[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.034.090 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dreamscape schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 12:40:
[...]

Op zich ben ik het met je eens. Maar vaak worden die grondlasdozen met giethars geleverd met een brede klemmenstrook. Een beetje als een groter kroonsteentje, zeg maar.

Al heb ik ze laatst in dat soort dozen ook gewoon niet gebruikt en de lassen gemaakt met lasklemmen. Wel gewoon Wago 2273. Ik doe (afgezien van verbindingen tussen massieve kern en soepele draad) niet zo mee met de circlejerk rond die 221's. :)
er zaten idd grote kroonstenen bij.
Die heb ik gebruikt en bij twee doosjes wat kleinere gebruikt omdat dat lekkerder paste. Leek me gezien de verwachtte toepassing dat het prima kon.

Nou van het weekend maar even een doosje vervangen, het is er gelukkig maar 1.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:30
[...]

Op zich ben ik het met je eens. Maar vaak worden die grondlasdozen met giethars geleverd met een brede klemmenstrook. Een beetje als een groter kroonsteentje, zeg maar.

Al heb ik ze laatst in dat soort dozen ook gewoon niet gebruikt en de lassen gemaakt met lasklemmen. Wel gewoon Wago 2273. Ik doe (afgezien van verbindingen tussen massieve kern en soepele draad) niet zo mee met de circlejerk rond die 221's. :)
In gierhars aansluiting zit vaak een kroonsteen aansluiting. Ik ken ze eigenlijk niet anders. Vind ook beetje overdreven hoe de 'anti-kroonsteenbrigade' de kroonsteentjes willen uitbannen. Ze zijn in veel situaties prima te gebruiken. Sterker nog, bij heel veel aansluitingen wordt gewoon nog het kroonsteen principe gebruikt!

Vindt zelf de wago's in veel situaties ook veel handiger, kroonsteen is toch altijd lastiger en groter! Maar het anti kroonsteen gehalte hangt me soms de neus uit.

Hoe doen jullie dat eigenlijk met soepele draad en Wago 2273, of gebruiken jullie dan 221?(of een kroonsteen :+ )

@Skidmarks Dat maken we altijd mee, eerst beginnen, halverwege beter gereedschap huren/lenen/halen om vervolgens de klus zo te klaren :9 .

@Boudewijn Die kroonsteen is prima! Kan gebeuren, zulke dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:58

Amphiebietje

In de blubber

Weet iemand met wat voor gereedschap je dik groene watervaste spaanplaat het beste kan bewerken?

De vorige bewoner van dit huis heeft een essentieel deel van de waterleiding achter een wand van dat spul verstopt en er is bijna niet doorheen te komen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
DoeEensGek schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 13:18:
[...]
Maar het anti kroonsteen gehalte hangt me soms de neus uit.
De nuance vóór het gebruik van kroonstenen werd toch ook al gemaakt. Ze zijn prima voor plekken zoals plafonières of ander soorten lampen. Voor zulke 'permanente' verbindingen zou ik ook geen kroonstenen gebruiken.

En dan nog, voor het installeren van bijv. inbouwspotjes gebruik ik liever deze Wago hevelklemmen, die zijn wat grover:
Afbeeldingslocatie: https://images.elektroshop.nl/images/thumbnails/465/465/detailed/12/wago-laskem-met-hevel-2-polig-50-stuks-nl.jpg?t=1491490825

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Amphiebietje schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 14:47:
Weet iemand met wat voor gereedschap je dik groene watervaste spaanplaat het beste kan bewerken?

De vorige bewoner van dit huis heeft een essentieel deel van de waterleiding achter een wand van dat spul verstopt en er is bijna niet doorheen te komen...
Een multitool
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5cYiHaGP4cbzDR2jwbVLruMo/thumb.png

[ Voor 16% gewijzigd door hansvk op 08-06-2019 15:28 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
CurlyMo schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 14:51:
[...]

De nuance vóór het gebruik van kroonstenen werd toch ook al gemaakt. Ze zijn prima voor plekken zoals plafonières of ander soorten lampen. Voor zulke 'permanente' verbindingen zou ik ook geen kroonstenen gebruiken.

En dan nog, voor het installeren van bijv. inbouwspotjes gebruik ik liever deze Wago hevelklemmen, die zijn wat grover:
[Afbeelding]
Ze zijn ook ideaal die Wago 221/222 _/-\o_ . Werken verschrikkelijk makkelijk.

Toeval?:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sb4QuScXepElHUwkIA0Py8lt/full.jpg
:9 Net van de week geïnstalleerd. :P
Haal ze trouwens uit het buitenland. In Nederland vragen ze gerust het 10 voudige ervoor.

[ Voor 4% gewijzigd door DoeEensGek op 08-06-2019 15:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 15:42
Nou de vijver is er uit uiteindelijk toch nog twee dagen gekost.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eAXB9re.jpg

Op sommige plekken was het echt idioot dik, wel 30 cm beton, alsof er een huis op gebouwd moest worden. Hier had zelfs de gehuurde breekhamer het lastig mee.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Eu1MejY.jpg

Nu nog een container huren om het af te voeren, maar ben blij dat het eruit is. Ik zal het morgen wel in m’n spieren voelen ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
[...]

Zal ook afhankelijk zijn van wat voor giethars doos je hebt/haalt maar die klemmenstroken zijn in principe bedoeld voor de aardlitze.

@DoeEensGek @Boudewijn ik ben echt niet volledig anti ofzo maar wel om ze in permanente installatie te gebruiken, daar vind ik ze te onzeker voor.
Gebruik ze zelf ook nog wel eens als 'isolator' als ik meerdere twin-adereindhulzen gebruik.

Waar heb je ze trouwens besteld @DoeEensGek? Hopelijk geen Chinese meuk toch?
Heb zelf net van de 221's 1000 per maat besteld en van de 2273's 2000 per maat voor bijster weinig geld :+
Nog geen €150 totaal

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:58

Amphiebietje

In de blubber

Kan je het ook zagen met een decoupeerzaag? Het betreft een verticale wand waar een (groot) gat in moet worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

@Amphiebietje Moet dan ook wel kunnen, eigenlijk alles wat je met de multitool kunt zagen kun je met de decoupeerzaag ook.
Alleen hebben beide voor/nadelen in bepaalde specifieke situaties. (Rechte lijn zagen, gaat bijvoorbeeld beter met de multitool)

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 08-06-2019 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:19
Annuk schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 17:31:
[...]

Heb zelf net van de 221's 1000 per maat besteld en van de 2273's 2000 per maat voor bijster weinig geld :+
Nog geen €150 totaal
De vraag is eerder waar jij ze hebt besteld voor dat geld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:58
Ik vraag mij meer af wat hij er mee gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Wat moet je met zoveel? Af en toe mocht je soepele draad hebben. De rest doe je met grote mensen lasklemmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:09
Kaasplank schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 22:28:
Wat moet je met zoveel? Af en toe mocht je soepele draad hebben. De rest doe je met grote mensen lasklemmen.
Wat je met zoveel wago's moet weet ik ook niet, maar ik vind die doorzichtige wel een stuk fijner dan die grijs/oranje. Zeker die 2273 zijn voor normale huisinstallaties met massive kern erg fijn. Ze zijn erg klein wat ze erg handig maakt in drukke centraaldozen (zo heb ik toevallig gisteren in m'n keuken een volle lasdoos met 6 aftakkingen, dan is zo'n beperkt grote 2273 voor 8 draden erg fijn), en omdat ze doorzichtig zijn kan je goed checken of je je draden juist hebt gestript en of ze er voldoende in zitten.

Het verwijderen van draden uit zo'n 2273 is dan weer lastiger maar je moet het ook gewoon in 1 keer goed doen :+ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Skidmarks schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 16:11:
Nu nog een container huren om het af te voeren, maar ben blij dat het eruit is. Ik zal het morgen wel in m’n spieren voelen ben ik bang.
je kan het jezelf ook "makkelijk" maken .. door de stenen in geo-doek te wikkelen (worstjes) en die in de tuin te begraven ..oftewel infiltratie PU(n)T normaal doen je dit met grind ...

