Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
schatting, je kunt hem bestellen op de NL site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:43
Je kunt hem inderdaad bestellen, maar in de pre-order voorwaarden staat (licht verdekt) omschreven dat de prijzen nog kunnen wijzigen en dat je pas een definitieve prijs krijgt als de levering nadert...

https://www.tesla.com/nl_...&country=NL&model_code=my

[ Voor 19% gewijzigd door Mar.tin op 26-05-2019 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:33
prettig schreef op zondag 26 mei 2019 @ 09:39:
Tesla GOM is niet echt afhankelijk van de airco/verwaming (hij kent ook geen ECO stand).
[...]
De Tesla Model S heeft een "range mode" waarbij de airco ook in een soort economische stand wordt gezet. De Model 3 heeft die mode kennelijk niet.

[ Voor 16% gewijzigd door RichieB op 26-05-2019 22:50 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Toch hebben we de hoogste dichtheid van laadpalen van alle landen wereldwijd. We zijn er nog niet, maar in grote steden zijn we toch al een stukje op weg.

Alleen daarom al zou strategisch plaatsen in veel (kleine) gemeentes, kleine stadjes en dorpskernen veel hoger op de politieke agenda moeten komen. In het kader van gastvrijheid alleen al.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
Hachy schreef op zondag 26 mei 2019 @ 23:18:
Toch hebben we de hoogste dichtheid van laadpalen van alle landen wereldwijd. We zijn er nog niet, maar in grote steden zijn we toch al een stukje op weg.

Alleen daarom al zou strategisch plaatsen in veel (kleine) gemeentes, kleine stadjes en dorpskernen veel hoger op de politieke agenda moeten komen. In het kader van gastvrijheid alleen al.
en boven zwolle...

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

In Drenthe en Groningen is het heus niet slecht hoor, op de snelweg ben je niet vaak verder dan 10-15km van een snellader.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:18
assje schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 09:38:
Als mij Leaf verkocht is zal ik het je vertellen (dan weet ik de echte afschrijving) maar ik verwacht voor de afgelopen 2 jaar en 50.000km onder de €0,05/km te komen (inclusief afschrijving en zelfs rentederving)
(en @gold_dust)

Afgelopen zaterdag (eindelijk) de Leaf verkocht, conform mijn aangepaste verwachtingen maar wel €2.000,- onder de initiële verwachting. Ik dacht weg te komen zonder afschrijving maar de afgelopen 3 maanden staat de markt voor Leaf's nogal onder druk.

Einduitslag qua kosten van de Leaf(s) afgelopen 1,6 jaar en 38.771km hieronder. Uiteindelijk dus 8,4ct/km, meer dan €0,05 maar nog altijd belachelijk goedkoop*. Enige kosten die ik buiten beschouwing heb gelaten zijn de kosten voor Marktplaats en wasstraat.
*ik laad gratis op het werk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fXN4xhgDz6HHK1r9ABEP7dFu/full.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 27-05-2019 09:03 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
IvoB2 schreef op zondag 26 mei 2019 @ 15:14:
[...]

Dat Tesla inzake techniek verder staat kan ik alleen maar beamen. Vooral de autopilot.
De overige aangehaalde punten zijn iets persoonlijk. Bij beleving in een auto, daar kan ik me niet veel bij voorstellen (toch niet langdurig) en gemak voor vakantietrips is al helemaal geen punt. Binnen de Benelux voldoet iedere EV met een +400 km range met gemak. Daar buiten reis ik niet (meer) met een auto.

De X stond er overigens ook. Toen ik aan de Tesla-boys vroeg hoe je die vleugeldeuren open krijgt op bv. een standaard warenhuisparking met een tiental cm speling tussen de geparkeerde auto's kreeg ik als antwoord dat de deuren een sensor beveiliging hebben en dan maar gedeeltelijk of niet opengaan. :) Ok dacht ik, de praktische keuze is dus geen passagiers meenemen als je nauwe parkeerplaatsen hebt of gewoon achterlaten op de parking. ;) . De demonstratie van die functionaliteit werkte wel niet. O-)
Neee! Je laat je passagiers (en eventueel jezelf) uitstappen voor je de auto inparkeert. Als het echt krap is gebruik je summon!

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Ah, bedankt voor de praktijkinfo. :)
Eigenaardig dat de vertegenwoordigers van Tesla daar ter plekke niet opgekomen zijn.

Laat ik nou net vorige maand een carport gebouwd hebben (met laadpaal) op maat van een "normale" auto (en de lokale bouwvoorschriften) met als doel dat je onder de carport kan rijden en iedereen droog kan uitstappen en vervolgens (bij regen) droog de woning kan binnengaan. Passagiers zou ik dus eerst moeten vragen in de regen uit te stappen? ;)

Dan hou ik toch liever een paar (10) duizenden euro in de eigen zak en geniet ik bovendien van het comfort om in de carport te kunnen in- en uitstappen, inclusief mijn gasten. O-)

ps. uiteraard begrijp ik ook dat als je zo'n auto koopt je garage (schuur?) waarschijnlijk naar vorm aangepast of ontworpen is aan de omvang van het voertuig. :*)

[ Voor 79% gewijzigd door IvoB2 op 27-05-2019 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
assje schreef op maandag 27 mei 2019 @ 08:57:
[...]

(en @gold_dust)

Afgelopen zaterdag (eindelijk) de Leaf verkocht, conform mijn aangepaste verwachtingen maar wel €2.000,- onder de initiële verwachting. Ik dacht weg te komen zonder afschrijving maar de afgelopen 3 maanden staat de markt voor Leaf's nogal onder druk.

Einduitslag qua kosten van de Leaf(s) afgelopen 1,6 jaar en 38.771km hieronder. Uiteindelijk dus 8,4ct/km, meer dan €0,05 maar nog altijd belachelijk goedkoop*. Enige kosten die ik buiten beschouwing heb gelaten zijn de kosten voor Marktplaats en wasstraat.
*ik laad gratis op het werk
[Afbeelding]
Leuk om ook van een ander overzichten te zien :D

Heb je een idee van de accudegradatie over die periode / km's? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 08:49
IvoB2 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 10:12:
Ah, bedankt voor de praktijkinfo. :)
Eigenaardig dat de vertegenwoordigers van Tesla daar ter plekke niet opgekomen zijn.

Laat ik nou net vorige maand een carport gebouwd hebben (met laadpaal) op maat van een "normale" auto (en de lokale bouwvoorschriften) met als doel dat je onder de carport kan rijden en iedereen droog kan uitstappen en vervolgens (bij regen) droog de woning kan binnengaan. Passagiers zou ik dus eerst moeten vragen in de regen uit te stappen? ;)

Dan hou ik toch liever een paar (10) duizenden euro in de eigen zak en geniet ik bovendien van het comfort om in de carport te kunnen in- en uitstappen, inclusief mijn gasten. O-)

ps. uiteraard begrijp ik ook dat als je zo'n auto koopt je garage (schuur?) waarschijnlijk naar vorm aangepast of ontworpen is aan de omvang van het voertuig. :*)
Niet iedereen is gemaakt van suiker :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Mar.tin schreef op maandag 27 mei 2019 @ 10:26:
[...]

Leuk om ook van een ander overzichten te zien :D

Heb je een idee van de accudegradatie over die periode / km's? :)
Nou ik heb twee Leafs gehad in die periode (4 & 15,4 maanden).

