Sometimes you need to plan for coincidence
https://www.designspiegel...gel-met-sensor-100x60-cm/
Kijk en oordeel zelf
Deze had ik, echt top ding. Je heb 3 vliegen in 1 klap: licht (niet heel veel licht trouwens, meer voor de sier en voor de sexy look), verwarming en een mooie spiegel. Voor dat geld ga je toch niet zelf zitten prullen met matjes.
[ Voor 3% gewijzigd door Lollercopter op 13-03-2019 10:22 ]
Als jij een kant-en-klare spiegel kunt vinden in het juiste formaat en met de juiste hoek en schuine kant, zal @Arjan je vast heel dankbaar zijn. Hij vroeg juist om advies voor een niet-courante maat spiegel. Met daarbij het probleem van de rechthoekige matjes.Lollercopter schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:56:
Ik snap echt heel de moeite niet om met van die matjes te gaan zitten prutsen. Koop gewoon een knappe spiegel met verwarming ingebouwd ?
Al zou ik gewoon een standaard rechthoekig matje pakken en accepteren dat niet de hele spiegel afgedekt is, maar dat terzijde
Punctuality is the politeness of kings
Excuseer inderdaad, ik zat weer lekker te ranten zonder de originele vraagstelling te lezen. Dat in samenwerking met de fotos zoals nu gepost heb je vrij weinig (zeg gerust niets) aan mijn post haha.dreamscape schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:29:
[...]
Als jij een kant-en-klare spiegel kunt vinden in het juiste formaat en met de juiste hoek en schuine kant, zal @Arjan je vast heel dankbaar zijn. Hij vroeg juist om advies voor een niet-courante maat spiegel. Met daarbij het probleem van de rechthoekige matjes.
Al zou ik gewoon een standaard rechthoekig matje pakken en accepteren dat niet de hele spiegel afgedekt is, maar dat terzijde
Ik zou het volgende doen:
- Toch proberen de leidingen naar links te verleggen zodat je gewoon smal rechthoekig kant en klaar spiegeltje kan plaatsen. Ja dat betekend wel de muur weer open maarja beter ten halve gekeerd dan etc. ?
- Zoals jij zegt inderdaad maar accepteren dat niet 100% van de spiegel verwamd is. Dat is trouwens normaal, bij die spiegel die ik post is ook maar 60% ofzo verwarmd.
Je hebt er niets aan, maar ik krijg in mijn tweede badkamer een vergelijkbare situatie.Arjan schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:06:
hierbij nog het beloofde plaatje
[Afbeelding]
en ja, achteraf gezien zou de kraan wat verder naar links hebben mogen zitten[/hindsight]
Ik moet zeggen dat gezien het formaat het misschien toch niet zo'n gek idee is om zo'n vloerverwarming systeem erin te leggen. Gewoon insmeren in de tegellijm en vlak zetten. Vervolgens daarop de spiegel kitten.
Waarschijnlijk ga ik daar voor een ronde spiegel met verwarming (die zijn er namelijk wel ruimschoots).
Al moet ik ook bekennen dat ik wel iets meer ruimte heb denk ik dan in jouw situatie. Mijn stuk is 110cm vanaf de rechterwand gemeten tot aan waar de glazen douchewand komt.
Mijn kraan heb ik op 60cm vanuit de rechterkant gemeten en dan heb ik al 210cm hoogte.
Ik hoor het graag van je mocht je alsnog schuine (betaalbare) spiegels kunnen vinden met verlichting en verwarming
Anoniem: 1044053
Het plafond van onze "douchecabine" loopt schuin van 210cm tot 240cm (dakkapel). Als je de douchecabine uit loopt is er voor de cabine nog een plafond van c.a. 1x1m wat schuin loopt. Vanaf het hoogste schuine punt buiten de cabine loopt het plafond nog c.a. 1 meter recht (op gelijke hoogte) door. Het lijkt mij dat zo'n ventilatie zo ver mogelijk van de deur moet hangen en zo dicht mogelijk bij de bron (douche) van condens, zodat relatief droge lucht onder de deur wordt aangezogen en de vochtsensor pas stopt bij de aangegeven stand.
Het probleem is echter dat ik tussen het schuine plafond en dak maar zo'n 8 cm ruimte heb waar een pijp en dakpanluchtafvoer van ubbink op geplaatst moet worden. Is dat niet een beetje krap?
Vanaf het schuine gedeelte naar het rechte gedeelte een afvoer leggen kan niet i.v.m draagbalk. Ik kan eventueel via de muur naar buiten maar dan stijgt de condens buiten onder de dakpannen wat me niet zo handig lijkt.
Al eens gedacht aan een verlaagd plafond & vierkante (platte) ventilatie buizen ? ook kan je met verstelbare afzuig-rooster de hoeveelheid aangezogen lucht instellen. Met een elektrische ventilator die naar buiten zuigt ben je 90% klaar.Anoniem: 1044053 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:24:
Goedemorgen klussende Tweakers. Weten jullie wellicht wat in een badkamer de meest ideale plek is voor een ventilatie/ afzuiging?
Het plafond van onze "douchecabine" loopt schuin van 210cm tot 240cm (dakkapel). Als je de douchecabine uit loopt is er voor de cabine nog een plafond van c.a. 1x1m wat schuin loopt. Vanaf het hoogste schuine punt buiten de cabine loopt het plafond nog c.a. 1 meter recht (op gelijke hoogte) door. Het lijkt mij dat zo'n ventilatie zo ver mogelijk van de deur moet hangen en zo dicht mogelijk bij de bron (douche) van condens, zodat relatief droge lucht onder de deur wordt aangezogen en de vochtsensor pas stopt bij de aangegeven stand.
Het probleem is echter dat ik tussen het schuine plafond en dak maar zo'n 8 cm ruimte heb waar een pijp en dakpanluchtafvoer van ubbink op geplaatst moet worden. Is dat niet een beetje krap?
Vanaf het schuine gedeelte naar het rechte gedeelte een afvoer leggen kan niet i.v.m draagbalk. Ik kan eventueel via de muur naar buiten maar dan stijgt de condens buiten onder de dakpannen wat me niet zo handig lijkt.
Nadat je alles geinstalleerd/weggewerkt hebt hoef je alleen de aanzuig punten af te stellen, zodat de verste (bij je douche bv) 90% lucht afzuigt en de rest minimaal open .. immers lucht & water zoekt de makkelijkste weg.
Tja vanalles
Die balken ga ik weer recht maken maar dan moet ik nog 38mm overbruggen in hoogteverschil met de kamer ernaast. Nu zat ik naar Fermacell vloerelementen te kijken maar nu kom ik er net achter dat die niet vrij dragend zijn en er dus een laag underlayment onder moet.
Wat is dan nog het voordeel van die vloerelementen? Die 34mm kan ik ook opvullen met underlayment. Het is geen verdiepingsvloer waar ik extra geluidsdemping of brandwerendheid voor nodig heb.
Op de vloer komt uiteindelijk een laminaatvloer met ondervloer.
s_schimmel schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 22:56:
Vraag over de opbouw van een beganegrond vloer. In één van de kamers in mijn huis heb ik de houten vloer verwijderd omdat deze scheef lag, het ene deel ondieper dan de rest. De vloer lag op houten balken die zo’n 10 cm boven een laag beton aan / op de muur hangen.
Die balken ga ik weer recht maken maar dan moet ik nog 38mm overbruggen in hoogteverschil met de kamer ernaast. Nu zat ik naar Fermacell vloerelementen te kijken maar nu kom ik er net achter dat die niet vrij dragend zijn en er dus een laag underlayment onder moet.
Wat is dan nog het voordeel van die vloerelementen? Die 34mm kan ik ook opvullen met underlayment. Het is geen verdiepingsvloer waar ik extra geluidsdemping of brandwerendheid voor nodig heb.
Tja vanalles
Niet zonder de rest van de binnenkant van de woning te slopen en dat is nu niet de bedoelingvso schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 23:10:
[...]
zou je niet beter de constructie aan kunnen passen, bv het hout door staal/beton vervangen met EPS elementen ertussen (zoek eens op renovatie vloer) daar win je ook nog stuk isolatie mee (zuiniger) dit kan in nat en droge constructie vorm.
Fermacell geeft je veel meer massa dan underlayment. Wanneer je Fermacell met wol gebruikt dan isoleert de vloer ook nog eens meer dan underlayment. Het zijn eigenlijk compleet verschillende materialen.s_schimmel schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 22:56:
Vraag over de opbouw van een beganegrond vloer. In één van de kamers in mijn huis heb ik de houten vloer verwijderd omdat deze scheef lag, het ene deel ondieper dan de rest. De vloer lag op houten balken die zo’n 10 cm boven een laag beton aan / op de muur hangen.
Als het je puur en alleen om het ophogen gaat en verder niet extra wil isoleren of zo, dan zou ik lekker de balken ophogen en daar weer underlayment/OSB/vloerplanken overheen leggen. Dat is veruit de goedkoopste en makkelijkste manier.
Wil je wat meer massa toevoegen en zo het 'holle' idee van de houten vloer voorkomen, dan kan je voor Fermacell gaan.
Nu je de balken zo los hebt liggen zou ik overigens direct even kijken of je niet tussen de balken wat isolatie aan wil brengen.
Groetjes
ik snap dat wat ik zeg wat extremer is, Heb je er al naar gekeken ? Renovatie vloeren gaan "per dag" eruit & erin .. niet alleen krijg je een vlakke vloer terug, maar ook geisoleerd en zelfs vloerverwarming kan "droog" heb je ook geen radiator meer in de weg zitten.. (WAF verhogend) en het is (huis)waarde verhogend.s_schimmel schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 07:14:Niet zonder de rest van de binnenkant van de woning te slopen en dat is nu niet de bedoeling
Ik denk dat afgezien van het dag(deel) wat je bezig bent om de vloer naar je zin te krijgen wellicht nog wel wat bedenkingen/wensen hebt met de huidige vloer
YouTube: Grootschalige renovatie - 60 woningen te Roden - VBI PS-renovatievlo...
