[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.028.999 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Oesie schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:21:
[...]

Goede tip! Bedoel je overigens dat ik zowel boven in de muur als onderin de stootvoegen zou moeten open maken (waarschijnlijk om 'airflow' te creëren?)?

Met oostzijde denk ik dat je de rechterzijde bedoelt? Dus ondanks de regen erop kan het geen kwaad om daar de stootvoegen open te maken (zie hieronder)

achterzijde
|...…..|...…..|
|...…..|...…..|
---/ \---/ \---

Voorzijde met deur (links buurman/rechts ik)

En kan het zijn dat je impregneer niet standaard bij de bouwmarkt kan krijgen. Kan niks vinden op de Praxis en Karwei website :?
Inderdaad proberen airflow te creeren.
Ik noemde oostkant zodat je minste kans op inregenen hebt.
Er zijn trouwens ook kleine roostertjes voor in de stootvoegen verkrijgbaar zodat muizen, wespen of hommels niet binnen kunnen komen.

Zie dat je bij de hornbach het gewoon kunt kopen https://www.hornbach.nl/s...523/artikeloverzicht.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-05 15:59
Teijgetje schreef op woensdag 24 april 2019 @ 20:42:
[...]

Bij een vorstvrije kraan draai je het binnendeel er uit ipv de hele kraan er af/uit. ;)
En waarom kan je het kraandeel er niet gewoon uitschroeven om rubbertjes, o-ringen of spil te vervangen?
Waarom moet je breken?
Zegt de loodgieter dat? (gelijk andere zoeken. ;) Wat rekent hij incl breek en reparatiewerk? 400? 8)7 )

En garantie? Waarop? Op verkeerd monteren? Of verkeerd afkorten? Of op te strak dichtdraaien?
En hak/breek/reparatiewerk en loodgieterskosten worden ook niet vergoed.

Is het niet de kraan van je linkje/exploded view? (of was je nog niet bij de download/pdf gekomen, al zitten ze allemaal ongeveer zo in elkaar)
Als je de SPH300BAS_T_S8DS100N1 (pdf) download heb je de tekening waarop je precies ziet hoe hij in elkaar zit en welke onderdelen leverbaar zijn. Even Toon Downloads aanklikken.

Maar dat zou je zelf moeten kunnen, zie Service op het pdf, nieuwe stopkraan is al dicht (1), even de inbus er uit draaien bovenop (2), dan kan je met de open/dicht-sleutel het kraandeel dat de spil bedient er uit draaien (3). De spil krijg je het makkelijkst er uit door even een puls waterduk te geven.
De rest van de kraan laat je gemonteerd zitten, daar kan niets fout mee zijn, anders had je lekkage binnen.
Dat draaideel zit niet echt vastgeschroefd, de inbus houdt hem op zijn plek en de O-ringen dichten pas af nadat je de kraan opent en er water door de buis stroomt. Die mogen zelfs lekken bij geopende kraan en tegendruk van bv een slang, al hoort dat natuurlijk niet, omdat ze verder niets te maken hebben met het leertje onderop/binnenin de spil, die op de zitting van de knelbocht afsluit.

Vervang eerst S8DSP217N1 (leertje en o-ringen) en als hij dan nog niet makkelijk sluit de spil, die je een paar mm langer laat.
Gezien een nieuw leertje al bij de spil zit kun je die ook gelijk vervangen/bestellen, wel even testen met de oude spil, qua lengte. Een nieuw bovendeel kost je ook de kop niet, maar daar zal niets mee zijn. (linkje met alle separaat verkrijgbare onderdelen)
(je weet dan hoe makkelijk je de kraan uit elkaar haalt en dat hij even na blijft druppelen na normaal dichtdraaien, als de muurbuis leegloopt. Extra stevig dichtdraaien hoeft echt niet)
Gezien je normaal even veel van de spil inkort als je van de muurbuis afhaalt lijkt me het moeilijk daar een fout mee te maken en is de spil waarschijnlijk lang genoeg.
Maar dan bv5 mm langer om te beginnen en gaat hij niet genoeg open dan kan je daar steeds een mm afhalen/vijlen.
Als je het draaideel er uit hebt kun je zien hoe groot de slag is tussen geheel open en geheel dicht. En zal je zien dat afsluiten niet op een mm aankomt. Gebruik vaseline/vet op de O-ringen bij montage en draai hem er zover in zodat de inbus weer in de groef valt. Zet het draaigedeelte helemaal open/linksom als je hem gaat monteren zodat je ruimte hebt boven de spil, zoals hij er uit kwam.

Maar voor 9,80 of 20,78 moet hij het imo weer lekvrij doen.
Even wat zaken recht zetten. De buitenkraan is geplaatst door de aannemer icm een loodgieter. Gisteren gesproken met de aannemer, huis is pas 1.5 jaar. De aansluiting zit idd achter de muur. Mocht de kraan worden vervangen, moeten er enkele stenen worden weg gehaald. De kraan heeft 1.5 jaar garantie, er wordt nu uitgezocht 9f dit daadwerkelijk is.

Dus doe nu even snel niks, wordt vervolgd. In ieder geval bedankt voor je reactie.

Achteraf erg leerzame les, dat zeker. Gelukkig is er nog een kraan aan de voorzijde. Zal vandaag nog even de aannemer bellen.

Aannemer gesproken, er moet toch vanuit de woonkamer, bij de uitbouw de muur worden open gebroken omdat er wel een lekkage is. Eerder lekte de kraan een beetje maar nu dus ook een lekkage. Gelukkig is het water afgesloten en nu gebruiken wij de voorste buitenkraan, net zo makkelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Wackmack op 25-04-2019 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:53
Wackmack schreef op donderdag 25 april 2019 @ 08:40:

Aannemer gesproken, er moet toch vanuit de woonkamer, bij de uitbouw de muur worden open gebroken omdat er wel een lekkage is. Eerder lekte de kraan een beetje maar nu dus ook een lekkage. Gelukkig is het water afgesloten en nu gebruiken wij de voorste buitenkraan, net zo makkelijk.
Ah, ik had begrepen dat de kraan niet wou sluiten.
Lekkage binnen is inderdaad een heel ander verhaal. Dan zit of de 22 of de 15 mm knelkoppeling niet goed vast. Verder is het "kraanhuis" dicht, water van buiten kan nooit naar binnen.
Of heeft de spil de bocht iets weggeduwd als die 22 niet vast genoeg zat.

Andere mogelijkheid is een verkeerd geboord gat. De kraan heeft door de bevestigingsplaat na montage weliswaar een afschot van 3 procent, het geboorde gat moet ook afschot naar buiten hebben.
Water kan anders via de buitenmuur naar binnen sijpelen als het gat te groot en/of horizontaal of met afschot naar binnen is.
Helemaal omdat meestal de buis onafgedicht gemonteerd wordt in de buitenmuur.
Gaat hij door een open spouw dan is die optie weer uit te sluiten omdat de buis afschot naar buiten heeft en water de spouw nooit zouden kunnen overbruggen, omhoog lopend. Water blijft dan in je spouw waar het weg geventileerd zou moeten worden.