Van de 2e weet ik wel iets (heeft helaas even geduurd voor ik een werkende OBD dongel had):
  • 16-12-17/57.000km aankoop ?%, maar nog 12 SoH balkjes
  • 09-06-18/69.228km meting @mux: 83,x% (km stand geschat)
  • 17-08-18/74.530km: eerste SoH balkje verloren
  • 30-03-19/89.771km meting thuis 80,x%
In 0,8 jaar en 20.000km dus zo'n 3% (niet een heel betrouwbare meting/tijdspanne).

[ Voor 24% gewijzigd door assje op 27-05-2019 11:09 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
assje schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:00:
[...]

Nou ik heb twee Leafs gehad in die periode (4 & 15,4 maanden).

Van de 2e weet ik wel iets (heeft helaas even geduurd voor ik een werkende OBD dongel had):
  • 16-12-17/57.000km aankoop ?%, maar nog 12 SoH balkjes
  • 09-06-18/69.228km meting @mux: 83,x% (km stand geschat)
  • 17-08-18/74.530km: eerste SoH balkje verloren
  • 30-03-19/89.771km meting thuis 80,x%
In 0,8 jaar en 20.000km dus zo'n 3% (niet een heel betrouwbare meting/tijdspanne).
Imho best wel veel dus, véél meer dan ik waargenomen heb bij mijn 30kWh model in 0,5 jaar (0,23% over 9000 km, geëxtrapoleerd +- 0,5% over 25000km in een half jaar)

Met de 40kWh tot nu toe 0,07% over 2500km / 2 weken. Daarvan lijkt de degradatie iets hoger (1% per 35414km).
De SOH lijkt wel veel stabieler (minder schommelingen) dan dat ik gewend ben van mijn 30kWh model. Binnenkort accu maar weer eens leegrijden en helemaal vullen, kijken of dat nog wat in de war schopt / weer verhoogt / verlaagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 14:56
Dit weekend nodige km's gemaakt. Kwamen bij vrienden aan, waar straat verder een laadpaal (1 van de 2 aansluitingen) vrij was. Na 3 uur bijkletsen was de accu van de e-Golf weer ver vol en zijn we doorgereden naar het volgende feestje. Zonder bijladen thuis kunnen halen. Viel me op dat er tussen Eindhoven en Breda (A58) geen snelladers langs de snelweg zitten.......?!

De e-Golf kruipt in file soms naar voren en moet dus voet op de rem houden. Meestal doet ie dat niet, terwijl in beide gevallen de normale rijmodus geselecteerd is en geen regeneratie. Iemand hier ervaring mee?
Fazer013 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 10:14:
Sinds een week staat er een laadpaal en een e-Golf op de oprit. Ben wel onder de indruk van het relaxed rijden en het comfort. Rijd bijna dagelijks file en dat gaat met de e-Golf met ACC automatisch. Komende zaterdag hebben we een wat vreemde route in NL van 320 km, wat eigenlijk niet vaak voorkomt (meestal <200 km). Eens kijken of we bij kennissen of fastned makkelijk kunnen laden onderweg.

De e-Golf is overigens echt stil en je hoort met name zaken die in de deurbakken liggen te schuiven. Mogelijk ga ik daar van die folie inleggen die we ook in keukenlades hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Na een hele tijd zoeken en uitzoeken dan nu toch echt een Leaf op de kop getikt. Een grijze Tekna uit 2013 met 97000km en nog 11/12 balkjes. Ik ga hem binnenkort halen in Hannover. Volgens mij is dat wel te doen qua afstand met een paar laadstops? Ik heb al een Maingau pas.

Of moet ik het mezelf makkelijk maken en hem achterop een autoambulance zetten?

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Een 24kWh Leaf laadt niet zo lang snel (alleen van 0-40ish% maximale snelheid, daarna kakt hij snel in), dus je moet rekening houden met elke ~75km een laadstop als je je reissnelheid wilt maximaliseren. Dat is dus wel een stuk of 5-6 laadstops.

IMO goed te doen, maar dat verschilt per persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:58
Luiaard schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:14:
Na een hele tijd zoeken en uitzoeken dan nu toch echt een Leaf op de kop getikt. Een grijze Tekna uit 2013 met 97000km en nog 11/12 balkjes. Ik ga hem binnenkort halen in Hannover. Volgens mij is dat wel te doen qua afstand met een paar laadstops? Ik heb al een Maingau pas.

Die balkjes zeggen niet zo veel, het aantal beschikbare kilowatts is belangrijk. Als je hem rijdend gaat halen zou ik een dongel en leafspy regelen en gebruiken zodat je precies kunt zien hoeveel kilowatts er nog over zijn voordat je moet/gaat laden. De GOM is niet zo precies en de juiste hoeveelheid kWh geeft je meer vertrouwen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:23
Fazer013 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:48:
Dit weekend nodige km's gemaakt. Kwamen bij vrienden aan, waar straat verder een laadpaal (1 van de 2 aansluitingen) vrij was. Na 3 uur bijkletsen was de accu van de e-Golf weer ver vol en zijn we doorgereden naar het volgende feestje. Zonder bijladen thuis kunnen halen. Viel me op dat er tussen Eindhoven en Breda (A58) geen snelladers langs de snelweg zitten.......?!

De e-Golf kruipt in file soms naar voren en moet dus voet op de rem houden. Meestal doet ie dat niet, terwijl in beide gevallen de normale rijmodus geselecteerd is en geen regeneratie. Iemand hier ervaring mee?

[...]
Ik heb Autohold aan staan, dan kruipt ie niet en is de hellingproef een eitje...gemak

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:11
MarcelGo schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:48:
[...]

Ik heb Autohold aan staan, dan kruipt ie niet en is de hellingproef een eitje...gemak
Enige wat ik nog wel eens heb in files als je heel langzaam stopt hij de auto hold er nog niet op zet omdat je de rem niet ver genoeg intrapt :+

Maarja dat is snel opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
PeterZ(on) schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:25:
[...]

Die balkjes zeggen niet zo veel, het aantal beschikbare kilowatts is belangrijk. Als je hem rijdend gaat halen zou ik een dongel en leafspy regelen en gebruiken zodat je precies kunt zien hoeveel kilowatts er nog over zijn voordat je moet/gaat laden. De GOM is niet zo precies en de juiste hoeveelheid kWh geeft je meer vertrouwen.
Goed plan, net via abrp al gekeken waar ik kan laden onderweg. Dus ik heb nog even zo'n dongle nodig om wat exacter te zien hoe het ervoor staat en wanneer ik kan stoppen met laden. Ik ga er wel eentje bestellen, maar misschien kan ik er voor nu even eentje lenen van iemand? aangezien ik de auto binnen een week al ga halen (iets te snel voor een levering uit China). Omgeving Utrecht.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Luiaard schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:46:
[...]

Goed plan, net via abrp al gekeken waar ik kan laden onderweg. Dus ik heb nog even zo'n dongle nodig om wat exacter te zien hoe het ervoor staat en wanneer ik kan stoppen met laden. Ik ga er wel eentje bestellen, maar misschien kan ik er voor nu even eentje lenen van iemand? aangezien ik de auto binnen een week al ga halen (iets te snel voor een levering uit China). Omgeving Utrecht.
Het is misschien handig om ook lid te worden van de https://nissanelectricclub.nl/ en misschien heeft Edwin er nog eentje liggen die je kunt lenen of kopen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Luiaard schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:46:
[...]

