Op mijn tubes siliconenkit staat "uitharding 2 mm in 24 uur". Lijkt mij dus normaal?
Volgens mij is het hele idee van stucplaat dat je er direct overheen kan stuken
Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)
Ja dat geldt voor de gehele voeg, maar de toplaag was voorheen bij mij na een dag al vrij hard, dit kan ik nu zelfs nog vervormen.Amphiebietje schreef op zondag 31 maart 2019 @ 20:50:
Op mijn tubes siliconenkit staat "uitharding 2 mm in 24 uur". Lijkt mij dus normaal?
Het gaat er morgen uit, pak ik een nieuwe tube uit het schap.
K to the KillaZ
Ik wil tijdelijk een radiator verwijderen op zolder. Moet ik nu echt alle leidingen leeg laten lopen of kan ik alleen het water uit de bovenste leiding laten lopen? CV gaat tot alles afgedopt is natuurlijk uit zodat er niet gepompt wordt.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
@CurlyMo
Water stroomt naar beneden. Dus als je al het water boven het afdoppunt hebt afgetapt gaat het dus prima.
Water stroomt naar beneden. Dus als je al het water boven het afdoppunt hebt afgetapt gaat het dus prima.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Dat dacht ik dus ookOnbekend schreef op zondag 31 maart 2019 @ 21:14:
@CurlyMo
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Uv bestendige (water) vernis?Jelte,89 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 00:53:
Even een twijfel waar te posten, maar denk toch dat hier meer ervaring zit, vandaag deze tafel gerealiseerd:
[Afbeelding]
Lees: overgenomen van een kennis,Opa mocht met kleinkind poseren
![]()
Het is de bedoeling dat deze achter't huis blijft staan ('s zomers) 's winters word ie netjes opgeborgen onder de overkapping... maar hoe kan ik deze het beste behandelen zodat regen niet intrekt?
De rest van de update heeft met tuin/terras te maken en vind je hier terug, uiteraard update ik het eigen topic nog wel
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Hier ook weer voortgang aan de garage. Ik heb de wanden afgewerkt en in de voorstrijk gezet. Deze droogt wit op, dus ik denk dat het daarbij blijft. Tenzij de missus een leuke kleur op de muur wil. Nu de andere helft van de garage nog.
Dicht gesmeerd en geschuurd.

Geschilderd

Dicht gesmeerd en geschuurd.

Geschilderd

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Vanaf de zijkant toch, 2 mm/24u ?KillaZ schreef op zondag 31 maart 2019 @ 21:00:
Ja dat geldt voor de gehele voeg, maar de toplaag was voorheen bij mij na een dag al vrij hard, dit kan ik nu zelfs nog vervormen.
Zonder gekheid, kijk even naar de productiedatum en batchnummer van de koker.
Kokers zijn maar een jaar houdbaar.
Is hij binnen datum en droogt hij niet dan kan het batchnummer belangrijk zijn. En hoort vergoed te worden.
Een koker over datum moet gewoon door de winkel vergoed worden.
@Jelte,89
Hoe is de tafel nu behandeld?
Kijk anders eens bij Moosefarg. die hebben alle soorten natuurlijke houtbescherming.
Misschien kan Pansar zonder veel moeite.
[ Voor 20% gewijzigd door Teijgetje op 31-03-2019 21:55 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Netjes hoorTranze schreef op zondag 31 maart 2019 @ 07:35:
[...]
Thnx! Hier nog wat plaatjes:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
afbeedingen
Morgen komt de stukadoor dit nog mooimaken.
Ondertussen ook een nis voor de douche gemaakt. Meter breed blijkt toch wel zeer royaal. Zeker komende van in bad douchen 😅. Douchevloer ook al iets opgehoogd met cellenbeton, komt nog een laag zandcement op met een drain er in.
[Afbeelding]
Maar wil je je "douchebak" niet iets verdiept hebben t.o.v. de rest v/d vloer zodat het water er meer in blijft staan (en natuurlijk afschot naar de drain
Of ben ik nu te voorbarig en komt dit nog... (aangezien je zegt/aangeeft dat de douchevloer opgehoogd is met cellenbeton...)
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
We zitten helaas met een Beton vloer op de 2e etage. De afvoer van de douche moet onder afschot naar de naast gelegen keuken. Vandaar de verhoogde douchevloer. De zandcementvloer die ik in de douche nog moet aanleggen komt idd ook mooi aflopend richting de drain.Annuk schreef op zondag 31 maart 2019 @ 22:20:
[...]
Netjes hoor![]()
Maar wil je je "douchebak" niet iets verdiept hebben t.o.v. de rest v/d vloer zodat het water er meer in blijft staan (en natuurlijk afschot naar de drain)
Of ben ik nu te voorbarig en komt dit nog... (aangezien je zegt/aangeeft dat de douchevloer opgehoogd is met cellenbeton...)
De hele badkamervloer verhogen zie ik niet zitten. Dan moet ik ook weer een kozijn gaan aanpassen enzo, want de deur opent naar binnen.
[ Voor 9% gewijzigd door Tranze op 31-03-2019 22:35 ]
De opties die mij te binnen schieten zijn bootlak of epoxy coating. Denk dat de matte versie het mooist is. Zoek in dit topic maar eens op epoxy dan zie je de foto's van een medeklusser.Jelte,89 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 00:53:
Even een twijfel waar te posten, maar denk toch dat hier meer ervaring zit, vandaag deze tafel gerealiseerd:
[Afbeelding]
Lees: overgenomen van een kennis,Opa mocht met kleinkind poseren
![]()
Het is de bedoeling dat deze achter't huis blijft staan ('s zomers) 's winters word ie netjes opgeborgen onder de overkapping... maar hoe kan ik deze het beste behandelen zodat regen niet intrekt?
De rest van de update heeft met tuin/terras te maken en vind je hier terug, uiteraard update ik het eigen topic nog wel
Normaal gesproken hoort een oppervlak niet meer plakkerig te zijn na twee dagen. Bij een beetje fatsoenlijke condities zit er na een uur al een fatsoenlijke huid op.KillaZ schreef op zondag 31 maart 2019 @ 19:32:
Gek geval hier:
Vrijdag nieuwe tube siliconen kit van den braven gebruikt voor een voeg van max 8 mm dik. Netjes afgestreken met zwaluw finisher. Vanavond bij thuiskomst gecheckt: de gehele strook is nog plakkerig. Lijkt mij niet helemaal de bedoeling?
Waar heb je gekit? Op wat voor oppervlakte? En hoe vochtig en warm was de omgeving?'
Een koker over datum heeft doorgaans de neiging om te snel te drogen. Siliconenkit hard uit door het verdampen van water. Als je de kit te lang laat liggen droogt deze ook in de tube uit en wordt deze veel dikker/viskeuzer en verwerkt hij niet lekker.Teijgetje schreef op zondag 31 maart 2019 @ 21:46:
[...]
Vanaf de zijkant toch, 2 mm/24u ?![]()
Zonder gekheid, kijk even naar de productiedatum en batchnummer van de koker.
Kokers zijn maar een jaar houdbaar.
Is hij binnen datum en droogt hij niet dan kan het batchnummer belangrijk zijn. En hoort vergoed te worden.
Een koker over datum moet gewoon door de winkel vergoed worden.
Tegelvloer, oude kit rigoreus verwijderd en na de hele oppervlakte gecleaned te hebben de kit gezet.Gebanned schreef op zondag 31 maart 2019 @ 23:15:
[...]
Normaal gesproken hoort een oppervlak niet meer plakkerig te zijn na twee dagen. Bij een beetje fatsoenlijke condities zit er na een uur al een fatsoenlijke huid op.
Waar heb je gekit? Op wat voor oppervlakte? En hoe vochtig en warm was de omgeving?'
[...]
Een koker over datum heeft doorgaans de neiging om te snel te drogen. Siliconenkit hard uit door het verdampen van water. Als je de kit te lang laat liggen droogt deze ook in de tube uit en wordt deze veel dikker/viskeuzer en verwerkt hij niet lekker.
Eigenlijk hoe de rest van het huis ook gekit is. Koker heb ik inmiddels gevonden, dus vanmiddag maar even terug naar de bouwmaat.
K to the KillaZ
Dat dacht ik ook vorige week, radiator is het hoogste punt dus cv uit en losdraaien maar. Blijft er natuurlijk wel druk op het systeem staanCurlyMo schreef op zondag 31 maart 2019 @ 21:12:
Ik wil tijdelijk een radiator verwijderen op zolder. Moet ik nu echt alle leidingen leeg laten lopen of kan ik alleen het water uit de bovenste leiding laten lopen? CV gaat tot alles afgedopt is natuurlijk uit zodat er niet gepompt wordt.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl
Kit vorstvrij bewaard? Ik heb een keer exact hetzelfde gehad met kit die in de schuur heeft gestaan met -4 (een week lang).KillaZ schreef op maandag 1 april 2019 @ 06:50:
[...]
Tegelvloer, oude kit rigoreus verwijderd en na de hele oppervlakte gecleaned te hebben de kit gezet.
Eigenlijk hoe de rest van het huis ook gekit is. Koker heb ik inmiddels gevonden, dus vanmiddag maar even terug naar de bouwmaat.
Schijnt dat niet alle kitten daar tegen kunnen.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Ik wel, of de leverancier dat ook heeft gedaan weet ik niet_eLMo_ schreef op maandag 1 april 2019 @ 07:50:
[...]
Kit vorstvrij bewaard? Ik heb een keer exact hetzelfde gehad met kit die in de schuur heeft gestaan met -4 (een week lang).
Schijnt dat niet alle kitten daar tegen kunnen.
K to the KillaZ
Hier vorig jaar de keuken gekit waarbij hij ook plakkerig bleef, zelfs na meer dan een week. Net nieuw gekochte tube, bleek alleen al te lang in de winkel te hebben gestaan. Dik een jaar over de datum, die harde echt niet meer uit.Gebanned schreef op zondag 31 maart 2019 @ 23:15:
Een koker over datum heeft doorgaans de neiging om te snel te drogen. Siliconenkit hard uit door het verdampen van water. Als je de kit te lang laat liggen droogt deze ook in de tube uit en wordt deze veel dikker/viskeuzer en verwerkt hij niet lekker.
Dus niet alle kitten reageren zoals jij zegt.
Awesome
Ik ben op zoek naar advies.
In mijn keuken heb ik de achterwand van een kast waar ik een proforma plaat tegenaan wil maken.Deze plaat is nogal instabiel (wiebelt zoals een A4 papier) en er is niet zoveel ruimte in de keuken. Het zal dus even passen zijn voordat hij op de goede plek zit.
Mij is afgeraden om het met houtlijm te doen aangezien vast ook echt vast is. Wellicht dat behanglijm een optie is, of dubbelzijdige tape? Of heeft iemand een beter idee?
Keuken:

Plaat:
In mijn keuken heb ik de achterwand van een kast waar ik een proforma plaat tegenaan wil maken.Deze plaat is nogal instabiel (wiebelt zoals een A4 papier) en er is niet zoveel ruimte in de keuken. Het zal dus even passen zijn voordat hij op de goede plek zit.
Mij is afgeraden om het met houtlijm te doen aangezien vast ook echt vast is. Wellicht dat behanglijm een optie is, of dubbelzijdige tape? Of heeft iemand een beter idee?
Keuken:

Plaat:

Hier heb ik een half jaar geleden een paar oude bussen siliconen (Hybrifix en Hercuseal) leeggedrukt. Die reageerden allemaal zo, vooral de Hercuseal was nogal pasteus; maar plakketig, nee. (Bussen waren 2-2.5 jaar te oud)Raym09 schreef op maandag 1 april 2019 @ 08:40:
[...]
Hier vorig jaar de keuken gekit waarbij hij ook plakkerig bleef, zelfs na meer dan een week. Net nieuw gekochte tube, bleek alleen al te lang in de winkel te hebben gestaan. Dik een jaar over de datum, die harde echt niet meer uit.
Dus niet alle kitten reageren zoals jij zegt.
Dat weet ik niet, het hout voelt redelijk glad/zacht aan. het lijkt me teak...Teijgetje schreef op zondag 31 maart 2019 @ 21:46:
[...]
@Jelte,89
Hoe is de tafel nu behandeld?
Kijk anders eens bij Moosefarg. die hebben alle soorten natuurlijke houtbescherming.
Misschien kan Pansar zonder veel moeite.
Tafel is niet te zwaar, is prima te beuren met 2 man.
Zal em is even afnemen met wat groene zeep!
Moosefarg is een goeie tip, Dank daarvoor!
Revive the guild!
@marshallq Dubbelzijdige tape zou kunnen, of anders een paar strepen montagekit op de kast en dan de plaat erop drukken? Dat spul is niet instant hard, dus je hebt nog wel even tijd om hem goed te positioneren. Daarna even fixeren met schilderstape tot de kit droog is.
Vorig jaar heb ik 3 m2 zelf uitgehakt met een haakse slijper en hamer/beitel. Niet echt aan te raden omdat je goed moet blijven opletten dat je de stenen zelf niet beschadigd. Met een boormachine op klopstand is denk ik ook te lomp, dus voor grotere oppervlakten zou ik voor zo'n machine gaan als je op de afbeelding van https://www.mijnkluswijzer.nl/voegen-verwijderen/ ziet.Waypoint schreef op zondag 31 maart 2019 @ 14:34:
Heeft iemand ervaring met het zelf uithakken+voegen van een gevelvoeg? Is dat een beetje te doen, of kan ik beter daarvoor iemand laten komen? En als je het zelf doet, huur je dan speciale apparatuur? Ik heb een compressor e.d.
Het mooiste is natuurlijk de gehele gevel, maar daar hebben we geen geld voor. Ik kan alleen bang dat het een lappenmand gaat worden zo.
Bij ons zit de voeg los op een aantal plekken, zie foto's. Dit kwam naar voren bij de gevelisolatie. Op veel plekken is het vooral de bovenkant of onderkant van de voeg waar een streep zit. Het is zo'n 10m2 verspreid over meerdere plekken.
midden van de foto, paar plekken, rest ziet er wel prima uit:
[Afbeelding: voeg1]
andere plek, waar je het goed ziet:
[Afbeelding: voeg3]
Ik heb een paar jaar geleden een paar plekken gerepareerd waar ik niet hoefde te hakken en op kleur geprobeerd te mengen maar dat was niet echt een succes qua kleur:
[Afbeelding: voeg2]
en de bonusvraag: hoeveel haast moet ik maken om dit regelen ivm de wol gevelisolatie die erachter zit? Mijn aanname is dat er geen directe verbinding is met de wol, omdat naast de voeg er toch ook cement nog tussenzit? Geen half jaar wachten oid, maar een paar maanden zou moeten kunnen toch?
Verder denk ik dat je het 'lappenmand' idee bijna niet kunt voorkomen; je kunt je nieuwe voeg wel qua kleur afstemmen op de rest, maar die is natuurlijk verweerd dus daar kom je nooit mooi op uit verwacht ik. Tenzij je je gevel misschien laat reinigen...
@Waypoint Arbotech is het apparaat wat je zoekt.
Alleen is dat geen machine om te kopen (900 euro plus aldus Google)
Hmm oké ik begrijp eruit dat jij het de volgende keer niet weer zelf zou doen ? Heb je het met een gewoon blad in de haakse slijper gedaan ?ruuds schreef op maandag 1 april 2019 @ 10:59:
[...]
Vorig jaar heb ik 3 m2 zelf uitgehakt met een haakse slijper en hamer/beitel. Niet echt aan te raden omdat je goed moet blijven opletten dat je de stenen zelf niet beschadigd. Met een boormachine op klopstand is denk ik ook te lomp, dus voor grotere oppervlakten zou ik voor zo'n machine gaan als je op de afbeelding van https://www.mijnkluswijzer.nl/voegen-verwijderen/ ziet.
Verder denk ik dat je het 'lappenmand' idee bijna niet kunt voorkomen; je kunt je nieuwe voeg wel qua kleur afstemmen op de rest, maar die is natuurlijk verweerd dus daar kom je nooit mooi op uit verwacht ik. Tenzij je je gevel misschien laat reinigen...
Ik kan eens kijken voor huur als dat handiger is , was even benieuwd naar ervaringensbruynis schreef op maandag 1 april 2019 @ 12:50:
@Waypoint Arbotech is het apparaat wat je zoekt.
[ Voor 8% gewijzigd door Waypoint op 01-04-2019 21:14 ]
Zou een multitool met een diamandblad niet werken?
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
arboRtech dus. Maar dat fixt google ook voor je gelukkig.
Ziet er uit als mooi speelgoed!
Ziet er uit als mooi speelgoed!
[ Voor 22% gewijzigd door Meester_J op 01-04-2019 21:27 ]
Top, ik heb dampfolie toegepast achter het hout. Steigerhout (gebeitst) gebruikt tegen de wand.vso schreef op zondag 24 maart 2019 @ 01:24:
[...]
dankje voor de tip
[...]
Mooi gedaan, ik denk dat je elke hout soort kan pakken. ik zou alleen rekening houden met vocht vanuit de muur. je kan horizontaal bevestingslatten schroeven die bv 1cm per meter daalt zodat je vocht niet blijft zitten. en kan verdampen meest makkelijke is folie tussen de lat en de muur te doen of laagje verf
Wat je daarna erop spijkert/schroeft is dan ook redelijk beschermt.
Volgens mij is het redelijk goed geluk. Blij met het resultaat in ieder geval.

