In het kader van showen:
De week heb ik vrij genomen om de nieuwe keuken te plaatsen, inclusief het aanleggen van een nieuwe afvoer, nieuwe elektra en nieuwe waterleiding. We gaan over van gas naar inductie, dus het gas kan eraf en er komt een 3-fase kookplaat. Tijdens het slopen bleek dat alles vernieuwen een goede keus is geweest, want er is behoorlijk wat gebeund met de elektra in de muren...
Afgelopen weekend de kluis tegen gekomen:
TheJVH schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 10:22:
Gisteren de oude keuken eruit gehaald, was binnen 2 uurtjes gefixed. Lastigste was nog de Quooker demonteren en de plint van het blad van de muur loskrijgen.
Toen dachten we: We kunnen wel gelijk de houten inbouwkast eruit slopen. Dat was prima, totdat we een houten luikje opentrokken..
[Afbeelding]
Oeps... iets meer werk dan we dachten. Blijkt dat hele ding ingemetseld te zijn en verankerd aan de muur erachter met wapeningsijzer. Met een hoop bikken uiteindelijk tot zover gekomen:
[Afbeelding]
Volgende week de rest losbikken en hopen dat we het ding er fatsoenlijk uit krijgen...
Die is er inmiddels uit.
Ook de kast eruit gesloopt, die zat ook nog goed vast.
De buit nadat we de kluis hadden open geslepen

:
In de keuken aan de slag gegaan met het voorzetwandje waar de hoge kasten in komen, nog best lastig als je een exact formaat gat moet openhouden waar de kasten in passen. Ook omdat de muren schots en scheef zijn...
Ook de leidingen ingefreesd voor de elektra.
Wandje eerst met underlayment bekleed, gevolgd door (waterbestendige) gipsplaat.
Ook maar een gipsplaat tegen de muur van de oude inbouwkast gezet om het gat op te vullen.
Leidingen gevuld om scheuren in het stucwerk te voorkomen. Ook het oude gat van de oude afzuiging is opgevuld. Met 16-in-1 cement gedaan + boorgat, thanks voor die tip!
Maandag is de stucer langsgekomen, en heeft alles netjes dicht gestuced.
Afvoer installeren. Ik heb een T-stuk geïnstalleerd toen we nieuwe riolering hebben aangelegd, om de keuken op aan te sluiten. Ik moest nog door een soort ondergronds gemetseld muurtje dus de leiding is wat minder mooi dan gehoopt, maar met 50mm buiten en 40mm binnen moet het goed komen.
Ik moest een klein stukje onder de vloer (we gaan nog laminaat leggen) om onder het kastje uit te komen. Vanaf daar is er genoeg ruimte onder de vaatwasser om de afvoer te leggen, scheelt frezen en hakken. Wel alles met 45 graden bochten kunnen doen

.
Toen was het tijd voor het water. Ik wilde eigenlijk gewoon alles opnieuw aanleggen, en loze leidingen houden in de muur (leeg). Alleen het gas heeft in de meterkast nog oude stalen buizen, dus daar kan ik zelf niets aan doen. Ooit een loodgieter voor laten komen. Het water hebben we wel mooi kunnen aansluiten op de aansluiting die ze voor de nieuwe badkamer hebben gemaakt.
Viega Pexfit tang gehuurd bij de Hornbach, koppelingetjes en buis en gaan. Super simpel, alles direct lekvrij, fantastisch systeem. Zelf nog nooit eerder gedaan maar een kind kan de was doen.
Aansluiting in de meterkast.
Aftakking naar buitenkraan en leidingen naar de Quooker en vaatwasser. We hebben geen warm water meer vanaf de CV dus dat scheelt een leiding.
Over een buitenkraan gesproken, de oude was ook helemaal in de muur gebouwd, maar werkte nog met een afsluitkraantje onder de oude spoelbak. Daar kunnen we met de nieuwe keuken lastig bij, dus direct maar een vorstvrij buitenkraantje geïnstalleerd.
Overigens nog een tip: Mocht je ooit waterleidingen gaan persen, je kan deze dingen kopen, wat feitelijk een pers aansluiting is aan een stukje buis van 15mm. Op dat stukje kan je dus van alles knellen of solderen (zoals die buitenkraan, de aansluiting in de meterkast of de Quooker). Dat wist ik zelf niet, maar daar wees een eindbaas in de Hornbach mij op
.
Morgen ga ik verder met de elektra, dat is nogal een gepiel, maar ik leg alles onder de keukenkasten wat het een stuk makkelijker maakt. Wel 4 nieuwe groepen aanleggen + 3-fase perilex (Quooker, Vaatwasser, Oven en alle WCD's + koelkast + afzuiger).