Ik zit in Nieuwegein op werk, je mag mijn Carista wel overnemen, bestel ik een nieuwe :+.

https://www.amazon.de/gp/...tle_o04_s00?ie=UTF8&psc=1

Stuur me als je interesse hebt ff een DM ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazer013
Mogelijk heeft het te maken met snelheid en niet hard genoeg afremmen, dat de e-Golf soms wel en meestal niet blijft kruipen. Zal eens testen met autohold AAN (staat nu uit) en voorkom zo meteen ook het achteruit rollen in de file.

Achteruit rijden is in begin even wennen, gaat nogal snel.

Kwam dit nieuwsbericht tegen, kop is volgens mij niet geheel juist.....
https://automotive-online...ar-langer-mee-dan-de-auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Fazer013 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:06:
Mogelijk heeft het te maken met snelheid en niet hard genoeg afremmen, dat de e-Golf soms wel en meestal niet blijft kruipen. Zal eens testen met autohold AAN (staat nu uit) en voorkom zo meteen ook het achteruit rollen in de file.

Achteruit rijden is in begin even wennen, gaat nogal snel.

Kwam dit nieuwsbericht tegen, kop is volgens mij niet geheel juist.....
https://automotive-online...ar-langer-mee-dan-de-auto
Het hangt er een beetje vanaf wat je schaart onder bruikbare levensduur.

Zelf scharen ze dat op 70% SoH (volgens de garantievoorwaarden), dus dan heb je het (gemiddeld) over 200-300.000 + km denk ik zo.

Als ik met de cijfers van mijn 30kWh doorreken (0,23% degradatie op 9000km) dan heb je het over 0,025% per 1000km. Dan zou het over 1,2 miljoen km gaan voordat hij op 70% is :+
Nu geef ik toe, dat is een beetje optimistisch, tijd e.d. zijn ook factoren, dus als je die degradatie maal 3 doet, kom je uit op 400.000 km.
Nog steeds best een boel, en nog steeds behoorlijk wat jaren doorrijden. Zelfs met 1% per 10.000km kom je nog op 300.000 km uit vanaf nieuw.

Daarentegen, als ik de eindstand (92,03%) deel door het totaal aantal km's (48422) kom ik op 70% accu bij 182.000km.
Doe ik datzelfde bij mijn 40kWh, dan kom ik op 221.000 km

Momenteel (op basis van 2479km) maak ik 35.414km op 1% in mijn 40kWh, dus dan heb je het bij 70% al over (ruim) een miljoen Km's.

De het hangt er dus een beetje vanaf naar welke getallen je kijkt, hoeveel je rijdt, en hoe je omgaat met je accu (denk ik).

[ Voor 37% gewijzigd door Mar.tin op 27-05-2019 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Luiaard schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:14:

Hannover is meer dan prima te doen, zorg er wel voor dat je de juiste laadpassen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Mar.tin schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:35:
[...]

Het hangt er een beetje vanaf wat je schaart onder bruikbare levensduur.

Als je de gemiddelde Nederlander hebt die er 5-15.000km per jaar mee rijdt dan gaat zo'n pakket nog wel even wat langer mee...
Voor een 24kWh Leaf is dat wat mij betreft inderdaad eigenlijk al bij 70%, gemiddeld zou ik dat eerder bij 150.000km schatten voor een 24kWh Leaf. Dit dan alleen bij gratie van ontbreken van wegenbelasting, anders is hij mijn inziens eigenlijk <80% praktisch al onbruikbaar. Zonder wegenbelasting blijft zo'n altijd nog wel voor iemand interessant, alleen niet voor >€10k lijkt me. Voor een 30/40kWh Leaf is dat al weer anders omdat er dan gewoon nog meer praktische range overblijft.

Dat is het nadeel van de beperkte capaciteit, als je nog iets van marge aan wil houden blijft er direct weinig over en snelladen gaat eigenlijk ook niet meer snel.

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 27-05-2019 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Erasmo schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:45:
[...]

Hannover is meer dan prima te doen, zorg er wel voor dat je de juiste laadpassen hebt.
Ik heb alleen nog Maingau, maar zover ik kan zien moet dat wel lukken. Of is er nog een goede reserve die ik binnen enkele dagen thuis kan hebben?

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Luiaard schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:12:
[...]

Ik heb alleen nog Maingau, maar zover ik kan zien moet dat wel lukken. Of is er nog een goede reserve die ik binnen enkele dagen thuis kan hebben?
The Newmotion, Van de bron, Nuon etc. Eigenlijk kun je wel de hele categorie zonder maandelijkse kosten van de https://laadpastop10.nl/ aanvragen :P Sommige aanbieders kun je direct met de app aan de slag.

[ Voor 6% gewijzigd door Erasmo op 27-05-2019 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
midego schreef op maandag 27 mei 2019 @ 10:57:
[...]

Niet iedereen is gemaakt van suiker :|
Inderdaad: de gustibus non est disputandum :)
(ik verkies mijn vriendin(nen) suiker- tot honingzoet). :)

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 27-05-2019 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 18:06
Fazer013 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:48:

[...]
In mijn ervaring moet je alleen de rem inhouden als je na stilstand niet harder dan zo'n 10-20km/u hebt gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/x12Vo24.jpg

Dagelijkse ritje van werk (Nieuwegein) naar thuis (Apeldoorn)...
Zuinigste rit ooit met een ruime marge (0,6kWh).
Die ga ik voorlopig vast niet meer verbreken :+
Was voor het éérst dat ik de ecomodus aangezet had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zo af en toe maak ik gebruik van de site plugsurfing.com om een lader te zoeken maar sinds kort blijkt die site te zijn veranderd en kun je niet meer filteren op Chademo of wat je wilt maar krijg je alle laders te zien. Niet echt handig vind ik, hebben meer mensen dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even een iets lichtere vraag: iemand die weet waar ik een sticker van een stekker zou kunnen vinden voor op de laadpoort te kleven?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:33
PeterZ(on) schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:44:
Zo af en toe maak ik gebruik van de site plugsurfing.com om een lader te zoeken maar sinds kort blijkt die site te zijn veranderd en kun je niet meer filteren op Chademo of wat je wilt maar krijg je alle laders te zien. Niet echt handig vind ik, hebben meer mensen dit?
Ik snap niet wat je bedoeld? Vast niet deze: https://www.amazon.com/El...Wall-Outlet/dp/B01AS5TXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:11
Blokker_1999 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:49:
Even een iets lichtere vraag: iemand die weet waar ik een sticker van een stekker zou kunnen vinden voor op de laadpoort te kleven?
Zodat er geen diesel in gaat? :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
https://s.click.aliexpress.com/e/5EBiCJIVd

Zo iets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Mar.tin schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:19:
[Afbeelding]

Dagelijkse ritje van werk (Nieuwegein) naar thuis (Apeldoorn)...
Zuinigste rit ooit met een ruime marge (0,6kWh).
Die ga ik voorlopig vast niet meer verbreken :+
Was voor het éérst dat ik de ecomodus aangezet had.
I raise you....afgelopen vrijdag 9,3kWh/100km op 65km in 3 ritten. Ik zit regelmatig in die richting zonder extreem veel moeite te doen en met voornamelijk snelwegkilometers.

Ioniq efficiëntie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
assje schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:41:
[...]

I raise you....afgelopen vrijdag 9,3kWh/100km op 65km in 3 ritten. Ik zit regelmatig in die richting zonder extreem veel moeite te doen en met voornamelijk snelwegkilometers.