Tja vanalles
Nee, de woning gaat nog compleet verbouwd worden en dit is een tijdelijke oplossing omdat ik niet wil wegrollen met mijn bureaustoel. Die balken liggen onder een draagmuur waar de gebinten op staan op de 1e verdieping die het huis omhoog houden. Daarnaast gaat het teveel tijd en geld kosten omdat nu toe doen en zoals gezegd gaat het er binnen nu en een paar jaar weer uit.vso schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 08:25:
[...]
ik snap dat wat ik zeg wat extremer is, Heb je er al naar gekeken ? Renovatie vloeren gaan "per dag" eruit & erin .. niet alleen krijg je een vlakke vloer terug, maar ook geisoleerd en zelfs vloerverwarming kan "droog" heb je ook geen radiator meer in de weg zitten.. (WAF verhogend) en het is (huis)waarde verhogend.
Ik denk dat afgezien van het dag(deel) wat je bezig bent om de vloer naar je zin te krijgen wellicht nog wel wat bedenkingen/wensen hebt met de huidige vloer
YouTube: Grootschalige renovatie - 60 woningen te Roden - VBI PS-renovatievlo...
Tussen de balken wil ik in ieder geval isolatie gaan aanbrengen.Nhz schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 08:24:
[...]
Fermacell geeft je veel meer massa dan underlayment. Wanneer je Fermacell met wol gebruikt dan isoleert de vloer ook nog eens meer dan underlayment. Het zijn eigenlijk compleet verschillende materialen.
Als het je puur en alleen om het ophogen gaat en verder niet extra wil isoleren of zo, dan zou ik lekker de balken ophogen en daar weer underlayment/OSB/vloerplanken overheen leggen. Dat is veruit de goedkoopste en makkelijkste manier.
Wil je wat meer massa toevoegen en zo het 'holle' idee van de houten vloer voorkomen, dan kan je voor Fermacell gaan.
Nu je de balken zo los hebt liggen zou ik overigens direct even kijken of je niet tussen de balken wat isolatie aan wil brengen.
De vloerplaten met isolatie van Fermacell hebben een R-waarde van 0,12. Bovenop de 4 van de isolatie tussen de balken helpt dat niet veel. Probleem is dat ik met Fermacell + OSB weer boven de vloer van de kamer ernaast ga uitkomen dus dan moet ik die balken verlagen. Voordeel is dan wel dat ik inderdaad dat holle van een houten vloer kwijt ben.
Hoeveel mm heb je vanaf hoogste punt van de balklaag, tot aan bovenkant van de afgewerkte vloer?s_schimmel schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 11:13:
Tussen de balken wil ik in ieder geval isolatie gaan aanbrengen.
De vloerplaten met isolatie van Fermacell hebben een R-waarde van 0,12. Bovenop de 4 van de isolatie tussen de balken helpt dat niet veel. Probleem is dat ik met Fermacell + OSB weer boven de vloer van de kamer ernaast ga uitkomen dus dan moet ik die balken verlagen. Voordeel is dan wel dat ik inderdaad dat holle van een houten vloer kwijt ben.
Wat je zou kunnen doen is het volgende:
- houten balken uitvlakken
- vloerdelen (OSB/underlayment/planken)
- twee lagen Fermacell (2x 10mm of 2x 12.5mm, of een combi hiervan), haaks op elkaar aanbrengen
- laminaat/pvc/vloerbedekking/zeil/whatever je wil
Aangezien het 'tijdelijk' is zou je kunnen overwegen om de Fermacell niet te lijmen of te schroeven, dan kan je de platen later makkelijker hergebruiken. Officieel is het beter om ze wel te verlijmen/schroeven, maar zonder gaat het ook echt wel goed, ze hebben meer dan voldoende eigen gewicht.
[ Voor 4% gewijzigd door Nhz op 14-03-2019 11:53 ]
Groetjes
Ik heb al zitten kijken naar "stud finders", maar de reviews zijn eigenlijk nooit echt goed. Iemand goede ervaring met een simpele (niet dure) detector?
GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)
Als verschuiven een issue is, kan je een anti-slip er tussen duwen, vaak ligt bij de bouwmarkt,action,euroknaller oid een rolletje voor een euro ..dit doe nog wel als "quick fix" voor laminaat/zeil dat te vrij beweegt.Nhz schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 11:52:
Aangezien het 'tijdelijk' is zou je kunnen overwegen om de Fermacell niet te lijmen of te schroeven, dan kan je de platen later makkelijker hergebruiken. Officieel is het beter om ze wel te verlijmen/schroeven, maar zonder gaat het ook echt wel goed, ze hebben meer dan voldoende eigen gewicht.
Tja vanalles
Meeste dingen kan je gewoon in gips vastzetten. Daar heb je speciale schroeven/ankers voor.wontcachme schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 12:05:
Ik ben mijn nieuwe huis een beetje aan het verbouwen, maar loop nu toch tegen een klein probleempje aan. Hoe vind je de houten structuur achter gipswanden? Ik wil wat fotolijsten, klokken en posters/schilderijen ophangen, maar hoe vind ik de houten latten? Nu hangen er op een paar plekken gewoon gespijkerde haakjes, maar daar zit vaak geen hout achter heb ik het idee
Ik heb al zitten kijken naar "stud finders", maar de reviews zijn eigenlijk nooit echt goed. Iemand goede ervaring met een simpele (niet dure) detector?
Heb je al proberen te kloppen op de muur? Waar het anders klinkt zit een balk.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Kloppen hoorde ik niet echt veel verschil mee. En de speciale schroeven had ik gevonden, maar voor sommige dingen gebruik ik liever de houten frame.LED-Maniak schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 12:48:
[...]
Meeste dingen kan je gewoon in gips vastzetten. Daar heb je speciale schroeven/ankers voor.
Heb je al proberen te kloppen op de muur? Waar het anders klinkt zit een balk.
En anders maar iets van een metaaldetector en zoeken waar rijen met spijkers lopen die de platen vastzetten. Niet zo heel precies, maar beter dan niets.
GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)
Keer zo 1 huren anders: https://www.bosch-profess...ner-d-tect-150-0601010005 Kan ook houten ondercontructies detecteren.wontcachme schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 12:52:
[...]
Kloppen hoorde ik niet echt veel verschil mee. En de speciale schroeven had ik gevonden, maar voor sommige dingen gebruik ik liever de houten frame.
En anders maar iets van een metaaldetector en zoeken waar rijen met spijkers lopen die de platen vastzetten. Niet zo heel precies, maar beter dan niets.
Anoniem: 1044053
Ik heb er eerlijk gezegd weinig verstand van. We hebben nu een losse afzuiging die we willen plaatsen met vochtsensor omdat een raampje open gewoon niet werkt.vso schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:40:
[...]
Al eens gedacht aan een verlaagd plafond & vierkante (platte) ventilatie buizen ? ook kan je met verstelbare afzuig-rooster de hoeveelheid aangezogen lucht instellen. Met een elektrische ventilator die naar buiten zuigt ben je 90% klaar.
Nadat je alles geinstalleerd/weggewerkt hebt hoef je alleen de aanzuig punten af te stellen, zodat de verste (bij je douche bv) 90% lucht afzuigt en de rest minimaal open .. immers lucht & water zoekt de makkelijkste weg.
Het liefst plaatsen we deze in de douchecabine, daar hebben we alleen niet zo veel ruimte in het plafond.
C.a. 8 - 10 cm. Dan nog 2cm van het dakbeschot en de ruimte tussen dakbeschot en dakpan (?).
Keep in mind, het laagste punt is 210 cm, als we dat nog zouden verlagen word je claustrofobisch en pas je niet meer comfortabel onder de douche.
Als je bijvoorbeeld zo'n Ubbink dak doorvoer pan wilt plaatsen, hoe precies moet je dan aan de onderkant in het midden van de dakpan zitten? Er is namelijk weinig ruimte om even hatseflats de andere kant op te gaan met een flexibele buis.
Wij hebben wel als voordeel dat we een hoekhuis hebben, een schoorsteen die we niet gebruiken, en vanaf de 2 grootste slaapkamers en de gang kunnen we zo recht omhoog de zolder op.
De zolder is alleen voor opslag, zo'n 160cm hoog
Op de badkamer zou je een aparte dak afvoer kunnen plaatsen en in de 2 grootste slaapkamers heb je verse aanvoer.
Dan zit je alleen weer met de beneden verdieping te kijken. Om nu nog het halve huis te slopen zie ik ook weer niet zitten.
Ik ben er alleen niet over uit wat de beste keuze is.
1. Een frame van vurenhout bekleed met gips, stuccen en schilderen.
2. Een MDF bak die ik kit en schilden met dezelfde muurverf.
3. Een MDF bak en bekleden met gips, afstucen en daarna schilderen.
Iemand ervaring hiermee?
This too shall pass
Kan je die niet naar achteren toe wegwerken? Aan de zijkant of onderkant zul je het altijd zien.m3gA schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:52:
Aansluitingen / stopcontacten gaan naar de onderkant of zijkant van de nis.
Bij mij was het makkelijk: de tv hangt aan een muur van gipsplaten en ik heb met een gatenboor een gat achter de tv gemaakt en achter het tv-meubel. Alle kabels hangen gewoon van het ene gat naar het andere gat in de tussenruimte.
Geen idee of zoiets bij jou ook kan, maar aangezien je ruimte lijkt te hebben in de diepte?
Verder zou ik oppassen dat je de nis niet te diep maakt, zodat je wel vanuit alle hoeken nog het hele scherm kan zien. Mijn oled tv is erg dun en hangt een paar centimeter van de muur af, als daar ook nog eens een nis van 30cm bijkomt verdwijnt het scherm vrij snel in de diepte van de nis
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Eerst maar even (2x) in de primer

