Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 18 ... 22 Laatste
Acties:

• Incolumis
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 22-02 16:37
Robbie T schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 13:00:
Dank alleen voor het aandragen van de tips! Ik denk dat ik een stuk karton pak. Deze globaal op maat snij en vervolgens tegen de balk aanleg. Hierna met een potlood de ronding van de balk aftekenen op het karton en dan aftekenen op de plaat :-) Iets ruimer zagen zodat ik hem met een zaag/vijl volledig op maat kan maken.
Pak een duimstok en meet waar de kromming begint, de hoogte en de breedte.
Klap de duimstok dan 1x uit, en meet hoe ver in de breedte hij is verschoven.
Doe dit stapsgewijs tot je aan het plafond zit.
Dan kun je de kromming zo tekenen van punt tot punt.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 00:14

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

Qon schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 09:04:
Op zolder zijn mijn dakplaten aan de binnenkant op de naad licht ingescheurd. Het lijkt er ook op dat het lichtjes vochtig is geweest waardoor de naden ook niet meer glad naast elkaar liggen, maar bij elke naad is er sprake van een kleine verhoging in het hout. Het is niets dramatisch o.i.d., maar ik ben op dit moment de zolder netjes aan het maken. Echter zou ik jullie advies willen vragen wat de makkelijkste manier zou zijn om het netjes te maken.

Ik zat zelf te denken aan houtvuller in de naden, licht opschuren en dan gewoon verven met latex. Echter ben ik bang dat je dan die naden alsnog erg goed ziet omdat het eromheen lichtjes omhoog staat. Voornamelijk omdat ik ook alles wit wil schilderen.

[Afbeelding]
hout werkt, ik kan je uit ervaring vertellen dat het niet lang standhoud.

ik zou beginnen met de naad iets groter te maken (paar mm:?) en bv een kit ofzo ertussen te doen, en daarna verf wat iets meer elastisch blijft

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
Qon schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 09:04:
Op zolder zijn mijn dakplaten aan de binnenkant op de naad licht ingescheurd. Het lijkt er ook op dat het lichtjes vochtig is geweest waardoor de naden ook niet meer glad naast elkaar liggen, maar bij elke naad is er sprake van een kleine verhoging in het hout. Het is niets dramatisch o.i.d., maar ik ben op dit moment de zolder netjes aan het maken. Echter zou ik jullie advies willen vragen wat de makkelijkste manier zou zijn om het netjes te maken.

Ik zat zelf te denken aan houtvuller in de naden, licht opschuren en dan gewoon verven met latex. Echter ben ik bang dat je dan die naden alsnog erg goed ziet omdat het eromheen lichtjes omhoog staat. Voornamelijk omdat ik ook alles wit wil schilderen.

[Afbeelding]
De meest gangbare methode om dit op te lossen is om een aftimmerlat op de naad te zetten.

• Qon
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 21:53
Harrie_ schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 11:02:
[...]

De meest gangbare methode om dit op te lossen is om een aftimmerlat op de naad te zetten.
Zo easy, zo praktisch. hahaha perfect! Thx! Dat ik daar zelf niet opkwam.

Qon wijzigde deze reactie 31-01-2019 11:13 (5%)

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23:30

CurlyMo

www.pilight.org

MikeyMan schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 14:03:
[...]

Ligt er denk ik vooral aan wat je er daarna mee gaat doen... Ik heb ook 0,9 gebruikt, gezien dat de enige is die ik in de auto kwijt kon ;)
Dit was een eerder antwoord op de vraag of 9,5mm gips niet ook een optie voor een wand aangezien 12,5mm net niet past in mijn situatie. Nu zag ik vandaag bij de Gamma 10,0mm gipsvezelplaten. Dat materiaal kende ik nog niet, maar het schijnt een stuk steviger te zijn dan normaal gips. Is gipsvezel niet een veel beter alternatief voor wanden waar de 12,5mm normale kartongips niet past?

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• B2
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 17:17

B2

wa' seggie?

Wat adviseren jullie om te gebruiken om naden & schroefgaten af te werken bij AK gipsplaten? Ik zat zelf al naar Knauf Fill & Finish te kijken, of kan ik toch beter voor een meng product als Knauf SuperFiller gaan?

• K-Jay
  • Laatst online: 23:10

K-Jay

Klaas Jan

Ik smeer de naden altijd dicht met Knauf Fix&Finish en daarna smeer ik ze glad met Gyproc voegenfinisher uit zo'n 3 liter-pot. Tenslotte nog even met een schuurblokje erover en het is smooth. Oja stap 1 is natuurlijk gaasband plakken in de naad.

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 23:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CurlyMo schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 15:02:
[...]

Dit was een eerder antwoord op de vraag of 9,5mm gips niet ook een optie voor een wand aangezien 12,5mm net niet past in mijn situatie. Nu zag ik vandaag bij de Gamma 10,0mm gipsvezelplaten. Dat materiaal kende ik nog niet, maar het schijnt een stuk steviger te zijn dan normaal gips. Is gipsvezel niet een veel beter alternatief voor wanden waar de 12,5mm normale kartongips niet past?
Ik doelde niet zozeer op de nabehandeling alswel waar de muur aan blootgesteld gaat worden.
Is het een muurtje waar niks tegenaan gaat vallen, waar niks aan moet hangen en geen belasting is, zou ik me er vooral niet al te druk over maken.

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 00:37

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Knauf Fill&Finish gebruik ik ook. Werkt erg goed.

@CurlyMo Gipsvezel is altijd een beter alternatief :) Het is ook beter bestand tegen vocht en je kan het op druk belasten.

zonoskar wijzigde deze reactie 31-01-2019 15:31 (56%)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• B2
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 17:17

B2

wa' seggie?

zonoskar schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 15:29:
Knauf Fill&Finish gebruik ik ook. Werkt erg goed.
Fill & Finish of Fix & Finish? Lijken 2 verschillende producten?

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Fill&Finish is kant en klaar in een pot. Volgens mij is Fix&Finish een zak die je moet aanmaken. Voor mij was Fill&Finish handiger omdat ik niet alles in 1 keer kan dicht smeren omdat de ruimtes al in gebruik zijn. Na gebruik gewoon de deksel er op en je kan de volgende week weer verder (of volgende maand). Fix&Finish heb ik een klein zakje van geprobeerd, maar dat droogde enorm hard op en was vrijwel niet glad te schuren.

zonoskar wijzigde deze reactie 31-01-2019 16:02 (16%)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Fix and Finish kun je ook prima in kleinere hoeveelheden verwerken. Als je maar goed mixt.
Eventueel kun je er nog wat water bij doen zelfs. Wat wel veel verschil maakt is hoe lang die zak al in het schap ligt. Maar dat is precies de reden dat ze een productiedatum erop zetten ;)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Kan ik gipsvezel op dezelfde manier verwerken als gips? Dus naden tussen platen met band of profielen afwerken en tussen platen en hout kit? Moet ik de platen onderling nog vast lijmen? En kan ik gewoon gips schroeven gebruik? Andere aandachtspunten?

• Arjan
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

CurlyMo schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 16:22:
Kan ik gipsvezel op dezelfde manier verwerken als gips? Dus naden tussen platen met band of profielen afwerken en tussen platen en hout kit? Moet ik de platen onderling nog vast lijmen? En kan ik gewoon gips schroeven gebruik? Andere aandachtspunten?
Geen gipsplaatschroeven gebruiken. Ik heb de nodige torsiebitjes stukgedraaid voordat ik erachter was dat die trompetkop van een gipsplaatschroef die gipsplaat niet in wil. De freeskopjes van een snelbouwschroef gaan er keurig in.

NIET

wel

Arjan wijzigde deze reactie 31-01-2019 16:47 (14%)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Waypoint
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

MikeyMan schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 07:13:
Wand staat al? Ik zou anders voor 10cm dikke blokken gaan. Wij hebben een inloopdouche gemaakt met 10cm gibo. Zit aan twee zijden vast, en daar hangt ook een dubbele wastafel aan.
Gaat prima.