Ioniq efficiëntie!
Ik ook weinig moeite, of nja, ProPilotten achter een vrachtwaggel aan :)

Plus, die ionic is veul zuiniger dan mijn Blaadje :9

Zag vanmorgen trouwens deze wagen bij FastNed Nieuwegein iemand een idee? Reed op de afrit erlangs in een beetje file dus kon helaas niet van heel dichtbij loeren..

Lijkt haast een.. Renault? Hij had op de grond ervoor een losse kast liggen waar de ccs in ging.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cmraQiq.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Mar.tin op 28-05-2019 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:57
Mg ?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoade75
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-11-2024
Eigenlijk hoort dit in het laadpalen topic thuis.

Ja, jammer dat het weg is.
Heb je contact met ze opgenomen?

[ Voor 5% gewijzigd door Yoade75 op 27-05-2019 23:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

In de plugsurfing app kan het nog wel, onder 'mijn stekkers'.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonKui
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-05-2022
Ik dacht eerst dat hij een beetje leek op de BMW iX3 maar hoe meer ik er naar kijk hoe meer ik ga twijfelen, in ieder geval lijkt het logo van de auto rond dus denk dan geen Renault
Mar.tin schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:45:
[...]

Zag vanmorgen trouwens deze wagen bij FastNed Nieuwegein iemand een idee? Reed op de afrit erlangs in een beetje file dus kon helaas niet van heel dichtbij loeren..

Lijkt haast een.. Renault? Hij had op de grond ervoor een losse kast liggen waar de ccs in ging.
[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Ik twijfel of het niet een nieuwe E-Niro is of Kona, voor de Niro de klep, en de Kona het gebrek aan extra achter ruitje.

Qua styling die kunstof randen onderlangs zeggen me dat het niet persé een premium merk is. Hij is vrij "tam" gestyled.

Afbeeldingslocatie: https://proxy.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.motoringresearch.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2018%2F12%2FKia-e-Niro-033.jpg&f=1Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CZlG9ag.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Mar.tin op 28-05-2019 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Yoade75 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 23:03:
[...]

Eigenlijk hoort dit in het laadpalen topic thuis.

Ja, jammer dat het weg is.
Heb je contact met ze opgenomen?
Ik zal ze eens een berichtje sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

databeestje

Von PrutsHausen

Mar.tin schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:45:
[...]

Plus, die ionic is veul zuiniger dan mijn Blaadje :9

[Afbeelding]
Het is de MG ZS

Edit: Deze auto komt overigens ook naar de Fully Charged Live show in SIlverstone, Engeland!

[ Voor 6% gewijzigd door databeestje op 28-05-2019 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
databeestje schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 08:40:
[...]

Het is de MG ZS

Edit: Deze auto komt overigens ook naar de Fully Charged Live show in SIlverstone, Engeland!
Komt ie toevallig uit dezelfde fabriek als de Kona? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Nu online

databeestje

Von PrutsHausen

Mar.tin schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:12:
[...]

Komt ie toevallig uit dezelfde fabriek als de Kona? :9
Niet echt.

Van Wikipedia
"Manufacturer MG Motor (SAIC Motor)
Production 2017–present
Assembly Lingang, Shanghai, China
Laem Chabang, Thailand (CPG) 14 November 2017 (MG ZS Smart)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazer013
Dat kan wel eens kloppen. Rit met hillhold getest en werkt goed. Blijft standaard ingeschakeld, vanmorgen goed kunnen testen met files door OV staking 8)7 e-Golf rolt ook niet meer naar achter, in display staat het (P) icoon als de rem erop staat.

Verbruik is bij nogal variabel, afhankelijk van bestemming rij ik vlot of duurzaam. Zal eens testen achter een vrachtwagen, maar < 12 kW wordt een uitdaging.
tiguan schreef op maandag 27 mei 2019 @ 18:28:
[...]

In mijn ervaring moet je alleen de rem inhouden als je na stilstand niet harder dan zo'n 10-20km/u hebt gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Gisteren een aantal uur met de Audi e-tron gereden.

Ruim 200 kilometer gereden gisteren, verbruik van 290 Wh/km. Ongeveer 60% snelweg, gemiddelde snelheid van 61 km/u)

Kort samengevat: brok staal (2.400 kg) met twee gigantische motoren en allemaal foefjes om 'm zuiniger te maken:
  • motor op de achteras gaat enkel permanent aan in allroad en offroad en schakelt intelligent in;
  • aerowielen en ander frontje, maar mag 'audilook' niet aantasten;
  • cameraspiegels.
Die cameraspiegels; heel erg wennen. Ten eerste omdat ze op een andere plaats zitten, en in een dagje rijden ben je daar nog niet aan gewend. Ten tweede omdat je nog altijd een een fikse dode hoek hebt (in plaats van dat ze gewoon een extra camera in de B-stijl stoppen en die beelden samenvoegen). Tot slot omdat als er fel licht is, of iemand met lichte kleding naast je zit, het beeld lastig zichtbaar is. Daar verwacht je dat de software van een camera die beelden ook aanpast/corrigeert.

Ik snap nu waarom de prijzen van de verkochte modellen zo fiks zijn. Basismodel is 84.000 euro, maar dan heb je nog niet eens elektrisch verstelbare stoelen of lane-assist.
  • Voor het comfortpakket (elektrische voorstoelen met stoelverwarming/verkoeling) moet je gelijk verplicht aan de lederen stoelen; meerprijs van net onder de 6.000 euro.
  • Achteruitrijcamera? 570 euro extra (ondanks dat die binnenkort verplicht worden...),
  • Tour-pakket, met lane-assist en adaptive cruise control? 2300 euro extra.
  • Middenarmsteun? Vragen ze een 240 euro voor!
  • Wil je je telefoon met CarPlay of Android Auto verbinden? Tik maar even 331 euro extra af.
  • En de leukste grap? Voor 100.000 km 'assurance', zodat je de niet-verplichte updates voor de auto krijgt? 550 euro
KOEKOEK!

Ze hadden bij de dealer nog 5 stuks van de First Editions staan, kon je direct mee wegrijden. Verkoopprijs van 113.250 euro. Dat verklaart misschien ook die verkoopprijs, dat mensen direct die auto willen kunnen meepakken ipv zes maanden wachten op de Audi-fabriek in Brussel.

[ Voor 19% gewijzigd door nannoe op 28-05-2019 09:48 . Reden: verbruikstats toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonKui
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-05-2022
Op zich niet zo heel vreemd, dat is gewoon hoe heel de VAG werkt, basis model is vaak goedkoper dan de concurrent maar als je dezelfde features wilt ben je een paar duizend euro verder.
nannoe schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:25:

Ruim 200 kilometer gereden gisteren, verbruik van 290 Wh/km. Ongeveer 60% snelweg, gemiddelde snelheid van 61 km/u)

Kort samengevat: brok staal met twee gigantische motoren en allemaal foefjes om 'm zuiniger te maken:
* motor aan de achterkant gaat enkel permanent aan in allroad en offroad en schakelt intelligent in; * aerowielen en ander frontje, maar mag 'audilook' niet aantasten; * cameraspiegels.

Die cameraspiegels; heel erg wennen. Ten eerste omdat ze op een andere plaats zitten, en in een dagje rijden ben je daar nog niet aan gewend. Ten tweede omdat je nog altijd een een fikse dode hoek hebt (in plaats van dat ze gewoon een extra camera in de B-stijl stoppen en die beelden samenvoegen). Tot slot omdat als er fel licht is, of iemand met lichte kleding naast je zit, het beeld lastig zichtbaar is. Daar verwacht je dat de software van een camera die beelden ook aanpast/corrigeert.