Omdat de bocht binnen zit leek het me al vreemd dat je dan buiten stenen weg gaat halen om die te bereiken. Vond het een vage oplossing die door de expert geboden werd. ;)

Je kan voordat er hak en breekwerk gedaan wordt wel het leertje even bekijken. Je haalt hem echt zo uit elkaar.
Ik zou die optie van 21 euro (spil/leertje) sowieso doen of voorstellen, alle andere opties gaan je waarschijnlijk een veelvoud kosten als de verzekering van de aannemer/loodgieter niet alles dekt. Denk bv aan schilderwerk binnen.

[ Voor 18% gewijzigd door Teijgetje op 25-04-2019 11:18 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386

Wackmack schreef op donderdag 25 april 2019 @ 08:40:
[...]

Even wat zaken recht zetten. De buitenkraan is geplaatst door de aannemer icm een loodgieter. Gisteren gesproken met de aannemer, huis is pas 1.5 jaar. De aansluiting zit idd achter de muur. Mocht de kraan worden vervangen, moeten er enkele stenen worden weg gehaald.

[...]

De aannemer moet imho sowieso aan de bak. Een niet bereikbare aansluiting van een gas- of waterkraan (of schakelaar/lasdoos) op het huisnet is in mijn optiek een uitermate slecht ontworpen oplossing. Ik zou dat nooit accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-05 16:23

TommyGun

Stik er maar in!

Momenteel ook volop bezig in onze nieuwe woning; behang strippen/stomen, muren schuren, opnieuw glasvezelbehang ertegen, alles opnieuw witten (inclusief plafonds), plinten etc. Genieten :P

Het enige waar ik nog niet in uit kom is het aanleggen van een extra stroompunt; onze keuken is deels open, gescheiden door een wand waarbij aan de ene kant dus de keuken zit. Aan de andere kant (woonkamer) willen we de tv en dergelijke plaatsen, maar er zitten daar geen stroompunten. Nu zag ik onder de keuken een stekkerblok liggen (waarschijnlijk voor extra verlichting die is aangebracht); kan ik vanuit daar een snoer trekken door de wand heen en aan de andere kant een WCD maken (ipv een verlengkabel)? Of is dat niet aan te raden?

[ Voor 3% gewijzigd door TommyGun op 25-04-2019 12:28 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2022
Ik wil 2 openslaande deuren maken in een niet geïsoleerde schuur (enkelsteens en betonvloer).

Deuren komen onder een dak oversteek van va 700mm waardoor ze, mede door de ligging van de schuur, vrij liggen de 'weerkant'.

Kan ik hiervoor oukume/hardhouten 40mm watervast multiplex gebruiken, of moet dit per se aluplex zijn?

Ik twijfel omdat ik gehoord heb dat aluplex meestal als deur wordt gebruikt als er temperatuurverschil zit aan weerszijden van de deur.

In mijn niet geïsoleerde schuurtje lijkt me dit niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:57
TommyGun schreef op donderdag 25 april 2019 @ 12:26:
Momenteel ook volop bezig in onze nieuwe woning; behang strippen/stomen, muren schuren, opnieuw glasvezelbehang ertegen, alles opnieuw witten (inclusief plafonds), plinten etc. Genieten :P
Pff eind van het jaar mogen we daar ook aan beginnen, compleet huis schilderen, gelukkig geen behang afstomen of muren glad maken. Ga waarschijnlijk een groot gedeelte met een spuitmachine doen, huis is dan leeg dus dan moet dat vrij vlot gaan :Y
Het enige waar ik nog niet in uit kom is het aanleggen van een extra stroompunt; onze keuken is deels open, gescheiden door een wand waarbij aan de ene kant dus de keuken zit. Aan de andere kant (woonkamer) willen we de tv en dergelijke plaatsen, maar er zitten daar geen stroompunten. Nu zag ik onder de keuken een stekkerblok liggen (waarschijnlijk voor extra verlichting die is aangebracht); kan ik vanuit daar een snoer trekken door de wand heen en aan de andere kant een WCD maken (ipv een verlengkabel)? Of is dat niet aan te raden?
Lijkt mij niet echt een fantastisch oplossing, hoeveel stekkers zitten er al in dat stekkerblok onder je keuken?
Hoeveel stekkers wil je gaan pluggen voor je tv en toebehoren?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-05 20:54
"niet echt fantastisch", lijkt mij nog een serieus understatement, lekkere Teun de Beun oplossing. Dat stekkerblok hoort niet thuis onder de keuken en dat door gaan lussen naar een serie WCD's is al helemaal uit den boze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

In onze nieuwe woning zit schakelmateriaal van Jung, uit de AS590 lijn. We willen dat vervangen voor de AS500 lijn. Ik heb een website gevonden die ook losse afdekplaatjes verkoopt, dus zonder het binnenwerk.
Kan je dit zonder problemen voor de wandcontactdozen en lichtschakelaars 1-op-1 vervangen of moet dan ook altijd het hele binnenwerk vervangen worden?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:58
Binnenwerk is bij een merk vaak universeel en zit het verschil alleen in de frames en afdekplaatjes.
Het kan wel voorkomen dat binnen een lijn niet alle soorten afdekplaatjes beschikbaar zijn, maar daar kom je vanzelf wel achter :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:16

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

PaT schreef op donderdag 25 april 2019 @ 16:48:
In onze nieuwe woning zit schakelmateriaal van Jung, uit de AS590 lijn. We willen dat vervangen voor de AS500 lijn. Ik heb een website gevonden die ook losse afdekplaatjes verkoopt, dus zonder het binnenwerk.
Kan je dit zonder problemen voor de wandcontactdozen en lichtschakelaars 1-op-1 vervangen of moet dan ook altijd het hele binnenwerk vervangen worden?
Ja kan, het binnenwerk is universeel. Wel zijn van sommige schakelaars een nieuwe versie uitgekomen (zonder tussenraam). Ik weet het niet meer zeker, maar volgens mij paste dat niet in elkaar.

Zoek ook even in duitsland. Ik heb mijn Jung schakelmateriaal van elektronetshop.de. Scheelde behoorlijk in prijs. Ik maakte de 22 euro verzendkosten ruimschoots goed. Levertijd was bij mij zo'n 3 weken.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Het plaatje hieronder is klikbaar, hopelijk kan ik 'mijn probleem' icm het plaatje duidelijk maken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0dqSz8ZptcmNxdZSMcAaSols/medium.png

De horizontale buis (40mm) kan ik helaas niet verlagen, die gaat in de hoek van de ruimte, op 45 cm hoogte, de muur in. De buis komt van de CV ketel af.

