Goofyduck384 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 19:54:
Mijn volgende projectje wordt het aftimmeren en netjes maken van een dakkapel die eind juni geplaatst gaat worden. Deze wordt casco opgeleverd, dus ben ik alvast aan het oriënteren wat ik daarna mag gaan doen.
Mijn idee tot nu toe is dat ik alles afwerk met gipsplaten, en die dan eventueel ga stucen om het strak te krijgen (plafond en zijwanden).
Klopt dat zo’n beetje? Of is het bijvoorbeeld verstandiger om alles met hout af te werken en dan te stucen? Of is dat helemaal niet mogelijk? Je raadt het al, ik heb nog geen idee wat ik kan verwachten en gebruik nu graag de tijd tot eind juni om mee hierop voor te bereiden en een plan van aanpak te hebben voor die tijd.
Oh ja: en moet er nou wel of niet nog geïsoleerd worden? Ik lees dat sommigen zeggen van niet in verband met condensvorming en dus juist lekkage, anderen zeggen weer van wel maar dan met dampwerende folie o.i.d. Dus tja, wat doet een leek als ik? 🙂
Wie heeft tips en/of goede ervaringen hiermee?
Niks moet, alles mag.
Je kunt je als eerste af vragen of het (extra) isoleren echt zo veel comfort of besparing op gaat leveren als je verwacht, en het werk / kosten tegenover de besparing / comfort zetten.
* Om hoeveel m2 gaat het
* Wat zit er al bij oplevering aan isolatie
* Hoeveel ruimte heb je voor extra isolatie
De condensvorming komt omdat warmere binnenlucht in contact komt met een relatief koud oppervlak.
Warmere lucht bevat meer vocht dan koudere lucht, eenmaal in contact met koudere oppervlakken gaat het condenseren wat uiteindelijk tot druppelvorming leidt. Zie bijvoorbeeld enkel glas!
Deze druppelvorming leidt uiteindelijk tot houtrot en smerige plekken op je muren en zo
Het is dus belangrijk dat je damp dichte folie gaat gebruiken, en indien nodig, een spouw creëert.
Benodigd zijn damp dichte folie, aluminium tape, kit om de folie bij de randen af te werken, en een manier om deze folie te bevestigen, meestal wordt nieten toegepast.
De folie moet op naden 10cm overlappen en over de naden doe je dan aluminium tape. Als je alleen je plafond doet, moet je bij de muren kit gebruiken tussen folie en muur. Je maakt meestal 2 rupsjes kit waar je de folie overheen plakt, voor wat extra zekerheid.
Folie vooral niet te strak spannen, de nietjes zou je ook af kunnen tapen.