- graaf gat --> doek erin --> stenen op doek leggen --> dichtvouwen--> laagje zand --> aarde erop
de ruimte tussen de stenen = lucht en water neemt de makkelijkste weg .. het doek zorgt dat zand/aarde niet de "lege ruimte" vult .. hierom gooi je niet met de stenen en let je beetje op met neerleggen.. ;)

Grootste voordelen
- voor 14 euro huur je geen aanhanger .. doek v.d action (2 euro per rol)
- je zeult niet te veel met de stenen, en met pech betaal je nog bij grofvuil ..
- na heftige regenbuien is je tuin sneller droog
- de grond die je wint bij het begraven = ophoging voor je tuin :) heb je wel nodig na het gat v.d vijver.

Beste plekken zijn rond huis/terras of schuur (oude tegels, van de vorige bewoner) en herhaalt bij schoonvader die betonnen vijver had.. Bij schoonvader hebben we vijverfolie (had hij over) onder zijn groente tuin .. stenen .. gronddoek zand .;. aarde .. nu heeft hij een "vijver" onder de grond die netjes overstroomt .. maar ook water circulatie bied bij droge zomers :)

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 09-06-2019 00:15 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
vso schreef op zondag 9 juni 2019 @ 00:11:
[...]

je kan het jezelf ook "makkelijk" maken .. door de stenen in geo-doek te wikkelen (worstjes) en die in de tuin te begraven ..oftewel infiltratie PU(n)T normaal doen je dit met grind ...

- graaf gat --> doek erin --> stenen op doek leggen --> dichtvouwen--> laagje zand --> aarde erop
de ruimte tussen de stenen = lucht en water neemt de makkelijkste weg .. het doek zorgt dat zand/aarde niet de "lege ruimte" vult .. hierom gooi je niet met de stenen en let je beetje op met neerleggen.. ;)

Grootste voordelen
- je zeult niet te veel met de stenen, en met pech betaal je nog bij grofvuil ..
- de grond die je wint bij het begraven = ophoging voor je tuin :) heb je wel nodig na het gat v.d vijver.

Beste plekken zijn rond huis/terras of schuur (oude tegels, van de vorige bewoner) en herhaalt bij schoonvader die betonnen vijver had.. Bij schoonvader hebben we vijverfolie (had hij over) onder zijn groente tuin .. stenen .. gronddoek zand .;. aarde .. nu heeft hij een "vijver" onder de grond die netjes overstroomt .. maar ook water circulatie bied bij droge zomers :)
Dat is een mooi idee! Welke doek hebben we het eigenlijk over? Van dat gevlochten achtige Witte spul? Heb hier ook nog wat puin liggen die ik daar voor kan gebruiken. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 10:41

bonzz.netninja

Niente baffi

vso schreef op zondag 9 juni 2019 @ 00:11:
[...]

Grootste voordelen

Ow....de dagen dat ik de vorige bewoners heb vervloekt omdat ze bouwafval (stenen) in de tuin begraven hebben....

Ik snap je idee, maar volgende bewoners weten dit niet, en denken gewoon dat iemand al zijn bouwafval in de tuin heeft gegraven omdat ze te lui waren om ff de zooi af te voeren :+

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Nu online
GeertH schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 20:56:
[...]

De vraag is eerder waar jij ze hebt besteld voor dat geld :+
Via een soort van inkoop actie via een bevriende installateur.. komt netjes bij de TU weg.
Heb er alleen geen bonnetje bij :+

@Oilman @Kaasplank @TheJVH Wat ik ermee ga doen?
Ga naar de verzameling lasklemmen kijken :9

Nee het moest in grote bestelling om zo'n korting te kunnen krijgen, hoe/wat/waar/wanneer ik ze gebruik?
Heb/doe nog wel regelmatig her en der wat klusjes m.b.t. elektra, en ben druk aan het rondkijken naar een nieuwe eigen woning (samen met m'n vriendin), en dat wat we tot dusverre hebben gezien is veelal waar veel aan het elektra mag/moet gebeuren o.a. dus dan komt het ook wel van pas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Iemand hier ervaring met http://www.hplplaat.nl. Zij verkopen eigen merk HPL platen die een héél stuk goedkoper zijn dan de bekende merken zoal Rockpanel of Trespa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:34
Ik wou graag een wasmachineaansluiting maken op de zolder, nu zit ik alleen te twijfelen hoe ik nou de afvoer moet gaan leggen.

Kan ik voor de sifon en ontluchting een y aftakking maken en die door leggen naar links en de hoogte voor de afvoer van de wasmachine?
Ik ben bang dat die het eruit drukt via de afvoer voor de cv, maar er zit een redelijke hoeveelheid 50mm leidingwerk tussen om te dienen als buffer. Komt uiteraard nog weer een sifon naast de wasmachine.

Afvoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
TerminalNL schreef op zondag 9 juni 2019 @ 13:27:
Ik wou graag een wasmachineaansluiting maken op de zolder, nu zit ik alleen te twijfelen hoe ik nou de afvoer moet gaan leggen.

Kan ik voor de sifon en ontluchting een y aftakking maken en die door leggen naar links en de hoogte voor de afvoer van de wasmachine?
Ik ben bang dat die het eruit drukt via de afvoer voor de cv, maar er zit een redelijke hoeveelheid 50mm leidingwerk tussen om te dienen als buffer. Komt uiteraard nog weer een sifon naast de wasmachine.

[Afbeelding: Afvoer]
Je wil rechts naast die pijp extra afvoer? En die komt dan hoger als links die aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
DoeEensGek schreef op zondag 9 juni 2019 @ 16:34:
[...]

Je wil rechts naast die pijp extra afvoer? En die komt dan hoger als links die aansluiting?
Ik wil hem inderdaad rechts naast de ontluchting splitsen, en dan links naast de cv uitkomen op 80cm hoogte voor de wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
@DoeEensGek een thumbs-up is nog geen antwoord op mijn vraag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
TerminalNL schreef op zondag 9 juni 2019 @ 17:14:
[...]

Ik wil hem inderdaad rechts naast de ontluchting splitsen, en dan links naast de cv uitkomen op 80cm hoogte voor de wasmachine.
De ontluchting zie ik niet maar je wil de verticale 50 splitsen begrijp ik.
De stromingssnelheid en afschot bepaalt of de liggende leiding vol loopt en het uit de cv-afvoer komt.
Dat kun je alleen maar testen.
Stroomt het over dan zit je aan een terugslagklep vast. Die zorgt dat de cv-afvoer niet vol loopt/overstroomt.

En vaak wordt het uit kostenbesparing niet gedaan maar het overdrukventiel, uiterst links, moet ook op de afvoer aangesloten zijn. Bij een systeemfout zal daar water uit geperst worden met minimaal 3 bar, blijft het ventiel dan hangen door wat voor reden dan ook dan spuit het hele systeem leeg op de vloer.
En het buisje van de inlaatcombinatie lijkt wat lang. Raakt hij de afvoerbuis of condens/lekwaterslang?
Dat mag niet ivm besmettingsmogelijkheid van je drinkwater.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Prutzertje schreef op zondag 9 juni 2019 @ 05:42:
[...]
Dat is een mooi idee! Welke doek hebben we het eigenlijk over? Van dat gevlochten achtige Witte spul? Heb hier ook nog wat puin liggen die ik daar voor kan gebruiken. _/-\o_
niet gevlochten .. meer geweven stof (plastic zodat het niet verteert) geodoek/geotextiel .. belangrijkste is dat het water doorlaat maar geen zand/aarde . ik heb https://www.promobutler.b...garden-worteldoek-2391122 gebruikt .. dit spul is super "teer" (scheurt makkelijk) .. als je het dichtslaat schep zand eroverheen en daarna aarde .. en niet erop staan totdat je 3 of 4 scheppen erop hebt gelegd.

Dit plaatje is op basis van de krat (duh) waar het doek omheen zit.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/37799/files/105323726/800x600x2/sparc-infilitratiekrat-120-x-120-x-30-432-liter-in.jpg
maar de prijs per ding vind ik te duur zeker als puin/grind ook redelijk effectief is in "loze" ruimte cree-eren
bonzz.netninja schreef op zondag 9 juni 2019 @ 08:53:
[...]

Ow....de dagen dat ik de vorige bewoners heb vervloekt omdat ze bouwafval (stenen) in de tuin begraven hebben....

Ik snap je idee, maar volgende bewoners weten dit niet, en denken gewoon dat iemand al zijn bouwafval in de tuin heeft gegraven omdat ze te lui waren om ff de zooi af te voeren :+
je hebt het hier wel over iets totaal verschillends :? begraven van je troep is tja niet netjes .. teminste je rept niet over doek ..