en 2x in kleur

Moet eerlijk zeggen dat ik er wel beetje tegenop zag, vaak zat overgeschilderde stopcontacten gezien met stof/strepen/te dun e.d. en was hier ook een beetje bang voor. Maar ben er zelfs best trots op!
Revive the guild!
De tv is nog vrij dik maar ergens dit jaar wil ik een nieuwe. Dus de grootte hou ik al rekening mee. Diepte is wel een goede. Denk dat ik de huidige tv (die nogal dik is) een stukje naar voren laat komen en zorg dat het netjes uitziet met een nieuwere tv. Stekkers dan achter de tv. Want er is dan ruimte zat.Gizz schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 12:46:
[...]
Kan je die niet naar achteren toe wegwerken? Aan de zijkant of onderkant zul je het altijd zien.
Bij mij was het makkelijk: de tv hangt aan een muur van gipsplaten en ik heb met een gatenboor een gat achter de tv gemaakt en achter het tv-meubel. Alle kabels hangen gewoon van het ene gat naar het andere gat in de tussenruimte.
Geen idee of zoiets bij jou ook kan, maar aangezien je ruimte lijkt te hebben in de diepte?
Verder zou ik oppassen dat je de nis niet te diep maakt, zodat je wel vanuit alle hoeken nog het hele scherm kan zien. Mijn oled tv is erg dun en hangt een paar centimeter van de muur af, als daar ook nog eens een nis van 30cm bijkomt verdwijnt het scherm vrij snel in de diepte van de nis
Bedankt voor alles tips tot nu toe.
Ziet er toch netjes uit? Vooral stof en slechte primer zijn killing voor dit soort projecten.Jelte,89 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 13:44:
Van de week de stopcontacten zwart gemaakt voor onder de overkapping,
Moet eerlijk zeggen dat ik er wel beetje tegenop zag, vaak zat overgeschilderde stopcontacten gezien met stof/strepen/te dun e.d. en was hier ook een beetje bang voor. Maar ben er zelfs best trots op!
Als de overkapping (deels) open is, had je dan niet voor spatwaterdichte armaturen moeten kiezen?
Denk het wel, maar ze zitten 4 meter verderop, en hoewel vocht/condens daar wel kan komen ben ik er niet bang voor. regen kan er sowieso niet komen.CappieL schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:03:
[...]
Ziet er toch netjes uit? Vooral stof en slechte primer zijn killing voor dit soort projecten.
Als de overkapping (deels) open is, had je dan niet voor spatwaterdichte armaturen moeten kiezen?
Revive the guild!
Ik ben hiervoor altijd bang dat bij gebruik je snel krassen / beschadigingen krijgt.Jelte,89 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 13:44:
[Afbeelding]
en 2x in kleur![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ook wel, maar ik wil er nog een transparante lak over spuitenMaeslant schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:32:
[...]
Ik ben hiervoor altijd bang dat bij gebruik je snel krassen / beschadigingen krijgt.
Revive the guild!
Wat is nu de goede/slimste volgorde:
1. Eerst de vlizotrap plaatsen en dan de planken voor de vloer
2. Eerst de planken voor de vloer en als laatste de vlizotrap.
Eerst trap, kun je over de trap je planken naar boven krijgenGoofyduck384 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:49:
Heb het frame voor mijn vliering nu klaar (draagbalken aan de muren en dan 6 dwarsbalken dmv balkdragers daar aan vast).
Haha, die logica had ik zelf ook al bedacht. Alleen weet ik niet of het belangrijk is qua afstelling om eerst de platen voor de vloer erin te leggen. De montagefilmpjes die ik vindt gaan allemaal uit van een aanwezige vloer, vandaar de vraagCappieL schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 16:42:
Eerst trap, kun je over de trap je planken naar boven krijgen
Vlizo trap als laatste. Ook al omdat dit het effectieve gat kleiner maakt, en dat is minder handig als er nog veel naar de zolder moet.Goofyduck384 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:49:
Heb het frame voor mijn vliering nu klaar (draagbalken aan de muren en dan 6 dwarsbalken dmv balkdragers daar aan vast).
Je weet dat je bv gira 55 ook gewoon in de kleur zwart kan kopen?Jelte,89 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 13:44:
[Afbeelding]
en 2x in kleur![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
verder, netjes gedaan.
Jep, maar ik wou zuinig zijn, en dit kon ik goedkoop kopenakatar schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 18:16:
[...]
Je weet dat je bv gira 55 ook gewoon in de kleur zwart kan kopen?
verder, netjes gedaan.
Revive the guild!
Ik zou een ventilatie buis/pijp van de nis naar de vloer verwerken en bv niet alleen stroom toevoer maar ook geluid, verlichting en netwerk er naar toe aanleggen. De buis/pijp is bv voor de spelconsole/media speler die je later aansluit.m3gA schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:52:
Ik heb een dubbele wand achter mijn tv (door de vorige bewoners geplaatst). Aangezien de ruimte achter de wand ruim genoeg is dacht ik er aan om een nis te maken en de tv hierin te laten verzinken. De tv wordt tegen de wand gemonteerd met een beugel. Aansluitingen / stopcontacten gaan naar de onderkant of zijkant van de nis.
Trouwens als je op pintrest/google images enzv zoekt op (verborgen) tv zie je wel leuke oplossingen bv beugels en schilderij-lijsten of inderdaad compleet verborgen maar ik denk dat je dat niet zoekt.. toch zou ik even google-en voor meer inspiratie.
Ik heb het gedaan, en ik moet hem weer verplaatsen.Goofyduck384 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:49:
Ik zou eerst je afwerking aan de onderkant doen, zodat je de trap netjes gelijk kan de afwerking kan doen.
en als je isolatie wilt plaatsen is dat makkelijker & prettiger van bovenaf dan van onder (boven je macht) kan ik je uit ervaring vertellen.
En als je planken/osb bovenop plaatst,vliezotrap sluiten en dan schuren (wel afzuiging hebben) scheelt je veel stof op de overloop
Tja vanalles
Nice heb je er ook foto's van, ben wel benieuwd aangezien ik op korte termijn ook aan de bak wil op zolder.Goofyduck384 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:49:
http://eu.battle.net/d3/en/profile/Wimploo-1839/hero/2913117
We zien nu onder het schilderwerk van de kozijnen vocht blaasjes ontstaan. Ook de kit tussen ruit en kozijn lijkt te gaan werken. De kozijnen zijn 2 jaar terug door een professional geschilderd (en gekit).
Valt hier op een normale manier iets aan te doen of moet alles geschuurd en opnieuw geschilderd worden?
En is dit iets wat voorkomen had kunnen worden?
Tjolk is lekker. overal en altijd.
Uiteraard!Wooldoor schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 00:08:
Nice heb je er ook foto's van, ben wel benieuwd aangezien ik op korte termijn ook aan de bak wil op zolder.

Ziet er goed uit.Goofyduck384 schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 10:09:
[...]
Uiteraard!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Alle gaatje horen eigenlijk volgetimmerd met schroefnagels voor de sterkste verbinding.
[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 16-03-2019 10:54 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Nice, ziet er goed uit!Goofyduck384 schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 10:54:
Ja, de rest komt nog een keer. Nog niet aan toe gekomen 👍
Niko heeft mooie zwarte wandcontactdozen met een IP55 waardering. De serie heet New Hydro, en ik was blij verast met de spullen. Voelen degelijk aan en zien er ook nog eens chique uit. Voor zover ik kon vinden een van de al dan niet de enigste met compleet zwart materiaal voor buiten.Jelte,89 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 19:36:
[...]
Jep, maar ik wou zuinig zijn, en dit kon ik goedkoop kopen
Paar plaatjes voor de kijkers
https://photos.app.goo.gl/xNRD8c8uxGKQug8cA
https://photos.app.goo.gl/fYQyX98ri3YmH8bL9
[ Voor 27% gewijzigd door milo-vs op 17-03-2019 11:22 ]

Vriendin gaf dit weekend aan dat ze een plintje niet mooi ging vinden en wilde de boel "gestucced" hebben. Dus dat betekent een gipsplaatje in de dag. Da's niet zo lastig natuurlijk. Maar hoe werk ik nu die hoek af waar de twee gipsplaten bij elkaar gaan komen? De wand is helemaal vlak, dus alles wat ik op die gipsplaat ga maken, ga je zien.
Op dit moment overweeg ik om er een 1mm hoekprofiel op te maken en dat dan over een cm of 15 uit te vlakken. Net als in dit filmpje, waarin ze dat met een papieren hoekband doen:
Gaat dat een nette oplossing worden denken jullie? Of zijn er betere manieren om het op te lossen?
Ik had de dakramen laten plaatsen en afwerken met hout, maar omdat ik er ook weinig vertrouwen in had dat ik dat mooi kon laten overlopen in de wand, heb ik besloten het hout weg te halen en het met gipsvezelplaat te maken. Ik heb voor het hoekprofiel gekozen, dat maakt de hoek veel beter bestendig tegen beschadigingen en het geeft een duidelijk einddoel tijdens het stuccen.
Om een impressie te geven, hier heb ik het hout weggehaald:

Ik had besloten dat ik bij dit raam aan beide zijden een schuine afwerking wilde, dus ook maar even een stukje dak wegsnijden:

Van dat raam heb ik nog geen verdere foto's, maar op het toilet heb ik ook zo'n aanpassing gemaakt, die is bijna klaar voor verf:

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad
Je weet dat velux afwerk latten/kozijnen heeft ? die je erin kan klikkenArjan schreef op zondag 17 maart 2019 @ 16:27:
@Raymond Ik ben zelf ook bezig met kozijnen (dakramen) af te werken met gips.
Ik had de dakramen laten plaatsen en afwerken met hout, maar omdat ik er ook weinig vertrouwen in had dat ik dat mooi kon laten overlopen in de wand, heb ik besloten het hout weg te halen en het met gipsvezelplaat te maken. Ik heb voor het hoekprofiel gekozen, dat maakt de hoek veel beter bestendig tegen beschadigingen en het geeft een duidelijk einddoel tijdens het stuccen.
Om een impressie te geven, hier heb ik het hout weggehaald:
[Afbeelding]
Ik had besloten dat ik bij dit raam aan beide zijden een schuine afwerking wilde, dus ook maar even een stukje dak wegsnijden:
[Afbeelding]
Van dat raam heb ik nog geen verdere foto's, maar op het toilet heb ik ook zo'n aanpassing gemaakt, die is bijna klaar voor verf:
[Afbeelding]
Tja vanalles
Sterker dan houtdraadbouten?Teijgetje schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 10:53:
[...]
Ziet er goed uit.
Alle gaatje horen eigenlijk volgetimmerd met schroefnagels voor de sterkste verbinding.
Waar ga je die dan indraaien?
De grote gaten kun je leeg laten.
De 4 mm gaatjes spijker je vol met schroefnagels 3,8 mm dik. Dat is sterker dan schroeven 4 mm.
hier zie je beide types, ik heb de eerste 2x --> zowel in de badkamer als zolder met velux vochtwerende folie ertussen .. het soort plastic hout spul bevalt me erg goed, ik vind het strak en ziet er goed uit. (aannemer heeft het geinstalleerd) maar volgens mij is het aardig DIY te doen. en op je foto's ziet het nagenoeg hetzelfde het zelfde als mijn eindresultaat alleen die van mij is glad.Arjan schreef op zondag 17 maart 2019 @ 18:33:
@vso nee dat weet ik niet, maar het klinkt alsof dat niet naadloos wordt zoals het nu wel wordt?
@Wooldoor
Wellicht heeft het iets te maken met het feit dat spijkers minder hard/broos zijn. Ik gebruik zelf ook schroeven, maar er is verschil.
https://dedakraamshop.nl/accessories/interieurafwerking
paar impressie foto's ik ik zo snel kon vinden (tijdens de afwerking op zolder) https://imgur.com/a/caEGOKi
[ Voor 6% gewijzigd door vso op 17-03-2019 19:32 ]
Tja vanalles
Dat was wel mijn idee, in de 2 een na grootste gaten per kant. Maar als de spijkers beter/sterker zijn ga ik daarvoorTeijgetje schreef op zondag 17 maart 2019 @ 19:19:
[...]
De 4 mm gaatjes spijker je vol met schroefnagels 3,8 mm dik. Dat is sterker dan schroeven 4 mm.
Dit vinden wij niet erg mooi en willen dit graag veranderen. Maarja, wat kan je er mee doen? Schuren? Nog een stucklaag? Ik heb een foto toegevoegd voor eventuele verduidelijking.
You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?
Vandaag de uitvoering gedaan. Diamantschijf (Bosch Turbo Ceramic oid) erin gezet met het hulpstuk van Bosch en 2 sleuven uitgefreesd. Hulpstuk + stofzuiger + de plantenspuit zorgde voor nauwelijks stofontwikkeling, en ik ging er redelijk makkelijk doorheen. Langzaam, maar steadyTheJVH schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 10:23:
[...]
Dit is wel een goede, ik zag dat de Hornbach ook adapters verkoopt die zowel een geleider als stofafzuiging zijn. Betekend wel dat je er de hoofdprijs voor betaald, maargoed. Goed om te horen in ieder geval dat het wel gaat lukken. Het is maar een klein stukje dus al ik daar een middag mee bezig ben is dat geen probleem. Thanks voor de reacties, als ik dingen voor het eerst ga doen dan wordt ik altijd wel een beetje onzeker of m'n plannen wel gaan werken.

Daarna ook een stuk uit de muur gehaald waar een laminaat voorzetwandje tegenaan komt. Er komen 3 stopcontacten + netwerkaansluiting in (daar zijn de sleuven ook voor, 2 voor muuraansluiting, 1 voorPoE access point en 1 voor PoeE beveiligingscamera), en ik ga werken met hollewantdozen. Enige probleem was dat die voorzetwand niet diep genoeg was voor die dozen, dus ik moest wat extra ruimte maken. Geen secuur werkje dus, maar werkte prima. Dit wel uit de losse pols gedaan, daarna stond de kamer wel compleet vol stof