Vergis je niet in de stevigheid en massa die de lijm en tegels nog gaan brengen.
Nee alles is al klaar , alleen meubel moet ik nog maken :)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

@Arjan Voor de rest is het wel gewoon hetzelfde als gips?

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

@CurlyMo ik vind het mooier spul dan gipsplaat. Het kan nat worden (is wel zwak totdat het weer droog is) stuk draagkrachtiger dan gipsplaat, maar ook zwaarder/duurder.
Ik geloof dat je het qua afwerking hetzelfde kan behandelen als gipsplaat, dat doe ik wel in ieder geval, maar bij mij is nog niks af :+

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

@Arjan Dus onderling verlijmen is ook allemaal niet nodig? En hoeken heb je hetzelfde gedaan als bij gips? Dus gewoon van die metalen profielen?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hoekprofielen zonder dat je gaat stucen? Hoe ga je dat recht krijgen dan?

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

MikeyMan schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 20:23:
Hoekprofielen zonder dat je gaat stucen? Hoe ga je dat recht krijgen dan?
Behang overheen?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dan Hou je toch een rand?

Sowieso, hoe zet je die hoeknaalden vast? Die worden normaal gesproken in de gips gezet, en daar ook waterpas en haaks in 'gesteld'.

Als je er behang overheen gaat plakken zie je toch de verdikking van die hoeknaald? :?

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

MikeyMan schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 22:21:
[...]

Dan Hou je toch een rand?

Sowieso, hoe zet je die hoeknaalden vast? Die worden normaal gesproken in de gips gezet, en daar ook waterpas en haaks in 'gesteld'.

Als je er behang overheen gaat plakken zie je toch de verdikking van die hoeknaald? :?
Weet ik veel, die fase wat ik nog niet aanbeland :+ Ik oriënteer met per fase van de klus. Gips en gipsvezel wordt vaker in hoeken verwerkt, dus er zal vast een oplossing voor zijn, welke zie ik dan wel :) Enige wat ik moet weten is of je het kan behangen van renovliesbehang en dat blijkt te kunnen, en wat ik moet weten is of je gips en gipsvezel kan combineren en dat is ook zo. Voor nu is dat wat ik moet weten.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CurlyMo schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 22:24:
[...]

Weet ik veel, die fase wat ik nog niet aanbeland :+ Ik oriënteer met per fase van de klus. Gips en gipsvezel wordt vaker in hoeken verwerkt, dus er zal vast een oplossing voor zijn, welke zie ik dan wel :) Enige wat ik moet weten is of je het kan behangen van renovliesbehang en dat blijkt te kunnen, en wat ik moet weten is of je gips en gipsvezel kan combineren en dat is ook zo. Voor nu is dat wat ik moet weten.
Nouja, voor een binnenhoek zul je ermee weg komen.
Voor een buitenhoek, zie ik niet hoe je aan stucen met hoeknaald of een houten hoeklat ontkomt... Lijkt me overigens handiger om vanaf het gewenste eindresultaat terug te redeneren dan er halverwege achter te komen dat iets niet kan toch?

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

MikeyMan schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 22:26:
[...]

Voor een buitenhoek, zie ik niet hoe je aan stucen met hoeknaald of een houten hoeklat ontkomt... Lijkt me overigens handiger om vanaf het gewenste eindresultaat terug te redeneren dan er halverwege achter te komen dat iets niet kan toch?
Doe ik ook, daarom heb ik materiaal gezocht dat je kan behangen en verven. Een buitenhoek komt vaker voor en ook met deze afwerkingen. Hoe mensen dat precies oplossen is een volgende. Net als ik weet dat gips geschroefd wordt, maar ik hoef niet voordat ik met gips aan de slag ga precies te weten welke schroef :).

• Turk
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 01:48
Toen mijn vrouw en ik huizen gingen bezichtigen, zei ze altijd tegen mij: je moet door de meubels heen kijken.

Als we dan een huis hadden bezichtigd, en ik had ergens wat op aan te merken, kreeg ik altijd het commentaar dat ik er niet doorheen kon kijken.

Totdat we ons huidige huis tegen kwamen op Funda (had zo in het topic "Wat voor huis er nu weer te koop staat" voorbij kunnen komen),

De bewoners woonden er al sinds de bouw van het huis, man was overleden en de kinderen waren de deur uit.

Voor de vrouw was het onderhouden van de complete kavel blijkbaar niet meer te doen.

Maargoed, hier even een paar voor en na foto's.
Mocht het niet duidelijk zijn, dit zijn de voor foto's
http://oktayoner.nl/casa/oud-woonkamer_tn.jpg http://oktayoner.nl/casa/oud-woonkamer2_tn.jpg http://oktayoner.nl/casa/oud-keuken_tn.jpg http://oktayoner.nl/casa/oud-gang_tn.jpg http://oktayoner.nl/casa/oud-badkamer_tn.jpg

We hebben ongeveer 3 maanden erover gedaan om het te krijgen zoals we wouden.
Wel tussendoor nog even 3 weken op vakantie geweest, en niet elke dag geklust.

We zijn zeer tevreden met het resultaat, dus is dit jaar de buitenkant aan de beurt.

En dit zijn de na foto's. Inclusief gratis hoogzwangere vrouw
http://oktayoner.nl/casa/woonkamer_tn.jpg http://oktayoner.nl/casa/woonkamer2_tn.jpg http://oktayoner.nl/casa/keuken_tn.jpg http://oktayoner.nl/casa/gang_tn.jpg http://oktayoner.nl/casa/badkamer_tn.jpg http://oktayoner.nl/casa/badkamer2_tn.jpg

• The_Vice
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 02:39
Turk schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 23:05:
..
Totdat we ons huidige huis tegen kwamen op Funda (had zo in het topic "Wat voor huis er nu weer te koop staat" voorbij kunnen komen),
...
Wereld van verschil.
Heb je ook nog veel aan de constructie moeten doen (bijv leidingen, (niet) dragende muren)? Of was het redelijk in te passen in de bestaande samenstelling?

• Turk
The_Vice schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 23:23:
[...]

Wereld van verschil.
Heb je ook nog veel aan de constructie moeten doen (bijv leidingen, (niet) dragende muren)? Of was het redelijk in te passen in de bestaande samenstelling?
We hebben de muur tussen de woonkamer en de keuken ingekort, we wisten dat daar de afvoerbuis van de bovenverdieping liep dus eerst gekeken of en hoe ver we konden inkorten.

De vrouw wou graag het kook en was gedeelte precies andersom hebben, waardoor we de waterleidingen hebben moeten aanpassen.

Alle radiatoren in huis zijn tevens vernieuwt. Al dan niet per ongeluk door overgedimensioneerde radiatoren, want de vorige bewoonster was een aardige kettingroker in huis, en ik zag het niet zitten om ze stuk voor stuk compleet te boenen en te voorzien van een nieuwe laklaag.

Nu is het lekker snel warm in huis, alleen de gasmeter loopt wel aardig door. :/

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

MikeyMan schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 22:26:
[...]

Ik heb toch eens het montagehandboek gelezen en zie heel erg weinig over de hoeken. Over de binnenhoeken lees ik volgens mij dat je voor de gipsvoeg een paar millimeter tussenruimte moet open laten (bij 10mm plaat 5mm) en dit moet voegen. Oftewel, net als bij het gipsvoegen bij rechte naden. Bij de buitenhoek lees ik alleen dat je de platen tegen elkaar moet bevestigen en ze netjes haaks moet afschaven. Dat betekent dus geen hoekprofielen of -banden en ook geen gipsvoegen. Het behang zou ik dan gewoon netjes om de hoek moeten kunnen lijmen.

