bonzz.netninja schreef op zondag 18 november 2018 @ 09:40:
Ik heb een eikenhouten lamelparket in de woonkamer liggen. Die is helemaal dicht gelegd.
1. Waar lopen de balken. Ik hoef niet perse door de balken heen te zagen want dan ben ik veel verder van huis. De balkenlaag op de orginele bouwtekeningen klopt niet (want ik heb wel een klein kijkgaatje ergens anders in de vloer)
Je kan onder de vloer kijken zeg je, je kan dan misschien de balkdikte en balkafstand bepalen.
Zodoende rekenend, dezelfde afstand zal overal aangehouden zijn, kan je al ongeveer bepalen waar de balken lopen op het punt waar je het luik wilt.
Huur een
goede scanner om de exacte balkplaats te bepalen.
2. Hoe zaag je een mooi gat
Met een invalcirkelzaag met lineaal en een decoupeerzaag voor de hoekjes.
Een haakse lijn op een lijn zet je uit met een 3,4, 5 driehoek (30 en 40 haakse zijden = 50 schuine zijde) of aangepast, 60,80,100, 90,120,150 etc.
Zorg met gelijke diagonalen dat het luik haaks is.
Andersom gaat overigens ook prima.
Als je perse op een bepaalde plek een luik wilt dan stel je de invalcirkelzaag zo in dat je een of twee mm door het vloerhout gaat (vloerdeel+topvloer). Dan zaag je minimaal in je balk en verzwak je die niet.
Zit een balk dan toch in de weg dan zal je ravelingen aan moeten brengen zodat het luik vrij is.
Wel even de staartbalken goed ondersteunen als je de balk uit het gat zaagt en even zware ravelingen aanbrengen als de balken.

3. Hoe werk je het mooi af.
Je schroeft/timmert balkjes onder de vloer dat de luikoplegrand wordt met raveeldragers. Die steken iets uit in het gat als oplegrand. Net zo zware balken als de originele, of iets kleiner, maar geen 2x3tjes.
Eerst van balk tot balk als
raveling en dan weer van raveling naar raveling.
Zo hou je de vloer stevig, de uitstekende oplegrand voor het luik bepaal je zelf, maar 3 cm is genoeg.
Tussen de vloerdelen en de balk doe je lijm zodat de vloer vast zit aan de balk.
Als je netjes gezaagd hebt kun je gelijk een luikrandprofiel (hoekprofiel) tegen de vloer zetten, op de balk vastschroeven en afkitten.
Daarna zorg je voor een multiplex wbp plaatje waar je het eiken vloerdeel op vastplakt en dan op maat zaagt voor in de luikrand.
Vergeet niet een mooi luikringetje in te frezen/beitelen.
Evt kan je nog iets doen met PIR-isolatie aan de onderkant dat tussen de balken in valt.
[
Voor 12% gewijzigd door
Teijgetje op 18-11-2018 17:48
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.