Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
kdeboois schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:31:
[...]

Voorlopig zie ik nog geen Clio & Polo rijders overstappen in een Model 3. Wanneer komt de Model 1 ?

Zoek de verschillen !
De TCO van een Clio en Polo liggen echt stukken lager dan die van de Model 3 :+

Model 3 zit op 46,8 ct/km en de Polo en Clio rond de 30 ct/km.
Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:35:
[...]

Eerlijk gezegd hoop ik dat andere fabrikanten dat segment gaan bedienen, laat Tesla maar een beetje exclusief blijven, is mijn beetje niet echt calvinistische mening.
Met de komst van de Model 3 kun je het exclusieve wel vergeten ;)
Als ik hem als loonslaaf zelfs overweeg :+
kdeboois schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:48:
[...]

Ik heb slecht nieuws voor je, de Model 3 is de volgende Metsubsidie Foutlander

@Deveon Ik ga zelfs ruim onder budget leasen met de Kia e-Niro... die 4% bijtelling laat mensen gekke dingen doen.
Ja dat hoor je nu al vaak om je heen met de Model S en X, de Model 3 maakt dat alleen maar erger.
Ik zal met de model 3 een forse eigen bijdrage moeten inleggen, die je weer in mindering kan brengen op de bijtelling (waardoor bijtelling bijna op 0 uitkomt). Vervolgens betaal ik enkel de eigen bijdrage en 0 euro bijtelling... Dan zit ik wel 150-200 euro boven budget... Maar het is goedkoper dan een Focus :+
En er gaat minder naar de belastingdienst, soms is dat al een doel opzich, als ik bekijk wat ik allemaal moet afdragen ;)

Met 0 euro bijtelling is het inderdaad een volgende in het rijtje Foutlander!

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Deveon schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:49:
@MeZZiN Andere fabrikanten moesten niet alleen meebetalen aan de aanleg, maar er was ook geen ruimte voor aanpassing. The Tesla way or the highway.
Precies dus daarom wilde ze niet. Telsa wil best delen alleen niet niet aanpassen voor hun. Dus ik snap dat heel goed. Je komt met een goed idee en gelijk beginnen ze met dit anders dit beter etc. Maar daar heeft tesla geen belang bij.

Ik geeft tesla gelijk waarom aanpassen. Ze bieden de mogelijkheid om mee te doen aan het beste laadpalen netwerk in de wereld en je gaat de boel aanpassen hoe dom ben je al bedrijf 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

kdeboois schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:48:
[...]

Ik heb slecht nieuws voor je, de Model 3 is de volgende Metsubsidie Foutlander
In welk opzicht dan? Dat mensen hem willen leasen? Dat is toch geen probleem? Het probleem met de Outlander was dat het daadwerkelijke verbruik niet overeen kwam met de bijtellingcategorie waar hij in viel. Dat is met de Model 3 niet het geval.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
De foutlander was gewoon fout de model 3 is dat zeker van dat hij levert wat op papier staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:28
Maasluip schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:12:
[...]

In welk opzicht dan? Dat mensen hem willen leasen? Dat is toch geen probleem? Het probleem met de Outlander was dat het daadwerkelijke verbruik niet overeen kwam met de bijtellingcategorie waar hij in viel. Dat is met de Model 3 niet het geval.
De Outlander is een prima auto als je hem netjes na elke rit aansluit. De berijders die hem niet wilde opladen maakte er effectief de Foutlander van. Deze groep koos voor de auto vanwege de bijtelling. Wat denk jij dat de Model 3 populair maakt ?

Ik denk de bijtelling.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hate the player, don't hate the game ;) De Outlander is een prima auto mits je er juist mee omgaat. Na elke rit thuis laden en alleen kopen als je daadwerkelijk dat formaat auto nodig hebt. In de rest van de wereld wordt hij nog steeds aardig verkocht.

@kdeboois De bijtelling van andere EVs is lager, dus denk dat levertijd, prestaties en uitstraling ook een rol spelen. Ook de Model 3 trekt namelijk net wat mee bekijks/aandacht dan de andere EVs.

[ Voor 28% gewijzigd door Deveon op 28-05-2019 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

kdeboois schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:24:
[...]

De Outlander is een prima auto als je hem netjes na elke rit aansluit. De berijders die hem niet wilde opladen maakte er effectief de Foutlander van. Deze groep koos voor de auto vanwege de bijtelling. Wat denk jij dat de Model 3 populair maakt ?

Ik denk de bijtelling.
Ja, maar zoals ik al zei: het dagelijks gebruik van de Outlander maakte dat de bijtelling niet klopt bij het verbruik. Dat is bij de Tesla niet. Het is gewoon een elektrische auto zoals vele elektrische auto's.
Ik snap de associatie niet. Een Tesla een Foutlander noemen klopt niet omdat de reden van die naamgeving niet opgaat bij de Tesla.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdeboois
Deveon schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:24:
@kdeboois De bijtelling van andere EVs is lager, dus denk dat levertijd, prestaties en uitstraling ook een rol spelen. Ook de Model 3 trekt namelijk net wat mee bekijks/aandacht dan de andere EVs.
Eens, maar de wens van @Verwijderd om Tesla exclusief te houden gaat mislukken. Ik denk dat ze bij sommige grote bedrijven nog wel problemen gaan krijgen om al die zwarte Model 3's uit elkaar te houden in de parkeergarage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

kdeboois schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:38:
[...]

Eens, maar de wens van @Verwijderd om Tesla exclusief te houden gaat mislukken. Ik denk dat ze bij sommige grote bedrijven nog wel problemen gaan krijgen om al die zwarte Model 3's uit elkaar te houden in de parkeergarage.
Nou nou, een beetje exclusief zei ik. Dat niet alle Twingo rijders straks ook een Tesla rijden. Die mogen in de Zoe (ook coole auto) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:39:
[...]

Nou nou, een beetje exclusief zei ik. Dat niet alle Twingo rijders straks ook een Tesla rijden. Die mogen in de Zoe (ook coole auto) 8)
Een beetje gaat wel lukken. Zeker als je vaak naar SuperChargers gaat blijft dat exclusieve gevoel. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-09 20:36

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

kdeboois schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:38:
[...]

Daar heb je de app voor, om je eigen Model 3 te laten toeteren of met de lichten te laten knipperen als je op zoek bent. ;)

En de betere optie: voor een paar tientjes per maand extra (lease en/of bijtelling) neem je een mooie witte of rode! 8) En de Tweakers optie: FSD bestellen met Summon, dan komt de auto zelf naar je toe in de parkeergarage (als het ooit wordt vrijgegeven in Europa...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
@kdeboois Sommige mensen vinden de zwarte ook gewoon mooi! Wel wat meer werk om schoon te houden maar een strak gepoetste zwarte auto is echt niet verkeerd.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Nou, wij zijn een lang weekend weggeweest, en het is officieel: het is druk bij de (aantrekkelijke) laadpalen. Op de heenweg stond de laadpaal bij Lidl Maaseik vol, op de terugweg Lidl Tilburg ook vol. In beide gevallen niet heel erg; we wilden sowieso een keer de Fastned City in Tilburg uitproberen, en de andere kant op hebben we een klein beetje bijgeladen bij de Allego v/d Valk Heerlen om vervolgens bij Kaufland Aachen vol te druppelen.

En in de Eifel zelf hebben we met wisselend succes gratis langzaamlaadpalen uitgeprobeerd. Op zich een leuke service, maar waarom ze er toch telkens zo'n brakke backend achter gooien begrijp ik niet. Als de palen gratis zijn, maak ze dan gewoon plug&play!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

kepler schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 19:24:
[...]
De begeleidende brief vermeld voor openbare laadpalen abonnementskosten van 54,45 euro per jaar...
Voor iedereen die de verkeerde @ENGIE_energie laadpas heeft ontvangen, hier een vergelijk tussen de verkeerde en de juiste laadpas voor Zuid-Holland.

https://goedkoperrijden.b...5/engie-end-of-story.html

Op de verkeerde staat op de voorkant 'opgewekt onderweg' en de achterkant is geel van kleur.
De juiste Zuid Holland laadpas is wit aan de voorkant en blauw aan de achterkant.

Alleen met díe specifieke laadpas kan je laden zonder €0,60 starttarief in Rotterdam en omstreken.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

MeZZiN schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:06:
[...]
Telsa wil best delen alleen niet niet aanpassen voor hun. [...]
Ik geeft tesla gelijk waarom aanpassen.
AFAIK zijn de M3 superchargers gewoon CCS laders waar alle andere CCS auto's ook in zouden kunnen pluggen - alleen accepteert de Tesla backend nog geen niet-Tesla VINs.
Het is puur een kunstmatige software begrenzing :)
Uit de Supercharging FAQ:
Alle Supercharger-locaties in Europa hebben twee kabels om laden met zowel Combined Charging System Combo 2 (CCS Combo 2) als DC-connectoren van Type 2 mogelijk te maken. Europese Tesla's Model 3 zijn rechtstreeks compatibel met CCS Combo 2-connectoren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Proton_ schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 17:20:
[...]