Nu de kamer nog verven, gat boren naar buiten voor bewakingscamera, en de netwerkkabels zelf leggen. Dan kan het laminaat tegen de muur en op de grond en kan ik het bureau gaan installeren
Je zegt zelf dit zijn "mooie" waaiers ;+ dus waarom iets aan doenGuldan schreef op zondag 17 maart 2019 @ 20:48:
Kleine vraag, in mijn huis is de bovenverdieping met een soort van pizzaria patroon gestuckt. Dit zijn 'mooie' halve waaiers.
[Afbeelding]
Dit vinden wij niet erg mooi en willen dit graag veranderen. Maarja, wat kan je er mee doen? Schuren? Nog een stucklaag? Ik heb een foto toegevoegd voor eventuele verduidelijking.
Oke serieus, tja als je DiY wilt doen zou ik het zo aanpakken, teminste als je "snel" wilt gaan
- Afhankelijk van de structuur kan je vlug de vlakschuur machine over de muur halen, zodat het geheel gladder word ..
- pak iets van 1 a 2m lange waterpas/vlakmaak ding .
- kijk hoe "vlak" de muur is, markeer met 2 verschillende kleuren (krijt bv) de heuvels/dallen
- schuur de heuvels met vlak schuur machine "vlak"
- Met je vul middel (niet binnen 1 uur droog spul), vul je eerst grof de "diepe" plekken met "modder".
De 2de laag vul je meer met modder dat veel dunner is, is om de gladde afwerking te krijgen ..
Tja vanalles
Uiteindelijk komt het dan toch neer op de afschuifkracht?Teijgetje schreef op zondag 17 maart 2019 @ 19:19:
[...]
Is het metaal van schroeven dan van mindere kwaliteit van schroefnagels?
Schroeven zijn hard, broos staal. Nagels zijn veel zachter en flexibel.Aardappel schreef op maandag 18 maart 2019 @ 12:03:
Uiteindelijk komt het dan toch neer op de afschuifkracht?
Een schroef breekt gewoon af onder stress, een nagel buigt gewoon wat mee.
Dat is dus interessanter om je vloer/plafond omhoog te houden
Zoiets had ik eigenlijk wel verwacht.Slonzo schreef op maandag 18 maart 2019 @ 12:26:
[...]
Schroeven zijn hard, broos staal. Nagels zijn veel zachter en flexibel.
Een schroef breekt gewoon af onder stress, een nagel buigt gewoon wat mee.
Dat is dus interessanter om je vloer/plafond omhoog te houden
Ander punt van discussie; uiteraard wil je niet dat je constructie ineens in elkaar zakt, maar erg wenselijk is verzakken ook niet.
Een combinatie, de afschuifkracht en wat Slonzo zegt, staal dat meebeweegt.Aardappel schreef op maandag 18 maart 2019 @ 12:03:
[...]
Uiteindelijk komt het dan toch neer op de afschuifkracht?
De gaatjes zijn 4 mm, daar draai je makkelijk een 4 mm schroef in. Draai je te snel dan springt de kop er af als je niet uitkijkt omdat de kop blijft staan en de schroef nog even verder draait. Met een beetje pech zet je alle schroeven zo vast dat ze op torsiespanning staan en bijna knappen.
Daarbij heeft een schroef 4 mm een kern van ca 2,5 mm, het afschuifoppervlak is dan 0,25 x 3,1415 x 2,5². Een spijker 3,8 heeft dus al meer dan het dubbele aan afschuifoppervlak. (4,9 vs 11,3 mm²)
Voor een kern van ca 3,8 moet je al naar schroeven 6 mm. Wat je er dus niet zomaar in schroeft en boren gaat het hem niet worden met een balk er in.
Bijkomend voordeel is dat de koppen van de spijkers vlak zijn, ruw in zicht staat het netter en afwerken is makkelijker.
[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 18-03-2019 20:44 ]
Bedankt voor weer een helder en duidelijk antwoordTeijgetje schreef op maandag 18 maart 2019 @ 20:33:
[...]
Een combinatie, de afschuifkracht en wat Slonzo zegt, staal dat meebeweegt.
De gaatjes zijn 4 mm, daar draai je makkelijk een 4 mm schroef in. Draai je te snel dan springt de kop er af als je niet uitkijkt omdat de kop blijft staan en de schroef nog even verder draait. Met een beetje pech zet je alle schroeven zo vast dat ze op torsiespanning staan en bijna knappen.
Daarbij heeft een schroef 4 mm een kern van ca 2,5 mm, het afschuifoppervlak. Een spijker 3,8 heeft dus al meer dan het dubbele aan afschuifoppervlak.
Voor een kern van ca 3,8 moet je al naar schroeven 6 mm. Wat je er dus niet zomaar in schroeft en boren gaat het hem niet worden met een balk er in.
Bijkomend voordeel is dat de koppen van de spijkers vlak zijn, ruw in zicht staat het netter en afwerken is makkelijker.
Die van de Gamma en Praxis hebben gewoon een vlakke kop en heb je dus 0,2 mm speling in het gat.(en/of ze hebben geen 3,8 maar 3,5)
[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 18-03-2019 21:00 ]
Douche WTW wordt toch aangesloten op de CV-installatie? Die hebben de meeste mensen niet (dicht) in de buurt van de meterkast. Maar misschien zit het ander en kan ik de technische ontwikkelingen niet meer bijbenen..........
Ik ben bang van niet.ET__ schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 20:51:
Volgend jaar wordt onze nieuwbouwoning opgeleverd. Ik wil na de oplevering zelf een WTW Douchepijp installeren in de meterkast (scheelt zo'n 2000 euro aan meerwerkkosten). Nu lijkt het er op dat de douche afvoer (waar ik bij moet komen), achter de meterkast wordt weggewerkt. Is het dan nog wel mogelijk om hierbij te komen, dus door de achterwand van de meterkast los te maken? Ik hoor graag of er iemand is die hier ervaring mee heeft.
Heb het wel eens vaker gezien, meterkast is 'dieper' dan de norm, wordt er leidingwerk + evt opvulling achter gedrukt en dan een houten plaat als achterwand, waar dan je Nuts aansluiting op gemaakt wordt en je groepenkast etc.
Dus ga er maar vanuit dat je er niet zo bij kunt.
Vermoedelijk als je de douche-wtw via de aannemer doet dat ze er iets voor voorzien maar ga er anders maar vanuit dat je er niet zo bij kunt.
Als je pech hebt lijmen ze ook nog ff houten wanden op de zijkanten en dan voor/over de schroeven van de achterwand heen
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Ik dacht zelf aan bijv. een tuinhuis on the cheap, of een simpele kweekkas.
Opzich lijkt het me stevig genoeg maar je moet dan wel zorgen dat het gegalvaniseerde spul niet wordt blootgesteld aan regen e.d.