Wat betreft de verbinding tussen gipskarton en gipsvezel lees ik ook niet gek veel. Ik kan daarbij natuurlijk ook gewoon het binnenhoek advies volgen en het opvullen met gipsvoeg of die delen afkitten met acrylkit. Dan kan ik daarna het behang netjes om de hoek plakken.

Aanvullen daarop, ik lees niks over de afstand tussen de vloeren en plafonds bij horizontale montage. Op de site van Joost de Vree las ik dat je bij gips een paar mm afstand houdt tussen de vloer en plafond bij horizontale montage. Over gipsvezel las ik daar niks over. Toch ook maar een paar mm aan te houden en dit vervolgens af te kitten?

Wat video's gekeken en dat blijkt dus ook een paar millimeter te moeten zijn. Daarna inderdaad kitten.

CurlyMo wijzigde deze reactie 01-02-2019 00:08 (14%)

• breinonline
  • Laatst online: 19:05

breinonline

Are you afraid to be known?

Turk schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 23:30:
[...]
Nu is het lekker snel warm in huis, alleen de gasmeter loopt wel aardig door. :/
Gas besparen door middel van CV tuning deel II ;)

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

• sbruynis
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 19:34
Turk schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 23:05:
Toen mijn vrouw en ik huizen gingen bezichtigen, zei ze altijd tegen mij: je moet door de meubels heen kijken.

Als we dan een huis hadden bezichtigd, en ik had ergens wat op aan te merken, kreeg ik altijd het commentaar dat ik er niet doorheen kon kijken.

De bewoners woonden er al sinds de bouw van het huis, man was overleden en de kinderen waren de deur uit.

Voor de vrouw was het onderhouden van de complete kavel blijkbaar niet meer te doen.

Maargoed, hier even een paar voor en na foto's.
Mocht het niet duidelijk zijn, dit zijn de voor foto's
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

We hebben ongeveer 3 maanden erover gedaan om het te krijgen zoals we wouden.
Wel tussendoor nog even 3 weken op vakantie geweest, en niet elke dag geklust.

We zijn zeer tevreden met het resultaat, dus is dit jaar de buitenkant aan de beurt.

En dit zijn de na foto's. Inclusief gratis hoogzwangere vrouw
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Hmm. Die tegels in het toilet en badkamer heb ik thuis ook nog :X
Alleen ik moet nog even centjes sparen om ze eruit te slopen :*)

Maar het ziet er goed uit _/-\o_

• Vitamine
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21:44
In de categorie 'Out-of-the-box' denken, zijn er mensen een mal als deze gebruiken om in steen te boren?

Ik zou mijn nieuwe vensterbank op deze manier aan de muur willen monteren.

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

CurlyMo schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 20:18:
@Arjan Dus onderling verlijmen is ook allemaal niet nodig? En hoeken heb je hetzelfde gedaan als bij gips? Dus gewoon van die metalen profielen?
Onderling verlijmen is volgens mij als alternatief voor gips + voegband. Ik ben er alleen niet zo behendig in en had nog aardig wat naden openstaan, dus ben alsnog met gips aan de slag.
Nu had ik daar toch al op gerekend vanwege de hoeken ed.
Als ik me niet vergis is het idee in ieder geval dat die lijm de platen luchtdicht afsluit en ervoor zorgt dat werking opgevangen wordt.
Vitamine schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 09:34:
In de categorie 'Out-of-the-box' denken, zijn er mensen een mal als deze gebruiken om in steen te boren?

[Afbeelding]
Ik zou mijn nieuwe vensterbank op deze manier aan de muur willen monteren.
Steen heeft die draagkracht niet, als je er al onder een hoek in kan boren (gaat niet lukken) dan zou het meteen afbreken. Ik zou de vensterbank gewoon lijmen/kitten.

• Turk
sbruynis schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 06:54:
[...]

Hmm. Die tegels in het toilet en badkamer heb ik thuis ook nog :X
Alleen ik moet nog even centjes sparen om ze eruit te slopen :*)

Maar het ziet er goed uit _/-\o_
Thanks! Heeft ook aardig wat voeten in de aarde gekost om het allemaal zo te krijgen, maar dat wisten we voordat we hieraan begonnen.
Je kan het op de foto net zien, maar de wand van de douche is van sierstrips, zo is het toch niet helemaal steriel-wit.

We zouden eerst de badkamer en de wc laten voor wat het was, even (góéd) schoonmaken en het kon opzich wel weer even mee, maar senior adviseerde ons om dat dan direct ook aan te pakken in plaats van over x aantal jaar weer in puin en stof te moeten zitten.
Ik had het topic al eens doorgelezen, voetventielen van de radiatoren beneden zijn al aardig geknepen, maar er heerst een bepaalde tocht in huis waar ik de vinger niet op kan leggen, zo is het met 19.5 C heerlijk totdat de CV stopt met verwarmen. Dat verstoort toch wel aardig het woongenot moet ik zeggen.

Afgelopen maand (januari) hebben we 340m³ gas verstookt, en dan koken we al op inductie :-(

Turk wijzigde deze reactie 01-02-2019 10:07 (0%)
Reden: Reactie geplaatst in de quote

• Amphiebietje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 01-02 21:02

Amphiebietje

In de blubber

Turk schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 10:06:
[...]

Ik had het topic al eens doorgelezen, voetventielen van de radiatoren beneden zijn al aardig geknepen, maar er heerst een bepaalde tocht in huis waar ik de vinger niet op kan leggen, zo is het met 19.5 C heerlijk totdat de CV stopt met verwarmen. Dat verstoort toch wel aardig het woongenot moet ik zeggen.
Oude kozijnen waar het langs tocht? Check ook onder de vensterbank, waar die laatste aansluit op de muur.
Afgelopen maand (januari) hebben we 340m³ gas verstookt, en dan koken we al op inductie :-(
Hoe staat het met de isolatie?

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Arjan schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 09:49:
[...]

Onderling verlijmen is volgens mij als alternatief voor gips + voegband. Ik ben er alleen niet zo behendig in en had nog aardig wat naden openstaan, dus ben alsnog met gips aan de slag.
Ik heb ondertussen gelezen dat je de platen ook met 5mm ruimte aan alle kanten kan bevestigen. De ruimte tussen platen werk je af met gipsvoeg (ook de binnenhoeken), de ruimte tussen vloer en overig materiaal werk je af met acrylkit. Buitenhoeken hoeven niet afgewerkt te worden, maar gewoon netjes aan elkaar laten aansluiten.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

CurlyMo schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 20:18:
Ik heb de gipsvezelplaten wel allemaal onderling verlijmd met de bruislijm van Knauf. Dat gaf me een beter gevoel :) Ik had alleen slechts een paar buitenhoeken (afgewerkt met hoekstaal en dan gestuct) omdat bij ons alles opgesloten zit tussen houten balken.

• Turk
Amphiebietje schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 10:19:
[...]

Oude kozijnen waar het langs tocht? Check ook onder de vensterbank, waar die laatste aansluit op de muur.
Kozijnen hebben we rondom voorzien van een verse kitlaag, er zijn nieuwe vensterbanken geplaatst die ook rondom zijn gekit. Alleen zijn de kantelraampjes enkel glas zonder kozijn en ben bang dat ik daar ook wat kwijt raak.
[...]

Ramen beneden zijn voorzien van een nieuwe tochtstrip.
Vloer is "geïsoleerd" middels een parketvloer op de cementvloer die verlijmd en gespijkerd zit.
Die wouden we er uit halen en de vloer voorzien van vloerverwarming, alleen is de cementvloer verder niet geïsoleerd is ons verteld. Dus de optie genomen om de parketvloer dan maar te laten zitten, zonder vloerverwarming.

Verder is er weinig geïsoleerd denk ik, huis is gebouwd in 1974 en ik denk niet dat de vorige bewoners iets extra hebben laten isoleren.