AFAIK zijn de M3 superchargers gewoon CCS laders waar alle andere CCS auto's ook in zouden kunnen pluggen - alleen accepteert de Tesla backend nog geen niet-Tesla VINs.
Het is puur een kunstmatige software begrenzing :)
Uit de Supercharging FAQ:

[...]
Tijd voor een hackathon (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kdeboois schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 18:36:
[...]

Tijd voor een hackathon (8>
Ander VIN number doorsturen van een correcte wagen :+ . Benieuwd hoelang het gaat duren voor we die hack gaan zien als we zo gaan authenticeren in de toekomst.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Blokker_1999 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 19:21:
[...]

Ander VIN number doorsturen van een correcte wagen :+ . Benieuwd hoelang het gaat duren voor we die hack gaan zien als we zo gaan authenticeren in de toekomst.
Er zijn genoeg Tesla rijders die hun VIN op Twitter & YouTube zetten incl. hun referal tegoed. Het gaat druk worden bij de SuperChargers 😈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
DaCoTa schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:21:
[...]

Volgens mij staat dat aanbod al veel langer vanuit Tesla, maar is er nog geen andere fabrikant op ingegaan. Van een half jaar geleden:

[...]
MeZZiN schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:47:
Het probleem is eerder dat telsa alleen vraag of ze willen mee betalen aan de aanleg en tja daar hadden de meeste bedrijven geen zin in.

Plus de andere reden was dat andere bedrijven geen Type 2 supercharging will maar liever CCS.

Nu zal het iets anders liggen maar toch de meeste bedrijven gaan niet samen werken met hun grootste concurrent.
kdeboois schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:14:
[...]

Als Tesla echt in geldnood komt zal dit wel veranderen. Nu Tesla SuC's ook CCS hebben is het veel interessanter voor andere fabrikanten om eens op de koffie te gaan bij Tesla (Groene thee mag ook). Ik ga Kia NL eens tippen :)

[...]

Ik heb een auto voor mijn werk. In werk in Nederland & Noordrijn Westphalen.

Op vakantie ga ik vliegen. We hebben heel Europa inmiddels gezien dus voor de lange vakantieritten heb ik geen auto nodig. Vandaar mijn lokale blik.
Je kunt je ook afvragen of andere autofabrikanten wel interesse hebben, ze bezitten ook geen tankstations. Je ziet door analisten regelmatig ook kritische geluiden op het SuC netwerk, omdat het een bodemloze put is qua financien. Dus waarom zouden andere autofabrikanten Tesla gaan sponseren, ik denk dat ze hun eigen bussiness case daarvoor niet rondkrijgen. En de afschrijving van snelladers zal wel groot zijn, er wordt nog aardig gepioneerd, dus de kans dat je een verkeerde keuze maakt met ditto afschrijving is ook aanwezig. Als zoals in NL grootschalig wordt ingezet op langzaam laden (1.8 miljoen oplaadpunten volgens klimaatakkoord) dan kun je afvragen hoeveel omzet een snellader op een gegeven moment nog kan opbrengen. De aansluitingen op het stroomnetwerk zijn niet gratis, de grond waarop het staat ook niet en de hoeveelheid afnemers is nog relatief beperkt.....
Maasluip schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:12:
[...]

Dat een heleboel mensen vinden dat zij de auto van iemand anders subsidieren. Dat was volgens mij het grootste bezwaar tegen de Foutlander. En ik denk dat er ook nogal wat mensen zo tegen de Tesla aankijken. Zeker omdat Ontzigt blijft roepen dat we Tesla met een milljard (of dat nu wel of niet terecht is, is iets heel anders) hebben gesponsoreerd.

Het verbruik en gedrag van de gemiddelde berijder van de Foutlander heeft vervolgens het beeld nog wat negatiever gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Ionity is van autofabrikanten (oa vw)..... VW ID 3.... ja hoor met laadtegoed en pasje voor Ionity.
Dus ze gaan het "truukje" nadoen (beetje laat).

En waarom zou Tesla het doen (derden toestaan), ze winnen er niks mee........ een van hun belangrijkste voordelen.
Ga maar eens naar een SUC, altijd plek, ze doen het, staan in heel de EU, heel strategisch gelegen voor lange trips, je laad veel sneller (zeker als bedenkt dat hele delen in de EU nog 50kw DC zijn), je laad goedkoop (of gratis) en de auto regelt het voor je. Instappen adres in Spanje intikken en rijden (niks uren plannen, niks pasjes, niks plan a, plan b).

Zou het dom vinden als ze het deden, wil je suc.... koop een Tesla (tja en dat willen ze uiteraard graag).
Ik zou het best willen: laden met de bmw i3 bij een suc, maar zie het niet zo snel gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
Nextmove heeft de test op opnieuw gedaan en het verbruik van de Audi e-tron .... tada ... wait for it, naar beneden bijgesteld 😁

Video: YouTube: Der große Vergleich: Audi etron, Tesla Model S 3 X, Hyundai Kona
Data: https://nextmove.de/autob...est-der-elektroauto-welt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

prettig schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 20:43:
Ionity is van autofabrikanten (oa vw)..... VW ID 3.... ja hoor met laadtegoed en pasje voor Ionity.

En waarom zou Tesla het doen (derden toestaan), ze winnen er niks mee........ een van hun belangrijkste voordelen.
Ga maar eens naar een SUC, altijd plek, ze doen het, staan in heel de EU, heel strategisch gelegen voor lange trips, je laad veel sneller (zeker als bedenkt dat hele delen in de EU nog 50kw DC zijn), je laad goedkoop (of gratis) en de auto regelt het voor je. Instappen adres in Spanje intikken en rijden (niks uren plannen, niks pasjes, niks plan a, plan b).

Zou het dom vinden als ze het deden, wil je suc.... koop een Tesla (tja en dat willen ze uiteraard graag).
Ik zou het best willen: laden met de bmw i3 bij een suc, maar zie het niet zo snel gebeuren.
Inderdaad, niemand heeft zin in al die pasjes. Gewoon auto inpluggen en gaan, dat is de grote kracht van de SUC.

@kdeboois >:) Ik denk dat de E-trons heel goedkoop als occasion gaan worden aangeboden de komende jaren.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2019 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

jerh schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 20:28:
[...]

Dat een heleboel mensen vinden dat zij de auto van iemand anders subsidieren. Dat was volgens mij het grootste bezwaar tegen de Foutlander. En ik denk dat er ook nogal wat mensen zo tegen de Tesla aankijken. Zeker omdat Ontzigt blijft roepen dat we Tesla met een milljard (of dat nu wel of niet terecht is, is iets heel anders) hebben gesponsoreerd.
En al die andere fabrikanten dan die ook al voordat Tesla populair werd elektrische auto's verkocht? Renault? Nissan? Hyundai? Volkswagen?

Ik heb het al eens eerder aangestipt: er is een enorme bias naar een bepaalde fabrikant die het eigenlijk best wel goed doet (want waarom kopen/leasen mensen wel en masse die elektrische auto, die toch een stuk duurder is dan de ander) en waar een enorme kinnesinne tegen heerst omdat die het goed doet. Komt er opeens een andere fabrikant (van de gevestigde orde, dus ok) met een elektrische auto dan zijn opeens alle argumenten waarmee die ene verketterd wordt niet meer van toepassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@kdeboois @Verwijderd Zo werkt Fastned ook: account maken, auto koppelen, inpluggen en laden :)
https://support.fastned.n.../115012747127-Autocharge-

[ Voor 26% gewijzigd door Proton_ op 28-05-2019 21:21 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Proton_ schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 21:17:
@kdeboois @Verwijderd Zo werkt Fastned ook: account maken, auto koppelen, inpluggen en laden :)
Nou, dat is dan wel een pluspunt vanFastned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Proton_ schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 21:17:
Ja klopt, maar nogal beperkte dekking tov suc, maar enige die het slimmer doet. Verwacht overigens dat dat straks normaal wordt bij snelladers (gewoon een account bij een of meerdere netwerken).

Maar voordat dat EU dekkend is en volledig geïntegreerd in je navigatie (die zelfs de laad-route aanpast als je om moet rijden en je accu conditioneert voor optimaal laden)........dat duurt nog wel even, maar daar moeten we wel naartoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
prettig schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 20:43:

Ze kunnen er geld mee verdienen, de kosten van de Suc moeten ook terugverdiend worden. Anders is het geen houdbaar model op de lange termijn. De tarieven zijn dit jaar al omgegaan en gratis laden is iets wat de komende jaren denk ik niet meer terug gaat komen.

Wellicht stoten ze het nog eens af als ze echt geld nodig hebben. wellicht zit er een mooie goodwill waarde in.....
Maasluip schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 21:15:
[...]

En al die andere fabrikanten dan die ook al voordat Tesla populair werd elektrische auto's verkocht? Renault? Nissan? Hyundai? Volkswagen?

