nl...-en-sluitwerk/deurrollen/ zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-06 00:00
Hmm, dat is meer echt voor en suite deuren. Dat heb ik inderdaad binnen ook gebruikt.

De horren komen buiten te hangen, en de wieltjes moeten echt veel kleiner zijn. Ik denk rond de 2cm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-06 17:44

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De_Bastaard schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 18:15:
[...]

Hmm, dat is meer echt voor en suite deuren. Dat heb ik inderdaad binnen ook gebruikt.

De horren komen buiten te hangen, en de wieltjes moeten echt veel kleiner zijn. Ik denk rond de 2cm?
https://www.hornbach.nl/s...teem/8494751/artikel.html
Ze hebben daar nog meer varianten van als die net niet is wat je zoekt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:31
Wellicht zijn er enkele guru's die mij van advies kunnen voorzien.

Op onze zolder wil ik wegens een verbouwing de droger en wasmachine verplaatsen voor een betere verdeling in de ruimte.
Het is een houten zoldervloer, bestaande uit balken van 6,5x16,5cm, met een hoh van +/- 64cm
Ik heb onderstaand een tekening van de huidige (rood) en gewenste (geel) situaties.
Momenteel staan ze op 2 betontegels van 80x80x4cm en 70kg per stuk, maar ik wil ook meteen van deze tegels af, en wellicht een stevige houten ondervloer creeren.
De afstand tussen de muur en de achterzijde van de machnies zal een centimeter of 20 a 30 worden wegens leidingwerk.

Hoe kan ik dit het beste oplossen zonder last te hebben van teveel trillingen? (momenteel nagenoeg geen last van trillingen)

De situaties:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hQerPxJl.png%5D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:29
ArcticTiger schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 22:34:
Wellicht zijn er enkele guru's die mij van advies kunnen voorzien.
>= 16mm multiplex direct op de balken schroeven op de plek waar je de machines wil hebben staan. Dan moet het goed gaan. Zo heb ik mijn wasmachine ook verplaatst van wasmachine op 1 balk op tegels op ondervloer, naar wasmachine tussen twee balken op multiplex direct op balken geschroefd. Wasmachine staat nu op direct op multiplex. Voorheen hoorbaar door hele huis, nu onhoorbaar geworden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DxaVonR639rizfAovLIke5dm/full.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door CurlyMo op 14-06-2019 22:53 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Iemand enig idee waar je gipsvezlplaat resten kan inleveren? Ik kan het wel bij restafval gooien, maar liever zie in het hergebruikt worden

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Arjan schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 23:06:
Iemand enig idee waar je gipsvezlplaat resten kan inleveren? Ik kan het wel bij restafval gooien, maar liever zie in het hergebruikt worden
Mijn gemeentelijke stortplaats heeft gips bakken. Daar gaan mijne in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

@CurlyMo Op de Utrechtse heuvelrug helaas niet, in Utrecht zelf wel, misschien maar eens proberen of ik daar nog terecht kan

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:31
@CurlyMo top ga ik proberen.
Moet ik nog letten op welk soort multiplex?
Als ik bij een bekende oranje zaak kijk zie ik bijvoorbeeld powerplex, vederplex, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
ArcticTiger schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 09:21:
@CurlyMo top ga ik proberen.
Moet ik nog letten op welk soort multiplex?
Als ik bij een bekende oranje zaak kijk zie ik bijvoorbeeld powerplex, vederplex, etc.
Ik zou hetgeen dat verkocht wordt als underlayment kopen. Mijn multiplex is van dat generieke spul van de "Dat zeg ik. G...." :p . Dat werkt prima. Wasmachine is ook niet heel zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik wil bij 2 van mijn polynorm binnenkozijnen het bovenlicht dichtzetten, zodat die kamers geen hinder hebben van ganglicht enz.
An sich een kwestie van een plaatje wit schilderen en klaar.
Ik wil het echter nog makkelijker doen en wil eigenlijk een tweezijdig wit plaatje er in zetten, zodat ik niet hoef te schilderen.

Nu vond ik laatst bij de Hornbach wel iets van volkernplaatjes, maar met 33 euro voor 60x120 wordt dat iets te gek.
Heeft iemand nog tips wat ik daarvoor kan gebruiken, wat betaalbaar is?

En dan nog een vraag over die polynorm kozijnen. De bovenlichten worden lonks en rechts afgedekt met 2 strips. Die zitten er in gedrukt/geklikt, maar nadat we ze verwijderd en geschilderd hebben, wil de helft niet meer lekker op zijn plek blijven zitten. Ik heb de lipjes waar ze achter haken goed schoongekrabd, maar dan nog blijven ze niet op hun plek. Iemand daar nog wat handige tips over?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
PaT schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 11:11:
Ik wil bij 2 van mijn polynorm binnenkozijnen het bovenlicht dichtzetten, zodat die kamers geen hinder hebben van ganglicht enz.
Ik wil het echter nog makkelijker doen en wil eigenlijk een tweezijdig wit plaatje er in zetten, zodat ik niet hoef te schilderen.

Nu vond ik laatst bij de Hornbach wel iets van volkernplaatjes, maar met 33 euro voor 60x120 wordt dat iets te gek.

En dan nog een vraag over die polynorm kozijnen. De bovenlichten worden lonks en rechts afgedekt met 2 strips. Die zitten er in gedrukt/geklikt, maar nadat we ze verwijderd en geschilderd hebben, wil de helft niet meer lekker op zijn plek blijven zitten. Ik heb de lipjes waar ze achter haken goed schoongekrabd, maar dan nog blijven ze niet op hun plek. Iemand daar nog wat handige tips over?
Nvm

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Laatst online: 21:11
Ik ben op zoek naar een touw klem systeem zoals dat ook veel wordt gebruikt in luxaflex zonwering, maar dan een stuk sterker. Ik wil dit gebruiken om een schaduwdoek op te hangen en strak te trekken. De terugslag klem zorgt dat het doek op spanning blijft. Als ik het doek wil demonteren, trek je aan het touw waardoor de klem weer los gaat en je het touw kan laten vieren. Hoe heet zoiets en waar kun je het kopen?

Wil je voortaan niet vragen crossposten? Je had hier de vraag ook al gesteld: Opperhoof in "Waar koop je dat - Deel 2"

[ Voor 15% gewijzigd door Señor Sjon op 18-06-2019 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Opperhoof schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 14:05:
Ik ben op zoek naar een touw klem systeem zoals dat ook veel wordt gebruikt in luxaflex zonwering, maar dan een stuk sterker. Ik wil dit gebruiken om een schaduwdoek op te hangen en strak te trekken. De terugslag klem zorgt dat het doek op spanning blijft. Als ik het doek wil demonteren, trek je aan het touw waardoor de klem weer los gaat en je het touw kan laten vieren. Hoe heet zoiets en waar kun je het kopen?
Zoiets?