De deur vanaf de keuken naar de garage hebben we ook vervangen, dit was een branddeur en nu niet meer. Daar zal hij ook wel wat warmte verliezen, maar is onvoldoende om tocht te creëren volgens mij.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

zonoskar schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 10:41:
[...]

Ik heb de gipsvezelplaten wel allemaal onderling verlijmd met de bruislijm van Knauf. Dat gaf me een beter gevoel :) Ik had alleen slechts een paar buitenhoeken (afgewerkt met hoekstaal en dan gestuct) omdat bij ons alles opgesloten zit tussen houten balken.
Ik denk niet dat ik het voor elkaar krijg om platen van 230cm bovenaan een trappen gat in mijn eentje onderling te verlijmen :)

Ik wil uiteindelijk alles behangen dus ik denk dat ik gewoon beter het behang netjes om de hoeken heen kan trekken. Of anders ook een beetje afsmeren met gipsvoeg of kit mochten de naden tot niet strak genoeg zijn.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, noem me een zeikerd, maar ik zou me toch meer druk maken om de buitenhoeken dan het materiaal van de wand zelf. Juist de hoeken zijn zeer kwetsbaar voor beschadigingen.

Zolang je er geen squash wand van wilt maken kom je met een normale gipsplaat ook wel uit de voeten.

MikeyMan wijzigde deze reactie 01-02-2019 10:48 (22%)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

MikeyMan schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 10:47:
Tsjah, noem me een zeikerd, maar ik zou me toch meer druk maken om de buitenhoeken dan het materiaal van de wand zelf. Juist de hoeken zijn zeer kwetsbaar voor beschadigingen.
Dat is toch ook de reden dat ik me gisterenavond flink heb ingelezen? Het enige probleem is:
1. Fermacell geeft er nauwelijks informatie over. Gewoon strak schaven zodat de naden goed aansluiten.
2. Hoekprofielen worden o.a. door jou afgeraden aangezien dat in het zicht blijft bij behangen.

Dan weet ik niet meer wat wijsheid is aangezien ik hier ook geen eenduidige tips heb kunnen ophalen :)
Zolang je er geen squash wand van wilt maken kom je met een normale gipsplaat ook wel uit de voeten.
Het worden twee slaapkamers waarvan een deel van de wanden bovenaan een trappengat naar zolder komen van 80cm breed. Daar gaan heel regelmatig wasmanden door naar boven en andere dozen voor de vliering. Op de slaapkamers moeten in de toekomst kinderen kunnen slapen. Ruimte die ik heb voor de wanden is max. 10mm. Dan vertrouw ik gipsvezel toch meer dan gipskarton.

CurlyMo wijzigde deze reactie 01-02-2019 10:52 (26%)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

M.i. Zijn er drie nette opties:
- Geen hoekafwerking, gewoon behang eroverheen. Lijkt kwetsbaarste oplossing
- Hoeknaalden en laten stucen.
- eerst behangen en daarna houten/als/stalen hoekprofielen achteraf monteren.

Qua beschadiging van de wanden zelf snap ik je overigens wel hoor.
Precies ook de reden dat we het stucwerk nog in de glasvlies zetten.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

MikeyMan schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 10:56:
M.i. Zijn er drie nette opties:
- Geen hoekafwerking, gewoon behang eroverheen. Lijkt kwetsbaarste oplossing
Ik ben wel erg nieuwsgierig hoe kwetsbaar een gipsvezel buitenhoek is t.o.v. gipskarton. Volgens mij kan het best wel wat hebben.
- eerst behangen en daarna houten/als/stalen hoekprofielen achteraf monteren.
De grap is hier dat als je accepteert dat een hoekprofiel super duidelijk in het zicht komt, waarom je dan niet accepteert dat een hoekprofiel subtiel in zicht komt, maar dan onder het behang ;)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CurlyMo schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 10:59:

[...]

De grap is hier dat als je accepteert dat een hoekprofiel super duidelijk in het zicht komt, waarom je dan niet accepteert dat een hoekprofiel subtiel in zicht komt, maar dan onder het behang ;)
De eerste is een bewuste ontwerpkeuze, de tweede lijkt op een fuckup als je het mij vraagt :P

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

MikeyMan schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 11:03:
[...]

De eerste is een bewuste ontwerpkeuze, de tweede lijkt op een fuckup als je het mij vraagt :P
Ik kan natuurlijk altijd proberen een voegje te schaven waar dan het hoekprofiel in valt.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

CurlyMo schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 11:04:
[...]

Ik kan natuurlijk altijd proberen een voegje te schaven waar dan het hoekprofiel in valt.
Ik denk dat als je gaat behangen een buitenhoek zonder profiel er beter uitziet, dan welk andere optie die onder het behang komt. Die buitenhoek is best aardig mooi recht te schaven met gipsvezelplaat en als je er niet met een stofzuiger in de buurt komt (of andere zaken die tegen de hoek kunnen stoten), dan blijft dat ook mooi. Gipsvezel is geen gips met een kartonnen laagje er overheen, het is een door en door materiaal wat best stevig is.

En als goede tweede optie is een externe houten hoeklat over het behang.

• jordeeeh
  • Laatst online: 22-02 16:17
Amphiebietje schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 10:19:
[...]

[...]

Even een korte vraag inhakend op bovenstaand verhaal..

Onder de deur van mijn woonkamer naar de hal zit een redelijke kier waar met kouder weer wat tocht door komt.
De tocht is redelijk oncomfortabel als je op 1 stoel zit die hier in de buurt staat.

Nu zat ik eraan te denken om hier een tochtstrip voor te plaatsen. Alleen heb ik mijn bedenkingen of er dan nog wel voldoende luchtcirculatie in huis is
Er zitten verder geen tochtroosters boven de ramen en aan de achterkant van de woning zit nog een (schuif)deur naar de serre.
Deze zit standaard ook dicht.

Zou dit een probleem kunnen zijn, of denk ik nu te moeilijk?

• Aardappel
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 19:28
jordeeeh schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 12:44:
[...]

Even een korte vraag inhakend op bovenstaand verhaal..

Onder de deur van mijn woonkamer naar de hal zit een redelijke kier waar met kouder weer wat tocht door komt.
De tocht is redelijk oncomfortabel als je op 1 stoel zit die hier in de buurt staat.

Nu zat ik eraan te denken om hier een tochtstrip voor te plaatsen. Alleen heb ik mijn bedenkingen of er dan nog wel voldoende luchtcirculatie in huis is
Er zitten verder geen tochtroosters boven de ramen en aan de achterkant van de woning zit nog een (schuif)deur naar de serre.
Deze zit standaard ook dicht.

Zou dit een probleem kunnen zijn, of denk ik nu te moeilijk?
Tocht is hinderlijk, ventilatie noodzakelijk. Dus die tocht moet weg, voor ventilatie zijn verschillende opties, MV, roosters in glas, deuren.

• martyaintflying
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 04-02 11:48
Dames en heren, ik heb jullie hulp nodig.

Korte situatieschets:
Op zolder heb ik een lamp hangen. Aan de wand zit een schakelaar (boven aan de trap) om de lamp te bedienen. Onderaan de trap, op de overloop beneden, zit ook een schakelaar om de zolderlamp te bedienen.

Op zolder komt nu een kast voor de wandschakelaar te staan, waardoor deze niet meer te gebruiken is.

Is er een manier om de wandschakelaar op zolder draadloos te maken (zodat ik deze op een andere plek kan monteren) zonder de wandschakelaar op de overloop beneden aan te hoeven passen?

Alvast bedankt voor jullie tijd!

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
martyaintflying schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 13:51:
Dames en heren, ik heb jullie hulp nodig.

Korte situatieschets:
Op zolder heb ik een lamp hangen. Aan de wand zit een schakelaar (boven aan de trap) om de lamp te bedienen. Onderaan de trap, op de overloop beneden, zit ook een schakelaar om de zolderlamp te bedienen.