En ik zou wel gewikkeld in doek lang het huis, terras, schutting, schuur (30cm) of de rest v.d tuin op 60 of 80cm begraven waar je niet blij word van diepe beworteling .. maar wel; blij van goeie water afvoer..
en zonder doek is het niet effectief.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
Teijgetje schreef op zondag 9 juni 2019 @ 20:22:
[...]

De ontluchting zie ik niet maar je wil de verticale 50 splitsen begrijp ik.
De stromingssnelheid en afschot bepaalt of de liggende leiding vol loopt en het uit de cv-afvoer komt.
Dat kun je alleen maar testen.
Stroomt het over dan zit je aan een terugslagklep vast. Die zorgt dat de cv-afvoer niet vol loopt/overstroomt.

En vaak wordt het uit kostenbesparing niet gedaan maar het overdrukventiel, uiterst links, moet ook op de afvoer aangesloten zijn. Bij een systeemfout zal daar water uit geperst worden met minimaal 3 bar, blijft het ventiel dan hangen door wat voor reden dan ook dan spuit het hele systeem leeg op de vloer.
En het buisje van de inlaatcombinatie lijkt wat lang. Raakt hij de afvoerbuis of condens/lekwaterslang?
Dat mag niet ivm besmettingsmogelijkheid van je drinkwater.
De ontluchting is de zwarte leiding die recht omhoog loopt, en wou hem rechts daarvan, op het horizontale stuk splitsen met een y stuk om hem in elk geval de flow de “juiste kant” op te begeleiden. Gezien de prijs wou ik een terugslapklep vermijden.
Ga proberen de leiding maar zo lang mogelijk te maken om in elk geval de druk kwijt te kunnen.

Overige punten ga ik even nog controleren, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 10:41

bonzz.netninja

Niente baffi

vso schreef op zondag 9 juni 2019 @ 22:21:
[...]

niet gevlochten .. meer geweven stof (plastic zodat het niet verteert) geodoek/geotextiel .. belangrijkste is dat het water doorlaat maar geen zand/aarde . ik heb https://www.promobutler.b...garden-worteldoek-2391122 gebruikt .. dit spul is super "teer" (scheurt makkelijk) .. als je het dichtslaat schep zand eroverheen en daarna aarde .. en niet erop staan totdat je 3 of 4 scheppen erop hebt gelegd.

Dit plaatje is op basis van de krat (duh) waar het doek omheen zit.
[Afbeelding]
maar de prijs per ding vind ik te duur zeker als puin/grind ook redelijk effectief is in "loze" ruimte cree-eren

[...]

je hebt het hier wel over iets totaal verschillends :? begraven van je troep is tja niet netjes .. teminste je rept niet over doek ..

En ik zou wel gewikkeld in doek lang het huis, terras, schutting, schuur (30cm) of de rest v.d tuin op 60 of 80cm begraven waar je niet blij word van diepe beworteling .. maar wel; blij van goeie water afvoer..
en zonder doek is het niet effectief.
Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp dan. Maar als dat spul zo teer is, en een vorige bewoner weet überhaupt niet van het bestaan van dit idee af, dan zal hij toch gewoon denken dat het iemand zijn bouwafval is :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

bonzz.netninja schreef op maandag 10 juni 2019 @ 07:53:
[...]

Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp dan. Maar als dat spul zo teer is, en een vorige bewoner weet überhaupt niet van het bestaan van dit idee af, dan zal hij toch gewoon denken dat het iemand zijn bouwafval is :)
Gebrek aan kennis dus .. tja ik zou wel na gaan denken als ik doek vind en stenen in een geul/worst vorm vind. als je erop stuit ga je wel zoeken hoe groot het is toch ? maar daarom doe je ook een laag zand .. zand laat beter water door. maar helpt ook bij het uitgraven als "identificatie"

Maar niks is er bestand tegen dom & grof te werk gaan :) soms even pas op de plaats te maken en nadenken/uitzoeken wat er aan de hand is ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik heb de bandschuurmachine bij een trap ingezet en ook een muur, maar bij beide situaties gaan de schuurpapiertjes keer op keer stuk. Heb er zo'n 7 doorheen gejaagd, meeste zelfs binnen een minuut. Steeds weer bij de hechting waar het gelijmd is. Komt dat door waardeloze kwaliteit van het schuurpapier? Zo snel hoort het toch niet kapot te gaan? :/

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Welk schuurpapier heb je?

Zelf heb ik erg goeie ervaringen met die van Bosch die ook bij de Hornbach verkocht worden. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Geen idee wat het was, was reserve van pa. Die heeft nu geen reserve meer :+ het is iig de topcraft 720e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:43

BCC

3M schuurpapier gebruiken.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:15
Hottub in wording

Bietje klootn in toene. Vandaag straten, morgen maar verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
TerminalNL schreef op zondag 9 juni 2019 @ 22:32:
[...]

De ontluchting is de zwarte leiding die recht omhoog loopt, en wou hem rechts daarvan, op het horizontale stuk splitsen met een y stuk om hem in elk geval de flow de “juiste kant” op te begeleiden. Gezien de prijs wou ik een terugslapklep vermijden.
Ga proberen de leiding maar zo lang mogelijk te maken om in elk geval de druk kwijt te kunnen.

Overige punten ga ik even nog controleren, bedankt!
Wat je ook kan doen, is een rechts naast de ontluchtingspijp, een grotere diameter gebruiken tot de volgende verspringing, of links naast de pijp een kleinere diameter maken. Maar dat is altijd moeilijk oordelen vanaf zo'n foto. ;)

@CurlyMo Helaas geen antwoord op je vraag, gaf een thumbs up omdat het mij ook een beter alternatief lijkt om te kopen. Ik heb mijn plaat bij de bouwmarkt gehaald. Mede omdat ik ze toen nodig had. Was wel duur!

@Annuk Waar gok jij dat de jouwe vandaan komen ;). Ze komen allemaal gewoon uit china, zoals veel elektra spul. Dat was vroeger al zo en vandaag de dag ook zo. Hier herverpakken we het gewoon in fancy plastic doosjes en vragen we een creatief hoog bedrag ervoor bij de bouwmarkt.

@Skidmarks In het verleden heb ik wel eens betonnen vijvers aangelegd oa. voor Capibara's. Beton zakt en ik denk dus niet dat hij expres 40cm dik heeft gedaan op sommige plaatsen. Ik zou trouwens nooit een betonnen vijver aanraden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Nu online
ByteMe_ schreef op maandag 10 juni 2019 @ 17:30:
Ik heb de bandschuurmachine bij een trap ingezet en ook een muur, maar bij beide situaties gaan de schuurpapiertjes keer op keer stuk. Heb er zo'n 7 doorheen gejaagd, meeste zelfs binnen een minuut. Steeds weer bij de hechting waar het gelijmd is. Komt dat door waardeloze kwaliteit van het schuurpapier? Zo snel hoort het toch niet kapot te gaan? :/
Zet je ze er wel goed om op? Met de pijltjes in de draairichting(pijltje op machine)?

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 10-06-2019 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Teijgetje schreef op maandag 10 juni 2019 @ 21:00:
[...]

Zet je ze er wel goed om op? Met de pijltjes in de draairichting(pijltje op machine)?
Aha, dat zou het zomaar kunnen zijn :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Annuk
  • Nu online
DoeEensGek schreef op maandag 10 juni 2019 @ 20:59:
[...]

@Annuk Waar gok jij dat de jouwe vandaan komen ;). Ze komen allemaal gewoon uit china, zoals veel elektra spul. Dat was vroeger al zo en vandaag de dag ook zo. Hier herverpakken we het gewoon in fancy plastic doosjes en vragen we een creatief hoog bedrag ervoor bij de bouwmarkt.
Ik ben er bekend mee dat veel spullen uit China en omringende landen komt.
Ik doel meer op de kwaliteits eisen die bij de no-name klemmen op Ali een stuk minder zijn.

Zal even moeten zoeken maar staat op YouTube wel een filmpje van originele Wago's 221 en Chinese imitatie waar ze gedurende een X tijd 16A en hoger doorheen jagen.
Dan blijkt toch dat de imitatie versie het niet aan kan en begint te smeulen en later ontbrandde.