Ik snap nu waarom de prijzen van de verkochte modellen zo fiks zijn. Basismodel is 84.000 euro, maar dan heb je nog niet eens elektrisch verstelbare stoelen of lane-assist.

Voor het comfortpakket (elektrische voorstoelen met stoelverwarming/verkoeling) moet je gelijk verplicht aan de lederen stoelen; meerprijs van net onder de 6.000 euro.
Achteruitrijcamera? 570 euro extra (ondanks dat die binnenkort verplicht worden...),
Tour-pakket, met lane-assist en adaptive cruise control? 2300 euro extra.
Middenarmsteun? Vragen ze een 240 euro voor!
Wil je je telefoon met CarPlay of Android Auto verbinden? Tik maar even 331 euro extra af.
En de leukste grap? Voor 100.000 km 'assurance', zodat je de niet-verplichte updates voor de auto krijgt? 550 euro

KOEKOEK!

Ze hadden bij de dealer nog 5 stuks van de First Editions staan, kon je direct mee wegrijden. Verkoopprijs van 113.250 euro. Dat verklaart misschien ook die verkoopprijs, dat mensen direct die auto willen kunnen meepakken ipv zes maanden wachten op de Audi-fabriek in Brussel.
Wist niet eens dat ze buiten de UK auto's gingen uitbrengen, ergens toch iets gemist
databeestje schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 08:40:
[...]

Het is de MG ZS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Voor het comfortpakket (elektrische voorstoelen met stoelverwarming/verkoeling) moet je gelijk verplicht aan de lederen stoelen; meerprijs van net onder de 6.000 euro.
  • Achteruitrijcamera? 570 euro extra (ondanks dat die binnenkort verplicht worden...),
  • Wil je je telefoon met CarPlay of Android Auto verbinden? Tik maar even 331 euro extra af.
  • En de leukste grap? Voor 100.000 km 'assurance', zodat je de niet-verplichte updates voor de auto krijgt? 550 euro
Tja, het is ook een premium auto in een premium segment. Je zou zeggen, dan stop je al die reut er gewoon af-fabriek in.. Maargoed.
Ze zullen wel voelen alsof ze moeten concurreren met de X, maargoed, die is in de basisuitvoering ook "slechts" €85000. En als je die een beetje uitrust (long range, autpilot, 6-zits, kleurtje, velgen) kom je ook op de €111.100 uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

DonKui schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:32:
Op zich niet zo heel vreemd, dat is gewoon hoe heel de VAG werkt, basis model is vaak goedkoper dan de concurrent maar als je dezelfde features wilt ben je een paar duizend euro verder.
En dat is het mooie van bijvoorbeeld het verkoopmodel van Hyundai: twee pakketten - meerprijs van 3.000 euro. En krijg je gelijk alle mogelijke opties erbij.

De I-PACE van 81.000 kan je ook makkelijk uitbouwen tot 110.000 euro en levert echt een significant mooiere auto van buiten op. Maar de Audi is echt 'sker' uitgerust in basismodel, vooral in features en binnenzijde (comfort/connectivity)

[ Voor 4% gewijzigd door nannoe op 28-05-2019 09:48 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Hkkr5ey.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mar.tin schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:38:
[...]

Tja, het is ook een premium auto in een premium segment. Je zou zeggen, dan stop je al die reut er gewoon af-fabriek in.. Maargoed.
Ze zullen wel voelen alsof ze moeten concurreren met de X, maargoed, die is in de basisuitvoering ook "slechts" €85000. En als je die een beetje uitrust (long range, autpilot, 6-zits, kleurtje, velgen) kom je ook op de €111.100 uit.
Hoe fan ik ook ben van de étron (pub intended) is een zelfrijdende performance versie van de X natuurlijk wel van een heel ander niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:45:
[...]

Hoe fan ik ook ben van de étron (pub intended) is een zelfrijdende performance versie van de X natuurlijk wel van een heel ander niveau.
Daarom heb ik ook de long range en niet de performance gepakt :+.

Toegegeven is het een auto die op een heel aantal vlakken de E-tron voorbij gaat. Maargoed, als je puntje bij paaltje hebt zitten ze beiden wel in hetzelfde (prijs) segment.

Audi kan natuurlijk niet wegkomen met (veel) hogere prijzen dan een al prijzige Model X.
Immers realiseren zij zich ook wel dat ze (nog) niet helemaal mee kunnen komen in de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazer013
Een vriend van mij is Audi rijder met eigen zaak, hebben een avond hartelijk gelachen bij het doornemen van de optielijst. Denk dat het een auto is voor een zeer beperkte doelgroep in NL, zeker gezien bijtelling regels > 50k. Hij zal niet snel van Audi in een Tesla stappen, gezien de "mindere" afwerking. Zie verkoopcijfers met 100 stuks verkocht in 2019, weet niet of dat klopt?

ps. de model 3 zie ik nu dagelijks op de weg, soort nieuwe Outlander ;)

Kort samengevat: brok staal (2.400 kg) met twee gigantische motoren en allemaal foefjes om 'm zuiniger te maken:
  • motor op de achteras gaat enkel permanent aan in allroad en offroad en schakelt intelligent in;
  • aerowielen en ander frontje, maar mag 'audilook' niet aantasten;
  • cameraspiegels.

KOEKOEK!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:33
Fazer013 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:13:
[...]
Het is dat je er een ;) achter hebt gezet.. want het verkoopsucces is ongeveer het enige waarin die twee auto's ook maar enigszins op elkaar lijken.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mar.tin schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:51:
[...]

Daarom heb ik ook de long range en niet de performance gepakt :+.

Toegegeven is het een auto die op een heel aantal vlakken de E-tron voorbij gaat. Maargoed, als je puntje bij paaltje hebt zitten ze beiden wel in hetzelfde (prijs) segment.

Audi kan natuurlijk niet wegkomen met (veel) hogere prijzen dan een al prijzige Model X.
Immers realiseren zij zich ook wel dat ze (nog) niet helemaal mee kunnen komen in de markt.
De prijzen zijn de laatste paar maanden voor de performance X erg gedaald, hij is nu ongeveer 120k met alles erop en eraan. :-)

De LR is nog een stuk goedkoper nu dan de E-tron met alles erop en eraan. En vergeet niet dat een 2016 Model X zelfs nog sneller laadt dan een 2019 E-tron. :o

In ieder geval chapeau voor Audi dat ze het hebben geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fazer013 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:13:
Een vriend van mij is Audi rijder met eigen zaak, hebben een avond hartelijk gelachen bij het doornemen van de optielijst. Denk dat het een auto is voor een zeer beperkte doelgroep in NL, zeker gezien bijtelling regels > 50k. Hij zal niet snel van Audi in een Tesla stappen, gezien de "mindere" afwerking. Zie verkoopcijfers met 100 stuks verkocht in 2019, weet niet of dat klopt?

[...]
De mindere afwerking is op de X en S niet echt meer van toepassing, de Model 3 is al gigantisch verbeterd sinds vorig jaar. Als hij een Audi-rijder is, zal 1 proefrit genoeg zijn om hem over te halen.

/sorry dubbel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is niet wat ik initieel in gedachte had, maar die is echt wel leuk, en voor een EV ook zeer toepasselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Blokker_1999 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:02:
[...]