Op zolder komt nu een kast voor de wandschakelaar te staan, waardoor deze niet meer te gebruiken is.

Is er een manier om de wandschakelaar op zolder draadloos te maken (zodat ik deze op een andere plek kan monteren) zonder de wandschakelaar op de overloop beneden aan te hoeven passen?

Alvast bedankt voor jullie tijd!
Beide schakelaars laten vervallen en zowel op de overloop als op de zolder een klik-aan-klik-uit schakelaar?

• Amphiebietje
  • Laatst online: 01-02 21:02

Amphiebietje

In de blubber

Turk schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 10:45:
[...]

Kozijnen hebben we rondom voorzien van een verse kitlaag, er zijn nieuwe vensterbanken geplaatst die ook rondom zijn gekit. Alleen zijn de kantelraampjes enkel glas zonder kozijn en ben bang dat ik daar ook wat kwijt raak.
Je kan nog kijken naar de staat van de diverse tochtstrippen. Rubber nog goed soepel? Geen kieren tussen aluminium/plastic deel dat rubber vasthoudt en kozijn? Sluit het rubber goed aan op de kozijnen?
[...]

Ramen beneden zijn voorzien van een nieuwe tochtstrip.
Vloer is "geïsoleerd" middels een parketvloer op de cementvloer die verlijmd en gespijkerd zit.
Die wouden we er uit halen en de vloer voorzien van vloerverwarming, alleen is de cementvloer verder niet geïsoleerd is ons verteld. Dus de optie genomen om de parketvloer dan maar te laten zitten, zonder vloerverwarming.

Verder is er weinig geïsoleerd denk ik, huis is gebouwd in 1974 en ik denk niet dat de vorige bewoners iets extra hebben laten isoleren.
Dus je dak heeft geen tot weinig isolatie? Dan kan je daar waarschijnlijk heel veel winnen. Op dit moment produceer je beneden een hoop warmte, die via het dak weer ontsnapt...

Amphiebietje wijzigde deze reactie 01-02-2019 14:09 (4%)

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 00:25
martyaintflying schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 13:51:

Waarom meteen denken aan draadloos maken (geen idee of dat kan met wisselschakelaars)? Kun je niet een leiding over de muur leggen (P25 gootje of zo) en een opbouwschakelaar monteren naast de kast? Dat lijkt mij handiger en goedkoper...

Punctuality is the politeness of kings

• ione
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
zonoskar schreef op zondag 27 januari 2019 @ 21:19:
Balkdragers op een balk is 100x eenvoudiger dan balkdragers in een muur boren. Een balk aan de muur maken is om de 40cm een gat boren, voor elke balkdrager moet je 6-10 gaten boren. Dus ja, je kan zonder draagbalk aan de muur. Maar zeker aan de ytong kant zou ik wel een balk maken. Let wel, ik ben maar een hobby-ist. Maar de vliering in mijn garage heb ik zo gemaakt (maar dan de dwarsbalken gewoon op de draagbalk, zonder balkdragers).

[Afbeelding]
(Je ken er op klikkeh)
Dit is ongeveer hoe ik het ook wil doen in de garage. Welke maat balken heb je gebruikt? Ik moet 2,70 m overbruggen. Op de foto lijkt het ongeveer dezelfde breedte.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

ione schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 15:21:
[...]

Dit is ongeveer hoe ik het ook wil doen in de garage. Welke maat balken heb je gebruikt? Ik moet 2,70 m overbruggen. Op de foto lijkt het ongeveer dezelfde breedte.
Bij mij is de overspanning 3.3m. De balkmaat is 5x12cm (44x119 meen ik)

/edit: @ione ik heb om de 40cm een balk omdat volgens de "balkenschuif" mijn keuze ondermaats zou zijn.

zonoskar wijzigde deze reactie 01-02-2019 15:51 (13%)

• ione
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
zonoskar schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 15:41:
[...]

Bij mij is de overspanning 3.3m. De balkmaat is 5x12cm (44x119 meen ik)
En dan om de 60 cm een balk?
Bij mij wordt het een kleine vliering. Ik denk aan één balk tegen de achterwand en dan één balk op 60 cm afstand daarvan. En daarop dan een OSB plaat. Dus eigenlijk maar een vlierinkje van 60 cm x 2,7 m.

• The_Vice
Turk schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 23:30:
[...]
Je kan testen hoe laag je de water temperatuur kan zetten van de ketel, waarbij het nog wel aangenaam blijft. Dat krikt de efficiency weer wat omhoog.

Terzijde, van kamers die je niet veel gebruikt moet je eigenlijk de deur dicht houden, en de radiator laag zetten. Scheelt ook weer.

Maar als er iemand de hele dag thuis is, zal het toch wel door blijven lopen met de kosten.

• Turk
The_Vice schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 20:15:
[...]

Je kan testen hoe laag je de water temperatuur kan zetten van de ketel, waarbij het nog wel aangenaam blijft. Dat krikt de efficiency weer wat omhoog.

Terzijde, van kamers die je niet veel gebruikt moet je eigenlijk de deur dicht houden, en de radiator laag zetten. Scheelt ook weer.

Maar als er iemand de hele dag thuis is, zal het toch wel door blijven lopen met de kosten.
Van de kamers die we niet gebruiken staan de radiatorkranen dicht. In de garage hebben we 2 radiatoren die een klein slagje openstaan in verband met vorstbeveiliging. In de badkamer ook een slagje open, is wel zo lekker.

Hier een screenshot van de aan/uit stand van de verwarming over een dag. Groen is dat de ketel aan staat.

http://www.oktayoner.nl/casa/verwarming.jpg

Ik vind het verbruik gewoon erg hoog voor de tijd dat de cv ketel aan staat.. ;(

Maargoed, om on topic te blijven:

We hebben nog een dorpel voor de badkamer, gekocht in een standaard maat bij de standaard bouwmarkt (weet zo niet meer welke).

Voor onder de wc-deur was de dikte prima, moest een millimeter vanaf dus met de schaaf eraf geschaafd.

Dezelfde dorpel hebben we ook voor onder de badkamer deur, hier is ie veel te dik voor, ik denk wel een millimeter of 5-6.

Hoe krijg ik dat (zonder een dag aan het schaven / vijlen te zijn) passend onder de deur? Ik kan hem met de decoupeerzaag wel op maat maken dat hij in het kozijn valt, maar door de dikte kan dan de deur niet dicht.

Bij de bouwmarkten bij ons in de buurt kunnen ze alleen in de lengte zagen, niet in de breedte.

Het is ook geen hout, maar een groene substantie met een soort van graniet look laag eroverheen.( Jahaa Turk is echt goed in omschrijven :9 )

• The_Vice
Turk schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 22:19:
[...]...
Hoe krijg ik dat (zonder een dag aan het schaven / vijlen te zijn) passend onder de deur? Ik kan hem met de decoupeerzaag wel op maat maken dat hij in het kozijn valt, maar door de dikte kan dan de deur niet dicht.

Bij de bouwmarkten bij ons in de buurt kunnen ze alleen in de lengte zagen, niet in de breedte.

Het is ook geen hout, maar een groene substantie met een soort van graniet look laag eroverheen.( Jahaa Turk is echt goed in omschrijven :9 )
Bedoel je niet, als de dorpel plat ligt, de hoogte? Zodat de hoogte laag genoeg is om onder de deur te passen? In de verticale richting gesproken?

In dat geval, maak een paar hulpblokjes, zodat je weet wat past, qua "hoogte".
Als het in de hardheid van hout valt dan moet je met een een electrische schaaf toch ook wel een paar mm eraf kunnen krijgen?

Foto van de dorpel helpt vast om je in een richting te sturen.