Ik haal zelf ook genoeg van Ali etc maar geen 'kritische' producten, dan vertrouw ik meer op gerenommeerde merken.
Een 100w led floodlight heb ik ook wel op Ali besteld als extra bouwlamp maar die hangt niet continue aan de 230v.
En als ie eraan zit ben ik zelf meestal wel in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
Annuk schreef op maandag 10 juni 2019 @ 21:56:
[...]

Ik ben er bekend mee dat veel spullen uit China en omringende landen komt.
Ik doel meer op de kwaliteits eisen die bij de no-name klemmen op Ali een stuk minder zijn.

Zal even moeten zoeken maar staat op YouTube wel een filmpje van originele Wago's 221 en Chinese imitatie waar ze gedurende een X tijd 16A en hoger doorheen jagen.
Dan blijkt toch dat de imitatie versie het niet aan kan en begint te smeulen en later ontbrandde.

Ik haal zelf ook genoeg van Ali etc maar geen 'kritische' producten, dan vertrouw ik meer op gerenommeerde merken.
Een 100w led floodlight heb ik ook wel op Ali besteld als extra bouwlamp maar die hangt niet continue aan de 230v.
En als ie eraan zit ben ik zelf meestal wel in de buurt.
YouTube: Wago 222 Connectors vs Others, Testing Current Overload and Flammabi...
115 ampère en er gebeurt niet veel. ;)
Ben het wel eens met jouw betreft het vertrouwen in gevestigde merken. Ik ben er iniedergeval niet zo bang voor. Al gooi ik er geen hoge wattage doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 19:02
Welke schroeven gebruiken jullie voor Pockethole verbindingen?

Op de website van Kreg staat dat het belangrijk is dat de kop plat is aan de onderzijde zodat deze niet het hout ingetrokken wordt.
Maar ik heb een Wolfcraft jig en de koppen van de schroeven die daarbij zitten zijn 'gewoon' konisch.

(wel zelfborend en een schaft)

Louzy#2475

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

@louzy82 als je een konische kop gebruikt dan is het net alsof je een wig tot in de kern van het hout draait. Voor zacht hout als vuren gaat dat vaak goed, hard/droog hout splijt gegarandeerd.

Ik heb overigens geen pockethole ervaring als zodanig, maar voor ruwbouw draai ik schroeven vaak onder een hoek vergelijkbaar met pocketholes.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

louzy82 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 09:58:

Op de website van Kreg staat dat het belangrijk is dat de kop plat is aan de onderzijde zodat deze niet het hout ingetrokken wordt.
Maar ik heb een Wolfcraft jig en de koppen van de schroeven die daarbij zitten zijn 'gewoon' konisch.

Ik gebruik gewone schroeven voor de Wolfcraft. Dus konisch. Werkt net zo goed vind ik, maar dan veel goedkoper.
Belangrijk is wel dat de schroefmachine niet te hoge koppel heeft,anders trekt de schroef het hout idd kapot.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
kmf schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 11:21:
[...]

Ik gebruik gewone schroeven voor de Wolfcraft. Dus konisch. Werkt net zo goed vind ik, maar dan veel goedkoper.
Belangrijk is wel dat de schroefmachine niet te hoge koppel heeft,anders trekt de schroef het hout idd kapot.
Wel met een schaft neem ik aan? (voor het beter aantrekken van het hout)

Het gaat in dit geval om vuren hout dus zoals Arjan al zei zal het splijten wel meevallen.

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

louzy82 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 11:38:
[...]

Wel met een schaft neem ik aan? (voor het beter aantrekken van het hout)

Het gaat in dit geval om vuren hout dus zoals Arjan al zei zal het splijten wel meevallen.
Hoe bedoel je schaft? Ik gebruik de boor behorende bij de Wolfcraft Jig.
Splijten valt mee, maar bij douglas planken <2cm heb ik wel wat splijten gehad toen de schroefmachine te hoog stond. Uiteraard afhankelijk of de schroef haaks of met de nerf mee gaat.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
kmf schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 11:50:
[...]

Hoe bedoel je schaft? Ik gebruik de boor behorende bij de Wolfcraft Jig.
Splijten valt mee, maar bij douglas planken <2cm heb ik wel wat splijten gehad toen de schroefmachine te hoog stond. Uiteraard afhankelijk of de schroef haaks of met de nerf mee gaat.
Weet niet of het een juiste term is, maar met schaft bedoel ik dat een deel van de schroef geen draad heeft.

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

louzy82 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 11:53:
[...]

Weet niet of het een juiste term is, maar met schaft bedoel ik dat een deel van de schroef geen draad heeft.
Voor schroeven >30mm heb ik idd schroeven gebruikt met een gedeelte zonder schroefdraad (ik noem ze zelf "vingerliefhebbende schroeven" :P )

Maar voor schroeven <30mm (welke gebruikt worden voor houtdiktes <19mm) heb ik de volledig gedrade versies.

Maar de boor van de undercover jig is daarvoor gemaakt. Zolang je voorzichtig schroeft hoeft het geen probleem te zijn. Je bent dan niet een wig aan het inschroeven.
YouTube: wolfcraft Undercover Jig (part no. 4642000)

@Arjan in hardhout is het niet lekker boren met de jig-boor. Dus die methode zal minder snel een keuze zijn. "onder een hoek schroeven" doe ik ook wel vaker. Maar dicht op de randen en bij planken is kans op splijten groot. Sterker nog, waarbij "koud schroeven" zeker gaat splijten, lukt het met de undercover/pockethole jig wel. Voorboren he.

[ Voor 17% gewijzigd door kmf op 11-06-2019 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Om mijn surround-set netjes weg te werken in onze nieuwbouw woning ben ik bezig om wat gaten en sleuven te maken in de muren/dekvloer. Na het eerste gat succesvol uitgeboord te hebben, ben ik bij het 2de gat op de bewapening gestuit :'(
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DSBm8MV.jpg
Het linker gat komt wel goed, gaat vooral tijd kosten met de gatenzaag, echter bij het andere gat zit de centreerboor midden in de bewapening :(

Wat is de makkelijkste manier om hier doorheen te komen? Eerst uitboren met een (fatsoenlijk) metaalboortje, en dan alsnog de gatenzaag erop zetten?

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
SlinkingAnt schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 14:53:
Om mijn surround-set netjes weg te werken in onze nieuwbouw woning ben ik bezig om wat gaten en sleuven te maken in de muren/dekvloer. Na het eerste gat succesvol uitgeboord te hebben, ben ik bij het 2de gat op de bewapening gestuit :'(
[Afbeelding]
Het linker gat komt wel goed, gaat vooral tijd kosten met de gatenzaag, echter bij het andere gat zit de centreerboor midden in de bewapening :(

Wat is de makkelijkste manier om hier doorheen te komen? Eerst uitboren met een (fatsoenlijk) metaalboortje, en dan alsnog de gatenzaag erop zetten?
De centreerboor eruit halen, die heb je nu niet meer nodig. welke dozenboor hebje? normaal is beton toch wel iets wat hard voor nagenoeg alles met een centreerboor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:48
Erh.. volgens mij is het niet de bedoeling dat je de wapening van je dekvloer doorzaagt aangezien dat de spanning eraf haalt? Ik ben maar een leek, maar volgens mij kun je dit niet zomaar doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 22:59

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Mwoah, 1 staafje missen gaat wel goed...

Maar je wil je surround set weg werken? en die hangt aan het plafond? en wil je dan de hele speaker wegwerken?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
twain4me schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 16:18:
[...]
De centreerboor eruit halen, die heb je nu niet meer nodig. welke dozenboor hebje? normaal is beton toch wel iets wat hard voor nagenoeg alles met een centreerboor.
Een fatsoenlijke Diamantboor heeft met het beton weinig moeite. De diamantboor zit inmiddels muurvast op de spandoorn, en zonder de mogelijkheid om m goed beet te pakken kan ik niet checken of er nu stiekem een schroefje verstopt zit onder het schroefdraad.
maussert schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 16:21:
Erh.. volgens mij is het niet de bedoeling dat je de wapening van je dekvloer doorzaagt aangezien dat de spanning eraf haalt? Ik ben maar een leek, maar volgens mij kun je dit niet zomaar doen.
Dit is dan ook een gat in de muur, de 19mm leiding gaat net diep genoeg in het zandcement van de dekvloer om weer vlak afgewerkt te kunnen worden ;).
Jelte,89 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 16:28:
Mwoah, 1 staafje missen gaat wel goed...