Wat heb ik gedaan...
Ik heb de buis van de ketel onderbroken en daar zo'n T-stuk 45 graden opgezet. Vanaf de T-stuk gaat hij via de sifon naar boven.
De rechter bocht van de sifon (hoogste bocht, waar de pijl naar wijst) ligt op 55 cm. Vanaf daar gaat er een buis naar boven en die eindigt op 140cm.

Ik wil uiteindelijk de wasmachine in de ruimte ernaast gaan plaatsen en de water aan- en afvoer door de muur heen halen (in de cv ruimte zit ook een waterkraan). De aanvoer is het probleem niet. Maar de afvoer, daar heb ik mijn twijfels over...

Twee vragen,
1, kan ik de slang van de wasmachine door de muur heen halen en die in de buis stoppen? Of is de hoogte van de buis (140cm) te hoog?

In de handleiding staat dit:
In een afvoerpijp. Wij adviseren een standpijp van
65 cm hoogte; in ieder geval niet lager dan 60 cm en
niet hoger dan 90 cm.
Betekent dit de hoogte van de pijp gemeten vanaf de grond? Of meten hun vanaf het sifon?

2, stel mijn buis is te hoog, wat is dan de beste oplossing? Kan ik het al simpel oplossen door mijn wasmachine aan de andere kant met ~30cm te verhogen?

Ik dank jullie alvast vriendelijk voor je tijd en reactie!!

edit:
Nu gaat de afvoer op 112cm de buis in. Bovenkant buis naar sifon is ~ 45cm. En dit werkt. (lees, het stroomt niet over ofzo)

[ Voor 3% gewijzigd door streamnl op 25-04-2019 21:08 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DxaVonR639rizfAovLIke5dm/medium.jpg

Wat zeggen jullie. Ik heb een klein achterwandje gemaakt van 83cm hoog voor de wasmachine afvoer, kraan en stopcontact. Waarom 83cm? Omdat het wandje net onder de onderste gording uitkomt die je ziet op de foto. Nu zou ik idealiter het stopcontact onderaan het achterwandje maken en de afvoer en kraan daarboven. Het risico bestaat natuurlijk dat bij het lekken van de kraan of afvoer er water via de stekker in het stopcontact loopt.

Nu kan ik van Jung AS500 een afdekraam kopen met klepje zodat bij lekkend water dit niet richting de stekker kan lopen. Daarnaast heeft Jung een afdichtingsflens die de inbouw WCD klasse IP44 geeft en dus spatwaterdicht maakt.

Zou dit voldoende zijn voor een stopcontact op die positie?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:25
CurlyMo schreef op donderdag 25 april 2019 @ 21:06:
[Afbeelding]

Wat zeggen jullie. Ik heb een klein achterwandje gemaakt van 83cm hoog voor de wasmachine afvoer, kraan en stopcontact. Waaorm 83cm? Omdat het wandje net onder de onderste gording uitkomt die je ziet op de foto. Nu zou ik idealiter het stopcontact onderaan het achterwandje maken en de afvoer en kraan daarboven. Het risico bestaat natuurlijk dat bij het lekken van de kraan of afvoer er water via de stekker in het stopcontact loopt.

Nu kan ik van Jung AS500 een afdekraam kopen met klepje zodat bij lekkend water dit niet richting de stekker kan lopen. Daarnaast heeft Jung een afdichtingsflens die de inbouw WCD klasse IP44 geeft en dus spatwaterdicht maakt.

Kun je ze niet gewoon naast elkaar plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
streamnl schreef op donderdag 25 april 2019 @ 20:52:

In de handleiding staat dit:

Betekent dit de hoogte van de pijp gemeten vanaf de grond? Of meten hun vanaf het sifon?

2, stel mijn buis is te hoog, wat is dan de beste oplossing? Kan ik het al simpel oplossen door mijn wasmachine aan de andere kant met ~30cm te verhogen?

edit:
Nu gaat de afvoer op 112cm de buis in. Bovenkant buis naar sifon is ~ 45cm. En dit werkt. (lees, het stroomt niet over ofzo)
De meting is inderdaad vanaf de grond, dat is ongeveer het niveau van de wasmachinepomp
De 60 cm buis is inderdaad vanwege het eerste water dat weggepompt wordt. Voordat er stroming is vult de pijp eerst.
90 cm is een veilige maat voor de fabrikant, doorgaans hebben wasmachinepompen een max opvoerhoogte van ca 1 meter. En dan wordt de pomp dus maximaal belast.
In dit geval haalt hij dus 1,12 meter, wat de pomp meer belast. Dat zou een probleem kunnen geven, slijtage/defect, maar hoeft niet.
Als dit werkt en er stroomt geen water terug de machine in als hij stopt met pompen zou ik dit aanhouden.
Voor de levensduur van de machine is het wel beter om hem inderdaad op een verhoging te zetten om binnen de fabrieksvoorschriften/opvoerhoogte te blijven. Ook misschien tegen mogelijke problemen in de toekomst en garantie.

[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 25-04-2019 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

CurlyMo schreef op donderdag 25 april 2019 @ 21:06:
[Afbeelding]

Wat zeggen jullie. Ik heb een klein achterwandje gemaakt van 83cm hoog voor de wasmachine afvoer, kraan en stopcontact. Waaorm 83cm? Omdat het wandje net onder de onderste gording uitkomt die je ziet op de foto. Nu zou ik idealiter het stopcontact onderaan het achterwandje maken en de afvoer en kraan daarboven. Het risico bestaat natuurlijk dat bij het lekken van de kraan of afvoer er water via de stekker in het stopcontact loopt.

Volgens bouwbesluit (?) moet een stopcontact minimaal 60 (?) cm van een kraan af gemaakt worden. Geen idee hoe dat dan met afdekflenzen omzeilt mag worden.

( Hmm beetje halve info.. Maar meer dan niets...)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

prein2 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 20:02:
[...]

Ja kan, het binnenwerk is universeel. Wel zijn van sommige schakelaars een nieuwe versie uitgekomen (zonder tussenraam). Ik weet het niet meer zeker, maar volgens mij paste dat niet in elkaar.

Zoek ook even in duitsland. Ik heb mijn Jung schakelmateriaal van elektronetshop.de. Scheelde behoorlijk in prijs. Ik maakte de 22 euro verzendkosten ruimschoots goed. Levertijd was bij mij zo'n 3 weken.
Bedankt voor de tip. Helaas lijken deze Duitsers niet aan wcd's zonder randaarde te doen en die heb ik helaas wel nodig. Ze zijn inderdaad iets voordeliger dan de website die ik gevonden heb, maar die verstuurt dan weer gratis vanaf 200 euro. Het zal dan dus niet heel veel schelen.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:17
nokiaan958GB schreef op woensdag 24 april 2019 @ 23:33:
[...]

Inderdaad proberen airflow te creeren.
Ik noemde oostkant zodat je minste kans op inregenen hebt.
Er zijn trouwens ook kleine roostertjes voor in de stootvoegen verkrijgbaar zodat muizen, wespen of hommels niet binnen kunnen komen.