Heb je nog ventilatie kiertjes bovenin & onderin .. vocht moet niet blijven liggen/hangen .. (plasjes vormen) maar mooi werk in ieder gevalMauriX schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 16:23:
[...]
Top, ik heb dampfolie toegepast achter het hout. Steigerhout (gebeitst) gebruikt tegen de wand.
Volgens mij is het redelijk goed geluk. Blij met het resultaat in ieder geval.
[Afbeelding: 1]
[Afbeelding: 2]
[Afbeelding: 3]
[Afbeelding: 4]
[Afbeelding: 5]
Tja vanalles
Voor voegen heb je voegenschijven, die zijn dikker.Waypoint schreef op maandag 1 april 2019 @ 21:13:
[...]
Hmm oké ik begrijp eruit dat jij het de volgende keer niet weer zelf zou doen ? Heb je het met een gewoon blad in de haakse slijper gedaan ?
Er zijn vlakke (even dik) en tapse voegenschijven.
Hoe dikker hoe duurder (tot 12 mm of zo als je zoekt), en zijn er ook in 80 mm rond voor de stootvoegen.
Maar die heb je ook betaalbaar, die lopen al taps toe zodat je makkelijker een lijn kan trekken langs de stenen.
Snel en stofzooi als je niet afzuigt.
Met de boorhamer heb je een voegenbeitel nodig, en een handzame boorhamer die kan beitelen...…
Beetje zoeken naar een betaalbare beitel. De dikte en lengte hangt af van wat voor voeg je uit wilt hakken. Als vuistregel neem je 1 mm dunner dan je voeg.
Werkt prima, geef wel de machine rust en smeer de aansluiting, anders sla je de machine door de hitte stuk.
Een gewone compressor met 8-10 bar werkdruk kan de kracht niet leveren, daar heb je een echte compressor voor nodig. Zo`n kar.
[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 03-04-2019 01:08 ]
Ik ben ondertussen druk bezig met het klussen in mijn zolder en zit er nu aan te denken een poging te wagen mijn plafond glad te stucen. Momenteel zit er van dat nieuwbouw spuitspul op, kan ik daar direct overheen stucen of zou ik het voor moeten behandelen en zoja met wat?
|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085
Over voegen: dit is een low priority projectje; de tuinmuur.

Eerst schoongespoten. Met de hand uitgehakt (hamer en beitel) en dat gaat prima want ze zijn echt slecht. Daarna gevoegd met voorgemengde voeg (ivm kleurverschil).
En om de zoveel tijd hak ik een metertje of twee uit, en die voeg ik dan weer dicht. Ga binnenkort weer beginnen als de nachtvorst echt voorbij is. Lekker overzichtelijk.

Eerst schoongespoten. Met de hand uitgehakt (hamer en beitel) en dat gaat prima want ze zijn echt slecht. Daarna gevoegd met voorgemengde voeg (ivm kleurverschil).
En om de zoveel tijd hak ik een metertje of twee uit, en die voeg ik dan weer dicht. Ga binnenkort weer beginnen als de nachtvorst echt voorbij is. Lekker overzichtelijk.
Als alles goed vastzit, gewoon iets als knauf stuc-primer. Daarna mp75Paladin schreef op woensdag 3 april 2019 @ 08:11:
Ik ben ondertussen druk bezig met het klussen in mijn zolder en zit er nu aan te denken een poging te wagen mijn plafond glad te stucen. Momenteel zit er van dat nieuwbouw spuitspul op, kan ik daar direct overheen stucen of zou ik het voor moeten behandelen en zoja met wat?