Maar je wil je surround set weg werken? en die hangt aan het plafond? en wil je dan de hele speaker wegwerken?
Niet de hele set wegwerken, maar wel de kabels. Zodat de vloerstaande speakers netjes hun draden uit de muur krijgen. Plintjes is geen optie in verband met een schuifpui waar de kabels langs moeten.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
SlinkingAnt schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 16:31:
[...]

Een fatsoenlijke Diamantboor heeft met het beton weinig moeite. De diamantboor zit inmiddels muurvast op de spandoorn, en zonder de mogelijkheid om m goed beet te pakken kan ik niet checken of er nu stiekem een schroefje verstopt zit onder het schroefdraad.
Dan heb je niet heel erg hard beton.. Ik kon het zonder water echt vergeten, (en die hebben geen centreer boor)
Ik had ook een fatsoenlijke diamantboor, maar kreeg een klomp gesmolten ijzer terug ;) (blauw beton, maken ze niet meer) Ik heb eigenlijk nooit in een "nieuwe" betonmuur geboord, vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 10:38

Nhz

Even een kort vraagje, ik ben bezig met de voorbereidingen voor het realiseren van een nieuw toilet. Hierin wil ik een fonteintje plaatsen. De 32mm afvoer hiervan wil ik graag in de muur frezen zodat deze achter het toilet op de afvoer aangesloten kan worden.

Welke aansluiting kan ik nu het beste uit de muur laten steken zodat ik straks makkelijk de sifon kan aansluiten?

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Nu online
louzy82 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 11:53:
[...]

Dat heet de borst. (niet te verwarren met borsjt)

@Nhz
Het mooist (=standaard) is als je met een mof 40 eindigt van een 90 graden bocht 40mm (bv mof-mof).
Dan kan het (chromen) pijpje van de bekersifon daar in met een kastrubber 40-32 en blijft het losneembaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 11-06-2019 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

@Teijgetje Helder, zoiets had ik inderdaad voor ogen, maar had gehoopt dat ik ook met 32mm door de muur kon. Dat wordt nu dus 40. Gelukkig heb ik een 'schuurscheidende' wand van 150mm. ;)

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Nu online
Nhz schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 17:04:
@Teijgetje maar had gehoopt dat ik ook met 32mm door de muur kon.
Je kan met 32 door de muur, alleen dan heb je extra een pvc-verloop 40-32 nodig om de bocht te plaatsen, hoef je alleen plaats extra voor de bocht te maken.
De 40mm bocht kan wat uitsteken afhankelijk van of je nog tegelt en wat voor rozet je er op zet. Rozetten zijn er in meerdere hoogtes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
vso schreef op maandag 10 juni 2019 @ 12:21:
[...]

Gebrek aan kennis dus .. tja ik zou wel na gaan denken als ik doek vind en stenen in een geul/worst vorm vind. als je erop stuit ga je wel zoeken hoe groot het is toch ? maar daarom doe je ook een laag zand .. zand laat beter water door. maar helpt ook bij het uitgraven als "identificatie"

Maar niks is er bestand tegen dom & grof te werk gaan :) soms even pas op de plaats te maken en nadenken/uitzoeken wat er aan de hand is ..
Ik blijf het gewoon een beunhazen oplossing vinden. Gewoon je werk even afmaken en dat spul afvoeren. Bij een lokale afvalwerker een container bestellen, puin afvoeren is helemaal niet duur, zeker niet in deze hoeveelheden. ff een paar uur doorhalen en het is echt weg.

De redenatie dat geel zand aangeeft dat er wat onder zit kan voor jouw logisch zijn, maar iemand anders heeft geel zand over en besluit dat gewoon op 50 cm diep maar te dumpen en dan zit er dus niets onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Oilman schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 18:28:
[...]
Ik blijf het gewoon een beunhazen oplossing vinden. Gewoon je werk even afmaken en dat spul afvoeren. Bij een lokale afvalwerker een container bestellen, puin afvoeren is helemaal niet duur, zeker niet in deze hoeveelheden. ff een paar uur doorhalen en het is echt weg.

De redenatie dat geel zand aangeeft dat er wat onder zit kan voor jouw logisch zijn, maar iemand anders heeft geel zand over en besluit dat gewoon op 50 cm diep maar te dumpen en dan zit er dus niets onder.
Dus je geeft liever geld uit door puin af te voeren, grind te kopen en dat vervolgens in doek te wikkelen ? wat is er mis van upcyclen van materiaal ?
Het zand wat je op het geodoek neerlegt heeft 2 functies, filteren + afdichten van overlappende delen. je hoeft maar paar cm rondom het doek te doen ..

Maar goed .. ik vind het actief recyclen .. en daarmee draag ik bij aan oplossing ipv het verschuiven naar (storthoop) je mag wel hier je eigen mening over hebben :)

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 11-06-2019 18:58 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
SlinkingAnt schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 14:53:
[Afbeelding]
Denk eraan dat als je beton bewapend is, je ook een kogelvrijvest als PBM nodig hebt.

In geval van gewoon gewapend beton is de snelle methode watergekoeld boren zonder centreerboor. Anders gewoon de centreer er af en geduld hebben.

@Nhz als je geen zin hebt om diepe sleuven te trekken is Slimtube mogelijk ook nog een oplossing. Heb ze thuis zowel horizontaal als verticaal gebruikt, let wel op dat de maximale lengte beperkt is (80 cm of iets dergelijks).

[ Voor 16% gewijzigd door Gebanned op 11-06-2019 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 22:29
vso schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 18:48:
[...]

Dus je geeft liever geld uit door puin af te voeren, grind te kopen en dat vervolgens in doek te wikkelen ? wat is er mis van upcyclen van materiaal ?
Het zand wat je op het geodoek neerlegt heeft 2 functies, filteren + afdichten van overlappende delen. je hoeft maar paar cm rondom het doek te doen ..

Maar goed .. ik vind het actief recyclen .. en daarmee draag ik bij aan oplossing ipv het verschuiven naar (storthoop) je mag wel hier je eigen mening over hebben :)
Ik snap het idee en uitvoering. Maar als een toekomstige eigenaar jaren later iets wil doen in die tuin en bij het graven op jouw constructie stuit dan is dat voor hem toch net zo vervelend als een normale berg puin? Het herkennen dat er een upcycling gedachte achter zat heeft iemand dan weinig aan, als het in de wel ligt ligt het in de weg en kost het enorm veel energie om het alsnog uit te graven en af te voeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Uiteindelijk met alle tips toch de gevel zelf deels gevoegd. Ik zal binnenkort eens wat foto’s plaatsen als jullie dat leuk vinden.

Viel mij alleen op dat aan de voorkant het voegsel bijna bruin is en achter echt grijs. 8)7 Het is van het merk Sakrete en een kant en klare zak...

De gevel heeft aan de voorkant wel een iets andere kleur maar ik vraag mij af of het kan dat door de hoeveelheid water het een andere kleur krijgt ?

Of zal ik toch wat uit de zak metselmortel hebben gepakt :z .... :X maar volgens mij plakt dat veel meer dan voegsel dus dat zou ik toch gemerkt moeten hebben lijkt mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Valorian schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 21:32:
[...]

Ik snap het idee en uitvoering. Maar als een toekomstige eigenaar jaren later iets wil doen in die tuin en bij het graven op jouw constructie stuit dan is dat voor hem toch net zo vervelend als een normale berg puin? Het herkennen dat er een upcycling gedachte achter zat heeft iemand dan weinig aan, als het in de wel ligt ligt het in de weg en kost het enorm veel energie om het alsnog uit te graven en af te voeren...
Ja dat klopt, maar hoe groot is de kans dat je 100% van je tuin afgraaft ? (zegt de gek die het gedaan heeft) En je maakt een "probleem" van van in feite "worstjes" van 30 a 50cm diameter over een bepaalde lengte.

En als je de keuze hebt sta je liever puin uit te graven dan grind (grindkoffers heten die worstjes officieel) want grind uit aarde/zand bergen is helemaal ellendig.