Het is niet wat ik initieel in gedachte had, maar die is echt wel leuk, en voor een EV ook zeer toepasselijk.
Kweenie, maar mijn EV kost (mij) minder aan stroom dan mijn katten (2) aan voer :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Maar zovel de EV als de katten hebben altijd honger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:40:
[...]
En vergeet niet dat een 2016 Model X zelfs nog sneller laadt dan een 2019 E-tron. :o
Hoe dan ?

Na zo'n 28 minuten laden zie ik de Audi e-tron in km/h onder de waarde van de Model X zakken. De Audi heeft dan een SoC (dashboard) van 81% en de Model X zit dan op 54%.

[ Voor 34% gewijzigd door kdeboois op 28-05-2019 11:17 ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdeboois
  • Nu online
Grappig gecombineerd. Ik zie geen noodzaak om bij de Audi e-tron na de 80% SoC nog te blijven wachten. De vergelijker doet dat wel. Ik zou na 28 minuten gaan rijden met de Audi en dan heeft de Tesla nog maar 52 kWh naar binnen geharkt.

De Audi is al 14 minuten onderweg naar de volgende lader als de Tesla nog aan het wachten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kdeboois schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:28:
[...]

Grappig gecombineerd. Ik zie geen noodzaak om bij de Audi e-tron na de 80% SoC nog te blijven wachten. De vergelijker doet dat wel. Ik zou na 28 minuten gaan rijden met de Audi en dan heeft de Tesla nog maar 52 kWh naar binnen geharkt.

De Audi is al 14 minuten onderweg naar de volgende lader als de Tesla nog aan het wachten is.
Let op, het filmpje is twee jaar geleden over een 2016 Model X versie, het zal nu veel anders zijn, hopelijk maakt iemand anders binnenkort dan een betere vergelijking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:30:
[...]

Let op, het filmpje is twee jaar geleden over een 2016 Model X versie, het zal nu veel anders zijn, hopelijk maakt iemand anders binnenkort dan een betere vergelijking.
Dat klopt., maar je stelt toch gewoon dat de 2016 Model X sneller is. In een kromme vergelijking klopt dat. Als je doet wat slim is niet.

Ben je het met me eens dat de Audi e-tron sneller laadt als je de lader gebruikt op de slimste manier ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kdeboois schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:33:
[...]

Dat klopt., maar je stelt toch gewoon dat de 2016 Model X sneller is. In een kromme vergelijking klopt dat. Als je doet wat slim is niet.

Ben je het met me eens dat de Audi e-tron sneller laadt als je de lader gebruikt op de slimste manier ?
Ik ben het met je eens dat het aantal kWh sneller is, maar qua kilometers wint de X nog steeds, zelfs met zo'n oude versie. Het zal nu nog sneller zijn en met V3 heeft Tesla al helemaal een voorsprong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
X laadt niet op de snelheid van V3, tenzij er een update met nieuwe accu's is.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:42:
[...]

Ik ben het met je eens dat het aantal kWh sneller is, maar qua kilometers wint de X nog steeds, zelfs met zo'n oude versie. Het zal nu nog sneller zijn en met V3 heeft Tesla al helemaal een voorsprong.
En die kilometers liggen niet aan de grootte van de batterij, maar voornamelijk aan het verbruik. e-tron 'slupt' zo 30 tot 40% meer stroom. Je zal dus vaker aan de stekker moeten, maar (momenteel) wel sneller weg zijn.
daemonix schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:43:
X laadt niet op de snelheid van V3, tenzij er een update met nieuwe accu's is.
Alle nieuwe X sinds mei 2019 krijgen wel V3 charging. We kunnen auto's van bouwjaar 2016 gaan vergelijken, maar als je nu een auto koopt, krijg je dat er wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gooi het even in abrp en je ziet direct welke beter is voor lange afstanden. Heb een X 90D (oude versie) vergeleken met een E-tren van Kopenhagen naar Madrid. Resultaat: De Audi doet er net geen 35u over, de X net geen 33u. De route is lichtjes anders, maar beide hebben dan 14 laadstops.

Imho moeten we niet denken in hoe snel een wagen kan laden, maar moeten we kijken naar hoe snel geraakt die wagen op zijn eindbestemming. Die 2 zijn uiteraard aan elkaar gerelateerd, maar de meest efficiente manier is niet om altijd te laden tot een bepaald percentage.

En om het plaatje volledig te maken, Een X LR 2019 doet er nog eens goed anderhalfuur en 1 laadstop af.

[ Voor 8% gewijzigd door Blokker_1999 op 28-05-2019 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Nu online
Probleem is alleen dat de 2019 Model X met CCS er niet is en de V3 SuperChargers ook niet. De Audi e-tron en de FastNed 175 kW laders wel.

Op die FastNed lader, waar je in NL toch voor het grootste deel terecht gaat komen als je in de buitendienst zit en het hele land door moet, wil je helemaal niet aankomen met je huidige Model X.

Edit: Als test even Amsterdam <-> Groningen ingevoerd en er zijn toch meer SuC's dan ik dacht. Model X 90D vs e-tron is 30 min vs 28 minuten laden. De 100 kWh Tesla's zijn sneller want die kunnen 1 laadsessie overslaan.

[ Voor 24% gewijzigd door kdeboois op 28-05-2019 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
kdeboois schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:49:
Probleem is alleen dat de 2019 Model X met CCS er niet is en de V3 SuperChargers ook niet. De Audi e-tron en de FastNed 175 kW laders wel.

Op die FastNed lader, waar je in NL toch voor het grootste deel terecht gaat komen als je in de buitendienst zit en het hele land door moet, wil je helemaal niet aankomen met je huidige Model X.

Edit: Als test even Amsterdam <-> Groningen ingevoerd en er zijn toch meer SuC's dan ik dacht. Model X 90D vs e-tron is 30 min vs 28 minuten laden. De 100 kWh Tesla's zijn sneller want die kunnen 1 laadsessie overslaan.
Er zijn volgens mij 24 175kW Fastned laders (waarvan een stuk of 3 twee lokaties aan beide kanten van de weg hebben). Er zijn momenteel 20 Superchargers en 7 in aanbouw. Dus de aantallen ontlopen elkaar niet zoveel. Valt wel op dat in het noord-oosten er nog helemaal geen 175kW Fastned stations zijn. Ik ga er wel vanuit dat Fastned uiteindelijk alle locaties 175kW gaat maken, dan zijn er daar een stuk meer van.

Maar denk toch echt dat buitendienst mensen met een Tesla bij SuC blijven, of er moet een ongelukkige route zijn waar er geen zit, maar dat is dan een backup. Andersom is het helaas niet mogelijk. Denk dat dat onnodige koppigheid is van andere fabrikanten om het Tesla netwerk links te laten liggen.

[ Voor 12% gewijzigd door DaCoTa op 28-05-2019 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@kdeboois Leuk dat je het over Fastned hebt, maar we praten over iets grotere afstanden dan Nederland. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Nu online
DaCoTa schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:08:
[...]
Andersom is het helaas niet mogelijk. Denk dat dat onnodige koppigheid is van andere fabrikanten om het Tesla netwerk links te laten liggen.
Als Tesla echt in geldnood komt zal dit wel veranderen. Nu Tesla SuC's ook CCS hebben is het veel interessanter voor andere fabrikanten om eens op de koffie te gaan bij Tesla (Groene thee mag ook). Ik ga Kia NL eens tippen :)
daemonix schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:11:
@kdeboois Leuk dat je het over Fastned hebt, maar we praten over iets grotere afstanden dan Nederland. ;)
Ik heb een auto voor mijn werk. In werk in Nederland & Noordrijn Westphalen.