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Roy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-06 16:06

Roy

Hobbies?

Nadat ik enorm geschrokken was van de prijzen bij de woonboulevard, maar besloten om zelf een nieuw kastje te maken van staal en eiken. Gelijk ook maar even de muur een nieuw kleurtje gegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TMPvHHElSgZ8u3Y833vwbrhg/full.jpg

En als een tijdje klaar, maar nog niet gepost: de nieuwe bijkeuken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0qFUJ3Xuhqou5KGeylz94Pro/full.jpg

Inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-06 16:48
Erg netjes, jammer dat mij (met mn OCD) als eerste het hoogteverschil tussen de wasmachine en de droger opvalt.

Zoiets wil ik ook nog wel maken, maar dan voor op zolder. Helaas leent mn wasmachine zich daar niet voor. Nu danst ie van hot naar her.

[ Voor 40% gewijzigd door CappieL op 17-06-2019 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
CappieL schreef op maandag 17 juni 2019 @ 08:04:
Zoiets wil ik ook nog wel maken, maar dan voor op zolder. Helaas leent mn wasmachine zich daar niet voor. Nu danst ie van hot naar her.
Houten balken draagconstructie?

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 17-06-2019 08:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
CurlyMo schreef op maandag 17 juni 2019 @ 08:14:
[...]

Houten balken draagconstructie?
Jup, jaren 50 huis. Alles hout
@CurlyMo Heb jouw post van vorige pagina gezien, is zeker het overwegen waard.

[ Voor 18% gewijzigd door CappieL op 17-06-2019 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy

Roy

Hobbies?

CappieL schreef op maandag 17 juni 2019 @ 08:04:
Erg netjes, jammer dat mij (met mn OCD) als eerste het hoogteverschil tussen de wasmachine en de droger opvalt.

Haha klopt, ik moet nog even de pootjes van beide machines op elkaar afstemmen. Onze vorige wasmachine kon dit ook niet hebben, maar deze staat gelukkig helemaal stil. Ook enkele kastdeurtjes hangen nog niet helemaal recht, voornamelijk bij de linkermuur waar we een inbouwkoelkast en inbouwvriezer hebben. Dat is nogal time-consuming werk om af te stellen.... Verder is het gewoon een lichtelijke aangepaste Ikea keuken; werkt perfect!

Inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
Roy schreef op maandag 17 juni 2019 @ 09:03:
[...]

Haha klopt, ik moet nog even de pootjes van beide machines op elkaar afstemmen. Onze vorige wasmachine kon dit ook niet hebben, maar deze staat gelukkig helemaal stil. Ook enkele kastdeurtjes hangen nog niet helemaal recht, voornamelijk bij de linkermuur waar we een inbouwkoelkast en inbouwvriezer hebben. Dat is nogal time-consuming werk om af te stellen.... Verder is het gewoon een lichtelijke aangepaste Ikea keuken; werkt perfect!
Hij is mooi en strak geworden. Ook de ombouw van de machines heeft mooi uitgepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 21:47

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Vraagje voor de schilderende klussers onder ons.

Over 6 weken betrekken we onze nieuwe woning. Het houtwerk binnen en buiten moet gedaan worden. De woning betreft een nieuwbouwwoning welke eind 2014 is opgeleverd. De verflaag betreft er een op waterbasis. We wonen momenteel aan de overkant, dus ik ken de historie.

Ik vraag bij de schilder een offerte op voor het complete kozijnwerk in huis. De verflaag op zich zelf is nog goed, maar moet gewoon een 'likje' verf krijgen om er opnieuw goed uit te zien (dus geen slijtage, rot, blootliggend hout oid) in de offerte wordt de volgende werkwijze beschreven:

ondeugdelijke verflagen verwijderen
kaal gekomen hout gronden met rubbol primer express
intactzijnde verflagen reinigen met universol
houtwerk schuren en geheel overgronden met rubbol primer extra
na licht slijpen (P150/180) 1 x dekkend aflakken met rubbol SB

(allemaal verf van Sikkens)

Nu is mijn vraag, waarom zo grondig te werk gaan? Is het noodzakelijk (de aannemer heeft het kozijn werk gezien en op basis daarvan de werkzaamheden ingeschat) of volstaat het ligt schuren van de kozijnen en 1 x dekkend aflakken (want ben van plan het zelf te gaan doen, wel met materiaal van Sikkens)

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05:14
Ik heb hiervoor ooit twee plaatjes plexiglas met daartussen een vel karton gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:05
loewie1984 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 09:31:

Over 6 weken betrekken we onze nieuwe woning. Het houtwerk binnen en buiten moet gedaan worden. De woning betreft een nieuwbouwwoning welke eind 2014 is opgeleverd. De verflaag betreft er een op waterbasis. We wonen momenteel aan de overkant, dus ik ken de historie.

Ik vraag bij de schilder een offerte op voor het complete kozijnwerk in huis. De verflaag op zich zelf is nog goed, maar moet gewoon een 'likje' verf krijgen om er opnieuw goed uit te zien (dus geen slijtage, rot, blootliggend hout oid) in de offerte wordt de volgende werkwijze beschreven:

Nu is mijn vraag, waarom zo grondig te werk gaan? Is het noodzakelijk (de aannemer heeft het kozijn werk gezien en op basis daarvan de werkzaamheden ingeschat) of volstaat het ligt schuren van de kozijnen en 1 x dekkend aflakken (want ben van plan het zelf te gaan doen, wel met materiaal van Sikkens)
Waarschijnlijk vertrouwt je schilder de hechting op de huidige laag niet, vandaar de primer. Verder is het niet zo spannend hoor, eigenlijk zegt hij:

- Als ik rotte zaken tegenkom: Gaat het kaal
- Alles wordt gereinigd
- Alles wordt (licht) geschuurd tbv hechting
- Alles gaat in de primer
- Alles wordt nogmaals geschuurd tbv hechting.
- Alles gaat in de aflak.

Als jij vindt dat er geen primer op hoeft kun je dat aangeven, maar dikke kans dat hij dan geen of minder garantie geeft ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeoStax
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-06 10:22
De schilder zal wel garantie willen geven dat voor 5 jaar zijn verfwerk goed is. Door het bijpunten met een laagje verf wordt het een ander verhaal en sta je misschien na een jaar weer voor zijn deur.