Mijn tuin is voor sommige nog erger .. onder elke "tegel" (lees terras en schuur) lig 30cm zand en daaronder 10cm dik EPS en onder de schuur zelfs 20cm dik (overlappend) en de "tuin" is 100cm diep de EPS grond water = 1.10m tot 120cm en ik heb "puin/grind" worsten in een H patroon onder het EPS liggen. en ik heb nog 150 kruiwagens zand erin gemikt

De buurvrouw heeft dit een EPS als 10 jaar en is maar 1cm verzakt, terwijl der rest van de tuin 15cm is gezakt (1 a 2 treden) hier kwam ik overgens achter toen we al bezig waren wegens schuur (EPS is fundering daar) en toen kreeg ik het hele verhaal te horen ..EPS was advies van diverse grondwerkers onafhankelijk van elkaar :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Nog een vraagje. Ik kan niet echt een keuze maken. Tussen 150mm cellenbeton en 150mm kalkzandsteen. :X

De situatie is als volgt. Wij hebben een vrij grote schuur (160m2) welke direct aan ons woonhuis vast zit. In deze schuur wordt af en toe flink gehobbiet en ook regelmatig gesport. Nu willen we een deel van de schuur gaan gebruiken als kantoor en als achter-ingang/hal van ons woonhuis. Ik heb nu echter twijfels over het te gebruiken materiaal voor de te plaatsen wand.

Het belangrijkste is de geluidsisolatie. We willen in het kantoor zo min mogelijk mee krijgen van wat er zich in de schuur afspeelt. De schuur wordt met regelmaat gebruikt door anderen en het gaat dus voorkomen dat ik in mijn kantoor aan het werk ben, terwijl er andere mensen in de schuur bezig zijn.

Om bovenstaande reden ben ik er al wel uit dat ik een muur neer wil zetten met een zo groot mogelijke massa. De 16cm dikke betonvloer kan dat prima hebben. Alle pijlen zijn dus gericht op kalkzandsteen. De reden van twijfel is omdat cellenbeton zo lekker makkelijk verwerkt. Het scheelt in prijs ook wel aardig, kalkzandsteen is ongeveer 30% duurder dan cellenbeton.

Ik vraag me eigenlijk vooral af hoe groot het verschil is met cellenbeton, ik heb namelijk wel eens gehoord dat door de open structuur het ook meer geluid kan absorberen. Nu interesseert me de hoeveelheid weerkaatst geluid niet, ik wil dat er zo min mogelijk geluid door de muur heen kan komen. En dan geld volgens mij massa=kassa.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil een muurbeugel ophangen aan een betonnen wand. Aan deze muurbeugel komt een bokszak van 180cm en +- 50kg te hangen.

Ik dacht meteen aan M8 Keilbouten om dit te doen, en volgens mij moet dat ook wel lukken. Maar na een beetje googelen kwam ik wat andere, schijnbaar modernere, manieren tegen. o.a. Betonschroeven, hulsankers en chemisch ankers.

Chemisch anker vervalt aangezien ik het er ooit nog wel een keer af moet halen en de gaten netjes opvullen.

De beugel ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://www.essimo.nl/media/catalog/product/cache/4/small_image/600x600/5f6a1cb728e5b95958b6eabb724ec93b/m/u/muursteun_bokszak.jpg

Heeft iemand een goed idee? Of zijn keilbouten gewoon prima. Of kunnen betonschroeven ook? Scheelt namelijk weer een groter boorgat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt_ZakLamP
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 15:04
Gebanned schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 20:20:
[...]
@Nhz als je geen zin hebt om diepe sleuven te trekken is Slimtube mogelijk ook nog een oplossing. Heb ze thuis zowel horizontaal als verticaal gebruikt, let wel op dat de maximale lengte beperkt is (80 cm of iets dergelijks).
Ik heb deze ook toegepast maar dan c.a. 2m lengte verticaal. Zijn i.i.g. Hier te koop met een lengte van 3.2m :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 22:59

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
SlinkingAnt schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 16:31:
[...]

[...]

Dit is dan ook een gat in de muur, de 19mm leiding gaat net diep genoeg in het zandcement van de dekvloer om weer vlak afgewerkt te kunnen worden ;).

[...]

Niet de hele set wegwerken, maar wel de kabels. Zodat de vloerstaande speakers netjes hun draden uit de muur krijgen. Plintjes is geen optie in verband met een schuifpui waar de kabels langs moeten.
Waarom doe je dat niet even met een sleuvenfrees? je hoeft toch niet zo diep voor wat kabels?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
Wat is jullie ervaring / mening wat betreft de hartkant van de plank voor het maken van een tafelblad?

Op de ene site staat dat je ze Om-en Om moet leggen om zo bij enig kromtrekken toch een enigzins recht tafelblad te behouden.
Op een andere site staat dat het belangrijk is dat de hartkant altijd boven ligt..

Het gaat in mijn geval om gedroogd, geschaafd vurenhout (2,8 x 19cm). De tafel staat wel buiten maar onder een overkapping en zal gebeitst worden (en misschien nog laagje vernis?)

Louzy#2475

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Mij is altijd om en om geleerd. Om en om is een bewezen methode dus tja........

Je zal vast wel een site tegenkomen die weer iets anders zegt als wat je nu bent tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 08:38:
Ik wil een muurbeugel ophangen aan een betonnen wand. Aan deze muurbeugel komt een bokszak van 180cm en +- 50kg te hangen.

Ik dacht meteen aan M8 Keilbouten om dit te doen, en volgens mij moet dat ook wel lukken. Maar na een beetje googelen kwam ik wat andere, schijnbaar modernere, manieren tegen. o.a. Betonschroeven, hulsankers en chemisch ankers.
Ik denk dat dit met vier van die standaard Fischer pluggen prima moet lukken. Wel een grote diameter pakken. Ik heb jaren 2 plankjes aan de muur gehangen met een waslijn ertussen. Daar stond heel wat meer krachten op, in dezelfde lijn als de schroef, dan jouw bokszak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:26

Ik gebruik bij pocket holes altijd bolkop schroeven van de Hornbach, deze zijn plat aan de onderkant en werkt voor mij erg fijn. Deze trekken het hout zelf ook niet kapot. Afhankelijk van de maat 3-6 euro per doosje dus argument dat het duurder is dan konische schroeven gaat niet op.

Deze: https://www.hornbach.nl/s...artikel.html?varCat=S4672

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
Davidshadow13 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:05:
[...]

Ik gebruik bij pocket holes altijd bolkop schroeven van de Hornbach, deze zijn plat aan de onderkant en werkt voor mij erg fijn. Deze trekken het hout zelf ook niet kapot. Afhankelijk van de maat 3-6 euro per doosje dus argument dat het duurder is dan konische schroeven gaat niet op.

Deze: https://www.hornbach.nl/s...artikel.html?varCat=S4672
Dank je voor je reactie.
Het enige wat ik aan die schroeven mis is de borst, waardoor het ene stuk beter tegen het andere stuk aan te 'trekken' is.

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:18
louzy82 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 09:15:
Wat is jullie ervaring / mening wat betreft de hartkant van de plank voor het maken van een tafelblad?

Op de ene site staat dat je ze Om-en Om moet leggen om zo bij enig kromtrekken toch een enigzins recht tafelblad te behouden.
Op een andere site staat dat het belangrijk is dat de hartkant altijd boven ligt..

Het gaat in mijn geval om gedroogd, geschaafd vurenhout (2,8 x 19cm). De tafel staat wel buiten maar onder een overkapping en zal gebeitst worden (en misschien nog laagje vernis?)
Ik heb toevallig van het weekend mijn eerste tuintafel gemaakt van ruwe douglas 50x150 balken. Ik heb ze om en om gelegd. De balken overigens wel geschuurd, maar niet laten schaven o.i.d.

Vond de baas "mooi" thuis, dat maakte het wel een crime om een net onderstel te maken. Volgende keer zou ik de poten in ieder geval door een vandikte/vlak bank laten halen :X

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:25
louzy82 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:10:
[...]

Dank je voor je reactie.
Het enige wat ik aan die schroeven mis is de borst, waardoor het ene stuk beter tegen het andere stuk aan te 'trekken' is.
In deze foto zie je inderdaad dat de schroeven op de borst geen schroefdraad heeft. Zodoende 'trekt' de schroef inderdaad de ene plank tegen de andere.

Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/491/588/829/DV_8_4656534_02_4c_NL_20190521151659.jpg

Wanneer je dit niet doet, moet je er zeker van zijn dat je werkstuk goed tegen elkaar geklemd zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:44

Damian

Insane Obtrusion

Iemand een idee hoeveel mm de gaten moeten zijn voor de Ikea Utrusta scharnieren? Ik vermoed 35mm, maar het kan ook 30mm zijn. Zit nu op werk maar wil op de terugweg ff zon forstnerboortje op de kop tikken ergens, zodat ik vanavond aan de slag kan.