Ik heb het al eens eerder aangestipt: er is een enorme bias naar een bepaalde fabrikant die het eigenlijk best wel goed doet (want waarom kopen/leasen mensen wel en masse die elektrische auto, die toch een stuk duurder is dan de ander) en waar een enorme kinnesinne tegen heerst omdat die het goed doet. Komt er opeens een andere fabrikant (van de gevestigde orde, dus ok) met een elektrische auto dan zijn opeens alle argumenten waarmee die ene verketterd wordt niet meer van toepassing.
Daar heb ik ook al eens iets over gezegd. Omdat Tesla's dure auto's zijn, is de afgunst factor hoog. Een Zoe valt een stuk minder op....

Overigens helpen al verhalen over van stoplicht sprintjes ed ook niet mee met imago en dat Teslarijders bij de top boete rijders zitten. Het zit hem allemaal in de belevening. En die andere electrische auto's worden ook fors gesponseerd door andere belasting betalers. Tesla is alleen veel in het nieuws en daardoor kartrekker en wordt er dus mee vereenzelvigd. En het andere punt is uiteraard dat het belastingvoordeel heel bepalend is, als er geen belastingvoordeel zou zijn, was er geen tot zeer weing verkocht aan evs. Iedereen die ik spreek die een Tesla heeft beaamd dat in meer of mindere mate.

Bij de Foutlander is het beeld ontstaan dat de auto de berijder ongeveer niks kostte en dat beeld geldt ook voor "dure" Tesla's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 10:41
Voor de zomer/winterband en de efficiëntie discussie:
https://electrek.co/2019/...test-kona-ev-audi-e-tron/

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:49
jerh schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 22:05:
[...]

Ze kunnen er geld mee verdienen, de kosten van de Suc moeten ook terugverdiend worden. Anders is het geen houdbaar model op de lange termijn. De tarieven zijn dit jaar al omgegaan en gratis laden is iets wat de komende jaren denk ik niet meer terug gaat komen.
Tesla heeft nooit gratis laden gehad. In het begin kon je het er voor iets van €2000 bijkopen en kon je onbeperkt laden. Toen iedereen dat deed hebben gewoon de prijs verhoogd en het inclusief gemaakt. Horst Luning heeft er eens een video aan gewijd en dat ze op de SuC gewoon verdienen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 01:26

_V_

Deveon schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:28:
Zover mij bekend maakt geen enkele leverancier cijfers bekend over enkel hun EV productie en/of investeringen. Renault en Nissan zijn ervaren en zullen er vast iets aan overhouden maar hebben duidelijk een "budget" aandrijflijn (niks mis mee, maar mist wel 3 fase en waterkoeling wat zich vertaalt tot een hogere batterydegration en minder snel laden).
Renault's Zoe kan wel met 3-fasen laden en heb nog niet vernomen dat de Zoe buitensporige degradatie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:50
_V_ schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 23:10:
[...]
Renault's Zoe kan wel met 3-fasen laden en heb nog niet vernomen dat de Zoe buitensporige degradatie heeft.
Nee, maar 43 kW AC laden is niet echt snel te noemen. Voordat mijn laadsnelheid onder de 50 kW zakt ben ik al weer op weg naar de volgende Supercharger..

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 14:56
Was vorige week in de Eifel (met de motor) en heb niet veel laadpalen gezien. Je ziet er ook bijna geen elektrische auto's rijden. Zal wel efficient (laag verbruik) rijden zijn op de buitenwegen daar.

Zijn de laadpalen bij vd Valk hotels normaal bereikbaar of staan deze achter slagbomen en zijn ze alleen voor gasten? Sinds dit jaar zit er ook een vd Valk in Tilburg (langs de A58) maar volgens de app alleen normale laders.
mux schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 16:33:
Nou, wij zijn een lang weekend weggeweest, en het is officieel: het is druk bij de (aantrekkelijke) laadpalen. Op de heenweg stond de laadpaal bij Lidl Maaseik vol, op de terugweg Lidl Tilburg ook vol. In beide gevallen niet heel erg; we wilden sowieso een keer de Fastned City in Tilburg uitproberen, en de andere kant op hebben we een klein beetje bijgeladen bij de Allego v/d Valk Heerlen om vervolgens bij Kaufland Aachen vol te druppelen.

En in de Eifel zelf hebben we met wisselend succes gratis langzaamlaadpalen uitgeprobeerd. Op zich een leuke service, maar waarom ze er toch telkens zo'n brakke backend achter gooien begrijp ik niet. Als de palen gratis zijn, maak ze dan gewoon plug&play!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het was dit weekend een feestdag/lang weekend, dus veel vakantieverkeer in de Eifel. We hebben voor het eerst echt 'veel' (voor Duitse begrippen) elektrische auto's gezien; meerdere Tesla's, een Zoe naast ons aan de traaglaadpaal in Blankenheim, etc. Normaal gesproken is het een grote uitzondering als je één elektrische auto ziet.

De laadpaal bij v/d Valk in Heerlen is wel op hun eigen terrein, er is een rolhek, maar volgens de bordjes is het 24/7 open. Is een gewone triple charger (efacec), van Allego dus Maingau werkte.

Verbruik in de Eifel is min of meer hetzelfde als op vlak land, niet schrikbarend veel verschil. Omdat je veel langzaam kan (moet) rijden worden de extra regeneratie-verliezen gecompenseerd. En ja, hoopjes motorrijders en - op de B258 - mensen die denken dat de Nordschleife wat langer doorloopt dan hij daadwerkelijk doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
En met de grote hoeveelheid model 3 autos gaat de supercharger netwerk gewoon een hoop geld binnen brengen en ja wij hebben gewoon betaal bij de aanschaf voor het netwerk. Er is echt niets gratis aan.

Maar goed het kost ook niet veel per kwh om een supercharger netwerk te hebben de kosten zitten in de palen maar daar heeft tesla een slimme oplossing voor om deze bij hotels te zetten waardoor hotel het voordeel hebben van meer klanten (wij gaan ook bijna elke keer als we laden even een kopje thee/koffie drinken heerlijk rust moment) en kosten voor het hotel zijn bijna nul. Behalve verlies van parkeer plaatsen. Maar dat weegt niet op tegen de grote voordelen van mensen die komen laden. En omdat tesla de palen zelf maken kosten ze stukken minder dan die van ABB die fastnet gebruikt. En omdat ze ook nog op mega schaal gemaakt worden zijn ook veel goedkoper.

Maar goed was bij de supercharger in Zwolle helemaal top zelf met aanhangwagen. Maar ook gewoon veel type 2 laders. Nog geen snel lader verder maar goed netjes voor een hotel.

En de nieuwe bij leidse dorp is ook top. Ex allego plek waar de paal weggehaald was. Nu een supercharger + 4 snelladers + 1 Chademo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
MeZZiN schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 09:36:
Maar goed het kost ook niet veel per kwh om een supercharger netwerk te hebben de kosten zitten in de palen
Kosten zitten in het vastrecht van de aansluiting...

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkrmr

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

looyenss schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 09:49:
[...]
Kosten zitten in het vastrecht van de aansluiting...
Volgens Stedin betaal je maar zo'n €60 per maand voor een 1750 kW aansluiting of €125 voor 3000 kW, en zo'n €40k to 50k aan aansluitkosten.

Meeste kosten zitten denk ik in de Transportvergoeding, €230 per maand, en vooral het variabele stuk, zo'n €1 tot €2 per kW per maand als ik de info in de brochure snap :? Voor een 1750 kW aansluiting dan dus €1750-3500 per maand?

Totaal dan zo'n €2k tot €4k per maand per locatie als ik het allemaal goed lees.

https://www.stedin.net/za...even-gv-elektriciteit.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
RichieB schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 07:40:
[...]

Nee, maar 43 kW AC laden is niet echt snel te noemen. Voordat mijn laadsnelheid onder de 50 kW zakt ben ik al weer op weg naar de volgende Supercharger..
@_V_ reageerde op de feitelijke onjuistheden over de aanwezigheid van een 3-fase lader en accukoeling (welke beiden aanwezig zijn in de Zoe). Leuk dat een tesla sneller kan laden, maar dat was het discussiepunt niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• looyenss
gauchov6 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 10:31:
[...]

Volgens Stedin betaal je maar zo'n €60 per maand voor een 1750 kW aansluiting of €125 voor 3000 kW, en zo'n €40k to 50k aan aansluitkosten.

Meeste kosten zitten denk ik in de Transportvergoeding, €230 per maand, en vooral het variabele stuk, zo'n €1 tot €2 per kW per maand als ik de info in de brochure snap :? Voor een 1750 kW aansluiting dan dus €1750-3500 per maand?

Totaal dan zo'n €2k tot €4k per maand per locatie als ik het allemaal goed lees.

En dat is exclusief een trafo als je die zelf nodig hebt (wat vaak het geval is zodra je boven de 200A aansluitwaarde komt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
MeZZiN schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 09:36:
En met de grote hoeveelheid model 3 autos gaat de supercharger netwerk gewoon een hoop geld binnen brengen en ja wij hebben gewoon betaal bij de aanschaf voor het netwerk. Er is echt niets gratis aan.