Inderdaad even schoonmaken, opschuren met 240, weer schoonmaken en dan nieuw laagje erover. Ben nu ook bezig met buitenschilderwerk (uit 2013) en kom zelf niet weg met aflakken maar zal ook moeten voorlakken en sommige kitnaden vervangen.

Wat @KillaZ zegt dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

https://www.hornbach.nl/shop/GUTTAGLIss-Hobbycolor-kunststof-plaat-wit-1000-x-500-x-3-0-mm/3887966/artikel.html? 3 mm witte kunststof plaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:05
Volgens mij ben je handig genoeg @loewie1984 om er relatief snel een laag primer overheen te doen. Dat zou ik sowieso doen, komt je uiteindelijke laklaag alleen maar ten goede. Ja, je legt even 100 euro extra neer, maar je bent wel voor 5 jaar klaar.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-06 19:53

Paladin

Play Ball!

Begrijp ik nu goed uit je verhaal dat de kozijnen aan de buitenkant ook met watergedragen verf gedaan zijn? Dat is niet iets wat je vaak hoort (meestal binnen Acryl ivm Arbo en buiten Alkyd), maar gaat de schilder in zijn offerte alleen de buitenboel in de SB zetten (ik zou trouwens vragen om XD net ff sterker weer) of ook de binnenkant?

Verder eens met de rest die primer is een garantie dingetje dat Sikken etc ook weer hun garantie geven, verder kan je per definitie niet direct over een Acryl lak heen met een alcyd verf.

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Roy schreef op maandag 17 juni 2019 @ 09:03:
[...]

Netjes!

Heb je de kastjes besteld? of zelf gemaakt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetXtreme
  • Laatst online: 10-06 07:09
Na een poosje dit topic gevolgd te hebben ook maar eens eens besloten mee te gaan doen. We hebben 2 jaar geleden een woning gekocht uit jaren 70. Hier is sinds jaren 80 niets meer aan gebeurd en zijn nu inmiddels al redelijk klaar met de beneden verdieping.
  • Keuken/Kamer muur er uit
  • Deur tussen kamer en slaapkamer er uit
  • Glas vervangen rondom
  • Kozijn in kamer er uit
  • Nieuwe achterdeur
  • Vloerverwarming
  • Nieuwe keuken
  • etc.
Als iemand nog ergens geinteresseerd in is, kan ik altijd nog foto's posten.

Ben nu boven bezig met de slaapkamer. Nieuwe kozijnen, isolatie, nieuw gips er in. (foto's volgen nog).
Afgelopen weekend net vensterbanken in de woonkamer er aan gemaakt, afgekit. Lakken mag de vrouw doen. :)

Parallel daar aan is de vloer van onze badkamer (met nog groen/oranje tegels 8)) gaan lekken. Iemand nog een idee voor een relatief goedkope oplossing om dit tijdelijk op te lossen? Verzekering heeft deel van de gevolgschade/mogelijke oplossing uitgekeerd, maar gooit meeste op nalatigheid/achterstallig onderhoud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-06 10:42
Wij hebben tijdje terug hetzelfde gehad. Mijn vriendin werd gek van het ganglicht. Uiteindelijk de glasplaat eruit gehaald, rolletje raamfolie gekocht, (https://www.karwei.nl/ass...-45-cm-346-0002/p/B390519) dit er overheen geplakt en raampje terug, klaar!

We hebben ervoor gekozen om aan de kant van de slaapkamer zwarte folie erop te doen. In de gang zit witte omdat we dit mooier vonden dan de achterkant van het folie door het raampje heen. Alles bij elkaar half uurtje werk, € 12,- kwijt, geen licht meer dat de slaapkamer inkomt! :*)

[ Voor 4% gewijzigd door wnwiigrtz op 17-06-2019 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy

Roy

Hobbies?

Rob-T6 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 10:07:
[...]

Netjes!

Heb je de kastjes besteld? of zelf gemaakt? :)
Bedoel je de bijkeuken-kastjes? Het andere meubel heb ik helemaal zelf gemaakt, maar de kastjes van de bijkeuken komen gewoon van de Ikea (Metod serie). De lades onder de machines zijn eigenlijk additionele bovenkastelementen, waar ik een Ikea keukenlade in heb gezet, en aan de zijkant heb versterkt met een houten constructie. De machines staan eigenlijk op het blad, en dat blad staat met massief houten poten (maatje 70x180 of zo :P ) op de grond, en is aan de muur verankert. De lades staan daar eigenlijk weer gewoon los onder.

Inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
SlinkingAnt schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 14:53:
Om mijn surround-set netjes weg te werken in onze nieuwbouw woning ben ik bezig om wat gaten en sleuven te maken in de muren/dekvloer. Na het eerste gat succesvol uitgeboord te hebben, ben ik bij het 2de gat op de bewapening gestuit :'(
[Afbeelding]
Het linker gat komt wel goed, gaat vooral tijd kosten met de gatenzaag, echter bij het andere gat zit de centreerboor midden in de bewapening :(

Wat is de makkelijkste manier om hier doorheen te komen? Eerst uitboren met een (fatsoenlijk) metaalboortje, en dan alsnog de gatenzaag erop zetten?
Inmiddels opgelost, de centreerboor eruit kunnen halen (welke anders vast zat dan op het productkaartje staat) en dan rustig blijven boren. Bij nog 2 dozen hetzelfde euvel aan de hand gehad, maar met voldoende tijd en niet te veel kracht zetten, kom je er wel doorheen :P.

Inmiddels alle buizen gelegd, kabels getrokken en de sleuven weer dicht gesmeerd. Morgen om 0700 beginnen ze met de tegels te leggen :).

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Laatst online: 10-06 16:32
Afgelopen weekend een tafel gemaakt van geschaafd vurenhout (geschaafd ivm de maatvastheid en omdat dit hout goed gedroogd was wat beide handig is gezien mijn gebrek aan ervaring met meubels maken ;) )

Een wat uitgebreidere post met foto's volgt binnenkort.

Maar nu zit ik een beetje in dubio wat betreft het beitsen. Hoe bedenken jullie de mooiste kleur voor het hout dat je gebruikt hebt?

Als ik google op foto's en kleuren (greyways, licht eiken, midden eiken, etc. etc.)
Dan krijg ik of enkel het kleurtje op het label van de pot gevonden of een meubel waarbij met een andere basis is begonnen (verouderd steigerhout, grenen, douglas, eiken, etc).

Is het dan een kwestie van op de gok een pot kopen, op een stuk uitproberen en als het niet bevalt een nieuwe pot kopen?