De badkamer zit boven de meterkast en de waterleiding (koud & warm) en afvoer lopen sowieso via de meterkast. Daarom is dat ook de geschikte plek voor de wtw douchepijp (die verwarmt het koude water dat naar de douche stroomt).
Misschien kan ik er nog wel via de kruipruimte bij, dan moet ik boven in de badkamer de schacht (verlenging van de meterkast) wel openbreken. Dan zou ik onder (kruipruimte) en boven (de schacht van de badkamer) de waterleiding kunnen verleggen via de douchepijp. Ik denk er nog maar even over na.
Had in gedachten om alles van beton te gieten inclusief afzuiging, electra etc. Op zoek machines kom ik wel eens tegen dat er een vergunning nodig is. Echter heb ik niet zo'n zin om slapende honden wakker te maken bij de gemeente door ze te bellen en te vragen. Het zal dit jaar nog niet gebeuren misschien volgend jaar.
Hoe zou ik het beste kunnen aanpakken?
Een ander deel voor een opbergkist naast ons Chalet.
Daar wil ik dan allerlei 'zooi' in opbergen.
Ik heb ook behoorlijk wat isolatieplaten over. Nu dacht ik het goed te doen.
Frame maken van geïmpregneerd vuren.
En dan van binnen naar buiten: Plaatmateriaal, isolatie, dampdoorlatende folie, latje, Padouk.
Daarboven een groot deksel. De kist zal ongeveer 220bx100hx75d worden.
Maar bedacht ik me. Het is voor buiten. Opslag van van allerlei zooi. Waar ga ik de bodem van deze kist van maken? en waar ga ik deze op plaatsen? meteen op het zand lijkt me niet echt handig.
Ik heb nog wat grote tegels. Ik dacht eraan om het frame daar gewoon op te zetten. Kan er nog lucht onderdoor.
Rest de vraag wat zou een geschikt plaatmateriaal zijn voor de bodem? (en mss de binnenwanden).
Zou mooi zijn als ik er ook kussens en dergelijke in kan doen maar dan ook zo dat er geen muizen bij kunnen komen.
Iemand tips of misschien ergens een voorbeeld.
(ik weet het kunststof kist kopen op MP zal misschien goedkoper zijn, maar wil het ook gewoon eens proberen. En ja de isolatie is overkill, maar die ligt er ook maar te liggen)
ik heb in de badkamer een spiegelverwarmingsmatje op een spiegel geplakt, en die samen met de verlichting boven de spiegel geschakeld. licht aan = verwarming aan.m3gA schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:43:
Als ik even google is er gewoon spiegelverwarmingsfolie te krijgen. kan zelfs op maat gemaakt worden in allerlei vormen bv. https://www.spiegelverwarming4u.nl/op-maat/
werkt prima als je voor het douchen het licht aan zet, is de spiegel eenmaal beslagen dan duurt het een paar minuten voordat je je kan scheren.
het werkt lokaal: waar het matje zit komt geen condens. het stuk spiegel waar geen matje zit condenseert net zo hard als anders, dus zorg er voor dat je de hele spiegel voorziet van verwarming.
I can see clearly now, the brain is gone...
Je hebt waarschijnlijk een vergunning nodig omdat wat je aan het doen bent constructief is (gat in de vloer zagen of vloer weg hakken en een nieuwe storten)Prutzertje schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 10:12:
Iemand trouwens ervaring met het maken van een smeerput in een bestaande garage?![]()
Had in gedachten om alles van beton te gieten inclusief afzuiging, electra etc. Op zoek machines kom ik wel eens tegen dat er een vergunning nodig is. Echter heb ik niet zo'n zin om slapende honden wakker te maken bij de gemeente door ze te bellen en te vragen. Het zal dit jaar nog niet gebeuren misschien volgend jaar.
Hoe zou ik het beste kunnen aanpakken?
Mocht het gebouw in een een archeologisch gebied staan mag je ook zonder vergunning niet dieper graven dan een cm of 60
Waarom zou je het isoleren?readytoflow schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 10:45:
Wat anders. Ik heb behoorlijk wat padouk over. Een deel wil ik gebruiken voor een buitenkeuken.
Een ander deel voor een opbergkist naast ons Chalet.
Daar wil ik dan allerlei 'zooi' in opbergen.
Ik heb ook behoorlijk wat isolatieplaten over. Nu dacht ik het goed te doen.
Frame maken van geïmpregneerd vuren.
En dan van binnen naar buiten: Plaatmateriaal, isolatie, dampdoorlatende folie, latje, Padouk.
Daarboven een groot deksel. De kist zal ongeveer 220bx100hx75d worden.
Maar bedacht ik me. Het is voor buiten. Opslag van van allerlei zooi. Waar ga ik de bodem van deze kist van maken? en waar ga ik deze op plaatsen? meteen op het zand lijkt me niet echt handig.
Ik heb nog wat grote tegels. Ik dacht eraan om het frame daar gewoon op te zetten. Kan er nog lucht onderdoor.
Rest de vraag wat zou een geschikt plaatmateriaal zijn voor de bodem? (en mss de binnenwanden).
Zou mooi zijn als ik er ook kussens en dergelijke in kan doen maar dan ook zo dat er geen muizen bij kunnen komen.
Iemand tips of misschien ergens een voorbeeld.
(ik weet het kunststof kist kopen op MP zal misschien goedkoper zijn, maar wil het ook gewoon eens proberen. En ja de isolatie is overkill, maar die ligt er ook maar te liggen)
Ja...eh...eigenlijk goeie. Ik kan ook gewoon Plaatmateriaal, Folie, latje, Padouk doen natuurlijk.
Er staat nu al zo een soort 'hok' naast het chalet. dat is aan vervaning toe. Wil ik wel isoleren, dat houdt misschien de lichtste vorst bij de gasfles weg.
Maar...Welk plaatmateriaal voor aan de binnenzijde zou geschikt zijn? Dit vraag ik omdat het buiten is. condens, misschien natte spullen erin zetten etc.
Als het vochtig wordt zou ik het op vlonderdelen zetten, de wanden zou je van een watervast verlijmd multiplex (garantieplex, duraprime, paintpanel of een okumé mplex) kunnen maken.readytoflow schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 15:53:
[...]
Ja...eh...eigenlijk goeie. Ik kan ook gewoon Plaatmateriaal, Folie, latje, Padouk doen natuurlijk.
Er staat nu al zo een soort 'hok' naast het chalet. dat is aan vervaning toe. Wil ik wel isoleren, dat houdt misschien de lichtste vorst bij de gasfles weg.
Maar...Welk plaatmateriaal voor aan de binnenzijde zou geschikt zijn? Dit vraag ik omdat het buiten is. condens, misschien natte spullen erin zetten etc.
Ook zou je een spleetje vrij kunnen laten bij het deksel zodat het goed kan ventileren.