Maar goed het kost ook niet veel per kwh om een supercharger netwerk te hebben de kosten zitten in de palen maar daar heeft tesla een slimme oplossing voor om deze bij hotels te zetten waardoor hotel het voordeel hebben van meer klanten (wij gaan ook bijna elke keer als we laden even een kopje thee/koffie drinken heerlijk rust moment) en kosten voor het hotel zijn bijna nul. Behalve verlies van parkeer plaatsen. Maar dat weegt niet op tegen de grote voordelen van mensen die komen laden. En omdat tesla de palen zelf maken kosten ze stukken minder dan die van ABB die fastnet gebruikt. En omdat ze ook nog op mega schaal gemaakt worden zijn ook veel goedkoper.

Maar goed was bij de supercharger in Zwolle helemaal top zelf met aanhangwagen. Maar ook gewoon veel type 2 laders. Nog geen snel lader verder maar goed netjes voor een hotel.

En de nieuwe bij leidse dorp is ook top. Ex allego plek waar de paal weggehaald was. Nu een supercharger + 4 snelladers + 1 Chademo
Ok, je hebt er voor betaald in het verleden. Dat heeft Tesla qua cashflow destijds geholpen, nu krijgen ze niks meer van je, dus kosten jouw kWh Tesla out of pocket money.

Er zijn meer kosten dan de palen: onderhoud, communicatie er over, wellicht leges en vastrecht. En wellicht betalen ze ook pacht over de grond....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@jerh Huidige superchargers laten de communicatie aan de auto over (die toch 3g/LTE/Wifi aan boord heeft) dus dat kost niks.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
Tassadar32 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 10:46:
@jerh Huidige superchargers laten de communicatie aan de auto over (die toch 3g/LTE/Wifi aan boord heeft) dus dat kost niks.
Dat kost wel wat, denk je dat die 3g in de auto's gratis is? 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jerh
gauchov6 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 10:31:
[...]

De aansluitvergoeding zie over het hoofd zoals @looyenss aangaf. Dat tikt toch aardig door. Ze redden het volgens mij niet op het laagspanningsnet. Dus dan begint het met 78K per jaar volgens jouw brochure (goed gevonden).

Als je uitgaan van 8 stalls en 400 volt, dan heb je 1386 kVA en 1109 KW vermogen, dus afgerond 140 KW per aansluiting. Het vastrecht daarvan bedragt dan 712.000 euro per jaar. Moet je heel veel kWh voor verkopen om op break-even te komen.
Tassadar32 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 10:46:
Dat is een andere communicatie dan die ik bedoelde. Er moet contact met de hotels onderhouden worden, er zijn bellers die klagen dat iets het niet doet, er moet schoongehouden worden en dat moet dan afgestemd worden. Dat moet allemaal wel gedaan worden. Als alles uitbesteed is, is er toch iemand die moet zorgen dat het op het juiste niveau gebeurd dat Tesla wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
@jerh ik weet niet met welke gelijktijdigheid er wordt gerekend per paal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
looyenss schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 10:54:
@jerh ik weet niet met welke gelijktijdigheid er wordt gerekend per paal?
Ik ook niet, heb een omrekenaar ingevuld. Wellicht is er een overboeking, hoewel dat ging weg geloof ik. Anyway boven de 175 kVA, was het 712K vastgoed vergoeding per jaar, best een stevige prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Laatst online: 19-09 18:54

databeestje

Von PrutsHausen

Even een tussenstand voor de elektrische verkopen van de maand mei, het aantal is tot en met 27 mei 1862 stuks. De top 3 is nog steeds Hyundai, Kia, Tesla met op gepaste afstand Volkswagen. Het zit dicht op elkaar.

Wel is er speciale vermelding voor de tenaamstelling van 36 stuks Toyota Mirai en 4 stuks Hyundai Nexo. De waterstoof vloot groeit al aanzienlijk (dit is bijna een verdubbeling). dit moet de 16e zijn geweest volgens de grafiek.

[ Voor 3% gewijzigd door databeestje op 29-05-2019 11:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

@jerh Wacht, hoe kom je bij 712000 per jaar?

Eenmalige aansluitvergoeding bij 1-1,75MVA is €46700
Periodieke aansluitergoeding op middenspanning (ik gok dat ze daarop zitten puur omdat je geen HS trafo op een random plek kunt krijgen) is €712 per jaar
Transportvergoeding is €230/mnd + ca. €2,50/kW per contract.

Dan kom je dus op €46700 vast + 712 + 2760 + 42000 per jaar. En dat gaat er vanuit dat ze inderdaad de stalls allemaal vol kunnen voeden.

Als ik even redeneer vanuit een typisch geval bij mij in de buurt waar ik wel eens de rekening van heb gezien: kassen hebben vergelijkbare aansluitingen en betalen ruwweg 1/3e vastrecht, 2/3e elektriciteitsprijs. Elektriciteit is ~8ct/kWh voor ze, dus vastrecht komt neer op 4ct/kWh. Voor 50k per jaar wil je dus 1.25GWh uitgeven om op die prijs te komen, de capaciteit van een 1.4MVA aansluiting is 12.3GWh/jr, dus dan zit je op bijna precies 10% bezettingsgraad.

Met 700k/jr vastrecht zou een zakelijke grote aansluiting aanzienlijk duurder zijn dan een particuliere aansluiting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
[...]
Bij steeds meer Fastned locaties is het zelfs maar 38kW vanwege de infra voor die 175kW. Fijn als je een capabeler EV kan betalen, anders is maar terugvallen op (hybride) ICE waarmee ik bijvoorbeeld 1Km verderop binnen 5 minuten voor 700Km actieradius heb :+
Zelf rijd ik desondanks graag in m’n Zoe maar kan me goed voorstellen dat voor de massa geen optie is en iets beters nog veel te duur. Een auto van een bruto jaarsalaris of meer aanschaffen of privé leasen is over het algemeen toch niet het meest snuggere om te doen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
[...]

Wacht maar tot de SuC volstaat met zwarte Model 3 SR's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:15
bite schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 12:46:
[...]

Bij steeds meer Fastned locaties is het zelfs maar 38kW vanwege de infra voor die 175kW. Fijn als je een capabeler EV kan betalen, anders is maar terugvallen op (hybride) ICE waarmee ik bijvoorbeeld 1Km verderop binnen 5 minuten voor 700Km actieradius heb :+
Dat gaat in de toekomst nog wel een ding worden: lagere laadsnelheid omdat teveel auto's tegelijkertijd aan het laden zijn.
Een auto van een bruto jaarsalaris of meer aanschaffen of privé leasen is over het algemeen toch niet het meest snuggere om te doen denk ik.
Ligt eraan hoeveel spaargeld je hebt. Privé lease auto die bruto jaarsalaris of meer waard is, is zeker niet verstandig.
Maarja....ik vind privelease nooit verstandig, verkapte lening met een serieus financieel risico.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
mux schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:15:
@jerh Wacht, hoe kom je bij 712000 per jaar?

Eenmalige aansluitvergoeding bij 1-1,75MVA is €46700
Periodieke aansluitergoeding op middenspanning (ik gok dat ze daarop zitten puur omdat je geen HS trafo op een random plek kunt krijgen) is €712 per jaar
Transportvergoeding is €230/mnd + ca. €2,50/kW per contract.

Dan kom je dus op €46700 vast + 712 + 2760 + 42000 per jaar. En dat gaat er vanuit dat ze inderdaad de stalls allemaal vol kunnen voeden.

Als ik even redeneer vanuit een typisch geval bij mij in de buurt waar ik wel eens de rekening van heb gezien: kassen hebben vergelijkbare aansluitingen en betalen ruwweg 1/3e vastrecht, 2/3e elektriciteitsprijs. Elektriciteit is ~8ct/kWh voor ze, dus vastrecht komt neer op 4ct/kWh. Voor 50k per jaar wil je dus 1.25GWh uitgeven om op die prijs te komen, de capaciteit van een 1.4MVA aansluiting is 12.3GWh/jr, dus dan zit je op bijna precies 10% bezettingsgraad.

Met 700k/jr vastrecht zou een zakelijke grote aansluiting aanzienlijk duurder zijn dan een particuliere aansluiting!
Eh, omdat ik op het verkeerde been gezet wordt door de nullen vrees ik.
175 kVA t/m 1.750 kVA MS-distributie 712,0000 59,3333

staat er in de pdf van stein en ik las dat 712K, maar dat lijkt nu ik de andere pagina's heb bekeken toch 712 euro per jaar. Is een wat vreemde notatie, maar gezien de nullen had het anders 7.2 miljoen per jaar moeten zijn.

Heb de rekening hier nog even opgezocht, zakelijk grootverbruik en daar zitten we op afgerond inclusief alle kosten 7,7 cent per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ah, ok, dan ben ik nog niet gek geworden :)

Edit: @daemonix ja...

[ Voor 23% gewijzigd door mux op 29-05-2019 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
kdeboois schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 12:53:
[...]