Hebben jullie nog ideeen om het hout een beetje 'minder netjes' te maken. Ik zat te denken aan een keer borstelen met een staalborsteltje om de nerven wat duidelijker te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door louzy82 op 19-06-2019 08:22 ]

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248

Ik ben in de achtertuin een overkapping tegen de schuur aan het maken van ~3,5x4,5m en 2 wanden maak ik dicht met bevelsiding (hele aanbouw+vlonder is gemaakt van geimpregneerd vuren)
Nu vraag ik mij af hoe ik het mooiste de hoek af kan werken waar de bevelsiding elkaar ontmoet. Ik zat te denken om een paar latten van 4-5cm breed te maken en deze koud op elkaar in de hoek te meppen.

Heeft er iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:51

CeesKees

I rest my Kees

vaak zie je iets als dit:

Afbeeldingslocatie: https://www.debouwmarktshop.nl/image/cache/James%20Hardie/James-hardie-gevelbekleding-510x510.jpg

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-06 10:52

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Anoniem: 93248 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 08:27:
Ik ben in de achtertuin een overkapping tegen de schuur aan het maken van ~3,5x4,5m en 2 wanden maak ik dicht met bevelsiding (hele aanbouw+vlonder is gemaakt van geimpregneerd vuren)
Nu vraag ik mij af hoe ik het mooiste de hoek af kan werken waar de bevelsiding elkaar ontmoet. Ik zat te denken om een paar latten van 4-5cm breed te maken en deze koud op elkaar in de hoek te meppen.

Heeft er iemand ervaring hiermee?
En dat vraag je dan zonder foto te plaatsen van je bouwwerk? >:)

Inderdaad dat wat @CeesKees zegt, maar waar kom je tegen elkaar dan? welke kant zit tegen de schuur aan?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jelte,89 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 08:53:
[...]

En dat vraag je dan zonder foto te plaatsen van je bouwwerk? >:)

Inderdaad dat wat @CeesKees zegt, maar waar kom je tegen elkaar dan? welke kant zit tegen de schuur aan?
Sorry, ik heb nu geen foto bij de hand..
Omdat we het gepotdekselde juist zo mooi vinden heb ik dit aan de binnenkant gedaan. De vlakke kant van de planken zie je niet want die zit deels tegen de schuur en deels onzichtbaar. (wand staat ~25cm van een schutting)

Mijn gedachte was dus om een soort hoekprofiel te maken van twee latten (13mm dik en 4-5cm breed ofzo) en deze dan in de hoek te plaatsen zodat de hechting niet meer zichtbaar is. Een vierkant balkje (zoals je op de foto van @CeesKees dus in een buitenhoek ziet) kan ook wel in een binnenhoek maar steekt wat verder uit dan een hoekprofiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:51

CeesKees

I rest my Kees

Anders zou ik er een (aluminium) hoekprofiel op zetten.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Anoniem: 93248 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 09:50:
[...]

Sorry, ik heb nu geen foto bij de hand..
Omdat we het gepotdekselde juist zo mooi vinden heb ik dit aan de binnenkant gedaan. De vlakke kant van de planken zie je niet want die zit deels tegen de schuur en deels onzichtbaar. (wand staat ~25cm van een schutting)

Mijn gedachte was dus om een soort hoekprofiel te maken van twee latten (13mm dik en 4-5cm breed ofzo) en deze dan in de hoek te plaatsen zodat de hechting niet meer zichtbaar is. Een vierkant balkje (zoals je op de foto van @CeesKees dus in een buitenhoek ziet) kan ook wel in een binnenhoek maar steekt wat verder uit dan een hoekprofiel
Je hebt dus een binnenhoek? Dan had ik zelf een balkje gezaagd (in dezelfde dikte als het dikste deel van het potdeksel werk)

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jelte,89 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 10:05:
[...]

Je hebt dus een binnenhoek? Dan had ik zelf een balkje gezaagd (in dezelfde dikte als het dikste deel van het potdeksel werk)
Zou een optie kunnen zijn alleen lijkt het mij niet zo mooi aangezien ik niet strak tegen dat balkje kan werken om de planken nog wat ruimte te geven om te rekken en strekken ;)
Een alu lijst of een houten profiel zou de boel wat beter verstoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Anoniem: 93248 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:47:
[...]

Zou een optie kunnen zijn alleen lijkt het mij niet zo mooi aangezien ik niet strak tegen dat balkje kan werken om de planken nog wat ruimte te geven om te rekken en strekken ;)
Een alu lijst of een houten profiel zou de boel wat beter verstoppen
Hout werkt niet in de lengte, dus rekken en strekken mag je vergeten.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
Jelte,89 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 12:11:
[...]

Hout werkt niet in de lengte, dus rekken en strekken mag je vergeten.
Hout werkt (minder) in de lengte-richting (in de richting van de vezels) dan in de breedte-richting en wordt daarom vaak verwaarloosd.

De bevel-siding zou je dus strak kunnen uitvoeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
CappieL schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:06:
[...]

Hout werkt (minder) in de lengte-richting (in de richting van de vezels) dan in de breedte-richting en wordt daarom vaak verwaarloosd.

Klopt, maar wilde de TS niet 'bang' maken.

Voor de geïnteresseerden, hier een stukje van Joost de Vree over het werken van hout...

(Sowieso heeft deze Joost wel veel wijsheid, en schrijft hij veelal in Jip en Janneke taal)

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
Jelte,89 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:20:
[...]
(Sowieso heeft deze Joost wel veel wijsheid, en schrijft hij veelal in Jip en Janneke taal)
Mooi stukje achtergrond informatie

Dat snijdt wel hout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdjnl2006
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-06 11:30

Ik heb voor het blinderen van de binnenkozijnen (ramen) gebruik gemaakt van vinyl plakfolie. In alle kleuren te verkrijgen, makkelijk aan te brengen (en eventueel weer te verwijderen). Zowel aan de binnen als buitenzijde aangebracht en laat in zijn geheel geen (dag)licht meer door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CappieL schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:06:
[...]

Dan had ik het wellicht anders op moeten zetten en tussen de balken moeten werken ipv er op, iets voor de volgende keer dus!
Doordat ik nu op de balken werk komen er dus twee gepotdekselde delen bij elkaar in de hoek, ik denk dat ik dan toch maar voor de optie ga om er een hoeklijst in te werken.
(Andere optie is om de planken er weer af te halen, iets in te korten en een balkje ter dikte van het dikste deel van de plank in de hoek te plaatsen zoals hierboven al werd aangegeven. Maar dat is mij iets teveel werk.. ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van Helgen
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-05 23:23
Beste klussers,

Heeft iemand misschien ervaring met het repareren van beschadigd emaille? Ik heb helaas twee haardunne diepe krasjes in mijn badkuip gezet en ik wil voorkomen dat de boel gaat roesten.