Op vakantie ga ik vliegen. We hebben heel Europa inmiddels gezien dus voor de lange vakantieritten heb ik geen auto nodig. Vandaar mijn lokale blik.

[ Voor 35% gewijzigd door kdeboois op 28-05-2019 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
kdeboois schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:14:
[...]

Als Tesla echt in geldnood komt zal dit wel veranderen. Nu Tesla SuC's ook CCS hebben is het veel interessanter voor andere fabrikanten om eens op de koffie te gaan bij Tesla (Groene thee mag ook). Ik ga Kia NL eens tippen :)
Volgens mij staat dat aanbod al veel langer vanuit Tesla, maar is er nog geen andere fabrikant op ingegaan. Van een half jaar geleden:
Bennett also confirmed that Tesla is still very much open to discussions with other car makers about them having access to the Supercharger network. “We’re definitely open to talking to other car manufacturers who want to have access to the network,” said Bennett. “Capacity is a driver for our investment; it’s new routes, new markets and then capacity.

“A lot of car makers have spoken to us about it, but we haven’t had any conclusive discussions on it. They’re still trying to figure out what they would need in a network, but we’re a couple of years ahead of them in terms of embracing the investment required to transition to EVs.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaCoTa schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:21:
[...]

Volgens mij staat dat aanbod al veel langer vanuit Tesla, maar is er nog geen andere fabrikant op ingegaan. Van een half jaar geleden:

[...]
Daarbij zal Tesla niet in geldnood komen, daarvoor is de vraag te groot en komen er teveel nieuwe modellen op de markt. De kans dat VAG in geldnood komt, of de Renault–Nissan–Mitsubishi Alliance, is naar mijn mening, veel groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:24:
[...]

Daarbij zal Tesla niet in geldnood komen, daarvoor is de vraag te groot en komen er teveel nieuwe modellen op de markt. De kans dat VAG in geldnood komt, of de Renault–Nissan–Mitsubishi Alliance, is naar mijn mening, veel groter.
Geen idee waar je dat vandaan haalt. Tesla heeft net weer meer dan 2 miljard moeten ophalen en heeft bijkomend een waarschuwing naar het personeel gestuurd dat als ze het komende jaar niet structureel winstgevend worden dat het wel eens gedaan kan zijn met Tesla. Heb jij 1 van die andere genoemde fabrikanten zo een ophaling zien doen of waarschuwing zien uitsturen? Ik niet.

Er komen inderdaad nieuwe modellen aan, maar er is geen enkel nieuw model dat klaar kan zijn voor die periode die Musk genoemd heeft om structureel winstgevend te worden om zal zijn. En dat maakt het nog erger, want volgend jaar loopt Tesla de kans dat mensen gaan wachten op de Y waardoor de vraag naar de 3 kan dalen en dat zet de winstgevendheid weer onder druk. Daar bovenop heb je natuurlijk ook nog eens de opstartkost van al die productie voor die nieuwe modellen en de daarbijhorende, maar onvoorspelbare problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
M3 is structureel winstgevend, net als X en S. Maar de vraag is of er genoeg van verkocht worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Nu online

databeestje

Von PrutsHausen

Het is niet een auto, maar een vrachtwagen. Een elektrische koel combinatie met een Daf CF Electric.

https://www.rvo.nl/actuee...rce=twitter&utm_medium=dz

Zo te zien kan ik de video niet embedden, maar wel downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Blokker_1999 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:31:
[...]

Geen idee waar je dat vandaan haalt. Tesla heeft net weer meer dan 2 miljard moeten ophalen en heeft bijkomend een waarschuwing naar het personeel gestuurd dat als ze het komende jaar niet structureel winstgevend worden dat het wel eens gedaan kan zijn met Tesla. Heb jij 1 van die andere genoemde fabrikanten zo een ophaling zien doen of waarschuwing zien uitsturen? Ik niet.

Er komen inderdaad nieuwe modellen aan, maar er is geen enkel nieuw model dat klaar kan zijn voor die periode die Musk genoemd heeft om structureel winstgevend te worden om zal zijn. En dat maakt het nog erger, want volgend jaar loopt Tesla de kans dat mensen gaan wachten op de Y waardoor de vraag naar de 3 kan dalen en dat zet de winstgevendheid weer onder druk. Daar bovenop heb je natuurlijk ook nog eens de opstartkost van al die productie voor die nieuwe modellen en de daarbijhorende, maar onvoorspelbare problemen.
Da's natuurlijk niet helemaal waar, ze willen eind dit jaar online zijn met een fabriek in China, daar gaat natuurlijk ook geld vandaan komen, en momenteel moet daar alleen maar geld in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Op Twitter zag ik deze nog langskomen:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D7k_-iPW4AEaB9o.jpg
(bron)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Zr40 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:25:
Op Twitter zag ik deze nog langskomen:

[Afbeelding]
(bron)
311kWh aan accu, die kan wel ff rammen op 175kW :9 https://ebusco.eu/elektrische-bussen/?lang=nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

300 km op een lading. Voor een beetje stadsdienst is dat ook een hele dag. Ik zat me ook te bedenken toen ik een paar weken geleden de bus van Vaals naar Kelmis nam "dit moet toch een elektrische bus zijn, hier in dit heuvelachtige land".

Ik heb me ook altijd afgevraagd wat de specificaties van die overheadladers van bijvoorbeeld Arriva zijn.
Afbeeldingslocatie: https://move-nl.com/wp-content/uploads/2016/12/13790626_636170556765846250-573x381.jpg

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:49

Standeman

Prutser 1e klasse

databeestje schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:20:
Het is niet een auto, maar een vrachtwagen. Een elektrische koel combinatie met een Daf CF Electric.

https://www.rvo.nl/actuee...rce=twitter&utm_medium=dz

Zo te zien kan ik de video niet embedden, maar wel downloaden.
Huh? Jumbo rijdt toch al wat langer met een EV (Electrische Vrachtwagen :p)

edit:
Het zal de gekoelde trailer wel zijn die nieuw is.

[ Voor 6% gewijzigd door Standeman op 28-05-2019 13:49 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:23
Eerste fotos van de ID 3 zonder camouflage andere camouflage:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bRrxiicIQcb4uKA4aJGF6lmq/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zTmDRTza6YlCQUSwJ4bu2Chk/medium.jpg

Bron

[ Voor 5% gewijzigd door Medjai op 28-05-2019 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:24:
[...]

VAG:
Omzet: 230 miljard
Netto winst: 11,4 miljard

Renault:
Omzet: 54 miljard
Netto winst: 3,3 miljard

Tesla:
Omzet: 21 miljard
Netto winst: -1.06 miljard

Tesla heeft nog nooit een boekjaar met winst afgesloten.
VAG en Renault sluiten alles met winst af, jaar in jaar uit (met uitzondering van Renault in 2009).