Iemand zon scharnier in de buurt en hem even kan opmeten?

https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20204647/

[ Voor 8% gewijzigd door Damian op 12-06-2019 10:26 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:25
Damian schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:23:
Iemand een idee hoeveel mm de gaten moeten zijn voor de Ikea Utrusta scharnieren? Ik vermoed 35mm, maar het kan ook 30mm zijn. Zit nu op werk maar wil op de terugweg ff zon forstnerboortje op de kop tikken ergens, zodat ik vanavond aan de slag kan.

Iemand zon scharnier in de buurt en hem even kan opmeten?
Volgens dit sjabloon is de diameter 35 mm.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• holygame
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 13:08
Afgelopen dagen mijn nieuwe huisnummerbordje afgemaakt, ik ben er alleen nog niet helemaal uit hoe ik deze ga bevestigen aan mijn huis. Bordje is van (mixed) hardhout en de achterkant is gewoon vlak, heeft iemand een idee om dit strak tegen de muur te bevestigen?

nummer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 10:13
holygame schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:50:
Afgelopen dagen mijn nieuwe huisnummerbordje afgemaakt, ik ben er alleen nog niet helemaal uit hoe ik deze ga bevestigen aan mijn huis. Bordje is van (mixed) hardhout en de achterkant is gewoon vlak, heeft iemand een idee om dit strak tegen de muur te bevestigen?

[Afbeelding: nummer]
High tack poly kit O+

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• holygame
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 13:08
Kijk en daarom stel ik hier dus een vraag! Zelf niet aan gedacht haha. Ik zat in mijn hoofd allemaal moeilijke constructies te bedenken met schroeven/busjes/haken....

Mijn dank :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitch187
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 15:23

Als je het niet erg vind om een square/robertson aandrijving te gebruiken kan je kijken Triton schroeven speciaal voor pocket holes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online

Ik gebruik deze.

Afbeeldingslocatie: https://www.gereedschappro.nl/resize/666674C4-9559-407D-85F7-533709DE54F9-schroeven-trial-box---probeer-set.jpg/0/1100/True/pocket-hole-schroeven-9-maten-1000-stuks-assortimentsdoos-voor-kreg-jig.jpg

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LichtBruisend
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-10-2024

LichtBruisend

Licht gemineraliseerd

Iemand tips?

De vorige eigenaar van ons huis (wij wonen er nu enkele maanden) heeft in de W.C. en de badkamer tegels geplaatst met een soort van bloemen patroon... dit is in de tegel mee gebakken en is dus geen sticker. Na mijn weten is dit niet van de tegels af te halen. Maar misschien heeft iemand van jullie een tip om dit wel te verwijderen? Wij zijn al blij als wij de 'mooie' kleuren er uit krijgen. Is dit überhaupt mogelijk?

Ik ben bang dat ik de tegels er uit moet slijpen om nieuwe te plaatsen... Ik heb namelijk nog 2 pakken met tegels zonder 'mooie' plaatjes.

foto:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/61a5ojbeyf.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/fap7rqy8.jpg

Thx!

[ Voor 6% gewijzigd door LichtBruisend op 12-06-2019 12:25 . Reden: Foto's deden het niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 15:37
LichtBruisend schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 12:24:
Iemand tips?

De vorige eigenaar van ons huis (wij wonen er nu enkele maanden) heeft in de W.C. en de badkamer tegels geplaatst met een soort van bloemen patroon... dit is in de tegel mee gebakken en is dus geen sticker. Na mijn weten is dit niet van de tegels af te halen. Maar misschien heeft iemand van jullie een tip om dit wel te verwijderen? Wij zijn al blij als wij de 'mooie' kleuren er uit krijgen. Is dit überhaupt mogelijk?

Ik ben bang dat ik de tegels er uit moet slijpen om nieuwe te plaatsen... Ik heb namelijk nog 2 pakken met tegels zonder 'mooie' plaatjes.

foto:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Thx!
Overschilderen met tegelverf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LichtBruisend
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-10-2024

LichtBruisend

Licht gemineraliseerd

Frogy schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 12:36:
[...]

Overschilderen met tegelverf?
Ja is een optie, echter zit er in de tegels zonder bloemen een soort van effect die we dan ook kwijt zijn. Maar dit is idd een optie die wij ook hadden bedacht. Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 12:41
Eindelijk met de laatste ruimte in het huis bezig, de bijkeuken en aangesloten berghok en wc. Momenteel met de elektra bezig. Nu wil ik in het berghok eigenlijk 4 (1 losse en 3 naast elkaar) buizen uit het plafond als opbouw op de muur laten uitkomen. Maar hoe doe ik dat met de stukadoor die plafond en muur nog gaat doen? Stukje flexbuis vanaf het plafond erin steken zodat hij er omheen kan werken, met 'n kleine marge naar de muur? Of gewoon 2cm buis laten uitsteken?

Die 3 buizen (3 kanten gevelverlichting) komen naast elkaar en wou ik in een opbouw lasdoos koppelen zodat ik nog wat vrijheid heb. Inbouw leek me hier wat onhandig. De enkele buis (thermostaatkabel) zou wel inbouw kunnen, maar dan moet er een overgang naar opbouw voor richting de ketel.

Wat is in deze gebruikelijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Nhz schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 23:01:
Nog een vraagje. Ik kan niet echt een keuze maken. Tussen 150mm cellenbeton en 150mm kalkzandsteen. :X

De situatie is als volgt. Wij hebben een vrij grote schuur (160m2) welke direct aan ons woonhuis vast zit. In deze schuur wordt af en toe flink gehobbiet en ook regelmatig gesport. Nu willen we een deel van de schuur gaan gebruiken als kantoor en als achter-ingang/hal van ons woonhuis. Ik heb nu echter twijfels over het te gebruiken materiaal voor de te plaatsen wand.

Het belangrijkste is de geluidsisolatie. We willen in het kantoor zo min mogelijk mee krijgen van wat er zich in de schuur afspeelt. De schuur wordt met regelmaat gebruikt door anderen en het gaat dus voorkomen dat ik in mijn kantoor aan het werk ben, terwijl er andere mensen in de schuur bezig zijn.

Om bovenstaande reden ben ik er al wel uit dat ik een muur neer wil zetten met een zo groot mogelijke massa. De 16cm dikke betonvloer kan dat prima hebben. Alle pijlen zijn dus gericht op kalkzandsteen. De reden van twijfel is omdat cellenbeton zo lekker makkelijk verwerkt. Het scheelt in prijs ook wel aardig, kalkzandsteen is ongeveer 30% duurder dan cellenbeton.

Ik vraag me eigenlijk vooral af hoe groot het verschil is met cellenbeton, ik heb namelijk wel eens gehoord dat door de open structuur het ook meer geluid kan absorberen. Nu interesseert me de hoeveelheid weerkaatst geluid niet, ik wil dat er zo min mogelijk geluid door de muur heen kan komen. En dan geld volgens mij massa=kassa.
ik zag laatst een filmpje op youtube, (soundproofing) waar ze 2 gips wanden plaatsten, met tussen de wanden "lucht" het is niet zozeer de "massa" maar het voorkomen dat de lucht vibratie van ruimte A naar B getransporteerd word. maar dan moet je wel rubberen band (ligt vaak bij de gips afdeling) tussen de balk of aluminum bint en muur/vloer (35,- per rol ofzo) plaatsen en geluidsisolerende kit tussen de bint/balk en gipsplaat (en elke stopcontact/opening die je doet..) dat kan ook vrij prijzig worden..

Als jij van de "oefen ruimte" niet een kale doos maakt, maar objecten ophangt (geluidsisolatie matten aan plafond bv) of YouTube: How to Make High Performance Sound Absorption Panels for $5 zal al veel minder geluids overlast in je "kantoor' hebben.

Maar ga vooral op zoek naar specificaties en filmpjes van geluidisolatie middelen & voorbeelden .
frietsje schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 20:18:
Stukje flexbuis vanaf het plafond erin steken zodat hij er omheen kan werken, met 'n kleine marge naar de muur? Of gewoon 2cm buis laten uitsteken?