[ Voor 41% gewijzigd door teacher op 03-04-2019 08:55 ]
Wise enough to play the fool
Ik vermoede al zoiets, en idd overal lees je MP75 is er een reden dat mp75 beter werkt dan rotband bv?teacher schreef op woensdag 3 april 2019 @ 08:43:
[...]
Als alles goed vastzit, gewoon iets als knauf stuc-primer. Daarna mp75
|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085
Is het voegen eigenlijk essentieel voor de muur, of is het alleen voor de looks? Ik heb achterin de tuin ook een muur staan die nog niet gevoegd is. Hij is best netjes gemetseld, dus ik was eigenlijk van plan er niks meer aan te doen, die grove voegen vond ik wel mooie eigenlijk.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Heren echte klussers. Ik ga ook klussen, twee linkerhanden, dus dat gaat vast goedkomen.
Ik ga mijn waterleiding en stroomvoorziening in de garage splitten en naar buiten brengen (voortuin). Idee is om de leiding en de stroomvoorziening door de garagevloer te leggen en vervolgens naar buiten te boren.
Dus boorhamer besteld (met functie om te beitelen).
vraag: moet ik de cementvloer eerst inslijpen (dan moet ik nog een haakse slijper kopen), of kan ik gewoon lukraak
een sleuf beitelen?
Verder is het redelijk rechttoe rechtaan, ik twijfel alleen nog of ik de waterkraan ga afkoppelen en twee kranen maak of er zo'n (soort) unit tussen zet. https://www.raintechshop....t-2x-3-4-aansluiting.html (dit is wel makkelijker).
Iemand een tip(s)?
Voor de duidelijkheid, water in de tuin gaat gebruikt worden voor een sproei-installatie en kan gewoon vanuit de garage bediend worden.
Ik ga mijn waterleiding en stroomvoorziening in de garage splitten en naar buiten brengen (voortuin). Idee is om de leiding en de stroomvoorziening door de garagevloer te leggen en vervolgens naar buiten te boren.
vraag: moet ik de cementvloer eerst inslijpen (dan moet ik nog een haakse slijper kopen), of kan ik gewoon lukraak
Verder is het redelijk rechttoe rechtaan, ik twijfel alleen nog of ik de waterkraan ga afkoppelen en twee kranen maak of er zo'n (soort) unit tussen zet. https://www.raintechshop....t-2x-3-4-aansluiting.html (dit is wel makkelijker).
Iemand een tip(s)?
Voor de duidelijkheid, water in de tuin gaat gebruikt worden voor een sproei-installatie en kan gewoon vanuit de garage bediend worden.
[ Voor 7% gewijzigd door St@m op 03-04-2019 10:13 ]
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Inderdaad, met een gewoon blad in de slijper. Onze achtergevel is een paar maanden daarvoor ook opnieuw gevoegd, maar dit hebben we laten doen ivm oppervlakte en knipvoeg die we er weer in wilden (oud huis en tere stenen).Waypoint schreef op maandag 1 april 2019 @ 21:13:
[...]
Hmm oké ik begrijp eruit dat jij het de volgende keer niet weer zelf zou doen ? Heb je het met een gewoon blad in de haakse slijper gedaan ?
[...]
Ik zou het niet weer opnieuw doen wanneer het om zichtwerk gaat waar we iedere dag tegenaan moeten kijken. Het stuk wat ik nu gedaan heb is 's winters zichtbaar en in de zomer groeit er een druivenstruik omheen dus dan valt het niet op
Volgensmij is het naast de looks ook tegen het indringen van vocht en eventueel daaruitvolgende vorstschade.zonoskar schreef op woensdag 3 april 2019 @ 10:05:
Is het voegen eigenlijk essentieel voor de muur, of is het alleen voor de looks?
Even een vraagje aan de muzikale DIY'ers hier.
Ik heb al jaren een USBBOX 2 en hoewel het geluid goed is heb je als groot nadeel dat hij enkel op batterijen werkt, er zit wel een netsnoer bij om hem op te laden maar je kan dus niet afspelen als hij insteekt. En mijn vriendin "leent" hem vaak dus ja, dan sta ik daar zonder muziek.
Dus ik had nu een Makita DMR200 besteld (dit is een speaker, geen radio, aangezien ik toch enkel mijn spotify luister) zodat ik zowel op batterij als op netstroom kan luisteren.
Maar hij is nu vandaag binnengekomen en de kwaliteit valt toch wat tegen moet ik zeggen(met metal muziek toch ...).
Zijn hier mensen die echt een werkradio kunnen aanraden die zowel op batterij als op netstroom werkt en hoogwaardige geluidskwaliteit heeft?
Ik heb al jaren een USBBOX 2 en hoewel het geluid goed is heb je als groot nadeel dat hij enkel op batterijen werkt, er zit wel een netsnoer bij om hem op te laden maar je kan dus niet afspelen als hij insteekt. En mijn vriendin "leent" hem vaak dus ja, dan sta ik daar zonder muziek.
Dus ik had nu een Makita DMR200 besteld (dit is een speaker, geen radio, aangezien ik toch enkel mijn spotify luister) zodat ik zowel op batterij als op netstroom kan luisteren.
Maar hij is nu vandaag binnengekomen en de kwaliteit valt toch wat tegen moet ik zeggen(met metal muziek toch ...).
Zijn hier mensen die echt een werkradio kunnen aanraden die zowel op batterij als op netstroom werkt en hoogwaardige geluidskwaliteit heeft?
Was dat een beetje te betalen?ruuds schreef op woensdag 3 april 2019 @ 10:24:
[...]
Inderdaad, met een gewoon blad in de slijper. Onze achtergevel is een paar maanden daarvoor ook opnieuw gevoegd, maar dit hebben we laten doen ivm oppervlakte en knipvoeg die we er weer in wilden (oud huis en tere stenen).
Ik zou het niet weer opnieuw doen wanneer het om zichtwerk gaat waar we iedere dag tegenaan moeten kijken. Het stuk wat ik nu gedaan heb is 's winters zichtbaar en in de zomer groeit er een druivenstruik omheen dus dan valt het niet op
Ik heb zelf ook een huis met knipvoeg en er is her en der behoorlijk lomp met de gevel omgegaan. Gaskachel doorvoer die wel met een moker gemaakt lijkt. Ik ben deze gaskachels aan het weghalen en zit dus nu met prachtige gaten, waarbij ik enkele stenen opnieuw ga metselen. Als het echter enigszins betaalbaar is dan voeg ik het nu zelf en over enkele jaren als de verbouwing 'klaar' is dan in een keer nog eens de hele gevel laten opknappen.
oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad
Er is niet één soort rotband. Koop je het in de bouwmarkt heeft het een andere kleur dan rotband uit de professionele bouwwinkels. Het ene is lichtgrijs, het andere is wit.Paladin schreef op woensdag 3 april 2019 @ 09:04:
[...]
Ik vermoede al zoiets, en idd overal lees je MP75 is er een reden dat mp75 beter werkt dan rotband bv?
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
En de ene verwerkt klote en andere goedWidow schreef op woensdag 3 april 2019 @ 11:24:
[...]
Er is niet één soort rotband. Koop je het in de bouwmarkt heeft het een andere kleur dan rotband uit de professionele bouwwinkels. Het ene is lichtgrijs, het andere is wit.
Wat mij wel eens verteld is, dat dat rond € 100,- per m² kost.Arjan schreef op woensdag 3 april 2019 @ 10:40:
[...]
Was dat een beetje te betalen?
Ik heb zelf ook een huis met knipvoeg en er is her en der behoorlijk lomp met de gevel omgegaan. Gaskachel doorvoer die wel met een moker gemaakt lijkt. Ik ben deze gaskachels aan het weghalen en zit dus nu met prachtige gaten, waarbij ik enkele stenen opnieuw ga metselen. Als het echter enigszins betaalbaar is dan voeg ik het nu zelf en over enkele jaren als de verbouwing 'klaar' is dan in een keer nog eens de hele gevel laten opknappen.
Revive the guild!
Inderdaad, wat Jelte zegt ging het wel richting de 80-100 euro per m2. Voordeel dat wij hadden was dat onze buren hun zij en achtergevel gingen laten voegen en het relatief kleine deel dat bij ons slecht was ook 'even' meegenomen kon worden. De voor en zijgevel zijn een paar jaar geleden al laten doen, maar een heel huis zal tov een standaardvoeg wel in de papieren lopen ja.Arjan schreef op woensdag 3 april 2019 @ 10:40:
[...]
Was dat een beetje te betalen?
hmm, dat gaat nog wel even duren voordat ik dat gespaard heb
Eerst maar eens de binnenkant op orde hebben.
lol en hoe weet je nu welke je hebt, ik zie dat de gamma 20kg zakken heeft en de bouwmaat/hornbach 25kg zakken heeft, dus ik ga er dan vanuit dat de goede de 25kg zakken zijn?
Ja, die 25kg zakken zijn de goeie. Let alsnog wel op de datum, dat ze niet te oud zijn.Paladin schreef op woensdag 3 april 2019 @ 15:59:
[...]
lol en hoe weet je nu welke je hebt, ik zie dat de gamma 20kg zakken heeft en de bouwmaat/hornbach 25kg zakken heeft, dus ik ga er dan vanuit dat de goede de 25kg zakken zijn?
Ja. Ik vind het beter/makkelijker te mengen, verwerken (opzetten en vlakken, messen) maar zeker bij het afpleisteren krijg je een heel fijn smeerlaagje wat ik makkelijker vind om glad te maken dan roodband of fix&finish.Paladin schreef op woensdag 3 april 2019 @ 09:04:
[...]
Ik vermoede al zoiets, en idd overal lees je MP75 is er een reden dat mp75 beter werkt dan rotband bv?
Wise enough to play the fool
Hou er rekening mee dat als het goed beton is je met "lukraak beitelen" zomaar een uur met een meter sleuf bezig bent. Tenzij je een professionele Hilti besteld hebtSt@m schreef op woensdag 3 april 2019 @ 10:09:
Heren echte klussers. Ik ga ook klussen, twee linkerhanden, dus dat gaat vast goedkomen.
vraag: moet ik de cementvloer eerst inslijpen (dan moet ik nog een haakse slijper kopen), of kan ik gewoon lukraakeen sleuf beitelen?
Iemand een tip(s)?
Wat betreft je water zijn er 1001 mogelijkheden maar zou je iig een keuze kunnen maken tussen een aftapmogelijkheid bij vorst of een vorstvrije buitenkraan waar je ook in de winter de druk op laat staan. Een vorstvrije buitenkraan moet binnen worden aangesloten in een ruimte die vorstvrij is
Dank voor je reactie. Ik hoef gelukkig maar anderhalve meter en ik heb 4 weken vakantie, dat moet lukken. Ik ga het wel proberen, en anders geef ik wat centen uit aan een haakse slijper.nokiaan958GB schreef op woensdag 3 april 2019 @ 23:09:
[...]
Hou er rekening mee dat als het goed beton is je met "lukraak beitelen" zomaar een uur met een meter sleuf bezig bent. Tenzij je een professionele Hilti besteld hebt![]()
Wat betreft je water zijn er 1001 mogelijkheden maar zou je iig een keuze kunnen maken tussen een aftapmogelijkheid bij vorst of een vorstvrije buitenkraan waar je ook in de winter de druk op laat staan. Een vorstvrije buitenkraan moet binnen worden aangesloten in een ruimte die vorstvrij is