Tip: hier handgemaakte beuken dorpels, kan je het beste in de zomer doen. Maar dus in de winter gemaakt toen het droog was, zet allemaal wat uit in de zomer, en heb nu een piepje in het aansluitend laminaat op een zwoele zomerdag..

• Atlas
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ok volgend project :p
Wij hebben een nieuwbouwhuis met scharnier dak. Hier zouden we graag op de bovenste verdieping een vliering willen maken. Situatie:
* vliering oppervlakte van 2m60 bij 2m20
* 1 muur van 2m60 is beton, de rest Gibo blokken.
* geen trap, maar een doorgang vanaf de andere kamer.
* scharnier dak, dus ik neem aan dat we daar nergens iets aan kunnen knopen voor stevigheid.
* belasting zal bestaan uit kussens en de gebruikelijke kerstdozen. Geen lomp zware dingen dus :)

De vragen:
1) Ik lees op interner diverse meningen over het gebruik van een Gibo muur als draagmuur voor een vliering. De ene helft zegt dat he absoluut niet mag, de andere helft zegt dat het geen probleem is. Iemand dit al eens zelf gedaan?
2) wat is constructief beter? Een frame van 2m60 bij 2m20 aan alle vier de zijden maken en vanuit daar doorbouwen, of alleen de korte zijde overspannen met balken en gareel dragers en zo dus 2 zijden niet belasten?

Of heeft iemand toevallig al eens exact zoiets gedaan? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Rob-T6
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 22:05
Ik heb ook een scharnier kap, en had daar op hoogte juist een hanenbalk in, (ca. 3,2 meter).
Deze heb ik met het maken van de vliering op 2,6 meter eigenlijk dus verzwaard en verlaagd.

Naar mijn idee kan je, mits je eea. Goed doorschreef aan de sporen prima een vliering ophangen aan de scharnierkap.

Mogelijk denken andere daar anders over 😉

• Reinier
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21:45
Gewoon aan de gipsblokken maken, balkjes 44x69 zijn voldoende bij hoh 62cm. Drie of vier spijkertjes per balkdrager is ook zat :/

Oftewel: nee, gips is niet dragend, gebruik de balkenschuif en spijker alle gaten van de dragers vol.

• Dzine
  • Laatst online: 22-02 10:58
Niet een echte diehard klus vraag..

We willen een fotogalerij wand maken. Een stuk of 12 lijsten ga ik ophangen. Nu wil ik niet boren of een ophang systeem gebruiken en zoals ik het zie is Tesa het enige 'plak spijker' merk (naast 3M wat net zo duur is).
Tips over hoe ik het goedkoop oplos? Tesa heeft het lef om 5,- te vragen voor 2 stickers met een kunststof haakje (2kg)...

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

• Reinier
Kun je het met gewoon dubbelzijdig tape proberen?

• Paul Hewson
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 22-02 22:17
Turk schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 22:19:
[...]
Maargoed, om on topic te blijven:

We hebben nog een dorpel voor de badkamer, gekocht in een standaard maat bij de standaard bouwmarkt (weet zo niet meer welke).

Voor onder de wc-deur was de dikte prima, moest een millimeter vanaf dus met de schaaf eraf geschaafd.

Dezelfde dorpel hebben we ook voor onder de badkamer deur, hier is ie veel te dik voor, ik denk wel een millimeter of 5-6.

Over een ander boeg gooien en paar millimeter van de deur afzagen?

• Roytoch
  • Laatst online: 22:24

Roytoch

Nietes

Dzine schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 16:01:
Tips over hoe ik het goedkoop oplos?
Klitteband met aan de achterkant tape? Heel goedkoop, bij de action te krijgen ;)

Welles

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Reinier schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 15:30:
Gewoon aan de gipsblokken maken, balkjes 44x69 zijn voldoende bij hoh 62cm. Drie of vier spijkertjes per balkdrager is ook zat :/

Oftewel: nee, gips is niet dragend, gebruik de balkenschuif en spijker alle gaten van de dragers vol.
Top! Thanks! Hier heb ik echt wat aan!

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 23:35
Dzine schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 16:01:
Niet een echte diehard klus vraag..

We willen een fotogalerij wand maken. Een stuk of 12 lijsten ga ik ophangen. Nu wil ik niet boren of een ophang systeem gebruiken en zoals ik het zie is Tesa het enige 'plak spijker' merk (naast 3M wat net zo duur is).
Tips over hoe ik het goedkoop oplos? Tesa heeft het lef om 5,- te vragen voor 2 stickers met een kunststof haakje (2kg)...
Tapijtband ofzo :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Reinier
Atlas schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 17:06:
[...]

Top! Thanks! Hier heb ik echt wat aan!
Ik was cynisch, jij misschien ook ;)

Maar het tweede stukje van m'n post was serieus. Ik heb een ingewikkeld alternatief bedacht zodat ik de gipswand niet hoefde te gebruiken om de balken aan te monteren. In plaats daarvan heb ik twee standers gemaakt die op de betonvloer rusten. Dat i.c.m. met één forse balk die van betonmuur tot betonmuur loopt.

Edit: oud plaatje van niet-definitieve vliering:

Roze is forse balk, zalmkleurige rust op twee oranje staanders en hangt aan de roze, hij zit ter plekke van de gipsmuur maar zit er niet aan vast.

Reinier wijzigde deze reactie 02-02-2019 17:43 (21%)

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Thanks dat is inzichtelijk :) netjes gedaan ook!
En met gipswand, bedoel je daar 7cm Gibo blokken mee? Of gipsplaten?

• DateTime.Now
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 22-02 08:01
Vrouwlief had weer wat op Pinterest gezien. Dus nu hebben we een nieuwe eetkamertafelpoot. Moet nog zwart worden.

DIY
https://tweakers.net/ext/f/YRk2Su78JvE75xNlShXKqWly/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/WutP08nudwrV2UBHtKa5HzXZ/thumb.jpg

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 23:32

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Altijd mooi als je zelf de tools/materialen tot je beschikking hebt om zoiets te maken :)
Wat is het doel van dat profieltje op die twee buizen (rechterfoto) ?

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Reinier
Atlas schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 17:59:
Thanks dat is inzichtelijk :) netjes gedaan ook!
En met gipswand, bedoel je daar 7cm Gibo blokken mee? Of gipsplaten?
Dankjewel!
Ja, 7cm gipsblokken bedoelde ik.

• Puch-Maxi
  • Registratie: december 2003
  • Nu online
ThinkPad schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 18:58:
Altijd mooi als je zelf de tools/materialen tot je beschikking hebt om zoiets te maken :)
Wat is het doel van dat profieltje op die twee buizen (rechterfoto) ?
Dat is om tijdens het fabriceren de boel bij elkaar te houden. Alles is ook nog niet volledig afgelast, alleen getackt.

My favorite programming language is solder.

• Dzine
  • Laatst online: 22-02 10:58
Roytoch schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 16:08:
[...]

Klitteband met aan de achterkant tape? Heel goedkoop, bij de action te krijgen ;)
Het moet natuurlijk wel weer ooit netjes te verwijderen zijn, maar je brengt me wel op een idee. Plakhaakjes van de Action met powerstrips van Tesa. Die zijn 10 voor 4,- dus dat is wel het proberen waard. Thanks :).

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

• Tranze
  • Laatst online: 23-02 13:13
Vandaag weer een mooie mijlpaal. Een bouwpakket trap van TrappenToko in elkaar gezet en in het trapgat geplaatst. Hij past en sluit mooi aan op de wanden. Stucadoor er nog ff langs en we hebben een strak geheel!

• vso
  • Laatst online: 00:14

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

Tranze schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 22:54:
Vandaag weer een mooie mijlpaal. Een bouwpakket trap van TrappenToko in elkaar gezet en in het trapgat geplaatst. Hij past en sluit mooi aan op de wanden. Stucadoor er nog ff langs en we hebben een strak geheel!