Zie dat je bij de hornbach het gewoon kunt kopen https://www.hornbach.nl/s...523/artikeloverzicht.html
Dat dat kwartje niet meteen viel 8)7
De oostelijke muur is bij mij de binnenmuur (tussen de berging van de buren).
Wat zou je dan aanraden? Noord en zuid en dan enkel bovenin wellicht?

- Zuid (muur grenst aan achterpad)
_____
|...…..|
|...…..|
|...…..| - West (waar de regen op komt)
|...…..|
|...…..|
---/ \---

- Noord (met deur)

Binnenkort naar de Hornbach :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Liever niet aan de westkant. Ik gok dat het vaker uit het zuidwesten dan uit het noordwesten regent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
prein2 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 21:58:
[...]

Volgens bouwbesluit (?) moet een stopcontact minimaal 60 (?) cm van een kraan af gemaakt worden. Geen idee hoe dat dan met afdekflenzen omzeilt mag worden.
Die 60cm haal ik wel, alleen dan in dit geval 60cm onder de kraan en afvoer. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ze niet loodrecht boven elkaar zitten, maar meer in een driehoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 18:53
Ik snap niet zo goed waarom je die WCD niet gewoon ergens anders (lees: niet recht onder een kraan) kan zetten, want op zo'n wandje kun je hem zowat overal plaatsen. Of, als ik je "driehoek" goed begrijp, wat je nu nog precies van ons wil want dan zit de WCD dus niet recht onder de kraan en ís er helemaal geen 'probleem'.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-05 20:54
prein2 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 21:58:
[...]

( Hmm beetje halve info.. Maar meer dan niets...)
Bouwbesluit gaat niet over dit soort zaken, die zijn beschreven in de NEN1010. De NEN1010 stelt echter enkel eisen voor de verschillende natte zones in de badkamer, over keukens, bijkeukens en dergelijke worden geen extra eisen gesteld.

Ik zou die klepjes boel snel vergeten en gewoon de WCD ergens naast de kraan plaatsen. Risico dat er dan zoveel water in stroomt dat de aardlek eruit klapt is 0, maar belangrijker is dat het een stuk praktischer is bij installatie en eventuele vervanging van de machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-05 16:23

TommyGun

Stik er maar in!

Martinusz schreef op donderdag 25 april 2019 @ 15:05:
[...]

Pff eind van het jaar mogen we daar ook aan beginnen, compleet huis schilderen, gelukkig geen behang afstomen of muren glad maken. Ga waarschijnlijk een groot gedeelte met een spuitmachine doen, huis is dan leeg dus dan moet dat vrij vlot gaan :Y
Gelukkig is het leeg dus meteen goed aanpakken, want als er eenmaal meubels staan... doffe ellende :+
Lijkt mij niet echt een fantastisch oplossing, hoeveel stekkers zitten er al in dat stekkerblok onder je keuken?
Hoeveel stekkers wil je gaan pluggen voor je tv en toebehoren?
Oilman schreef op donderdag 25 april 2019 @ 15:30:
"niet echt fantastisch", lijkt mij nog een serieus understatement, lekkere Teun de Beun oplossing. Dat stekkerblok hoort niet thuis onder de keuken en dat door gaan lussen naar een serie WCD's is al helemaal uit den boze.
Ik zal vanmiddag nog 's goed kijken en wat pics plaatsen, hopelijk kunnen jullie dan wat gerichter advies geven :)

Thanks!

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Onze schuurdeur loopt bovenaan iets aan (met andere woorden de bovenzijde is iets gaan hangen in de scharnieren. Ik wil de deur aan de bovenzijde dus iets naar het kozijn toe brengen. Maar ik zie niet hoe ik dat voor elkaar zou moeten krijgen.

Weet iemand hoe je een dergelijk scharnier versteld?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hTX8fk8MUoHdfspQP2VYNOWP/medium.jpg

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Versteld? Ik sta versteld :)

De fabrikant zegt juist dat die cilinderscharnieren niet moeten gaan hangen. Maar dat gebeurt dus alsnog.

Kun je die vier schroeven links iets losdraaien en dan die twee inbusboutjes (denk ik) verstellen? Ik denk dat het scharnier aan de kozijnkant dan naar binnen of naar buiten draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
breinonline schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 11:21:
Onze schuurdeur loopt bovenaan iets aan (met andere woorden de bovenzijde is iets gaan hangen in de scharnieren. Ik wil de deur aan de bovenzijde dus iets naar het kozijn toe brengen. Maar ik zie niet hoe ik dat voor elkaar zou moeten krijgen.
Waar loopt hij aan? Op de staande kant/bovenhoek/slotzijde?
Je wilt hem richting zijkant brengen neem ik aan (x-as), niet richting sluitkant (z-as)

Zitten alle schroeven goed vast in de deur/kozijn?
Zitten er vulplaatjes onder de scharnieren op de deurkant?

Volgens mij kan je er weinig aan stellen, behalve de hoogte (y-as). Die inbusjes zijn imo om de pen te fixeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Ze lijken op Roto Solid scharnieren en die zouden 2mm zijdelings te stellen moeten zijn. Maar ik kan geen handleiding vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-05 14:30
Verkeerde topic

[ Voor 84% gewijzigd door Tito129 op 27-04-2019 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/omHAgFfQ39pebHOSDH2JYKqq/full.png
Bij de rode pijl loopt hij aan. Het scharnier rechtsboven wil ik dus verstellen (deur naar iets rechts aan de bovenkant). Als ik de deur heel licht optil aan de klink, dan loopt hij ook weer netjes vrij.

Edit: Oplossing van Reinier zal ik zo proberen. De inbus is een sterretjes inbus, die heb ik niet. Ik heb echter, gezien de hoek die hij maakt, dat het niet voor verstellen is (hij loopt langs het kozijn, echt naar de scharnierbus).

[ Voor 28% gewijzigd door breinonline op 27-04-2019 13:09 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Het middelste scharnier moet dan ook (een beetje).
Hopelijk lukt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Ik zou eens onder de flenzen kijken of de bevestigingsplaat verstelbaar is.
Veel van dit soort scharnieren hebben een verstelmechanisme in de platen/flenzen, met inbus oid, niet in de pen.
Het zou dan de deurkantbevestigingsplaat betreffen die verstelbaar moet zijn in dikte.
Maar dat is eigenlijk onlogisch om zo te verstellen.

Als hij, zoals volgens jouw tekening, op 3 scharnieren draait, kun je een scharnier straffeloos loshalen.

Staat er geen merk op het scharnier of de deur?