De schuur maak ik met regels op staal, rabat delen buiten en underlayment binnen. Het dak wordt plat met aan de tuinkant 50-70cm oversteek (2 zijden dus), andere zijden gewoon 20/25.
De palen staan h.o.h. 347cm en 261cm uit elkaar. Als vuistregel gebruikte ik 1/20ste van de overspanning. De lange balk heb ik bedacht op 7,5 breed en 20cm hoog (347/20=17,35, maar stuk overstek, ach 20). De laag die daar dan haaks op komt 15cm hoog en 5 cm dik (261/20=13,05cm) Vooral die haakse laag lijkt mij wat hoog dik.
Gaat het zo een pak sneeuw houden?
[ Voor 5% gewijzigd door Okasha op 21-03-2019 18:26 ]
Ik weet niet in welk land je woont maar in Nederland loopt tegenwoordig eigenlijk alleen nog riolering door de kruipruimte. Dat betekent dat het heel omslachtig is wat je wilt.ET__ schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 10:01:
Bedankt voor de reactie! Daar ben ik zelf ook al bang voor. Op de bouwtekening staat ook aangegeven dat er een achterwand en zijwand wordt geplaatst. Ik kan alleen niet zien of de afvoer daar ook doorheen loopt.
De badkamer zit boven de meterkast en de waterleiding (koud & warm) en afvoer lopen sowieso via de meterkast. Daarom is dat ook de geschikte plek voor de wtw douchepijp (die verwarmt het koude water dat naar de douche stroomt).
Misschien kan ik er nog wel via de kruipruimte bij, dan moet ik boven in de badkamer de schacht (verlenging van de meterkast) wel openbreken. Dan zou ik onder (kruipruimte) en boven (de schacht van de badkamer) de waterleiding kunnen verleggen via de douchepijp. Ik denk er nog maar even over na.
Ik heb alleen geen idee wat ik kan verwachten bij de aansluiting aan de straatkant met het gemeenteriool. Ook heb ik geen idee of ik de gemeente moet inlichten, of het vanaf een punt gewoon kan vervangen. Het is immers een bestaande aansluiting. Het vervangen van de buis zelf lijkt mij niet zo'n probleem. Netjes afschot erin maken, 1 bocht en 1 T-stuk heb ik nodig + een ontstoppingsstuk, in totaal een stuk van 7 meter, waarvan een deel onder het terras en een deel onder het gras en de heg. Aansluiting bij het huis komt gewoon aan de bestaande afvoer gezien die in het huis nog wel in orde is.
Iemand hier ervaring mee? Of komt er zoveel meer bij kijken dat ik toch echt een vakman moet gaan regelen?
[ Voor 5% gewijzigd door TheJVH op 21-03-2019 23:53 ]
Vanaf de erfgrens (of de erfgrens van een buur indien er erfdienstbaarheden zijn) mag je het vervangen, de rest mag je niet aan komen. Ik zou even kijken wat de aansluiting bij de straat is voordat je gaat beslissen wat je gaat doen.TheJVH schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 23:53:
Onze riolering die onder de tuin loopt van het huis naar de straat, is op meerdere plekken kapot (oude gresbuis). Nu kan ik het zelf prima opgraven, alleen wilde ik eigenlijk een loodgieter regelen die dat riool kan vervangen. Echter is het natuurlijk weer onmogelijk om voor een fatsoenlijke prijs een vakman te regelen, dus wellicht wil ik het zelf gaan vervangen.
Ik heb alleen geen idee wat ik kan verwachten bij de aansluiting aan de straatkant met het gemeenteriool. Ook heb ik geen idee of ik de gemeente moet inlichten, of het vanaf een punt gewoon kan vervangen. Het is immers een bestaande aansluiting. Het vervangen van de buis zelf lijkt mij niet zo'n probleem. Netjes afschot erin maken, 1 bocht en 1 T-stuk heb ik nodig + een ontstoppingsstuk, in totaal een stuk van 7 meter, waarvan een deel onder het terras en een deel onder het gras en de heg. Aansluiting bij het huis komt gewoon aan de bestaande afvoer gezien die in het huis nog wel in orde is.
Iemand hier ervaring mee? Of komt er zoveel meer bij kijken dat ik toch echt een vakman moet gaan regelen?
Mocht het riool versleten zijn in de straat komen ze dat stuk gewoon vervangen voor nop.
[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 22-03-2019 00:06 ]
Dat is duidelijk, dat kon ik nergens vinden (maar is natuurlijk wel zo logisch, bedenk ik mij nutwain4me schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 00:03:
[...]
Vanaf de erfgrens (of de erfgrens van een buur indien er erfdienstbaarheden zijn) mag je het vervangen, de rest mag je niet aan komen. Ik zou even kijken wat de aansluiting bij de straat is voordat je gaat beslissen wat je gaat doen.
Ohw, dan heb je waarschijnlijk al nieuwe buis tot aan je erf. koop ook een potje glijmiddel dat gaat een stuk makkelijker met schuiven.TheJVH schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 00:06:
[...]
Dat is duidelijk, dat kon ik nergens vinden (maar is natuurlijk wel zo logisch, bedenk ik mij nu). Waarschijnlijk komt er dus gewoon een buis ergens mijn erf in, en kan ik de nieuwe buis daar gewoon op schuiven? Dat klinkt wel goed te doen. Ik weet dat ze een paar maanden geleden hier de gehele straat hebben opengebroken voor het riool, jammer dat ik toen nog niet wist dat deze klus eraan zat te komen, had het een stuk makkelijker gemaakt
.
*edit* en je kan een flexibel stuk plaatsen bij je gevel dit voorkomt breuk bij verzakkingen
[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 22-03-2019 00:18 ]
Ranzig plaatje alert: https://storage.googleapi...8-2019-02-13-09-34-48.jpgtwain4me schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 00:10:
[...]
Ohw, dan heb je waarschijnlijk al nieuwe buis tot aan je erf. koop ook een potje glijmiddel dat gaat een stuk makkelijker met schuiven
Ik bedacht mij net dat de eerdere inspectie een filmpje + foto's heeft gemaakt. Dit is de breuk dit net voor de erfgrens zit. Volgens mij is het PVC riool roodbruin, maar is het gres dat ook. Je ziet echter een subtiel verschil in de structuur van de buis ergens op dat punt. Zo te zien zit er ook een ontstoppingsstuk op dat punt (danwel op mijn erf, danwel onder de stoep).
Zou kunnen, maar we hebben op 3 plaatsen nog een breuk zitten en op sommige plekken is die hele gresbuis kapot.twain4me schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 00:33:
Is prima op aan te sluiten. Misschien hebben ze wel met de werkzaamheden die breuk veroorzaakt of gewoon de aansluiting slecht gemaakt. (daar lijkt het eigenlijk meer op)
Ik zie dat de hornbach een behoorlijk assortiment 125mm PVC buis en manchetkoppelingen heeft, dus dat wordt het zoveelste tripje (gelukkig zit ie dichtbij).