Wacht maar tot de SuC volstaat met zwarte Model 3 SR's.
Sommige mensen vinden zwart mooi en hebben bewust voor zwart gekozen >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
mux schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 14:37:
Ah, ok, dan ben ik nog niet gek geworden :)
Je was het al? :P

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Tassadar32 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 14:39:
[...]

Sommige mensen vinden zwart mooi en hebben bewust voor zwart gekozen >:).
Ik heb helaas zwart moeten nemen omdat mijn rode helaas niet goed in elkaar geknutseld was maar obsidian black is toch stiekem best wel heeeeeeeeel heeel mooi.

Maar als de superchargers vol raken dan zetten ze er gewoon meer naast. Straks met alle model 3 verdient tesla toch leuk bij met het netwerk betaald door de model x en s gebruikers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Audi komt een S variant van de E-tron. Nu ben ik benieuwd wat ze met de prijzen gaan doen, immers de performance van de X is al goedkoper dan een fully outfitted normale E-tron...

https://www.autoweek.nl/a...rtikel/audi-e-tron-als-s/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-09 08:53
Verwijderd schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 16:42:
Audi komt een S variant van de E-tron. Nu ben ik benieuwd wat ze met de prijzen gaan doen, immers de performance van de X is al goedkoper dan een fully outfitted normale E-tron...

https://www.autoweek.nl/a...rtikel/audi-e-tron-als-s/
De basis E-tron is anders 11.000 euro goedkoper als de instap Model X. 75k vs 86k. Lijst prijzen kan je trouwens niet vergelijken, bij Audi gaat er immers nog korting vanaf.
(overigens kan je een Model X soweiso niet echt vergelijken met een E-tron, andere voor/-nadelen en duidelijk ander publiek)

Ik snap niet wat je er bij wint door een uiterste case voor te stellen (volle E-tron) en te vergelijken met een Performance Model X?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

AndRo555 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 16:56:
bij Audi gaat er immers nog korting vanaf.
Wat zou je er gemiddeld af krijgen dan?

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zolang een wagen niet vlot leverbaar is zal het nooit veel zijn. Maar was vorig weekend nog bij een Nissan dealer om eens een prijs te laten maken voor zo een blaadje van hen en die deed er direct nog eens ~10% vanaf nadat er al een promo prijs was afgegaan. iets wat een jaar of 2 terug helemaal niet kon door de grote achterstand in productie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-09 08:53
TucanoItaly schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 17:12:
[...]

Wat zou je er gemiddeld af krijgen dan?
~8% van catalogus begin dit jaar (vlak na de launch). Misschien nu wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:45
mux schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 08:27:
Het was dit weekend een feestdag/lang weekend, dus veel vakantieverkeer in de Eifel. We hebben voor het eerst echt 'veel' (voor Duitse begrippen) elektrische auto's gezien; meerdere Tesla's, een Zoe naast ons aan de traaglaadpaal in Blankenheim, etc. Normaal gesproken is het een grote uitzondering als je één elektrische auto ziet.

De laadpaal bij v/d Valk in Heerlen is wel op hun eigen terrein, er is een rolhek, maar volgens de bordjes is het 24/7 open. Is een gewone triple charger (efacec), van Allego dus Maingau werkte.

Verbruik in de Eifel is min of meer hetzelfde als op vlak land, niet schrikbarend veel verschil. Omdat je veel langzaam kan (moet) rijden worden de extra regeneratie-verliezen gecompenseerd. En ja, hoopjes motorrijders en - op de B258 - mensen die denken dat de Nordschleife wat langer doorloopt dan hij daadwerkelijk doet.
Hoe is het Chademo laden in de Eiffel geregeld? Ga van de zomer weekje naar Monschau en heb in de buurt van de accommodatie geen laadpaal ed staan. Ook geen mogelijkheid tot Granny charging. Zag wel twee snelladers in de buurt staan, maar ben een beetje bang dat die constant vol staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Dat valt wel mee, wij kunnen eigenlijk altijd wel terecht (zelfs overdag) bij Nissan Autohaus Kirch in Höfen (ietsjes verderop ten zuiden van Monschau). Die is ook gratis. De nieuwe laadpaal *in* Monschau zijn we nog niet geweest, die staat er pas een paar maandjes.

Let wel; dit zijn de enige snelladers in de HELE EIFEL. De volgende snellader is praktisch aan de andere kant van de bergen.

Als je in Monschau zit kun je eventueel nog uitwijken naar Aachen, daar staan meerdere snelladers. Die in de parkeergarage van de Kaufland hebben we nu 2 keer gestaan (laatste keer stond een e-up ernaast). Die bij Edeka Hatlé was de laatste keer niet werkend en die naast het spoor was heel zwaar in gebruik door taxi's/gemeentemensen.

Wij hebben deze keer ook de Energie Nordeifel-palen geprobeerd (traagladers) met de TankE-app. Dit werkt... een beetje. 1 keer mis, 2 keer raak. Als je bijvoorbeeld naar Hellenthal of Schleiden gaat kun je daar bijladen terwijl je de lokale toeristiek bekijkt of de Oleftalsperre rondloopt (is best leuk!).

Kijk uit met laadpalen die betaald zijn; ze hebben in Duitsland weliswaar een wet dat je overal moet kunnen betalen ook zonder apps of passen (dus vaak met een paypal-betaling via 'ad-hoc ladezugang'), maar geen wet die zegt dat het laden dan daadwerkelijk moet werken. Menig comment op chargemap waarbij mensen hebben betaald en vervolgens de paal niet werd vrijgegeven. Je kunt het beste gokken op gratis palen of palen waarop je Plugsurfing/TNM-pas werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
TNM rekende bij mij in Duitsland mooi 21% bovenop het Paypal tarief. Toch maar gegokt op de goedkopere optie en het werkte gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Blokker_1999 je kreeg er spontaan 4 DUIZEND euro van af?! Wow...

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-09 16:03
AndRo555 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 16:56:
[...]
(overigens kan je een Model X soweiso niet echt vergelijken met een E-tron, andere voor/-nadelen en duidelijk ander publiek)
Audi e-tron is comfortabeler en heeft een mooier interieur. Laadsnelheid is nog sneller. Verder wordt ie eigenlijk op alle vlakken overklast door de X, die is lichtjaren vooruit hoewel ie 4 jaar ouder is. En dan is een Model 3 weer duidelijk moderner dan een X...

Een iPace is trouwens ook de betere auto en de betere EV, als je hem vergelijkt met de e-tron...

VAG en Mercedes hebben de boot heel stevig gemist. Van Ze Germans doet alleen BMW een beetje mee met hun wereldleider positie qua carbon-reinforced plastic fiber; zij kunnen de lichtste EVs maken.

EV is voor de Duitse auto-industrie 1 grote afgang. Tot nog toe.

[ Voor 8% gewijzigd door Dieken Taffert op 30-05-2019 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Dieken Taffert schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 09:05:
[...]

Audi e-tron is comfortabeler en heeft een mooier interieur. Laadsnelheid is nog sneller.
Als je de laadsnelheid in km/u uitdrukt (bijv. hoe lang moet je laden om weer 250km te kunnen rijden) dan is de Model X sneller. Dus ook daarmee legt de e-tron het af.
Van Ze Germans doet alleen BMW een beetje mee met hun wereldleider positie qua carbon-reinforced plastic fiber; zij kunnen de lichtste EVs maken.
Het was een leuk idee om een lichtere EV te maken zodat hij verder kan rijden, maar het blijkt dat hij daardoor ook minder regenereert. Het zuingheidseffect wordt dus bijna opgeheven. Wat je dan overhoudt zijn veel hogere ontwikkel en productiekosten. 8)7
EV is voor de Duitse auto-industrie 1 grote afgang. Tot nog toe.
Amen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:24

PeaceNlove

Deugleuter

Regenereert een i3 niet ook veel minder door de achterwiel aandrijving? Remmen doe je tenslotte voornamelijk op de voorwielen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
TucanoItaly schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 22:49:
In Duitsland is het heel normaal om 10 - 35% korting op een fossiele auto te krijgen, afhankelijk van hoe courant en gevraagd een model is. Lijkt me uiteindelijk ook logisch dat zich dit bij elektro auto's voordoet als de productie eenmaal op gang is. Sowieso zal je als consument stevig moeten onderhandelen omdat de afschrijving op een elektro auto anders veel te hoog wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TucanoItaly schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 22:49:
Ik zou de offerte thuis moeten terugzoeken (had de prijs niet gevraagd met de intentie te kopen maar heb mijn intentie ook niet aan de verkoper duidelijk gemaakt) maar op een wagen van 41k catalogusprijs zat met de actie van Nissan en de korting van de dealer ergens rond de 7k a 8k aan korting als ik me niet vergis. En daarbovenop een gratis wallbox van 650 euro. Als ik die niet wenste kon dat bedrag ook nog eens van de wagen af.

En dan denk ik direct: de verkoop van de LEAF in België (en mogelijk Europa) is aan het dalen aangezien men zonder aandringen al grote kortingen geeft. Even doorduwen en daar kan volgens mij nog wel wat van af.