Vorstvrij heb ik over getwijfeld. In mijn garage zal het niet vriezen, daar heb ik de kraan. Vervolgens sluit ik daar de tyleenslang op aan en die gaat vanuit de garage direct 80cm de grond in om vervolgens onderdeel uit te gaan maken van het (nog aan te leggen) sproeisysteem. Enige waar de slang zou kunnen bevriezen is dan op het punt van de garage de grond in, maar daar staat toch geen water in in de winter. En desnoods sluit ik even een compressor aan op de slang en blaas ik het water eruit via de sproeikoppen, maar ik denk (verwacht) dat het bevriezingsgedeelte wel losloopt.
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Wat je wil is juist je toekomstige sproeiers druk/watervrij maken. Bij vorst kunnen deze kapotvriezen. Wat ik gedaan heb is buiten in het laagste punt een afdruipventiel gemaakt boven een laag grind.St@m schreef op woensdag 3 april 2019 @ 23:36:
[...]
Dank voor je reactie. Ik hoef gelukkig maar anderhalve meter en ik heb 4 weken vakantie, dat moet lukken. Ik ga het wel proberen, en anders geef ik wat centen uit aan een haakse slijper.
Vorstvrij heb ik over getwijfeld. In mijn garage zal het niet vriezen, daar heb ik de kraan. Vervolgens sluit ik daar de tyleenslang op aan en die gaat vanuit de garage direct 80cm de grond in om vervolgens onderdeel uit te gaan maken van het (nog aan te leggen) sproeisysteem. Enige waar de slang zou kunnen bevriezen is dan op het punt van de garage de grond in, maar daar staat toch geen water in in de winter. En desnoods sluit ik even een compressor aan op de slang en blaas ik het water eruit via de sproeikoppen, maar ik denk (verwacht) dat het bevriezingsgedeelte wel losloopt.
Zo een: https://www.raintechshop....fdruipventiel-142131.html
Ah topmarc.r schreef op donderdag 4 april 2019 @ 06:38:
[...]
Wat je wil is juist je toekomstige sproeiers druk/watervrij maken. Bij vorst kunnen deze kapotvriezen. Wat ik gedaan heb is buiten in het laagste punt een afdruipventiel gemaakt boven een laag grind.
Zo een: https://www.raintechshop....fdruipventiel-142131.html
Fill&Finish (dus niet Fix&Finish) kan direct over je spuitspul heen zonder voorstrijk. Ook geen gekloot met mengen en stofwolken gips. In tegenstelling tot de zakken poeder heeft Fill&Finish een semi-oneindige verwerkingstijd. Zolang het nog in de emmer zit is het smeerbaar. Foutjes kan je makkelijk achteraf wegwerken omdat het smeerbaar is tot 0mm en omdat het zich perfect laat schuren met een schuurpapiertje met korrel 240. Niet bekend bij het grote publiek, wel de ultieme DIY gips.Paladin schreef op woensdag 3 april 2019 @ 08:11:
Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)
Grappig spul, ook leuk dat je het met een roller opbrengt.leecher schreef op donderdag 4 april 2019 @ 08:25:
[...]
Fill&Finish (dus niet Fix&Finish) kan direct over je spuitspul heen zonder voorstrijk. Ook geen gekloot met mengen en stofwolken gips. In tegenstelling tot de zakken poeder heeft Fill&Finish een semi-oneindige verwerkingstijd. Zolang het nog in de emmer zit is het smeerbaar. Foutjes kan je makkelijk achteraf wegwerken omdat het smeerbaar is tot 0mm en omdat het zich perfect laat schuren met een schuurpapiertje met korrel 240. Niet bekend bij het grote publiek, wel de ultieme DIY gips.
Zelf vind ik Knauf Stucpasta ook wel goed werken. Ook dat is heel goed schuurbaar dus het hoeft niet direct netjes
Hoop dat iemand ons kan helpen, onlangs bij de kwantum een nieuwe rolgordijn gehaald.
Rolgordijn netjes op kunnen hangen en gordijn omlaag gedaan. Maar wil nu totaal niet meer omhoog, wat zou dat kunnen zijn?
Het is een rolgordijn met zo'n kralenkoord (zie foto voor voorbeeld)
Rolgordijn netjes op kunnen hangen en gordijn omlaag gedaan. Maar wil nu totaal niet meer omhoog, wat zou dat kunnen zijn?
Ik zou dat rechter stuk met het kralenkoord eruit halen en controlen op blokkade. Overigens vind ik dat een ellendig systeem, ging regelmatig stuk bij ons...
Ik wil meerdere gaten van 27mm boren in planken die 2 cm dik zijn. Kan dat met een gatenzaag of doe ik dat liever met een speedboor? Die laatste heb ik namelijk niet, maar ik zie deze regelmatig terugkomen. Is dat dan zoveel beter?
Ik wil meerdere gaten van 27mm boren in planken die 2 cm dik zijn. Kan dat met een gatenzaag of doe ik dat liever met een speedboor? Die laatste heb ik namelijk niet, maar ik zie deze regelmatig terugkomen. Is dat dan zoveel beter?
[ Voor 16% gewijzigd door ByteMe_ op 05-04-2019 10:45 ]
Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12
Kan je het koord wel draaien? Dan moet je dat rechter gedeelte met de koord wat harder in de buis duwenG.Scholtens schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 09:49:
Hoop dat iemand ons kan helpen, onlangs bij de kwantum een nieuwe rolgordijn gehaald.
Yup, mijn hele huis en de garage ermee gedaan. Niet goedkoop overigens. Emmer van 20 kg kost 30 euro ex BTW meen ik.leecher schreef op donderdag 4 april 2019 @ 08:25:
[...]
Fill&Finish (dus niet Fix&Finish) kan direct over je spuitspul heen zonder voorstrijk. Ook geen gekloot met mengen en stofwolken gips. In tegenstelling tot de zakken poeder heeft Fill&Finish een semi-oneindige verwerkingstijd. Zolang het nog in de emmer zit is het smeerbaar. Foutjes kan je makkelijk achteraf wegwerken omdat het smeerbaar is tot 0mm en omdat het zich perfect laat schuren met een schuurpapiertje met korrel 240. Niet bekend bij het grote publiek, wel de ultieme DIY gips.
@ByteMe_ ik vind speedboren persoonlijk ondingen. Als je een gatenzaag hebt zou ik die altijd prefereren.
Wat bedoel je met koord draaien? dat rechter gedeelte kan niet verder, die zit echt goed in de buishammy87 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:47:
[...]
Kan je het koord wel draaien? Dan moet je dat rechter gedeelte met de koord wat harder in de buis duwen
Kan iemand mij zeggen of het normaal is dat de lucht die uit je chauffage komt bij het ontluchten naar mazout ruikt? Is de warmtewisselaar van een CV-ketel niet een gesloten circuit? Ik vind dit zo raar ...
@Rakward Is niet raar hoor. Komt door de reactie van het zuurstof in het water met de binnenkant van je CV-net. Komt ook een boel zwart water uit als je een radiator leeg laat lopen, terwijl er kraanwater in gaat. Zelfs bij een nieuw systeem na enkele jaren.
Als het toch over de CV-ketel gaat..
Als mijn CV aanslaat hoor je dat vrij goed door alle radiatoren, een soort van ruisend geluid.
Zet ik de thermostaat lager is het bijna een verademing hoe stil het is.
Wat kan de reden zijn dat hier zoveel geluid van komt?
Ik heb recentelijk al de hele CV ontlucht en bijgevuld.
Als mijn CV aanslaat hoor je dat vrij goed door alle radiatoren, een soort van ruisend geluid.
Heeft er iemand ervaring met het online kopen van screens, knikarmschermen en markiezen?
Graag wil ik online ergens deze producten kopen met allemaal hetzelfde doek (aangezien dat de kleur bepaald) en met Somfy I/O opties.
Nu kan ik weinig goede online webshops vinden voor deze producten, iemand ervaring?
Graag wil ik online ergens deze producten kopen met allemaal hetzelfde doek (aangezien dat de kleur bepaald) en met Somfy I/O opties.
Nu kan ik weinig goede online webshops vinden voor deze producten, iemand ervaring?
Ontluchten op het hoogste punt en doe dit meerdere malen. (1x ontluchten is zeker niet genoeg).jordeeeh schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 12:46:
@Maeslant moet je dan zelf de maten doorgeven? Dan zou ik het persoonlijk nooit online kopen. De kans op fouten of "anders" moeten meten is aanzienlijk en die kosten zijn dan voor jezelf.
[ Voor 15% gewijzigd door GeeMoney op 05-04-2019 12:59 ]
Lijkt er inderdaad op dat er lucht door je leidingen gaat. Ik heb na de aanleg van vloerverwarming zeker 10 keer moeten ontluchten en ook twee keer de cv bijgevuld zoveel lucht als er nog uit het hele systeem kwam.jordeeeh schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 12:46:
Elke week dat de cv aan stond ging ik sowieso op het hoogste punt ontluchten, en ik ben een keer of vier alle ontluchters bij langs gegaan.
En als je het een vervelend klusje vindt kun je eenmalig een automatische ontluchter installeren.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
@jordeeeh
Sommige ketels hebben een inwendige automatische ontluchter.
Sommige hebben een ontluchter bovenop die je met de hand opent.
Zit je ketel op het hoogste punt maak het jezelf dan makkelijk door die te vervangen voor een automatische zodat lucht in de ketel altijd weg kan.
Daar hoeft alleen de druk voor van het systeem, leegtappen hoeft niet echt.
(En eigenlijk hoort er in de leiding(en) bij de ketel een SpiroTrap(retour) + SpiroVent(aanvoer) of SpiroCombi(retour) te zitten zodat er ook geen vuil en lucht de ketel in kan. Vooral moderne HR ketels hebben baat bij metaaldeeltjes die afgevangen worden omdat daar de pomp van stuk gaat. Die is tegenwoordig op basis van magneten ipv een lager en deeltjes blijven dus kleven in de pomp. Een nieuwe pomp is duurder dan een SpiroCombi.
Microbubbels en lucht worden automatisch ontlucht en het water is eerder dood, wat minder corrosie geeft.)
En over automatische ontluchters op het hoogste punt....
Vandaag lopen zoeken waarom een kwart van een boerderij (halve eerste verdieping) niet warm wou worden na vervanging van de oude zware ketel voor een Intergas HRE Solo 48.
Na enig gezoek een "verborgen" kastje gevonden met twee stijgleidingen naar boven het plafond, wat je niet zou verwachten gezien alle radiatoraansluitingen uit de vloer of muur komen. Halverwege één leiding was een automatische ontluchter geplaatst. Beide leidingen waren koud maar één was onderaan iets warm.
Na nog wat gezoek een luik gevonden want er zaten dus leidingen op het plafond, onder de nok.
En inderdaad een paar ontluchters gevonden na kruipen tussen de spinnenwebben door.
Zo moet het dus niet als je er niet normaal bij kan (en al helemaal niet als niemand van het bestaan afweet
)
Een automatische ontluchter en een handbediende, weliswaar op het hoogste punt.
Na een minieme hoeveelheid lucht handmatig ontlucht te hebben draaide alles weer mee.