[ Voor 24% gewijzigd door Teijgetje op 27-04-2019 14:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
breinonline schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 12:55:
[...]De inbus is een sterretjes inbus, die heb ik niet. [...]
Da's een Torx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Wat is het magische zoekwoord voor zo'n stukje draadeind met een ring er vast op?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xQsZ6XfeFFMoaoBVfTxUirWV/thumb.jpg

Hoort bij ons hemelbed, de andere 3 zijn verdwenen in de verhuizing maar essentieel om de bovenste paal (no phun intended) op de onderste paal te schroeven. Met een stukje draadeind zonder zo'n ring krijg je de palen niet stevig genoeg op elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Het lijkt op een stiftschroef maar is het niet. Je heb waarschijnlijk niet de ruimte voor een bredere ring? Anders kan je een draadeind pakken en daar een moer op vast maken.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tranze
  • Laatst online: 26-05 06:40
Douche nis heb ik ondertussen helemaal betegeld. Vloertje loopt mooi af naar de drain toe, dus dat zou goed moeten gaan.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GCSBF7Q/IMG-20190427-163629.jpg

Voor het bad een frame gemaakt, en de hele zwik nog maar eens voorzien van een laag Akkit 8)7
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/KzYjyyG/IMG-20190427-170026.jpg

En m'n vriendin heeft samen met m'n schoonouders een mooi traphekje gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rFCFfPP/IMG-20190427-170455.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tbPbNPk/IMG-20190427-WA0013.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Laatst online: 08:25
Tranze schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 19:36:
Douche nis heb ik ondertussen helemaal betegeld. Vloertje loopt mooi af naar de drain toe, dus dat zou goed moeten gaan.
[Afbeelding]

Voor het bad een frame gemaakt, en de hele zwik nog maar eens voorzien van een laag Akkit 8)7
[Afbeelding]

En m'n vriendin heeft samen met m'n schoonouders een mooi traphekje gemaakt:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooi maar dat traphek lijkt helemaal links op de foto niet parallel te lopen? De lat tegen de muur en de eerste "staander" verschillen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranze
cverkooyen schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 19:48:
[...]

Mooi maar dat traphek lijkt helemaal links op de foto niet parallel te lopen? De lat tegen de muur en de eerste "staander" verschillen?
Scherp oog! Komt omdat de muur echt zo scheef als een hoepel is... traphekje was recht maar paste niet, dus daarom moest hij wat ingekort worden. De bovenste balk bij de spil moest juist wat verlengd worden. De spil van de trap zit ook een beetje scheef (trapgat was ook niet recht en rechter dan dit kregen we de trap er niet in... of er zouden weer enorme kieren komen), dus als je goed kijkt dan zie je het balkje naast de spil ook wat schuin zitten. In de praktijk zie je hier gelukkig niet veel meer van. Leuk een oud huis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-05 07:59

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

@Tranze heb je een drain met een opstaande rand aan het einde waar je overheen kunt tegelen?
Mij is namelijk geadviseerd als je dat niet hebt om hem minimaal 10cm van de muur af te laten ter voorkoming van lekkage tussen drain en muur.

[specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
Fanatic_FS schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 20:26:
@Tranze heb je een drain met een opstaande rand aan het einde waar je overheen kunt tegelen?
Mij is namelijk geadviseerd als je dat niet hebt om hem minimaal 10cm van de muur af te laten ter voorkoming van lekkage tussen drain en muur.
Ik heb inderdaad een zogeheten drain met muurflens geinstalleerd! ;)
Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/496/426/42/DV_8_5806085_02_4c_NL_20150616031508.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Tranze op 27-04-2019 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-05 19:53
Wannabe klusser hier.
Afgelopen week bij een huis gekeken en nu aan het stoeien met bijvoorbeeld een toekomstige indeling van de badkamer. redelijk smal en lang. Inmiddels zoveel tip-ex rol gebruikt dat we de indeling bijna 3D geprint hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hmmbob schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 19:18:
Wat is het magische zoekwoord voor zo'n stukje draadeind met een ring er vast op?
[Afbeelding]

Hoort bij ons hemelbed, de andere 3 zijn verdwenen in de verhuizing maar essentieel om de bovenste paal (no phun intended) op de onderste paal te schroeven. Met een stukje draadeind zonder zo'n ring krijg je de palen niet stevig genoeg op elkaar.
Tapeind is het ook niet 100%, maar brengt je mss dichter bij de oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranze
ybos schreef op zondag 28 april 2019 @ 07:10:
Wannabe klusser hier.
Afgelopen week bij een huis gekeken en nu aan het stoeien met bijvoorbeeld een toekomstige indeling van de badkamer. redelijk smal en lang. Inmiddels zoveel tip-ex rol gebruikt dat we de indeling bijna 3D geprint hebben :+
Leuk, de ontwerp fase! Er zijn allerhande 3d tools beschikbaar om in een paar kliks je badkamer te ontwerpen. Scheelt een boel tip-ex https://www.baderie.nl/badkamer-ontwerpen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Iemand bekend of er ook zo’n tool is om een tegelvloer in te tekenen? (Met patroon)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:45
Tranze schreef op zondag 28 april 2019 @ 08:04:
[...]

Leuk, de ontwerp fase! Er zijn allerhande 3d tools beschikbaar om in een paar kliks je badkamer te ontwerpen. Scheelt een boel tip-ex https://www.baderie.nl/badkamer-ontwerpen/
Zelf heb ik heel ouderwets op mm-papier de ruimte getekend en verschillende onderdelen (douche, bad, wc, badkamermeubel) getekend en uitgeknipt. Dan kun je lekker schuiven en doen. Zie je ook ongeveer waar je ruimte overhoudt (of juist tekort komt ;( )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
Martinusz schreef op zondag 28 april 2019 @ 08:15:
Iemand bekend of er ook zo’n tool is om een tegelvloer in te tekenen? (Met patroon)
Ik weet niet hoe exotisch de ruimte is, maar op de site van Designtegels.nl stond vroeger wel een toontje.
Zelf heb ik voor mijn gang en toilet in MS Visio zitten hobby-en, omdat ik hier in al een plattegrond had gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-05 13:19
Daar gebruikte ik CAD software voor, AutoCAD of Revit bijvoorbeeld. met sketchup lukt het ook. Maar in Excel kan je ook een eind komen, zolang je geen diagonaal verband wilt. Gewoon kolombreedten en hoogte gelijk instellen op een manier dat ze bijvoorbeeld een raster van 5 x 5 cm weergeven. Werkt prima (mijn CAD kennis is ondertussen, door leidinggevende functie, een beetje roestig). Zo heb ik laatst ook de meest economische zaagstaat bepaald voor de vervanging van het rabat op mijn achtergevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Morgen de badkamer opnieuw kitten. Achterop de bussen kit die ik nog heb staan 2 items met betrekking tot de houdbaarheid: enerzijds opslag tussen +5 en +25 graden en anderzijds een houdbaarheid van 12 maanden in een dichte tube.

Gaat kit inderdaad "over datum"? En ik heb hem in de schuur opgeslagen gehad; ik kan zowel de ondergrens als de bovengrens van de temperatuur niet garanderen. Is dat inderdaad een probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Hmmbob schreef op zondag 28 april 2019 @ 13:41:
Morgen de badkamer opnieuw kitten. Achterop de bussen kit die ik nog heb staan 2 items met betrekking tot de houdbaarheid: enerzijds opslag tussen +5 en +25 graden en anderzijds een houdbaarheid van 12 maanden in een dichte tube.