Vond het wel spijtig want de mensen bij die dealer lijken enthousiast over EVs maar hebben nog altijd beperkte kennis van die wagens. Zo wist hij wel dat er vooraan onder de motorkap een motor, inverter en batterijlader zit, maar dacht dat die lader voor de 12V batterij was en leek hij ook niet te weten dat er voor snelladen verschillende standaarden bestaan en dat Nissan met zijn CHAdeMO gebruik maakt van een standaard die stilaan ten einde is in Europa.
gold_dust schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 09:53:
[...]

In Duitsland is het heel normaal om 10 - 35% korting op een fossiele auto te krijgen, afhankelijk van hoe courant en gevraagd een model is. Lijkt me uiteindelijk ook logisch dat zich dit bij elektro auto's voordoet als de productie eenmaal op gang is. Sowieso zal je als consument stevig moeten onderhandelen omdat de afschrijving op een elektro auto anders veel te hoog wordt.
Is natuurlijk ook heel afhankelijk van het merk. Sommige merken zetten een vrij grote marge op de catalogusprijs zodat ze onmiddelijk een grote korting kunnen geven zodat ze beter overkomen dan merken die een kleinere marge hanteren en dus moeilijker korting kunnen geven.

[ Voor 23% gewijzigd door Blokker_1999 op 30-05-2019 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
RichieB schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 09:34:
[...]

Als je de laadsnelheid in km/u uitdrukt (bijv. hoe lang moet je laden om weer 250km te kunnen rijden) dan is de Model X sneller. Dus ook daarmee legt de e-tron het af.
Dat is maar net hoe je het bekijkt. Die 250 km schiet net boven het deel waarbij de Audi op volle snelheid kan laden.

Als je de vergelijking bij 220 km doet is de Audi e-tron sneller. De Audi e-tron heeft 83.6 kWh bruikbare batterijcapaciteit. Het laden gaat zeer snel tot 67 kWh en bij 130 km/h kom je dan, volgens de Nextmove test verbruikt, zo’n 243 km ver. Houden we 23 km over voor calamiteiten en dan ben je volgens mij sneller weg dan de Model X.

Bij EV Database hebben ze het over een 10-80% tijd van 38 minuten voor de Standard Range Model X en 24 minuten voor de Audi e-tron. Hoever de Standard Range komt is nog even afwachten want die gaan vanaf volgende maand geleverd worden volgens mij. Tesla heeft volgens mij zo’n 10-15% betere efficiency aangekondigd maar met de huidige verbruik en de effectief te gebruiken 72,5 kWh kom je zeker 300 km ver na die 38 minuten. De Audi is dan al 14 minuten onderweg naar de volgende lader die dan niet verder mag liggen dan 240 km.

[ Voor 25% gewijzigd door kdeboois op 30-05-2019 10:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
RichieB schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 09:34:
[...]
Het was een leuk idee om een lichtere EV te maken zodat hij verder kan rijden, maar het blijkt dat hij daardoor ook minder regenereert. Het zuingheidseffect wordt dus bijna opgeheven. Wat je dan overhoudt zijn veel hogere ontwikkel en productiekosten. 8)7
Denk je echt dat meer gewicht beter is? Energie die je niet gebruikt om de auto in beweging te krijgen hoef je ook niet terug te winnen of te verliezen met remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Supersnel laden is ook niet goed voor je accu. Je kunt je dus afvragen of de Audi e-tron accu qua levensduur in de buurt kan komen van de levensduur van en Tesla accu, die bewezen lang is. Nu is Audi ook niet het merk dat betrouwbaarheid erg belangrijk vindt, de laatste 20 jaar ofzo...

Meer gewicht is niet gunstig voor een EV, hoe dan ook niet. Je regenereert minder maar hij is overall zeker zuiniger met minder gewicht. Niet voor niets gebruikt Tesla aluminium voor zijn model S en X. En Jaguar voor de iPace. De enige EV in het topsegment die standaard lomp zware low-tech materialen gebruikt, is volgens mij de Audi e-tron. De dinosaurus van EV-land.

Wat CFRP heeft BMW een uitstekende troef in handen. Een technologisch hoogstandje, de enige die naast Tesla een ECHTE troef in handen heeft. De Koreanen volgen slechts, maar zijn ook als volgers veel verder dan Ze Germans minus BMW...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De eerste auto die on par is met de Model S zal de Porsche Taycan zijn (waarschijnlijk). Echter mis je dan nog steeds SUC en ook de OTA updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 18:47
Dieken Taffert schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 13:06:
Supersnel laden is ook niet goed voor je accu. Je kunt je dus afvragen of de Audi e-tron accu qua levensduur in de buurt kan komen van de levensduur van en Tesla accu, die bewezen lang is. Nu is Audi ook niet het merk dat betrouwbaarheid erg belangrijk vindt, de laatste 20 jaar ofzo...
Het is de warmte die slecht is voor je accu. De truc is dat je die warmte er net zo snel uit kan halen als het er in komt. Sneller laden is meer warmte.
Met laden is dat extra lastig, omdat je dan geen rijwind hebt.
Snel laden is dan ook vooral afhankelijk van het koelsysteem van de accu.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
RocketKoen schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 13:23:
[...]
Het is de warmte die slecht is voor je accu. De truc is dat je die warmte er net zo snel uit kan halen als het er in komt. Sneller laden is meer warmte.
Met laden is dat extra lastig, omdat je dan geen rijwind hebt.
Snel laden is dan ook vooral afhankelijk van het koelsysteem van de accu.
Jep. En hoe warm je accu wordt hangt ook af van met hoeveel kW je laadt vs. accucapaciteit in kWh. Als je een Tesla P90D oplaadt met 90 KW, wordt de accu (los van koeling etc.) veel minder warm dan wanneer je datzelfde doet met een auto met een kleine accu. Pakweg een Renault Twizy.

De Duitsers scheppen graag op met enorme laadsnelheden, de Porsche Taycan zou met 350 kW ofzo opgeladen kunnen worden, maar ga dat maar eens koelen. Succes. Waarschijnlijk betekent het vooral dat de levensduur van die accu bij regelmatig snelladen dramatisch afneemt.

[ Voor 17% gewijzigd door Dieken Taffert op 30-05-2019 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
BMW had destijds een aardige voorsprong (op alles muv Tesla), ze hebben er alleen niks mee gedaan (huidige i3 is nagenoeg hetzelfde als de eerste). Nu lopen ze achter. Gewicht helpt bij een stadsauto maar CW-waarde is veel belangrijker (snelweg).

Koreanen, hebben heel goede ev's gemaakt (soul komt er ook aan) met flinke range en zuinig, maar zijn nog steeds omgebouwde ICE's en niet echt connected..... maar wel verdomd goed gedaan.

VW... daar verwacht ik het meeste van, echt EV platform, connected, OTA updates, realtime navi, laden bij ionity (vw's superchargernetwerk), etc ..... gewoon goed afgekeken....

Maar ze gaan allemaal last krijgen van de accu-bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
prettig schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 13:25:
BMW had destijds een aardige voorsprong (op alles muv Tesla), ze hebben er alleen niks mee gedaan (huidige i3 is nagenoeg hetzelfde als de eerste). Nu lopen ze achter. Gewicht helpt bij een stadsauto maar CW-waarde is veel belangrijker (snelweg).
CW-waarde is peanuts, het is ongelofelijk simpel om een gestroomlijnde auto te maken. Gewicht is veel moeilijker. En die voorsprong heeft BMW nog steeds, of ken jij voorbeelden van andere zeer lichte EVs door toepassing van hightech materialen?

Tesla gebruikt op zijn duurdere modellen aluminium, maar dat is alsnog veel zwaarder dan CFRP. En CFRP zit op een autootje van 40k, aluminium vind je op EVs van rond de ton...

Dus nee, klopt niet.
Koreanen, hebben heel goede ev's gemaakt (soul komt er ook aan) met flinke range en zuinig, maar zijn nog steeds omgebouwde ICE's en niet echt connected..... maar wel verdomd goed gedaan.
Wat is er onderscheidend? Een grotere accu er in stoppen is simpel, dat zou BMW ook kunnen doen. Je moet alleen verlies willen maken op je auto, zoals Opel met de Ampera-e of Kia's en Hyundai.
VW... daar verwacht ik het meeste van, echt EV platform, connected, OTA updates, realtime navi, laden bij ionity (vw's superchargernetwerk), etc ..... gewoon goed afgekeken....
Echte EV platformen zijn er al HEEL lang. Daar werken alle grotere merken aan. Geen reden om meer van VW te verwachten.

Ionity is niet van VW, maar ook van BMW, Mercedes, etc. etc. Met Tesla's SC netwerk is dat niet te vergelijken.
Maar ze gaan allemaal last krijgen van de accu-bottleneck.
Nee. Of althans, in heel verschillende mate. Tesla heeft zijn eigen accu-fabrieken en gebruikt accu's die veel geavanceerder zijn en waarin veel minder cobalt wordt gebruikt...