Ik heb twee soorten producten gevonden:
  1. een reparatieset inclusief acryl, UV-lampje, schuurpapier en polijstmiddel: reparatieset
  2. een simpele lak, bijvoorbeeld: reparatielak
Bij het eerste product ben ik wat huiverig voor het schuren/polijsten. Met de lak vraag ik me af of het wel een mooi resultaat gaat opleveren. De prijs weegt voor mij niet mee in de keuze. Heeft iemand tips, ervaringen of nog meer alternatieven voor me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-06 15:30
Van Helgen schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 16:32:
Beste klussers,

Heeft iemand misschien ervaring met het repareren van beschadigd emaille? Ik heb helaas twee haardunne diepe krasjes in mijn badkuip gezet en ik wil voorkomen dat de boel gaat roesten.

Ik heb twee soorten producten gevonden:
  1. een reparatieset inclusief acryl, UV-lampje, schuurpapier en polijstmiddel: reparatieset
  2. een simpele lak, bijvoorbeeld: reparatielak
Bij het eerste product ben ik wat huiverig voor het schuren/polijsten. Met de lak vraag ik me af of het wel een mooi resultaat gaat opleveren. De prijs weegt voor mij niet mee in de keuze. Heeft iemand tips, ervaringen of nog meer alternatieven voor me?
Laten doen door de badendokter, echt hij bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van Helgen
D.deJong schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 17:16:
[...]

Laten doen door de badendokter, echt hij bestaat.
Dank voor de tip. Beter dan zelf oplossen denk je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05:43
Van Helgen schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 18:00:
Beter dan zelf oplossen denk je?
Zeker stukken duurder dan zelf repareren. ;)
Twee kleine krasjes zijn zo gedaan, de reparatieset is een stuk harder dan de lak, en imo ook een stuk mooier qua onzichtbaarheid. De lak krijg je meestal niet geheel vlak, zodat, als je weet waar, je de reparatie ziet.
Belangrijkste is dat het metaal afgesloten is, dat doen ze beiden.

Voor krasvrij schuurpapier kun je ook een krant nemen, of er patent op aanvragen. :+
Alle schuurpapier krast namelijk, zelfs p1000 of leppapier, afhankelijk van de korrel kun je die krassen dus zien met het blote ook. P220 is fijn schuurpapier wat hele kleine krasjes maakt.
Ik vermoed dat hun 220 wel de reparatiecompound kan schuren maar geen emaille. Met bv gewoon (waterproof) schuurpapier schuur je ook emaille weg.

Ik zou het setje bestellen als je bad een standaard kleur heeft die als set verkrijgbaar is, voor 22 euro komt er echt geen badendoctor langs. Die bel je wel voor afwijkende kleuren als je het echt onzichtbaar gerepareerd wil.

[ Voor 41% gewijzigd door Teijgetje op 19-06-2019 19:01 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-06 15:30
Van Helgen schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 18:00:
[...]

Dank voor de tip. Beter dan zelf oplossen denk je?
Ik ben zelf altijd wel voor zelf proberen maar als je het echt goed wil hebben dan zou ik het aan de specialisten over laten. Wij laten door hun ook regelmatig opleverpunten aan kunststof baden weg poetsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van Helgen
Teijgetje schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 18:48:
[...]
Ik zou het setje bestellen als je bad een standaard kleur heeft die als set verkrijgbaar is, voor 22 euro komt er echt geen badendoctor langs. Die bel je wel voor afwijkende kleuren als je het echt onzichtbaar gerepareerd wil.
D.deJong schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 19:55:
[...]
Ik ben zelf altijd wel voor zelf proberen maar als je het echt goed wil hebben dan zou ik het aan de specialisten over laten. Wij laten door hun ook regelmatig opleverpunten aan kunststof baden weg poetsen.
Bedankt allebei! Ik ga eerst met het setje aan de slag. Mocht ik het verprutsen of toch ontevreden zijn, dan schakel ik alsnog de badendokter in. Ik zal hier laten weten hoe het gelopen is.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• louzy82
Na veel lezen hier wat 'Q's', heel soms een 'A', kan ik nu eindelijk een showcase post maken!

Ik heb een eettafel gemaakt met een gasgestookte inbouwbrander met kolompoten om de gasfles in te zetten.

Omdat ik niet bepaald ervaren ben met het maken van meubels heb ik gekozen voor geschaafd vurenhout omdat dit meer maatvast is.

Materiaal:
3 x 12 cm balken/latten met afgeronden hoeken
2,8 x 19 cm planken
5 x 7 cm balk
194st 4 x 40 rvs torx schroeven
30st 4 x 50 rvs torx schroeven
Houtlijm

Gereedschap:
Afkortzaag
Wolfcraft undercover/ pockethole jig --> dit was de MVP _/-\o_
Invaalzaag met geleiderail
Tafelzaag
Bovenfrees

de 3 x 12 doormidden gezaagd. Deze komen als afwerking aan de zijkanten van het tafelblad en aan de voet van de kolompoten.

Aan alle planken en ook de gezaagde kant van de 3 x 12 (nu dus 5,7) aan 2 zijden een facetrandje gefreesd. Het ziet er mooier uit en het valt ook minder op als 2 planken niet perfect op elkaar aansluiten.

De planken van het tafelblad en kolompoten met afkortzaag op grove maat gezaagd en na het samenstellen van het tafelblad en de zijden van de kolompoten deze met de invalzaag precies recht en haaks gezaagd.

In het midden van het blad een gat van 90 x 24 voor de inbouwbrander. De middelste plank heb ik bij het samenvoegen van het blad direct al in 2 stukken er tussen gezet. De rest met een decoupeerzaag uitgezaagd.

Alles is met pocketholes en houtlijm aan elkaar bevestigd. Voor extra stevigheid heb ik wel een plank over de breedte van het blad bevestigd aan beide zijden.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GsmFwQH/4.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/qrLVGbv/5.jpg

Ik heb een frame gemaakt van de 5 x 7's en die aan de tafel bevestigd, de kolompoten vallen daar overheen en zijn aan de buitenkant met een schroef daarin vastgezet (en kunnen indien nodig zo dus ook losgemaakt worden op een redelijk eenvoudige manier)

Deurtje gemaakt in 1 van de kolompoten voor de gasfles. 2 planken tussen de kolompoten om de inbouwbrander weg te werken. (een met uitsparing voor de bediening)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/bLNTPNp/2.jpg

En voila!

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/QQYLRVv/3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/q1rPMmP/1.jpg

Ik ben zeer tevreden met het resultaat. De pocketholes werken erg makkelijk en het voelt als een stevige verbinding aan.