Die 3 buizen (3 kanten gevelverlichting) komen naast elkaar en wou ik in een opbouw lasdoos koppelen zodat ik nog wat vrijheid heb. Inbouw leek me hier wat onhandig. De enkele buis (thermostaatkabel) zou wel inbouw kunnen, maar dan moet er een overgang naar opbouw voor richting de ketel.

Wat is in deze gebruikelijk?
2cm is vrij weinig je wilt ook nog verlijmen enzv .. dus ik zou zeker voor 10cm + gaan doe jezelf in iedergeval niet te kort.

Als je buis vrij kan bewegen doe dan aan de andere kant de buis omhoog trekken en wacht totdat de stukadoor is geweest .. anderzijds je gaat een "permanente opstelling" doen .. waarom zou je dan erachter afwerken ? maak er eventueel gewoon een mooi kastje omheen ben je er ook vanaf. .. het is een berg hok ..

Maar zorg dat je met lasdozen en buizen zeker genoeg ruimte hebt om af te werken, en vermijd flexible buizen (ellende om doorheen te trekken) zeker als je achter muren/wanden gaat verwerken .. en beter een grotere lasdoos dan een "te klein".

[ Voor 20% gewijzigd door vso op 12-06-2019 21:18 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
vso schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 18:48:
[...]

Er is niets mis met upcyclen, maar ik heb nergens gelezen dat hier spraken is van een drainage probleem.
Zelf woon ik op zeer arme zandgrond en daar zakt het water zonder moeite zo weg. De hoeveelheid puin die wij uit de tuin gehaald hebben wens ik een ander niet toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Upcyclen noemen en klagen dat prima her te gebruiken puin afvoeren zonde is maar eigen tuin wel volpakken met EPS. Wat een onzin.

Puin voer je af en graaf je niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:53
Heeft iemand een goed idee? Of zijn keilbouten gewoon prima. Of kunnen betonschroeven ook? Scheelt namelijk weer een groter boorgat ;)
Draadeinden dwars door de muur :X

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 22:29

Chemisch anker vervalt aangezien ik het er ooit nog wel een keer af moet halen en de gaten netjes opvullen.

De beugel ziet er zo uit:

[Afbeelding]

Misschien gekke vraag maar is ophangen aan plafond niet logischer? Of denk ik dan te makkelijk 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:48

Paladin

Play Ball!

Bij het verleggen van wat electrapijp in mijn kalkzandsteen muur toch net iets meer moeten weghakken dan gedacht, waar kan ik nu het best die gaten mee dicht smeren?

Gewoon gips of stuc is een stuk zachter dan het orginele product namelijk.

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Valorian schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 00:06:
[...]

Misschien gekke vraag maar is ophangen aan plafond niet logischer? Of denk ik dan te makkelijk 🤔
Hij komt op zolder, dus het plafond is een zolderdak. Dat is allemaal hout. En geen (zichtbare) steunbalk.
Nickname55 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 00:02:
[...]

Draadeinden dwars door de muur :X
De muur is de binnenmuur van de gevel. Ik kan niet aan de andere kant komen :P

Fisher zelf adviseert een doorsteekanker, als ik hun Plug-Finder op de website gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://www.fischer.nl/-/media/fixing-systems/global/products/faz-ii/spread-faz-ii.ashx?h=338&w=750&la=nl-NL&hash=BB605C37E977B5F9F3DB8920FB3B04F7

Ze hangen daar blijkbaar ook balkons mee op :+

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2019 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben bezig om in Excel een overzicht te maken of ik nog wat aardgas/ energie kan besparen.

Wij hebben een spouwmuur met een oppervlakte van c.a. 16,2 m2, dit gedeelte kunnen we in ieder geval nog isoleren.

Als ik het WWW mag geloven is een gemiddelde U-waarde van een spouwmuur 2,8 (?)

Reken ik met 2615 graaddagen in 2018 dan zou ik 119 kWh aan energie verliezen door deze muur.

Plaats ik een PIR voorzetwand dan gaat de U-waarde naar 0,22 (IKO Enertherm) en gaat er nog maar 9,3 kWh verloren door deze muur.

Is het verschil daadwerkelijk zo groot, of moet ik nog rekening houden met (fictieve getallen);

Buiten is het -5
In de spouw is het 0
tussen voorzetwand en binnenblad is het 3 graden
Binnen is het 18 graden

Delta T is niet 23 (18 en -5) maar stiekem 15 (18 en 3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Even een juichmoment: dat helse glasvezelbehang is zo goed als weg uit de kamers(enkele kleine restantjes daargelaten). Ik moet nog wat gewoon behang verwijderen, maar dat is een verademing tov dat sadistenproduct.

Na diverse schuurpapiertjes die waren overleden, begon ook de bandschuurmachine te brullen (snaar aan het einde?) dus je snapt wel dat ik het echt niet meer zag zitten :') Enige remedie was nog in het behang krassen met de hoek van een plamuurmes (de perforator was ook al stuk :') )en vele lagen met behangafweek erop. Maar ook dat hielp amper, dus met het plamuur mes als een schaaf de lagen eraf gezaagd. Dat werkte eindelijk.

Nu naar de leukere klussen: verven! En nog 101 dingen die gedaan moeten worden. De traprenovatie zal ook nog wel de nodige tijd innemen met correct meten. Vanaf volgende week de hardware kopen en hopelijk komen dan ook de shutters(platte, niet de echte) binnen.

Ik loop ook alvast te denken aan de verhuizing: is er een manier om de wasmachine veilig te vervoeren zonder transportbouten? Want ik heb echt geen idee waar die zouden moeten zijn :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Laatst online: 19-09 12:28

MrDry

Desperados!

Nhz schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 23:01:

Je kan niet zomaar kzst op een bestaande vloer plaatsen als er geen fundering onder zit. Normaal gesproken wordt de lijnlast die een kzst wand op je vloer geeft uitgewapend in de vloer. Ik zou dus voor cellenbeton gaan.

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Massa is handig, maar een spouw net zo goed. Zou persoonlijk wellicht een combinatie van beiden maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
MikeyMan schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 10:32:
Massa is handig, maar een spouw net zo goed. Zou persoonlijk wellicht een combinatie van beiden maken.
Volgens mij is de regel: 'Massa - veer - Massa'

Veer kan lucht zijn maar ook isolatie.

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

MrDry schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 10:21:
[...]

Je kan niet zomaar kzst op een bestaande vloer plaatsen als er geen fundering onder zit. Normaal gesproken wordt de lijnlast die een kzst wand op je vloer geeft uitgewapend in de vloer. Ik zou dus voor cellenbeton gaan.
De vloer is 16cm dik, het lijkt me toch dat dat wel goed gaat. Dat is slechts 500kg per strekkende meter.

[ Voor 5% gewijzigd door Nhz op 13-06-2019 11:50 ]

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:11
Tips gezocht om het makkelijk te doen.

Ik ga nieuwe wanden plaatsen, gipswanden. Daarover komen over de hele wand op afstanden WCD's te zitten. 2-5 naast elkaar. Nu wil ik die natuurlijk op 1 lijn hebben.
Hoe zorg ik er voor dat me dit lukt. Ik kan ze natuurlijk plaatsen op de echte muur en dan maar hopen dat mijn gaten in het gips perfect goed zitten. Maar daar zit nou juist mijn probleem, ik ben benauwd dat me dit niet goed lukt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Laatst online: 19-09 12:28

MrDry

Desperados!

Nhz schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 11:48:
[...]

De vloer is 16cm dik, het lijkt me toch dat dat wel goed gaat. Dat is slechts 500kg per strekkende meter.
Enig idee waar de constructeur van uit is gegaan? Normaal gesproken is dat voor een garage 500 kg/m2 maat kan ook zo maar 250 kg/m2 zijn. Met voldoende wapening moet 500 kg haalbaar zijn in 160mm maar vloer is niet overdreven dik.

Als je de exacte samenstelling van de vloer niet kent zou ik het risico niet nemen. Waarom geen HSB wand of een MS wand? Hiermee zijn prima geluidsisoleren wanden te maken, doen thermisch ook nog iets en zijn met de juiste beplating ook redelijk stootvast te maken.

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:11
Kijk, zoals die man dat eerst deed, dat ben ik. Eens even een zooi van die ding zoeken. Thnx

Kolere ; 30 euro voor 10 van die dingen.

[ Voor 6% gewijzigd door maartend op 13-06-2019 12:38 ]

Pagina: 1 ... 38 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.