Ook hier heb je weer Tesla dat ver voorop loopt en in de verte sloft de rest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 18:47
Dieken Taffert schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 13:25:
[...]

Jep. En hoe warm je accu wordt hangt ook af van met hoeveel kW je laadt vs. accucapaciteit in kWh. Als je een Tesla P90D oplaadt met 90 KW, wordt de accu (los van koeling etc.) veel minder warm dan wanneer je datzelfde doet met een auto met een kleine accu. Pakweg een Renault Twizy.
De C waarde is een redelijke indicatie. Maar het klopt niet helemaal. Een grotere accu betekent meer massa. Bij hetzelfde vermogen krijg je dus een lagere temperatuur. En meer koel oppervlakte.

Wat Porsche doet met de taycan om aan die 350kW te komen is een 2x zo hoge accu spanning. Daardoor is de stroom, en dus de hoeveelheid warmte, gelijk aan een Tesla die met 175kW laadt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Dieken Taffert schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 13:25:
[...]

Hoe werkt dat dan bij de mini batterij van een Outlander als die aan de snellader hangt ?

Alles staat en valt met koeling. Het is alleen erg lastig omdat je het ene moment de batterij heel efficiënt wil verwarmen en het volgende moment hem zo snel als mogelijk wil koelen.

De laadbeperking zit volgens mij puur in het koelsysteem en daarom zakt dit boven de 50% zo snel in bij een Tesla. De Audi heeft juist de volledige focus op het koelsysteem en kan daarom tot 80% van de beschikbare capaciteit op vol vermogen koelen. De airco staat dan op vol vermogen te koelen en het vloeistof koelsysteem bepaald hoeveel vermogen er onttrokken kan worden.

Bijvoorbeeld Nissan heeft de batterij goed geïsoleerd en krijgt hem zeer efficiënt op de ideale temperatuur. Alleen met snelladen is dat hun achilleshiel. Ik heb YT’s gezien van buitentemperaturen van -18 graden en de Leafspy die de batterij op 45 graden had staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Dieken Taffert schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 13:33:
[...]

CW-waarde is peanuts, het is ongelofelijk simpel om een gestroomlijnde auto te maken. Gewicht is veel moeilijker. En die voorsprong heeft BMW nog steeds, of ken jij voorbeelden van andere zeer lichte EVs door toepassing van hightech materialen?

Tesla gebruikt op zijn duurdere modellen aluminium, maar dat is alsnog veel zwaarder dan CFRP. En CFRP zit op een autootje van 40k, aluminium vind je op EVs van rond de ton...

Dus nee, klopt niet.

[...]

Wat is er onderscheidend? Een grotere accu er in stoppen is simpel, dat zou BMW ook kunnen doen. Je moet alleen verlies willen maken op je auto, zoals Opel met de Ampera-e of Kia's en Hyundai.

[...]

Echte EV platformen zijn er al HEEL lang. Daar werken alle grotere merken aan. Geen reden om meer van VW te verwachten.

Ionity is niet van VW, maar ook van BMW, Mercedes, etc. etc. Met Tesla's SC netwerk is dat niet te vergelijken.

[...]

Nee. Of althans, in heel verschillende mate. Tesla heeft zijn eigen accu-fabrieken en gebruikt accu's die veel geavanceerder zijn en waarin veel minder cobalt wordt gebruikt...

Ook hier heb je weer Tesla dat ver voorop loopt en in de verte sloft de rest...
CW waarde maakt heel veel uit op hogere snelheid.
Gewicht is een constante factor, luchtweerstand loopt heel hard op naarmate de snelheid hoger wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
De lichte BMW i3 had natuurlijk wat last van het ‘diminishing returns’ effect. De auto heel licht maken ter compensatie van een zware batterij. Kost veel, brengt minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
kdeboois schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 13:54:
[...]

Hoe werkt dat dan bij de mini batterij van een Outlander als die aan de snellader hangt ?

Alles staat en valt met koeling. Het is alleen erg lastig omdat je het ene moment de batterij heel efficiënt wil verwarmen en het volgende moment hem zo snel als mogelijk wil koelen.

De laadbeperking zit volgens mij puur in het koelsysteem en daarom zakt dit boven de 50% zo snel in bij een Tesla. De Audi heeft juist de volledige focus op het koelsysteem en kan daarom tot 80% van de beschikbare capaciteit op vol vermogen koelen. De airco staat dan op vol vermogen te koelen en het vloeistof koelsysteem bepaald hoeveel vermogen er onttrokken kan worden.

Bijvoorbeeld Nissan heeft de batterij goed geïsoleerd en krijgt hem zeer efficiënt op de ideale temperatuur. Alleen met snelladen is dat hun achilleshiel. Ik heb YT’s gezien van buitentemperaturen van -18 graden en de Leafspy die de batterij op 45 graden had staan.
Een Nissan Leaf heeft toch geen vloeistofgekoelde/verwarmde accu? Vandaar dat Leaf accu's een relatief korte levensduur hebben.

Tesla heeft heel veel geïnvesteerd in temperatuurmanagement van de accu's. Klinkt een beetje als een PR verhaal van Audi... gezien de slechte betrouwbaarheid van het gemiddelde vierwielige product uit Ingolstadt, zou ik zelf eerder verwachten dat ze daar (weer) op beknibbelen.

En die Audi gebruikt een relatief groot deel van zijn accu niet, vandaar dat je tot een hoog % capaciteit snel kan laden. Zo heb ik begrepen uit een test die ik heb gelezen (Auto Review of Top Gear meen ik).
prettig schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 13:55:
[...]

CW waarde maakt heel veel uit op hogere snelheid.
Gewicht is een constante factor, luchtweerstand loopt heel hard op naarmate de snelheid hoger wordt.
Klopt. Maarre, wat is je punt?

CW waarde heeft een prijs. Namelijk dat je auto relatief lang en laag wordt. BMW wilde graag een functioneel urban vehicle neerzetten, dat compact en van binnen ruim moest zijn. Draaicirkel van minder dan 10 m, lengte van 4 m en een ruimtelijke gewaarwording van binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 13:44
Wat zijn jullie ervaringen met thuisladen via 230 volt aansluiting. Thuis of op bezoek? Waar ik vooral benieuwd naar ben is of je bij jullie auto’s de laadstroom kan kiezen als je gaat laden. Zeker een gewoon stopcontact wil je niet overbelasten, maar ook bij een laadpaal op het werk zou ik liever wat trager laden voor behoud van mijn accu.

Kunnen jullie de voorverwarming van jullie auto via de app ook gebruiken als je op een gewoon 230 volt stopcontact moet laden?

Achtergrond is ook omdat we bij ons huurhuis vermoedelijk voorlopig geen laadpaal mogen zetten. Aanleg van een gewoon buitenstopcontact van 230 volt zou dan mogelijk voorlopig een (traag) laad alternatief kunnen zijn voor een laadpaal, mits je de laadstroom kan verlagen die daaroverheen moet.

[ Voor 14% gewijzigd door ucsdcom op 30-05-2019 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
kdeboois schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 14:04:
De lichte BMW i3 had natuurlijk wat last van het ‘diminishing returns’ effect. De auto heel licht maken ter compensatie van een zware batterij. Kost veel, brengt minder.
Dat klinkt niet logisch. Kun je dat uitleggen? Het lijkt mij superslim om het extra gewicht van de auto te compenseren door "Leichtbau". Dat maakt je auto relatief zuinig, wendbaar, snel qua acceleratie, remt beter.. heel veel voordelen t.o.v. andere BEVs. Dat de accu in de bodem ligt, betekent dat je een laag zwaartepunt hebt. Dan is je wegligging bij gelijk gewicht t.o.v. een benzine-auto beter... niet onbelangrijk, als je er een BMW logo op wil plakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:24

PeaceNlove

Deugleuter

ucsdcom schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 14:09:
Wat zijn jullie ervaringen met thuisladen via 230 volt aansluiting. Thuis of op bezoek? Waar ik vooral benieuwd naar ben is of je bij jullie auto’s de laadstroom kan kiezen als je gaat laden. Zeker een gewoon stopcontact wil je niet overbelasten, maar ook bij een laadpaal op het werk zou ik liever wat trager laden voor behoud van mijn accu.

Kunnen jullie de voorverwarming van jullie auto via de app ook gebruiken als je op een gewoon 230 volt stopcontact moet laden?

Achtergrond is ook omdat we bij ons huurhuis vermoedelijk voorlopig geen laadpaal mogen zetten. Aanleg van een gewoon buitenstopcontact van 230 volt zou dan mogelijk voorlopig een (traag) laad alternatief kunnen zijn voor een laadpaal, mits je de laadstroom kan verlagen die daaroverheen moet.
Ik heb mijn Kia e-Niro de 1e week thuis geladen. De laadkabel kon ik instellen op 8A, 10A en 12A. Volgens mij kon ik de auto nog lager dan dat instellen. Ik heb er niet mee voorverwarmd. Het laden ging goed, geen heet stopcontact en ik kon voldoende bijladen, maar de accu van leeg naar vol in een nacht gaat natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Dieken Taffert schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 14:06:
[...]