Gaat kit inderdaad "over datum"? En ik heb hem in de schuur opgeslagen gehad; ik kan zowel de ondergrens als de bovengrens van de temperatuur niet garanderen. Is dat inderdaad een probleem?
Ik zou er niet op gokken, je zult niet de eerste zijn waarbij de kit niet opdroogt en het stroperig blijft. Dan heb je een grote uitdaging ... kan vooral gebeuren als de vorst erover heen is gegaan . Poosje geleden liep een ander tweaker hier tegenaan in volgens mij dit topic .

Ik wil binnenkort een grote schilderbeurt doen van het huis en twijfel om op een aantal plekken gelijk de scharnieren te vervangen, omdat ons huis al zo oud is.

Ik krijg het idee dat dit vervangen vaak met een gegalvaniseerde scharnier gebeurd of met een topcoat ipv RvS. Zelf neig ik naar RvS maar dit is wel aanzienlijk duurder. Is dit echt overdone ?

[ Voor 53% gewijzigd door Waypoint op 28-04-2019 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik doe het in photoshop. Foto van de ruimte maken en dan met de "vanishing point" plak plaatjes van bestaande tegelpatronen in mijn foto. Zo wordt het perspectief gecorrigeerd naar mijn situatie en kan ik een aardig beeld krijgen.

Kleuren van de muren heb ik ook via photoshop bepaald na een foto van de ruimte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-05 16:47

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

[Afbeelding]
Kun je misschien een normaal draadeind nemen en daar een wartelring op schroeven?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Laatst online: 20:55

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Heb nu SKG** cilinders. Zit te overwegen om er anti kerntrek beslag op te schroeven. Maar zie dat er ook cilinders met boorbeveiliging bestaan. Hoe werk dit dan? Extra gehard oid?
En lees dat veiligheidsbeslag slimmer is aangezien de inbreker dat sneller door heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Laatst online: 27-05 18:54
Zeg mensen, hoe klem je iets vast wat warm moet worden?
Ik moet een onderdeel verwarmen tot minimaal 200 graden, maar wil het eigenlijk ook in de bankschroef.

Hoe voorkom ik dat ik alle warmte afvoer de bankschroef in? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23:30
Noxious schreef op zondag 28 april 2019 @ 17:51:
Ik moet een onderdeel verwarmen tot minimaal 200 graden, maar wil het eigenlijk ook in de bankschroef.

Genoeg warmte inbrengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-05 16:54

mark-k

AKA markkNL

[Afbeelding]

Collar stud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Hm, ik moet eens testen :P wie weet valt het allemaal mee en komt het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:59

Onbekend

...

Plaats om de bekken van de bankschroef een stukje rubber of iets vergelijkbaars wat de warmte isoleert.
Als er geen mechanische kracht op hoeft te staan, zou je misschien kunnen kijken of je het contactoppervlak van de bekken kunt verkleinen. Gebruik bijvoorbeeld een moertje o.i.d.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Bingo. Kom overigens ook heel andere dingen tegen bij deze zoekopdracht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ga je ook nog vertellen wat je vast gaat klemmen .. :?

En bv siliconen cake vorm gaat wel tot 200 a 250 graden (oven) misschien 300 graden maar daarna hmmm ..

En als het niet te vast geklemd hoeft te worden zou je zelfs brood kunnen pakken (zonder korst)

maar ja is het te klein .. dan is het de moeite niet waard, en is het te groot of onhandig dan zou ik eerder voor grip gaan dan voor "isolatie" de warmte verlies tja daar zou ik niet te moeilijk over doen ..

misschien zelfs op het rooster van een bbq ? en branders eronder ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-05 14:30
Ik ben vandaag begonnen met het verwijderen van glasvezelbehang. Op zich kan ik het het er zo aftrekken. Er blijven wel wat bultjes lijm en verf achter maar dit kan ik met een schraper en Hg behangverwijderaar goed verwijderen.
Als ik de muur goed bekijk zit ik nog allemaal blokjes lijn zitten. Het is wel glad maar ik wil hier overheen renovlies aanbrengen zal de nieuwe behanglijm goed hechten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxious
Onbekend schreef op zondag 28 april 2019 @ 19:10:
[...]

Plaats om de bekken van de bankschroef een stukje rubber of iets vergelijkbaars wat de warmte isoleert.
Als er geen mechanische kracht op hoeft te staan, zou je misschien kunnen kijken of je het contactoppervlak van de bekken kunt verkleinen. Gebruik bijvoorbeeld een moertje o.i.d.
Ik zat al te denken om misschien een stuk siliconen mat te gebruiken idd.
vso schreef op zondag 28 april 2019 @ 19:28:
[...]

Ga je ook nog vertellen wat je vast gaat klemmen .. :?

En bv siliconen cake vorm gaat wel tot 200 a 250 graden (oven) misschien 300 graden maar daarna hmmm ..

En als het niet te vast geklemd hoeft te worden zou je zelfs brood kunnen pakken (zonder korst)

maar ja is het te klein .. dan is het de moeite niet waard, en is het te groot of onhandig dan zou ik eerder voor grip gaan dan voor "isolatie" de warmte verlies tja daar zou ik niet te moeilijk over doen ..

misschien zelfs op het rooster van een bbq ? en branders eronder ?
Oh een printkop van een 3D printer die ik flink moet verwarmen (~200 graden, misschien iets meer) om hem goed schoon te maken. :P

Stuk silicoon er tussen maar eens proberen! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Tito129 schreef op zondag 28 april 2019 @ 20:41:
Ik ben vandaag begonnen met het verwijderen van glasvezelbehang. Op zich kan ik het het er zo aftrekken. Er blijven wel wat bultjes lijm en verf achter maar dit kan ik met een schraper en Hg behangverwijderaar goed verwijderen.
Als ik de muur goed bekijk zit ik nog allemaal blokjes lijn zitten. Het is wel glad maar ik wil hier overheen renovlies aanbrengen zal de nieuwe behanglijm goed hechten?
Als je het "te" makkelijke eraf trok en daar bang voor bent kan je altijd voorstrijk middel gebruiken voordat je gaat behangen ..

Maar ja dit lijkt me wel een vraag van het type . "als ik de schakelaar over haal gaat het licht dan aan? "

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:33

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Meer vuur zou ik zeggen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:32
Waypoint schreef op zondag 28 april 2019 @ 13:54:
[...]

Ik zou er niet op gokken, je zult niet de eerste zijn waarbij de kit niet opdroogt en het stroperig blijft. Dan heb je een grote uitdaging ... kan vooral gebeuren als de vorst erover heen is gegaan . Poosje geleden liep een ander tweaker hier tegenaan in volgens mij dit topic .

Ik wil binnenkort een grote schilderbeurt doen van het huis en twijfel om op een aantal plekken gelijk de scharnieren te vervangen, omdat ons huis al zo oud is.