Beide ontluchters zullen vervangen worden door automatische nieuwe en de automaat halverweg de stijgleiding kan weg.
Dan kan meteen een stukje rotte leiding vervangen.

De oorzaak van de rotting was al bij het opkruipen van de "zolder" duidelijk.
Dit hing er vlak boven...…..ca een meter in diameter.
Verklaart gelijk waarom de bewoners enkele jaren grote wespenoverlast hadden in de badkamer eronder.

Gelukkig inmiddels onbewoond, ik moet er niet aan denken hoeveel wespen daar kunnen wonen.
Gelijk dus ook maar wegzagen van de week, leuk studiemateriaal, want zoiets is toch ook wel een kunststukje.
Sommige ketels hebben een inwendige automatische ontluchter.
Sommige hebben een ontluchter bovenop die je met de hand opent.
Zit je ketel op het hoogste punt maak het jezelf dan makkelijk door die te vervangen voor een automatische zodat lucht in de ketel altijd weg kan.
Daar hoeft alleen de druk voor van het systeem, leegtappen hoeft niet echt.
(En eigenlijk hoort er in de leiding(en) bij de ketel een SpiroTrap(retour) + SpiroVent(aanvoer) of SpiroCombi(retour) te zitten zodat er ook geen vuil en lucht de ketel in kan. Vooral moderne HR ketels hebben baat bij metaaldeeltjes die afgevangen worden omdat daar de pomp van stuk gaat. Die is tegenwoordig op basis van magneten ipv een lager en deeltjes blijven dus kleven in de pomp. Een nieuwe pomp is duurder dan een SpiroCombi.
Microbubbels en lucht worden automatisch ontlucht en het water is eerder dood, wat minder corrosie geeft.)
En over automatische ontluchters op het hoogste punt....
Vandaag lopen zoeken waarom een kwart van een boerderij (halve eerste verdieping) niet warm wou worden na vervanging van de oude zware ketel voor een Intergas HRE Solo 48.
Na enig gezoek een "verborgen" kastje gevonden met twee stijgleidingen naar boven het plafond, wat je niet zou verwachten gezien alle radiatoraansluitingen uit de vloer of muur komen. Halverwege één leiding was een automatische ontluchter geplaatst. Beide leidingen waren koud maar één was onderaan iets warm.
Na nog wat gezoek een luik gevonden want er zaten dus leidingen op het plafond, onder de nok.
En inderdaad een paar ontluchters gevonden na kruipen tussen de spinnenwebben door.
Zo moet het dus niet als je er niet normaal bij kan (en al helemaal niet als niemand van het bestaan afweet
Een automatische ontluchter en een handbediende, weliswaar op het hoogste punt.

Na een minieme hoeveelheid lucht handmatig ontlucht te hebben draaide alles weer mee.

Beide ontluchters zullen vervangen worden door automatische nieuwe en de automaat halverweg de stijgleiding kan weg.
Dan kan meteen een stukje rotte leiding vervangen.

De oorzaak van de rotting was al bij het opkruipen van de "zolder" duidelijk.
Dit hing er vlak boven...…..ca een meter in diameter.

Verklaart gelijk waarom de bewoners enkele jaren grote wespenoverlast hadden in de badkamer eronder.

Gelukkig inmiddels onbewoond, ik moet er niet aan denken hoeveel wespen daar kunnen wonen.
Gelijk dus ook maar wegzagen van de week, leuk studiemateriaal, want zoiets is toch ook wel een kunststukje.

@Teijgetje Daar is nog wel wat besparing mogelijk, isoleer eens gauw die blootliggende leidingen 
En het is ook de moeite waard om je installatie eens waterzijdig in te regelen, maar dat is meer iets voor als het stookseizoen weer begint en het buiten vriest.
Zie topicstart van Gas besparen door middel van CV tuning deel II voor een handleiding. Inregelen stelt weinig voor, gaat er puur om dat je de doorstroming van radiatoren afknijpt zodat het overal even warm kan worden. Levert meer rendement op in je ketel = gasbesparing.
En het is ook de moeite waard om je installatie eens waterzijdig in te regelen, maar dat is meer iets voor als het stookseizoen weer begint en het buiten vriest.
Zie topicstart van Gas besparen door middel van CV tuning deel II voor een handleiding. Inregelen stelt weinig voor, gaat er puur om dat je de doorstroming van radiatoren afknijpt zodat het overal even warm kan worden. Levert meer rendement op in je ketel = gasbesparing.
Waterzijdig kan ik alleen inregelen met de afsluiters, de installatie is oud en er zitten nergens voetventielen.ThinkPadd schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 00:21:
@Teijgetje Daar is nog wel wat besparing mogelijk, isoleer eens gauw die blootliggende leidingen
Inregelen heeft hier niet zoveel zin gezien daar aan gedraaid wordt en thermostaatventielen schaars zijn.
Er gaat inderdaad wat isolatie om de buizen als ik eea vervang.
Voorlopig besparen we door de oude 43 Kw ketel te vervangen door een zuinige 40Kw(voor 2 woningen) en alle vier de HR ketels te voorzien van modulerende thermostaten met geofencing.
Het installatiebedrijf dat drie nieuwe ketels geplaats heeft, heeft daar dure wireless aan/uit-thermostaten bij geleverd.

