CurlyMo schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 14:37:
[
Afbeelding]
Mijn zoldervloer bestaat uit balken van 175x75mm met een HOH van 680mm. Op twee van deze balken heb ik een plaat multiplex geschroefd, waar vervolgens de wasmachine op staat. Door één van deze twee balken zou ik graag een gat boren van 40mm voor de afvoer. Als ik dit precies in het midden van de balk doe, gaat dat dan zonder dat ik de balk extra verstevig? Ik heb de keuze om dit dicht bij de muur te doen of verder naar het midden, waarbij dicht bij de muur volgens mij ook de voorkeur heeft.
Ik begrijp niet helemaal hoe je wilt boren. Vanaf de zoldervloer loodrecht naar beneden? Dus door het hart van de 75mm brede balk 175mm diep boren? Of wil je haaks op de balk een gat boren; in het hart van de 175mm?
Ik heb op een paar plekken wel door de balken geboord. Was er eerst erg huiverig over, en heb 't zo veel mogelijk vermeden. Totdat ik zag dat m'n installateur (met veel meer ervaring dan ik) wel door het hart ging voor warm en koud water (brede kant). Daarna durfde ik het ook wel op een paar plekken met een 18/20mm speedboortje voor elektrabuizen. Balken zijn praktisch even groot als bij jou. Hart op hart van de balken is wel minder. En bij mij is het door een paar balken die maar 2.20m geen ondersteuning hebben. (spouwmuur > gat > draagmuur). Het geheel is aan de bovenkant verbonden met vurenhouten mes-groef planken haaks op de balken, en aan de onderkant met regelwerk. Dat geeft natuurlijk ook weer (iets) extra stevigheid.
Ik zou overigens nooit een gat van 40 of 50mm door een balk van 75mm 175mm diep boren.
Gisteren heb ik voor 't eerst met egaline gewerkt (Akkit 201) om m'n keldervloer te egaliseren. Bij de bouw in '62 hebben de bouwvakkers volgens mij hun best gedaan om de vloer zo ongelijk mogelijk te krijgen. In het midden van de vloer (2m breed) zit een bult. Op het meest extreme punt zit er over een afstand van 1m een verschil van 2cm. Drama dus.
Anyway, het egaliseren is niet helemaal goed gegaan. Ik heb nog steeds een flinke afwijking op een paar plekken (dezelfde plekken als eerst). Ik heb de egaline aangemaakt (met een mixer met lage rpm), in banen van ongeveer 50cm nat-op-nat met een spackmes verspreid. Uiteraard gelet op de maximale verwerkingstijd.
Iemand enig idee wat ik verkeerd heb gedaan? Heeft 't niet goed genoeg gevloeid? Ik ben van plan om die paar plekken (de ene van 0,25m2 en de ander van 0,75m2) nog een keer te behandelen, maar ik doe het nu graag wél goed. Met een waterpas/rei zoals bij een zandcement dekvloer of zo?
[
Voor 4% gewijzigd door
sOid op 20-04-2019 19:07
]