Ik krijg het idee dat dit vervangen vaak met een gegalvaniseerde scharnier gebeurd of met een topcoat ipv RvS. Zelf neig ik naar RvS maar dit is wel aanzienlijk duurder. Is dit echt overdone ?
Hmmbob schreef op zondag 28 april 2019 @ 13:41:

Dat was ik inderdaad ;-)

Waag de gok niet en haal 2 nieuwe bussen, scheelt je een hoop gekloot voor dat 10tje wat je kwijt bent.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
Zolang je meer warmte toevoert, dan de bankschroef afvoert, wordt je werkstuk steeds warmer. :D

Met siliconen bekken of met een stalen lijmklem kom je wellicht ook al ver genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Alvast voor de komende fase van mijn klus. Ik heb wandjes en plafonds gemaakt met gipskarton en gipsvezel. Nu moet dit behangen + geschilderd worden. Vloer gelegd en staande plinten. Nu zag ik eerder in dit of het gereedschap topic iemand staande plinten plaatsen op de ondervloer en tegen een onafgewerkte muur.

Dus is het (grof gezegd)?
Muren -> Behangen / Schilderen -> Vloer -> Plinten
of
Muren -> Plinten -> Behangen / Schilderen -> Vloer

Andere vraag.

Voor het verplaatsen van mijn wasmachine wil ik een waterleiding verleggen. Dat betekent dus een T-stuk in de bestaande leiding en dan routeren naar de nieuwe plek met tyleen. Nu kwam mij opeens weer te oren dat je geen knelkoppelingen mag gebruiken op plaatsen waar je normaliter niet meer bij kan. Dus in mijn geval niet, omdat alles onder mijn jaren '30 vloer door gaat. Klopt dat? Of maakt het niet uit of je knel of soldeerkoppelingen gebruik onder een vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:27
Muren -> Behangen / Schilderen -> Vloer -> Plinten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 14:41
Zijn het plinten die vastgelijmd moeten worden? Of wordt het vastgeschroefd?
Bij lijmen, dan zou ik eerst de plinten doen. Anders heb je altijd een stukje behang achter je plint zitten waar je niet meer bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@ossi Dat weet ik niet. Nog niet over nagedacht omdat ik daar nog niet ben. Is er een probleem met behang achter de plint?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

CurlyMo schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 12:05:
Nu kwam mij opeens weer te oren dat je geen knelkoppelingen mag gebruiken op plaatsen waar je normaliter niet meer bij kan. Dus in mijn geval niet, omdat alles onder mijn jaren '30 vloer door gaat. Klopt dat? Of maakt het niet uit of je knel of soldeerkoppelingen gebruik onder een vloer?
knel mag wel onder een (jaren 30 houten) vloer, knel mag niet ingemetseld/ingesmeerd in een muur/vloer. dus niet gegoten in een betonvloer.

[ Voor 5% gewijzigd door prein2 op 30-04-2019 13:23 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Ossi schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 12:55:
Zijn het plinten die vastgelijmd moeten worden? Of wordt het vastgeschroefd?
Bij lijmen, dan zou ik eerst de plinten doen. Anders heb je altijd een stukje behang achter je plint zitten waar je niet meer bij kan.
zorgt wel voor een strakkere overgang...

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 14:41
CurlyMo schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:16:
@ossi Dat weet ik niet. Nog niet over nagedacht omdat ik daar nog niet ben. Is er een probleem met behang achter de plint?
Als je de plint lijmt, dan lijkt mij dat niet mooi nee. Wat als de lijm zichtbaar in het behang trekt en omhoog achter de plint vandaan trekt? Dan krijg je misschien lelijke vlekken.

Bij vastschroeven lijkt het mij geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ossi schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:52:
[...]

Als je de plint lijmt, dan lijkt mij dat niet mooi nee. Wat als de lijm zichtbaar in het behang trekt en omhoog achter de plint vandaan trekt? Dan krijg je misschien lelijke vlekken.

Bij vastschroeven lijkt het mij geen probleem.
Behang wordt geschilderd, dus vraag is in hoeverre je dat blijft zien.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• holygame
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-05 15:20
Simpele nachtkastjes gemaakt. Moest perse een hangende worden ivm de robotstofzuiger :D
Eiken blad blank gelakt met daaronder triplex wit afgelakt.

Nachtkastje800

[ Voor 9% gewijzigd door holygame op 30-04-2019 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

holygame schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:40:
Simpele nachtkastjes gemaakt. Moest perse een hangende worden ivm de robotstofzuiger :D
Eiken blad blank gelakt met daaronder triplex wit afgelakt.

[Afbeelding: Nachtkastje800]
Netjes hoor, welke manier van montage aan de wand heb je gekozen?

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holygame
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-05 15:20
Fietsbel schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:42:
[...]

Netjes hoor, welke manier van montage aan de wand heb je gekozen?
Middels een hoekbeugeltje en een flinke bout, toegegeven je kan er niet opzitten maar zit stevig zat :)

Afbeeldingslocatie: https://cdn2.rexel.nl/medias/sys_Rexelnl/images/images/h00/hee/8817551474718/2700489424-jpg-300Wx300H.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Laatst online: 28-05 15:28
In de bijkeuken hebben wij een standaard wasmachinekraan, zie voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSq0HqsGZem5murgjiJZkqhg6vkJug_D2us4xLzSq0TeocS8e3VNQ

Nu willen wij graag ook onze tuinslang etc erop aan kunnen sluiten. maar kan nergens echt juiste splitter / koppeling vinden. Welke heb ik precies nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-05 14:20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
  • Laatst online: 13-01 15:37
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7J6GLvJ.jpg

om onze schoenen rek van de slaapkamer te halen in de hal een mooi rekje gemaakt

[ Voor 64% gewijzigd door Frogy op 30-04-2019 15:24 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:00
Frogy schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 15:21:
[Afbeelding]

om onze schoenen rek van de slaapkamer te halen in de hal een mooi rekje gemaakt
Het rekje is te klein :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
G.Scholtens schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:53:
In de bijkeuken hebben wij een standaard wasmachinekraan, zie voorbeeld:
[Afbeelding]

Nu willen wij graag ook onze tuinslang etc erop aan kunnen sluiten. maar kan nergens echt juiste splitter / koppeling vinden. Welke heb ik precies nodig?
Doe jezelf een lol, steeds die slangen verwisselen is heel erg vervelend

https://www.warmteservice...%29-chroom-1-2/p/65655625

en dan een tweede kraan (en een beetje teflontape)

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 30-04-2019 15:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogy
  • Laatst online: 13-01 15:37
was een goede reden om tegen vrouwlief (en mij zelf ) te zeggen gooi is wat schoenen weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Laatst online: 28-05 15:28
maar deze kan ik toch niet afsluiten? Wasmachine kraan blijft altijd wel open, maar die van de tuinslang niet hoor :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
G.Scholtens schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 15:53:
[...]

maar deze kan ik toch niet afsluiten? Wasmachine kraan blijft altijd wel open, maar die van de tuinslang niet hoor :P
Daarom heb je een tweede kraan nodig :P

Het ziet er dan zo uit (kan ook recht, maar dat voorbeeld zie ik even niet)

Afbeeldingslocatie: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/static-sr.s3.werkspot.nl/5f92396d-092b-4e36-bf10-8b813d4579cf.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door twain4me op 30-04-2019 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

G.Scholtens schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 15:53:
[...]