Ik denk wel dat Tesla genoeg investeerders blijft aantrekken, waardoor ze niet failliet zullen gaan. Dit jaar worden er ook erg veel model 3's verkocht. Dus ik hoop dat ze dit jaar nog groene cijfers gaan zien.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:48

CyBeRSPiN

sinds 2001

Voorlopig is Tesla de enige die EVs in massa kan leveren. De rest lukt het simpelweg niet, nu ook VW weer die maar een kwart van de beloofde accu's geleverd krijgt: nieuws: 'Volkswagen krijgt veel minder accucellen van Samsung voor elektrisch... Dus nog maar zien hoe dat met de VW ID.3 gaat aflopen.
Dus als Tesla de SR nog wat goedkoper kan prijzen dan kunnen er heel veel potentiele klanten bijkomen. Namelijk iedereen die wel graag een EV van max. rond de 30-40k met range van 300+km wil rijden, maar niet 1+ jaar wil/kan wachten op levering.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 28-05-2019 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Verschil natuurlijk wel dat Tesla enkel EVs verkoopt. Iets waar alle grote merken al over waarschuwen dat de investering gigantisch zijn en Tesla heeft al die investering al achter de rug. Om maar niet te spreken wat de investeringen in autonoom rijden kost waar ze óók koploper op zijn.

Zover mij bekend maakt geen enkele leverancier cijfers bekend over enkel hun EV productie en/of investeringen. Renault en Nissan zijn ervaren en zullen er vast iets aan overhouden maar hebben duidelijk een "budget" aandrijflijn (niks mis mee, maar mist wel 3 fase en waterkoeling wat zich vertaalt tot een hogere batterydegration en minder snel laden). Het lijkt erop dat Audi, Volkswagen, GM, BMW en de Koreanen er in ieder geval geen geld aan verdienen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Laatst online: 08:26
Maasluip schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:43:
300 km op een lading. Voor een beetje stadsdienst is dat ook een hele dag. Ik zat me ook te bedenken toen ik een paar weken geleden de bus van Vaals naar Kelmis nam "dit moet toch een elektrische bus zijn, hier in dit heuvelachtige land".

Ik heb me ook altijd afgevraagd wat de specificaties van die overheadladers van bijvoorbeeld Arriva zijn.
[Afbeelding]
Bij Connexxion bij Schiphol gaat het met 450kW, dus het zal wel het zelfde zijn omdat de bussen van het zelfde type zijn.

bron: https://www.connexxion.nl...-busvloot-van-europa/5086

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:38
Maasluip schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:43:

[Afbeelding]
Denk aan dit soort dingen:
https://www.heliox.nl/products/ultra-fast-dc-600-opportunity-charger
Typisch 500kW a 1MW met de gebruikte DC batterijspanning.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Waarom moeten automakers met Tesla praten over toegang tot superchargers? Dat wordt wel vaker geroepen, maar heb ik nooit begrepen.
Tesla heeft als doel de transitie naar EVs te versnellen, nu met CCS is het voor de hand liggend om Tesla's korting te geven en voor de rest dubbel tarief oid.
Daar hebben ze echt geen overleg met fabrikanten, die laders aan marktpartijen als Fastned willen overlaten, voor nodig.
Tesla laat gewoon een kans liggen om hun doel te halen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dfrenner schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:17:
[...]

VAG:
Omzet: 230 miljard
Netto winst: 11,4 miljard

Renault:
Omzet: 54 miljard
Netto winst: 3,3 miljard

Tesla:
Omzet: 21 miljard
Netto winst: -1.06 miljard

Tesla heeft nog nooit een boekjaar met winst afgesloten.
VAG en Renault sluiten alles met winst af, jaar in jaar uit (met uitzondering van Renault in 2009).

Ik denk wel dat Tesla genoeg investeerders blijft aantrekken, waardoor ze niet failliet zullen gaan. Dit jaar worden er ook erg veel model 3's verkocht. Dus ik hoop dat ze dit jaar nog groene cijfers gaan zien.
Behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, is mijn credo!

Maar ik vind dit niet de beste plek om hierover te discussiëren, laten we het over de positieve punten van elektrische auto's 8)
Proton_ schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:29:
Waarom moeten automakers met Tesla praten over toegang tot superchargers? Dat wordt wel vaker geroepen, maar heb ik nooit begrepen.
Tesla heeft als doel de transitie naar EVs te versnellen, nu met CCS is het voor de hand liggend om Tesla's korting te geven en voor de rest dubbel tarief oid.
Daar hebben ze echt geen overleg met fabrikanten die laders aan marktpartijen als Fastned willen overlaten voor nodig.
Omdat de SuC de beste techniek is en de komende paar jaar de andere CCS chargers een stuk voller gaan staan, waardoor SuC zijn voorsprong blijft behouden. Is mijn verwachting iig.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2019 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:29:
[...]

Behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, is mijn credo!

Maar ik vind dit niet de beste plek om hierover te discussiëren, laten we het over de positieve punten van elektrische auto's 8)
Voorlopig zie ik nog geen Clio & Polo rijders overstappen in een Model 3. Wanneer komt de Model 1 ?

Zoek de verschillen !

[ Voor 10% gewijzigd door kdeboois op 28-05-2019 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Proton_ schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:29:
Daar hebben ze echt geen overleg met fabrikanten die laders aan marktpartijen als Fastned willen overlaten voor nodig.
Waarschijnlijk is winst momenteel even belangrijker dan hun doel én het Supercharger netwerk zorgt ervoor hun auto's verkopen. Uiteindelijk denk ik ook dat Tesla sneller hun productie op kan schalen dan de traditionele fabrikanten, zie ook het nieuws vandaag over VW's batterijproductie.

Edit: @kdeboois Mijn vorige auto was een Clio! ;) Al moet ik wel zeggen dat ik inmiddels ook in een hoger leasebudget val.

[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 28-05-2019 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kdeboois schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:31:
[...]

Voorlopig zie ik nog geen Clio & Polo rijders overstappen in een Model 3. Wanneer komt de Model 1 ?
Eerlijk gezegd hoop ik dat andere fabrikanten dat segment gaan bedienen, laat Tesla maar een beetje exclusief blijven, is mijn beetje niet echt calvinistische mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:29:
[...]
Omdat de SuC de beste techniek is en de komende paar jaar de andere CCS chargers een stuk voller gaan staan, waardoor SuC zijn voorsprong blijft behouden. Is mijn verwachting iig.
Ik kan een hoop redenen bedenken om superchargers niet openbaar te maken, maar die stroken allemaal niet met het beeld dat Tesla wil geven: "de mensheid redden" en "we staan open voor samenwerking" :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Het probleem is eerder dat telsa alleen vraag of ze willen mee betalen aan de aanleg en tja daar hadden de meeste bedrijven geen zin in.

Plus de andere reden was dat andere bedrijven geen Type 2 supercharging will maar liever CCS.

Nu zal het iets anders liggen maar toch de meeste bedrijven gaan niet samen werken met hun grootste concurrent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:35:
[...]

Eerlijk gezegd hoop ik dat andere fabrikanten dat segment gaan bedienen, laat Tesla maar een beetje exclusief blijven, is mijn beetje niet echt calvinistische mening.
Ik heb slecht nieuws voor je, de Model 3 is de volgende Metsubsidie Foutlander

@Deveon Ik ga zelfs ruim onder budget leasen met de Kia e-Niro... die 4% bijtelling laat mensen gekke dingen doen.

[ Voor 14% gewijzigd door kdeboois op 28-05-2019 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@MeZZiN Andere fabrikanten moesten niet alleen meebetalen aan de aanleg, maar er was ook geen ruimte voor aanpassing. The Tesla way or the highway.
Pagina: 1 ... 94 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.