Dat zijn nu allemaal Lyrics T6.
Erg grappig om aan Google of Siri te vragen de thermostaat op een andere temperatuur te zetten.
Ik heb dus twee Honeywell rounds wit, twee Honeywell wireless wit en een Honeywell touch modulation wit (al vervangen voor ik geheel op T6 overstapte) in de aanbieding.
[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 06-04-2019 00:57 ]
Ik wil in onze schuur over ongeveer 1/4e van de diepte een vliering met houten balklaag maken. In het midden heb ik een stalen spant waar de balken in komen te liggen, aan de andere kant moet er een houten balk met raveeldragers aan de muur komen. Nu is deze muur echter gemaakt van snelbouwsteen, niet heel lekker met gewone pluggen.
Zit zelf te denken aan chemische ankers. Heeft er hier iemand ervaring mee?
Zit zelf te denken aan chemische ankers. Heeft er hier iemand ervaring mee?
Groetjes
Wat is snelbouwsteen? Welke?
Ja, zat.
In een holle steen heb je weinig aan een chemisch anker.
Voorzichtig boren zonder kloppen, anders sla je de (inwendige) lamellen stuk en dan een goede plug gebruiken, bv Duopower van Fischer.
Op de voeg zou je evt wel een chemisch anker kunnen gebruiken, uitgaande van dat de onderste steen iets meer cement bevat in de holtes dan de bovenste moet je dan eigenlijk iets onder het voeghart boren. En liever ook zonder kloppen om de boel zo heel mogelijk te houden. Maar als er schaars gelijmd is en de voeg/cementhoogte maar twee cm is dan gaat ook daar een chemisch anker niet goed pakken omdat je al snel ergens een lek in je gat krijgt en de hars er uit gedraaid wordt met mengen.
@TheGhostInc maakt verderop duidelijk dat dat prima kan met inserts/gaashulzen.
En weet ik dus nu pas waarom die in mijn Hilti-set voor chemische ankers zaten....
Voorzichtig boren zonder kloppen, anders sla je de (inwendige) lamellen stuk en dan een goede plug gebruiken, bv Duopower van Fischer.
Op de voeg zou je evt wel een chemisch anker kunnen gebruiken, uitgaande van dat de onderste steen iets meer cement bevat in de holtes dan de bovenste moet je dan eigenlijk iets onder het voeghart boren. En liever ook zonder kloppen om de boel zo heel mogelijk te houden. Maar als er schaars gelijmd is en de voeg/cementhoogte maar twee cm is dan gaat ook daar een chemisch anker niet goed pakken omdat je al snel ergens een lek in je gat krijgt en de hars er uit gedraaid wordt met mengen.
@TheGhostInc maakt verderop duidelijk dat dat prima kan met inserts/gaashulzen.
En weet ik dus nu pas waarom die in mijn Hilti-set voor chemische ankers zaten....
[ Voor 105% gewijzigd door Teijgetje op 07-04-2019 12:44 ]
De bouwradio van makita is top, die van de Walt helemaal.Rakward schreef op woensdag 3 april 2019 @ 10:39:
Even een vraagje aan de muzikale DIY'ers hier.
Wel, je kan aan twee kanten aan het koord trekken, en dan behoort het wieltje waarin dat koord grijpt bovenaan bij het rolgordijn mee te draaien. Als het niet draait, dan trek je 1) aan de verkeerde kant van het koord, of 2) het wieltje is geblokkeerd.G.Scholtens schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 11:51:
[...]
Wat bedoel je met koord draaien? dat rechter gedeelte kan niet verder, die zit echt goed in de buis
En het vervolg. De vliering is af (misschien ooit nog een keer aftimmeren en misschien nog verven):

Mag hier ook even geklaagd worden 
Vandaag verder gegaan aan planken maken in een inbouwkast, opzich makkie. aan bijde zijkanten een lat aan de muren bevestigen op gelijke hoogte, plank op maat, gaten voor leidingen uitzagen en klaar. Niet in een oud huis dus!
De dragers had ik op werk op maat gezaagd en bleken niet te passen omdat het kozijn en de muur niet recht lopen, 3 plekken gemeten nog wel helaas... Alles kunnen bijwerken met de multitool. De ene wand bleek geen gipswandje maar slechts een dunne spaanplaat
Dragers ipv gipspluggen maar bevestigd met schroeven die nét niet door de muur gaan en high tack.
Door dat dus alles scheef is passen mijn planken ook niet, had wel iets spelling ingecalculeerd maar zo erg....:X
Nouja dan maar alvast gaten voor de leidingen maken, uiteinde mooi rond door een gat te maken met een speedboor. Mis ik alles boven de 24mm, zal nog eens iets uitlenen
Al met al 1,5u bezig met 3 balkjes en 1 gat
Uiteraard volgens de foto's !!

Vandaag verder gegaan aan planken maken in een inbouwkast, opzich makkie. aan bijde zijkanten een lat aan de muren bevestigen op gelijke hoogte, plank op maat, gaten voor leidingen uitzagen en klaar. Niet in een oud huis dus!
De dragers had ik op werk op maat gezaagd en bleken niet te passen omdat het kozijn en de muur niet recht lopen, 3 plekken gemeten nog wel helaas... Alles kunnen bijwerken met de multitool. De ene wand bleek geen gipswandje maar slechts een dunne spaanplaat

Door dat dus alles scheef is passen mijn planken ook niet, had wel iets spelling ingecalculeerd maar zo erg....:X
Nouja dan maar alvast gaten voor de leidingen maken, uiteinde mooi rond door een gat te maken met een speedboor. Mis ik alles boven de 24mm, zal nog eens iets uitlenen
Al met al 1,5u bezig met 3 balkjes en 1 gat
Uiteraard volgens de foto's !!
Ziet er netjes uit. Welke trap is dat?Goofyduck384 schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 14:51:
[...]
En het vervolg. De vliering is af (misschien ooit nog een keer aftimmeren en misschien nog verven):
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Klinkt bekend. Ik moest een eiken plaat aan twee kanten inkorten. Zitten er aan beide kanten 60mm brads in die gruwelijk vast zaten.
[ Voor 20% gewijzigd door -DarkShadow- op 06-04-2019 15:26 ]
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Fakro LWK Komfort 55x111-DarkShadow- schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 15:17:
Ziet er netjes uit. Welke trap is dat?
Vandaag de stopkraan open gedraaid zodat er weer water uit de buitenkraan kan komen. Helaas druppelt deze nu een beetje.

Kan ik het defecte gedeelte vervangen voor deze stopkraan of moet ik het complete onderdeel vervangen? Ik kan niet goed inschatten of het compatible is met elkaar. Het lijkt van wel omdat er bij mijn stopkraan ook een dikke ring zichtbaar is.

Kan ik het defecte gedeelte vervangen voor deze stopkraan of moet ik het complete onderdeel vervangen? Ik kan niet goed inschatten of het compatible is met elkaar. Het lijkt van wel omdat er bij mijn stopkraan ook een dikke ring zichtbaar is.