Als je daar nu eens mee was begonnen. Dat staat namelijk nergens in je vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Waypoint schreef op zondag 28 april 2019 @ 13:54:
[...]

nobody :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Niet overdone. Gaat niet roesten en staat veel netter. Helaas zijn de mijne gegalvaniseerd, roest naar 20 jaar toch behoorlijk.

Ik heb ze niet vervangen omdat ik vreesde de schroeven er niet heel uit te krijgen. Dan moet je de gaten verplaatsen.

[ Voor 18% gewijzigd door 50Miles op 30-04-2019 22:02 ]

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:29

ChillPascal

In the end...

Na de verbouwing en spouwmuurisolatie is de buitenkant van de woning toe aan een opfrisbeurt.

De naad tussen de muur en het nieuwe kozijn is 'opgevuld' met kit pur, maar ik vraag mij of hoe wij dit het beste kunnen afwerken? Misschien wel een speciaal soort kit?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/MM01rjW/IMG-1921.jpg

Iets meer info:
- De deur zit volledig onder een afdak.
- De naad is ca. 10 mm breed.

[ Voor 12% gewijzigd door ChillPascal op 02-05-2019 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:49
Lijkt meer op PUR wat daar zit? Gewoon afwerken met acrylkit en dan verfen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:29

ChillPascal

In the end...

Het is inderdaad PUR wat daar zichtbaar is.

Acrylkit was één van de opties, echter vroeg ik mij af of dit toepasbaar is om de naad van 10 cm netjes te overbruggen.

De andere optie waar ik aan dacht was een latje, zoals de onderstaande foto:
Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/166557/123

[ Voor 8% gewijzigd door ChillPascal op 01-05-2019 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-05 23:29
Inderdaad een mooi hardhouten recht latje en dan gewoon vierkant.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:49
Ja in dat geval gewoon een opdeklatje van 4mm dik. Is strak, niet met zo’n vreselijke bocht erin. 3 euro bij de gamma. Onder 45 graden verstek zagen en links, boven en rechts rond je deurframe spijkeren.

[ Voor 4% gewijzigd door FireAge op 01-05-2019 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:58
Zoek even op "koplat", die zijn ervoor bedoeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Weet niet of dit het goede topic is, maar heb een vraag over ervaringen met cementtegels als keukenvloer?

Ik lees eigenlijk dat cementtegels niet zo heel handig zijn (niet krasvast, vergt veel onderhoud), maar het probleem is dat het patroon wat wij mooi vinden tot nu toe alleen als cementtegel te vinden is en niet als keramische tegel.
Ik kwam bijna de goede keramische tegel tegen, echter had deze een zwart patroon, waar wij een lichtgrijs patroon juist willen hebben (die dus als cementtegel wel verkrijgbaar is).

Ik twijfel nu heel erg of het verstandig is om voor de lichgrijze patroon in cementtegel te gaan of om toch nog een keramische tegel te vinden of desnoods toch overstappen op zwart patroon als keramische tegel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Neem eens een tegel mee naar huis. Drup er hete olie op en probeer die weer schoon te krijgen. Succes!

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Martinusz schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:35:
Weet niet of dit het goede topic is, maar heb een vraag over ervaringen met cementtegels als keukenvloer?

Ik lees eigenlijk dat cementtegels niet zo heel handig zijn (niet krasvast, vergt veel onderhoud), maar het probleem is dat het patroon wat wij mooi vinden tot nu toe alleen als cementtegel te vinden is en niet als keramische tegel.
Ik kwam bijna de goede keramische tegel tegen, echter had deze een zwart patroon, waar wij een lichtgrijs patroon juist willen hebben (die dus als cementtegel wel verkrijgbaar is).

Ik twijfel nu heel erg of het verstandig is om voor de lichgrijze patroon in cementtegel te gaan of om toch nog een keramische tegel te vinden of desnoods toch overstappen op zwart patroon als keramische tegel.
Vraag anders eens rond in Waar koop je dat - Deel 2 of iemand jou droomtegel wel weet te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
-DarkShadow- schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:45:
Neem eens een tegel mee naar huis. Drup er hete olie op en probeer die weer schoon te krijgen. Succes!
Je kunt wel samples bestellen :) alleen die zullen niet geimpregneerd zijn verwacht ik zoals je een cementtegelvloer zou moeten impregneren.
breinonline schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 16:48:
[...]

Vraag anders eens rond in Waar koop je dat - Deel 2 of iemand jou droomtegel wel weet te vinden?
Ik heb nu een 6-tal leveranciers aangeschreven en het antwoord is helaas eenduidig, nee in keramiek is deze er niet in grijs en ze zouden ook niet weten waar dat wel verkrijgbaar zou zijn.
Dus moeten we gewoon een keuze maken, de tegel zoals wij hem hebben gezien als cementtegel nemen, of kiezen voor zelfde patroon, maar dan met andere kleur (zwart in dit geval).

Overigens zijn de tegelboeren zelf ook niet echt duidelijk, de één noemt cementtegels haast niet te onderhouden en de ander zegt als je het gewoon een beetje bijhoudt heb je een vloer voor het leven. Ja wat is het nou :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:01
saveljos schreef op maandag 22 april 2019 @ 20:39:
[Afbeelding]
Nu nog uit zien te vogelen hoe ik mijn Panasonic tv hierop vast ga krijgen. Als iemand ideeën heeft O-) .
Ik denk zelf dat ik gewoon de montage plaat van B&O eraf haal. En in de bouwmarkt 'iets' koop wat om een paal heen geklemd kan worden. En daaraan weer het VESA systeem monteren.
Na een onsuccesvolle bouwmarkt- en google zoektocht toch maar weer mijn vraag herhalen.
Ik zoek een manier om een tv muurbeugel vast te maken aan een paal van 55mm doorsnee.
Een kap- of pijpbeugel lijkt te zijn wat ik zoek. Alleen een kapbeugel waarbij de montage gaten verder uit elkaar liggen (minimaal 11cm) lijkt niet te bestaan.
Afbeeldingslocatie: https://www.ijzershop.nl/950-large_default/pijpbeugel-heel-voor-603mm-buis.jpg
Iemand ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-05 16:49

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Stukje bij aan lassen/monteren?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:45

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Plaat multiplex met een paar van die beugels aan de paal schroeven en dan je meurbeugel aan dat multiplex bevestigen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1 ... 31 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.