Er zijn enkel 16 schroeven 'zichtbaar'. Dat zijn de 8 schroeven per kolompoot om ze aan de tafel te bevestigen en indien nodig dus ook los te maken. Deze zitten een paar cm onder het tafelblad dus die vallen niet op.

[ Voor 5% gewijzigd door louzy82 op 20-06-2019 09:22 ]

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-06 15:45
Gaaf!

Toen ik las 'gasgestookte inbouwbrander' dacht ik in eerste instantie aan een soort van inbouw-barbecue, tot ik het eindresultaat zag :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Nice job @louzy82 !

Kun je nu weer verder met je schildersklus :)

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Ziet er top uit @louzy82!

Enige wat ik er nog op kan afdingen is dat je de randen op de kopse kanten van poten en blad misschien in verstek had kunnen zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:00

Kijk eens bij je waterschap of er geen subsidie op een groendak zit. Ik woon in het gebied van Delfland en die vergoeden al het materiaal voor je groene dak.
Veel waterschappen vergoeden iets van 15 euro per m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
Ethiron schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 10:47:
Ziet er top uit @louzy82!

Enige wat ik er nog op kan afdingen is dat je de randen op de kopse kanten van poten en blad misschien in verstek had kunnen zagen.
Thanks

Dat is waar, heb ik wel overwogen maar ik wilde de punt niet te scherp hebben en ik twijfel een beetje aan de kwaliteit van het verstekzagen met mijn cheap ass afkortzaag :P

@Jelte,89
Haha goed gespot

Louzy#2475

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Gisteren is mijn tafelblad voor onder de overkapping binnengekomen! En ben er zo blij als een kind mee! :9~ :9~

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UWHNExW.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/W0kaOvU.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Qkoy83R.jpg

(Het gele is reflectie van de kooldraadjes)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/f3Jl5G2.jpg

To do:

Schors eraf, en de kopse kanten insmeren met verdunde houtlijm om scheuren zoveel mogelijk te voorkomen. en dan nog de poten maken uit rvs

Vraagje.. hoe zouden jullie deze behandelen? word natuurlijk wel gebruikt als eettafel (kleine kinderen icm rondvliegend voedsel e.d.) en ook wil ik geen kringen van glazen/biertjes...

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn137
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 04-03 12:36
Skylt!
geen aandelen... gewoon de eerste hit in google

zie je nauwelijks zitten en water blijft er op liggen als druppels, veeg je er zo vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-06 14:11
Jelte,89 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 15:28:
Gisteren is mijn tafelblad voor onder de overkapping binnengekomen! En ben er zo blij als een kind mee! :9~ :9~

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

(Het gele is reflectie van de kooldraadjes)

[Afbeelding]

To do:

Schors eraf, en de kopse kanten insmeren met verdunde houtlijm om scheuren zoveel mogelijk te voorkomen. en dan nog de poten maken uit rvs

Vraagje.. hoe zouden jullie deze behandelen? word natuurlijk wel gebruikt als eettafel (kleine kinderen icm rondvliegend voedsel e.d.) en ook wil ik geen kringen van glazen/biertjes...
Jaloezie alom hoor Jelte... Jeetje wat een mooi blad. Wie is de leverancier en aan welk bedrag moet ik denken? Wij zoeken nog zoiets voor binnen.

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
YaaD schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 15:43:
[...]

Jaloezie alom hoor Jelte... Jeetje wat een mooi blad. Wie is de leverancier en aan welk bedrag moet ik denken? Wij zoeken nog zoiets voor binnen.
Dank Yaad!

Ik ben aan het rond bellen geweest, want ik weigerde 500+ te betalen bij een woonwinkel voor een (opgedikt) blad. Kwam uit bij RTT in Goor en hoewel ze het liever niet deden ivm garanties op scheuren/werken e.d. hebben ze me deze geleverd voor het eerlijke bedrag van 180 euro incl. btw _/-\o_

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-06 14:11
Jelte,89 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 15:51:
[...]

Dank Yaad!

Ik ben aan het rond bellen geweest, want ik weigerde 500+ te betalen bij een woonwinkel voor een (opgedikt) blad. Kwam uit bij RTT in Goor en hoewel ze het liever niet deden ivm garanties op scheuren/werken e.d. hebben ze me deze geleverd voor het eerlijke bedrag van 180 euro incl. btw _/-\o_
Gaat het om een gedroogd blad of "vers"? Waar ik namelijk zo bang voor ben, is dat die bladen krom trekken zodra ze beginnen te drogen.

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
YaaD schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 15:59:
[...]

Gaat het om een gedroogd blad of "vers"? Waar ik namelijk zo bang voor ben, is dat die bladen krom trekken zodra ze beginnen te drogen.
Vers...

Ik ben er niet echt bang voor, Scheuren gaat ie wel doen, maar hij staat wel lekker winddroog... en mag wel een paar jaar drogen.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
Jelte,89 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 16:03:
[...]

Vers...

Ik ben er niet echt bang voor, Scheuren gaat ie wel doen, maar hij staat wel lekker winddroog... en mag wel een paar jaar drogen.
Mocht ie scheuren, stop je het vol met epoxy...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 477788

OSMO hardwax olie. Vochtwerend, vuilafstotend en ik meen voedselveilig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05:43
Jelte,89 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 16:03:
[...]

Vers...

Erg mooi.
Ik zou er een aantal stalen strips onder monteren zodat hij vlak blijft tijdens het drogen en de rest van zijn leven.
Nu is hij schijnbaar mooi vlak, trek hij eenmaal krom/hol en schotelt hij, dan krijg je zo`n dik stuk hout slecht weer vlak, als in niet.
Voor houten werkbladen (keuken) zijn rvs strips te krijgen die je infreest. ( ca. 5 op vier meter)
Basicly een rvs U-profiel met sleufgaten waarvan je de twee zijkanten (en evt. de rug als de onderkant vlak moet zijn) infreest, en dan met flensschroeven vastzet zodat het hout kan blijven bewegen, en/of scheuren, maar toch vlak gehouden wordt.
Die strips zijn echter bedoelt voor een gedroogd werkblad van 3 a 4 cm dik en 60 breed, en waarschijnlijk/zeker te fragiel voor de krachten die jouw bladdikte oproept tijdens drogen.
Je kan zelf simpel zo iets maken van wat robuuster rvs U-profiel. Je hebt met zo`n bladdikte keuze genoeg uit passend gelijkzijdig of ongelijkzijdig U-profiel.
Infrezen kan grotendeels met de invalcirkelzaag, als je de U-profielzijden dezelfde ronding geeft aan de uiteinden als je zaagbladdiameter hoef je alleen maar te zagen.
En neem je gewalst stalen U`s, die je eerst schildert met Hammerite, dan kan je wat zwaarder gaan dan gezet rvs plaat van 3 mm. Die zijn ook mooi scherphoekig buiten, wat netter staat bij (totaal) infrezen.