Nice!Goofyduck384 schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 14:51:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Niet tegen de witte plaat van de vlizotrap aanlopen als die open sraat. Je stoot er makkelijk een hoekje af.
Vraag me niet hoe ik dat weet
Een chemisch anker is juist perfect voor holle steen. Maar je moet dan wel de juiste types gebruiken.Teijgetje schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 13:06:
(Ff googlen)
Een holle steen is gewoon fragieler en kan minder krachten aan. En een plug blijft nu juist zitten door spanning/druk te zetten op het materiaal.
Een chemisch anker doet dat juist niet, de enige kracht die het uitoefent is de kracht van de belasting. Daarnaast kun je met een chemisch anker ook de holtes opvullen in de steen en daarmee de steen juist versterken.
@Nhz pak een chemisch anker dat je in een kitgun stopt, kun je zelf doseren, stuk draadeind erin en klaar. En met boren idd super voorzichtig. Liefst zonder kloppen en wegblijven van hameren, dan verbrijzel je de steen aan de binnenkant als je pech hebt.
En als je meer dan 2 bevestigingspunten hebt, eerst 2 doen en daarna door de balk boren en de draadeinden plaatsen en meteen losjes bevestigen. Als je schroeft heb je veel meer speling, met een draadeind & chemisch anker moet het gewoon perfect passen, want als ze een beetje scheefzitten gaat de balk niet meer passen.
Hangt van het jaar af, ik weet dat mijn jaren '50 kranen een iets ander binnenwerk hebben. Die zijn niet meer te repareren. Volgens mij is alles nieuwer dan '80 sowieso goed te vervangen, maar ik weet niet wanneer het exacte moment was dat de kranen zijn aangepast.Aghanim schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 16:57:
[Afbeelding: Kraan]
[ Voor 22% gewijzigd door TheGhostInc op 06-04-2019 21:46 ]
Ik zou even naar warmteservice rijden. Van achter balie kunnen ze vaak goed advies over vervangende onderdelen geven.
Gezien de positie en de koperen leidingen is het ook erg gemakkelijk een verse kraan met snelkoppelingen er tussen te zetten.
Gezien de positie en de koperen leidingen is het ook erg gemakkelijk een verse kraan met snelkoppelingen er tussen te zetten.
Dan verwacht ik niet echt problemen, maar zoals @nokiaan958GB ook zegt, gewoon even naar de warmteservice ermee. Dan kom je of thuis met een bovendeel (hele grote kans) of met een nieuwe kraan.Aghanim schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 22:12:
Huis is uit 1978 dus dan is het op het randje.
Ps. tenzij iemand hier gaat roepen en onderbouwen dat stopkranen geweldig zijn, ik zou gaan voor een kogelkraan als je een nieuwe kraan moet plaatsen.
Pss. kranen moet je regelmatig gebruiken om deze ellende te voorkomen, een paar keer per jaar dicht en open draaien voorkomt veel ellende.
Heb je al geprobeerd de wartel om de spil iets aan te draaien? Daar zit ook een pakking onder. Te strak dan kan je de spil niet draaien. Eerst even een staalborstel er langs en dan iets aandraaien. Dat zou het druppelen moeten stoppen.Aghanim schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 16:57:
Vandaag de stopkraan open gedraaid zodat er weer water uit de buitenkraan kan komen. Helaas druppelt deze nu een beetje.
Een nieuw bovendeel is het makkelijkst en dat is een standaardmaat voor 15 mm kranen (maar vaak niet nodig omdat je de spilpakking iets aan kunt spannen), wel even de zitting schoonmaken zodat je nieuwe leertje heel blijft.
En draai een spilkraan nooit helemaal open, draai hem altijd een halve slag terug, dan gaat hij minder snel vast zitten en dan heb je wat draairuimte als je hem lang niet gebruikt en hij toch wat vast gaat zitten.
[ Voor 23% gewijzigd door Teijgetje op 06-04-2019 23:18 ]
Wat zouden jullie doen voor een "waterdicht" oplossing voor in de badkamer (beeld/ramplank enzv)
liefst voor een klein budget.
Tja vanalles
Je vraag is niet helemaal duidelijk.vso schreef op zondag 7 april 2019 @ 01:23:
Wat zouden jullie doen voor een "waterdicht" oplossing voor in de badkamer (beeld/ramplank enzv)
Op de tegels, onder de tegels, zonder tegels?
Wat voor beeld? En wat is een ramplank? Een vensterbank?
Toetsenbord. Hij zal een pc in de badkamer willen
Verwijderd
Voor een klein budget: Een waterdichte hoes om een tablet.vso schreef op zondag 7 april 2019 @ 01:23:
Ik neem aan dat je geen hele verhalen wilt schrijven vanuit de badkuip, dus dat het scherm belangrijker is dan het toetsenbord.
Wat is er niet duidelijk aan een "pc" op de badkamer (of in het buitenbad). ..Teijgetje schreef op zondag 7 april 2019 @ 12:34:
[...]
Je vraag is niet helemaal duidelijk.
Op de tegels, onder de tegels, zonder tegels?
Wat voor beeld? En wat is een ramplank? Een vensterbank?
ramplank is dat ding waar je vingers letters op het scherm laten verschijnen
@Verwijderd waterdichte hoes is weer beetje te simpel ..
Tja vanalles
In his defense, je had het niet over een pc maar "een waterdichte oplossing". Dat kon vanalles zijnvso schreef op zondag 7 april 2019 @ 21:30:
[...]
Wat is er niet duidelijk aan een "pc" op de badkamer (of in het buitenbad). ..
Hoe/waar wil je die pc bedienen? Er bestaan waterdichte (industriële) toetsenborden en muizen. Monitor NIET in de buurt van je ligbad ophangen. Verder wil je zo weinig mogelijk vocht/damp dus veel ventileren.
Niet via de vloer maar via de muur/plafond. Scheelt een bak werk en is vorstvrijer.St@m schreef op woensdag 3 april 2019 @ 10:09:
vraag: moet ik de cementvloer eerst inslijpen (dan moet ik nog een haakse slijper kopen), of kan ik gewoon lukraakeen sleuf beitelen?
Iemand een tip(s)?
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
TrueReinier schreef op zondag 7 april 2019 @ 21:54:
[...]
In his defense, je had het niet over een pc maar "een waterdichte oplossing". Dat kon vanalles zijn
Hoe/waar wil je die pc bedienen? Er bestaan waterdichte (industriële) toetsenborden en muizen. Monitor NIET in de buurt van je ligbad ophangen. Verder wil je zo weinig mogelijk vocht/damp dus veel ventileren.
Op dit moment zetten we een tablet naast het bad, dit is muziek, film. youtube, netflix oid ..
Wat je eigenlijk wilt is door content heen zappen(zoeken), volume aanpassen
Concreet kom je eigenlijk op een Keyboard + muis uit.
industrieel zegt mij $$$$$, en dat vind ik het gemak ook weer niet waard.
ik moet mijn badkamer nog bouwen dus ik kan 101 kanten op
Tja vanalles
Volgens mij schreef je:vso schreef op zondag 7 april 2019 @ 21:30:
[...]
Wat is er niet duidelijk aan een "pc" op de badkamer (of in het buitenbad). ..
ramplank is dat ding waar je vingers letters op het scherm laten verschijnen
Geen woord over "pc" of toetsenbord.
Dat moet je dus begrijpen als dat je een waterdichte oplossing zoekt voor een pc met toetsenbord in de badkamer of in je buitenbad begrijp ik nu.
Het beeld zal dan wel een tablet of alleen de monitor zijn want een "pc", zoals je nu zegt, heeft meestal een kast, die je weer niet in een vochtige ruimte wil.
Excuus voor mijn onbegrip en dat ik geen gedachten kan lezen via internet, want die pc blijft ook vaag.
Ik zal me voortaan ook beperken tot codetaal en vage antwoorden voor je.
Ik zou een connie doen, wel meesizen.
Waterdichte smartphone met een Chromecast? I.c.m. een monitor ergens op veilige afstand van water?
Of dit: https://www.splashvision.tv/badkamer-tv.html
Of dit: https://www.splashvision.tv/badkamer-tv.html
Dit topic is gesloten.