krommenhoek plastics in rotterdam mischien zit er ook zoiets bij jouw in de buurt.
Oude huisje

Frame:

Op zijn plekje:

Zo'n huisje moet natuurlijk een naam krijgen:

Eindelijk klaar:

Laat het mooie weer maar komen:

Gebruikte materialen: goede palen van oude speeltoestel en veel nieuw douglashout steigerplanken en zweeds rabatdelen.
Wie de geschiedenis niet kent, is gedoemd ze te herhalen.
Lijkt me normaal glasvezelbehang met standaard patroon. Goed verkrijgbaar!G33st schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 12:01:
Ik ben op zoek naar een behang dat nu in mijn woning zit, zodat ik een klein stukje bij kan behangen. Ik kan dit echter bij diverse bouwmarkten niet terug vinden (Praxis, Gamma) ook een speciaalzaak als Joop Kist in Almelo had hem niet.
Kunnen jullie mij helpen?
Ik zoek dit patroon:
[Afbeelding]
https://www.hornbach.nl/s...492/artikeloverzicht.html
[ Voor 12% gewijzigd door Mr. Blonde op 22-03-2019 12:23 ]
Woudstra in Almelo geprobeerd?G33st schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 12:01:
Ik ben op zoek naar een behang dat nu in mijn woning zit, zodat ik een klein stukje bij kan behangen. Ik kan dit echter bij diverse bouwmarkten niet terug vinden (Praxis, Gamma) ook een speciaalzaak als Joop Kist in Almelo had hem niet.
Ik zoek dit patroon:
[Afbeelding]
http://www.youtube.com/user/Sjoohnnie
15cm lijkt hoog, maar ook die overspanning is 261cm, das niet direct weinig...Okasha schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 18:06:
Hi! Nog even behoefte aan validatieslag voordat ik hout voor schuur bestel. Gaat om nogal wat geld natuurlijk. Had al tijdje een bestraat pleintje achterin de tuin voor de schuur, maar toch besloten om niet een bouwpakket te kopen. Heb via buurman 4 mooie stalen hek palen gekregen met bovenin M schroefdraad. Die heb ik nu ingestort en pleintje nog wat opgehoogd met extra laag tegels die ik over had. Foto zegt meer:
[Afbeelding]
De schuur maak ik met regels op staal, rabat delen buiten en underlayment binnen. Het dak wordt plat met aan de tuinkant 50-70cm oversteek (2 zijden dus), andere zijden gewoon 20/25.
De palen staan h.o.h. 347cm en 261cm uit elkaar. Als vuistregel gebruikte ik 1/20ste van de overspanning. De lange balk heb ik bedacht op 7,5 breed en 20cm hoog (347/20=17,35, maar stuk overstek, ach 20). De laag die daar dan haaks op komt 15cm hoog en 5 cm dik (261/20=13,05cm) Vooral die haakse laag lijkt mij wat hoog dik.
Gaat het zo een pak sneeuw houden?
Komt er nog iets meer bij wat het dak draagt? of blijft het bij die 4 paaltjes?
Revive the guild!
Dat lijkt wel heel sterk op 'normaal' glasweefselbehang dat beschilderd is. Wij hebben een tijd geleden ook een soortgelijke print gebruikt, die kwam van de Praxis. Arteo Easyfix heette dat. Was alleen een pak van 25 meter inclusief lijm, misschien een beetje overkill voor een klein stukjeG33st schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 12:01:
Ik zoek dit patroon:
[Afbeelding]
We hebben het weggegooid met de verhuizing, anders had je het zo op mogen halen.
Die paaltjes zijn ijzeren palen van 10x10cm. 🙂 Zijn hol en staan in beton. Gat van halve meter diep op grindtegel op de harde klei met paar cm ophoogzand eronder. De balken tussen de palen liggen natuurlijk ook nog op 45x75 regelwerk met om de 30 cm een staander, in de voorkant dubbele deur van 170 breed.Jelte,89 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 14:43:
[...]
15cm lijkt hoog, maar ook die overspanning is 261cm, das niet direct weinig...
Komt er nog iets meer bij wat het dak draagt? of blijft het bij die 4 paaltjes?
Maar inderdaad 260 is niet weinig. Ik houd het op 15x5 om de 50cm op 2 balken van 20x7.5
[ Voor 3% gewijzigd door zonoskar op 22-03-2019 15:37 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Bij jou is de hoh afstand ook wel echt vrij groot, dan voldoet 15 echt niet. Ik vond deze website wel mooi (net gegoogled) http://www.houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif. Overigens gaan ze er in de uitgangspunten vanuit dat je vurenhout gebruikt, wij passen douglas toe. Dat is nog wel stapje sterker.zonoskar schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 15:35:
@Anoniem: 190188 Ik heb ook 7x200 balken om de meter gebruikt in mijn dak van de garage. Daar liggen 10cm sandwichplaten op. In eerste instantie had ik 7x17 geplanned, maar ik vond 15cm hoog zeker niet geruststellend genoeg.
Ik heb al een behangafstomer geregeld via Peerby, en ik wil eigenlijk daarna witte structuurverf op de muren smeren. Maar, waar vind je die zo goedkoop mogelijk? De kamer is 8x5 meter, en er zit een klein keukentje in, aan de korte muur. De andere korte muur heeft voornamelijk ramen.
Ook wil ik het tapijt eruit slopen en laminaat leggen. Hiervoor geldt hetzelfde. Ik vind het € 3,50 per m2 laminaat van de Ikea helemaal niet mooi, maar de rest is allemaal alweer minimaal 6 per m2.
As vrijdag krijg ik de sleutels, en ik wil direct aan de slag. Iets laten bezorgen kan eigenlijk dus niet, ophalen in de omgeving van Ermelo (Harderwijk, Amersfoort) wel. Ver rijden betekent ook veel benzine-kosten maken, daarnaast, in mijn Daihatsu Cuore kun je misschien 4-6 pakken laminaat per keer vervoeren... en dan moet ik alsnog heeeeel voorzichtig rijden.
Ik zat zelf te denken aan:
Voor laminaat: https://www.karwei.nl/ass...en-6-mm-2-92-m2/p/B542029
Ondervloer: https://www.karwei.nl/ass...olie-2-mm-15-m2/p/B456653
Structuurverf: https://www.gamma.nl/asso...jn-wit-10-liter/p/B424151
Rollers, kwasten, verfbakken: action (goede ervaringen mee).
Wat kunnen jullie me aanraden voor betere alternatieven?
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Mijn cuore heeft zonder problemen 45m2 laminaat overleeft;). 4 personen kan je altijd vervoeren in iedere auto dus zolang je er alleen in zit zou ik mij niet druk maken over wat pakken laminaat.
Structuur verf vind ik erg gemeen voor de volgende bewoner. De action heeft vaak ook wel acceptabel behang?
Dit topic is gesloten.