Een Nissan Leaf heeft toch geen vloeistofgekoelde/verwarmde accu?
Waar stel ik dat dan ?
Dieken Taffert schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 14:10:
[...]

Dat klinkt niet logisch. Kun je dat uitleggen? Het lijkt mij superslim om het extra gewicht van de auto te compenseren door "Leichtbau". Dat maakt je auto relatief zuinig, wendbaar, snel qua acceleratie, remt beter.. heel veel voordelen t.o.v. andere BEVs. Dat de accu in de bodem ligt, betekent dat je een laag zwaartepunt hebt. Dan is je wegligging bij gelijk gewicht t.o.v. een benzine-auto beter... niet onbelangrijk, als je er een BMW logo op wil plakken.
De investering van BMW vs de winst in efficiency. Het kost meer dan dat het oplevert. Kijk naar de stalen e-Niro. Zwaar & efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

kdeboois schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 13:54:
[...]
Dat "zakt in boven 50%" is relatief; tot boven 80% SoC laadt een Model 3 nog steeds met meer dan 50 kW.
Het accu koelsysteem van een 3 is ook gekoppeld, dus als je DC snel-laad staat de airco ook vol te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
kdeboois schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 14:15:
[...]

Waar stel ik dat dan ?
[...]

De investering van BMW vs de winst in efficiency. Het kost meer dan dat het oplevert. Kijk naar de stalen e-Niro. Zwaar & efficiënt.
Ja weten ze inmiddels ook zelf bij bmw...... hun nieuwe EV's worden niet meer van "plastic" maar metaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga nog eens praten met je verhuurder, ook vertellen dat zijn huis straks beter verhuurbaar is en dat je wellicht best een kleine opslag wilt betalen als hij de laadpaal ophangt.

Hij mag het je overigens niet verbieden een laadpaal te plaatsen, het is alleen zonde van je geld om het zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig

Blauw 16A stopcontact aanleggen, Tesla model 3 thuislader (UMC) kopen. Kun je 16A laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
prettig schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 14:22:
[...]

Ja weten ze inmiddels ook zelf bij bmw...... hun nieuwe EV's worden niet meer van "plastic" maar metaal.
Onwaar. Er wordt minder CFRP gebruikt, maar dat wordt nog wel gebruikt.
Je zei:
Het gebrek aan regulering van de temperatuur is juist een bekend zwak punt van de Leaf....

Dat de accu 45 graden kan worden bij een temp. van -18 lijkt mij weinig bijzonder. Als je de elektromotor-accu stevig aanspreekt, gaat de temperatuur vlot omhoog.

Kijk eens naar de temperatuur bij 30 graden en flink doorrijden.
BMW i3 is zuiniger dan de e-Niro. Dat terwijl de aandrijflijn veel ouder is. Tesla Model 3 heeft ook duidelijk efficiëntere motoren dan de S en X (worden geüpgrade), efficiëntie hangt van meer af dan gewicht.

Toen de i3 uitkwam was het zo'n beetje de zuinigste EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
@Dieken Taffert We zeggen hetzelfde volgens mij. Wel leuk om gewoon wat langs elkaar heen te typen, maar weinig nuttig om tot een conclusie te komen.

Ja de i3 was efficiënt maar de meerkosten wegen niet op tegen de gewonnen efficiency. Meer dan op 3 manieren ga ik het niet opschrijven. Wat ik beschrijf over de Nissan is ‘het’ probleem en niet één of ander voordeel wat ik aan het beschrijven ben. Tesla zit natuurlijk met alles op fysische grenzen buigende hoogte.

Fijne avond !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen :Y

Als je een buitenstopcontact kan ophangen, kan je ook een compact laadpunt ophangen (dat is immers niet meer dan een "stopcontact+"). Laadpunt in de schuur, lange kabel, etc. Daar valt wel iets op te verzinnen. Met een stekkerlader komt er plm 10km/u bij.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024

Alles hangt toch af van de interne lader (omvormer) van de EV zelf.
Als je een 1-f 32A omvormer hebt (zoals de Kona EV of de e-Niro beprkt deze toch al het AC laden tot 7.2 kW. Dat kan je moeilijk snel laden en nefast voor de levensduur van de accu noemen.
We hebben nu een thuislaadpaal van 1-f 32A x 230V en de laadpalen op het werk zijn AC 3f-11 kW waardoor de laadsnelheid er maar half zo snel is dan aan de thuislaadpaal. Binnenkort komen er 3f-22 kW laadpalen en dan gaat het laden nog maar zo snel als op de thuislaadpaal. Semi snelladen (DC50) doen we slechts sporadisch (één keer per week tot één keer om de 14 dagen) en dat gaat al 6 keer sneller dan AC laden. De EV heeft nergens last van. :) . En een app heeft onze EV niet.
De garantie op de accu is langer dan de gebruiksduur van de EV zelf. En die geven ze heus niet als een accu voortijdig en in grote getale (dus voor aflopen van de garantie) onder de 80% zou duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 13:44
IvoB2 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 19:08:
[...]

Alles hangt toch af van de interne lader (omvormer) van de EV zelf.
Als je een 1-f 32A omvormer hebt (zoals de Kona EV of de e-Niro beprkt deze toch al het AC laden tot 7.2 kW. Dat kan je moeilijk snel laden en nefast voor de levensduur van de accu noemen.
We hebben nu een thuislaadpaal van 1-f 32A x 230V en de laadpalen op het werk zijn AC 3f-11 kW waardoor de laadsnelheid er maar half zo snel is dan aan de thuislaadpaal. Binnenkort komen er 3f-22 kW laadpalen en dan gaat het laden nog maar zo snel als op de thuislaadpaal. Semi snelladen (DC50) doen we slechts sporadisch (één keer per week tot één keer om de 14 dagen) en dat gaat al 6 keer sneller dan AC laden. De EV heeft nergens last van. :) . En een app heeft onze EV niet.
De garantie op de accu is langer dan de gebruiksduur van de EV zelf. En die geven ze heus niet als een accu voortijdig en in grote getale (dus voor aflopen van de garantie) onder de 80% zou duiken.
Dank voor de reacties tot nu toe! Ik ben nog wel benieuwd of de laadsterkte bij andere EV’s ook in te stellen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
ucsdcom schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 20:34:
[...]

Dank voor de reacties tot nu toe! Ik ben nog wel benieuwd of de laadsterkte bij andere EV’s ook in te stellen is.
Voor alle duidelijkheid:
De laadsterkte is in een Kona EV en een e-Niro is niet zelf in te stellen.
Dat hangt af van de laadkabel (bij de Kona Ev en e-Niro bijgeleverde stekkerkabel 8-10-12A) of de laadpaal (bij loadbalancing automatisch tussen 6A en 16 of 32A, afhankelijk hoe de laadpaal is afgezekerd).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• databeestje
  • Laatst online: 19-09 18:54

databeestje

Von PrutsHausen

Vraag anders een blauwe 16A mennekes buitenstopcontact op een aparte groep, of een 3fase rode mennekes stekker op een apart groep (als je 3 fasen hebt). Als dat iets van 750 euro kost dan kan je op die plug prima een laadpaal aankoppelen. En als je weg gaat neem je de laadpaal mee :)

Als je op vakantie gaat zet je de groep in de meterkast gewoon uit. Misschien kan je ze ook wel zo gek krijgen om er een kWh meter tussen te zetten. Dat is een geldige methode om laadkosten te declareren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

IvoB2 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 20:41:
[...]

Voor alle duidelijkheid:
De laadsterkte is in een Kona EV en een e-Niro is niet zelf in te stellen.
Toch wel hoor. EV menu -> oplaadinstellingen -> laadstroom. Die kun je op verschillende standen zetten, maar niet duidelijk hoeveel Ampère ie bij welke stand pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik leer hier met de minuut bij.
Kan je die standen dan niet uittesten door een stand te kiezen en dan telkens te zien aan welke snelheid hij laadt? Dan zou je daar ong. het aantal A uit kunnen afleiden?
Wel een beetje onnozel dat ze ipv een "stand" er het aantal A niet bijzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Heb nu de model 3 UMC (de thuislader)....... lachen, die kan dus schuko of 16A (3,7kw) op blauwe stekker en er was/is zelfs een 32A blauwe stekker plugin (geen idee of die nog te koop is)....... dus 7,4 kw laden met de thuislader.

Er is ook een 3 fase (rode mennekes stekker) thuislader (tot 32A), al geregeld.

Heb dus gewoon een laadpaal in de frunk liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:27
Wij hebben een aantal maanden de Zoë opgeladen met een granny charger via een stopcontact in de schuur. Duurde iets van 10u om vol te laden, maar was prima voor ons gebruik (100km per dag). Nu wel een laadpaal voor sneller en efficiënter laden, kunnen hem ook nog in de avond na werk weer gebruiken indien nodig :)
Pagina: 1 ... 95 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.