[ Voor 28% gewijzigd door Teijgetje op 20-06-2019 21:10 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

weet iemand of in onze buurlanden de ledstrip profielen goedkoper zijn dan in NL ? zo ja welke bouwketen moet ik dan instiften ?

als ik hier naar de bekende toko's rijd ben ik een vermogen kwijt .. (300,- of meer) en ik heb binnen kort de mogelijkheid om eens in de buurlanden naar een bouwmarkt in te stiften..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Voor onder mijn overkapping, wil ik een betonnen werkblad maken.
de komende dagen is het prima weer om het alvast in elkaar te zetten.

Ik wil een plaat van 5 á 10 cm maken, 100x150 cm oppervlakte
Omdat ik het als werkblad wil inzetten, is wat wapening nodig natuurlijk.

Is dit goed genoeg ?
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/NTb1gcz/image.png

( ik heb nog een halve rol staan hiervan, metalen gaas met kunststof dip )
Of is er een betere oplossing ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

FreshMaker schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 00:20:
Voor onder mijn overkapping, wil ik een betonnen werkblad maken.
de komende dagen is het prima weer om het alvast in elkaar te zetten.

Ik wil een plaat van 5 á 10 cm maken, 100x150 cm oppervlakte
Omdat ik het als werkblad wil inzetten, is wat wapening nodig natuurlijk.

Is dit goed genoeg ?
[Afbeelding]

( ik heb nog een halve rol staan hiervan, metalen gaas met kunststof dip )
Of is er een betere oplossing ?
Voor die dikte zou ik eerder beton ijzer (wapenings)mat pakken en die op maat maken. (staal is iets dikker)

Dat gaas zou ik eerder gebruiken als ik iets met vloeiende lijnen zou hebben (vijver ofzo)

Overgens wil je de beton look of de stevigheid/zwaarte ? anders kan je wellicht ook met 3cm af. en vul je de onderkant met 2cm piepschuim en houten balken met draadklem aan je mat vastmaken .. tussen je mal en piepschuim kan je wel 5cm "diepte" houden zodat het er dik uitziet .. en het hout is dan bv om je poten aan te schroeven .. (of je giet direct paar bouten mee .. jou dag :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Teijgetje schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:40:
[...]

Erg mooi.
Ik zou er een aantal stalen strips onder monteren zodat hij vlak blijft tijdens het drogen en de rest van zijn leven.
Nu is hij schijnbaar mooi vlak, trek hij eenmaal krom/hol en schotelt hij, dan krijg je zo`n dik stuk hout slecht weer vlak, als in niet.
Voor houten werkbladen (keuken) zijn rvs strips te krijgen die je infreest. ( ca. 5 op vier meter)
Basicly een rvs U-profiel met sleufgaten waarvan je de twee zijkanten (en evt. de rug als de onderkant vlak moet zijn) infreest, en dan met flensschroeven vastzet zodat het hout kan blijven bewegen, en/of scheuren, maar toch vlak gehouden wordt.
Die strips zijn echter bedoelt voor een gedroogd werkblad van 3 a 4 cm dik en 60 breed, en waarschijnlijk/zeker te fragiel voor de krachten die jouw bladdikte oproept tijdens drogen.
Je kan zelf simpel zo iets maken van wat robuuster rvs U-profiel. Je hebt met zo`n bladdikte keuze genoeg uit passend gelijkzijdig of ongelijkzijdig U-profiel.
Infrezen kan grotendeels met de invalcirkelzaag, als je de U-profielzijden dezelfde ronding geeft aan de uiteinden als je zaagbladdiameter hoef je alleen maar te zagen.
En neem je gewalst stalen U`s, die je eerst schildert met Hammerite, dan kan je wat zwaarder gaan dan gezet rvs plaat van 3 mm. Die zijn ook mooi scherphoekig buiten, wat netter staat bij (totaal) infrezen.
Uiteraard volledig met je eens, maar ik ben wel eens benieuwd, de stam is afgezaagd en aan de voorkant (gezien vanaf het gras) afgezaagd, getuige de twee verschillende ‘lengtes’ (bij het neerhalen van de boom) de stam lijkt me niet echt bij het hart te hebben gezeten gezien de dosse tekening en je het hart dus niet ziet, het blad ligt in de wind, uit de regen. Maar ik denk (ja... das eigenwijs idd,) dat het wel meevalt.... ik heb het blad ook op 260 besteld, en hij is nu +- 285 dus de scheuren zaag ik er wel af tzt, en als hij doorscheurt vind ik A, wel wat hebben en B, dan sla ik er een vlinderstrikje in... vind ik ook wel mooi

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
vso schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 00:28:
[...]

Voor die dikte zou ik eerder beton ijzer (wapenings)mat pakken en die op maat maken. (staal is iets dikker)

Dat gaas zou ik eerder gebruiken als ik iets met vloeiende lijnen zou hebben (vijver ofzo)

Overgens wil je de beton look of de stevigheid/zwaarte ? anders kan je wellicht ook met 3cm af. en vul je de onderkant met 2cm piepschuim en houten balken met draadklem aan je mat vastmaken .. tussen je mal en piepschuim kan je wel 5cm "diepte" houden zodat het er dik uitziet .. en het hout is dan bv om je poten aan te schroeven .. (of je giet direct paar bouten mee .. jou dag :)
Tja, sterk .. het is 'gewoon'een keukenblad waarop wat werkzaamheden gedaan worden, die naast een BBQ / Pizzaoven gebeuren.

Ik kan inderdaad ook 3cm gaan, en dit infrezen in het 'onderblad' ( vuren/steigerhout van 3cm dikte )
De plaat ansich mag imho wel wat er op liggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:49
Wat is dit ook een heerlijk topic om te volgen O+
Prachtige creaties de laatste tijd!

Mag ook wel een keer gezegd worden toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82

Hier ben ik ook nog erg over aan het twijfelen.
Het gaat in mijn geval om vurenhout, de tafel staat altijd droog onder een overkapping maar er wordt wel aan gegeten door kinderen.

Om de tafel te beschermen tegen vocht (in de lucht) en om het de kleur net iets te veranderen, neig ik naar Beits, maar dat doet wellicht weer vrij weinig tegen kringen & vlekken van eten.
Zou de hele tafel beitsen + bovenkant tafelblad in de blanke vernis een optie zijn?