[Afbeelding]
[Afbeelding]
ik had wat kabelgootjes weggewerkt (waar bv nu gipspaat zit) ledstrips aan de onderkant v.d tredes ofzo

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• Tranze
vso schreef op zondag 3 februari 2019 @ 02:22:
[...]

ik had wat kabelgootjes weggewerkt (waar bv nu gipspaat zit) ledstrips aan de onderkant v.d tredes ofzo
Er komt nog een deur zodat onder de trap een trapkast komt. Led strips moet ik de vrouw des huizes nog even van zien te overtuigen, maar als die er komen dan zie je dus geen kabels vanuit de hal.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

@Tranze ziet er goed uit, wat zijn de maten van die trap?

• Tranze
Arjan schreef op zondag 3 februari 2019 @ 08:03:
@Tranze ziet er goed uit, wat zijn de maten van die trap?

• ID-College
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 23-02 09:47
Maar even hier: hoe kan je het beste een gat in het dak dichtmaken? Er heeft een oude afzuigkap met afvoer gezeten en er steekt nu nog een pijp uit het dak. Deze zit vast tussen de dakpannen. Het betreft een schuin dak en ik kan er alleen van buitenaf bij.

Hoe kan ik dit t beste weer dichtmaken met een gewone dakpan zonder dat ik lekkage krijg?

• B152
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 00:48
ID-College schreef op zondag 3 februari 2019 @ 10:40:
Maar even hier: hoe kan je het beste een gat in het dak dichtmaken? Er heeft een oude afzuigkap met afvoer gezeten en er steekt nu nog een pijp uit het dak. Deze zit vast tussen de dakpannen. Het betreft een schuin dak en ik kan er alleen van buitenaf bij.

Hoe kan ik dit t beste weer dichtmaken met een gewone dakpan zonder dat ik lekkage krijg?
Pijp er uit, stuk glaswol er in en dakpan er over?

• Sunri5e
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 15:15
Weet iemand hoe deze gevelsteen heet? Het gaat om de witte steen op de foto. Het is meer een soort "blok". Het is vaak aanwezig bij jaren 30 woningen. Kun je zien aan dit type steen of er een spouwmuur achter zit? Of is dat niet zo te zeggen?

Sunri5e wijzigde deze reactie 03-02-2019 10:44 (14%)

• ID-College
B152 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 10:42:
[...]

Pijp er uit, stuk glaswol er in en dakpan er over?
Lees verschillende verhalen. Ben bang dat het gaat lekken.. zat zelf te denken aan een plaat in t dakbeshot maken en dan dichtpurren.. dan een dakpan er overheen...

• B152
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 00:48
ID-College schreef op zondag 3 februari 2019 @ 10:46:
[...]

Lees verschillende verhalen. Ben bang dat het gaat lekken.. zat zelf te denken aan een plaat in t dakbeshot maken en dan dichtpurren.. dan een dakpan er overheen...
Kun je er van binnenuit echt niet bij? Beste zou zijn om die pijp er uit te trekken. Dan 2 ronde plankjes maken. Aan de binnenkant bevestigen met een latje er over heen, vanaf het dak vol purren (5 e bij de action), 2e plankje er over met latje. Als alles droog is latjes verwijderen en eventueel afsmeren met houtvuller. Dat zou het beste zijn.

Verder hoort het daar niet super nat te worden en zal het wel een beetje meevallen. Zeker als je hem gepurred hebt :)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Moet daar niet nog iets van dampfolie onder de pannen dan?

• ID-College
Nee kan er echt niet bij! Het is een uitbouw met een schuin dak(je). Het plafond loopt recht. Ik zou dan het hele plafond (gipsplaat) moeten slopen. Dat vind ik zonde.

Ik denk wel dat er een folie tussen moet ja :)

• depl0y
  • Laatst online: 00:24
Van:
https://tweakers.net/ext/f/8gN3HwAjXKL4jJH4f6KCOhGV/thumb.jpg

Naar:
https://tweakers.net/ext/f/3JIAUidUmPdRiJKTLQUX4vQ7/thumb.jpg

Er zit hier midden in de kamer een kruipluik. Heel vervelend, het was er heel scheef in gezaagd en het luik lag niet stabiel.

Dus een mal, bovenfrees, eikenhouten latten en een interieurbouwer er bij om het op te lossen.

Het eikenhout komt heel mooi uit nu dat luik geschuurd is, dus deze week ga ik de rest schuren en in de olie zetten.

Dit zijn hele fijne klussen moet ik zeggen, het verschil is zo mooi 😀. Het schuren van de vloer is het laatste van de klussen, daarna nog een maand wachten op de nieuwe meubels.

• Teijgetje
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 23:42
ID-College schreef op zondag 3 februari 2019 @ 10:40:

Pijp er uit,
Kijk of er isolatie onder het dakbeschot zit en je dat eventueel met een rond stuk glas/steenwol kunt opvullen/door het gat propt.
Wbp plaatje over het gat dat je vastlijmt met constructielijm (=watervast). vier kleine schroefjes is genoeg, de lijm zorgt voor een waterdichte afdichting.
Dampopen folielaag herstellen, evt een gewoon dik stukje plastic vasttapen met waterbestendig band over het gat. (Voor dat soort folies is speciaal plakband, folie gaat echter per rol en je hebt maar ca 30x30 cm nodig schat ik, kijk evt op marktplaats voor een goedkoop restje).
Panlatten herstellen,
Pannen leggen.

Voor het plaatje kan je WBP multiplex of underlayment gebruiken. Doorgaans liggen de panlatten op 22 mm hoge latten die over de dakhoogte over de folie zijn getimmerd zodat lekwater altijd weg kan lopen, over de folie de goot in. Er moet dus genoeg ruimte zijn voor een plaatje van 18 mm.

Uiteindelijk houden de pannen de regen tegen en is het folie voor een drupje dat er tussen geblazen wordt en buiten je dakbeschot gehouden moet.
Die twee lagen zijn de enige belangrijke die je goed moet uitvoeren. Dat gat dichtmaken kan je heel mooi vlak doen met een ronde schijf maar is niet nodig, gewoon een ruim vierkant plaatje is stukken makkelijker.
Gebruik geen pur, gewoon constructielijm (bruislijm) nemen.

Maar zelfs een open houten dakbeschot, zonder folie, met dubbele latten (hoogte en pan) zouden een niet lekkend dak moeten opleveren. Zolang de pannen maar goed liggen zou je theoretisch zelfs dat ronde gat open kunnen laten. Alleen dan heb je een isolatielek en kans op een verdwaald drupje.

Teijgetje wijzigde deze reactie 03-02-2019 19:57 (20%)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• maartend
  • Laatst online: 00:13
Vraag

MIjn dochter heeft huisje gekocht. En ze heeft de slaapkamer met de woonkamer gewisseld. Ergo, de therostaat zit nu in de slaapkamer, is nl een bedraad systeem.
Dus ik moet dat gaan aanpassen.

Wat ik zoek, maar niet kan vinden is het volgende;
En thermosaat is niks meer dan een schakelaar. Dus ik moet op de plek van d eoude thermostaat een soort ontvanger plaatsen die het schakelsignaal doorstuurt. Meer niet. En dan een draadloze thermosaat om die schakelunit aan te sturen. Niet meer.
Maar ja, tegenwoordig is alles smrt, app en weet ik veel wat. En dat is veul te veul wat er op zit dan.

Bestaat er zoiets als wat ik zoek?

edit ; ik kan de aansluiting niet doorverlengen. Of uiteindelijk (als het echt niet anders kan) vanuit de ketel volledig opnieuw gaan aanleggen.

edit 2 ; dit vindt ik wel, kan ik dit daarvoor gebruiken? https://www.amazon.de/Kab...diofrequenz/dp/B072KL746L
Is voor een Remeha Avanta

maartend wijzigde deze reactie 03-02-2019 20:02 (19%)

• Tito129
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 21:11
maartend schreef op zondag 3 februari 2019 @ 19:44:
Vraag

MIjn dochter heeft huisje gekocht. En ze heeft de slaapkamer met de woonkamer gewisseld. Ergo, de therostaat zit nu in de slaapkamer, is nl een bedraad systeem.
Dus ik moet dat gaan aanpassen.