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

FreshMaker schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 00:39:
[...]

Tja, sterk .. het is 'gewoon'een keukenblad waarop wat werkzaamheden gedaan worden, die naast een BBQ / Pizzaoven gebeuren.

Ik kan inderdaad ook 3cm gaan, en dit infrezen in het 'onderblad' ( vuren/steigerhout van 3cm dikte )
De plaat ansich mag imho wel wat er op liggen
Zou eens kijken op Youtube en dan naar "concrete counter" en "outdoor kitchen + concrete" genoeg voorbeelden hoe en wat ze doen (en waarom) ..

Ik ben benieuwd naar je huidige opzet en je resultaat, zo foto's zijn welkom :)

Zelf zou ik rekening houden met vet (opvangbak) en het weer (algen/mos groei) en bv naast erg gladde afwerking van het beton ook overwegen lak of epoxy bovenlaag zodat in het beton geen vet & vocht kan trekken (naast dat + vriezen = beton kapot) en vetvlekken zijn niet mooi.

Ik wilde ook beton voor mijn buitenkeuken, maar uiteindelijk ga ik denk ik liever voor hout met laklaag (en snijplank voor het eten)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Momenteel is het alleen nog een afdak van 2x3m
Ik was in afwachting op mijn broertje, maar die kwam in het ziekenhuis voor korte duur, en gaat nu pas ná de bouwvak weer aan de gang.

De pizzaoven is zo'n pre-fab ( van 600 kilo ) dus daar moet ik nog een onderstel voor maken, hiervoor heb ik douglas liggen, 7x7 voor de poten, en 3cm steigerhout voor het bovenblad

Misschien is het inderdaad ook wel handiger om het steigerhout ( lengtes van 250cm ) als werkblad in te zetten, en er een laag bootlak over te smeren ( na het schuren )
Om mijn rookkast of WGA te plaatsen, kan ik altijd nog een traanplaat halen, die dan op het hout liggen ter bescherming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-05 22:40
FreshMaker schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 12:50:
...
Misschien is het inderdaad ook wel handiger om het steigerhout ( lengtes van 250cm ) als werkblad in te zetten, en er een laag bootlak over te smeren ( na het schuren )
...
mijn ervaring is dat steigerhout nogal werkt/kromtrekt. Hou je hier rekening mee? Daarnaast is het een vrij zachte houtsoort, misschien een hardere overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Het werken/kromtrekken is inderdaad bekend, maar momenteel is ook de tuinset van ditzelfde materiaal, en ik wil enige eenheid houden in de bouwstoffen.
Mijn planning nu, is om de planken los van elkaar te plaatsen, met ongeveer 0.5 á 1cm tussenruimte.
En langs de onderzijde vastschroeven hieraan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
FreshMaker schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 13:29:
Het werken/kromtrekken is inderdaad bekend, maar momenteel is ook de tuinset van ditzelfde materiaal, en ik wil enige eenheid houden in de bouwstoffen.
Mijn planning nu, is om de planken los van elkaar te plaatsen, met ongeveer 0.5 á 1cm tussenruimte.
En langs de onderzijde vastschroeven hieraan
Steigerhout kan natuurlijk prima, als je rekening houd met kromtrekken ben je er in ieder geval op voorbereid, voor een 'werk' tafel zou ik juist geen kieren willen, vet wat tussen de planken doorloopt op je tegels/voeten e.d. vallende sateprikkers enz.

Overigens, je betonnen tafel in de afmeting 100x150cm en dan 10cm dik weegt wel een whopping 345kg he... Ik zou em dan sowieso opdikken zoals @vso beschrijft

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jelte,89 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 13:48:
[...]

Steigerhout kan natuurlijk prima, als je rekening houd met kromtrekken ben je er in ieder geval op voorbereid, voor een 'werk' tafel zou ik juist geen kieren willen, vet wat tussen de planken doorloopt op je tegels/voeten e.d. vallende sateprikkers enz.

Overigens, je betonnen tafel in de afmeting 100x150cm en dan 10cm dik weegt wel een whopping 345kg he... Ik zou em dan sowieso opdikken zoals @vso beschrijft
wauw .. 10cm dik .. hoe kom ik aan 5cm .. ;) .. dan zou ik geen piepschuim overwegen maar bv eerder denken aan EPS-100 of eps-120 als "vuller" (en dan in het midden doen bv onder en boven wapeningsmat ..

Piepschuim is meer "tijdelijk" zodat je minder beton hoef te gieten en toch dikke randen kan gieten. EPS is geschikter voor "druk" ... als je piepschuim erin/erop doet dan kan je met genoeg druk nog breken .. met EPS erin .. is dat risico siginificat kleiner .. in beide gevallen heb je wapeningsstaal nodig.

@FreshMaker wat heb je nu dan ? ik wil namelijk bbq met daarboven oven en ernaast rookkast ..klikt alsof jij hetzelfde soort idee hebt ? ik zat te denken om de oven + bbq te "lassen" en de rookkast van bv goedkopere ijzeren kast (roken tot max 125 graden.. ) alleen ik zoek nog een beetje de info betreft isolatie en hitte als in hoe dik moet ik van welke isolatie .. en kan het wel wat ik in gedachte heb ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:39

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb een split airco gekocht en die wil ik aan de buitenmuur hangen. We hebben een houtskelet huis met een gemetselde muur er omheen. Deze muur is wel verankerd aan het houtskelet, maar is zo'n bakstenen muurtje stevig genoeg om een 40Kg buitenunit aan te hangen? Of is dat hetzelfde als bij een normaal huis, want bij ons zit de bovenkant van de muur nergens aan vast (niet aan een dak of verdieping ofzo).

Alternatief is om de buitenunit op de grond te zetten, maar dan heb ik een lelijke leiding over de muur omlaag lopen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:04
vso schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 23:05:
weet iemand of in onze buurlanden de ledstrip profielen goedkoper zijn dan in NL ? zo ja welke bouwketen moet ik dan instiften ?

als ik hier naar de bekende toko's rijd ben ik een vermogen kwijt .. (300,- of meer) en ik heb binnen kort de mogelijkheid om eens in de buurlanden naar een bouwmarkt in te stiften..
Aliexpress is goedkoop, heb ik ook twee soorten van, 45 graden (90 graden hoek) en plat (recht naar beneden)
https://nl.aliexpress.com...d+strip+aluminium+profile

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Voor de houtbeschermers onder ons! PANSAR

Geen ervaring met hun overigens maar hoor louter goeie verhalen over de verven van Moose Farg!

Revive the guild!

Pagina: 1 ... 39 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.