Wat ik zoek, maar niet kan vinden is het volgende;
En thermosaat is niks meer dan een schakelaar. Dus ik moet op de plek van d eoude thermostaat een soort ontvanger plaatsen die het schakelsignaal doorstuurt. Meer niet. En dan een draadloze thermosaat om die schakelunit aan te sturen. Niet meer.
Maar ja, tegenwoordig is alles smrt, app en weet ik veel wat. En dat is veul te veul wat er op zit dan.

Gewoon draadjes verlengen geen optie?

• maartend
Tito129 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 19:45:
[...]

Gewoon draadjes verlengen geen optie?
Thnx. Nee, post aangepast.

• Teijgetje
maartend schreef op zondag 3 februari 2019 @ 19:44:

Ja dat bestaat, of het bij haar ketel kan is een tweede.

https://www.kijkvoelbelee...uct/Chronotherm-Wireless/

• Keppie
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 21:17
Sunri5e schreef op zondag 3 februari 2019 @ 10:44:
Weet iemand hoe deze gevelsteen heet? Het gaat om de witte steen op de foto. Het is meer een soort "blok". Het is vaak aanwezig bij jaren 30 woningen. Kun je zien aan dit type steen of er een spouwmuur achter zit? Of is dat niet zo te zeggen?

[Afbeelding]
Vaak is dit gewoon beton of stucwerk met een flinke V groef.

• maartend
Wat is daar van het verschil met deze ; https://www.amazon.de/Kab...diofrequenz/dp/B072KL746L

Behalve 3 maal duurder? En mogelijk wat instellingen?

maartend wijzigde deze reactie 03-02-2019 20:00 (3%)

• Teijgetje
maartend schreef op zondag 3 februari 2019 @ 19:57:
[...]

Wat is daar van het verschil met deze ; https://www.amazon.de/Kab...diofrequenz/dp/B072KL746L

Behalve 3 maal duurder?
Ik ken die niet, de Chronotherm werkt perfect.
Dus als je het al uitgezocht had zou ik die proberen, werkt het niet dan kan je altijd nog een Chronotherm kopen. ;)

• maartend
Teijgetje schreef op zondag 3 februari 2019 @ 20:00:
[...]

Ik ken die niet, de Chronotherm werkt perfect.
Dus als je het al uitgezocht had zou ik die proberen, werkt het niet dan kan je altijd nog een Chronotherm kopen. ;)
geld van mijn dochter, dus ik moet voorzichtig zijn.

En ik stelde juist de vraag of ik de door mij gevonden ook kan gebruiken?

maartend wijzigde deze reactie 03-02-2019 20:02 (10%)

• SmileAlot
  • Laatst online: 15:28
Ik moet ook weer even overtuigd worden of ik niet te eigenwijs ben om te denken het zelf te kunnen.

Binnenkort oplevering nieuwbouwwoning. Muren worden zo opgeleverd; gevelwanden zijn van hsb/fermacell

Nu zien die gestucte muren er eigenlijk al vrij goed uit maar zijn nog niet sausklaar volgens aannemers.Vandaar nu een offerte om alles strak te laten maken.

De muren worden stofvrij gemaakt en er wordt gaasband aangebracht op alle hoeken en op andere plekken waar naden en scheuren zichtbaar zijn.m! Hierna dunpleisteren ze alle wanden twee keer.De eerste keer met goed egaliserende pleister, de tweede keer met kant-en klare finish pasta.
Ze zijn voor circa 350m2 ongeveer 2 weken bezig. Daarna kan ik alles zelf sauzen (familie is schilder)

Nu vraag ik me af of dit het waard is om te laten doen. Ik ben in me eigen huis nieuwbouwappartement destijds zelf aan de slag gegaan met muurvuller en heb toen alles gesausd.(het is niet mega strak uiteraard, en ook geen gaas erc gebruikt..) Maarja dat was huur.. :)

• Teijgetje
maartend schreef op zondag 3 februari 2019 @ 20:01:
[...]

geld van mijn dochter, dus ik moet voorzichtig zijn.

En ik stelde juist de vraag of ik de door mij gevonden ook kan gebruiken?
Nee, je wijzigde je vraag 2x nadat er al antwoord op gegeven was. ;)
Ik ga niet steeds alles teruglezen of er niet iets veranderd is, die vraag stelde je in je tweede wijziging nadat je eerder al gewijzigd had dat je de bedrading niet door kon trekken/wijzigen nadat daar al een vraag op gesteld was. ;)
En je wijzigde de vorige post waarschijnlijk nadat je de eerdere voor de tweede keer aangepast had. ;)
Maakt het allemaal ondoorzichtig......

Misschien is deze dan beter, heeft ook 5 sterren, van 1 persoon, jouw link heeft twee reviews van 5 sterren.
De Chronotherm krijgt hier van 5 personen 5 sterren (5 in gebruik).
Voordeel van die iets duurdere is dat je hem ook met de telefoon kan bedienen.
Of en hoe hij werkt zal je zelf uit moeten vinden denk ik, ik verwacht dat niemand ze hier heeft.

https://www.amazon.de/Sal...fRID=QRHY04MTQT8RNKRDCNA7

Teijgetje wijzigde deze reactie 03-02-2019 20:15 (8%)

• maartend
Teijgetje schreef op zondag 3 februari 2019 @ 20:12:
[...]

Nee, je wijzigde je vraag 2x nadat er al antwoord op gegeven was. ;)
Ik ga niet steeds alles teruglezen of er niet iets veranderd is, die vraag stelde je in je tweede wijziging nadat je eerder al gewijzigd had dat je de bedrading niet door kon trekken/wijzigen nadat daar al een vraag op gesteld was. ;)
En je wijzigde de vorige post waarschijnlijk nadat je de eerdere voor de tweede keer aangepast had. ;)
Maakt het allemaal ondoorzichtig......

Misschien is deze dan beter, heeft ook 5 sterren, van 1 persoon, jouw link heeft twee reviews van 5 sterren.
De Chronotherm krijgt hier van 5 personen 5 sterren (5 in gebruik).
Voordeel van die iets duurdere is dat je hem ook met de telefoon kan bedienen.
Of en hoe hij werkt zal je zelf uit moeten vinden denk ik, ik verwacht dat niemand ze hier heeft.

https://www.amazon.de/Sal...fRID=QRHY04MTQT8RNKRDCNA7
Ik moets idd duidelijk zijn. Na je antwoord begreep ik dat het voor meerderre manier opvatbaar was.

Maar ik kijk eens naar jou optie, thnx

edit ; gekeken. Is een beetje als de 510, echter via wifi en via app. Is dus eigenlijk al te veel. Maar ik ga het maar eens proberen.

maartend wijzigde deze reactie 03-02-2019 20:17 (5%)

• Teijgetje
Voordeel van de Chronotherm is misschien wel dat er een standaard bij zit, dus niet alleen muurmontage.
Je kan hem neerzetten waar je zit/heengaat.
Wel geen app/telefoon/tablet/pc bediening.

• maartend
Teijgetje schreef op zondag 3 februari 2019 @ 20:22:
Voordeel van de Chronotherm is misschien wel dat er een standaard bij zit, dus niet alleen muurmontage.
Je kan hem neerzetten waar je zit/heengaat.
Wel geen app/telefoon/tablet/pc bediening.
leer mij me dochter kennen. Moet aan de muur, anders kwijt.

Maar als die chronoterm past, dan past die ene van Ama denk ik ook wel. Als het maar schakelt.
Pagina: 1 ... 18 ... 22 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True